Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. II, nr. 42, 15-28 noiembrie 2004
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
I. Activitatea instituțiilor publice
1. Parlament
1.1. Acte legislative
Hotărîrea privind expertizarea proiectelor de acte legislative la Consiliul Europei a constituit obiectul unor dezbateri parlamentare contradictorii și îndelungate. Menirea documentului inițiat de Guvern este de a stabili mecanismul de coordonare a procesului de expertizare a proiectelor de acte legislative și de implementare a recomandărilor experților Consiliului Europei în conținutul lor.
În calitate de organ responsabil a fost propus Ministerul Justiției, ceea ce a și provocat nemulțumirea mai multor deputați, care au apreciat astfel că unui organ de specialitate al puterii executive îi vor fi atribuite funcții de coordonare și control referitor la activitatea principalelor instituții din stat - Parlament, Guvern și Președinte.
Actul include prevederi referitoare la:
- determinarea din timp a listei de proiecte care urmează a fi supuse expertizării la CE, la propunerea instituțiilor centrale ale puterii și după o coordonare prealabilă cu CE;
- modul de examinare a recomandărilor experților CE și de implementare a acestora în conținutul proiectelor;
- monitorizarea permanentă a procesului de expertizare și implementare a recomandărilor experților CE.
Un alt document important adoptat de Parlament este Legea privind mărirea sumei minime a plăților în numerar efectuate de agenții economici. În prezent legislația cu privire la antreprenoriat prevede că față de întreprinderile și organizațiile care efectuează decontări în numerar în sumă ce depășește 15 mii de lei lunar, în baza obligațiilor lor financiare, încălcînd modul stabilit de decontare prin virament, precum și care efectuează decontări în numerar și prin virament prin intermediari, indiferent de suma decontării efectuate, organele Serviciului Fiscal de Stat și Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției aplică sancțiuni pecuniare în proporție de 10 la sută din sumele plătite, iar sumele amenzilor se fac venit la bugetul de stat. Sancțiunile menționate nu se aplică doar la efectuarea decontărilor cu cetățenii, gospodăriile țărănești (de fermier), titularii de patente de întreprinzător și cu bugetul public național, la efectuarea decontărilor de către persoanele indicate cu bugetul public național, cu întreprinderile și organizațiile, precum și la efectuarea decontărilor de către întreprinderile și organizațiile ale căror drepturi la acest capitol se reglementează altfel decît în actele normative ale Băncii Naționale a Moldovei.
Prin aceasta lege suma respectivă a fost majorată de la 15 mii la 100 mii lei. Măsura respectivă, considerată drept o metodă de eliminare a barierelor tehnice în calea comerțului, a fost solicitată în ultima vreme cu insistență de către majoritatea agenților economici.
În comparație cu textul Legii privind reorganizarea Cancelariei de Stat în Aparat al Guvernului, votat în primă lectură, în urma examinării acestuia în lectura a doua au fost excluse o serie de prevederi referitoare la obligația cunoașterii de către funcționari a limbilor moldovenească și rusă, precum și cele care interziceau activitatea organizațiilor politice și a asociațiilor obștești în cadrul Aparatului Guvernului.
(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT).
2. Guvern
2.1. Hotărîri
- La 15 noiembrie a.c., Guvernul a adoptat hotărîrea nr. 1249 privind inițierea negocierilor asupra proiectului Protocolului la Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Federației Ruse privind principiile perceperii impozitelor indirecte în comerțul reciproc.
- La 19 noiembrie a.c., Guvernul a adoptat hotărîrea nr. 1281 privind adoptarea regulamentului cu privire la modul de atribuire a statutului și de eliberare a legitimațiilor de veteran de război. În conformitate cu regulamentul, statutul de veteran de război se atribuie participanților la război: a) în cadrul armatei sovietice în cel de la doilea război mondial; b) în cadrul armatei române în cel de al doilea război mondial; c) angajaților civili, ai afacerilor interne și ai organelor securității sovietice în cel de al doilea război mondial; d) persoanelor care au participat la acțiunile de luptă pentru apărarea integrității teritoriale a Republicii Moldova; e) persoanelor participante la acțiunile de lupă din Afganistan etc., precum și unor categorii de persoane asimilate participanților la război. Legitimațiile de veteran de război se păstrează și se eliberează beneficiarilor de către Departamentul Administrativ-Militar și de structurile teritoriale de subordine.
3. Președinție
- La 16 noiembrie a.c., Președintele Vladimir Voronin, a emis decretul nr. 2096-III prin care Natalia Vișanu a fost numită în funcția de șef al Serviciului de presă al Aparatului Președintelui Republicii Moldova și purtător de cuvînt al Președintelui.
- În perioada 21-23 noiembrie, șeful statului Vladimir Voronin a efectuat o vizită oficială în Israel. El s-a întîlnit cu omologul lui israelit, Moshe Katsav, cu prim-ministrul Ariel Sharon și cu ex-prim-ministrul Israelului și președintele Partidului Avoda, Shimon Peres. În cadrul întrevederilor cu oficialitățile israelite a fost discutată problema dublei impuneri și posibilitatea soluționării acesteia. De asemenea, a fost abordată tema separatismului și a terorismului cu care se confruntă cele două state. Delegația Republici Moldova a semnat cu oficialitățile israelite acorduri de cooperare în domeniul turismului, activității vamale, standardizării și în domeniul sănătății.
Șeful statului a vizitat Zidul Plîngerii, Complexul memorial "Yad Vashem", dedicat eroilor și martirilor Holocaustului, a vizitat Biserica Sfintei Treimi și Biserica Sfîntului Mormînt.
II. Politici economice
1. Rezervele valutare ale Băncii Naționale a Moldovei
Rezervele valutare ale Băncii Naționale a Moldovei au fost estimate la începutul lunii noiembrie în mărime de 390,9 milioane USD, care s-au menținut în general la nivelul lunii precedente, cînd activele oficiale de rezervă au atins un nivel record de 391,6 milioane USD. Cea mai mare parte din rezerve le constituie disponibilitățile și plasările la termen - 297,09 milioane USD, inclusiv în alte bănci centrale - 108,63 milioane USD și în băncile cu oficii în străinătate - 188,46 milioane USD. În hîrtii de valoare sînt păstrate rezerve în sumă de 93, 80 milioane USD. BNM mai dispune de drepturi speciale de tragere (DST) în sumă de 81,74 mii USD și o poziție de rezervă la FMI în mărime de 7,47 mii USD.
În luna octombrie, BNM a procurat pe piața interbancară 2,5 milioane USD. Evoluția activelor oficiale de rezervă în acest an a întrecut chiar și așteptările unor experți independenți, care anticipau un nivel al rezervelor valutare la sfîrșit de an de 350 milioane USD. BNM a reușit să restabilească rezervele valutare la cota dinaintea crizei financiare ruse din 1998 ce a afectat întreaga regiune, inclusiv Republica Moldova. După acel colaps financiar rezervele s-au micșorat de circa 2,5 ori, de la 365,7 milioane USD pînă la nivelul de 143 milioane USD.
2. Evoluțiile de viitor ale cursului de schimb leu/ dolar
Mai mulți funcționari ai instituțiilor financiar-bancare au afirmat că rata de schimb de 12,7 lei pentru un dolar american, care a fost luată în calcul la elaborarea bugetului de stat pentru anul viitor, "pare a fi reală". Aceasta mult va depinde atît de unii factori interni, cît și externi, ce ar putea să determine raportul leu/ dolar.
Printre factorii externi care ar putea exercita presiuni pe piața valutară internă, experții indică, în primul rînd, afluxurile de valută străină din exterior, estimîndu-se că acestea ar putea crește și în continuare și, respectiv, cu efecte de apreciere a leului. Consecințele aprecierii monedei naționale ar putea fi creșterea deficitului comercial și a celui de cont curent. Însă într-o economie mică, deschisă și dependentă de piețele externe precum este cea a Republicii Moldova un curs de schimb fix este absurd să-l menții. În același timp, existența unui curs de schimb fix (care de fapt a fost promovat de BNM) a protejat piața valutară internă împotriva multitudinii evoluțiilor negative de pe piețele financiare internaționale. De asemenea, raportul leu/ dolar ar putea să fie influențat și de tendința de depreciere a dolarului SUA față de alte valute străine, în special, față de euro.
Totodată, analiștii menționează că există mai mulți factori ce vor atenua unele abateri de proporții. Printre aceștia se numără începutul campaniei electorale, ce implică o perioadă de "liniște" pe piața valutară. Ca urmare, experții prognozează că în următoarele trei-patru luni, rata de schimb leu/ dolar ar putea să aibă o fluctuație între minimum 12,30 și maximum 12,60 lei pentru un dolar.
3. Poziția investițională a Moldovei
Săptămîna trecută, la Chișinău s-a desfășurat un forum investițional internațional, care a avut ca principal "Moldova - deschisă business-ului mondial" și care a decurs sub patronatul șefului statului Vladimir Voronin. La această reuniune au fost prezenți peste 120 reprezentanți ai mai multor firme și companii din străinătate, precum și peste 300 de funcționari, ambasadori, oameni de afaceri locali și reprezentanți ai organismelor financiare internaționale.
În cadrul acestui forum Președintele Voronin a specificat că strategia investițională a Republicii Moldova, care a fost elaborată de către Guvern, are drept obiectiv final relansarea și accelerarea dezvoltării economice a țării prin asigurarea unui ritm înalt de creștere a investițiilor, în special a influxului de investiții străine directe. Voronin a mai menționat că Republica Moldova în 2005 speră pe o creștere a volumului investițiilor străine directe (ISD) cu 10%.
Potrivit datelor statistice, 40% din totalul investițiilor plasate în economia națională provin din țările membre ale UE, 24% din țările CSI, 4% din țările Europei Centrale și de Sud-Est și 32% din alte țări. Sectoarele care prezintă un interes deosebit pentru investitorii străini sînt cel al energiei electrice, gazelor și apei, care au atras 35% din stocul total al ISD, cel al industriei prelucrătoare - 27%, al comerțului cu ridicata și amănuntul - 16%, al transporturilor și comunicațiilor - 12%, al construcțiilor - 2%.
În acest context, potrivit recentului raport publicat de Conferința Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și Comerț (UNCTAD) cu privire la investițiile mondiale, în care au intrat 187 de țări, Republica Moldova ocupă locul 110 în ceea ce privește potențialul de atragere a investițiilor externe. Unul dintre cei mai relevanți indici care au stat la baza investigațiilor prezentate în raport este că volumul total al investițiilor străine în lume pentru anul 2003 a scăzut cu mai bine de 20%. În raportul similar al UNCTAD de anul trecut Republica Moldova în 2002 a fost poziționată pe locul 109 din 140 de state.
Valoarea totală a investițiilor străine directe plasate în Moldova a fost estimată, către sfîrșitul anului 2003, la nivelul de 790 milioane USD. Intrările de ISD în Moldova s-au diminuat în 2003 cu peste 50% în raport cu 2002, pînă la 58 milioane USD. După indicele performanței intrărilor de ISD, care este calculat în funcție de raportul investițiilor străine directe față de mărimea economiei țării, Republica Moldova a coborît pe locul 25, față de poziția anterioară - 18. Însă potrivit acestui indicator, Moldova este cea mai bine plasată dintre țările CSI.
Nivelul total al datoriilor externe a Moldovei a depășit 1,3 miliarde de dolari, rambursarea acestora fiind dificil de realizat, mai ales în condițiile în care țara este ocolită de fluxurile de capital străin. În absența unor intrări financiare externe, corelate cu persistența proastă a relațiilor dintre Chișinău și principalele organisme creditoare internaționale, Republicii Moldova îi va fi extrem de greu să-și finanțeze deficitele din sectorul extern și în anul ce vine. Pentru celelalte state cu economie de piață funcțională, finanțarea deficitelor se arată mult mai ușoară, datorită nivelului ridicat de investiții străine. Spre exemplu, în România media anuală a investițiilor străine este de 1,5 miliarde dolari, pe cînd valoarea totală a investițiilor străine directe plasate în Moldova în peste 10 ani de tranziție se estimează aproximativ la 800 milioane de dolari.
Infrastructura este într-o stare desuetă, legislația are un rol decorativ, iar nivelul investițiilor străine, care constituie în medie doar 4% din PIB, este incomparabil cu cel din Polonia, Cehia sau Ungaria care au o pondere a investițiilor străine directe în PIB de cca 30%. Fără îndoială că o țară atît de mică și săracă, precum este Republica Moldova, cu un cadru legislativ complex, instabil și ambiguu, nu prezintă interes ca piață de desfacere a capitalurilor și puțini dintre investitorii străini găsesc sol fertil pentru plasarea mijloacelor financiare în economia Moldovei.
Ponderea investițiilor străine directe (ISD) în PIB
în unele țări din Europa Centrală și de Est
Țara ISD
Investiții 1991-2002 (%PIB)
Bulgaria 18,5
Republica Cehă 29,4
Estonia 33,2
Ungaria 31,5
Letonia 35,2
Lituania 19,6
Republica Moldova 3,9
Polonia 28,8
România 15,9
Slovacia 10,2
Slovenia 16,3
Sursa: ECE (2003), Economic Survey of Europe, United Nations, Economic Commission for Europe, Geneva.
III. Problema transnistreană
Federația Rusă nu va semna Declarația de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova în cadrul reuniunii interministeriale a OSCE de la Sofia, a declarat noul ambasador al Federației Ruse în Republica Moldova, Nicolai Reabov, în cadrul unei conferințe de presă ținută la 24 noiembrie la Chișinău.
Potrivit Moldavskie vedomosti, Federația Rusă nu a respins și nici nu a ignorat inițiativa Președintelui Vladimir Voronin cu privire la semnarea unui Pact de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova1, ci a propus ca un astfel de document să servească drept punct final și parte componentă a pachetului de acorduri internaționale ce urmează să fie semnate în procesul de reglementare transnistreană. Astfel, semnatarii acestuia nu vor fi garanți doar ai integrității teritoriale și neutralității Republicii Moldova, ci și a principiilor democratice de edificare a unei societăți multiculturale în baza unui stat comun cu Transnistria.
Potrivit ambasadorului Reabov, Republica Moldova a ignorat propunerile Rusiei și i-a remis în schimb spre examinare un proiect de Declarație propus de SUA și sprijinit de UE. "Rusia nu acceptă o astfel de evoluție a evenimentelor. De aceea, noi nu vom examina astfel de documente", a declarat Reabov, citat de aceeași sursă. Pe de altă parte, Victor Stepaniuc, liderul grupului parlamentar al PCRM, care, fiind solicitat să comenteze declarația ambasadorului Federației Ruse, a afirmat că "diplomatul rus nu poate cunoaște cu certitudine intențiile Guvernului Rusiei" și că "negocierile cu Moscova continuă inclusiv la nivel de semnatari ai documentului". Faptul că pe marginea textului Declarației se mai poartă încă negocieri cu Kremlinul a fost confirmat ceva mai devreme de Ian Boag, șeful Delegației Comisiei Europene în Moldova, și de John F. Tefft, asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA pentru Europa și Eurasia.
În altă ordine de idei, Reabov și-a exprimat nedumerirea față de catalogarea de către conducerea moldovenească a recentei runde de consultării a mediatorilor în problema transnistreană de la Varna drept eșec și față de refuzul acestora de a reveni la masa de negocieri. Reabov a infirmat existența unor neînțelegeri între mediatori, invocînd documentul final semnat la Varna, în care mediatorii își declară sprijinul pentru o reglementare politică a conflictului transnistrean, în baza propunerilor mediatorilor și a documentelor semnate anterior.
În continuare Reabov a reafirmat sprijinul Rusiei pentru Memorandumul Kozak, care, a reamintit dînsul, a fost elaborat în proporție de 80% de chiar conducerea moldovenească, a respins ideea înlocuirii actualelor forțe de pacificare din regiune constituite în mare parte din pacificatori ruși cu forțe multinaționale, pe motiv că acestea și-au demonstrate eficiența, și a declarat că deși Rusia consideră Transnistria drept parte a Moldovei, aceasta nu va renunța la dialogul cu autoritățile și instituțiile care există de facto în regiunea transnistreană.
Declarațiile lui Reabov au provocat un val de reacții atît din partea autorităților Republicii Moldova, cît si din partea opiniei publice. Ministerul de Externe de la Chișinău a emis la 25 noiembrie un comunicat în care acuză Rusia de încălcarea rigorilor eticii diplomatice, iar ziarul guvernamental Moldova suverană a acuzat Rusia de aplicare a "tacticilor totalitare" în relațiile bilaterale și cele internaționale. Președintele fracțiunii parlamentare a comuniștilor Victor Stepaniuc a declarat într-un interviu acordat Radio Europa Liberă că atît Rusia, cît și Ucraina sînt "obligate", în calitate de state garante, să semneze Declarația și că statutul Rusiei de stat garant în problema transnistreană își va pierde orice sens dacă aceasta nu va semna Declarația în cauză la Sofia. Vlad Cubreacov, liderul fracțiunii Partidului Popular Creștin Democrat, a calificat drept "agresive și provocatoare" declarațiile lui Reabov, care au demonstrat statutul formal "pe hîrtie" de garant al Rusiei în problema transnistreană.
Mai mulți analiști politici de la Chișinău au comentat declarațiile diplomatului rus în lumina crizei electorale din Ucraina, unde sprijinul masiv pe care l-a acordat Rusia candidatului pro-rus a demonstrat cît de departe ar putea merge Rusia pentru a-și proteja poziția de hegemon în așa-zisa "vecinătate apropiată", întrebîndu-se dacă nu cumva același scenariu urmează să fie repetat și la Chișinău.
Pe de altă parte, observatorii au făcut mai multe paralele între declarațiile lui Reabov și evenimentele legate de Memorandumul Kozak din ajunul reuniunii OSCE de la Istanbul din anul trecut. Astfel, se pare că pentru Rusia a devenit deja o obișnuință să tensioneze situația în problema transnistreană în ajunul summit-urilor OSCE pentru a putea ca atunci cînd se va pune în discuție problema retragerii trupelor și munițiilor rusești din Transnistria, să poată invoca "circumstanțe politice nefavorabile" care o împiedică să-și îndeplinească obligațiile asumate.
1 Termenul de "Pact" pentru un astfel de document a fost propus de Președintele Voronin. În urma consultărilor purtate cu SUA și UE pe marginea acestei inițiative, acest termen a fost substituit cu cel de "Declarație", ceea ce implică și anumite modificări de substanță ale documentului, rămase încă necunoscute opiniei publice largi.
IV. Relații externe
1. UE, SUA și România susțin Declarația de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova
În perioada de referință, la Chișinău a avut loc vizita Troicii UE, la nivel de înalți funcționari, a lui John F. Tefft, asistent adjunct al Secretarului de Stat al SUA pentru Europa și Eurasia și cea a unei delegații din partea României, condusă de Anca Ilinoi, director general pentru Afaceri Politice, toate aceste trei evenimente fiind interconexe. Elementul de legătură al acestora îl constituie exprimarea susținerii din partea reprezentanților acestor trei actori internaționali și regionali - UE, SUA și România - pentru semnarea Declarației de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova la Consiliul ministerial al OSCE de la Sofia, preconizat pentru decembrie curent.
Dată fiind actuala situație politică din Ucraina, poziția acesteia față de inițiativa semnării unui astfel de document la Sofia rămîne încă incertă, în timp ce viziunea Kremlinului pare să contrasteze esențial cu cea a UE, SUA și a României. Acest lucru a fost evidențiat de curînd de ambasadorul Federației Ruse în Moldova, Nikolai Reabov.
Dincolo de examinarea problematicii legate de semnarea Declarației de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova, în cadrul reuniunilor avute de Troika UE, care a inclus reprezentanți ai Consiliului UE, Comisiei Europene, Președinției în exercițiu a UE, precum și ai viitoarei Președinții Luxemburgheze, cu Președintele Vladimir Voronin și cu ministrul moldovean de Externe, Andrei Stratan, a fost abordat și subiectul relațiilor dintre Republica Moldova și UE în contextul politicii europene de vecinătate și a implementării Planului de Acțiuni RM-UE. În acest context, partea moldovenească și-a reiterat angajamentul său privind implementarea prevederilor Planului de Acțiuni RM-UE, proces consemnat, în opinia ei, prin elaborarea "Programului Național" de realizare a acestui document important. De o atenție sporită s-au bucurat și subiectele legate de relațiile Moldovei cu instituțiile financiare internaționale și de viitorul scrutin parlamentar, Președintele Voronin menționînd că autoritățile de la Chișinău sînt interesate ca alegerile să se desfășoare în mod democratic și corect, aceasta constituind pentru ele "o problemă de prestigiu". Problema viitoarelor alegeri parlamentare a fost examinată și în cadrul unei întîlniri avute de Troika UE cu reprezentanții societății civile din Moldova.
2. Reuniunea a 8-a a Mesei Regionale a PSESE
La 19 noiembrie curent, ministrul Afacerilor Externe al Republicii Moldova, Andrei Stratan, a participat, la Skopje, la cea de-a 8 reuniune a Mesei Regionale a Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE). Masa Regională îndeplinește rolul de mecanism de gestionare a PSESE și asigură coordonarea celor trei mese de lucru din cadrul Pactului. Mesele de lucru sînt instrumente pentru menținerea și îmbunătățirea relațiilor de bună vecinătate între statele din regiunea PSESE, prin abordarea și soluționarea problemelor de interes comun.
Potrivit Serviciului de presă al MAE, reuniunea Mesei Regionale a PSESE de la Skopje a fost precedată de ședințele celor trei mese de lucru ale acestui for regional, la care au fost examinate activitățile curente, precum și perspectivele cooperării în cadrul fiecărei inițiative în parte. Discuțiile din cadrul Mesei de Lucru I "Democratizare și drepturile omului" au scos în evidență necesitatea impulsionării cooperării pe dimensiunea parlamentară a PSESE. Cele din cadrul Mesei de Lucru II "Reconstrucție, dezvoltare și cooperare economică" au vizat, în fond, proiectul Tratatului privind crearea Comunității energetice în Europa de Sud-Est, menit să confere forță juridică angajamentelor asumate de către statele participante la Procesele "Atena I" și "Atena II", în cadrul cărora Republica Moldova participă cu statut de observator. Potrivit aceleiași surse, cu prilejul reuniunii Mesei de Lucru III, Republica Moldova și-a reiterat interesul de a fi inclusă, cu statut de observator, în Inițiativa MARRI (Migrație, azil și refugiați) și în Procesul de la Ohrid.
3. Reuniunea a 5-a a Comitetului de Cooperare RM-UE
La 23 noiembrie, la Bruxelles, a avut loc cea de-a 5-a reuniune a Comitetului de Cooperare RM-UE, partea moldovenească fiind reprezentată de Marian Lupu, ministrul Economiei, și de Victoria Iftodi, ministrul Justiției. În contextul examinării evoluțiilor înregistrate de Moldova în planul implementării Acordului de Parteneriat și Cooperare (APC), ministrul Economiei s-a referit la colaborarea comercială, cooperarea vamală și transfrontalieră, precum și la climatul investițional din Republica Moldova. În același timp, ministrul Justiției s-a oprit la dimensiunea armonizării legislației autohtone la cea comunitară, menționîndu-se totodată și măsurile viitoare ce vor fi luate sub acest aspect în contextul realizării Planului de Acțiuni RM-UE.
Este important a se cunoaște că partea comunitară a adus la cunoștința oficialilor moldoveni propriile viziuni asupra mecanismului de evaluare a executării prevederilor Planului în cauză, mecanism care urmează a fi oficializat în timpul apropiat.
În acest context, se cere de amintit că potrivit ultimelor declarații oficiale, Planul de Acțiuni RM-UE urmează a fi semnat nu mai tîrziu de luna decembrie curent, deși potrivit estimărilor oficiale de la începutul acestui an, documentul în cauză ar fi trebuit să fie semnat încă în luna mai 2004.
V. Studii, analize, comentarii
Piața valutară: noi provocări
Veaceslav Negruța, 1 decembrie 2004
Fluctuațiile spectaculoase ale dolarului SUA față de alte monede străine au pus piețele financiare și analiștii pe jar punînd la încercare și nervii unor actori de pe piața locală
| »»» |
Barometrul de opinie publică: deja vu sau totuși... schimbare?
Viorel Cibotaru, 1 decembrie 2004
După lansarea, la 16 noiembrie 2004, a rezultatelor ultimului Barometru de opinie publică, mass-media și analiștii și-au focalizat atenția asupra unui eventual impact imediat, lăsînd, probabil, pentru mai apoi analiza tendințelor din opinia publică sau a schimbărilor de profunzime. Or anume aceste schimbări ar putea trezi un interes aparte, avînd în vedere perspectiva alegerilor parlamentare din 2005 din Republica Moldova
| »»» |
|
|
|