ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 77, 1-16 iulie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Remanieri

Parlamentul a aprobat eliberarea lui Ion Platon din funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție.

1.2. Acte legislative

  • Legea cu privire la sistemul de executare silită. Legea stabilește competența sistemului de executare silită, statutul juridic al personalului, drepturile și obligațiile, garanțiile personale și sociale ale executorului judecătoresc, precum și responsabilitatea acestora. Executarea silită este pusă în sarcina Ministrului Justiției și se realizează prin intermediul Departamentului de executare și oficiilor de executare în colaborare cu alte organe prevăzute de lege.

  • Legea privind susținerea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii. Documentul are scopul de a susține întreprinderile mici și mijlocii, dată fiind importanța acestora în asigurarea creșterii economice durabile a Republicii Moldova. Legea stabilește temeiurile și formele juridice, economice și organizatorice de susținere a dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii de către de stat. Este reglementată clasificarea tipurilor de întreprinderi din sectorul enunțat, în întreprinderi: - micro; - mici și mijlocii. Statutul de asemenea întreprindere va apare în virtutea Declarației pe propria răspundere, document prin care agentul economic declară corespunderea sa criteriilor de subiect al sectorului întreprinderilor mici și mijlocii.

  • Legea cu privire la modificarea și completarea Legii insolvabilității. Esența legii constă în depășirea insolvabilității doar prin proces judiciar, renunțîndu-se astfel la procesul extrajudiciar de restructurare a întreprinderilor, aplicabil în prezent și considerat ineficient. Calitatea de administrator al insolvabilității sau de administrator provizoriu o va putea obține doar persoana înregistrată în calitate de întreprinzător individual, căruia i s-a acordat licență conform legii și este independent față de creditori și debitor. Legea se va aplica de 1 ianuarie 2007, iar între timp, Consiliul Creditorilor de stat trebuie să transmit Inspectoratului Fiscal Principal de Stat dosarele agenților economici care activează în condiții de restructurare a datoriilor, conform acordurilor-memorandum încheiate.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la avocatură. Modificările rezultă din recomandările instituțiilor internaționale, inclusiv avizele CE în domeniu și prevăd transmiterea funcțiilor de licențiere și răspundere disciplinară a avocaților de la Ministerul Justiției la Baroul Avocaților. De asemenea, s-a stabilit dreptul judecătorilor și procurorilor ce au activat timp de 10 ani să obțină licență de avocat fără examen și stagiu, în termen de 6 luni de la demisia neimputabilă din funcția de judecător sau procuror.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la patenta de întreprinzător. Este stabilită interzicerea graduală, cu începere de la 1 ianuarie 2007, a comercializării de către titularii de patente a unor tipuri de mărfuri, comercializarea mărfurilor în anumite condiții precum și prestarea unor tipuri de servicii. Aceasta are menirea de a asigura condiții adecvate în domeniul comerțului intern, evitarea fraudelor fiscale, sporirea calității serviciilor. Titularii de patente care își vor înceta activitatea în legătură cu noile reglementări vor putea să se înregistreze gratuit în calitate de întreprinzător individual, cu toate consecințele de rigoare (impozitarea venitului, dări de seamă financiare și statistice, respectarea legislației muncii etc.). Mai este stabilită și o reducere a taxei pentru patentă, însă cu introducerea concomitentă a obligației plăților de asigurare socială obligatorie, ceea ce reduce considerabil efectul diminuării costului patentei, plățile lunare de asigurare socială fiind destul de mari.

  • Proiectul legii privind aplicarea testării la detectorul comportamentului simulat (poligraf). Se propune definirea noțiunilor principale, a principiilor și domeniilor de aplicare a testării cu utilizarea poligrafului, cerințele față de testare, modul de folosire a rezultatelor ei. Testarea se va efectua pentru a evalua veridicitatea informațiilor comunicate de persoana testată: - la primirea și confirmarea accesului la informațiile care constituie secret de stat; - în cadrul activității operative de investigații; - în cadrul anchetei de serviciu; - pentru prevenirea și la certificarea contravențiilor în cadrul relațiilor de muncă. Dreptul de inițiere a testării se acordă organelor Ministerului Afacerilor Interne, Centrului de Combatere a Crimelor Economice și Corupției, Serviciului de Informații și Securitate, Serviciului de Protecție și Pază de Stat, Serviciului Vamal, Ministerului Apărării, Serviciului Grăniceri, Procuraturii, Departamentului Instituțiilor Penitenciare. Cetățenii Republicii Moldova, cetățenii străini sau apatrizii vor fi supuși testării dacă: - se angajează sau îndeplinesc serviciul în cadrul organelor enunțate mai sus; - se angajează ori lucrează în funcții legate de asigurarea exploatării obiectelor de producție deosebit de importante, cu regim special sau periculoase; primesc sau au acces la informații care constituie secret de stat; - aceasta decurge din contractul de muncă; - aceasta decurge din activitatea operativă de investigații; - persoana benevol dorește să fie supusă testării.

  • Proiectul legii privind organizațiile interprofesionale pe produse agroalimentare. Se propune reglementarea înființării și funcționării organizațiilor interprofesionale pentru un produs sau grup de produse agroalimentare, la nivel național sau pe zona de producție, principalele obiective și activități, drepturile și obligațiile acestora.

  • Proiectul legii privind organizarea și funcționarea piețelor produselor agricole si alimentare. Documentul propune instituirea cadrului juridic privind formarea și organizarea piețelor produselor agricole și alimentare de către persoanele fizice și juridice care produc, depozitează, prelucrează și/sau comercializează aceste produse pe piețele interne și/sau externe.

  • Proiectul legii cu privire la organizarea și desfășurarea activității turistice în Republica Moldova. Se propune substituirea actualei Legi a turismului printr-un document nou, ce va reglementa raporturile juridice ce țin de elaborarea și promovarea politicii de stat în domeniul turismului, organizarea și coordonarea activității turistice, în special a activității de întreprinzător în domeniul turismului, formele de turism, crearea și activitatea zonelor turistice naționale, cerințele privind calitatea serviciilor turistice și asigurarea securității turiștilor, principiile de colaborare internațională în domeniu.

  • Proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului electoral. Documentul aprobat în prima lectură derivă din Planul de activitate al parlamentului pentru asigurarea îndeplinirii recomandărilor Consiliului Europei și are menirea să înlăture neajunsurile și să introducă prevederile recomandate în expertizele OSCE/CE asupra Codului electoral și alegerilor din Republica Moldova, recomandările observatorilor locali și internaționali la alegeri. Proiectul promovat de un grup de deputați reprezentînd toate fracțiunile parlamentare a fost elaborat de către Comisia Electorală Centrală în colaborare cu Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT.

  • Proiecte de legi pentru modificarea și completarea Codului de procedură civilă și a Codului de procedură penală. Proiectele adoptate în prima lectură au menirea de a aduce prevederile celor două acte legislative complexe în concordanță cu recomandările expuse în expertizele Consiliului Europei asupra noilor coduri puse în aplicare în Republica Moldova. Un alt proiect conține prevederi revizuite referitoare la aplicarea arestului preventiv și la deținerea persoanei în stare de arest pe parcursul examinării cauzei penale. Astfel, se propune ca după trimiterea cauzei în instanța de judecată, termenul ținerii inculpatului în stare de arest, ca măsură preventivă, din ziua primirii dosarului în instanța de judecată și pînă la pronunțarea sentinței în prima instanță să nu poată depăși 6 luni, dacă persoana este învinuită de săvîrșirea unei infracțiuni pentru care legea prevede pedeapsă maximă de pînă la 15 ani închisoare: și 12 luni, dacă persoana este învinuită de săvîrșirea unei infracțiuni pentru care legea prevede pedeapsa maximă de pînă la 25 de ani închisoare sau detențiune pe viață. După expirarea termenelor indicate, inculpatul va putea fi judecat în stare de arest doar în cazuri excepționale, cu prelungirea termenului de fiecare dată cu 3 luni pînă la pronunțarea sentinței, în temeiul unui mandat eliberat de instanța de judecată ierarhic superioară în baza propunerii motivate a Procurorului General sau a adjuncților acestuia. Promovarea modificărilor este o consecință a controlului efectuat de Parlament asupra situației preveniților deținuți în izolatorul de urmărire penală nr.13 din mun. Chișinău, fiind dictată și de condamnarea frecventă a Republicii Moldova de către CEDO, pentru ținerea în arest nemotivată și termen îndelungat.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Curtea de Conturi a prezentat Parlamentului un Raport asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exercițiul bugetar 2005 . Au fost expuse informațiile generalizate despre formarea și întrebuințarea resurselor financiare publice; nivelul asigurării integrității și gestionării patrimoniului public; acțiunile întreprinse de către entități pentru lichidarea încălcărilor și neajunsurilor depistate de către Curtea de Conturi; rezultatele controalelor efectuate la cererea fracțiunilor parlamentare. Deși constată o anumită îmbunătățire a managementului financiar, care se exprimă prin micșorarea încălcărilor și lacunelor depistate, la capitolele economicitate, eficiență și eficacitate a utilizării patrimoniului public situația rămîne nesatisfăcătoare. Controalele efectuate de Curte la cererea fracțiunilor parlamentare au vizat Asociația Surzilor, Societatea Invalizilor și Societatea Orbilor (la cererea fracțiunii PCRM) și Instituția Publică Națională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova" (la cererea fracțiunii PPCD), în ambele cazuri fiind depistate neajunsuri și ineficiența activității gestionare, dar fără consecințe majore pentru administrația instituțiilor vizate. Concluziile Curții pe marginea gestiunii resurselor publice recomandă: - consolidarea capacităților de planificare strategică; - simplificarea contabilizării operațiunilor economice, a procedurilor de monitorizare și control; - stabilirea cadrului juridic de administrare a veniturilor în fondurile speciale; - limitarea finanțării de către Guvern a unor acțiuni neprevăzute de legea bugetară anuală, cu rectificare ulterioară a acesteia; - eficientizarea și controlul special al investițiilor din bugetul public; - asigurarea inventarierii și evidenței stricte a patrimoniului public, neadmiterea creării unor societăți pe acțiuni cu încălcarea legislației și pierderea dreptului statului asupra bunurilor publice; - revizuirea modului de reprezentare a statului în societățile economice, cu renunțare la modalitatea actuală ineficientă de reprezentare din cadrul autorităților publice; - asigurarea nivelului adecvat de transparență a utilizării banilor publici în administrația locală, controlul administrativ mai eficient din partea Guvernului; - asigurarea executării integrale a hotărîrilor și recomandărilor Curții de Conturi etc. În rezultatul audierii dezbaterilor s-a putut constata că modificările esențiale promovate în Legea despre Curtea de Conturi în cadrul consensului parlamentar au avut un impact minor, cele mai multe acțiuni de perfecționare a activității rămînînd a foi realizate în perspectivă, conform unul Plan de dezvoltare strategică a Curții de Conturi, a căruia aplicare va demara în a doua jumătate a anului 2006. Toate hotărîrile Curții pe marginea controalelor efectuate au fost adoptate prin votul unanim al membrilor, deși aceștia au fost desemnați de diverse fracțiuni parlamentare, inclusiv de opoziție. Deși au apreciat anumite aspecte pozitive ale activității desfășurate de Curtea de Conturi, deputații din opoziție care a luat cuvîntul pe marginea raportului au constatat că situația în domeniul gestiunii resurselor publice rămîne deplorabilă, eficiența controalelor Curții este minimă, funcționarii de rang înalt care admit încălcări nu sînt trași la răspundere, sancțiuni fiind aplicate doar executorilor primari, care însă se află și acționează în temei sub influența factorilor politici de decizie.

Ministrul Industriei și Infrastructurii a informat Parlamentul despre situația livrării de gaze din Federația Rusă și perspectivele din domeniul electro-energetic. Vladimir Antosii a declarat că scumpirea prețului de import al gazelor naturale rusești nu va influența tariful la energia electrică furnizată consumatorilor finali, Republica Moldova avînd semnat cu Ucraina un contract de importare a energiei electrice care asigură peste 70 la sută din necesarul țării noastre, la un preț de 2,52 cenți kW/h. Pe de altă parte, ministrul a recunoscut că scumpirea prețului la gazele rusești va genera majorarea tarifelor la livrarea internă a gazului, acestea putînd ajunge pentru unii consumatori la nivelul de 3 lei pentru un m3, deși prețul la intrare în țară constituie puțin peste 2 lei pentru un m3. Majorările de tarife vor afecta în primul rînd gospodăriile casnice care consumă mai mult de 30 m3 lunar (utilizează gazul natural pentru încălzire). Antosii a mai informat că negocierile cu Concernul "Gazprom" continuă, dorindu-se încheierea unui contract de livrare a gazelor naturale pe minimum 3-4 ani, dar nu va putea fi contractat un preț mai mic de 160 dolari SUA pentru mia de metri cubi. Ministrul a evitat să estimeze impactul majorării asupra economiei naționale și stării sociale a populației, dar a remarcat că Guvernul își pune speranța pe apariția unor surse alternative de livrare a gazului, în special, ca urmare a finalizării gazoductului internațional Bacu-Tbilisi-Erzrum, care va ajunge în Bulgaria, de unde Moldova ar putea contracta anumite cantități de gaze. Cu referire la resursele energetice alternative (biomasă, resurse regenerabile, energie eoliană etc.), Guvernul nu nutrește mari speranțe, afirmîndu-se că în viitorul apropiat ponderea acestora nu ar putea depăși 3% din necesarul de resurse energetice.

Întrebări și interpelări

Procurorul general a răspuns unei interpelări a deputatului AMN Vitalia Pavlicenco, care a cerut verificarea cazurilor de implicare a unor funcționari din procuratură în afaceri ilegale și redistribuirea proprietăților1. Conform primelor verificări faptele nu s-au confirmat în totalitate, dar au fost descoperite anumite elemente ce impun cercetări suplimentare amănunțite.

Deputatul PSL Igor Clipii a cerut procuraturii generale și Serviciului de Informații și Securitate să investigheze cazul editării în campania electorală parlamentară din anul 2005 a unei cărți întitulate "Cartea Neagră a Trădării", conținînd materiale denigratoare la adresa unor lideri politici. Publicația a fost editată într-un tiraj mare, fără semnele de identificare cerute de lege (comandă, autor, tipografie etc.). Clipii își argumentează solicitarea prin necesitatea sancționării celor culpabili și prin acutizarea luptei politice în apropierea alegerilor locale din anul 2007.

Deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a cerut procuraturii generale să informeze despre măsurile întreprinse pentru sancționarea persoanelor cu funcții publice (polițiști, judecători, procurori) culpabile de adoptarea unor decizii ce au fost contestate la CEDO și au determinat sancționarea Republicii Moldova pentru cazuri de aplicare a torturii.

Declarații

Președintele Parlamentului a declarat că pînă la finele sesiunii curente Parlamentul va dezbate în prima lectură proiectele de acte legislative care vizează consolidarea autonomiei administrației publice locale: Legea privind descentralizarea, o nouă redacție a Legii cu privire la administrația publică locală și amendamente la legislația privind finanțele publice locale. După aprobare în prima lectură, proiectele vor fi trimise pentru expertiză Consiliului Europei.

Fracțiunea parlamentară a AMN a difuzat două declarații referitoare la recentele luări de cuvînt și acțiuni întreprinse de Președintele Republicii Moldova Vladimir Voronin. Unul din documente acuză șeful statului de proliferarea unor afirmații antinaționale și antiromânești, urmare a expunerii poziției vizavi de recentele declarații ale Președintelui României Traian Băsescu. O altă declarație invocă uzurparea puterii de stat de către Președintele Vladimir Voronin, prin convocarea unei ședințe lărgite cu participarea conducătorilor celor trei puteri în stat (pe care Constituția nu-i permite să o convoace), prin intervenția în procesul legislativ (obligația expertizării anticorupție a actelor legislative), precum și prin critica deputaților din Parlament, instituție ce a ales șeful statului și în fața căreia ar fi responsabil.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a propus numirea lui Ion Robu în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Azerbaidjan. Pînă în aprilie 2006, Ion Robu a fost președinte al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, prezentînu-și recent demisia din motive neelucidate.

Valentin Guznac a fost numit în funcția de viceministru al Administrației Publice Locale. Pînă la numire, Guznac a fost viceprimar al municipiului Bălți.

Executivul a decis eliberarea lui Petru Grecu din funcția de director adjunct al Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică, fără explicarea motivelor. În acest fel, din cele trei funcții de directori pe care trebuie să-i aibă Consiliul de administrație al ANRTI, doar una rămîne ocupată (în anul 2005 Iurie Tăbîrță a fost eliberat din funcția de director al ANRTI, la fel fără elucidarea motivelor demisiei).

2.2. Hotărîri

Hotărîrea nr. 768 din 05.07.2006 privind transmiterea unor bunuri imobiliare. Motivînd prin necesitatea executării Hotărîrii Parlamentului nr.1198-XIII din 29 mai 1997 Privind privatizarea ilicită a sanatoriului-profilactoriu "Legkovik", Guvernul decide transmiterea de la balanța Agenției Privatizare de pe lîngă Ministerul Economiei și Comerțului la balanța Ministerului Sănătății și Protecției Sociale a edificiilor fostului sanatoriu. Ministerul Sănătății și Protecției Sociale urmează să transmită imobilele respective cu titlu gratuit în folosința Asociației "Casa Speranței" (instituție patronată de Taisia Voronin, soția Președintelui Voronin) pentru organizarea Centrului de reabilitare pentru copii cu handicap sever al aparatului locomotor, fără dreptul de a fi folosite în alte scopuri. De notat că Hotărîrea respectivă a Parlamentului a fost obiectul controlului în Curtea Constituțională, care a stabilit neconstituționalitatea mai multor prevederi incluse, inclusiv a calificativului "ilicită" din denumirea documentului, însă în Hotărîrea sa, adoptată după 9 ani de zile, Guvernul insistă în preluarea denumirii în varianta neconstituțională.

Hotărîrea privind reorganizarea Ministerului Educației, Tineretului și Sportului. Conform modificărilor operate în Legea cu privire la Guvern, Ministerul Educației, Tineretului și Sportului se reorganizează prin divizare în Ministerul Educației și Tineretului și în Agenția Sportului (ultima preluînd funcțiile ce țin de domeniul sportului). Hotărîrea admite și concedierea unor angajați ai ministerului "în conformitate cu Legea serviciului public și cu legislația muncii în vigoare". În termen de 15 zile Ministerul Educației și Tineretului trebuie să prezinte modificările în structura, efectivul-limită și regulamentul său de activitate, iar Agenția Sportului - structura, efectivul-limită și regulamentul său de activitate.

Hotărîrea privind prelungirea a termenului de confirmare a cetățeniei și obținerii actelor de identitate de către locuitorii raioanelor de est ale Republicii Moldova. Termenul ce expira la 1 iulie a fost prelungit pînă la finele anului 2006, în legătură cu numeroasele solicitări ale locuitorilor din raioanele de est ale țării.

Hotărîrea privind pregătirea instituțiilor de învățămînt pentru anul de studii 2006-2007. Se prevede reparația a peste 300 de sedii ale instituțiilor de învățămînt și educație, iar în sarcina direcțiilor de învățămînt și autorităților locale este pusă efectuarea recensămîntului copiilor de vîrsta școlară ce urmează a fi școlarizați obligatoriu.

Hotărîrea privind aprobarea Regulamentului transporturilor auto de călători și bagaje. Documentul conține o serie de novații a căror aplicare este comentată diferit de transportatori și călători, care consideră că drepturile le vor fi prejudiciate prin unele decizii nechibzuite.

Hotărîre privind alocarea mijloacelor financiare. Guvernul impune Ministerul Finanțelor să aloce "din contul mijloacelor generale ale bugetului de stat" Ministerului Administrației Publice Locale 1100,0 mii lei pentru asigurarea activității eficiente a acestuia, "cu stabilirea sursei de acoperire la o eventuală rectificare a bugetului de stat pe anul 2006".

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Eficiența privatizării unor întreprinderi

Primul ministru a prezidat ședința Comisiei de concurs pentru privatizarea întreprinderilor din industria tutunului și vinificației. Au fost audiate rapoartele membrilor Comisiei și conducerii unor întreprinderi privatizate, privind respectarea condițiilor de privatizare și obligațiunilor contractuale de către investitori la întreprinderile S.A. "Călărași Divin", S.A. "Nis-Struguraș", S.A. "Vismos". Vasile Tarlev a accentuat necesitatea onorării integrale a angajamentelor asumate, păstrării și majorării numărului de angajați la întreprinderile în cauză, precum și dezvoltarea bazei de materie primă, inclusiv plantarea în termenele stabilite a viței-de-vie. Conducerea întreprinderilor a fost îndemnată să participe activ la programele de diversificare a piețelor de desfacere promovate de Guvern.

Finalizarea parțială a negocierilor privind livrarea gazelor

După ce la finele lunii iunie Guvernul a evitat să confirme ori să infirme iminența majorării prețului la gazele naturale livrate Moldovei de către S.A. "Gazprom", la 3 iulie Guvernul s-a decis să difuzeze un comunicat de presă, conform căruia, "în urma negocierilor dificile cu "Gazprom", tariful pentru gazele naturale importate în Republica Moldova din Federația Rusă va crește de două ori comparativ cu anul 2005 și va alcătui 160 dolari/1000m3 , începînd cu 1 iulie 2006". În comunicat se afirmă că în timpul negocierilor, "datorită poziției ferme a părții moldovenești, Guvernul a reușit să păstreze patrimoniul statului, nu a vîndut bunuri și nu a acceptat diminuarea cotei statului în activele sistemului energetic al Moldovei". În conformitate cu prețul stabilit, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică va efectua calculele tarifelor de livrare a gazelor naturale pentru toate categoriile de consumatori ai țării. Conform estimărilor efectuate, "toate tarifele se vor majora proporțional creșterii prețului pentru gazele importate". Pentru minimizarea impactului creșterii tarifelor de livrare a gazelor naturale pentru consumatorii casnici, Guvernul va întreprinde măsurile necesare pentru compensarea parțială, nominală a cheltuielilor suplimentare suportate în rezultatul majorării prețului. Astfel, pentru diminuarea impactului negativ al creșterii prețurilor la gazele naturale, pentru consumatorii casnici, la primii 30 m3 se prevede o creștere de numai 25%. În legătură cu această temă, notăm că, conform Memorandumului încheiat cu FMI (pct.22), Guvernul Moldovei se obligă "să treacă majorarea de preț la gazele naturale importate către consumatori (gospodăriile casnice și întreprinderi), asigurînd ca tarifele să fie stabilite la un nivel de recuperare a costurilor și menținând în continuare sistemul curent de compensații nominative".

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a acceptat cererea de demisie a Alei Mironic din funcția de director al Academiei de Administrare Publică, conform cererii depuse (recent Mironic a devenit Președinte a Consiliului veteranilor din Moldova). Prin alt decret, în funcția de rector al Academiei de Administrare Publică a fost numit Alexandru Roman, șeful Direcției municipale de învățămînt.

Președintele Vladimir Voronin a semnat un decret cu privire la conferirea Ordinului "Gloria Muncii" lui Dumitru Prijmireanu, deputat în Parlament. Distincția a fost conferită pentru muncă îndelungată și prodigioasă în organele administrației publice, contribuție la perfecționarea legislației și activitate organizatorică și obștească intensă, în legătură cu aniversarea a 55 de ani.

Printr-un decret al șefului statului, Ion Muruianu, judecător al Curții Supreme de Justiție, a fost decorat cu Medalia "Meritul Civic". Distincția a fost acordată pentru muncă îndelungată și prodigioasă în organele de drept, contribuție la înfăptuirea justiției și merite în promovarea reformei judiciare și de drept.

Valeriu Ciapchin, președintele Companiei de Construcții "INCONEX-COM" SRL, a fost decorat cu Ordinul "Gloria muncii". Distincția a fost acordată pentru contribuție substanțială la edificarea complexului sportiv al FC "Zimbru".

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Președintele Voronin este nemulțumit cum decurge lupta împotriva corupției

La 5 iulie Președintele Republicii Moldova a prezidat ședința Consiliului Suprem de Securitate (CSS), consacrată asigurării securității economice a statului. Vladimir Voronin a calificat drept nesatisfăcătoare îndeplinirea de către Serviciul Informații și Securitate a funcției de asigurare a securității economice a statului și a cerut eliberarea imediată din funcție a vice-directorului SIS, Anatol Gozun, precum și revizuirea structurii și conceptului de funcționare a direcției securitate economică a SIS. Voronin consideră că în formula actuală subdiviziunea respectivă nu este în măsură să asigure depistarea, studierea și contracararea factorilor ce amenință interesele economice ale Republicii Moldova. La Ședința CSS a fost examinată și situația din sistemul achizițiilor publice, care, în opinia șefului statului, creează condiții favorabile pentru apariția schemelor de delapidare a banilor publici. Vladimir Voronin a cerut Ministrului de interne eliberarea imediată din funcție a unui locotenent-colonel din trupele de carabinieri ce a achiziționat pentru MAI mărfuri necalitative, precum și aplicarea sancțiunilor disciplinare altor factori responsabili de securitate internă și gestionarea trupelor de carabinieri. Președintele țării a atenționat că așa urmează să se procedeze în fiecare caz similar depistat. Șeful statului a cerut revizuirea în regim de urgență a actelor legislative și normative în domeniul gestionării și controlului achizițiilor publice, încît să fie exclusă posibilitatea de delapidare a mijloacelor publice prin mecanismele de procurare a bunurilor și serviciilor pentru beneficiarii de stat. Conform comunicatului de presă, Vladimir Voronin consider că Legea achizițiilor publice adoptată în anul 1997 (dar modificată de 9 ori în perioada 2001-2006) "din start a conținut mecanisme de sustragere a banilor publici prin scheme corupte, și aceste mecanisme funcționează și pînă în prezent".

Peste cîteva zile, la 8 iulie, în cadrul unei ședințe cu participarea tuturor conducătorilor instituțiilor centrale din stat (Guvern, Parlament, Curtea Supremă de Justiție, Procuratura Generală, Curtea Constituțională, SIS, CCCEC etc.), Președintele Republicii Moldova s-a declarat nemulțumit de nivelul corupției atestat în prezent în instituțiile publice, declarînd că toate instituțiile au restanțe la acest capitol. Vladimir Voronin a accentuat că echipă guvernamentală este chemată să amelioreze situația, eliminînd din societate așa noțiuni ca fărădelegile și corupția, și dacă membrii Executivului nu conștientizează acest lucru, ei trebuie să plece din posturi. Șeful statului a declarat că este necesară o lege organică prin care să se impună expertizarea tuturor proiectelor de lege economice și sociale în ceea ce privește neadmiterea elementelor de corupție. A fost supusă criticii realizarea inconsecventă a Strategiei de prevenire și combatere a corupției, birocratismul serviciilor publice, activitatea ineficientă a organelor de control financiar care efectuează controale neloiale, nejustificate ale agenților economici. Vladimir Voronin consideră că în instituțiile guvernamentale nu este organizată activitatea internă de combatere a corupției, cazurile de corupție sînt dosite din interese departamentale. Conform declarațiilor de la finele ședinței ale Prim-ministrului Vasile Tarlev, la moment nu vor urma demiteri în Cabinetul de Miniștri, însă trebuie să fie înlăturate lacunele indicate și luate măsuri pentru neadmiterea altora pe viitor.

Totaluri ale primei jumătăți de an

Președintele Republicii Moldova a convocat o conferință de presă consacrată generalizării unor evenimente care au avut loc în prima jumătate a anului 2006. În cadrul acesteia șeful statului s-a referit la mai multe aspecte ale politicii interne și externe a țării, printre care a afirmat și următoarele:

  • Indicatorii bugetului de stat și al asigurărilor sociale sînt mai buni decît cei preconizați, acumulările fiscale au crescut.
  • Salariul mediu nominal pe economie a crescut cu 26,7%. Ritmul creșterii salariului real, adică ținîndu-se cont de inflație, a fost de 9%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Pensia medie reală s-a majorat cu 22,5%.
  • Negocierile cu FMI care au durat 4 ani și s-au încheiat mai mult decît cu succes, în persoana FMI Republica Moldova avînd deja nu un mentor, ci un partener.
  • Creșterea economică rămîne stabilă, constituind în primul trimestru circa 6,2%, chiar dacă a fost diminuată de embargoul comercial impus de Rusia. Suma investițiilor în economie a crescut cu mai bine de 19%. Rezervele valutare ale Băncii Naționale au sporit cu 36,5%. Creditarea economiei a crescut cu 42,7%. Rata de creditare în valuta națională s-a redus cu 2,5 p.p. S-a majorat cu 33,2% depozitele în băncile comerciale. Totodată, depozitele persoanelor fizice au crescut cu 42%.
  • Țara a avansat mult în executarea Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană și deja se stabilesc perspectivele ulterioare implementării acestuia.
  • Cu concursul Uniunii Europene și al Ucrainei s-a reușit a se face ordine pe segmentul transnistrean al frontierei, practic toate întreprinderile principale exportatoare din Transnistria s-au înregistrat la Chișinău. Chiar și în condițiile reglementării politice definitive autoritățile Moldovei vor accepta să mențină o autonomie bugetară deplină a Transnistriei și vor consfinți încă o dată prin lege drepturile de proprietate ale întreprinzătorilor transnistreni.
  • Partenerul Moldovei - Rusia, a intrat în faza restructurării și reînnoirii politicii sale externe și autoritățile de la Chișinău speră că în această politică externă domină doar calculul rezonabil și pragmatismul. În ceea ce se întîmplă între Rusia și Moldova în sfera livrării de agenți energetici nu există o componentă politică.
  • Autoritățile Moldovei se pronunță pentru minimalizarea și lichidarea oricărei prezențe militare în Moldova, pentru statutul de neutralitate ca reper strategic al securității.
  • Perspectivă de unire a Republicii Moldova cu România nu există nici după aderarea Moldovei la Uniunea Europeană.
  • Oricare ar fi sfidările pe plan politic extern, politica Moldovei privind modernizarea și integrarea europeană este ireversibilă și nu constituie obiectul vreunor discuții.
  • O propunere oficială din partea Președintelui român Traian Băsescu, pentru aderare împreună la Uniunea Europeană, Președintele Republicii Moldova nu a primit.
  • Cea mai mare asistență din partea României în procesul de reglementarea transnistreană ar fi nu prezentarea unui nou plan, ci semnarea Tratatului politic de bază și a celui de frontieră cu Moldova. Vladimir Voronin a informat că a propus UE să asiste în procesul de negociere a documentelor respective, pentru ca acestea să fie semnate pînă la finele anului.
  • Principalele forțe de opoziție sînt Partidul Popular Creștin Democrat și Partidul Democrat, altă opoziție nu există la moment.
  • Partidul Comuniștilor este într-o reformă continuă de la crearea sa și recent a fost acceptat în rîndurile partidelor din Stînga Unită Europeană. În prezent se lucrează la un document care va trasa obiectivele de viitor ale formațiunii.

Preocupări pentru aplicarea corectă a Codului muncii

Vladimir Voronin a convocat o ședință consacrată recentelor modificări și completări în Codul muncii, care instituie posibilitatea concedierii din funcții a pensionarilor2. Motiv pentru convocare au servit petițiile parvenite în instituțiile centrale și unele publicații în presă, din care rezultă că noile prevederi ale Codului muncii se aplică uneori incorect de către conducătorii diverselor instituții și organizații. Președintele țării consideră că angajatorii și cetățenii adeseori nu dispun de informații corecte și exhaustive cu privire la normele ce reglementează relațiile de muncă. Schimbul de opinii și informații din cadrul ședinței au condus la concluzia că modificările și completările la Codul muncii nu contravin legislației naționale și internaționale în domeniul muncii și nu lezează în nici un fel dreptul persoanei de a-și continua activitatea de muncă după atingerea vîrstei de pensionare. Președintele țării a solicitat responsabililor din cadrul Guvernului și Parlamentului să monitorizeze corectitudinea aplicării de către conducătorii diverselor structuri de stat și private a prevederilor Codului muncii, solicitînd și organizarea unor acțiuni de informare a populației asupra esenței și scopurilor modificărilor și completărilor operate.

Respectarea graficului de vizite la primăria capitalei

Președintele Republicii Moldova a vizitat sediul primăriei mun. Chișinău și a discutat cu factorii de decizie din cadrul acesteia. Vladimir Voronin a declarat că reducerile de cadre care sînt operate la Primăria Chișinău sînt doar primele de acest fel și în viitor vor urma și altele, urmînd a fi păstrat doar personalul necesar. Ședința s-a desfășurat cu ușile închise, în lipsa consilierilor municipali și conform declarațiilor șefului statului în fașa presei, a avut un caracter constructiv, activitatea autorităților publice locale fiind întotdeauna în vizorul Președinției, deși anterior nu era posibilă o conlucrare adecvată. Primarul general interimar Vasile Ursu a precizat că în timpul ședinței au fost abordate chestiuni ce țin de dezvoltarea social-economică a capitalei, care urmează a fi realizate în trei etape, prima finalizînd către Ziua Republicii, prin reconstrucția străzii Pan Halipa și a Complexului memorial "Eternitate". Împreună cu Președintele țării și Ministerul Finanțelor au fost stabilită necesitatea identificării surselor financiare suplimentare pentru implementarea programelor prioritare de dezvoltare a capitalei. Șeful statului s-a referit și la necesitatea perfecționării cadrului legislativ privind asigurarea cu spațiu locativ, pentru legalizarea distribuirii apartamentelor sociale pentru locuitorii capitalei. Vladimir Voronin s-a declarat mulțumit de nivelul conlucrării cu conducerea Primăriei municipale, a apreciat pozitiv deschiderea centrului de informare și consultare a populației, propunînd extinderea experienței în toate primăriile din țară.

Perspectivele integrării europene

La 14 iulie Vladimir Voronin a convocat o ședință consultativă în diverse probleme legate de procesul de integrare europeană. Au participat Președintele Parlamentului, vicepreședintele Parlamentului Iurie Roșca, liderul grupului parlamentar al Partidului Democrat din Moldova, Dumitru Diacov, membri ai cabinetului de miniștri și consilieri prezidențiali. În cadrul ședinței a fost efectuat un schimb de opinii pe marginea ultimelor evoluții din procesul de implementare a Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Șeful statului a subliniat necesitatea respectării riguroase și în termenii stabiliți a obligațiunilor asumate de Republica Moldova prin semnarea acestui document strategic pentru viitorul european al țării, referindu-se în mod special la angajamentele ce țin de asigurarea continuității procesului de democratizare a societății. Vladimir Voronin a accentuat importanța mobilizării eforturilor tuturor subdiviziunilor și structurilor de stat în vederea realizării reformelor stabilite în Planul de Acțiuni.


1 Articolul "Mafia procurorilor" din publicația Ziarul de Gardă

2 Modificările operate în Codul Muncii prin Legea Nr.8-XVI din 09.02.2006 stabilesc drept temei de desfacere a contractului de muncă și concediere "pensionarea salariatului, conform legislației în vigoare, pentru limită de vîrstă ori vechime în muncă sau obținere de către acesta a dreptului la pensie pentru limită de vîrstă ori vechime în muncă". După atingerea respectivei vîrste, persoana poate fi angajată prin contract pe termen (pînă la 2 ani, cu ulterioară prelungire).

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Estimări pentru inflație: scumpiri in lanț...

    Pe parcursul lunii iunie IPC (indicele prețurilor de consum sau rata inflației) a crescut cu 0,2%, iar cumulativ pentru primul semestru al anului rata inflației a înregistrat valoarea de 7,4%. Odată cu scumpirea prețului la gazele naturale pînă la 160$/1000m3, Moldova se poate confrunta cu unii factori de risc care frînează lupta împotriva inflației - ajustări de prețuri administrate și modificări ale politicii fiscale care vor avea loc în perioada următoare. Potrivit estimărilor noastre, mai pot interveni unele ajustări ale prețurilor reglementate, in special la energie electrică, termică și gaze; asta în condițiile în care a fost revizuit calendarul de majorare a prețurilor la aceste utilități de către autoritățile de reglementare. Efectele acestor scumpiri în lanț se vor regăsi în cheltuielile cu întreținerea locuinței și, implicit, în indicele prețului de consum (IPC).

    Nu este exclus că pînă în 2008, gazele naturale pentru Moldova vor fi la prețuri europene...

    In acest sens, pe motiv că Guvernul nu a reușit să semneze un acord pe termen lung cu Gazpromul, nu se exclude scenariul că pînă în 2008, gazele naturale livrate Moldovei vor fi la prețuri europene. În ceea ce privește energia electrică, s-ar putea să aibă loc o liberalizare completă a acestei piețe pînă la începutul anului 2008, concomitent cu liberalizarea parțială a prețului la energie termică și renunțarea la tariful de referință de nivel național (cca 230 lei/1GK). Chiar dacă este prea devreme, nu e de mirare faptul că Guvernul a cerut Ministerului Finanțelor să prezinte pînă la sf. lunii august proiectul legii bugetului pentru 2007.

    Am putea presupune că se vor mări accizele la principalele grupe de produse supuse acestui regim, măsură care va afecta inflația.. În sprijinul procesului de luptă contra inflației ar putea veni politica bugetară adecvată, care prin ritmicitatea cu care ar efectua cheltuielile (îndreptate, în special, către obiective productive) ar putea conduce la deficite echilibrate și contribui la creșterea productivității muncii și, implicit, la creștere economică. Pe de altă parte, la încetinirea sau chiar stoparea inflației ar mai putea contribui creșterea peste așteptări atît a prețurilor internaționale ale țițeiului și gazelor naturale, cît și a prețurilor unor produse alimentare.

    Alimentele, băuturile alcoolice și nealcoolice, constituie peste 40% din coșul de consum...

    În Moldova, alimentele, băuturile alcoolice și nealcoolice au o pondere mare, reprezentînd peste 40% din coșul de consum, aproape dublu față de ponderea acestora în unele state care au aderat la UE, respectiv Cehia (20%), Slovacia (17%) și Ungaria, cu 21%. În ceea ce privește întreținerea locuinței, proporția prețurilor legate de aceasta în coșul de consum, deși relativ mică comparativ cu celelalte țări, este a doua ca valoare, după produsele alimentare. Pe de altă parte, după majorarea prețului la gaze, în cazul grupei întreținerea locuinței (apă, electricitate, gaze și alți combustibili) sînt estimate valori considerabil mai mari. Aplicarea majorărilor de preț începînd cu 1 iulie 2007 pentru unele produse cu preturi administrate, așa cum este de așteptat, pot conduce la creșterea mediilor lunare a ratei inflației. Prognoza de 10% pentru 2006 este practic irealizabilă, bineînțeles în cazul în care nu vor ajustări substanțiale ale prețurilor administrate.

2. Politica fiscală

    Avem excedent bugetar...

    Potrivit datelor statistice în primul semestru al a.c. la bugetul de stat au fost acumulate venituri de bază în valoare totală de puțin peste 4 miliarde lei (cca 235 milioane euro) sau cu 17,5% mai mult comparativ cu perioada ianuarie-iunie 2005. În același timp, din contul bugetului de stat au fost efectuate cheltuieli de cca 3,73 miliarde lei sau cu 30,6% mai mult față de semestrul I al anului trecut. Datele arată clar că există un excedent bugetar de peste 200 milioane lei sau 0,5% din PIB.

    ...dar nu știm cum să-l utilizăm

    Probabil că pare destul de greu de înțeles de ce? Din logica lucrurilor o critică incorectă ar putea spune că Moldova e oricum incapabilă să cheltuiască eficient niște bani în plus, pentru că de fiecare dată pînă acum, sumele direcționate pentru dezvoltare, infrastructură sau reforma sistemului de sănătate și învățămînt s-au topit în consum (creșteri de salarii, subvenții, programe sociale, etc.). Mergînd pe această logică, ar însemna că Moldova ar fi condamnată aprioric la ineficiență. În realitate, nu e vorba de nici o fatalitate, ci doar de o nevoie de prudență, din doua motive cel puțin.

    Pe de o parte, structura economiei face ca un deficit bugetar mare să amenințe mai tare balanța de plați (care este si așa mult deficitară) și inflația. Pe de alta parte, inexistența unei strategii fiscale pe mai mulți ani produce salturi curioase în execuția bugetului și incoerență în planificare: un excedent bugetar a fost înregistrat și în 2005, ca și acum, bugetul a avut excedent fiindcă n-au fost proiecte de investiții suficiente ori capacitatea de a le realiza. Același lucru explică, în parte, și incapacitatea de cheltuire eficientă de care era vorba mai sus: statistica financiară arată că pe primele cinci luni a.c., cheltuielile în investiții de capital fix au crescut lent, chiar mult mai lent decît și în scenariile pesimiste lansate la începutul anului 2006 - cu numai 9%, față de 27% în primul trimestru al anului precedent și 15% în 2004.

3. Moneda și piața valutară

    Leul este sensibil la șocurile internaționale...

    Pe fondul creșterii tensiunilor geopolitice, precum programul nuclear iranian, testele de rachete nord-coreene sau, în ultima perioadă a conflictului dintre Israel și Liban, la care se mai adaugă și majorarea prețului mondial al țițeiului la cca 77 USD/baril, fondurile străine (speculative sau hedge funds) au început să se retragă din tarile emergente, provocînd deprecierea monedelor acestora. Nici leul moldovenesc nu a scăpat de aceste evoluții, euro ajungînd de la o cotație de 16,36 lei, în mai, la 16,85 în iulie. C-am aceiași situație s-a observat și în evoluția dolarului american: de la cca 13 lei/1 USD în mai, pînă la 13,3 lei/1 USD în iulie. Pînă la sfîrșitul anului, estimăm un curs fluctuant al euro, cu minime de 16,5 lei și un prag maxim de 16,8-17 lei/1 euro, iar cotația dolarului ar putea varia între 13,3-13,5 lei/1 USD.

    Potențiale pericole de depreciere: datoria externă privată și piețele din regiune...

    Ce ar putea să se întîmple în perioada imediat următoare? Dacă tot se va menține evoluția negativă a piețelor financiare internaționale, care a condus la creșterea prețului unciei de aur la un maxim al ultimilor 26 de ani, de peste 740 dolari, am putea avea de a face cu o situație de criză, asemănătoare celei din toamna lui 1998. De data aceasta s-ar putea ca principalele "ținte" să fie zonele economice emergente, care au profitat în ultimii ani de intrări masive de capitaluri speculative. Un bun exemplu este Turcia, care a fost nevoită pentru a proteja lira să ridice dobînda de referință pînă la 22%, în timp ce forintul maghiar, spre exemplu, a înregistrat cele mai scăzute cotații ale ultimilor ani.

    Oficialii BNM au declarat recent că avem motive să stăm liniștiți, fluctuațiile cotațiilor făcînd totuși parte din regula jocului. Pentru BNM problema nu vine din partea fondurilor speculative (fonduri care de fapt la noi nu au dat năvală), iar o eventuală sterilizare fiind destul de ușor de realizat avînd în vedere rezerva de valută a BNM de cca 640 milioane USD. Problemele pot apărea datorită creșterii explozive a datoriei externe private care a depășit-o pe cea publică. Totuși în ceea ce privește raportul leu/dolar, se pare că situația geopolitică actuală îi priește monedei americane, așa cum o arată și evoluția parității euro/dolar, ceea ce creează premisele revenirii sale spre pragul de 12,8 lei/1 USD, nivel care nu a mai fost atins de la sfîrșitul anului trecut.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Vladimir Voronin despre problema transnistreană

La 11 iulie Președintele Vladimir Voronin a ținut o conferință de presă în cadrul căreia a discutat cu jurnaliștii pe marginea unei serii de probleme de ordin intern și extern, inclusiv problema transnistreană.

Potrivit lui Voronin, majoritatea problemelor care au apărut în Moldova pe parcursul ultimului trimestru au ținut de poziția Chișinăului în problema transnistreană. În particular, președintele a menționat că această poziție este factorul negativ principal în relațiile moldo-ruse, care au început să se deterioreze de la "istoria nefericită cu Memorandumul Kozak", pe care Moldova a refuzat să-l semneze în noiembrie 2003. Președintele Voronin s-a arătat nemulțumit de faptul că regiunea transnistreană primește asistență financiară din partea Rusiei și de semnarea, recent, de către liderul separatist și vice-premierul rus a unui Protocol de colaborare prin care Federația Rusă se angajează să asigure cu pensii și alte beneficii sociale cetățenii ruși care locuiesc în Transnistria.

Voronin s-a arătat mulțumit de activitatea Misiunii UE de Asistență la Frontiera moldo-ucraineană, declarînd că în viitorul apropiat aceasta își va extinde activitatea și spre linia de demarcație a regiunii transnistrene de restul Moldovei de-a lungul Nistrului. Voronin a declarat că va insista ca Misiunea UE să continue și să fie extinsă, deoarece "sarcina Moldovei și a comunității internaționale este de a submina completamente baza economică a existenței conducerii transnistrene", transmite Novîi Region.

În același timp, Voronin a afirmat că majoritatea întreprinderilor transnistrene mari s-au înregistrat deja la Chișinău și a promis că chiar și în condițiile unei reglementări politice definitive Chișinăul va accepta "o autonomie bugetară definitivă a Transnistriei". "Sîntem în aceiași măsură deschiși pentru a consfinți încă o dată prin lege drepturile de proprietate ale întreprinzătorilor transnistreni. Problema proprietății nu este una din cele discutabile pentru autoritățile moldovenești", a mai declarat Voronin în alocuțiunea sa din cadrul conferinței de presă din 11 iulie.

Referendum în Transnistria

Referendumul cu privire la viitorul regiunii transnistrene va avea loc la 17 septembrie 2006, potrivit unei decizii a legislativului de la Tiraspol. În buletinele de vot vor fi incluse două întrebări: 1.) "Considerați posibilă păstrarea cursului spre recunoașterea internațională a Republicii Moldovenești Nistrene și aderarea ulterioară a RMN la Federația Rusă?" și 2.) "Considerați posibilă renunțarea la independența Republicii Moldovenești Nistrene și intrarea RMN în componența Republicii Moldova?".

Întrebările pentru referendum au fost elaborate în baza unor propuneri din partea liderului transnistrean, Igor Smirnov. Varianta inițială a primei întrebări se referea la posibilitatea dezvoltării unor relații prioritare cu Rusia. Potrivit liderului transnistrean, Igor Smirnov, citat de Olvia-press, la recomandarea experților ruși această întrebare a fost însă modificată, deoarece "Rusia poate accepta în componența sa doar state independente".

Și cea de-a doua întrebare se deosebește de formula inițială, care era: "Considerați posibilă intrarea RMN în componența Moldovei?". În plus, dacă inițial, potrivit deciziei Congresului VI al deputaților de toate nivelele ai Transnistriei din 31 martie, se preconiza desfășurarea unui referendum cu privire la "stabilirea formulei unei conviețuiri pașnice a Transnistriei cu Republica Moldova", referendumul din 17 septembrie va fi consacrat "relațiilor Transnistriei cu Federația Rusă și cu Republica Moldova".

Smirnov s-a arătat mulțumit de decizia deputaților transnistreni, declarînd că referendumul va pune punct în procesul de departajare definitivă a teritoriului fostei URSS, condiții în care Transnistria trebuie să-și stabilească propriul vector de dezvoltare, bazîndu-se pe dorința poporului, transmite Olvia-press.

Într-un interviu cu agenția rusă de știri Regnum.ru, președintele Sovietului Suprem de la Tiraspol, Evghenii Șevciuk, a declarat că referendumul este un răspuns la "poziția negativă care a fost adoptată de către Moldova vizavi de Transnistria, și la care s-au alăturat Ucraina și Uniunea Europeană". "În condițiile unei agresiuni din exterior, cînd Moldova predică principiul deciderii sorții Transnistriei fără participarea transnistrenilor, nu vedem altă ieșire din situație decît de a afla poziția poporului transnistrean prin desfășurarea unui referendum," a declarat Șevciuk. Acesta s-a arătat convins că transnistrenii vor da un răspuns pozitiv la prima întrebare legată de posibilitatea alipirii Transnistriei la Rusia, și vor spune "nu" în marea lor majoritate la cea de-a doua întrebare. Întrebat de Regnum.ru cum ar fi posibilă tehnic aderarea Transnistriei la Rusia, Șevciuk a declarat că pentru aceasta nu va fi nevoie de recunoașterea internațională a Transnistriei, iar referendumurile din Montenegro și, eventual, Kosovo, vor fi consfințit principiul reglementării conflictelor prin referendum.

Anterior, atît autoritățile de la Chișinău, cît și reprezentanții comunității internaționale, inclusiv UE și OSCE, au declarat că nu vor recunoaște rezultatele referendumului de la Tiraspol.

Explozie într-un maxi-taxi din Tiraspol

În dimineața zilei de 6 iulie, la Tiraspol, în salonul unui maxi-taxi a avut loc o explozie în urma căreia au decedat 7 pasageri, iar restul 11 pasageri au fost grav răniți. În plus, au fost răniți cel puțin 10 pasageri ai troleibuzului care staționa la semafor alături de maxi-taxi. Printre decedați se numără o soră medicală de la spitalului militar rus din Tiraspol, precum și doi pacificatori ruși.

Incidentul este cel mai mare caz de pierdere de vieți omenești înregistrat în regiunea transnistreană de la războiul de pe Nistru din primăvara - vara 1992 și a marcat profund întreaga regiune, care, în ciuda faptului că se află în stare de conflict, este obișnuită cu o existență pașnică.

Autoritățile transnistrene au declarat ziua de 8 iulie zi de doliu. Președintele Vladimir Voronin și-a exprimat condoleanțele rudelor celor morți în incident, și s-a oferit să ajute autoritățile transnistrene în gestionarea consecințelor exploziei și identificarea cauzelor acesteia. Autoritățile de la Tiraspol au respins însă oferta Chișinăului, pe motiv că acesta ar fi urmărit intenția de a politiza ajutorul oferit. În schimb, la Tiraspol a sosit un grup de geniști ucraineni și unul de criminaliști ruși pentru a acorda ajutor organelor transnistrene de interne la investigarea cauzelor deflagrației.

Versiunea implicării serviciilor secrete moldovenești în producerea deflagrației, vehiculată inițial de unii oficiali de la Tiraspol, a fost refutată ulterior de către șeful departamentului de securitate transnistrean, Vladimir Antiufeev. În urma unor investigații preliminare, acesta a declarat la 10 iulie că explozia s-a produs în baza unei bombe artizanale, care avea o altă destinație decît pasagerii din maxi-taxi. Antiufeev a exclus posibilitatea ca materialul exploziv folosit la pregătirea bombei să fi provenit din depozitele rusești de armament de la Colbasna. Cauzele și autorii deflagrației nu sînt cunoscute încă.

Așa-zisul "minister al securității de stat" al Transnistriei a anunțat o recompensă de 10.000 dolari SUA pentru informații cu privire la autorul exploziei și persoanele care ar fi fost țintite de aceasta. În paralel, autoritățile de la Tiraspol au declarat că vor adopta măsuri suplimentare de securitate în transportul public din regiune. cuprins articolul precedent


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Deputatul Vlad Cubreacov, membru al delegației parlamentare a Moldovei în APCE a declarat în plenul Parlamentului, că la întrevederile de la finele lunii iunie cu membrii Comisiei pentru respectarea obligațiilor și angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei, raportorii pentru Moldova din partea APCE au expus opinia că autoritățile Moldovei nu reușesc să-și îndeplinească obligațiile asumate, activitatea în domeniu fiind puțin ineficientă, fapt ce va determina menținerea monitorizării în continuare a Moldovei de către CE.

CEDO a condamnat Republica Moldova încă în două cazuri. În dosarul "Boicenco vs Moldova", CEDO a constatat aplicarea torturii și tratamentelor inumane față de Nicolai Boicenco, anchetat de organele de drept pentru comiterea unor infracțiuni. A fost constatată și încălcarea dreptului la libertate și apărare, precum și încălcarea dreptului de adresare în CEDO. Republica Moldova urmează să achite lui Boicenco 40 mii euro pentru prejudiciu moral, precum și să acopere cheltuielile de judecată estimate la 7 mii euro.

În cazul "Gurov vs Moldova", CEDO a constatat încălcarea de către autorități a dreptului la proces echitabil, la examinarea cauzei civile intentate de reclamantă în instanțele moldovenești participînd un judecător al cărui mandat expirase. Guvernul nu a negat existența practicii de continuare a activității de către judecători pînă la adoptarea deciziei finale de către Președintele Republicii, fără ca o lege să reglementeze acest lucru1. CEDO consideră că participarea judecătorului respectiv era fără fundament legal și această practică contravine principiului conform căruia sistemul judiciar într-o societate democratică nu trebuie să depindă de puterea discreționară a executivului. Curtea apreciază că această cauză constituie în sine o satisfacție echitabilă suficientă pentru despăgubirea morală a reclamantei și i-a acordat 1200 euro pentru costuri și cheltuieli.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Misiunea UE de Asistență la Frontiera moldo-ucraineană a inaugurat un nou oficiu, cu sediul la Chișinău. Decizia a fost luată urmare a monitorizării activităților trans-frontaliere, cu scopul acoperirii mai mari a acestora.

La Chișinău a efectuat o vizită de lucru Eneko Landaburu, director general pentru Relații Externe în cadrul Comisiei Europene, funcționar responsabil de monitorizarea implementării obiectivelor Comisiei Europene privind relațiile sale cu toate țările relevante din lume. Oficialul european a avut întrevederi cu Președintele țării, speakerul Parlamentului, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, alți oficiali guvernamentali. La întrevederi au fost analizate rezultatele colaborării RM-UE, inclusiv în implementarea Planului de Acțiuni. Reprezentantul UE a declarat că comunitatea manifestă interes pentru procesele ce au loc în Republica Moldova și va continua acordarea asistenței solicitate în diverse domenii. Rolul UE este văzut în sprijinirea deciziei autorităților moldovenești de integrare europeană, inclusiv prin instrumente politice în cadrul politicii de vecinătate. Reprezentanții Moldovei au abordat în cadrul întrevederilor și problema simplificării regimului de vize, a semnării unui acord de preferințe comerciale autonome asimetrice.

În cadrul întrevederii de la Londra a viceministrului de externe al Moldovei, Valeriu Ostalep, cu consilierul Prim-ministrului Marii Britanii pentru Uniunea Europeană, Kim Darroh, s-a convenit elaborarea unui mecanism permanent de consultare cu Marea Britanie pentru a asigura implementarea cît mai eficientă a Planului de Acțiuni RM-UE. Ostalep a solicitat sprijinul Marii Britanii pentru abordarea cît mai pragmatică și eficientă de către Republica Moldova a procesului de integrare europeană, asistența experților britanici pe problematica europeană prezentînd un interes sporit pentru Republica Moldova.

Republica Moldova - Federația Rusă

În pofida faptului că la etapa finală a negocierilor s-a implicat chiar Prim-ministrul Moldovei Vasile Tarlev, începînd cu 1 iulie S.A "Gazprom" va livra Moldovei gaze naturale la un preț de 160 dolari SUA pentru 1000 m3. Acordul a fost încheiat doar pe un trimestru, negocierile asupra unui contract de lungă durată fiind continuate.

Negocierile în problema reluării exportului de vinuri în Federația Rusă deocamdată nu au dat rezultate și o anumită certitudine va apărea doar la finele lunii august. Anterior reprezentanții Rospotrebnadzor au solicitat autorităților Moldovei un plan de acțiuni pentru eventuala reluare a exporturilor de vinuri moldovenești, care a fost elaborat. De la reprezentanții Federației ruse s-a solicitat prezentarea unor parametri clari pentru determinarea calității vinurilor, luînd ca bază indicatorii folosiți de Organizația Mondială a Viei și Vinului.

Moldova în lume

În incinta Parlamentului Marii Britanii a avut loc o degustare de vinuri, organizată cu prilejul a vizitei de lucru la Londra a viceministrului de externe Valeriu Ostalep. Degustarea a fost organizată de Ambasada Republicii Moldova, în cooperare cu Parlamentul britanic și cu suportul companiei britanice importatoare de vinuri produse în Moldova "FBL", al fundației John Smith Trust. Lordul Dubs, președintele grupului de prietenie cu Republica Moldova din cadrul Parlamentului britanic, a menționat în cadrul recepției că "această acțiune a constituit un act de solidaritate cu producătorii de vinuri moldovenești". La recepție au fost prezenți membrii Parlamentului britanic, reprezentanții Ministerului britanic al afacerilor externe, instituțiilor britanice guvernamentale și ne-guvernamentale, ai mass-media și misiunilor diplomatice acreditate la Londra.


1 În anul 2000 a expirat mandatul a zeci de judecători numiți în funcție în anul 1995, conform prevederilor constituționale și legale în vigoare la acea dată. Președintele în exercițiu Petru Lucinschi nu a asigurat numirea lor în funcții pentru noi mandate, iar Președintele Voronin a profitat de această situație pentru a efectua o triere a cadrelor în justiție. Mai bine de un ani, zeci de judecători au activat fără a avea împuterniciri legale depline și au emis hotărîri a căror valabilitate, în condițiile constatate recent de CEDO, ar putea fi pusă la îndoială.
e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect