ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 7, 20 mai 2003

Activitatea instituțiilor publice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În perioada în cauză Parlamentul a adoptat următoarele dintre cele mai importante acte legislative:

Noul Cod de procedură penală

Noul Cod de Procedură Penală (CPP) conține peste 560 de articole, structurate în 3 titluri și 47 de capitole. Printre novațiile cele mai importante ale noului CPP putem menționa definirea a peste 40 de noțiuni utilizate în procedura penală, care pînă în prezent nu erau definite decît la nivel teoretic și în literatura de specialitate.

Codul aduce competența instanțelor judecătorești în conformitate cu dispozițiile constituționale în materie, fiind prevăzută divizarea treptelor judecătorești în judecătorii, curți de apel și Curtea Supremă de Justiție. Competențele instanțelor sînt separate astfel încît instanțele de primul grad judecă majoritatea cauzelor, cu excepția celor date în competența instanțelor superioare ori specializate.

Noul CPP prevede instituirea unei instanțe speciale - judecătorul de instrucție, de competența căruia va ține asigurarea controlului judecătoresc în tot cursul urmăririi penale. La capitolul privind părțile și alți participanți la procesul penal au fost înserate o serie de prevederi noi referitoare la statutul procurorului și al apărătorului.

O altă noutate pentru procedura penală este instituția "ofițerului de cercetare penală", care va funcționa în cadrul organelor de urmărire penală în calitate de persoană cu funcții de răspundere ce efectuează urmărirea penală în numele statului. Practic, ofițerul de cercetare penală va înlocui instituția anchetatorului penal și a persoanei ce efectuează cercetarea prealabilă.

Comparația numerică a drepturilor apărătorului în noul și actualul CPP denotă faptul că drepturile apărătorului au fost extinse.

În concluzie, ar fi de menționat că în pofida unor neajunsuri și probleme care pot interveni în legătură cu aplicarea noului Cod de procedură penală, adoptarea lui este un pas important spre finalizarea reformei de drept. Principala atenție urmează a fi însă acordată modului de punere în aplicare a noului Cod. De asemenea, nu mai puțin importantă va fi asigurarea financiară și tehnico-materială a realizării prevederilor noului Cod, deoarece este deja bine cunoscut că orice prevederi sau practici moderne sînt ușor discreditate și lipsite de conținut prin invocarea lipsei de mijloace adecvate pentru preluarea și realizarea lor.

Legea cu privire la veterani

Legea de față prevede împărțirea veteranilor în cîteva categorii: veterani de război, inclusiv veteranii armatei române care au participat la cel de-al doilea război mondial; veterani ai muncii; veterani ai serviciului militar; veterani ai organelor afacerilor interne. Legea instituie un șir de facilități și beneficii pentru diferitele categorii de veterani, marea majoritate a acestora urmînd însă a fi acoperite din contul bugetelor locale.

Legea privind reorganizarea sistemului instanțelor judecătorești

Prin legea respectivă, în scopul executării normelor constituționale referitoare la reorganizarea sistemului instanțelor judecătorești, au fost adoptate modificări la un șir de acte legislative în vigoare. Conform amendamentelor adoptate de Legislativ, sistemul reorganizat al instanțelor judecătorești urmează să funcționeze după 12 iunie curent. Pînă la 1 iunie 2003 însă Consiliul Superior al Magistraturii urmează să prezinte Parlamentului și Președintelui Republicii Moldova propuneri în vederea promovării judecătorilor în instanțele superioare sau de disponibilizare a unora dintre aceștia.

Legea pentru ratificarea Convenției CSI cu privire la transportul internațional de pasageri și bagaje

Convenția reglementează condițiile și regulile transportului de pasageri și bagaje, modalitățile de formulare și examinare a reclamațiilor referitoare la transport, modul de organizare și control al transportului de călători și bagaje cu vehicule auto.

Legea pentru modificarea și completarea Legii Curții de Conturi

Legea în cauză a fost remisă spre reexaminare de către Președintele Republicii Moldova, care a considerat drept inoportune o serie de prevederi prin care Curții de Conturi i-au fost conferite atribuții suplimentare.

Deputații au acceptat integral obiecțiile șefului statului, deși la adoptarea inițială a proiectului majoritatea parlamentară a combătut vehement argumentele reprezentanților opoziției, care au considerat că o serie din prevederile prevăzute sînt neconstituționale și ar putea fi respinse de Președintele Vladimir Voronin. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

La 14 mai curent, Guvernul a operat mai multe modificări de cadre. Astfel, Dumitru Tintiuc, viceministru al Sănătății, Valeriu Sîrghi, prim-vicedirector al Agenției de Stat Relații Funciare și Cadastru, și Petru Bolun, director adjunct al Agenției pentru Dezvoltarea Turismului, au fost eliberați din funcții. Funcția ultimului i-a fost suspendată în legătură cu reorganizarea Agenției în departament. În aceeași zi, Ion Țurcan a fost numit în funcția de director general al Agenției de Stat pentru Rezerve Materiale și Ajutoare Umanitare, iar ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii Moldova în Federația Rusă, Vladimir Țurcan, a fost desemnat în aceeași funcție, reprezentînd diplomația moldovenească în Republica Armenia.

Hotărîri

Puterea executivă a aprobat, la 6 mai curent, Regulamentul Comisiei Superioare de Atestare (CSA) a Republicii Moldova, structura aparatului administrativ al CSA, structura sistemului de pregătire și atestare a cadrelor științifice și științifico-didactice de înaltă calificare, precum și criteriile de recomandare a candidaturilor la funcția de membru al Plenarei CSA și cotele-părți de reprezentare în ea a instituțiilor științifice și de învățămînt superior și a domeniilor științifice.

Un alt document avizat pozitiv de către Executiv a fost Statutul Agenției Informaționale de Stat "Moldpres" ÎS. Documentul stabilește: sarcinile, funcțiile, drepturile și obligațiile întreprinderii; organele de conducere ale acesteia; bunurile, mijloacele și sursele ei de finanțare etc. Capitalul statutar al întreprinderii constituie 4 128 600 lei. Beneficiul întreprinderii va fi repartizat după cum urmează: 40% - în fondul pentru dezvoltarea producției; 45% - în fondul pentru stimularea materială și 15% - în fondul de rezervă.

La 7 mai a.c., Guvernul a aprobat Regulamentul cu privire la achizițiile publice dintr-o singură sursă, ale cărui prevederi au menirea de a facilita activitatea agenților economici. Astfel, s-a permis încheierea contractelor de achiziții publice de la întreprinderile furnizoare monopoliste fără implicarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Proiectul Regulamentului cu privire la evidența militară, care stabilește principiile de organizare a evidenței militare, atribuțiile în acest domeniu ale ministerelor, departamentelor, organelor administrativ-militare, autorităților locale, a fost aprobat la 14 mai curent. Potrivit Regulamentului asigurarea financiară a măsurilor de organizare a evidenței militare a recruților și rezerviștilor în centrele militare și primării se va realiza din sursele bugetelor locale. În același context, se cere de menționat că instituțiile publice și agenții economici urmează să acopere din mijloacele financiare proprii cheltuielile legate de evidența militară.

În aceeași zi, a fost examinat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Codului navigației maritime comerciale al Republicii Moldova în scopul oferirii dreptului de navigație sub pavilion moldovenesc a navelor ce se află în proprietatea persoanelor fizice și juridice atît din țară, cît și de peste hotare. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Relații externe

La 8 mai curent, partea moldovenească a ratificat Acordul de comerț liber între Guvernul Republicii Moldova și Consiliul de miniștri al Bosniei și Herțegovinei. Acordul vizează extinderea comerțului reciproc și asigurarea condițiilor pentru desfășurarea unei concurențe loiale în relațiile comerciale dintre Republica Moldova și Bosnia și Herțegovina. O dată cu intrarea în vigoare a acestui acord, urmează a fi anulate toate taxele vamale la export și import, taxele cu efect echivalent și alte taxe fiscale. Se cere de menționat că în conformitate cu prevederile lui, mărfurile exportate din Moldova nu vor fi supuse unor măsuri tarifare și netarifare. De asemenea, documentul prevede eliminarea treptată a restricțiilor din comerțul cu bunuri, inclusiv pentru produsele agricole și atragerea investițiilor mixte în ambele state. Perioada de implementare a Acordului are drept limită superioară sfîrșitul lunii decembrie 2005.

Un alt eveniment important care va marca politica externă a Republicii Moldova, cel puțin pentru o jumătate de an, a fost participarea unui grup de oficiali moldoveni, condus de ministrul Afacerilor Externe, Nicolae Dudău, între 14-15 mai curent, la reuniunea a 112-a a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei (CE) cu scopul preluării președinției acestuia. În cadrul reuniunii înaltul demnitar moldovean a propus atenției celor 45 de miniștri ai statelor membre ale CE programul de activitate al președinției moldovenești pentru următoarele șase luni. Programul poartă genericul "Unitate prin diversitate" și cuprinde două direcții de bază: consolidarea unității între membrii CE, precum și a continentului european în general; valorificarea diversității sociale, culturale, lingvistice, religioase și spirituale în vederea consolidării unui patrimoniu european comun. Dl Dudău a menționat că, în contextul exercitării președinției Comitetului de Miniștri al CE, Republica Moldova intenționează să ratifice: Convenția Penală privind Corupția, Convenția Europeană privind validitatea internațională a hotărîrilor judiciare, Convenția Europeană privind transferul procedurilor penale, precum și să susțină semnarea altor convenții europene de mare importanță. Programul se referă, de asemenea, la: subminarea terorismului internațional; lupta împotriva contrabandei și traficului de ființe umane; procesul de soluționare a "conflictelor înghețate"; relațiile CE cu Monaco, Belarus și cu alte state care au obținut recent calitatea de membru al acestui organism internațional etc.

La reuniune s-a discutat, de asemenea, rolul CE într-o "Europă lărgită", precum și modalitatea de păstrare a eficienței Curții Europene pentru Drepturile Omului.

Cu ocazia preluării președinției Comitetului de Miniștri al CE, premierul Vasile Tarlev a declarat că acest lucru va permite Republicii Moldova să înregistreze un anumit progres în procesul de soluționare a conflictului transnistrean, să atragă finanțare pentru mai multe proiecte de natură social-economică, precum și intensificarea relațiilor bilaterale cu țările europene.

Amintim că șeful diplomației moldovenești a preluat președinția Comitetului de Miniștri al CE de la Joe Borg, ministru al Afacerilor Externe al Maltei. Republica Moldova a obținut calitatea de membru cu drepturi depline al CE în iulie 1995, fiind primul stat membru al CSI acceptat în CE și devenind al 35-lea membru al acestui organism internațional. În scopul exercitării președinției Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, Uniunea Europeană va acorda Republicii Moldova asistență tehnică în valoare de 200 de mii Euro. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Studii, analize, comentarii

1. Agricultura Moldovei: criză sau redresare?
Alexandru Muravschi

În ultimii doi ani agricultura Moldovei înregistrează anumite succese: pentru prima dată după descreșterea care a durat zece ani se conturează o creștere a producției agricole. Mai mult, ceea ce este foarte important, s-a conturat și o creștere a producției de produse animaliere. Ținînd cont de tendințele create, Ministerul Agriculturii pronostichează o creștere cu 10 la sută a volumului producției agricole în 2003. În același timp, Guvernul, la inițiativa aceluiași Minister, la 31 martie curent a adoptat o hotărîre specială cu privire la situația creată în sectorul agrar al republicii și măsurile necesare pentru efectuarea lucrărilor agricole de primăvară 2003 în termeni optimi. În mijloacele de informare în masă apar tot mai multe materiale despre starea critică, chiar catastrofală, a sectorului agrar. De aici putem conchide că agricultura noastră încă nu a elaborat o rezistență anumită contra capriciilor naturii: cele mai mici devieri de vreme provoacă abateri majore, într-o direcție sau alta, privind volumul producției. Oare poate să continue aceasta o veșnicie? În fiecare an Moldova se ciocnește cu grindine puternice, înghețuri de primăvară sau secete. Acest fapt deseori servește ca îndreptățire din partea conducătorilor în cazul rezultatelor eșuate. Însă experiența țărilor dezvoltate arată că a ține piept naturii este posibil, utilizînd corect pîrghia economică de influențare a ramurii. Este oare Moldova pregătită să creeze astfel de mecanisme?

Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să scoatem în evidență factorii principali care au influențat creșterea producției din ultimii doi ani și să ne concentrăm asupra consolidării lor în continuare. Deocamdată acești factori nu sînt numeroși, ceea ce simplifică analiza. Într-adevăr, în politica Guvernului existent nu au avut loc schimbări serioase în comparație cu guvernele precedente. Sistemul fiscal în agricultură a rămas practic neschimbat. Suma totală a subsidiilor nu s-a modificat. Colectivizarea nu a avut loc. Atîta doar că s-a intensificat presiunea administrativă asupra agenților economici, au fost întreprinse un șir de măsuri privind limitarea exportului, se țin mai multe ședințe. În hotărîrea menționată mai sus se pune accentul pe petrecerea teleconferințelor, ședințelor, întrunirilor etc. Toate acestea influențează negativ dezvoltarea ramurii.

Creșterea a avut loc datorită următorilor factori:

  • creșterea generală a economiei consumatorilor principali ai producției moldovenești: Rusia, Ucraina, România, ceea ce a sporit volumul exportului producției sectorului agrar al Moldovei în aceste țări și, respectiv, producția;
  • sectorul privat în agricultură practic a finalizat procesul formării și a intrat în faza de adaptare la condițiile de piață. Anume din acest motiv agricultura republicii s-a redresat atît de repede după criza financiară regională distrugătoare din 1998-1999;
  • au început să aducă rezultate proiectele, neglijate în 1998-2000, pentru crearea infrastructurii de piață în agricultură (agromagazine, cooperative de întreprinzător, centre de servicii mecanizate etc.) cu sprijinul financiar al organizațiilor internaționale și al țărilor donatoare;
  • a sporit fluxul surselor financiare în agricultură atît prin sistemul băncilor comerciale, cît și din surse alternative (asociații de economii și împrumut, alianța de microfinanțare etc.);
  • întreprinderile private (privatizate și create din nou) ale industriei prelucrătoare au început să desfășoare un lucru mai activ privind crearea bazei de materii prime proprii și să susțină pe fermieri.

Toate acestea ne vorbesc despre faptul că agricultura Moldovei a trăit cea mai dificilă perioadă a crizei și a început să se redreseze. Însă pentru consolidarea succesului este nevoie să întreprindem mai multe măsuri.

În primul rînd, este necesar să dăm proprietarilor o garanție deplină a dreptului lor personal în a alege forma și tipul gospodăririi. În acest sens este uimitoare presiunea din partea puterii asupra țăranilor și liderilor cu scopul renașterii sectorului colectiv prin intermediul cooperativelor de producție. Nici o țară din lume nu pune în prim-planul politicii ei agrare crearea formelor de organizare a producției. Toate tipurile de întreprinderi iau naștere reieșind din interesele și tendințele firești ale proprietarilor. Anume din acest motiv cooperativele de producție în agricultură practic nu există în țările dezvoltate, pentru că în acestea proprietarul își pierde individualitatea, iar de facto - și dreptul de proprietate. Cooperativele de producție, despre care atît de mult le place adepților colectivizării să vorbească, nu au nimic în comun cu cooperativele de de fermieri în țările dezvoltate cu economie de piață reală. Sarcina principală a primei etape a reformei agrare a constat în formarea clasei de proprietari, capabili să ia hotărîri în mod independent cu privire la căile de dezvoltare a lor. Această clasă în agricultură a început să se formeze. Trebuie s-o susținem.

În al doilea rînd, este necesar a intensifica acțiunea mecanismelor economice care stimulează consolidarea terenurilor agricole și concentrarea lor în mîinile proprietarilor celor mai eficienți. Pentru aceasta este nevoie a simplifica maximal procedurile legate de vînzarea-cumpărarea terenurilor, a adopta legea cu privire la arendă care va consolida drepturile arendașului. Este oportună studierea experienței Ungariei privind plătirea compensațiilor speciale pensionarilor care au hotărît să-și vîndă pămîntul.

În al treilea rînd, este necesar a intensifica fluxul surselor financiare în agricultură. Aici se va lua în considerație că agricultura ca atare nu este atractivă pentru investitori și nu numai în Moldova. Fluxul principal al investițiilor în agricultură poate veni numai prin industria prelucrătoare. De aceea este necesar în cel mai scurt timp să finalizăm privatizarea întreprinderilor rămase din industria vinificației și a prelucrării tutunului, inclusiv combinatul de tutun din Chișinău. A asigura investitorii cu garanții depline de lucru normal, indiferent de schimbarea conducerii politice.

În al patrulea rînd, a concentra atenția principală a Guvernului, în general, și a Ministerului Agriculturii, în particular, asupra îmbunătățirii regimului de export. În același timp, a folosi la maximum posibilitățile oferite Moldovei în legătură cu aderarea la OMC, inclusiv în vederea soluționării disputelor privind un șir de restricții introduse de țările UE.

În al cincilea rînd, ținînd cont de posibilitățile limitate ale Moldovei privind acordarea subsidiilor de stat în agricultură, a concentra subsidiile în direcțiile cele mai cu perspectivă. A compensa pierderile cauzate de înghețuri, grindină, averse etc. din contul sistemului asigurării riscurilor de producție în agricultură.

În al șaselea rînd, a continua lucrul în vederea dezvoltării infrastructurii sectorului agrar: sistemele centrelor veterinare, punctelor de însămînțare artificială, piețelor en gros, reparația și deservirea tehnicii agricole.

Numai realizarea tuturor acestor măsuri, o dată cu menținerea stabilității macroeconomice, dezvoltarea altor ramuri ale economiei și, în primul rînd, a sectorului nonagrar în regiunile rurale, va permite diminuarea dependenței economiei Moldovei de capriciile naturii, va face agricultura republicii capabilă să concureze pe piețele internaționale, va spori venitul locuitorilor de la sate. cuprins articolul precedent


2. Militarii moldoveni sînt gata să intre în Irak
Viorel Cibotaru

La 18 aprilie curent, în ziarul guvernamental Nezavisimaia Moldova este inserat un interviu cu ministrul Apărării Victor Gaiciuc, consacrat, în principal, unor probleme de cooperare militară internațională a Republicii Moldova, dar unde sînt atinse și cîteva chestiuni importante de "uz intern", cum ar fi componența numerică optimală a Forțelor Armate ale Republicii Moldova sau perspectivele unificării forțelor militare de pe ambele maluri ale Nistrului. Acest interviu este semnificativ prin faptul că e o primă ieșire "la rampă" a ministrului de Război după mustrarea aspră, aplicată cu vreo două luni în urmă conducerii ministerului de către Comandantul Suprem al Forțelor Armate Vladimir Voronin, în cadrul ședinței Consiliului suprem de securitate, pentru "măsuri insuficiente de combatere a criminalității în armată", după expirarea acțiunilor militare în războiul din Irak și înainte de o altă ședință a consiliului, la care s-a decis participarea unui contingent redus de geniști și medici militari moldoveni în operațiuni de post-război în Irakul în refacere. În acest răstimp, Ministerul Apărării a anunțat opinia publică precum că, în pofida isteriei militare din Transnistria, autoritățile căreia anunțaseră în ajunul meciului de fotbal Moldova-Olanda din Tiraspol și evenimentele din Irak o "mobilizare totală", forțele armate ale Moldovei nu se află în stare de alertă și își văd de treburile curente.

Mai mulți observatori independenți înclină spre concluzia că Armata Națională, în general, și Ministerul Apărării, în particular, au fost mai puțin afectate de zelul demolator al administrației instalate după 21 februarie 2001, de incompetența noilor "vechi" guvernanți ideologizați, gata însă să se adapteze "la condițiile reale" ale "momentului actual". Deși faptul numirii în postul de ministru al Apărării al unui militar de carieră a fost calificat, de observatori, la acel moment ca "un pas înapoi" în procesul de implementare în Moldova a principiilor controlului civil asupra forțelor armate într-o societate democratică, cei doi ani de guvernare comunistă au arătat și avantaje evidente ale acelei decizii. Avansat în gradul de general de brigadă, Victor Gaiciuc s-a acomodat foarte repede în fotoliul de ministru și, într-adevăr, a reușit să se impună atît în cercurile militare, cît și în societatea civilă. Ofițerii din minister și din unitățile militare afirmă în discuții private că ministrul apărării este omniprezent la rezolvarea problemelor cotidiene ale organismului miliar, intră adînc în detalii importante ale pregătirii și instruirii de luptă, este, spre deosebire de predecesorii săi civili, "corect și echidistant" în relațiile interpersonale și "nu urmărește un profit personal" pe seama bunurilor patrimoniului militar.

Pentru prima dată în ultimii 5-6 ani armata a început să fie finanțată aproape după necesitățile imediate. La 26 iulie 2002 Parlamentul a aprobat Concepția reformei militare, care a intrat în vigoare la 15 august 2002, după publicarea ei în Monitorul oficial, în care este prevăzută o creștere a cheltuielilor de apărare de la existentele 0,4 % din PIB pînă la 2,4 % la ultima etapă a reformei (anii 2009-2014). Acesta, de fapt, este standardul țărilor care aderă acum la NATO. În bugetul de stat pentru anul 2003 suma alocată Ministerului Apărării a crescut simțitor și a constituit 109,5 mln lei. Tema bugetului, a alocărilor financiare pentru necesitățile de apărare era mereu o temă extrem de "bolnăvicioasă", de fapt, din primii ani de constituire a Armatei Naționale. Pe marginea acestei problemei, de fiecare dată cînd venea timpul adoptării bugetului de stat, se desfășurau dezbateri înfocate la toate nivelurile conducerii de stat. Pe parcursul a mai multor ani toate gîndurile legate de buget erau preponderent amare. Această amărăciune se explica prin faptul că cu fiecare an bugetul militar devenea tot mai mic față de necesitățile reale. În anii 1993-2001 ponderea cheltuielilor militare în Produsul Intern Brut (PIB) al Moldovei varia de la an la an, în continuă scădere, în proporții infime de 0,4-0,7%, iar pentru bugetul militar se alocau aproximativ 2-3% din bugetul de stat. În realitate însă aceste sume se acopereau, în medie, doar la 40-60%.

Chiar și după mai mulți ani după declararea suveranității Republicii Moldova se găsesc destui politicieni, indiferent de coloratura lor politică, de la o extremă a eșichierului politic la altul, care susțin că deoarece Moldova tinde a fi un stat neutru, ea nu are nevoie de armată. Însă așa ceva o pot afirma doar diletanții, care foarte des, apelînd la exemple din actualitatea țărilor dezvoltate din Vest, se fac a nu observa că armata nu este numai un instrument de război, ci și un organ de educație a patriotismului, dragostei față de patrie, că pentru tînăra generație ea este o școală. Elveția, Suedia, Austria și alte țări cu statut de țări neutre n-au refuzat totuși să întrețină armata, timp de decenii. Toate statele își întrețin armata ca atributul cel mai important al statalității lor, ca garant al independenței, suveranității și integrității teritoriale. Reieșind din aceasta, pentru întreținerea armatei se alocă sumele necesare, care permit ca Forțele Armate să fie înzestrate și să activeze în conformitate cu legile și regulamentele în vigoare. Cu părere de rău, aceste adevăruri elementare nu au fost pe deplin conștientizate în Republica Moldova și, de fapt, noi nu numai că dispuneam și dispunem de cea mai mică armată, ci și de unul dintre cele mai mici bugete militare din lume.

Este interesant că și prim-ministrul Vasile Tarlev a făcut de cîteva ori niște declarații enervante (pentru militari), exprimînd un fel de "pacifism naiv" și pledînd atît pentru reducerea cheltuielilor militare, cît și pentru reducerea forțelor armate. El a șocat mai multă lume, afirmînd că dizolvarea armatei naționale ar putea deveni o realitate. Nu pare a fi entuziasmată prea mult de întărirea capacității de apărare a statului nici comisia de securitate națională a Parlamentului, care s-a remarcat prin organizarea mai multor anchete și audieri în problemele de gestionare a patrimoniului militar (e suficient să amintim de audierile în problema vînzării, în 1997, a MiG-urilor către Statele Unite ale Americii), dar care totuși a aprobat toate proiectele de legi și documente în domeniul militar, "consfințite" de Comandantul Suprem Vladimir Voronin.

În acest context, ședința Consiliului Suprem de Securitate din 6 martie 2003 privind infracționalitatea și gradul de protecție a drepturilor constituționale ale militarilor în Forțele Armate, în urma căreia a fost dat publicității și un amplu raport în această problemă al lui Vladimir Gorbulea, secretar al Consiliului (fost colaborator al organelor de procuratură), este semnificativă pentru a înțelege ceva în raportul guvernanților comuniști și a cercurilor militare. Analiza conținutului acestui raport dezvăluie cîteva substraturi: 1) s-a ales un motiv de a demite cîțiva procurori militari (unul din ei, generalul N. Zafton este un procuror de excepție, care a fost incomod pentru toate puterile, fiind fidel doar buchiei legii); 2) s-a dejucat un motiv preelectoral populist - dar și popular în "masele largi" - de luptă cu "dedovșcina", fără însă a atinge rădăcinile reale ale acestei probleme; 3) au fost amenințați cu degetul unii înalți funcționari din Partidul Comuniștilor, implicați în afaceri cu patrimoniul militar (realizarea a 20 tone de combustibil pentru rachete "Samin", pregătirea grijulie a unor cantități importante de explozibil din brigada de artilerie "pentru realizare comercială", precum și modul de utilizare a avioanelor și elicopterelor, în special, în țările din Africa). În nici una din aceste afaceri, susțin unele surse bine informate, opinia ministrului Gaiciuc nu este determinantă.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect