Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. III, nr. 58, 13-26 septembrie 2005
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
1.1. Numiri
La ședința din 14 septembrie 2005 Guvernul a aprobat numirea deputatului Mihail Camerzan în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Portugheză. Amintim cititorilor noștri că ambasada Republicii Moldova în Portugalia a fost instituită la începutul anului 2005. Pînă la numirea în calitate de ambasador, Camerzan deținea mandatul de deputat în Parlament din partea PCRM fără a avea vreo funcție de conducere.
În perioada 2001-2005 el a deținut funcția de vicepreședinte al Parlamentului, făcînd parte din Blocul electoral "Alianța Braghiș". În același timp, Camerzan fiind primul care a părăsit formațiunea respectivă după ce a fost promovat în funcția de vicespeaker. În perioada 1998-2001 Camerzan a fost secretar al Biroului permanent al Parlamentului, ales pe listele Blocului electoral "Pentru o Moldovă Democratică și Prosperă", președinte a blocului la acea vreme fiind Dumitru Diacov.
Totodată, este sugestiv să menționăm că 9 deputați aleși inițial pe listele PCRM au renunțat la carnetul de deputat fiind promovați în diverse funcții din administrația publică centrală. Recent, Guvernul a propus numirea fostului deputat comunist Ion Filimon în funcția de Ambasador în Belarus. Filimon este al 87-lea pe lista candidaților în Parlament din partea PCRM.
În anul 2001 Parlamentul a adoptat Legea cu privire la serviciul diplomatic, lege care prevede o serie de condiții pentru numirea în posturile diplomatice, cum ar fi: experiență de activitate în serviciul diplomatic, numirea în funcții diplomatice numai din cadrul ministerului de ramură sau din rîndul funcționarilor angajați în instituții specializate în relații internaționale, cunoașterea a cel puțin unei limbi de comunicare internațională.
1.2. Ședințe, hotărîri, decizii
Procesul de computerizare a instituțiilor de învățămînt
În cadrul unei ședințe, convocate de Prim-ministru, cu participarea unor responsabili din învățămînt s-a constatat că realizarea Programului informațional "Salt" decurge cu întîrziere. Pe de o parte, potrivit informațiilor existente, cca 85% din școli dispun de săli cu computere, iar pînă la finele lunii septembrie toate școlile din Moldova trebuie să fie dotate cu un calculator, cel puțin. Pe de altă parte, nu se specifică numărul mediu de calculatoare din fiecare școală, care sînt parametrii tehnici a celor existente cele existente, și dacă sunt posibilități de conectare a lor la rețeaua Internet etc.
Programul "Salt" a fost inițiat încă în anul 2004 la propunerea Președintelui țării și prevedea computerizarea și conectarea la rețeaua Internet a tuturor instituțiilor preuniversitare de învățămînt. Conform datelor Ministerului Educației, Tineretului și Sportului, cca 250 de școli nu dispun de un calculator și numai 54% din instituțiile de învățămînt au o sală de calculatoare (în mediu cîte 50 de copii la un calculator), majoritatea acestora fiind instalate încă în anii 1997-1998.
La finele anului 2004 Guvernul a aprobat o hotărîre (Nr.1424 din 22.12.2004) cu privire la realizarea Programului prezidențial "Salt", hotărîre care obliga Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor să efectueze lucrări de conectare gratuită la rețeaua Internet, pînă la 1 septembrie 2005, rețelele locale de calculatoare a instituțiilor de învățămînt preuniversitar. Aceeași hotărîre obliga Ministerul Educației și Ministerul Finanțelor să identifice resursele financiare necesare pentru procurarea pînă la finele anului 2005 a 6 mii de calculatoare destinate pentru dotarea școlilor.
Guvernul a mai solicitat consiliilor locale să procure echipamentul necesar pentru crearea rețelelor raionale și municipale ale direcțiilor de învățămînt, precum și să prevadă în bugetele anuale mijloace financiare pentru achitarea taxelor de conectare la Internet, de prestare a serviciilor Internet instituțiilor preșcolare de învățămînt. În opinia mai multor experți, anume această deviere a responsabilității pentru asigurarea financiară a realizării proiectului a dus la tergiversarea implementării lui, dat fiind faptul că bugetele locale erau deja aprobate, iar majorarea lor de către consiliile locale este legată de disponibilitatea resurselor financiare percepute în teritoriu. În caz de insuficiențe financiare ar fi putut să se recurgă la transferuri de la bugetul de stat, transferuri pe care tot Guvernul le aprobă. În acest sens, se poate presupune că, pentru prima etapă de realizare a Programului "Salt" și crearea infrastructurii inițiale, era mai eficientă alocarea întregii sume din contul bugetului de stat, ceea ce ar fi permis și un control mai riguros asupra achizițiilor de mărfuri și servicii, obținerea unor reduceri esențiale din partea companiilor prestatoare etc.
În prezent, în Republica Moldova activează peste 1600 de instituții preuniversitare de învățămînt (școli, gimnazii, licee și colegii). Pentru a dota o clasă în școlile din mediul rural se estimează că sînt necesare minimum 10-12 calculatoare. Costul mediu al unui calculator, achiziționat cu ridicata, este de cca 6000 lei (477 USD), iar dotarea acestuia cu sisteme operaționale și aplicații licențiate ("Windows", "Microsoft Office" și antivirus) îi ridică prețul la cca 8000 lei (636 USD). Deși Programul "Salt" urmează să finalizeze în cîteva luni, pînă la acest moment nu sînt prezentate date detaliate referitoare la numărul de calculatoare achiziționate din surse bugetare și costul acestora, precum și faptul dacă acestea au fost instalate în conformitate cu cerințele internaționale referitoare la protecția drepturilor de autor.
1.3. Hotărîri
Scutiri de impozite în agricultură
La aceiași ședință a executivului din 14 septembrie 2005 au fost aprobate propuneri de modificări în legislația fiscală, modificări menite să anuleze un șir de impozite în agricultură. Se prevede că începînd cu anul 2006 întreprinderile agricole urmează să achite doar impozitul funciar (de 1,5 lei pentru grad/hectar) și impozitul în bugetul asigurărilor sociale de stat. Astfel, persoanele fizice și agenții economici din agricultură vor fi scutiți de un șir de impozite și taxe pe care le achită în prezent: impozitul pe venit; impozitul pe avere imobiliară; taxa de amenajare a teritoriului, pentru apă și fondul rutier. Noile modificări vor lipsi bugetele locale de sume estimate în total la peste 35 milioane de lei anual, pierderi care urmează a fi recuperate de la bugetul de stat.
Începînd cu 2004 cît și pe parcursul lui 2005, potrivit unei legi speciale adoptate de Parlament, în raionul Taraclia este implementat un proiect-pilot de aplicare a impozitului unic în agricultură, efectele căruia de fapt nu au fost făcute publice pînă în prezent. Recenta idee de renunțare la impozitare în agricultură permite să constatăm (cel puțin pentru moment) că proiectul respectiv nu a reușit, iar prin reducerea impozitelor Guvernul ar dori să diminueze și impactul negativ al deciziei de introducere a TVA în agricultură începînd cu anul 2006.
În același timp, discuțiile din Parlament pe marginea anulării impozitelor și taxelor în agricultură pot genera opinii controversate. Anterior, mai mulți deputați s-au pronunțat că asemenea metode pot determina evaziuni fiscale, nemulțumiri care au fost susținute și de protestul autorităților administrației publice locale invocînd faptul că vor rămîne fără importante surse de venituri.
Aprobarea resurselor bugetare pentru anul 2006
În cadrul unei ședințe neordinare a cabinetului de miniștri au fost aprobate proiectele de legi ale bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2006, proiectul legii fondurilor de asigurări obligatorii de asistență medicală pe anul 2006, precum și Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu (2006-2008).
Potrivit datelor difuzate de mass-media, Guvernul a inclus în proiectele respective o serie de măsuri mai puțin așteptate de contribuabili:
- Majorarea TVA: - aplicarea TVA de 20% la producția din fitotehnie, horticultură și zootehnie; - anularea facilităților fiscale la plata TVA pentru importul pesticidelor, îngrășămintelor, utilajului și tehnicii; - aplicarea TVA de 8% la importul și livrarea medicamentelor.
- Introducerea unor noi impozite: impozitul privat (1% de la privatizarea obiectelor proprietate de stat); impozit de 0,8% băncilor comerciale la achitarea impozitelor față de stat.
- Menținerea cotei maxime de 20% a impozitului pe venitul persoanelor fizice care depășesc anual suma de 21 mii lei (1750 lei lunar).
- Majorarea pînă la 3% a impozitului pe salariu plătit de angajat în bugetul asigurărilor sociale de stat.
- Majorarea cu 151 de lei a primei de asigurare medicală obligatorie procurată de persoanele fizice ce nu sînt angajați în economia națională (pînă la 816 lei).
Proiectul bugetului de stat mai prevede alocarea pentru realizarea proiectelor de investiții incluse în Programul Național "Satul Moldovenesc" a sumei de 170 milioane de lei (13,52 milioane USD). Conform estimărilor inițiale, costul total al implementării programului respectiv în anii 2005-2015 este de 45 miliarde lei (3,58 miliarde USD), dintre care în anii 2005-2006 urmează fi cheltuiți 7 miliarde lei (556,7 milioane USD). Anual, pentru construcția și modernizarea rețelelor de asigurare cu apă și canalizare sînt necesari circa 160 milioane lei (12,7 milioane USD), pentru dezvoltarea rețelelor de distribuire a gazelor naturale - 200 milioane lei (15,9 milioane USD), iar pentru protecția și dezvoltarea mediului ambiant - circa 500 milioane lei (39,8 milioane USD).
Cînd a fost lansat proiectului de lege a Bugetului de stat s-a menționat posibilitatea de expunere unor opinii și propuneri pe marginea prevederilor incluse, Primul-ministru accentuînd necesitatea "consultării opiniei publice". Încercările noastre de a face unele comentarii la adresa Guvernului sau Ministerului Finanțelor de pe pagina oficială (unde a fost plasat oficial proiectul) nu au reușit. În plus, la adoptarea de către executiv a proiectului atît sindicatele cît și patronatul au venit cu obiecții, afirmînd că Guvernul nu a luat în considerare mai multe propuneri ale lor (referitor la majorarea salariilor, investițiilor, susținerea agriculturii etc.).
Președinție
- După ce a revenit din vacanță activitatea Președintelui a fost dominată de problemele politicii externe, Vladimir Voronin aflîndu-se timp de o săptămînă în SUA, pentru participarea la cea de 60-a sesiune a Adunării Generale a ONU. La New York Voronin a avut un șir de întrevederi bilaterale, în special cu Havier Solana, secretar general al Consiliului Uniunii Europene; Nick Burns, subsecretar de stat al SUA pentru probleme politice din cadrul Departamentului de Stat al SUA; Steven Mann, negociator special al Departamentului de Stat SUA pentru conflictele în Eurasia; Traian Băsescu, Președintele României, alți președinți de state și reprezentanți ai unor importante organizații internaționale (UNICEF, UNDP ș.a.). Principalele teme abordate în cadrul discuțiilor au fost asigurarea securității regionale, solicitarea asistenței pentru securizarea și controlul internațional al frontierei moldo-ucrainene și colaborarea pentru soluționarea problemei transnistrene.
Cu toate acestea, comunicatele oficiale de presă nu precizează dacă înalții demnitari internaționali și cei ai SUA au propus măsuri de asistență concretă și garanții pentru susținerea eforturilor conducerii de la Chișinău în vederea soluționării diferendului transnistrean. De asemenea, nici mass-media, nici oficialitățile de la Chișinău nu precizează dacă Voronin a avut vreo întrevedere sau convorbire cu Președintele Federației Ruse Vladimir Putin și dacă în cadrul discuțiilor referitoare la problema transnistreană a fost abordată poziția Rusiei în această direcție.
În cadrul Sesiunii a 60-a a Adunării Generale a ONU, Președintele Republicii Moldova a semnat cîteva tratate internaționale: Protocolul Opțional la Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice, adoptat la New York la 16 decembrie 1966; Protocolul Opțional la Convenția împotriva torturii și altor tratamente și pedepse crude, inumane sau degradante, adoptat la New York la 18 decembrie 2002; Convenția Internațională privind suprimarea terorismului nuclear, adoptată la New York la 13 aprilie 2005.
- După revenirea din SUA, la 21 septembrie 2005 Voronin a întreprins o vizită-fulger în Ucraina, unde a convenit cu Victor Iușcenco asupra mecanismelor reluării procesului de negocieri pentru soluționarea diferendului transnistrean, într-un nou format și cu implicarea nemijlocită a UE și SUA.
Cei doi președinți au semnat și o adresare comună către OSCE privind începutul pregătirii unor alegeri democratice în Transnistria. S-a spus ca acest proces să înceapă cu invitarea unei misiuni de evaluare a OSCE, misiune avînd ca menire elaborarea de recomandări viitoarei comisii electorale internaționale pentru pregătirea și desfășurarea alegerilor democratice în Consiliul Suprem din Transnistria.
Părțile au discutat și problematica cooperării cu UE în asigurarea monitorizării internaționale la granița moldo-ucraineană, astfel că începînd cu 1 decembrie 2005 procesul de monitorizare și control internațional la granița moldo-ucraineană să fie transpus în practică.
Președintele Voronin și omologul său ucrainean au solicitat structurilor vamale ale moldovei și Ucrainei să coordoneze mecanismul de vămuire a mărfurilor ce traversează segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene, cu respectarea obligatorie a legislațiilor naționale ale celor două țări. Încercările anterioare ale Moldovei de a obține din partea autorităților ucrainene sprijin plenar în această direcție nu s-au încununat cu succes.
- În ziua de 25 septembrie 2005 Vladimir Voronin a avut o întrevedere la Iași cu Președintele României Traian Băsescu, în cadrul căreia au fost discutate problemele din relațiile bilaterale, colaborarea internațională și regională. Un capitol aparte al discuțiilor purtate a vizat perspectiva soluționării conflictului transnistrean. Pornind de la ultimele inițiative legate de procesul reglementării, Traian Băsescu a declarat sprijinul integral al României în procesul de reintegrare teritorială a Republicii Moldova.
După o anumită stare de acalmie în relațiile economice dintre cele două state, la întîlnirea de la Iași au fost analizate perspectivele realizării programelor în domeniul energetic, perspective pentru care se solicită și susținere financiară din partea comunității europene.
Printre subiectele discutate a fost și colaborarea dintre Republica Moldova și România cu privire la procesul de integrare în UE, Președintele României anunțînd disponibilitatea de a acorda asistența necesară în implementarea acquis-ului comunitar și a Planului de Acțiuni Republica Moldova-UE. Cît de curînd, oficiali de la Ministerul Afacerilor Externe și al Integrării Europene de la Chișinău au declarat că implementarea Planului de Acțiuni decurge cu mare succes, iar un prim raport în acest sens fiind apreciat pozitiv de înalții demnitari europeni.
Întîlnirea celor doi președinți a survenit la puțin timp după ce vameșii români nu au permis intrarea în România a unor autocare cu cetățeni din Moldova, sub pretextul că aceștia nu dețineau suficienți bani pentru ședere în România. Mass-media nu precizează dacă subiectul respectiv a fost în atenția discuțiilor șefilor de state.
Politici economice
1. Sistemul financiar-bancar
Rezervele valutare sînt în continuă creștere...
Rezervele valutare internaționale ale Băncii Naționale ale Moldovei erau la 10 septembrie a.c. de 585,6 milioane USD, fiind în creștere cu 115,3 milioane USD față de 1 ianuarie 2005. Datele statistice confirmă o dată în plus că pînă la sfîrșitul anului rezervele valutare ale BNM ar putea să depășească valoarea de 600 milioane USD, valoare lansată oficialii băncii centrale la începutul anului 2005.
Rezervele valutare sînt completate în mare parte, pe lîngă sursele obținute din plasarea acestora în diverse instrumente financiare ce asigură o dobîndă, din cumpărările de valută de pe piața internă în cadrul operațiunilor de sterilizare a masei monetare efectuate de BNM. Pe lîngă hîrtiile de valoare HV (177,2 milioane USD), cea mai mare parte din rezervele valutare sînt depozitate sub formă de disponibilități și plasări la termen (408,2 milioane USD).
...în același timp și creditarea economiei este în ascensiune
În plus, potrivit statisticii BNM ponderea creditelor acordate a crescut în T1-T2'2005 cu 4,3% constituind 7,5 miliarde lei (596,6 milioane USD). Cca 50% din creditele contractate revin sectorului industrial și comerțului, pentru întreprinderile din sectorul agricol și cele ale industriei alimentare s-au acordat 24,7% din credite. Pentru prima jumătate anului ponderea creditelor mici în total a crescut cu cca 24% și au constituit 1,4 miliarde lei (112 milioane USD). Din acestea, 25,6% din credite s-au acordat pentru dezvoltarea businessului, iar creditele pentru consum au crescut cu cca 17%.
Transferurile muncitorilor din străinătate tind să depășească 1 miliard USD
În același timp, moldovenii aflați la munci în străinătate au transferat acasă în prima jumătate a anului prin intermediul băncilor comerciale mijloace bănești în sumă de 280,4 milioane USD. Din aceștia, peste 192 milioane USD au fost remise prin sisteme de transfer rapid. În T1'2005, transferurile s-au cifrat la 119,8 milioane USD, iar în T2'2005 au constituit 160,6 milioane USD.
Cele mai mari transferuri din primul semestru au fost înregistrate în luna aprilie - 57,44 milioane USD, iar cele mai mici în ianuarie - 31,57 milioane USD. Mai mulți experți independenți spun că anual în Moldova este transferată, pe diverse căi, inclusiv prin sistemul bancar, o sumă echivalentă cu 1 miliard USD.
Pe de altă parte, datele Băncii Mondiale pentru anul 2004 arată că cele mai mari transferuri de mijloace bănești prin sistemul bancar de către muncitorii emigranți sînt specifice Indiei - 10 miliarde USD, urmată de Mexic - 9,9 miliarde USD, Filipine - 6,4 miliarde USD, Maroc - 3,3 miliarde USD, Egipt - 2,9 miliarde USD, Turcia - 2,8 miliarde USD, Liban - 2,3 miliarde USD, Bangladesh - 2,1 miliarde USD, Iordania și Republica Dominicană - cîte 2 miliarde USD fiecare.
Garantinvest a acordat prima garanție financiară
Societatea interbancară Garantinvest a lansat un nou serviciu financiar - de garantare a creditelor, iar prima garanție financiară a fost acordată unui antreprenor din Leova la contractarea unui credit de 100 mii de lei. Antreprenorul intenționează să utilizeze banii pentru achiziționarea de utilaje și materiale de construcție pentru construcția unui depozit.
Garantinvest a fost fondată în februarie a.c. de către Corporația de Finanțare Rurală, Asociația ProRuralInvest și șapte bănci comerciale, Moldova-Agroindbank, Banca de Economii, Victoriabank, Eximbank, Mobiasbancă, Energnank și Banca Socială. Garantinvest are un capital social de circa 4,5 milioane lei (356 000 USD) și mai oferă servicii de garantare a investițiilor de portofoliu.
2. Comerțul exterior
Au crescut exporturile de zahăr
Vînzările de zahăr au crescut în primele opt luni ale anului curent, ca urmare a creșterii exporturilor, cu cca 17%, pînă la 67 mii tone. În perioada de referință Moldova a exportat 12,5 mii tone de zahăr, față de 5,2 mii tone în ianuarie-august 2004. Exporturile au crescut, în special, după ce Chișinăul și Moscova au înlăturat barierele la comerțul cu zahăr. În România, în același timp, au fost exportate 2,6 mii tone de zahăr.
Volumul vînzărilor pe piața locală a constituit 54,3 mii tone, față de 51,9 mii tone în ianuarie-august 2004. Companiei Sudzucker-Moldova îi revine 33,4 mii tone din vînzări, în timp ce Marr Sugar Moldova a vîndut 20,9 mii tone de zahăr.
3. Moldova în lume
După indicele de favorizare a afacerilor Moldova este plastă la mijlocul clasamentului...
Într-un clasament care are la bază indicele de favorizare a afacerilor pentru anul 2004, întocmit cu referință la raportul Băncii Mondiale "Doing business in 2004", Republica Moldova se situează pe locul 83 printre 155 de state ale lumii
Indicele relativ scăzut plasează Moldova pe locul 3 printre țările CSI, după Armenia și Rusia, care sînt clasate pe locurile 46 și 79, respectiv. După nivelul de libertate a activității de întreprinzător, Moldova este urmată de Kîrgîzstan, țară ce este poziționată pe locul 84, Kazahstan - 86, Azerbaidjan - 98, Georgia - 100, Belarus - 106, Ucraina - 124 și Uzbekistan - 138. Pe primele locuri în acest clasament se situează Noua Zelandă, Singapore, SUA, Canada, Norvegia, Australia, Hong Kong, Marea Britanie, Japonia, Irlanda și Islanda.
...însă reglementările complicate din sectorul real duc la creșterea șomajului
Performanța în domeniul afacerilor este strîns legată de creșterea numărului de locuri de muncă. Astfel, Noua Zeelandă, liderul mondial al succesului in mediul de afaceri, are rata somajului de 4,7%, pe cînd în Grecia, care se află pe locul 80, are 11% din populația activă în afara cîmpului de muncă. Din cauza barierelor legislative si administrative, afacerile rămîn pe piața neagră, ceea ce reduce ofertele de locuri de muncă și face imposibil accesul la protecția socială. Cele mai afectate categorii sînt tinerii și femeile, avînd în vedere faptul că, în general pe plan mondial, ¾ din cei care muncesc ilegal sînt femei.
În același timp, raportul Doing business nu ține cont de politica macroeconomică, calitatea infrastructurii, stabilitatea profitului, percepția investitorilor și criminalitatea. În noul studiu al BM, alături de cei 7 indicatori privind schimbarea climatului de afaceri, inițierea afacerii, angajarea și disponibilizarea lucrătorilor, realizarea contractelor, înregistrarea bunurilor, contractarea creditului, protecția investitorilor și închiderea afacerii, au fost studiați și indicatori noi - obținerea licenței, comerțul exterior și impozitarea.
Problema transnistreană
La 22 septembrie a.c. în regiunea transnistreană a demarat campania electorală pentru alegerile în Sovietul Suprem (organul legislativ local de facto), alegeri ce au fost fixate pentru 11 decembrie 2005. Cei 43 de deputați vor fi aleși pentru un termen de 5 ani după principiile sistemului electoral majoritar în cadrul unor circumscripții unimandatare, dintre care jumătate vor fi organizate în orașele Tiraspol și Tighina (Bender). La urnele de vot sînt așteptați 418 468 de alegători, numărul acestora fiind calculat în baza rezultatelor recensămîntului populației desfășurat în octombrie 2004, potrivit căruia în regiune locuiesc cca 555 000 de persoane (pentru alte rezultate a se vedea http://www.olvia.idknet.com/ol37-09-05.htm). Pentru desfășurarea alegerilor, din bugetul local au fost alocate 1,2 milioane ruble transnistrene (cca 150 000 USD).
Alegerile din Transnistria vor avea loc în baza constituției și legislației electorale locale - cea din urma fiind avizată recent de către o comisie a Dumei de Stat a Federației Ruse și apreciată "în conformitate cu standardele internaționale din domeniu". În timpul apropiat, Comisia Electorală Centrală a Transnistriei va expedia scrisori de invitație pentru monitorizarea scrutinului din 11 decembrie mai multor state și organizații internaționale, inclusiv comisiilor electorale centrale ale statelor CSI și ale statelor așa-zisului "CSI-2", "comunitatea statelor nerecunoscute" din spațiul CSI. Atît autoritățile moldovene cît și reprezentanții OSCE au declarat că nu vor recunoaște rezultatele alegerilor din 11 decembrie.
Organizarea unor alegeri libere și democratice în regiunea transnistreană a fost unul din subiectele principale abordate în cadrul întrevederii dintre Președintele Voronin și omologul său ucrainean Victor Iușcenko la 21 septembrie la Kiev. În urma întrevederii, cei doi președinți au semnat o scrisoare comună în adresa OSCE în care au solicitat acestei organizații să întreprindă pașii necesari în vederea creării unei Comisii electorale internaționale pentru organizarea unor alegeri în organul legislativ transnistrean în conformitate cu standardele OSCE. În cadrul unei conferințe de presă desfășurată la 22 septembrie la Chișinău, Șeful Misiunii OSCE din Republica Moldova, William Hill, a declarat că un prim pas în vederea satisfacerii cererii celor doi președinți ar fi o evaluare obiectivă a situației din regiune, și că această chestiune se examinează deja de către OSCE. Potrivit unui document tehnic preliminar, OSCE ar avea nevoie de cca 8 luni pentru organizarea unor alegeri democratice în Transnistria, doar că OSCE nu va face acest lucru decît după identificarea unei decizii politice în această problemă.
În cadrul aceleiași conferințe de presă, Hill a trasat principalele direcții de pe agenda întrevederii de la Odesa programată pentru 26-27 septembrie dintre participanții la procesul de negocieri. Astfel, la Odesa reprezentanții Republicii Moldova, regiunii transnistrene și cei ai mediatorilor din partea OSCE, Federației Ruse și Ucrainei vor discuta despre reluarea procesului de negocieri, desfășurarea alegerilor democratice în Transnistria, probleme legate de democratizarea regiunii, monitorizarea întreprinderilor din complexul industrial-militar și a hotarului moldo-ucrainean. De asemenea, participanții la întrevedere vor examina posibilitatea extinderii actualului format de negocieri prin invitarea SUA și UE să adere la acesta în calitate de observatori. Potrivit lui Hill, agenda întrevederii a fost acceptată atît de Chișinău, cît și de Tiraspol, însă judecînd ca urmare a discuțiilor purtate, părțile privesc diferit contextul dezbaterilor.
Reamintim că procesul de negocieri a fost stopat în urma suspendării participării Republicii Moldova la acesta ca semn de protest față de politica autorităților transnistrene luată pe marginea școlilor moldovenești cu predare în limba română din regiune în august 2004. De mai multe luni partea moldovenească și-a suspendat participarea și la lucrările Comisiei Unificate de Control, organ împuternicit prin acordul de încetare a focului din 1992 cu monitorizarea situației din zona de securitate, drept răspuns la amplasarea ilegală a unor posturi transnistrene vamale și de grăniceri în zona de securitate.
În altă ordine de idei, Comitetul pentru securitate politică a UE a decis să trimită pînă la 1 decembrie 2005 o misiune de monitorizare a hotarului moldo-ucrainean, misiune formată din 50 de reprezentanți ai serviciilor de grăniceri și cel vamal comunitar. Misiunea va fi condusă de către Reprezentantul Special al UE pentru Republica Moldova, Adriaan Jacobovits de Szeged, și își va desfășura activitatea pe parcursul a doi ani. La începutul lunii octombrie Moldova și Ucraina vor semna un Memorandum cu privire la activitatea misiunii Comisiei Europene pentru facilitare la hotarul moldo-ucrainean, după care Consiliul de miniștri al UE va aproba planul de activitate a misiunii și modul de finanțare a acesteia, evaluată la circa 3 milioane USD.
Relații externe
Realizarea Planului de acțiuni RM-UE
Moldova a prezentat Bruxelles-ului primul raport semestrial privind realizarea Planului de Acțiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană. Potrivit vice-ministrului afacerilor externe, Valeriu Ostalep, demnitarii europeni au apreciat pozitiv raportul. Acesta includea informații privind executarea Planului de Acțiuni, măsurile întreprinse de Republica Moldova privind reformele în domeniul sistemului judiciar și electoral, alinierea legislației moldovenești la normele europene, energiei, transportului, comerțului ș.a. Printre măsurile de susținere din partea organismelor comunitare se numără inaugurarea Misiunii Permanente a UE la Chișinău, inaugurare planificată pentru luna octombrie a.c. și alocarea în anul 2006 a unor fonduri destinate implementării Planului de Acțiuni. Ostalep a declarat că există premize ca Moldova să obțină un statut mai avansat în relațiile sale cu UE și să devină membru asociat în anul 2007.
Pentru a obține progrese în domeniul circulației libere a cetățenilor și simplificării regimului de vize oficialii europeni au solicitat autorităților moldovene să perfecționeze legislația și procedurile referitoare la migrație și controlul de frontieră. Raportul despre realizarea Planului de Acțiuni RM-UE nu a fost făcut public, după cum nu au fost comunicate nici programele interministeriale și departamentale de realizare a planului individual.
Perspectivele GUAM
Președintele Moldovei Vladimir Voronin a declarat că viitorul GUAM depinde de soluționarea unor probleme concrete vizînd transportarea resurselor energetice din bazinul Mării Caspice în Europa. Voronin apreciază că numai în cazul în care se va reuși transportarea petrolului și gazului pe o cale alternativă celei rusești, GUAM va avea viitor și nu se va transforma într-o structură amorfă, asemănătoare CSI.
Inițial Moldova a avut o poziție distantă față de noua structură internațională creată în spațiul post-sovietic, alăturîndu-se Federației Ruse, țară care critica apariția GUUAM invocînd interesele pe care le urmăresc în zona respectivă administrația SUA. La etapa cînd relațiile cu Rusia s-au răcit politica externă a Moldovei și-a reorientat vectorul, susținînd activitatea GUUAM, mai ales din perspectiva unor potențiale beneficii economice.
Exportul vinurilor în Federația Rusă este din nou în suspans
În ajunul reluării la Odessa a negocierilor în problema transnistreană cu participarea mediatorilor din Rusia și Ucraina, mass-media rusă difuzează informații despre introducerea restricțiilor la importul producției alcoolice din Moldova, fapt care readuce în prim plan discuțiile anterioare despre războiul comercial dintre Rusia și Moldova. Se afirmă că Serviciul federal vamal al Rusiei a încetat eliberarea mărcilor de acciz pentru importatorii de producție alcoolică din Moldova, situație care duce la blocarea acestor importuri și implicit, la suspendarea producerii de către majoritatea întreprinderilor vitivinicole exportatoare din Moldova.
La 16 septembrie a.c., Agenția de stat "Moldova-Vin", Uniunea Exportatorilor de Vinuri din Moldova și Asociația Națională a Participanților la Piața de Alcool din Rusia au semnat un Acord de colaborare care prevede promovarea producției alcoolice moldovenești pe piața rusească. Acordul prevede crearea unor condiții avantajoase pentru comercializarea vinurilor și divinurilor moldovenești în Rusia, cu condiția că acestea vor fi de calitate înaltă și certificate în mod corespunzător.
Republica Moldova exportă în Federația Rusă circa 85% din întreaga producție viticolă exportată, iar cota de vînzare și consum a vinurilor moldovenești pe piața rusă atinge cifra de 60%. Întreprinderile rusești sînt și principali investitori în ramura vitivinicolă a Moldovei, acestora aparținîndu-le majoritatea întreprinderilor de producție privatizate în această ramură.
În februarie 2005, Duma de Stat a Federației Ruse a adoptat o decizie prin care solicita Guvernului rus să examineze posibilitățile de limitare sau stopare a importului de vinuri moldovenești, printre cauzele invocate fiind și calitatea inferioară a producției comercializate.
Recent Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a anunțat că în luna octombrie este posibilă reluarea exporturilor de produse vegetale în Rusia, după o pauză de aproape 6 luni. Exporturile vor fi reluate numai după ce experții ruși vor inspecta la Chișinău toate loturile de marfă ce urmează a fi expediate în Rusia.
Studii, analize, comentarii
Alegeri municipale noi
Igor Boțan, 26 septembrie 2005
Deși hotărîrea CEC referitoare la fixarea alegrilor noi este una impecabilă din punct de vedere legal, totuși persistă impresia că această hotărîre este inoportună | »»» |
PIB-ul tot crește și crește în pofida unor circumstanțe nefavorabile
Iurie Gotișan, 26 septembrie 2005
Nu este exclus că și în acest an se va mai bifa în catastife încă o rată înaltă de creștere economică, chiar și în ciuda unor circumstanțe nefavorabile | »»» |
|
|
|