ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 17, 21 octombrie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În perioada 29 septembrie-12 octombrie Parlamentul a adoptat mai multe legi și hotărîri, printre care și Hotărîrea privind formarea comisiei pentru examinarea Concepției politicii naționale de stat. Prin hotărîrea respectivă Parlamentul a decis formarea unei comisii speciale care va acumula și examina toate propunerile formulate față de proiectul Concepției politicii naționale de stat, document ce a provocat reacția negativă a mai multor reprezentanți ai societății civile.

Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la activitatea economică are menirea de a suplimenta reglementarea situației din domeniul înregistrării și activității întreprinderilor, precum și de a crea condițiile legale pentru radierea din registre a întreprinderilor ce nu desfășoară activități, determinînd doar cheltuieli suplimentare pentru fondatori, dar și probleme pentru organele de înregistrare și control (întreprinderile care nu activează sînt utilizate ocazional pentru legalizarea unor importante sume de bani, care circulă într-un termen record și nu pot fi monitorizate de organele abilitate).

Prin Legea de modificare a Legii taxei de stat s-a stabilit obligația impunerii cu taxă de stat a cererilor de revizuire a hotărîrilor judecătorești definitive. Motivația adoptării acestei legi a fost afluxul de cereri de revizuire depuse după intrarea în vigoare a noului Cod de procedură civilă (CPC). Afluxul respectiv însă este determinat de faptul că noul Cod de procedură civilă nu prevede posibilități de a depune contestații în anulare împotriva hotărîrilor emise anterior intrării în vigoare a noului CPC.

Parlamentul a mai aprobat Legea pentru ratificarea Acordului privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor, încheiat între Republica Moldova și Republica Bosnia și Herțegovina, pentru o perioadă de 10 ani, cu scopul intensificării cooperării economice pe bază de egalitate și avantaj reciproc. Acordul de față include prevederi referitoare la: promovarea și protejarea investițiilor; aplicarea tratamentului național și al națiunii celei mai favorizate; naționalizare și expropriere; compensarea pentru pierderi; soluționarea diferendelor ce pot apărea între părțile contractante etc.

Potrivit amendamentelor operate la Legea cu privire la arestarea preventivă, din legislație au fost excluse prevederile referitoare la posibilitatea alimentării silite a persoanelor deținute în locurile de recluziune. Astfel, s-a recunoscut că alimentarea silită este o metodă de tortură, deoarece se face contra voinței deliberate a persoanei. În același timp, legislația va permite aplicarea alimentării silite doar în cazurile în care deținuții vor fi în stare inconștientă. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

La 8 octombrie curent, Guvernul a aprobat rechemarea lui Nicolae Tăbăcaru din funcția de ambasador al Republicii Moldova în Republica Federală Germania și i-a retras actualului ministru al Educației, Valentin Beniuc, calitatea de membru al Consiliului de Observatori al instituției publice a audiovizualului "Teleradio-Moldova". În locul lui Valentin Beniuc, din acest consiliu, a fost numit rectorul Universității Slavone, Victor Costețchi. În aceeași zi, Iulian Magaleas, ex-președintele Companiei de Stat "Teleradio-Moldova" și actualul consilier și însărcinat cu afaceri în cadrul Ambasadei Republicii Moldova de la Atena, a fost numit în funcția de ambasador al statului nostru în Republica Elenă.

Hotărîri

Executivul a aprobat Proiectul bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2004. Conform proiectului, bugetul asigurărilor sociale pentru anul viitor constituie 2 miliarde 467 milioane 831 mii lei și este fără deficit. Suma respectivă se va acumula din contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii, dobînzi și transferuri de la bugetul de stat și se va repartiza după cum urmează: 2 miliarde 125 milioane lei - pentru achitarea pensiilor și indemnizațiilor; 87,2 milioane lei - pentru protecția familiilor cu copii; 3,2 milioane lei - pentru asigurarea împotriva accidentelor de muncă și bolilor profesionale; 43 milioane lei - pentru fondul de șomaj; 135 milioane 342 mii lei - pentru fondul de asigurare socială a salariaților etc. Inedit este faptul că pentru prima dată la bugetul asigurărilor sociale își vor aduce contribuția și persoanele angajate legal prin contract în străinătate, care vor plăti o taxă anuală de 705 lei.

Un alt proiect de lege aprobat de Guvern este cel care vizează statutul municipiului Chișinău. Proiectul reglementează organizarea și funcționarea autorităților administrației publice locale din Chișinău și stabilește principiile de interacțiune între administrația locală și cea centrală. Documentul atribuie Consiliului municipal un șir de prerogative care le suplimentează pe cele acordate prin Legea privind administrația publică locală. Astfel, pentru prima dată Consiliul municipal va avea dreptul să numească în bază de concurs secretarul, șefii departamentelor, direcțiilor și secțiilor acestui organ de conducere, precum și dreptul de a numi și elibera, la propunerea primarului, șefii întreprinderilor municipale. Este important a se cunoaște că primarul general al capitalei nu și-a exprimat nici o obiecție în avizul prezentat la acest proiect de lege.

Din categoria hotărîrilor cu un pronunțat caracter social face parte și cea prin care a fost aprobat Regulamentul cu privire la modul de stabilire și plată a alocațiilor de stat pentru merite deosebite. Potrivit regulamentului, dreptul la alocații lunare, plătite din bugetul de stat, de 25 și 50 lei, îl vor avea aproximativ 22 mii de cetățeni ai Republicii Moldova, beneficiari de pensii și care au fost decorați cu distincții de stat ale Republicii Moldova sau cu distincții ale fostei URSS echivalate cu cele ale statului nostru. Costul acestui proiect ar putea ajunge la 19 milioane lei anual.

Cabinetul de miniștri a aprobat un proiect de modificări la Legea cu privire la inspecția înainte de expediție, potrivit cărora reluarea inspecției înainte de expediție a fost amînată pentru o perioadă nedefinită. Această acțiune este considerată a fi o urmare a suspendării de către FMI a programului de asistență financiară pentru Moldova.

Printr-o altă hotărîre Guvernul a avizat lichidarea Companiei "Teleradio-Moldova", urmînd ca Parlamentul să stabilească termenele și detaliile reorganizării acestei companii într-o instituție publică. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Reuniunea cu președintele în exercițiu al OSCE

Președintele Vladimir Voronin a avut în Olanda o întrevedere cu președintele în exercițiu al OSCE și actualul ministru al Afacerilor Externe al Olandei, Jaap de Hoop Scheffer. Potrivit unui comunicat al serviciului de presă al Președinției, în cadrul acestei reuniuni s-a discutat despre agenda reuniunii ministeriale a OSCE, care urmează a avea loc la Maastricht între 1-2 decembrie, rolul și locul OSCE în procesul de reglementare a problemei transnistrene și termenele de retragere a patrimoniului militar rus din zona de est a Republicii Moldova.

Profitînd de această ocazie, Președintele Voronin a exprimat recunoștință Olandei pentru sprijinul oferit de aceasta pe parcursul exercitării de către ea a președinției OSCE, în timp ce Jaap de Hoop Scheffer a declarat că "Europa are nevoie de Moldova, tot așa cum Moldova are nevoie de Europa", ceea ce este, bineînțeles, încurajator pentru noi în situația în care pînă nu demult mai mulți înalți demnitari europeni lăsau să se înțeleagă că republica noastră se situează, nu neapărat în sens geografic, în afara cercului de interese al UE. Mai mult, etalarea convingerii de către oficialul olandez că Republica Moldova are o vocație europeană și că retoricile proeuropene ale autorităților de la Chișinău sînt sincere, ne permite să nutrim speranțe că pe perioada ce se apropie a exercitării de către Olanda a președinției UE va exista o receptivitate pozitivă față de mesajele noastre integraționiste.

Percepțiile Președintelui Voronin față de situația sistemului judiciar

Recent Președintele Vladimir Voronin a adresat un mesaj Parlamentului de la Chișinău în care a accentuat necesitatea continuării reformării sistemului judiciar, care, potrivit lui, se află într-o criză profundă, situație care "nu favorizează funcționarea transparentă a puterii judiciare, nu garantează stabilirea adevărului obiectiv și triumful dictaturii legii". Tărăgănarea examinării cauzelor, ilegalitățile, traficul de influență, corupția, aplicarea neuniformă a legislației, anularea și modificarea multiplelor hotărîri judecătorești de către instanțele ierarhic superioare, deficitul de răspundere personală a colaboratorilor din sistemul judiciar, precum și aflarea judecătorilor "în afara oricărui control și a oricărei supravegheri" constituie, în viziunea Președintelui, principalele impedimente în calea asigurării unei justiții obiective, echitabile și independente. În acest context, șeful statului a menționat că pledează "pentru o justiție care să fie independentă de interesele personale și cele de grup, independentă de trafic de influență și de corupție, de neglijență și neprofesionalism", dar că nu va accepta niciodată "o justiție independentă de popor". Vladimir Voronin s-a pronunțat pentru eradicarea fenomenelor negative din cadrul sistemului judiciar și pentru constituirea unui grup de lucru, care să asocieze reprezentanții puterilor legislativă, executivă și judiciară, în vederea înlăturării deficiențelor ce periclitează buna funcționare a acestui sistem. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Reuniunea mediatorilor

La 9-10 octombrie, la Kiev, a avut loc o nouă întrunire a mediatorilor în problema reglementării conflictului transnistrean. Aceștia, împreună cu experții OSCE, au continuat lucrul pe care l-au început luna trecută la Zagreb (Croația) asupra proiectului unui acord politic ce ar face referire la bazele constituționale ale viitoarei federații moldovenești, pentru a putea fi propus părților aflate în conflict în vederea facilitării activității Comisiei Constituționale Mixte (CCM).

Retragerea trupelor și munițiilor Federației Ruse

După ce mai mulți experți autohtoni și străini au presupus că Federația Rusă nu va reuși să-și onoreze angajamentele asumate la summit-ul OSCE de la Porto de anul trecut, ministrul rus al Apărării, Serghei Ivanov, aflîndu-se în Canada, a admis, la 6 octombrie curent, că Moscova ar putea solicita prelungirea termenului acordat de OCSE pentru evacuarea trupelor și munițiilor din Transnistria. Oficialul rus a lăsat să se înțeleagă că tergiversarea acestui proces, deja pentru al doilea an, se datorează Tiraspolului, unde, parafrazînd, nu pot fi întreprinse acțiuni în forță pentru a-l determina să fie mai cooperant. În aceste circumstanțe, pur și simplu frapează indulgența cu care tratează Moscova liderii de la Tiraspol, culpabili de aceste tergiversări și care în procesul de dobîndire a cetățeniei ruse au rostit jurămîntul respectării necondiționate a Constituției ruse, legislației Federației Ruse și, implicit, a angajamentelor internaționale asumate de aceasta.

În același context, se cere de menționat faptul că, la 9 octombrie a.c., fracțiunea parlamentară creștin-democrată a înaintat un proiect de declarație referitor la neexecutarea de către Federația Rusă a deciziilor summit-urilor OSCE de la Istanbul și Porto, pe care a propus-o imediat pentru dezbateri în ședința plenară. Problema respectivă nu a putut fi însă inclusă pe ordinea de zi, deoarece pentru aceasta nu s-a acumulat numărul suficient de voturi. Motivînd refuzul fracțiunii PCRM de a accepta acest proiect de declarație drept subiect de discuție, liderul deputaților comuniști, Victor Stepaniuc, a menționat că o dată ce proiectul de hotărîre este formulat de opoziție în stradă și guvernarea actuală este responsabilă, ea "nu-și poate permite gesturi de natură să tensioneze relațiile internaționale ale Republicii Moldova". Și asta, în aceeași zi în care reprezentantul Republicii Moldova, Alexei Tulbure, avea să bulverseze și mai mult relațiile noastre cu România. Cu toate acestea, la finele ședinței proiectul de declarație al deputaților creștin-democrați a fost dat citirii, existînd probabilitatea că asupra lui se va reveni după o anumită perioadă de timp. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Prezentarea Concepției de integrare europeană a Republicii Moldova

În ultimele două săptămîni relațiile noastre externe au fost marcate de mai multe evenimente semnificative, între care merită menționată prezentarea, de la 9 octombrie curent, la Bruxelles, a Concepției de integrare europeană a Republicii Moldova de către ministrul adjunct al Afacerilor Externe, Andrei Stratan. Javier Solana, înaltul reprezentant al Uniunii Europene pentru Politică Externă și Securitate Comună, a salutat în cadrul întîlnirii cu diplomatul moldovean elaborarea acestui document, pe care l-a apreciat "drept un semnal clar" al aspirațiilor proeuropene ale Chișinăului. Oficialul european a menționat, de asemenea, că "Uniunea Europeană se va pronunța ulterior pe marginea acestui document, inclusiv, în cadrul apropiatei vizite la Chișinău a comisarului european pentru extindere, Gunter Verheugen". Concepția de integrare europeană a Republicii Moldova a mai fost prezentată la întîlnirile oficialului moldovean cu Michael Leigh, directorul general adjunct pentru relații externe al Comisiei Europene, Christian Danielsson, adjunctul comisarului european pentru extindere, Hugues Mingarelli, directorul pentru relațiile cu țările din Europa de Est din cadrul Comisiei Europene, precum și cu Gregor Koessler, director de cabinet al coordonatorului special al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), și Bjorn Kuhne, consilier politic al coordonatorului special al PSESE.

Bineînțeles că elaborarea, chiar dacă puțin tardivă, și prezentarea Concepției de integrare europeană a Republicii Moldova la Bruxelles merită aprecierile noastre de rigoare, nu însă și faptul că documentul respectiv n-a fost prezentat pînă acum opiniei publice din Moldova, dispusă să participe la o eventuală discuție deschisă pe marginea acestei concepții în vederea îmbunătățirii conținutului ei. Dacă acest lucru nu s-a dorit pînă la prezentarea la Bruxelles a concepției de față, atunci este și mai puțin verosimil ca el se va dori după ce Comisia Europeană își va exprima obiecțiile față de acest document. Această stare de lucruri ne determină să credem că după ce Comisia Europeană își va exprima opinia asupra conținutului acestei concepții și autoritățile noastre vor da curs sugestiilor experților europeni, va urma adoptarea concepției de către Parlamentul nostru, fără ca societatea civilă să-și fi exprimat, așa cum s-a promis anterior, punctul ei de vedere asupra textului documentului în cauză. În mod similar, fără participarea societății civile, s-ar putea elabora și Strategia de integrare europeană a Republicii Moldova, precum și Planul de acțiuni ce îl implică aceasta. La acest gînd ne duc relatările din presa guvernamentală cu privire la discuțiile purtate, pe 13 octombrie, de Vladimir Voronin cu mai mulți factori de decizie, inclusiv de la MAE, pe marginea acțiunilor care urmează a fi întreprinse de Moldova în plan extern și intern după prezentarea oficială la Bruxelles a Concepției de integrare europeană a Republicii Moldova.

Relațiile moldo-române

Zilele trecute relațiile moldo-române, și așa deteriorate, s-au înrăutățit și mai mult după ce reprezentantul permanent al Republicii Moldova la Consiliul Europei (CE), Alexei Tulbure, a lansat, în ședința Comitetului de Miniștri al CE, din 9 octombrie, mai multe acuzații la adresa României; demnitarii comuniști Victor Stepaniuc și Andrei Neguța au adresat cîte o interpelare președintelui Comitetului de Miniștri al CE, cerînd suportul acestei instituții, necesar pentru înregistrarea de către partea română a Bisericii de Stil Vechi, precum și pentru eliminarea "viziunilor naționaliste, antisemite și xenofobe din manualele școlare și universitare românești de istorie".

Alexei Tulbure a menționat în discursul său divergențele care persistă în relațiile moldo-române, disecate în funcție de șase probleme majore: "Tratatul de bază, Transnistria, fondul special, relațiile economice, declarația despre integrarea europeană, limba și predarea istoriei" (Moldova suverană, nr. 179 (20358), 15 octombrie 2003. În opinia Guvernului, aceste divergențe "nu-și pot găsi soluția în cadrul dialogului bilateral", fapt pentru care a fost solicitată medierea CE "în aprecierea problemelor existente, în identificarea căilor de soluționare a lor și elaborarea măsurilor de restabilire a încrederii între țările noastre". Potrivit MAE de la Chișinău, "prezența acestor probleme, de natură politică mai întîi de toate, lipsa progresului în soluționarea lor, pune în pericol însăși existența statului moldovenesc, destabilizează situația din țară, frînează simțitor procesul soluționării definitive a conflictului transnistrean, influențează negativ perspectivele integrării europene a statului nostru".

Imediat a urmat reacția părții române, care a calificat acuzațiile aduse României "total nefondate", "lipsite de suport real și fără a corespunde spiritului european pe care România dorește să îl imprime relației bilaterale". Într-un comunicat al Ministerului de Externe al României se mai arată că "acuzațiile referitoare la probleme care ar afecta dialogul bilateral și "existența statului moldovenesc" sînt anacronice și contravin poziției extrem de clare a României care recunoaște, respectă și sprijină statalitatea Republicii Moldova". Reafirmîndu-și "încrederea în destinul european comun al țărilor noastre independente și suverane", Bucureștiul a mai opinat că "schimbarea bruscă de limbaj politic a reprezentanților Republicii Moldova este expresia dificultăților persistente în gestionarea unor aspecte complexe de natură identitară și politică. Soluționarea acestora, și nu încercările de deturnare a atenției către false probleme externe reprezintă singura cale pentru a deschide o nouă etapă în dialogul cu organismele europene". cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Studii, analize, comentarii

1. Poate fi oprită dezurbanizarea?
Anatoli Gudîm

Timpurile noi au adus Republicii Moldova destule schimbări, între care: deschiderea țarii către lumea exterioară, reforma proprietății, formarea relațiilor de piață și a sectorului privat, privatizarea pamîntului, liberalizarea comerțului - intern și extern -, democratizarea vieții sociale. Există însă anumite laturi ale vieții în care schimbările au avut un caracter distructiv: creșterea gradului de sărăcie și al inegalității sociale, emigrarea și migrarea în masă la muncă peste hotarele țării, dezindustrializarea orașelor, distrugerea infrastructurii sociale a localităților rurale, stagnarea ecosistemelor.

Majoritatea acestor procese negative au un caracter teritorial. Cu toate acestea, în cazul majorității reformelor noastre, problemelor ce vizează administrarea dezvoltării teritoriale li s-a acordat un grad minim de atenție.

Aceasta, într-o oarecare măsură, este o urmare a trecutului nu atît de îndepărtat, deoarece în perioada sovietică predomina principiul ramural al conducerii de stat, toate pîrghiile și resursele conducerii aflîndu-se în cadrul guvernului central și al ministerelor de ramură. După 1991 ministerele (în afară de Ministerul Finanțelor) au fost lipsite de aceste pîrghii (dreptul de a repartiza investiții, fonduri etc.), în timp ce organele locale (raioanele și orașele) nu le-au primit - nici în calitate de funcții ale autoadministrării, nici în calitate de proprietate municipală sau în calitate de bază suficientă pentru bugetele locale. În locul "federalizării bugetului" țării, s-a produs un fenomen invers - centralizarea și mai mare a lui. Lipsa atenției față de necesitățile teritoriilor este una dintre cauzele esențiale ale eficacității scăzute a reformelor de stat.

Dezurbanizarea - o realitate. Perioada de tranziție se caracterizează în Moldova, între altele, prin micșorarea populației urbane. Numărul ei pe întregul teritoriu al tării, inclusiv Transnistria, la 1 ianuarie 2003, era de 1914,9 mii oameni, sau 45,3%, în partea dreaptă a Nistrului - 1497 mii oameni, sau 41,4% din întregul populației. Cauzele de bază ale acestui fenomen sînt: dezindustrializarea orașelor, stagnarea infrastructurii lor și depopularea, mai pronunțată în orașe decît în sate.

Urbanizarea țării, ca una dintre realizările perioadei sovietice, s-a desfășurat cel mai rapid între anii 1961-1980 prin amplasarea pe teritoriul ei a peste 300 de întreprinderi industriale noi, care funcționau atît pe baza materiei prime importate (energetica, industria constructoare de mașini, industria ușoară și producătoare de mobilă), cît și pe baza materiei prime locale (industria alimentară și producătoare de materiale de construcție). Drept consecință, între anii 1961-1990 numărul populației urbane a crescut de la 670 mii oameni pînă la 2,1 milioane, sau de 3 ori mai mult! Astfel, cadrul urban al țării l-au format 21 de orașe (unul mare - Chișinău, trei mijlocii - Bălți, Tiraspol, Bender, celelalte - orașe mici cu o populație de pînă la 50 mii de locuitori) și 45 de localități de tip orășenesc.

După 1990, în condițiile unei crize economice sistemice, populația orășenească s-a redus cu 154,4 mii oameni, ceea ce este egal cu populația orașelor Orhei, Soroca, Ungheni și Cahul luate împreună, sau cu populația orașului Bălți, care și ea, la rîndul ei, s-a redus cu 10 %.

Dinamica populației urbane (inclusiv Transnistria) a fost următoarea:

19601970198019902002
mii oameni670,11130,11585,52069,31914,9
%23,032,240,147,445,3

Criza orașelor a afectat, în cea mai mare măsură, orașele mici și noile localități de tip orășenesc, în special pe acelea a căror activitate era determinată de existența unei singure întreprinderi: Rezina (uzina de ciment), Cantemir (fabrica de conserve), Briceni, Alexandrești, Glodeni (fabrici de zahăr) etc.

Relativ stabil s-a dovedit a fi Chișinăul, populația căruia, dacă o vom compara cu cea a altor orașe, s-a micșorat nesemnificativ: de la 661,4 mii oameni, conform datelor recensămîntului din 1991, pînă la 660,7 mii oameni, la începutul anului 2003. Aceasta se datorează faptului că o parte considerabilă a business-ului este concentrată în capitală: în 2002, municipiului Chișinău îi revenea 68% din numărul total al întreprinderilor mici și mijlocii înregistrate în Republica Moldova, 75% din volumul total al producției fabricate de acestea și 57% din numărul persoanelor angajate în cîmpul muncii.

Printre cetățenii Moldovei, care pleacă la muncă peste hotare, conform datelor Departamentului de Statistică și Sociologie, locuitorii orașelor alcătuiau în ultimii ani 35-38%. De exemplu, în semestrul al II-lea al anului 2003, numărul acestora a fost de 88,3 mii oameni, ceea ce este egal cu populația a zece (!) localități de dimensiunea orașului Cantemir.

Pe de altă parte însă este evidentă accentuarea caracterului rural al Moldovei. Aceasta are loc pe fundalul unor structuri destul de urbanizate a statelor vecine, România și Ucraina, în care cota-parte a populației urbane reprezintă 55% și respectiv 68%. Albania este singura țară din Europa în care cota populației urbane este mai scăzută decît în Republica Moldova.

Va permite reforma administrativ-teritorială din 2003 redresarea orașelor? Răspunsul la această întrebare va fi mai curînd unul negativ. Întoarcerea la 40 de raioane (32 pe malul drept al Nistrului, 3 în UTA Găgăuză și 5 în Transnistria), majoritatea cărora dispun de un potențial demografic și de producere neînsemnat, poate că și "apropie puterea de populație", dar nu va permite concentrarea resurselor - nici din bugetul de stat, nici din afară. Toate orașele (în afară de Chișinău și Bălți) și raioanele sînt sortite încă pentru destul timp să fie dependente de transferurile alocate centralizat de către guvern. Este semnificativ faptul că guvernul (Dispoziția nr. 93 din 8 septembrie 2003) planifică să-și desfășoare unele ședințe într-un șir de localități precum: Strășeni (septembrie), Ocnița (octombrie), Basarabeasca (noiembrie) și Ștefan Vodă (decembrie). La aceste ședințe este prevăzută examinarea unor chestiuni destul de actuale pentru aceste orașe și raioane - dezvoltarea antreprenoriatului, asigurarea populației cu gaz natural, energie electrică, apă potabilă etc. Este curios faptul că printre instituțiile "răspunzătoare pentru pregătirea lor" au fost desemnate doar ministerele (Economiei; Agriculturii și Industriei Alimentare; Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului) și departamentele, fără însă ca printre acestea să fie numite și organele publice locale. De asemenea, orașele s-au pomenit "înecate" în raioane: toate relațiile orașelor cu bugetul de stat (inclusiv transferurile) sînt bazate pe serviciile financiare ale raioanelor.

O atare atitudine față de orașe nu poate fi calificată drept adecvată. Începînd cu secolul al XIV-lea, Moldova a fost împărțită în diverse moduri - în ținuturi, județe, raioane -, dar întotdeauna "carcasa țării" rămînea consolidată de orașe și drumuri. Și acum, dacă reieșim nu numai din situația problematică actuală, dar și din ce putem face în perspectivă, atunci trebuie să recunoaștem că este ireal să putem uniformiza nivelul de dezvoltare pentru întreg teritoriul țării. Acest fapt însă nu ne împiedică să delimităm așa-numiții "poli de creștere".

Orașele ca "poli de creștere" a teritoriului. Istoria mondială ne oferă multiple exemple ale rolului de stimulator și organizator pe care îl îndeplinesc orașele în dezvoltarea regiunilor și a statelor: orașele-republici din Grecia antică, orașele hanseatice din Germania medievală, orașele-colonii din bazinul Mării Negre etc. Și în istoria Moldovei, orașele, îndeosebi în perioada crizelor, au jucat un rol aparte.

Luînd în considerație cele menționate mai sus, în teoria și practica regională este recunoscută concepția raioanelor de nod sau polarizate, care se formează în jurul orașelor, ca centre de cristalizare a activității administrative, economice și sociale. Corelațiile funcționale în astfel de raioane se evidențiază mai mult prin intermediul fluxurilor - migrarea forței de muncă, fluxurile de materie primă, produse și servicii, legăturile de transport. Orașele în calitate de poli de creștere a unor astfel de regiuni determină caracterul dezvoltării teritoriilor apropiate și concentrează astfel de sfere ca antreprenoriatul, "business-ul pentru business", investițiile, operațiunile financiare și învățămîntul.

Politica regională, realizată între anii 1970-1980 în RSSM (pe lîngă elementele de administrare și voluntarism), se baza, sub aspect științific, atît pe evidențierea regiunilor similare (zonele de specializare a agriculturii), regiunilor nodale (orașele - centre industriale, localitățile cu perspective), cît și a regiunilor programate (programul de dezvoltare a Chișinăului, programul de dezvoltare a sudului Moldovei).

În acest sens, documentele de bază pe termen lung au fost "Planificarea raională complexă a RSS Moldovenești" și "Sistemul regional de așezare a RSS Moldovenești". În conformitate cu acestea, pe teritoriul republicii au fost evidențiate 4 sisteme de așezare în grup (Nord, Centru, Sud-Est și Sud), 8 zone de planificare (centrele lor fiind: Edineț, Bălți, Rîbnița, Ungheni, Chișinău, Tiraspol-Bender, Comrat și Cahul), care, la rîndul lor, se delimitau în 36 subzone și 86 microzone.

Orașele, în dependență de complexitatea funcțiilor lor, se eșalonau în patru niveluri: centrele multifuncționale ale sistemelor de așezare în grup; centrele interraionale, influența cărora se răspîndea asupra cîtorva raioane; centrele raionale; centrele locale.

În ultimul deceniu baza științifică și de proiectare a politicii regionale în Republica Moldova nu a fost renovată, în timp ce situația din țară (cu excepția Chișinăului și a suburbiilor sale) s-a înrăutățit peste tot și practic "uniform".

Din această cauză, posibila inițiativă a Guvernului (a Ministerului Economiei sau a Ministerului Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului?) privind realizarea concepției "orașele ca poli de creștere a teritoriului" putea să se bazeze (pentru început!) pe elaborările și cercetările științifice ale institutelor de planificare: - KievNIIghiprograd, Moldghiprostroi (astăzi "Urbanproiect") și Moldghiprosel'stroi (astăzi "Rural proiect") - "Planificarea raională complexă a RSS Moldovenești", "Sistemul regional de așezare a RSS Moldovenești", "Metodologia și variantele formării rețelei raioanelor teritorial-administrative", aprobate la timpul lor de către Guvern și pînă în prezent în vigoare din lipsa noilor proiecte.

Avînd la bază acestea din urmă, în calitate de puncte de reper, eventuali "poli de creștere a teritoriilor" pot fi numite în prealabil 12 orașe: Bălți, Edineț și Soroca - în regiunea de Nord; Chișinău, Orhei și Ungheni - în Centru; Comrat, Cahul și Taraclia - în Sud; și Tiraspol, Rîbnița și Dubăsari - în regiunea de sud-est a țării.

Concentrarea atenției guvernului asupra unui cerc restrîns de orașe, centre de importanță interraională, va permite economisirea timpului și a resurselor. O asemenea abordare va suscita în mod sigur împotrivirea administrației altor orașe și raioane, precum și a simpatizanților acestora din cadrul parlamentului și al guvernului. În acest caz însă se vor rata din nou avantajele pe care le creează identificarea priorităților în politica economică. Această greșeală a fost deja comisă în debutul procesului de reforme, neidentificîndu-se prioritățile industriei prelucrătoare sau ale complexului agroindustrial, ceea ce se încercă să se îndrepte acum.

Realizarea în practică a concepției "orașele - poli de creștere a teritoriilor" presupune asigurarea ei cu baza legislativă necesară, crearea unei statistici veridice cu privire la orașe și raioane, a mecanismului relațiilor financiare între centru și orașele de bază. Acest lucru nu este simplu de realizat, dar este concret și din acest motiv merită să devină o parte a Strategiei de creștere economică și de reducere a sărăciei pe care Guvernul o concepe drept platformă a politicii economice pentru anii apropiați. cuprins articolul precedent


2. Cine ne duce în Europa?
Oazu Nantoi

Procesele politice din ultimii douăzeci de ani au schimbat dramatic geografia politică a continentului european. În luna mai 2004 Uniunea Europeană se va alege cu zece membri noi, iar pentru 2007 se așteaptă aderarea României, Bulgariei și a Croației. După prăbușirea blocului sovietic în sînul UE au fost auzite opinii uneori chiar contradictorii cu privire la limitele extinderii acestui organism internațional. Însă realitatea a demonstrat că cel mai important lucru în accederea oricărei țări la calitatea de membru a UE este voința politică clară a guvernanților și capacitatea societății de a se conforma criteriilor de la Copenhaga. Cu toate că fiecare țară-candidat la aderare este tratată în mod individual, nu există nici un precedent ca cineva să fie acceptat cu ochii închiși. Cu alte cuvinte, nimeni nu este rugat să vină în UE, ci invers - candidatul bate la ușa UE, iar UE examinează să-l primească în casa europeană sau să-l mai țină după prag.

Din fostele republici unionale doar Țările Baltice au mers pe o traiectorie politică consecventă, care cu siguranță le va duce în mai 2004 în UE. În același timp Federația Rusă a declarat univoc că nu are de gînd să devină membru al UE, considerîndu-se prea mare și importantă pentru ca să accepte ideea de a se a conforma deciziilor adoptate la Bruxelles. Totodată, după ce noul val de extindere a UE a devenit ca și împlinit, apare întrebarea: Cum să se comporte UE cu noii săi vecini? Cei care au posibilitatea de a discuta această întrebare la direct cu diferite persoane din structurile UE de mai multe ori au auzit opinia că această întrebare a apărut mai mult în legătură cu Ucraina. Deoarece Belarusul nicidecum nu poate fi tratat în calitate de eventual membru al UE, iar Moldova a nimerit în vizorul celor din UE exclusiv din motivul că, devenind în 2007 vecin al UE, va prezenta un pericol pentru ultimul.

Ultima lună opinia publică din Republica Moldova este bulversată de declarațiile proeuropene ale Președintelui Vladimir Voronin. Tema integrării europene a devenit imediat o adevărată modă în mass-media din Moldova, ceea ce poate provoca omului de rînd senzația că UE arde de nerăbdare să ne accepte în calitate de membru așa cum sîntem noi azi, cu un partid "marxist-leninist" la putere, cu exportul de carne vie, cu conflictul transnistrean nerezolvat etc. Totuși este evident că integrarea europeană în orice țară are nevoie de un efort, și chiar sacrificii, de lungă durată, care au la temelie un consens atît în elita politică, cît și în societate în ansamblu. Doar această coerență a stărilor de spirit poate asigura o consecvență a procesului de implementare în societate a valorilor europene, indiferent de coloratura politică a celor de la putere. Iarăși recurg la exemplul Țărilor Baltice, care s-au rupt primele, într-un mod conștient, de URSS, care au fost susținute de propriile diaspore, puternice și influente, de țările importante din NATO, UE etc. Pentru aceste țări calea spre Europa a durat patrusprezece ani. Or, în cazul Republicii Moldova, interzicerea PCUS la 27 august 1991 a fost urmată de revenirea triumfală la putere, peste zece ani, de data aceasta prin alegeri democratice, a aceluiași Partid al Comuniștilor, cu un mesaj antidemocratic, xenofob și populist. Cu alte cuvinte, în cazul Republicii Moldova nu prea este clar încotro noi ne-am mișcat timp de zece ani de zile, din momentul în care ne-am trezit liberi în august 1991.

În legătură cu aceasta prezintă interes estimarea, fie și aproximativă, a ponderii mesajului proeuropean în viața politică moldovenească.

Pentru prima dată formula despre prioritatea integrării europene a apărut în Programul de activitate a Guvernului la începutul anului 1997, cînd Parlamentul, demoralizat și fragmentat în urma implicării simultane a lui Mircea Snegur (Președinte), a lui Andrei Sangheli (prim-ministru) și a lui Petru Lucinschi (președinte al Parlamentului) în cursa electorală prezidențială de la finele anului 1996, a votat componența și programul de guvernare Ciubuc-1. Totodată, era evident că această idee de integrare europeană era cu totul improprie aceluiași Parlament, în care 84 de locuri din cele 104 erau deținute de "agrarieni" și "interfrontiști".

Introducerea tezei despre integrarea europeană a Republicii Moldova în programul de activitate al guvernului în frunte cu Ion Ciubuc, promovat în această funcție în calitate de persoană de încredere a lui Petru Lucinschi, a fost un tribut al realităților noi, apărute în exteriorul Moldovei, și nicidecum în interiorul ei. Respectiv, această teză din programul guvernului Ciubuc-1 n-a avut nici un impact asupra activității guvernului.

Anul politic 1997 a început cu pregătiri frenetice către alegerile parlamentare din 22 martie 1998, scrutin care, la prima vedere, s-ar părea că a demonstrat că pendulul simpatiilor politice în Moldova s-a abătut puțin spre "dreapta".

Rezultatul alegerilor din 22 martie 1998 permiteau mai multe variante de coalizare în Parlament. Poziția MPMDP a devenit decisivă. La scurt timp a fost anunțată formarea majorității parlamentare cu denumirea de Alianță pentru Democrație și Reforme (ADR), care dispunea de 61 de mandate. În ADR au intrat MPMDP, CDM și PFD. Această majoritate parlamentară s-a declarat drept reformatoare și anticomunistă. Din punct de vedere aritmetic ADR dispunea de o majoritate confortabilă și putea eficient să guverneze pe întreaga durată a mandatului. Însă și această majoritate parlamentară, care s-a declarat reformatoare și anticomunistă, a repetat soarta precedentelor două parlamente, alese în 1990 și în 1994. Lupta de interese ce nu aveau nimic comun cu problemele societății a provocat erodarea ADR și schimbarea raportului de forțe în Parlament. Drept consecință timp de trei ani s-au schimbat trei guverne. Din ele doar cel condus de Ion Sturza a promovat o politică mult mai independentă în raport cu șeful statului, ceea ce imediat a provocat tensiuni în relațiile dintre Lucinschi și ADR. Totodată, Guvernul Sturza a fost primul care a început să întreprindă în mod conștient politica de apropiere de UE. În urma deteriorării ADR și atacurilor dure din partea fracțiunii comuniste, la 8 noiembrie 1999, Guvernul Sturza a fost demis cu 58 de voturi. Această nouă majoritate a fost compusă din voturile fracțiunii PCRM, la care s-au alăturat "dușmanii" lor de moarte - PPCD, și deputații-transfugi din MPMDP, trecuți pe poziții pro-Lucinschi. Următorul guvern, în frunte cu Dumitru Braghiș, a fost ales tot de această majoritate, compusă din voturile extremelor politice din Parlament și ale adepților lui Lucinschi.

Anul politic 2000 a fost anul luptei pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova. Petru Lucinschi, fiind conștient de scăderea dramatică a popularității sale, a inițiat campania de modificare a Constituției. Argumentele invocate de el erau simple de tot - el nu și-a onorat angajamentele electorale deoarece Constituția nu i-a oferit suficiente împuterniciri. Această campanie a fost însoțită de o campanie propagandistică de discreditare a Parlamentului. Partidele parlamentare au renunțat la lupta deschisă cu Lucinschi și au preferat să modifice Constituția. La 5 iulie 2000 Republica Moldova a devenit o republică parlamentară, în care Președintele țării urma să fie ales de Parlament cu nu mai puțin de 61 (3/5) de voturi. Modificarea Constituției a fost susținută de toate partidele din Parlament, în afară de adepții lui Petru Lucinschi.

Or, această consolidare de conjunctură a dispărut din momentul în care s-a ajuns la necesitatea de a alege pe noul Președinte al Moldovei. Noul șef de stat nu putea fi ales fără participarea măcar a unui deputat comunist. Însă Vladimir Voronin a demonstrat că el controlează pe deplin situația în fracțiune și lupta pentru funcția de Președinte al Moldovei s-a încununat cu dizolvarea Parlamentului. La 31 decembrie 2000, Președintele Moldovei a emis un Decret prin care Parlamentul Moldovei a fost dizolvat la 12 ianuarie 2001 și a fost fixată data alegerilor anticipate la 25 februarie.

Societatea moldovenească a intrat în campania electorală fiind profund deziluzionată și indignată de roadele activității "reformatorilor" și "anticomuniștilor" din ADR. Noțiunile de "democrație", "reforme", "economie de piață", "pluripatidism" etc. în opinia majorității au căpătat o conotație negativă. La aceasta a contribuit mult și comportamentul abil al PCRM după alegerile din 22 martie 1998 care a reușit să se eschiveze de orice responsabilitate politică și să dea vina pentru tot ce s-a întîmplat ultimii zece ani pe "democrați".

Campania electorală 2001 a început cu tratative dintre partidele politice care aveau drept scop crearea alianțelor, capabile să depășească pragul electoral de 6%. Însă în buletinul de vot au fost introduși 17 concurenți electorali. Nu a lipsit nici tradiționalul pentru Moldova "partid al puterii". De data aceasta acest rol i-a revenit "Alianței Braghiș" - un bloc electoral, constituit din formațiuni politice fără pondere, dar în frunte cu Dumitru Braghiș, prim-ministru. PCRM și de data aceasta a avut un mesaj electoral ce stimula sentimentele nostalgice ale populației și, îndeosebi, sentimentele revanșarde ale minorităților etnice (aderarea Moldovei la Uniunea Rusia-Belarus, limba rusă - a doua limbă de stat etc.). Toate celelalte partide politice, care după alegerile din martie 1998 au constituit ADR, s-au lansat în campania electorală de sine stătător. Din ele doar PPCD a avut un mesaj electoral clar și dur - lupta cu corupția. Acest mesaj a fost fortificat prin prezența în campania electorală alături de liderul PPCD, Iurie Roșca, a generalului de poliție Nicolae Alexei, fost șef al Departamentului pentru Combaterea Crimei Organizate. Celelalte partide parlamentare ce au făcut parte din ADR aveau un mesaj electoral neconvingător, lideri epuizați etc.

La prima vedere rezultatul scrutinului din 25 februarie 2001 este șocant. Doar trei concurenți electorali - PCRM, "Alianța Braghiș" și PPCD - au depășit pragul de 6%. PCRM a obținut 50,07% din numărul de voturi valabil exprimate. Din cauza faptului că 28,33% de voturi au fost atribuite de alegători concurenților electorali ce nu au trecut pragul de 6% și că ele au fost atribuite proporțional celor ce au depășit pragul, PCRM a obținut 71 de locuri în Parlament din cele 101. "Alianței Braghiș" și PPCD le-au revenit cîte 19 și, respectiv, 11 mandate.

Este oare Moldova o țară comunistă? Pentru a răspunde la această întrebare se cere o analiză mai detaliată a rezultatelor alegerilor din 25 februarie. Se cere de remarcat că pentru PCRM au votat 794 808 de alegători, sau 33,4% din numărul total de alegători. Prin urmare, Republica Moldova în 2001 nu este "mai comunistă" decît în 1994, cînd pentru forțele politice cu un mesaj identic au votat 1 157 173 (49,1%) de alegători. Alegătorii Moldovei au votat nu atît pentru platforma electorală demagogică a PCRM, cît împotriva partidelor "democratice" falite. Cert este că Moldova, deocamdată, nu este o țară democratică.

Revenind la experiența Țărilor Baltice cu cei patrusprezece ani de parcurgere a căii spre UE, se poate de conchis că scurta istorie a Republicii Moldova este una a oportunităților ratate. Deziluziile întîrziate ale lui Vladimir Voronin în raport cu CSI încă nu înseamnă o mișcare conștientă spre Europa. Conflictul transnistrean continuă să fie o capcană pentru statalitatea Republicii Moldova și este evident că actuala guvernare s-a epuizat și alunecă pe calea tradițională de sacrificare a suveranității statului. Nu peste mult timp societatea iarăși se va aventura în campania electorală și lozinca integrării în Europa va deveni pentru un timp un simplu slogan electoral. În calitate de următorul "partid al puterii" se profilează Alianța "Moldova Noastră". Vor fi în viitorul Parlament și comuniștii. Cine ne va duce în Europa?

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect