Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. II, nr. 31, 2 iunie 2004
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Parlament
1.1. Vizite de lucru
Între 11-12 mai curent, președintele Parlamentului, Eugenia Ostapciuc, s-a aflat în fruntea unei delegații de parlamentari moldoveni care au efectuat o vizită de lucru în Italia. În cadrul acestei vizite, Eugenia Ostapciuc a avut întrevederi cu ambii președinți ai camerelor Parlamentului italian, cu ministrul Muncii și Protecției Sociale, cu alți oficiali de diferit rang și cu un grup de cetățeni moldoveni aflați la muncă în Italia.
Peste o săptămînă, reprezentanții Legislativului moldovean în APCE au participat la reuniunea acestui for continental, avînd și o serie de întrevederi cu președintele APCE, Pieter Schieder, cu Secretarul General al CE, Walter Schwimmer, cu președintele Bundestagului german, Wolfgang Thierse etc. Eugenia Ostapciuc, aflată și ea la Strasbourg, a participat la lucrările Conferinței europene a președinților de parlamente.
1.2. Acte legislative
Prin Legea pentru modificarea Legii privind organizarea judecătorească a fost majorat numărul de judecători ai judecătoriei sectorului Botanica din mun. Chișinău, dat fiind faptul că în acest sector se examinează un număr mai mare de cauze decît în celelalte sectoare ale capitalei.
Legea pentru scutirea de TVA a construcțiilor monumentale statuează scutirea de această taxă a lucrărilor de expertiză tehnică, prospecțiuni, proiectare, construcție și de restaurare finanțate din contul mijloacelor bănești donate de persoanele fizice și juridice, urmînd ca lista obiectelor ce vor intra sub incidența acestei reglementări să fie stabilită ulterior de Legislativ.
Legea pentru completarea Legii securității statului introduce în categoria amenințărilor la adresa securității statului și cazurile de criminalitate organizată și corupție. Potrivit acesteia, un pericol deosebit pentru securitatea statului îl prezintă:
- acțiunile îndreptate spre schimbarea prin violență a regimului constituțional, subminarea sau suprimarea suveranității, independenței și integrității teritoriale a țării;
- activitatea ce contribuie, în mod direct sau indirect, la desfășurarea de acțiuni militare contra țării sau la declanșarea războiului civil;
- acțiunile militare și alte acțiuni violente care subminează temeliile statului;
- acțiunile care favorizează apariția de evenimente extraordinare în transporturi, telecomunicații, la unitățile economice și cele de importanță vitală;
- spionajul, transmiterea informațiilor ce constituie secret de stat altor state, precum și obținerea ori deținerea ilegală a informațiilor ce constituie secret de stat în vederea transmiterii lor unor state străine sau structuri anticonstituționale;
- acțiunile care au ca scop răsturnarea prin violență a autorităților publice legal alese etc.
Prin Legea pentru modificarea Legii cu privire la pregătirea cetățenilor pentru apărarea Patriei au fost introduse completări care permit studenților instituțiilor private de învățămînt superior și celor din învățămîntul secundar sau mediu de specialitate să solicite amînarea încorporării militare. Pînă în prezent legislația permitea acest lucru doar studenților de la instituțiile de învățămînt superior și acreditate de stat.
În lectură finală a fost adoptată și Legea pentru modificarea și completarea Codului penal. Aceasta prevede modificarea reglementărilor referitoare la:
1. Falsificarea, importul, transportarea, păstrarea, comercializarea produselor, prestarea serviciilor periculoase pentru viața sau sănătatea consumatorilor (art.216).
Legislatorii au stabilit că acțiunile sus-menționate, în dependență de gravitate, daunele pricinuite consumatorilor și de modul în care au fost comise, vor fi sancționate începînd cu o amendă de 900 lei și pînă la privațiunea de libertate pe un termen de pînă la 7 ani.
2. Comercializarea mărfurilor de proastă calitate sau neconforme standardelor (art.254).
Pentru comercializarea deliberativă a mărfurilor necorespunzătoare standardelor de calitate se va aplica o sancțiune pornind de la o amendă în mărime de 6 mii lei și pînă la privațiunea de libertate pe un termen de pînă la 7 ani.
Prin Legea privind modificarea Legii distincțiilor de stat și Hotărîrea privind instituirea medaliei jubiliare "60 de ani de la eliberarea Moldovei de sub ocupația fascistă" legislatorii au dat curs inițiativei șefului statului de a fi instituită o asemenea distincție, aprobînd statutul și modelul medaliei jubiliare respective.
Legea pentru modificarea Legii cu privire la societățile pe acțiuni prevede obligația societăților pe acțiuni de a plăti în calitate de dividende cel puțin 30 la sută din profitul net care rămîne la dispoziția societății după executarea altor obligații existente și expres stipulate de legislație. Proiectul în cauză a fost criticat de reprezentanții societăților pe acțiuni, care au considerat că astfel se limitează autonomia administrării întreprinderii și libertatea activității economice. Pe de altă parte, autorii inițiativei susțin că ea este îndreptată spre susținerea acționarilor minoritari, care sînt foarte mulți la număr, dar adesea sînt nedreptățiți prin neplata dividendelor anuale sau plata unor sume derizorii.
Prin Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la declararea Combinatului de vinuri "Cricova" SA drept obiect al patrimoniului cultural-național Parlamentul a exclus din patrimoniul public o serie de obiecte și bunuri care vor putea fi utilizate astfel pentru dezvoltarea tehnologică a întreprinderii, obținerea creditelor etc.
Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative ce reglementează regimul produselor petroliere urmărește scopul extinderii atribuțiilor Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), ca organ de supervizare a prețurilor și tarifelor la produsele respective.
Actul în cauză conține o serie de prevederi care au menirea de a spori responsabilitatea titularilor de licențe, respectarea de către aceștia a normelor tehnice, standardelor, condițiilor licenței, drepturilor consumatorilor, metodologiei de calculare a prețurilor la produsele petroliere etc.
Legea nr.461-XV privind piața produselor petroliere a fost adoptată la 30 iulie 2001, fiind declarată de guvernare ca fiind una din marile realizări în domeniul combaterii contrabandei cu produse petroliere și un mecanism sigur pentru asigurarea securității energetice a statului. Din momentul adoptării acestei legi, mai multe prevederi ale acesteia au suscitat critici și chiar proteste din partea importatorilor și comercianților de produse petroliere, fapt care a determinat modificarea ei de mai multe ori. În pofida acestui fapt, prețurile la produsele petroliere cresc în continuare, calitatea combustibilului rămîne la fel de modestă, iar acumulările la buget nu sînt cele scontate.
(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT).
2. Guvern
2.1. Remanieri
La 26 mai a.c., Lilia Dumitraș a fost numită în funcția de consilier al prim-viceprim-ministrului Vasile Iovv, iar Ion Moraru a fost desemnat în calitate de vicedirector general al Departamentului Migrațiune. Totodată, Guvernul a dispus eliberarea lui Gheorghe Caraivanov din funcția de administrator al Zonei Economice Libere "Tvardița" și numirea lui Ion Borov în exercițiul interimatului acestei funcții.
2.2. Hotărîri
- La 19 mai curent, Guvernul a aprobat Convenția ONU privind combaterea criminalității transnaționale organizate și protocolul adițional la Convenție care se referă la traficul ilegal de emigranți pe cale terestră, aeriană și pe apă. În condițiile escaladării fenomenului traficului de ființe umane, Republica Moldova fiind una dintre cele mai semnificative surse din Europa de persoane supuse traficului, adoptarea unor asemenea documente devenise un imperativ. După ratificarea acestora de către Legislativ, va fi necesară transpunerea prevederilor lor în legislația națională. Mai important însă ar fi ca noile reglementări cu privire la contracararea fenomenului traficului de ființe umane să nu rămînă literă moartă. Pentru aceasta va fi nevoie de voință politică și de eforturi perseverente, consecvente și conjugate din partea instituțiilor de stat și cele ale societății civile, suplimentate de asistența continuă a instituțiilor internaționale de profil.
- În aceeași zi, Cabinetul de miniștri a aprobat și proiectul de lege privind serviciul de stat al curierilor speciali. Potrivit acestuia, serviciul respectiv va face parte din forțele de asigurare a securității și va reprezenta un organ independent de legătură guvernamentală cu destinație specială, abilitat cu asigurarea, păstrarea, expedierea și cu distribuirea operativă a corespondenței oficiale a statului.
- La 26 mai, a fost avizat pozitiv programul de acțiuni prilejuite de marcarea a 645 de ani de la formarea statului feudal moldovenesc. Responsabilă de organizarea acestor manifestații va fi o comisie instituită în acest scop de Guvern.
- Potrivit unei altei moțiuni guvernamentale se propune modificarea art.116 al Legii cu privire la Curtea Supremă de Justiție (CSJ), în sensul stabilirii termenului de patru ani pentru un mandat complet al președintelui CSJ și adjuncților săi. Dacă această reglementare va întruni voturile necesare și în Parlament, atunci perioada de exercitare a funcțiilor de către președintele CSJ și adjuncții săi va fi echivalată cu cea a președinților celorlalte instanțe.
- Un interes deosebit îl prezintă stabilirea de către Executiv a nomenclatorului unităților, sectoarelor și serviciilor ai căror salariați nu vor avea dreptul la grevă. Această reglementare restrictivă a fost introdusă în art.369 al capitolului IV din Codul muncii, potrivit căruia la greve nu vor putea participa angajații din aparatul Parlamentului, Președinției, Cancelariei de Stat, a organelor afacerilor interne, Serviciului de Informații și Securitate, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și a Corupției, a forțelor armate, a Departamentului Instituțiilor Penitenciare, a Departamentului Situații Excepționale, a Departamentului Trupelor de Grăniceri, judecătorii. De asemenea, dreptul la grevă nu-l vor avea nici angajații SA "Moldtelecom", SA "Apă-Canal Chișinău", personalul de gardă al Serviciului de asistență medicală urgentă, personalul de gardă din instituțiile publice medico-sanitare, salariații serviciilor de dirijare a traficului aerian și colaboratorii cu grade speciale ai Departamentului Vamal.
3. Președinție
3.1. Decretul privind constituirea Consiliului Suprem de Securitate
Președintele Vladimir Voronin a semnat Decretul privind constituirea Consiliului Suprem de Securitate (CSS), nr. 1824-III din 24.05.2004. După o descreștere a numărului de membri ai CSS de la 12 la 10 în 1997, se poate constata că actul de față accentuează tendința, consemnată prin textul decretului omonim nr. 237-III din 19.09.2001, de lărgire a CSS, prin înglobarea unui număr tot mai mare de funcționari publici în componența sa. Acest fenomen poate fi văzut prin compararea structurii CSS stabilită prin decretele privind constituirea CSS din 1991, 1997, 2001 și 2004:
Decretul cu privire la crearea CSS, nr. 162 din 20.08.91 | Decretul cu privire la constituirea CSS, nr. 332-II din 08.10.97 | Decretul privind constituirea CSS, nr. 237-III din 19.09.2001 | Decretul privind constituirea CSS, nr. 1824-III din 24.05.2004 |
Componența CSS (membri/ funcții): | Componența CSS (membri/ funcții): | Componența CSS (membri/ funcții): | Componența CSS (membri/ funcții): |
1. Președintele RM - președintele CSS | 1. Președintele RM, Comandantul Suprem al FA - președintele CSS | 1. Președintele RM, Comandantul Suprem al FA - președintele CSS | 1. Președintele RM, Comandantul Suprem al FA - președintele CSS |
2. Consilierul Președintelui RM - secretarul CSS | 2. Șeful Serviciului CSS al Aparatului Președintelui RM - secretarul CSS | 2. Șeful Serviciului CSS al Aparatului Președintelui RM - secretarul CSS |
2. Președintele Parlamentului RM | (exclus/ă) | 3. Președintele Parlamentului RM |
3. Prim-ministrul RM | 3. Prim-ministrul RM | 3. Prim-ministrul RM | 4. Prim-ministrul RM |
4. Ministrul de Externe | 4. Ministrul Afacerilor Externe | 4. Ministrul Afacerilor Externe | 5. Ministrul Afacerilor Externe |
5. Ministrul Afacerilor Interne | 5. Ministrul Afacerilor Interne | 5. Ministrul Afacerilor Interne | 6. Ministrul Afacerilor Interne |
6. Ministrul Apărării | 6. Ministrul Apărării | 6. Ministrul Apărării | 7. Ministrul Apărării |
7. Președintele Comitetului pt Securitatea Statului | (exclus/ă) |
8. Președintele Comisiei pt Securitatea Statului și Problemele Militare a Parlamentului | (exclus/ă) | 7. Președintele Comisiei pt Securitatea Națională a Parlamentului | 8. Președintele Comisiei pt Securitatea Națională a Parlamentului |
9. Președintele Comisiei pt Problemele de Drept a Parlamentului | (exclus/ă) | 8. Președintele Comisiei Juridice, pt Numiri și Imunități a Parlamentului | (exclus/ă) |
10. Președintele Comisiei pt Drepturile Omului și Relațiile Naționale a Parl. | (exclus/ă) |
11. Președintele Comisiei pt Problemele Combaterii Criminalității a Parl. | (exclus/ă) |
12. Președintele Comisiei pt Autoadministrarea Locală și Economia Locală a Parl. | (exclus/ă) |
| 7. Ministrul Finanțelor | 9. Ministrul Finanțelor | 9. Ministrul Finanțelor |
8. Directorul SIS | 10. Directorul SIS | 10. Directorul SIS |
9. Directorul Departamentului Protecție Civilă și Situații Excepționale | 11. Șeful Departamentului Situații Excepționale | 11. Șeful Departamentului Situații Excepționale |
10. Șeful Marelui Stat Major, prim-viceministrul Apărării | 12. Șeful Marelui Stat Major, prim-viceministrul Apărării | (exclus/ă) |
| | 12. Ministrul Economiei |
13. Președintele AȘM |
14. Guvernatorul BNM |
15. Directorul CCCEC |
16. Procurorul general |
17. Guvernatorul Găgăuziei |
|
Abrevieri:
- FA - Forțele Armate;
- SIS - Serviciul de Informații și Securitate;
- AȘM - Academia de Științe a Moldovei;
- BNM - Banca Națională a Moldovei;
- CCCEC - Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și a Corupției.
Dincolo de extinderea componenței CSS, Decretul privind constituirea CSS, nr. 1824-III din 24.05.2004 introduce un articol nou care stabilește mecanismul de completare a structurii CSS în situația în care se va ivi un loc vacant. Documentul în cauză mai instituie pe lîngă CSS, în comparație cu precedentul decret, o comisie nouă - comisia pentru politică antiteroristă, care va activa alături de vechile comisii pentru politica internă și externă, pentru politica economico-financiară, pentru politica socială și ecologică și de centrul de analiză și informare.
II. Politici economice
1. Dependența energetică a Moldovei
Potrivit situației la 1 iunie 2004, datoria totală a Republicii Moldova pentru gazele naturale furnizate de concernul rus "Gazprom", inclusiv penalitățile, se estimează la peste 1,2 mlrd dolari. Potrivit serviciului de presă al SA "Moldova-Gaz" datoria Moldovei, aferentă penalităților pentru plățile expirate, constituie 305,2 mln dolari, iar cea a Transnistriei - 961,2 mln dolari. Principalii datornici pentru gazele consumate continue să fie întreprinderile din sectorul electroenergetic, precum CET-1, CET-2, "Termocom" etc.
Vicepreședintele SA "Gazprom" Aleksandr Reazanov a declarat în cadrul adunării anuale a acționarilor SA "Moldova-Gaz" că "obiectivul strategic al SA "Moldova-Gaz" în 2004 trebuie să devină elaborarea unei scheme de restructurare a datoriilor din anii precedenți față de concernul rus "Gazprom". Potrivit lui Reazanov, această schemă trebuie să prevadă, în particular, restructurarea datoriilor pe 5-10 ani, pe calea achitării datoriilor prin mijloace bănești sau transmiterii SA "Gazprom" a obiectelor industriale din țară în contul achitării datoriei.
Președintele SA "Moldova-Gaz" a menționat că astfel valoarea penalizărilor pentru plățile expirate pentru anii trecuți a depășit de 2,5 ori datoria totală a Moldovei pentru gazele furnizate, acumulată în 2003. Unii experți independenți din țară consideră că autoritățile sînt conștiente de faptul că importul agenților energetici din Rusia în Moldova este mai mult decît "import" și aceste relații nu pot fi explicate de motivul firesc de maximizare a profitului economic din moment ce partea rusă cere tot mai insistent pachetul majoritar de acțiuni al unor întreprinderi locale în contul datoriilor acumulate de Moldova. Prin urmare, se crede că considerentele politice domină asupra celor economice.
III. Problema transnistreană
1. Runda de negocieri din 25-26 mai
O nouă rundă de negocieri în problema transnistreană în format pentagonal, cu participarea reprezentanților părților moldovenească și transnistreană, precum și ai mediatorilor din partea OSCE, Federației Ruse și Ucrainei, a avut loc la Tiraspol și Chișinău la 25 și 26 mai. Cele două părți și-au prezentat în cadrul întîlnirii opiniile în scris cu privire la propunerile pe care le-au făcut anterior pe marginea planului politic pregătit de către mediatori sub egida OSCE toamna trecută.
William Hill, șeful Misiunii OSCE, a făcut bilanțul negocierilor în cadrul unei conferințe de presă organizată la 26 mai la Chișinău. Potrivit agenției de știri "BASA-press", Hill a declarat că părțile rămîn în continuare pe poziții divergente în ceea ce privește structura viitorului stat federal. Deși în urma negocierilor nu a fost adoptat nici un document scris, a adăugat Hill, părțile au reușit să ajungă la un numitor comun pe marginea mai multor chestiuni importante, dar nu a dat nici un exemplu concret în acest sens. Rugat să comenteze opiniile exprimate tot mai des precum că pînă la alegerile parlamentare din martie 2005 din Republica Moldova există puține șanse să se ajungă la o soluție definitivă a conflictului, Hill a spus că astfel de opinii sînt exagerate și că orice perioadă de timp prezintă posibilități pentru depășirea divergențelor. Următoarea rundă de negocieri a fost fixată pentru 21-22 iunie.
În cadrul unui talk-show tv transmis la televiziunea națională și pe unul din canalele transnistrene imediat după încheierea negocierilor și la care au participat ministrul moldovean al Reintegrării Vasile Șova, "ministrul de Externe" transnistrean Valeri Lițkai și șeful Misiunii OSCE William Hill, părțile și-au reiterat pozițiile principial diferite cu privire la forma și organizarea viitorului stat federal, dar s-au declarat convinse că negocierile trebuie purtate în continuare. Merită a fi menționat faptul că aceasta a fost prima emisiune tv din întreaga "istorie" a conflictului transnistrean, care a reunit înalți oficiali din partea Republicii Moldova și a Transnistriei în cadrul unor dezbateri televizate pe marginea problemei transnistrene.
2. Barometrul de opinie publică, mai 2004
Barometrul de opinie publică realizat la comanda Institutului de Politici Publice pe un eșantion național reprezentativ în lunile aprilie-mai 2004 de către Centrul pentru Investigații Sociologice, Politologice și Psihologice CIVIS a arătat că reintegrarea teritorială a statului este considerată a fi o sarcină prioritară pentru Republica Moldova doar de către 2,9% din respondenți (doar cu 0,3% mai mult față de noiembrie 2003), după consolidarea statului și a ordinii (30,6%), dezvoltarea economică și îmbunătățirea nivelului de trai (30,3%), asigurarea păcii și a înțelegerii dintre oameni (15,3%), lupta cu corupția (8,3%) și îmbunătățirea educației, științei și culturii (4,1%). În același timp, întrebați dacă consideră acceptabilă transformarea Moldovei într-un stat federal, 17,1% din cei chestionați au dat un răspuns afirmativ (față de 21,20% în noiembrie 2003), 32,6% au spus că nu vor accepta acest lucru în nici un caz (față de 37,80% în noiembrie 2003), 14,3% au considerat că această problemă nu-i privește, iar 32,7% nu au știut să dea un răspuns la această întrebare. De menționat că sondajul din noiembrie 2003 a fost realizat înainte de publicarea planului de reglementare propus de Federația Rusă, cunoscut și ca "Planul Kozak". Astfel, diferențele neseminficative dintre datele de atunci și cele de acum cu privire la problema federalizării denotă că atenția sporită a opiniei publice față de "Planul Kozak" din noiembrie trecut nu a lăsat o amprentă de lungă durată asupra opiniei publice din Republica Moldova.
3. Problema armelor mici și a armamentelor ușoare în Republica Moldova
Monitorul cu privire la armele mici și armamentele ușoare pentru Europa de Sud-Est, finanțat de către Centrul informațional cu privire la controlul armelor mici și a armamentelor ușoare din Europa de Sud-Est și realizat de către organizația neguvernamentală britanică Safeworld, a fost prezentat în cadrul unei mese rotunde organizate de către biroul PNUD în Moldova la 17 mai la Chișinău (raportul complet poate fi găsit la http://www.seesac.org/target/salw_monitor.htm). Potrivit monitorului, care a inclus și un compartiment cu privire la Republica Moldova, "problema armelor mici și a armamentelor ușoare în Moldova, inclusiv cea a producerii și comercializării ilegale a acestora, prezența unor depozite mari de muniții și lipsa controlului asupra unei porțiuni semnificative a frontierei moldovenești, sînt legate direct de probleme politice și de securitate care se datorează prezenței conflictului înghețat în regiunea separatistă transnistreană". Monitorul preia unele din afirmațiile vehiculate anterior de către alte organizații de specialitate precum că Transnistria este un focar de crimă organizată și o groapă de armament învechit, în care se păstrează cantități mari de mine, muniții și arme mici. De asemenea, se afirmă că regimul transnistrean are capacitatea de a fabrica și exporta diverse modele de arme mici și armamente ușoare, iar lipsa unui control real la frontiera moldo-transnistreană și cea trasnistreano-ucraineană agravează și mai mult aceste probleme facilitînd activitățile de contrabandă, transferul de arme și alte activități ilegale. În concluzie, autorii raportului afirmă că problema armelor mici și a armamentelor ușoare nu poate fi cu adevărat soluționată atîta timp cît există problema transnistreană, făcînd referință la raportul Grupului internațional de crize "NoQuick Fix" din august 2003 în care se afirma că într-o entitate care nu este recunoscută pe plan internațional și în care autoritățile centrale nu dețin nici un fel de control nu pot fi desfășurate acțiuni efective de îmbunătățire a legislației, de instruire cu privire la aplicarea acesteia și de sporire a atenției opiniei publice față de activitățile de contrabandă.
IV. Relații externe
1. Raporturi moldo-bulgare
Președintele Vladimir Voronin s-a aflat între 19-21 mai într-o vizită oficială în Bulgaria. În cadrul acesteia, Vladimir Voronin s-a întreținut cu: Președintele Bulgariei, Gheorghi Pîrvanov; prim-ministrul acestei țări, Simeon de Saxa Coburg-Gotha; președintele Adunării Populare a Bulgariei, Ognian Gerdjikov; ministrul bulgar de Externe și președintele în exercițiu al OSCE, Solomon Passy etc.
În urma întrevederii cu Președintele Bulgariei și după reuniunea în plen a delegațiilor oficiale ale ambelor țări au fost semnate mai multe documente bilaterale importante, între care: Acordul de Liber Schimb, Acordul privind colaborarea în domeniul comunicațiilor poștale, telecomunicațiilor și tehnologiilor informaționale, Acordul privind cooperarea în domeniul crimei organizate, traficului ilicit de droguri și substanțe psihotropice, terorismului și altor tipuri de infracțiuni grave, Memorandumul privind cooperarea în domeniul securității sociale a populației și pieței muncii, Acordul de colaborare în domeniul tineretului și sportului etc.
În acest context, se cere de amintit că semnarea Acordului de Liber Schimb cu Bulgaria finalizează procesul de încheiere de către Moldova a unor astfel de acorduri cu toate statele membre ale Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), urmînd să aibă loc liberalizarea graduală a comerțului exterior cu aceste țări pînă în 2007.
2. Reuniunea a XI-a a președinților de state din Europa Centrală
În perioada 27-28 mai curent, în orașul românesc Mamaia și-a ținut lucrările cea de-a XI-a reuniune a șefilor de stat din Europa Centrală, la care a participat și Vladimir Voronin. Potrivit serviciului de presă al Președinției de la Chișinău, principalele subiecte de discuții din cadrul acestui summit au vizat: consecințele aderării la Uniunea Europeană (UE) a primului grup de state din Europa Centrală; continuarea procesului de extindere a UE; cooperarea regională în vederea consolidării stabilității în Balcanii occidentali și mediul investițional și de afaceri în Europa Centrală și de Sud-Est.
Opinia publică din Moldova și-a concentrat însă atenția asupra rezultatelor întrevederii bilaterale dintre Președintele moldovean și cel român, dat fiind cunoscute dificultățile intervenite în ultimul timp în raporturile moldo-române. Pornind astfel discuția de la starea actuală a relațiilor dintre Moldova și România, Vladimir Voronin "a menționat necesitatea continuării dialogului politic la toate nivelurile și a optat pentru încheierea unor acorduri care ar avea valoarea unor angajamente reciproce de drept internațional" și a optat pentru "reluarea consultărilor dintre grupurile de experți asupra proiectului Tratatului de Bază și a pachetului de documente privind regimul de frontieră". De asemenea, Președintele Voronin a propus ca în domeniul educațional să fie instituit un mecanism al schimbului de burse dintre Republica Moldova și România și i-a solicitat Președintelui român, Ion Iliescu, să facă o declarație "de sprijin pentru moldoveni în efortul lor de edificare a unui stat independent și de utilizare a noțiunii limba moldovenească, ca element al identității naționale". Mai mulți observatori sînt tentați să creadă că invitația adresată dlui Voronin de către Ion Iliescu de a participa la festivitățile de comemorare a domnitorului Ștefan cel Mare și Sfînt, care se vor desfășura la Putna pe data de 2 iulie 2004, servește drept argument că Președintele român va da curs rugăminții omologului său moldovean de a face o astfel de declarație.
3. Programul de vecinătate Moldova-România
La 11 mai a.c., la Chișinău a avut loc a treia ședință a Comitetului mixt de cooperare moldo-român, convocat în vederea examinării proiectelor ce urmează a fi implementate în cadrul Programului de vecinătate Moldova-România, lansat în contextul politicilor UE privind "noii vecini". Potrivit surselor guvernamentale, Memorandumul de finanțare pentru anii 2004-2006 a proiectelor din cadrul programului în cauză urmează a fi semnat în septembrie 2004. Se prevede, de asemenea, că Republica Moldova va primi în cadrul acestui program asistență financiară în valoare de 5 mln euro, mijloace care vor fi folosite pentru desfășurarea unor proiecte care vor viza în principal cooperarea transfontalieră, protecția mediului ambiant, domeniul sănătății publice, prevenirea și combaterea crimei organizate, asigurarea securității frontierelor, dezvoltarea cooperării interpersonale etc.
V. Studii, analize, comentarii
Configurația preelectorală
Igor Boțan, 2 iunie 2004
În luna mai a.c. s-a profilat destul de clar configurația principalilor concurenți electorali pentru alegerile parlamentare din primăvara anului viitor. Astfel, principalele formațiuni politice reprezentate în Parlament - Partidul Comuniștilor (PC) și Partidul Popular Creștin Democrat (PPCD) - și-au desfășurat adunarea plenară, în primul caz, și congresul, în cel de al doilea
| »»» |
În ciuda creșterilor din ultimii trei ani, populația consideră că trăiește mai prost
Iurie Gotișan, 2 iunie 2004
Guvernul a aprobat la 19 mai Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS). SCERS este un document de politici social-economice ce urmează a fi implementate între 2004-2006 pentru realizarea unei creșteri economice durabile și reducerea sărăciei
| »»» |
|
|
|