ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 65, 20 decembrie 2005 - 15 ianuarie 2006

Activitatea instituţiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relaţii externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituţiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Parlamentul a decis realegerea Alei Popescu în funcţia de Preşedinte al Curţii de Conturi şi a desemnat o nouă componenţă a organului suprem de control financiar, în conformitate cu reglementările modificate ale Legii privind Curtea de Conturi, care stabilesc că 3 membri sînt reprezentanţi ai majorităţii parlamentare şi 4 membri - reprezentanţi ai opoziţiei parlamentare. În noua componenţă şi-au păstrat mandatele încă doi foşti membri ai Curţii - Cojocari Gheorghe şi Cibotaru Mihai, desemnaţi de fracţiunea majoritară. Vicepreşedinte a Curţii este aleasă Elizaveta Foca (desemnată de fracţiunea PPCD), iar în celelalte funcţii au fost numiţi Anatolie Ghilaş (la propunerea fracţiunii PDM, la momentul numirii - director al oficiului cadastral Chişinău), Andrei Groza (la propunerea fracţiunii PPCD, şef de catedră la Facultatea de drept a ULIM, candidat în alegerile parlamentare din 2005) şi Sergiu Guja (la propunerea AMN, în perioada 1999-2000 - membru al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare).

1.2. Acte legislative

  • Legea privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar şi a salariilor pentru persoanele cu funcţii de demnitate publică. Legea prevede unificarea într-un singur document a salariilor de bază şi a indemnizaţilor care se achită din contul bugetului de stat, precum şi majorarea graduală a salariilor pentru anumite categorii de angajaţi conform etapelor temporale expres stabilite.

  • Concepţia privind cooperarea dintre Parlamentul Republicii Moldova şi societatea civila. Concepţia are menirea de a stabili principiile şi mecanismul general de interacţiune între Parlament şi reprezentanţii societăţii civile, consultarea permanentă între aceste instituţii. Hotărîrea de aprobare a Concepţiei stabileşte obligativitatea plasării pe web-site-ul oficial al Parlamentului a tuturor proiectelor de acte legislative înregistrate corespunzător.

  • Legea pentru modificarea articolului 38 din Legea nr.137-XIV din 17 septembrie 1998 cu privire la energia electrică. Conform documentului, liberalizarea pieţei energiei electrice în Moldova se va efectua treptat, pe etape stabilite de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, liberalizare coordonată de Guvern în perioada de pînă la 1 iulie 2007.

  • Hotărîrea privind rezultatele controlului efectuat asupra situaţiei preveniţilor ţinuţi în stare de arest în izolatorul de urmărire penală nr. 13, ale căror dosare se află pe rol în instanţele judecătoreşti. Comisia parlamentară specială care a efectuat controlul respectiv a constatat cazuri de încălcare a legislaţiei în vigoare şi de violare a drepturilor şi libertăţilor omului. Deputaţii au stabilit că situaţia creată este determinată în majoritatea cazurilor "de nerespectarea de către instanţele judecătoreşti a legislaţiei în vigoare privind examinarea în termene rezonabile a cauzelor penale", precum şi de "lipsa unui control riguros din partea instanţelor şi autorităţilor competente". În hotărîrea Parlamentului adoptată după şedinţă secretă se mai constată că activitatea Ministerului Justiţiei în domeniul asigurării condiţiilor de detenţie "nu corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare", iar Consiliului Superior al Magistraturii i se solicită "efectuarea unor controale asupra examinării dosarelor preveniţilor ţinuţi în stare de arest în izolatorul de urmărire penală".

1.3. Declaraţii

Preşedintele Parlamentului a declarat că în sesiunea de primăvară a Parlamentului va fi elaborată şi adoptată "în prima lectură" o nouă lege a audiovizualului, lege care va fi expusă spre dezbateri publice şi ulterior expertizată de Consiliul Europei. Menţionăm că Programul calendaristic al acţiunilor legislative pentru respectarea obligaţiilor şi angajamentelor faţă de Consiliul Europei (adoptat prin Hotărîrea Parlamentului Nr.284 din 11.11.2005) prevede: - definitivarea proiectelor de legi pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului şi a Legii privind Compania "Teleradio-Moldova" pînă la finele anului 2005; - expertizarea de către CE a proiectelor respective în perioada ianuarie-martie 2006; - adoptarea legilor respective în perioada iunie-iulie 2006. La 21 decembrie 2005 un grup de deputaţi reprezentînd fracţiunea PCRM şi pe cea a PPCD au înaintat în calitate de iniţiativă legislativă proiectul Codului audiovizualului, însă acest document nu a fost dat publicităţii, deocamdată.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri

Guvernul a propus numirea doamnei Larisa Miculeţ în funcţia de Ambasador al Republicii Moldova în Israel, iar la 28 decembrie 2005 Preşedintele ţării a semnat decretul respectiv. Larisa Miculeţ are studii juridice superioare. A activat în organele procuraturii începînd cu 1979. Din anul 2001 a exercitat funcţia de reprezentant al Moldovei în Iniţiativa Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (domeniul combaterii criminalităţii organizate). În anul 2001 a candidat la funcţia de deputat în Parlament pe listele blocului electoral "Alianţa Braghiş".

În prezent rămîn vacante funcţiile de ambasador al Republicii Moldova în România şi cea de Reprezentant permanent al Republicii Moldova pe lîngă oficiul ONU de la Geneva (Confederaţia Elveţiană).

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea pentru aprobarea Planului de activitate a Guvernului pe trimestrul I al anului 2006. Documentul prevede:

    • aprobarea în perioada de referinţă a cîtorva programe şi strategii naţionale (în domeniile învăţămîntului, a politicii investiţionale de stat, a comunicaţiilor electronice etc.);
    • elaborarea unor proiecte de acte legislative (privind întreprinderile mici şi mijlocii, privind medierea în cauzele civile, privind susţinerea dezvoltării regionale, privind securitatea generală a produselor);
    • adoptarea unor proiecte de acte normative (privind expertiza tehnică în construcţii, Cadastrul funciar al statului, regulamentul-tip al instituţiilor de învăţămînt superior şi de cercetare ştiinţifică, Regulamentul privind activitatea personalului diplomatic responsabil de relaţiile comercial-economice);
    • analiza activităţii în anumite domenii (negocierile multilaterale din cadrul OMC, implementarea strategiei de promovare a exporturilor, implementarea SCERS, a Planului de acţiuni RM-UE, cooperarea cu Consiliul Europei etc.).

  • Hotărîrea cu privire la aprobarea Strategiei de reformă a administraţiei publice centrale în Republica Moldova. Strategia conţine mai multe capitole referitoare la: cadrul conceptual al reformei; principiile reformei administraţiei publice; scopul, obiectivele şi subiectivele reformei; componentele reformei; rezultatele scontate; eventualele riscuri la implementarea reformei administraţiei publice centrale; monitorizarea implementării. Concomitent a fost aprobat şi Planul de implementare a Strategiei, care conţine obiectivele trasate, acţiunile preconizate, autorităţile publice responsabile şi termenele de realizare. Informaţia subiecţilor implicaţi referitor executarea planului de implementare a Strategiei urmează a fi prezentată trimestrial Unităţii de coordonare a reformei.

  • Hotărîrea privind majorarea salariilor pentru cadrele didactice şi angajaţii din unităţile sferei sociale. Decizia prevede majorarea de la 1 decembrie 2005 a salariilor de funcţie a cadrelor didactice (cu 40%), ale personalului din instituţiile de învăţămînt preşcolar şi general, din unităţile sanitare, de asistenţă socială, ştiinţă, artă, sport şi din alte unităţi bugetare (în medie cu 20-60%), ale militarilor (de la 1 ianuarie, cu 30%). Noile majorări nu vor fi aplicabile personalului de specialitate subordonat Parlamentului, Guvernului şi Preşedintelui, nici în privinţa judecătorilor şi procurorilor. Hotărîrea a fost adoptată din cauza tărăgănării intrării în vigoare a noii legi privind salariile din sectorul bugetar şi ca urmare a presiunilor exercitate de angajaţii din învăţămînt care ameninţau cu declanşarea unor greve. Chiar şi după adoptarea respectivei decizii, profesorii din mai multe raioane au declarat că majorarea nu va ameliora situaţia şi că este necesară stabilirea unui sistem de indexare a salariilor în dependenţă de creşterea minimului de existenţă.

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea Legii cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice. Guvernul propune să se permită cetăţenilor scoaterea din Republica Moldova a sumelor de pînă la 10 mii Euro fără permisiunea Băncii Naţionale a Moldovei, precum şi să se permită introducerea valutei în Republica Moldova fără careva limitări. În acelaşi timp, în legislaţie se păstrează prevederea actuală despre obligativitatea declarării verbale la vamă a sumelor de valută introduse în ţară, în cazul că valoarea acestora nu depăşeşte 200 Euro, precum şi a declarării scrise, în cazul că suma introdusă depăşeşte valoarea indicată. În situaţia cînd cetăţenii nu declară valuta la intrarea în ţară, sînt atestate multiple cazuri de întocmire a unor cauze penale, invocîndu-se comiterea infracţiunii prevăzute de articolul 248 al Codului penal - Contrabanda (se pedepseşte cu amendă în mărime de la 150 la 300 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 2 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 1000 la 3000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate).

  • Hotărîre cu privire la activitatea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei întru realizarea Planului de acţiuni pentru implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei. Executivul a stabilit că în 10 luni ale anului 2005 Centrul a pornit 500 de cauze penale, dintre care 316 (63%) se referă la infracţiuni de corupţie şi 151 (30%) - la delicte economico-financiare, prejudiciul estimat în cauzele penale pornite constituind cca 251 milioane lei (19,5 milioane USD). Decizia guvernamentală nu conţine date despre numărul de dosare trimise în judecată şi nici despre cele examinate de instanţele judecătoreşti, soluţiile emise în aceste cauze, dar unele date atestă că în bugetul 2005 au fost acumulaţi graţie măsurilor întreprinse de CCCEC peste 30 milioane lei. În acelaşi timp, Guvernul a constatat necesitatea intensificării în continuare a acţiunilor de prevenire şi combatere a corupţiei, ridicării responsabilităţii instituţiilor administraţiei publice în implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei, sporirii gradului de transparenţă în activitatea acestora, inclusiv în relaţiile cu mass-media. Centrului i s-a cerut să intensifice activităţile de depistare a faptelor de corupţie săvîrşite de persoanele cu funcţii de conducere, precum şi să implementeze un sistem complex de acţiuni de colaborare cu organizaţiile nonguvernamentale şi alte grupuri reprezentative ale societăţii civile pentru ridicarea nivelului de educaţie anticorupţie a populaţiei.

  • Hotărîre cu privire la aprobarea Programului de alimentare cu apă şi de canalizare a localităţilor din Republica Moldova pînă în anul 2015. Hotărîrea este adoptată în scopul restabilirii şi dezvoltării sistemelor de alimentare cu apă potabilă şi de canalizare, prestării unor servicii de bună calitate consumatorilor, soluţionării problemelor ce ţin de utilizarea raţională şi păstrarea resurselor acvatice. Programul respectiv conţine estimări ale stării actuale a sistemelor de instalaţii de alimentare cu apă, a rezervelor de exploatare a apelor subterane şi calitatea lor, precum şi a volumului lucrărilor de modernizare şi dezvoltare necesare. Sumele necesare pentru realizarea Programului sînt estimate la peste 5 miliarde de lei (circa 390 milioane dolari SUA).

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului legii cu privire la principiile şi mecanismul de reglementare a activităţii de întreprinzător. Proiectul aprobat de Guvern propune instituirea unor reglementări noi în domeniul reglementării activităţii antreprenoriale, astfel încît numai Parlamentul şi Guvernul să poată stabili reglementări pentru întreprinzători. Alte autorităţi administrative care vor avea nevoie de noi reglementări, vor fi nevoite să le elaboreze şi să le prezinte spre aprobare Guvernului. În acest fel se contează a institui reglementări stabile şi transparente pentru domeniul business-ului, a limita interesele departamentale care adesea conduc spre crearea unor obstacole inutile în activitatea întreprinzătorilor. Acelaşi proiect mai propune instituirea unor interdicţii pentru efectuarea controalelor abuzive ale activităţii economice, stabilind că nimeni nu poate fi controlat în afară de cazurile în care există fapte ce întrunesc elemente ale unei infracţiuni sau contravenţii administrative. Noua lege are menirea de a continua şi aprofunda procesul de liberalizare şi dereglementare, iniţiat prin aşa-numita "Lege a ghilotinei", scopul final urmărit de autorităţi fiind stimularea iniţiativei private în business şi implicit, contribuirea pe această cale la majorarea numărului de angajaţi, extinderea bazei economice impozabile.

  • Hotărîrea de aprobare a proiectului de lege pentru modificarea Legii cu privire la patenta de întreprinzător. Guvernul propune reducerea cu 30% a preţului patentelor de întreprinzător, cu condiţia că deţinătorii acestora vor plăti individual cotele de asigurări sociale de stat. În prezent taxele lunare pe care sînt obligaţi să le achite deţinătorii de patentă de întreprinzător din municipiul Chişinău constituie între 30 şi 600 lei, în localităţile rurale acestea fiind de două ori mai reduse. Aceste taxe lunare unice pentru patentă includ în sine: impozitul pe venit, impozitul pentru folosirea resurselor naturale, taxa pentru amplasarea unităţilor comerciale, taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa pentru dreptul de a presta servicii la transportarea călătorilor, precum şi defalcările în bugetul asigurărilor sociale de stat. Mai mulţi experţi estimează că veniturile încasate de deţinătorii de patentă depăşesc cu mult taxele achitate şi în acest fel la bugetul asigurărilor sociale se acumulează o parte infimă din venitul real obţinut, spre deosebire de impozitul obţinut din salariu sau altă activitate antreprenorială decît cea pe bază de patentă. Avînd în vedere faptul că actualmente sistemul asigurării sociale practicat în Republica Moldova este bazat încă pe solidaritatea contribuţiilor, ideea promovată de Guvern pare a avea la bază scopuri destul de pragmatice - deşi este anunţată ca o facilitate, în realitate măsura respectivă se poate transforma într-o povară mai mare pentru plătitor.

2.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

  • Primul-ministru Vasile Tarlev a dispus crearea unui Consiliu Coordonator pentru monitorizarea activităţilor de elaborare şi implementare a proiectelor de utilizare a resurselor regenerabile, consiliu care va fi condus de Gheorghe Duca, Preşedintele Academiei de Ştiinţe a Moldovei. Activităţile preconizate presupun identificarea surselor alternative de energie prin valorificarea potenţialului tehnic al resurselor regenerabile de origine solară, biomasă, eoliană şi hidro, alegîndu-se proiectele ce vor avea grad înalt de performanţă tehnică şi raport optimal între cheltuieli şi beneficiu. Consiliul va avea şi sarcina elaborării, promovării şi implementării proiectelor de producere a combustibilului de origine vegetală (din rapiţă, sorg zaharat) pentru motoarele cu ardere internă.

  • Convocat în şedinţă de totalizare, Consiliul Economic ce activează pe lîngă Primul-ministru a făcut un bilanţ al activităţii anuale. Organul consultativ respectiv a avizat peste 250 proiecte de hotărîri şi iniţiative ale Guvernului în domeniul activităţii economice, a iniţiat desfăşurarea Forului oamenilor de afaceri în cadrul căruia puterea a dialogat cu reprezentanţii business-ului autohton. Declarîndu-se mulţumit de activitatea Consiliului, Primul-ministru a solicitat membrilor acestuia elaborarea unui plan de acţiuni pentru lichidarea contrabandei şi legalizarea economiei tenebre.

  • Guvernul a iniţiat desfăşurarea unui proiect-pilot în cîteva sectoare din republică pentru testarea noului mecanism de acordare a compensaţiilor nominative, bazat pe principiul verificării gradului de necesitate în asistenţă socială. Proiectul ce va fi lansat de la 1 februarie 2006 în raioanele Soroca, Orhei şi Leova, precum şi în sectorul Rîşcani al municipiului Chişinău are drept scop determinarea metodei optime de acordare a ajutorului social persoanelor nevoiaşe, prin testarea unor metode de stabilire a beneficiarilor de compensaţii nominative reieşind din evaluarea venitului global al familiei. Actualmente sistemul de asistenta sociala include mai multe tipuri de prestaţii băneşti (13 la număr), majoritatea acordate în baza principiului de categorie, fără evaluarea veniturilor şi stării materiale reale a familiilor beneficiare.

  • La 2 ianuarie 2006, după o şedinţă extraordinară în cadrul căreia a fost discutată situaţia de criză produsă în legătură cu sistarea livrărilor de gaze naturale din Federaţia Rusă, Guvernul a difuzat un comunicat de presă privind mersul negocierilor purtate de delegaţia RM cu Societatea pe acţiuni "Gazprom". În comunicat se menţionează că în ultimele două luni ale anului 2005 Guvernul a încercat să negocieze cu factorii decizionali din Federaţia Rusă în scopul stabilirii preţului de piaţă la gazele naturale livrate Moldovei însă aceste negocieri au eşuat. Executivul menţionează poziţia pe care a ocupat-o în tratative, atenţionînd asupra factorilor ce determină poziţia Moldovei în cadrul respectiv: deţinerea de către "Gazprom" a pachetului de control în S.A "Moldova-Gaz"; desfăşurarea unei afaceri comune şi achitarea integrală a consumului curent; acordarea de preferinţe la perceperea TVA şi a taxelor de arendă; achitarea de către Moldova a preţului de 80 dolari SUA pentru 1000 m3 încă din anul 1996. Guvernul concluzionează că problema preţului gazelor ruseşti este una motivată exclusiv politic (deviind în acest fel de la poziţia în domeniu a preşedintelui Voronin), însă doreşte să continue negocierile cu colegii ruşi.

  • După ce de la 1 ianuarie 2006 majoritatea produselor farmaceutice au crescut în preţ cu cca 8%, Vasile Tarlev a declarat că agenţii economici "nu au temei pentru majorarea preţurilor la medicamente". În opinia Premierului, majorarea operată este speculativă şi executivul va elabora mecanisme pentru controlul calităţii acestor produse precum şi pentru reglementarea modului de formare a preţurilor la ele. În acelaşi timp, importatorii şi producătorii de medicamente motivează majorările operate prin introducerea de la începutul anului 2006 a TVA de 8% la produsele farmaceutice comercializate şi la materia primă importată pentru producerea lor în Republica Moldova. Asupra iminenţei scumpirilor s-a indicat şi la momentul examinării în Parlament a legilor respective, însă executivul a argumentat necesitatea introducerii TVA prin sporirea evidenţei, afirmînd totodată că măsurile întreprinse de autorităţi nu vor admite majorarea preţurilor în legătură cu creşterea TVA.

cuprins articolul precedent articolul următor


Preşedinţie

3.1. Decrete

La 22 decembrie 2005 Preşedintele Republicii Moldova a semnat Decretul privind constituirea Comisiei pentru elaborarea Concepţiei securităţii naţionale a Republicii Moldova, în fruntea căruia s-a autodesemnat. Din comisie mai fac parte reprezentanţi ai Parlamentului şi Guvernului, ai instituţiilor ştiinţifice şi ai societăţii civile. Concepţia securităţii naţionale urmează a fi elaborată pînă la 1 martie 2006 şi ulterior trebuie să fie aprobată de Parlament.

Tot prin decret prezidenţial a fost constituită o Comisie naţională pentru elaborarea Concepţiei politicii externe a Republicii Moldova, în fruntea căreia se va afla Andrei Stratan, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe şi Integrării Europene. În componenţa comisiei care trebuie să elaboreze Concepţia pînă la 1 martie 2006, au intrat responsabili de la Guvern, Parlament, precum şi reprezentanţii ai aceloraşi instituţii ştiinţifice, de învăţămînt şi ai societăţii civile care vor trebui să elaboreze Concepţia securităţii naţionale.

3.2. Şedinţe. Declaraţii

Conferinţa anuală de presă

În cadrul unei conferinţe de presă consacrate activităţii în anul 2005, Preşedintele Moldovei a efectuat trecerea în revistă a principalelor evenimente şi a expus poziţia sa asupra unor probleme aflate în atenţia opiniei publice din ţară şi de peste hotare. Principalul eveniment de anvergură a anului 2005 pentru Moldova l-a constituit, în opinia lui Vladimir Voronin, semnarea în luna februarie a Planului de acţiuni RM-UE, plan care a imprimat un anumit vector tuturor proceselor ulterioare ce s-a derulat în ţara noastră: alegerile parlamentare; formarea unei "noi majorităţi a partidelor pro-europene în organul legislativ"; conlucrarea activă între putere şi opoziţie; abordarea "principial nouă" a sarcinilor legate de reglementarea problemei transnistrene.

Vladimir Voronin a mai declarat că autorităţile vor continua procesul de "debirocratizare şi liberalizare a economiei", combaterea corupţiei şi economiei tenebre şi în calitate de elemente esenţiale în acest scop sînt văzute: reforma administraţiei publice (reducerea aparatului de stat şi diminuarea atribuţiilor funcţionarilor, "mutarea tuturor ministerelor într-o singură clădire"); trecerea la etapa a doua de implementare a "legii ghilotinei", extinzînd-o şi asupra actelor emise de autorităţile locale; promovarea unei legi privind amnistierea capitalului persoanelor juridice; modernizarea funcţiilor Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, astfel ca acesta "să vegheze principiile liberale ale economiei moldoveneşti" şi să exercite supraveghere asupra activităţii în domeniu a funcţionarilor de stat.

În planul politicii externe în calitate de realizări principale au fost remarcate "ameliorarea cardinală" a relaţiilor Moldovei cu România şi Ucraina, speranţa că aceste relaţii vor evolua şi Ucraina va susţine plenar autorităţile Moldovei în soluţionarea diferendului transnistrean, iar cu România se va reuşi semnarea Tratatului de bază şi a celui cu privire la frontieră. Referindu-se la relaţia cu Federaţia Rusă, Voronin a declarat că speră a se reuşi eliminarea "deficitului de sinceritate şi depăşirea barierei dezinformării, care a fost ridicată în mod artificial de anumite structuri".

Aprecierea activităţii Guvernului

Participînd la şedinţa finală a Guvernului din anul 2005 şeful statului a apreciat pozitiv activitatea executivului, deoarece cele mai ambiţioase scopuri au fost atinse. Printre aceste scopuri Vladimir Voronin a indicat:

  • progresele pe direcţia reintegrării ţării (monitorizarea internaţională a frontierei moldo ucrainene, extinderea formatului de negocieri, abordarea problemei transnistrene la importante tribune internaţionale);
  • realizările în direcţia integrării europene (implementarea Planului de Acţiuni RM - UE; acceptarea Moldovei în Sistemul Generalizat de Preferinţe (GSP+) ş.a.);
  • progresele economice (creşterea cu 8,6% a PIB; rezultatele pozitive ale implementării medicinii prin asigurări, creşterea veniturilor populaţiei);
  • realizarea consensului politic în cadrul parlamentului, care contribuie la "conlucrarea eficientă dintre Preşedinţie, Legislativ şi Executiv.

Soluţii parţiale în problema livrării gazelor naturale

La 15 ianuarie 2006 şeful statului a convocat o nouă şedinţă consacrată securităţii energetice a ţării, cu participarea Preşedintelui Parlamentului, a Prim-ministrului şi reprezentanţilor Guvernului. La şedinţă Vladimir Voronin a subliniat în special necesitatea unei soluţii acceptabile pentru livrarea gazelor naturale în Republica Moldova "bazate pe două poziţii: preţul acceptabil şi transparenţa schemei propriu-zise de livrare a gazelor".

A doua zi după şedinţa respectivă, delegaţia moldovenească s-a deplasat la Moscova, unde a ajuns la înţelegere cu Compania "Gazprom". Astfel, conform unei înţelegeri temporare, în primul trimestru al anului 2006 gazele naturale ruseşti vor fi livrate către Moldova la preţul de 110 dolari pentru 1000 metri cubi. Comentînd situaţia respectivă, Vladimir Voronin a subliniat importanţa menţinerii unor relaţii contractuale directe cu "Gazprom", considerînd că "este corect să cumpărăm gaze naturale numai de la acei care le produc".

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Preţurile şi inflaţia

    Inflaţia pentru 2005 s-a încadrat în limitele prognozate de guvern

    Rata inflaţiei a constituit în luna decembrie 2005 1,4%, iar cumulativ pentru anul 2005 inflaţia a fost de 10%, valoare care s-a încadrat şi în limitele prognozate de Guvern şi BNM. În ultima lună a anului trecut indicele preţului de consum (IPC) la produsele alimentare a crescut cu 2,3%, la produsele nealimentare IPC a crescut cu 1,1%, iar tarifele la utilităţile prestate populaţiei s-au majorat cu 0,4%. Pe parcursul anului 2005 comparativ cu decembrie 2004 IPC la produsele alimentare a crescut cu 8,7%, preţurile la mărfurile nealimentare au crescut în medie cu 14,9%, iar tarifele la servicii s-au majorat cu 6,6%.

    Guvernul estimează pentru anul 2006 o inflaţie de 10%, la acelaşi nivel ca şi în anul trecut. Datorită influxului puternic de valută străină pe piaţa internă care are capacităţi limitate de absorbţie, BNM va trebui să-şi sterilizeze intervenţiile sale pe piaţa valutară pentru a evita creşterea presiunilor inflaţioniste care s-ar propaga prin agregatele monetare aflate în creştere.

    De fapt inflaţia în Moldova în general nu are un caracter monetar, fiind generată în principal de factori nemonetari, iar în 2006 aceştia s-ar putea manifesta prin majorarea preţurilor mondiale la petrol, a unor tarife la serviciile administrativ reglementate, creşterea puterii de cumpărare a populaţiei - influenţată de majorarea salariilor, pensiilor şi a remitenţelor din străinătate.

2. Sistemul financiar-bancar

    Rezervele valutare ale BNM au depăşit valoarea de 600 milioane USD...

    Activele oficiale de rezervă ale BNM au atins la acest început de an nivelul de 601,02 milioane USD. De regulă, Banca Naţională îşi planifică politica monetar-valutară anuală să menţină rezervele valutare la un nivel acceptabil pentru acoperirea a cel puţin 3 luni de import. Rezervele valutare ale BNM au crescut de peste 2 ori, de la 268,5 milioane USD la sfîrşitul anului 2002 pînă la 601,02 la începutul lui 2006.

    Potrivit situaţiei de la sfîrşitul anului 2005, în structura rezervelor de valută convertibilă cea mai mare cota revine disponibilităţilor şi plasărilor la termen - cca 394 milioane USD, dintre care în băncile cu oficiile în străinătate - 289,24 milioane USD, în alte bănci centrale, la BRI şi FMI - cca 105 milioane USD. O altă parte din rezervele valutare este ţinută sub formă de hîrtii de valoare - 203,4 milioane USD.

    Banca Naţională a Moldovei mai completează rezervele valutare în mare parte din procurările de valută de pe piaţa internă, ca urmare a intrărilor masive de valuta străină de peste hotare, dar şi din profiturile obţinute ca urmare a plasamentelor făcute.

    ...iar activele sistemului bancar pentru 2005 s-ar putea uşor situa la cca 1,4 miliarde USD

    Activele totale ale sistemului bancar din Moldova au crescut cu 26,4% în cele 11 luni ale 2005 raportate la situaţia de 31 decembrie 2004. Valoarea acestui indicator era la 30 noiembrie 2005 de cca 16,81 miliarde lei (1,31 miliarde USD). Statistica BNM mai arată că la situaţia din 30 noiembrie 2005 rentabilitatea activelor (RA) pe sistemul bancar constituia 3,31%, iar rentabilitatea capitalului (RC) - 18%.

3. Comerţul extern

    ...în acelaşi timp, deficitul comercial va avea un nivel record pentru 2005 (cca 1,2 mlrd. USD)

    Deficitul comercial al Moldovei, după 11 luni ale 2005, este mai mare decît nivelul estimat de Guvern pentru întreg anul şi a atins o cifră record pentru ultimii 15 ani - 1055 milioane USD. Valoarea deficitului comercial a depăşit cu cca 71 milioane USD volumul total al exporturilor. Biroul Naţional de Statistică arată că în ianuarie-noiembrie 2005 au fost importate mărfuri în valoare de cca 2,4 miliarde USD, în timp ce exporturile au fost de cca 985 milioane USD.

    Guvernul nu reuşeşte deocamdată să întreprindă acţiuni eficiente de natură să descurajeze creşterea deficitului. În 11 luni exporturile au crescut cu 11%, în timp ce importurile s-au majorat într-un ritm galopant, respectiv 30,1%. Creşterea consumului intern, stimulat de remitenţele valutare de peste hotare, este una din cauzele creşterii masive a importurilor.

    Deficitul comercial al Moldovei în comerţul exterior cu ţările CSI este de 308,8 milioane USD, cu ţările Uniunii Europene - 369,6 milioane USD, cu ţările Europei Centrale şi de Est - cca 156 milioane USD, iar cu alte ţări - 220,7 milioane USD. Guvernul prognozează pentru anul 2006 o creştere a exporturilor cu 13%, iar a importurilor cu 11%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Belgia a preluat preşedinţia OSCE pentru 2006

Conflictele îngheţate din fosta URSS şi crima organizată vor fi priorităţile preşedinţiei belgiene a OSCE în 2006, a declarat ministrul belgian de Externe, Karel De Gucht, în cadrul şedinţei Consiliului Permanent al OSCE din 12 ianuarie. Ministrul de Gucht şi-a exprimat speranţa ca anul 2006 va fi unul al "noilor oportunităţi" în problema conflictelor îngheţate şi a chemat la reluarea negocierilor în problema transnistreană, potrivit unui comunicat de presă al OSCE. În acelaşi timp, publicaţia electronică Regnum.ru, făcînd referinţă la un interviu acordat de ministrul de Gucht la 11 ianuarie BBC, l-a citat pe acesta declarînd că există puţine şanse ca conflictul transnistrean să fie soluţionat în 2006.

De Gucht îşi va concentra atenţia asupra problemei prezenţei militare ruse în regiune, dar consideră ineficientă reluarea discuţiilor cu privire la retragerea trupelor şi muniţiilor ruse din regiune potrivit rezoluţiilor Summit-ului OSCE de la Istanbul din 1999. Potrivit Regnum.ru, ministrul de Gucht a discutat deja problema statutului acestora în regiune cu ministrul rus de Externe, care s-a arătat deschis pentru discuţii. În acelaşi timp, Gucht a declarat că unul din "factorii care complică situaţia" este poziţia Moldovei, care insistă asupra modelului statului unitar, şi s-a arătat înclinat să susţină ideea federalizării Moldovei, mai transmite Regnum.ru cu referinţă la BBC.

"Sovietul Suprem" de la Tiraspol şi-a început activitatea

Evghenii Şevciuk va fi Speaker-ul noului "Soviet Suprem" transnistrean ales în scrutinul din 11 decembrie 2005. Şevciuk, liderul mişcării "Obnovlenie" sprijinită de businessul mare din regiune, a fost ales preşedinte al nou-alesului legislativ prin votul a 39 din 41 de "deputaţi" prezenţi. Contracandidatul lui Şevciuc şi Speaker al celor trei legislaturi anterioare, Grigori Maracuţa, şi-a retras candidatura în favoarea liderului mişcării care a acumulat cele mai multe voturi şi pentru a da o "şansă de a se realiza tinerilor". Reamintim că în alegerile legislative din Transnistria din 11 decembrie 2005, alegeri nerecunoscute de către autorităţile moldovene şi comunitatea internaţională, mişcarea "Obnovlenie" a acumulat 23 din cele 43 de mandate de deputat în "Sovietul Suprem" de la Tiraspol.

Evghenii Şevciuk are 37 de ani şi este considerat un asociat al Firmei "Şerif", cea mai mare corporaţie privată din Transnistria, al cărui angajat a fost înainte de a fi deputat şi vice-speaker în legislativul precedent. Cunoscut ca autor al unui şir de iniţiative legislative liberale, mai mulţi observatori văd în Şevciuk liderul politic care ar reprezenta o alternativă actualei conduceri transnistrene, iar Preşedintele Voronin l-a numit candidatura cea mai de perspectivă în negocierile cu Moldova. În acelaşi timp, unul din ideologii regimului transnistrean, ofiţerul "ministerului securităţii" de la Tiraspol, Dmitri Soin, a calificat conjunctura politică din actualul "Soviet Suprem" drept una al "consensului şi compromisului" dintre principalele forţe politice ale Transnistriei, şi care nu a justificat aşteptările conducerii de la Chişinău ca noul "parlament" să fie un "focar al opoziţiei destructive".

Pe de altă parte, la 30 decembrie Premierul moldovean şi cel ucrainean au semnat o Declaraţie comună cu privire la reglementarea tranzitului de mărfuri prin frontiera moldo-ucraineană. Potrivit acesteia, din 25 ianuarie vor intra în vigoare procedurile vamale unificate moldo-ucrainene, potrivit cărora prin frontiera moldo-ucraineană vor putea trece doar mărfurile însoţite de documente cu ştampilele vamale ale Republicii Moldova.

De rînd cu monitorizarea UE a frontierei moldo-ucrainene lansate la 1 decembrie 2005, această măsură ar putea cauza pierderi importante marilor întreprinderi transnistrene, şi în special firmei "Şerif", care deţine partea cea mai mare din operaţiunile de import-export ale regiunii transnistrene. În situaţia în care existenţa conflictului nu mai devine avantajoasă pentru astfel de actori importanţi, se prea poate ca politicienii care reprezintă interesele acestora să fie într-adevăr mai disponibili pentru identificarea unei soluţii pentru conflictul transnistrean. cuprins articolul precedent articolul următor


Relaţii externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Un raport întocmit de secretariatul CE cu privire la colaborarea în domeniul armonizării legislaţiei moldoveneşti cu normele comunitare constată un şir de deficienţe şi un grad insuficient de transparenţă, foarte necesar în procesul respectiv. Autorităţile de la Strasbourg sînt îngrijorate în temei de situaţia independenţei sistemului judecătoresc, calificarea magistraţilor şi executarea deciziilor judiciare. Un capitol aparte al îngrijorărilor îl constituie situaţia din domeniul audiovizualului, transformarea Companiei "Teleradio-Moldova" într-o instituţie publică autentică, situaţia reglementărilor în domeniul libertăţii conştiinţei şi religiei. De asemenea, experţii europenei nu sînt satisfăcuţi de mecanismul avizării proiectelor de acte legislative din domeniile de referinţă şi de lipsa comunicărilor despre luarea în consideraţie a expertizei internaţionale la adoptarea finală a mai multor legi.

Guvernul Republicii Moldova nu a contestat hotărîrea CEDO în dosarul "Şarban contra Moldovei" (emisă cu 3 luni în urmă), fapt care determină intrarea în vigoare a acesteia şi executarea ei de către autorităţile de la Chişinău. Anterior Vladimir Şarban a fost eliberat din arest şi arest la domiciliu, actualmente fiindu-i stabilită obligaţia de a nu părăsi localitatea de reşedinţă.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

La 3 ianuarie 2006 preşedinţii Moldovei şi al Ucrainei au semnat o declaraţie comună în adresa Uniunii Europene, prin care abordează problema livrării gazelor naturale de către Federaţia Rusă. Cei doi preşedinţi au calificat acţiunile autorităţilor ruseşti ca "făcînd parte dintr-un scenariu de presiune şi şantaj energetic, orientat spre subminarea dezvoltării economice a celor două ţări", iar preţurile solicitate de "Gazprom" - "stabilite arbitrar". În declaraţie Uniunea Europeană este chemată să acorde sprijin celor două ţări, în atingerea unor scopuri anume:

  • reluarea procesului de negocieri dintre Ucraina, Moldova şi Federaţia Rusă cu antrenarea experţilor internaţionali;
  • stabilirea unei perioade de tranziţie acceptabile pentru părţi în privinţa aplicării principiilor de piaţă în cadrul cooperării;
  • stabilirea preţului la gazele naturale ruseşti şi a tarifelor pentru transportarea lor cu aplicarea metodelor europene de formare a preţurilor;
  • instituirea moratoriului asupra preţurilor la gaze şi plăţii pentru tranzitarea lor pînă la încheierea negocierilor;
  • asigurarea tranzitării garantate a gazelor naturale ruseşti către consumatorii europeni în conformitate cu documentele bilaterale în vigoare.

Menţionăm că preşedinţia austriacă a UE a îndemnat deja autorităţile Moldovei "să reia cît mai grabnic negocierile cu Concernul "Gazprom" şi să soluţioneze problema livrării de gaze naturale din Federaţia Rusă", fără a declara însă o anumită participare în acest proces a autorităţilor comunitare.

Republica Moldova a fost inclusă în Sistemul General de Preferinţe comerciale a UE (cunoscut sub numele "GSP+"). Acest fapt presupune anularea taxelor vamale şi a cotelor de import la un şir de mărfuri provenite din Republica Moldova. În acelaşi timp, nu sînt anulate restricţiile şi taxele la mai multe produse prioritare fabricate în Moldova, printre acestea fiind vinurile, un şir de produse agricole şi conserve.

La preluarea preşedinţiei în cadrul UE, autorităţile Austriei au făcut un şir de declaraţii referitoare la perspectivele dezvoltării comunităţii, referindu-se tangenţial şi la situaţia Moldovei. Austria va acorda o atenţie sporită ţărilor din zona balcanică care încă nu au acces în UE, dar această ţară este una din cele mai sceptice referitor la procesul extinderii, mai mulţi austrieci consierînd că o serie din problemele lor, inclusiv şomajul, decurg din aderarea mai multor ţări la UE". Preşedintele Austriei a afirmat în mass-media că "exclude posibilitatea primirii Republicii Moldova, alături de Ucraina şi Belarus, în componenţa Uniunii Europene".

Şi ministrul de interne al Franţei, Nicolas Sarkozy, referindu-se la perspectiva acceptarea Croaţiei, Macedoniei şi Ucrainei, a declarat că "ar trebui să nu se procedeze la nici o nouă extindere a UE atît timp cît nu au fost adoptate noile instituţii".

Republica Moldova - Ucraina

Conform unei declaraţii comune a şefilor de executive de la Chişinău şi Kiev, începînd cu 25 ianuarie 2006 tranzitul mărfurilor moldoveneşti la hotarul moldo-ucrainean va fi efectuat doar în baza specimenelor vamale ale Moldovei. Deciziile necesare în acest sens au fost adoptate cu mult timp în urmă de către Guvernul Moldovei, însă autorităţile ucrainene, deşi le recunosc, continuă să admită prin teritoriul său exportul de mărfuri transnistrene, fără acte legale de provenienţă şi conformitate. Această practică continuă chiar şi după începerea monitorizării hotarului moldo-ucrainean de către misiunea specializată a UE. Pentru a asigura implementarea noilor înţelegeri, Guvernul Republicii Moldova trebuie să perfecţioneze mecanismul de export şi import a producţiei de către subiecţii economici din zona de est a republicii şi să modifice deciziile sale anterioare în domeniu:

  1. Hotărîrea Nr. 1001 din 19.09.2001 despre declararea mărfurilor de către agenţii economici din raioanele de est ale republicii Moldova (prevede scutirea de perceperea drepturilor de import a tuturor mărfurilor agenţilor economici producători din Transnistria, precum şi perceperea unei taxe unice pentru procedurile vamale în mărime de 0,2%).

  2. Hotărîrea Nr. 815 din 02.08.2005 cu privire la regularizarea fluxurilor de mărfuri ce constituie obiectul activităţii de comerţ exterior a Transnistriei (prevede ţinerea de către Camera Înregistrării de Stat a evidenţei agenţilor economici din Transnistria care efectuează operaţiuni de import-export, după prezentarea unor acte şi solicitări speciale, cu înregistrare provizorie în Registrul de Stat al Întreprinderilor, precum şi perfectarea de către Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova a anumitor certificatele de origine numai pentru întreprinderile cu înregistrare permanentă la Camera Înregistrării de Stat.

Responsabili în domeniul energeticii de la Kiev au declarat că pînă la 20 ianuarie 2006 urmează a fi creată o companie mixtă care se va ocupa de livrarea gazelor, inclusiv şi în Republica Moldova. Conform celor relatate de oficialul ucrainean, exporturile vor fi asigurate de o întreprindere mixtă creată de societatea ucraineană "Naftogaz" şi compania "RosUkrEnergo". Necesităţile ţării noastre sînt estimate la cca 3,4 miliarde m3, iar noua întreprindere ar putea asigura livrări în proporţie de cca 2,5 miliarde m3, atît din gazul rusesc, cît şi cel provenit din ţările asiatice (Turkmenistan şi Kazahstan).

Moldova în lume

Moldova a fost lipsită de dreptul la vot în Adunarea Generală a ONU, ca urmare a neachitării contribuţiilor financiare în bugetul organizaţiei. Printre cele 20 de ţări care nu şi-au onorat angajamentele financiare faţă de ONU se numără Georgia şi Tadjikistanul, însă aceste ţări şi-au reeşalonat datoriile şi au păstrat astfel dreptul de vot. Oficiali de la Ministerul de externe şi al integrării europene au declarat că pînă la finele lunii ianuarie Moldova va transfera suma restantă (cca 38 mii USD) şi va recăpăta astfel dreptul de vot în Adunarea Generală a ONU.

Militari moldoveni în Irak

Cel de-al treilea contingent de militari format din 11 genişti ai Armatei Naţionale a Moldovei, a plecat pe 13 ianuarie 2006 în Irak pentru participare la misiunea internaţională post-conflict. Militarii moldoveni îşi exercită serviciul pe bază de contract şi au acceptat benevol participarea în misiune. Aceasta presupune deminarea teritoriilor şi dezamorsarea obiectelor explozibile.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Quo vadis?..
Igor Boţan, 17 ianuarie 2006

Ca urmare a alegerilor din Transnistria, trei grupări, mai mult sau mai puţin consolidate, sînt reprezentate în sovietul suprem al autoproclamatei republici nistrene»»»


Sinteze ale 2005 şi incertitudinile financiare majore ale anului 2006
Ion Basiul, 17 ianuarie 2006

Inflaţia, cursul de schimb, dobînzile bancare şi preţurile utilităţilor publice vor fi pentru 2006 indicatorii cu cel mai mare impact în economie»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect