Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. IV, nr. 79, 1-31 august 2006
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
1.1. Numiri. Remanieri
Guvernul a propus numirea analistului politic Nicolae Chirtoacă în funcția de Ambasador al Republicii Moldova în Statele Unite ale Americii, precum și numirea ministrului justiției Victoria Iftodi în funcția de Ambasador al RM în Franța.
Executivul a propus numirea lui Eduard Melnic, vicerector al Academiei de Administrare Publică, în funcția de Ambasador Extraordinar și plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Letonia, țară unde Moldova și-a înființat recent misiunea diplomatică.
În ședința din 16 august Guvernul l-a eliberat pe Oleg Cușnir din funcția de director al Complexului "Casa Presei". Motivul demisiei nu este enunțat, utilizîndu-se sintagma tradițională "în baza cererii depuse".
1.2. Hotărîri
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Planului de acțiuni pentru utilizarea, în procesul de reintegrare a țării, a concluziilor expuse în Raportul "Dezghețarea unui conflict înghețat: aspecte legale ale crizei separatiste din Moldova", elaborat de către Asociația Avocaților din or. New York. Planul conține 15 seturi de acțiuni ce urmează a fi realizate pe parcursul anului 2006, printre cele mai relevante fiind: - sinteza și analiza documentelor referitoare la reglementarea problemei transnistrene și retragerea trupelor și munițiilor ruse de pe teritoriul Moldovei; - informarea comunității internaționale despre evoluțiile în procesul de soluționare a conflictului transnistrean; - Sensibilizarea factorilor externi asupra conținutului Raportului; - adresarea către parlamentele statelor UE și Congresul SUA privind organizarea audierilor parlamentare axate pe soluționarea conflictului transnistrean; - distribuirea rezumatului Raportului în calitate de document oficial al Adunări Generale a ONU; - sensibilizarea cercurilor de afaceri străine asupra consecințelor desfășurării activităților economice neautorizate în regiunea transnistreană a Moldovei; - elaborarea în baza Raportului a unui curs vizînd problematica transnistreană pentru instituțiile de învățămînt superior; - stimularea și facilitarea dezbaterilor pe marginea conținutului Raportului în cadrul societății civile etc.
- Hotărîrea cu privire la evoluția social-economică a Republicii Moldova și executarea Planului de acțiuni pentru realizarea Programului de activitate a Guvernului pe anii 2005-2009 "Modernizarea țării - bunăstarea poporului" în primul semestru al anului 2006. Se constată influența nefavorabilă a factorilor externi, anumite realizări în asigurarea stabilității macroeconomice, îmbunătățirea mediului de afaceri. În calitate probleme pentru dezvoltarea economică Guvernul enunță: scăderea exporturilor, a volumului producției industriale și a mărfurilor transportate; intensificarea proceselor inflaționiste; condițiile climaterice defavorabile agriculturii; scăderea investițiilor străine; creșterea prețurilor la resursele energetice. În calitate de măsuri menite să soluționeze problemele ori să diminueze impactul negativ sînt stabilite:
- diminuarea inflației, prin intermediul politicilor fiscale și structurale;
- promovării politicii industriale și creării unei infrastructuri de calitate;
- accelerarea proceselor de privatizare și restructurare a întreprinderilor industriale în scopul revigorării acestora;
- inițierea și implementarea activă a procesului de armonizare a standardelor naționale la cele ale UE;
- sporirea eforturilor în vederea eliminării deficiențelor de funcționare a piețelor agricole - piața funciară, piața de capital, piața mijloacelor de producție, precum și piața de desfacere a producției agricole;
- revizuirea sistemului existent de subvenții în agricultură și redirecționarea resurselor limitate ale statului de la subvenționarea costurilor recurente pentru anumite produse sau cheltuieli productive, care au un efect de scurtă durată, spre susținerea investițiilor, serviciilor și infrastructurii agricole;
- intensificarea dialogului cu sectorul privat privind mediul de afaceri și asigurarea transparenței modificărilor cadrului de reglementare;
- elaborarea strategiilor sectoriale și a strategiei pentru atragerea investițiilor și promovării exporturilor;
- intensificarea negocierilor cu Federația Rusă în cadrul mecanismelor existente;
- urgentarea realizării recomandărilor Comisiei Europene în vederea obținerii preferințelor comerciale autonome; intensificarea dialogului cu Comisia Europeană în vederea obținerii facilităților la exportul vinurilor moldovenești pe piețele Uniunii Europene;
- optimizarea sistemului de control al calității producției vinicole, în scopul conformării la standardele de calitate existente pe piețe de desfacere; identificarea cerințelor și parametrilor calitativi în vigoare pe piețele de desfacere și a capacității de conformare a producătorilor autohtoni la aceste cerințe, elaborarea strategiilor individuale sau de grup de penetrare pe piețele externe;
- optimizarea utilizării resurselor energetice, în scopul reducerii costurilor și maximizării eficienței;
- asigurarea evidenței individuale a contribuabililor la Fondul de asigurări sociale de stat, stabilirea și achitarea pensiei cetățenilor, în funcție de contribuția acestora la sistemul de pensii; evidența individuală a contribuabililor în Fondul de asigurări medicale etc.
- Hotărîrea cu privire la Strategia de dezvoltare a industriei pe perioadă pînă în anul 2015. Sînt stabilite principiile de bază, obiectivele și prioritățile de dezvoltare a ramurii, mecanismele de implementare, căile reformării structurale a sectorului, realizării politicii eficiente în domeniul științei și inovațiilor. crearea unei infrastructuri eficiente pentru sectorul industrial și implementării tehnologiilor informaționale și de comunicații.
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sectorului agoalimentar în perioada anilor 2006-2015. Documentul este necesar pentru a contribui la redresarea situației din domeniu, deoarece, conform unor estimări recente, costul activelor pe termen lung din cadrul sectorului s-a diminuat de la 13,4 miliarde lei, în anul 1998, la 3,8 miliarde lei, în 2005, în ultimii cinci ani agricultura atrăgînd doar cinci la sută din totalul investițiilor în economia națională.
- Hotărîrea privind aprobarea Planului de acțiuni pentru redresarea situației în domeniul securității circulației rutiere pînă în anul 2009. Planul se înscrie în realizarea obiectivelor UE de a reduce, pînă în anul 2010, cu 50 la sută numărul deceselor în accidente de circulație și prevede perfecționarea cadrului normativ al pregătirii și recalificării conducătorilor auto, dotarea echipelor mobile ale poliției rutiere cu echipament modern de descarcerare, utilarea cu tahografe a autobuzelor din traficul național, perfecționarea programelor speciale pentru instruirea anti-alcool și anti-drog a persoanelor anterior depistate. Conform datelor MAI, în 8 luni ale anului 2006 au fost comise circa 2000 de accidente rutiere, soldate cu peste 200 de morți și circa 1800 de răniți.
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei guvernamentale pentru egalitate între femei și bărbați. Comisia, în calitate de organ consultativ și coordonator în realizarea politicii statului privind asigurarea drepturilor și șanselor egale între femei și bărbați, va avea o serie de atribuții prin realizarea cărora se va urmări obiectivul promovării abordării integrate a egalității între femei și bărbați, îmbunătățirea situației femeii și bărbaților în toate sferele vieții sociale și acordarea pentru femei a unui statut social, economic și politic egal cu cel al bărbaților, de jure și de facto.
- Hotărîrea privind expertiza coruptibilității proiectelor actelor legislative. Conform regulamentului aprobat prin aceeași hotărîre, expertiza coruptibilității va evalua corespunderea conținutului proiectului de act legislativ cu standardele anticorupționale naționale și internaționale, în vederea identificării normelor care favorizează sau pot favoriza corupția și se va finaliza cu recomandări pentru excluderea sau diminuarea efectelor corupției. Vor fi supuse expertizei coruptibilității proiectele de acte legislative care reglementează relații din domeniile: drept constituțional și administrativ, justiție și afaceri interne, drepturile și libertățile omului; economie și comerț; buget și finanțe; educație și învățămînt, cultură, culte și mass-media; legislația muncii, asigurarea socială, ocrotirea sănătății și familiei. Expertiza va fi efectuată conform unei metodologii pe care trebuie s-o elaboreze Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției1.
- Hotărîrea cu privire la aprobarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO. Documentul publicat la 25 august 2006 stabilește că Comisia Națională pentru Elaborarea și Implementarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova - NATO, în scopul realizării Planului de acțiuni va elabora Programul Național de Implementare a IPAP și Lista necesităților în asistență externă; va constitui grupuri de lucru pe domenii: a) securitatea politică și cooperarea internațională; b) securitatea militară; c) managementul crizelor, combaterea terorismului și crimei organizate; d) reformele democratice si controlul civil/democratic asupra Forțelor Armate; e) securitatea economică și energetică; f) securitatea de frontieră; g) securitatea prin știință și protecția mediului; h) finanțarea reformelor. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene va coordona activitățile vizînd informarea opiniei publice despre conținutul și realizarea Programului.
- Hotărîrea cu privire la stabilirea pentru funcționarii publici a sporurilor la salariul de funcție pentru acces permanent la secretul de stat. Se stabilesc sporuri pentru acces permanent la secretul de stat funcționarilor publici din autoritățile administrației publice centrale și locale, instanțele judecătorești și procuratură, finanțate de la bugetul public național, care au dreptul de acces la informații de nivel corespunzător de secretizare. Mărimile adaosurilor variază de la 10 pînă la 20 de procente din salariul funcției și sunt stabilite cu aplicare retroactivă, de la 1 decembrie 2005.
- Hotărîrea privind aprobarea regulamentului de calculare a minimului de existență. În redacția nouă, regulamentul respectiv păstrează aceleași secțiuni de cheltuieli: produse alimentare; produse nealimentare; servicii. Este prevăzut și un element nou - calculul fluctuațiilor sezoniere în consumul produselor alimentare. Unele rate de consum au fost majorate. Deși autorii documentului afirmă că se propune determinarea unui minimum de existență real, reprezentanții sindicatelor își exprimă dezacordul față de respectivul document. Confederația Sindicatelor din RM constată că documentul nu aduce nimic nou în modul de stabilire a normativelor și modului de calculare a minimului de existență a populației. Se afirmă că în unele cazuri aplicarea regulamentului ar putea va înrăutăți situația privind protecția socială a cetățenilor, influențând nefast procesul de argumentare și stabilire a garanțiilor sociale minime: salarii, pensii, burse, îndemnizații și alte plăți sociale. CSRM își exprimă regretul pentru faptul că executivul continuă să adopte acte normative ce ating interesele social-economice ale salariaților fără a ține cont de opinia partenerilor sociali și solicită urgentarea elaborării și înaintării spre adoptare a proiectului de Lege cu privire la minimul de existență.
- La 3 august Guvernul a emis Hotărîrea nr.891 privind aprobarea Planului de acțiuni pentru utilizarea, în procesul de reintegrare a țării, a concluziilor expuse în Raportul "Dezghețarea unui conflict înghețat: aspecte legale ale crizei separatiste din Moldova", elaborat de către Asociația Avocaților din or. New York. Planul de acțiuni prevede, între altele: sinteza și analiza documentelor referitoare la reglementarea problemei transnistrene și retragerea trupelor și munițiilor ruse de pe teritoriul Moldovei; informarea comunității internaționale despre evoluțiile în procesul de soluționare a conflictului transnistrean; înaintarea unei cereri comune din partea GUAM în adresa președintelui Adunării Generale a ONU și privind includerea suplimentară în agenda celei de-a 61-a sesiuni a Adunării Generale a unui punct dedicat examinării conflictelor din regiunea Mării Negre și Mării Caspice; sensibilizarea factorilor externi asupra conținutului Raportului; distribuirea rezumatului Raportului în calitate de document oficial al Adunări Generale a ONU; sensibilizarea cercurilor de afaceri străine (companii, bănci etc.) asupra consecințelor desfășurării activităților economice neautorizate în regiunea transnistreană a Moldovei, inclusiv prin prisma Raportului la acest subiect; analiza Raportului și elaborarea unor abordări în cadrul mediului academic și universitar, elaborarea în baza Raportului a unui curs vizînd problematica transnistreană pentru instituțiile de învățămînt superior; informarea funcționarilor din administrația publică locală asupra conținutului Raportului etc.
- Hotărîrea cu privire la unele măsuri pentru utilizarea produselor vinicole secundare. Conform documentului, se acceptă propunerea Agenției "Moldova-Vin" privind organizarea producerii băuturilor slab alcoolice și distilatelor în baza sucului fermentat din tescovină de struguri. Agenția "Moldova-Vin" urmează să elaboreze regulamentul cu privire la producerea băuturilor și distilatelor respective, să aprobe documentația normativă și tehnologică pentru fabricarea lor.
- Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de legi. Guvernul a aprobat proiectele de legi privind: societățile cu răspundere limitată; judecata arbitrală (arbitraj); privind statutul juridic al adopției; pentru modificarea legii privind Comisia Națională a Valorilor Mobiliare (reorganizarea CNVM); privind majorarea sancțiunilor pentru nerespectarea drepturilor de autor; modificarea Codului de procedură penală și a Legii despre modul de reparare a prejudiciului cauzat de acțiunile ilicite ale organelor de urmărire penală, ale procuraturii și ale instanțelor judecătorești (majorarea cuantumului compensațiilor pentru acțiuni ilicite).
1.3. Ședințe. Decizii. Declarații
Preocupări pentru situația din sectorul energetic
În cadrul unei întrevederi a Prim-ministrului cu un grup de investitori din Germania a fost discutată perspectiva de dezvoltare în Moldova a ramurii de producere a biocarburanților. Directorul general al companiei Bio Company Raps din Germania a menționat că în Moldova există oportunități sporite pentru dezvoltarea ramurii de producere a biocarburanților și compania respectivă deja realizează construcția în orașul Lipcani a unei uzine de producere a uleiului de rapiță, utilizat în industria biodieselului. Uzina se preconizează a fi dată în exploatare pînă la finele anului 2006. Totodată, compania va investi în cultivarea rapiței, inclusiv prin sporirea calității soiurilor, mecanizarea procesului de recoltare. Vasile Tarlev a mulțumit pentru dorința antreprenorilor germani de a colabora cu Moldova și a exprimat disponibilitatea de a acorda susținerea necesară întru realizarea proiectelor investiționale comune.
La ședința cu privire la realizarea proiectelor de construcție a gazoductelor în Moldova a fost analizată implementarea programului național în domeniu, constatîndu-se că toate raioanele țării au elaborat și aprobat programe locale de gazificare. La 1 ianuarie 2006 erau gazificate 614 localități, (circa 40% din numărul total a localităților țării). Pe parcursul anului 2006 se preconizează gazificarea a cel puțin 190 de localități, din bugetul de stat fiind alocate peste 71 milioane de lei. Primul ministru a apreciat ca prioritare în asigurarea securității energetice a țării construcția gazoductului Bălți-Ungheni, Tocuz-Mereni și a liniei de distribuție a energiei electrice Novodnestrovsk-Bălți.
Intervenții în domeniul medical
Guvernul a decis să asigure din contul statului persoanele care îngrijesc la domiciliu un copil invalid cu severitatea de gradul I (circa 500 persoane) și mamele cu șapte și mai mulți copii (circa 300 de familii). Pentru asigurarea categoriilor respective în anul 2006 vor fi alocate suplimentar din buget circa 4 milioane de lei.
Convocînd o întrunire cu managerii instituțiilor medicale din țară, Prim-ministrul a declarat că doar folosind mecanismul centralizat de procurare a medicamentelor se poate obține calitate, transparență și preț accesibil al acestora. Vasile Tarlev a declarat că vor fi impuse condiții mai drastice pentru furnizorii de preparate farmaceutice, "pentru excluderea intermediarilor de pe piață".
De notat că în aceeași perioadă, Liga Farmaciștilor din Moldova susține că în farmaciile din țară lipsesc medicamentele ieftine, în condițiile cînd peste 90 % din necesități este acoperită datorită importului. Conform declarațiilor unor reprezentați ai Ligii, prețurile interne la medicamente au crescut în mediu cu 173%, în timp ce importul s-a micșorat cantitativ cu 40% în comparație cu perioada analogică a anului 2005. Astfel, s-a format un deficit de medicamente ieftine de primă necesitate. Prețurile au crescut și din cauza anulării facilităților la TVA, a impunerii cerințelor pentru implementarea Sistemului informațional automatizat "Nomenclatorul de stat al medicamentelor" (procurarea și instalarea unui program special, impunerea aplicării panglicii latente pe fiecare medicament, costurile de personal etc.).
Implementarea programului "SALT"
Conform unor informații difuzate de mass-media, Ministerul educației și tineretului a negociat cu o companie din Marea Britanie achiziționarea a peste 10 mii de calculatoare, la un preț de circa 55 dolari SUA. Pînă la începerea anului de studiu, 360 de profesori urmează un curs de instruire de 10 zile pentru a însuși utilizarea soft-urilor educaționale la disciplinele școlare, in cadrul realizării Programului "Salt". Din luna septembrie vor fi organizate cursuri de instruire pentru cadrele de conducere ale instituțiilor de învățămînt și funcționarii direcțiilor generale de învățămînt, astfel ca pînă la finele anului să fie instruiți 10 mii de profesori - formatori locali. Potrivit datelor Ministerului de ramură, transpunerea în practică a Planului de acțiuni pentru implementarea Programului "Salt" în anii 2007-2009 va necesita circa 400 milioane de lei, Ministerul Finanțelor planificînd alocarea a ceva mai mult de 100 milioane de lei în următorii 3 ani.
La 30 august a fost inaugurat Centrul Tehnologii Informaționale și Comunicaționale în Educație, menit să asigure: formarea sistemului de pregătire continuă a profesorilor pentru predarea informaticii; formarea profesorilor de alte discipline școlare în domeniul aplicării tehnologiilor informaționale și comunicaționale; elaborarea softurilor educaționale pentru diferite discipline școlare; elaborarea și editarea materialelor didactice pentru profesorii de informatică; elaborarea materialelor didactice în format electronic pentru disciplinele școlare; monitorizarea utilizării rețelei INTERNET și aplicării tehnologiilor informaționale și comunicaționale în educație; crearea și administrarea site-ului (portal) educațional; formarea bazelor de date care vor fi utilizate în monitorizarea și administrarea sistemului educațional etc.
Proiectul bugetului 2007
Factori de decizie din cadrul Guvernului au examinat principalele prevederi ale proiectului bugetului pentru anul viitor. Noutățile bugetului sînt determinate de principiile politicii bugetar-fiscale pe anul următor, adoptate de Parlament la finele lunii iulie. Printre elementele noi sînt invocate: - reducerea cotelor la impozitul pe venit; - posibilitatea de a trece la deduceri un volum mai mare de cheltuieli; - scutirea de impozitul pe venit pe o perioadă de 3 ani a agenților economici care fac investiții de 2 milioane dolari și care reinvestesc 80% din profitul obținut, în bugetul 2007 fiind propuse înlesniri și pentru investițiile ulterioare de 5, 10, 20 și 50 milioane dolari; - întreprinderile de microfinanțare vor fi egalate în drepturi și obligațiuni cu băncile, vor fi scutite de impozitul pe venit pe 3 ani (dacă vor acorda credite pe termen de peste 3 ani). Pentru investiții publice nu se propun majorări esențiale, suma preconizată în bugetul 2007 constituind peste 300 milioane de lei. Limitarea posibilităților investiționale este argumentată de creșterea cheltuielilor generată de scumpirea gazelor naturale și implementarea legii salarizării în sectorul bugetar.
Președinție
2.1. Decrete
Vladimir Voronin a semnat decretul privind numirea lui Nicolae Chirtoacă în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Statele Unite ale Americii.
Mai multor persoane le-au fost conferite înalte distincții de stat pentru contribuție la reconstrucția Complexului Memorial "Eternitate". Prin decret al Președintelui Republicii Moldova, "Ordinul de Onoare" le-a fost conferit lui Anatoli Petrovski, director general al unei Corporații Textile din Tiumen, Federația Rusă și lui Vasile Ursu, primar general interimar al municipiului Chișinău. Conform art.171 al Legii 123/30.07.1992 cu privire la distincțiile de stat ale Republicii Moldova, "Ordinul de Onoare", distincție introdusă în anul 2002 la propunerea șefului statului, se conferă: pentru contribuție meritorie la consolidarea statalității, la promovarea reformelor și a transformărilor democratice; pentru activitate deosebit de rodnică în organele de stat și pe tărîm social; pentru merite deosebite în dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre Republica Moldova și alte state, pentru contribuție remarcabilă la integrarea republicii în structurile internaționale; pentru activitate intensă de pacificare; în semn de apreciere pentru activitatea de binefacere și sponsorizare, pentru susținerea în permanență a acțiunilor social-umanitare.
2.2. Ședințe. Decizii. Declarații
Sugestii pentru activitatea administrației publice locale
La 4 august Președintele țării a participat la prima ședință a Consiliului colegial al Ministerului Administrației Publice Locale, în cadrul căreia a formulat sugestii privind activitatea Ministerului. Vladimir Voronin a reiterat importanța instituției și s-a referit la necesitatea stabilirii actelor și dispozițiilor care pot fi emise de minister, a caracterului informației solicitate de la organele publice locale și raionale. Șeful statului a sugerat ministerului: - revizuirea pachetului de documente, aflate în circulație la nivelul autorităților publice locale și raionale, din punct de vedere al raționalității și necesității reale a acestora; - să intensifice eforturile în vederea informatizării sistemului și asigurării, prin intermediul acestuia, a interacțiunii directe dintre ministerul de resort, Guvern și organele administrației publice teritoriale; - efectuarea unei investigații a caracterului plîngerilor, parvenite de la cetățenii din teritoriu, a motivelor nesoluționării lor la nivelul autorităților publice locale. În opinia șefului statului, colaboratorii ministerului trebuie să acorde o atenție sporită realizării programelor de stat în teritoriu, inclusiv Programului Național "Satul Moldovenesc". Una din sarcinile de actualitate va fi acordarea de asistență în crearea zonelor economice libere și parcurilor tehnologice în mai multe raioane ale țării.
La 28 august Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință în care au fost discutate perspectivele proiectelor ce țin de dezvoltarea și modernizarea municipiului Chișinău. Șeful statului a accentuat că procesul inițiat trebuie să continue într-un ritm susținut, continuînd sau inițiind implementarea diverselor proiecte: cartiere model, construcția Gării auto de Nord, amenajarea cimitirului central, reparația străzilor, reabilitarea havuzurilor, renovarea șoselelor, amenajarea zonei rîului Bîc, procurarea unităților de transport public și a tehnicii de deszăpezire, iluminarea străzilor, construcția unui azil pentru bătrîni etc. O atenție specială urmează a fi acordată aspectului calitativ al lucrărilor, principiilor de selectare a antreprenorilor, precum și mecanismelor de acumulare a surselor de susținere financiară a proiectelor, din bugetul de stat, municipal și aportul sponsorilor.
Preocupări privind situația din sectorul vitivinicol
Vladimir Voronin a prezidat o ședință cu participarea Prim-ministrului, factorilor de decizie din cadrul Guvernului și Președinției, consacrată pregătirii ramurii viti-vinicole pentru campania de recoltare și achiziție a strugurilor și pentru sezonul de vinificație-2006. Șeful statului a accentuat că desfășurarea în termen optim a campaniei de recoltare și de achiziționare a strugurilor de viță-de-vie are o importanță majoră pentru economia națională, acest fapt decurgînd din rolul strategic al viticulturii și vinificației. Voronin a propus întreprinderilor de prelucrare a strugurilor să desfășoare, în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Agenția "Moldova-Vin", Institutul Național de Protecție a Plantelor și altor organe abilitate, măsuri de verificare a respectării Regulamentului național privind aplicarea pesticidelor, altor acte normative ce reglementează ramura. De asemenea, el a optat pentru urgentarea creării, pe lîngă Institutul Național al Viei și Vinului, a Laboratorului național pentru certificarea calității băuturilor alcoolice destinate exportului, în ideea ca acesta să obțină în scurt timp acreditare internațională și să contribuie la pătrunderea producției vinicole moldovenești pe piețele occidentale. Președintele a reiterat necesitatea continuării activităților de diversificare a piețelor de desfacere a vinurilor autohtone, de reducere a exportului producției vinicole-materie primă și a vinului în vrac, de extindere a plantațiilor de viță-de-vie de soiuri europene.
În cadrul întîlnirii cu membrii delegației guvernului popular al provinciei Yunnan a Republicii Populare Chineze, Vladimir Voronin și-a exprimat speranța că vizită va conduce la o mai bună cunoaștere a oportunităților de afaceri din sfera vini-viticolă, la identificarea unor noi direcții de colaborare reciproc avantajoasă. În timpul apropiat, în regiunea respectivă urmează a fi inaugurată o Casă a Vinului moldovenesc, reprezentanții chinezi menționînd că înalta calitate și prețul rezonabil al vinurilor moldovenești creează premise reale pentru extinderea prezenței produselor Moldovei pe piața Chinei.
Vizită la Moscova
La 8 august Președintele Republicii Moldova a avut la Moscova o întrevedere cu Președintele Federației Ruse. Întrevederea, despre care anterior se anunța că urmează să aibă o importanță crucială, a fost calificată drept una "de lucru". Deși se anunță că întrevederea a durat circa 2 ore, comunicatele de presă informează doar că a fost discutată problematica transnistreană și întregul spectru al relațiilor bilaterale moldo-ruse. În calitate de măsuri pentru depășirea problemelor existente în relațiile dintre cele două țări a fost convenită reluarea activității comisiei interguvernamentale moldo-ruse (în special, în domeniul umanitar), întreprinderea unor acțiuni comune în vederea intensificării cooperării comercial-economice.
Revenit la Chișinău, Vladimir Voronin a convocat o ședință de lucru pe marginea rezultatelor vizitei, la care a informat asupra detaliilor întrevederii pe care a avut-o cu Vladimir Putin. Președintele Moldovei a dispus elaborarea unui plan de măsuri orientate spre depășirea dificultăților existente, precum și spre soluționarea problemelor nesoluționate.
Participare la festivitățile prilejuite de sărbătoarea națională Ziua Republicii2
Președintele Republicii a participat la marea majoritate a festivităților prilejuite de aniversarea a 15 ani de la proclamarea independenței țării. La ședința festivă din 26 august, șeful statului a rostit o alocuțiune, în cuprinsul căreia a expus teze conform cărora:
- poporul Moldovei a demonstrat că merită să fie un popor cu propria statalitate;
- Moldova s-a afirmat pe deplin, ca stat, ca societate, ca economie, ca țară cu un profil propriu, inconfundabil;
- toate forțele politice ale țării, care se situează pe poziții diametral opuse prin valorile și programele lor, pentru prima dată, după mai mulți ani, au reușit să ajungă la un consens asupra viitorului Moldovei;
- integrarea europeană este ideea noastră națională, ea însemnînd în primul rînd, modernizarea economică a Moldovei, edificarea unui stat democratic, echitabil, dezvoltat în plan social;
- reglementarea transnistreană nu înseamnă o recucerire politică, ci reintegrarea, implicarea în viața civilă, socială, economică și politică a peste o jumătate de milion de cetățeni ai Moldovei;
- Moldova se află la intersecția celor mai productive căi de contact dintre diferite civilizații.
Cu ocazia sărbătorii și în semn de recunoștință față de meritele celor care au votat Declarația de Independență, Vladimir Voronin a anunțat că propune egalarea în drepturi și în facilități a tuturor deputaților în Sovietul Suprem de legislatura a XII-a cu deputații în Parlamentul Moldovei de toate legislaturile următoare3.
Interviu pentru BBC
În interviul acordat Postului de radio BBC, Vladimir Voronin a făcut un șir de declarații privind importante probleme de politică internă și externă:
- principiile de bază declarate în 27 august 1991, toate celelalte atribute ale suveranității unui stat au fost în linii mari îndeplinite, unicul neajuns fiind lipsa integrității teritoriale;
- Președintele în exercițiu al Moldovei nu va accepta nici un compromis, de dragul vreunui avantaj, dacă acest compromis ar implica limitarea independenței Republicii Moldova;
- aderarea la Uniunea Europeană nu are nici un sens dacă presupune cedări la capitolul independență a țării;
- în cadrul întrevederii recente cu Președintele Federației Ruse s-a discutat "bărbătește" despre "Memorandumul Kozak" și ceea ce s-a întâmplat acum trei ani, fiind făcute concluzii de rigoare;
- comisia mixtă ruso-moldovenească va discuta situația embargoului la exportul de vinuri moldovenești și în curînd se va putea relua exportul de vinuri în Federația Rusă;
- pe teritoriul Republicii Moldova nu trebuie să se afle nici un fel de trupe, forțele "de pacificare" urmînd a fi înlocuite cu observatori civili sau militari;
- conducerea Federației Ruse a declarat că pentru ea contingentul de militari în Transnistria nu contează și nu hotărăsc nimic și atunci cînd se va găsi soluția în Transnistria acest contingent va fi evacuat;
- aderarea României la Uniunea Europeană va constitui un eveniment important pentru Republica Moldova, România putînd constitui un model pe calea integrării europene;
- conducerea Moldovei conștientizează că Președintele României Traian Băsescu face declarații privind urgentarea integrării Republicii Moldova în UE "din bunăvoință" , dar aceste declarații nu au fost coordonate cu autoritățile de la Chișinău;
- Moldova merge pe calea liberalizării la maximum a activității antreprenoriale, respectînd principiile economiei de piață, actualii comuniști moldoveni "luptînd cu sărăcia, nu cu bogăția";
- Republica Moldova este un stat neutru și nu vrea să adere la NATO, dar colaborează cu această organizație în cadrul Programului "Parteneriat pentru Pace", cooperarea avînd rezultate pozitive pentru Armata Națională.
1 De notat că în luna iulie 2006 a demarat Proiectul "Diminuarea nivelului corupției prin implicarea societății civile în procesul de creație legislativă" implementat de ONG "Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției", în cadrul căruia au fost deja expertizate circa 40 de proiecte de acte legislative, conform unei metodologii special elaborate.
2 Prin Hotărîrea Parlamentului Nr.695-XII din 27.08.91, Ziua de 27 august a fost declarată "Ziua Independenței" și sărbătoare națională a Republicii Moldova. Prin Legea Nr.692 din 27.08.1991 "Ziua Independenței" a fost inclusă în Codul Muncii, ca zi de sărbătoare oficială. Codul Muncii, adoptat prin Legea Nr.154 din 28.03.2003 a substituit denumirea Zilei independenței prin "Ziua Republicii", fără a fi făcute modificări în Hotărîrea Parlamentului Nr.695 și Hotărîrea Nr.433 din 26.12.90 cu privire la zilele de sărbătoare și la zilele de odihnă. Această situație a generat comentarii critice în mass-media, unii autori calificînd drept ilegală substituirea denumirii principalei sărbători naționale a țării.
3 Conform legislației în vigoare (Legea despre statutul deputatului în Parlament, Legea privind pensiile de asigurări sociale), după exercitarea mandatului deputatul nu are practic alte drepturi și facilități decît obținerea unei pensii calculată prin raportare la salariul deputatului în funcție (dacă îndeplinește stagiul de cotizare). Acest drept este acordat în prezent și deputaților în Parlamentul de legislatura a XII-a, care au ocupat în Parlament funcții remunerate (membrii Biroului Permanent (Prezidiului), conducerea Parlamentului, fracțiunilor și comisiilor parlamentare). Se poate constata astfel că Președintele intenționează să propună extinderea dreptului de pensionare în condiții privilegiate și asupra deputaților care nu exercitau în Parlament funcții remunerate permanent.
Politici economice
1. Inflație și prețuri
În iulie am avut deflație...
Rata inflației a scăzut cu 0,4% în iulie față de iunie 2006. aceasta s-a datorat în mare parte scăderii prețurilor la produsele alimentare care s-au ieftinit cu 3,8%. La produsele nealimentare și la serviciile prestate populației, prețurile de consum pentru perioada vizată s-au majorat cu 1,3% și, respectiv 3,7%.
...însă la acest început de toamnă inflația va crește din nou
Considerăm că Guvernul și Banca Națională a Moldovei ar putea rata ținta de inflație în acest an, țintă prognozată la un nivel maxim de 10%. Prognoza a fost deja contestată de mai mulți economiști, iar statistica arată că pentru primele șapte luni ale anului rata cumulativă a inflației a atins deja nivelul de 7%, chiar dacă pentru iulie curent am avut o deflație de 0,4%; aceasta fiind de fapt caracteristică pentru perioada de vară atunci cînd prețurile la majoritatea legumelor și fructelor proaspete sînt în scădere.
Iar la sfîrșitul anului aceasta se va situa între 12,5-13,5%...
Totuși, creșterea în medie cu peste 50% a tarifelor la gazele naturale, acestea fiind împovărate și de majorări ale prețurilor administrate - la energie, apă, transport, carburanți, etc. - ar putea escalada inflația la valori de două cifre pentru sfîrșitul anului. Aici am mai putea adăuga și expansiunea creditului de consum contractat de populație de la băncile comerciale, care mai mult sau mai puțin duce la perpetuarea așteptărilor inflaționiste.
2. Finanțe publice
În primele șapte luni veniturile la Bugetul de stat s-au majorat cu 17,3%...
Potrivit statisticii oficiale, în ianuarie-iulie a.c. la Bugetul de stat au fost acumulate venituri în valoare de peste 5,51 miliarde lei (323 milioane euro) sau cu 17,3% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut. Totodată, pentru realizarea proiectelor investiționale, în ianuarie-iunie 2006 au fost atrase mijloace în sumă de cca 125 mln lei.
Pe parcursul luni august autorități din Guvern, Parlament și Președinție au discutat și analizat proiectul Bugetului de stat pentru 2007. Potrivit Ministerului Finanțelor și a prognozelor preliminare veniturile la bugetul pentru anul viitor ar putea fi de cca 19 miliarde lei (cca 1,43 miliarde USD), iar cheltuielile urmează să fie determinate după încheierea consultărilor cu ministerele de ramură și administrația publică locală.
3. Sectorul real
Volumul producției industriale a scăzut cu 6,7% în pereioada ianuarie-iulie 2006...
În ianuarie-iulie a.c. întreprinderile industriale din țară au fabricat producție în valoare de cca 11,25 miliarde lei (659 milioane euro), fiind cu 6,7% mai puțin comparativ cu perioada similară a anului 2005. În mare parte această scădere a fost cauzată, potrivit mai multor experți, crezei care a avectat industria vinicolă cu consecințe negative și pentru alte sectoare ale ramurii industriale.
... nici sectorul agricol nu a avansat prea mult, doar cu 0,6%
În același timp, industria agroalimentară a înregistrat după primul semestru al anului o creștere evaluată la doar 0,6%.Cea mai modestă creștere din ultimii ani este explicată prin reducerea cu peste 25% a producției băuturilor alcoolice și răcoritoare, fenomen provocat de embargoul rus pentru producție vinicolă moldovenească. Nici agricultura nu prea are cu ce să ne bucure. Prognozele oficiale privind creșterea producției agricole în acest an cu 3,6% ar putea fi ratate, după ce în primul semestru sectorul agricol a înregistrat o creștere estimată la doar 1,8%, pînă la 2,48 miliarde lei (cca 190,8 milioane USD).
Guvernul va trebui să-și revizuiască prognozele...
Guvernul, cel care administrează prognozele, va trebui să le revizuiască și să-și propună valori mai realiste. De fapt, săptămîna trecută autoritățile au declarat că prognozele oficiale pentru mai mulți indicatori macroeconomici - PIB, inflație, etc. - vor fi revizuite în sens negativ, însă aceasta se va întîmpla numai după ce vor fi finalizate dezbaterile cu privire la bugetul de stat pentru anul viitor. În plus, potrivit unor estimări a Comitetul de Statistică al CSI în jumătate dintre țările membre ritmurile de creștere economică din acest an vor vi mai mici față de 2005 și 2004. PIB-ul va crește, în 2006, în medie pe CSI cu 6%, față de 6,8% în 2005 și 8,1% - în 2004.
4. Sectorul financiar-bancar
Activele sistemului bancar se evaluează la cca 20 miliarde lei...
Activele totale ale sistemului bancar din Republica Moldova au crescut cu 11,42% în cele șapte luni ale lui 2006 și valorează 19,99 miliarde lei (cca 1,5 miliarde USD). În comparație cu perioada similară a anului precedent activele au înregistrat o creștere cu 32,6%. Potrivit unui clasament al eficienței bancare elaborat de Agenția de rating și estimare "Estimator-VM" banca comercială Moldova-Agroindbank (MAIB) s-a clasat pe primul loc în top pentru primul semestru al anului. MAIB a obținut cel mai mare venit net din sistemul bancar - 92,11 milioane lei și a acumulat 2.398 puncte. Pe poziția a doua cu 1.343 puncte s-a plasat Banca de Economii, care a realizat un venit net de 33,16 milioane lei.
Volumul depozitelor bancare s-au diminuat ușor...
În același timp, în primul semestru băncile comerciale din Moldova au acordat credite bancare în sumă de 7,17 sau cu 25,1% mai mult în comparație cu primele șase luni ale anului 2006. Pe de altă parte, agenții economici și populația au constituit în iulie depozite în valoare de 601 milioane lei cu 118,6 milioane lei mai puțin decît în luna iunie. Această situație poate fi explicată că în perioada de vacanță tot mai multă lume pleacă la odihnă, iar întreprinderile încep să-și cumpere valută pentru perioada de iarnă. La sfîrșitul lunii iulie soldul depozitelor în sistemul bancar era ceva mai mult de 12,73 miliarde lei, micșorîndu-se cu 125 milioane lei (1,0%) față de luna iunie 2006, în special pe seama reducerii depozitelor în valută străină cu 142,5 milioane lei (2,3%).
5. Sectorul extern
În semestrul I al anului curent exportul s-a redus cu 8,5%...
Unul din factori ce a îngrădit expansiunea comercială a fost embargoul impus de către Rusia la exportul produselor agroalimentare moldovenești. Exporturile în țările CSI au înregistrat cel mai mare declin - 18,7%, care a redus ponderea acestora în totalul livrărilor externe de la 50,7%, în aceeași perioadă a anului 2005, pînă la 45%, în semestrul I al anului 2006. În același timp, exportul către țările Uniunii Europene a fost estimat la 147,6 milioane USD și a scăzut cu 0,1% față de semestrul întîi a anului 2005. În perioada de referință au sporit cu 22,3% exporturile în țările Europei Centrale și de Est. Totodată, importurile au fost estimat la peste 1,6 miliarde USD crescînd cu 14,8% comparativ cu semestrul I al anului 2005.
...iar cel mai mult au fost afectați exportatorii de produse agroalimentare...
Dacă am face o sinteză pe structura mărfurilor exportate considerăm că cel mai mult au fost afectați producătorii și exportatorii de produse agroalimentare, această categorie de mărfuri diminuînd cu cca 11% față de ianuarie-iunie 2005, categorie care deține o pondere de peste 50% din totalul exporturilor. Creșterea importurilor a fost propulsată în special de creșterea cu 1,4 ori a importurilor de produse minerale și agenți energetici, produse cu o pondere de cca 27% din total importuri.
6. Piața muncii
S-au majorat restanțele salariale...
Restanțele la plata salariilor în economia națională erau la sfîrșitul lunii iulie de peste 113 milioane lei, în creștere cu cca 17 milioane lei față de începutul anului curent. Cele mai mari datorii la remunerarea muncii se atestă în agricultură și în industria prelucrătoare. Totodată, în iulie a.c. salariul mediu pe economie a fost de 1754,2 lei, cu 70 lei mai puțin față de iunie 2006. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1 561,2 lei, în descreștere cu 318,3 de lei față de luna anterioară, iar în sectorul real salariul mediu a crescut cu 49 lei, pînă la nivelul de 1 843,8 lei.
Problema transnistreană
Referendum pe fundalul exploziilor
Igor Boțan, 31 august 2006
În Transnistria sînt în faza finală pregătirile pentru desfășurarea referendumului privind renunțarea la independență în favoarea alipirii la Rusia sau reintegrarea cu Republica Moldova, programat pentru ziua de 17 septembrie 2006 | »»» |
Relații externe
Republica Moldova - Consiliul Europei
La 8 august 2006 Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a emis o nouă hotărîre de condamnare a Moldovei, în cauza Ermicev vs Moldova (încălcarea art.6 - dreptul la proces echitabil). Reclamanta s-a plîns de anularea unei hotărîri definitive pronunțate în favoarea sa cu privire la o tranzacție imobiliară. CEDO a observat că o hotărîre definitivă și obligatorie pronunțată în favoarea reclamantului a fost casată de către o jurisdicție superioară în rezultatul unei proceduri de revizuire, după o cerere formulată de către procuror care, în exercitarea acestei autorități, nu este supus nici unui termen, astfel încît hotărârile pot fi puse în cauză încontinuu. În urma anulării, reclamantul s-a aflat într-o nesiguranță juridică o perioadă îndelungată și astfel a avut loc o încălcare a principiului securității juridice și a dreptului de acces la o instanță judiciară. Curtea consideră că sumele acordate reclamantului de către hotărîrea în cauză pot fi considerate ca un bun și anularea deciziei definitive constituie un atentat la dreptul reclamantului la respectarea bunurilor sale. Astfel, Curtea a conchis și încălcarea articolului 1 din Protocolul nr. 1 la Convenție. CEDO a acordat reclamantului 29 000 EUR, care constituie valoarea de piață a apartamentului în litigiu, 2 465 EUR pentru prejudiciul material, 2 000 EUR pentru prejudiciul moral și 300 EUR pentru costuri și cheltuieli.
Republica Moldova - Uniunea Europeană
Comisia Europeană a decis să acorde Moldovei un sprijin financiar în valoare de 10 milioane de euro, pentru susținerea echilibrului bugetar și asigurarea securității alimentare. În cadrul programului respectiv susținerea financiară nerambursabilă va constitui 9,2 milioane de euro, iar restul sumei va constitui credit tehnic, în condiții preferențiale. Banii urmează a fi valorificați pentru susținerea sectorului agricol, protecția socială, modernizarea administrării finanțelor publice.
Reprezentantul special al Uniunii Europene pentru Republica Moldova, Adriaan Jacobovits de Szeged, a purtat consultări privind problema transnistreană cu oficiali din MAE a Federației Ruse. Potrivit reprezentantului MAE rus, demnitarul UE "a fost informat despre eforturile Rusiei în procesul de menținere a stabilității" în regiunea transnistreană, despre acțiunile orientate spre "convingerea părților implicate în conflict să adopte o poziție care să contribuie la soluționarea diferendului". Se anunță că în cadrul discuțiilor, interlocutorii au optat pentru respectarea principiilor OSCE privind reglementarea conflictelor locale, precum și pentru luarea în considerare a completărilor la documentele adoptate anterior de participanții la procesul de negocieri în problema transnistreană.
Uniunea Europeană a alocat pentru România fonduri nerambursabile în valoare de 34 milioane de euro în cadrul unui program de cooperare transfrontalieră. Dintre acestea, 7 milioane de euro sînt destinate programului de vecinătate între România și Moldova. Agenția MEDIAFAX anunță că fondurile au rolul de a sprijini dezvoltarea economică a zonelor de graniță ale României, în cooperare cu regiunile de graniță ale țărilor vecine, prin intensificarea cooperării transfrontaliere între sectoarele publice și private, precum și între persoane.
Rezultatele unui recent sondaj al Comisiei Europene (Eurobarometru) relevă că o majoritate relativa (45%) a populației UE este in favoarea extinderii, dar un număr mare (42%) de respondenți se manifestă în opoziție față de extindere. În cele 10 noi state membre susținerea pentru extindere este foarte mare.
Republica Moldova - România
La 15 august, participînd la deschiderea Școlii de vară pentru tineret sub denumirea "Comunități românești și identitate europeană" din stațiunea Eforie, Președintele României a făcut un șir de declarații vizînd relațiile cu Republica Moldova. El a anunțat că pînă la sfîrșitul lunii septembrie, în parlamentul român vor fi înaintate două proiecte de lege privind românii din afara granițelor: o lege privind acordarea cetățeniei române și un proiect privind românii de peste hotare. Traian Băsescu a specificat că intenționează să urgenteze acordarea cetățeniei române etnicilor români care trăiesc în statele vecine pentru ca aceștia să beneficieze de avantajele intrării României în UE. El a mai spus că Ministerul român de Externe așteaptă cât mai multe proiecte din partea românilor din afara granițelor pentru a obține finanțare din partea statului român. Conform comunicatelor de presă, Președintele României a criticat politica Chișinăului îndreptată spre "mistificarea istoriei și culturii", "negarea limbii române" etc.
Ministrul de externe Mihai Răzvan Ungureanu, a afirmat în cadrul Școlii de vară a TNL desfășurată în stațiunea Mamaia, că Republica Moldova ar trebui să aibă o "gîndire pragmatică", șansa europeană a acesteia fiind România. Agenția MEDIAFAX transmite că "problema relațiilor București - Chișinău este tratată cu maturitate și cu mai puțină emoție", autoritățile române avînd interesul de a sprijini "o evoluție democratică în Republica Moldova". Ungureanu a reiterat că șansa europeană a Republicii Moldova este România, pentru că este singurul stat membru UE cu care Moldova va avea graniță comună. Cu referire la "chestiunea transnistreană", ministrul român de externe a spus că România analizează "potențialul pericol pe care îl prezintă existența unei zone ilegitime la doar 200 - 300 de km de graniță" și că sînt examinate soluții pentru a rezolva o asemenea problemă, dar că nu există o deschidere în acest sens din partea Chișinăului.
Participînd la o emisiune televizată difuzată pe postul "Realitatea TV", ministrul de externe al României a declarat că Republica Moldova și România sînt două state suverane cu o singură națiune și dialogul dintre cele două țări nu se duce de pe poziții arogante. Mihai Răzvan Ungureanu a menționat că la toate discuțiile cu oficialii moldoveni se vorbește despre o colaborare mai intensă pentru accelerarea parcursului european al Republicii Moldova, dezmințind afirmațiile despre oferta de fuziune a celor două state. Potrivit ministrului, Bucureștiul respectă integritatea teritorială a Republicii Moldova și îi propune doar ajutor pe calea integrării europene. Ungureanu a mai precizat că România ar putea fi un bun vecin și un aliat al Moldovei pentru integrarea în UE, Bucureștiul fiind dispus să acorde asistență pentru ajustarea legislației și evitarea unor greșeli în procesul de apropiere de UE. Șeful diplomației românești a evocat printre principalele probleme de actualitate ale Republicii Moldova calitatea instituțiilor responsabile de integrare.
În cadrul școlii de vară a PNL, Ministrul Apărării din România, Teodor Atanasiu, a declarat că relațiile dintre România și Republica Moldova sînt destul de reci "deoarece autoritățile de la Chișinău nu îi consideră pe români frați". Ministrul a adăugat că România a reușit, atît la nivelul UE, cît și la nivelul NATO, să convingă țările aliate că soluția pentru Transnistria nu poate fi aceeași cu soluția pentru Kosovo și că nu trebuie să existe o soluție unică pentru stingerea conflictelor din zona europeană.
Ministrul Economiei și Comerțului din România, Codruț Șereș, a declarat că Republica Moldova a solicitat României să livreze energie electrică, în perioada 2006-2007, pentru utilizare în situații de urgență. Solicitarea a fost primită de la autoritățile din Republica Moldova, dar autoritățile române au evitat deocamdată să răspundă solicitării. Ministrul a mai spus că datoriile Republicii Moldova către România, în contul unor livrări anterioare de electricitate se ridică deja la circa 30 de milioane de euro.
Republica Moldova - Federația Rusă
Datoria Republicii Moldova față de Federația Rusă constituia, la 1 ianuarie 2006, peste 144 milioane dolari SUA. Datoria de bază constituie 122 milioane dolari, iar dobînda aferentă împrumuturilor ar fi de 22,6 milioane dolari. Ministrul Finanțelor al Moldovei a declarat că datoriile față de Rusia reprezintă împrumuturi acordate Guvernului de la Chișinău începînd cu anii 1992-1993 pentru achitarea resurselor energetice, o sumă de 30 milioane de dolari din total reprezintă împrumuturi acordate Transnistriei, iar Chișinăul și-a asumat aceste datorii în schimbul acceptului Moscovei de a reeșalona datorii bilaterale prin intermediul Clubului Creditorilor de la Paris. El a mai adăugat că Guvernul Moldovei va iniția negocieri cu autoritățile Federației Ruse în privința revizuirii dobînzilor pentru unele datorii.
Mediile de informare din regiunea transnistreană anunță că la ședința comisiei electorale de la Tiraspol a fost discutată pregătirea de referendumul privind relațiile cu Republica Moldova și Federația Rusă, preconizat pentru 17 septembrie 2006. Comisia respectivă consideră posibilă deschiderea unei secții de votare în sediul reprezentanței rmn de la Moscova.
Într-un interviu acordat la 8 august Agenției "RIA Novosti" de reprezentantul oficial al MAE al Federației Ruse Mihail Kamînin este făcută o trecere în revistă a relațiilor bilaterale cu Moldova. Conform declarațiilor lui Kamînin, Rusia continuă să fie unul din principalii parteneri comercial-economici ai Republicii Moldova, cota acestei țări constituind circa 22 la sută din volumul activității economice externe a Moldovei. În ianuarie-mai 2006, în comparație cu perioada de referință a anului 2005, circulația mărfurilor s-a redus cu 4 la sută și a constituit 375,6 milioane de dolari, printre factorii principali, care au influențat reducerea importului rus din Moldova fiind reducerea livrărilor de băuturi alcoolice (cu 39 la sută) și metale feroase din Transnistria (cu 54 la sută). Investițiile Rusiei în economia Moldovei constituie peste 200 milioane de dolari, în Republica Moldova fiind înregistrate peste 400 de întreprinderi cu participarea capitalului rus. Oficialul rus consideră că, în pofida anumitor succese, vectorul comun al dezvoltării cooperării ruso-moldovenești nu corespunde nivelului de parteneriat strategic și la baza depășirii tendințelor nefavorabile ar trebuie să stea voința politică clară față de activitatea pentru o perspectivă durabilă, abordarea constructivă față de soluționarea problemelor, bazată pe respectul intereselor reciproce.
Mass-media rusă anunță că șeful Serviciului sanitar rus "Rospotrebnadzor", Ghenadii Onișcenko a declarat că în Rusia va fi pusă în vînzare doar producția de calitate a vinificatorilor din Georgia și Republica Moldova, intrarea vinurilor falsificate pe piață rusă va fi oprită. Onișcenco a spus că "dacă și se vor întoarce, apoi numai vinurile bune, de calitate". Potrivit lui, analizele au arătat că 9 din 10 sticle, puse în vînzare, erau contrafăcute și 57% dintre vinurile și divinurile moldovenești testate în laboratoarele ruse nu corespund normelor sanitare. Din aceste motive, doar la Moscova au fost distruse peste 100 mii litri de vinuri importate din Republica Moldova.
Moldova în lume
Experți ai Agenției State of World Liberty au dat publicități un nou rating mondial al Libertății, potrivit căruia Republica Moldova este plasata pe locul 93 din 159 de state participante ale topului.
Într-un raport al organizației International Crisis Group difuzat la 17 august, se susține că viitorul Republicii Moldova este incert. Documentul menționează că guvernarea de la Chișinău a afișat puțină dorință de a eradica corupția și de a ameliora climatul de afaceri, iar politica ei față de Transnistria se pare că este bazată mai mult pe o ușoară retorică decît pe un angajament. Experții internaționali recomandă UE să ofere mai multă asistență tehnică pentru realizarea reformelor în Moldova, cu condiția ca țara noastră să demonstreze voință reală pentru a folosi eficient acest sprijin.
Parlamentul (Knessetul) Israelului a creat Liga parlamentară de prietenie "Israel-Republica Moldova". Potrivit Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Liga de prietenie va fi condusă de Avigdor Liberman, președintele Partidului "Israel - Casa Noastră", politician originar din Republica Moldova.
Studii, analize, comentarii
Particularitățile naționale ale declarării veniturilor și averilor
Sergiu Grosu, 31 august 2006
La 25 august 2006 Comisia centrală de control al declarațiilor cu privire la venituri și proprietate (CCC) a comunicat mass-media unele date despre averile demnitarilor de prim rang din Republica Moldova | »»» |
"Independența" economiei moldovenești
Iurie Gotișan, 31 august 2006
În pofida unei independențe politice, independența economică a Republicii Moldova este departe de a fi obținută | »»» |
|
|
|