Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. II, nr. 41, 1-14 noiembrie 2004
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Parlament
1.1. Acte legislative
Legea pentru rectificarea bugetului de stat pentru anul 2004 prevede micșorarea veniturilor bugetului de stat cu 170 milioane lei, cheltuielile fiind majorate cu 109 milioane lei. Veniturile totale ale bugetului de stat vor constitui 5,477 milioane lei, iar cheltuielile totale 5,416 milioane lei, bugetul avînd astfel chiar un anumit proficit.
Prin legea adoptată s-a confirmat că anul curent vor fi încasate mai puține accize decît s-a preconizat inițial - 109,1 milioane lei (numai la benzină și motorină se vor încasa cu 59,1 milioane lei mai puțin decît se sconta inițial). Din cauza faptului că cursul de schimb al monedei naționale față de valutele convertibile a fost diminuat comparativ cu estimările inițiale, venitul net al Băncii Naționale care urma să fie transferat la bugetul de stat s-a micșorat cu 251 milioane lei. Din bugetul de stat vor fi achitate sumele stabilite de instanțele judecătorești pentru rezilierea contractelor cu acționarii străini care au investit în hotelul "Dacia" (20,2 milioane lei) și în societatea pe acțiuni "Europharm" (25,4 milioane lei). Legea prevede că în bugetul de stat nu vor intra anumite sume din granturile externe - 277,5 milioane lei.
Pentru a fi asigurată acumularea veniturilor prevăzute de Legea bugetului de stat, pînă la sfîrșitul anului curent veniturile fiscale anuale urmează să fie supraîndeplinite cu o sumă de 267 milioane lei, iar veniturile colectate de Departamentul Vamal - cu circa 471 milioane lei.
Legea prevede cheltuieli suplimentare pentru cîteva domenii, printre care și achitarea datoriei Companiei "Teleradio-Moldova" - 14,2 milioane lei. Această propunere a iscat dezbateri controversate, reprezentanții opoziției acuzînd guvernarea de faptul că ascunde delapidările și irosirea de bani publici de către conducerea companiei. Reprezentanții majorității parlamentare au replicat prin faptul că datoriile respective au fost acumulate anterior, inclusiv înainte de anul 2001, precum și prin necesitatea de a susține compania în proces de transformare, care necesită cheltuieli suplimentare, inclusiv pentru plata compensațiilor stabilite de legislație pentru persoanele disponibilizate.
Legea adoptată de Parlament prevede și crearea în componența bugetului de stat a unui fond în sumă da 15,3 milioane lei pentru subvenționarea lucrărilor de arătură de toamnă tîrzie. Fondul în cauză va fi format din contul micșorării alocațiilor pe unele poziții din buget.
Prin Legea privind reducerea cotei TVA pentru zahăr s-a stabilit că zahărul din sfeclă de zahăr importat și/ sau livrat pe teritoriul republicii se supune taxei pe valoarea adăugată la cota de 8%, în loc de 20% cum se practică în prezent. Legea a fost elaborată ca urmare a crizei financiare create pe piața zahărului, existența stocurilor imense de zahăr (circa 108 mii tone la un consum intern de 80 de mii tone), criză care s-a datorat cantităților impunătoare de zahăr pătrunse pe piața internă din Ucraina prin contrabandă și la prețuri mai joase ca cele la zahărul autohton.
În urma implementării modificărilor se preconizează reducerea intrărilor de zahăr prin contrabandă, stimularea activității producătorilor autohtoni prin obținerea de către aceștia a veniturilor din care se vor achita impozite și taxe în buget.
Legea pentru modificarea legii cu privire la veterani stabilește că persoanele care au o vechime în muncă de peste 35 ani pentru femei și de peste 40 ani pentru bărbați, dar nu au fost decorate cu ordine și medalii, nu s-au învrednicit de titluri onorifice ale Republicii Moldova sau ale fostei URSS ori de distincții departamentale vor beneficia de bilete pentru tratament sanatorial gratuit o dată la trei ani. În prezent de dreptul respectiv beneficiază doar veteranii care au ordine, medalii sau titluri onorifice prevăzute de legislația în vigoare.
Un alt act legislativ aprobat de Parlament este Legea pentru ratificarea Convenției asupra interzicerii perfecționării, producerii și stocării armelor bacteriologice (biologice) și toxice și asupra distrugerii lor. Convenția în cauză a fost semnată la 10 aprilie 1972 în scopul asigurării progresului în direcția dezarmării generale și totale prin intermediul interzicerii dezvoltării, producerii și stocării armelor bacteriologice și toxice și eliminării acestora din arsenalele statelor-părți. Fiecare stat-parte la Convenție se obligă:
- niciodată, în nici o circumstanță să nu dezvolte, producă sau stocheze agenți microbieni sau alt fel de agenți biologici sau toxici, oricare ar fi originea lor sau metoda de producere, de tipul și în cantități care nu se justifică prin scopuri profilactice, de protejare sau alte scopuri pașnice;
- niciodată, în nici o circumstanță să nu dezvolte, producă sau stocheze arme, echipament sau alte mijloace de răspîndire a agenților sau toxinelor sus-menționați în scopuri ostile sau în conflicte armate;
- să distrugă sau să deverseze în scopuri pașnice toți agenții, toxinele, armele, echipamentul care se află în posesia sa sau sub jurisdicția sau controlul său;
- să nu transfere, direct sau indirect, nici unui beneficiar și să nu sprijine, în nici un fel, vreun stat, grup de state sau organizație internațională în fabricarea sau dobîndirea agenților, toxinelor, armelor, echipamentului;
- să ia orice măsuri necesare pentru interzicerea și prevenirea dezvoltării, producerii, stocării achiziționării sau reținerii de agenți, toxine, arme, echipament;
- să coopereze la desfășurarea oricăror investigații inițiate de către Consiliul de Securitate, să ofere ajutor oricărei părți la Convenție, dacă Consiliul de Securitate decide că partea respectivă a fost expusă pericolului ca urmare a violării prevederilor Convenției.
Parlamentul a formulat și o rezervă la Convenție, apreciind că pînă la restabilirea integrității teritoriale a Republicii Moldova, prevederile convenției se vor aplica doar pe teritoriul controlat efectiv de autoritățile Republicii Moldova.
Din același domeniu face parte și Legea privind aplicarea Convenției privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării și folosirii armelor chimice și distrugerea acestora. Legea adoptată de Parlament prevede procedura de aplicare a Convenției, drepturile și obligațiile subiecților din domeniu, interdicțiile pentru orice persoană să aplice arme chimice interzise, precum și atribuțiile Autorității Naționale speciale competente în domeniu. Convenția respectivă a fost ratificată de Republica Moldova în anul 1995.
Legea bugetului de stat pentru anul 2005 a fost adoptată săptămîna trecută în lectură definitivă. Legea prevede pentru anul viitor venituri la bugetul de stat în valoare de 7 473,2 milioane lei și cheltuieli de 7 724,2 milioane lei. Spre deosebire de bugetul din acest an, cînd acesta a fost proiectat pe un excedent de 340 milioane de lei, iar după ultimele modificări - de 61 milioane lei, finanțele publice pentru anul 2005 vor avea un deficit de cca 251 milioane lei.
Legea bugetului public pentru anul 2005 a fost elaborată pe o creștere a PIB-ului cu 6% (36,7 miliarde lei), o rată a inflației de 9% și un curs mediu de schimb de 12,7 lei pentru un USD. La capitolul impozite este anunțată reducerea poverii fiscale atît pentru persoanele juridice, cît și pentru cele fizice. Totodată, pierderile de venituri la buget în urma modificării condițiilor de impozitare a veniturilor persoanelor fizice și juridice sînt estimate de către Ministerul Finanțelor la 1 miliard de lei. Însă s-ar putea ca aceste scăderi ale veniturilor bugetare să se regăsească în investițiile pe care firmele moldovenești le vor face ca urmare a scăderii impozitelor.
Oficialitățile au declarat la prezentarea bugetului pentru 2005 că acesta conține o puternică orientare socială, însă mai mulți observatori economici au admis că suma cheltuielilor cu caracter social reprezintă circa 13% din PIB. Adică mai mult de 1/2 din bugetul consolidat! "Nu e nimic nou că aceste cheltuieli au crescut sensibil într-un an electoral. Este un semn de dispreț la adresa cetățenilor, cărora, după ce sînt furați prin acte de corupție, li se "ung" ochii cu generozitatea guvernamentală. Dublarea cheltuielilor pentru programele sociale prin reclama guvernamentală drept care li se face este imorală, mai ales că măsurile cu pricina sînt exacerbate în scop politic", sînt de părere mai mulți experți independenți.
(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT).
2. Guvern
2.1. Remanieri
În ședința sa din 3 noiembrie curent Executivul a decis numirea viceministrului Finanțelor, Mariana Durleșteanu, în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.
2.2. Hotărîri
- La 1 noiembrie curent, în cadrul unei ședințe extraordinare, Guvernul a decis să acorde producătorilor agricoli, ca urmare a scumpirii produselor petroliere, subvenții în mărime de 500 de lei la fiecare tonă de motorină utilizată pentru lucrările agricole de toamnă. Subvențiile vor fi acordate dintr-un fond special, care, potrivit unor surse oficiale, va constitui circa 15 milioane lei.
- În scopul contracarării traficului cu ființe umane, la inițiativa Președintelui țării, Guvernul a introdus la 3 noiembrie o restricție la perfectarea pașapoartelor de circulație în străinătate pentru minorii ai căror părinți sînt divorțați. Aceste acte vor putea fi eliberate numai dacă va exista consimțămîntul ambilor părinți, autentificat notarial.
- La 10 noiembrie, Cabinetul de miniștri a aprobat proiectele Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției și Planului de acțiuni pentru realizarea acesteia. Documentele respective au fost elaborate în urma activității Comisiei pentru elaborarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției, instituită la 7 noiembrie 2003 prin decret prezidențial. Proiectele Strategiei și Planului de acțiuni corespunzător acesteia au fost definitivate în variantă inițială încă la începutul anului în curs, ele fiind date publicității la 22 aprilie 2004 pentru a fi supuse dezbaterilor publice. Dacă rezultatele dezbaterilor pe marginea conținutului proiectelor în cauză nu se cunosc, atunci se știe că aceste documente au fost supuse deja unei expertizări din partea instituțiilor specializate ale Consiliului Europei.
Strategia își propune drept obiective:
- asigurarea supremației legii (identificarea domeniilor afectate, condițiilor care favorizează corupția, prevenirea acesteia și întărirea sistemului de măsuri de detectare și contracarare);
- asigurarea independenței celor trei ramuri ale puterii de stat și prevenirea corupției în fiecare din ele;
- perfecționarea cadrului legislativ în conformitate cu cerințele legislației internaționale;
- asigurarea transparenței activității instituțiilor publice, a accesului la informație, promovarea standardelor etice;
- activizarea societății civile și a sectorului privat în prevenirea corupției, crearea unei atmosfere de intoleranță față de fenomenul corupției.
Măsurile de prevenire și combatere a corupției identificate în Strategie vizează:
- perfecționarea cadrului legislativ;
- asigurarea transparenței și responsabilității în activitatea politică;
- eficientizarea sistemului instituțional;
- diminuarea efectelor corupției asupra sectorului privat;
- intensificarea cooperării instituțiilor publice cu societatea civilă;
- extinderea colaborări internaționale.
În context, se cere de amintit că, dată fiind întîrzierea aprobării de către Legislativ a Strategiei menționate mai sus, Guvernul a adoptat printr-o moțiune guvernamentală, la 3 august 2004, Planul de acțiuni pentru eficientizarea interacțiunii și colaborării organelor de drept și de control în combaterea criminalității și corupției. Planul reia și dezvoltă o serie de prevederi din cadrul Strategiei, care vizează dimensiunea colaborării organelor de drept și de control și a căror valorificare nu mai poate fi amînată.
- Una dintre cele mai importante hotărîri guvernamentale adoptate în această perioadă vizează reorganizarea Ministerului Muncii și Protecției Sociale, în vederea optimizării activității acestuia. Aceasta prevede reduceri de cadre și transformarea departamentelor în direcții. Astfel, ministerul în cauză va include următoarele zece direcții: Direcția politică salarială și colaborare cu partenerii sociali; Direcția politici în domeniul asigurărilor sociale; Direcția politici familiare și oportunități egale; Direcția reforme și sinteze; Direcția economie, finanțe, evidență contabilă și gestiune; Direcția relații externe; Direcția asistență socială; Direcția instituții sociale; Direcția juridică și Direcția resurse umane.
- Executivul a aprobat și Regulamentul cu privire la modul de atribuire a statutului de veteran de război. Potrivit documentului, titlul de veteran de război poate fi atribuit militarilor care au luptat în armata sovietică sau în armata română în timpul celui de al doilea război mondial, participanților la acțiunile de luptă pe teritoriul altor state în cadrul forțelor armate ale fostei URSS, participanților la acțiunile de luptă pentru apărarea fostei URSS, la acțiunile militare pentru apărarea integrității Republicii Moldova, a persoanelor care au luptat în detașamentele de partizani sau au activat în structurile Ministerului de Interne sau ale securității fostei URSS în perioada celui de al doilea război mondial.
- Potrivit Programului unic al asigurării obligatorii de asistență medicală pentru anul 2005, aprobat la 10 noiembrie de Executiv, începînd cu anul viitor deținătorii polițelor de asigurare medicală vor putea beneficia din contul acestora și de unele servicii stomatologice, cum ar fi extirparea dinților sau unele intervenții de urgență, precum și de unele investigații medicale. Suplimentarea numărului de servicii medicale acordate pe baza deținerii polițelor de asigurare medicală s-a produs însă după ce acestea s-au scumpit cu 50 la sută, valoarea lor ajungînd de la 441,23 lei în 2004 la 664,40 lei în 2005.
3. Președinție
3.1. Decret privind destituirea vicedirectorului SIS
Președintele Vladimir Voronin a decretat la 1 noiembrie destituirea lui Simion Rusu din funcția de director adjunct al Serviciului de Informații și Securitate (SIS). Cu toate că textul decretului nu menționează motivele destituirii, aceasta nu mai constituie nici de departe o necunoscută în situația în care Consiliul Suprem de Securitate (CSS) ceruse încă din octombrie curent eliberarea din funcție a acestui oficial, întrucît serviciilor specializate ale SIS, aflate în subordinea directă a lui Simion Rusu, le-a fost imputat eșecul prevenirii furtului unei cantități însemnate de armament și muniții de la unitatea militară din Bulboaca.
3.2. Inițiative
- Reorganizarea Cancelariei de Stat
Președintele țării a lansat în cadrul ședinței Guvernului din 3 noiembrie curent inițiativa reorganizării Cancelariei de Stat în Aparatul Guvernului. Potrivit Președintelui, "Cancelaria a fost o ambiție a guvernelor anterioare, iar în prezent aceasta nu face altceva decît să dubleze activitățile mai multor ministere și departamente". Anticipînd criticile mai multor observatori, potrivit cărora inițiativa de față poartă un caracter electoral vădit, o dată ce aceasta a survenit abia la sfîrșitul perioadei de guvernare a Partidului Comuniștilor, Vladimir Voronin a subliniat în continuare că "trebuie să reușim restructurarea acestei structuri pînă la alegeri, pentru că cei care vor veni la guvernare ar putea să nu facă nimic bun în acest sens".
Inițiativa Președintelui Voronin a fost deja aprobată de Executiv și votată în prima lectură de Parlament.
- Programul Național "Satul moldovenesc"
O altă inițiativă a șefului statului, anunțată în cadrul unei reuniuni la care au participat membrii Cabinetului de miniștri și președinții de raioane vizează elaborarea unui program național de dezvoltare social-economică a satelor în perioada 2005-2015. În opinia Președintelui Voronin, documentul respectiv va trebui compatibilizat cu Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS) și va trebui să includă aspecte concrete vizînd perspectiva dezvoltării bazei de producție a satelor, crearea unor noi agenți economici în baza consolidării terenurilor agricole, a stațiunilor de mașini, centrelor de deservire veterinară și de achiziție a producției agricole, implementarea tehnologiilor avansate de creștere a culturilor agricole, a producției ecologic pure, extinderea suprafețelor de viță de vie etc.
Programul de față urmează să fie elaborat pînă la 8 ianuarie 2005 în trei etape: la nivelul fiecărei localități, la nivel de raion și la nivel național. Astfel pînă la 15 decembrie curent fiecare localitate rurală va trebui să-și întocmească propriul program de dezvoltare, urmînd ca între 15-20 decembrie fiecare raion să generalizeze programele de dezvoltare a localităților pe care le include într-un program de dezvoltare a respectivei unități teritorial-administrative de nivelul doi. În cadrul etapei finale Guvernul va trebui pînă la 8 ianuarie 2005 să elaboreze programul național în care își vor găsi reflectare programele raionale de dezvoltare a satelor.
II. Politici economice
1. Republica Moldova este o țară cu un ritm relativ lent al reformelor
Potrivit ultimului raport privind procesul tranziției la economia de piață al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Republica Moldova este catalogată drept o țară cu un ritm relativ lent al reformelor, dar care are un rezultat peste medie, 2,7 față de nivelul maxim de 4,5 puncte. Aceeași opinie, privind faptul că tempoul de implementare a reformelor este lent în Moldova, au exprimat-o și experții Agenției Internaționale de Evaluare Financiară FITCH Ratings.
În raportul elaborat de BERD, pe o scară a tranziției între țările-membre ale CSI, Republica Moldova devansează Azerbaidjanul, Tadjikistanul, Uzbekistanul, Belarusul și Turkmenistanul, însă este devansată de Rusia, Ucraina, Georgia, Armenia, Kazahstan și Kîrgîzstan. BERD apreciază că succese notorii au înregistrat țările din Europa Centrală, unde Ungaria este în topul clasamentului, fiind urmată de Cehia, Slovenia, Estonia și Letonia, țări care au fost încurajate anume de perspectiva calității de membru al Uniunii Europene. Turkmenistanul și Belarusul sînt apreciate de BERD ca state cu un nivel foarte scăzut al reformelor, cu un punctaj de sub 1,5.
În cei zece ani de cînd a lansat primul proiect de împrumut în Republica Moldova, BERD a implementat proiecte în valoare totală de peste 170 milioane de USD, fiind singurul investitor financiar occidental care a plasat mijloace atît în proiecte guvernamentale, cît și în cele private. În total, 29 proiecte de investiții care reprezintă 0,9% din sumele direcționate de BERD în țările în dezvoltare din Europa Centrală și de Est și în Asia Centrală au fost plasate în Republica Moldova. Cele mai importante resurse financiare, în valoare de peste 50 milioane de dolari, au fost direcționate spre sectorul financiar-bancar din țară.
2. BM a aprobat SCERS și a declarat disponibilitatea de a o finanța
Consiliul director al Băncii Mondiale a aprobat la 11 noiembrie, la Washington, Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS) și a declarat disponibilitatea de a acorda Guvernului de la Chișinău asistența financiară pentru realizarea acesteia. Valoarea asistenței financiare va fi stabilită la 14 decembrie 2004, cînd Consiliul director al BM va examina și va aproba noua Strategie de Asistență pentru Moldova, prevăzută pentru următorii trei ani.
În același timp, oficialii BM și-au exprimat îngrijorarea în cîteva domenii, în care politica Guvernului nu corespunde prevederilor SCERS. În context, au fost numite ritmul încet în promovarea reformelor structurale și nivelul înalt de imixtiune a Guvernului în activitatea economică. Consiliul director al BM a recomandat autorităților moldovenești să-și modifice politica ce ține de monopolul de stat, eliberarea licențelor, consolidarea funciară și subvențiile în agricultură, reforma pensiilor și de privatizare.
În caz de implementare cu succes a acestora, valoarea asistenței financiare, acordate Moldovei de către BM, va fi majorată cu 50 %. Se preconizează că Guvernul va delega mijloacele obținute de la BM spre investiții în dezvoltarea serviciilor rurale, asistenței sociale, învățămîntului, infrastructurii, în susținerea businessului mic și mijlociu. Mai mulți experți independenți au calificat strategia drept un document "neviabil", iar 95% din acțiunile SCERS nu prevăd o îmbunătățire a situației deja existente în Republica Moldova, de aceea strategia este mai mult ca "o notă de plată" pentru Banca Mondială, înaintată sub pretextul de a soluționa unele probleme considerate prioritare.
SCERS este un document de politici economice și acțiuni ce urmează să fie implementate în 2004-2006 pentru a realiza o creștere economică durabilă și reducerea sărăciei. Documentul prevede, în particular, reducerea în jumătate, pînă în anul 2015, a numărului de oameni cu venituri zilnice sub 2,15 dolari, de la 39,8% în anul 2002 pînă la 18,0% în 2015. Circa 60% din fondurile necesare pentru realizarea acțiunilor SCERS, cheltuieli evaluate la 9,2 miliarde lei, urmează să fie acoperite din credite și finanțări nerambursabile externe. Principalul scop al Strategiei este obținerea creșterii economice pe calea menținerii stabilității macroeconomice, îmbunătățirii mediului de afaceri și urgentarea reformelor structurale, consolidarea dezvoltării resurselor umane pe calea îmbunătățirii situației în domeniul învățămîntului și sănătății, ridicarea nivelului protecției sociale și reducerea sărăciei.
III. Problema transnistreană
La 8-9 noiembrie în orașul bulgar Varna a avut loc o rundă de consultări dintre ministrul moldovean al Reintegrării Vasile Șova și șeful departamentului de externe de la Tiraspol Valeri Lițkai, la care au participat și reprezentanții mediatorilor în problema transnistreană - OSCE, Rusia și Ucraina. Consultările au fost convocate la inițiativa președintelui în exercițiu al OSCE, Solomon Passy, ministrul bulgar de Externe, la aproape trei luni după ce Chișinăul și-a suspendat participarea la formatul pentalateral de negocieri.
După încheierea consultărilor ministrul Șova a declarat că deocamdată este prematur să se vorbească de reluarea negocierilor, dar a admis posibilitatea continuării consultărilor cu Tiraspolul. Potrivit acestuia, Chișinăul a formulat în cadrul consultărilor o serie de propuneri care ar permite detensionarea relațiilor dintre Chișinău și Tiraspol, precum identificarea unor mecanisme care ar garanta o activitate de lungă durată a școlilor cu predarea în baza grafiei latine, restabilirea legăturii telefonice prin cablu dintre cele două maluri și lichidarea tuturor posturilor de control din zona de securitate, instalate fără acordul Comisiei Unificate de Control.
În același timp, Șova s-a arătat decepționat de rezultatele convorbirilor, acuzînd mediatorii de pasivitate și de lipsa unui consens, ceea ce nu a permis valorificarea "intențiilor serioase" ale Chișinăului în cadrul acestor consultări. "Am simțit că printre mediatori lipsește un consens, sau o poziție comună cu privire la promovarea unor propuneri cu privire la procesul de negocieri", a declarat Șova, citat de Moldavskie vedomosti, în cadrul unei conferințe de presă organizate la 12 noiembrie la Chișinău. În aceeași zi ministrul Reintegrării a convocat o întrevedere cu ambasadorii statelor UE și cu cel al SUA, la care a declarat că consultările de la Varna au demonstrat ineficiența formatului pentalateral și necesitatea de a-l modifica. Șova a îndemnat statele UE și SUA să se implice mai activ în reglementarea crizei transnistrene, și a chemat SUA, UE, Rusia, Ucraina și România să susțină Declarația cu privire la Stabilitatea și Securitatea Republicii Moldova, așa încît aceasta să poată fi semnată la reuniunea interministerială a OSCE de la Sofia din luna decembrie.
Departamentul de externe de la Tiraspol, pe de altă parte, a publicat la 13 noiembrie pe site-ul agenției de oficiale de știri Olvia-press o declarație cu privire la consultările de la Varna, în care Tiraspolul se arată deschis pentru "o colaborare constructivă pe principii de egalitate" cu toți participanții la mecanismul pentalateral de negocieri. În declarație se mai spune că "consultările de la Varna nu au fost suficiente pentru a dinamiza dialogul moldo-transnistrean/
/din cauza nedorinței părții moldovene de a relua negocierile". "Transnistria este alarmată, în primul rînd, de faptul că schimbările frecvente ale poticii moldovene au dus la situația în care poziția Republicii Moldova la Varna a fost una cu totul confuză", se mai spune în declarație.
În același timp, ambasadorul rus cu misiuni speciale, Valeri Nesterușkin, citat de presa de la Chișinău, a apreciat drept pozitiv faptul desfășurării consultărilor de la Varna, la care Chișinăul și Tiraspolul au putut discuta direct. Potrivit lui Nesterușkin, Moscova speră că în viitorul apropiat vor avea loc noi consultări de acest gen.
Între timp, sovietul suprem de la Tiraspol a adoptat la 3 noiembrie, în prima lectură, concepția politicii externe a Transnistriei, potrivit căreia Transnistria aspiră să devină subiect cu drepturi depline al dreptului internațional și să-și construiască relațiile cu alți subiecți ai sistemului internațional pe principii de egalitate. Potrivit concepției, poziția Transnistriei în negocierile cu Chișinăul va reieși din principiul egalității dintre părți și din prevederile acordurilor semnate anterior. O metodă realistă de depășire a neînțelegerilor cu Chișinăul ar putea fi obținută prin crearea unei "asociații interstatale" cu Republica Moldova, care nu ar afecta suveranitatea și independența statelor vizate și ar acoperi o întreagă varietate de modele, de la federație contractuală la stat comun sau stat unionist.
Tot în perioada de referință administrația de la Tiraspol a demarat recensămîntul populației din regiune. Agenția oficială de știri Olvia-press transmite că recensămîntul se desfășoară fără suport financiar din exterior, iar datele obținute vor fi utilizate doar pe teritoriul Transnistriei. Documentele pentru recensămînt au fost pregătite la Kiev de către o filială locală a firmei germane UBM Solutions Gmbh, care are experiență de organizare a recensămînturilor în Georgia și Ucraina. Potrivit Basa-press, mai mulți localnici recenzați au declarat că în chestionarele recensămîntului se conțin și întrebări care se referă la cetățenie, naționalitate, limbile vorbite etc., ceea ce-i face pe unii analiști de la Chișinău să creadă că autoritățile transnistrene vor folosi rezultatele recensămîntului pentru a demonstra existența unui așa-zis "popor transnistrean", care nu are nimic în comun cu Republica Moldova.
Datele preliminare ale recensămîntului vor fi făcute publice în decembrie curent, iar cele finale peste aproximativ șase luni. Acestea nu vor fi recunoscute oficial de Chișinău deoarece administrația transnistreană nu a permis experților internaționali să monitorizeze recensămîntul. Anterior, din cauza neînțelegerilor cu Chișinăul, administrația de la Tiraspol a refuzat să organizeze recensămîntul o dată cu cel realizat în Republica Moldova la 5-12 octombrie curent. Potrivit ultimului recensămînt al populației organizat în 1989, în Transnistria locuiau circa 700 000 de oameni.
IV. Relații externe
1. Comisia mixtă moldo-română
La 8 noiembrie curent, la Chișinău, a avut loc ședința Comisiei mixte interguvernamentale moldo-române pentru colaborare economică, comercială și tehnico-științifică. În cadrul acesteia părțile au examinat oportunitățile de cooperare în domeniile agriculturii, transportului, energeticii, cercetării științifice și dezvoltării științifice, precum și au convenit asupra semnării unor protocoale de colaborare în domeniile industriei, standardizării și statisticii. Documentele consemnează atașamentul Comisiei față de obiectivele integrării europene pe care și le propune fiecare parte, fapt pentru care s-a decis ca acest organism interguvernamental să poarte pe viitor denumirea de Comisie de colaborare economică și integrare europeană.
V. Studii, analize, comentarii
Ratingul financiar și competitivitatea externă a Moldovei
Iurie Gotișan, 18 noiembrie 2004
În pofida unei creșteri economice durabile, agențiile internaționale de rating nu au ridicat calificativul de țară pentru Republica Moldova, motivîd că ritmul reformelor economice este lent, iar datoria publică externă rămîne încă a fi mare
| »»» |
Pactul de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova
Igor Boțan, 18 noiembrie 2004
În prezent, SUA, UE și România se declară favorabile semnării unei Declarații privind Stabilitatea și Securitatea RM, aceasta semnificînd doar asumarea unor obligațiuni morale de susținere a doleanțelor RM. Nici vorbă de semnarea unui Pact, care după cum insista Președintele RM urma să fie "un act de drept internațional"
| »»» |
|
|
|