ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 2, 11 martie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În perioada în cauză Parlamentul a examinat următoarele acte legislative:

Legea privind combaterea activității extremiste

Legea adoptată de Parlament definește noțiunile: extremism, activitate extremistă, organizație extremistă și materiale cu caracter extremist. Legea specifică măsurile principale care vor putea fi aplicate față de organizațiile (politice, obștești, religioase) a căror activitate conține elemente de extremism, precum și răspunderea mijloacelor de informare în masă pentru difuzarea materialelor cu caracter extremist.

Legile de modificare și completare a Legii cu privire la instituția publică națională a audiovizualului

Parlamentul a adoptat în prima lectură trei proiecte de lege pe tema dată, conținutul cărora se referea la modalitatea de constituire și activitate a consiliului de observatori ai Companiei "Teleradio-Moldova". Toate proiectele au fost supuse expertizei de către un expert al Consiliului Europei care a apreciat proiectul elaborat de fracțiunea "Alianța Social-Democrată" drept cel mai bun. Acest proiect a fost acceptat de către majoritatea parlamentară ca proiect de bază pentru examinarea legii în lectura a doua.

Legea privind cantinele de ajutor social

Cantinele de ajutor social urmează a se înființa ca persoane juridice care prestează servicii sociale gratuite persoanelor socialmente vulnerabile. Aceste cantine vor putea fi înființate de organele administrației publice, dar și de agenții economici cu orice formă de proprietate. Se propune ca finanțarea activității cantinelor să se efectueze din mijloace extrabugetare și din bugetele autorităților administrației publice locale.

Lege privind meșteșugurile populare artistice

Proiectul adoptat în prima lectură de Parlament are menirea de a crea cadrul legal pentru activitatea meșterilor populari, în scopul susținerii renașterii tradițiilor populare în domeniul respectiv.

Hotărîrea cu privire la numirea în funcție a unor judecători ai Curții Supreme de Justiție

Prin Hotărîrea respectivă 3 persoane au fost numite în funcția de judecători ai CSJ, iar 2 judecători ai Curții au fost promovați în funcțiile de vicepreședinți ai colegiilor penal și civil ale instanței judecătorești supreme.

Legea pentru modificarea și completarea legii cu privire la instituția publică a audiovizualului

Deoarece reprezentanții fracțiunii Alianța Social-Democrată și-au retras proiectul, a fost votat un alt proiect de alternativă. Pentru mai multe detalii vezi Analize. Studii. Comentarii.

Legea pentru prelungirea termenului depunerii declarațiilor cu privire la venituri ale funcționarilor

Legea adoptată de Parlament prevede prelungirea termenului de depunere a declarațiilor cu privire la venituri și proprietate pînă la 1 iulie 2003, ulterior declarațiile respective urmînd a fi verificate de către comisiile de control și dacă se vor realiza prevederile în vigoare, anumite date din conținutul lor vor trebui publicate în mijloacele de informare în masă.

Legea privind politica de stat pentru inovare și transfer tehnologic, adoptată în prima lectură

Legea propune determinarea noțiunilor de bază în domeniul inovațiilor și transferului tehnologic, determinînd că politica statului în domeniul respectiv va deveni prioritate națională. Se mai propune: stabilirea atribuțiilor autorităților administrației publice în domeniul enunțat; determinarea direcțiilor prioritare în domeniul de inovare și transfer tehnologic; stabilirea criteriilor de selectare a proiectelor de inovare; determinarea surselor și modalităților de finanțare etc.

Legea cu privire la administrația publică locală

Parlamentul a adoptat în prima lectură noua lege cu privire la administrația publică locală. În cuprinsul acestei legi sînt preluate majoritatea prevederilor din Legea privind administrația publică locală adoptată în anul 1998. Deosebirile principale rezidă numai în suprimarea instituției prefectului și modificarea principiilor de formare și exercitare a atribuțiilor de către autoritățile executive de nivel local. Totodată, au fost efectuate modificările de rigoare pentru a stabili că autoritățile administrației publice locale se vor constitui în conformitate cu noua organizare administrativ-teritorială. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

La cererea Președintelui țării, Guvernul a avizat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii privind partidele și alte organizații social-politice și și-a abrogat propria hotărîre, din 15 ianuarie 2003, privind aprobarea modificărilor și completărilor operate la Regulamentul care vizează înregistrarea partidelor și altor organizații social-politice.

De asemenea, Executivul a aprobat Regulamentul privind indexarea depunerilor bănești ale cetățenilor în Banca de Economii. Potrivit acestui Regulament, depunerile bănești se vor indexa ținîndu-se cont de soldurile înregistrate la 2 ianuarie 1992. Regulamentul stabilește raportul (1 rublă:1 leu, pentru prima mie de ruble a soldului cumulativ pe toate conturile deținute de un deponent; 2,5 ruble:1 leu, la soldul ce depășește o mie de ruble pentru un deponent) și etapele indexării. El fixează condițiile în care nu se va realiza indexarea, stipulează funcțiile Comisiei centrale și comisiilor teritoriale pentru indexarea depunerilor bănești etc. Conform Regulamentului de față, Ministerul Finanțelor urmează să transfere Băncii de Economii, pînă la data de 20 a fiecărei luni, mijloacele bănești necesare onorării procedurii de indexare.

La 25 februarie 2003 puterea executivă a aprobat și Regulamentul privind organizarea și funcționarea Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor. Conform acestui document, Serviciul de Stat pentru Problemele Cultelor va asigura relațiile statului cu toate cultele, comunitățile și asociațiile religioase; va elabora și realiza politicile statului în domeniul cultelor; va monitoriza situația religiilor; va exercita controlul asupra respectării și executării legislației în acest domeniu etc.

În aceeași zi, Guvernul R. Moldova a aprobat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii cu privire la organizarea și desfășurarea întrunirilor, precum și proiectul de lege privind statutul Pieței Marii Adunări Naționale din mun. Chișinău, care a suscitat deja critici din partea unor formațiuni politice, reprezentanți ai societății civile și ai mass-media.

Începînd cu 20 martie 2003 vor fi puse în aplicare 14 regulamente privind regimurile vamale, aprobate de Executiv la 26 februarie a.c.

La 28 februarie Guvernul a aprobat Planul național privind promovarea egalității genurilor umane în societate pentru perioada 2003-2005, care stabilește activitățile ce urmează a fi implementate, termenele de executare, instituțiile responsabile și partenerii acestora, precum și sursele de finanțare. La 1 martie Executivul a aprobat și Programul național de ocupare a forței de muncă pentru anii 2003-2005.

Pentru expertizarea lucrărilor efectuate la construcția Terminalului petrolier de la Giurgiulești puterea executivă a decis instituirea unei comisii guvernamentale care pînă la 31 martie va trebui să raporteze Guvernului rezultatele expertizării.

La 5 martie curent Cabinetul de Miniștri i-a numit în funcția de viceministru al Justiției pe Victoria Eftodi, iar în funcția de ambasador extraordinar și plenipotențiar al R. Moldova în Republica Kazahstan pe Vladimir Țurcan, care exercită, prin cumul, și funcția de ambasador extraordinar și plenipotențiar al R. Moldova în Federația Rusă. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

În perioada 20-21 februarie curent Președintele R. Moldova, Vladimir Voronin, a efectuat o vizită oficială în Republica Ungară. În prima zi a acestei vizite șefii celor două state au semnat o declarație comună care menționează subiectele discutate în cadrul reuniunii lor, între care: situația social-politică și economică din R. Moldova și R. Ungară; stadiul actual și perspectivele dezvoltării relațiilor dintre aceste state; procesele regionale și evoluția situației internaționale etc. Vladimir Voronin și omologul său ungar, Ferenc Madl, s-au pronunțat în favoarea intensificării colaborării moldo-ungare în diverse domenii și sporirii schimburilor comerciale. Partea maghiară și-a asumat angajamentul de a sprijini R. Moldova în cadrul mai multor aranjamente și inițiative regionale, precum și în procesul de aderare a statului nostru la Uniunea Europeană.

La o zi de la întoarcerea sa din Republica Ungară, șeful statului a plecat pentru patru zile în Republica Populară Chineză (RPC), unde a avut întrevederi cu mai mulți oficiali chinezi. În cadrul reuniunii dintre Vladimir Voronin și Jiang Zemin, președintele RPC, au fost semnate: Comunicatul Comun al ambelor părți; Memorandumul de înțelegere privind colaborarea în domeniul perfecționării cadrelor medicale; Memorandumul cu privire la dezvoltarea cooperării în domeniul tehnologiilor "Spark" etc. Conform Comunicatului Comun, ambele părți au optat în favoarea încurajării cooperării și schimbului de experiență în domeniul creării zonelor economice libere.

În cadrul întrevederii avute cu Zhu Rohgji, premierul Consiliului de Stat al RPC, a fost reafirmat atașamentul reciproc față de integritatea teritorială a R. Moldova și cea a Chinei.

În turneul său asiatic Președintele R. Moldova a vizitat și Republica Socialistă Vietnam (RSV). În cadrul acestei vizite au fost semnate: Acordul între Guvernul R. Moldova și Guvernul RSV privind abolirea regimului de vize pentru titularii pașapoartelor diplomatice și de serviciu; Protocolul privind consultările între MAE al RM și MAE al RSV; Regulamentul Comisiei Interguvernamentale moldo-vietnameze pentru cooperare economică, comercială și tehnico-științifică și Acordul de cooperare între Camera de Comerț și Industrie a RM și Camera de Comerț și Industrie a RSV. cuprins articolul precedent


II. Studii, analize, comentarii

Economia: evenimente, comentarii
Anatoli Gudîm, 11 martie 2003

În ultimele cîteva săptămîni problemele economice ale Republicii Moldova (RM) s-au aflat în vizorul conducerii de vîrf a țării, al reprezentanților organismelor finanțatoare internaționale, precum și al presei internaționale specializate în domeniul economic »»»


Reformarea Companiei "Teleradio-Moldova"
Cristian Untilă, 11 martie 2003

Subiectul referitor la necesitatea reformării Companiei "Teleradio-Moldova" a fost unul dintre cele mai dezbătute în societatea moldovenească în ultimul an »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect