ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 76, 15-30 iunie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

La ședința Parlamentului din 15 iunie 2006 Victor Cibotaru a fost numit, la propunerea Guvernatorului Băncii Naționale a Moldovei (BNM), în funcția de prim-viceguvernator al BNM, membru al Consiliului de administrație. Pînă la numire Victor Cibotaru a exercitat funcția de Președinte al Comitetului de conducere al Băncii comerciale "Moldindconbank".

La propunerea fracțiunii PPCD, ex-deputații acestei fracțiuni Ion Neagu, Zoia Jalbă și Valentina Cușnir au fost excluși din funcțiile deținute în cadrul organelor de lucru ale Parlamentului și delegațiile parlamentare internaționale. La 28 iunie aceiași deputați au fost excluși din fracțiunea PPCD, pentru încălcarea statutului și prejudicierea imaginii partidului.

1.2. Acte legislative

  • Legea pentru completarea unor acte legislative cu reglementări privind expertiza comunitară. Parlamentul a adoptat în lectură definitivă legea care stabilește obligativitatea efectuării expertizei comunitare a legislației naționale, în scopul armonizării actelor legislative și altor acte normative cu principiile și reglementările aplicabile în Uniunea Europeană. Legea nu determină însă mecanismul concret de efectuare a expertizei și nu dispune alocarea mijloacelor financiare necesare în acest scop, motive pentru care la aplicarea ei vor fi constatate mai multe deficiențe.
  • Legea pentru modificarea Codului penal și a Codului de procedură penală. Legea adoptată este bazată pe principiile așa-numitei justiții restaurative (restaurare, reparare a prejudiciului și nu pedepsire cu orice preț a minorului) și revizuiește sancțiunile penale aplicabile minorilor, micșorînd maxima generală a pedepsei închisorii în cazul minorilor, întețirea aplicării măsurilor de constrîngere cu caracter educativ, aplicarea pedepsei muncii neremunerate în folosul comunității pentru un număr mai mare de infracțiuni etc.
  • Legea pentru modificarea și completarea Legii privind reabilitarea victimelor represiunilor politice. Documentul adoptat prevede mecanismul de retrocedare a proprietăților și de compensare a valorii proprietăților care nu poate fi retrocedată victimelor represiunilor politice. Opoziția parlamentară a propus ca cheltuielile pentru implementarea legii să fie suportate din bugetul de stat, însă majoritatea parlamentară a promovat soluția conform căreia cheltuielile vor fi suportate din bugetele locale și bugetul de stat, situația care, în opinia fracțiunilor de opoziție și a organizațiilor care apăra drepturile victimelor represiunilor, va bloca aplicarea adecvată și promptă a noilor reglementări.
  • Legea pentru revizuirea Constituției. Deputații au votat în două lecturi Legea pentru modificarea art.24 din Constituție, cu scopul excluderii totale a prevederilor ce admiteau aplicarea pedepsei cu moartea. Odată intrată în vigoare noua reglementare, pedeapsa cu moartea în țara noastră va fi abolită definitiv. De notat în acest context că exact în perioada curentă la sesiunea APCE de la Strasbourg se discută situația abolirii totale a pedepsei cu moartea de către statele-membre ale CE și Parlamentul Moldovei a dorit să aibă o anumită contribuție în acest sens, grăbindu-se să adopte respectivele proiecte de legi, care erau preconizate pentru o dată ulterioară.
  • Legea pentru modificarea legii cu privire la Banca Națională a Moldovei. Este stabilită interzicerea creditării statului și un șir de modificări sugerate de organismele financiare internaționale. Legea acordă un anumit grad de imunitate Guvernatorului și viceguvernatorilor BNM, stabilind că aceștia pot fi reținuți, percheziționați și arestați doar la indicația Procurorului general.
  • Hotărîrea pentru aprobarea Raportului despre executarea bugetului de stat pe anul 2005. Documentul votat de majoritatea parlamentară aprobă executarea bugetului de stat la venituri în sumă de 9062,1 milioane lei și la cheltuieli în sumă de 8482,5 milioane lei, cu depășirea veniturilor asupra cheltuielilor (excedent) în sumă de 579,6 milioane lei. Guvernul urmează să asigure publicarea integrală în Monitorul Oficial a Raportului despre executarea bugetului de stat pe anul 2005. Fracțiunea PPCD nu a votat pentru aprobarea raportului și a criticat Guvernul pentru modul de executare a bugetului, menționînd cheltuieli ineficiente (pentru diverse investiții ce nu vor aduce venituri), activitate proastă de administrare a fondurilor publice (sume mici încasate din arenda bunurilor publice), stagnarea privatizării, diminuarea exporturilor și creșterea deficitului balanței comerciale. În opinia PPCD Guvernul este incompetent și în planificarea venitorilor reale, care în ultimul timp se dovedesc a fi întotdeauna "peste așteptări".
  • Proiectul legii cu privire la principiile de bază și mecanismul de reglementare a activității de întreprinzător. Proiectul elaborat de Guvern a fost perfecționat de către comisia parlamentară responsabilă și experți, în plenul Parlamentului fiind prezentat un document nou, situație care a generat obiecții din partea deputaților de opoziție. Toate fracțiunile au susținut ideile generale care stau la baza documentului, calificîndu-l chiar ca fiind "tardiv" și "demult necesar". Pe altă parte, proiectul a fost criticat din cauza că nu ar conține mai multe elemente care să asigure activitatea liberă a întreprinzătorilor, să-i protejeze de controale și ingerințe ale autorităților și organelor de stat. Documentul adoptat în prima lectură are la bază un concept conform căruia doar Parlamentul și Guvernul pot stabili reglementări juridice primare în sfera activității de întreprinzător, la acestea alăturîndu-se cîteva autorități publice independente cu competențe în domeniul finanțelor, valorilor mobiliare, a tarifelor și reglementărilor în telecomunicații, energetică etc. Este prevăzută publicarea obligatorie a actelor normative în domeniu, precum și demararea etapei a doua a procesului de revizuire a reglementărilor (așa-numita procedură a "ghilotinei"), deja din cuprinsul actelor legislative în vigoare.
  • Proiectul legii privind susținerea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii. Noua lege are menirea să substituie Legea nr. 112-XIII din 20 mai 1994 cu privire la susținerea și protecția micului business, document care deja s-a învechit și necesită îmbunătățiri esențiale, de ordin conceptual. Conform proiectului adoptat în prima lectură, sectorul întreprinderilor mici și mijlocii va fi constituit din întreprinderi micro (pînă la 9 salariați, cu active și vînzări anuale de pînă la 3 milioane lei); mici (pînă la 49 salariați, cu active și vînzări anuale de pînă la 25 milioane lei) și mijlocii (pînă la 249 salariați, cu active și vînzări anuale de pînă la 50 milioane de lei). Subiect al sectorului întreprinderilor mici și mijlocii se vor considera și persoanele fizice care practică activitatea de întreprinzător, fără a constitui o persoană juridică. Legea propune determinarea unei seri de întreprinderi asupra cărora nu se vor extinde respectivele prevederi (agenți economici cu poziție dominantă pe piață; cu cotă mare a statului; companii fiduciare, fonduri de investiții, instituții financiar-creditare, case de schimb valutar etc. Se mai propune reglementarea activității organizației pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, care va fi o organizație necomercială. Proiectul conține prevederi superficiale referitoare la fondurile pentru susținerea IMM-urilor și programele de stat sau locale îndreptate spre susținerea activității acestor întreprinderi.
  • Proiecte de legi pentru modificarea unor acte legislative din sfera justiției. Parlamentul a adoptat în prima lectură două proiecte de legi care propun modificarea mai multor reglementări referitoare la statutul și activitatea sistemului judiciar, cum ar fi: - includerea în Colegiul de calificare a judecătorilor a 3 reprezentanți ai societății civile, profesori titulari în domeniul dreptului; - supunerea judecătorilor unei atestări periodice, o dată la 3 ani, cu excepția judecătorului, care deține gradul superior de calificare; - introducerea sancțiunii disciplinare sub forma "atestării înainte de termen" și "retrogradării"; - interzicerea deținerii funcției de Președinte al Consiliului Superior al Magistraturii pentru membrii din oficiu (Procurorul general, Președintele CSJ și Ministrul Justiției); - detalierea și consolidarea principiului distribuirii aleatorii a dosarelor și al continuității; - desfășurarea procedurii judiciare în altă limbă, cu obligativitatea ca cererile și documentele procedurale să fie întocmite numai în limba moldovenească; - înregistrarea ședințelor: video, audio sau prin stenografiere cu transcriere imediată; - dreptul președintelui instanței de a constitui complete specializate pentru judecarea cauzelor privind anumite materii sau categorii de persoane; - asigurarea organizatorică, tehnico-materială și financiară a instanțelor judecătorești, cu aportul specializat al Direcției administrare judecătorească din cadrul aparatului Consiliului Superior al Magistraturii; - punerea la dispoziție a poliției judecătorești de către Ministerul Justiției (și nu MAI cum este în prezent); - obligativitatea absolvirii Institutului Național al Magistraturii pentru persoanele care candidează la funcția de judecător, cu unele derogări; - stabilirea conflictelor de interese pentru candidații la funcția de judecător; - necesitatea acordului Consiliului Superior al Magistraturii pentru tragerea judecătorului al răspundere contravențională, penală sau civilă; - răspunderea patrimonială a statului pentru erorile judiciare și dreptul de regres împotriva judecătorului care, cu rea-credință sau neglijență gravă, a săvîrșit o eroare judiciară cauzatoare de prejudicii; - extinderea tipurilor de abateri disciplinare; - extinderea atribuțiilor CSM și contestarea hotărîrilor acestuia etc.
  • Proiectul legii pentru completarea articolului 4 din Legea ocrotirii sănătății. Documentul aprobat în prima lectură prevede că instituțiile medico-sanitare și farmaceutice private își vor putea desfășura activitatea în sediile ce le aparțin cu drept de proprietate privată precum și în spații deținute în folosință temporară dar "în afara instituțiilor medico-sanitare publice". Ministerul Sănătății și Protecției Sociale motivează interdicțiile prin adresările și reclamațiile instituțiilor medicale de stat privind relațiile acestora cu unitățile medico-sanitare private, constatarea unor influențe nesatisfăcătoare în cazul activității în același local a persoanelor juridice private și de stat, precum și în cazul cumulării funcțiilor de către colaboratorii acestor servicii. Documentul a fost inițiat încă în anul 2004, după doi ani de la adoptarea Hotărîrii Parlamentului Nr.1395/17.10.2002 asupra rezultatelor controlului executării Legii privind minimul de asistență medicală gratuită, garantat de stat, conform căreia Guvernul și autoritățile administrației publice locale urmau să asigure aplicarea unor măsuri care să contribuie la folosirea deplină și eficientă a spațiilor instituțiilor medicale de stat și la excluderea treptată de pe teritoriul acestor instituții a agenților economici particulari. Situația atestată actualmente, la momentul adoptării respectivului proiect de lege în prima lectură, denotă că în instituțiile medico-sanitare publice nu sînt utilizate încăperi cu o suprafață totală de peste 170 mii metri pătrați. Marea majoritate a celor peste 600 de instituții medicale private activează în spațiile arendate de la instituțiile publice.
  • Proiecte de legi pentru modificarea și completarea Legii cu privire la avocatură. Unul din proiectele adoptate în prima lectură prevede mai multe modificări rezultînd din recomandările organismelor internaționale și strategia de reformă a justiției în Moldova. Printre cele mai importante modificări sunt cele referitoare la formarea Comisiei de licențiere a activității de avocat de către Baroul Avocaților (actualmente Comisia se formează de Ministerul Justiției, cu participarea avocaților aleși), înregistrarea birourilor de avocați de către Barou și extinderea competențelor Comisiei pentru etică și disciplină a Baroului de avocați. Un alt proiect de lege inițiat de un deputat în Parlament propune ca la admiterea în profesia de avocat să fie scutite de efectuarea stagiului profesional și susținerea examenului de calificare persoanele care au cel puțin 5 ani vechime în muncă în funcția de judecător sau procuror și care anterior și-au încetat activitatea "din motive neimputabile". Aceste propuneri au fost apreciate negativ de reprezentanții unor fracțiuni parlamentare, care le-au considerat "lobbyste" și "discriminatorii".

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Starea disciplinei și legalității în armată

Deputații au audiat un raport privind controlul disciplinei militare și al legalității în Armata Națională. Au fost constatate îmbunătățiri, inclusiv referitoare la asigurarea socială și materială a militarilor și familiilor acestora, privind instruirea militarilor în termen și pe bază de contract. În același timp, rămîne complicată situația în domeniul criminalității, se atestă o gravitate sporită a infracțiunilor comise de militari. Mai mulți militari dezertează din unități, persoane condamnate pentru contravenții și infracțiuni continuă să activeze în cadrul forțelor armate, sînt promovate în funcții și grade. Militarii în termen sînt atrași la lucrări cu caracter particular, incompatibile cu statutul acestora și regulamentele militare. Mai multe terenuri ale instituțiilor și unităților militare sînt utilizate defectuos, situație care necesită revizuirea modului de gestionare a acestora. Ministerul Apărării recunoaște mai multe din neajunsurile și încălcările invocate, însă apreciază că armata este "o oglindă a societății", că situația este determinată de factori obiectivi și subiectivi, caracteristici societății la general. În calitate de măsuri pentru depășirea situației Ministerul Apărării propune: interdicția incorporării persoanelor cu antecedente; revizuirea sistemului serviciului de alternativă care practic nu este aplicabil; finanțarea adecvată a Armatei Naționale; perfecționarea mecanismului de evidență a militarilor și limitarea documentării premilitarilor cu acte de identitate etc.

Examinarea a fost precedată de dezbateri aprinse privind corectitudinea și legalitatea controlului însăși, care a fost efectuat în baza unei dispoziții a Președintelui legislativului, pe care legislația nu-l abilitează cu astfel de atribuții. Obiecțiile cele mai multe, inclusiv legate de procedura controlului și promovării proiectului de hotărîre pe marginea raportului, au fost înaintate de fracțiunea PPCD, care nu a avut un reprezentant delegat în grupul respectiv de control. Reprezentanții PPCD au declarat că controlul a avut drept unul din scopuri crearea imaginii negative a conducerii actuale a Ministerului Apărării, însă în acest fel a fost știrbită imaginea armatei în general, situație inadmisibilă în condițiile actuale, cînd se atestă o stare de încordare în raport cu autoritățile separatiste din Transnistria.

Respectarea drepturilor omului

Parlamentul a audiat Raportul Centrului pentru Drepturile Omului despre respectarea drepturilor omului în Republica Moldova în anul 2005 și o Notă Informativă privind activitatea Centrului pentru Drepturile Omului, pregătită de Comisia parlamentară pentru drepturile omului. Deputații au adoptat o hotărîre pe marginea Raportului, în cuprinsul căreia a relevat existența mai multor dificultăți în funcționarea Centrului pentru Drepturile Omului, cauzate de atitudinea formală a structurilor din administrația publică centrală și locală față de sesizările avocaților parlamentari privind încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, de lipsa măsurilor eficiente pentru asigurarea financiară și tehnico-materială a Centrului, precum și a unor lacune în activitatea avocaților parlamentari în ceea ce privește executarea Legii cu privire la avocații parlamentari și a prevederilor Planului național de acțiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2004-2008. Legislatorii au chemat avocații parlamentari: să uzeze mai eficient dreptul de a adresa în instanța de judecată cereri în apărarea intereselor petiționarilor; să ia atitudine față de încălcările și abuzurile ce au loc în funcționarea sistemului judecătoresc; să colaboreze mai activ cu organizațiile neguvernamentale care practică activități în domeniul drepturilor și libertăților fundamentale ale omului; să înainteze propuneri în vederea perfecționării actelor legislative naționale care țin de domeniul drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, urmărindu-se racordarea acestora la normele internaționale; să vegheze cu strictețe la buna funcționare a instituțiilor democratice ale statului etc. Hotărîrea conține o serie de indicații la adresa Guvernului, care va trebui să elimine deficiențele constatate și să ia măsuri pentru dotarea Centrului și a filialelor sale teritoriale.

Executarea deciziei CEDO

Ministerul Justiției a răspuns interpelării deputatului Oleg Serebrian despre acțiunile întreprinse de Republica Moldova în scopul eliberării deținuților politici Andrei Ivanțoc și Tudor Petrov-Popa, conform deciziei CEDO. Viceministrul justiției a informat Parlamentul că "autoritățile Republicii Moldova au informat cu regularitate Comitetul de Miniștri al CE asupra acțiunilor întreprinse în vederea eliberării deținuților", "Guvernul continuîndu-și eforturile în scopul îndeplinirii obligațiilor sale prin a transmiterea dispoziției Primului-ministru din 15 mai 2006, care indică ministerelor, departamentelor și altor organe de stat să continue eforturile sale, inclusiv sa ridice problema în cadrul întîlnirilor cu omologii din statele membre ale CE și UE". Referitor la înlesnirile care ar fi acordate familiilor celor doi deținuți de al Tiraspol, Ministerul Justiției nu dispune de careva informații și a solicitat de la alte departamente să prezinte date concludente, care "se acumulează și vor fi remise în scris".

Întrebări și interpelări

La finele ședinței plenare din 15 iunie 2006 deputatul PPCD Ștefan Secăreanu a solicitat reevaluarea desfășurării ședințelor consacrate întrebărilor și interpelărilor deoarece, la acel moment, în sală erau prezenți numai 23 de legiuitori.

Deputatul PPCD Adriana Chiriac a solicitat speakerului Parlamentului și Primului-ministru să renunțe la practica escortării automobilelor sale cu automobile de pază și ale poliției rutiere, situații care de cele mai multe ori creează blocaje în circulația rutieră și provoacă reacții negative din partea conducătorilor auto și a pietonilor. Solicitarea a fost determinată de faptul că angajații poliției rutiere care însoțeau un cortegiu oficial au bruscat conducătorii de automobile care se deplasau pe una din artele municipiului, printre aceștia aflîndu-se și respectivul deputat care însoțea un străin. Nemulțumită de faptul că demnitarii nu au răspuns la întrebarea și propunerea sa, deputatul Chiriac a solicitat Ministerului de Finanțe informații plenare despre cheltuielile suportate din bugetul de stat pentru asigurarea pazei și transportului conducătorului Guvernului și speakerului Parlamentului.

Deputatul PSL Valentina Golban a solicitat Inspectoratului Fiscal informații despre activitatea și plata în perioada 2000-2005 a impozitelor sociale (contribuțiilor de asigurări sociale de stat) de către întreprinderile mari de comerț din municipiul Chișinău. Anterior deputatul AMN Valeriu Cosarciuc a afirmat că principalele întreprinderi de comerț din Chișinău au achitat în buget impozite foarte mici, declarînd oficial venituri anuale de cel mult cîteva zeci de mii dolari SUA.

Deputatul PCRM Arcadie Pasecinic a solicitat Primăriei mun.Chișinău să prezinte informații despre reformele ce au loc în cadrul structurilor municipale responsabile de gestionarea spațiului locativ. Conform deputatului, întreprinderile municipale de gestionare se află în proces de lichidare, iar municipalitatea dorește să transmită gestionarea asociațiilor de locatari, care nu sînt gata să preia aceste funcții.

Deputatul Ivan Banari a solicitat Guvernului prezentarea informației despre implementarea hotărîrii Guvernului cu privire la implementarea Sistemului informațional automatizat "Nomenclatorul de stat al medicamentelor", adoptată la începutul anului 2006. Conform deputatului și declarațiilor unor reprezentanți ai asociațiilor farmaciștilor și ai micului business, implementarea respectivei decizii aduce mai multe farmacii mici în pragul falimentului, din cauza costului ridicat al dotărilor necesare pentru activitatea ulterioară.

Deputatul AMN Alexandru Lipcan a adresat Primului-ministru și Ministrului Justiției o interpelare prin care a invocat încălcarea dreptului de proprietate privată. Lipcan a invocat cazul unor imobile aparținînd Universității Umanistice din Republica Moldova, căreia i s-a retras licența de activitate în învățămînt și care se încearcă a fi deposedată forțat, cu ajutorul organelor poliției, de bunurile pe care administrația instituției consideră că le posedă legal.

Deputatul PPCD Ștefan Secăreanu a solicitat Serviciului de Stat pentru problemele Cultelor informații despre cauzele tărăgănării înregistrării Episcopiei Basarabiei de Sud, parte componentă a Mitropoliei Basarabiei. Secăreanu afirmă că neînregistrarea părții componente a cultelor poate prejudicia grav imaginea Republicii Moldova, care mai este încă monitorizată pentru neexecutarea plenară a deciziei CEDO în cazul Mitropoliei Basarabiei (autoritățile Moldovei urmau să adopte o nouă lege a cultelor).

Alt deputat PPCD Valentina Șerpul a solicitat Ministrului Educației și rectorului Universității de Stat din Moldova (USM) să prezinte informații despre studiile directorului Agenției de Stat pentru Construcții Igor Semenovker. Conform unor informații deținute de deputat, Semenovker a absolvit USM cu specialitatea contabil, însă în arhivele universității nu sînt date despre obținerea de către demnitarul respectiv a diplomei de studii superioare.

Declarații

Deputatul Dumitru Braghiș, lider al Partidului Democrației Sociale din Moldova (PDSM), a dat citire unei declarații prin care a reiterat propunerile anterioare referitoare la redresarea situației din economie. Braghiș și-a exprimat insatisfacția în legătură respingerea propunerilor formulate și a acuzat că întreaga activitate a Guvernului, fracțiunii majoritare și a tuturor structurilor puterii de stat de stat "sunt îndreptate spre lustruirea imaginii partidului de guvernămînt și tăinuirea informației reale din economia națională". Liderul PDSM consideră că Parlamentul se transformă într-o mașină de vot, fără a fi informat despre situația economică, este atras în promovarea unor proiecte care duc la polarizarea opiniilor, la resuscitarea unor confruntări sociale menite să sustragă atenția de la problemele stringente ale societății.

Deputatul PCRM Valeriu Calmațui a declarat în plenul parlamentului că unii deputați din opoziție încearcă să prezinte situația doar negativ. Calmațui s-a referit la faptul că creșterea prețurilor la gaze nu va afecta puternic economia națională, deoarece ponderea gazelor în economie este de maximum 20%. El a mai spus că numai după finalizarea negocierilor și semnarea contractului va fi clar prețul pe care îl va plăti Moldova pentru gazele naturale livrate de Gazprom.

Deputatul PCRM Grigore Petrenco a dat citire unei declarații prin care a invocat apariția "unor forme de extremism politic periculos, antisocial și opus valorilor Europei civilizate". Petrenco s-a referit în calitate de exemplu la articolul "Acum 65 de ani cerul era al românului", publicat în Ziarul "Timpul" din 23 iunie 2006, care, în opinia autorului declarației, ar propaga războiul și invoca superioritatea unei națiuni asupra alteia. Deputatul comunist a chemat să se ia atitudine față de problema abordată și să se distribuie declarația ambasadorilor țărilor Consiliului Europei și ambasadei SUA la Chișinău.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a propus numirea lui Alexei Tulbure în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar, reprezentant permanent al Moldovei pe lîngă Organizația Națiunilor Unite. Recent Tulbure a fost rechemat din funcția de reprezentant permanent al Moldovei pe lîngă Consiliul Europei, aceasta din urmă rămînînd vacantă.

La propunerea conducerii Agenției "Moldova-Vin", Guvernul a eliberat-o pe Valentina Cușnir, deputat intrat în Parlament pe listele PPCD, din funcția de vicedirector al respectivei Agenții. Cușnir nu a depus mandatul de deputat în termenul legal stabilit și se afla astfel în situație de incompatibilitate.

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea privind aprobarea planului de activitate al Guvernului pentru trimestrul III al anului 2006. Executivul preconizează să adopte cîteva programe naționale, să promoveze în Parlament proiectele de legi privind securitatea circulației rutiere, protecția solurilor, a monumentelor etc.
  • Hotărîrea cu privire la expertiza medicală a vitalității. Este aprobat Regulamentul Consiliului republican de expertiză medicală a vitalității și Instrucțiunea privind modul de stabilire a invalidității. Anterior Președintele țării, deputații în Parlament, Procuratura și Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției au invocat nereguli în activitatea de expertiză a vitalității și gradul ridicat de corupție în sistem, constatări care nu au fost negate de conducerea centrală a respectivei instituții.
  • Hotărîrea cu privire la unitatea de analiză, monitorizare și evaluare a politicilor din cadrul organelor centrale de specialitate le administrației publice. Documentul emis la 23 iunie, în conformitate cu Strategia de reformă a administrației publice centrale, obligă cîteva ministere (justiție, agricultură, industrie, transporturi, educație și sănătate) să instituie unități de analiză, monitorizare și evaluare a politicilor. Documentul aprobă Regulamentul-cadru al unității respective, căreia i se va atribui statut de subdiviziune structurală autonomă.
  • Hotărîrea privind modificarea denumirilor unor licee. Executivul a dispus modificarea denumirii liceelor care conțineau sintagmele "liceu moldo-englez, francez, italian, german" în "liceu teoretic". De facto, modificările suprimă sintagma "român" aplicată mai mult timp pentru identificarea respectivelor licee după anul 1991.
  • Hotărîrea pentru aprobarea avizului la proiectul inițiativei de denunțare a memorandumului de normalizare a relațiilor dintre republica Moldova și Transnistria. Guvernul a avizat negativ propunerea deputaților din opoziție de a denunța memorandumul din 1997, motivîndu-și poziția prin faptul că documentul este unul semnat în cadrul procesului de negocieri și nu are caracterul unui act juridic internațional, în sensul legislației naționale și internaționale. Respectiv, dată fiind valabilitatea juridică restrînsă, documentul nu poate fi supus procedurii denunțării, aplicabile tratatelor internaționale.
  • Hotărîrea pentru aprobarea priorităților în politica fiscală pentru anul 2007. Se intenționează majorarea scutirilor fiscale anuale personale a persoanelor fizice (de la 4500 lei la 5400 lei; iar pentru persoanele întreținute - de la 840 lei la 14440 lei). Reducerea impozitului pe venit va fi nesemnificativă: de la 8% la 7% și de la 13% la 12%. Cota maximă a impozitului este menținută în același cuantum major de 20% (pentru venitul luna mai mare de 1750 lei). Se mai propune scutirea de impozitul pe venit a agenților economici care plasează bani în băncile comerciale pe o perioadă mai mare de trei ani sau procură hîrtii de valoare emise pe termen de peste trei ani, a persoanelor juridice care efectuează investiții capitale.
  • Hotărîrea privind emiterea formularelor unice de certificate pentru înregistrarea actelor de stare civilă. Astfel, Ministerul Dezvoltării informaționale va elabora și implementa un sistem unic de înregistrare a certificatelor de naștere, de căsătorie, de stabilire a paternității, de modificare a numelui de familie sau numelui, de divorț, a actului de deces și de înfiere. Certificatele eliberate anterior vor continua să fie valabile.
  • Hotărîrea privind susținerea tinerilor specialiști cu studii medicale. Conform documentului aprobat, absolvenții studiilor postuniversitare și medii medicale și farmaceutice, angajați conform repartizării Ministerului Sănătății și Protecției Sociale în localitățile rurale vor beneficia în primii trei ani de activitate de anumite facilități: o indemnizație unică în mărime de 30 mii lei pentru medici și 24 mii lei pentru personalul medical mediu (în tranșe de 7,5 mii și 6 mii după expirarea primei luni după angajare și, ulterior, la finele fiecărui an de activitate); locuință gratuită, acordată de autoritățile publice locale pe perioada activității în localitatea respectivă (compensarea cheltuielilor pentru închirierea locuinței); compensare lunară a costului a 30 KW de energie electrică și anuală a unui metru cub de lemne și a unei tone de cărbuni. De notat că anterior s-a decis acordarea acelorași facilități pentru tinerii profesori, însă, pînă în prezent, nu au fost făcute totalurile experimentului respectiv și unele medii de informare au comunicat că efectul facilităților respective nu este cel scontat de autorități.
  • Hotărîri cu privire la alocarea mijloacelor financiare. Guvernul a obligat Ministerul Finanțelor să aloce din Fondul de rezervă al Guvernului și "din contul veniturilor generale ale bugetului de stat, cu stabilirea sursei de acoperire la modificarea legii bugetului de stat pentru anul 2006":
    1. 3,8 milioane lei - Ministerului Industriei și Infrastructurii, pentru lucrările de proiectare a gazoductului-branșament de presiune înaltă Tocuz-Căinari;
    2. 1,09 milioane de lei - Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, pentru reparația încăperilor din sediul ministerului;
    3. 33, 9 mii lei - Aparatului Guvernului, pentru acoperirea cheltuielilor aferente vizitei în Moldova a baronesei Emma Nicholson Winterbourne, membru al Parlamentului European.
  • Hotărîrea privind reorganizarea Serviciului Pază de Stat al MAI. Documentul prevede reducerea efectivului Serviciului cu 400 unități în anul 2006 și 300 unități în anul 2007, cu disponibilizarea personalului. De asemenea, este prevăzută reorganizarea Serviciului în întreprindere de stat, cu unic fondator în persoana MAI.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Întîlnire la "Gazprom"

Pe 22 iunie Prim-ministrul Vasile Tarlev a avut o întrevedere cu Alexei Miller, președintele Consiliului de Administrare al Concernului rus "Gazprom". Conform comunicatului oficial de presă al Guvernului "în cursul întîlnirii părțile au abordat diverse aspecte ale cooperării bilaterale". Vasile Tarlev a informat interlocutorul despre măsurile întreprinse de Guvernul de la Chișinău cu privire la crearea sistemului de preferințe fiscale întru implementarea în Republica Moldova a proiectelor investiționale. Au fost examinate perspectivele participării concernului "Gazprom" în implementarea proiectelor investiționale în sectorul energetic al Republicii Moldova. S-a decis studierea și elaborarea, pînă în luna octombrie a anului curent, a unui șir de chestiuni legate de încheierea unui contract de lungă durată cu privire la livrarea în Republica Moldova a gazelor naturale. Se mai afirmă că interlocutorii au convenit că pînă la finele lunii curente "în comun vor fi elaborate și coordonate condițiile de livrare în Moldova și de tranzitare pe teritoriul țării a gazelor naturale pentru trimestrele trei și patru al anului 2006". Comunicatul de presă plasat pe site-ul Gazprom-ului se vorbește despre "examinarea problemei încheierii acordurilor de lungă durată", iar prețul va fi determinat de "formula prețului". Concomitent, se anunță că Gazprom planifică să livreze gaze în Moldova la prețul de 160 dolari SUA pentru 1000 m3. La finele lunii iunie nu era anunțată oficial nici o decizie despre prețul gazelor.

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană

În cadrul ședinței Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană, prezidate de prim-ministrul Vasile Tarlev, a fost audiată informația privind evoluțiile relațiilor Republica Moldova - Uniunea Europeană. Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a informat că în scopul implementării eficiente a Planului de Acțiuni RM-UE în anul curent ministerele au realizat mai multe măsuri îndreptate spre corelarea legislației naționale la exigențele europene. Astfel, Ministerul Justiției a elaborat și plasat pe pagina web proiectul Strategiei de reformă a sistemului judecătoresc pentru anii 2006-2008. Codul Audiovizualului a fost adoptat în prima lectură în Parlamentul Moldovei și transmis pentru avizare Consiliului Europei1. Au fost inițiate negocierile cu experții Comisiei Europene la subiectul facilitării regimului de vize. Se implementează Strategia de Reformă a administrației publice. Conform lui Andrei Stratan, a fost elaborat proiectul Conceptului mecanismului de armonizare a legislației naționale la acquis-ul comunitar (notăm că recent Parlamentul, fără a aștepta respectiva Concepție, a obligat prin lege ca toate proiectele de acte legisaltive și normative să fie expertizate din punct de vedere al corespunderii cu legislația comunitară). Primul-ministru s-a declarat îngrijorat de mersul negocierilor cu privire la obținerea comerțului asimetric cu UE și a solicitat acțiuni mai eficiente în soluționarea problemei în cauză. De asemenea, el a solicitat Ministerului Economiei și Comerțului să prezinte o informație detaliată privind gestionarea asistenței financiare, acordate de către UE Moldovei. Vasile Tarlev a cerut Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiției și Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției să eficientizeze realizarea Strategiei Naționale de Prevenire și Combatere a Corupției, iar Ministerul Industriei și Infrastructurii a fost atenționat să urgenteze negocierile cu Comisia Europeană privind realizarea proiectelor în domeniul asigurării securității energetice a țării. Premierul a mai indicat despre necesitatea bunei instruiri a experților moldoveni, care participă la negocierile cu UE și a solicitat să nu fie admise întîrzieri la prezentarea în adresa Comisiei Europene a informațiilor sau documentelor solicitate sub nici un pretext.

Nemulțumiri de situația în aviația civilă

Primul-ministru a calificat drept nesatisfăcătoare situația creată în aviația civilă și a cerut conducerii ASAC să prezinte un raport cu privire la activitatea în domeniu în 2005 și primul semestru al anului curent. Vasile Tarlev a invocat lipsa conlucrării eficiente între ASAC și întreprinderile din subordine, ineficiența cheltuielilor suportate, completarea insuficientă a parcului de aeronave.

Pregătirea de iarnă

Comisia guvernamentală pentru pregătirea economiei naționale de sezonul rece 2006-2007 a audiat informația despre măsurile întreprinse de către instituțiile de resort. Conform informațiilor prezentate, deja au avut loc mai multe licitații pentru achiziționarea cărbunelui, iar în bugetul de stat au fost prevăzute pentru sectorul termoenergetic peste 1 mlrd. de lei, dintre care 320 mln. au fost deja cheltuite. Primul-ministru care a prezidat ședința a solicitat ca în raioane să fie luate măsuri pentru conservarea energiei și de optimizare a cheltuielilor pentru resurse energetice. Vasile Tarlev a cerut elaborarea unor programe locale de conservare a energiei și de utilizare rațională a spațiilor neutilizate, precum și finalizarea pînă la 15 iulie 2006 a licitațiilor pentru procurarea carburanților necesari pentru aprovizionarea instituțiilor publice.

Promovarea vinului

La ședința axată pe promovarea producției viti-vinicole moldovenești pe piețele externe, convocată de prim-ministrul Vasile Tarlev, s-a decis crearea grupurilor speciale, care includ responsabili ai structurilor de stat, cu scopul de a promova producția respectivă în diverse țări. În sprijinul acestei idei vin rezultatele recentelor expoziții și promoții organizate vinurilor moldovenești în diverse țări, organisme internaționale și regionale. Concomitent, Agenția "Moldova-Vin" definitivează programe speciale de promovare a producției nominalizate.

Situația pieței produselor petroliere

Primul-ministru a convocat o ședință cu participarea reprezentanților structurilor de stat responsabile, precum și a companiilor importatoare de produse petroliere, în cadrul căreia s-a constatat că în prezent, pe piața internă, nu există deficit de carburanți. Dar, prețurile la carburanți sînt stabilite în dependență de fluctuațiile de pe piața internațională, conform principiilor economiei de piață și menținerea prețurilor nu poate fi asigurată în mod administrativ. Reprezentanții companiilor petroliere au informat despre intenția de a importa biodisel, însă pentru aceasta este necesară ajustarea cadrului normativ și a standardelor interne din Moldova (structurile de stat vor întreprinde măsuri în acest sens, la indicația lui Vasile Tarlev). Primul-ministru a afirmat că Guvernul depune eforturi în vederea diminuării impactului negativ al majorării prețurilor la benzină și motorină asupra economiei și în special asupra activității agricultorilor și că în acest sens se pune o mare speranță în exploatarea terminalului petrolier de la Giurgiulești.

Susținerea producătorilor autohtoni

La Guvern a fost convocată o ședință în cadrul căreia s-a examinat activitatea grupului de lucru creat în scopul evaluării problemelor cu care se confruntă producătorii autohtoni, urmare a recomandărilor expuse în cadrul Forumului "Climatul investițional în Republica Moldova" din toamna anului 2005. Apreciind pozitiv activitatea grupului respectiv de lucru, Primul-ministru a susținut propunerile de aplicare adecvată a taxelor vamale la import și "a atenționat asupra necesității continuării cu principialitate a politicii de reducere a barierelor birocratice pe care le au de depășit antreprenorii". Vasile Tarlev s-a referit și la "oportunitatea reducerii în continuare a implicării neîntemeiate a organelor de control în activitatea antreprenorială, a numărului de autorizații și certificate pe care trebuie să le obțină antreprenorul". Premierul a îndemnat atît organele de stat, cît și cele neguvernamentale, să întreprindă acțiuni conjugate în vederea creării unor condiții avantajoase pentru activitatea producătorilor autohtoni. Serviciile de presă nu precizează dacă aceste aprecieri și îndemne au fost asumate de Prim-ministru pentru implementare ulterioară sau dacă el doar și-a expus părerea în fața businessmanilor și reprezentanților structurilor de stat care au participat la ședință.


1 Avizele CE și OSCE asupra proiectului Codului audiovizualului, conținînd mai multe obiecții de principiu și recomandări complexe au fost prezentate autorităților Moldovei și date publicității pe web-site-ul Parlamentului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

La 15 iunie Președintele Moldovei a semnat două decrete prin care a fost aprobată redobîndirea și acordarea cetățeniei Republicii Moldova la 14 persoane, precum și două decrete prin care a fost aprobată renunțarea la cetățenia Republicii Moldova pentru 172 de persoane.

Vineri 23 iunie, șeful statului a semnat un decret, potrivit căruia, pentru merite deosebite în dezvoltarea colaborării dintre OSCE și Republica Moldova, contribuție substanțială la consolidarea stabilității și securității regionale și activitate intensă de pacificare, dlui William Hill, șef al Misiunii OSCE în Republica Moldova, i s-a conferit "Ordinul de Onoare".

Președintele Republicii Moldova i-a înmînat medalia "Meritul Civic" lui John H. Winant, consilier al Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Republica Moldova, care își încheie misiunea în țara noastră. Distincția i-a fost conferită consilierului Ambasadei SUA pentru contribuție substanțială la dezvoltarea și aprofundarea colaborării moldo-americane.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Vizită la Bruxelles

În perioada 21-22 iunie, Președintele Republicii Moldova a efectuat o vizită de lucru la Bruxelles, Belgia, în cadrul căreia a avut un șir de întrevederi cu oficialități de la instituțiile europene, NATO și din Regatul Belgiei. Discuțiile au vizat în principal: aspirațiile europene ale Moldovei; securitatea energetică și economică; reglementarea transnistreană; aprofundarea cooperării.

În cadrul întîlnirii cu Alessandro Minuto Rizzo, secretarul general adjunct al NATO s-a discutat despre implementarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova - NATO. Vladimir Voronin a subliniat că Moldova rămîne, potrivit Constituției, un stat neutru și că poziția vizavi de aderarea la Blocul NATO nu va fi schimbată. Reprezentantul NATO a declarat că organizația și statele aliate vor sprijini în continuare autoritățile Moldovei în procesul de implementare Planului de Acțiuni RM-NATO. În mod special, a fost reiterată susținerea din partea Alianței in ceea ce privește îndeplinirea necondiționată de către Federația Rusă a obligațiunilor de retragere a munițiilor și armamentului din Transnistria.

Subiectele discutate de Vladimir Voronin cu Secretarul Consiliului UE Javier Solana au vizat procesul implementării reformelor și evoluțiile economice înregistrate în ultimul timp în Moldova. Solana a apreciat pozitiv încheierea acordului cu FMI și Clubul Creditorilor de la Paris. La întîlnire au fost abordate și măsurile de reformare întreprinse în sfera justiției, drepturilor omului, consolidării statului de drept, precum și relațiile Moldovei cu țările vecine, cu organismele regionale și UE.

În cadrul discuției purtate cu Benita Ferrero-Waldner, Comisarul pentru Relațiile Externe și Politica Europeană de Vecinătate, oficialul european a remarcat ritmurile bune de îndeplinire a Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Oficialul european a precizat însă că autoritățile moldovenești trebuie să manifeste mai multă insistență în realizarea reformelor în domeniul justiției și mass-media. Benita Ferrero-Waldner a spus că sprijină inițiativa Vicepreședintelui Comisiei Europene Franco Frattini privind crearea unui Centru informațional al UE la Chișinău pentru aplicarea vizelor Schenghen, Parlamentul European urmînd să ia decizia finală în această problemă.

La întîlnirea cu ziariștii, Președintele Republicii Moldova a declarat că nu regretă apropierea de UE și că Moldova este obligată "să facă cît mai mult și în termene cît mai restrînse pentru a-și onora obligațiunile și a adera la UE". Voronin a mai afirmat că sancțiunile economice și politice din partea Federației Ruse sînt o urmare și un "preț pe care îl plătim pentru independență, integritate și suveranitate". Cu referință la problema vizelor UE pentru cetățenii Republicii Moldova, Voronin a menționat inegalitatea în care vor fi puși moldovenii după 2007, an în care România va adera la Uniunea Europeană. Mai mulți cetățeni moldoveni vor avea facilitări la intrarea în spațiul Schengen, avînd și cetățenia României, în timp ce ceilalți vor fi privați de acest drept. În acest sens, autoritățile Moldovei speră la încheierea cît mai curînd posibilă a negocierilor cu privire la facilitarea regimului de vize pentru moldovenii care călătoresc în UE, precum și la acordarea de preferințe comerciale exportatorilor de vinuri din Republica Moldova.

Nemulțumiri privind combaterea corupției

Participînd la ședința comună a colegiilor Serviciului de Informații și Securitate (SIS) și Centrului de Combatere a Crimelor Economice și Corupției (CCCEC) Vladimir Voronin și-a exprimat profunda îngrijorare vizavi de nivelul de coordonare a activității SIS și CCCEC în combaterea corupției, și față de realizările obținute în combaterea flagelului. Șeful statului a cerut realizarea unui set de propuneri menite să asigure o conlucrare strînsă și eficientă între CCCEC și SIS în activitățile de prevenire, descoperire și contracarare a corupției. În special, Președintele țării a accentuat necesitatea concentrării și a coordonării eforturilor SIS și CCCEC în contracararea așa-numitei corupții mari: printre înalții demnitari de stat, în organele de drept și de control, în instituțiile judecătorești (nu se precizează însă dacă sînt avute în vedere și organele de drept, poliția, însăși serviciile de securitate și combatere a corupției). CCCEC și SIS trebuie să-și conjuge eforturile pînă la etapa finalizării legitime a cazurilor de corupție descoperite, adică pînă la adoptarea și executarea sentințelor finale legitime.

Conform comunicatului de presă, Vladimir Voronin a declarat că "conducerea supremă a statului nu va tolera corupția, indiferent de funcții și persoane" și a solicitat, în regim de urgență, examinarea oportunității perfecționării cadrului legislativ pentru asigurarea controlului demnitarilor care urmează a fi promovați în funcții (perfecționarea legislației în domeniul serviciului public, obligativitatea declarării veniturilor și cheltuielilor pentru demnitari și membrii familiilor lor, inclusiv în cazul avansărilor în post sau al transferării la alte funcții etc). Pentru a analiza factorii și a condițiile care generează corupția, Vladimir Voronin a insistat asupra creării în cadrul CCCEC a unei structuri abilitate cu expertiza anticorupție a proiectelor de lege înaintate în Parlament, cu atragerea specialiștilor din diverse structuri de stat, a experților, reprezentanților societății civile etc. Pentru a spori eficiența măsurilor de combatere a corupției, s-a propus analizarea, generalizarea și reglementarea adecvată a practicii punitive, urgentarea modificării Constituției și a cadrului legislativ în vederea aplicării măsurii de confiscare a averii în cazurile de corupție, terorism, spălare de bani etc. În calitate de măsură eficientă a fost indicată renunțarea la practica secretizării abuzive a informațiilor publice.

Ședință dedicată situației în sectorul bancar

Potrivit serviciului de presă prezidențial, la 24 iunie Vladimir Voronin a convocat o ședință de lucru cu conducătorii băncilor comerciale și factorilor de decizie din cadrul Guvernului, în cadrul căreia a fost examinată situația curentă din sectorul bancar național, impactul restricțiilor la export pe piața Federației Ruse și acțiunile strategice privind susținerea și dezvoltarea ramurii viti-vinicole prin mecanisme financiar-bancare. Guvernatorul Băncii Naționale a făcut o prezentare a situației la zi în relațiile băncilor cu agenții economici din viticultură și vinificație, concluzionînd că băncile comerciale nu se află într-o stare foarte complicată. Conform calculelor BNM, ponderea creditelor acordate de către băncile comerciale ramurii constituie doar 8 la sută din activele lor, circa 14 la sută din volumul total al creditelor acordate. Repartizarea acestor credite în ramură este favorabilă: extinderii producției îi sînt dedicate 20 la sută din volumul creditelor obținute, iar mijloacelor circulante - 80 la sută, a specificat guvernatorul BNM. Conducătorii băncilor prezenți la ședință au confirmat că situația în sector este calmă, dar au declarat că este imperios necesară inițierea unor activități individuale cu întreprinderile, care să fie orientate spre stabilirea strategiei dezvoltării lor ulterioare.

Constatarea neajunsurilor la implementarea unor proiecte-pilot

Efectuînd o vizită în Călărași, Președintele Republicii Moldova a vizitat spitalul din localitate, unde se efectuează lucrări de reparații și dotare în cadrul unui proiect-pilot. Vladimir Voronin a constatat că la instituția medico-sanitară se efectuează doar reparați cosmetice, care nu sînt suficiente pentru modernizarea și renovarea capitală a acestui obiectiv, conform concepției și sarcinilor proiectului-pilot, fapt pentru care a cerut stoparea lucrărilor pînă la identificarea resurselor și redresarea stării de lucruri create.

Ulterior, șeful statului a convocat o ședință în problema realizării proiectelor-pilot de consolidare a bazei tehnico-materiale a instituțiilor medico-sanitare, lansate în centrele raionale Glodeni, Călărași și Ceadîr-Lunga. Președintele țării a informat că este extrem de nesatisfăcut de rezultatul implementării proiectului-pilot în Călărași, unde, din cauza insuficienței de mijloace financiare, reparațiile efectuate de autoritățile raionale nu corespund criteriilor stabilite, nu sînt executate temeinic și calitativ. Președintele a subliniat ineficiența și inutilitatea continuării lucrărilor conform schemei stabilite, pledînd pentru modificarea conceptului și principiilor de realizare a proiectelor-pilot de consolidare a bazei tehnico-materiale a instituțiilor medico-sanitare. Voronin a solicitat elaborarea unui set nou de propuneri și revizuirea mecanismului existent de co-participare și de co-finanțare de către organele publice raionale și autoritățile centrale a proiectelor-pilot.

Control asupra edificării "Orașului Vinului"

Vladimir Voronin a convocat o ședință consacrată proiectului de edificare a "Orașului Vinului", în cadrul căreia a subliniat că succesul acestui proiect este tot atît de important pentru reputația Republicii Moldova ca țară producătoare de vinuri ca și extinderea plantațiilor de viță de vie de calitate sau implementarea standardelor tehnologice moderne în vinificație. Pe lîngă menirea de centru expozițional, de afaceri și de agrement, "Orașul Vinului" urmează să se afirme ca punct strategic de atracție turistică, fiind inclus și în Programul național de dezvoltare a turismului. Potrivit informațiilor prezentate la ședință, lucrările de construcție vor putea demara abia în primăvara anului viitor. Potrivit conceptului, rezidenții "Orașului Vinului" - întreprinderile vinicole din țară - vor fi acceptați în rezultatul unui concurs de licitație, urmînd să construiască pe mijloacele proprii cîte un edificiu cu destinație multiplă, menit să reprezinte întreprinderea concretă. O parte din mijloacele rezidenților vor fi investite în infrastructura "Orașului Vinului", care urmează să prezinte un organism integru, funcțional, cu rețele inginerești și de comunicații performante. În acest context, șeful statului a solicitat ca în contractele ce vor fi încheiate cu viitorii agenți economici rezidenți să fie stipulate foarte strict condițiile de activitate în cadrul proiectului, pentru a se evita orice abateri de la conceptul inițial al "Orașului Vinului".

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul real

    PIB-ul este în picaj...

    Creșterea economică pentru T1'2006 (ianuarie-martie 2006) a înregistrat puțin peste 6% (cca 6,2%). Potrivit datelor Biroul Național de Statistică (BNS), în ianuarie-martie 2006 PIB în prețuri curente a constituit cca 8,45 miliarde lei (635,7 milioane USD). În ianuarie-martie 2005 acest indice a constituit în Moldova 8,2%, iar pentru 2004 - 7,1%. Atît Guvernul, cît și Fondul Monetar Internațional prognozează că dinamica de creștere a PIB în 2006 va încetini și va constitui 6,5%.

    Industria moldovenească continuă să dea-napoi...

    Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS) volumul producției industriale pentru perioada ianuarie-mai 2006 a înregistrat o scădere cu cca 7%, față de aceiași perioadă a anului trecut și a constituit 7,8 miliarde lei. Reducerea volumului producției industriale a fost marcată, în particular, de criza din ramura vinificației. Industria vinului, cu o pondere de peste 13% în totalul industriei moldovenești, a înregistrat o descreștere de 38% în primele cinci luni ale a.c. și, respectiv, a cauzat micșorarea producției per total industrie cu 7,3%.

    Totodată, scăderi au mai înregistrat întreprinderile specializate în producerea băuturilor alcoolice distilate - cu 17%, fabricarea uleiurilor și grăsimilor - cu 12%, fabricarea produselor de tutun - cu 21%, fabricarea de mașini și echipamente - cu 14%, edituri și poligrafie - cu 10%, prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor - cu 7%. Între timp, în această perioadă au fost înregistrate creșteri la unele activități, creșteri care însă nu au atenuat pe deplin descreșterile în ramurile de bază ale economiei naționale.

    ...în agricultură, însă, oficialii spun că lucrurile se vor schimba

    În pofida tuturor problemelor din sectorul agricol, Ministerul Agriculturi prognozează pentru anul curent o creștere de cca 4% a volumului producției agricole, anticipîndu-se creșterea unor indici în mai multe sectoare. Potrivit prognozelor, cea mai mare creștere - cu 7,4% va fi înregistrată în sectorul zootehnic. În anul 2005, volumul producției agricole a constituit 9,19 miliarde de lei, fiind în creștere cu doar 1% în raport cu anul 2004.

2. Politica fiscală

    Guvernul vine cu unele modificări în politica fiscală pentru anul 2007...

    Printre acestea, executivul propune ca scutirea fiscală anuală a persoanelor fizice în anul 2007 să fie de 5400 lei față de 4500 lei în 2006, iar scutirea respectivă pentru persoanele întreținute să fie majorată de la 840 lei pînă la 1440 lei. Modificări și completări la unele acte legislative ce vizează politica fiscală pentru anul 2007 au fost aprobate deja de către Cabinetul de Miniștri.

    În plus, guvernul a aprobat și unele modificări ce prevăd în special reducerea impozitului pe venitul persoanelor fizice, ajustarea accizelor pentru băuturile slab alcoolizate la nivelul inflației. De asemenea, potrivit documentului, agenții economici, care vor plasa bani în băncile comerciale pe un termen mai mare de trei ani, vor fi scutiți de plata impozitului pe venit.

    Statul va stimula fiscal la perceperea impozitului de venit persoanele juridice care vor face investiții capitale, iar cu începere din 2007 va fi anulată cota zero a TVA la lucrările de construcție a caselor de locuit. În acest context, din 2007, se va implementa treptat noul sistem de impozitare pentru diferite categorii de bunuri imobiliare la valoarea de piață a acestora. Guvernul a exclus din actele legislative în vigoare prevederile ce vizau impozitarea, întrucît prevederile în cauză au fost incluse în Codul fiscal.

3. Prețurile și inflația

    Moldova este amenințată cu nori de inflație...

    După un minim de 5,5% pentru perioada ianuarie-mai 2005, inflația anualizata a revenit peste 7% pentru perioada similară a lui 2006, ajungînd la 7,2%, în condițiile în care rata lunară de 1,2% a relevat cea mai mare creștere de prețuri înregistrată la nivelul lunii mai din 2002 încoace. Explicația ține, așa cum prevăzuseră și oficialii, de scumpirea produselor alimentare, în special la fructe și legume.

    O veste proastă pe frontul inflației a venit și de pe piața produselor petroliere, unde creșterile internaționale i-a silit pe operatorii locali sa majoreze prețurile la benzină și motorină, ceea ce foarte probabil vor face și în lunile următoare. Și mai prost vor sta lucrurile la capitolul inflație în cazul în care concernul Gazprom va scumpi prețul pentru gazele naturale livrate Republicii Moldova.

4. Sectorul bancar

    Băncile din Moldova sînt în stare să evite o criză de sistem...

    Chiar dacă nu se cunoaște care este valoarea exactă a împrumuturilor acordate de către băncile locale producătorilor vinicoli (aceștia fiind printre cei mai mari consumatori de credite), mai mulți analiști au lăsat se înțeleagă că odată cu aplicarea de către Rusia a interdicțiilor la importul producției vinicole sectorul bancar din Republica Moldova ar putea să intre într-o criză de sistem. Totuși aceste temeri au fost dezmințite pînă la urmă de către mai mulți factori bancari la o ședință de lucru convocată de către șeful statului săptămîna trecută cu președinții băncilor comerciale.

    Băncile din Moldova dispun de suficiente resurse pentru anihilarea oricăror consecințe provocate de situația din ramura vinicolă din cauza sistării exporturilor de vinuri în Federația Rusă. Mai mult ca atît, Guvernatorul Băncii Naționale a specificat că ponderea creditelor acordate de către băncile comerciale ramurii viti-vinicole constituie doar 8% din activele acestora (peste 100 milioane USD) sau 14% din volumul total al creditelor acordate. Pe de altă parte, bancherii au declarat că este imperios necesară inițierea unor măsuri individuale intense cu întreprinderile, orientate spre stabilirea strategiei dezvoltării ulterioare a acestora, precum și a direcțiilor de susținere bancară a ramurii viti-vinicole.

    În perioada ianuarie-mai activele acestora s-a majorat cu peste 7,5%...

    La finele lunii mai activele totale ale sistemului bancar din Republica Moldova constituiau cca 19,37 miliarde lei (~1,46 miliarde USD), sau în creștere cu peste 7,5% de la începutul anului. Comparativ cu perioada similară anului 2005 activele au crescut cu cca 35%. Către sfîrșitul lunii mai a.c. obligațiunile sistemului bancar au crescut cu 7,7% și au atins 16,15 miliarde lei, iar capitalul normativ total al băncilor a înregistrat o creștere de 7,3 la sută, pînă la 3,08 miliarde lei.

    Potrivit statisticilor BNM creditele totale oferite au crescut cu 12,73%, iar depozitele totale au sporit față de finele anului trecut cu 5,54% pînă la 14,5 miliarde lei. Totodată, comparativ cu finele lunii aprilie depozitele populației s-au redus cu 119,8 milioane lei, aceasta fiind rezultatul unor zvonuri precum că sistemul bancar va intra în criză ca urmare a blocării exporturilor de vinuri moldovenești în Federația Rusă.

    ...în același timp, visteria valutară a statului se reduce

    În același timp, pe parcursul lunii iunie rezervele valutare ale BNM s-au diminuat cu peste 9 milioane USD (cca 1%), pînă la 636,2 milioane USD (echivalentul a 8,44 miliarde lei). Potrivit informațiilor băncii centrale, reducerea rezervelor valutare s-a produs ca urmare a efectuării de către guvern a unor plăți externe, intervențiilor pe piață valutară a BNM precum și a oscilațiilor cursului leului față de dolarul SUA.

    Diminuarea rezervelor s-a produs după ce pe parcursul lunii mai acestea s-au majorat cu 37,9 milioane USD ca urmare a intrării pe contul BNM a primei tranșe în valoare de cca 17 milioane USD din creditul FMI în valoare de peste 118 milioane USD, dar și ca efect a cumpărării de către banca centrală a valutei de pe piața internă. Potrivit Memorandumului semnat cu FMI, pînă la finele anului 2006 rezervele valutare ale statului urmează să atingă 750 milioane USD, cu cca 152,6 milioane USD peste nivelul înregistrat la sfîrșitul anului 2005.

    A fost dat publicității raportul de activitate al Băncii Naționale pentru 2005...

    Potrivit acestuia, în scopul atenuării fluctuațiilor excesive ale monedei naționale BNM a intervenit pe piața valutară procurînd valută străină în volum de 174,8 milioane USD. Ca urmare rezervele valutare ale BNM s-au majorat cu 127,1 milioane USD (cu 27%) pînă la nivelul de 597,4 milioane USD la sf. lui 2005.

    Aceste operațiuni au determinat majorarea bazei monetare cu peste 31%, a banilor aflați în circulație - cu 23,5% și a rezervelor bancare cu peste 50%. Pe parcursul anului 2005 masa monetară M2 a crescut cu 36,7%, inclusiv a depozitelor în monedă națională cu 47,7%. Depozitele în valută străină exprimate în USD s-au majorat cu 27,4%. Dinamica masei monetare M2 a condiționat majorarea gradului de monetizare pînă la 30,3% din PIB, față de 25,4% față de 2005.

    Surplusul de valută străină pe piață internă a fost principala problemă cu care s-a confruntat banca centrală în anul 2005. Creșterea transferurilor valutare de peste hotare și majorarea încasărilor din exporturi în anul 2005 urmau să provoace o apreciere excesivă a monedei naționale față de principalele valute convertibile. Pentru minimizarea potențialelor consecințe, pe parcursul anului trecut BNM a efectuat o serie de operațiuni de procurare de pe piață a surplusului de valută prin emisii directe urmate de sterilizări a masei monetare.

5. Piața muncii

    În ianuarie-mai salariul mediu lunar pe economie a crescut cu 27%...

    Potrivit datelor BNS salariul mediu lunar în economia națională, pe parcursul lunilor ianuarie-mai ale anului curent, a constituit 1515 lei și s-a majorat față de perioada similară a anului trecut cu 27%. În ianuarie-mai 2006, salariul mediu în sfera bugetară a constituit 1282 lei, iar în sectorul real al economiei - 1643 lei.

    În perioada de referință, cel mai mare salariu l-au avut angajații din domeniul financiar-bancar - 3583 lei, urmați de cei din domeniile transporturilor și comunicațiilor - 2385 lei, construcțiilor - 2008 lei, industriei - 1911 lei, administrației publice - 1671 lei, etc. În același timp, cel mai mici salarii au fost înregistrate în sectorul agricol și silvicultură - 683 lei, în piscicultură - 1076 lei, învățămînt - 1182 lei, în sănătate și asistență socială - 1226 lei.

6. Sectorul extern

    Moldova apelează la ajutor extern în criza vinurilor...

    Ca urmare a crizei la exportul vinurilor în Federația Rusă Organizația Internațională a Vinului (OIV) propune asistență Republicii Moldova și Georgiei. Cele trei țări sînt semnatare a Acordului din 3 aprilie 2001 prin care a fost creată Organizația Internațională a Vinului și, potrivit statutului acesteia, OIV este obligată să medieze conflictele apărute în cazul în care una dintre părți apelează la OIV. Recent ministerele agriculturii din Republica Moldova și Georgia au apelat la OIV, exprimîndu-și îngrijorarea față de interdicțiile impuse de Rusia.

    OIV este o organizație interguvernamentală de natură științifică și tehnică recunoscută pentru competența sa în domeniul viței de vie, vinului, băuturilor vinicole, strugurilor de masă, și altor produse bazate pe vița de vie. Organizația a fost creată pe 3 aprilie 2001 și are 41 de țări membre (inclusiv Moldova, Rusia și România) și 5 țări-observatori (inclusiv Ucraina) și organizații-observatori (federații și asociații naționale și internaționale din domeniul vitiviniculturii).

    Intrarea României în UE va duce la echilibrarea balanței comerciale cu Moldova...

    Oficialii români susțin că preconizata aderare a României la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007 și suspendarea acordului de comerț liber dintre Republica Moldova și România, va duce la echilibrarea balanței comerciale dintre cele două state. Comerțul exterior dintre România și Republica Moldova a constituit în 2005 cca 412 milioane USD, cu un sold negativ pentru Moldova de 240 milioane USD. Exportul din Moldova în România a înregistrat anul trecut o valoare de 85 milioane USD, iar importul - 326 milioane USD.

    După 1 ianuarie 2007, situația s-ar putea schimba, exportul românesc va fi taxat în aceeași proporție ca și pentru alte țări ale UE, în timp ce Moldova deja acum beneficiază de sistemul GSP plus, care presupune exportul a circa 7 200 denumiri de produse în UE fără taxe vamale. Noul regim comercial (și în eventualitatea semnării unui acord bilateral dintre Moldova și România) va afecta la o primă etapă comerțul bilateral pînă cînd lucrurile vor intra pe un făgaș normal și companiile se vor obișnui cu noul sistem de impozitare. Vor fi influențate mai mult exporturile din România, care pe lângă noile taxe, vor fi puse într-o competiție mai acerbă cu cele ale altor țări europene.

    După integrarea României în UE, planificată la 1 ianuarie 2007, Bucureștiul se va retrage din toate acordurile de comerț liber, inclusiv cu Republica Moldova. Intrarea României în UE va însemna aderarea la un nou cadru juridic al relațiilor comerciale externe. România are încheiate, pe lîngă Acordul European și Acordul Central European de Comerț Liber (CEFTA), acorduri de comerț liber cu Moldova, Turcia, Israel, Serbia-Muntenegru, Albania, Bosnia și Herțegovina, AELS (Asociația Europeană de Liber Schimb). Chișinăul declară că suspendarea acordului de comerț liber cu România nu va afecta schimburile comerciale în speranța obținerii unui regim comercial asimetric cu Uniunea Europeană în 2007.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

UE, Ucraina vor contribui în continuare la reglementarea transnistreană

În cadrul vizitei sale la Bruxelles între 21-22 iunie, Președintele Voronin a avut o întrevedere cu Înaltul Comisar pentru Politica Externă și de Securitate Comună a UE, Javier Solana, în cadrul căreia a fost abordată și problema transnistreană. Potrivit unui comunicat al președinției, Solana a reconfirmat determinarea Uniunii Europene de a contribui la identificarea unei soluții politice pentru problema transnistreană. La rîndul său, Voronin a mulțumit oficialului european pentru eforturile depuse în organizarea Misiunii UE de asistență la frontiera moldo-ucraineană și s-a arătat mulțumit de rezultatele acesteia.

În aceiași perioadă Boris Tarasiuk, ministrul ucrainean de Externe, a întreprins o vizită la Chișinău, unde a discutat cu oficiali Moldoveni o serie de probleme ce țin de cooperarea bilaterală, inclusiv cooperarea în reglementarea diferendului transnistrean. În cadrul unei conferințe de presă la 26 iunie, Tarasiuk a dat asigurări că poziția Ucrainei vizavi de reglementarea transnistreană, precum și în problema monitorizării frontierei nu se va schimba după formarea noului guvern ucrainean.

Tarasiuk a acuzat Rusia și autoritățile transnistrene de blocarea procesului de negocieri, dar a declarat că Ucraina speră să găsească argumentele necesare pentru a aduce toți participanții înapoi la masa de negocieri poate chiar în iulie sau august curent.

La întrebarea jurnaliștilor despre un posibil referendum în Transnistria, șeful diplomației ucrainene a declarat că Ucraina, la fel ca și OSCE și UE, nu va recunoaște rezultatele acestuia și a exclus proiectarea situației din Muntenegru și eventual Kosovo asupra situației din Transnistria. "În cazul de față nu există nici un temei juridic pentru a pune problema independenței Transnistriei", a spus Tarasiuk.

Polițiști moldoveni reținuți la Tiraspol

La 14 iunie patru colaboratori ai Comisariatului de Politie din Bender și un angajat al Ministerului Afacerilor Interne din Moldova au fost reținuți de serviciile de securitate transnistrene, în orașul Tiraspol, fără prezentarea unor motive pentru reținere.

Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al RM a calificat reținerea polițiștilor moldoveni drept o provocare din partea regimului separatist de la Tiraspol. Potrivit MAEIE, cei cinci polițiști moldoveni se aflau în momentul reținerii în regiunea transnistreană în scopuri de serviciu și din motive personale.

Trei din cei cinci polițiști moldoveni au fost eliberați în seara de 17 iunie fără nici o explicație. Potrivit unor declarații ai ministrului de Interne al RM, Gheorghe Papuc, citat de Infotag, celor trei li s-au aplicat torturi și le-au fost administrate medicamente psihotrope de către serviciile speciale transnistrene.

Ceilalți doi polițiști moldoveni au fost eliberați la 26 iunie. Potrivit unor surse din Ministerului Reintegrării, citate de Info Prim Neo, eliberarea a fost posibilă datorită intervenției Federației Ruse.

După consumarea incidentului, șeful departamentului de securitate de la Tiraspol, Vladimir Antiufeev, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că polițiștii moldoveni s-ar fi aflat la Tiraspol pentru a-l răpi pe Ivan Burgudji, pentru a nu-i permite acestuia să candideze în alegerile pentru postul de Bașcan al Găgăuziei programate pentru finele anului 2006. Antiufeev a mai declarat că deși polițiștii moldoveni au fost eliberați, cazul penal împotriva lor va continua și că dacă "intențiile criminale" ale autorităților moldovene pe teritoriu transnistrean vor continua, "noi vom utiliza armele, inclusiv pentru a ucide".

Vizita delegației guvernamentale ruse la Tiraspol

Între 21 - 22 iunie la Tiraspol s-a aflat într-o vizită oficială o delegație interdepartamentală a Federației Ruse, condusă de către adjunctul Președintelui Guvernului rus, Ghenadie Bukarev. În componența delegației au intrat reprezentanți ai Consiliului de Securitate, Ministerului de Externe, Ministerului Dezvoltării Sociale, Fondului de Pensii al Federației Ruse, etc. Potrivit Regnum.ru, care citează surse din departamentul de informații și telecomunicații al Transnistriei, vizita a avut drept scop dezvoltarea protocolului comun semnat de liderul separatist Igor Smirnov și primul vice-premier rus Alexandr Jukov la 23 mai la Moscova.

La finele vizitei Directorul Departamentului pentru Ministerul Sănătății și Dezvoltării Sociale al Rusiei, Serghei Donțov, a declarat că subiectul principal discutat în cadrul vizitei a fost cel al asigurării cu pensii și cu alte servicii sociale a cetățenilor ruși care locuiesc în Transnistria. Potrivit lui Donțov, Guvernul rus urmează să adopte în următoarele luni un act normativ care ar reglementa aspectele "organizatorice" ale deciziei Federației Ruse de a acorda asistență locuitorilor transnistreni de cetățenie rusă. Donțov a dat asigurări că pensionarii transnistreni vor începe a primi pensii din partea Federației Ruse pînă la finele anului 2006.

Întrebat despre legitimitatea acestor acțiuni a Federației Ruse în Transnistria, Donțov a făcut trimitere la Hotărîrea Curții Constituționale a Federației Ruse: "Nu contează statutul juridic al unui teritoriu. Constituția Federației Ruse garantează tuturor cetățenilor ruși, oriunde ar locui aceștia, toate formele de asistență socială", transmite Regnum.ru.

Reamintim că potrivit datelor recensămîntului populației realizat de autoritățile transnistrene în octombrie 2004 (fără participarea autorităților moldovenești), în regiunea transnistreană în prezent locuiesc circa 56.000 de cetățeni ruși.

Regimurile nerecunoscute din fosta URSS creează comunitate "interstatală"

La 14 iunie la Suhumi, "capitala" regiunii secesioniste Abhazia, a avut loc "summit-ul" liderilor republicilor nerecunoscute Abhazia, Osetia de Sud și Transnistria. La finele întîlnirii, liderii secesioniști au semnat o Declarație Comună, prin care au proclamat crearea "Comunității pentru democrație și drepturile popoarelor". Calificată de către observatori drept "anti-GUAM", comunitatea "nerecunoscuților" nu prevede doar colaborarea politică și economică dintre aceștia, dar și crearea unor forțe de pacificare colective, care vor putea înlocui forțele de pacificare ruse din aceste regiuni.

"Astăzi am arătat încă odată în fața întregii lumi intenția noastră de edifica state democratice. Faptul că în orice situație trebuie luată în considerație opinia poporului, a fost reiterat în cadrul conferinței de presă de la Sankt Petersburg de către Președintele Rusiei Vladimir Putin. Popoarele noastre au trăit cu Rusia secole la rînd și vor fortifica și în continuare relațiile de bună vecinătate cu Rusia", a declarat liderul abhaz, Serghei Bagapș, citat de agenția de presă Kavkaz-press, în cadrul unei conferințe comune ținute după încheierea "summit-ului" de la Suhum.

La întrebarea ziariștilor dacă "nerecunoscuții" intenționează să facă uz încă odată de dreptul la auto-determinare, proclamat de către Președintele Putin în urma întrevederii cu Președintele georgian Mihail Saakașvili, liderii abhaz si osetin au spus că "popoarele" lor deja au ales că vor să fie cu Rusia. Liderul transnistrean Igor Smirnov a confirmat intenția de a organiza, în septembrie 2006, un referendum în cadrul căruia "poporul transnistrean" va fi consultat dacă își vede viitorul cu Republica Moldova sau cu Rusia, precum și vizavi de procesul de negocieri cu Chișinăul.

De remarcat, că "președinții" celor trei regiuni au semnat textul final al Declarației în urma unor consultări îndelungate cu Moscova, a doua zi după întîlnirea Președintelui rus Vladimir Putin cu omologul său georgian, Mihail Saakașvili. Principalul subiect discutat în cadrul întrevederii ruso-georgiene l-au constituit conflictele "înghețate" din Georgia - Abhazia și Osetia de Sud.

Potrivit unor observatori, scopul "summit-ului" de la Suhumi a fost de fapt de a neutraliza rezultatele întrevederii Putin-Saakașvili de la Sankt Petersburg, oricare ar fi fost acestea. "Chiar dacă președinții Rusiei și Georgiei ar fi atins un acord, republicile nerecunoscute urmau să declare lumii întregi că își continuă cursul spre independență și creează un bloc militar care le-ar apăra de agresiuni din partea statelor vecine", scrie publicația rusă Kommersant.ru cu referință la întrevederea de la Suhum. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Delegația Parlamentului Republicii Moldova, condusă de vicepreședintele legislativului Maria Postoico a participat la Sesiunea ordinară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Lucrările APCE au fost axate pe subiectele detențiilor secrete ilegale în Europa; afirmarea libertății de exprimare și respectarea convingerilor religioase (cazul Turciei). APCE urmează să ia poziție față de statele care nu au abolit pedeapsa cu moartea, drepturile migranților, violența împotriva femeilor. În procedura de lucru a fost introdus și proiectul moțiunii de recomandare privind susținerea dezvoltării în zona Mării Negre (cooperarea între autoritățile locale și regionale).

Republica Moldova - Uniunea Europeană

După finalizarea implementării Planului de Acțiuni RM-UE, autoritățile de la Chișinău vor solicita Uniunii Europene semnarea Acordului de asociere, în scopul "garantării cursului ireversibil de integrare europeană a Republicii Moldova". Aceste afirmații au fost făcute de prim-viceministrul Andrei Stratan, în cadrul unei conferințe de presă, în cadrul căreia a făcut bilanțul activității ministerului în prima jumătate a anului 2006. Ministrul a mai anunțat că negocierile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană pentru facilitarea regimului de vize urmează să înceapă abia la finele anului curent.

Marianne Mikko, conducătorul Delegației Parlamentului European în cadrul Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-RM, aflată în vizită la Chișinău, a chemat Comisia Europeană sa intensifice eforturile pentru acordarea asistenței Moldovei în drumul său spre integrarea europeană. Vizita delegației în Republica Moldova demonstrează solidaritatea cu acest stat și determinarea de a susține și ajuta Moldova pentru a depăși problemele cu care se confruntă și dependența față de piața rusă, facilitînd produsele moldovenești pe piața UE, a mai afirmat Marianne Mikko. Demnitarul european a mai a spus că de la ultima vizită pe care a făcut-o la finele anului trecut, în Moldova au fost înregistrate unele progrese semnificative în ce privește adoptarea unor legi și armonizarea legislației cu standardele internaționale (deși accentul trebuie pus pe calitatea acestora și pe aplicarea lor adecvată). Există progrese insuficiente în lupta contra corupției la nivel înalt, la capitolul respectarea drepturilor omului, libertatea mass-media, etc. Cu referință la "Cazul Pasat", Mikko a declarat că starea sănătății acestuia este îngrijorătoare și e necesar un tratament medical adecvat. Deși nu contestă decizia justiției, deputații europeni consideră că 10 ani de închisoare este o sentință prea gravă pentru vînzarea unor avioane către SUA și nu Iranului. "Pentru noi Pasat nu este doar un deținut, ci un test dacă în Republica Moldova sînt respectate Drepturile Omului și sînt separate puterile în stat", - a concluzionat Marianne Mikko.

Șeful misiunii UE la frontiera moldo-ucraineană afirmă că deja a fost selectat contingentul suplimentar de vameși europeni pentru a asigura extinderea activității misiunii. Generalul Ferent Banfi a făcut afirmația respectivă în cadrul întrevederii cu premierul Vasile Tarlev. Banfi a mai spus că se întreprind și acțiuni pentru deschiderea unor oficii teritoriale suplimentare a misiunii atît în Moldova, cît și în Ucraina.

Franco Frattini, Vicepreședintele Comisiei Europene, Comisar pentru Justiție, Libertate și Securitate, a propus crearea la Chișinău a unui centru care să elibereze cetățenilor Republicii Moldova vize pentru spațiul Schengen. Inițiativa a fost lansată în cadrul întrevederii cu Președintele Vladimir Voronin și deja în iulie, aceasta va fi propusă spre dezbatere statelor-membre ale UE.

În cadrul vizitei sale la Bruxelles, Președintele Republicii Moldova a avut o întrevedere cu Mariann Fischer Boel, Comisar pentru Agricultură și Dezvoltarea Rurală al Comisiei Europene. Vladimir Voronin a solicitat Comisiei Europene micșorarea tarifelor pentru exportul vinurilor moldovenești pe piața UE. Comisarul Mariann Fischer Boel a relevat că UE ar putea aborda problema vinurilor moldovenești sub aspectul diminuării taxelor la export, dacă aceasta în mod special va fi examinată în cadrul Adunării Generale a OMC, la reuniunea preconizată pentru luna septembrie anul curent.

Republica Moldova - România

Declarațiile Președintelui Traian Băsescu

Participînd pe 23 iunie la conferința organizată de Asociația George C. Marshall România cu tema "România europeană, România Euro-Atlantică, România în sfera relațiilor internaționale", Președintele României Traian Băsescu a răspuns unor întrebări despre la tema relațiilor cu Republica Moldova. Băsescu a spus despre relațiile dintre cele două țări că ar reprezenta o prioritate pentru politica externă româneasca.

Conform poziției României, pe care autoritățile de la București o promovează în relațiile cu instituțiile europene și NATO, Republica Moldova "trebuie adusă din punct de vedere al integrării în UE spre grupul țărilor din Balcanii de Vest și nu trebuie abandonată pînă la momentul la care Ucraina va fi pregătită să intre în UE". Efortul românesc în acest sens va putea fi consolidat odată cu intrarea României în Uniunea Europeană. Președintele României a apreciat că, analizînd numărul de locuitori ai statelor din Balcanii de Vest și din Republica Moldova, nu ar trebui sa fie o mare problema din perspectiva capacității de absorbție a UE, însă "varietatea culturala" și "elementele de naționalism consistent" ridică anumite probleme. Auspiciile sub care este dusă politica București-ului sînt - poporul român se poate reunifica, cel puțin în momentul de față, în interiorul Uniunii Europene, a declarat Președintele României.

Cu referință la problema Transnistriei, Traian Băsescu a declarat că aceasta rămîne una dificilă: "din păcate nici Ucraina, nici Federația Rusa, nici Moldova nu au dorit participarea României la negocieri. Sigur se poate corela acest lucru cu ceea ce vedem că se întîmplă cu schimbarea denumirii liceului româno-francez în moldoveano-francez, a liceului româno-englez în moldoveano-englez. Dar ceea ce eu îmi impun este sa nu generez acea înghețare a relațiilor care exact pe aceleași teme s-a produs in perioada anilor 2000". Președintele României a subliniat că trebuie înțeles faptul că Republica Moldova este un stat independent și suveran, cu decizii pe care Parlamentul și Guvernul din Moldova le iau: "Plecînd de la această premisă încerc sa nu găsesc motive de reacție care sa înghețe din nou relațiile româno-moldovene", a precizat Președintele Băsescu.

În legătură cu existența legislației privind diaspora, Băsescu a apreciat că România și-a valorificat prea puțin relația cu românii de pretutindeni și se impune o viziune mult mai larga. El a subliniat că, deși există o legislație de susținere a activităților culturale ale comunității românești, nu exista un proiect de lege de consolidare a relației cu diaspora, dar pînă la expirarea mandatului său o astfel de lege va exista, dacă va fi sprijinită de Parlament și executiv.

Vorbind despre Tratatul de frontieră dintre Republica Moldova și România, Traian Băsescu a spus că forma finală a acestuia, realizată cu sprijinul UE, va permite "o situație mult mai relaxată".

Pregătiri pentru vizita lui Traian Băsescu la Chișinău

Ministrul Mihai Răzvan Ungureanu a declarat că Președintele României Traian Băsescu intenționează să viziteze Republica Moldova în toamna anului curent, prilej cu care se va adresa, în premieră, Parlamentului Moldovei. Detaliile vizitei urmează a fi coordonate în timpul apropiat la nevul executivului.

Cooperare economică

În luna iunie s-au desfășurat două expoziții, respectiv, la București și Chișinău, în cadrul cărora au fost prezentate economiile celor două state. La expoziția de la București firmele din Moldova au încheiat 380 de contracte cu parteneri din România și alte state. Toate cele 16 întreprinderi vinicole din Moldova, participante la expoziție, au semnat contracte de afaceri cu noi parteneri. Întreprinderile din industria alimentară au încheiat contracte de intenții și de colaborare. Expoziția de la Chișinău a găzduit peste 50 de agenți economici din România, care au prezentat produse industriale și tehnologii avansate, industria alimentară, cosmetică, încălțăminte, confecții, textile, echipamente ș.a.

Republica Moldova - Federația Rusă

Vice-premierul Andrei Stratan a declarat în cadrul unei conferințe de presă că dacă un stat ca Federația Rusă vrea să adere la OMC, el ar trebui să se conformeze regulilor de comerț internațional și să informeze din timp despre obiecțiile pe care le are la anumite capitole. Stratan afirmă că embargoul impus de Federația Rusă pentru mai multe produse moldovenești este un subiect al relațiilor politice, cauzat de poziția Chișinăului în problema transnistreană, care i-ar deranja pe cei ce susțin regimul separatist. Autoritățile de la Chișinău așteaptă o informație oficială, conform acordurilor internaționale semnate între cele două state, despre motivul embargoului impus.

Conform unui sondaj realizat de o fundație pentru opinie publică din Federația Rusă (afiliată anterior ВЦИОМ), 45 la sută dintre cetățenii Rusiei aprobă decizia de a interzice comercializarea vinurilor din Republica Moldova și Georgia pe piața rusă. Mai mulți intervievați recunosc însă că interdicția este una politică, cu scopul de a exercita unele presiuni politice sau economice asupra statelor neloiale Moscovei.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Reintegrării Republicii Moldova, polițiștii reținuți anterior de autoritățile de la Tiraspol au fost eliberați inclusiv cu concursul autorităților Federației Ruse.

Moldova în lume

Întreprinderea moldovenească "Ascom" participă la o expoziție internațională de produse alimentare, care se desfășoară la Shanghai, China. Pe parcursul a șase luni pe standurile expoziției vor fi prezentate 80 mii de sticle de vin ale producătorilor moldoveni. Vizitatorii expoziției va putea procura băuturi en gross și en detaill. Agenția Agroindustrială "Moldova-Vin" intenționează să inaugureze o reprezentanță permanentă în provincia Yannan din China, în cadrul programului de promovare a vinurilor moldovenești peste hotarele țării.

În ultima perioadă, afară de China, expoziții cu degustare și vînzare a vinurilor moldovenești s-au desfășurat în mai mult de 10 țări străine, inclusiv în Republica Slovacia, Polonia, România, Ucraina, Germania, Belarus etc.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Agricultorii vor trebui să-și caute alte nișe pentru exportul produselor fitosanitare
Iurie Gotișan, 30 iunie 2006

O piață bună de desfacere a producției agricole moldovenești ar putea fi cea din Romania, ținînd cont mai ales de faptul că pentru moment situația din sectorul agricol din acesta țară nu este tocmai una din cele mai bune»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect