ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. II, nr. 29, 28 aprilie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

1.1. Incidente în lanț

După ce doleanța deputaților creștin-democrați de a adresa interpelări Guvernului nu a fost satisfăcută în cadrul ultimei ședințe a Parlamentului din ajunul Sfintei Sărbători de Paști, invocîndu-se necesitatea evitării unor confruntări nedorite în timpul Săptămînii Patimilor, această doleanță a fost ignorată și în săptămîna ce a urmat, deși cea mai severă perioadă prepascală a trecut. În aceste condiții, la sfîrșitul ședinței plenare a Legislativului din 16 aprilie Iurie Roșca, liderul fracțiunii creștin-democrate, a rostit o declarație prin care s-a solicitat în mod imperativ eliberarea Eugeniei Ostapciuc din funcția de președinte al Parlamentului, acuzînd-o de încălcarea drepturilor opoziției și de tăinuirea unor informații cerute de reprezentanții acesteia.

La următoarea ședință, din 22 aprilie, cîțiva deputați ai PPCD au blocat tribuna centrală, revendicînd demisia necondiționată a speaker-ului Eugenia Ostapciuc. Încercînd să riposteze, un grup de deputați comuniști i-au îmbrîncit pe deputații creștin-democrați, reușind să-l scoată cu forța pe Vlad Cubreacov din sala de ședințe. Ședința a continuat în pofida faptului că tribuna centrală a Parlamentului a rămas blocată de deputații creștin-democrați pe întreg parcursul acesteia. La finalul ședinței Eugenia Ostapciuc a anunțat că săptămîna ce va urma va fi adoptată o lege care va permite scoaterea cu forța din sala de ședințe a deputaților care vor periclita lucrările organului legislativ.

1.2. Acte legislative

Deși inițial a provocat foarte multe obiecții și dezbateri aprinse, Legea cu privire la taxa off-shore a fost totuși adoptată de Parlament într-o variantă perfecționată. Conform legii, prin taxă off-shore se înțelege o plată obligatorie cu titlu gratuit, care nu este impozit. Prin zonă off-shore se înțelege țara (teritoriul) cu un regim de înlesniri fiscale și/ sau care limitează accesul la informațiile despre operațiunile financiare efectuate prin această zonă.

Subiecți ai impunerii vor fi considerate persoanele fizice și juridice, rezidenții Republicii Moldova prevăzuți de legislația fiscală care efectuează operațiuni comerciale și financiare la import prin intermediul zonei off-shore.

Taxa off-shore se va achita la bugetul de stat de către rezidenții Republicii Moldova, subiecți ai impunerii, pînă la transferarea mijloacelor bănești în lei moldovenești la cursul oficial al Băncii Naționale în mărime de 15%, se va include în componența cheltuielilor generale și administrative și se va deduce din venitul impozabil la determinarea obligațiilor privind impozitul pe venit în modul general stabilit.

Amintim că printre obiecțiile principale care au fost expuse împotriva adoptării legii au fost pericolul creșterii prețurilor la produsele petroliere și la alte produse de import, prejudicierea intereselor actualilor și potențialilor investitori, apariția unor contradicții cu tratatele internaționale pe care le are încheiate Republica Moldova și care prevăd evitarea dublei impuneri etc.

Art.15 din Legea bugetului de stat pe anul 2004 prevede instituirea unui fond pentru susținerea sectorului agrar în sumă de 36 milioane lei. În vederea introducerii mecanismului de reglementare a folosirii acestuia Parlamentul a aprobat Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind modul de utilizare a mijloacelor din Fondul pentru susținerea sectorului agrar. Conform hotărîrii în cauză, 22 milioane de lei, administrate și gestionate de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, vor fi utilizate pentru subvenționarea și stimularea creditării agenților economici producători de producție agricolă de către băncile comerciale, asociațiile de economii și împrumut ale cetățenilor și de către Corporația de Finanțare Rurală. Celelalte 14 milioane de lei, administrate și gestionate de către întreprinderea de stat "Moldresurse", vor fi utilizate pentru stimularea creării stațiunilor tehnologice de mașini.

Regulamentul aprobat prevede că valoarea maximă a subvenției acordate unui producător de producție agricolă în decursul unui an calendaristic nu poate depăși 85 mii lei, în timp ce subvențiile pentru stimularea creării stațiunilor tehnologice de mașini nu vor depăși 25% din costul tehnicii și utilajului agricol procurat.

(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT). cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

2.1. Hotărîri

  • Guvernul a aprobat un proiect de lege care vizează reorganizarea fondurilor de investiții care există pe piața valorilor mobiliare în fonduri de investiții mutuale pe motiv de neeficiență a acestora pe piața investițională. Potrivit documentului, acționarii vor avea posibilitatea de a obține resurse financiare importante în urma răscumpărării acțiunilor, vor putea decide asupra oportunității schimbării acțiunilor fondului pe acțiunile societăților pe acțiuni din portofoliile acestor fonduri. Răscumpărarea acțiunilor de către fondurile de investiții nemutuale se va efectua pînă la data de 1 noiembrie 2004, la prețurile propuse de fondurile mutuale. Totodată, limita minimă a prețului de răscumpărare nu poate fi mai mică de 50 la sută din prețul nominal al acțiunii.

  • Guvernul a instituit recent Comitetul de coordonare pentru lichidarea barierelor în transportul auto internațional, precum și componența nominală a acestuia. Președinte al Comitetului a fost numit prim-viceprim-ministrul Vasile Iovv, vicepreședinte - Vasile Zgardan, ministrul Transporturilor și Comunicațiilor, iar secretar - Grigore Baltag, șef al direcției industrie și infrastructură a Cancelariei de Stat. Comitetul nou-creat va înființa grupuri de lucru ce vor activa în direcția lichidării barierelor transfrontaliere care țin de aplicarea Convenției TIR, simplificarea formalităților vamale și eliberarea vizelor pentru șoferi. De asemenea, grupurile de lucru respective vor elabora măsuri ce țin de lichidarea barierelor tehnice și examinarea problemelor ce țin de aplicarea corectă și simplificarea, după caz, a cerințelor vizînd capacitatea și dimensiunile autovehiculelor, armonizarea legislației naționale și normativelor tehnice în domeniul transportului cu actele internaționale, elaborarea propunerilor de implementare a certificatului internațional de cîntărire. Alte acțiuni ce se preconizează de a fi întreprinse sînt perfecționarea cadrului fiscal și elaborarea propunerilor privind lichidarea treptată a impozitelor locale și speciale, aplicarea asigurării "Cartea verde", anularea sau diminuarea plăților de tranzit și a celor pentru volumul carburanților în rezervorul autovehiculelor etc.

  • Consiliul Creditorilor de Stat va încheia cu SA "Covoare-Ungheni" un Acord-memorandum de reeșalonare a datoriilor întreprinderii față de bugetul public național. În acest mod, plățile restante față de buget, în valoare de 15 milioane lei, vor fi reeșalonate pe un termen de 5 ani, potrivit unui proiect de lege avizat săptămîna trecută de Executiv. SA "Covoare-Ungheni" activează în condițiile Acordului-memorandum încheiat cu Consiliul Creditorilor în aprilie 1996. La acea dată datoriile istorice ale întreprinderii constituiau 33,8 milioane lei.

    Pînă în prezent societatea a reușit să achite peste 56% din datorii. Totodată, achitarea integrală a plăților restante, potrivit memorandumului, este preconizată pînă la 30 iunie 2005. În urma unui studiu efectuat pe baza evoluției stării economico-financiare a întreprinderii, s-a constatat că aceasta nu va reuși, în termenul rămas, să achite integral datoriile. SA "Covoare Ungheni" este o întreprindere cu capital privat. În anul 2003 volumul vînzărilor nete a constituit 75 milioane lei, fiind în creștere cu 3,7 milioane lei comparativ cu anul precedent. Profitul brut, obținut de întreprindere anul trecut, a constituit 6,8 milioane lei.

  • Tot săptămîna trecută a fost aprobat și proiectul de lege ce vizează modificarea și completarea Legii privind licențierea unor genuri de activitate, care prevede simplificarea procedurii de acordare a licențelor pentru agenții economici. Potrivit proiectului, s-a propus să fie investite cu dreptul de licențiere autoritățile administrației publice locale de nivelul al doilea pentru activitatea de comercializare cu amănuntul a băuturilor alcoolice și a produselor din tutun.

    O altă modificare prevede reducerea și comasarea genurilor de activitate supuse Legii. În prezent Legea prevede 58 genuri de activitate licențiate, iar potrivit modificărilor propuse acestea vor fi în număr de 47. Din listă vor fi excluse astfel de genuri de activitate precum expertiza judiciară, lucrările de prospectare (de cercetare a unui teren cu scopul de a descoperi și a localiza zăcăminte minerale utile), de cercetare arheologică etc.

    În scopul debirocratizării procesului de licențiere, se propune excluderea prezentării obligatorii a certificatului despre lipsa datoriilor la bugetul consolidat și cel al asigurărilor sociale de stat. Potrivit Directorului Camerei de Licențiere, Zinaida Chistruga, legislația în vigoare prevede că existența acestor datorii constituie temei de retragere a licenței. În acest mod vor fi evitate cheltuielile suportate de agenții economici pentru autentificarea la notar a copiilor documentelor respective.

cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

3.1. Eradicarea corupției

Președintele Vladimir Voronin s-a întreținut cu Holly Wiseman, expert american în domeniul combaterii corupției, antrenat în realizarea unui program de asistență în vederea restructurării Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și a Corupției (CCCEC). În cadrul întrevederii, la care a participat și ambasadorul SUA în Republica Moldova, Heather M. Hodges, s-a discutat pe marginea căilor și modalităților de eficientizare a activității CCCEC. Cu acest prilej, Președintele Voronin a subliniat importanța pe care o atribuie autoritățile de la Chișinău problemei combaterii crimelor economice și corupției, solicitînd în acest context asistență în vederea expertizării proiectelor Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției (SNPCC) și a Planului de acțiuni pentru realizarea SNPCC, aprobate de curînd la ședința lărgită a Consiliului Suprem de Securitate și publicate în ziarul guvernamental Moldova suverană din 22 aprilie curent. Realizarea prevederilor documentelor în cauză este menită să contribuie la stăvilirea corupției, fenomen care, în opinia șefului statului, "frînează dezvoltarea social-economică a statului nostru, subminează orice reforme în Republica Moldova, devenind chiar o problemă a securității statului".

Această percepție a Președintelui Voronin, care este în mod vizibil în defavoarea CCCEC, a fost reafirmată și la ședința, din 23 aprilie, a Colegiului acestei instituții. În cadrul ședinței în cauză șeful statului și-a exprimat insatisfacția în legătură cu activitatea CCCEC pe motiv că această instituție nu a reușit să-și onoreze rațiunile pentru care a fost constituită. În vederea remedierii deficiențelor depistate în activitatea CCCEC, Vladimir Voronin a recomandat optimizarea structurii Centrului, participarea mai activă la perfecționarea cadrului legislativ existent în sensul excluderii condițiilor care generează fenomenul corupției, concentrarea atenției asupra muncii analitice și de prevenire a actelor de corupție, conlucrarea mai strînsă cu alte structuri de drept etc.

3.2. Prioritatea absolută a politicii interne și externe a Republicii Moldova

Șeful statului, Vladimir Voronin, a participat recent la ceremonia de înmînare a certificatelor de absolvire a cursurilor de integrare europeană pentru 35 de funcționari publici din diverse ministere și departamente de stat. Cu această ocazie, Președintele Voronin a subliniat din nou că aderarea la Uniunea Europeană este prioritatea absolută a politicii interne și externe a Republicii Moldova, după ce la 21 februarie curent, în cadrul unei ședințe la care au fost convocați membrii Guvernului pentru stabilirea sarcinilor acestuia pentru anul 2004, șeful statului a desemnat în calitate de obiectiv prioritar "modernizarea socială a statului". În acea ierarhie a sarcinilor trasate pentru Cabinetul de miniștri, "integrarea europeană și modernizarea economiei" au fost plasate pe poziția a doua, fiind urmate de o a treia sarcină importantă - "reintegrarea și asigurarea securității statului". Afirmația Președintelui Voronin de la sfîrșitul acestei ședințe că "membrii Guvernului trebuie să soluționeze problemele nominalizate cu toată responsabilitatea unor oameni aflați la putere și care înțeleg că în activitatea puterii nu există detalii nesemnificative" (Moldova suverană, nr. 29 (20431), 24 februarie 2004) impune să nu considerăm această schimbare de optică drept un asemenea detaliu. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Politici economice

1. Relații economice externe

O delegație oficială a Republicii Moldova, condusă de către ministrul Economiei, Marian Lupu, a participat în zilele de 18-20 aprilie la reuniunea anuală a Consiliului de guvernatori al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) care și-a desfășurat lucrările la Londra. La această reuniune Marian Lupu a avut o prezentare pe marginea realizărilor economice obținute de Republica Moldova pe parcursul anului 2003. Ulterior, după această comunicare, a urmat o rundă de discuții cu cercurile de afaceri străine care, de altfel, se prezintă ca potențiali investitori în Moldova.

În cadrul reuniunii anuale a BERD delegația Republicii Moldova a avut întrevederi bilaterale cu președintele BERD, Jean Lemierre, cu directorul general al Departamentului pentru Dezvoltare Internațională a Marii Britanii, Nicola Brewer, precum și cu reprezentanți ai Comisiei Europene, ai delegațiilor oficiale ale României, Rusiei, Ucrainei, Armeniei, Olandei, Japoniei etc.

Republica Moldova figurează pe lista țărilor care vor beneficia de o finanțare mai mare a BERD. Această instituție financiară este gata să majoreze volumul investițiilor de la 90 milioane la 150 milioane de euro pe an în cele mai sărace șapte țări din spațiul postsovietic, respectiv în Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Kîrgîzstan, Republica Moldova, Tadjikistan și Uzbekistan, a declarat în cadrul acestei sesiuni anuale la Londra Jean Lemierre, directorul BERD.

Noua inițiativă de asistență prevede, în particular, sporirea investițiilor în sectorul privat, acordarea unor linii de credit băncilor locale, înlesnirea schimburilor comerciale, precum și investiții în serviciile publice. BERD este dispusă să contracteze credite fără garanția Guvernului. Economiile țărilor din estul Europei și ale statelor din fosta Uniune Sovietică sînt așteptate să crească cu 4,9% în 2004, potrivit unui raport publicat recent de BERD, scrie cotidianul britanic Financial Times. Evoluția economică din acest an ar constitui al cincilea an de creștere economică consecutivă pentru statele din regiunile respective.

În cei 11 ani de cînd a lansat primul proiect de împrumut în Republica Moldova, BERD a implementat proiecte în valoare totală de peste 170 milioane de dolari, fiind singurul investitor financiar occidental care a plasat mijloace atît în proiecte guvernamentale, cît și în cele private. Din totalul celor 29 proiecte de creditare ale BERD contractate de țările în dezvoltare, atît în Europa Centrală și de Est, cît și în Asia Centrală, 0,9% din valoarea acestor investiții au fost plasate în Republica Moldova. Cele mai importante resurse financiare, în valoare de peste 50 milioane de dolari, au fost direcționate spre sectorul financiar-bancar din țară și în unele sectoare de infrastructură.

BERD este o instituție financiară internațională avînd ca scop acordarea de împrumuturi, asistență pentru privatizări, fuzionări, achiziții și crearea de societăți mixte. Ea a fost înființată în 1991 la Consiliul European de la Strasbourg. Membrii fondatori ai BERD sînt 40 de țări europene. Capitalul ei este constituit din fonduri ale instituțiilor Uniunii Europene și din subscrieri ale țărilor membre. Împrumuturile se acordă numai țărilor din Europa Centrală și de Est, și sînt repartizate în proporție de 60% pentru sectorul privat și 40% pentru sectorul public, în special pentru dezvoltarea infrastructurii.

2. Privatizare

Comisia parlamentară pentru economie, industrie, buget și finanțe a anunțat pentru săptămîna curentă discuțiile asupra proiectului de modificare a Legii cu privire la privatizare, ce vizează procesul de privatizare din Transnistria. Documentul prevede că "statul nu garantează dreptul de proprietate asupra obiectivelor amplasate în localitățile din stînga Nistrului și în orașul Bender, privatizate fără acordul autorităților guvernamentale de la Chișinău".

Cîțiva deputați din opoziție, membri ai Comisiei, au declarat că această inițiativă este lipsită de sens, în condițiile în care Transnistria este un teritoriu nerecunoscut și nu se subordonează Chișinăului. Deputații comuniști însă s-au pronunțat pentru adoptarea proiectului. În opinia președintelui Comisiei, Nicolae Bondarciuc, acest proiect de lege este "un avertisment" pentru investitorii străini care au participat sau doresc să participe la procesul de privatizare în regiunea transnistreană. Ca ripostă la afirmațiile lui Bondarciuc, deputatul Valeriu Cosarciuc a subliniat că Ministerul de Externe al Republicii Moldova are misiunea să informeze investitorii străini despre riscul de a-și pierde proprietățile amplasate în localitățile din stînga Nistrului, în condițiile în care aceste privatizări nu sînt aprobate de către Chișinău. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Transnistria

1. Negocierile în reglementarea transnistreană

Misiunea OSCE de la Chișinău a anunțat reluarea negocierilor în problema transnistreană la 26 aprilie, cînd la Chișinău va avea loc ședința mediatorilor din partea Rusiei, Ucrainei și OSCE. Aceștia urmează să pregătească agenda unei ședințe în format pentalateral cu participarea reprezentanților părților moldovenească și transnistreană programată pentru ziua următoare.

În același timp, a devenit cunoscut faptul, confirmat la nivel neoficial de reprezentanții Misiunii OSCE și cei ai Ambasadei Rusiei la Chișinău, că ambasadorul rus cu misiuni speciale, Alecsandr Novojilov, care a condus pe parcursul mai multor ani delegația rusă în cadrul negocierilor, a fost înlocuit cu un alt diplomat rus, Valeri Nesterușkin. Ministerul rus de Externe nu și-a motivat în nici un fel această decizie.

Se pare că din cauza acestei schimbări de cadre nu a fost posibilă reluarea negocierilor la 21 aprilie, dată anunțată anterior de către liderul transnistrean Igor Smirnov. Acesta, aflat într-o vizită de mai multe zile la Moscova, declara că în cadrul ședinței în format pentalateral partea transnistreană își va prezenta propunerile pe marginea planului politic elaborat de către mediatori sub egida OSCE toamna trecută, propuneri inspirate din planul rusesc de reglementare transnistreană cunoscut și ca "Memorandumul Kozak".

În cadrul vizitei la Moscova Smirnov a participat la ședința închisă a grupului parlamentar "Rodina" din cadrul Dumei de Stat a Federației Ruse în cadrul căreia a făcut o prezentare cu privire la situația economică și politică din Transnistria. Tot la Moscova, potrivit unor surse neoficiale, liderului transnistrean i-a fost înmînat ordinul "Slava Rusiei", ordin civic al Federației Ruse acordat pentru merite deosebite în activitatea antreprenorială, științifică, de cercetare, obștească etc. Deși faptul acordării medaliei nu a fost confirmat oficial nici de partea rusă, nici de cea transnistreană, evenimentul nu a întîrziat să provoace indignarea autorităților moldovenești, dat fiind faptul că, potrivit informațiilor existente, ordinul a fost înmînat de către consilierul Președintelui rus Serghei Samoilov.

Mai mulți comentatori locali au ținut să observe că vizita la Moscova a liderului transnistrean în ajunul reluării tratativelor pentalaterale denotă sprijinul tacit pe care îl acordă Moscova acestuia, dar și faptul că Moscova nu a renunțat la "Memorandumul Kozak" drept document politic de bază pentru reglementarea diferendului transnistrean.

2. Un diplomat american precizează poziția SUA cu privire la reglementarea transnistreană

Stephen Pifer, asistent adjunct al Secretarului de Stat al SUA, a reafirmat în cadrul unei conferințe de presă ținute la sfîrșitul vizitei sale între 22 și 23 aprilie la Chișinău sprijinul SUA pentru formatul actual de negocieri în problema transnistreană, dar a menționat că SUA împreună cu partenerii săi din UE examinează mai multe modalități de impulsionare a acestuia.

Referindu-se la "Memorandumul Kozak", Pifer a reamintit că atît SUA, cît și alte state membre ale OSCE își mențin obiecțiile față de acest proiect, care țin în mod special de modalitatea de divizare deficientă a atribuțiilor între centrul federal și autoritățile federale. Pifer a apreciat eforturile Rusiei de a urgenta soluționarea conflictului transnistrean, dar a subliniat că SUA vor încerca să asigure ca orice efort de acest fel să fie canalizat prin filiera OSCE.

3. Privatizare în Transnistria

În ciuda nerecunoașterii de către autoritățile moldovene a procesului de privatizare derulat în Transnistria, administrația tiraspoleană a anunțat completarea programului de privatizare din acest an cu alte 40 de companii, pe care mai mulți investitori străini s-ar fi arătat interesați să le cumpere. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Relații externe

1. Preluarea președinției Consiliului șefilor de guverne al CSI

Prim-ministrul Vasile Tarlev a preluat președinția Consiliului șefilor de guverne din țările membre ale CSI în cadrul reuniunii acestui organism, din 16 aprilie curent, de la Ciolpon-At (Kîrgîzstan), după ce Iuri Iarov, președintele Comitetului Executiv și secretarul executiv al CSI, a solicitat anterior, printr-un demers oficial, acordul Președintelui moldovean în acest sens.

În cadrul acestei reuniuni au fost semnate o serie de acorduri care vizează, în general, intensificarea colaborării în zona CSI, între care: acordul privind introducerea pe teritoriul CSI a certificatului internațional de cîntărire a mijloacelor de transport; hotărîrea cu privire la respectarea obligațiunilor financiare de către membrii CSI; hotărîrea privind măsurile financiare necesare pentru crearea și dezvoltarea unui sistem unic de apărare antiaeriană etc.

2. Planul de Acțiuni RM-UE

Interesul prioritar al Republicii Moldova pentru integrarea europeană, exprimat de Președintele Voronin la ceremonia de înmînare a certificatelor de absolvire a cursurilor de integrare europeană pentru 35 de funcționari publici, a fost reafirmat și de ministrul Afacerilor Externe, Andrei Stratan, în cadrul unui interviu acordat la 24 aprilie postului "Radio-Moldova". În acest context, ministrul moldovean de Externe a spus, potrivit BASA-press, că "Planul Individual de Acțiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană ar putea fi semnat în luna iunie a.c. de diplomați de la Bruxelles și Chișinău și adoptat ulterior de Comitetul politic ministerial al UE [avînd în vedere probabil Consiliul pentru Afaceri Generale și Relații Externe, denumit Consiliu pentru Afaceri Generale pînă la Consiliul European de la Sevillia din iunie 2002 - n. ADEPT] și de Guvernul moldovean".

Se cere de amintit că aprobarea Planului de Acțiuni RM-UE era preconizată anterior pentru luna mai curent, lucru devenit imposibil, probabil, din cauza amînării celei de-a treia runde de negocieri pe marginea acestui document, care inițial era programată la mijlocul lunii martie și despre care s-a crezut, potrivit unor surse din cadrul MAE, că va fi reluată fie la sfîrșitul lunii martie, fie la începutul lunii aprilie ale acestui an. cuprins articolul precedent


V. Studii, analize, comentarii

1000 și 100 de zile ale Guvernului V. Tarlev
Anatoli Gudîm, 28 aprilie 2004

În data de 19 aprilie 2001, Parlamentul a adoptat rapid, într-o jumătate de oră, programul de activitate al celui de al nouălea - începînd din 1990 - Guvern al Republicii Moldova. Spre dezamăgirea scepticilor (în ciuda unor numeroase substituiri în echipă în timpul "jocului"), tocmai acest Guvern s-a dovedit longeviv »»»


NATO se extinde, iar Moldova... se reduce?
Viorel Cibotaru, 28 aprilie 2004

În Republica Moldova reacțiile la evenimentul ce s-a produs pe 2 aprilie 2004 - aderarea oficială a șapte noi state (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, România, Slovacia și Slovenia) la Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) - au fost diferite »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect