Despre noi |  |






Alegeri |  |






Societate civilă |  |




Puncte de vedere |  |





Informaţie utilă |  |



|  |
Guvernare şi democraţie în Moldova

e-journal, an. IV, nr. 79, 1-31 august 2006
Activitatea instituţiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relaţii externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituţiilor publice
Guvern
1.1. Numiri. Remanieri
Guvernul a propus numirea analistului politic Nicolae Chirtoacă în funcţia de Ambasador al Republicii Moldova în Statele Unite ale Americii, precum şi numirea ministrului justiţiei Victoria Iftodi în funcţia de Ambasador al RM în Franţa.
Executivul a propus numirea lui Eduard Melnic, vicerector al Academiei de Administrare Publică, în funcţia de Ambasador Extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Letonia, ţară unde Moldova şi-a înfiinţat recent misiunea diplomatică.
În şedinţa din 16 august Guvernul l-a eliberat pe Oleg Cuşnir din funcţia de director al Complexului "Casa Presei". Motivul demisiei nu este enunţat, utilizîndu-se sintagma tradiţională "în baza cererii depuse".
1.2. Hotărîri
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru utilizarea, în procesul de reintegrare a ţării, a concluziilor expuse în Raportul "Dezgheţarea unui conflict îngheţat: aspecte legale ale crizei separatiste din Moldova", elaborat de către Asociaţia Avocaţilor din or. New York. Planul conţine 15 seturi de acţiuni ce urmează a fi realizate pe parcursul anului 2006, printre cele mai relevante fiind: - sinteza şi analiza documentelor referitoare la reglementarea problemei transnistrene şi retragerea trupelor şi muniţiilor ruse de pe teritoriul Moldovei; - informarea comunităţii internaţionale despre evoluţiile în procesul de soluţionare a conflictului transnistrean; - Sensibilizarea factorilor externi asupra conţinutului Raportului; - adresarea către parlamentele statelor UE şi Congresul SUA privind organizarea audierilor parlamentare axate pe soluţionarea conflictului transnistrean; - distribuirea rezumatului Raportului în calitate de document oficial al Adunări Generale a ONU; - sensibilizarea cercurilor de afaceri străine asupra consecinţelor desfăşurării activităţilor economice neautorizate în regiunea transnistreană a Moldovei; - elaborarea în baza Raportului a unui curs vizînd problematica transnistreană pentru instituţiile de învăţămînt superior; - stimularea şi facilitarea dezbaterilor pe marginea conţinutului Raportului în cadrul societăţii civile etc.
- Hotărîrea cu privire la evoluţia social-economică a Republicii Moldova şi executarea Planului de acţiuni pentru realizarea Programului de activitate a Guvernului pe anii 2005-2009 "Modernizarea ţării - bunăstarea poporului" în primul semestru al anului 2006. Se constată influenţa nefavorabilă a factorilor externi, anumite realizări în asigurarea stabilităţii macroeconomice, îmbunătăţirea mediului de afaceri. În calitate probleme pentru dezvoltarea economică Guvernul enunţă: scăderea exporturilor, a volumului producţiei industriale şi a mărfurilor transportate; intensificarea proceselor inflaţioniste; condiţiile climaterice defavorabile agriculturii; scăderea investiţiilor străine; creşterea preţurilor la resursele energetice. În calitate de măsuri menite să soluţioneze problemele ori să diminueze impactul negativ sînt stabilite:
- diminuarea inflaţiei, prin intermediul politicilor fiscale şi structurale;
- promovării politicii industriale şi creării unei infrastructuri de calitate;
- accelerarea proceselor de privatizare şi restructurare a întreprinderilor industriale în scopul revigorării acestora;
- iniţierea şi implementarea activă a procesului de armonizare a standardelor naţionale la cele ale UE;
- sporirea eforturilor în vederea eliminării deficienţelor de funcţionare a pieţelor agricole - piaţa funciară, piaţa de capital, piaţa mijloacelor de producţie, precum şi piaţa de desfacere a producţiei agricole;
- revizuirea sistemului existent de subvenţii în agricultură şi redirecţionarea resurselor limitate ale statului de la subvenţionarea costurilor recurente pentru anumite produse sau cheltuieli productive, care au un efect de scurtă durată, spre susţinerea investiţiilor, serviciilor şi infrastructurii agricole;
- intensificarea dialogului cu sectorul privat privind mediul de afaceri şi asigurarea transparenţei modificărilor cadrului de reglementare;
- elaborarea strategiilor sectoriale şi a strategiei pentru atragerea investiţiilor şi promovării exporturilor;
- intensificarea negocierilor cu Federaţia Rusă în cadrul mecanismelor existente;
- urgentarea realizării recomandărilor Comisiei Europene în vederea obţinerii preferinţelor comerciale autonome; intensificarea dialogului cu Comisia Europeană în vederea obţinerii facilităţilor la exportul vinurilor moldoveneşti pe pieţele Uniunii Europene;
- optimizarea sistemului de control al calităţii producţiei vinicole, în scopul conformării la standardele de calitate existente pe pieţe de desfacere; identificarea cerinţelor şi parametrilor calitativi în vigoare pe pieţele de desfacere şi a capacităţii de conformare a producătorilor autohtoni la aceste cerinţe, elaborarea strategiilor individuale sau de grup de penetrare pe pieţele externe;
- optimizarea utilizării resurselor energetice, în scopul reducerii costurilor şi maximizării eficienţei;
- asigurarea evidenţei individuale a contribuabililor la Fondul de asigurări sociale de stat, stabilirea şi achitarea pensiei cetăţenilor, în funcţie de contribuţia acestora la sistemul de pensii; evidenţa individuală a contribuabililor în Fondul de asigurări medicale etc.
- Hotărîrea cu privire la Strategia de dezvoltare a industriei pe perioadă pînă în anul 2015. Sînt stabilite principiile de bază, obiectivele şi priorităţile de dezvoltare a ramurii, mecanismele de implementare, căile reformării structurale a sectorului, realizării politicii eficiente în domeniul ştiinţei şi inovaţiilor. crearea unei infrastructuri eficiente pentru sectorul industrial şi implementării tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţii.
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sectorului agoalimentar în perioada anilor 2006-2015. Documentul este necesar pentru a contribui la redresarea situaţiei din domeniu, deoarece, conform unor estimări recente, costul activelor pe termen lung din cadrul sectorului s-a diminuat de la 13,4 miliarde lei, în anul 1998, la 3,8 miliarde lei, în 2005, în ultimii cinci ani agricultura atrăgînd doar cinci la sută din totalul investiţiilor în economia naţională.
- Hotărîrea privind aprobarea Planului de acţiuni pentru redresarea situaţiei în domeniul securităţii circulaţiei rutiere pînă în anul 2009. Planul se înscrie în realizarea obiectivelor UE de a reduce, pînă în anul 2010, cu 50 la sută numărul deceselor în accidente de circulaţie şi prevede perfecţionarea cadrului normativ al pregătirii şi recalificării conducătorilor auto, dotarea echipelor mobile ale poliţiei rutiere cu echipament modern de descarcerare, utilarea cu tahografe a autobuzelor din traficul naţional, perfecţionarea programelor speciale pentru instruirea anti-alcool şi anti-drog a persoanelor anterior depistate. Conform datelor MAI, în 8 luni ale anului 2006 au fost comise circa 2000 de accidente rutiere, soldate cu peste 200 de morţi şi circa 1800 de răniţi.
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei guvernamentale pentru egalitate între femei şi bărbaţi. Comisia, în calitate de organ consultativ şi coordonator în realizarea politicii statului privind asigurarea drepturilor şi şanselor egale între femei şi bărbaţi, va avea o serie de atribuţii prin realizarea cărora se va urmări obiectivul promovării abordării integrate a egalităţii între femei şi bărbaţi, îmbunătăţirea situaţiei femeii şi bărbaţilor în toate sferele vieţii sociale şi acordarea pentru femei a unui statut social, economic şi politic egal cu cel al bărbaţilor, de jure şi de facto.
- Hotărîrea privind expertiza coruptibilităţii proiectelor actelor legislative. Conform regulamentului aprobat prin aceeaşi hotărîre, expertiza coruptibilităţii va evalua corespunderea conţinutului proiectului de act legislativ cu standardele anticorupţionale naţionale şi internaţionale, în vederea identificării normelor care favorizează sau pot favoriza corupţia şi se va finaliza cu recomandări pentru excluderea sau diminuarea efectelor corupţiei. Vor fi supuse expertizei coruptibilităţii proiectele de acte legislative care reglementează relaţii din domeniile: drept constituţional şi administrativ, justiţie şi afaceri interne, drepturile şi libertăţile omului; economie şi comerţ; buget şi finanţe; educaţie şi învăţămînt, cultură, culte şi mass-media; legislaţia muncii, asigurarea socială, ocrotirea sănătăţii şi familiei. Expertiza va fi efectuată conform unei metodologii pe care trebuie s-o elaboreze Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei1.
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO. Documentul publicat la 25 august 2006 stabileşte că Comisia Naţională pentru Elaborarea şi Implementarea Planului Individual de Acţiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO, în scopul realizării Planului de acţiuni va elabora Programul Naţional de Implementare a IPAP şi Lista necesităţilor în asistenţă externă; va constitui grupuri de lucru pe domenii: a) securitatea politică şi cooperarea internaţională; b) securitatea militară; c) managementul crizelor, combaterea terorismului şi crimei organizate; d) reformele democratice si controlul civil/democratic asupra Forţelor Armate; e) securitatea economică şi energetică; f) securitatea de frontieră; g) securitatea prin ştiinţă şi protecţia mediului; h) finanţarea reformelor. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene va coordona activităţile vizînd informarea opiniei publice despre conţinutul şi realizarea Programului.
- Hotărîrea cu privire la stabilirea pentru funcţionarii publici a sporurilor la salariul de funcţie pentru acces permanent la secretul de stat. Se stabilesc sporuri pentru acces permanent la secretul de stat funcţionarilor publici din autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instanţele judecătoreşti şi procuratură, finanţate de la bugetul public naţional, care au dreptul de acces la informaţii de nivel corespunzător de secretizare. Mărimile adaosurilor variază de la 10 pînă la 20 de procente din salariul funcţiei şi sunt stabilite cu aplicare retroactivă, de la 1 decembrie 2005.
- Hotărîrea privind aprobarea regulamentului de calculare a minimului de existenţă. În redacţia nouă, regulamentul respectiv păstrează aceleaşi secţiuni de cheltuieli: produse alimentare; produse nealimentare; servicii. Este prevăzut şi un element nou - calculul fluctuaţiilor sezoniere în consumul produselor alimentare. Unele rate de consum au fost majorate. Deşi autorii documentului afirmă că se propune determinarea unui minimum de existenţă real, reprezentanţii sindicatelor îşi exprimă dezacordul faţă de respectivul document. Confederaţia Sindicatelor din RM constată că documentul nu aduce nimic nou în modul de stabilire a normativelor şi modului de calculare a minimului de existenţă a populaţiei. Se afirmă că în unele cazuri aplicarea regulamentului ar putea va înrăutăţi situaţia privind protecţia socială a cetăţenilor, influenţând nefast procesul de argumentare şi stabilire a garanţiilor sociale minime: salarii, pensii, burse, îndemnizaţii şi alte plăţi sociale. CSRM îşi exprimă regretul pentru faptul că executivul continuă să adopte acte normative ce ating interesele social-economice ale salariaţilor fără a ţine cont de opinia partenerilor sociali şi solicită urgentarea elaborării şi înaintării spre adoptare a proiectului de Lege cu privire la minimul de existenţă.
- La 3 august Guvernul a emis Hotărîrea nr.891 privind aprobarea Planului de acţiuni pentru utilizarea, în procesul de reintegrare a ţării, a concluziilor expuse în Raportul "Dezgheţarea unui conflict îngheţat: aspecte legale ale crizei separatiste din Moldova", elaborat de către Asociaţia Avocaţilor din or. New York. Planul de acţiuni prevede, între altele: sinteza şi analiza documentelor referitoare la reglementarea problemei transnistrene şi retragerea trupelor şi muniţiilor ruse de pe teritoriul Moldovei; informarea comunităţii internaţionale despre evoluţiile în procesul de soluţionare a conflictului transnistrean; înaintarea unei cereri comune din partea GUAM în adresa preşedintelui Adunării Generale a ONU şi privind includerea suplimentară în agenda celei de-a 61-a sesiuni a Adunării Generale a unui punct dedicat examinării conflictelor din regiunea Mării Negre şi Mării Caspice; sensibilizarea factorilor externi asupra conţinutului Raportului; distribuirea rezumatului Raportului în calitate de document oficial al Adunări Generale a ONU; sensibilizarea cercurilor de afaceri străine (companii, bănci etc.) asupra consecinţelor desfăşurării activităţilor economice neautorizate în regiunea transnistreană a Moldovei, inclusiv prin prisma Raportului la acest subiect; analiza Raportului şi elaborarea unor abordări în cadrul mediului academic şi universitar, elaborarea în baza Raportului a unui curs vizînd problematica transnistreană pentru instituţiile de învăţămînt superior; informarea funcţionarilor din administraţia publică locală asupra conţinutului Raportului etc.
- Hotărîrea cu privire la unele măsuri pentru utilizarea produselor vinicole secundare. Conform documentului, se acceptă propunerea Agenţiei "Moldova-Vin" privind organizarea producerii băuturilor slab alcoolice şi distilatelor în baza sucului fermentat din tescovină de struguri. Agenţia "Moldova-Vin" urmează să elaboreze regulamentul cu privire la producerea băuturilor şi distilatelor respective, să aprobe documentaţia normativă şi tehnologică pentru fabricarea lor.
- Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de legi. Guvernul a aprobat proiectele de legi privind: societăţile cu răspundere limitată; judecata arbitrală (arbitraj); privind statutul juridic al adopţiei; pentru modificarea legii privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (reorganizarea CNVM); privind majorarea sancţiunilor pentru nerespectarea drepturilor de autor; modificarea Codului de procedură penală şi a Legii despre modul de reparare a prejudiciului cauzat de acţiunile ilicite ale organelor de urmărire penală, ale procuraturii şi ale instanţelor judecătoreşti (majorarea cuantumului compensaţiilor pentru acţiuni ilicite).
1.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii
Preocupări pentru situaţia din sectorul energetic
În cadrul unei întrevederi a Prim-ministrului cu un grup de investitori din Germania a fost discutată perspectiva de dezvoltare în Moldova a ramurii de producere a biocarburanţilor. Directorul general al companiei Bio Company Raps din Germania a menţionat că în Moldova există oportunităţi sporite pentru dezvoltarea ramurii de producere a biocarburanţilor şi compania respectivă deja realizează construcţia în oraşul Lipcani a unei uzine de producere a uleiului de rapiţă, utilizat în industria biodieselului. Uzina se preconizează a fi dată în exploatare pînă la finele anului 2006. Totodată, compania va investi în cultivarea rapiţei, inclusiv prin sporirea calităţii soiurilor, mecanizarea procesului de recoltare. Vasile Tarlev a mulţumit pentru dorinţa antreprenorilor germani de a colabora cu Moldova şi a exprimat disponibilitatea de a acorda susţinerea necesară întru realizarea proiectelor investiţionale comune.
La şedinţa cu privire la realizarea proiectelor de construcţie a gazoductelor în Moldova a fost analizată implementarea programului naţional în domeniu, constatîndu-se că toate raioanele ţării au elaborat şi aprobat programe locale de gazificare. La 1 ianuarie 2006 erau gazificate 614 localităţi, (circa 40% din numărul total a localităţilor ţării). Pe parcursul anului 2006 se preconizează gazificarea a cel puţin 190 de localităţi, din bugetul de stat fiind alocate peste 71 milioane de lei. Primul ministru a apreciat ca prioritare în asigurarea securităţii energetice a ţării construcţia gazoductului Bălţi-Ungheni, Tocuz-Mereni şi a liniei de distribuţie a energiei electrice Novodnestrovsk-Bălţi.
Intervenţii în domeniul medical
Guvernul a decis să asigure din contul statului persoanele care îngrijesc la domiciliu un copil invalid cu severitatea de gradul I (circa 500 persoane) şi mamele cu şapte şi mai mulţi copii (circa 300 de familii). Pentru asigurarea categoriilor respective în anul 2006 vor fi alocate suplimentar din buget circa 4 milioane de lei.
Convocînd o întrunire cu managerii instituţiilor medicale din ţară, Prim-ministrul a declarat că doar folosind mecanismul centralizat de procurare a medicamentelor se poate obţine calitate, transparenţă şi preţ accesibil al acestora. Vasile Tarlev a declarat că vor fi impuse condiţii mai drastice pentru furnizorii de preparate farmaceutice, "pentru excluderea intermediarilor de pe piaţă".
De notat că în aceeaşi perioadă, Liga Farmaciştilor din Moldova susţine că în farmaciile din ţară lipsesc medicamentele ieftine, în condiţiile cînd peste 90 % din necesităţi este acoperită datorită importului. Conform declaraţiilor unor reprezentaţi ai Ligii, preţurile interne la medicamente au crescut în mediu cu 173%, în timp ce importul s-a micşorat cantitativ cu 40% în comparaţie cu perioada analogică a anului 2005. Astfel, s-a format un deficit de medicamente ieftine de primă necesitate. Preţurile au crescut şi din cauza anulării facilităţilor la TVA, a impunerii cerinţelor pentru implementarea Sistemului informaţional automatizat "Nomenclatorul de stat al medicamentelor" (procurarea şi instalarea unui program special, impunerea aplicării panglicii latente pe fiecare medicament, costurile de personal etc.).
Implementarea programului "SALT"
Conform unor informaţii difuzate de mass-media, Ministerul educaţiei şi tineretului a negociat cu o companie din Marea Britanie achiziţionarea a peste 10 mii de calculatoare, la un preţ de circa 55 dolari SUA. Pînă la începerea anului de studiu, 360 de profesori urmează un curs de instruire de 10 zile pentru a însuşi utilizarea soft-urilor educaţionale la disciplinele şcolare, in cadrul realizării Programului "Salt". Din luna septembrie vor fi organizate cursuri de instruire pentru cadrele de conducere ale instituţiilor de învăţămînt şi funcţionarii direcţiilor generale de învăţămînt, astfel ca pînă la finele anului să fie instruiţi 10 mii de profesori - formatori locali. Potrivit datelor Ministerului de ramură, transpunerea în practică a Planului de acţiuni pentru implementarea Programului "Salt" în anii 2007-2009 va necesita circa 400 milioane de lei, Ministerul Finanţelor planificînd alocarea a ceva mai mult de 100 milioane de lei în următorii 3 ani.
La 30 august a fost inaugurat Centrul Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie, menit să asigure: formarea sistemului de pregătire continuă a profesorilor pentru predarea informaticii; formarea profesorilor de alte discipline şcolare în domeniul aplicării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale; elaborarea softurilor educaţionale pentru diferite discipline şcolare; elaborarea şi editarea materialelor didactice pentru profesorii de informatică; elaborarea materialelor didactice în format electronic pentru disciplinele şcolare; monitorizarea utilizării reţelei INTERNET şi aplicării tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în educaţie; crearea şi administrarea site-ului (portal) educaţional; formarea bazelor de date care vor fi utilizate în monitorizarea şi administrarea sistemului educaţional etc.
Proiectul bugetului 2007
Factori de decizie din cadrul Guvernului au examinat principalele prevederi ale proiectului bugetului pentru anul viitor. Noutăţile bugetului sînt determinate de principiile politicii bugetar-fiscale pe anul următor, adoptate de Parlament la finele lunii iulie. Printre elementele noi sînt invocate: - reducerea cotelor la impozitul pe venit; - posibilitatea de a trece la deduceri un volum mai mare de cheltuieli; - scutirea de impozitul pe venit pe o perioadă de 3 ani a agenţilor economici care fac investiţii de 2 milioane dolari şi care reinvestesc 80% din profitul obţinut, în bugetul 2007 fiind propuse înlesniri şi pentru investiţiile ulterioare de 5, 10, 20 şi 50 milioane dolari; - întreprinderile de microfinanţare vor fi egalate în drepturi şi obligaţiuni cu băncile, vor fi scutite de impozitul pe venit pe 3 ani (dacă vor acorda credite pe termen de peste 3 ani). Pentru investiţii publice nu se propun majorări esenţiale, suma preconizată în bugetul 2007 constituind peste 300 milioane de lei. Limitarea posibilităţilor investiţionale este argumentată de creşterea cheltuielilor generată de scumpirea gazelor naturale şi implementarea legii salarizării în sectorul bugetar.
Preşedinţie
2.1. Decrete
Vladimir Voronin a semnat decretul privind numirea lui Nicolae Chirtoacă în funcţia de Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Statele Unite ale Americii.
Mai multor persoane le-au fost conferite înalte distincţii de stat pentru contribuţie la reconstrucţia Complexului Memorial "Eternitate". Prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova, "Ordinul de Onoare" le-a fost conferit lui Anatoli Petrovski, director general al unei Corporaţii Textile din Tiumen, Federaţia Rusă şi lui Vasile Ursu, primar general interimar al municipiului Chişinău. Conform art.171 al Legii 123/30.07.1992 cu privire la distincţiile de stat ale Republicii Moldova, "Ordinul de Onoare", distincţie introdusă în anul 2002 la propunerea şefului statului, se conferă: pentru contribuţie meritorie la consolidarea statalităţii, la promovarea reformelor şi a transformărilor democratice; pentru activitate deosebit de rodnică în organele de stat şi pe tărîm social; pentru merite deosebite în dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre Republica Moldova şi alte state, pentru contribuţie remarcabilă la integrarea republicii în structurile internaţionale; pentru activitate intensă de pacificare; în semn de apreciere pentru activitatea de binefacere şi sponsorizare, pentru susţinerea în permanenţă a acţiunilor social-umanitare.
2.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii
Sugestii pentru activitatea administraţiei publice locale
La 4 august Preşedintele ţării a participat la prima şedinţă a Consiliului colegial al Ministerului Administraţiei Publice Locale, în cadrul căreia a formulat sugestii privind activitatea Ministerului. Vladimir Voronin a reiterat importanţa instituţiei şi s-a referit la necesitatea stabilirii actelor şi dispoziţiilor care pot fi emise de minister, a caracterului informaţiei solicitate de la organele publice locale şi raionale. Şeful statului a sugerat ministerului: - revizuirea pachetului de documente, aflate în circulaţie la nivelul autorităţilor publice locale şi raionale, din punct de vedere al raţionalităţii şi necesităţii reale a acestora; - să intensifice eforturile în vederea informatizării sistemului şi asigurării, prin intermediul acestuia, a interacţiunii directe dintre ministerul de resort, Guvern şi organele administraţiei publice teritoriale; - efectuarea unei investigaţii a caracterului plîngerilor, parvenite de la cetăţenii din teritoriu, a motivelor nesoluţionării lor la nivelul autorităţilor publice locale. În opinia şefului statului, colaboratorii ministerului trebuie să acorde o atenţie sporită realizării programelor de stat în teritoriu, inclusiv Programului Naţional "Satul Moldovenesc". Una din sarcinile de actualitate va fi acordarea de asistenţă în crearea zonelor economice libere şi parcurilor tehnologice în mai multe raioane ale ţării.
La 28 august Preşedintele Republicii Moldova a prezidat o şedinţă în care au fost discutate perspectivele proiectelor ce ţin de dezvoltarea şi modernizarea municipiului Chişinău. Şeful statului a accentuat că procesul iniţiat trebuie să continue într-un ritm susţinut, continuînd sau iniţiind implementarea diverselor proiecte: cartiere model, construcţia Gării auto de Nord, amenajarea cimitirului central, reparaţia străzilor, reabilitarea havuzurilor, renovarea şoselelor, amenajarea zonei rîului Bîc, procurarea unităţilor de transport public şi a tehnicii de deszăpezire, iluminarea străzilor, construcţia unui azil pentru bătrîni etc. O atenţie specială urmează a fi acordată aspectului calitativ al lucrărilor, principiilor de selectare a antreprenorilor, precum şi mecanismelor de acumulare a surselor de susţinere financiară a proiectelor, din bugetul de stat, municipal şi aportul sponsorilor.
Preocupări privind situaţia din sectorul vitivinicol
Vladimir Voronin a prezidat o şedinţă cu participarea Prim-ministrului, factorilor de decizie din cadrul Guvernului şi Preşedinţiei, consacrată pregătirii ramurii viti-vinicole pentru campania de recoltare şi achiziţie a strugurilor şi pentru sezonul de vinificaţie-2006. Şeful statului a accentuat că desfăşurarea în termen optim a campaniei de recoltare şi de achiziţionare a strugurilor de viţă-de-vie are o importanţă majoră pentru economia naţională, acest fapt decurgînd din rolul strategic al viticulturii şi vinificaţiei. Voronin a propus întreprinderilor de prelucrare a strugurilor să desfăşoare, în comun cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Agenţia "Moldova-Vin", Institutul Naţional de Protecţie a Plantelor şi altor organe abilitate, măsuri de verificare a respectării Regulamentului naţional privind aplicarea pesticidelor, altor acte normative ce reglementează ramura. De asemenea, el a optat pentru urgentarea creării, pe lîngă Institutul Naţional al Viei şi Vinului, a Laboratorului naţional pentru certificarea calităţii băuturilor alcoolice destinate exportului, în ideea ca acesta să obţină în scurt timp acreditare internaţională şi să contribuie la pătrunderea producţiei vinicole moldoveneşti pe pieţele occidentale. Preşedintele a reiterat necesitatea continuării activităţilor de diversificare a pieţelor de desfacere a vinurilor autohtone, de reducere a exportului producţiei vinicole-materie primă şi a vinului în vrac, de extindere a plantaţiilor de viţă-de-vie de soiuri europene.
În cadrul întîlnirii cu membrii delegaţiei guvernului popular al provinciei Yunnan a Republicii Populare Chineze, Vladimir Voronin şi-a exprimat speranţa că vizită va conduce la o mai bună cunoaştere a oportunităţilor de afaceri din sfera vini-viticolă, la identificarea unor noi direcţii de colaborare reciproc avantajoasă. În timpul apropiat, în regiunea respectivă urmează a fi inaugurată o Casă a Vinului moldovenesc, reprezentanţii chinezi menţionînd că înalta calitate şi preţul rezonabil al vinurilor moldoveneşti creează premise reale pentru extinderea prezenţei produselor Moldovei pe piaţa Chinei.
Vizită la Moscova
La 8 august Preşedintele Republicii Moldova a avut la Moscova o întrevedere cu Preşedintele Federaţiei Ruse. Întrevederea, despre care anterior se anunţa că urmează să aibă o importanţă crucială, a fost calificată drept una "de lucru". Deşi se anunţă că întrevederea a durat circa 2 ore, comunicatele de presă informează doar că a fost discutată problematica transnistreană şi întregul spectru al relaţiilor bilaterale moldo-ruse. În calitate de măsuri pentru depăşirea problemelor existente în relaţiile dintre cele două ţări a fost convenită reluarea activităţii comisiei interguvernamentale moldo-ruse (în special, în domeniul umanitar), întreprinderea unor acţiuni comune în vederea intensificării cooperării comercial-economice.
Revenit la Chişinău, Vladimir Voronin a convocat o şedinţă de lucru pe marginea rezultatelor vizitei, la care a informat asupra detaliilor întrevederii pe care a avut-o cu Vladimir Putin. Preşedintele Moldovei a dispus elaborarea unui plan de măsuri orientate spre depăşirea dificultăţilor existente, precum şi spre soluţionarea problemelor nesoluţionate.
Participare la festivităţile prilejuite de sărbătoarea naţională Ziua Republicii2
Preşedintele Republicii a participat la marea majoritate a festivităţilor prilejuite de aniversarea a 15 ani de la proclamarea independenţei ţării. La şedinţa festivă din 26 august, şeful statului a rostit o alocuţiune, în cuprinsul căreia a expus teze conform cărora:
- poporul Moldovei a demonstrat că merită să fie un popor cu propria statalitate;
- Moldova s-a afirmat pe deplin, ca stat, ca societate, ca economie, ca ţară cu un profil propriu, inconfundabil;
- toate forţele politice ale ţării, care se situează pe poziţii diametral opuse prin valorile şi programele lor, pentru prima dată, după mai mulţi ani, au reuşit să ajungă la un consens asupra viitorului Moldovei;
- integrarea europeană este ideea noastră naţională, ea însemnînd în primul rînd, modernizarea economică a Moldovei, edificarea unui stat democratic, echitabil, dezvoltat în plan social;
- reglementarea transnistreană nu înseamnă o recucerire politică, ci reintegrarea, implicarea în viaţa civilă, socială, economică şi politică a peste o jumătate de milion de cetăţeni ai Moldovei;
- Moldova se află la intersecţia celor mai productive căi de contact dintre diferite civilizaţii.
Cu ocazia sărbătorii şi în semn de recunoştinţă faţă de meritele celor care au votat Declaraţia de Independenţă, Vladimir Voronin a anunţat că propune egalarea în drepturi şi în facilităţi a tuturor deputaţilor în Sovietul Suprem de legislatura a XII-a cu deputaţii în Parlamentul Moldovei de toate legislaturile următoare3.
Interviu pentru BBC
În interviul acordat Postului de radio BBC, Vladimir Voronin a făcut un şir de declaraţii privind importante probleme de politică internă şi externă:
- principiile de bază declarate în 27 august 1991, toate celelalte atribute ale suveranităţii unui stat au fost în linii mari îndeplinite, unicul neajuns fiind lipsa integrităţii teritoriale;
- Preşedintele în exerciţiu al Moldovei nu va accepta nici un compromis, de dragul vreunui avantaj, dacă acest compromis ar implica limitarea independenţei Republicii Moldova;
- aderarea la Uniunea Europeană nu are nici un sens dacă presupune cedări la capitolul independenţă a ţării;
- în cadrul întrevederii recente cu Preşedintele Federaţiei Ruse s-a discutat "bărbăteşte" despre "Memorandumul Kozak" şi ceea ce s-a întâmplat acum trei ani, fiind făcute concluzii de rigoare;
- comisia mixtă ruso-moldovenească va discuta situaţia embargoului la exportul de vinuri moldoveneşti şi în curînd se va putea relua exportul de vinuri în Federaţia Rusă;
- pe teritoriul Republicii Moldova nu trebuie să se afle nici un fel de trupe, forţele "de pacificare" urmînd a fi înlocuite cu observatori civili sau militari;
- conducerea Federaţiei Ruse a declarat că pentru ea contingentul de militari în Transnistria nu contează şi nu hotărăsc nimic şi atunci cînd se va găsi soluţia în Transnistria acest contingent va fi evacuat;
- aderarea României la Uniunea Europeană va constitui un eveniment important pentru Republica Moldova, România putînd constitui un model pe calea integrării europene;
- conducerea Moldovei conştientizează că Preşedintele României Traian Băsescu face declaraţii privind urgentarea integrării Republicii Moldova în UE "din bunăvoinţă" , dar aceste declaraţii nu au fost coordonate cu autorităţile de la Chişinău;
- Moldova merge pe calea liberalizării la maximum a activităţii antreprenoriale, respectînd principiile economiei de piaţă, actualii comunişti moldoveni "luptînd cu sărăcia, nu cu bogăţia";
- Republica Moldova este un stat neutru şi nu vrea să adere la NATO, dar colaborează cu această organizaţie în cadrul Programului "Parteneriat pentru Pace", cooperarea avînd rezultate pozitive pentru Armata Naţională.
1 De notat că în luna iulie 2006 a demarat Proiectul "Diminuarea nivelului corupţiei prin implicarea societăţii civile în procesul de creaţie legislativă" implementat de ONG "Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei", în cadrul căruia au fost deja expertizate circa 40 de proiecte de acte legislative, conform unei metodologii special elaborate.
2 Prin Hotărîrea Parlamentului Nr.695-XII din 27.08.91, Ziua de 27 august a fost declarată "Ziua Independenţei" şi sărbătoare naţională a Republicii Moldova. Prin Legea Nr.692 din 27.08.1991 "Ziua Independenţei" a fost inclusă în Codul Muncii, ca zi de sărbătoare oficială. Codul Muncii, adoptat prin Legea Nr.154 din 28.03.2003 a substituit denumirea Zilei independenţei prin "Ziua Republicii", fără a fi făcute modificări în Hotărîrea Parlamentului Nr.695 şi Hotărîrea Nr.433 din 26.12.90 cu privire la zilele de sărbătoare şi la zilele de odihnă. Această situaţie a generat comentarii critice în mass-media, unii autori calificînd drept ilegală substituirea denumirii principalei sărbători naţionale a ţării.
3 Conform legislaţiei în vigoare (Legea despre statutul deputatului în Parlament, Legea privind pensiile de asigurări sociale), după exercitarea mandatului deputatul nu are practic alte drepturi şi facilităţi decît obţinerea unei pensii calculată prin raportare la salariul deputatului în funcţie (dacă îndeplineşte stagiul de cotizare). Acest drept este acordat în prezent şi deputaţilor în Parlamentul de legislatura a XII-a, care au ocupat în Parlament funcţii remunerate (membrii Biroului Permanent (Prezidiului), conducerea Parlamentului, fracţiunilor şi comisiilor parlamentare). Se poate constata astfel că Preşedintele intenţionează să propună extinderea dreptului de pensionare în condiţii privilegiate şi asupra deputaţilor care nu exercitau în Parlament funcţii remunerate permanent.
Politici economice
1. Inflaţie şi preţuri
În iulie am avut deflaţie...
Rata inflaţiei a scăzut cu 0,4% în iulie faţă de iunie 2006. aceasta s-a datorat în mare parte scăderii preţurilor la produsele alimentare care s-au ieftinit cu 3,8%. La produsele nealimentare şi la serviciile prestate populaţiei, preţurile de consum pentru perioada vizată s-au majorat cu 1,3% şi, respectiv 3,7%.
...însă la acest început de toamnă inflaţia va creşte din nou
Considerăm că Guvernul şi Banca Naţională a Moldovei ar putea rata ţinta de inflaţie în acest an, ţintă prognozată la un nivel maxim de 10%. Prognoza a fost deja contestată de mai mulţi economişti, iar statistica arată că pentru primele şapte luni ale anului rata cumulativă a inflaţiei a atins deja nivelul de 7%, chiar dacă pentru iulie curent am avut o deflaţie de 0,4%; aceasta fiind de fapt caracteristică pentru perioada de vară atunci cînd preţurile la majoritatea legumelor şi fructelor proaspete sînt în scădere.
Iar la sfîrşitul anului aceasta se va situa între 12,5-13,5%...
Totuşi, creşterea în medie cu peste 50% a tarifelor la gazele naturale, acestea fiind împovărate şi de majorări ale preţurilor administrate - la energie, apă, transport, carburanţi, etc. - ar putea escalada inflaţia la valori de două cifre pentru sfîrşitul anului. Aici am mai putea adăuga şi expansiunea creditului de consum contractat de populaţie de la băncile comerciale, care mai mult sau mai puţin duce la perpetuarea aşteptărilor inflaţioniste.
2. Finanţe publice
În primele şapte luni veniturile la Bugetul de stat s-au majorat cu 17,3%...
Potrivit statisticii oficiale, în ianuarie-iulie a.c. la Bugetul de stat au fost acumulate venituri în valoare de peste 5,51 miliarde lei (323 milioane euro) sau cu 17,3% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut. Totodată, pentru realizarea proiectelor investiţionale, în ianuarie-iunie 2006 au fost atrase mijloace în sumă de cca 125 mln lei.
Pe parcursul luni august autorităţi din Guvern, Parlament şi Preşedinţie au discutat şi analizat proiectul Bugetului de stat pentru 2007. Potrivit Ministerului Finanţelor şi a prognozelor preliminare veniturile la bugetul pentru anul viitor ar putea fi de cca 19 miliarde lei (cca 1,43 miliarde USD), iar cheltuielile urmează să fie determinate după încheierea consultărilor cu ministerele de ramură şi administraţia publică locală.
3. Sectorul real
Volumul producţiei industriale a scăzut cu 6,7% în pereioada ianuarie-iulie 2006...
În ianuarie-iulie a.c. întreprinderile industriale din ţară au fabricat producţie în valoare de cca 11,25 miliarde lei (659 milioane euro), fiind cu 6,7% mai puţin comparativ cu perioada similară a anului 2005. În mare parte această scădere a fost cauzată, potrivit mai multor experţi, crezei care a avectat industria vinicolă cu consecinţe negative şi pentru alte sectoare ale ramurii industriale.
... nici sectorul agricol nu a avansat prea mult, doar cu 0,6%
În acelaşi timp, industria agroalimentară a înregistrat după primul semestru al anului o creştere evaluată la doar 0,6%.Cea mai modestă creştere din ultimii ani este explicată prin reducerea cu peste 25% a producţiei băuturilor alcoolice şi răcoritoare, fenomen provocat de embargoul rus pentru producţie vinicolă moldovenească. Nici agricultura nu prea are cu ce să ne bucure. Prognozele oficiale privind creşterea producţiei agricole în acest an cu 3,6% ar putea fi ratate, după ce în primul semestru sectorul agricol a înregistrat o creştere estimată la doar 1,8%, pînă la 2,48 miliarde lei (cca 190,8 milioane USD).
Guvernul va trebui să-şi revizuiască prognozele...
Guvernul, cel care administrează prognozele, va trebui să le revizuiască şi să-şi propună valori mai realiste. De fapt, săptămîna trecută autorităţile au declarat că prognozele oficiale pentru mai mulţi indicatori macroeconomici - PIB, inflaţie, etc. - vor fi revizuite în sens negativ, însă aceasta se va întîmpla numai după ce vor fi finalizate dezbaterile cu privire la bugetul de stat pentru anul viitor. În plus, potrivit unor estimări a Comitetul de Statistică al CSI în jumătate dintre ţările membre ritmurile de creştere economică din acest an vor vi mai mici faţă de 2005 şi 2004. PIB-ul va creşte, în 2006, în medie pe CSI cu 6%, faţă de 6,8% în 2005 şi 8,1% - în 2004.
4. Sectorul financiar-bancar
Activele sistemului bancar se evaluează la cca 20 miliarde lei...
Activele totale ale sistemului bancar din Republica Moldova au crescut cu 11,42% în cele şapte luni ale lui 2006 şi valorează 19,99 miliarde lei (cca 1,5 miliarde USD). În comparaţie cu perioada similară a anului precedent activele au înregistrat o creştere cu 32,6%. Potrivit unui clasament al eficienţei bancare elaborat de Agenţia de rating şi estimare "Estimator-VM" banca comercială Moldova-Agroindbank (MAIB) s-a clasat pe primul loc în top pentru primul semestru al anului. MAIB a obţinut cel mai mare venit net din sistemul bancar - 92,11 milioane lei şi a acumulat 2.398 puncte. Pe poziţia a doua cu 1.343 puncte s-a plasat Banca de Economii, care a realizat un venit net de 33,16 milioane lei.
Volumul depozitelor bancare s-au diminuat uşor...
În acelaşi timp, în primul semestru băncile comerciale din Moldova au acordat credite bancare în sumă de 7,17 sau cu 25,1% mai mult în comparaţie cu primele şase luni ale anului 2006. Pe de altă parte, agenţii economici şi populaţia au constituit în iulie depozite în valoare de 601 milioane lei cu 118,6 milioane lei mai puţin decît în luna iunie. Această situaţie poate fi explicată că în perioada de vacanţă tot mai multă lume pleacă la odihnă, iar întreprinderile încep să-şi cumpere valută pentru perioada de iarnă. La sfîrşitul lunii iulie soldul depozitelor în sistemul bancar era ceva mai mult de 12,73 miliarde lei, micşorîndu-se cu 125 milioane lei (1,0%) faţă de luna iunie 2006, în special pe seama reducerii depozitelor în valută străină cu 142,5 milioane lei (2,3%).
5. Sectorul extern
În semestrul I al anului curent exportul s-a redus cu 8,5%...
Unul din factori ce a îngrădit expansiunea comercială a fost embargoul impus de către Rusia la exportul produselor agroalimentare moldoveneşti. Exporturile în ţările CSI au înregistrat cel mai mare declin - 18,7%, care a redus ponderea acestora în totalul livrărilor externe de la 50,7%, în aceeaşi perioadă a anului 2005, pînă la 45%, în semestrul I al anului 2006. În acelaşi timp, exportul către ţările Uniunii Europene a fost estimat la 147,6 milioane USD şi a scăzut cu 0,1% faţă de semestrul întîi a anului 2005. În perioada de referinţă au sporit cu 22,3% exporturile în ţările Europei Centrale şi de Est. Totodată, importurile au fost estimat la peste 1,6 miliarde USD crescînd cu 14,8% comparativ cu semestrul I al anului 2005.
...iar cel mai mult au fost afectaţi exportatorii de produse agroalimentare...
Dacă am face o sinteză pe structura mărfurilor exportate considerăm că cel mai mult au fost afectaţi producătorii şi exportatorii de produse agroalimentare, această categorie de mărfuri diminuînd cu cca 11% faţă de ianuarie-iunie 2005, categorie care deţine o pondere de peste 50% din totalul exporturilor. Creşterea importurilor a fost propulsată în special de creşterea cu 1,4 ori a importurilor de produse minerale şi agenţi energetici, produse cu o pondere de cca 27% din total importuri.
6. Piaţa muncii
S-au majorat restanţele salariale...
Restanţele la plata salariilor în economia naţională erau la sfîrşitul lunii iulie de peste 113 milioane lei, în creştere cu cca 17 milioane lei faţă de începutul anului curent. Cele mai mari datorii la remunerarea muncii se atestă în agricultură şi în industria prelucrătoare. Totodată, în iulie a.c. salariul mediu pe economie a fost de 1754,2 lei, cu 70 lei mai puţin faţă de iunie 2006. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1 561,2 lei, în descreştere cu 318,3 de lei faţă de luna anterioară, iar în sectorul real salariul mediu a crescut cu 49 lei, pînă la nivelul de 1 843,8 lei.
Problema transnistreană
Referendum pe fundalul exploziilor
Igor Boţan, 31 august 2006
În Transnistria sînt în faza finală pregătirile pentru desfăşurarea referendumului privind renunţarea la independenţă în favoarea alipirii la Rusia sau reintegrarea cu Republica Moldova, programat pentru ziua de 17 septembrie 2006 | »»» |
Relaţii externe
Republica Moldova - Consiliul Europei
La 8 august 2006 Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a emis o nouă hotărîre de condamnare a Moldovei, în cauza Ermicev vs Moldova (încălcarea art.6 - dreptul la proces echitabil). Reclamanta s-a plîns de anularea unei hotărîri definitive pronunţate în favoarea sa cu privire la o tranzacţie imobiliară. CEDO a observat că o hotărîre definitivă şi obligatorie pronunţată în favoarea reclamantului a fost casată de către o jurisdicţie superioară în rezultatul unei proceduri de revizuire, după o cerere formulată de către procuror care, în exercitarea acestei autorităţi, nu este supus nici unui termen, astfel încît hotărârile pot fi puse în cauză încontinuu. În urma anulării, reclamantul s-a aflat într-o nesiguranţă juridică o perioadă îndelungată şi astfel a avut loc o încălcare a principiului securităţii juridice şi a dreptului de acces la o instanţă judiciară. Curtea consideră că sumele acordate reclamantului de către hotărîrea în cauză pot fi considerate ca un bun şi anularea deciziei definitive constituie un atentat la dreptul reclamantului la respectarea bunurilor sale. Astfel, Curtea a conchis şi încălcarea articolului 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie. CEDO a acordat reclamantului 29 000 EUR, care constituie valoarea de piaţă a apartamentului în litigiu, 2 465 EUR pentru prejudiciul material, 2 000 EUR pentru prejudiciul moral şi 300 EUR pentru costuri şi cheltuieli.
Republica Moldova - Uniunea Europeană
Comisia Europeană a decis să acorde Moldovei un sprijin financiar în valoare de 10 milioane de euro, pentru susţinerea echilibrului bugetar şi asigurarea securităţii alimentare. În cadrul programului respectiv susţinerea financiară nerambursabilă va constitui 9,2 milioane de euro, iar restul sumei va constitui credit tehnic, în condiţii preferenţiale. Banii urmează a fi valorificaţi pentru susţinerea sectorului agricol, protecţia socială, modernizarea administrării finanţelor publice.
Reprezentantul special al Uniunii Europene pentru Republica Moldova, Adriaan Jacobovits de Szeged, a purtat consultări privind problema transnistreană cu oficiali din MAE a Federaţiei Ruse. Potrivit reprezentantului MAE rus, demnitarul UE "a fost informat despre eforturile Rusiei în procesul de menţinere a stabilităţii" în regiunea transnistreană, despre acţiunile orientate spre "convingerea părţilor implicate în conflict să adopte o poziţie care să contribuie la soluţionarea diferendului". Se anunţă că în cadrul discuţiilor, interlocutorii au optat pentru respectarea principiilor OSCE privind reglementarea conflictelor locale, precum şi pentru luarea în considerare a completărilor la documentele adoptate anterior de participanţii la procesul de negocieri în problema transnistreană.
Uniunea Europeană a alocat pentru România fonduri nerambursabile în valoare de 34 milioane de euro în cadrul unui program de cooperare transfrontalieră. Dintre acestea, 7 milioane de euro sînt destinate programului de vecinătate între România şi Moldova. Agenţia MEDIAFAX anunţă că fondurile au rolul de a sprijini dezvoltarea economică a zonelor de graniţă ale României, în cooperare cu regiunile de graniţă ale ţărilor vecine, prin intensificarea cooperării transfrontaliere între sectoarele publice şi private, precum şi între persoane.
Rezultatele unui recent sondaj al Comisiei Europene (Eurobarometru) relevă că o majoritate relativa (45%) a populaţiei UE este in favoarea extinderii, dar un număr mare (42%) de respondenţi se manifestă în opoziţie faţă de extindere. În cele 10 noi state membre susţinerea pentru extindere este foarte mare.
Republica Moldova - România
La 15 august, participînd la deschiderea Şcolii de vară pentru tineret sub denumirea "Comunităţi româneşti şi identitate europeană" din staţiunea Eforie, Preşedintele României a făcut un şir de declaraţii vizînd relaţiile cu Republica Moldova. El a anunţat că pînă la sfîrşitul lunii septembrie, în parlamentul român vor fi înaintate două proiecte de lege privind românii din afara graniţelor: o lege privind acordarea cetăţeniei române şi un proiect privind românii de peste hotare. Traian Băsescu a specificat că intenţionează să urgenteze acordarea cetăţeniei române etnicilor români care trăiesc în statele vecine pentru ca aceştia să beneficieze de avantajele intrării României în UE. El a mai spus că Ministerul român de Externe aşteaptă cât mai multe proiecte din partea românilor din afara graniţelor pentru a obţine finanţare din partea statului român. Conform comunicatelor de presă, Preşedintele României a criticat politica Chişinăului îndreptată spre "mistificarea istoriei şi culturii", "negarea limbii române" etc.
Ministrul de externe Mihai Răzvan Ungureanu, a afirmat în cadrul Şcolii de vară a TNL desfăşurată în staţiunea Mamaia, că Republica Moldova ar trebui să aibă o "gîndire pragmatică", şansa europeană a acesteia fiind România. Agenţia MEDIAFAX transmite că "problema relaţiilor Bucureşti - Chişinău este tratată cu maturitate şi cu mai puţină emoţie", autorităţile române avînd interesul de a sprijini "o evoluţie democratică în Republica Moldova". Ungureanu a reiterat că şansa europeană a Republicii Moldova este România, pentru că este singurul stat membru UE cu care Moldova va avea graniţă comună. Cu referire la "chestiunea transnistreană", ministrul român de externe a spus că România analizează "potenţialul pericol pe care îl prezintă existenţa unei zone ilegitime la doar 200 - 300 de km de graniţă" şi că sînt examinate soluţii pentru a rezolva o asemenea problemă, dar că nu există o deschidere în acest sens din partea Chişinăului.
Participînd la o emisiune televizată difuzată pe postul "Realitatea TV", ministrul de externe al României a declarat că Republica Moldova şi România sînt două state suverane cu o singură naţiune şi dialogul dintre cele două ţări nu se duce de pe poziţii arogante. Mihai Răzvan Ungureanu a menţionat că la toate discuţiile cu oficialii moldoveni se vorbeşte despre o colaborare mai intensă pentru accelerarea parcursului european al Republicii Moldova, dezminţind afirmaţiile despre oferta de fuziune a celor două state. Potrivit ministrului, Bucureştiul respectă integritatea teritorială a Republicii Moldova şi îi propune doar ajutor pe calea integrării europene. Ungureanu a mai precizat că România ar putea fi un bun vecin şi un aliat al Moldovei pentru integrarea în UE, Bucureştiul fiind dispus să acorde asistenţă pentru ajustarea legislaţiei şi evitarea unor greşeli în procesul de apropiere de UE. Şeful diplomaţiei româneşti a evocat printre principalele probleme de actualitate ale Republicii Moldova calitatea instituţiilor responsabile de integrare.
În cadrul şcolii de vară a PNL, Ministrul Apărării din România, Teodor Atanasiu, a declarat că relaţiile dintre România şi Republica Moldova sînt destul de reci "deoarece autorităţile de la Chişinău nu îi consideră pe români fraţi". Ministrul a adăugat că România a reuşit, atît la nivelul UE, cît şi la nivelul NATO, să convingă ţările aliate că soluţia pentru Transnistria nu poate fi aceeaşi cu soluţia pentru Kosovo şi că nu trebuie să existe o soluţie unică pentru stingerea conflictelor din zona europeană.
Ministrul Economiei şi Comerţului din România, Codruţ Şereş, a declarat că Republica Moldova a solicitat României să livreze energie electrică, în perioada 2006-2007, pentru utilizare în situaţii de urgenţă. Solicitarea a fost primită de la autorităţile din Republica Moldova, dar autorităţile române au evitat deocamdată să răspundă solicitării. Ministrul a mai spus că datoriile Republicii Moldova către România, în contul unor livrări anterioare de electricitate se ridică deja la circa 30 de milioane de euro.
Republica Moldova - Federaţia Rusă
Datoria Republicii Moldova faţă de Federaţia Rusă constituia, la 1 ianuarie 2006, peste 144 milioane dolari SUA. Datoria de bază constituie 122 milioane dolari, iar dobînda aferentă împrumuturilor ar fi de 22,6 milioane dolari. Ministrul Finanţelor al Moldovei a declarat că datoriile faţă de Rusia reprezintă împrumuturi acordate Guvernului de la Chişinău începînd cu anii 1992-1993 pentru achitarea resurselor energetice, o sumă de 30 milioane de dolari din total reprezintă împrumuturi acordate Transnistriei, iar Chişinăul şi-a asumat aceste datorii în schimbul acceptului Moscovei de a reeşalona datorii bilaterale prin intermediul Clubului Creditorilor de la Paris. El a mai adăugat că Guvernul Moldovei va iniţia negocieri cu autorităţile Federaţiei Ruse în privinţa revizuirii dobînzilor pentru unele datorii.
Mediile de informare din regiunea transnistreană anunţă că la şedinţa comisiei electorale de la Tiraspol a fost discutată pregătirea de referendumul privind relaţiile cu Republica Moldova şi Federaţia Rusă, preconizat pentru 17 septembrie 2006. Comisia respectivă consideră posibilă deschiderea unei secţii de votare în sediul reprezentanţei rmn de la Moscova.
Într-un interviu acordat la 8 august Agenţiei "RIA Novosti" de reprezentantul oficial al MAE al Federaţiei Ruse Mihail Kamînin este făcută o trecere în revistă a relaţiilor bilaterale cu Moldova. Conform declaraţiilor lui Kamînin, Rusia continuă să fie unul din principalii parteneri comercial-economici ai Republicii Moldova, cota acestei ţări constituind circa 22 la sută din volumul activităţii economice externe a Moldovei. În ianuarie-mai 2006, în comparaţie cu perioada de referinţă a anului 2005, circulaţia mărfurilor s-a redus cu 4 la sută şi a constituit 375,6 milioane de dolari, printre factorii principali, care au influenţat reducerea importului rus din Moldova fiind reducerea livrărilor de băuturi alcoolice (cu 39 la sută) şi metale feroase din Transnistria (cu 54 la sută). Investiţiile Rusiei în economia Moldovei constituie peste 200 milioane de dolari, în Republica Moldova fiind înregistrate peste 400 de întreprinderi cu participarea capitalului rus. Oficialul rus consideră că, în pofida anumitor succese, vectorul comun al dezvoltării cooperării ruso-moldoveneşti nu corespunde nivelului de parteneriat strategic şi la baza depăşirii tendinţelor nefavorabile ar trebuie să stea voinţa politică clară faţă de activitatea pentru o perspectivă durabilă, abordarea constructivă faţă de soluţionarea problemelor, bazată pe respectul intereselor reciproce.
Mass-media rusă anunţă că şeful Serviciului sanitar rus "Rospotrebnadzor", Ghenadii Onişcenko a declarat că în Rusia va fi pusă în vînzare doar producţia de calitate a vinificatorilor din Georgia şi Republica Moldova, intrarea vinurilor falsificate pe piaţă rusă va fi oprită. Onişcenco a spus că "dacă şi se vor întoarce, apoi numai vinurile bune, de calitate". Potrivit lui, analizele au arătat că 9 din 10 sticle, puse în vînzare, erau contrafăcute şi 57% dintre vinurile şi divinurile moldoveneşti testate în laboratoarele ruse nu corespund normelor sanitare. Din aceste motive, doar la Moscova au fost distruse peste 100 mii litri de vinuri importate din Republica Moldova.
Moldova în lume
Experţi ai Agenţiei State of World Liberty au dat publicităţi un nou rating mondial al Libertăţii, potrivit căruia Republica Moldova este plasata pe locul 93 din 159 de state participante ale topului.
Într-un raport al organizaţiei International Crisis Group difuzat la 17 august, se susţine că viitorul Republicii Moldova este incert. Documentul menţionează că guvernarea de la Chişinău a afişat puţină dorinţă de a eradica corupţia şi de a ameliora climatul de afaceri, iar politica ei faţă de Transnistria se pare că este bazată mai mult pe o uşoară retorică decît pe un angajament. Experţii internaţionali recomandă UE să ofere mai multă asistenţă tehnică pentru realizarea reformelor în Moldova, cu condiţia ca ţara noastră să demonstreze voinţă reală pentru a folosi eficient acest sprijin.
Parlamentul (Knessetul) Israelului a creat Liga parlamentară de prietenie "Israel-Republica Moldova". Potrivit Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Liga de prietenie va fi condusă de Avigdor Liberman, preşedintele Partidului "Israel - Casa Noastră", politician originar din Republica Moldova.
Studii, analize, comentarii
Particularităţile naţionale ale declarării veniturilor şi averilor
Sergiu Grosu, 31 august 2006
La 25 august 2006 Comisia centrală de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate (CCC) a comunicat mass-media unele date despre averile demnitarilor de prim rang din Republica Moldova | »»» |
"Independenţa" economiei moldoveneşti
Iurie Gotişan, 31 august 2006
În pofida unei independenţe politice, independenţa economică a Republicii Moldova este departe de a fi obţinută | »»» |
|
 |





|