1. Parlament
Legea pentru modificarea bugetului de stat pentru anul 2003
Legea respectivă a fost adoptată în legătură cu implementarea reformei administrativ-teritoriale, ea asigurînd redistribuirea resurselor alocate pentru unitățile administrativ-teritoriale de nivelul doi. Totodată, s-a majorat cuantumul cheltuielilor cu peste 62 milioane lei, acestea urmînd a fi acoperite din contul încasărilor crescînde la plata taxei de stat și a impozitului pe venit din activitatea de întreprinzător. Pentru moment, anume suma de 62 milioane de lei poate fi considerată ca prima tranșă de cheltuieli suplimentare pentru desfășurarea reformei administrativ-teritoriale.
Legea pentru modificarea bugetului asigurărilor sociale
Prin legea respectivă au fost stabilite mijloacele necesare pentru implementarea prevederilor unor acte legislative cum ar fi: majorarea alocațiilor lunare unor beneficiari de pensii, locuitori ai unităților administrativ-teritoriale din stînga Nistrului; indexarea pensiilor începînd cu 1 aprilie 2003; majorarea fondului de retribuire a muncii și, respectiv, a mărimii contribuțiilor acumulate; întreținerea parțială a școlilor sportive pentru copii; majorarea, din contul excedentului de venituri, a fondului de rezervă al bugetului asigurărilor sociale, acesta crescînd la peste 150 milioane lei etc.
Legea pentru modificarea unor acte legislative în domeniul antreprenoriatului
Legea stabilește: obligativitatea publicării în Monitorul oficial a avizelor despre schimbarea denumirii întreprinderii sau sancțiunea de plată a daunelor-interese; procedura de determinare de către instanța de judecată a lichidatorului întreprinderii în cazul lichidării pe cale judecătorească; modalitatea de înregistrare a suspendării activității întreprinderii sau organizației; procedura simplificată de radiere a întreprinderilor și organizațiilor din registrul de stat etc.
Concepția privind orientarea, pregătirea și instruirea profesională a resurselor umane
Concepția adoptată de Parlament determină scopul, sarcinile, principiile și direcțiile fundamentale ale politicii de stat în domeniul valorificării eficiente a resurselor umane.
Proiectul legii pentru completarea Codului navigației maritime comerciale al Republicii Moldova
Prin lege se propune ca dreptul de navigație sub pavilionul Republicii Moldova să fie acordat navelor înregistrate în registrul navelor și care: se află în proprietatea persoanelor fizice sau juridice din Republica Moldova și din străinătate; sînt exploatate conform contractului de închiriere a navei sau contractului de leasing.
Legea privind inspecția înainte de expediție
Conform legii, prin inspecția înainte de expediție urmează a se înțelege un ansamblu de acțiuni de control al calității, cantității, prețului, condițiilor financiare și clasificării vamale a mărfurilor în teritoriul țărilor exportatoare.
În termen de mai puțin de o lună Guvernul va trebui să selecteze o companie cu dreptul de a desfășura activitatea de inspecție înainte de expediție. Avînd în vedere că pînă la 21 iulie 2003 a mai rămas puțin timp, termen pînă la care urmează a fi implementată inspecția înainte de expediție, conform condițiilor impuse de FMI, se poate presupune că Guvernul va recurge la serviciile Companiei "SGS", care și anterior a desfășurat această procedură.
Una din problemele care ar putea să apară în procesul de implementare a acestei legi ar putea fi legată de o eventuală sesizare a Curții Constituționale, care a anulat anterior obligația efectuării inspecției și care ar putea să se pronunțe repetat în acest sens. În eventualitatea producerii acestor fapte, va fi deosebit de interesantă reacția organismelor internaționale, care, pe de o parte, insistă asupra aplicării propriilor decizii, iar, pe de altă parte, cer autorităților moldovenești să respecte principiile justiției și ale statului de drept privind, în special, executarea hotărîrilor tuturor instanțelor judecătorești, inclusiv a celor de jurisdicție constituțională.
Legea privind implementarea asigurărilor obligatorii de asistență medicală
Legea prevede implementarea asigurărilor obligatorii de asistență medicală în raionul Hîncești, începînd cu 1 iulie 2003. În calitate de plătitori ai primelor de asigurare s-au stabilit: persoanele juridice cu sediul în raionul Hîncești și angajații acestor persoane juridice; autoritățile administrației publice centrale și locale - pentru persoanele stabilite cu domiciliul în raionul Hîncești; notarii și avocații ce activează în teritoriul respectiv; persoanele fizice care domiciliază în raionul Hîncești și cad sub incidența Legii cu privire la mărimea, modul și termenele de achitare a primelor de asigurare medicală etc.
Suma totală a mijloacelor ce urmează a fi acumulate se estimează la peste 14 milioane lei și în cazul că proiectul va fi implementat cu succes, începînd cu 1 ianuarie 2004 urmează ca Legea să fie aplicată pe întreaga țară.
Problemele care pot apărea la îndeplinirea acestei legi ar putea fi: schimbarea sediului unor firme care ar continua să activeze în raionul Hîncești, înregistrîndu-și însă sediul într-o localitate limitrofă; eventualele proteste ale angajaților din sfera bugetară, legate de diminuarea salariilor lor.
Legea privind anularea penalităților și sancțiunilor financiare
Prin această lege s-a decis absolvirea de penalități a producătorilor agricoli, care au suportat pierderi din cauza calamităților naturale din 2002 și 2003, pentru neachitarea față de buget și a plăților fiscale.
Legea privind metodologia calculării plății pentru serviciile notariale
Prin legea adoptată de Parlament se urmărește scopul de a reduce tarifele pentru serviciile notariale ce urmează a fi prestate de către notarii de stat. Conform informației prezentate în plenul Legislativului, la o serie de servicii tarifele se vor reduce cu 50 de procente, ceea ce va constitui un ajutor real pentru persoanele ce fac parte din păturile socialmente vulnerabile. În cazul tranzacțiilor imobiliare însă, începînd cu anul 2004, notarii de stat vor trebui să perceapă taxe în funcție de prețul de piață al imobilului.
Hotărîrea privind Raportului Băncii Naționale a Moldovei
Conform informației prezentate de Banca Națională, în anul trecut creșterea economică a constituit, după cum urmează: în SUA - 2,4 la sută, cu o medie a inflației de 1,6; în zona Euro - 0,8 la sută, cu o medie a inflației de 2,2; în țările CSI - 4,6 la sută; în România - 4,7 la sută, cu o inflație de 17,8.
În anul 2002, Republica Moldova a obținut o creștere a PIB-ului de 7,2 la sută, prețurile de consum curent avînd un ritm scăzut de creștere de 4,4 la sută, iar prețurile la producția industrială crescînd cu 6,7 la sută.
2. Guvern
Remanieri
Chiar dacă s-a presupus anterior în unele medii de informare în masă că după alegerile locale din acest an vor urma importante remanieri de cadre, totuși eliberarea din funcții a ministrului Educației, Gheorghe Sima, și a viceprim-ministrului și ministrului Economiei, Ștefan Odagiu, a fost oarecum surprinzătoare. Destituirea acestora a fost dispusă de Președintele Vladimir Voronin, care a decis, de asemenea, și eliberarea din funcție a șefului Serviciului de Protecție și Pază de Stat, Vladimir Preguza, demnitar înlocuit în această funcție de Alexandru Ursachi.
În baza cererilor depuse au mai fost destituiți viceministrul Justiției, Victor Crețu, și viceministrul Culturii, Sergiu Cuciuc. Vasile Carafizi a fost numit în funcția de director general al consiliului de administrație al Agenției Naționale pentru Reglementări în Energetică (ANRE), iar Nicolae Triboi, care a deținut anterior această funcție, a fost confirmat pentru cea de director al acestui consiliu. Vă reamintim că Vasile Carafizi a fost deputat în Parlamentul de legislatura a XIV-a din partea PCRM. În cadrul aceleiași ședințe de Guvern, din 21 iunie curent, Mihai Manoli, ambasadorul Republicii Moldova în SUA, a fost confirmat și în funcția de ambasador al statului nostru în Statele Unite Mexicane. Mai mult sau mai puțin surprinzătoare a fost și destituirea directorului general al Agenției Informaționale "Moldpres", Ion Corețchi, în locul căruia a fost desemnat Mihai Belous. Tot în această perioadă a fost destituit și Mircea Gălușcă din funcția de șef-adjunct al Direcției secretariat din cadrul Cancelariei de Stat.
Hotărîri
La 16 iunie a.c., Guvernul a avizat normele de elaborare a structurii și schemei de încadrare a autorităților administrației publice centrale și subdiviziunilor lor desconcentrate în teritoriu, precum și structura și efectivul-limită ale acestora. Astfel, vor putea exista 25 de tipuri de subdiviziuni ale autorităților administrative centrale desconcentrate în teritoriu, în care vor activa 17 453 de persoane - funcționari publici și lucrători tehnici.
În vederea îmbunătățirii activității întreprinderilor mici și mijlocii, precum și a sistemului de microfinanțare în Moldova, Guvernul a aprobat planul de măsuri "Microcredit-2005". Planul presupune elaborarea unui proiect de lege cu privire la microcreditarea întreprinderilor micului business și a unui proiect de lege privind asigurarea depunerilor membrilor asociațiilor de economii și împrumut ale cetățenilor.
Cu privire la învățămînt au fost aprobate cîteva hotărîri care vizează: reglementarea activității filialelor universităților străine pe teritoriul Republicii Moldova de către Guvern; acoperirea cheltuielilor necesare instruirii copiilor orfani, celor din familiile defavorizate etc. de către instituțiile de învățămînt superior; cota de admitere la studii de 10% a candidaților cu finanțare extrabugetară din numărul de studenți înmatriculați pe bază de contract, la fiecare specialitate. În afară de acestea a mai fost modificat Regulamentul cu privire la instruirea cetățenilor străini și apatrizilor în instituțiile de învățămînt din Republica Moldova. Potrivit declarațiilor unor membri ai Guvernului, reglementarea activității filialelor universităților străine pe teritoriul Republicii Moldova de către Guvern se impune pentru a le determina pe acestea să pregătească numai specialiști necesari economiei naționale. De asemenea, instituțiile de învățămînt superior nu vor putea să majoreze taxele de studii.
"În scopul susținerii activității expoziționale din Moldova și amplificării impactului asupra promovării exporturilor de produse autohtone" a fost decisă crearea Întreprinderii de Stat "Moldexpo", prin comasarea Centrului internațional de expoziții "Moldoexpo" cu Organizația pentru Promovarea Exportului din Moldova. De asemenea, a fost aprobat un plan de măsuri pentru realizarea mai eficientă a achizițiilor publice. Prin această hotărîre Guvernul obligă ministerele, departamentele, organele administrației publice locale să prezinte dări de seamă în cadrul procedurilor de achiziție, să utilizeze procedura de preselecție, să organizeze în mod repetat o licitație în situația în care va exista o singură ofertă etc. Drept urmare a noii organizări administrativ-teritoriale, Serviciul Fiscal de Stat urmează a fi reorganizat astfel încît va avea în subordine 32 de inspectorate fiscale raionale, 4 oficii fiscale în mun. Chișinău și cîte 2 în mun. Bălți și UTA Găgăuzia.
Săptămîna trecută au mai fost operate unele modificări potrivit cărora Ministerul Culturii va fi în drept să intervină în activitatea editorială a editurilor, indiferent de forma lor de proprietate, iar Guvernului îi va reveni sarcina să reglementeze instalarea monumentelor, busturilor și plăcilor comemorative cu relief sculptural. Reprezentanții Cabinetului de miniștri au argumentat introducerea acestor reglementări, invocînd necesitatea evitării paralelismului în edițiile programate pentru editare și, respectiv, a cazurilor în care au fost promovate creații monumentale de o valoare artistică îndoielnică. Unii directori de edituri și reprezentanți ai comunității artiștilor plastici, pe de altă parte, consideră aceste reglementări susceptibile de introducerea unor forme noi de cenzură.
Astfel, atît reglementarea activității filialelor universităților străine pe teritoriul Republicii Moldova, instalării monumentelor, busturilor și plăcilor comemorative de către Guvern, cît și modificările potrivit cărora Ministerul Culturii va fi în drept să intervină în activitatea editorială a editurilor, denotă un proces invers descentralizării competențelor autorităților centrale. Mai mult, este lesne de observat că unele dintre aceste noi reglementări cu privire la învățămînt, chiar dacă, în aparență, bine intenționate, sînt de natură oarecum restrictivă. Demn de aprecierea noastră este însă interesul Executivului pentru sprijinirea copiilor defavorizați, chiar dacă acoperirea cheltuielilor necesare instruirii lor va crea dificultăți unor instituții de învățămînt superior.
3. Președinție
Președintele Vladimir Voronin a întreprins, în perioada de 23-24 iunie, o vizită de lucru la Bruxelles, avînd o serie de întrevederi cu mai mulți oficiali europeni. În cadrul întrevederii cu Guido Podesta, vicepreședinte al Parlamentului European (PE), Vladimir Voronin și-a exprimat satisfacția în legătură cu sprijinul pe care instituțiile UE i-l acordă Republicii Moldova, menționînd în acest context Rezoluția PE, din 5 iunie curent, și recomandările celei de-a IV-a Conferințe Parlamentare a țărilor participante la PSESE, din 22 mai curent, în care se solicită ca instituțiile UE să examineze posibilitatea includerii statului nostru în Procesul de Stabilizare și Asociere desfășurat în zona Europei de Sud-Est. A urmat apoi întîlnirea cu Romano Prodi, președintele Comisiei Europene, și cu Christopher Patten, comisar european pentru Relații Externe, care au asigurat oficialul moldovean de faptul că, în contextul recentei inițiative a UE față de viitorii săi vecini în urma extinderilor din 2004 și 2007, va fi elaborat un Plan de acțiuni individual al UE pentru Moldova. La rîndul său, Vladimir Voronin a reiterat opțiunea prioritară a statului său pentru integrarea europeană, subliniind că în acest scop urmează să fie definitivată concepția de integrare europeană a Republicii Moldova și să fie instituit Departamentul Integrare Europeană (DIE).
Dincolo de existența unei stări de confuzie pe care au determinat-o declarațiile echivoce ale autoritățile moldovenești în rîndul societății civile și mass-media pentru care nu este încă suficient de clar dacă în prezent se lucrează asupra unei strategii sau concepții de integrare europeană, se cere de remarcat că afirmațiile șefului statului au amplificat această stare de incertitudine. Și aceasta, deoarece Victor Stepaniuc, copreședintele Comitetului Parlamentar de Cooperare (CPC) Republica Moldova-Uniunea Europeană (RM-UE), îi arăta omologului său european Jan Marinus Wiersma, la recenta reuniune a CPC RM-UE, că "a fost finalizată strategia de aderare a țării noastre la UE care în cel mai apropiat timp va fi discutată în Parlament". Singura explicație plauzibilă a utilizării acestor doi termeni diferiți - strategie și concepție - ar putea fi elaborarea simultană a ambelor documente, de la care se va dori a se demara procesul de abordare viitoare a raporturilor dintre Moldova și UE. Doar că logică ar fi fost finalizarea mai întîi a concepției, care, ulterior, să fi fost luată ca punct de reper în procesul de elaborare a strategiei. În afară de aceasta, dacă e să credem afirmațiilor Președintelui, putem constata că acesta face, într-un fel, abstracție de textul propriului decret în care este utilizat termenul de strategie, și nu de concepție.
Președintele Vladimir Voronin s-a întrevăzut, de asemenea, cu secretarul general al NATO, lordul Georges Robertson, cu Kees Van Rij și Karl Hartzell, consilieri ai Înaltului Reprezentant al UE pentru Politică Externă și Securitate Comună (PESC), Javier Solana, precum și cu ministrul-președinte al Comunității Franceze a Belgiei Herve Hasquin, și cu regele Belgiei, Albert al II-lea.
II. Studii, analize, comentarii
1. Proiectul de federalizare a Republicii Moldova
Igor Boțan
1. Un an de la lansarea proiectului de la Kiev
Acum un an, la 3 iulie 2002, la Kiev a fost lansat proiectul de soluționare a conflictului transnistrean prin federalizarea Republicii Moldova (RM), elaborat de către OSCE. Optimismul autorilor proiectului care intenționau să soluționeze conflictul pînă la sfîrșitul anului 2002 a uimit opinia publică. Timp de 10 ani cît conflictul a rămas înghețat, iar pe cele două maluri ale Nistrului au fost edificate două entități statele diferite. De aceea, cu greu se putea admite că statu-quo-ul existent poate fi modificat rapid. Aceasta fiindcă un șir de experți continuă să afirme că în Transnistria converg multiple interese economice și de altă natură obscură a diferiților subiecți și organizații din RM și țările CSI din preajmă.
Judecînd după articolele proiectului OSCE se putea desprinde că RM urma a fi transformată într-o federație clasică după modelul Federației Ruse. Adică, Transnistriei urma să-i fie acordat în urma descentralizării RM statutul de subiect al federației în cadrul căreia să aibă loc delimitarea împuternicirilor între centrul federal și subiecții federației. Lucrurile care au stîrnit cele mai mari nedumeriri au ținut de lipsa indicațiilor asupra numărului subiecților pe care ar fi trebuit să-l conțină preconizata federație moldovenească, precum și faptul că proiectul lansat de OSCE urma să aibă supremație asupra Constituției RM imediat după semnarea acestuia de Președintele RM și de liderul administrației de la Tiraspol. Cea mai mare obiecție însă s-a referit la faptul că posibilele litigii politice și financiare dintre subiecți și centrul federal se preconiza a fi soluționate nu prin intermediul Curții Constituționale și a Curții de Conturi, despre care proiectul OSCE nici nu pomenește, ci prin intermediul țărilor garante. Evident, opoziția a avut temei să protesteze bănuind că este vorba despre o trunchiere a suveranității RM în favoare țărilor garante care nu ascund că au interese în RM.
De aceea, din start, proiectul OSCE a fost supus criticilor din partea forțelor politice de opoziție care, la rîndul lor, au fost criticate de mass-media de stat pe motiv că nu-l acceptă. În replică, partidele de opoziție au consacrat o ședință specială a Mesei Rotunde cu Statut Permanent în cadrul căreia au adoptat o Proclamație în care se conținea un șir de măsuri de alternativă pentru soluționarea conflictului. Este curios că o îndelungată perioadă de timp autoritățile moldovenești au evitat să-și exprime propriul punct de vedere asupra problemei federalizării RM, ieșind în evidență faptul că ele sînt interesate să testeze atitudinea opoziției față de proiect.
Și în Transnistria lucrurile nu au fost foarte limpezi o perioadă îndelungată de timp. După ce șeful diplomației de la Tiraspol și-a exprimat atitudinea pozitivă față de proiectul OSCE, imediat după ce acesta a fost făcut public la Kiev, el a căzut în dizgrația liderului transnistrean Igor Smirnov.
Abia în ajunul summit-ului OSCE de la Porto, din decembrie 2002, cînd urma ca autoritățile moldovenești și cele transnistrene să-și exprime în mod oficial atitudinea față de proiectul OSCE, lucrurile s-au limpezit puțin. În primul rînd, a devenit clar că în linii mari nici autoritățile moldovenești, nici cele transnistrene nu acceptă prevederile proiectului OSCE, cu excepția acordului de principiu de a soluționa conflictul transnistrean prin federalizare. Acest lucru s-a manifestat prin victoria diplomatică a Tiraspolului care a reușit chiar în ajunul summit-ului de la Porto să convingă misiunea OSCE și reprezentanții țărilor garante (Rusia și Ucraina) să semneze un protocol referitor la acordul acestora de a susține constituirea unei "federații contractuale" dintre doi subiecți egali: Republica Moldova și Transnistria. Aceasta însemna, de fapt, o renunțare la proiectul inițial al OSCE, care lăsa loc pentru oferirea unui statut de subiect al federației Transnistriei prin descentralizarea de jure a RM. De facto, Transnistria de mult nu mai este parte a RM, de aceea, era logic ca liderii transnistreni să invoce stipulările Memorandumului din 8 mai 1997 semnat între Chișinău și Tiraspol, care se referă la egalitatea părților implicate în conflict. De aici rezultă și ideea obsesivă de edificare a "federației contractuale" între doi subiecți egali.
În consecință, abia în februarie 2003, depășind noua fază de criză, Președintele Voronin a lansat inițiativa de elaborare a noii Constituții federative la care să participe și reprezentanții Transnistriei. Astfel, din proiectul OSCE a fost luat drept punct de reper doar noțiunea de "stat federal". Însă, după cum era de așteptat, procesul de elaborare a noii Constituții federative s-a împotmolit. A trecut mai mult de două luni de la constituirea comisiei mixte moldo-transnistrene însărcinate cu elaborarea documentului însă lucrul acesteia rămîne blocat. Au fost invocate multiple cauze ale blocajului, cum ar fi lipsa de coordonare în stabilirea numărului de membri care reprezintă părțile, locul unde urmează să-și desfășoare activitatea comisiei etc. Evident, dacă astfel de lucruri nu au fost coordonate, cu atît mai mult nu au fost coordonate problemele referitoare la principiile de funcționare și de adoptare a deciziilor în cadrul comisiei. Dar acestea sînt probleme pur funcționale, important este că dacă acest gen de probleme ar fi fost soluționate, comisia oricum nu ar fi fost în stare să funcționeze normal. Aceasta din simplul motiv că "arhitecților" noii Constituții din comisia mixtă nu le-au fost formulați parametrii de bază ai edificiului statal pe care cei doi "beneficiari" de la Chișinău și Tiraspol ar dori să-l înalțe.
Pe de o parte, ambii "beneficiari" și-au edificat propriile "verticale ale puterii" în teritoriile controlate la care nu doresc să renunțe. De aceea, este practic imposibil a face ca cele două "verticale ale puterii" să devină coaxiale. După toate aparențele, pentru Președintele Voronin reîntregirea țării înseamnă constituirea unei "federații asimetrice", adică anihilarea "verticalei puterii" de la Tiraspol, păstrînd-o pe cea proprie. Pentru liderul de la Tiraspol, Igor Smirnov, "statul comun" care urmează a fi creat de RM și Transnistria pe bază de egalitate poate lua forma unei "federații contractuale" în care să nu existe prea multă interferență între competențele celor două "verticale ale puterii". Cea mai mare curiozitate constă în faptul că după seminarul organizat în luna mai a.c. de către Adunarea Parlamentară a OSCE pentru parlamentarii din RM și Transnistria, unul dintre vicepreședinții Parlamentului RM a declarat că cea mai importantă concluzie a seminarului a fost că înainte de a purcede la elaborarea Constituției federale, este important ca părțile să semneze un "document politic" în care să fie stabilite de comun acord principiile de bază ale viitoarei federații moldovenești. Abia după aceasta experții din comisa mixtă ar putea începe lucrul asupra elaborării textului Constituției federative propriu-zise. Ar fi naiv să se creadă că pînă la seminarul Adunării Parlamentare a OSCE aceste lucruri nu erau cunoscute. Ele au fost dezbătute în cadrul unui șir de seminare de către experții locali. Se crede că comisia mixtă este doar un paravan după care părțile implicate în conflict așteaptă ca schimbările de conjunctură politică regională să le ofere noi oportunități pentru a-și impune mai pregnant propriul punct de vedere.
Între timp situația continuă să se agraveze. Liderul Transnistriei, Igor Smirnov, amenință să întrerupă cooperarea cu RM în vederea soluționării conflictului. La 30 iunie a.c. el s-a adresat cetățenilor transnistreni, amenințînd că ar putea recurge la acțiuni de răspuns la ceea ce el numește "blocadă economică" din partea RM. Din punctul de vedere al liderilor de la Tiraspol, "blocadă economică" înseamnă impunerea respectării de către agenții economici din Transnistria a regulilor vamale ale RM pentru operațiile de import-export, înregistrarea agenților economici transnistreni la Camera de Comerț a RM pentru a li se elibera certificate ce atestă țara de proveniență a producției exportate. Din afirmațiile lui Smirnov se poate desprinde că doar "stima față de țările garante (Rusia și Ucraina) și OSCE îl împiedică să recurgă la acțiuni de blocaj al rețelelor de transport și asigurare a RM cu energie și hidrocarburi, așa cum a procedat în timpul conflictului armat din 1992. Autoritățile transnistrene au blocat deja procesul de retragere a munițiilor rusești din regiune, încălcînd astfel decretul lui Smirnov privind "asigurarea măsurilor necesare pentru onorarea de către Rusia a obligațiunii de a-și retrage armamentul din regiunea de est a RM".
2. Posibilele consecințe ale noii crize
În această situație extrem de tensionată știrea despre recenta întîlnire de la Tiraspol a liderului transnistrean, Igor Smirnov, cu nou alesul primar general de Chișinău, Serafim Urechean, este prezentată de televiziunea de stat drept un act de subminare a stabilității politice din țară. Pentru o astfel de reacție bolnăvicioasă există motive. În primul rînd, atît Smirnov, cît și Urechean sînt considerați drept principalii "inamici politici" ai Președintelui Voronin. Drept dovadă servește faptul că presa guvernamentală nu ezită să-i eticheteze pe ambii drept mafioți, bandiți corupți etc. Evident, colaborarea principalilor "inamici politici" îngrijorează. În al doilea rînd, în virtutea circumstanțelor, primarul de Chișinău, Serafim Urechean, a devenit realmente principalul oponent politic al Partidului Comuniștilor (PC) și Președintelui Voronin după victoria asupra candidatului comunist la recentele alegeri ale primarului de Chișinău. Amenințarea la adresa primarului ales, care s-a făcut vizibilă în adresarea Președintelui Voronin către cetățeni, îl forțează pe Urechean să ia măsuri de protecție. Amenințările se manifestă prin hărțuiala permanentă și contestările în instanțele superioare de justiție ale rezultatelor alegerilor.
Evident, pentru reprezentanții partidului de guvernămînt și ai presei de stat este șocant că principalul oponent al șefului statului poate merge la Tiraspol pentru a discuta cu liderul separatist "probleme social-economice", în timp ce Vladimir Voronin este declarat acolo drept persona non grata. În sfîrșit, vizita lui Urechean la Tiraspol a avut loc practic în aceiași perioadă cînd regiunea respectivă a fost vizitată de către liderii celor două partide socialiste, care au făcut declarații referitoare la necesitatea soluționării conflictului în baza egalității celor doi subiecți. S-ar putea să fie vorba despre o simplă coincidență, dar s-ar putea să fie vorba și despre o cooperare.
Una dintre cele mai interesante întrebări se referă la avantajele pe care ar putea sa le capete primarul de Chișinău, Serafim Urechean, din cooperarea cu liderul separatist, Igor Smirnov. În primul rînd, această cooperare poate fi interpretată drept o elementară măsură de protecție împotriva hărțuielii din partea PC. Cooperarea dintre Urechean și Smirnov s-a produs în mod ostentativ exact în perioada cînd PC a încercat să conteste rezultatele realegerii lui Urechean în funcția de primar al Chișinăului. În această situație o eventuală declarare a rezultatelor alegerilor nule și anunțarea alegerilor repetate în Chișinău i-ar putea aduce lui Urechean o simpatie mai mare din partea celei mai disciplinate părți a electoratului vorbitor de limbă rusă. Majoritatea vorbitorilor de limbă română în orice caz îl consideră pe Urechean în comparație cu candidatul comunist drept "răul cel mai mic". De aceea, acțiunea ostentativă a acestuia poate fi îndreptată spre descurajarea reprezentanților PC de a anula rezultatele alegerilor. Este adevărat că există și alți factori care ar trebui să stăvilească spiritul revanșard al PC. În mod curios, exact după terminarea alegerilor în care s-au făcut mari promisiuni din partea partidului de guvernămînt s-a întîmplat exact invers. S-a scumpit pîinea și au fost ridicate dramatic tarifele la gaze și electricitate.
Acțiunea primarului Urechean ar putea fi și una cu bătaie lungă. În orice caz, s-ar putea presupune că pînă la urmă RM i se va impune soluționarea conflictului transnistrean prin federalizare. Forțele politice de dreapta se opun cum pot acestui scenariu, însă țările garante (Rusia și Ucraina), OSCE, Consiliul Europei, Uniunea Europeană și Statele Unite și-au exprimat punctele de vedere în susținerea soluționării conflictului transnistrean prin federalizarea RM. În prezent, "federația asimetrică" a lui Voronin și cea "contractuală" a lui Smirnov par două extremități ale procesului de federalizare. Deși Urechean și-a exprimat în mod evaziv punctul de vedere față de federalizarea RM, nu este exclus ca Urechean să vină cu soluția de mijloc a unei federații clasice. Pentru aceasta nu este nevoie de nici un efort deosebit. Este necesar doar de a reanima proiectul OSCE, făcut public acum un an de zile, care conține principalele prevederi pentru constituirea unei federații clasice. Această presupunere se bazează pe faptul că presa afiliată primarului de Chișinău a scris deja despre faptul că Chișinăului i-ar conveni să devină subiect al preconizatei federații, iar presa guvernamentală și cea de stat l-au învinuit pe primarul de Chișinău de "separatism economic". Acest gen de altercații a apărut în perioada recentei campanii electorale cînd primarul de Chișinău a trebuit să facă față atacurilor din presa procomunistă care îl învinuia de starea deplorabilă în care se află capitala. Răspunsul primarului a fost că Guvernul lasă mai puțin de 1/3 din veniturile acumulate în Chișinău pentru acoperirea necesităților urbei.
Dacă lucrurile ar merge în direcția respectivă, este cert că Urechean ar cîștiga și simpatiile cetățenilor din regiunea autonomă Gagauz Yeri, liderii cărora de mult vorbesc despre necesitatea acordării regiunii unui statut de subiect al federației. Și pentru liderii separatiști de la Tiraspol, constrînși de "blocada economică", un compromis cu Urechean în detrimentul PC nu ar părea foarte ofensator. Constituirea unei federații clasice ar putea însemna demontarea "verticalelor puterii", atît la Tiraspol cît și la Chișinău. În locul acestora ar trebui să fie realizată o delimitare clară a competențelor politice și economice ale centrului federal și subiecților, organizarea pe verticală și pe orizontală a structurilor organelor de ocrotire a normelor de drept, constituirea spațiului monetar și vamal unic, politică externă și armată unică etc. Evident, demontarea "verticalei puterii" ar pune în pericol monopolul PC asupra puterii, însemnînd un prim pas spre decomunizarea RM. Într-adevăr, experiența internațională arată că regimurile comuniste pot exista doar în state supracentralizate, chiar dacă acestea se numesc federații sau "federații asimetrice". Acesta ar fi un raționament, care l-a făcut pe Președintele Voronin să reducă au planul OSCE la o "federația asimetrică".
Există și riscuri imense în acest sens. În primul rînd, poate fi zădărnicită constituirea Alianței Social Liberale din cele trei partide: Alianța Independenților (AI) (condusă de Serafim Urechean), Alianța Social Democrată (ASD) și Partidul Liberal (PL), în calitate de principală formațiune politică de opoziție care poate oferi o alternativă reală celei comuniste. În orice caz, pentru fuziunea AI și ASD federalizarea nu reprezintă o piedică. ASD și-a exprimat în mod public acceptul pentru planul de federalizare a RM. Fără îndoială, în PL ar putea apărea probleme legate de acceptul federalizării, în general, și de contactele lui Urechean cu Smirnov, în particular. Evident, fără PL preconizata formațiune unificată ar cîștiga simpatiile alegătorilor rusolingvi din contul PC, pierzînd în schimb o parte din simpatiile electoratului vorbitor de limbă română mai degrabă în favoarea partidelor de dreapta. În orice caz, cel limitat în posibilități ar fi mai degrabă PC. Nu este exclus că tocmai acesta este scopul real urmărit de Urechean și anturajul acestuia. Acum doi ani presa afiliată fostului Președinte, Petru Lucinschi, susținătoare în prezent a AI și ASD, afirma că în RM este imperios necesar a constitui o forță politică democratică de orientare prorusă pentru a evita ajutorarea din partea Rusiei în exclusivitatea doar a PC care s-a proclamat de orientare pro-rusă. Că este așa ne-o demonstrează declarațiile înalților oficiali ruși referitor la recentele rezultate ale alegerilor locale din RM.
La prima vedere, riscurile pe care și le-a asumat Urechean nu sînt tocmai atît de mari. În primul rînd, partidele importante de dreapta îl supun oricum în permanență unor critici vehemente. În al doilea rînd, influența lui reală asupra procesului de federalizare este în prezent una nesemnificativă pentru a-i atribui anumite responsabilități pentru posibilele consecințe. De aceea, acțiunea în care s-a angajat Urechean pare să-i promită anumite perspective politice. Pe de altă parte, o eventuală federalizare a RM cu condiția oferirii Transnistriei dreptul de a influența politica externă a RM ar putea periclita în mod dramatic perspectivele unei îndepărtate integrări a RM în Uniunea Europeană, lucru care ar avea consecințe extrem de negative.
2. Drama ștampilelor vamale
Galina Șelari
După toate aparențele, relațiile dintre Chișinău și Tiraspol au început din nou să se tensioneze, și de data aceasta din cauza controlului asupra operațiunilor de export-import. Este de la sine înțeles că dependența micii economii deschise a Transnistriei (de altfel, și a celei moldovenești) de comerțul exterior este extrem de mare. De la mijlocul anilor 1990, după cum se știe, comerțul exterior al Transnistriei s-a realizat sub "acoperirea" ștampilelor vamale ale Republicii Moldova, iar drept urmare în 2000 volumul schimburilor comerciale din regiune a ajuns la 817,3 milioane de dolari SUA, sau de 3 ori mai mult pe cap de locuitor față de Moldova.
După aderarea la OMC în mai 2001, Republica Moldova a introdus proceduri vamale noi și a "rechemat" vechile ștampile, ceea ce a avut un efect negativ asupra economiei Transnistriei. Printre altele, în 2002 volumul exporturilor transnistrene s-a redus cu 36%, iar cel al importurilor - cu 17%. Administrația transnistreană a calificat aceste acțiuni drept "blocadă economică" și a evaluat pierderile la 170 milioane de dolari SUA.
Ideea statului federal, propusă la sfîrșitul lui 2002 de către OSCE în mod cu totul neașteptat și primită pozitiv de către ambele părți, a trezit noi speranțe, inclusiv cu privire la cooperarea economică. Avantajele unei activități în comun pe piețele mondiale, de atragere a investițiilor și de participare la proiectele regionale pentru Europa de Sud-Est sînt mult prea evidente.
Vladimir Voronin, la lansarea inițiativei de elaborare a unei noi Constituții a Republicii Moldova (februarie 2003), a menționat că "atît timp cît vor exista două armate, două vămi și două sisteme bancare, poporul Moldovei nu va putea să-și îmbunătățească radical viața".
În pofida așteptărilor pozitive lucrurile însă au început a se înrăutăți din nou. Drept motiv a servit Protocolul moldo-ucrainean din 15 mai 2003 potrivit căruia transportarea produselor prin serviciile de control vamal la frontiera moldo-ucraineană, inclusiv Transnistria, va avea loc doar în baza actelor comerciale și vamale oficiale ale Chișinăului. După aceasta a urmat invitarea întreprinderilor transnistrene de a se înregistra la Camera de înregistrare a RM și de a primi certificate de origine a produselor de la Camera de comerț a RM.
În apelul său către cetățenii din Transnistria din 30 iunie 2003, Igor Smirnov a calificat aceste acțiuni drept "noi încercări de zădărnicire a activității economice externe a Transnistriei". Smirnov a mai declarat că "cerința ultimativă de a înregistra întreprinderile noastre a fost motivată de intenția de a instaura controlul birocraților moldoveni asupra procesului de privatizare. Pe termen scurt - de a impune obligația de a plăti toate taxele în bugetul Moldovei și de a lipsi poporul transnistrean de bazele dezvoltării sale economice".
Vom încerca, făcînd abstracție de politică, să analizăm două probleme asupra cărora în prezent se duc dezbateri fierbinți - cea a asigurării produselor transnistrene, menite pentru export, cu ștampilele vamale ale RM, și cea a legitimității proceselor de privatizare din Transnistria.
Crearea posturilor vamale la frontiera moldo-ucraineană. Raționamentele economice ale unei frontiere funcționale dintre Moldova și Ucraina, viitori vecini ai Uniunii Europene, sînt evidente: reducerea activităților de export-import subterane, combaterea activităților de contrabandă, a migrației ilegale etc.
În mai 2001 Moldova și Transnistria au semnat Hotărîrea protocolară de armonizare a legislației fiscale și vamale, potrivit căreia reglementarea de către părți a operațiunilor de export-import se face în baza "legislației fiscale și vamale în conformitate cu cerințele Organizației Mondiale a Comerțului și a Organizației Vamale Internaționale, precum și a legislației statelor CSI și UE". De menționat că introducerea controlului vamal comun la frontiera moldo-ucraineană se preconiza de la 1 septembrie 2001.
Legislația vamală și fiscală a RM corespunde, în ansamblu, cerințelor și normelor internaționale, după cum a recunoscut și administrația transnistreană. Așadar, efectuarea înregistrării vamale a operațiunilor de export-import în conformitate cu legislația RM corespunde întru totul prevederilor hotărîrii protocolare. Soluționarea acestei probleme a durat aproape doi ani, dar și acum posturile vamale comune sînt privite de administrația transnistreană drept blocadă economică din partea Moldovei. Deși nu este tocmai logic, de ce doar a Moldovei, dar nu și a Ucrainei?
Reacția negativă a Transnistriei față de omogenizarea normelor vamale pentru toți agenții economici poate fi explicată prin atitudinea negativă față de administrația de la Chișinău și dorința acesteia de a-și respecta în mod consecvent obligațiile asumate. Reamintim că Memorandumul de la Moscova cu privire la normalizarea relațiilor dintre Moldova și Transnistria din 1997 prevede că Transnistria poate stabili și menține propriile contacte internaționale în domeniul economic, științific, tehnic și cultural, adică. Transnistria este recunoscută drept agent economic independent. Înregistrarea provizorie a agenților economici din estul Moldovei și menținerea relațiilor acestora cu bugetul Transnistriei deocamdată nu garantează că atunci cînd va avea loc înregistrarea definitivă (din 1 ianuarie 2004) acest sistem de relații cu bugetul regional se va păstra.
Soluționarea constructivă de către părți a problemei relațiilor interbugetare, asumarea unor obligații reciproce în această problemă, dar și mai important, respectarea strictă a acestora, ar putea deveni un fundament pentru soluționarea altor probleme economice importante: omogenizarea cerințelor față de înregistrarea întreprinderilor, evitarea taxării duble a veniturilor agenților economici etc. În aceste condiții crearea și introducerea unui registru unic al celor două economii s-ar putea transforma dintr-un măr al discordiei într-o piatră de temelie pentru un sistem economic unic. Deocamdată însă cele două părți preferă să comunice prin intermediul adresărilor și al declarațiilor.
Despre "legitimitatea" privatizării întreprinderilor. Recunoașterea "legalității" privatizării în Transnistria este condiția preliminară pe care aceasta a înaintat-o pe 3 iulie 2003 pentru continuarea lucrărilor Comisiei constituționale mixte. S-a propus semnarea Actului de proprietate "care ar avea efect juridic și ar constata lipsa unor revendicări din partea Chișinăului față de proprietatea din regiune".
Și în acest caz vom examina acordurile semnate anterior. În Hotărîrea protoclară cu privire la garanțiile de atragere și protejare a investițiilor străine și de cooperare în domeniul activității investiționale se menționează: "Activitatea investitorilor și întreprinzătorilor străini pe teritoriul Transnistriei este garantată de legislația RM și a Transnistriei și normele dreptului internațional". În același timp, după cum am văzut, dreptul Transnistriei de a efectua privatizarea în baza legislației existente a Transnistriei a fost deja recunoscut. Trebuie menționat că această hotărîre protocolară prevedea elaborarea unui proiect comun de strategie investițională. Cu toate acestea, activitatea propriu-zisă în vederea aplicării acestei decizii atît de importante pentru ambele părți nu a început.
La momentul actual conducerea de la Chișinău susține "privatizarea legală" (?) in Transnistria. În același timp, referindu-se la posibilele consecințe pentru acei investitori care au privatizat deja o serie de unități economice transnistrene, prim-ministrul moldovean nu a exclus posibilitatea apariției unor probleme în cazul în care cumpătătorii nu au consultat autoritățile moldovenești în prealabil. Nu este tocmai clar, pentru care investitori pot apărea probleme: pentru cei locali (din Transnistria) și/ sau cei străini? Și cum rămîne cu garanțiile deja stabilite în hotărîrea protocolară bilaterală?
Administrația transnistreană consideră că standardele duble și lipsa de consecvență în poziția oficială a Chișinăului într-o problemă atît de serioasă îngrijorează nu doar Tiraspolul, ci și investitorii potențiali, care intenționează să realizeze proiecte pe ambele maluri ale Nistrului.
Vom menționa că prima întreprindere cu participarea capitalului străin (italian) "TirPa" a fost înregistrată pe teritoriul Transnistriei în 1988. În prezent proprietarul principalului donator industrial-financiar al regiunii, Uzina metalurgică din Rîbnița (MM3), este compania "Itera International Energy Group L.L.G.", înregistrată în statul New Jercey, SUA. Apropo, această companie și-a exprimat interesul și față de unele proiecte investiționale de pe malul drept al Moldovei. Cel mai recent exemplu este privatizarea uzinei din Dubăsari "Buket Moldavii". Costul de licitație al întreprinderii a fost calculat, la cererea ministerului transnistrean al economiei, de către o companie de audit din Chișinău. Tenderul de privatizare a fost cîștigat de un investitor din Rusia - Casa de comerț "Aroma", care este proprietarul unor întreprinderi și de pe malul stîng a Moldovei.
Din cele expuse mai sus, este evident că interesul economic face posibilă încheierea unor contracte pentru cooperarea bilaterală, executarea cărora stimulează dezvoltarea, ci nu confruntarea economică.
De aceea se poate constata că a sosit timpul înțelegerilor și nu al declarațiilor și "expresiilor tari". Fără înțelegeri în sfera economică nu se va ajunge la un compromis politic. În acest sens, este necesară conlucrarea specialiștilor din diverse domenii de drept și economie în vederea apropierii legislației fiscale, bancare și comerciale, a standardelor și a sistemelor de asigurare socială a populației. Trebuie să fie parcursă această cale anevoioasă care va fi mai scurtă dacă se va merge unul în întîmpinarea altuia.