Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. III, nr. 47, 14 februarie - 6 martie 2005
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Electorala 2005
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
1.1. Remanieri
Cabinetul de miniștri l-a desemnat pe Igor Corman ambasador al Republicii Moldova în Germania, în aceeași funcție și pentru Regatul Danemarcei și Regatul Norvegiei, cu reședința la Berlin.
1.2. Hotărîri
- La 16 februarie curent, Guvernul a avizat pozitiv un proiect de lege cu privire la modificarea și completarea Constituției Republicii Moldova. Potrivit acestuia, cetățenii moldoveni vor putea contesta deciziile Curții Supreme de Justiție (CSJ) la Curtea Constituțională (CC). Astfel, prin modificarea art. 135 și 136 din Constituție va fi instituit un mecanism național de control jurisdicțional al respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Hotărîrile CC vor fi considerate decizii interne definitive. În opinia ministrului Justiției, Victoria Iftodi, "crearea la nivel național a unui recurs are drept obiectiv principal filtrarea cererilor adresate Curții Europene pentru Drepturile Omului (CEDO), ceea ce va constitui ultimul recurs național oferit persoanelor înainte de sesizarea instanței de la Strasbourg".
Proiectul de lege respectiv a fost înaintat de către un grup de 35 de deputați din Parlamentul Republicii Moldova, la inițiativa Președintelui Vladimir Voronin din iulie 2004. Inițiativa Președintelui se înscrie în contextul sugestiilor făcute în mod repetat de organizațiile internaționale și locale de profil, care au recomandat cu insistență în ultima vreme introducerea unei noi reglementări legislative care ar fi acordat persoanelor fizice dreptul de a se putea adresa cu interpelări la CC.
Cu toate acestea, mai mulți experți în domeniu, în contextul actualelor carențe din sistemul judecătoresc, anunță probabilitatea deturnării obiectivelor declarate ale acestor amendamente, reducerea numărului de sesizări depuse de cetățenii moldoveni la CEDO putînd deveni un scop în sine.
- În aceeași zi, a fost aprobat un mecanism de stimulare a mobilității forței de muncă. Șomerii care vor fi angajați în cîmpul muncii într-o localitate la o distanță mai mare de 50 de kilometri de locul de trai vor beneficia de o indemnizație unică în mărime de un salariu mediu pe economie, cei care vor dori să-și schimbe locul de domiciliu în localitatea unde vor fi angajați vor primi o indemnizație unică în mărime de trei salarii medii pe economie. Totodată, șomerii vor fi obligați să încheie un contract de muncă individual pentru o perioadă de 12 luni. În cazul nerespectării prevederilor contractului, persoana angajată va fi nevoită să restituie Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă suma indemnizației pe care a primit-o.
- La 23 februarie, a fost instituit Consiliul Coordonator al persoanelor originare din Republica Moldova și domiciliate în străinătate, structură care va activa pe lîngă Guvern. Potrivit acestei decizii, Departamentul Relații Interetnice (DRI) urmează să elaboreze, în decurs de 30 de zile, Regulamentul de activitate a consiliului respectiv.
Este curios că instituirea acestui consiliu survine după congresul, din 19 februarie, de la Moscova, a reprezentanților diasporei moldovenești din Rusia care au dezaprobat politica promovată de PCRM.
- Guvernul a mai stabilit ca membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare și membrii consiliilor electorale de circumscripție, nedegrevați din funcție, pentru activitatea în ziua scrutinului să beneficieze de o recompensă în valoare de 150 de lei. Totodată, s-a decis ca membrii aparatului Comisiei Electorale Centrale să beneficieze de o majorare a salariilor cu 25 la sută.
Președinție
2.1. Ședințe ale colegiilor ministeriale
- Ministerul Educației
Președintele Vladimir Voronin a participat la 17 februarie a.c. la ședința colegiului Ministerului Educației. În luarea sa de cuvînt Președintele țării a subliniat că școlarizarea obligatorie a tuturor copiilor de vîrstă școlară și identificarea posibilităților de angajare în cîmpul muncii a absolvenților instituțiilor de învățămînt superior trebuie să constituie obiectul unor preocupări serioase din partea ministerului de resort. În context, a fost evocată necesitatea elaborării unui plan de înmatriculare la studii care ar corespunde necesităților pieței muncii.
În altă ordine de idei, șeful statului a accentuat că noțiunea de patriotism trebuie să stea la baza sistemului educațional din Republica Moldova. Potrivit Președintelui, "în toți acești ani de independență, nu s-a educat spiritul de patriotism. După 16 ani de lupte politice și procese legate de unionismul cu alte națiuni am ajuns la 2% de români, potrivit datelor recensămîntului recent. Și aceste 2% au fost înregistrate datorită studenților implicați în procesul de recenzare de către diferite partide politice și bătrînelor care nu știau și nu vedeau ce semnează și li s-a scris că sînt românce".
- Ministerul Afacerilor Externe
Șeful statului a participat, de asemenea, la ședința anuală a colegiului Ministerului Afacerilor Externe (MAE), în cadrul căreia a fost făcut bilanțul activității diplomației moldovenești în anul 2004, punctînd și un șir de sarcini pentru anul 2005.
Președintele a calificat drept o realizare incontestabilă finalizarea procesului de negocieri asupra Planului de Acțiuni RM-UE, a cărui semnare, în opinia sa, deschide o nouă etapă în politica externă a Moldovei. Reiterînd obiectivul strategic de integrare europeană a Republicii Moldova, Vladimir Voronin a accentuat că MAE îi revine sarcina să coordoneze și să monitorizeze acțiunile întreprinse în acest sens și că acest minister trebuie să devină "un fel de institut de proiectare, care să ofere celorlalte structuri guvernamentale modelul de reconstruire a țării conform standardelor și criteriilor comunitare".
Pentru a se respecta termenul de îndeplinire a Planului de Acțiuni RM-UE, "eventual implementîndu-l înaintea termenului stabilit", șeful statului a susținut ideea oportunității creării unei comisii parlamentare pentru probleme de integrare europeană.
Vladimir Voronin a remarcat în concluzie că "reintegrarea țării în conformitate cu normele și principiile dreptului internațional ce implică eliminarea regimului separatist și criminal transnistrean, retragerea necondiționată a forțelor rusești, securizarea frontierei moldo-ucrainene trebuie să rămînă, de rînd cu integrarea europeană a Moldovei, o preocupare constantă a diplomației noastre".
2.2. Inițiativă
În consonanță cu decretarea anului 2005 drept an al autoadministrației locale, Președintele Vladimir Voronin a lansat inițiativa creării ministerului administrației publice locale. În opinia Președintelui "un asemenea minister este necesar din punctul de vedere al integrării eforturilor organelor puterii centrale și locale, orientate spre modernizarea generală a țării, /
/ el este necesar din punctul de vedere al implementării proiectului de mare anvergură Satul Moldovenesc, care reclamă prezența unui centru unic de coordonare a transformărilor preconizate".
În aceeași ordine de idei, Președintele și-a exprimat regretul că "la ora actuală de problemele legate de activitatea autorităților publice locale se ocupă și Aparatul Guvernului, și Ministerul Justiției, și Parlamentul, și multe alte structuri, ceea ce generează confuzii și o lipsă totală de coordonare".
În concluzie, șeful statului și-a exprimat speranța că instituirea acestui minister "va stimula într-o măsură considerabilă consolidarea democrației locale, promovarea unei politici consecvente orientate spre ridicarea standardelor de administrare în cadrul organelor puterii locale, afirmarea principiilor și abordărilor europene în relațiile dintre organele puterii locale și cele ale puterii centrale".
2.3. Vizită la Kiev
Președintele Vladimir Voronin a efectuat, pe 1 martie curent, o vizită de lucru la Kiev, la invitația omologului său ucrainean, Viktor Iușcenko. În cadrul vizitei a fost semnată o declarație comună cu privire la colaborarea moldo-ucraineană, document care anunță coincidența scopurilor strategice ale celor două state în privința integrării europene și disponibilitatea părților de a coopera în vederea realizării acestora, de a respecta valorile și standardele europene și de a promova reformele democratice și ale economiei de piață.
Potrivit documentului, părțile s-au angajat să-și dezvolte relațiile economice pe baza armonizării legislației cu principiile și normele UE, ale liberei circulații a persoanelor, capitalului, mărfurilor și serviciilor.
În altă ordine de idei, părțile și-au anunțat intenția fermă de a asigura cooperarea la frontiera moldo-ucraineană și de a crea condiții eficiente pentru contracararea contrabandei, circulației ilicite a persoanelor, armamentului și substanțelor narcotice.
Potrivit declarației, Republica Moldova s-a angajat să ratifice, în primul semestru al anului 2005, Regulamentul provizoriu privind Biroul informațional al GUUAM din 20 iulie 2002 și Acordul cu privire la crearea zonei de comerț liber între statele-membre ale organizației GUUAM din 20 iulie 2002. În același timp, Ucraina s-a angajat să ratifice și ea, tot în primul semestru al anului în curs, Acordul bilateral privind crearea zonei de comerț liber.
Textul documentului mai prevede că Republica Moldova și Ucraina vor saluta antrenarea în procesul reglementării transnistrene a reprezentanților UE și SUA, în calitate de observatori.
2.4. Întrevedere cu Președintele Georgiei, Mihail Saakașvili
Pe 2 martie, în ziua imediat următoare după ce Președintele Voronin s-a întîlnit la Kiev cu omologul său ucrainean, oficialul moldovean l-a primit în vizită pe Președintele Georgiei, Mihail Saakașvili.
Încercînd să răspundă la întrebarea: La ce bun atîta grabă în organizarea acestor întîlniri?, mai mulți comentatori au considerat organizarea acestora în prag de alegeri ca fiind deloc întîmplătoare și de esență pur electorală, în dorința de a se demonstra opiniei publice largi existența unor raporturi agreabile între Președintele moldovean și lider al PCRM cu principalii promotori ai "revoluțiilor de catifea" din Ucraina și Georgia. În acest fel, s-ar fi urmărit un spor de imagine a liderului PCRM, disocierea în conștiința de masă a ideii de "revoluție oranj" de partidele de opoziție și deprecierea oportunității unor asemenea mișcări "revoluționare" și în Moldova.
În cadrul vizitei au fost semnate două declarații cu privire la supremația valorilor și principiilor democratice și contra "găurilor negre" în Europa. Primul document reafirmă atașamentul părților față de principiile și valorile democrației, inclusiv față de necesitatea asigurării unor alegeri libere și echitabile. În context, se spune: "nimănui nu i se poate permite să-și impună vreunui popor voința sa din exterior; nimănui nu i se poate permite să influențeze asupra rezultatelor alegerilor sau să încerce să schimbe cursul politic în țară prin șantaj sau prin tot felul de operațiuni financiare ilicite", părțile chemînd comunitatea democratică să le apere contra imixtiunii ilegale din exterior.
Președinții Moldovei și Georgiei și-au mai exprimat convingerea că "Guvernul Republicii Moldova va fi ales în urma unui scrutin liber și echitabil, dar nu sub presiunea unor amenințări din exterior, incluzînd sancțiuni economice și încercări ale unor clanuri corupte să revină la putere cu ajutorul stăpînilor de ieri".
Textul declarației mai evocă necesitatea dinamizării GUUAM, transformării acestei organizații într-un promotor al democrației, al stabilității și al securității în întreaga regiune, precum și reafirmă dorința părților de a participa la crearea unei noi Europe unite.
Cel de-al doilea document reafirmă interesul părților pentru eliminarea amenințărilor la adresa păcii și securității ce vin din partea elementelor iredentiste, cu scopul de a soluționa "conflictele inspirate din exterior, cronicizate pe teritoriul Moldovei și Georgiei". În declarație se mai arată că evacuarea cît mai grabnică a forțelor militare străine de pe teritoriul ambelor state corespunde intereselor generale ale acestora și ale întregii regiuni.
Politici economice
Prețuri
Rata inflației pentru luna februarie a.c. a constituit 2,1%. Cumulativ pentru primele două luni ale anului curent (ianuarie-februarie) s-a înregistrat o rată a inflației de 3,2%. Potrivit datelor Departamentul de Statistică și Sociologie în perioada de referință indicele prețului de consum (IPC) la produsele alimentare a crescut cu 2,8%, produsele nealimentare s-au scumpit cu 0,6%, iar tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu 2,4%.
Scumpirea carburanților. Mai mulți experți si oameni de afaceri împărtășesc opinia că în următoarele două săptămîni nu este exclusă o creștere a prețurilor cu cca 5-10% la principalele produse petroliere: motorină și benzină. Eventualele creșteri sînt motivate de aceștia ca o urmare a scumpirii petrolului pe piața mondială. Astfel, cotațiile țițeiului la bursele internaționale sînt evaluate în medie la cca 55 USD/baril. Analiștii străini afirmă că prețurile cresc ca urmare a condițiilor climaterice nefavorabile din mai multe țări europene, condiții care au condiționat sporirea cererii, dar și pe fundalul unor speculații de bursă.
Reprezentanți ai "Importcompetrol" din Republica Moldova susțin că majoritatea importatorilor de carburanți își epuizează stocurile de benzină și motorină ieftină și realizează importuri deja la prețuri ridicate. În prezent, un litru de motorină este comercializat cu 6,85 lei/litru (0,54 USD), deși prețul de cost a ajuns la 7,1 lei per litru (0,56 USD). Pierderile de la vînzarea motorinei sînt compensate cu venituri puțin mai mari de la vînzarea benzinei. Aceștia mai spun că actualmente prețul de import al motorinei este de 510-550 USD/tona, iar benzina, cu cifra octanică A 95, de exemplu, costă 475 USD.
Oficiali ai companiei Lukoil Moldova spun că majorarea prețului la carburanți este prematură, însă în viitorul apropiat este inevitabilă. Dacă creșterea prețurilor la țiței va continua, respectiv vor crește prețurile și pe piața internă, însă, puțin mai tîrziu, după epuizarea stocurilor.
Scumpirea carburanților va deveni în cele din urmă o sursă sigură care va alimenta inflația. Reflectat în multe dintre prețurile de consum, prețul carburanților reprezintă o amenințare la fel de serioasă. Pentru bugetul de stat, un preț mai mare al carburanților nu este neapărat o veste proastă, care la rîndul său va putea aduce încasări mai mari din accize.
Anul trecut scumpirea țițeiului a provocat o creștere a prețurilor la produsele petroliere în Republica Moldova de peste 30%. În prezent, în Moldova motorina este comercializată la stațiile PECO la un preț de 6,75 - 6, 85 lei/litrul (0,54 USD), benzina A 98 - 7,75 lei (0,62 USD), A 95 - 7,55 lei (0,6 USD), A 92 - 7,25 lei (0,58 USD), A 76 - 6,9 lei (0,55 USD).
Piața muncii
Potrivit Departamentului de Statistică și Sociologie (DSS), salariul mediu pe economie a constituit în luna ianuarie cca 1146,3 lei (91 USD) și a crescut ca valoare nominală cu 20% față de perioada similară a anului 2004, însă, în condițiile unei inflații înalte, creșterea reală a fost de 7%. DSS a anunțat că în instituțiile bugetare salariul a fost de 870,4 lei, iar în sfera nebugetară - 1306,7 lei. Cele mai mari salarii le au angajații din instituțiile cu activități financiare, respectiv 3140 de lei, după care urmează salariații din companiile din industria energetică și termică, gaze și apă cu un salariu mediu de 1911 lei, transporturi și comunicații - de 1807 lei.
Cel mai mic salariu îl au angajații din agricultură, al căror venit mediu a fost în ianuarie de 487 lei, ceea ce reprezintă 42,5% din salariul mediu pe economie, salariul mediu din sfera învățămîntului a fost în medie de 790 lei, iar din cea a sănătății și asistenței sociale - de 903 lei. Potrivit Departamentului Statistică și Sociologie, în trimestrul IV al anului 2004, în agricultură erau ocupate peste 505 mii persoane sau 38,6% din totalul populației ocupate, iar în administrația publică, învățămînt, sănătate și asistența socială - 19,5%.
Bănci și asigurări
Sistemul bancar din Republica Moldova a cunoscut evoluții pozitive de dezvoltare în anul 2004. Capitalul de gradul I a înregistrat o creștere de 20,3% față de 19,7% în 2003 și a atins la sfîrșitul anului 2004 nivelul de 2442 milioane lei.
Pentru consolidarea sistemului bancar la 30 iunie 2004 a intrat în vigoare o nouă cerință a BNM față de suma minimă al capitalului de gradul I. Astfel, acesta prevede un nivel de 40 milioane lei pentru băncile cu autorizație de categoria A, 80 milioane lei pentru cele ce dețin licența de tip B și 120 milioane lei pentru instituțiile financiar-bancare cu tipul C de licență.
La situația din 31 decembrie 2004, activele totale din sectorul bancar constituiau 13 miliarde 313,2 milioane lei, în creștere cu 29,5% față de începutul anului 2004. Tendința de creștere a activelor consemnată pînă în prezent denotă dezvoltarea sistemului bancar și atestă o creștere a acestora în continuare din contul afluxului economiilor în conturile de depozite și obținerea unor noi venituri.
Ascensiunea structurală a activelor a fost prezentă pe toate pozițiile: numerarul - cu 34%, pînă la 733,9 milioane lei, mijloacele datorate de bănci și BNM - cu 45,6%, pînă la 3 206,1 milioane lei, hîrtiile de valoare - cu 34,5%, pînă la 969,2 milioane lei, portofoliul total al creditelor nete - cu 25,3%, pînă la 7241,2 milioane lei. Ponderea creditelor neperformante în totalul creditelor la situația din 31 decembrie 2004 a constituit 6,8%, majorîndu-se cu 0,4% față de 31 decembrie 2003.
Oficialii băncii centrale susțin că veniturile în sistemul bancar sînt stabile, fapt ce reflectă eficiența activității generale a acestuia. În anul 2004 venitul net pe sistem a constituit 430,7 milioane lei, cu 7,8% mai mult în comparație cu 2003. Rentabilitatea activelor și cea a capitalului acționar pentru anul 2004 a constituit 3,8% și respectiv 18,1%. În comparație cu finele anului 2003 totuși acești indicatori s-au diminuat cu 0,6% și respectiv cu 1,6 %, în special, din cauza creșterii mai rapide a activelor și capitalului acționar comparativ cu sporirea venitului.
Lichiditatea se menține la un nivel înalt, reflectînd capacitatea băncilor de a-și onora atît obligațiunile curente, cît și cele pe termen lung. Evoluția depozitelor atestă în continuare credibilitatea sistemului bancar. Pe parcursul anului 2004 depozitele persoanelor fizice au sporit cu 44,4%, pînă la 4 857,3 milioane lei, iar cele ale persoanelor juridice - cu 30,1%, pînă la 462,4 milioane lei.
Comerț exterior
Potrivit datelor Departamentului Statistică și Sociologie (DSS), cca 40% din exporturile Republicii Moldova în țările Uniunii Europene în anul 2004 a constituit-o producția în lohn (producerea cu materia primă a clientului) fabricată la întreprinderile din industria ușoară.
Moldova a exportat în țările UE materiale textile și articole din acestea în valoare de 115,4 milioane USD, ceea ce reprezintă 38,8% din totalul livrărilor pe această piață. În general, au fost exportate articole și accesorii de îmbrăcăminte în baza unor contracte de producere în lohn încheiate de întreprinderile moldovenești cu parteneri din Europa Occidentală.
Producerea în lohn în ultimii ani s-a extins considerabil și ca urmare au crescut importurile și exporturile. Mai multe întreprinderi din industria ușoară produc mărfuri pentru companii din Italia, Germania și alte țări din materia primă pe care le-o oferă clienții. Printre acestea se numără întreprinderi precum SA"Ionel", SA "Artima", SA "Zorile", "Fabrica de piele".
Exportul de piei crude, piei tăbăcite, blănuri și produse din acestea din Moldova pe piața UE a atins o valoare de 63,7 milioane USD, ceea ce reprezintă 21,4% din totalul exporturilor. Republica Moldova a mai exportat în țările UE în 2004 produse vegetale în valoare de 29,9 milioane USD, produse alimentare, băuturi alcoolice și nealcoolice și tutun - 25,5 milioane USD, metale comune și articole din acestea -11,7 milioane USD.
În anul 2004 exporturile moldovenești pe piața Uniunii Europene au crescut cu 40,8%, pînă la 297,1 milioane USD, în timp ce importurile s-au majorat cu 15,3%, pînă la 582,7 milioane USD.
Moldova a importat în anul trecut din țările UE în special mașini și aparate, echipamente electrice în valoare de 131,6 milioane USD, materiale textile și articole din acestea - 84,7 milioane USD, produse chimice - 60 milioane USD, mijloace și materiale de transport - 40,3 milioane USD.
Moldova și lumea
Potrivit datelor Comitetului de Statistică al CSI, Republica Moldova se situează pe penultimul loc între statele CSI potrivit creșterii investițiilor în capital fix (ICF). Cu o creștere a ICF de 8% în 2004, Republica Moldova devansează doar Kîrgîzstanul care a înregistrat o creștere a investițiilor în capital fix de 3%.
Cele mai înalte ritmuri de creștere ale investițiilor în capital fix au fost consemnate în Azerbaidjan - cu 36%, Ucraina - 37%, Georgia - 24%, Belarus - 20%, Armenia - 17%, Kazahstan și Rusia - 11%. Comitetul de statistică al CSI mai informează că în 2004 în toate țările CSI au fost înregistrate creșteri ale investițiilor în capital fix, iar media acestui indicator a constituit 14%.
Investițiile în capital fix pentru 2004 au constituit în Republica Moldova cca 1470 lei (118 USD) pe cap de locuitor, dintre care 20% reprezintă capital străin. Totodată, în anul 2004 investițiile în capital fix au constituit 5270 milioane lei. Ministerul Economiei prognozează pentru anul 2005 o creștere a investițiilor în capitalul fix de 11%, iar în 2006 - de 9%.
*ICF - investiții în capital fix
Sursa: Departamentul de Statistică și Sociologie
Problema transnistreană
Circa 8000 de cetățeni moldoveni cu reședința în regiunea transnistreană au votat la scrutinul parlamentar din 6 martie, potrivit datelor preliminare ale CEC. În conformitate cu hotărîrea CEC din 18 februarie cu privire la participarea la scrutin a alegătorilor din raioanele de est ale Republicii Moldova, aceștia au votat la nouă secții de votare de pe malul drept al Nistrului, unde au fost incluși în liste suplimentare și și-au depus buletinele de vot în urne speciale. Potrivit rezultatelor preliminare ale numărării voturilor, circa 50% din transnistreni au votat pentru Blocul "Moldova Democrată", circa 30% pentru Partidul Comuniștilor, 8% pentru PPCD și cîte aproximativ 6% pentru PSDM și Blocul "Patria-Rodina".
Coaliția 2005 a semnalat o serie de probleme legate de participarea la vot a cetățenilor cu reședința în Transnistria. Astfel, aceștia nu au fost informați suficient de bine cu privire la locul unde pot vota; posesorii de pașapoarte de tip sovietic fără mențiunea "cetățean al Republicii Moldova", precum și studenții care au domiciliul în satul Varnița au votat la discreția președintelui biroului electoral; au fost înregistrate numeroase cazuri în care alegătorilor nu li s-a aplicat ștampila "Votat" în actul de identitate. În plus, la unele secții de votare s-au format cozi imense, o mare parte din cei veniți de peste Nistru nefiind în stare să voteze pînă la închiderea secțiilor de votare.
Uniunea moldovenilor din Transnistria, organizația neguvernamentală transnistreană care a organizat transportarea alegătorilor transnistreni către secțiile de votare din dreapta Nistrului, a acuzat autoritățile moldovene de încălcarea drepturilor electorale ale cetățenilor moldoveni din Transnistria, afirmînd că din cei 14 800 de alegători transportați doar o parte au fost lăsați să voteze.
Anterior, în urma unui demers din partea Blocului "Moldova Democratică", CEC a condiționat deschiderea secțiilor de votare pe teritoriul transnistrean prin respectarea de către autoritățile secesioniste a unui șir de condiții, care ar fi garantat un proces electoral deschis și corect. În răspunsul oficial la apelul CEC al șefului departamentului de externe de la Tiraspol, Valeri Lițkai, acesta a calificat demersul CEC drept "o nouă provocare din partea autorităților moldovenești lansată din considerente conjuncturale electorale", deoarece respectarea condițiilor CEC pe teritoriul transnistrean ar fi presupus efectuarea cheltuielilor electorale din bugetului unui "stat străin" și astfel ar fi venit în contradicție cu legislația electorală a Republicii Moldova. În același timp, Lițkai a chemat CEC să asigure accesul cetățenilor moldoveni cu reședința în Transnistria la secțiile de votare din zona de frontieră, inclusiv la cele din zona de securitate.
Pe de altă parte, presa oficială și "societatea civilă" de la Tiraspol s-au implicat activ în campania electorală pentru parlamentarele din 6 martie din Republica Moldova, lansînd o masivă campanie împotriva actualului partid de guvernămînt și, în mod special, împotriva liderului acestuia, Președintele Vladimir Voronin. Astfel, în regiune a fost creat așa-zisul Comitet pentru susținerea alegerilor democratice din Moldova, în care au intrat trei dintre "cele mai importante" asociații obștești din regiune - Uniunea moldovenilor, Uniunea obștilor rusești și Uniunea ucrainenilor. Acuzîndu-l pe Președintele Voronin de o serie de "acțiuni inumane" față de "poporul transnistrean", precum izolarea politică și diplomatică a Transnistriei, blocadă economică și paralizarea mecanismului de negocieri, Comitetul a făcut apel către "societatea civilă transnistreană" să sprijine "forțele democratice din statul vecin", fără a preciza însă pe care anume.
Electorala 2005
La 6 martie 2005 au avut loc alegeri în Parlamentul Republicii Moldova. Potrivit rezultatelor prezentate de CEC, baremul electoral a fost depășit de PCRM, PPCD și de BMD. Astfel, în urma procesării a 100% din numărul buletinelor de vot valabil exprimate, PCRM a întrunit 716,336 voturi (45,98%), PPCD - 141,341 voturi (9,07%), iar BMD - 444,377 voturi (28,53%).
Pentru detalii accesați www.alegeri2005.md.
Relații externe
1. Reuniunea a VII-a a Comitetului de Cooperare RM-UE și Planul de Acțiuni RM-UE
La 22 februarie, la Bruxelles, și-a ținut lucrările cea de a VII-a reuniune a Comitetului de Cooperare RM-UE, organism care, pe lîngă Consiliul de Cooperare RM-UE și Comitetul Parlamentar de Cooperare RM-UE, constituie expresia instituționalizării relațiilor dintre părți în cadrul Acordului de Parteneriat și Cooperare (APC). Organismul este format din reprezentanți ai Consiliului și Comisiei UE și membri ai Guvernului RM, de obicei la nivel de înalți funcționari.
Principala finalitate a reuniunii o constituie semnarea de către părți a unui document care recomandă implementarea Planului de Acțiuni RM-UE. Din partea Moldovei documentul a fost semnat de prim-ministrul Vasile Tarlev, iar din partea UE de Jean Asselborn, ministru al Afacerilor Externe și Migrației al Luxemburgului și Președinte în exercițiu al Consiliului UE.
În cadrul unei conferințe de presă de după încheierea lucrărilor reuniunii, Jean Asselborn a remarcat că Republica Moldova este prima țara din spațiul CSI care a finalizat negocierile asupra elaborării Planului de Acțiuni.
2. Asistență financiară
UE și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în Moldova (PNUD) au decis să acorde suport financiar pentru securizarea frontierelor Republicii Moldova în cadrul proiectului de consolidare a managementului de control la frontieră. Obiectivul major al acestui proiect îl constituie reducerea migrației ilegale, traficului de droguri și combaterea terorismului, crimei organizate. Proiectul, în valoare de 1 942 500 euro, va fi implementat timp de un an de zile.
Principalii beneficiari ai proiectului vor fi Departamentul Trupelor de Grăniceri, Departamentul Vamal, Departamentul Migrațiune, Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Afacerilor Interne ale Republicii Moldova. În cadrul proiectului se preconizează înzestrarea cu echipament specializat și cu o infrastructură adecvată a cinci puncte de trecere a frontierei - Criva-Mămăliga, Medveja-Zeliona, Larga-Kelmenți, Briceni-Rosoșeni și Giurgiulești-Reni.
Potrivit reprezentantului permanent al PNUD în Moldova, Bruno Pouezat, măsurile prevăzute în cadrul proiectului sînt canalizate în direcția îmbunătățirii sistemului de securizare a frontierelor și racordării acestuia la standardele europene, lucruri care se impun în contextul eforturilor actuale de integrare europeană a Republicii Moldova.
Studii, analize, comentarii
Constatări postelectorale
Igor Boțan, 14 martie 2005
Aprecierile referitoare la caracterul alegerilor parlamentare din 6 martie 2005 vor avea un impact major asupra asigurării stabilității sau, dimpotrivă, asupra unei eventuale destabilizări politice din RM | »»» |
Deficite externe, inflație, curs de schimb...
Iurie Gotișan, 14 martie 2005
În opinia celor de la Fitch Ratings situația politică și economică din RM este "foarte dificilă" pe fundalul creșterii datoriei externe, al ratei inflației înalte și al persistenței unui leu apreciat | »»» |
|
|
|