Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. III, nr. 48, 7 martie - 3 aprilie 2005
Activitatea instituțiilor publice
Alegeri prezidențiale 2005
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
La 24 martie 2005 a avut loc prima ședință a Parlamentului de legislatura a XVI-a. În cadrul acesteia au fost constituite fracțiunile parlamentare, a fost ales președintele Parlamentului și a fost aprobată Declarația cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene. Peste o săptămînă a fost ales unul din cei doi vicepreședinți ai Parlamentului, a fost aprobată componența Biroului Permanent al Legislativului și au fost desemnați șefii comisiilor parlamentare.
1.1. Fracțiuni parlamentare
La prima ședință a Parlamentului nou-ales au fost constituite patru fracțiuni parlamentare. În mod surprinzător pentru o parte din electorat, deputații din partea Blocului “Moldova Democrată” (BMD) au constituit două fracțiuni parlamentare distincte, la care se mai adaugă cîte o fracțiune a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) și a Partidului Popular Creștin Democrat (PPCD). “Surpriza” a venit din partea deputaților Partidului Democrat din Moldova (PDM), intrați în Parlament pe lista de candidați ai BMD. Drept urmare, în componența fracțiunii BMD au rămas 26 de deputați, fracțiunea PDM numără 8 deputați, iar cele ale PCRM și PPCD întrunesc același număr de membri identic cu numărul de mandate de parlamentar obținute de aceste formațiuni în urma scrutinului din 6 martie — 56 și, respectiv, 11.
La încheierea ședinței Parlamentului, Dumitru Diacov, președinte al PDM, fiind solicitat să explice motivele constituirii unei fracțiuni distincte, a menționat că separarea de BMD nu înseamnă refuzul de a colabora cu acest grup parlamentar, ci doar faptul că PDM are “un mesaj propriu” și că prin intermediul fracțiunii sale va putea mai eficient să promoveze poziția social-democrată.
În pofida asigurărilor date în aceeași zi prin declarația Consiliului Executiv Politic al PDM precum că această formațiune rămîne în continuare parte componentă a BMD și că va contribui la realizarea programului electoral al acestuia, gestul deputaților democrați a fost calificat de majoritatea colegilor lor de bloc drept “rezultat al unui act de corupere politică” și “act de trădare politică”. Pe de altă parte, aprecierea situației respective de către Partidul Social-Liberal (PSL), și el component al BMD, a fost mai echilibrată și temperată. PSL i-a cerut partenerului său de bloc Alianța “Moldova Noastră” (AMN) să accepte propunerea PDM de a rămîne parte componentă a BMD, întrucît excluderea acestuia din bloc și, prin asta, transformarea PDM în adversar al BMD ar fi în dezavantajul tuturor forțelor democratice din țara noastră. Mai mult chiar, în opinia social-liberalilor, formatul BMD-ului trebuie nu doar menținut, ci și extins prin cooptarea altor partide din opoziția parlamentară și extraparlamentară. Atitudinea înțelegătoare a social-liberalilor a dat de bănuit că aceștia ar putea urma exemplul foștilor colegi de bloc de la PDM, ceea ce s-a și confirmat la 4 aprilie, înainte de alegerea noului Președinte al Republicii Moldova, prin constituirea unui grup parlamentar separat din 3 deputați. Principala cauză a desprinderii deputaților sociali-liberali de colegii lor de la AMN a constat în viziunea diferită a acestora privind tactica ce urma a fi adoptată în cazul alegerii șefului statului, iar drept pretext pentru constituirea unui grup parlamentar social-liberal separat a servit decizia colegilor lor de a schimba denumirea fracțiunii parlamentare din Blocul “Moldova Democrată” în Alianța “Moldova Noastră”. Drept urmare, în componența fracțiunii parlamentare a AMN au rămas 23 de deputați.
1.2. Conducerea Parlamentului
- Președinte
Președinte al Parlamentului de legislatura a XVI-a a fost desemnat Marian Lupu, ex-ministru al Economiei, ales în funcția de deputat pe lista de candidați ai PCRM. Candidatura acestuia a fost aprobată, fără concursul deputaților creștin-democrați, cu 65 de voturi “pentru” și cu 24 “împotrivă”.
Cu desemnarea lui Marian Lupu în funcția de președinte al Parlamentului a fost dezlegată, în sfîrșit, enigma introducerii sale în lista de candidați ai PCRM și reconfirmată intenția șefului statului, Vladimir Voronin, anunțată la sfîrșitul anului trecut, de a promova în înalte funcții de răspundere persoane de factură nouă, exact așa cum este caracterizat președintele Lupu de cea mai mare parte a mass-media.
- Vicepreședinte
În cadrul ședinței Parlamentului din 31 martie Maria Postoico, reprezentantă a PCRM, a fost aleasă în funcția de vicepreședinte al organului legislativ. În lipsa deputaților din partea PPCD, pentru candidatura ei au votat 76 de legiuitori.
Deși a fost preconizată și alegerea celui de-al doilea vicespeaker, din partea fracțiunilor de opoziție, desemnarea acestuia a fost amînată pentru o dată ulterioară. Este de presupus că cea de a doua funcție de vicespeaker va reveni fracțiunilor care s-au dovedit a fi mai cooperante cu PCRM în ceea ce privește alegerea șefului statului. Deocamdată, se cunoaște că fracțiunea AMN și-ar dori ca această funcție să fie ocupată de un reprezentant al acesteia, în persoana lui Dumitru Braghiș.
- Biroul Permanent
Pe 31 martie a fost ales și Biroul Permanent al Parlamentului. În componența acestuia au fost desemnați: Marian Lupu, Maria Postoico, Eugenia Ostapciuc, Victor Stepaniuc, Vladimir Eremciuc și Ivan Calin (PCRM), Serafim Urechean, Dumitru Braghiș și Oleg Serebrian (BMD [în prezent AMN]), Iurie Roșca (PPCD) și Dumitru Diacov (PDM). După 4 aprilie curent Serebrian va reprezenta în Biroul Permanent grupul parlamentar social-liberal pe care îl conduce.
- Comisii parlamentare
În urma consultărilor avute de președintele Lupu cu membrii Biroului Permanent, a fost stabilită și cota de reprezentare a forțelor din Parlament în cele nouă comisii parlamentare de specialitate, pentru ca mai apoi, în cadrul ședinței în plen, să fie aprobată componența lor și desemnați președinții acestor comisii. Astfel, acestea vor fi prezidate după cum urmează:
Nr. | Comisii parlamentare | Președinte | Fracțiunea |
1. | Comisia juridică pentru numiri și imunități | Vladimir Țurcan | PCRM |
2. | Comisia pentru economie, buget și finanțe | Nicolae Bondarciuc | PCRM |
3. | Comisia pentru securitate națională a statului, apărare și ordinea publică | Iurie Stoicov | PCRM |
4. | Comisia pentru politică externă și integrare europeană | Sergiu Stati | PCRM |
5. | Comisia pentru cultură, știință, tineret, sport și mijloace de informare în masă | Victor Stepaniuc | PCRM |
6. | Comisia pentru administrare publică, ecologie și amenajarea teritoriului | Veaceslav Untilă | BMD (în prezent AMN) |
7. | Comisia pentru agricultură și industria alimentară | Valeriu Cosarciuc | BMD (în prezent AMN) |
8. | Comisia pentru drepturile omului | Ștefan Secăreanu | PPCD |
9. | Comisia pentru protecția socială și sănătate | Valentina Buliga | PDM |
|
1.3. Un pas cu “dreptul”
În prima zi de activitate prin votul tuturor deputaților a fost aprobată Declarația cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrării europene1. Documentul are la bază consensul larg al celor patru fracțiuni parlamentare în ceea ce privește promovarea consecventă și ireversibilă a cursului strategic spre integrarea europeană. În acest scop deputații și-au propus să depună eforturi conjugate pentru realizarea Planului de Acțiuni RM-UE. Prin adoptarea declarației în cauză fracțiunile parlamentare s-au angajat, de asemenea, să întreprindă eforturi în vederea soluționării pașnice și democratice a problemei transnistrene, asigurării stabilității instituțiilor democratice, asigurării independenței sistemului judecătoresc, combaterii corupției, dezvoltării libere a mijloacelor de informare în masă, respectării drepturilor minorităților naționale, dezvoltării sociale, reducerii sărăciei, ameliorării climatului investițional și afirmării plenare a rolului limbii de stat.
În ceea ce privește problema transnistreană, documentul stipulează reglementarea politică a acesteia în conformitate cu Constituția Moldovei și normele de drept internațional, în strînsă cooperare cu OSCE, UE, România, Rusia, SUA și Ucraina, și în baza formulei celor “3D” — democratizarea, demilitarizarea și decriminalizarea regiunii transnistrene.
1 Moldova suverană, nr. 51 (20688), 29 martie 2005.
Guvern
2.1. Hotărîri
La 23 martie curent, Guvernul și-a aprobat propria demisie, în legătură cu expirarea mandatului său, acceptată în ziua imediat următoare de Parlament. Cît privește șeful viitorului Cabinet de miniștri, în prezent sînt vehiculate două nume: cel al lui Vasile Tarlev, ex-prim-ministru, și cel al lui Andrei Stratan, ex-ministru de Externe.
Alegeri prezidențiale 2005
În temeiul art. 2 din Legea nr.1234-XIV din 22.09.2000 cu privire la procedura de alegere a Președintelui Republicii Moldova, Parlamentul a adoptat la 24.03.2005 Hotărîrea nr. 5-XVI prin care a fixat data alegerii șefului statului pentru ziua de 4 aprilie 2005. Prin Hotărîrea nr. 6-XVI din 24.03.2005 cu privire la comisia specială de desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova, Parlamentul a stabilit componența acestei comisii din următorii membri: Semion Dragan, Vladimir Eremciuc, Mihail Sidorov, Victor Stepaniuc, Larisa Zimina (PCRM), Ivan Banari, Oleg Serebrian (BMD)2, Ion Neagu (PPCD) și Valentina Buliga (PDM).
Primul candidat înregistrat la funcția de șef al statului a fost liderul PCRM, Vladimir Voronin, propus de un grup de 34 de deputați comuniști. Propunerea candidaturii lui Vladimir Voronin a avut loc în conformitate cu decizia Plenarei CC al PCRM din 23 martie 2005. Dat fiind faptul că celelalte fracțiuni parlamentare nu și-au propus propriii candidați la funcția de Președinte al țării, alți 16 deputați ai PCRM au mai propus pentru această funcție candidatura președintelui Academiei de Științe din Moldova, Gheorghe Duca, pentru a întruni condiția de participare a cel puțin doi candidați, stabilită de Curtea Constituțională, pentru validarea procedurii de votare.
Alegerea noului șef al statului a avut loc la ședința specială a Parlamentului din 4 aprilie curent. Din cei 78 de deputați participanți la votare, 75 și-au exprimat votul în favoarea lui Vladimir Voronin. Pentru contracandidatul său, Gheorghe Duca, a votat 1 deputat, 2 buletine de vot fiind declarate nevalabile. Vladimir Voronin a fost reales în funcția de șef al statului de deputații comuniști, cu sprijinul celor din partea PPCD, PDM și PSL. Fracțiunea parlamentară a AMN a boicotat procedura de alegere a șefului statului.
2 Denumirea fracțiunii de Blocul “Moldova Democrată” a fost schimbată în Alianța “Moldova Noastră”. Deputații PSL, component la alegerile parlamentare din 2005 al BMD, Oleg Serebrian, Igor Klipii și Valentina Holban s-au detașat la 4 aprilie 2005 de colegii lor de bloc de la AMN, constituind grupul parlamentar social-liberal
Politici economice
1. Bănci și asigurări
- Banca Națională a anunțat că dobînda de referință sau rata dobînzii de bază a BNM (rata REPO) pentru luna martie este de 13%, fiind cu 1,5% mai mică decît în ianuarie. Aceasta reprezintă, de fapt, nivelul ratei plătite de banca centrală pentru depozitele atrase de la bănci în cadrul operațiunilor de politică monetară. Diminuarea cu 1,5% a dobînzii de referință certifică reducerile de dobînzi care au avut loc în luna martie și care s-au produs atît la creditele în lei, cît și la ajustarea dobînzilor plătite la depozite.
“Recomandarea” BNM în care se spunea că băncile comerciale sînt solicitate să își revizuiască politicile dobînzilor la pasive3 s-a realizat în practică. Băncile comerciale și-au modificat deja grila de dobînzi atît pentru depozite, cît și pentru credite. Este cert că scăderea dobînzilor la pasive poate atrage creșterea creditării și va micșora riscul de intrare a capitalurilor speculative. Deja putem vorbi de minime istorice ale dobînzilor la depozitele în lei ale populației.
Însă generalizarea dobînzilor la depozite sub 13% va antrena cu siguranță și o scădere accentuată a dobînzilor la credite, fapt care ar conduce la creșterea consumului și respectiv la resuscitarea unor așteptări inflaționiste4. În plus, băncile vor trebui să asigure deponenților cel puțin 2% la depozite peste rata inflației, în caz contrar există riscul ca aceștia să renunțe să mai păstreze banii la bănci. Rata inflației pentru luna februarie a.c. a constituit 2,1%. Cumulativ pentru primele două luni ale anului (ianuarie-februarie) s-a înregistrat o rată a inflației de 3,2%, tendință care va fi specifică și pentru lunile următoare. Vom vedea însă ce va spune statistica atunci cînd la jumătatea lunii aprilie DSS va da publicității datele pentru luna martie și pentru primul trimestru cu privire la IPC.
Noi considerăm că dacă dobînzile la depozite, raportate la rata inflației, vor fi real negative, ele ar putea antrena o creștere a consumului, prin orientarea economiilor populației către alte sectoare de investiții (eventual, în cel de achiziție a imobilului), care, la rîndul lor, ar putea stimula consumul. În aceste condiții, minimele dobînzilor la pasive s-ar putea întoarce împotriva obiectivului de inflație de 10%. Depinde foarte mult de felul în care piața va reacționa la noua situație.
În plus, o scădere de 2–3% la depozitele bancare ar putea atrage după sine și o scădere a dobînzilor la creditele în lei. După părerea noastră, în perioada imediat următoare, dobînzile creditelor în lei ar trebui să scadă cu 3–4%. Scăderea ar putea fi dictată, în principal, de competiția redusă în sistemul bancar, dar și de faptul că sursele de plasament ale băncilor nu sînt foarte mari. Totodată, alinierea simultană a dobînzilor la creditele în lei cu cea la creditele în valută va spori însă și pericolul creșterii volumului de credite și a consumului. Nu este exclus că în viitorul apropiat scăderea dobînzilor ar putea antrena și o serie de măsuri administrativ-restrictive pentru stoparea creditelor.
În cele din urmă, se impun două concluzii:
- scăderea dobînzii reale duce, în mod clar, la scăderea propensiunii de a economisi a populației (chiar dacă acest lucru nu se observă încă, este doar o chestiune de timp pînă la manifestarea sa). Aceasta într-o țară în care, oricum, proporția economisirii în PIB este foarte scăzută: 14–15%;
- scăderea economisirii interne trebuie compensată, printr-o anumită rată de investiții și de creștere a PIB-ului, printr-un apel mai mare la economisirea externă.
- În altă ordine de idei, în cadrul ultimei ședințe a Consiliului Suprem de Securitate șeful statului a cerut crearea unui grup de lucru permanent, care ar monitoriza situația din sistemul financiar-bancar și ar elabora măsuri eficiente de eliminare a factorilor ce subminează securitatea financiar-bancară a statului.
Membrii Consiliului Suprem de Securitate sînt interesați de necesitatea intensificării cooperării cu structurile specializate ale altor state și cu cele internaționale în vederea prevenirii și combaterii fenomenului “spălării banilor”. Totodată, ei consideră că trebuie identificate direcțiile de modificare a legislației în sensul înăspririi sancțiunilor față de instituțiile bancare pentru activități ilicite, precum și în sensul prevenirii cauzelor și condițiilor care favorizează asemenea activități.
Principala problemă în acest sens o constituie băncile comerciale din zona transnistreană. În acest context trebuie realizate un șir de măsuri întreprinse cu scopul de a stopa activitatea financiară externă a băncilor din stînga Nistrului, care, nefiind înregistrate de Banca Națională a Moldovei, nu dispun de forme legale de activitate bancară. Sînt demne de salutat recentele decizii ale unor bănci din Austria și din alte state din Europa, adoptate ca urmare a demersurilor instituțiilor oficiale ale Republicii Moldova, de a întrerupe orice relații cu băncile din Transnistria, deoarece acestea activează ilegal.
Sistemul bancar al Transnistriei este format din 2 bănci de stat și 9 bănci comerciale, care la rîndul lor au conturi corespondente cu mai multe bănci comerciale din Moldova și Rusia, cu ajutorul cărora Transnistria poate avea relații economice practic cu toate statele lumii. Oficial, spre exemplu, prin intermediul băncilor comerciale din Moldova, în favoarea băncilor transnistrene au fost transferați în anii 2001–2002 aproape 60 milioane USD, proveniți din țările CSI. În același timp, ieșirile financiare din Transnistria au fost de 160 milioane de dolari. Din acestea, circa 147 milioane de dolari au fost utilizate pentru operațiuni de intermediere, care s-au produs masiv la sfîrșitul anului 2002, avînd un caracter fraudulos și reprezentînd ceea ce este numit “spălare de bani”.
2. Prețurile
- Rata inflației pentru luna martie a.c. a constituit 0,8%. Cumulativ pentru primul trimestru al anului (ianuarie-martie) s-a înregistrat o rată a inflației de 4%. Potrivit datelor Departamentul de Statistică și Sociologie în perioada de referință indicele prețului de consum (IPC) la produsele alimentare a crescut cu 0,9%, produsele nealimentare s-au scumpit cu 1%, iar tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu 0,2%. Cel mai mult s-au scumpit produsele petroliere, în special benzina — cu 2,3% și motorina — cu 3,2%.
- Prețurile la imobilul locativ au înregistrat o creștere ușoară de la începutul anului curent, în medie cu cca 6%, în limitele prognozelor lansate de experții imobiliari la începutul anului. Apartamentele cu o odaie s-au scumpit de la 19,3 mii USD, la începutul anului, pînă la 21,1 mii USD, în luna martie. Costul apartamentelor cu două odăi a crescut de la 28,5 la 29,4 mii USD, cu trei odăi — de la 34 la 35 mii USD, iar apartamentele cu patru odăi s-au scumpit cel mai mult — de la 41 la 45 mii USD.
Bineînțeles că acestea sînt prețurile ofertanților, de obicei însă tranzacțiile sînt înregistrate cu o reducere de 10%. Mai mulți experți ai agențiilor imobiliare sînt de părerea că în general, echilibrul dintre cerere și ofertă rămîne constant, iar prognoza de creștere a prețurilor pentru întreg anul cu 10–15% este încă valabilă. Potrivit acestora costul unui metru pătrat de spațiu locativ va atinge pînă la sfîrșitul anului nivelul de 550 — 600 USD.
Totodată, actuala ascensiune imobiliară lovește extrem de dur în cei mai săraci și în familiile tinere care nu-și pot permite să procure o locuință. Unica soluție de a-i stimula pe aceștia este susținerea dezvoltării unei piețe ipotecare prin politici locative mai eficiente. Băncile din Moldova ar trebui să se implice în activitatea de acordare a împrumuturilor ipotecare (pe piața creditului ipotecar), precum se practică în mai multe țări din Europa Centrală și de Est cu o dobîndă nu mai mare de 10% (în monedă națională) și cu o maturitate bancară nu mai mică de 25 de ani.
- Concernul rus Gazprom ar putea majora prețurile pentru livrările de gaze naturale în Republica Moldova la nivelul celor europene, se spune într-o declarație a lui Aleksandr Reazanov, vicepreședintele Gazprom, citat de agenția rusă RIA Novosti. Pe de altă parte, Ghenadi Abașkin, președintele Moldova-Gaz a declarat într-o conferință de presă că Republica Moldova nu este un subiect al pieței energetice europene și, respectiv, față de aceasta nu pot fi aplicate tarife europene.
În plus, la sfîrșitul lunii martie Tiraspolul a anunțat crearea unei întreprinderi de import al gazului natural care va fi separată de Moldova-gaz. Majoritatea analiștilor consideră că această inițiativă a fost inspirată și susținută de Rusia. Crearea acestei structuri îi va permite Moscovei să pună în aplicare planurile sale anterioare de majorare a tarifelor pentru gazul exportat în Moldova. Însă în cazul unui asemenea stări de lucruri, o soluție pentru Moldova ar fi majorarea tarifelor de tranzit, care ar putea fi deduse din prețul de import.
În prezent, concernul rus livrează gaze naturale în Republica Moldova la un tarif de 80 USD pentru 1000 m3, iar compania Gazexport efectuează exporturi la prețuri ce variază în funcție de mai mulți factori, inclusiv cursul valutar. În primul trimestru, Gazexport a livrat gazele la un tarif de 68 USD. La sfîrșitul anului 2004, Moldova-Gaz a încheiat contracte de achiziție a 3,150 milioane m3 de gaze pentru 2005 de la companiile ruse Gazexport și Gazprom.
3. Finanțe publice
- În una din ultimele ședințe ale guvernului, ministerul Finanțelor a anunțat datele cu privire la executarea bugetului de stat. Cu încasări ce au constituit 1,33 miliarde lei, planul trimestrial era supraîndeplinit cu 2,2% la 22 martie. Însă potrivit ultimilor date ale ministerului Finanțelor, în primul trimestru la bugetul public național au fost acumulate venituri în valoare de 1,87 miliarde lei (cca 176,7 milioane Euro). Cea mai mare pondere a acumulărilor revine bugetului de stat — 1,59 miliarde lei fiind cu 57,8% peste nivelul înregistrat pentru perioada similară a anului trecut. Legea bugetului public pentru anul acesta spune că guvernul a planificat să acumuleze venituri în sumă de 7 473,2 milioane lei.
Totuși, în situația în care se obțin venituri bugetare peste plan, este necesară o transparență financiară pentru ca publicul larg să cunoască cum sînt utilizate resursele colectate suplimentar. Din păcate însă, ministerul Finanțelor face publică numai informația operativă referitoare la ritmurile de colectare a veniturilor, nu și cea referitoare la executarea cheltuielilor planificate și neplanificate.
4. Comerțul
- Comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere de 2,8% în luna februarie față de perioada corespunzătoare a anului precedent și a atins o cifră de 1 217,4 milioane lei (cca 97 milioane USD), însă ritmul general de creștere a scăzut. În februarie cifra de vînzări cu amănuntul a fost de 602,3 milioane lei, față de 615,1 milioane lei în ianuarie, cînd creșterea a fost de 6,1%. În ianuarie-februarie 2004 creșterea cumulativă a fost de 14,4%.
Întreprinderile comerciale private continuă să dețină o cotă de peste 65% din totalul comerțului cu amănuntul. Companiile private sînt mai flexibile și reacționează mai repede la cerințele pieței în comparație cu cele de stat. Volumul serviciilor cu plată prestate populației în primele două luni ale anului a constituit 967,3 milioane lei, fiind în creștere în termeni reali cu 6% față de perioada similară a anului trecut.
- Moldova a importat în 2004 produse petroliere în valoare de peste 200 milioane USD, în creștere cu 52% față de anul precedent, potrivit datelor Agenției Naționale pentru Reglementări în Energetică (ANRE). Deși creșterea în expresie valorică a fost atît de mare, creșterea celei în expresie naturală a fost mai mică, de cca 10,2%. Experții împărtășesc opinia că decalajul dintre creșteri este explicat prin prețurile mult mai înalte la carburanți în 2004 — cînd a fost importată o cantitate de carburanți puțin mai mare decît în 2003, însă la prețuri mai ridicate.
Cea mai mare creștere a fost înregistrată la importurile de benzină, de 19,3%, pînă la 241 milioane tone. În expresie valorică, importurile de benzină se cifrează la aproape 1 miliard de lei (81 milioane USD), iar prețul mediu de import a fost de 335 USD/tona. Prețul de import a fost cu 29,5% mai mare decît în anul precedent.
Totodată, importul de motorină a fost mai moderat, cu o creștere de 5,6% față de anul 2003 (în expresie naturală), pînă la 298 milioane tone. În medie, prețul de import la motorină a fost de 337 USD per tonă, iar valoarea totală a motorinei importate în Republica Moldova se ridică la 100 milioane USD. Importurile de gaze lichefiate practic au fost la nivelul anului precedent, de 52 milioane tone. Cele mai mari importuri de carburanți au fost operate de companiile Lukoil Moldova, Petrom Moldova și Tirex Petrol.
5. Piața muncii
- Populația economic activă a scăzut cu 3% față de 2004. Acesta este unul din factorii care a contribuit numeric la reducerea șomajului. Datele DSS arată că rata dependenței (numărul de persoane neocupate raportat la 1000 persoane ocupate) în Republica Moldova este în creștere. O altă tendință periculoasă este că numărul celor declarați plecați peste hotare a sporit cu 19%.
Experți în piața muncii explică reducerea cu 3% a populației ocupate și a salariaților prin scăderea populației economic active, precum și prin faptul că o parte din populație preferă să emigreze peste hotare în căutarea unui loc de muncă mai bine remunerat sau o activitate la “negru”, care le asigură un venit mai mare.
Statistica mai spune că angajații din agricultură reprezintă 40,5% din totalul persoanelor ocupate. După anul 2001, cînd ponderea acestora atinsese nivelul de 50,9%, aceasta a înregistrat o scădere vizibilă. În 2004 ponderea persoanelor angajate în industrie a fost de 12,3%, în servicii — 37,2%, medicină și învățământ — 13,4%.
Potrivit activității sale, 69,4% din populație a fost ocupată în sectorul privat și o pătrime (25,3%) în sectorul public. Ponderea sectorului privat a predominat în agricultură (98,2%), în comerț (94,0%), în activitatea hotelieră (84,1%), construcții (84,4%) și în industria prelucrătoare (66,1%).
- Salariul mediu în Moldova a constituit în luna februarie 1114 lei, în scădere cu 3% față de ianuarie. Diminuarea acestuia poate fi explicată prin factori sezonieri care au o influență constantă în lunile ianuarie-februarie ale fiecărui an. Tendința generală pozitivă este demonstrată și de faptul că în comparație cu februarie 2004 salariul a crescut cu 18% în termeni nominali.
Inflația puternică din ultimele 12 luni a erodat însă mai bine de 11% din creșterea nominală. În structura creșterii se face remarcată accelerarea salariilor în medicină și care din ianuarie 2004 s-au instalat mult peste media pe țară. Unul din factorii care au determinat creșterea salariilor este introducerea sistemului de asigurări medicale obligatorii.
În pofida faptului că în 2004 au fost majorate semnificativ salariile plătite unor categorii bugetare, decalajele s-au menținut la aceleași cote înalte, salariul mediu din sfera bugetară, reprezentînd cca 70% din cel privat. Ținînd cont de ponderea aparent înaltă a salariilor plătite “la negru” în sfera privată, decalajul real ar putea fi și mai mare.
Decalajele enorme s-au păstrat și în interiorul celor două categorii. Astfel, profesorii universitari și medicii primesc salarii peste media pe țară. Decalajele pe sectoare de activitate nu s-au redus semnificativ, salariul primit în agricultură, spre exemplu, se situează la un nivel mai mic de 50% din cel mediu, cel primit în sfera financiar-bancară se situează la un nivel dublu, iar în unele cazuri triplu.
3 Pentru detalii, vezi Guvernare și democrație în Moldova, e-journal, an. III, nr. 46, 31 ianuarie-13 februarie 2005.
4 O situație similară a fost în 2003 cînd rata medie anuală a dobînzii la depozite a fost de 12,7%, iar inflația la sfîrșit de an a înregistrat nivelul de 15,7%.
Problema transnistreană
La 27 martie 2005 în regiunea transnistreană au avut loc alegerile pentru funcția de deputat în sovietele orășenești, raionale și sătești și pentru cea de șef al administrației locale. Potrivit datelor departamentului de statistică a regiunii, la scrutin au participat circa 40% din cei circa 410 000 de alegători înregistrați în listele electorale, alegerile fiind declarate de către autoritățile transnistrene valabile. Majoritatea candidaților — circa 1700 pentru funcția de deputat și 225 pentru cea de șef al administrației locale — au fost reprezentanți ai cercurilor de afaceri din regiune, doar o parte neînsemnată înregistrîndu-se drept candidați din partea partidului comunist local și a filialei transnistrene a Partidului Democrat Liberal din Federația Rusă. Potrivit observatorilor, numărul mare de candidați se datorează introducerii în anul trecut a statutului de imunitate pentru deputații sovietelor locale.
Ministerul de Externe al Republicii Moldova a cerut la 26 martie comunității internaționale să condamne ferm organizarea, de către administrația separatistă transnistreană, a “alegerilor locale”. Într-o declarație difuzată la 28 martie presei, MAE moldovean a calificat drept “farsă” alegerile respective, menționînd că acest așa-numit scrutin este neconstituțional, după cum sînt și liderii separatiști. MAE, de asemenea, a avertizat că orice tentativă din exterior de a “observa aceste așa-numite alegeri va însemna solidarizarea cu acțiunile destabilizatoare ale regimului separatist și vor fi calificate drept imixtiuni în afacerile interne ale Republicii Moldova”, se arată în declarația MAE.
Nici o organizație internațională nu a delegat observatori în regiune, în ciuda invitațiilor făcute de Tiraspol. Tentativa Comitetului Helsinki din Moldova de a trimite trei echipe de observatori la alegerile din regiune a eșuat, autoritățile transnistrene refuzînd să le acorde acreditările de rigoare. Cu toate acestea Comitetul Helsinki a reușit să observe mai multe lucruri, care, potrivit Basa-press, au demonstrat că “alegerile au fost organizate cu încălcarea tuturor normelor internaționale și naționale”.
Între timp, o dată cu sfîrșitul campaniei electorale de la Chișinău, au fost reluate discuțiile cu privire la perspectivele reglementării diferendului transnistrean. Între formațiunile politice reprezentate în noul Parlament moldovean există un consens în ceea ce privește modificarea formatului actual de negocieri prin includerea altor actori internaționali. Semnarea de curînd a Planului de Acțiuni RM-UE, care declară drept prioritară contribuția UE la depășirea crizei transnistrene, și desemnarea Reprezentantului Special al UE pentru Republica Moldova au fost interpretate la Chișinău drept două semnale importante din partea comunității europene în acest sens. În paralel, președinții Ucrainei și cel al Georgiei au anunțat că vor prezenta la 22 aprilie un plan de reglementare transnistreană în timpul aflării lor la Chișinău pentru a participa la reuniunea la nivel înalt a GUUAM. Potrivit autorilor, obiectivul proiectului va fi realizarea inițiativei de cooperare regională GUUAM, administrația de la Kiev angajîndu-se să asigure o activitate cît mai eficientă a acestei structuri.
Marea absentă din aceste ultime evoluții regionale și internaționale pe marginea subiectului transnistrean este Federația Rusă, stat acuzat în mod sistematic de către autoritățile de la Chișinău de imixtiune în afacerile interne ale Republicii Moldova, de sprijin politic și economic acordat regimului de la Tiraspol și de prezență militară ilegală pe teritoriul Republicii Moldova. Criza fără precedent din relațiile moldo-ruse riscă să se materializeze prin impunerea de către Federația Rusă a unui șir de sancțiuni economice Republicii Moldova, precum introducerea prețurilor mondiale la produsele petroliere rusești comercializate aici. Cu toate acestea, Rusia rămîne un actor important în procesul de reglementare transnistreană și doar cu participarea Rusiei într-o formă sau alta se poate ajunge la o soluție viabilă a conflictului. Astfel, se pare că primul pas în vederea soluționării diferendului transnistrean pe care trebuie să-l facă noua guvernare de la Chișinău trebuie să fie remedierea relațiilor cu Federația Rusă.
Relații externe
1. Reprezentantul special al UE în RM
La 16 martie curent, la recomandarea Înaltului Reprezentant al UE pentru Politică Externă și Securitate Comună, Javier Solana, Consiliul European l-a desemnat drept Reprezentant Special al Uniunii Europene (RSUE) în Republica Moldova pe Adriaan Jacobivits de Szeged. Cu acest prilej Solana a declarat că numirea RSUE în Moldova denotă angajamentele sporite asumate de UE față de această țară, în timp ce de Szeged, la rîndul lui, a subliniat că decizia Consiliului European este una politică și relevă dorința UE de a juca un rol politic mai activ în Moldova.
RSUE în Moldova, care își va începe misiunea pînă la 31 august curent, va avea drept obiect prioritar de interes procesul de soluționare a contenciosului transnistrean. Pe lîngă această preocupare de bază, în sfera de activitate a lui de Szeged vor mai intra sarcini legate de realizarea Planului de Acțiuni RM-UE, aprobat la 22 februarie curent, consolidarea democrației, statului de drept, respectarea libertăților și drepturilor fundamentale ale cetățenilor Republicii Moldova, promovarea relațiilor bilaterale dintre Moldova și UE, susținerea luptei împotriva traficului de ființe umane etc.
Adriaan Jacobivits de Szeged a devenit cel de-al 8-lea RSUE. UE mai are reprezentanți speciali în Afganistan, Bosnia și Herțegovina, Caucazul de Sud, Macedonia, Orientul Mijlociu, regiunea Marilor Lacuri din Africa și pentru coordonarea Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE). De regulă, aportul RSUE depinde de raportul de forțe părți directe sau indirecte într-un conflict sau altul și de ponderea UE în acest raport. În condițiile actuale, cînd Rusia este cea care domină formatul de negocieri în problema transnistreană, iar UE este cvasiabsentă în acest proces, este de așteptat ca la începutul mandatului său RSUE în Moldova să dea un randament relativ modest, în măsură însă să sporească în urma implicării, promise de UE, tot mai active a acesteia în reglementarea transnistreană. Totodată, este posibil ca Adriaan Jacobivits de Szeged să reprezinte un exemplu pentru alți RSUE, deoarece deține cîteva atuuri. A fost numit RSUE pentru o singură țară, va reprezenta doar UE în reglementarea transnistreană, are o experiență vastă în domeniul reglementării conflictelor și cunoaște foarte bine realitățile din Republica Moldova — în perioada 2002–2003 acesta a fost reprezentantul special al Secretarului general al OSCE în Moldova. În plus, ca și alți oficiali de origine olandeză, are o afinitate specială față de Moldova și față de cetățenii ei, lucru deloc neimportant.
2. Relații moldo-lituaniene
Ministrul moldovean al Afacerilor Externe, Andrei Stratan, a avut la Chișinău, la sfîrșitul lunii martie, o întrevedere cu omologul său lituanian, Antanas Valionis. În cadrul reuniunii, oficialul lituanian a exprimat disponibilitatea țării sale de a acorda asistență Moldovei în procesul de integrare europeană, subliniind totodată necesitatea identificării unui mecanism de cooperare strînsă între ministerele și departamentele ramurale ale celor două țări. Șefii diplomațiilor celor două state au avut și un schimb de opinii referitor la necesitatea extinderii formatului de negocieri în problema transnistreană și modificarea statutului trupelor de pacificare staționate în regiunea de est a Moldovei.
De asemenea, Antanas Valionis și-a informat omologul său moldovean despre faptul că țara sa este dispusă să deschidă o misiune diplomatică la Chișinău, în timp ce Andrei Stratan a relevat interesul reciproc al Moldovei pentru deschiderea unei reprezentanțe diplomatice la Vilnius.
La încheierea reuniunii, ministrul moldovean de Externe i-a transmis lui Antanas Valionis invitația lui Vladimir Voronin adresată Președintelui Lituaniei de a participa la reuniunea șefilor de stat ai GUUAM, preconizată pentru 22 aprilie curent.
3. “Buletin european”
Departamentul Integrare Europeană (DIE) din cadrul Ministerului Afacerilor Externe (MAE) al Republicii Moldova a lansat o publicație inedită intitulată “Buletin european”. Potrivit serviciului de presă al MAE, acest buletin urmează a fi editat cu o periodicitate de una sau două apariții pe lună, inițial în formă electronică. Publicația cuprinde relatări despre principalele evenimente de ultimă oră din relațiile Moldovei cu UE, precum și cu o serie de organisme regionale, complementare procesului de integrare europeană. Buletinul se adresează personalului din misiunile diplomatice și oficiile consulare moldovenești din străinătate, corpului diplomatic acreditat în Republica Moldova, instituțiilor de stat, academice și organizațiilor nonguvernamentale interesate de problematica vizată.
Studii, analize, comentarii
Alegerile prezidențiale
Igor Boțan, 7 aprilie 2005
Dacă Președintele Voronin își va onora promisiunile, atunci învingătoare va ieși “opoziția constructivă”, care va obține argumente puternice pentru “scoaterea de pe carosabil” a AMN “obstrucționiste”. Dimpotrivă, dacă acest lucru nu se va întîmpla, atunci, cel mai probabil, o parte a “opoziției constructive” va degenera într-o banală “opoziție colaboraționistă”, iar cealaltă parte va trece tacit și umilită în tabăra “opoziției obstrucționiste”, cu toate consecințele negative evidente… | »»» |
|
|
|