Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. III, nr. 60, 11-25 octombrie 2005
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
1.1. Numiri
Curtea Constituțională a decis validarea mandatului de deputat al lui Sergiu Sococol, care este al 65-lea în lista de candidați ai PCRM pentru alegerile parlamentare.
1.2. Acte legislative
- Hotărîrea privind constituirea Comisiei de anchetă pentru examinarea situației persoanelor deținute în izolatorul de urmărire penală nr. 3 din municipiul Chișinău. Formarea comisiei a fost motivată de faptul că în instituția respectivă sînt deținute peste 1000 de persoane ce sînt în așteptarea deciziei instanței de judecată sau trimiterii dosarului în instanță. Multe dintre aceste persoane sînt ținute în arest de mai mulți ani din cauza tergiversării anchetei penale sau a examinării îndelungate a cauzelor de către instanțele judecătorești.
- Legea privind anularea datoriilor pentru anul 2004 la bugetul asigurărilor sociale calculate producătorilor agricoli din localitățile situate în zona de securitate a raionului Dubăsari. Prin legea respectivă deputații au decis să anuleze datoriile în valoare de peste 1 milion lei ale agenților economici agricoli din raionul Dubăsari, agenți ce sînt deținători de terenuri peste șoseaua Rîbnița-Tiraspol și care, din cauza piedicilor și acțiunilor abuzive ale autorităților transnistrene, nu au putut desfășura activități economice și nu au achitat pentru angajații lor cotele de asigurări sociale. Suma respectivă urmează a fi restituită în bugetul asigurărilor sociale din contul mijloacelor bugetului de stat, astfel ca persoanelor vizate să nu li se aducă prejudicii sociale.
- Legea despre prevenirea și combaterea traficului de ființe umane. Actul legislativ adoptat are menirea de a crea cadrul legal necesar pentru activitatea de prevenire și combatere a traficului de ființe umane, precum și de asigurare a protecției drepturilor și intereselor victimelor traficului. Legea conține reglementări referitoare la:
- prevenirea și combaterea traficului de ființe umane;
- protecția și asistența acordată victimelor traficului;
- colaborarea autorităților administrației publice cu asociațiile obștești și cu alți reprezentanți ai societății civile în activitatea de prevenire și combatere a traficului de ființe umane.
Pentru asigurarea implementării legii Guvernul SUA oferă asistență financiară de cca 2 milioane USD, în special pentru crearea Centrului de combatere a traficului de ființe umane, a Biroului Internațional analitic antitrafic și pentru realizarea Programului de protecție a victimelor.
- Legea pentru modificarea Legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic. Conform prevederilor actuale din art. 24 al Legii modificate, importul alcoolului etilic și a producției alcoolice se efectuează numai de către agenții economici care dețin licența respectivă, "prin punctele vamale Ungheni, Palanca, Leușeni, Ocnița și Otaci". La 22 iulie 2005 deputații au decis să extindă numărul punctelor vamale prin care se permite importul și au adăugat punctele vamale "Giurgiulești, Tudora și Sculeni". Legea nu a fost promulgată de Președintele țării care a propus excluderea unora din punctele respective, argumentîndu-se această propunere prin necesitatea combaterii contrabandei cu producție alcoolică, producție care poate fi admisă prin punctele vamale noi ce nu sînt dotate corespunzător.
Deputații din fracțiunile de opoziție nu au susținut propunerile Președinției, considerîndu-le neargumentate și invocînd chiar anumite interese de business în domeniu ale persoanelor apropiate puterii, însă fracțiunea majoritară a acceptat propunerile șefului statului și a exclus punctul vamal Sculeni din categoria celor admise pentru importul alcoolului și producției alcoolice.
- Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la activitatea sectorului bancar. Legea adoptată de Parlament prevede instituirea unor mecanisme de transparență și de evitare a influenței inadecvate în activitatea instituțiilor financiare din Moldova. Astfel, se interzice ca suma cotelor de participare în capitalul băncilor, deținute de persoane din țările și zonele off-shore, să depășească cota de 50% în capitalul total al băncii. De asemenea, noile prevederi impun ca majoritatea membrilor consiliilor băncilor să fie persoane neafiliate acestora, iar majoritatea membrilor comisiei de cenzori să fie persoane care nu activează în cadrul băncilor respective. Se mai prevede posibilitatea unor controale suplimentare al Băncii Naționale a Moldovei, instituție care va aproba în prealabil modificările referitoare la cotele de participare în capitalul băncilor.
Scopul acestor modificări constă, probabil, în asigurarea stabilității sectorului bancar, totuși se pare că aceste schimbări nu pot fi privite separat de recentele evenimente și declarații ale autorităților referitoare la activitatea instituțiilor bancare din Moldova.
- Legea pentru modificarea Codului de procedură penală. La 19 iulie 2005 Curtea Constituțională a adoptat o hotărîre prin care au fost declarate neconstituționale prevederile mai multor articole din Codul de procedură penală referitoare la obligativitatea declarării recursului ordinar sau în anulare numai prin intermediul avocatului. Curtea Constituțională a argumentat decizia prin faptul că orice persoană trebuie să aibă acces la justiție și obligația apelării la avocat constituie o limitare indirectă a dreptului la apărare, la accesul liber în justiție și prejudiciază principiul universalității drepturilor, creează premise pentru instituirea unui monopol în domeniu al avocaților.
Prin Legea adoptată la 21 octombrie au fost modificat normele neconstituționale, stabilindu-se că inculpatul, partea vătămată, partea civilă și alte persoane prejudiciate prin hotărîrea judecătorească pot declara recurs în instanța superioară, apelînd în acest scop la serviciile avocatului, altor persoane cu studii în domeniu sau de sine stătător dacă studiile și calificarea deținută le permit acest lucru.
Guvern
2.1. Remanieri. Numiri
- Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, a numit-o pe Zinaida Greceanîi în funcția de prim-viceprim-ministru al Republicii Moldova, revocînd-o din funcția de ministru al finanțelor. Pînă în luna aprilie 2005 funcția de prim-viceprim-ministru a fost deținută de Vasile Iovv, care actualmente este deputat în Parlament din partea PCRM. În noua sa funcție Greceanîi va coordona activitatea instituțiilor executive responsabile de domeniul economico-financiar.
Conform art. 98 al Constituției, Guvernul este format din Prim-ministru, prim-viceprim-ministru, viceprim-miniștri, miniștri și alți membri stabiliți prin lege organică. În caz de remaniere guvernamentală, Președintele Republicii Moldova revocă și numește, la propunerea Prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului. Tradițional, toate funcțiile de membru al Guvernului trebuie să fie stabilite la acordarea votului de încredere de către Parlament, însă și anterior acest lucru nu a fost respectat, Președintele țării și Primul-ministru operînd frecvente modificări nominale în structura executivului.
În iulie 2005 Zinaida Greceanîi a candidat pentru funcția de primar general al municipiului Chișinău, obținînd cel mai mare număr de voturi la alegerile din vara a.c., alegeri care au fost invalidate din cauza neprezentării la urne a cel puțin 1/3 din alegători.
- Prin decretul Președintelui Republicii, Mihail Pop a fost numit în funcția de ministru al Finanțelor. În actuala componență a executivului Mihail Pop a deținut funcția de viceministru al finanțelor, iar anterior a condus Inspectoratul fiscal principal de stat din subordinea aceluiași minister. În perioada 1994-1999 Pop a fost șef al inspectoratului fiscal din or. Bălți.
- Printr-o hotărîre de Guvern Nicolae Alexei, ex-viceministru de Interne, ex-director al Departamentului pentru combaterea crimei organizate și corupției, ex-parlamentar și general-maior în rezervă, a fost numit în funcția de șef al Inspectoratului Ecologic Național.
Anterior procuratura a intentat împotriva lui Alexei un dosar penal pentru comiterea unor încălcări în perioada în care acesta a condus Departamentul pentru combaterea crimei organizate și corupției. În vara anului 2001 Parlamentul a aprobat ridicarea imunității pentru trimiterea în judecată a deputatului Nicolae Alexei, procesul fiind examinat în Curtea Supremă de Justiție pînă în anul 2005, cînd Nicolae Alexei a fost condamnat convențional, iar ulterior achitat.
Imediat după achitare de către justiție, Alexei a fost ales Președinte al Partidului Dreptății Social-Economice din Moldova, formațiune politică care a participat la alegerile parlamentare din 6 martie 2005 și a acumulat 1,66% (25.870 voturi).
2.2. Ședințe. Decizii
Vor crește impozitele pe bunuri imobile
La ședința Guvernului din 19 octombrie 2005 a fost analizat stadiul de pregătire pentru implementarea noului sistem de impozitare a bunurilor imobile, la preț real. Conform informației prezentate de Agenția Relații Funciare și Cadastru, pînă în prezent au fost evaluate prețurile la toate apartamentele și 90% din casele particulare din municipiul Chișinău. Conform datelor existente la moment, în Republica Moldova sînt înregistrate 300 mii apartamente, 250 mii de case particulare în orașe, 200 mii obiecte comerciale și circa 1,75 milioane de case în localitățile rurale.
Conform prevederilor Codului fiscal, începînd cu anul 2006 urmează să se aplice mecanisme noi de impozitare a bunurilor imobile, inclusiv cele neprivatizate, reieșind din prețul real al acestora pe piață. În prezent impozitul pe bunurile imobiliare se determină reieșind din costul estimat al acestora la momentul construcției, cu scăderea uzurii, care adesea se estimează pînă la 60-80%.
Calcularea și acumularea impozitelor pentru bunurile imobile este în grija autorităților administrației publice locale. Cota maximă a impozitului constituie 0,5% din baza impozabilă (50% din costul imobilului) și autoritățile locale nu vor putea stabili impozite mai mici de 0,25% din cota respectivă. Spre exemplu, în cazul unui apartament cu preț de piață estimat la 20.000 dolari baza impozabilă va constitui 10.000 dolari, iar impozitul anual (în dependență de cota stabilită în localitatea respectivă) va constitui între 25 și 50 dolari SUA. Această sumă este de aproape 10 ori mai mare decît suma achitată în prezent pentru un apartament cu 2 camere în mun. Chișinău.
Anterior s-a remarcat că Guvernul propune mai întîi impozitarea deținătorilor de apartamente, iar proprietarii de case (estimate în orașele mari la sute de mii de dolari) urmează a fi impozitați reieșind din prețul real numai după o anumită perioadă de timp (1-2 ani), atunci cînd se va finaliza reevaluarea lor totală.
Efectuarea lucrărilor de toamnă
În cadrul unei teleconferințe, Primul ministru a fost informat despre efectuarea lucrărilor agricole de toamnă. Autoritățile administrației publice locale au prezentat informații despre:
- finalizarea recoltării floarei-soarelui, volumul de producție obținut fiind de cca 354 mii tone;
- recolta globală de fructe care se așteaptă a fi de 410 mii tone, iar de legume - de 815 mii tone (la moment sînt recoltate peste 200 mii tone de fructe și circa 300 mii tone de legume);
- desfășurarea lentă a semănatului culturilor cerealiere de toamnă și a aratului, din cauza lipsei umidității în sol.
Primul ministru a informat conducătorii autorităților locale și producătorii agricoli că organele responsabile întreprind măsuri pentru ameliorarea situației create în legătură cu creșterea prețurilor la carburanți, deși a recunoscut că piața petrolieră a Moldovei depinde de situația pe piața internațională și regională.
La 19 octombrie 2005, stațiile PECO au micșorat cu 50 de bani prețurile la benzină și motorină. În cadrul unor audieri ce au avut loc recent la Parlament, reprezentantul Ministerului Economiei și Comerțului nu a exclus probabilitatea creșterii prețurilor la carburanți pînă la finele anului, deși Guvernul întreprinde mai multe măsuri pentru diminuarea impactului negativ al creșterii acestor prețuri.
Noi strategii de subvenționare a agricultorilor
În cadrul unei ședințe convocate de Primul-ministru cu participarea reprezentanților Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare a fost prezentat proiectul unui nou regulament de subvenționare a producătorilor agricoli. Acesta presupune lărgirea categoriilor de culturi și activități agricole subvenționate, datorită faptului că au crescut considerabil alocațiile bugetare pentru sectorul agricol - pînă la 190 milioane în anul 2006 (60 milioane în anul 2005).
Primul recensămînt agricol
Prin decizia Guvernului a fost creat un grup de lucru pentru pregătirea primului recensămînt agricol, pregătirea căruia va dura timp de cca 2 ani. Necesitatea recensămîntului agricol este stabilită în Strategia de Creștere Economică și Combatere a Sărăciei, însă resursele financiare pentru realizare nu sînt încă alocate. Cheltuielile pentru recensămîntul agricol sînt similare cheltuielilor pentru cel al populației (ultimul fiind în 2004).
2.3. Hotărîri
Reorganizarea poliției rutiere
Guvernul a aprobat o hotărîre privind reorganizarea poliției rutiere din Moldova, în scopul perfecționării și sporirii eficienței activității acestei structuri. Conform hotărîrii, va avea loc comasarea unor subdiviziuni care activează separat și va fi redus numărul efectivului-limită, care în prezent numără peste 900 de angajați. De asemenea, a fost decisă lichidarea posturilor staționare ale poliției rutiere, cu excepția a două din zonele Nord și Sud. Guvernul a dispus și revizuirea criteriilor de selectare a cadrelor în organele Ministerului Afacerilor Interne, a criteriilor de apreciere a activității colaboratorilor poliției rutiere, precum și limitarea stopării neîntemeiate a unităților de transport.
Recent, în cadrul ședinței colegiului MAI, Președintele Republicii a cerut luarea unor măsuri dure în domeniul activității organelor de poliție și a politicii de cadre promovate de conducerea ministerului de resort.
Sînt interesante anumite similitudini. În vara anului curent Victor Iușcenco, președintele Ucrainei, a dispus lichidarea poliției rutiere din această țară și a tuturor posturilor staționare ale acestei structuri, măsură care a fost apreciată pozitiv de populație. La acel moment deja se presupunea că măsuri similare pot fi așteptate și în Republica Moldova, ținînd cont de relațiile strînse de colaborare stabilite în ultima perioadă între președinții Moldovei și Ucrainei.
Departament de executare a deciziilor judecătorești
Printr-o hotărîre a Guvernului din 19 octombrie 2005 au fost aprobate regulamentul și structura departamentului de executare a deciziilor judecătorești, emise întru soluționarea cauzelor civile, administrative și economice. Structura respectivă, creată pe baza departamentului cu același nume existent în cadrul Ministerului Justiției, va număra peste 500 de angajați și va fi finanțată din bugetul de stat, precum și din mijloacele acumulate într-un Fond special al sistemului de executare, unde va fi virată taxa de executare în mărime de 5% din suma real percepută sau din valoarea bunurilor percepute.
Necesitatea perfecționării funcționării departamentului respectiv este incontestabilă, deoarece, conform datelor existente, pînă în prezent rămîn neexecutate peste 40 de mii de hotărîri judecătorești și acest neajuns este unul din cele mai importante capete de acuzare cu care se adresează cetățenii Republicii Moldova la CEDO.
Noi mecanisme de estimare a necesităților sociale
Guvernul a aprobat o nouă concepție de perfecționare a protecției sociale, în baza SCERS, concepție care presupune acordarea serviciilor sociale numai cu luarea în considerație a valorii reale a veniturilor beneficiarului. În concepție este menționat faptul că actualmente această estimare este dificil de realizat din cauza ponderii mari a economiei tenebre și a veniturilor ascunse provenite din transferurile de peste hotare.
O altă hotărîre adoptată de executiv la tema dată prevede stabilirea mecanismului de acordare a compensațiilor nominative numai după ce se va determina în ce măsură are nevoie de ele beneficiarul. În acest scop, pe parcursul anului 2006 vor fi realizate cîteva proiecte-pilot în unele raioane ale republicii. Actualmente compensațiile nominative se acordă reieșind din statutul social al persoanei, fără a se lua în considerație veniturile reale personale sau ale familiei din care face parte. Anual pentru compensațiile respective din bugetul de stat se alocă peste 200 milioane lei.
Administrarea riscurilor vamale
Executivul a aprobat concepția administrării riscurilor în Serviciul vamal, document menit să asigure coordonarea activității tuturor structurilor implicate în acumularea și prelucrarea informației referitoare la persoanele fizice și juridice, mijloacele de transport, medicamentele importate, prețurile la mărfuri, licențele eliberate și anulate etc. Implementarea concepției va fi precedată de o analiză statistică a celor mai frecvente încălcări vamale și elaborarea actelor și măsurilor ce vor diminua riscurile inerente.
Președinție
3.1. Ranguri diplomatice
Prin decrete ale Președintelui Republicii Moldova, lui Andrei Stratan, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, și lui Vasili Șova, ministrul Reintegrării, le-a fost acordat rangul diplomatic de ambasador.
3.2. Întrevederi. Vizite de lucru
Întîlnire cu conducerea în exercițiu a OSCE
Vladimir Voronin s-a întîlnit cu președintele în exercițiu al OSCE, Dimitrij Rupel, aflat într-un turneu special în Republica Moldova și Ucraina. Tema principală a discuțiilor a constituit-o soluționarea problemei transnistrene, care a căpătat atenție deosebită în legătură cu măsurile întreprinse în acest sens în ultima perioadă de timp: adoptarea prin consens parlamentar a unui nou concept de soluționare a problemei transnistrene; accentuarea rolului Ucrainei în procesul de reglementare; demararea monitorizării internaționale a frontierei moldo-ucrianene. În același context, șeful statului s-a referit la antrenarea UE și SUA în negocieri, precum și la acceptarea de către președinția OSCE a inițiativei președinților Republicii Moldova și Ucrainei privind pregătirea și desfășurarea în Transnistria a unor alegeri libere și democratice sub control internațional.
De asemenea, a fost abordată și tema conținutului declarației finale a summit-ului ministerial al OSCE de la Ljubljana, preconizat pentru decembrie 2005, în cuprinsul căreia autoritățile moldovene doresc să fie incluse prevederi referitoare la problema transnistreană.
Vizită în raionul Cahul și la terminalul Giurgiulești
În cadrul vizitei de lucru din raionul Cahul șeful statului s-a documentat asupra proiectului construcției în preajma satului Burlăceni a unei stații electrice cu capacitatea de 450 megawați. Stația va fi construită de către compania "Itera" din Federația Rusă, energia electrică produsă urmînd să fie livrată în Republica Moldova și exportată în țările balcanice.
Construcția respectivă urmează să demareze în anul 2006 și anterior Parlamentul a adoptat o lege specială prin care a scutit tot utilajul ce trebuia importat pentru construcție de taxele vamale și fiscale aferente. Dezbaterea proiectului a provocat reacții negative din partea reprezentanților opoziției parlamentare, care au invocat caracterul dubios al afacerii și interese obscure pentru proiectul respectiv ale unor reprezentanți ai Guvernului. Deși majoritatea parlamentară a adoptat legea, Președintele țării a refuzat s-o promulge, invocînd caracterul inexplicit al normelor și lipsa actelor de proiectare necesare în acest scop. Deputații au căzut de acord cu obiecțiile președinției, anulîndu-și propria decizie, chiar în ziua cînd construcția respectivă a fost vizitată de șeful statului.
La Giurgiulești Vladimir Voronin s-a familiarizat cu stadiul lucrărilor de edificare a terminalului petrolier, aflate în plină desfășurare. S-a remarcat că deja în luna martie 2006 terminalul ar putea recepționa și stoca prima partidă de produse petroliere din Azerbaidjan. Construcția portului fluvial, prevăzută de același proiect, ar plasa Republica Moldova în rîndul statelor cu ieșire maritimă, oferindu-i avantajele economice inerente. Președintele țării a expus opinia că este necesară o conlucrare eficientă cu partenerul azer, compania "Azpetrol", succesul proiectului constituind o chezășie a consolidării relațiilor de cooperare dintre Moldova și Azerbaidjan.
În acest context este de remarcat o știre recentă a mediilor de informare rusești, care au anunțat arestarea pe 20 octombrie la Baku a lui Rafic Aliev, președintele Companiei "Azpetrol" și a fratelui acestuia, eliberat recent din funcția de ministru pentru relații economice externe a Azerbaidjanului. Printre motivele arestării conducătorului celei mai mari companii petroliere private sînt invocate cele de ordin politic, dar și acuzații de implicare în acte de corupție.
3.3. Vizite de lucru în străinătate
Vizită oficială în Croația
În perioada 12-13 octombrie Președintele Republicii Moldova a efectuat o vizită oficială în Republica Croația, în cadrul căreia a avut întîlniri cu președintele acestei țări Stjepan Mesic, cu președintele Parlamentului și Primul ministru al Croației. La întîlniri au fost abordate aspectele colaborării bilaterale și regionale, realizarea acordurilor interstatale încheiate anterior.
Summitul șefilor de stat din Europa Centrală
- În cadrul celui de al XII-lea Summit al șefilor de stat din Europa Centrală, care s-a desfășurat la Zagreb în zilele de 14-15 octombrie 2005, Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune în care a remarcat importanța Uniunii Europene în calitate de "fortăreață a stabilității pe continent în care fiecare stat european dorește să-și găsească locul". În discursul său Președintele Moldovei a menționat că țara noastră este "în proces de ajustare la criteriile definitorii pentru participarea plenară la procesul integrării europene, opțiunea europeană fiind una de politică internă și o motivație pentru continuarea reformelor".
- În cadrul summitului de la Zagreb Vladimir Voronin a avut o serie de întrevederi bilaterale cu omologii săi din statele-participante:
Cu Președintele Republicii Cehe, Vaclav Klaus, au fost discutate aspecte referitoare la intensificarea dialogului politic între cele două țări, ale relațiilor comercial-economice și importanța preconizatei deschideri a Ambasadei Republici Cehe la Chișinău.
În cadrul discuției cu Președintele României, Traian Băsescu, a fost efectuat un schimb de opinii referitor la evoluțiile privind procesul de reglementare transnistreană, precum și asupra unor probleme de interes comun în sfera economică.
Președintele Republicii Austria a exprimat interesul cercurilor de afaceri din această țară pentru extinderea activităților în Republica Moldova, precum și sprijinul autorităților austriece în vederea reglementării politice a diferendului transnistrean.
La întîlnirea cu Alexander Kwasniewski, Președintele Republicii Polonia, a fost remarcat aportul autorităților poloneze și sprijinul adus la implementarea Planului de Acțiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană.
Vladimir Voronin a convenit cu omologul său din Bosnia și Herțegovina, Ivo Miro Jovic, asupra vizitelor reciproce ale delegațiilor parlamentare și guvernamentale.
Politici economice
1. Prețurile și inflația
Săptămîna trecută stațiile PECO din Moldova au ieftinit cu 0,5 lei (cca 5%) benzina și motorina, deși recent importatorii de produse petroliere anunțau noi scumpiri. Această diminuare internă a prețurilor poate fi motivată prin faptul că majoritatea importatorilor și-au reînnoit stocurile la prețuri de import mai mici.
După șase majorări de preț consecutive, majorări care au însumat de la începutul anului o creștere cumulativă de peste 50%, aceasta este prima ieftinire a carburanților din acest an. Reflectată în multe dintre costurile de producție precum și a prețurilor de consum, ieftinirea carburanților reprezintă o veste bună pentru rata inflației, rată ce ar putea avea valori mai mici pentru octombrie în comparație cu septembrie 2005.
2. Finanțe publice
Acumulări peste plan la buget...
Veniturile fiscale la bugetul public național al Moldovei, au constituit, după primele nouă luni ale a.c., 5,63 miliarde lei (cca 448 milioane USD), fiind în creștere cu 1,6% față de cele planificate pentru această perioadă. Bugetul public național include veniturile la bugetul de stat, cel al unităților administrativ-teritoriale, asigurările sociale și fondul asigurărilor obligatorii de asistență medicală.
În particular, în perioada ianuarie-septembrie 2005, veniturile administrate de fisc la bugetul de stat au constituit 1,8 miliarde lei, la bugetele unităților administrativ-teritoriale - 1,4 miliarde lei, bugetul asigurărilor sociale de stat - 2 miliarde lei și fondul asigurărilor obligatorii de asistență medicală - 287,3 milioane lei (cu 0,5% mai puțin decît prevederile).
...asociate cu datorii istorice ale contribuabililor
Pe de altă parte, Serviciul Fiscal arată că datoriile contribuabililor față de bugetul public național erau, la 1 octombrie 2005, în mărime de 1,7 miliarde lei (cca 135 milioane USD).
3. Sectorul real
Industria este în ascensiune...
Industria moldovenească probabil că este într-o fază de ascensiune după criza care a marcat-o la sfîrșitul lui 2004 și începutul anului 2005. Pe parcursul ultimilor trei luni sectorul industrial a înregistrat o creștere medie de 8%, iar în luna septembrie creșterea producției industriale a fost de 10,2%.
Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS) în cele nouă luni ale a.c. volumul producției industriale a crescut cu 6,1%, pînă la cca 14,5 miliarde lei (1,15 miliarde USD), în prețuri curente. Ritmul de creștere este comparabil cu cel din 2004, atunci cînd industria a înregistrat în ianuarie-septembrie o creștere de 7,9%. Creșterea a fost bazată în mare parte pe seama ramurii prelucrătoare, ramură ce reprezintă cca 70% din totalul industriei, și avut un rol primordial în evoluția acesteia.
Potrivit prognozelor Guvernului, prognoze revăzute în august 2005, pentru 2006 industria moldovenească este creditată cu o creștere de 9%, pînă la 20,7 miliarde lei (1,65 miliarde USD).
4. Relații comerciale
Ucraina tot mai mult este prezentă în comerțul extern al Moldovei...
Valoarea schimburilor comerciale dintre Republica Moldova și Ucraina s-au apropiat foarte mult de cifra schimburilor comerciale între Moldova și Federația Rusă, care după 1991 a deținut constant prima poziție printre partenerii comerciali ai Chișinăului.
Potrivit datelor BNS valoarea comerțului exterior între Moldova și Federația Rusă a atins după opt luni cifra de 385 milioane USD, în același timp schimburile comerciale cu Ucraina au constituit cca 371 milioane USD.
Exporturile moldovenești pe piața ucraineană au crescut vertiginos în comparație cu cea rusă, respectiv 49,4% și 6,9%, în timp ce la importuri diferența nesemnificativă. Importurile din Rusia au crescut în ianuarie-august cu 22,1%, iar din Ucraina - cu 20,4%. Diminuarea exporturilor din Moldova în Rusia poate fi explicată prin interdicțiile impuse de ultima la mai multe produse moldovenești, inclusiv la fructe și legume.
Primele 14 țări-partenere ale Moldovei în realizarea exporturilor au deținut în opt luni 91% din totalul livrărilor pe piețele externe estimate la cca 680 milioane USD, iar primele 14 state la capitolul importuri - 86,3% din totalul de 1,39 miliarde USD.
5. Moldova - UE
Comisia Europeană pentru implementarea Programului de Securitate Alimentara în Moldova a acordat Chișinăului o primă tranșă în valoare de 1,2 milioane euro (18,15 milioane lei) dintr-o asistență financiară nerambursabilă de 9,2 milioane euro. Programul este orientat pentru promovarea unor reforme în trei direcții: finanțele publice, protecție socială și sectorul agrar.
Primul ministru a remarcat că alocarea tranșei este primul pas de executare a Planului de acțiuni Republica Moldova-UE și a Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS). El a precizat că banii din această tranșă vor fi utilizați în cea mai mare parte pentru îmbunătățirea calității vieții copiilor din internate, pentru procurarea unor utilaje de irigare și pentru modernizarea laboratoarelor de apreciere a calității producției agricole.
Problema transnistreană
Perioada de referință a fost marcată de o serie de pregătiri în vederea desfășurării, după o pauză de mai mult de un an, a unei noi runde de negocieri în problema transnistreană. Aceasta va avea loc la 27-28 octombrie 2005 la Chișinău, în format extins cu participarea reprezentanților SUA și UE în calitate de observatori.
Între 11-14 octombrie o numeroasă delegație a Federației Ruse s-a aflat în vizită la Chișinău și Tiraspol pentru a discuta probleme legate de relațiile moldo-ruse și în particular problema transnistreană. În componența delegației ruse au intrat mai mulți reprezentanți ai Aparatului Guvernului, Consiliului de Securitate, Ministerului Dezvoltării Economice, Gazprom-ului, Camerei de Comerț și Industrie etc. În fruntea delegației s-a aflat prim-vicepreședintele Consiliului de Securitate de le lîngă Președintele Federației Ruse, Iurii Zubakov, fost ambasador al Federației Ruse la Chișinău în 2003-2004.
La Chișinău delegația rusă a avut întrevederi cu Președintele Voronin, Prim-ministrul Vasile Tarlev, cu ministrul Afacerilor Externe si Integrării Europene, Andrei Stratan, cu ministrul Reintegrării, Vasile Șova, cu conducerea societății pe acțiuni "Moldova-gaz".
Potrivit serviciului de presă al Președinției, în cadrul întrevederii cu delegația rusă Președintele Voronin a declarat că în relațiile dintre Moldova și Rusia nu există contradicții, și că există o singură problemă nerezolvată, cea transnistreană. Pe de altă parte, făcînd bilanțul vizitei la Chișinău, Iurii Zubakov a declarat jurnaliștilor de la Tiraspol, citat de Infotag, că "există dificultăți serioase" în relațiile dintre Chișinău și Moscova și "dacă partea moldavă pune accentul pe o singură problemă, cea a reglementării transnistrene, noi sîntem îngrijorați de multe alte aspecte...și relațiile noastre economico-comerciale, și rădăcinile istorice ale cooperării normale în ansamblu, care în viața reală se supun erodărilor".
La Tiraspol delegația rusă s-a aflat timp de două zile, perioadă în care a avut întrevederi cu liderul transnistrean Igor Smirnov, alte autorități transnistrene, reprezentați ai business-ului autohton, dar și ai comunităților ruse din regiune. Iurii Zubakov a declarat că vizita la Tiraspol nu a avut scopuri politice, ci a avut scopul de a examina situația, problemele reale ale oamenilor, la fața locului. Pe agenda discuțiilor au figurat chestiuni economice și problema protecției sociale și politice a cetățenilor ruși care locuiesc în Transnistria. Potrivit ambasadorului rus în RM Nicolai Reabov, citat de agenția oficială transnistreană Olvia-press, în prezent în regiunea transnistreană există circa 150 000 de doritori să obțină cetățenia rusă, ceea ce impune facilitarea procedurii de obținere a cetățeniei ruse, și la Moscova deja se examinează o serie de măsuri în acest sens. Astfel de măsuri ar corespunde cu schimbarea atitudinii Federației Ruse față de concetățenii săi din statele nerecunoscute din spațiul CSI.
Mai mulți observatori de la Chișinău au comentat vizita delegației ruse drept una care a avut scopul să promoveze noul plan rus de reglementare transnistreană propus mediatorilor acum o lună la Odesa. Planul reiterează mai multe din prevederile de bază ale așa-zisului Memorandum Kozak și prevede crearea unei confederații între Moldova și Transnistria acordînd mai multe împuterniciri Transnistriei, inclusiv dreptul de a participa la politica externă a statului federativ, egalitatea reprezentării în legislativul bicameral, garanții militare din partea Rusiei.
În aceiași perioadă la Chișinău a întreprins o vizită Președintele în exercițiu al OSCE, Dmitrii Rupel, ministrul sloven de Externe. La Chișinău, acesta s-a arătat optimist în ceea ce privește reluarea negocierilor în format extins. "Acum, cînd la negocieri participă factori de influență atît de importanți, ne va fi mai ușor să avansăm pe calea spre reglementare", a spus Rupel. În același timp, Rupel a reafirmat că OSCE nu va monitoriza și nu va recunoaște alegerile în legislativul transnistrean din decembrie curent, deoarece acestea nu pot avea un caracter democratic în actualele condiții, și a chemat autoritățile transnistrene să anuleze aceste alegeri. Pronunțîndu-se asupra noului plan rus, Rupel l-a calificat drept "prea radical, acordînd prea multă independență Transnistriei".
Dacă va fi sau nu discutat acest plan la runda din 27-28 octombrie nu este încă clar. Mediatorii în problema transnistreană s-au întîlnit la Ljubliana la 21 octombrie pentru a elabora agenda rundei de negocieri de la finele lunii, dar nu au dat mai multe detalii presei despre aceasta. Alegerile din Transnistria, misiunea UE de monitorizare a frontierei, inspectarea complexului industrial-militar al Transnistriei ar fi subiectele de așteptat să figureze pe agenda discuției. Asta în cazul în care nu va exista o răsturnare de situație de ultimă oră, ca de exemplu apariția unui nou plan de reglementare pe masa tratativelor.
Relații externe
Moldova a recăpătat dreptul de vot în UNESCO
Republica Moldova și-a recăpătat dreptul de vot în UNESCO, vot de care a fost lipsită în anul 2001 din cauza restanțelor la cotizații în valoare de 1,35 milioane USD. Recăpătarea dreptului de vot are o semnificație de îmbunătățire a imaginii pe arena internațională, dar permite și înaintarea propunerilor concrete în cadrul ședințelor instituțiilor reprezentative ale UNESCO.
Republica Moldova este membră a UNESCO din anul 1992. Comunicatele de presă difuzate cu prilejul anunțării evenimentului nu precizează dacă Republica Moldova a achitat cotizațiile restante.
Soluționarea problemei transnistrene - o precondiție a aderării la UE
Într-un interviu acordat recent publicației românești "Adevărul", Guido Podesta, Președintele Comitetului Parlamentar Mixt UE-România, a declarat că Moldova are șanse să intre în UE dacă va avea capacitatea să rezolve problemele cu Transnistria. Datorită numărului mic de locuitori și teritoriului limitat, Republica Moldova ar avea chiar mai multe șanse să intre în UE decît Turcia, cu care Bruxelul a început deja negocierile de aderare.
Oficialul european a declarat că relațiile Moldovei cu Rusia sînt și ele complicate, mai ales în contextul soluționării problemei transnistrene.
Pe de altă parte, printre problemele interne ale Moldovei care trebuie soluționate înainte de integrare în UE, Podesta a menționat doctrina economică a partidului comunist aflat la guvernare, doctrină neadecvată principiilor economiei de piață.
Guido Podesta este membru al Parlamentului European din 1994, iar în perioada 1997-2004 a deținut funcția de vicepreședinte al Parlamentului European, responsabil pentru relațiile cu țările candidate și țările din Balcani. De asemenea, el a deținut anterior și funcția de copreședinte al comitetului interparlamentar de cooperare Republica Moldova-UE.
Sprijin OSCE pentru Moldova
Andrei Stratan, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova, a avut o întrevedere cu Dimitrij Rupel, ministrul Afacerilor Externe al Republicii Slovenia, președinte în exercițiu al OSCE. Andrei Stratan a solicitat reflectarea în documentele finale ale summit-ului ministerial al OSCE de la Ljubljana, preconizat pentru decembrie 2005, a problemelor cu care se confruntă Moldova - soluționarea conflictului transnistrean și retragerea trupelor ruse de pe teritoriul Moldovei, conform angajamentelor Federației Ruse asumate la Summit-ul OSCE de la Istanbul din 1999.
Studii, analize, comentarii
Băncile sînt trase la răspundere
Iurie Gotișan, 25 octombrie 2005
În pofida situației stabile a sistemului bancar, contribuția băncilor comerciale în dezvoltarea sectorului real al economiei a fost criticată de către președintele țării și premier | »»» |
Sindromul Imuno Deficitar parlamentar
Sergiu Grosu, 25 octombrie 2005
Jocurile cu anularea imunității parlamentare trebuie încetate | »»» |
|
|
|