Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. II, nr. 35, 27 iulie 2004
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Parlament
1.1. Acte legislative
Parlamentul a adoptat Legea pentru ratificarea Convenției privind standardele alegerilor democratice, drepturilor și libertăților electorale în statele-membre ale Comunității Statelor Independente. Actul aprobat de deputați conține însă cîteva rezerve, potrivit cărora:
- prevederile Convenției nu se aplică pe teritoriul controlat de instituțiile autoproclamatei republici nistrene;
- unele prevederi ale Convenției se vor aplica în măsura în care să nu contravină prevederilor legislației naționale. Astfel, au fost apreciate ca fiind în contradicție cu legislația Moldovei prevederile conform cărora cetățeanului i se poate oferi posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot prin organizarea alegerilor anticipate, prin votarea în afara localului de votare sau prin alte proceduri de vot, care ar asigura crearea de comodități maxime pentru alegători.
De asemenea, urmează a fi aplicate cu rezervă prevederile conform cărora respectarea principiului dreptului la vot direct înseamnă că cetățenii pot vota împotriva tuturor candidaților și/ sau a listei de candidați.
Textul ratificat de deputații moldoveni conține prevederi referitoare la: standardele alegerilor democratice; dreptul la vot universal, egal, direct, secret; alegeri periodice și obligatorii; alegeri transparente și publice; alegeri libere; alegeri autentice; alegeri corecte.
De asemenea, au fost detaliate o serie de principii referitoare la: desfășurarea alegerilor de către organele electorale; finanțarea alegerilor și a campaniilor electorale ale candidaților și partidelor politice (coalițiilor); asistența informațională acordată de stat alegerilor și activității de agitație; statutul și atribuțiile observatorilor naționali; statutul și competențele observatorilor internaționali; contestarea și responsabilitatea pentru încălcarea drepturilor și libertăților electorale ale cetățenilor; măsurile care nu trebuie considerate ca fiind discriminatorii etc.
Legea privind modificarea unor acte legislative referitoare la asigurarea cu pensii a demnitarilor a fost necesară pentru că prin Hotărîrea Curții Constituționale nr. 9 din 30.03.2004 au fost declarate ca fiind în contradicție cu normele constituționale un șir de modificări și completări introduse în legislația care reglementa pensionarea deputaților în Parlament, a membrilor de Guvern, a funcționarilor publici, a aleșilor locali etc. Legea votată de Parlament presupune repunerea în vigoare a normelor anterioare, care s-au aplicat pentru categoriile respective pînă la 1 ianuarie 2004.
Conform prevederilor incluse în legislație, deputații și membrii de Guvern care au activat cel puțin 2 ani în funcțiile respective, la atingerea vîrstei de 62 ani (bărbații) sau 57 ani (femeile) și care vor avea un stagiu de cotizare de cel puțin 30 de ani, vor avea dreptul la o pensie în mărime de 75% calculată din suma tuturor plăților lunare ale deputaților și membrilor de Guvern în exercițiu. Funcționarii publici vor putea primi o pensie calculată în mărime de 75% din venitul mediu lunar, dacă au activat în funcție cel puțin 15 ani și au stagiul general de cotizare prevăzut de legislație. Aleșii locali se vor putea pensiona și primi 75% din suma tuturor plăților lunare ale funcționarului în exercițiu, cu condiția că au activat în funcțiile locale respective cel puțin 8 ani.
Prin Legea pentru completarea Legii cu privire la privatizare a fost introdusă o nouă reglementare care stipulează că statul nu garantează dreptul de proprietate asupra obiectelor privatizate în stînga Nistrului, pe teritoriul controlat de autoritățile autoproclamatei republicii nistrene, dacă această privatizare s-a realizat fără a fi coordonată cu autoritățile legale ale Republicii Moldova.
Un alt act adoptat de Parlament este Legea privind scutirea de plata unor compensații legate de schimbarea destinației terenurilor, prin care s-a decis scutirea Ministerului Transporturilor și Comunicațiilor de plata unei compensații de circa 1,5 mln lei pentru schimbarea destinației terenului agricol amplasat în mun. Chișinău, pe str. Calea Basarabiei. Pe acest teren se preconizează amplasarea autogării de nord, care va trebui să decongestioneze parțial traficul de la gara auto amplasată în centrul orașului.
(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT).
2. Guvern
2.1. Hotărîri
- După ce, la 16 iunie curent, Guvernul a acceptat să aloce Comisiei Electorale Centrale (CEC) mijloace financiare suplimentare în valoare de 878 459 lei, membrii Cabinetului de miniștri au dispus săptămîna trecută majorarea salariilor angajaților, pe bază permanentă, ai acestei instituții. Potrivit moțiunii guvernamentale, vor fi stabilite "adaosuri pentru îndeplinirea unor sarcini de importanță majoră și pentru înaltă competență profesională", astfel încît salariul unui simplu consilier va ajunge la 1813 lei.
- În conformitate cu prevederile Planului de activitate a Guvernului pe trimestrul III al anului 2004, la 21 iulie a fost avizată pozitiv ratificarea Acordului de comerț liber între Republica Moldova și Republica Bulgaria. După ratificarea de către Parlament, la 22 iulie curent, a Acordului de comerț liber între Republica Moldova și Republica Croația, acordul omonim cu Bulgaria a rămas ultimul document de acest fel, încheiat cu țările membre ale Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), încă neratificat de organul legislativ de la Chișinău.
II. Politici economice
1. Competitivitate externă
Un singur an a fost de ajuns ca Republica Moldova să piardă cinci poziții în clasamentul ONU după indicatorul dezvoltării umane (IDU), retrogradînd de pe locul 108 în 2003, pe locul 113 în 2004, a declarat Eric Brunat, expert economist al ONU, săptămîna trecută, în cadrul conferinței de lansare la Chișinău a Raportului Dezvoltării Umane 2004.
În comparație cu alte țări membre ale CSI, Moldova este devansată de Azerbaidjan (locul 91), Georgia (97), Uzbekistan (107), Kîrgîzstan (110), dar se află înaintea Tadjikistanului (locul 116).
Potrivit mai multor experți, diminuarea ratingului Republicii Moldova a fost determinată, în mare parte, de schimbarea modalității de evaluare a PIB-ului pe cap de locuitor în raport cu capacitatea de cumpărare a populației din anul 2002. Pentru a compara nivelul de viață al diferitelor țări, PIB-ul pe cap de locuitor trebuie raportat la paritatea puterii de cumpărare, care elimină diferențele dintre nivelurile naționale ale prețurilor.
Consolarea pe care ne-o oferă clasamentul ONU este prea puțin îmbucurătoare. După evoluția economică din anul trecut, am rămas totuși mai competitivi în privința potențialului de creștere decît Indonezia, Venezuela, Turcia, Guatemala, Nigeria, Paraguai, Ecuador, Bangladesh, Nicaragua, Honduras, Zimbabwe și Haiti. Însă în același timp, ne situăm pe ultima poziție între țările europene și cu mult în urma unor țări latino-americane, africane și asiatice care, în pofida crizelor economice, au reușit să-și păstreze un clasament mai bun: Argentina, Brazilia, Uruguay sau Trinidad-Tobago.
Ludmila Țiganu, coordonator mass-media la reprezentanța Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) în Moldova, a menționat că ceilalți indici principali ai IDU, speranța de viață, nivelul de școlarizare au rămas stabile. Clasamentul este stabilit anual în baza IDU la evaluarea căruia se iau în calcul veniturile populației, longevitatea vieții și nivelul de școlarizare. În raportul din acest an au fost incluse 175 de țări membre ale ONU.
Evoluția IDU este diferențiată și corelată cu obiectivele politicii economice și sociale din fiecare țară. A fost introdus pentru prima dată în Raportul PNUD din 1990. În general, acest indicator reunește informațiile conținute de alți trei indicatori: speranța de viață la naștere; nivelul de școlarizare și venitul național pe cap de locuitor. El urmărește evoluțiile conjugate ale acestor componente și sintetizează în final rezultatele lor.
2. Pentru restanțierii la gaze se anunță vremuri grele
Republica Moldova a solicitat Federației Ruse restructurarea datoriilor istorice pentru consumul de gaze naturale livrate de concernul rus "Gazprom", a anunțat ministrul moldovean de Externe, Andrei Stratan, după încheierea vizitei oficiale de săptămîna trecută la Moscova. "Republica Moldova speră să obțină reeșalonarea datoriilor acumulate în ultimii zece ani, ținînd cont de faptul că pe parcursul anului curent au fost achitate 100% din consumul curent de gaze naturale", a spus ministrul Stratan.
Potrivit datelor din presa rusă, care fac referință la date ale concernului "Gazprom", datoriile Republicii Moldova pentru consumul de gaze, inclusiv penalitățile, se cifrau la 1 mai 2004 la cca 1,2 mlrd USD. Datoriile raioanelor din partea dreaptă a Nistrului (inclusiv penalitățile pentru întîrzierea plăților) erau evaluate la 305,2 mln USD. Datoria totală a regiunii transnistrene pentru gazele naturale se estimează actualmente în mărime de 961,2 mln USD.
Recent, Chișinăul a răscumpărat la un preț de 50,135 mln USD cambii în valoare de 114,5 mln USD transmise în anul 2000 concernului rus "Gazprom" în contul unei părți din datoriile acumulate în anii 1996 și 1997. Pentru răscumpărarea cambiilor, Banca Națională a acordat Guvernului un împrumut în valoare de 50 mln USD (cca 600 mln lei), oferit pe o perioadă de cinci ani.
III. Problema transnistreană
1. Negocierile politice în problema transnistreană au fost sistate
Republica Moldova și-a sistat participarea la procesul de negocieri în problema transnistreană pînă la îndeplinirea integrală de către administrația de la Tiraspol a prevederilor acordului cu privire la principiile reglementării pașnice a războiului de pe Nistru, semnat la 21 iulie 1992. O declarație în acest sens a fost făcută de către Vasile Șova, ministrul moldovean al Reintegrării, la 21 iulie la Tiraspol, unde urma să înceapă o nouă rundă de negocieri în format pentalateral în problema transnistreană.
Ministrul Șova a informat reprezentanții mediatorilor și ai celor două părți despre rezultatele ședinței Consiliului Suprem de Securitate (CSS) al Republicii Moldova convocată la Președinție în dimineața aceleiași zile și la care s-a examinat situația critică creată în jurul școlilor din Transnistria cu predare în limba româna, precum și agravarea generală a situației în zona de securitate. Șova a reiterat poziția exprimată de Președintele Voronin în cadrul ședinței, care, potrivit unui comunicat al serviciului de presă al Președinției, a declarat că "dacă pînă la 1 august administrația transnistreană nu va elimina toate obstacolele din calea funcționării școlilor cu predare în limba moldovenească în baza grafiei latine în regiunea transnistreană, dacă pîna la această dată nu va fi restabilită libera circulație a cetățenilor și a mărfurilor în regiunea de est a Republicii Moldova, dacă nu se va normaliza situația în zona de securitate, Republica Moldova va sista eliberarea certificatelor de origine a mărfii tuturor întreprinderilor din regiunea transnistreană, inclusiv Uzinei Metalurgice Moldovenești, și va suspenda perfectarea procedurilor vamale pentru mărfurile agenților economici din regiunea respectivă".
La 22 iulie Consiliul permanent al OSCE s-a reunit la Viena în sesiune specială cu ușile închise pentru a pune în discuție situația creată în Transnistria în urma închiderii, de către autoritățile de la Tiraspol, a școlilor cu predare în limba româna. Reprezentanții celor 55 de state membre ale OSCE și-au exprimat "îngrijorarea extremă" în legătură cu acțiunile autorităților transnistrene pe care le-au numit "iresponsabile și provocatoare" și au chemat la redeschiderea imediată a școlilor moldovenești din regiune. În cadrul conferinței de presă susținută după reuniune, ministrul Șova a declarat că în cazul în care situația școlilor moldovenești din stînga Nistrului nu va fi soluționată pînă la 1 august, Republica Moldova își asumă dreptul de a abandona definitiv actualul format pentagonal al negocierilor și de a începe tratative pentru crearea unui nou mecanism de negocieri, care să fie unul eficient și să ducă la soluționarea conflictului din stînga Nistrului. Întrebat cum vede Chișinăul viitorul format al negocierilor, Vasile Șova a declarat că autoritățile moldovene intenționează să dea curs unei mai vechi invitații a Washingtonului de a iniția consultări pentru extinderea formatului de negocieri în formula OSCE-UE-Rusia-SUA-Ucraina.
Relațiile dintre cele două părți au devenit deosebit de tensionate după ce la 15 iulie autoritățile transnistrene au închis singura școală românească din Tiraspol și i-au sechestrat bunurile materiale și arhiva în cadrul unei operațiuni desfășurate de efective ale miliției și securității transnistrene. Cîteva zile mai tîrziu forțe de ordine transnistrene au încercat să închidă liceul românesc din Tighina (Bender), dar nu au reușit deocamdată datorită rezistenței opuse de către corpul profesoral, elevi și părinții acestora. Motivul invocat de autoritățile secesioniste pentru închiderea școlilor cu predarea în limba română este faptul că școlile respective nu sînt înregistrate la "ministerul" de resort din regiune. Acesta din urmă a respins însă mai multe cereri de înregistrare din partea școlilor respective pe motiv că programul școlar adoptat de acestea nu corespunde standardelor transnistrene. Astfel, administrația Smirnov a dispus închiderea, de la 1 iulie, a celor șapte scoli românești din stînga Nistrului, iar furnizorii locali de energie termică și electrică au reziliat contractele pe care le aveau semnate cu instituțiile de învățămînt respective.
Înalți oficiali și reprezentanți ai mai multor state și organizații internaționale printre care Federația Rusă, UE, OSCE, Consiliul Europei au condamnat acțiunile autorităților transnistrene și le-au chemat să se abțină de la acțiuni unilaterale care ar putea duce la destabilizarea situației și ciocniri violente dintre cele două părți.
Acțiunile autorităților transnistrene îndreptate împotriva școlilor cu predare în limba română survin în urma unui șir de măsuri unilaterale întreprinse de către acestea pe parcursul ultimelor luni precum instalarea unor puncte de trecere vamală în zona de securitate, neparticiparea părții transnistrene la runda de negocieri din 23-24 iunie și cîteva cazuri de hărțuire a jurnaliștilor independenți din regiune și a organizațiilor societății civile. Analiștii independenți atribuie aceste evoluții atît eșecului "Memorandumului Kozak" în noiembrie trecut, cît și unor cauze imediate, ca de exemplu decizia CEDO în cazul Ilașcu împotriva Rusiei și Moldovei sau deciziile summit-ului NATO de la Istanbul.
2. A treia licență de telefonie mobilă a fost acordată unui operator transnistrean
Pe parcursul perioadei de referință autoritățile moldovene au acordat furnizorului de servicii de telefonie mobilă din Transnistria, compania "Interdnestrcom", licențe pentru telefonie fixă și mobilă pe teritoriul Republicii Moldova, după ce aceasta s-a înregistrat ceva mai devreme la Camera Înregistrărilor de Stat a Republicii Moldova. Deși conducerea Agenției Naționale pentru Reglementări în Telecomunicații și Informatică (ANRTI) și-a anunțat mai de demult intenția de a acorda o a treia licență pentru prestarea serviciilor de telefonie mobilă în Moldova, condițiile în care a fost acordată aceasta sînt net favorabile față de licențele acordate anterior. Astfel, licența i-a fost acordată "Interdnestrcom" fără concurs, la un preț de 1 mln USD (față de 8 mln USD plătite de primul operator de pe piața de telefonie mobilă din Republica Moldova, "Voxtel"), cu posibilitatea de a opera pe întreg teritoriul Moldovei (cei doi operatori din Republica Moldova, "Voxtel" și "Moldcell", nu au acoperire în regiunea transnistreană). Reprezentanți din partea "Voxtel" și "Moldcell" și-au exprimat îngrijorarea cu privire la condițiile în care a fost atribuită cea de-a treia licență și au chemat autoritățile moldovene să asigure condiții de concurență loială pentru toți participanții pe piața moldovenească de telefonie. În același timp, autoritățile de la Chișinău au declarat că atribuirea licenței operatorului transnistrean va contribui la reunificarea spațiului telecomunicațional dintre cele două maluri, autoritățile transnistrene angajîndu-se să deblocheze telefonia fixă dintre regiunea transnistreană și restul Moldovei de la 5 august curent.
Pare aproape paradoxal faptul că, pe de o parte, conducerea Republicii Moldova amenință partea transnistreană cu sancțiuni economice pentru nerespectarea condițiilor acordului de încetare a focului semnat în 1992, iar pe de altă parte, atribuie unui agent economic transnistrean acces pe piața moldovenească în condiții excepțional de avantajoase. În plus, motivul invocat de Chișinăul oficial precum că acordarea licenței "Interdnestrcom" va conduce la restabilirea telecomunicațiilor dintre cele două maluri pare a fi o nouă cedare a autorităților de la Chișinău față de regimul transnistrean într-o dispută pentru inițierea căreia poartă responsabilitate directă.
3. "Miracole" economice în Transnistria
Potrivit agenției tiraspolene de știri "Olvia-press", PIB-ul nerecunoscutei republici moldovenești nistrene a constituit în primul trimestru al anului 2004 76 mln USD, înregistrînd astfel o creștere de 19,7% față de perioada similară a anului 2003, ca urmare a evoluției înregistrate de întreprinderile privatizate. Potrivit aceleiași surse, care face referință la date prezentate în cadrul unei ședințe comune a comitetului pentru politica economică, a reprezentanților organelor fiscale și ai altor structuri, volumul producției industriale a crescut cu 72,4%, iar valoarea comerțului exterior cu 57%, pînă la 296 mln USD. În cele din urmă s-a îmbunătățit extrem de mult situația financiară a întreprinderilor exportatoare. Investițiile în capitalul fix au crescut în primul trimestru cu 44% și au constituit 59,3 mln ruble transnistrene (7,54 mln USD).
Pe de altă parte, rata inflației a fost de 9,74%, față de 2,8% în perioada similară a anului 2003. Prețurile la produsele alimentare au crescut cu 11,52%. Pentru comparație, Republica Moldova a înregistrat în primul trimestru al anului 2004 o creștere economică de 6,1%, cea mai înaltă din ultimii 15 ani pentru această perioadă. PIB-ul a constituit 5,6 mlrd lei (465 mln USD). Comerțul exterior s-a ridicat la 573,9 mln USD. În capitalul fix au fost investite 26 mln USD. Rata cumulativă a inflației pe trei luni a fost de 3%.
IV. Relații externe
1. Relații moldo-ruse
La puțin timp după vizita recentă a Președintelui Vladimir Voronin la Moscova, cu ocazia summit-ului informal al CSI, în capitala Rusiei s-a deplasat și ministrul moldovean de Externe, Andrei Statan. Punctul principal de pe agenda acestei vizite l-a constituit întrevederea șefului diplomației moldovenești cu omologul său rus, Serghei Lavrov.
Potrivit presei ruse, miniștrii de Externe ai celor două state au examinat în cadrul întrevederii lor "toate direcțiile de interacțiune, inclusiv cele de ordin economic" între ambele părți. În acest context, cei doi oficiali au convenit asupra semnării unui plan interministerial de consultații pe perioada anilor 2004-2005, document care vizează toate aceste direcții de interacțiune și care este considerat în măsură să contribuie la aprofundarea cooperării bilaterale.
Principalul subiect de discuție din cadrul acestei întrevederi l-a constituit cel cu privire la soluționarea diferendului transnistrean, partea rusă, prin purtătorul de cuvînt al MAE al Federației Ruse Aleksandr Iakovenko, dînd de înțeles încă în ajunul acestei reuniuni că problematicii transnistrene i se va acorda o atenție sporită.
Referindu-se la problema transnistreană, ministrul rus de Externe a precizat că "Republica Moldova și Rusia pledează pentru urgentarea reglementării acestei probleme. /
/ Problema transnistreană trebuie soluționată păstrînd unitatea teritorială a Moldovei și cu coordonarea statutului Transnistriei".
Cît privește situația forțelor de pacificare rusești, șeful diplomației ruse a subliniat că mandatul lor este valabil, mai cu seamă că acestea constituie un mecanism important de asigurare a procesului de negocieri. Diplomatul rus a exprimat aceeași atitudine și față de formatul pentalateral de negocieri care trebuie să rămînă intact, pledînd totodată pentru activizarea acestuia.
De asemenea, a fost abordată și problema procesului de privatizare în Transnistria, ministrul moldovean de Externe reafirmînd poziția oficială a Republicii Moldova, potrivit căreia procesul în cauză ar fi ilegal, întrucît nu există acordul Chișinăului în acest sens.
O altă problemă discutată a fost cea a Pactului de Stabilitate și Securitate pentru Moldova, șeful diplomației ruse menționînd că Moscova nu are obiecții în esență față de conținutul inițiativei Președintelui moldovean, inițiativă care "se înscrie în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană".
2. Reuniunea anuală a șefilor misiunilor diplomatice și consulare ale Republicii Moldova
Săptămîna trecută la Ministerul Afacerilor Externe (MAE) de la Chișinău a avut loc reuniunea anuală a șefilor misiunilor diplomatice și consulare ale Republicii Moldova peste hotare. Potrivit serviciului de presă al MAE, în cadrul reuniunii a fost examinat stadiul actual al realizării compartimentului de politică externă al programului de guvernare și sarcinile actuale ale diplomației moldovenești. În acest context, se cere de amintit că Programul de activitate al Guvernului pe anii 2001-2005 "RENAȘTEREA ECONOMIEI - RENAȘTEREA ȚĂRII" include la capitolul "Politica externă" următoarele dintre cele mai importante sarcini:
- consolidarea suveranității, statalității și integrității teritoriale a Republicii Moldova;
- elaborarea și realizarea strategiei naționale de integrare a Republicii Moldova în Comunitatea Europeană și în alte comunități internaționale;
- examinarea chestiunii aderării Republicii Moldova la Uniunea Vamală a Rusiei, Belarusului, Kazahstanului, Kîrgîstanului și, ulterior, a posibilității integrării în structurile economice ale Uniunii Rusia-Belarus;
- aprofundarea colaborării reciproc avantajoase cu SUA;
- dezvoltarea multilaterală a relațiilor tradiționale cu țările vecine România și Ucraina;
- extinderea și aprofundarea relațiilor cu țările Europei Occidentale, mai ales cu Germania, Franța, Marea Britanie, Italia și Olanda;
- promovarea unei politici mai active de cooperare cu țările din bazinul Mării Negre, din Europa Centrală și Asia de Sud-Est;
- participarea mai activă a Republicii Moldova la activitatea ONU, OSCE și a Consiliului Europei;
- aprofundarea participării Republicii Moldova la activitatea organizațiilor regionale, care contribuie la accelerarea integrării acesteia în structurile europene.
Întrucît este o evidență faptul că pe mai multe direcții de politică externă nu s-au înregistrat pînă astăzi progrese semnificative, pe unele producîndu-se chiar o anumită recesiune, ministrul de Externe Andrei Statan a ținut să atragă atenția celor prezenți spre dimensiunea de integrare europeană a politicii noastre externe, deși nici în această zonă de acțiune diplomatică nu au fost atinse toate obiectivele prestabilite. Succesele înregistrate în acest domeniu sînt cu precădere de natură instituțională. Cu toate acestea, inovațiile instituționale introduse (Comisia națională pentru integrare europeană, Departament Integrare Europeană, Comisia Parlamentului Republicii Moldova pentru integrare europeană) sînt deocamdată puțin convingătoare cît privește eficiența lor. În sprijinul acestei aserțiuni pot fi invocate: trenarea procesului de elaborare a Strategiei Republicii Moldova de integrare europeană și a Planului de acțiuni pentru realizarea acesteia, orientarea raționamentelor Concepției integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană pe o "pistă falsă" și stilul amatoresc, superficial și ambiguu încă de abordare a realităților politice integraționiste etc.
Oprindu-se în mod special la Planul de Acțiuni RM-UE, ministrul Stratan a accentuat necesitatea intensificării cooperării dintre misiunile diplomatice ale Moldovei și instituțiile publice centrale de la Chișinău în vederea valorificării prevederilor acestui document-cadru în termenele negociate. Alte recomandări importante ale ministrului de Externe se referă: la depunerea de eforturi conjugate pentru a determina comunitatea internațională să participe mai activ la procesul de reglementare transnistreană; la necesitatea angajării mai depline a ambasadelor moldovenești pentru soluționarea problemelor cu care se confruntă cetățenii Republicii Moldova aflați peste hotare, pentru atragerea investițiilor și asistenței financiare, pentru dezvoltarea relațiilor comerciale și pentru protejarea intereselor economice ale Moldovei.
V. Studii, analize, comentarii
Ce va urma după decizia CEDO?
Igor Boțan, 27 iulie 2004
Reacția imediată a autorităților Federației Ruse față de decizia CEDO pe marginea "cazului Ilașcu" a creat cadrul necesar și pentru manifestarea reacțiilor autoritățile transnistrene. Precum era de așteptat, aceste reacții au fost mult mai radicale
| »»» |
Moldova - Transnistria: reguli pentru business
Liliana Agarcova, 27 iulie 2004
În prima jumătate a lunii iulie a fost preconizată întîlnirea întreprinzătorilor din Moldova, Transnistria și Găgăuzia (Cocieri/ Dubăsari). Deja au avut loc cîteva întruniri. Ele sînt productive, dar rare, din cauza politicienilor
| »»» |
|
|
|