Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
Nr. 20, 3 decembrie 2003
Activitatea instituțiilor publice
Transnistria
Alegeri
Relații externe
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Parlament
Acte legislative
În perioada 17-23 noiembrie curent, Parlamentul a examinat și adoptat un șir de acte legislative, Legea cu privire la informatizare și resursele informaționale ale statului fiind unul dintre acestea. Legea își propune drept scop stabilirea regulilor și condițiilor de activitate în domeniul creării și dezvoltării infrastructurii informaționale naționale, de funcționare a societății informaționale a Republicii Moldova, precum și reglementează relațiile juridice ce apar în procesul formării și utilizării resurselor informaționale de stat. Prevederile legii nu se extind asupra relațiilor ce apar la crearea și funcționarea mijloacelor de informare în masă, resurselor informaționale nestatale, la prelucrarea informației nedocumentate. Actul de față stabilește: obligațiile în domeniul asigurării securității sistemelor informaționale și protejării informației documentate; resursele informaționale ce au importanță statală; tehnologiile, sistemele și rețelele informaționale; licențierea activităților în domeniu; atribuțiile autorităților publice în sfera formării și utilizării resurselor informaționale de stat și informatizării. Faptul că Departamentul Tehnologii Informaționale (DTI) - organul administrației publice centrale de specialitate abilitat pentru realizarea politicii informaționale a Guvernului și elaborarea strategiei de dezvoltare în domeniul formării și utilizării resurselor informaționale de stat și informatizare - va continua să exercite funcțiile de posesor al resurselor informaționale de bază ar putea amplifica nemulțumirea unor subiecți publici și privați ce desfășoară activități în domeniu, întrucît DTI devine un monopolist pe piața resurselor informaționale din mai multe domenii.
Prin Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la partide s-a stabilit că statutul unei formațiuni politice va putea fi înregistrat dacă aceasta va avea cel puțin a cîte 150 de membri domiciliați în cel puțin jumătate din unitățile administrativ-teritoriale de nivelul doi. De asemenea, au fost excluse prevederile conform cărora:
- formațiunile politice erau obligate să-și reconfirme anual la Ministerului Justiției, pînă la 1 decembrie, numărul lor minim de membri (5000);
- Curtea Supremă de Justiție, în baza cererii Ministerului Justiției, urma să inițieze procedura de sistare a activității unui partid sau organizații social-politice în cazurile în care: acesta/ aceasta nu convoca nici un congres sau nici o conferință timp de 4 ani; nu-și reconfirma, în termenul prevăzut de lege, numărul său minim de membri; se constata, la data verificării listelor membrilor unui partid sau organizații social-politice, că numărul de membri a scăzut sub limita stabilită.
Tot astfel, s-a exclus și norma potrivit căreia supravegherea respectării legislației de către partide și alte organizații social-politice este exercitată de organele procuraturii.
Legea pentru modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale de stat stabilește ca avocații să plătească pentru tot anul 2003 cuantumurile de contribuții de asigurări sociale de stat instituite prin Legea din 15 mai 2003: 10% lunar din venitul care nu depășește trei salarii medii lunare pe economie; 20% lunar din venitul care depășește această sumă.
Prin Legea pentru modificarea Legii asigurărilor obligatorii de asistență medicală subiecții de drept sînt obligați să achite în raionul Hîncești cotele de asigurare obligatorie de asistență medicală a angajaților filialelor și reprezentanțelor care sînt situate pe teritoriul acestui raion.
2. Guvern
Hotărîri
Guvernul a decis să dea curs inițiativei Președintelui țării, Vladimir Voronin, privind reducerea prețurilor la cele mai solicitate tipuri de pîine pînă la nivelul acestora înainte de 15 noiembrie curent. Asupra acestei reduceri de prețuri s-a insistat în pofida unei creșteri, potrivit datelor Departamentului Statistică și Sociologie, cu 65,7% a prețurilor la făina de grîu în perioada iunie-octombrie 2003, ca urmare a scumpirii grîului pe piețele țărilor din care Republica Moldova realizează importuri. Totodată, Guvernul a decis să reducă pînă la recolta nouă de grîu și plafonul adaosului comercial pe care îl poate aplica SA "Franzeluța" la produsele sale de la 20% pînă la 10%, fapt care îi va permite principalului producător de pîine, în opinia premierului, Vasile Tarlev, să revizuiască prețurile majorate la 15 noiembrie a.c.
Potrivit lui Victor Cojocaru, directorul general al SA "Franzeluța", reducerea de către Guvern a plafonului adaosului comercial nu va provoca pierderi întreprinderii pe care o gestionează, ci mai curînd magazinelor ce comercializează pîinea produsă de aceasta.
În acest context, mai mulți analiști economici au dezaprobat intervenția Guvernului privind reglementarea prețurilor de piață la pîine, cosiderînd că în locul acesteia s-ar fi cerut identificarea unor resurse și mijloace compensatorii, care ar fi diminuat pierderile suplimentare ale consumatorilor. Pe de altă parte, unii dintre cei mai atenți sau poate extravaganți analiști politici au remarcat că această oscilație a prețurilor la pîine comportă și o conotație politică, sonorizînd probabilul profit politic și de imagine obținut de către Președintele Voronin în urma intervenției sale privind reducerea prețurilor la pîine.
La 19 noiembrie curent, la inițiativa Departamentului Tehnologii Informaționale, Executivul a avizat introducerea unor modificări legislative, potrivit cărora: cetățenii născuți în Republica Moldova, dar stabiliți în străinătate, vor putea obține cetățenia moldovenească printr-o procedură simplificată; copiii sub vîrsta de 16 ani vor putea primi pașapoarte, absolvindu-se astfel părinții de obligația de a perfecta procuri suplimentare în cazul deplasării copiilor lor peste hotare; cetățenii moldoveni vor fi obligați să-și declare toate cetățeniile pe care le dețin. În cadrul aceleiași ședințe de Guvern, a fost decisă constituirea unei comisii naționale abilitată să examineze posibilitatea scutirii de taxă a cetățenilor care primesc pentru prima dată actul de identitate și a reducerii prețului la acest document pentru unele categorii de populație.
În aceeași zi, a mai fost aprobat și Proiectul de lege pentru completarea articolului 24 al Legii nr. 64-XII cu privire la Guvern, potrivit căruia pe lîngă organul executiv va fi creat Departamentul Comerțului. Noua subdiviziune va avea menirea: să monitorizeze și să contribuie la dezvoltarea comerțului, să elaboreze și să realizeze măsurile de eliminare a barierelor în activitatea agenților economici; să reglementeze controlul asupra tuturor aspectelor activității lor; să protejeze drepturile consumatorilor; să coordoneze amplasarea raională a rețelei comerciale etc. Mai mult, sub incidența autorității noului departament va intra și reglementarea tarifară și netarifară pe piață.
După ce primăria comunei Păpăuți și Consiliul raional Rezina au refuzat să accepte depozitarea în zona acestei localități rurale a stocului de pesticide inutilizabile de pe teritoriul întregii țări, Guvernul a decis ca toți președinții de raioane, autoritățile din UTA Gagauz-Yeri și din municipiile pe teritoriul cărora se află stocuri de pesticide să amenajeze cîte un depozit pentru păstrarea acestora. Această hotărîre obligă autoritățile publice locale să asigure împreună cu Ministerul Apărării și Departamentul Situații Excepționale desfășurarea lucrărilor de reambalare, transportare și păstrare a substanțelor respective pînă la nimicirea lor, convenită a fi realizată cu asistența financiară a NATO.
Guvernul a acordat împuterniciri Ministerul Muncii în vederea semnării cu ministerul omolog ucrainean a unui acord privind colaborarea în domeniul muncii și protecției sociale, măsură dictată de "relațiile bilaterale dintre statele membre ale CSI și de perspectiva creării unui spațiu economic unic și a unei piețe comune de forță de muncă". Deși nu putem nega posibilitatea unui impact benefic al unui astfel de acord, provoacă interes faptul că necesitatea lui este legată, în opinia membrilor Guvernului, și de "perspectiva creării unui spațiu economic unic" în zona CSI, perspectivă care a fost calificată ca fiind compromisă de către președintele Voronin la summit-ul CSI în cadrul căruia Belarus, Kazahstan, Rusia și Ucraina au constituit Spațiul Economic Unic (SEU).
Cabinetul de miniștri a acordat împuterniciri și Ministerului Energeticii în vederea semnării cu Asociația Internațională pentru Dezvoltare (AID), parte a Băncii Mondiale (BM), a Acordului de credit Proiectul Energetic II, cu un cost total de circa 40 mln USD.
Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei
La 27 noiembrie, Comitetul Interministerial pentru Dezvoltarea Durabilă și Reducerea Sărăciei a aprobat Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS), care se preconizează a fi definitivată pînă la sfîrșitul lunii februarie 2004. Pînă atunci însă SCERS, dar și cele 18 strategii sectoriale urmează a fi supuse unor dezbateri publice.
3. Președinție
Eradicarea corupției
La aproape două săptămîni de la instituirea prin decret prezidențial a unei noi comisii, care urmează să elaboreze și să prezinte Parlamentului spre adoptare Strategia națională de prevenire și combatere a corupției, precum și planul de acțiuni pentru realizarea acestei strategii, Vladimir Voronin i-a convocat într-o ședință pe membrii acesteia. Remarcînd "anumite succese" în direcția combaterii fenomenului corupției, Președintele țării a accentuat necesitatea "consolidării interacțiunii tuturor organelor de stat abilitate cu combaterea corupției". Șeful statului a menționat, de asemenea, că viitoarea strategie va trebui "să stabilească principii viabile de colaborare internațională și de colaborare cu societatea civilă în acest plan", precum și să vizeze "consolidarea mecanismului de coordonare a activității de prevenire și combatere a corupției".
Vizita lui Vladimir Voronin în Italia
Săptămîna trecută, Președintele Vladimir Voronin a întreprins o vizită oficială în Italia. În cadrul întîlnirii sale cu Silvio Berlusconi, Președintele Consiliului de Miniștri al Italiei, au fost "abordate diverse aspecte ale colaborării bilaterale și multilaterale, părțile exprimînd interes reciproc pentru aprofundarea și extinderea relațiilor dintre Republica Moldova și Republica Italiană pe diverse planuri". Potrivit comunicatului remis spre difuzare de către Serviciul de presă al Președinției, Vladimir Voronin "l-a informat pe Silvio Berlusconi despre situația social-politică și economică din Republica Moldova, despre prioritățile politicii externe și interne", referindu-se însă și la "stadiul actual al negocierilor purtate în vederea soluționării problemei transnistrene, inclusiv la Memorandumul privind principiile de bază ale structurii statului unit, propus de Federația Rusă
".
Reiterînd interesul Republicii Moldova pentru integrarea europeană, aderarea la Procesul de Stabilizare și Asociere (PSA) și la Procesul de Cooperare din Europa de Sud-Est (PCESE), în care Italia deține calitatea de membru al Comitetului Consultativ Neformal, Vladimir Voronin a fost informat că Italia este dispusă să fie avocatul Moldovei în procesul de integrare europeană.
Șeful statului s-a întîlnit, de asemenea, și cu Președintele Italiei, Carlo Azeglio Ciampi, care a calificat drept adecvată nesemnarea de către înaltul demnitar moldovean a Memorandumului privind principiile de bază ale structurii statului unit, propus de Federația Rusă, înainte ca acesta să fie examinat cu mai multă atenție de către Uniunea Europeană (UE).
În aceeași zi, Voronin s-a întîlnit și cu Pierferdinando Casini, președintele Camerei Deputaților a Parlamentului italian. În cadrul acestei întrevederi a fost abordată, în special, problema emigrației forței de muncă din Moldova în Italia, subliniindu-se necesitatea perfecționării cadrului juridic bilateral, care ar proteja reciproc munca, oamenii și capitalul.
Cu prilejul acestei vizite, părțile au adoptat o declarație comună în care se arată că Italia apreciază favorabil calea de integrare europeană aleasă de Republica Moldova, fiind dispusă în acest sens să susțină cooperarea dintre UE și statul moldovenesc, inclusiv în cadrul noii inițiative "Europa lărgită". Declarația mai scoate în evidență disponibilitatea autorităților italiene de a deschide, îndată ce va fi posibil, o Misiune diplomatică la Chișinău.
Șeful statului moldovenesc s-a mai întreținut și cu Sanctitatea Sa, Ioan Paul al II-lea, precum și cu ministrul italian al Justiției, Roberto Castelli. În timpul întîlnirii sale cu Roberto Castelli, Vladimir Voronin, solicitînd asistența experților italieni în scopul racordării legislației moldovenești la standardele europene, a propus formarea unui grup mixt de experți în cadrul căruia ar putea fi preluată experiența legislatorilor italieni în domeniul combaterii corupției.
II. Transnistria
Memorandumul propus de Federația Rusă
Evoluțiile din jurul conflictului transnistrean din ultimele două săptămîni au fost dominate de proiectul de Memorandum privind principiile de bază ale structurii statului unificat propus autorităților Republicii Moldova, Gagauz-Yeri și celor ale regiunii separatiste transnistrene de către Federația Rusă la mijlocul lunii noiembrie.
Proiectul prevede instituirea unei federații asimetrice în care Transnistria și Unitatea teritorial-administrativă Gagauz Yeri vor fi subiecți ai federației, care se va numi Republica Federativă moldova. Statul federal va fi un stat neutru și demilitarizat cu un spațiu vamal, financiar și de apărare comun. Documentul nu conține prevederi cu privire la garanțiile politice și de securitate din perioada postconflict (Pentru o analiză detaliată a documentului a se vedea comentariul ADEPT).
Președintele Voronin a salutat inițiativa rusească, pe care a numit-o "un proiect realist, de compromis pentru depășirea dezbinării teritoriale, politice și economice a statului nostru". Președintele a avut mai multe întîlniri în care a încercat să promoveze documentul în cauză, inclusiv cu liderii celor trei facțiuni parlamentare, reprezentanții diplomatici acreditați la Chișinău, Misiunea OSCE în Moldova și chiar cu cei doi foști președinți ai Republicii Moldova. Acțiunile Președintelui au fost complementate de activitatea diplomatică intensă a șefului adjunct al administrației prezidențiale ruse, Dmitri Kozak, care se presupune că ar fi autorul Memorandumului, și care a avut întîlniri cu liderii facțiunilor parlamentare și cu liderul transnistrean Igor Smirnov și a mediat negocierile dintre experții moldoveni și cei transnistreni pe marginea proiectului.
Partea transnistreană a avut o reacție, în general, pozitivă față de proiectul rusesc, pentru care i-a mulțumit Guvernului Rusiei, dar și-a rezervat dreptul să formuleze niște amendamente la proiect, așa ca introducerea unei clauze cu privire la garanțiile militare, care urmau să fie asigurate pe o perioadă de 30 de ani de către armata rusă aflată în prezent în regiune, și acordarea pe întreg teritoriul federal a statutului de limbă de stat limbii ruse.
În ciuda reacțiilor nu tocmai pozitive din partea mai multor sectoare ale societății civile moldovenești față de proiect, dar și a unei declarații a OSCE în care statele membre au declarat că nu susțin proiectul propus de Rusia (A se vedea declarația "OSCE does not endorse Russian plan on Moldova"), la sfîrșitul zilei de 24 noiembrie părțile au declarat că au ajuns la un consens pe marginea proiectului, pe care l-au și parafat. Semnarea documentului a fost anunțată pentru ziua următoare, cînd la Chișinău urma să sosească Președintele rus, Vladimir Putin, pentru a asista la ceremonia de semnare. Lucrurile păreau că merg bine și pe alte fronturi: partea moldovenească a încetat să bruieze rețeaua de telefonie mobilă din Transnistria punînd astfel capăt "războiului telefonic" dintre malurile drept și stîng ale Nistrului declanșat acum două luni, Președintele Voronin a amnistiat persoanele care în timpul războiului de pe Nistru din 1992 "au comis infracțiuni contra participanților la luptele pentru apărarea integrității teritoriale și independenței Republicii Moldova și contra populației civile", iar transnistrenii au anulat interdicția de a intra pe teritoriul transnistrean, impusă la începutul lui 2003 pentru 14 oficiali moldoveni.
La 25 noiembrie însă, în ziua în care urma să fie semnat Memorandumul, Președintele Voronin a emis o declarație prin care a amînat semnarea documentului din cauza reacției negative față de acesta a unei părți importante a societății moldovenești. În consecință, vizita lui Putin la Chișinău a fost anulată, iar emisarul rus Dmitri Kozak a plecat în mare grabă la Moscova, nu înainte ca să acuze autoritățile moldovenești de "iresponsabilitate politică" și de "lipsă de curaj politic". Ceva mai tîrziu Kozak avertiza la Moscova că refuzul autorităților moldovene de a semna Memorandumul va avea consecințe grave și că în circumstanțele create soluționarea conflictului transnistrean ar putea dura încă vreo 10 ani.
Între timp mai mulți experți și organizații internaționale s-au pronunțat pe marginea proiectului rusesc și au scos în evidență numeroasele carențe ale acestuia. Printre aceștia s-a numărat și Președintele în exercițiu al OSCE, ministrul olandez de Externe, Jaap de Hoop Scheffer, care a remarcat în mod special lipsa unui mecanism de soluționare a disputelor dintre puterea centrală și cele regionale, lipsa unui mecanism de garanții multilaterale și posibilitatea pe care proiectul i-o acordă Transnistriei de a bloca orice decizie luată la nivel federal.
În timp ce Președintele Voronin a amînat semnarea Memorandumului pentru a se consulta mai întîi cu OSCE și alte organizații internaționale, partidele de opoziție din Republica Moldova și o serie de organizații neguvernamentale au constituit Comitetul pentru Apărarea Independenței și Constituției Republicii Moldova, care începînd cu 24 noiembrie a coordonat acțiunile de protest ale acestora împotriva proiectului rus.
Acțiunile de protest au culminat la 30 noiembrie, cînd la Chișinău a fost organizată Adunarea Națională a Cetățenilor pentru Apărarea Independenței și Constituției, la care au participat cîteva zeci de mii de persoane venite din toată Moldova și care au revendicat respingerea planului de federalizare propus de Rusia. Adunarea a adoptat un Apel către Consiliul Ministerial al OSCE de la Maastricht, în care se cere stoparea procesului de federalizare a Moldovei.
Deși inițial, revendicarea principală înaintată în cadrul acțiunilor de protest a fost cea de a respinge Memorandumul propus de Rusia, Apelul adoptat la adunarea din 30 noiembrie conține un protest mai larg la adresa întregii guvernări din Republica Moldova. Astfel, Apelul acuză puterea comunistă de "lipsă de capacitate de guvernare" și cere demisia acesteia pentru "a evita falimentul economic al țării și degradarea completă a societății". Ceva mai devreme, în cadrul acelorași acțiuni de protest, protestatarii au ars un drapel al Federației Ruse și portrete ale Președintelui rus, Vladimir Putin. Aceste acțiuni ale formațiunilor de opoziție i-au făcut pe mai mulți observatorii din Moldova și din străinătate să pună la îndoială consistența și legitimitatea acțiunilor acestora, excluzînd astfel repetarea scenariului georgian în Republica Moldova, între evenimentele de ultimă ora din Moldova și cele din Georgia de acum cîteva săptămîni fiind făcute mai multe paralele.
Între timp, Ambasadorul SUA pe lîngă OSCE, Stephen M. Minikes, a declarat în cadrul Consiliului Permanent al OSCE că SUA împărtășește rezervele exprimate anterior de către OSCE vis-a-vis de planul rusesc. Acestor afirmații li s-au alăturat reprezentanții UE din Consiliu, care au adăugat că UE va sprijini crearea unei forțe de menținere a păcii multinaționale sub egida OSCE.
Mai mulți observatori au explicat rapiditatea cu care au evoluat evenimentele din ultimul timp prin apropierea reuniunii interministeriale a OSCE de la Maastricht din 1-2 decembrie, unde se pare că problema transnistreană și planul de federalizare propus de Federația Rusă, dar și nerespectarea de către Federația Rusă a termenului de retragere a patrimoniul său militar din regiunea transnistreană, fixat pentru sfîrșitul lui 2003, vor fi unele din subiectele principale de pe agenda summit-ului.
III. Alegeri
Alegeri în Gagauz-Yeri
La 16 și 30 noiembrie curent, în UTA Gagauz-Yeri au avut loc alegeri pentru Adunarea Populară, organul legislativ al unității. Circa 185 de candidați s-au înscris în cursa electorală pentru cele 35 mandate de deputați. În turul I al alegerilor din 16 noiembrie doar 14 candidați (8 din partea Partidului Comuniștilor și 6 independenți) au adunat peste 50% din voturile alegătorilor, fiind astfel aleși deputați. La o prezență la urne de 43% pe unitate, alegerile au fost invalidate în trei circumscripții, unde au participat mai puțin de 1/3 din numărul de alegători.
În urma organizării turului al II-lea al alegerilor la 30 noiembrie, au fost aleși alți 19 deputați - 10 independenți, 8 din partea Partidului Comuniștilor și 1 din partea Partidului Socialist. Ultimele două mandate vacante vor fi disputate peste două săptămîni.
Observatori locali și internaționali au declarat că sufragiul a decurs în conformitate cu standardele internaționale de organizare a alegerilor libere și corecte, dar au remarcat și unele deficiențe, așa ca utilizarea resurselor administrative în timpul campaniei electorale, prezența scăzută a alegătorilor și imperfecțiunea listelor de alegători (A se vedea declarația OSCE).
Unul dintre subiectele principale din campania electorală l-a constituit statutul Gagauz-Yeri în cadrul viitorului stat federal. În timpul campaniei electorale Președintele Voronin, care este și președintele Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, a lansat ideea acordării Gagauz-Yeri a statutului de subiect al federației alături de Transnistria. Mai mulți observatori au atribuit performanța candidaților comuniști în alegerile găgăuze și acestei inițiative a Președintelui.
IV. Relații externe
Integrarea europeană
După ce cele trei grupuri parlamentare au semnat o declarație comună în care opțiunea pentru integrarea europeană se anunță a fi drept "obiectiv strategic fundamental" al Republicii Moldova, Parlamentul European a recunoscut printr-o rezoluție, adoptată la 20 noiembrie curent, dreptul Moldovei de a deveni membru al UE, cu condiția îndeplinirii criteriilor politice și economice de aderare. Potrivit rezoluției, această recunoaștere ar trebui să constituie o "încurajare foarte puternică" în cadrul politicii "Europei lărgite" în relațiile sale cu viitorii săi vecini.
În acest context, se cere de menționat că la 25 noiembrie 2003, la Bruxelles, și-a început lucrările reuniunea grupului de experți pentru elaborarea conceptului statutului noilor vecini ai UE extinse. Din cadrul grupului fac parte 12 experți din comitetul "Task Force on Wider Europe" (TFWE) al Comisiei Europene și 4 experți independenți din Belarus, Moldova, Rusia și Ucraina. Din partea Republicii Moldova, în calitate de expert, a fost invitat politologul Oleg Serebrian.
În pofida unor dificultăți pe care le traversează în prezent statele europene, elaborarea politicilor cu privire la viitorii vecini ai UE este însoțită deja de identificarea unor instrumente financiare necesare realizării acestor politici. Astfel, în cadrul noii politici de vecinătate, UE va acorda Republicii Moldova circa 10 mln de Euro pentru realizarea a două programe preconizate pentru anii 2004-2006 și care au drept scop dinamizarea relațiilor în contextul extinderii UE. Unul vizează raporturile dintre Moldova și România, iar cel de-al doilea face parte din proiectele globale de dezvoltare a relațiilor cu țările-membre ale UE.
V. Studii, analize, comentarii
Efectele "planului Kozak"
Igor Boțan, 3 decembrie 2003
Memorandumul cu privire la principiile de bază ale structurii statului unificat elaborat de către Federația Rusă, numit și "planul Kozak", a provocat o nouă criză politică în Republica Moldova (RM)
| »»» |
Reflecții aspra bugetului de stat pentru 2004
Iurie Gotișan, 3 decembrie 2003
Recent Banca Națională a Republicii Moldova a dat publicității cifre, consemnînd de altfel și o surpriză, în ceea ce privește mărimea deficitului comercial pentru nouă luni ale anului în curs, care a ajuns aproximativ la 400 milioane de dolari SUA față de 240 milioane de dolari în același interval al anului trecut
| »»» |
|
|
|