Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
An. II, nr. 23, 28 ianuarie 2004
Activitatea instituțiilor publice
Transnistria
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Guvern
Remanieri
La 14 ianuarie curent, directorul general al Întreprinderii de Stat "Aeroportul Internațional Chișinău", Ion Crohin, a fost desemnat de către Guvern în calitate de director general al Administrației de Stat a Aviației Civile, iar Valeriu Canna a fost eliberat, în baza cererii sale, din funcția de director general al Organizației de Promovare a Exportului din Moldova.
O altă remaniere a fost operată peste o săptămînă și a vizat numirea ex-procurorului general, Vasile Rusu, în calitate de șef al Direcției Probleme Juridice a Cancelariei de Stat.
Hotărîri
"În scopul asigurării unității, coerenței și eficienței politicii externe a Republicii Moldova și coordonării activității organelor centrale de specialitate în domeniul relațiilor externe", la 14 ianuarie a.c., Guvernul a aprobat un proiect de lege care stabilește rolul Ministerului Afacerilor Externe (MAE) de coordonator în realizarea politicii externe a Republicii Moldova. Potrivit acestui document, toate misiunile diplomatice acreditate în Republica Moldova vor întreține relații directe doar cu MAE și vor comunica cu alte instituții de stat doar prin intermediul acestuia. Mai mult, "orice proiect de deplasare în străinătate în exercițiul funcțiunii și orice proiect de invitație în Republica Moldova a unei persoane oficiale din străinătate" va trebui notificat în scris MAE. Totodată, "MAE, după consultări prealabile cu Președintele Republicii Moldova și cu primul-ministru, va formula avize cu privire la participarea, componența și mandatul delegațiilor oficiale ale țării la conferințele și reuniunile internaționale", delegații care vor trebui să se călăuzească de "directivele scrise, indicațiile și instrucțiunile care determină poziția Republicii Moldova, primite de la MAE".
În cadrul aceleiași ședințe membrii organului executiv au modificat hotărîrea privind asigurările medicale obligatorii. Modificările operate vor permite persoanelor asigurate să solicite asistență medicală fără consultația și îndreptarea medicului de familie. Astfel, potrivit unor oficiali de la Ministerul Sănătății, se va neglija instituția medicului de familie, una din caracteristicile definitorii ale sistemului asigurărilor medicale obligatorii, fapt care ar putea conduce la bulversarea acestui sistem și așa embrionar. Pe de altă parte, în urma acestor modificări, ar avea de cîștigat pacienții, care vor putea beneficia de asistență medicală într-un timp mai scurt, își vor putea alege singuri instituția prestatoare de servicii medicale și cei care au viză de reședință în alte localități decît cele în care activează. Totodată, s-a adoptat o decizie care obligă instituțiile medicale să revină la vechile tarife pentru serviciile medicale, stipulate în catalogul unic de profil, de pînă la 1 decembrie 2003. Aceste tarife vor trebui păstrate pentru o perioadă de cel puțin șase luni.
Guvernul a aprobat, de asemenea, și planul de acțiuni privind rambursarea datoriilor de către beneficiarii creditelor externe directe și garantate de stat în perioada 1991-2002. Potrivit Zinaidei Greceanîi, ministru al Finanțelor, citată de BASA-press, în perioada 1991-2002 Republica Moldova a beneficiat de credite externe directe în sumă de 1 mlrd 156,6 mln USD și de credite garantate de Guvern în sumă de 166,6 mln USD. Astfel, la 1 ianuarie 2003, datoriile la achitarea creditelor externe directe și celor garantate de stat constituiau 724,3 mln USD și, respectiv, 88,5 mln USD. Este important a se cunoaște că aproximativ 418,6 mln USD din creditele externe au fost utilizate pentru atenuarea deficitului bugetar, 357,8 mln USD pentru "importul critic", 36 mln USD pentru dezvoltarea infrastructurii, 240,2 mln USD au fost investite în sectorul energetic, 45,8 mln USD în sectorul social, 37,5 mln USD în sectorul privat și 20,7 mln USD în sectorul agroalimentar.
După ce Președintele Vladimir Voronin a anunțat că una dintre sarcinile actualei guvernări pentru 2004 este majorarea salariului mediu pe economie pînă la 100 USD, constituirea prin decizie guvernamentală a unei comisii care va avea drept scop identificarea acțiunilor necesare pentru a se obține acest spor nu pare deloc surprinzătoare. În condițiile în care pentru a se ajunge la un salariu mediu pe economie de 100 USD este nevoie de a se asigura o sporire a acestuia cu 30%, în timp ce, potrivit agențiilor internaționale de rating, ritmul de creștere a PIB-ului în 2004 va fi de 3,5-4,0%, promisiunea Președintelui pare a fi greu de realizat. Dacă puterea actuală este una care își asumă riscurile inerente actului de guvernare și, implicit, pe cele ale neonorării promisiunilor făcute, atunci inițiativa lui Vladimir Voronin merită aprecierea noastră. În caz contrar, putem presupune că aceasta fie este hazardată, fie are un scop propagandistic, mai cu seamă că anul 2004 este unul preelectoral. Dacă este așa sau altfel, vom vedea la sfîrșitul acestui an, întrucît rezultatele eforturilor orientate în direcția majorării salariului mediu pe economie vor fi mai ușor de cuantificat, ele fiind mult mai la suprafață (în buzunare), decît cele prin care se afișează creșterea PIB-ului.
La 21 ianuarie, Guvernul a aprobat un proiect de lege care presupune deschiderea de noi locuri de muncă pentru invalizi în perioada 2004-2006. Proiectul prevede: subvenții în mărime de un salariu minim pe o durată de 18 luni, cu începere din 2005, pentru agenții economici care vor angaja invalizi absolvenți ai instituțiilor de învățămînt finanțate de la bugetul de stat; stabilirea unor comenzi de stat pentru întreprinderile specializate ale invalizilor; acordarea serviciilor de integrare profesională; aprobarea unei liste cu funcții și profesii care urmează a fi ocupată preferențial de invalizi, precum și crearea întreprinderilor și secțiilor specializate pentru utilizarea muncii invalizilor.
Guvernul a mai revizuit Regulamentul cu privire la înregistrarea partidelor și altor organizații social-politice, aducîndu-l în concordanță cu prevederile amendamentelor operate de către Parlament, în noiembrie 2003, la principala lege care reglementează activitatea formațiunilor politice (A se vedea e-journal, nr. 20, 3 decembrie 2003) și a completat Legea Guvernului cu un nou articol care stabilește asigurarea controlului respectării legislației Republicii Moldova în Gagauz-Yeri prin intermediul Cancelariei de Stat.
2. Președinție
Obiective noi pentru un an nou
La 15 ianuarie, Președintele țării, Vladimir Voronin, a convocat o ședință în cadrul căreia, potrivit unui comunicat de presă remis spre difuzare de către Președinție, au fost discutate rezultatele preliminare ale anului 2003, precum și sarcinile Guvernului și cele ale Legislativului pentru anul 2004. Printre principalele probleme abordate se numără cele legate de perfecționarea legislației privind insolvabilitatea și de implementarea sistemului asigurărilor obligatorii de asistență medicală. Astfel, a fost accentuată necesitatea creării condițiilor pentru a se evita "falimentarea intenționată" a întreprinderilor, pentru a se asigura sporirea "responsabilității conducătorilor întreprinderilor insolvabile", sprijinirii agenților economici aflați "în dificultate din motive obiective" și prevenirii distrugerii potențialului economic. De asemenea, Guvernului i s-a recomandat să faciliteze trecerea la noul sistem de asigurări medicale obligatorii pe calea "unei campanii de comunicare eficiente, care ar cuprinde și informarea specială a cadrelor medicale, a conducătorilor de întreprinderi despre esența sistemului în cauză, volumul pachetului unic de servicii medicale și sursele financiare de susținere și dezvoltare a asistenței medicale calitative".
Întrevedere cu Rudolf Perina
La scurt timp după ce Președintele moldovean, Vladimir Voronin, și ambasadorul american, Heather M. Hodges, au căzut de acord în cadrul unei întîlniri asupra necesității consolidării și extinderii relațiilor bilaterale dintre Republica Moldova și SUA, a urmat vizita la Chișinău a lui Rudolf Perina, negociator special al Departamentului de Stat al SUA pentru conflictele din Eurasia. În cadrul întrevederii acestuia cu Vladimir Voronin, din 19 ianuarie curent, a fost realizat "un schimb de opinii cu privire la stadiul actual al negocierilor în problema transnistreană" și căile de impulsionare a reglementării acesteia. Potrivit serviciului de presă al Președinției, demnitarii au mai subliniat, într-un limbaj deja familiar nouă, "importanța conjugării eforturilor tuturor părților pentru urgentarea soluționării pașnice" a conflictului transnistrean.
Reiterarea interesului pentru integrarea europeană
La 22 ianuarie, șeful statului a convocat o reuniune cu reprezentanții misiunilor diplomatice acreditate în Republica Moldova în cadrul căreia a reafirmat interesul autorităților de la Chișinău pentru integrarea europeană. Vladimir Voronin a subliniat că statul pe care îl reprezintă este dispus să asigure îndeplinirea "criteriilor de bază ale Uniunii Europene, implementarea treptată a politicilor comunitare, armonizarea legislației și a standardelor naționale cu cele comunitare". Stabilirea integrării europene drept prioritate de politică externă a Republicii Moldova este justificată, în opinia Președintelui Voronin, de consensul social în această privință, cît și de succesele economice din ultima perioadă, fapt care a avut efecte pozitive și asupra sferei sociale. Totodată, șeful statului moldovenesc s-a arătat a fi conștient de faptul că "tendințele pozitive ce s-au prefigurat constituie doar începutul relansării economice a statului nostru și că întreaga societate va trebui să depună eforturi mari, conjugate pentru înfăptuirea unor importante reforme structurale, ce i-ar permite Republicii Moldova să adere la marea familie europeană". În acest context, s-a promis că acțiunile care au început în 2003 în scopul integrării Moldovei în Uniunea Europeană (UE) "vor continua în anul curent cu o mai mare amploare".
Este îmbucurător că s-a însușit, ceea ce transpare în mod evident din discursul Președintelui Voronin, faptul că obținerea unui succes real pe calea integrării Republicii Moldova în UE depinde în primul rînd de noi și apoi de sprijinul acestui organism continental. Drept dovadă ne poate servi faptul că șeful statului a insistat mai întîi asupra necesității amplificării capacității noastre "de a promova reformele necesare, conform cerințelor Uniunii Europene", și apoi asupra celei de consolidare a relațiilor dintre Republica Moldova și UE, reafirmîndu-se în acest sens interesul părții moldovenești pentru deschiderea unei reprezentanțe permanente a Comisiei Europene la Chișinău și pentru dinamizarea relațiilor cu un șir de state europene.
II. Transnistria
Conflictul transnistrean continuă să fie în vizorul comunității internaționale
În discursul inaugural adresat Consiliului Permanent al OSCE ministrul de Externe al Bulgariei și Președintele în exercițiu al OSCE, Solomon Passy, și-a exprimat încrederea că mediatorii și reprezentanții Republicii Moldova și cei ai Transnistriei vor continua lucrul în cadrul formulei pentagonale de negocieri în vederea elaborării unui mecanism constituțional viabil, care va fi susținut de majoritatea cetățenilor Republicii Moldova. Cu acest prilej, ministrul de Externe bulgar a reconfirmat disponibilitatea OSCE de a oferi garanții internaționale pentru o asemenea soluție. În același timp, Passy și-a exprimat speranța că Federația Rusă va continua procesul de evacuare a munițiilor sale din regiunea transnistreană în conformitate cu angajamentele sale internaționale.
Un prim pas în vederea realizării obiectivelor președinției bulgare a OSCE cu privire la cazul Republicii Moldova va fi întîlnirea mediatorilor programată pentru 26-27 ianuarie la Sofia, la care se va discuta problema reluării negocierilor în format pentagonal, conținutul acestora și periodicitatea rundelor de tratative. Reamintim că după refuzul autorităților moldovene de a semna proiectul de memorandum propus de Federația Rusă în noiembrie 2003, negociatorii nu s-au mai întîlnit în cadrul ședințelor lunare. În acest context, atît cele două părți, cît și reprezentanții mediatorilor și-au exprimat speranța că întîlnirea de la Sofia va relansa procesul de negocieri. Între aceștia rămîn însă divergențe importante cu privire la rolul pe care îl va juca în acest proces planul de reglementare propus de Rusia anterior. Astfel, autoritățile moldovene au declarat că au pregătit un nou plan de reglementare în baza proiectului rus, cele transnistrene au declarat că au pregătit planul lor propriu de reglementare, care preconizează divizarea atribuțiilor între părți pe bază de paritate, iar reprezentanții Rusiei au dat de înțeles că vor insista asupra promovării planului lor drept unicul document viabil care poate duce la o soluție politică a conflictului transnistrean. Se cunoaște însă că și OSCE are pregătit un plan elaborat de mediatori în cadrul a cîteva runde de negocieri înainte de apariția planului rus.
Între timp, despre stadiul actual și perspectivele procesului de reglementare a conflictului transnistrean Președintele Vladimir Voronin a discutat cu Rudolf Perina, negociator special al Departamentului de Stat al SUA pentru conflictele din Eurasia. Se așteaptă ca și în timpul vizitei la Moscova a Secretarului de Stat al SUA, Colin Powell, din 26-27 ianuarie curent, acesta să ridice problema conflictelor nesoluționate din fosta Uniune Sovietică, în mod special a celor din Georgia și Moldova, precum și problema retragerii armatelor ruse de pe teritoriul acestor două state. În ajunul întîlnirii acestuia cu Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, ziarul moscovit "Izvestia", din 26 ianuarie 2004, a publicat pe prima pagină un articol în care Colin Powell constata că deși Rusia are "interese firești" în afacerile vecinilor săi, SUA "recunosc în aceeași măsură integritatea suverană a vecinilor Rusiei, precum și dreptul acestora la niște relații pașnice și respectuoase la hotarele lor". Aceste comentarii au fost interpretate de mai mulți analiști occidentali drept o referință explicită la politica Rusiei față de Georgia și la poziția acesteia față de procesul de negocieri în vederea reglementării conflictului transnistrean din Republica Moldova.
Cu referință la problema retragerii munițiilor ruse din regiunea transnistreană, Aleksandr Novojilov, ambasadorul cu misiuni speciale al Rusiei care va reprezenta Moscova la întîlnirea de la Sofia, a declarat că nu există dovezi precum că pauza de o lună în procesul de retragere a munițiilor ruse din Transnistria se datorează blocării procesului de către transnistreni. Novojilov a admis totuși că administrația de la Tiraspol ar fi putut introduce o pauză pentru a obține garanții de securitate prin menținerea prezenței militare ruse în regiune, lucru pe care Rusia îl înțelege, dar care nu o va împiedica să-și onoreze angajamentele cu privire la retragerea integrală a munițiilor sale din regiune.
Deținuții politici moldoveni de la Tiraspol
Andrei Ivanțoc, unul din cei trei prizonieri politici din "grupul Ilașcu" deținuți de peste 12 ani de către autoritățile de la Tiraspol, a încetat greva foamei la care a recurs la 28 decembrie 2003 în semn de protest față de condițiile inumane de detenție. Ivanțoc a încetat greva foamei după ce a fost vizitat de un medic al Crucii Roșii. Misiunea OSCE s-a arătat îngrijorată față de condițiile de detenție ale celor trei deținuți moldoveni de la Tiraspol și a declarat că eliberarea acestora ar constitui un gest umanitar și de reconciliere din partea autorităților transnistrene, dar și un gest de răspuns față de decretul Președintelui Vladimir Voronin din noiembrie 2003 prin care au fost amnistiați combatanții care au luptat în războiul din 1992 în componența formațiunilor transnistrene.
Atît Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO), cît și Parlamentul European au solicitat Republicii Moldova și Rusiei să intervină pentru ameliorarea situației celor trei deținuți politici din Transnistria. Aceste acțiuni au survenit în urma unei serii de demersuri ale diplomației române, toți cei trei deținuți fiind cetățeni ai României.
Pe de altă parte, ziarul bucureștean "Ziua" și Asociația Civic Media din România au inițiat o campanie de colectare de semnături pentru eliberarea deținuților din "Grupul Ilașcu". Pe lîngă o serie de personalități distincte ale vieții politice și culturale din România, dar și un număr mare de cetățeni de rînd, campaniei i s-au alăturat o serie de asociații de renume, cum ar fi Asociația Româna de Sociologie, Agenția de Monitorizare a Presei, cîteva confederați sindicale și un șir de organizații ale românilor din diasporă.
III. Studii, analize, comentarii
Raportul de forțe: putere-opoziție
Igor Boțan, 28 ianuarie 2004
Deși pînă la demararea următoarei campanii electorale pentru alegerea Parlamentului a rămas aproximativ un an de zile, principalele forțe politice au început deja discuțiile despre formarea alianțelor, precum și testarea mesajelor care ar putea avea priză la alegători
| »»» |
Retrospectiva anului economic 2003
Iurie Gotișan, 28 ianuarie 2004
Într-un interviu acordat unui post de televiziune la sfîrșitul anului 2003, șeful Cabinetului de miniștri declara ferm și cu emfază că anume sub guvernarea actuală PIB-ul țării este în creștere al treilea an consecutiv
| »»» |
|
|
|