ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 16, 8 octombrie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

La 25 septembrie Parlamentul a fost convocat în prima sa ședință din sesiunea de toamnă-iarnă, a șasea la număr pentru organul legislativ ales la 25 februarie 2001. Pe lîngă tradiționala stabilire a sarcinilor imediate și de perspectivă, alocuțiunea de deschidere prezentată de președintele Parlamentului a cuprins și o serie de sarcini pe care acest organ de conducere urmează să le realizeze pentru a confirma inițierea procesului de negocieri în vederea aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană. Deși sînt o urmare logică a declarațiilor șefului statului și a ultimelor evenimente produse în politica externă a țării, dezideratele expuse de conducerea Parlamentului nu au fost primite cu prea mult entuziasm de reprezentanții opoziției parlamentare, care au solicitat confirmarea declarațiilor prin întreprinderea unor măsuri mai concrete: denunțarea acordurilor CSI și elaborarea unei noi Concepții a politicii externe. Majoritatea parlamentară a replicat prin necesitatea examinării în prealabil a Concepției integrării europene și menținerii relațiilor cu actualii parteneri externi.

În prima săptămînă a sesiunii de toamnă-iarnă Parlamentul a adoptat mai multe acte legislative, Legea pentru ratificarea Protocolului de anulare a excluderilor din comerțul liber cu Federația Rusă fiind unul dintre acestea. Se cere de amintit că în 1993 între Republica Moldova și Federația Rusă a fost încheiat un acord privind comerțul liber, ulterior însă din acest acord au fost excluse un șir de produse, între care: zahărul, alcoolul etilic și produsele de tutungerie. Conform Protocolului de anulare a excluderilor, în perioada 2004-2012 toate produsele enunțate urmează a fi incluse în acordul de comerț liber, circulația lor urmînd a fi liberalizată. Începînd cu 1 ianuarie 2004 urmează a fi liberalizat doar comerțul cu produse de tutungerie. Ratificarea acordului de ambele părți ar constitui un pas hotărîtor și extrem de favorabil pentru exportul de produse moldovenești pe piața Rusiei, însă nu este exclus că partea rusă ar putea tergiversa punerea în vigoare a înțelegerilor respective, mai ales în preajma alegerilor parlamentare preconizate pentru finele anului curent.

Prin Legea pentru modificarea Legii cu privire la Curtea Supremă de Justiție în structura acestui organism au fost introduse completări conform cărora președinții colegiilor create în cadrul Curții vor fi asistați de vicepreședinți. Deputații din opoziție s-au pronunțat împotriva modificărilor, remarcînd că introducerea unor noi funcții administrative în cadrul instanței judecătorești supreme are menirea de a spori controlul administrativ asupra activității judecătorilor și de a le limita independența. În replică, autorii proiectului, reprezentanți ai fracțiunii majoritare, au motivat necesitatea modificărilor prin faptul că funcțiile respective existau și anterior, însă ele erau stabilite prin ordinul președintelui Curții Supreme de Justiție, ceea ce contravenea legislației referitoare la organizarea judecătorească.

Legea pentru modificarea Legii privind alocațiile sociale de stat pentru unele categorii de cetățeni asigură concordanța legislației ce stabilește cele două tipuri de plăți sociale existente la moment: pensiile sociale de stat și alocațiile sociale de stat. Deoarece cuantumul plăților respective era diferit, o parte din beneficiari erau nedreptățiți. Legea mai prevede și o majorare a alocațiilor pentru copii invalizi, invalizii din copilărie și copiii care și-au pierdut întreținătorul.

Conform Legii pentru stabilirea unui regim facilitar de vize, în legătură cu sărbătorirea Zilei Naționale a Vinului, se instituie anual, pentru o perioadă de 15 zile, un regim facilitar de vize pentru cetățenii străini prin eliberarea gratuită a vizelor de intrare-ieșire. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

Cabinetul de miniștri a eliberat-o pe Lilia Pogolșa din funcția de viceministru al Educației în baza cererii depuse. În aceeași zi, Vasile Sturza, ambasador al Republicii Moldova în Bulgaria, a fost desemnat în aceeași calitate și pentru Uniunea Serbia și Muntenegru, iar Emil Ciobu, ambasador al Republicii Moldova în România și, prin cumul, în Republica Elenă și Republica Cipru, a fost rechemat din funcție.

Hotărîri

Guvernul a avizat pozitiv proiectul Concepției politicii naționale de stat, elaborat de președinție și supus criticii de către reprezentanții mai multor partide politice, organizații neguvernamentale, sectorului mediatic, Uniunii Scriitorilor etc. Probabil din cauza acestor critici, Executivul a recomandat însă de a se reveni asupra textului acestei Concepții "pentru o redactare riguroasă", precum și expertizarea multilaterală și discutarea acestui document în cadrul unor dezbateri publice. Cabinetul de miniștri a subliniat că "o redactare a textului Concepției este necesară pentru a evita dublarea unor acte legislative, pentru utilizarea corectă a noțiunilor și respectării adevărului științific, pentru excluderea exprimărilor ambigue, care se conțin chiar în denumirea proiectului, pentru redactarea sub aspectul corectitudinii expunerii și respectării normelor limbii literare". În această ordine de idei, se cere de menționat, de asemenea, că recent Parlamentul a instituit o comisie, care va avea drept sarcină să se ocupe de perfecționarea proiectului Concepției politicii naționale de stat. Comisia respectivă, condusă de liderul fracțiunii parlamentare a PCRM, Victor Stepaniuc, întrunește șapte deputați comuniști, doi deputați ai Alianței "Moldova Noastră", un deputat creștin-democrat și un deputat independent. Rămîne de văzut dacă deputații comuniști din această comisie vor avea suficientă dexteritate pentru a modifica textul Concepției respective astfel încît aceasta să suscite mai puține critici din partea reprezentanților societății civile, fără însă să-l supere prea mult pe președintele lor Vladimir Voronin, autorul acestui document.

Printr-o altă hotărîre, Guvernul a aprobat proiectul de lege ce stabilește statutul-cadru al satelor și orașelor. Scopul acestui proiect de lege constă în unificarea întregii legislații naționale în domeniu prin stabilirea satutului-model obligatoriu de organizare și funcționare a satelor și orașelor din Republica Moldova. Astfel, statutul unităților administrativ-teritoriale va trebui să cuprindă denumirea oficială a localității, suprafața teritoriului administrativ, localitatea de reședință, delimitarea teritorială, numărul de locuitori, componența etnică, patrimoniul, principalele instituții din domeniul educației, culturii, sănătății, asistenței sociale, presei etc. Proiectul de față acordă cetățenilor care aparțin unei minorități naționale dreptul de a folosi limba maternă în administrația publică locală, în condițiile legii, precum și cel de a-și putea păstra, dezvolta și exprima identitatea etnică, culturală, lingvistică și religioasă.

De asemenea, a fost aprobată componența nominală a Comisiei republicane pentru recensămîntul populației, care va coordona acțiunile de pregătire și efectuare a recensămîntului din 1-8 aprilie 2004, care se va realiza inclusiv în raioanele de est ale țării. Deocamdată nu se cunoaște dacă autoritățile transnistrene vor accepta organizarea centralizată a acestui recensămînt și dacă nu vor insista asupra organizării separate a acestuia pentru Moldova și Transnistria.

Problema plăților pentru importurile de gaze

Prim-ministrul moldovean, Vasile Tarlev, s-a întreținut cu vicepreședintele Concernului rus "Gazprom", Alexandr Reazanov, discutîndu-se pe marginea problemei plăților pentru importurile de gaze, tranzitării prin Moldova a gazelor naturale din Kazahstan, Uzbekistan și Turkmenistan. Reprezentantul concernului rus s-a arătat nemulțumit de faptul că partea moldovenească nu s-a achitat integral pentru consumul de gaze, în condițiile în care pierderile la transportul gazelor naturale, gestionat de Compania moldo-rusă "Moldova-gaz", au ajuns să fie de circa 40%. În cadrul întrevederii s-a convenit asupra intensificării eforturilor comune în vederea onorării tuturor plăților față de Concernul "Gazprom", inclusiv prin intermediul achitării în mărfuri a unei părți din volumul importurilor de gaze. Potrivit datelor furnizate de Agenția de știri "BASA-press", datoriile Republicii Moldova pentru gazele naturale constituiau la 1 iulie 2003 121,1 mln USD. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

La cîteva zile după summit-ul CSI de la Ialta, în condițiile în care mai multe instituții media din țară, dar și de peste hotare, unii comentatori politici și reprezentanți ai elitei politice din Moldova apreciau declarația președintelui moldovean - "întrucît cele mai importante țări ale Comunității au jucat cu bună știință pentru deprecierea acțiunilor CSI [avînd în vedere constituirea Spațiului Economic Unic de către doar Belarus, Kazahstan, Rusia și Ucraina], noi, în mod indiscutabil, vom trece la acțiuni mult mai hotărîte în direcția Uniunii Europene" - drept anunțarea intenției de ieșire a Republicii Moldova din componența CSI, Vladimir Voronin a ținut să precizeze că afirmațiile sale au avut cu totul un alt sens decît li s-au atribuit lor la Chișinău. Astfel, în cadrul briefing-ului consacrat rezultatelor participării sale la lucrările sesiunii a 58-a a Adunării Generale a ONU, Vladimir Voronin a subliniat imposibilitatea renunțării Moldovei la calitatea de membru al CSI, și asta chiar dacă constituirea SEU denotă abandonarea proceselor de modernizare a CSI, fapt care nu are cum să-i provoace optimism.

Sesiunea a 58-a a Adunării Generale a ONU

Președintele Vladimir Voronin a participat la lucrările sesiunii a 58-a a Adunării Generale a ONU. În alocuțiunea sa rostită în cadrul acestei sesiuni, șeful statului moldovenesc a menționat principalele probleme cu care se confruntă Moldova și a subliniat cele două direcții politice în care se realizează politica "primului pas". Prima vizează problema reglementării conflictului transnistrean, iar a doua - integrarea europeană devenită prioritate de politică externă pentru Republica Moldova. Constatînd "efectele isteriei naționaliste de la începutul anilor '90, care a dezbinat și societatea, și țara", șeful statului a provocat nedumerirea unor reprezentanți ai opiniei publice care s-au întrebat cu ironie dacă Vladimir Voronin ar fi fost astăzi președinte de țară în situația în care n-ar fi existat această "isterie naționalistă de la începutul anilor '90". Este important a se observa că dl Voronin a accentuat formula federalistă în calitate de soluție viabilă de soluționare a conflictului transnistrean, putîndu-se deci vorbi despre o oarecare consecvență a șefului statului în privința tipului de stat ce urmează a fi edificat de părțile intrate în conflict. Spre sfîrșitul discursului său Vladimir Voronin s-a pronunțat pentru sporirea rezonabilă a numărului membrilor permanenți și nepermanenți ai Consiliului de Securitate în vederea conferirii acestuia unui grad mai mare de reprezentativitate.

Cu prilejul celei de-a 58-a sesiuni a Adunării Generale a ONU, șeful statului s-a întrevăzut cu Kofi Annan, secretarul general al ONU; Jaap de Hoop Scheffer, ministrul Afacerilor Externe al Olandei, președintele în exercițiu al OSCE și viitorul secretar general al NATO; Colin Powell, secretarul de stat al SUA; Javier Solana, secretarul general al Consiliului UE; Mark Brown, administratorul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare. Cu excepția reuniunii avute cu Mark Brown cu care s-a discutat în principal despre procesul de elaborare de către guvernul moldovean a Strategiei de creștere economică și reducere a sărăciei, în cazul celorlalte întruniri principalul subiect de discuție a fost cel legat de soluționarea problemei transnistrene, Vladimir Voronin primind asigurării de la acești înalți demnitari că Republica Moldova va avea suportul comunității internaționale în procesul de aplanare a acestui conflict.

Sesiunea a IV-a a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei

Un alt eveniment important la care a participat Președintele Republicii Moldova a fost sesiunea a IV-a a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE). În cadrul discursului său rostit în plenul APCE, Vladimir Voronin a remarcat experiența parteneriatului constructiv pe care l-a avut țara sa cu Consiliul Europei, care a servit drept model nu numai pentru soluționarea problemelor politice interne, "dar și drept stimul pentru stabilirea de noi obiective și, în primul rînd, a obiectivului integrării Moldovei în Uniunea Europeană". Șeful statului s-a referit, de asemenea, la criza politică din 2002, la recomandările APCE care au urmat acestei crize și, spre deosebire de alți exponenți ai partidului de guvernămînt care susțin că autoritățile de la Chișinău au îndeplinit toate recomandările cuprinse în ambele rezoluții ale APCE, s-a arătat a fi mai puțin categoric, remarcînd că majoritatea acestor recomandări au fost îndeplinite. Vladimir Voronin a mai informat forul european că Guvernul Republicii Moldova a aprobat Concepția de integrare europeană a Republicii Moldova, document care vizează un proces perceput și ca principală modalitate de reintegrare a țării prin federalizarea ei.

Aflîndu-se la Strasbourg, Vladimir Voronin s-a întreținut cu secretarul general al Consiliului Europei, Walter Schwimmer; cu președintele APCE, Peter Schieder; cu raportorul Consiliului Europei pentru Moldova, Josette Durrieu; cu președintele Curții Europene pentru Drepturile Omului, Luzius Wildhaber, precum și cu experți ai Comisiei de la Veneția. În cadrul acestor întîlniri președintele moldovean a reiterat interesul statului său pentru integrarea europeană, subliniind în acest context că racordarea legislației naționale la cea europeană constituie unul din scopurile primordiale ale Legislativului de la Chișinău, și și-a exprimat speranța că între 2004-2007 Republica Moldova ar putea fi acceptată în cadrul Procesului de Stabilizare și Asociere. Vladimir Voronin a oferit detalii privind rezultatele activității Comisiei Constituționale Mixte, impedimentele care prejudiciază procesul de negocieri între Chișinău și Tiraspol și a cerut sprijinul Consiliului Europei, inclusiv a unor instituții specializate ale acestuia, în vederea reglementării definitive a contenciosului transnistrean. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Semnarea unui capitol din proiectul Constituției viitoarei federații moldovenești

Reprezentanții Chișinăului și Tiraspolului au semnat, în urma unui proces de negocieri de aproximativ două luni, un prim capitol cu privire la drepturile și libertățile fundamentale ale cetățeanului din proiectul Constituției viitoarei federații moldovenești. Părțile au rămas însă pe poziții divergente în ceea ce privește cetățenia, sistemul educațional, de sănătate și de asigurări sociale. Astfel, 14 dintre cele 51 de articole ale titlului II rămîn a fi încă renegociate. Cît privește bazele constituționale ale viitorului stat federalizat, va fi mult mai problematică identificarea unor soluții de compromis, o dată ce Chișinăul se pronunță pentru organizarea unei federații asimetrice, în timp ce partea transnistreană optează pentru instituirea unei "federații contractuale", după modelul Serbiei și Muntenegru.

Potrivit Tiraspolului, Republica Moldova și Transnistria, "state în prezent independente", urmează să formeze un centru federal care va avea "doar volumul de suveranitate" necesar pentru îndeplinirea obligațiunilor internaționale, în timp ce "subiecții federației" își vor păstra împuternicirile necesare pentru restul activităților. Delegarea competențelor către centrul federal se va face doar în măsura în care fiecare dintre părți nu le poate sau nu le va putea executa independent. Viitorul stat ar trebui să se numească Federația Moldovei și a Transnistriei, avînd alt drapel, stemă și imn decît cele ale Republicii Moldova sau Transnistriei. Autoritățile transnistrene optează pentru un parlament federal bicameral, al cărei cameră superioară urmează a fi formată "din legislativele de la Chișinău și Tiraspol". Deciziile acestei camere vor putea fi valabile doar în cazul în care acestea vor fi adoptate de ambele parlamente, în mod "independent și separat". Președintele viitorului stat ar trebui să fie ales de către toți cetățenii, iar guvernul ar trebui să se ocupe doar de activitățile legate exclusiv de competența federației. Proiectul experților transnistreni le rezervă subiecților federației dreptul de a părăsi federația în cazurile în care acestea ar decide să se unească cu un alt stat, statul federal își va pierde independența, va încălca bazele constituționale ale federației sau "drepturile suverane ale subiecților federației". Tiraspolul optează pentru desființarea forțelor armate ale Republicii Moldova și Transnistriei și pentru asigurarea statutului de stat demilitarizat de către garanți și organizații internaționale. Statul federal urmează, în opinia experților transnistreni, să aibă spațiu economic comun, dar sisteme financiare și fiscale independente, patrimoniul, inclusiv resursele naturale, aflîndu-se în proprietatea subiecților federației. Partea transnistreană propune, de asemenea, ca fiecare subiect al federației să aibă bugetul său propriu din care va transfera plăți cu destinație specială în bugetul federal, mărimea cărora va fi stabilită în funcție de potențialul economic al părților și luînd în considerație necesitățile acestora în serviciile federale. Emisiunea monetară urmează a fi efectuată de "băncile naționale ale părților", procedură care nu este prevăzută nici măcar în proiectul viitoarei Constituții a Uniunii Europene.

Structura forțelor de pacificare și formatul de negocieri

William Hill, șeful Misiunii OSCE în Moldova, a infirmat după reuniunea Consiliului Permanent al OSCE de la Viena relatările din presa europeană care îi atribuie inițiativa de schimbare cît mai grabnică a formatului forțelor de pacificare din Transnistria și de introducere în regiune a unui contingent militar internațional. Mai mult, dl Hill a precizat că misiunea pe care o conduce susține ideea desfășurării operațiunii de menținere a păcii cu antrenarea contingentelor militare ale UE, considerînd totodată că fără coordonarea acestui lucru cu toți participanții la procesul de negocieri este prematur să se vorbească despre schimbarea actualului format al forțelor de pacificare.

În același context, se cere de menționat că principalul partid de opoziție Alianța "Moldova Noastră" (AMN) s-a pronunțat recent pentru desființarea forțelor armate ale Moldovei și Transnistriei, retragerea prezenței militare ruse din regiunea transnistreană, introducerea forțelor de consolidare a păcii, a căror componență să fie stabilită în cadrul unui "mecanism internațional renovat", care după demilitarizarea completă, să fie înlocuite cu un contingent internațional de poliție, pînă la depășirea tuturor consecințelor conflictului. AMN s-a declarat, de asemenea, în favoarea modificării actualului format de negocieri, considerînd necesară participarea la procesul de negocieri, alături de Rusia, Ucraina și OSCE, a trei forțe noi: SUA, UE și România. Acest "mecanism internațional renovat" de mediere a negocierilor este văzut capabil să contribuie esențial la dinamizarea tratativelor.

Retragerea prezenței militare ruse din regiunea transnistreană, pe care a insistat AMN, a fost solicitată și de reprezentantul SUA la OSCE, Douglas Davidson, care a subliniat că statul pe care îl reprezintă este profund îngrijorat de lipsa de progres înregistrat în această privință. Semnificativ este faptul că oficialul american a dat de înțeles că în situația în care trupele și munițiile Federației Ruse nu vor fi retrase pînă la sfîrșitul acestui an, Moscova, de una singură, va fi responsabilă de acest lucru. Aceasta ar putea să însemne că diplomația americană tratează cu suspiciune argumentele Rusiei atunci cînd aceasta invocă atitudinea necooperantă și recalcitrantă a Transnistriei, dorind să justifice tergiversarea procesului de retragere a munițiilor și a trupelor sale.

Recent ne-a fost dat să aflăm și poziția Partidului Reformei față de modalitatea de reglementare a conflictului transnistrean, care, mergînd mai departe decît AMN, se pronunță împotriva federalizării Republicii Moldova și propune ca acest diferend să fie soluționat prin transferarea Transnistriei, pentru o anumită perioadă de timp, sub jurisdicția totală a UE. Aceasta ar presupune, în viziunea conducerii acestui partid, pe lîngă introducerea unui contingent militar de menținere a păcii a UE, trecerea sub controlul nemijlocit al UE a frontierei cu Ucraina, a armatei, a poliției, a sistemului vamal și a altor domenii de activitate care în prezent "alimentează regimul de la Tiraspol". cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Republica Moldova-Uniunea Europeană

La 22 septembrie curent, la Bruxelles, a avut loc reuniunea a doua a Subcomitetului nr. 4 de cooperare RM-UE, mecanism de dialog instituționalizat prin APC. În cadrul reuniunii a fost examinată situația actuală din Moldova în domeniile energeticii, transportului, telecomunicațiilor și mediului înconjurător, fiind identificate problemele din aceste sectoare și măsurile corespunzătoare care se impun a fi întreprinse pînă la următoarea ședință a subcomitetului. Părțile au examinat, de asemenea, procesul de implementare de către Moldova a prevederilor Memorandumului privind piața regională de electricitate în Europa de Sud-Est și integrarea acesteia în piața internă a UE. În acest context, partea moldovenească și-a reiterat dorința de a deveni parte și la Memorandumul similar în domeniul gazelor, aflat în proces de elaborare. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Studii, analize, comentarii

1. Summit-ul CSI și integrarea europeană
Igor Boțan

Deși în ultima vreme s-a vorbit mult despre vectorul european al politicii externe moldovenești, au existat mari dubii în sinceritatea autorităților comuniste în această privință. Însă modalitatea extrem de rezervată în care mass-media oficială a reflectat lucrările recentului summit CSI, desfășurat la Ialta în perioada 18-19 septembrie a.c., a lăsat să se înțeleagă că și atitudinea față de această structură a suferit schimbări considerabile. În acest sens, este suficient să ne amintim cel puțin de reflectarea excesiv de abundentă a summit-ului CSI, desfășurat anul trecut la Chișinău, în cadrul căruia nu s-a produs nici un eveniment de importanță majoră, cu excepția aniversării a 50 de ani ai Președintelui rus, Vladimir Putin. Este adevărat că propaganda oficială din RM a creat o senzație la summit-ul CSI din anul trecut, demonstrînd cum în cadrul ședinței șefilor statelor CSI avea loc un schimb informal de bilețele între președinții Vladimir Voronin și Vladimir Putin în care primul îi propune celui din urmă să impulsioneze procesele integratoare din CSI după modelul Uniunii Europene (UE), pentru ca ulterior acestea să se poată integra și în UE. Evident, în conformitate cu presupunerile propagandiștilor moldoveni, președintele rus a apreciat înalt inițiativele omologului său moldovean. Acest truc propagandistic a fost promovat cu insistență pînă la finele recentei campanii electorale pentru alegerea organelor administrației publice locale din mai-iunie a.c.

Iată însă că după un an de zile Președintele Vladimir Voronin este nevoit să-și facă publică atitudinea extrem de negativă față de cel mai de rezonanță eveniment produs la summit-ul de la Ialta, unde liderii țărilor membre ale CSI cu cel mai înalt potențial de dezvoltate - Rusia, Ucraina, Belarus și Kazahstan - au decis crearea așa-numitului Spațiu Economic Unic (SEU). În anumite condiții actualii guvernanți comuniști din RM și-ar fi exprimat entuziasmul în legătură cu acest eveniment, precum și dorința de a adera la noua structură din cadrul CSI, care presupune un nivel înalt de integrare economică și coordonare politică a țărilor membre. Reacția negativă a Președintelui Voronin a fost motivată de faptul ca noul proiect integraționist din cadrul CSI nu a luat în considerație interesele altor state membre ale CSI, precum și de faptul că perspectivele integrării acestora în SEU rămîn neclare. Președintele Voronin nu a ezitat să compare înțelegerile de la Ialta cu cele de la Belovejskaia Pușcea, în urma cărora a fost dizolvat URSS-ul.

Opoziția din RM a calificat atitudinea Președintelui Voronin drept o înțelegere întîrziată a fenomenelor geopolitice care se desfășoară în fostul spațiu sovietic. Într-adevăr, se poate presupune că nemulțumirea Președintelui Voronin față de formarea SEU este provocată de perceperea diferită asupra dezvoltării CSI. Nu încape îndoială că președintele moldovean este un adept convins al integrării RM în spațiul CSI, însă această integrare pare a fi percepută drept una treptată și uniformă. În acest sens nu este întîmplător faptul că el a promovat ideea aplicării formulelor integraționiste din UE și în spațiul CSI, cu o eventuală perspectivă de integrare a țărilor CSI în UE. Problema rezidă însă în faptul că ideile novatoare ale Președintelui Voronin nu iau în calcul interesele specifice ale Rusiei. Într-adevăr, de ce a decis Președintele Voronin că Rusia dorește să se integreze în UE? Este bine cunoscut faptul că elita politică rusească este obsedată de ideea unei "lumi multipolare" în care Rusiei să-i revină rolul unui pol puternic și autosuficient. Evident, acest deziderat este motivat din punct de vedere istoric și de potențialul de care dispune Rusia. Vara trecută, în cadrul vizitei sale în Marea Britanie, Președintele Vladimir Putin a declarat că Rusia dorește să mențină relații de parteneriat strategic cu UE, însă nu intenționează să se integreze în această structură.

Pe de altă parte, este evident că de una singură Rusia nu va reuși să facă față ambițiilor sale de a deveni un pol atractiv într-o lume multipolară pe care și-o dorește. În acest sens, Președintele rus, Vladimir Putin, a declarat cu diferite ocazii că integrarea din spațiul CSI este o prioritate a politicii sale externe, și că această integrare se va desfășura pe diferite dimensiuni și cu viteze diferite. Cert este și faptul că conjunctura politică internațională în care SUA se confruntă cu serioase probleme în Iraq și Afganistan, iar UE își soluționează propriile probleme integraționiste, oferă Rusiei destul cîmp de manevră pentru realizarea propriilor ambiții integraționiste, mai ales că liderii Republicii Belarus și Ucrainei se confruntă cu probleme dificile de supraviețuire politică pe care le pot soluționa doar cu ajutorul Rusiei. Acțiunile întreprinse în acest sens scot în evidență caracterul extrem de pragmatic al conducerii Rusiei.

În primul rînd, fostele republici sovietice sînt tratate în mod diferențiat, deși comun pentru toate acestea este că ele sînt considerate ca făcînd parte din zona de influență a Rusiei. Din acest punct de vedere putem observa că pentru a-și asigura interesele Rusia nu ezită să exercite presiuni chiar și asupra Țărilor Baltice, care sînt deja acceptate în NATO și urmează să adere la UE în luna mai a anului viitor. Economia acestora depinde într-o anumită măsură de traficul de mărfuri și hidrocarburi care leagă Rusia de UE, de aceea pîrghiile de influențare economică și diplomatică sînt folosite în așa-zisa problemă a încălcării drepturilor etnicilor ruși din Țările Baltice.

Cît privește țările CSI, ele sînt tratate diferențiat din punctul de vedere al potențialului lor economic și geostrategic. Nu încape îndoială că pentru Rusia prezintă un interes deosebit țările CSI cu care are hotare comune. Evident, pe lîngă faptul că Belarus, Ucraina și Kazahstan au hotare comune cu Rusia, aceste țări sînt și cele mai dezvoltate, avînd un potențial economic și demografic care într-o perspectivă mai îndepărtată ar putea să le asigure chiar și o dezvoltare de sine stătătoare. Anume acești factori au determinat atragerea țărilor respective în SEU unde, fără îndoială, va domina Rusia, care contează astfel să-și satisfacă ambițiile în jocul unei "lumi multipolare".

Cea de a doua categorie de țări din spațiul CSI sînt țările mici care nu au hotare comune cu Rusia. Țările din această categorie pot fi divizate în subcategorii. Astfel, o subcategorie specială o reprezintă țările în care Rusia a inspirat conflicte separatiste și le ține în zona sa de influență prin intermediul regimurilor separatiste pe care le controlează. Din această categorie de țări fac parte RM și țările caucaziene. Georgia, chiar dacă are hotare comune cu Rusia, oricum face parte din această categorie de țări. Din cea de a doua subcategorie fac parte țările CSI din Asia Centrală care nu au hotare comune cu Rusia. Aici lucrurile sînt destul de complicate, Rusia încercînd să-și promoveze interesele prin intermediul creării bazelor militare după exemplul celei din Kîrgîstan. Dependența Turkmenistanului de tranzitul hidrocarburilor prin rețeaua rusească îl menține în zona de influență. Este curios că interesele economice ale Rusiei în Turkmenistan prevalează asupra intereselor apărării drepturilor etnicilor ruși. Din acest punct de vedere este incomparabilă condiția etnicilor ruși din Țările Baltice și a celor din Turkmenistan. Cu toate acestea în primul caz diplomația rusă reacționează cu vehemență, iar în cel de al doilea cu o anumită indulgență pentru a nu-și submina perspectivele ulterioare.

Este evident că țările CSI din cea de-a doua categorie, mai ales cele măcinate de conflictele separatiste, ar reprezenta un balast pentru dezvoltarea economică ascendentă a SEU. De aceea la summit-ul de la Ialta acestora li s-a dat de înțeles că ele deocamdată nu au șanse să fie acceptate în SEU. Într-adevăr, prin intermediul conflictelor separatiste acestea sînt puse în situația de a depinde de Rusia și nu prea au șanse să se rupă de ea. Pe de altă parte, un eventual succes economic al țărilor din SEU într-un viitor previzibil ar face ca acesta să fie foarte atractiv pentru elitele politice din aceste țări, angajate în permanență în lupta pentru putere. În aceste condiții Rusiei i-ar fi mai ușor să-și impună punctul de vedere pentru acceptarea într-o comunitate de succes a țărilor lăsate deocamdată în afara SEU, mai ales în domeniul soluționării conflictelor separatiste pe care tot ea le-a inspirat. În acest sens este interesant de menționat că oficialii ruși declară că și în Georgia, la fel ca și în Republica Moldova, ar putea fi aplicată formula federației contractuale pentru soluționarea conflictelor din Abhazia și Osetia de Sud, lucru care s-ar putea produce în următorii 10 ani.

Evident, o astfel de perspectivă nu-i convine președintelui moldovean, care a avut curajul să-și exprime în mod public dezacordul cu ultimele evenimente de la Ialta. În primul rînd, RM a fost lăsată în afara proceselor integraționiste și a eventualelor beneficii de pe urma acestora, mai ales în ceea ce privește egalarea prețurilor la hidrocarburi pe piața internă a Rusiei și SEU. În al doilea rînd, perspectiva soluționării conflictului transnistrean în cadrul CSI nu are nici o perspectivă din punctul de vedere al "verticalei puterii de stat", instaurate de curînd în RM.

Cu această ocazie observatorii locali au scos în evidență și faptul că declarația Președintelui Voronin privind intensificarea procesului de aderare a RM la UE se aseamănă mai degrabă cu o amenințare de părăsire a CSI-ului, decît cu o opțiune conștientizată de integrare a RM în UE. Într-adevăr, pentru a se integra în UE Republica Moldova ar trebui să depună eforturile necesare pentru a corespunde cerințelor acesteia, lucru imposibil de realizat de actualul partid de guvernămînt. Scandalurile legate de tratarea investitorilor străini, procesele de revizuire a rezultatelor privatizării, instaurarea "verticalei puterii de stat", modul de desfășurare a ultimei campanii electorale servesc drept dovadă în acest sens. Pe de alta parte, o eventuală intenție a Președintelui Voronin de realizare a modernizării Partidului Comuniștilor se poate solda cu un eșec de rezonanță și chiar cu pierderea influenței pe care o are.

După toate aparențele, lucrurile vor evolua la fel ca și în cazul Ucrainei unde acum cîțiva ani președintele Kucima a declarat drept scop strategic primordial integrarea Ucrainei în UE și NATO, iar acum, pentru a-și asigura supraviețuirea politică, a devenit fondator al SEU. Cu toate acestea soarta SEU nu este nici pe departe clară. Pentru Ucraina este de o importanță crucială politica tarifară unică în domeniul energetic. Nu se știe dacă Rusia va accepta să piardă miliarde de dolari pentru a menține Ucraina și Belarus în SEU. Mai mult, nu încape îndoială că procesul de aderare a țărilor din SEU la OMC unde Ucraina devansează Rusia va crea mari probleme acestora. Astfel, s-ar putea ca Președintele Voronin să aibă dreptate atunci cînd lasă să se înțeleagă că instituirea SEU este un pas spre destrămarea definitivă a CSI. În aceste condiții este evident că atît puterea, cît și opoziția ar trebui să se angajeze într-un dialog privind dezvoltarea strategică de durată a țării. În același timp, nu încape îndoială că diferite concepții naționale, probleme lingvistice și istorice ridică piedici nejustificate în acest sens. cuprins articolul precedent


2. Integrarea economică regională a Moldovei: compararea opțiunilor
Valeriu Prohnițchi

Moldova și polurile de atracție economică

Moldova este amplasată într-o regiune de confluență a potențialelor de atracție economică a trei spații geoeconomice distincte. Este vorba de Europa de Est și Asia postsovietică, Europa Centrală și de Sud-Est (fostele țări socialiste sau succesoarele lor) și Uniunea Europeană. Țările din ECSE de asemenea converg către UE, dar ele pot fi considerate ca un grup distinct cu trăsături economice specifice dictate de tranziția la economia de piață.

Din 1997 se manifestă o tendință de echilibrare a comerțului Moldovei pe cele trei zone. Ponderea CSI în totalul exporturilor s-a redus de la 70% în 1997 la 55,8% în 2002 și tendința a continuat și în prima jumătate a anului 2003, cînd țărilor CSI le-a revenit 52,9%. În 1997-2002, ponderea UE în exporturi a crescut de la 10,3% la 23,2%, iar a ECSE - de la 10,9% la 12,9%. Importurile sînt mai echilibrate: în ianuarie-iulie 2003 42,1% din importuri au provenit din CSI, 28,2% - din UE și 17,1% - din ECSE. Ca origine a investiților străine directe, CSI - cu circa 49% din total se detașează față de UE - cu 36%.

În pofida legăturilor economice tradiționale cu fostele republici sovietice, atracția economică exercitată asupra Moldovei de UE este considerabil mai mare decît cea din Est, deoarece puterea de cumpărare și capacitatea de absorbție a piețelor UE este mult superioară celor din Rusia sau Ucraina. Din punctul de vedere al teoriei gravitaționale a comerțului extern, dacă nu și-ar lăsa amprenta anumiți factorii economici, politici și culturali, relațiile economice ale Moldovei cu UE și ECSE (avem în vedere comerțul și investițiile străine directe) ar fi fost mai intense decît cu CSI. Printre acești factori putem nominaliza relațiile politice tensionate cu România, tarifele vamale prohibitive impuse de UE, incompatibilitatea standardelor de calitate și a normelor tehnice, instabilitatea mediului investițional și incompatibilitatea culturii de afaceri din Moldova cu cea din țările europene.

Înlăturarea factorilor menționați va permite echilibrarea structurală a comerțului extern și a fluxului de investiții directe plasate în Moldova prin sporirea ponderii partenerilor din UE (bineînțeles, fără reducerea absolută a indicatorilor corespunzători CSI). Considerăm că integrarea în UE va duce la realizarea acestui obiectiv, cu efecte pozitive asupra dezvoltării economice și securității economice a Moldovei. Dar, contrar afirmațiilor conducerii de la Chișinău, integrarea în UE nu este compatibilă cu integrarea mai profundă în structurile din arealul euroasiatic.

Efectele economice ale apartenenței la CSI

Datele statistice arată că din 1995 (Moldova a aderat la CSI în 1994) pînă în 2002 ponderea exporturilor moldovenești spre CSI în totalul exporturilor a diminuat în mediu cu 1,1 puncte procentuale pe an, iar în cazul Rusiei - chiar cu 1,5 puncte procentuale. În aceeași perioadă, exporturile spre UE au crescut în medie cu 1,66 puncte procentuale. Dacă comerțul cu CSI manifestă tendințe de diminuare relativă, despre ce fel de integrare comercială poate fi vorba?

În cazul investițiilor străine directe, de asemenea, se poate spune că CSI nu a avut nici un rol. Ponderea covîrșitoare a investițiilor efectuate de firmele ruse în economia Moldovei este mai degrabă un efect al legăturilor personale dintre oamenii de afaceri din Rusia și politicienii din Moldova decît un produs comunitar. O parte din capitalul rus plasat în Moldova este rezultatul convertirii unor datorii istorice în hîrtii de valoare emise în favoarea creditorilor ruși.

Scopurile economice stipulate în documentele de constituire a CSI sînt foarte pretențioase. Obiectivul major este de constituire a unui "spațiu economic unic", dar o elucidare clară a conținutului acestui concept nu poate fi găsită în documentele oficiale ale Comunității. Însă din anul constituirii CSI pînă în prezent nu a fost posibilă nici măcar crearea unei zone de liber schimb. Este interesant că chiar Rusia, principalul animator verbal al integrării, s-a opus permanent creării acestei zone.

Astfel, relațiile comerciale ale Moldovei cu țările din CSI s-au dezvoltat pe baza unor înțelegeri bilaterale și nu pe baza unor condiții favorabile agreate la nivel multilateral. Pînă și acordurile comerciale bilaterale au fost subiectul unor numeroase revizuiri, excepții și derogări. Cu greu putem afirma că din punct de vedere economic CSI a existat ca atare vreodată.

Abandonarea CSI nu va presupune deci denunțarea unor acorduri comerciale multilaterale de importanță majoră pentru Moldova. În intervalul de timp dintre momentul ieșirii din structurile CSI și asocierea/ aderarea la UE relațiile comerciale ale Moldovei cu Rusia, Ucraina, Belarus sau Kazahstan vor putea fi păstrate pe aceleași baze bilaterale existente astăzi. Chiar dacă în acest răstimp vor surveni consecințe economice nefaste, credem că ele mai degrabă ar putea fi rodul acțiunilor punitive ale unor țări din CSI decît al forțelor economice propriu-zise. Dar în eventualitatea asocierii la UE, acordurile bilaterale vor trebui renegociate în corespundere cu politica vamală comună a UE.

Noul Spațiu Economic Unic

Crearea la summit-ul CSI de la Ialta, din septembrie 2003, a Spațiului Economic Unic de către Rusia, Ucraina, Belarus și Kazahstan semnifică sfîrșitul CSI. Semnarea acordului-cadru asupra SEU de numai cele patru țări este dictată de imposibilitatea concilierii într-un cadru mai larg a intereselor tuturor actorilor din arealul postsovietic. Cel puțin în cazul Rusiei, Belarusului și Kazahstanului este vorba probabil și de o dorință sinceră de integrare. Ucraina este un caz aparte, președintele Kucima punîndu-și semnătura mai mult din considerente electorale decît strategice, dar anume această țară va avea un rol hotărâtor fie în consolidarea, fie în distrugerea SEU.

Limitat la numai cele patru țări-fondatoare, SEU include 90% din potențialul economic al CSI și este autosuficient din punct de vedere economic. Dacă inițiativa va reuși, SEU s-ar putea consolida în calitate de puternic pol de atracție economică spre care vor gravita și alte țări din CSI. Dar admiterea lor va putea fi condiționată prin concesii politice sau economice favorabile fondatorilor.

În acordul de constituire se preconizează că realizarea efectivă a integrării economice în SEU se va baza pe îndeplinirea efectivă a următoarelor sarcini:

  • adoptarea unor principii unice de reglementare a monopolurilor naturale;
  • armonizarea politicilor macroeconomice;
  • armonizarea și unificarea legislației în domeniul economic și comercial;
  • formarea unei zone de liber schimb, fără derogări și limitări;
  • stabilirea unei politici vamale și a unor reguli de concurență și subsidii unice;
  • unificare normelor și standardelor tehnice și sanitare.

Armonizarea efectivă a politicilor macroeconomice va implica în mod obligatoriu și introducerea unei valute unice, care bineînțeles va fi rubla rusească. Aderarea eventuală a Moldovei la acest acord ar face imposibilă integrarea în UE. Studierea atentă a acordului arată că fondatorii intenționează să constituie și unele organe supranaționale. Este prevăzută în mod expres constituirea unui organ de reglementare unic căruia, pe baza unor acorduri internaționale, i se vor delega o parte din împuternicirile naționale. Deciziile adoptate vor fi obligatorii pentru toate părțile semnatare și vor fi adoptate prin votare ponderată, numărul de voturi atribuit unui membru fiind proporțional cu potențialul său economic (art.4). Toate proiectele de acorduri internaționale din SEU pot fi aprobate numai dacă sînt avizate de nu mai puțin de trei țări cărora le revine nu mai puțin de 2/3 din Produsul Intern Brut total al SEU. Este clar că asemenea mecanisme decizionale oferă Rusiei controlul total asupra deciziilor luate.

Evaluarea integrării în UE

Cheia succesului SEU este comportamentul cooperant al Ucrainei. Dar așa cum și această țară și-a declarat drept obiectiv prioritar integrarea în UE, există șanse mari ca SEU să sfîrșească așa cum au sfîrșit și alte inițiative din CSI (GUUAM și Uniunea Economică Euroasiatică). Integrarea în UE este singura opțiune relevantă de integrare regională pentru Moldova, nu doar economic, ci și politic.

Însă aderarea la Uniunea Europeană presupune atît costuri, cît și beneficii economice. Țările din ECSE care au fost sau urmează a fi admise la UE au acordat o atenție deosebită evaluării efectelor economice scontate și au depus eforturi permanente pentru negocierea unor condiții de aderare cît mai avantajoase. Cum însă potențialul de negociere al Moldovei este infim, putem crede că condițiile aderării vor fi determinate mai mult de organismele UE decît de Chișinău.

Principalul efect comercial static negativ care s-ar putea produce ca urmare a aderării la UE va fi o deturnare comercială față de CSI, pe seama căreia revine 44% din volumul total al comerțului extern. Ținînd cont de tendințele actuale, s-ar putea ca pînă la aderarea Moldovei la uniunea vamală europeană ponderea CSI să scadă și mai mult, prin urmare și ponderea relativă a deturnării comerciale se va diminua. Prin înlăturarea barierelor vamale reciproce în comerțul cu UE, deturnarea comercială față de CSI va fi atenuată de efectul de creare comercială față de UE, Este posibilă o majorare a soldului comercial deficitar al Moldovei față de UE, deoarece exporturile moldovenești probabil vor crește mai lent decît importurile din UE. Acest risc va fi micșorat doar de îmbunătățirea corespunzătoare a calității și structurii exporturilor moldovenești.

Un risc important este cel al eliminării de pe piață a producătorilor naționali ineficienți ca urmare a intensificării concurenței cu producătorii europeni. Dar în Moldova există și domenii în care rezervele de creștere ale eficienței sînt mari: agricultura și industria alimentară, textilele și confecțiile, servicii precum turismul, tehnologiile informaționale, serviciile bancare. Se va intensifica și fluxul de investiții străine occidentale plasate în economia națională, fenomen observat în țările din ECSE după asocierea la UE. În virtutea avantajelor costurilor salariale ale Moldovei, o parte din investițiile dislocate acum în ECSE vor migra treptat în Moldova.

Aderarea la UE va fi însoțită de renunțarea la tariful vamal, care se va vărsa în bugetul comunitar și aceasta va avea consecințe bugetare negative dacă ținem cont de faptul că vama este principala sursă de completare a bugetului național. Vor exista costuri asociate cu preluarea și implementarea acquis-ului. O parte din costurile legate de acquis ar putea fi evitate dacă România ar pune la dispoziția Moldovei legislația europeană pe care deja a tradus-o în limba română. În perioada de asociere a țărilor din ECSE efectele bugetare nete au fost pozitive, determinate de faptul că au beneficiat de transferuri din fondurile structurale bugetare ale UE. Nu este clar dacă și în ce modalitate Moldova va putea beneficia de fondurile structurale europene.

Se va manifesta și un impact social-economic puternic. Vor crește prețurile ca efect al convergenței economice a Moldovei, dar aceasta creștere se va produce treptat și va fi atenuată de o creștere a salariilor. Se poate anticipa un risc de sporire a șomajului ca urmare a falimentului unor firme naționale, dar și un proces de creare a noilor locuri de muncă o dată cu atragerea noilor investiții străine directe. În general, efectul pozitiv major al sporirii concurenței va fi îmbunătățirea eficienței generale de alocare a resurselor economice în societate și protecția mai bună a părților contractuale slabe (de exemplu, a consumatorilor).

Aderarea la UEM va solicita îndeplinirea criteriilor de convergență financiar-economică. Introducerea valutei europene în locul celei naționale va determina diminuarea sau renunțarea la anumite instrumente de politică economică națională (politica valutară, monetară) și limitarea domeniului de aplicare a politicii fiscale. Aceste costuri vor fi compensate de stabilitatea mai bună în fața viitoarelor crize financiare sau valutare internaționale, creșterea transparenței prețurilor și piețelor, reducerea costurilor de tranzacție în economie, reducerea ratelor dobînzilor și un risc mai mic de hazard moral în sistemul financiar.

De asemenea, trebuie ținut cont de faptul că costurile individuale sau sectoriale pot însemna și beneficii sociale. Pierderile suportate de anumite sectoare sau eliminarea unor firme rezultă în eliberarea unor resurse pentru o alocare mai eficientă în alte sectoare sau de către alte firme. Este necesară și compararea beneficiilor și costurilor politice, nu doar financiare, atît în cazul UE, cît și al CSI. Or, implicarea Moldovei în integrări euroasiatice bazate pe argumentul "gazului mai ieftin" sînt o crimă contra viitoarelor generații.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect