ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 2, 11 martie 2003

Activitatea instituţiilor publice

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituţiilor publice

1. Parlament

În perioada în cauză Parlamentul a examinat următoarele acte legislative:

Legea privind combaterea activităţii extremiste

Legea adoptată de Parlament defineşte noţiunile: extremism, activitate extremistă, organizaţie extremistă şi materiale cu caracter extremist. Legea specifică măsurile principale care vor putea fi aplicate faţă de organizaţiile (politice, obşteşti, religioase) a căror activitate conţine elemente de extremism, precum şi răspunderea mijloacelor de informare în masă pentru difuzarea materialelor cu caracter extremist.

Legile de modificare şi completare a Legii cu privire la instituţia publică naţională a audiovizualului

Parlamentul a adoptat în prima lectură trei proiecte de lege pe tema dată, conţinutul cărora se referea la modalitatea de constituire şi activitate a consiliului de observatori ai Companiei "Teleradio-Moldova". Toate proiectele au fost supuse expertizei de către un expert al Consiliului Europei care a apreciat proiectul elaborat de fracţiunea "Alianţa Social-Democrată" drept cel mai bun. Acest proiect a fost acceptat de către majoritatea parlamentară ca proiect de bază pentru examinarea legii în lectura a doua.

Legea privind cantinele de ajutor social

Cantinele de ajutor social urmează a se înfiinţa ca persoane juridice care prestează servicii sociale gratuite persoanelor socialmente vulnerabile. Aceste cantine vor putea fi înfiinţate de organele administraţiei publice, dar şi de agenţii economici cu orice formă de proprietate. Se propune ca finanţarea activităţii cantinelor să se efectueze din mijloace extrabugetare şi din bugetele autorităţilor administraţiei publice locale.

Lege privind meşteşugurile populare artistice

Proiectul adoptat în prima lectură de Parlament are menirea de a crea cadrul legal pentru activitatea meşterilor populari, în scopul susţinerii renaşterii tradiţiilor populare în domeniul respectiv.

Hotărîrea cu privire la numirea în funcţie a unor judecători ai Curţii Supreme de Justiţie

Prin Hotărîrea respectivă 3 persoane au fost numite în funcţia de judecători ai CSJ, iar 2 judecători ai Curţii au fost promovaţi în funcţiile de vicepreşedinţi ai colegiilor penal şi civil ale instanţei judecătoreşti supreme.

Legea pentru modificarea şi completarea legii cu privire la instituţia publică a audiovizualului

Deoarece reprezentanţii fracţiunii Alianţa Social-Democrată şi-au retras proiectul, a fost votat un alt proiect de alternativă. Pentru mai multe detalii vezi Analize. Studii. Comentarii.

Legea pentru prelungirea termenului depunerii declaraţiilor cu privire la venituri ale funcţionarilor

Legea adoptată de Parlament prevede prelungirea termenului de depunere a declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate pînă la 1 iulie 2003, ulterior declaraţiile respective urmînd a fi verificate de către comisiile de control şi dacă se vor realiza prevederile în vigoare, anumite date din conţinutul lor vor trebui publicate în mijloacele de informare în masă.

Legea privind politica de stat pentru inovare şi transfer tehnologic, adoptată în prima lectură

Legea propune determinarea noţiunilor de bază în domeniul inovaţiilor şi transferului tehnologic, determinînd că politica statului în domeniul respectiv va deveni prioritate naţională. Se mai propune: stabilirea atribuţiilor autorităţilor administraţiei publice în domeniul enunţat; determinarea direcţiilor prioritare în domeniul de inovare şi transfer tehnologic; stabilirea criteriilor de selectare a proiectelor de inovare; determinarea surselor şi modalităţilor de finanţare etc.

Legea cu privire la administraţia publică locală

Parlamentul a adoptat în prima lectură noua lege cu privire la administraţia publică locală. În cuprinsul acestei legi sînt preluate majoritatea prevederilor din Legea privind administraţia publică locală adoptată în anul 1998. Deosebirile principale rezidă numai în suprimarea instituţiei prefectului şi modificarea principiilor de formare şi exercitare a atribuţiilor de către autorităţile executive de nivel local. Totodată, au fost efectuate modificările de rigoare pentru a stabili că autorităţile administraţiei publice locale se vor constitui în conformitate cu noua organizare administrativ-teritorială. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

La cererea Preşedintelui ţării, Guvernul a avizat proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind partidele şi alte organizaţii social-politice şi şi-a abrogat propria hotărîre, din 15 ianuarie 2003, privind aprobarea modificărilor şi completărilor operate la Regulamentul care vizează înregistrarea partidelor şi altor organizaţii social-politice.

De asemenea, Executivul a aprobat Regulamentul privind indexarea depunerilor băneşti ale cetăţenilor în Banca de Economii. Potrivit acestui Regulament, depunerile băneşti se vor indexa ţinîndu-se cont de soldurile înregistrate la 2 ianuarie 1992. Regulamentul stabileşte raportul (1 rublă:1 leu, pentru prima mie de ruble a soldului cumulativ pe toate conturile deţinute de un deponent; 2,5 ruble:1 leu, la soldul ce depăşeşte o mie de ruble pentru un deponent) şi etapele indexării. El fixează condiţiile în care nu se va realiza indexarea, stipulează funcţiile Comisiei centrale şi comisiilor teritoriale pentru indexarea depunerilor băneşti etc. Conform Regulamentului de faţă, Ministerul Finanţelor urmează să transfere Băncii de Economii, pînă la data de 20 a fiecărei luni, mijloacele băneşti necesare onorării procedurii de indexare.

La 25 februarie 2003 puterea executivă a aprobat şi Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor. Conform acestui document, Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor va asigura relaţiile statului cu toate cultele, comunităţile şi asociaţiile religioase; va elabora şi realiza politicile statului în domeniul cultelor; va monitoriza situaţia religiilor; va exercita controlul asupra respectării şi executării legislaţiei în acest domeniu etc.

În aceeaşi zi, Guvernul R. Moldova a aprobat proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la organizarea şi desfăşurarea întrunirilor, precum şi proiectul de lege privind statutul Pieţei Marii Adunări Naţionale din mun. Chişinău, care a suscitat deja critici din partea unor formaţiuni politice, reprezentanţi ai societăţii civile şi ai mass-media.

Începînd cu 20 martie 2003 vor fi puse în aplicare 14 regulamente privind regimurile vamale, aprobate de Executiv la 26 februarie a.c.

La 28 februarie Guvernul a aprobat Planul naţional privind promovarea egalităţii genurilor umane în societate pentru perioada 2003-2005, care stabileşte activităţile ce urmează a fi implementate, termenele de executare, instituţiile responsabile şi partenerii acestora, precum şi sursele de finanţare. La 1 martie Executivul a aprobat şi Programul naţional de ocupare a forţei de muncă pentru anii 2003-2005.

Pentru expertizarea lucrărilor efectuate la construcţia Terminalului petrolier de la Giurgiuleşti puterea executivă a decis instituirea unei comisii guvernamentale care pînă la 31 martie va trebui să raporteze Guvernului rezultatele expertizării.

La 5 martie curent Cabinetul de Miniştri i-a numit în funcţia de viceministru al Justiţiei pe Victoria Eftodi, iar în funcţia de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R. Moldova în Republica Kazahstan pe Vladimir Ţurcan, care exercită, prin cumul, şi funcţia de ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R. Moldova în Federaţia Rusă. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Preşedinţie

În perioada 20-21 februarie curent Preşedintele R. Moldova, Vladimir Voronin, a efectuat o vizită oficială în Republica Ungară. În prima zi a acestei vizite şefii celor două state au semnat o declaraţie comună care menţionează subiectele discutate în cadrul reuniunii lor, între care: situaţia social-politică şi economică din R. Moldova şi R. Ungară; stadiul actual şi perspectivele dezvoltării relaţiilor dintre aceste state; procesele regionale şi evoluţia situaţiei internaţionale etc. Vladimir Voronin şi omologul său ungar, Ferenc Madl, s-au pronunţat în favoarea intensificării colaborării moldo-ungare în diverse domenii şi sporirii schimburilor comerciale. Partea maghiară şi-a asumat angajamentul de a sprijini R. Moldova în cadrul mai multor aranjamente şi iniţiative regionale, precum şi în procesul de aderare a statului nostru la Uniunea Europeană.

La o zi de la întoarcerea sa din Republica Ungară, şeful statului a plecat pentru patru zile în Republica Populară Chineză (RPC), unde a avut întrevederi cu mai mulţi oficiali chinezi. În cadrul reuniunii dintre Vladimir Voronin şi Jiang Zemin, preşedintele RPC, au fost semnate: Comunicatul Comun al ambelor părţi; Memorandumul de înţelegere privind colaborarea în domeniul perfecţionării cadrelor medicale; Memorandumul cu privire la dezvoltarea cooperării în domeniul tehnologiilor "Spark" etc. Conform Comunicatului Comun, ambele părţi au optat în favoarea încurajării cooperării şi schimbului de experienţă în domeniul creării zonelor economice libere.

În cadrul întrevederii avute cu Zhu Rohgji, premierul Consiliului de Stat al RPC, a fost reafirmat ataşamentul reciproc faţă de integritatea teritorială a R. Moldova şi cea a Chinei.

În turneul său asiatic Preşedintele R. Moldova a vizitat şi Republica Socialistă Vietnam (RSV). În cadrul acestei vizite au fost semnate: Acordul între Guvernul R. Moldova şi Guvernul RSV privind abolirea regimului de vize pentru titularii paşapoartelor diplomatice şi de serviciu; Protocolul privind consultările între MAE al RM şi MAE al RSV; Regulamentul Comisiei Interguvernamentale moldo-vietnameze pentru cooperare economică, comercială şi tehnico-ştiinţifică şi Acordul de cooperare între Camera de Comerţ şi Industrie a RM şi Camera de Comerţ şi Industrie a RSV. cuprins articolul precedent


II. Studii, analize, comentarii

Economia: evenimente, comentarii
Anatoli Gudîm, 11 martie 2003

În ultimele cîteva săptămîni problemele economice ale Republicii Moldova (RM) s-au aflat în vizorul conducerii de vîrf a ţării, al reprezentanţilor organismelor finanţatoare internaţionale, precum şi al presei internaţionale specializate în domeniul economic »»»


Reformarea Companiei "Teleradio-Moldova"
Cristian Untilă, 11 martie 2003

Subiectul referitor la necesitatea reformării Companiei "Teleradio-Moldova" a fost unul dintre cele mai dezbătute în societatea moldovenească în ultimul an »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect