ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
An. II, nr. 25, 25 februarie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

Disensiuni inerente specificului vieții noastre politice

Un loc aparte în cîmpul de preocupări ale legislatorilor moldoveni l-a ocupat în ultimele două săptămîni examinarea chestiunii privind ridicarea imunității parlamentare a cîtorva deputați creștin-democrați, care se dorește a fi trași la răspundere administrativă pentru pichetarea Ambasadei Federației Ruse, sediului Televiziunii, precum și pentru desfășurarea unor acțiuni de protest neautorizate. Răspunzînd astfel la solicitarea organelor procuraturii, mai mulți deputați comuniști și independenți au votat în două ședințe plenare diferite pentru lipsirea lui Vlad Cubreacov, Ștefan Secăreanu, Valentin Chilat și a președintelui PPCD, Iurie Roșca, de imunitate parlamentară.

Acte legislative

Adoptînd în regim de urgență Legea pentru modificarea legii cu privire la Guvern, la doar două zile de la aprobarea unei hotărîri guvernamentale în acest sens, Parlamentul a decis să reorganizeze Ministerul Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului (MECDT) în două structuri separate: (1) Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale (MERN) și (2) Departamentul Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului (DCDT). Această transformare instituțională se produce după ce Președintele Voronin, participînd la ședința colegiului MECDT, a adus critici serioase la adresa acestui minister, dar și după ce fostul conducător al MECDT, Gheorghe Duca, a fost ales în funcția de președinte al Academiei de Științe a Moldovei, el nefiind mai mult în posibilitatea de a-și exercita atribuțiile de ministru.

Parlamentarii au decis prin Legea pentru modificarea Codului muncii să excludă din acest cod norma care obliga angajatorul solicitant de licență să aibă permisiunea eliberată de organele de protecție a muncii. Inițiativa respectivă a fost promovată în scopul reducerii numărului de acte necesare pentru obținerea licenței și stimulării dezvoltării business-ului mic.

Hotărîrea privind aniversarea a 645-a a statului Moldova instituie marcarea celor 645 ani de la apariția statului medieval Moldova, prin organizarea unor acțiuni de sărbătorire la nivel republican și local a acestui eveniment "de mare însemnătate pentru statornicirea și dăinuirea poporului moldovenesc". Adoptarea acestui act a fost motivată prin necesitatea de a se contribui la consolidarea societății "moldovenești multinaționale", la accelerarea procesului de restabilire a integrității teritoriale și la afirmarea Republicii Moldova pe plan european.

Parlamentul a mai ratificat și un șir de acte internaționale, printre care: (1) Acordul privind comerțul liber între Republica Moldova și Ucraina; (2) Hotărîrea Consiliului șefilor de guverne ale statelor membre ale CSI cu privire la remunerarea muncii în organele comunitare, act care prevede majorarea retribuirii funcționarilor angajați în structurile CSI, pentru a aduce salariile acestora în concordanță cu nivelul de trai general; (3) Statutul Organizației Intra-Europene a Administrațiilor Fiscale, instituție care promovează cooperarea și schimbul de experiență dintre administrațiile fiscale ale țărilor-membre; (4) Convenția de la Stockholm privind poluanții organici persistenți, act ce are menirea de a proteja sănătatea omului și mediul ambiant împotriva influenței negative a poluanților organici persistenți.

Săptămîna trecută a fost adoptată Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la activitatea farmaceutică, prin care au fost interzise comercializarea sau schimbul de medicamente și produse farmaceutice între furnizorii angro. De asemenea, s-a stabilit că importul medicamentelor și produselor farmaceutice se va efectua direct de la producători sau distribuitorii autorizați ai acestora.

Prin alte două hotărîri Parlamentul l-a desemnat în funcția de prim-adjunct al procurorului general pe Valeriu Gurbulea, care a deținut pînă în prezent funcția de secretar al Consiliului Suprem de Securitate de pe lîngă Președintele Republicii Moldova, și a confirmat componența Colegiului Procuraturii Generale. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

În ședința sa, din 11 februarie curent, Guvernul i-a eliberat din funcțiile de viceminiștri ai Afacerilor Externe pe Ion Stăvilă și pe Vitalie Slonovschi, totodată înlocuindu-i pe aceștia cu Eugenia Kistruga, fost consilier prezidențial pentru probleme de politică externă, și cu Sergiu Stati, ex-consultant principal al acesteia. Remanierile respective se produc la puțin timp după ce Andrei Stratan l-a substituit în funcția de ministru al Afacerilor Externe pe Nicolae Dudău.

Peste o săptămînă Victor Zlacevschi, reprezentantul organului legislativ moldovenesc în Adunarea interparlamentară a CSI, a fost numit în funcția de ambasador al Republicii Moldova în România. Tot atunci Anatol Dubrovschi, ex-consilier prezidențial pentru problemele culturii, învățămîntului și științei, a fost numit în calitatea de viceministru al Educației, iar Valeriu Lazăr, directorul firmei de consulting "Intelligent Service", a fost desemnat în funcția de ministru adjunct al Economiei.

Hotărîri

Dînd curs deciziei comisiei pentru lichidarea Companiei de Stat "Teleradio-Moldova", Executivul a aprobat la 11 februarie o hotărîre prin care dispune lichidarea acestei companii în vederea reorganizării ei în instituție publică. După ce decizia respectivă va fi reafirmată și de Parlament, va fi interesant a se urmări dacă angajații mai puțin loiali față de actuala conducere a Companiei de Stat "Teleradio-Moldova" vor fi reangajați în slujba noii instituții publice a audiovizualului.

În virtutea obligațiunilor sale asumate față de patronat și sindicate, săptămîna trecută Guvernul a aprobat o hotărîre prin care se prevede asigurarea, începînd cu 1 februarie 2004, a unor salarii tarifare lunare de 440 lei pentru categoria întîi de calificare a angajaților unităților economice cu autonomie financiară și de 360 lei pentru aceeași categorie de calificare pentru angajații din instituțiile medico-sanitare publice încadrate în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală, precum și pentru personalul auxiliar din întreprinderile care activează în domeniul agrar. În cazul ultimelor se va admite trecerea graduală la noile salarii tarifare, proces care însă nu va trebui să depășească data-limită de 1 septembrie 2004.

Guvernul a mai aprobat, la 18 februarie a.c., un program care vizează dezvoltarea ramurii farmaceutice în perioada anilor 2004-2006. Programul prevede dezvoltarea științei farmaceutice, extinderea rețelei de aprovizionare cu medicamente a instituțiilor medicale de pe întreg teritoriul republicii, asigurarea calității medicamentelor etc. În cadrul aceleiași ședințe ministerelor de resort li s-au dat indicații ca în timp de două săptămîni să elaboreze un alt plan, realizarea căruia ar permite deschiderea "în fiecare localitate și spital a cel puțin unei farmacii de stat".

Potrivit unui alt proiect de lege se preconizează construcția gazoductului magistral de înaltă presiune Căușeni-Chișinău, cu o lungime de 85 km și cu un cost aproximativ de 25 mln USD. Potrivit autorilor proiectului în cauză, darea în exploatare a acestui gazoduct va spori gradul de securitate energetică a capitalei țării, precum și va permite gazificarea altor 20 de localități din republică.

Guvernul a aprobat, de asemenea, și Regulamentul cu privire la ocuparea prin concurs a funcțiilor publice vacante. Potrivit acestuia, doritorii de a ocupa funcții publice vor trebui să susțină o probă scrisă, care va consta în executarea unor lucrări, teste etc., și un interviu, asumîndu-și totodată obligația de a achita anumite taxe pentru participarea la concurs.

Ședința CNIE

În cadrul unei noi ședințe, din 14 februarie curent, a Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE), prezidată de prim-ministrul Vasile Tarlev, reprezentanții mai multor ministere și departamente responsabile de elaborarea Planului de acțiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană au avansat propuneri care vizează conținutul acestui document. Aceste propuneri urmează a fi discutate cu experții europeni în cadrul celei de-a doua runde de negocieri pe marginea documentului în cauză, care va avea loc pe 23 februarie la Bruxelles. În acest context, premierul Vasile Tarlev a subliniat, potrivit unui comunicat difuzat de către serviciul de presă al Guvernului, că "în Planul de acțiuni trebuie prevăzute activități de dezvoltare a Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei, a Acordului de Parteneriat și Cooperare, colaborării în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est". În opinia prim-ministrului, "direcțiile prioritare în acțiuni ale Moldovei [trebuie să vizeze] deschiderea la Chișinău a Delegației permanente a UE, semnarea acordului asimetric de liber schimb și a celui de stabilizare și asociere, bazat pe cele patru libertăți: libera circulație a mărfurilor, a banilor, a serviciilor și a cetățenilor". cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Edificarea unei societăți informaționale

Necesitatea elaborării și implementării unui program național de conectare gratuită la Internet a instituțiilor de învățămînt și a bibliotecilor a fost discutată în cadrul unei ședințe convocate de Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin. În cadrul acestei reuniuni, șeful statului a declarat că "edificarea unei societăți informaționale trebuie să devină o prioritate națională și să se înscrie în contextul eforturilor de integrare europeană a țării noastre. Realizarea opțiunii de integrare europeană depinde în mare măsură de implementarea standardelor europene, în special în domeniile social-economic, educațional, informațional". În acest context, se impun acțiuni cardinale și neordinare pentru asigurarea unui salt calitativ în direcția informatizării societății noastre, Președintele Voronin remarcînd că premisele unor astfel de realizări există.

Șeful statului a pledat pentru elaborarea și lansarea operativă a unui program de edificare a societății informaționale în Republica Moldova, o primă etapă a căruia ar fi conectarea gratuită la Internet, pînă la sfîrșitul anului 2005, a instituțiilor de învățămînt preuniversitar și a bibliotecilor. În acest scop s-a recomandat crearea unui grup de lucru, sub conducerea ministrului Educației, care ar coordona și ar monitoriza procesul de implementare a programului în cauză. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Un nou plan de reglementare transnistreană

La insistența președinției bulgare a OSCE, la 16 februarie misiunea OSCE de la Chișinău a dat publicității planul de reglementare transnistreană elaborat de către mediatori în toamna anului 2003, plan care a fost prezentat părților moldovenească și transnistreană ceva mai devreme potrivit înțelegerilor de la Sofia. Documentul intitulat "Propunerile și recomandările mediatorilor din partea OSCE, Federației Ruse, Ucrainei cu privire la reglementarea transnistreană" nu stabilește un termen exact pentru finalizarea negocierilor sau adoptarea unei Constituții federale, ci vorbește doar la general despre viitoarea structură a statului, a Parlamentului și a modului în care va fi ales Președintele. Astfel, Republica Moldova reunificată ar urma să devină stat federal, cu un singur subiect federal - Transnistria. Subiectul federal va putea părăsi federația în cazul în care Republica Moldova se va alipi la un alt stat sau își va modifica statutul său actual de subiect al dreptului internațional. Planul prevede și o serie de garanții politice, economice, umanitare și militare. Cele din urmă ar urma să fie asigurate de către un contingent internațional de forțe de menținere a păcii cu mandat OSCE. Planul acordă mai multe puteri organelor federale decît cel propus de către Federația Rusă în noiembrie 2003, precum și puteri de control asupra subiecților federali. Prin acest nou document se propune instituirea unui Parlament federal bicameral, a cărui cameră superioară ar fi aleasă potrivit principiului administrativ-teritorial, în timp ce șeful statului ar fi ales fie prin vot direct, fie prin votul Parlamentului.

Cele două părți au prezentat deja mediatorilor propunerile și comentariile lor pe marginea noului plan. Acestea urmează să fie discutate de către mediatori pe 24 februarie la Belgrad, în cadrul unei noi întîlniri trilaterale.

Retragerea munițiilor ruse din Transnistria

Ministrul rus al Apărării, Serghei Ivanov, a declarat în cadrul conferinței anuale a NATO de la Munchen din 6-7 februarie că Rusia ar putea cere renegocierea acordurilor de la Istanbul, în particular a Tratatului adaptat privind Forțele Convenționale din Europa (FACE). Potrivit lui Ivanov, FACE își va pierde capacitatea de a contribui la menținerea stabilității și a balanței de interese în Europa o dată cu apropiata aderare la NATO a șapte noi membri, o parte din care nu au participat la elaborarea FACE. În aceste noi condiții politico-militare Rusia consideră justificată cererea sa de a renegocia termenele de evacuare a trupelor și munițiilor sale din Georgia și Moldova.

Cîteva zile mai tîrziu, ambasadorul Rusiei în Republica Moldova, Iuri Zubakov, declara în cadrul unei conferințe de presă la Chișinău că Rusia și-a îndeplinit integral obligațiile asumate prin FACE în ceea ce privește Republica Moldova, iar contingentul militar rus staționat în Transnistria va fi evacuat imediat ce vor fi create condițiile necesare. Potrivit lui Zubakov, pauza de aproape două luni din procesul de evacuare se datorează unor complicații apărute ca urmare a eșecului planului rus de reglementare transnistreană, precum și ca urmare a nereglementării problemei compensațiilor financiare revendicate de autoritățile transnistrene.

În replică la declarațiile ambasadorului Zubakov, Ministerul de Externe de la Chișinău a difuzat un comunicat în care reamintește că problema soluționării politice a conflictului transnistrean nu poate fi în nici un mod sincronizată cu cea a retragerii armamentului și trupelor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova și îndeamnă Rusia să-și onoreze angajamentele de la Istanbul în mod necondiționat. Potrivit comunicatului, orice legătură între nesemnarea planului Kozak și blocarea procesului de retragere a munițiilor "este contraproductivă soluționării conflictului și poate avea doar repercusiuni negative asupra comportamentului liderilor transnistreni la masa de negocieri".

Această poziție nu pare însă să fie împărtășită și de autoritățile transnistrene, care au declarat recent că doresc ca Rusia să-și mențină prezența militară în regiune pînă la reglementarea definitivă a conflictului dintre Chișinău și Tiraspol.

Disputa în jurul comisariatului de poliție moldovenească de la Tighina (Bender)

Situația în jurul comisariatului de poliție și penitenciarului pentru deținuți bolnavi de tuberculoză de la Tighina, subordonate administrativ Chișinăului, s-a agravat simțitor pe parcursul ultimelor două săptămîni. Autoritățile locale de la Tighina (Bender) insistă de mai mulți ani ca aceste două instituții să fie evacuate din oraș, lucru pe care l-au cerut în mod imperativ din luna august 2003, deconectînd ambele instituții de la rețelele orășenești de alimentare cu energie și apă. Deoarece mai multe runde de negocieri pe marginea acestei probleme în cadrul CUC nu au dus la nici un rezultat, autoritățile locale au recurs săptămîna trecută la o serie de acțiuni de expulzare forțată a comisariatului de poliție moldovenească de la Tighina (Bender). După demontarea geamurilor și ușilor unei părți a blocului în care își are sediul comisariatul, acestea au recurs la demontarea acoperișului blocului, inclusiv a unor birouri ocupate de către comisariat. Deși incidentul nu s-a soldat cu ciocniri violente între lucrătorii comisariatului și echipa de muncitori transnistreni, acesta și-a lăsat amprenta asupra relațiilor și așa tensionate dintre Chișinău și Tiraspol. Ministrul moldovean al Reintegrării a calificat acțiunile autorităților de la Tighina (Bender) drept o încălcare flagrantă a Acordului de încetare a focului din 1992 și o provocare la adresa Chișinăului. Pe de altă parte, Misiunea OSCE din Republica Moldova a chemat autoritățile transnistrene să se abțină de la acțiuni unilaterale care ar putea duce la destabilizarea situației.

cuprins articolul precedent


III. Studii, analize, comentarii

Potențiale surse de conflict electoral
Igor Boțan, 25 februarie 2004

Pregătirile pentru viitoarele alegeri parlamentare au demarat deja, deși pînă la startul oficial al campaniei electorale a rămas aproximativ un an. Deocamdată, eforturile potențialilor concurenți electorali sînt concentrate asupra dezbaterilor privind viitoarele alianțe electorale și asupra relațiilor dintre putere și opoziție »»»


Disonanțele latente dintre autorități și producătorii autohtoni
Iurie Gotișan, 25 februarie 2004

Pentru producătorii autohtoni expoziția inaugurată la 10 februarie sub genericul "Fabricat în Moldova" a fost o ocazie bună nu atît de a-și demonstra mărfurile produse, majoritatea dintre care le-am putut vedea și cu alte ocazii similare, cît mai degrabă de a se plînge încă o dată autorităților de legislația proastă »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect