ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 14, 9 septembrie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Președinție

Ziua independenței

La 27 august la Chișinău a fost marcată cea de-a 12-a aniversare a independenței Republicii Moldova. Programe de divetisment stradale, expozițiii, concerte de muzică populară și pop, dar și un festival al berii au fost cîteva din manifestațiile organizate cu acest prilej. Partea oficială a sărbătorii a inclus depuneri de flori la monumentul lui Ștefan cel Mare și la monumentul eroilor căzuți în războiul din 1992 și o recepție oficială dată de Președintele Vladimir Voronin. În alocuțiunea "Vrem în Europa", pe care Președintele a rostit-o în cadrul recepției, acesta a remarcat că integrarea europeană a Moldovei este "varianta optimă" pentru edificarea unui stat viabil și prosper. În același timp, Voronin a menționat că "integrarea europeană nu este în nici un caz o opțiune geopolitică, ea nu constituie o schimbare a priorităților în domeniul politicii externe" ci este calea cea mai scurtă spre transformarea țării și conectarea ei la procesele globale, dar și "cel mai de nădejde mecanism de dobîndire a integrității teritoriale".

Alocuțiunea președintelui nu s-a remarcat prin nimic nou, integrarea europeană ca instrument de realizare a integrității teritoriale a Moldovei fiind deja leitmotivul "de serviciu" al discursurilor rostite de președinte în ultimul timp. Utilitatea acestui discurs nu poate fi subestimată însă, cel puțin atunci cînd este comparat cu discursurile rostite de Președintele Voronin cu aceeași ocazie în 2001 și 2002, comparație care scoate în evidență o remarcabilă evoluție ideologică a Președintelui Voronin pe parcursul celor doi ani de guvernare (vezi comentariu ADEPT "Republica Moldova - țara proiectelor, concepțiilor, strategiilor").

Sărbătoarea "Limba noastră", care consemnează decretarea limbii române limbă de stat și revenirea ei la grafia latină la 31 august 1989, a fost marcată și ea printr-o serie de manifestații culturale și artistice, partea oficială a acesteia însă a fost mult mai modestă, sărbătoarea fiind aproape ignorată de înalții oficiali de la Chișinău.

În același timp, Președintele Voronin a primit mesaje de felicitare cu ocazia Zilei independenței din partea mai multor șefi de stat și oficiali, printre care Secretarul General al ONU Kofi Anan, Președintele SUA George Bush, care a menționat progresele realizate de Moldova pe calea democratizării și a soluționării pașnice a conflictului transnistrean, Președintele rus Vladimir Putin, care nu a ezitat să se refere la "parteneriatul strategic" stabilit de-a lungul anilor între Rusia și Republica Moldova etc. Cu cel din urmă Președintele Voronin a avut în aceeași zi o convorbire telefonică pe marginea eforturilor de reglementare a conflictului transnistrean, însă nici partea moldovenească, nici cea rusă nu au dat mai multe detalii despre conținutul propriu-zis al convorbirii, care, potrivit unor analiști, ar putea fi avut legătură cu vizita Președintelui rus în Moldova preconizată pentru noiembrie curent. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Obiective

Noul ministru al Economiei, Marian Lupu, a făcut publice obiectivele activității sale, care sînt în concordanță cu politica președintelui și a echipei prezidențiale. Astfel, printre primele acțiuni ale noului ministru vor figura restructurarea organizatorică a Ministerului Economiei după principiul funcțional, implicarea nemijlocită a Guvernului în exercițiul bugetar pentru 2004, inclusiv în elaborarea politicii economice care va asigura partea veniturilor la buget, și restabilirea dialogului cu FMI și Banca Mondială nu în ultimul rînd în vederea asigurării sprijinului acestora pentru restructurarea datoriei externe a Moldovei. În plus, ministerul va stabili "reguli de joc" pentru toate domeniile activității economice pentru a favoriza un mediu de afaceri atractiv pentru investitorii locali și cei străini.

Bugetul 2004

Potrivit graficului stabilit, la 25 august Ministerul Fiananțelor a prezentat Guvernului proiectul legii bugetului de stat pentru 2004. Bugetul este prevăzut fără deficit, iar veniturile și, respectiv, cheltuielile sînt în mărime de 5 miliarde 285,8 milioane de lei. Cele mai mari venituri sînt prevăzute din contul accizelor, iar cele mai mari cheltuieli sînt prevăzute la capitolul social. Analiștii independenți au indicat mai multe puncte sensibile în proiect, inclusiv la capitolul deservirii datoriei externe, unde sînt prevăzute surse de deservire conform graficului doar a datoriei față de creditorii internaționali dar nu și față de cei bilaterali. Astfel, Guvernul pare să-și asume riscul incapacității de plată în condițiile în care finanțarea externă este întreruptă, veniturile din privatizare vor fi mici, iar singura sursă de finanțare rămîne Banca Națională a Moldovei (BNM). O analiză mai amplă a proiectului o găsiți în partea analitică a jurnalului.

Finanțare externă

Ministrul Finanțelor Zinaida Grecianîi și-a exprimat încrederea că bugetul de stat pentru 2003 va fi îndeplinit chiar dacă finanțarea externă a fost stopată. Se mizează în special pe unele surse alternative de finanțare nerambursabilă pe care Guvernul va încerca să le obțină la toamnă cu ajutorul FMI din partea unor structuri și țări donatoare așa ca UE, Olanda sau Suedia.

În același timp, presa de la Chișinău a publicat unele informații potrivit cărora FMI și BM nu vor relua finanțarea RM pînă în primăvara anului 2005, cînd va fi ales un nou parlament, principalul motiv pentru blocarea finanțării în iulie 2003 fiind politica inconsistentă a actualului partid de guvernare.

O asemenea decizie a finanțatorilor nu pare lipsită de temei dacă e să urmărim acțiunile autorităților moldovenești vizavi de condițiile înaintate de aceștia pentru finanțare. Astfel, în timp ce privatizarea combinatelor vinicole din Moldova, inclusiv a fabricii de vinuri de la Cricova, este o condiție a Băncii Mondiale pentru acordarea tranșei a doua din Creditul SAC-III, Președintele Voronin a promulgat recent o lege prin care combinatul de vinuri de la Cricova a fost declarat patrimoniu cultural de stat al Moldovei și ca atare nu mai poate fi privatizat.

La fel de incoerentă este și poziția Guvernului în problema reluării inspecției înainte de expediție, o altă condiție înaintată de FMI pentru creditarea Moldovei. În edițiile anterioare ale jurnalului relatam că în luna iulie curent Parlamentul a adoptat în mare grabă Legea cu privire la inspecția înainte de expediție, iar Guvernul a decis reluarea inspecției de către Compania elvețiană Societe Generale de Surveillance (SGS) cu care încheiase anterior un contract de prestare a serviciilor de inspecție pînă în 2004. Reaminitim că inspecția a fost suspendată în septembrie 2002 după ce Curtea Constituțională a declarat neconstituționale două hotărîri de Guvern privind inspecția înainte de expediție. După ce însă Guvernul nu a obținut finanțarea din partea FMI, se pare că acesta nu se grăbește să pună în aplicare propria decizie; nici pînă în prezent nu a fost stabilită data reluării expediției și nu a fost publicat Regulamentul privind efectuarea inspecției. Nici vizita la Chișinău a vicepreședintelui SGS Victor Zemlicka și discuțiile pe care le-a purtat acesta la Guvern nu au determinat executivul moldovean să adopte o poziție clară în această problemă.

Mai mulți analiști au remarcat că acțiunile Guvernului în cazul SGS demonstrează o dată în plus lipsa de viziune a acestuia și dublele standarde cu care operează în relațiile cu finanțatorii străini, iar semnalele contradictorii pe care le transmite finanțatorilor prin acest gen de acțiuni nu vor face decît să îngreuneze procesul de negociere a reluării finanțării Moldovei, care și așa se anunță destul de anevoios.

SCERS

Termenul fixat de Guvern pentru elaborarea variantei îmbunătățite a proiectului Strategiei de creștere economică și reducere a sărăciei (SCERS) pentru 25 august curent nu a fost respectat, proiectul aflînduse încă în proces de definitivare. Potrivit ministrului adjunct al Economiei, Veaceslav Afanasiev, desemnat responsabil pentru elaborarea variantei îmbunătățite a SCERS, aceasta va avea o structură calitativ nouă față de proiectul adoptat în aprilie și respins de Banca Mondială pe motiv că îi lipsea o viziune strategică globală, prioritățile nu erau stabilite în corespundere cu cadrul de cheltuieli pe termen mediu și nu a fost elaborat în mod participativ. Proiectul nou a corectat neajunsurile semnalate de Banca Mondială, stabilind priorități, făcînd o descriere amplă a profilului și nivelului sărăciei în Moldova și aducînd cheltuielile în concordanță cu sursele preconizate pentru finanțarea proiectului. În plus, după finalizarea proiectului în octombrie, acesta va fi supus unor dezbateri publice și vor avea loc consultări cu societatea civilă.

Reamintim că SCERS va servi drept document de referință pentru creditorii externi atunci cînd aceștia vor elabora strategiile de asistență pentru Republica Moldova pentru următorii ani. Guvernul speră să obțină de la organismele financiare internaționale credite concesionale în sumă de peste 200 mln USD pentru implementarea SCERS.

Datorii

Potrivit unor date ale Departamentului de statistică, în anii 2000-2002 datoria internă de stat a crescut cu 47,7%, atingînd nivelul de 2821,4 milioane de lei. Datoria s-a format în urma contractării unor credite de la BNM și va crește în continuare în condițiile în care în lipsa finanțării externe Guvernul va fi nevoit să contracteze noi credite de la BNM.

În același timp, raportul lunar al Departamentului de statistică și sociologie a arătat că și restanțele la salarii sînt în creștere pentru a treia lună consecutiv, atingînd valoarea de 176,5 mln lei la 1 august, în creștere cu 23,9 mln lei fața de luna trecută.

La fel de alarmantă este și valoarea datoriilor RM față de Federația Rusă pentru consumul de gaze, care, împreună cu penalitățile și amenzile pentru neplată, este estimată la circa 1 miliard de dolari SUA. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

"Happy Anniversary!"

Între 31 august și 2 septembrie administrația secesionistă de la Tiraspol a organizat un șir de manifestații consacrate celei de-a 13-a "aniversări" a nerecunoscutei republici moldovenești transnistrene. La 2 septembrie 1990 congresul extraordinar al deputaților de toate nivelurile din Transnistria a adoptat o declarație de ieșire a regiunii transnistrene din componența RSSM. Acest eveniment istoric este prezentat de conducerea de la Tiraspol drept un prim pas spre afirmarea statalității Transnistriei pe plan internațional. Așadar, ca de obicei, manifestațiile din acest an s-au desfășurat cu mare fast și au inclus, printre altele, depuneri de flori la Memorialul gloriei ostășești, o paradă militară și o liturghie oficiată de episcopul de Tiraspol și Dubăsari Iustinian. La manifestații au fost prezenți reprezentați ai altor republici nerecunoscute din fostul spațiu sovietic, dar și oficiali ruși, ucraineni și bieloruși care susțin separatiștii transnistreni. În premieră, o parte din manifestații a fost transmisă și în regim online prin intermediul paginii de Internet a liderului separatist Igor Smirnov deschisă în ajunul aniversării. Potrivit mai multor ziariști moldoveni și străini, prezenți la Tiraspol, conținutul și forma manifestațiilor au demonstrat o dată în plus că în prezent Transnistria este parte a Moldovei doar din punct de vedere formal-juridic, și că, de fapt, Transnistria nu mai este demult moldovenească, acolo înfiripînduse un sistem politic și o mentalitate cu totul diferită decît cea din restul Moldovei.

Tonul manifestațiilor însă l-a dat discursul rostit de Igor Smirnov la 31 august, în care acesta a afirmat că Transnistria a devenit un stat în adevăratul înțeles al cuvîntului și un "factor important în politica europeană și mondială". Unica soluție acceptabilă de soluționare a problemei transnistrene, potrivit lui Smirnov, este crearea unei federații contractuale "între două state" cu drepturi egale, adică a unei confederații. Această poziție a lui Smirnov a fost anunțată ceva mai devreme într-un comunicat al agenției oficiale de presă Olvia-press, în care se arăta că "federalizarea în nici un caz nu trebuie să pună capăt statalității transnistrene, dimpotrivă ea trebuie să se încheie cu recunoașterea republicii nistrene în calitate de subiect al dreptului internațional". În același timp, declara Smirnov, chiar dacă Transnistria continuă să participe la negocierile de soluționare a conflictului, aceasta nu a renunțat la eforturile de a obține recunoaștere internațională. Smirnov s-a mai referit la ineficiența actualei formule de negocieri și a eforturilor de elaborare a unei Constituții federale, a acuzat mediatorii - Rusia, Ucraina și OSCE - de partizanat în favoarea Chișinăului și s-a pronunțat categoric împotriva implicării unor trupe europene într-o viitoare operațiune de consolidare a păcii, menționînd că a expediat deja președintelui rus un demers în care solicită Rusiei să preia conducerea unei asemenea operațiuni.

Declarațiile tranșante ale lui Smirnov au trezit mai multe reacții atît în Moldova, cît și peste hotarele ei. Ziarul guvernamental "Moldova suverană" a acuzat Tiraspolul de promovarea unei politici contradictorii în procesul de negocieri, poziție care pereclitează "întreg planul de reglementare a diferendului prezentat de președintele Vladimir Voronin". La rîndul său, Ion Creangă, șeful delegației moldovene în CCM, a respins ideea unei federații contractuale, care nu va avea alt efect decît recunoașterea de facto a Transnistriei, insistînd asupra unei federații asimetrice.

Spre deosebire de reacțiile negative ale Chișinăului, reacțiile parvenite atît din cercurile politice ruse, cît și din presa rusă, reacțiile au fost mai curînd unele de susținere și de aprobare a declarațiilor lui Smirnov. Astfel, Serghei Baburin, liderul formațiunii "Rosiiskii Obșcenarodnîi Soiuz", uniune neformală a partidelor ultranaționaliste din Rusia, menționa într-un interviu acordat agenției Olvia-press că recunoașterea statalității Transnistriei este una din variantele optime, și poate chiar unica de soluționare a acestei probleme. Într-un articol apărut în prestigiosul ziar moscovit "Nezavisimaia Gazeta" la 3 septembrie, se opinează că retragerea trupelor ruse din regiune, care este o zonă "tradițională" de influență rusă, nu este tocmai potrivită în ajunul campaniei electorale parlamentare din Rusia. Astfel, Rusia ar trebui să profite de time out-ul creat în legătură cu întîrzierea retragerii trupelor sale din Transnistria, inclusiv pentru a preveni includerea UE în procesul de reglementare a conflictului, fapt care ar duce la slăbirea influenței Rusiei în regiune.

Nouă rundă de negocieri

Între timp, o nouă rundă de negocieri a avut loc la Chișinău și Tiraspol între 4-5 septembrie cu participarea reprezentanților mediatorilor și a celor ai Moldovei și Transnistriei. Negociatorii au audiat un raport al CCM și un raport al experților economici și au continuat lucrul asupra acordului politic final privind reglementarea problemei transnistrene. Într-o conferință de presă de bilanț organizată de OSCE la 5 septembrie, William Hill, Șeful Misiunii OSCE în Moldova, și-a exprimat convingerea că divergențele dintre cele două părți cu privire la formatul viitoarei federații nu sînt ireconciliabile și că se un compromis în această problemă poate fi realizat. Hill și-a exprimat satisfacția în legătură cu activitatea "lentă dar sigură" a Comisiei Constituționale Mixte, recunoscînd în același timp că aceasta își va încheia misiunea, care constă în elaborarea unei constituții federale, înainte ca principalele probleme de ordin politic să fie soluționate. În plus, Hill a susținut ideea instituirii unui viitor mecanism de garanții militare multinațional sub egida OSCE și a reiterat îngrijorarea OSCE față de tergiversarea procesului de evacuare a munițiilor și armamentului rus din Transnistria.

Reaminitim că procesul de retragere a armanentului rus din regiune a fost blocat acum o lună de administrația de la Tiraspol, care pretinde Moscovei compensații sub forma anulării unei părți importante din datoria transnistrenilor pentru livrările de gaze din Rusia. Într-un interviu acordat de William Hill Agenției de știri Basa-press, acesta menționa că Rusia ar putea determina Tiraspolul să nu se mai opună procesului de evacuare a patrimoniului militar rus și că condițiile tehnice necesare pentru respectarea graficului de retragere pînă la sfîrșitul lui 2003 mai există încă.

Societatea civilă ia atitudine

29 de reprezentanți ai mass-media din Moldova au semnat la 26 august o declarație comună cu privire la procesul de soluționare a diferendului transnistrean, în care aceștia resping proiectul de soluționare a conflictului prin federalizarea Moldovei pe motiv că acesata va transforma Moldova într-un "protectorat rusesc". Semnatarii deplîng sprijinul de care se bucură acest proiect printre diplomații occidentali, care menajează interesele neocoloniale ale Rusiei, și optează pentru lansarea unei operațiuni UE de menținere a păcii în regiunea transnistreană înainte de soluționarea politică a conflictului. În plus, semnatarii se alătură conceptului celor trei D - demilitarizare, decriminalizare, democratizare, lansat mai devreme de 15 ONG-uri din Moldova și cheamă autoritățile la un dialog deschis și constructiv cu societatea civilă pe marginea diferendului transnistrean.

Declarația celor 29 completează șirul declarațiilor cu conținut similar făcute anterior de un grup de 15 ONG-uri, un grup de personalități de teatru și artă și mai multe partide politice de orientare proeuropeană, în acest fel conturînduse un "consens al societății civile" pe marginea problemei reglementării diferendului transnistrean.

Așadar, reacția de răspuns a OSCE față de declarația celor 29 poate fi privită și într-un cadru mai larg, ca o reacție la poziția în general negativă a unei părți bune a societății civile moldovenești față de modul în care acesta mediază eforturile de soluționare a conflictului. OSCE a calificat acuzațiile jurnaliștilor drept o distorsionare a scopului si a substanței eforturilor pe care le depune în procesul de negocieri și s-a angajat să lucreze în continuare în vederea găsirii unei soluții "corecte și echitabile" a conflictului, legitimîndu-și acțiunile prin sprijinul de care se bucură din partea mai multor state și organizații internaționale așa ca SUA și Uniunea Europeană.

CCM/CUC

Comisia Constituțională Mixtă (CCM) și Comisia Unificată de Control (CUC) s-au reunit în ședință la 19 august. Activitatea ambelor comisii însă a fost vizibil marcată de tensiunile care au apărut în ultimul timp între cele două părți.

Astfel, în ședința din 19 august a CCM, membrii delegației moldovenești au condamnat publicarea de către partea transnistreană a propriului proiect de Constituție federală în ciuda înțelegerii dintre cele două părți de a da publicității doar declarații și documente coordonate. Ședința din 19 august a fost deja cea de-a treia ședință la care s-a discutat capitolul cu privire la drepturile și libertățile fundamentale ale omului din viitoarea constituție federală. Deși principiile de bază au fost stabilite și mai mult de jumătate din articolele capitolului au fost redactate, membrii comisiei nu au ajuns la o soluție de compromis în ceea ce privește problema cetățeniei, Chișinăul optînd pentru cetățenia comună, în timp ce Tiraspolul insistă asupra recunoașterii cetățeniei transnistrene.

Ședința CUC a fost marcată, la rîndul ei, de litigiul care a apărut după ce delegația transnistreană în CUC a cerut imperativ, invocînd o interpelare din partea administrației locale, să fie evacuat contingentul de poliție moldovenesc din Bender (Tighina) la Varnița, cerere respinsă categoric de Chișinăul oficial și calificată de misiunea OSCE din Chișinău drept una "unilaterală și ultimativă". Litigiul nu a fost abordat în cadrul ședinței care s-a axat mai mult pe problema transparenței unităților militare din zona de securitate ridicată de partea moldovenească. Discuțiile nu s-au soldat cu nici un rezultat, partea transnistreană cerînd în schimbul transparenței zonei de securitate revendicate de Chișinău transparența totală a tuturor forțelor militare si paramilitare de pe întreg teritoriul Transnistriei și Moldovei de pe malul drept al Nistrului.

Participarea Uniunii Europene la procesul de soluționare a conflictului transnistrean

La 5 septembrie Comitetul politic și de securitate al UE a discutat proiectul unui document cadru pentru relațiile politice, economice și militare cu Moldova. Deși conținutul discuțiilor nu a fost făcut public, potrivit unor surse diplomatice, în cadrul UE nu există încă un consens vizavi de participarea UE la o viitoare operațiune de consolidare a păcii în Transnistria.

Anterior, Președintele în exercițiu al OSCE, ministrul olandez al afacerilor externe Jaap de Hoop Scheffer, aflat în vizită la Washington, a discutat problema transnistreană cu mai mulți oficiali americani pe care i-a informat despre eforturile OSCE în vederea găsirii unei soluții politice a conflictului și pregătirii unei misiuni de consolidare a păcii, la care participarea UE va fi de primă importanță datorită proximității sale geografice față de zona de conflict. Potrivit ministrului olandez, participarea și sprijinul SUA pentru aceste eforturi sînt de o importanță crucială, la fel ca și respectarea de către Rusia a angajamentelor luate la Porto de a-și retrage arsenalul militar din regiune pînă la sfîrșitul lui 2003. Este de remarcat faptul că Ministrul de Hoop Scheffer a discutat pentru prima dată la nivel oficial inițiativa sa de a trimite trupe de pacificare cu participarea UE în Transnistria. Olanda este țara care va prelua la 1 ianuarie 2004 președinția Consiliului European al UE. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Concepția de integrare europeană

Ministerul Afacerilor Externe a definitivat, conform graficului, proiectul Concepției de integrare europeană a Moldovei, pe care l-a prezentat premierului Vasile Tarlev. Proiectul Concepției va fi transmis în scurt timp Directoratului Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, precum și experților Comisiei Europene pentru expertizare. După discuțiile pe care le va purta asupra Concepției cu organismele europene, Parlamentul de la Chișinău va adopta strategia de integrare europeană.

Importanța acestui proiect a fost apreciată de Președintele Voronin în discursul său de Ziua independenței drept "principalul document strategic al statului, document care este mai presus de programele de partid și de sarcinile curente ale tuturor ramurilor puterii". În aceste condiții, este cel puțin paradoxal faptul că conținutul proiectului nu a fost dat publicității, nici măcar parțial, deși anterior autoritățile au anunțat în repetate rînduri că vor supune proiectul dezbaterilor publice înainte de a-l fi adoptat.

Relațiile cu România

În cadrul întîlnirii anuale cu ambasadorii și consulii generali ai României, premierul român Adrian Năstase a declarat că la momentul actual Bucureștiul nu mai este interesat să semneze un tratat politic de bază cu Moldova, care, în condițiile actuale, ar fi lipsit de conținut și doar ar repeta "stereotipurile din acordurile de dinainte de 1989".

În ciuda eforturilor României de a aborda pozitiv relațiile cu Moldova, acestea nu vor funcționa atîta timp cît Moldova nu se va debarasa de suspiciunile pe care le are în ultimul timp față de România, a menționat premierul Năstase.

Tratatul politic de bază între Moldova și România a fost parafat în aprilie 2000, însă din cauza unor modificări introduse ulterior în mod unilateral de partea moldovenească procedura de semnare și ratificare a acestuia a fost stopată.

Președinția Consiliului Europei

Șeful diplomației moldovenești Nicolae Dudău, în calitatea sa de Președinte în exercițiu al Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, a avut o întrevedere cu Alteța Sa, Rainer al III-lea, prințul Principatului Monaco, cu care a discutat perspectiva aderării Principatului Monaco la Consiliul Europei.

Au fost abordate și unele aspecte ale relațiilor bilaterale dintre Moldova și Principatul Monaco, inclusiv perspectiva stabilirii relațiilor diplomatice dintre cele două state, dar și perspectiva unei asistențe tehnice și financiare pe care Monaco ar putea să o acorde Moldovei. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Studii, analize, comentarii

1. Portretul sociologic al noilor primari
Igor Boțan

În perioada estivală mass-media oficială a consacrat destul de mult spațiu pentru reflectarea problemelor cu care se confruntă organele administrației publice locale formate după alegerile locale generale din 25 mai a.c. Majoritatea problemelor se manifestă ca efecte colaterale ale revizuirii sistemului administrației publice și organizării administrative a teritoriului (instituirea a 33 de raioane în locul celor 10 județe). Este vorba, în primul rînd, despre blocarea conturilor unui șir de primării, insuficiența cadrelor pentru îndeplinirea obligațiunilor organelor administrației locale prevăzute de noua legislație în domeniu etc. Evident, aceste probleme au atras după sine un șir de alte probleme cum ar fi pregătirea localurilor pentru noul an de studii, pregătirea gospodăriilor comunale pentru sezonul rece, alte probleme cu caracter social.

Problemele respective nu par a fi temporare. Spre exemplu, primarii orașelor Cahul și Orhei, care sînt centre cu o pondere economică semnificativă, și-au exprimat oarecum nedumerirea în privința normelor extrem de rigide referitoare la numărul de specialiști care pot fi angajați în statele primăriilor. Numărului inadecvat al funcționarilor administrației publice locale poate afecta activitatea primăriilor pe parcursul întregului mandat. Este curios faptul că ambii primari care și-au exprimat nedumerirea în public au fost aleși din partea partidului de guvernămînt, care a asigurat opinia publică că a pregătit foarte bine revizuirea sistemului de administrație publică locală.

După toate aparențele, problema restricțiilor față de statele de personal este o expresie a eforturilor Guvernului de a evita criticele oponenților revizuirii sistemului de administrație publică, care au argumentat că creșterea cu mai bine de 1/4 a numărului de primării și de 3 ori a numărului de unități administrative de nivelul II (raioane) va contribui la creșterea semnificativă a numărului de funcționari public și, respectiv, la creșterea cheltuielilor pentru întreținerea lor. Astfel, în conformitate cu deciziile Guvernului, statele de personal ale primăriilor satelor (comunelor) vor număra între 4 și 13,5 unități; cele ale primăriilor orașelor și municipiilor, cu excepția municipiilor Chișinău și Bălți, între 8 și 26,5 unități. Efectivul aparatului președintelui raionului și subdiviziunilor acestuia - 7 la număr - se va constitui din 60,5-83 unități. Aceste cifre indică oricum o creștere a numărului de funcționari publici, deși, după cum am văzut, insuficientă pentru ca acestea să funcționeze normal.

La întîlnirea pe care a avut-o vara trecută Președintele, Vladimir Voronin, cu reprezentanții noii conduceri a raioanelor le-a solicitat acestora să respecte structura aparatelor de conducere a unităților administrativ-teritoriale. În acest sens, Parlamentul urmează să voteze proiectul amendamentelor la Codul contravențiilor administrative, aprobat la 9 iulie de Cabinetul de miniștri, potrivit căruia se prevăd amenzi în mărime de la 70 pînă la 100 de salarii minime pentru instituțiile bugetare centrale și locale care vor depăși cotele regulamentare de personal.

O altă problemă cu care, după toate aparențele, se vor confrunta primarii este acea a apartenenței lor politice. Din păcate, imediat după alegeri, în cadrul emisiunii analitice "Argumente" de la postul național de televiziune s-a afirmat în mod explicit că primarii aleși din partea altor formațiuni decît a celei de guvernămînt ar putea să se confrunte cu probleme la formarea bugetelor localităților pe care le reprezintă. De fapt, aceasta nu pare a fi o practică pur locală, ea avînd un areal de răspîndire mult mai larg. Spre exemplu, recent postul de radio BBC a informat despre faptul că și în România primarii aleși din partea altor partide decît cel de guvernămînt sînt tratați în mod discriminatoriu, exact în ceea ce privește transferurile bugetare.

Nu este exclus că problema aparenței politice a primarilor va genera neînțelegeri și în rîndurile asociațiilor de primari din care aceștia fac parte. În prezent, în RM există cel puțin 7 asociații de primari: Liga Națională a Asociațiilor de Primari (LNAP), Federația Puterilor Locale și Regionale (FPLR), Asociației Primarilor și Colectivităților Locale (APCL), Asociația Primarilor din Găgăuzia (APG), Asociația Femeilor Primari (AFP), recent a fost înregistrată organizația de primari ai Partidului Social-Liberal (PSL), iar Partidul Popular Creștin Democrat (PPCD) și-a creat de mult subdiviziuni în conformitate cu domeniul de activitate profesională a membrilor săi.

De aceea nu este de mirare că adunarea generală a APCL de la 9 august a.c. la care au participat 310 primari a dat naștere unor anumite neînțelegeri. Organizatorii au afirmat că structura respectivă este una apolitică și au argumentat că necesitatea întrunirii este "dictată de schimbările produse în legătură cu revenirea la sistemul de raioane", subliniind totodată că "APCL a fost în permanență pe linia întîi în sprijinirea reformelor din domeniul administrației publice locale, utilizînd principiile echidistanței politice, raționalității și menținerii consensului social și politic în societate".

În replică, liderii altor două organizații ale primarilor (LNAR, FPLR) au lansat la 11 august a.c. o declarație în care au supus criticilor organizatorii întrunirii APCL, învinuindu-i pe aceștia că s-au erijat în postura de "unica asociație a puterilor locale din RM, care apără interesele primarilor", de "manifestare de servilism și secretomanie" pe motiv că "nu au binevoit să invite cel puțin dintr-o minimă decență reprezentanții celorlalte organizații similare". Semnatarii declarației afirmă că APCL a fost "reînființată de această dată prin intermediul executivelor raionale, la indicația directă a Guvernului central". În opinia lor "nu poate o organizație înființată recent de Guvern să pretindă că va apăra autonomia locală, pentru că apărarea efectivă și reală a intereselor autorităților locale presupune, în mod necesar, un șir de condiții indispensabile".

Argumentele pe care le aduc semnatarii declarației sînt destul de serioase. În primul rînd, ultima plenară a partidului de guvernămînt, consacrată rezultatelor recentelor alegeri locale, s-a desfășurat sub genericul "verticala puterii este construită", lucru care lasă să se înțeleagă că autoritățile administrației publice locale reprezintă o verigă subordonată în "verticala puterii". Acest lucru se resimte prin: "presiunile administrative și acțiunile politice, exercitate de către Guvernul central asupra autorităților locale; impunerea organigramei de funcții, de sus în jos, contestate de primari și aflate în contradicție flagrantă cu prevederile art.6/1 al Cartei Europene a autonomiei locale, prin care primăriile sînt obligate să-și reducă statele de personal și numărul de servicii oferite; implicarea Guvernului în procesul de creare și recreare a asociațiilor aleșilor locali contrazice spiritul autonomiei locale și, evident, contravine recomandărilor adresate autorităților centrale din țara noastră de către Comisia Europeană și Consiliul Europei etc."

În această situație apare și un alt șir de întrebări. Spre exemplu, cum poate pretinde APCL că este neafiliată politic dacă însăși problema revizuirii administrației publice locale a fost în ultimii ani una dintre cele mai spinoase probleme politice? Cum poate pretinde APCL că "a fost în permanență pe linia întîi în sprijinirea reformelor din domeniul administrației publice locale" dacă reforma administrației publice locale din 1999, realizată cu suportul Consiliului Europei și al unui șir de țări donatoare, a fost de fapt anulată, revenindu-se la organizarea și principiile de funcționare vechi? Să se înțeleagă că APCL a susținut și reforma administrației publice locale din 1999 și anularea acesteia în 2003 etc?

Din păcate, se poate presupune că toate aceste probleme vor avea un impact semnificativ în lupta politică din RM. Vorba e că unul din semnatarii declarației, liderul FPLR, nu este altcineva decît primarul general de Chișinău, Serafim Urechean, care recent a devenit și unul dintre copreședinții Alianței "Moldova Noastră" (AMN), declarată în cadrul ultimei plenare a partidului de guvernămînt drept "principalul oponent politic" al acestuia. Deci s-ar putea ca lupta politică dintre cele două formațiuni să se dea și prin intermediul organizațiilor de primari. Aici merită menționat faptul că în conformitate cu datele sondajelor sociologice primăriile sînt organele administrației publice cu unul dintre cele mai înalte rating-uri de încredere din partea cetățenilor, peste 50% fiind devansate doar de instituția prezidențială.

Acest lucru nu este întîmplător. Primarii reprezintă o categorie de elită a societății moldovenești. În primul rînd, primarii sînt singura categorie eligibilă de funcționari, participînd la un act politic de importanță crucială, cum sînt alegerile în circumscripții uninominale, în mod direct, cu o majoritate absolută din sufragiile cetățenilor. Aceasta îi deosebește pe primari de deputații în Parlament, consilierii organelor locale de toate nivelurile care sînt aleși aproape în mod anonim, în baza listelor de partid, și chiar de Președintele țării care este ales în mod indirect. Aceleași sondaje de opinie atestă că majoritatea absolută a cetățenilor se împotrivește modalității de alegere a consilierilor, deputaților și Președintelui țării.

Deci se poate afirma că modalitatea alegerii primarilor probează calitățile lor personale. În acest sens există un șir de factori încurajatori, care inspiră încrederea că primarii și organizațiile de primari vor ști să facă față problemelor și sfidărilor cu care să vor confrunta, evident cu condiția că administrația centrală va respecta principiile autonomiei locale.

Așteptările pozitive sînt legate de portretul sociologic extrem de favorabil al primarilor aleși în cadrul recentelor alegeri locale din mai-iunie a.c. În primul rînd, merită menționat faptul că vîrsta medie a primarilor este 47,5 ani, ceea ce înseamnă că aceștia posedă destulă experiență și energie pentru a-și realiza planurile. Limitele de vîrstă ale primarilor pe formațiuni politice este de 43,5 ani pentru Blocul PSD-PSL și, respectiv, 48 de ani pentru Partidul Comuniștilor (PC).

Nivelul de educație al primarilor este unul destul de înalt. Astfel, aproximativ 26% din primari au studii agro-zootehnice, 24% - pedagogice, 19% - inginerești, 6% - economice, 5% - juridice, 4% - medicale. Există printre primarii aleși persoane cu studii politologice, ziaristice, militare etc., însă aceștia sînt destul de puțini. Numărul primarilor care nu au studii superioare este sub limita de 9%, însă este neîndoielnic faptul că aceștia posedă calități de lideri, o dată ce au obținut victorii într-o luptă electorală în care pentru un mandat au candidat în medie cîte 4 persoane.

Este interesant să observăm care a fost ocupația candidaților pînă a fi aleși în funcția de primari. În primul rînd, merită menționat faptul că 290 din primarii au fost realeși, ceea ce reprezintă 32,3%, adică aproximativ 1/3, din numărul total. Dacă luăm în considerație faptul că au mai fost aleși 11 foști primari interimari și 14 viceprimari, vedem că în total 35% din primarii aleși au experiență în ceea ce privește conducerea primăriilor. Starea de lucruri este și mai încurajatoare dacă luăm în considerație că în plus 109 persoane (12%) au fost funcționari publici în organele administrației locale pînă a fi aleși în funcții de primari. Astfel, despre 47% din primarii aleși, adică aproape jumătate, se poate afirma că au experiența necesară pentru a-și îndeplini cu succes obligațiunile. Acest lucru este important fiindcă doar 1% din primarii aleși au declarat că au studii speciale de bază în domeniul administrației publice locale.

Nu este mai puțin importantă nici experiența celorlalți primari. Astfel, 11% din primarii aleși au deținut funcția de director, sau au activat în organele de conducere ale unor societăți pe acțiuni și în SRL-uri; 7% au fost angajați ai unor întreprinderi private; aproximativ 10% dețineau poziții de conducători ai gospodăriilor țărănești. Nu este de neglijat nici experiența managerială a celor 5% de directori ai instituțiilor de învățămînt; calitățile de comunicare a 6% de profesori. Poziția socială a unei părți din noii primari pînă la alegeri era: 7% - șomeri, 2% - medici, 2% - pensionari, 1,3% -polițiști, 1% - activiști ai ONG-urilor etc.

Este interesant să observăm reprezentarea femeilor în funcția de primar. În mod curios, procentajul femeilor alese în funcție de primar practic coincide cu procentajul femeilor care dețin în prezent funcția de deputat în Parlament - aproximativ 16% (imediat după alegerile parlamentare din 25 februarie 2001 mandate de deputat au obținut 10% de femei, ulterior această cifră s-a schimbat datorită candidaților supleanți care i-au înlocuit pe cei care din anumite motive au părăsit funcția de deputat). Reprezintă interes și distribuția femeilor primari în dependență de afilierea politică: Blocul PSD-PSL - 21%; Partidul Democrat (PD) - 19%; Uniunea Centristă (UC) - 18%; PC - 17%; candidați independenți - 16%; PPCD -10%.

Este curios că portretul sociologic al primarilor aleși din partea actualului partid de guvernămînt practic nu se deosebește de cel al partidelor de opoziție. Din acest punct de vedere se poate admite că problema PC legată de lipsa cadrelor competente a fost soluționată cel puțin la nivel local. În acest sens, PC și-a îndeplinit sarcina de a promova în organele administrației publice locale persoane cu autoritate fără a lua în considerație faptul dacă aceștia împărtășesc viziunile comuniste sau nu. Totuși există indicatori care demonstrează că atractivitatea PC nu este cea mai impunătoare. Această concluzie poate fi trasă dacă observăm comportamentul a 1/3 din cei 290 de primari realeși, care și-au schimbat apartenența politică după exercitarea mandatului precedent. S-ar părea că PC a avut cele mai mari posibilități pentru convertirea foștilor primari. Statistica ne demonstrează însă că a excelat pe acest tărîm mai ales AMN. În afara de primarii care au făcut parte din formațiunile constituente ale AMN, aceasta a mai atras de partea sa 1/3 din toți primarii convertiți sau 1/6 din numărul total al primarilor realeși. PC a reușit să convertească practic același număr de primari, dar procentual AMN a fost de două ori mai eficientă decît PC în domeniul respectiv. Evident, metodele de convertire au fost diferite. Cel mai ușor s-au lăsat convertiți foștii primari independenți (aleși în 1999), fiind urmați de primarii fostei Alianțe Centriste (AC), Convenției Democrate (CD), Partidului Forțelor Democrate (PFD), PPCD. Curiozitatea a reprezentat-o faptul că 2 foști primari din partea PFD sau au trecut după ultimele alegeri locale în tabăra antagonistă a PC.

Este interesant și cazul primarului de Ungheni, Vitalie Vrabie, care a devenit recent președinte al APCL. El și-a obținut mandatul precedent în calitate de candidat independent, iar actualul din partea PC. Curiozitatea constă în faptul că înaintea campaniei electorale Curtea de Conturi i-a verificat activitatea financiară, dînd publicității în Monitorul oficial a rezultatului controlului și neregulile constatate, deja după realegerea sa. Evident acest lucru a stîrnit speculații pe marginea metodelor pe care PC le-a utilizat pentru convertirea unor figuri importante. Speculațiile respective pot avea totuși o anumită credibilitate dacă luăm în considerație metodele abuzive ale PC descrise în raportul final al misiunii OSCE de observare a alegerilor, făcut public la 14 august a.c.

De asemenea, reprezintă o curiozitate faptul că în cele 256 de primării noi procentajul de mandate obținut de concurenții electorali nu se deosebește prea mult de cel mediu pe țară. Astfel, devine evident că inițiativa PC de a mări numărul primăriilor cu 1/4 practic nu i-a adus acestuia vreun beneficiu semnificativ. Formal, cel mai mult a avut de beneficiat de pe urma măriri cu 1/4 a numărului de primării formațiunea care s-a opus în modul cel mai activ acestei inițiative - PPCD. Spre exemplu, PC a acumulat în noile primării 36% din numărul total de mandate, iar PPCD - 55%. Este interesant și faptul că AMN a obținut mandate în 18% din noile primării, ceea ce este cu aproximativ 3% mai puțin decît rezultatul de ansamblu pe țară. Acest rezultat este important pentru AMN deoarece el demonstrează că influența lui Serafim Urechean în calitatea de lider al FPLR și a Alianței Independenților (AI) nu a fost decisivă în obținerea rezultatului foarte bun. Aceasta din simplul motiv că în aceste localități nu existau primari care fi putut fi afiliați și deci influențai prin intermediul FPLR și AI.

Datele statistice de mai sus ne sugerează că noul corp de primari ar fi capabil să-și îndeplinească cu succes funcțiile dacă administrația centrală ar respecta autonomia celei locale. Însă recenta altercație publică dintre cele mai puternice organizații de primari din Republica Moldova lasă puțin loc pentru optimism în această privință. cuprins articolul precedent


2. Un buget cu mai multe necunoscute
Anatolii Gudîm

La începutul lunii septembrie, pe site-ul Guvernului www.moldova.md a fost plasat proiectul bugetului de stat al Republicii Moldova pentru anul 2004. Acest eveniment este un bun exemplu de glasnosti. Și deoarece acest proiect va ajunge în Parlament abia în luna octombrie pentru a fi dezbătut de către legislatori, vom avea și noi, cei care ne numim "societate civilă", posibilitatea să luăm parte la aceste discuții.

La prima vedere, proiectul bugetului de stat pentru 2004 uimește prin optimismul său. Bugetul se preconizează a fi fără deficit. Ca și în anii precedenți, el se deosebește prin orientarea sa socială - 38,7% din cheltuieli vor fi alocate pentru protecția socială, ocrotirea sănătății, învățămînt, știință și cultură. În afară de aceasta, pentru majorarea salariilor angajaților din sfera bugetară sînt preconizate 340 mln lei. Va fi micșorată și povara fiscală: impozitul pe venit va fi micșorat de la 22% la 20%, iar defalcările în fondul de asigurări sociale de la 29% la 27%. Nu a fost trecută cu vederea nici agricultura. Se preconizează crearea unui fond de subvenționare a producătorilor agricoli în valoare de 30 mln lei.

Toate acestea au loc pe fundalul unor indicatori macroeconomici preponderent pozitivi prognozați pentru anul viitor - creșterea PIB cu 5,0%, un nivel minim al inflației de 4,5% și o rată de schimb a valutei naționale de pînă la 15,2 lei pentru 1 dolar SUA.

Totuși, care este sursa acestor venituri? Cea mai mare parte a lor (65,0%), ca și pînă acum, va proveni din contul TVA și al accizelor. Veniturile nefiscale vor constitui nu mai mult de 421,5 mln lei. Spre deosebire de bugetele unor țări europene, veniturile provenite din urma impozitului pe pămînt și pe proprietatea imobiliară sînt destul de mizere - de doar 4,2%. În plus, Ministerul Finanțelor mizează pe granturile donatorilor (289 mln lei) și pe veniturile de la privatizare estimate la circa 304 mln lei.

După examinarea proiectului bugetului pentru 2004, apare involuntar un sentiment de părere de rău față de cei care l-au elaborat, față de Guvern și, în sfîrșit, față de situația din țară din anul care vine. Proiectul conține prea multe "variablile necunoscute", principalele momente problematice fiind următoarele:

  • Va beneficia oare țara de asistență din afară? În ce volum și de la cine? Și cum vor fi achitate datoriile acumulate? În acest scop în proiectul bugetului sînt prevăzute 371,9 mln lei (circa 24,5 mln dolari SUA), ceea ce e de 3 ori mai puțin față de plățile precedente;

  • Cît de eficientă va fi micșorarea pragului de impozitare pentru înviorarea economiei? Nu va destabiliza oare aceasta partea de venituri a bugetului?

  • Va fi diminuată economia subterană (potrivit unor evaluări ale Departamentului de statistică aceasta constituie nu mai puțin de 1/3 din PIB), în special în domeniile unde s-a statornicit cel mai bine - produsele alcoolice, tutunul, produsele de benzinărit, medicamentele, valorile imobiliare și operațiunile de export-import?

  • Ce obiecte vor putea fi privatizate? "Moldelecom"-ul? Rețelele electrice din nordul țării? Fabricile de vin? Fabricile "Zorile" sau "Viorica"? În anul curent privatizarea acestora nu a fost posibilă;

  • Trebuie oare să mărim în continuare cheltuielile de întreținere a aparatului de stat? N-ar fi timpul să punem în aplicare "planul Vasile Iovv", care prevede reorganizarea structurii și funcțiilor Guvernului, dat fiind că aparatul unor ministere de ramură "consumă" într-un an mai mulți bani decît decontează în buget întreprinderile "afiliate" acestor ministere?! Și care poate fi calitatea aparatului de stat, atunci cînd din 32 de raioane nou-create doar 14 au prezentat proiectele bugetelor raionale ministerului de Finanțe în termenul stabilit?

  • Din ce surse va fi acoperită majorarea salariilor angajaților din sfera bugetară avînd în vedere că în prezent datoriile la neplata salariilor se cifrează la 176,5 mln lei (12,7 mln dolari SUA), în creștere față de luna precedentă cu 23,9 mln lei? Care vor fi sursele de plată a compensațiilor sociale (384,8 mln lei) pentru unele categorii ale populației (invalizi, veterani ai războiului, familii cu mulți copii etc.)? În anul curent, acestea au consumat circa 14,0 mln dolari SUA, o mare parte din această sumă fiind acoperită de Comisia europeană, USAID și alte agenții donatoare.

Din toate acestea rezultă că proiectul bugetului pentru 2004 a fost elaborat cu mari dificultăți. Orientarea lui socială este rezultatul sărăciei. Alte țări elaborează "bugete de dezvoltare", noi însă alocăm pentru investiții doar 90 mln lei (1,7% din cheltuieli!), iar pentru cercetările științifice - 66 mln lei, inclusiv pentru Academia de Științe - 3,2 mln lei, ceea ce e mai puțin decît sumele alocate pentru întreținerea unor ministere.

Varianta inițială a proiectului bugetului pentru 2004 este "copilul" Ministerului Finanțelor. Participarea la elaborarea proiectului a altor structuri guvernamentale, inclusiv a Ministerului Economiei, a fost minimală. De remarcat faptul că în însăși structura cheltuielilor bugetului de stat ministerul Finanțelor este plasat în onorabilul compartiment 1 - "Servicii de stat cu destinație generală" (împreună cu Parlamentul, aparatul Președintelui și Cancelaria de Stat a Guvernului), pe cînd ministerul Economiei, ca o rudă săracă, este plasat la coada tuturor ministerelor de ramură, în compartimentul 19 - "Alte servicii legate de activitatea economică".

În mod normal, ar fi de așteptat ca participarea Ministerului Economiei, instituția de frunte în stabilirea politicii economice, să fie decisivă la elaborarea reperelor ideologice și a categoriilor de bază ale proiectului bugetului de stat. Iar pentru ca lucrurile să meargă și mai bine, Ministerului Finanțelor, care posedă foarte bine tehnica elaborării și executării bugetului după formula venit-cheltuială, i-ar fi necesar un partener și un oponent.

În realitate, să recunoaștem, Ministerul Economiei s-a pomenit în această situație nu tocmai onorabilă din propria vină. Încă în primăvară, pînă la 31 martie, potrivit unui acord semnat cu FMI și Banca Mondială, ministerul urma să definitiveze proiectul Strategiei creșterii economice și de combatere a sărăciei (SCERS) pentru anii 2004-2006. În aceste condiții, proiectul bugetului pentru 2004 urma să devină instrumentul prin care SCERS ar fi fost realizată în primul an și ar fi preconizat nemijlocit soluționarea problemelor-cheie din această perioadă.

Deoarece proiectul SCERS nu a fost finisat nici pînă în prezent (Guvernul a promis că în toamnă va consulta societatea civilă pe marginea acestui proiect), iar bugetul de stat pentru anul 2004 a fost elaborat de sine stătător, există două scenarii posibile de evoluție a evenimentelor:

  1. Parlamentul va discuta și va aproba în regim de urgență și în mod superficial proiectul bugetului pentru 2004, trecînd cu vederea nenumăratele "variabile necunoscute" din proiect, iar în procesul de executare a bugetului acesta va fi supus unor multiple modificări și completări așa cum s-a întîmplat în 2003.

  2. Discutarea bugetului va dura pînă la sfîrșitul anului curent, iar aprobarea lui va avea loc în primul trimestru al anului 2004. În acest caz, va exista posibilitatea discutării conținutului și neclarităților din proiect cu misiunile FMI și ale Băncii Mondiale care sînt așteptate la Chișinău la toamnă, dar și cu alți donatori, sau chiar vor putea fi întreprinse acțiuni ferme de lansare a unui al doilea "val de reforme" și de participare practică a Moldovei la procesele de integrare europeană.

În mod evident, cel de-a doilea scenariu este preferabil. Însă pentru realizarea acestuia este necesară conlucrarea creativă a Parlamentului și Guvernului alături de Ministerul Finanțelor. Un lucru este clar: ne așteaptă un an extrem de dificil din punct de vedere financiar.

Paradoxul constă în aceea că problemele bugetare ale țării se agravează în mod alarmant pe fundalul unor rate pozitive, potrivit datelor statistice, de creștere a PIB-ului cu 2,1% în 2000, cu 6,1% în 2001, cu 7,2% în 2002 și cu nu mai puțin de 7%-8% în 2003. Prognozele pentru 2004, atît cea a Guvernului (5,0%), cît și cea a experților străini (4%-5%), sînt la fel de optimiste. Despre default deocamdată nu se vorbește. Poate, într-adevăr, vom scăpa nevătămați și de data aceasta? Poate ne vom convinge încă o dată de adevărul maximei "Nu există fortărețe care să nu cadă în fața bolșevicilor"?

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect