ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 70, 14-28 martie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Remanieri

Parlamentul a declarat vacante două mandate de deputat, unul aparținînd fracțiunii PCRM, iar celălalt Blocului electoral "Moldova Democrată". Conform ordinii, în funcția vacantă de pe lista BMD urmează a fi validat mandatul lui Efim Agachi, reprezentant al Partidului Democrat din Moldova.

1.2. Acte legislative

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.1569-XV din 20 decembrie 2002 cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice. Legea adoptată introduce un șir de modificări menite să liberalizeze regimul de trecere a frontierei de către persoanele fizice și bunurile pe care acestea le introduc în țară sau le scot peste hotare. În special, este permisă introducerea în țară a valutei în mărimi nelimitate, precum și scoaterea din Moldova a valutei în sumă de pînă la 10 mii euro, fără prezentarea unor documente bancare justificative.

  • Proiectul de lege pentru modificarea articolului 5 al Legii nr.633-XV din 15 noiembrie 2001 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Documentul adoptat în prima lectură, prevede că datele despre orice operațiuni financiare limitate sau suspecte se expediază Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției1. Totodată, plafonul minim al operațiunilor respective efectuate de persoanele fizice a fost redus pînă la 200 mii lei (15 mii dolari SUA).

  • Proiectul Legii pentru completarea unor acte legislative referitoare la activitatea vamală. Proiectul adoptat în prima lectură prevede transferarea competențelor de certificare a originii de la Camera de Industrie și Comerț la Serviciul vamal. Se propune a stabili că la certificarea originii mărfurilor exportate, organele vamale sînt în drept să solicite de la agentul economic documentele necesare, care ar justifica și demonstra originea mărfurilor și să efectueze, după caz, expertiza originii mărfurilor.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Comisia specială pentru monitorizarea procesului de restituire a depunerilor bănești ale deponenților Băncii "Guineia" și ai Concernului "Intercapital" s-a întrunit într-o ședință la care au fost audiate rapoartele și informațiile prezentate de Ministerul Justiției, Procuratura generală și administratorii din oficiu. Conform informațiilor prezentate, organele procuraturii au examinat pretențiile înaintate de foștii deponenți ai Băncii "Guineia", iar organele de executare au organizat licitații pentru comercializarea unui imobil ce a aparâinut anterior Concernului "Intercapital" și a fost luat în prorpitatea statului. Conform Legii Nr.197 din 28.07.2005: Departamentul de executare al Ministerului Justiției urma să vîndă "în regim de urgență" imobilul respective amplasat în or.Vatra din mun.Chișinău și să asigure executarea documentelor executorii ale deponenților "Intercapital", iar Guvernul, în termen din 2 luni de la intrarea în vigoare a respectivei Legi (pînă la 12.10.2005), trebuia să întreprindă măsurile necesare îndeplinirii ei. Conform informației prezentate la ședința Comisiei speciale, licitațiile de vînzare a imobilului au eșuat, motiv pentru care restituirea a careva sume nu este posibilă.

Întrebări și interpelări

Ministerul Justiției a prezentat răspunsurile sale la interpelarea despre activitatea organizațiilor de pionieri, menționînd principiile care au stat la baza formării și activității organizațiilor respective ele tinerilor din Moldova, înregistrate cu statut de organizație obștească. Totodată, reprezentantul ministerului a afirmat că numărul organizațiilor respective și numărul membrilor lor nu este cunoscut, deoarece în legislație nu este stabilită obligația de a informa despre o asemenea obligație.

Deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a adresat Procuraturii generale solicitarea de a examina posibilitatea intentării dosarelor penale împotriva președinților judecătoriilor sectoarelor Centru și Buiucani din mun.Chișinău. Conform unui răspuns primit de la Consiliul Superior al Magistraturii, în instanțele numite nu se respectă principiul repartizării aleatorii (conform art.344 Cod de procedură penală: în modul stabilit la începutul anului, în ordine alfabetică) a dosarelor penale, președinții instanțelor luînd decizii fie "reieșind din complexitatea sau rezonanța dosarului", fie "reieșind din sarcina care revine judecătorilor". Deputatul Susarenco consideră că în acțiunile respective sînt elemente ale infracțiunii "Exces de putere sau depășirea atribuțiilor de serviciu". De notat în context că președintele judecătoriei Centru a examinat dosarul în cazul fostului ministru al Apărării Valeriu Pasat, pe care l-a condamnat pentru comiterea infracțiunii prevăzute de art.185 al Codului penal din 1961 - "Excesul de putere sau depășirea atribuțiilor de serviciu". Examinarea dosarelor la Judecătoria sectorului Buiucani se află adesea în centrul atenției opiniei publice din cauza că în raza teritorială a acesteia sînt situate instituțiile centrale ale puterii de stat (Parlament, Președinție, Guvern), precum și sediile CCCEC, SIS, dosarele cu implicarea acestor instituții avînd rezonanță deosebită.

Deputatul Susarenco a reiterat și interpelarea sa anterioară, în care ceruse Consiliului municipal să demită din funcții pe viceprimarii mun.Chișinău, pe motiv că numirea în funcție a fost realizată cu încălcarea legislației.

Deputatul Dumitru Braghiș a solicitat Guvernului prezentarea unor informații despre situația în domeniul pensiilor de asigurări sociale, care urmează a fi indexate de la 1 aprilie 2006. În opinia deputatului, procedura de indexare uniformă a pensiilor este inechitabilă, deoarece persoanele cu pensii mici vor primi o indexare minoră, pe cînd cei care primesc pensii mari vor primi și majorări mari, comparabile chiar cu mărimea medie a pensiilor2. Despre necesitatea reformării sistemului de pensionare se duc discuții de mai mult timp și anterior Guvernul preconiza efectuarea unor măsuri pentru majorări și indexări diferențiate, însă un rezultat final așa și nu a fost atins.

Declarații

Fracțiunea AMN a lansat la 23 martie o declarație despre nerespectarea angajamentelor asumate în fața Consiliului Europei, în cuprinsul căreia se afirmă că Republica Moldova "nu se conformează angajamentelor asumate la admiterea în Consiliului Europei" și din această cauză, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) monitorizează o perioadă atît de îndelungată funcționarea instituțiilor democratice în Moldova. AMN invocă faptul că partidul majoritar "nu își onorează angajamentele de reformare a sistemului politic, a sectorului public, a administrației si autonomiei locale, a audiovizualului, a justiției si a Procuraturii". În declarație, majoritatea parlamentară este acuzată de tărăgănarea realizării Programului calendaristic de ajustare a legislației la Rezoluțiile și Recomandările APCE, de încălcarea moratoriului recomandat de APCE în probleme sensibile precum istoria și limba, de "mimarea realizării reformelor democratice". În finalul declarației este solicitată convocarea unei ședințe speciale a Parlamentului la care s-ar discuta mersul reformelor și respectarea angajamentelor asumate în fața Consiliului Europei.

Declarația AMN a fost urmată de o declarație a fracțiunii Partidului Comuniștilor din RM, care s-a referit tangențial la afirmațiile citate și a răspuns la acuzațiile aduse într-o declarație anterioară a AMN despre situația din agricultură. PCRM afirmă că "are drept scop principal al activității sale asigurarea bunăstării populației" și promovarea reformelor legislative menite să contribuie la redresarea situației din domeniul agricol. Drept argumente în favoarea sa, PCRM menționează creșterea anuală a mijloacelor bugetare pentru subvenționarea agriculturii, crearea rețelei stațiilor tehnologice de mașini, consolidarea terenurilor agricole etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Guvernul a decis numirea lui Ion Mihailuță în funcția de consilier principal de stat în domeniul administrației publice locale. Anterior Mihailuță a activat în cadrul subdiviziunilor Aparatului Guvernului (Cancelariei de Stat).

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea cu privire la indexarea prestațiilor de asigurări sociale și a unor prestații sociale de stat. Documentul stabilește indexarea prestațiilor în anul 2006 în mărime de 15,7%, reieșind din creșterea anuală a indicelui prețurilor de consum de 11,9% și creșterea anuală a salariului mediu pe țară în anul 2005 de 19,5%. Sînt supuse indexării toate tipurile de pensii, stabilite și recalculate în temeiul Legii privind pensiile de asigurări sociale, precum și pensiile deputaților, membrilor de Guvern, funcționarilor publici, aleșilor locali și colaboratorilor vamali.

  • Hotărîrea privind aprobarea mărimii sumelor bănești achitate persoanelor fizice citate de către instanța judecătorească, organele de urmărire penală, de examinare a materialelor administrative și cele de executare a documentelor executorii. Hotărîrea emisă la 15 martie stabilește mărimile sumelor bănești achitate persoanelor fizice citate de către instanța judecătorească, organele de urmărire penală, de examinare a materialelor administrative și cele de executare a documentelor executorii (4-6 lei/oră pentru lucrul executat; nu mai mult de 36 lei/zi recompensă pentru sustragerea de la ocupația de bază).

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului legii cu privire la Institutul Național al Justiției. Proiectul de lege prezentat spre examinare Parlamentului are drept scop constituirea și determinarea statutului juridic al Institutului Național al Justiției, principiile de organizare și funcționare a acestuia, modul de instruire inițială și continuă a judecătorilor și procurorilor, precum și a altor persoane care contribuie la înfăptuirea justiției. Înființarea Institutului este recomandată insistent de instituțiile internaționale, constituind o etapă importantă în realizarea angajamentelor pentru reformarea și asigurarea eficienței justiției, unul din punctele Planului de Acțiuni RM-UE. La examinarea documentului în Parlament sînt posibile anumite impedimente, mai ales că și reprezentanți ai justiției și-au exprimat deja dezacordul cu unele prevederi ale proiectului, în special privind statutul autonom și lipsa mijloacelor financiare necesare pentru începerea funcționării adecvate a Institutului. Conform Programului legislativ pentru anii 2005-2009 (aprobat prin HP Nr.300/24.11.2005), Legea despre Institutul Național al Justiției urma să fie adoptată pînă la finele trimestrului I al anului 2006.

  • Hotărîrea cu privire la alocarea de mijloace financiare Comisiei Electorale Centrale. Executivul a alocat din fondul său de rezervă 210 mii de lei pentru: pregătirea și desfășurarea cercetării sociologice a fenomenului absenteismului la alegerile primarului general al municipiului Chișinău în anul 2005 și desfășurarea unei conferințe internaționale la teamă; pentru acoperirea cheltuielilor de participare a membrilor CEC în calitate de observatori internaționali la alegerile parlamentare din Ucraina și Ungaria; acoperirea parțială a cheltuielilor pentru procurarea unui automobil de serviciu.

  • Dispoziția Primului-ministru emisă pentru executarea Hotărîrii Guvernului Nr.1031/03.10.2005 cu privire la implementarea programelor naționale. Conform Dispoziției, ministerele și celelalte autorități administrative centrale vor prezenta de două ori pe an, în termenele stabilite, sub răspunderea personală a conducătorilor acestor autorități, rapoartele preconizate spre examinare la ședințele Guvernului însoțite de un proiect de hotărîre care să conțină evaluarea obiectivă a etapei de transpunere în viață a programelor și strategiilor naționale (inclusiv realizările și deficiențele atestate pe parcursul îndeplinirii lor). Consilierii principali de stat vor efectua analiza calificată a rapoartelor în cauză și vor înainta conducerii guvernului notele analitice respective.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Raportul despre implementarea SCERS

La 23 martie, Guvernul a prezentat în cadrul unui Forum național Raportul anual privind implementarea Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei. Conform estimărilor prezentate, pe parcursul perioadei 2002-2004, ratele sărăciei au scăzut cu 14.5 puncte procentuale, în anul 2004 numai 26.5% din populația Republicii Moldova era săracă (comparativ cu 40% în 2002). Evoluția social-economică se caracterizează prin ascensiune, creșterea PIB în anul 2005 (7,1 %) depășind estimările din SCERS (5%). Sunt înregistrate progrese în acumularea resurselor bugetare, administrarea fiscală, s-au îmbunătățit factorii din domeniul sănătății (rata mortalității materne, mortalitatea infantilă și a copiilor de pînă la 5 ani au scăzut).

Creșterea economică este însă determinată de creșterea consumului, satisfăcut în cea mai mare parte din importuri și finanțat din remitențe. În Raportul dat publicității se menționează că "fluxul mare de remitențe (30% din PIB), majorarea importului (77.5% din PIB), deficitul balanței comerciale (39% din PIB) și deficitul contului curent (7.3% din PIB) reprezintă caracteristici ale accentuării dependenței creșterii economice și situației economice în general de factorii externi. În aceste condiții și în situația restructurării insuficiente a economiei și nivelului scăzut de investiții, vulnerabilitatea externă a țării crește, iar perspectiva durabilității creșterii economice și reducerii sărăciei poate deveni incertă în cazul în care nu se vor întreprinde acțiuni imediate de redresare a situației" .

La categoria problemelor mai sînt menționate:

  • angajamentul scăzut al diferitor instituții publice centrale și locale în implementarea reformei regulatorii;
  • înrăutățirea unor caracteristici calitative ale activității bancare, nivelul scăzut de creditare a economiei, diminuarea rentabilității activelor și indicelui eficienței activității bancare;
  • performanța scăzută a întreprinderilor autohtone (management corporativ deficient, structuri productive inadecvate, capacități de producție depășite, acces limitat la resurse financiare);
  • creșterea modestă și nivelul scăzut al productivității în sectorul agricol;
  • tergiversarea reabilitării infrastructurii, creșterea prețurilor la resursele energetice;
  • reformarea lentă a sistemului de pensionare, tergiversarea implementării sistemului de evidență personificată și lipsa sistemului reușit de motivare pentru angajatori și angajați;
  • stagnarea în politicele de dezvoltare regională etc.

Susținerea producătorilor agricoli

În cadrul Adunării Generale a Uniunii republicane a asociațiilor producătorilor agricoli "Uniagroprotect" Primul-ministru Vasile Tarlev a anunțat că pentru perioada anului 2006 și în perspectivă se preconizează: revizuirea tuturor programelor naționale și structurale din cadrul sectorului agroalimentar; promovarea proiectelor-model de dezvoltare a capacităților în producția agroalimentară ecologică; utilarea a două laboratoare raionale de testare a produselor alimentare de origine animalieră; deschiderea oficiilor locale pentru prestarea serviciilor zooveterinare și a stațiunilor tehnologice de mașini; subvenționarea indirectă prin alocarea unor credite în scopuri speciale pentru dezvoltarea unor ramuri prioritare pentru economia țării etc.

Primul-ministru a anunțat că pînă în luna iulie 2006 prețul la motorina achiziționată de producătorii agricoli nu va crește, asupra moratoriului convenindu-se la o ședință cu cei mai mari importatori de produse petroliere de pe piață. Executivul speră că odată lansat Terminalul petrolier de la Giurgiulești, va fi posibilă importarea produselor petroliere la prețuri mai mici.

Anularea patentei de întreprinzător

Guvernul va propune excluderea treptată a comerțului cu amănuntul, a transportului de călători cu automobile taxi și a transportului de mărfuri desfășurate în baza patentei de întreprinzător. Modificările preconizate în legislație urmează a intra în vigoare pînă la finele anului 2008. Executivul motivează intențiile sale prin necesitatea "legalizării activității comerciale și apărarea drepturilor consumatorilor", pornind și de la faptul că volumul vînzărilor cu amănuntul în baza patentei de întreprinzător ar constitui peste 8 miliarde lei (peste 600 milioane dolari SUA). Ministerul Economiei și Comerțului (MEC) propune să se admită înregistrarea gratuită a deținătorilor de patentă în calitate de întreprindere individuală sau cu altă formă juridică de activitate. Remarcăm că Legea cu privire la patenta de întreprinzător a fost adoptată în anul 1998 și actualmente permite desfășurarea a circa 50 de genuri de activitate cu achitarea unor taxe lunare sau anuale fixe, plata respectivă incluzînd: impozitul pe venit, taxele pentru resursele naturale, taxa pentru amplasarea unităților comerciale, taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa pentru dreptul de a presta servicii la transportarea călătorilor, precum și defalcările în bugetul asigurărilor sociale de stat. Alte impozite, taxe și încasări se plătesc de titularul patentei pe principii generale.

Declarația privind proprietatea din Transnistria

Guvernul Republicii Moldova a emis o declarație conform căreia "întregul patrimoniu de care dispun în prezent locuitorii din regiunea transnistreană, potențialul de producție, în baza căruia își desfășoară activitatea toți agenții economici din regiune, nu este și nici nu poate fi obiect al unor pretenții din partea autorităților oficiale ale Republicii Moldova". Executivul declară că "garantează respectarea dreptului la proprietate al persoanelor fizice și juridice din regiunea transnistreană, înregistrate de organele respective de înregistrare ale Republicii Moldova, că regulile de desfășurare a operațiunilor de comerț exterior, precum și regulile de înregistrare a agenților economici din regiunea transnistreană, aprobate prin hotărîrile de Guvern nr.815 din 2 august 2005, nr.1001 din 19 septembrie 2001 și nr.299 din 22 martie 2006, vor acționa pînă la elaborarea mecanismului de reglementare a acestor relații în cadrul soluționării politice definitive a problemei transnistrene".

Declarația a fost adoptată în cadrul unei ședințe lărgite a Guvernului, consacrate evoluției evenimentelor din zona de est a țării, la ședință participînd și Președintele Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii l-a decorat pe Iurie Bucinschi, consilier în domeniul dezvoltării sociale al Prim-ministrului RM, cu medalia "Meritul Civic".

Șeful statului a semnat două decrete privind numirea unor ambasadori, prin cumul:

  • Natalia Gherman, Ambasador al Republicii Moldova în Regatul Suediei, a fost numită, prin cumul, în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Moldovei în Regatul Norvegiei;
  • Victor Postolachi, Ambasador al Republicii Moldova în Republica Austria, a fost numit, prin cumul, în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Moldovei în Republica Slovacă, cu reședința la Viena, a relatat agenției MOLDPRES serviciul de presă al Președinției.

3.2. Întrevederi. Ședințe. Declarații

Ședință în problema relațiilor cu Federația Rusă

Vladimir Voronin a convocat o ședință cu factori de decizie din cadrul Parlamentului, Guvernului, MAEIE și Președinției, în cadrul căreia au fost discutate căile de soluționare a relațiilor moldo-ruse. La întrunire a participat și Vasile Sturza, Ambasadorul Moldovei la Moscova, care a declarat ulterior că s-au discutat evoluțiile situației din regiunea transnistreană, neînțelegerile apărute în acest context între Moldova și Federația Rusă, precum și pregătirile pentru vizita la Moscova a Președintelui Republicii Moldova.

Întrevedere cu ambasadorul SUA

La întîlnirea cu Heather Hodges, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al SUA în Republica Moldova, Vladimir Voronin a apreciat înalt contribuția Statelor Unite în internaționalizarea conflictului transnistrean, amplificarea interesului structurilor europene și internaționale față de soluționarea diferendului. Heather Hodges a menționat că evoluțiile din Moldova în ultimul an sînt tot mai prezente pe agenda SUA, care sprijină acțiunile de ultimă oră ale autorităților de la Chișinău, orientate spre soluționarea politică definitivă a problemei transnistrene, combaterea corupției și atingere a unor înalte standarde de dezvoltare democratică, economică și socială.

Colaborare cu Estonia

În cadrul Forumului economic moldo-estonian, care s-a desfășurat la Chișinău în perioada vizitei Președintelui Estoniei, Vladimir Voronin s-a expus pentru dezvoltarea plenară a relațiilor comercial-economice bilaterală, intensificarea activității agenților economici moldoveni pe piața estoniană. Arnold Ruutel a menționat că Estonia susține procesele de reformare din Republica Moldova și aspirațiile ei spre integrare europeană, iar oamenii de afaceri și investitorii estonieni sînt deschiși pentru colaborare cu partenerii din Moldova.

Întîlnire cu businessmani ruși

Președintele Republicii Moldova i-a primit pe președintele holdingului rus "Vinnîi Mir" și pe președintele Uniunii Participanților la Piața Produselor Alcoolice din Federația Rusă. Serviciul de presă al Președinției a comunicat că în cadrul întrevederii au fost examinate problemele simplificării procedurii de certificare a producției alcoolice din Moldova și de pregătire a ei pentru export în Federația Rusă. Părțile au menționat faptul că în pofida dificultăților apărute, exportul vinurilor și divinurilor moldovenești în primele două luni ale anului curent nu au avut de suferit.

Participare la Conferința Uniunii Stîngii Unite a Parlamentului European

Vladimir Voronin a participat la lucrările Conferinței "Uniunea Europeană și noii vecini", care și-a ținut lucrările în Chișinău, la inițiativa Grupului Stîngii Unite a Parlamentului European. În cadrul forului, șeful statului a menționat că politica spre integrarea europeană a Moldovei nu este caracteristică forțelor de stînga din spațiul ex-sovietic, dar există mai multe momente care i-au determinat pe comuniștii din Republica Moldova să aleagă conștient calea spre Europa. Cauzele principale ar fi lipsa alternativelor viabile, în locul eurointegrării propunîndu-se doar: "dezlănțuirea capitalismului corupt, cu o democrație doar nominală", "naționalismul xenofob agresiv" și "păstrarea stării de dezbinare a țării, persistența conflictului transnistrean, precum și încercările de a soluționa acest conflict prin a impune Moldovei o prezență militară sau alta".

Perfecționarea mecanismului acordării concediilor de boală

În cadrul unei ședințe convocate la Președinție a fost discutată situația în sfera acordării concediilor medicale și plății indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă. Conform unor date prezentate, în anul 2005 cheltuielile bugetare în domeniu au crescut cu peste 230 milioane de lei, fiind cu peste 40% mai mari decît în anul 2004. S-a menționat că situația creată este datorată imperfecțiunii legislației în domeniu și faptului că reglementările respective nu stimulează angajatorii și angajații să reducă cheltuielile legate de îmbolnăviri. Vladimir Voronin a solicitat Ministerului Sănătății și Protecției Sociale să stabilească un control strict asupra procesului de acordare a buletinelor medicale, iar factorilor de decizie din Guvern și Parlament să elaboreze modificări ale legislației în domeniu.

Preocupări vizînd privatizarea și gestionarea patrimoniului public

Președintele Moldovei a prezidat o ședință dedicată problemei privatizării și gestionării patrimoniului statului, în cadrul căreia a fost analizată situația în domeniu, perspectiva deetatizării obiectivelor incluse în Programul de stat de privatizare pentru anii 1997-1998, a cărui aplicare a fost extinsă pînă la finele anului 20063. Referindu-se programul de privatizare pentru etapa următoare, Vladimir Voronin a subliniat necesitatea diversificării metodelor și principiilor de înstrăinare a patrimoniului, crearea condițiilor pentru valorificarea eficientă a activelor economice publice.

Cooperativele agricole - forme optime de organizare a activității în agricultură

Participînd la reuniunea conducătorilor cooperativelor agricole, organizată de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Președintele Republicii Moldova a reiterat interesul statului pentru susținerea producătorilor agricoli, declarînd că cooperativele de producție sînt o formă optimă de organizare a activității în agricultură. Cooperativele urmează a fi dezvoltate pe o bază nouă, în conformitate cu principiile economiei de piață și cu realitățile economice, dar să contribuie la consolidarea terenurilor agricole, ceea ce permite aplicarea tehnologiilor avansate și creșterea soiurilor înalt productive.

Declarația privind participarea la Programul "Provocările mileniului"

Conform textului declarației, autoritățile Moldovei au solicitat ca potențialele resurse de care va beneficia țara în cadrul Programului să fie direcționate pentru prevenirea și combaterea corupției, fenomen care subminează dezvoltarea durabilă și valorile democratice, descurajează procesul de atragere a investițiilor străine, provoacă majorarea costurilor tranzacțiilor, distorsionează mecanismele economiei de piață, etc. Se anunță despre faptul că un grup de lucru format din reprezentanții autorităților publice, mediului de afaceri, societății civile a elaborat un plan de acțiuni ce include atît măsuri concrete orientate spre sporirea capacității instituționale a organelor publice antrenate în prevenirea și combaterea corupției, cît și un set larg de acțiuni ce presupun participarea activă în aceste procese a societății civile, mediului de afaceri, reprezentanților mass-media, plan apreciat de către partea americană drept foarte ambițios și de a căruia realizare cu succes constituie o responsabilitate notorie comună a organelor puterii și a întregii comunități. Șeful statului cheamă toată societatea, reprezentanții organelor administrației publice, opoziției, mediului de afaceri, societății civile să participe activ în realizarea angajamentelor de combatere a corupției, asumate în cadrul Programului "Provocările Mileniului".


1 Actualmente art.5 alin.(3) din Legea 633/15.11.2001 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și de finanțare a terorismului prevede că CCCEC nu i se comunică necondiționat operațiunile care se efectuează de către nerezidenți în instituțiile financiare din Republica Moldova sau în filialele și sucursalele băncilor străine autorizate în RM

2 Conform Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat, pensia deputaților și membrilor de Guvern trebuie să se calculeze în mărime de 75% din suma tuturor plăților lunare, stabilite în noua Legea cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar și ar constitui astfel peste 5000 de lei. Indexarea de 15,7% la această sumă va constitui peste 750 de lei, în timp ce mărimea medie a pensiilor pentru limită de vîrstă nu depășește 500 de lei (pensia minimă indexată pentru limită de vîrstă va constitui de la 1.04.2006 doar 336 lei).

3 În anul 2005 a fost vîndută proprietate de stat în valoare de 65 milioane de lei, deși au fost planificate în buget 127 de milioane lei. În anul 2004 bugetul a acumulat în rezultatul privatizării doar 61 milioane lei. Pentru anul 2006 se prevede acumularea în buget a doar 28 milioane de lei, deși în Programul de privatizare aplicabil pe tot anul rămîn incluse astfel de întreprinderi ca: S.A."Tutun-CTC" (nominalul acțiunilor (n.a.) - 101539640 lei), S.A."Franzeluța" (n.a. - 19655120 lei), S.A."Viorica-Cosmetic" (n.a. - 17013620 lei), S.A."RED Nord" (n.a. - 90794620 lei) etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Inflația din acest an va fi determinată în mare parte de prețul gazelor și recolta agricolă...

    Pe parcursul ultimilor 4-5 ani, inflația în martie nu a întrecut nivelul de 1%. Cu toate acestea, luna martie din acest an amenință să fie o tristă excepție în acest sens. Creșterea tarifelor la gaze se va solda cu creșterea prețurilor aproape la toate mărfurile. Respectiv și cheltuielile gospodăriilor casnice se așteaptă să crească, în special din cauza scumpirii gazelor. În plus, ca urmare a condițiilor climaterice nefavorabile din această iarnă pentru mai multe tipuri de culturi este lesne de prognozat că vor crește prețurile pentru majoritatea produselor agricole.

    O bună parte din culturile cerealiere au fost compromise, generînd și o creștere de prețuri...

    Guvernul s-ar putea ca și în acest an să intervină administrativ pe piața cerealieră după ce în 2003 recolta de cereale a fost ceva mai mare de 100 mii tone și acesta a fost nevoit să recurgă la mai multe metode pentru a asigura necesitățile interne, necesități care nu întotdeauna au mulțumit agenții economici și consumatorii. Motivul este simplu - gerurile din această iarnă au compromis în mare parte culturile cerealiere de toamnă. Datele Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare arată că au fost compromise peste 90% din suprafețele de cereale și pînă la 45% din terenurile cu grîu. Pentru reînsemînțarea terenurilor fermierii locali au nevoie de 14,6 mii tone de semințe de orz și 1,36 mii tone de material semincer de grîu.

    Potrivit Bursei de Mărfuri a Moldovei, culturile cerealiere s-au scumpit cu peste 10% în medie în perioada 1-24 martie a.c.. În perioada de referință prețul soii a crescut cel mai mult - cu 25 USD, pînă la 225,5 USD/tonă, grîul furajer s-a scumpit cu 14 USD (110 USD), orzul furajer cu 9 USD (113 USD), iar porumbul cu 8 USD, pînă la 91 USD tona. Sămînța de floarea-soarelui este unica cultură care s-a ieftinit cu 7 USD per tonă, pînă la 215 USD.

2. Piața muncii

    În ianuarie-februarie 2006 salariul mediu în economie a crescut cu cca 26%...

    Pentru perioada ianuarie-februarie 2006 salariul mediu lunar în economia națională a constituit 1417 lei (109 USD) și s-a majorat cu 26% față de primele două luni ale anului 2005. Cel mai mare salariu a continuat să-l primească angajații din domeniul finanțelor - 3220 de lei, urmați de cei din ransporturi și comunicații - 2118 lei, industrie - 1812 lei și construcții - 1751 lei.

    Totodată, cel mai mic salariu mediu lunar l-au primit agriculturii și silviculturii - 608 lei, angajații din sistemul sănătății și asistenței sociale - 1137 lei și învățămîntului - 1156 lei. Pe parcursul lui 2006 va fi negociat și stabilit un nou cuantum al salariului tarifar pentru prima categorie de calificare în sectorul real al economiei, salariu care astăzi constituie 550 de lei.

    Salariul mediu în unele sectoare ale economiei (ian.-feb. 2006)

3. Sectorul real

    Sectorul industrial a înregistrat o creștere de 1,3% în primele două luni ale anului...

    Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS) în primele două luni ale anului (ianuarie-februarie) 2006 întreprinderile industriale din Moldova au fabricat producție în valoare de cca 3,16 miliarde lei (peste 200 milioane euro), sectorul industria înregistrînd o creștere de 1,3% față de primele două luni ale anului 2005. Creșterea s-a datorat în mare parte industriei alimentare și a băuturilor unde s-a înregistrat o majorare a volumului de producție la prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor, la prelucrarea și conservarea cărnii și produselor din carne, pîinii și produselor de patiserie, fabricarea produselor lactate.

    ...iar strategii moldoveni elaborează proiecte menite să crească importanța sectorului

    Colaboratorii Academiei de Științe a Moldovei (AȘM) în colaborare cu funcționarii Ministerului Industriei și Infrastructurii și cei ai Economiei și Comerțului au elaborat un proiect cu privire la Politica Industrială a Republicii Moldova pentru perioada 2006-2016. Proiectul a fost făcut public pe site-ul AȘM și va fi discutat în timpul apropiat în cadrul unui seminar național. Acesta este un document de planificare strategică și include principiile de bază, obiectivele, și prioritățile politicii de stat în domeniul industriei. Scopul strategic al "Politicii industriale" a statului stipulată în proiect este formarea unui sector industrial al economiei tehnologic avansat, eficient și competitiv, racordat la standardele europene.

    În același timp, în următorii 10 ani creșterea producției agricole este estimată 5-7% anual...

    În același timp, strategia de dezvoltare a sectorului agroalimentar pentru anii 2006-2015 prevede o creștere anuală a producției agricole cu 5-7%, majorarea ponderii producției agricole prelucrate pînă la 20% și a producției ecologice pînă la 10%. Strategia mai spune că aceste creșteri trebuie să coreleze cu majorarea pînă în 2015 a veniturilor reale a lucrătorilor din sectorul agricol pînă la 85% față de media pe economie. Strategia propune cîteva ramuri prioritare cum ar fi producerea sfeclei de zahăr, sectorul zootehnic etc., ramuri care vor beneficia de subvenții din partea statului. În ultima perioadă, decapitalizarea sectorului agroalimentar are o influență negativă asupra proceselor care au loc în această ramură . Activele proprietarilor terenurilor agricole deși au crescut de 5 ori, constituie doar 4,9% din investițiile totale în capitalul fix care au contribuit la formarea PIB pentru 2006.

    Pe de altă parte rentabilitatea întreprinderilor agricole constituie doar 2,7%...

    Profitabilitatea în agricultură s-a redus substanțial: din cele 15 grupe de mărfuri, analizate în cadrul sistemului de statistică, doar 8-9 sînt profitabile; iar din cele 11,8 mii întreprinderi de exploatații agricole care funcționează actualmente în complexul agroalimentar din țară numai 50% sînt profitabile. Nivelul mediu de rentabilitate a unităților agricole constituie doar 2,7%. Această situație este motivată inclusiv prin utilizarea irațională a terenurilor.

    FMI anunță o creștere economică mondială record pentru acest an...

    Experții Fondul Monetar Internațional (FMI) prognozează în 2006 o creștere economică globală de 4,8%. Aceasta va depăși nivelul de 4,3%, estimat anterior de FMI, ca urmare a unei îmbunătățiri a situației economice în Europa și Japonia. În opinia celor de la FMI conjuctura economică din lume este foarte prolifică, astfel încît impactul negativ al prețului petrolului asupra creșterii producției și influența acestuia asupra inflației va fi contrabalansat de ratele scăzute ale dobînzilor și de efectele benefice ale globalizării. Guvernul de la Chișinău estimează pentru acest an o creștere economică de 6,5%, față de 7,1%, înregistrată în 2005 și 7,3% în 2004. Pe de lată parte, experții independenți prognozează o creștere economică de 6%, iar instituțiile internaționale de 5,0-5,5%. Cererea internă ar putea creste și în 2006, iar datorită creșterii consumului local, exporturile vor influența în mai mică măsură evoluția PIB, per ansamblu.

4. Sectorul financiar-bancar

    Sistemul bancar și-a încetinit creșterea...

    Potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei (BNM) pentru ianuarie-februarie 2006 evoluția sectorului bancar a fost mai lentă față de aceiași perioadă din 2005. Activele totale ale băncilor au crescut în primele două luni ale anului mai lent decît în perioada respectivă a anului, iar depozitele și creditele au înregistrat o creștere nesemnificativă. Acestea au crescut, în ianuarie-februarie, cu 1,42% - pînă la 18,2 miliarde lei (peste 1,4 miliarde USD). S-au redus ușor atît ponderea creditelor acordate, cît și a depozitelor. Reducerea depozitelor, este probabil generată de diminuarea ratelor dobînzilor la depunerile populației.

    Unul dintre indicatorii de bază, capitalul de gradul I, care are menirea de a acoperi eventualele pierderi financiare, a crescut cu mult mai rapid decît activele, respectiv cu 4,6%, pînă la peste 3 miliarde lei (230,7 milioane USD). Creșterea acestui indicator servește de fapt la consolidarea stabilității pe ansamblul băncilor și deci a protecției intereselor deponenților. Ponderea activelor în valută în totalul activelor este de 43,3% și s-a redus în lunile ianuarie-februarie cu 0,35%.

    Diferența dintre dobînda aplicată de băncile comerciale pentru depozite față de cea pentru credite rămîne a fi încă mare atît în lei, cît și în valută străină: cca 8 p.p. în cazul persoanelor fizice și aproximativ 6,5 p.p. în cazul persoanelor juridice. În februarie, în cazul persoanelor juridice, situația a evoluat destul de favorabil, ratele dobînzii au crescut destul de mult, cu 3,28 p.p. la depozitele în lei și cu 0,68 p.p. la depozitele în valută străină. Totodată, rata dobînzii pentru creditele acordate a crescut nesemnificativ. Rata dobînzii a scăzut, în cazul persoanelor fizice, atît la credite în lei, cît și la depozitele în lei cu 0,36 p.p. și respectiv 0,26 p.p. În cazul creditelor în valută, rata dobînzii s-a majorat cu 0,03 p.p., iar la depozitele în valută rata a scăzut cu 0,16 p.p.

    Ratele dobînzii la depozite în lei și valută (ian.-feb. 2005 față de ian.-feb. 2006) Ratele dobînzii la credite în lei și valută (ian.-feb. 2005 față de ian.-feb. 2006)

    Sursa: BNM și calculele noastre

    Leul moldovenesc s-a depreciat cu cca 1% față de dolar și euro în T1'2006…

    În primul trimestru (T1'2006) al anului cursul oficial al leului moldovenesc s-a depreciat cu cca 1% în raport cu dolarul american, de la 12,8320 MDL pentru 1 USD, la sfîrșitul lui decembrie 2005, pînă la 13,0015 MDL pentru 1 USD, la sfîrșitul lunii martie. În același timp, și cursul oficial mediu al leului moldovenesc față de euro s-a depreciat cu cca 1% de la 15,4251 MDL/Euro la sfîrșitul lui decembrie 2005 la 15,6468 MDL/Euro la sfîrșitul lui martie 2006.

    Conform datelor BNM, rulajul total al tranzacțiilor încheiate contra MDL pe piața valutară internă în febuarie 2006 a fost de cca 450 milioane USD, în creștere cu 0,3% celui înregistrat în ianuarie 2006. Cumpărările de valută străină pe piața valutară internă pe parcursul lunii februarie a.c. au constituit 222 milioane USD, iar vînzările - 230 milioane USD. Din rulajul total al tranzacțiilor, 70% au revenit cotei de operații cu USD, 25,5% - cotei de tranzacții în euro, în ruble rusești - 4%, iar în hrivne ucrainene și lei românești - cîte 0,3%.

    Cursul oficial de schimb al leului față de dolar și euro (sfîrșit de perioadă)

    Sursa: BNM si calculele noastre

5. Climatul de afaceri

    Investițiile străine directe au constituit cca 9% din PIB în 2005...

    În Republica Moldova anul trecut au fost plasate investiții străine directe (ISD) în valoare de 260,3 milioane USD sau cca 9% din PIB, acesta fiind de fapt și cel mai mare de ISD din ultimii 15 ani. Față de anul 2004 nivelul ISD a consemnat o creștere cu 7,7%. Volumul ISD a constituit în 2004 cca 240 milioane USD, în 2003 - 102 milioane USD, în 2002 - 166 milioane USD, iar în 2001 - 114 milioane USD. Potrivit statisticii în 2005 în Moldova au fost înregistrate 721 întreprinderi cu capital străin, fiind în creștere cu 65% față de anul precedent, iar numărul total al firmelor cu capital străin a atins 4 324 unități la începutul a.c.

    ...pe cînd în Țările Baltice ponderea ISD în PIB este de cca 30%

    Pe de alte parte, ponderea medie a ISD în Țările Baltice este de cca 30% din PIB. Cel mai mare investitor străin în Moldova este Rusia, care a plasat între anii 1994-2005 cca 147 milioane USD, urmată de Spania - 81 milioane USD și SUA - 61 milioane USD. În clasamentul celor 15 mari investitori mai intră Olanda (59 milioane USD), Germania (31 milioane USD), Franța (30 milioane USD), România (27 milioane USD), Elveția (17 milioane USD), Marea Britanie (15 milioane USD), Irlanda (15 milioane USD), Grecia (14 milioane USD), Liechtenstein (13 milioane USD), Malta (12 milioane USD), Turcia (12 milioane USD) și Cipru (11 milioane USD).

    Valoarea investițiilor străine directe (ISD) plasate în Moldova

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

SUA, OSCE și UE sprijină instituirea regimului vamal moldo-ucrainean

Republica Moldova și Ucraina continuă să aplice regimul vamal unificat instituit la 3 martie la frontiera moldo-ucraineană, inclusiv pe segmentul transnistrean, potrivit căruia doar mărfurile însoțite de specimenele vamale moldovenești pot trece frontiera. SUA, OSCE și UE au sprijinit implementarea măsurilor moldo-ucrainene și au condamnat încercările autorităților transnistrene de a crea impresia unei blocade economice a regiunii prin obstrucționarea activităților comerciale externe ale regiunii. În mod deosebit regimul vamal nou instituit a fost sprijinit de mai multe state membre ale UE (Marea Britanie, Portugalia, Letonia etc.), precum și de către cele mai importante instituții ale UE, care au emis în ultimele săptămîni o serie de declarații în acest sens. Anterior, Javier Solana, Înaltul Reprezentant pentru Politica Externă și de Securitate Comună a UE a calificat măsurile luate de Ucraina drept "foarte importante pentru stabilirea unui regim ordonat la hotarul moldo-ucrainean, care pentru UE este foarte important".

Federația Rusă cere suspendarea regimului vamal moldo-ucrainean

În același timp, autoritățile transnistrene și Federația Rusă continuă să califice acțiunile Moldovei și Ucrainei drept "blocadă economică". Șirul de declarații făcute de ministerul de Externe de la Moscova și Duma de Stat, în care acestea au condamnat măsurile vamale ale Ucrainei și a Moldovei, a fost încheiat de către Ambasadorul Federației Ruse în RM, Nicolai Riabov, care a ținut la 20 martie o conferință de presă la Chișinău. Riabov a calificat regimul vamal moldo-ucrainean drept "acțiune politică", care are drept scop schimbarea puterii politice de la Tiraspol cu una mai "receptivă". Potrivit lui Riabov, pentru a realiza acest lucru, Chișinăul vrea mai întîi să stabilească controlul asupra întregii activități economice externe a Transnistriei, să submineze bazele formării bugetului acesteia și să aducă situația în pragul unei crize sociale. "Creșterea tensiunii în jurul Transnistriei, cauzată de conectarea directă a Ucrainei la încercările Moldovei de a obține includerea regiunii în spațiul său economic în afara procesului de negocieri trezește îngrijorarea profundă a Rusiei", a declarat Riabov. Avertizînd asupra consecințelor distructive politice și economice precum și posibilei destabilizări a situației atît din Transnistria, cît și din întreaga regiune, diplomatul rus a chemat la suspendarea noului regim vamal și la desfășurarea unor negocieri între părți.

Aceste și alte afirmații făcute de diplomatul Riabov au provocat o reacție dură atît din partea oficialilor de la Chișinău, cît și mai ales din partea opiniei publice moldovenești. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a RM a calificat drept "inacceptabil" comportamentul Ambasadorului rus și a expediat un mesaj MAE de la Moscova în care se afirmă că declarațiile diplomatului rus au "un caracter vădit tendențios și nu se încadrează în practica dialogului diplomatic dintre două state suverane". Ambasadorul Moldovei în Federația Rusă, Vasile Sturza, a fost convocat la Chișinău pentru consultări.

Rugat să comenteze afirmațiile diplomatului rus, Ambasadorul Ucrainei în RM, Piotr Cialîi, a declarat în cadrul unei conferințe de presă la Chișinău că propunerea lui Riabov de a include problemele legate de înregistrarea agenților economici transnistreni la Chișinău pe agenda negocierilor în format "5+2" este lipsită de sens deoarece problemele de țin de ordinea la hotarul țării țin de dreptul intern, dar și de responsabilitatea fiecărui stat în parte. În cadrul aceleiași conferințe de presă, Cialîi a infirmat zvonurile potrivit cărora după alegerile parlamentare Ucraina va revoca decizia cu privire la regimul vamal de la frontiera cu RM. "Garantul poziției adoptate, ca și garantul Constituției Ucrainei în întregime este președintele țării", a mai declarat ambasadorul ucrainean.

"Criza umanitară" din Transnistria - acțiune propagandistică

Pe de altă parte, autoritățile transnistrene continuă să autoizoleze regiunea pentru a crea impresia unei "blocade economice" din partea Ucrainei și Moldovei și a arăta consecințele "umanitare" nefaste ale acesteia asupra regiunii. Astfel, autoritățile transnistrene permit în mod intermitent intrarea mărfurilor ucrainene în Transnistria, intimidează antreprenorii transnistreni care s-au înregistrat sau vor să se înregistreze în Republica Moldova, cresc în mod artificial prețurile la produsele de consum curent etc. Neplata la timp a salariilor bugetarilor și a pensiilor, precum și alte probleme de ordin social cu care se confruntă regimul separatist de mai mult timp, sînt puse în seama așa-zisei blocade. Potrivit ziarului "Novaia Gazeta", dă de bănuit staționarea întreprinderilor care sînt înregistrate în Moldova, ca de exemplu combinatul de ciment din Rîbnița, iar salariații și pensionarii sînt somați să participe la protestele de stradă împotriva "blocadei" contra unor remunerări bănești. Speculațiile autorităților de la Tiraspol cu privire la existența unei "crize umanitare" în regiune sînt susținute de către Federația Rusă, care a trimis Transnistriei o caravană de 23 de camioane cu ajutor umanitar în formă de medicamente și produse alimentare. Tranzitarea teritoriului ucrainean de către caravana rusească a provocat un adevărat război diplomatic ruso-ucrainean, după ce Ucraina a cerut ca, caravana să meargă doar pe timpul nopții, iar de pe camioane să fie scoase orice însemne.

În același timp, la 23 martie, MAEIE a dat publicității o Declarație în care condamnă tentativele de autoizolare a regiunii de către regimul transnistrean și neagă existența unei "crize umanitare" în regiune, calificînd acțiunile Tiraspolului drept "propagandistice" și menite să inducă în eroare populația locală și să tensioneze artificial situația din stînga Nistrului. "Este cu atât mai mult regretabil faptul că aceste pseudo argumente ale Tiraspolului sînt acceptate de către unele cercuri influente din Federația Rusă. Interpretările acestor cercuri privind situația din regiunea transnistreană a Republicii Moldova sunt tendențioase și în deserviciul populației din stânga Nistrului," se mai afirmă în Declarația MAEIE.

Misiunea UE de asistență la frontieră sprijină Ucraina

Generalul Ferenc Bamfi, Șeful Misiunii UE de Asistență la frontiera moldo-ucraineană, a negat existența unei crize umanitare în Transnistria în cadrul celei de-a 4 ședințe de coordonare a Misiunii UE care a avut loc la 23 martie la Chișinău. Generalul Bamfi a declarat că situația în Transnistria este pașnică, și că regiunea are destule produse alimentare pentru toți locuitorii. În Transnistria pot fi importate produse alimentare, traficul de pasageri este fluent, sînt blocate doar încărcăturile dedicate tranzitului. Companiile înregistrate în RM nu au posibilitatea să exporte mărfuri din cauza situației interne din regiune, însă angajații acestor întreprinderi continuă să-și primească salariile, a mai declarat Generalul Bamfi. Potrivit acestuia, decizia Ucrainei de a implementa regimul vamal unificat este una corectă și consecventă, iar actualul regim vamal corespunde standardelor internaționale și asigură legalitatea la frontieră. Eliminarea acestui regim ar fi un pas înapoi și ar însemna încălcarea procedurilor legale.

Făcînd bilanțul celor patru luni de activitate a misiunii, Bamfi a declarat că, cazurile de contrabandă înregistrate pînă acum la frontiera moldo-ucraineană sînt nesemnificative și că situația la frontieră se află sub control. Bamfi a mai spus că în viitorul apropiat serviciile vamale moldovenesc și ucrainean vor primi echipament și asistență tehnică pentru monitorizarea segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucrainene. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

La 16 martie raportorii APCE, Josette Durrieu și Egidijus Vareikis au avut o întîlnire de bilanț cu Președintele Moldovei, în cadrul căreia au menționat menținerea stabilității politice în Republica Moldova, factor care sporește esențial șansele realizării cu succes a Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Reprezentanții CE au subliniat necesitatea accelerării și intensificării activităților de promovare și realizare a reformelor democratice, ceea ce ar permite încetarea exercițiului de monitorizare și trecerea țării noastre la un nivel superior de cooperare în cadrul structurilor CE. Vladimir Voronin a exprimat recunoștință raportorilor APCE pentru interesul manifestat față de Moldova și i-a asigurat de interesul clar al autorităților de a se conforma exigențelor înaintate de Consiliul Europei. La conferința de presă consacrată bilanțului vizitei de monitorizare, raportorii APCE au declarat că elaborarea și implementarea pînă la finele lui iulie 2006 a unui un șir reforme ar permite onorarea angajamentelor pe care Moldova le are față CE.

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a cerut Guvernului Republicii Moldova să prezinte, în cel mult două luni, observațiile sale în dosarul președintelui Consiliului Băncii Comerciale "Victoriabank". După prezentarea argumentelor Guvernului, părțile vor fi chemate pentru a-și comenta afirmațiile și va fi luată hotărîrea cu privire la admisibilitatea dosarului.

La 21 martie CEDO a pronunțat încă două decizii de condamnare a Moldovei1:

  • în cazul "Lupăcescu ș.a. v. Moldova" Curtea a stabilit compensații materiale și morale în sumă de peste 11 mii Euro;
  • în cazul "Josan v. Moldova", Curtea a acordat 18 mii Euro compensații materiale și morale.

Responsabilii Mitropoliei Basarabiei au acționat Guvernul Republicii Moldova la CEDO, pentru nerespectarea deciziei definitive a Curții Supreme de Justiție a Moldovei, conform căreia, Biserica "Acoperământul Maicii Domnului" din Florești ar fi subordonată Mitropoliei Basarabiei. Conform declarațiilor secretarului Mitropoliei Basarabiei, autoritățile administrației publice din orașul Florești ignoră decizia Curții Supreme de Justiție și încearcă forțat să treacă biserica nominalizată în subordinea Mitropoliei Moldovei. Reprezentanții administrației raionale Florești afirmă că nu se implică în conflictul respectiv, iar intervențiile forțelor de ordine au scopul de a asigura ordinea publică și securitatea enoriașilor, indiferent de apartenența confesională.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Parlamentul European (PE) a adoptat la 16 martie o Declarație cu privire la drepturile omului în Moldova și, în particular, în Transnistria. Documentul apreciază că Politica Vecinătății Europene recunoaște aspirațiile europene ale Moldovei și că UE a făcut recent pași importanți în vederea intensificării angajamentului față de Republica Moldova și căutarea unor soluții privind conflictul transnistrean. Rezoluția PE2:

  • condamnă represiunea, hărțuirea și intimidarea de către regimul transnistrean a reprezentanților presei independente, a cetățenilor care critică autoritățile autoproclamatei republici transnistrene, a membrilor ONG și a opoziției;
  • se cere autorităților moldovene să continue efortul lor în vederea finisării detenției arbitrare și ilegale a lui Andrei Ivanțoc și Tudor Petrov-Popa și să asigure eliberarea lor imediată; sînt îndemnate autoritățile ruse să folosească toate mijloacele necesare în vederea curmării detenției celor doi deținuți;
  • solicită autorităților moldovene să asigure o procedură de apel transparentă și în conformitate cu normele legale internaționale în examinarea dosarului fostului ministru al apărării Valeriu Pasat;
  • exprimă suportul puternic și continuu întru susținerea eforturilor autorităților moldovene în vederea implementării Planului de Acțiuni ca parte a politicii de vecinătate a UE, se cere Comisiei Europene și Consiliului European să susțină autoritățile moldovene în procesul de democratizare și să utilizeze mijloace diplomatice în vederea slăbirii regimului ilegal și autoritar din Transnistria;
  • îndeamnă Guvernul Moldovei să continue procesul reformelor în vederea progresării statului de drept și combaterii corupției în instituțiile statului în conformitate cu angajamentele ce reies din Planul de Acțiuni precum și să mărească eforturile în vederea luptei împotriva oricăror manifestări a traficului cu ființe umane;
  • salută cooperarea constructivă între diferite partide politice în Parlamentul Moldovei, recunoaște importanța reformelor cu privire la independența judecătorească, serviciilor de securitate, legislației electorale și a Curții de Conturi; cheamă la întărirea sistemului judecătoresc, accentuează importanța implementării acestor și altor reforme fără întîrziere;
  • salută implementarea Declarației Comune a prim miniștrilor Moldovei și Ucrainei, îndeamnă agenții economici transnistrene să se înregistreze la autoritățile competente din Chișinău;
  • cheamă Rusia să înceteze imediat suportul regiunii transnistrene, să reafirme susținerea integrității teritoriale a Moldovei, să-și retragă trupele militare și armamentul conform deciziilor luate la Summitul OSCE de la Istanbul din 1999 etc.

La 20 martie Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a difuzat o declarație de apreciere a poziției adoptate de către UE, SUA, OSCE în contextul implementării Declarației Comune a premierilor RM și Ucrainei din 30 decembrie 2005, în cuprinsul căreia este salutată poziția adoptată și exprimată profundă mulțumire vis-a-vis de sprijinul acordat în vederea susținerii eforturilor Republicii Moldova de a soluționa pe cale pașnică conflictul transnistrean. MAEIE remarcă rolul important pe care îl are Misiunea UE de Asistență la Frontieră în procesul de monitorizare a implementării Declarației Comune și în dezvoltarea unui regim de frontieră eficient și transparent. Ministerul reiterează că acțiunile comune dintre RM și Ucraina se înscriu în contextul dorinței ambelor state de a utiliza standarde europene în toate domeniile, reliefînd aspirațiile comune de aderare la comunitatea europeană.

La 23 martie s-a desfășurat a patra reuniune de coordonare a Misiunii UE de asistență la Frontiera dintre Republica Moldova și Ucraina. Conducătorul Misiunii a declarat că pe parcursul lunii februarie au fost deconspirate mai multe tentative de contrabandă peste frontieră a țigărilor, drogurilor, cărnii congelate, dar cazurile respective au fost nesemnificative, iar situația este ținută sub control. S-a mai anunțat că serviciile vamale din Moldova și Ucraina vor primi echipament și asistență tehnică pentru monitorizarea segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucraineane.

Republica Moldova - România

În perioada 14-17 martie 2006 la Chișinău s-a aflat în vizită oficială Radu de Hohenzollern-Veringen, reprezentantul special al Guvernului României pentru Integrare, Cooperare și Dezvoltare Durabilă. Întîlnirile avute de trimisul Guvernului României și Forumul oamenilor de afaceri care s-a desfășurat în cadrul vizitei, au vizat, în temei, colaborarea bilaterală în domeniul comercial-economic, oamenii de afaceri din România exprimînd un interes deosebit pentru dezvoltarea colaborării cu parteneri din Republica Moldova, în special după aderarea statului vecin la Uniunea Europeană și apariția noilor oportunități de dezvoltare a relațiilor economice. În cadrul vizitei la Chișinău, principele Radu de Hohenzollern-Veringen a avut întrevederi cu Președintele și vicepreședintele Parlamentului, cu Prim-ministrul, Ministrul Economiei și Comerțului, Ministrul Apărării.

Vasile Blaga, Ministrul administrației și internelor din România, a declarat că de la 1 noiembrie 2006 cetățenii Republicii Moldova vor putea intra în România cu vize. Declarația a fost făcută în cadrul ceremoniei de semnare a Protocolului privind aplicarea Acordului de readmisie dintre Republica Moldova și România, ministrul român afirmînd că sînt nevoiți să introducă aceste măsuri "fără bucurie, în baza angajamentelor pe care și le-a asumat în vederea aderării la UE". Vasile Blaga a reiterat că autoritățile României întreprind eforturi pentru ca cetățenii Moldovei să beneficieze de un tratament preferențial în obținerea vizelor, pentru a nu limita libertatea de mișcare, că vize nu vor fi necesare pentru deținătorii pașapoartelor diplomatice și de serviciu. Ulterior declarației făcute de ministrul român, reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova au afirmat că vizele de intrare pentru cetățenii moldoveni care doresc să călătorească în România nu vor fi introduse mai devreme de 1 ianuarie 2007. Șeful Direcției Afaceri Consulare al MAEIE a declarat că în prezent proiectul de acord privind regimul de vize, înaintat de partea română este în faza de examinare și avizare.

Protocolul privind aplicarea Acordului de readmisie între România și Republica Moldova semnat pe 23 martie 2006 de către miniștrii de interne ale celor două țări, prevede obligația Moldovei de a accepta readmisia propriilor cetățeni și a tuturor imigranților clandestini, dacă au fost depistați în România. Procedurile respective pot avea semnificație deosebită odată cu aderarea României la UE, ceastă țară devenind una de destinație pentru potențialii imigranți ilegali.

Ministrul Afacerilor Interne al Republicii Moldova a solicitat omologului său român "instituirea unui mecanism eficient care ar preveni cazurile de acordare a cetățeniei române în baza unor acte false". Gheorghe Papuc s-a referit la cazurile de solicitare a cetățeniei române de către reprezentanți ai lumii interlope originari din Moldova care urmăresc scopul de a se eschiva de la răspunderea penală pe teritoriul țării. Cei doi miniștri au convenit la elaborarea unui mecanism de schimb informațional în scopul stabilirii veridicității actelor depuse de cetățenii moldoveni.

Ministrul de Externe al României Mihai Răzvan Ungureanu a declarat că aparenta criză din regiunea transnistreană este urmarea unei false politici a regimului separatist. Ungureanu a apreciat că înțelegerea la care s-a ajuns între Ucraina și Republica Moldova în legătură cu controlul tranzitului de mărfuri pe segmentul transnistrean de graniță aduce o clarificare într-o chestiune foarte dificilă. Ministrul a reiterat că România nu este mulțumită de ritmul negocierilor în formatul "5+2", această opinie este împărtășită și de UE.

Președintele României Traian Băsescu, a declarat la Bruxelles, unde a participat ca invitat la reuniunea liderilor Partidului Popular European, că integrarea statelor din Balcanii de vest și Republica Moldova în Acordul de Liber Schimb Central-European (CEFTA) "este o soluție pe care Partidul Popular European o vede drept mijloc de accelerare a pregătirii acestor țări pentru integrarea in UE".

Republica Moldova - Federația Rusă

Declarațiile Ambasadorului Federației Ruse în Moldova

În cadrul unei conferințe de presă ținută pe 20 martie, Ambasadorul Federației Ruse în Republica Moldova, a făcut mai multe declarații ce au generat ulterior reacții serioase din partea autorităților Moldovei și a unor forțe politice. Nicolai Riabov a afirmat între altele că:

  • Republica Moldova ar fi responsabilă de declanșarea și nereglementarea conflictului transnistrean;
  • măsurile întreprinse în ultimul timp de Moldova au efecte nu doar asupra situației politice și sociale din regiunea separatistă, dar și asupra siguranței și stabilității întregii regiuni;
  • "Noul regim vamal la frontiera moldo-ucraineană afectează în mod direct aceste interesele legitime ale Rusiei", această țară avînd "interese legitime recunoscute în spațiul post-sovietic și în virtutea statutului ei de mare putere";
  • măsurile întreprinse de autoritățile Moldovei pentru reglementarea activității economice externe ar trebui "să respecte înțelegerile anterioare referitoare la Transnistria", care ar fi constitui și "condiții de primirea a Moldovei în Organizația Mondială a Comerțului";
  • Federația Rusă propune suspendarea măsurilor luate de Moldova și Ucraina pentru reglementarea operațiunilor de import-export ale agenților economici din Transnistria, elaborarea unui sistem de garanții "care nu ar putea fi modificat prin acțiuni unilaterale";
  • Întîlnirea între Președintele Moldovei și al Federației Ruse ar fi posibilă "după soluționarea mai multor probleme aflate pe masa comună, inclusiv cele referitoare la situația reglementării transnistrene";
  • Problema stabilirii noilor prețuri la gazele naturale "nu are nimic comun cu aplicarea noilor reglementări de trecere a frontierei moldo-ucrainene, deoarece a apărut cu mult înainte de aplicarea respectivelor reglementări.

Reacționînd la declarațiile făcute de Ambasadorul rus, fracțiunea PPCD în Parlament a propus elaborarea unei declarații a Parlamentului, în care să se ia atitudine față de poziția Rusiei și a reprezentantului acesteia în relațiile cu Republica Moldova. Reprezentanții fracțiunilor AMN și PCRM consideră că executivul și ministerul de externe trebuie să reacționeze la declarațiile Ambasadorului Riabov. Partidul Liberal (extraparlamentar) a propus declararea lui Riabov "persona non-grata" în Republica Moldova, iar statutul de garant al Federației Ruse în procesul de negocieri să fie schimbat în "parte la conflict".

Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a expediat o scrisoare Ministerului rus de externe, în care a fost expusă părerea vizavi de declarațiile făcute de ambasadorul Federației Ruse la Chișinău și s-a solicitat clarificarea dacă tot ce a menționat ambasadorul Riabov constituie viziunea sa personală sau poziția oficialităților ruse. Concomitent, la Chișinău a fost invitat pentru consultări Ambasadorul Republicii Moldova la Moscova, Vasile Sturza, cu care s-a discutat subiectul relațiilor moldo-ruse, inclusiv declarațiile făcute de Ambasadorul rus la Chișinău.

Acțiunile de sancționare din partea Federației Ruse

Duma de stat a Rusiei a cerut Comitetului pentru problemele CSI să solicite de la Guvernul și Ministerul de Externe al Federației Ruse informații despre "posibilitatea introducerii măsurilor limitative în privința migranților din Moldova și vestul Ucrainei".

Medicul sanitar principal de stat al Federației Ruse a declarat că vor fi luate măsuri drastice față de vinurile importate din Republica Moldova și Georgia, din cauza "apariției unor întrebări referitoare la indicii securității alimentare". Factorii responsabili în domeniul vinificației și controlului asupra producției alcoolice, precum și vinificatorii din Moldova afirmă că declarațiile medicului veterinar din Rusia sînt iresponsabile, deoarece standardele, exigențele și standardele de conținere în băuturile alcoolice a metalelor grele, pesticidelor și altor substanțe sînt respectate întocmai, vinurile moldovenești, potrivit standardelor europene, pot pretinde la categoria băuturilor ecologic pure.

Mass-media rusă comunică că Uniunea Viticultorilor și Vinificatorilor din Federația Rusă a solicitat Guvernului rus să inițieze o investigație antidumping în privința vinurilor moldovenești, o cerere în acest sens fiind remisă Premierului rus și ministrului Dezvoltării Economiei și Comerțului. Organizația respectivă, care are statut de ONG, afirmă că vinurile din Moldova fac concurență neloială pe piața rusă și Moscova ar trebui să majoreze taxele vamale la importurile acestor vinuri. În opinia oficialilor de la Agenția "Moldova-Vin", investigația antidumping ar fi chiar "binevenită, deoarece va confirma calitatea superioară a vinurilor moldovenești".

Începînd cu 27 martie 2006, Federația Rusă a interzis importul de vinuri din Republica Moldova și Georgia. Autoritățile Moldovei au declarat că interdicția are caracter politic și că Moldova nu va da acordul de aderare a Rusiei la OMC, pînă ce nu vor fi anulate restricțiile pentru importul unor produse moldovenești. O delegație a Agenției "Moldova-Vin" va duce tratative cu autoritățile ruse în problema deblocării exportului produselor moldovenești.

O delegație a Guvernului Republicii Moldova din care fac parte și conducătorii SA "Moldova-Gaz" negociază la Moscova prețul pentru gazele naturale ce vor fi livrate țării noastre începînd cu 1 aprilie 2006.

Moldova în lume

Președintele Partidului Socialist din Moldova, ex-deputatul în Parlament Victor Morev a fost anunțat în urmărire internațională, fiind suspectat de comiterea unor fapte de corupție. Conform Comunicatului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și a Corupție (CCCEC) din 27 martie 2006, prejudiciul material adus statului se cifrează la peste 2 milioane de lei. CCCEC invocă comiterea de către Morev a unor fapte de înstrăinare ilicită a proprietății de stat (terenuri de pămînt), efectuate prin exces de putere sau depășire a atribuțiilor de serviciu, în timpul exercitării funcției de primar al municipiului Bălți. Conform datelor CCCEC, imediat ce au fost depistate faptele respective, Victor Morev a părăsit localitatea, fiind anunțat în urmărire internațională.

Victor Morev a fost ales deputat în perioada 1990-1995 (Blocul electoral "Partidul Socialist și Mișcarea Unitate-Edinstvo") și 2001-2005 (Blocul electoral "Alianța Braghiș"), cînd a părăsit formațiunea parlamentară pe listele căreia a fost ales deputat și s-a declarat "deputat independent", susținînd însă, practic, toate inițiativele și deciziile promovate de majoritatea parlamentară a PCRM.


1 Suma totală a compensațiilor materiale și morale stabilite de CEDO în dosarele intentate împotriva Guvernului Moldovei constituie peste 360 mii Euro, la care se adaugă și peste 30 mii Euro cheltuieli de judecată (vezi Rezumatul hotătîrilor CEDO)

2 Publicată în ziarul "Moldova Suverană" din 21.03.2006, disponibilă pe web site-ul PE

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Rezumatul hotărârilor și deciziilor CEDO pe marginea cererilor îndreptate împotriva Moldovei
Vladislav Gribincea, 28 martie 2006

Pînă la moment, Republica Moldova a fost condamnată de CEDO în 29 de cazuri, suma totală a compensațiilor materiale, morale și a cheltuielilor de judecată însumînd circa 400 mii euro ( peste 6 milioane de lei)»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect