Crearea unui cadru propice pentru o dezbatere largă în societatea moldovenească privind beneficiile Planului de Acţiuni UE-RM (PAUERM) în vederea promovării sociale a valorilor europene.
Rezultatele şi activităţile proiectului au fost pe larg reflectate şi utilizate de instituţiile media naţionale. Proiectul a contribuit, în acest fel, la informarea mai bună a societăţii despre Planul de Acţiuni UE-RM. Produsele proiectului au servit ca surse alternative de informare pentru deputaţii în Parlamentul Republicii Moldova în timpul audierilor raportului Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene pe marginea implementării Planului de Acţiuni. Drept urmare a seriei de mese rotunde, a fost organizată Conferinţa naţională “Consolidarea dialogului între Guvern şi societatea civilă în contextul punerii în aplicare a Planului de Acţiuni UE-RM” cu participarea tuturor factorilor de decizie implicaţi în procesul de implementare a PAUERM. În plus, Ministerul Afacerilor Externe, cu sprijinul ONG-urilor a elaborat Concepţia Strategiei de Informare şi Comunicare pentru Integrare Europeană. Proiectul a contribuit şi la stabilirea unui dialog mai bun între societatea civilă şi Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi la îmbunătăţirea percepţiilor Ministerului faţă de societatea civilă.
Studiul de politici “Evoluţii, tendinţe şi pronosticuri referitoare la piaţa muncii din Republica Moldova în apropierea acesteia de standardele UE”
15 februarie 2007
[PDF — 0.6 Mb]
Autor: Iurie Gotişan
Euromonitor nr. 5: Evaluarea progresului în Trimestrul IV, 2006
[↓] 22 ianuarie 2007 [PDF — 0.8 Mb]
Autori: Igor Boţan, Iurie Gotişan, Valeriu Prohniţchi, Alex Oprunenco
Cele mai importante evoluţii înregistrate în ultimul trimestru al anului 2006 se referă la reglementarea conflictului transnistrean. Problema transnistreană a figurat pe agenda Consiliului Ministerial al OSCE din 4–5 decembrie, unde poziţia Republicii Moldova şi apelul acesteia la reluarea negocierilor politice au fost susţinute de către SUA, UE, România, Bulgaria, Turcia, Letonia etc. În alte domenii, evoluţiile nu au fost semnificative, fiind consemnat un regres al climatului de afaceri în Moldova în 2006, potrivit raportului “Doing Business”.
Euromonitor nr. 4: Evaluarea progresului în Trimestrul III, 2006
[↓] 23 octombrie 2006 [PDF — 1.0 Mb]
Autori: Igor Boţan, Iurie Gotişan, Valeriu Prohniţchi, Alex Oprunenco
În trimestrul trei al anului 2006, cele mai importante evoluţii ţin de adoptarea unor modificări la legislaţia privind statutul judecătorilor, legislaţia de procedură penală şi civilă, administrarea justiţiei, evoluţiile în domeniul reformei dreptului comercial. În alte domenii monitorizate nu a fost înregistrat niciun progres semnificativ.
Euromonitor № 4: Оценка прогресса в III квартале 2006 годаRU
[PDF — 1.1 Mb]
Euromonitor nr. 3: Evaluarea progresului în Trimestrul II, 2006
[↓] 19 iunie 2006 [PDF — 1.2 Mb]
Autori: Igor Boţan, Iurie Gotişan, Valeriu Prohniţchi, Alex Oprunenco
În trimestrul doi al anului 2006, au fost înregistrate progrese moderate în câteva domenii prevăzute în Planul de Acţiuni Uniunea Europeană — Republica Moldova. Procesul de consolidare a capacităţii administrative a cunoscut o anumită evoluţie în conformitate cu prevederile Strategiei şi Planului de acţiuni pentru reformarea administraţiei publice. Au fost făcute încercări de a îmbunătăţi climatul investiţional, au fost înregistrate evoluţii în domeniul instituţiilor democratice şi s-a încercat asigurarea controlului asupra segmentului transnistrean a frontierei moldo-ucrainene. În acelaşi timp, unele domenii rămân blocate: procesul de negocieri în problema transnistreană în format “5+2” şi domeniul reformării justiţiei. Iar în domeniile managementului migraţiunii, comerţului extern şi combaterii traficului de fiinţe umane au fost înregistrate chiar regrese.
Euromonitor № 3: Оценка прогресса в II квартале 2006 годаRU
[PDF — 1.1 Mb]
Euromonitor nr. 2: Evaluarea progresului în Trimestrul I, 2006
[↓] 20 aprilie 2006 [PDF — 1.0 Mb]
Autori: Igor Boţan, Iurie Gotişan, Valeriu Prohniţchi, Alex Oprunenco
În trimestrul I al anului 2006 Guvernul şi Parlamentul au adoptat sau au pregătit pentru adoptare un şir de legi şi acte normative în câteva domenii-cheie: drepturile omului, şansele egale, prevenirea torturii, asigurarea accesului cetăţenilor la informaţia de interes public, cooperarea instituţiilor publice cu societatea civilă. Acestea au pus în evidenţă existenţa unei anumite voinţe politice pentru consolidarea instituţiilor democratice. În acelaşi timp, câteva domenii au stagnat: negocierile privind soluţionarea conflictului transnistrean în formatul “5+2” nu s-au soldat cu rezultate palpabile; ritmurile implementării Strategiei de reformă a administraţiei publice centrale sunt lente; nu au fost înregistrate evenimente semnificative în revizuirea legislaţiei pentru asigurarea independenţei şi imparţialităţii sistemului judecătoresc, precum şi a imparţialităţii şi eficienţei procuraturii; comerţul internaţional al Moldovei degradează calitativ după instituirea de către Rusia a unor noi bariere comerciale.
Euromonitor № 2: Оценка прогресса в I квартале 2006 годаRU
[PDF — 1.1 Mb]
Ghidul “Planul de acţiuni Uniunea Europeană — Republica Moldova”
aprilie 2006
[PDF — 0.7 Mb]
Справочник “План действий Европейский союз — Республика Молдова”RU
[PDF — 0.8 Mb]
Euromonitor nr. 1: Evaluarea progresului în anul 2005
[↓] 20 februarie 2006 [PDF — 0.8 Mb]
Autori: Igor Boţan, Iurie Gotişan, Valeriu Prohniţchi, Alex Oprunenco
În acest raport este întreprinsă o monitorizare a implementării Planului de Acţiuni Uniunea Europeană — Republica Moldova pe parcursul anului 2005. Sunt analizate 10 domenii identificate în plan ca prioritate. Într-un şir de domenii prioritare s-a realizat un progres moderat datorită voinţei politice, consensului social şi factorilor externi. Pe de altă parte, progresul limitat sau lipsa acestuia în alte domenii este cauzat de termenul scurt de implementare, capacităţile administrative insuficiente, inerţia de adaptare la noile condiţii create şi lipsa resurselor financiare. Pentru implementarea ordonată şi progresivă a Planului de Acţiuni se impune aprobarea unui Program de măsuri concrete, diferenţiate pe domenii, coordonate şi puse în aplicare sub monitorizare strictă din partea autorităţilor şi a opiniei publice.
Euromonitor № 1: Оценка прогресса в 2005 годуRU
[PDF — 0.8 Mb]