Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
Nr. 19, 19 noiembrie 2003
Activitatea instituțiilor publice
Transnistria
Relații externe
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Parlament
Acte legislative
Unul dintre cele mai importante acte legislative examinate de Legislativ în perioada 3-16 noiembrie curent a fost Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2004, care a fost adoptat în două lecturi după dezbateri îndelungate, în cadrul cărora opoziția a încercat să demonstreze irealitatea cifrelor incluse și insuficiența mijloacelor financiare necesare pentru realizarea sarcinilor din domeniul economic, social, cultural etc. Potrivit proiectului în cauză, veniturile sînt preconizate a fi în sumă de 5 miliarde 647 milioane lei, iar cheltuielile - 5 miliarde 307 milioane lei. Se cere de remarcat că este pentru prima dată în ultimii ani cînd Guvernul propune un buget cu profit, care însă nu este pe deplin real, deoarece excedentul de circa 340 milioane lei urmează a fi utilizat pentru achitarea datoriei externe. Potrivit afirmațiilor premierului Vasile Tarlev care a participat la ședința Legislativului în care a fost acceptat acest proiect de lege, bugetul de stat pentru anul viitor poartă un caracter social, accentul punîndu-se pe asigurarea cu suport financiar a recentei majorări a salariilor angajaților din sfera bugetară.
Legea privind statutul-cadru al satului și orașului face parte din pachetul de legi menit să asigure activitatea organelor administrației publice locale formate în urma alegerilor locale din mai-iunie 2003 și substituie vechea lege privind statutul-cadru al satului/ comunei, orașului/ municipiului adoptată încă în 1995.
O semnificație deosebită comportă semnarea, la 15 noiembrie curent, de către cele 3 grupuri parlamentare a unei declarații comune în care opțiunea pentru integrarea europeană se anunță a fi drept "obiectiv strategic fundamental" al Republicii Moldova. Potrivit declarației, "forțele politice semnatare își exprimă voința fermă de a orienta și promova dezvoltarea Republicii Moldova pe principiile moderne ale unei societăți democratice europene. /
/ Legitimitatea solicitării Republicii Moldova de a avansa pe calea integrării în Uniunea Europeană este fundamentată de argumente a căror forță de convingere este dificil de neglijat. Sîntem ferm convinși că acțiunile îndreptate spre integrarea europeană, oficializate în Concepția integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, vor facilita unificarea țării, dezvoltarea economică durabilă și transformarea graduală a Republicii Moldova într-un stat european modern".
Parlamentarii moldoveni, confirmîndu-și voința de a folosi de o manieră optimă "oportunitățile oferite de Acordul de Parteneriat și Cooperare, Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est și cooperarea regională", își exprimă convingerea că "instrumentele existente de cooperare între Republica Moldova și Uniunea Europeană nu oferă un cadru exhaustiv de valorificare a potențialului statului nostru în aspirațiile sale de integrare europeană". În declarație, de altfel ca și în Concepția integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, filiera sud-est europeană este văzută drept cea mai optimă cale de realizare a dezideratelor noastre de integrare europeană.
Pentru a face cunoscută intenția deputaților moldoveni, speaker-ul Legislativului de la Chișinău, Eugenia Ostapciuc, a expediat în aceeași zi o scrisoare președintelui Parlamentului European, Pat Cox, în care solicită introducerea într-un raport privind relațiile UE extinse cu viitorii săi vecini a unei prevederi care să stipuleze necesitatea includerii Republicii Moldova în Procesul de Stabilizare și Asociere (PSA).
2. Guvern
Remanieri
La 12 noiembrie curent, Guvernul a aprobat mai multe hotărîri care vizează corpul diplomatic al Republicii Moldova. Astfel, Andrei Neguța, președintele Comisiei parlamentare pentru politică externă, a fost numit în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Franța. Mihai Laur, ambasadorul Republicii Moldova în Ungaria, a fost desemnat în calitate de ambasador și pentru Federația Bosnia și Herțegovina, iar Vasile Sturza, ambasadorul Republicii Moldova în Bulgaria, a fost numit în aceeași funcție pentru Albania.
Hotărîri
Guvernul a avizat pozitiv aprobarea de către Republica Moldova a Acordului adițional cu privire la implicarea copiilor în conflicte armate la Convenția privind drepturile copilului, document ce a fost semnat de autoritățile moldovenești la 8 februarie 2002. Potrivit acordului, statul semnatar se obligă să nu implice forțat copii sub 18 ani în conflicte armate, precum și să nu-i recruteze în forțele armate, dacă decizia de recrutare nu constituie un act benevol al acestora.
Potrivit modificărilor operate de Guvern la hotărârea "Cu privire la majorarea salariilor angajaților bugetari din sfera socială", conducătorii instituțiilor bugetare vor avea dreptul să utilizeze pînă la 50 la sută din veniturile extrabugetare real acumulate și pentru achitarea salariilor de bază, și pentru acordarea unor ajutoare materiale.
Întrucît patronii stațiilor PECO din Republica Moldova nu au reușit să instaleze aparate cu memorie fiscală la pompele de distribuție a petrolului, din cauza tergiversării acestui proces de către producătorii locali ai unor astfel de aparate, Guvernul a decis prelungirea termenului de instalare a lor de la 1 noiembrie 2003 pînă la 30 aprilie 2004. Totodată Executivul a dat de înțeles că nu va mai admite prelungirea termenului nou stabilit și că va sista activitatea acelor stații PECO care nu se vor încadra în acest termen.
O altă măsură care vizează prelungirea termenului de prezentare a cererilor pentru indexarea depunerilor bănești preconizată pentru anii 2004-2005 a fost aprobată de Guvern la 5 noiembrie curent. Astfel, pentru anul 2004, depunerea unor asemenea cereri se va putea face între 1 octombrie 2003 și 1 martie 2004, iar pentru anul 2005 - între 1 martie 2004 și 1 august 2005. Pînă în prezent, Ministerul Finanțelor a alocat 25 mln lei, dintre care o sumă de 22,1 mln lei a fost deja indexată pentru 34,5 mii deponenți, în timp ce numărul cererilor de indexare este de 60,6 mii, solicitîndu-se în total 38,7 mln lei.
Hotărîrea Guvernului prin care a fost aprobat un proiect de lege care prevede verificarea tuturor candidaților la funcții publice de către Serviciul de Informații și Securitate (SIS) suscită un interes aparte. Potrivit lui Ion Ursu, directorul SIS, o astfel de lege este necesară "pentru a combate fenomenul corupției, pentru a apăra interesele publice și pentru a asigura securitatea statului". Proiectul de lege stabilește că verificarea se va efectua doar cu acordul candidaților la funcții publice. În situația în care aceștia nu vor accepta să fie verificați, să prezinte declarații despre venituri sau vor prezenta date eronate, ei nu vor putea intra în exercițiul funcțiilor publice.
La inițiativa Ministerului Afacerilor Externe, Guvernul a operat facilități la procedura de intrare în Republica Moldova a cetățenilor țărilor membre ale UE, statelor candidate la integrarea în UE, SUA, Canadei, Japoniei, Elveției și Israelului, care dețin pașapoarte diplomatice și de serviciu pe un termen de 90 de zile. Cetățenii acestor țări, deținători de pașapoarte simple, vor putea obține vize de intrare pe teritoriul Moldovei pe un termen de ședere de cel mult 90 de zile, fără a prezenta invitații din partea persoanelor juridice sau fizice. Introducerea acestor facilități va contribui, în opinia membrilor Guvernului, la stabilirea unor relații politice pozitive și de perspectivă cu țările pe care le vizează acest proiect de lege, la completarea bugetului național, precum și la ameliorarea imaginii Republicii Moldova.
3. Președinție
Sesiunea a 113-a a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei
La 6 noiembrie curent, la Chișinău s-a desfășurat sesiunea a 113-a a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei (CE), în cadrul căreia Olanda a preluat de la Republica Moldova președinția acestui organism. La reuniune au participat miniștrii de Externe din 20 de state europene și reprezentanții tuturor statelor membre ale CE, precum și ai celor cu statut de observator în această instituție paneuropeană.
Cu o zi înainte de această reuniune, șeful statului s-a întreținut cu Walter Schwimmer, Secretarul General al CE, cu Jaap de Hoop Scheffer, președintele în exercițiu al OSCE și ministru al Afacerilor Externe al Olandei, și cu Brian Cowen, ministrul Afacerilor Externe al Irlandei.
În cadrul întîlnirii avute cu Walter Schwimmer, care a apreciat președinția Moldovei în Comitetul de Miniștri al CE drept un succes incontestabil, a fost examinat modul în care statul moldovenesc și-a onorat angajamentele inerente procedurii de exercitare a președinției și a fost abordată problema migrației ilegale, precum și cea a soluționării conflictului transnistrean.
Dat fiind faptul că Jaap de Hoop Scheffer este în prezent și președinte în exercițiu al OSCE - unul dintre cei trei mediatori în procesul de soluționare a diferendului de pe Nistru -, principalul subiect al discuției din cadrul întîlnirii acestui oficial cu Președintele moldovean l-a constituit "dosarul transnistrean". Cu acest prilej, ministrul de Externe al Olandei și-a exprimat intenția de a soluționa conflictul transnistrean pe parcursul anului 2004, lăsînd să se înțeleagă că procesul în cauză va putea fi intensificat, în special, în a doua jumătate a acestui an, perioadă în care Olanda va exercita președinția UE.
Brian Cowen a exprimat disponibilitatea Irlandei de a sprijini eforturile Republicii Moldova în vederea integrării europene și unificării țării, constatînd că poziția UE, implicit a statului său, privind problema transnistreană coincide cu cea a OSCE.
La deschiderea lucrărilor recentei sesiuni a Comitetului de Miniștri al CE, Președintele Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune în care a remarcat că "președinția în cadrul Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei a fost un eveniment istoric pentru țara noastră, care a avut un impact benefic nu doar asupra relațiilor noastre multilaterale, dar și pe plan intern, accelerînd avansarea ei pe calea reformelor democratice. Totodată, sperăm că activitatea noastră pe durata acestui mandat s-a soldat cu unele experiențe și rezultate utile atît pentru întreaga noastră organizație, cît și pentru statele ei membre, ilustrînd concludent viabilitatea principiului unității prin diversitate". Șeful statului a mai subliniat că "experiența colaborării noastre constructive cu Consiliul Europei servește drept stimulator pentru a ne stabili noi obiective, în primul rînd, obiectivul strategic al integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană", năzuință care "nu este determinată numai de apartenența geografică a Moldovei la continentul european, dar și de faptul că avem aceleași rădăcini și tradiții, că sîntem atașați acelorași valori europene, care presupun respectul pentru drepturile omului, pentru democrația pluralistă, pentru statul de drept și pentru diversitate, în multitudinea componentelor sale".
După cum era de așteptat, în urma evoluțiilor practicilor discursive autohtone în sensul corelării frecvente a principalelor priorități de politică internă și externă ale autorităților actuale, Președintele Voronin a menționat și cu această ocazie că pentru Republica Moldova "avansarea spre Uniunea Europeană și spre standardele europene constituie, totodată, și principala modalitate de a integra societatea, calea de a unifica țara și de a soluționa problema transnistreană".
Eradicarea corupției
Președintele Vladimir Voronin a decretat, la 7 noiembrie, instituirea unei noi comisii, care urmează să elaboreze și să prezinte Parlamentului spre adoptare Strategia națională de prevenire și combatere a corupției, precum și planul de acțiuni pentru realizarea acestei strategii. Această măsură vizînd completarea cadrului instituțional și legislativ cu privire la eradicarea corupției se înscrie astfel într-un ansamblu de acțiuni menite să contribuie la combaterea acestui fenomen, proces anunțat de Președintele Voronin, încă la începutul mandatului său, ca fiind unul din principalele obiective ale guvernării actuale. Curios este că după aproape trei ani de la reiterarea la modul imperativ a necesității combaterii corupției în Republica Moldova, mai multe rapoarte ale Transparency International plasează Republica Moldova pe unul din primele locuri în rîndul celor mai corupte state din Europa, arătînd totodată că deși "Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, tinde să fie tratat ca un luptător împotriva corupției, eforturile sale par a fi îndreptate mai mult spre cîștigarea voturilor decît spre identificarea unor soluții în această problemă" 1. Chiar dacă putem pune la îndoială veridicitatea unor concluzii trase de organizațiile internaționale de profil cu privire la nivelul corupției în Republica Moldova, cert rămîne a fi faptul că un asemenea fenomen există, că implicațiile sale sînt profunde și nocive, precum și că eradicarea lui va fi imposibilă și după elaborarea, cu siguranță tardivă, a viitoarei Strategii naționale de prevenire și combatere a corupției, în lipsa unei voințe politice ferme, orientate în această direcție.
Recomandări pentru funcționarii publici locali
Președintele Vladimir Voronin a participat, la 8 noiembrie curent, la adunarea primarilor, președinților de raioane și a secretarilor consiliilor raionale. Șeful statului le-a recomandat funcționarilor publici locali să-și stabilească drept priorități, pentru următorii patru ani, asigurarea localităților cu apă potabilă și gaze naturale. Avînd în vedere afilierea politică pestriță a noilor funcționari publici locali, Președintele Voronin le-a mai recomandat acestora "să uite de apartenențele și divergențele politice, singurul scop al activității acestora urmînd să devină slujirea intereselor comunității".
Vizita Președintelui moldovean în Republica Cipru
Săptămîna trecută, Vladimir Voronin s-a aflat într-o vizită oficială în Republica Cipru. Potrivit serviciului de presă al Președinției de la Chișinău, în cadrul întrevederii avute cu Demetris Christofias, președinte al Legislativului cipriot, Vladimir Voronin s-a arătat interesat de "experiența cipriotă de depășire a unui litigiu teritorial de durată, experiență ce ar putea fi utilă pentru autoritățile chișinăuiene angajate într-un proces dificil de identificare a soluției politice optime pentru conflictul transnistrean". Într-un mod, devenit de curînd cvasitradițional, Președintele Voronin a mai solicitat sprijinul Ciprului în vederea aderării Republicii Moldova la PSA.
Evocarea rolului factorului ucrainean
Un alt eveniment de mare rezonanță l-a constituit vizita Președintelui Ucrainei, Leonid Kucima, la Chișinău. În cadrul întrevederii Președintelui moldovean cu cel ucrainean a fost abordată problema posturilor vamale mixte la frontiera comună, ajungîndu-se la un consens în ceea ce privește activitatea a 5 posturi funcționale și a altor două care urmează a fi deschise. Un alt subiect de discuție l-a constituit, bineînțeles, problema transnistreană. În acest context, Președintele Voronin a remarcat în cadrul briefing-ului de la sfîrșitul întrunirii că poziția Chișinăului privind procesul reglementării transnistrene este susținută în totalitate de Kiev.
După această întîlnire, cei doi președinți au semnat o declarație comună, urmînd apoi semnarea de către părți a unui Acord de liber schimb.
Cu prilejul acestei vizite, "în semn de profundă gratitudine pentru contribuția sa deosebită la dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre Ucraina și Republica Moldova", Președintele Vladimir Voronin l-a decorat pe Președintele Ucrainei cu "Ordinul Republicii". În cadrul procesiunii de înmînare a acestei decorații, Președintele moldovean a remarcat "contribuția Ucrainei și a Președintelui Leonid Kucima personal la procesul de reglementare transnistreană, susținerea sa fermă a integrității teritoriale a țării noastre".
1 BASA-press, Chișinău, 28 ianuarie 2003.
II. Transnistria
Evacuarea patrimoniului militar rus din regiunea transnistreană
După reluarea procesului de evacuare a patrimoniului militar rus din regiunea transnistreană acum două săptămîni, o a doua garnitură de tren formată din 20 de vagoane încărcare cu circa 300 tone de muniții ruse au fost expediate spre Rusia în noaptea de 6 spre 7 noiembrie. Potrivit unor surse avizate din cadrul Grupului Operațional de Trupe Ruse (GOTR), citate de Basa-press, acesta va fi ultimul din acest an transport de muniții expediat din Transnistria.
Între timp, viceministrul rus de Externe Veaceslav Trubnikov, aflat în vizită la Chișinău cu ocazia reuniunii Comitetului de Miniștri al CE, a declarat că Federația Rusă nu va reuși să-și retragă munițiile din regiunea transnistreană conform angajamentelor de la Porto din cauza unor circumstanțe care o depășesc i.e. obstacolele ridicate de către administrația transnistreană. În același timp, potrivit oficialului rus, Moscova se pronunță împotriva stabilirii unui nou termen de retragere a patrimoniului său militar, deoarece acesta le-ar putea oferi unor forțe interesate un nou prilej de a zădărnici procesul de retragere.
Comisia Unificată de Control
Ședința ordinară a Comisiei Unificate de Control (CUC) din 4 noiembrie a fost suspendată după ce reprezentanții Transnistriei au părăsit ședința în semn de protest față de introducerea de către autoritățile de la Chișinău a unui efectiv de poliție special în zona de securitate de-a lungul Nistrului care este supravegheată de CUC. Poliția specială a fost introdusă în vederea creării unor posturi vamale la frontiera administrativă vestică a Transnistriei pentru a contracara operațiunile de contrabandă.
Protestele opoziției din fața Ambasadei Federației Ruse
Ministerul Afacerilor Externe al Federației Ruse a remis la 4 noiembrie autorităților moldovenești o declarație în care le-au solicitat acestora să intervină în vederea încetării "isteriei antiruse" și să nu mai permită "acțiuni ilegale organizate de politicieni agresivi de orientare radical-naționalistă". Declarația s-a referit la protestele organizate pentru a doua lună de către Partidul Popular Creștin Democrat (PPCD) și de un grup de ziariști de la mai multe ziare chișinăuiene în fața blocului Ambasadei Rusiei din Chișinău. Protestatarii revendică retragerea necondiționată a patrimoniului și a trupelor militare ruse din Transnistria pînă la sfîrșitul lui 2003, potrivit angajamentelor asumate de Moscova la reuniunea interministerială a OSCE de la Porto.
În scurt timp după difuzarea acestei declarații, Vasile Dulghieru, ministrul Justiției de la Chișinău, a cerut PPCD încetarea imediată a acțiunilor de protest, care ar contraveni prevederilor constituționale potrivit cărora libertatea de expresie nu trebuie să lezeze demnitatea altei persoane. Potrivit lui Dulghieru, citat de Basa-press, acțiunile PPCD au loc "sub lozinci ce lezează atît onoarea și demnitatea poporului rus, cît și onoarea și demnitatea actualei guvernări a Republicii Moldova".
Acestei declarații i-a urmat inițierea de către organele procuraturii a unor dosare administrative liderilor PPCD, care sînt acuzați de către poliția din Chișinău că ar fi organizat o acțiune neautorizată.
Reprezentanții PPCD au respins atît acuzațiile ministrului Dulghieru, cît și cele ale organelor procuraturii în mai multe rînduri, inclusiv prin intermediul unei declarații făcute în plenul Parlamentului, în care au afirmat că autoritățile au recurs la o amenințare directă a PPCD, reluînd învinuiri nefondate la adresa PPCD și declanșînd o nouă procedură de ridicare a imunității parlamentare a cîtorva deputați creștin-democrați.
Președintele în exercițiu al OSCE discută cu societatea civilă din Moldova
Ministrul olandez de Externe, Jaap de Hoop Scheffer, președinte în exercițiu al OSCE și viitor Secretar General al NATO, aflat într-o vizită la Chișinău cu ocazia reuniunii Comitetului de Miniștri al CE, a avut o întîlnire cu reprezentanți ai societății civile din Republica Moldova pentru a discuta cu aceștia despre inițiativa de soluționare a diferendului transnistrean prin federalizarea Republicii Moldova, inițiativă față de care societatea civilă a avut o reacție preponderent negativă. De Hoop Scheffer a calificat acuzațiile aduse OSCE și Misiunii OSCE din Chișinău drept "non-sens" și a dat asigurări că Misiunea OSCE va face tot posibilul pentru a fi imparțială și a discuta pe picior de egalitate cu toate părțile interesate în rezolvarea crizei transnistrene.
Într-un comentariu făcut de ziarul de la Chișinău Moldavskie vedomosti cu referință la această întîlnire, se notează că implicarea societății civile în discuțiile cu privire la inițiativa de federalizare ar fi timpurie atîta timp cît nu există un dialog pe marginea acestei probleme între cei doi lideri de la Chișinău și Tiraspol. În aceste condiții, protestele societății civile de pe ambele maluri ale Nistrului împotriva inițiativei de federalizare le-ar putea servi celor doi drept un pretext în plus pentru amînarea soluționării politice a conflictului.
III. Relații externe
Pe toboganul relațiilor moldo-române
În timp ce autoritățile de la Chișinău se arată în continuare deranjate de faptul că România insistă să considere Republica Moldova ca pe cel de-al doilea stat românesc, cele de la București declară că România va rămîne în orice condiții avocatul principal, cel mai calificat și cel mai sincer al Republicii Moldova pe calea integrării europene. Acest lucru a fost reafirmat de către ministrul român de Externe, Mircea Geoană, aflat la Chișinău cu ocazia sesiunii a 113-a a Comitetului de Miniștri al CE.
Șeful diplomației române a informat, de asemenea, că Guvernul României a decis să restructureze datoria Republicii Moldova în mărime de 15 mln USD pe o perioadă de 8 ani. Decizia de a prelungi perioada de scadență a datoriilor, în special pentru resursele energetice contractate anterior de Chișinău, a fost luată la solicitarea autorităților moldovenești și ținîndu-se cont de situația social-economică complicată din Republica Moldova, a mai arătat M. Geoană.
IV. Studii, analize, comentarii
Moldova - Transnistria: opoziție a intereselor economice
Galina Șelari, 19 noiembrie 2003
Moldova și Transnistria au convenit, încă în îndepărtatul an 1999, asupra formulei "stat comun" și a cinci spații comune: juridic, economic, vamal, de apărare și cultural. Restul părea a fi o chestiune de tehnică: activitatea legată de documente
| »»» |
Implicațiile interne ale politicii economice din sectorul extern al economiei Moldovei
Iurie Gotișan, 19 noiembrie 2003
Recent Banca Națională a Republicii Moldova a dat publicității cifre, consemnînd de altfel și o surpriză, în ceea ce privește mărimea deficitului comercial pentru nouă luni ale anului în curs, care a ajuns aproximativ la 400 milioane de dolari SUA față de 240 milioane de dolari în același interval al anului trecut
| »»» |
|
|
|