Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. IV, nr. 80, 1-15 septembrie 2006
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
1.1. Numiri. Remanieri
Printr-o Hotărîre a Guvernului din 6 septembrie Petru PLOP este numit în funcția de director al Centrului pentru Combaterea Traficului de Persoane al MAI. Hotărîrea executivului este întemeiată pe "Amendamentul II la Scrisoarea de Acord privitor la controlul drogurilor și aplicarea legilor din 28.08.2001 între Guvernul RM și Guvernul SUA".
Urmare a unui concurs efectuat în conformitate cu prevederile Legii învățămîntului, Nicolae CERVENCOV este confirmat prin hotărîre de Guvern în postul de rector al Universității de Stat din Taraclia.
1.2. Hotărîri
- Hotărîre privind concepția sistemului de control și audit intern în sectorul public. Crearea și funcționarea mecanismului respectiv se înscrie în prioritățile Planului de Acțiuni UE-RM, el urmînd să substituie pe viitor actualul sistem de control financiar și revizie în sectorul public. Auditul intern va oferi sfaturi și consultări pentru o mai bună gestionare a fondurilor publice, perfecționarea activităților instituției publice.
- Hotărîre cu privire la unele măsuri pentru optimizarea sistemului de verificare a calității producției alcoolice. Hotărîrea aprobă crearea Întreprinderii de Stat "Centrul Național de verificare a calității producției alcoolice", prin reorganizare dintr-o întreprindere de stat cu funcții similare. Agenția "Moldova-Vin" urmează să identifice cerințele țărilor importatoare referitoare la indicii de calitate și inofensivitate a producției alcoolice și să le pună la dispoziția Centrului nou-creat.
- Hotărîre privind aprobarea avizului la proiectul de lege privind denunțarea documentelor de constituire ale CSI. A doua oară pe parcursul aceluiași an Guvernul se pronunță împotriva deciziei respective, motivînd că problema respectivă va fi examinată la momentul cînd Republica Moldova va semna acordul de asociere la Uniunea Europeană.
- Hotărîrea cu privire la Oficiul de suport administrativ pentru asistență la implementarea Strategiei de reformă a administrației publice centrale în Republica Moldova. Este stabilită crearea Oficiului și aprobat Regulamentul acestuia.
- Hotărîre cu privire la instituirea unui grup de lucru în vederea elaborării propunerilor pentru implementarea sarcinilor trasate de Președintele țării în cadrul ședinței plenare a Parlamentului din 29 iulie 2005. Grupul de lucru va efectua o analiză a practicilor internaționale în vederea elaborării modelului oportun pentru implementare în RM; va elabora și înainta, pînă la 25 octombrie, modificări la legislație.
- Hotărîre cu privire la alocarea mijloacelor financiare. Ministerul Finanțelor este obligat să aloce "din contul veniturilor generale ale bugetului de stat", Primăriei mun.Chișinău mijloace financiare în sumă de 19,4 milioane de lei pentru construcția liniei de troleibuze Centru-Petricani, "cu stabilirea sursei de acoperire a acestora la o eventuală rectificare a bugetului de stat pe anul 2006".
- Hotărîrea cu privire la transmiterea unui imobil. Guvernul a hotărît transmiterea cu titlu gratuit, de la balanța Direcției generale pentru deservirea clădirilor Guvernului la balanța Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldova edificiul cu suprafață totală de 385 m2 cu terenul aferent de 0,075 ha, amplasat în mun.Chișinău, str.N.Iorga nr.14.
- Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de acte legislative. Executivul a aprobat proiectele de legi:
- privind bugetul de stat pentru anul 2007. Veniturile se estimează la 12,05 miliarde de lei, iar cheltuielile la 12,131 miliarde de lei. Există presupuneri că datorită faptului că 2007 este un an electoral, cheltuielile bugetare vor fi direcționate preponderent spre sfera socială (creșterea salariilor, indemnizațiilor și realizarea mai multor programe sociale), iar 60 la sută din investițiile capitale preconizate urmează a fi efectuate pentru realizarea Programului "Satul Moldovenesc" (alegerile din 2007 sînt alegeri locale). Executivul estimează că se va atesta o reducere a ritmului de creștere economică, creșterea reală a PIB fiind estimată în 2007 la 4% (pentru anul 2006 prognoza era de 6,5%, însă ea este deja revizuită).
- privind bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul 2007. Veniturile vor constitui 4, 958 miliarde lei, iar cheltuielile 5,78 miliarde lei. Banii vor fi acumulați de la angajatori, care vor trebui să achite în calitate de contribuție de asigurare socială o cotă de 25% (față de 26% în 2005) din fondul de salarizare pentru persoanele angajate, iar cotizația angajatului va fi de 4% (față de 3% în 2006) din salariul încasat. Pentru fiecare copil nou născut se va plăti o îndemnizație unică în sumă de 900 de lei (față de 800 în 2006). Cele mai mari cheltuieli vor fi făcute pentru achitarea pensiilor;
- privind fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală. În 2007, veniturile în fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală se estimează la 1,937 miliarde lei. Prețul poliței va fi de 1209 lei, cu 393 lei mai mult față de anul 2006. Persoana angajată în muncă va achita lunar 2,5% din salariu și alte recompense, încă 2,5% fiind achitate de angajator (în 2006 angajatorul și angajatul achită cîte 2%);
- privind transparența în procesul decizional. Documentul prevede dreptul persoanelor fizice și juridice de a participa la elaborarea și aprobarea deciziilor de către autoritățile administrației publice centrale și locale. Deciziile care urmează a fi aprobate vor fi expuse dezbaterilor publice, pentru a afla opinia comunității căreia se adresează;
- cu privire la locuințe. Documentul va reglementa drepturile cetățenilor la obținerea prioritară a locuinței (în cazul pierderii locuinței, de către copiii orfani și cei rămași fără îngrijirea părinților, pentru persoanele intern deplasate din raioanele de est ale țării). Legea va reglementa evidența și tipurile fondului locativ, reconstrucția, deservirea tehnică și reparația acestuia, modalitățile de achitare a plății pentru folosirea locuinței și pentru serviciile locativ-comunale, controlul de către autoritățile administrației publice centrale și locale în vederea asigurării drepturilor cetățenilor la locuință, respectarea regulilor și normelor de gestionare și deservire tehnică a fondului locativ, precum și evacuarea cetățenilor din fondul locativ;
- cu privire la comunicațiile electronice. Proiectul va permite liberalizarea eficientă a pieței și crearea condițiilor favorabile pentru activitatea de întreprinzător în domeniu, protejarea utilizatorilor. Vor fi reglementate drepturile utilizatorilor finali, accesul la rețelele publice de comunicații electronice și la infrastructura asociată, interconectarea acestora. Documentul are menirea de a ajusta cadrul legislativ național la cel comunitar, fiind elaborat în corespundere cu prevedere Planului de acțiuni UE-RM, SCRES și Programul de activitate a Guvernului pe anii 2005-2009;
- cu privire la anularea plății pentru vize. Cetățenii străini care vor dori să participe la sărbătoarea "Ziua Națională a Vinului", programată pentru 7-8 octombrie, nu vor trebuie să achite plată pentru vizele de intrare în Moldova (40-60 dolari SUA). Cetățenii străini vor putea obține vizele gratuite la misiunile diplomatice și consulare ale Republicii Moldova peste hotare, precum și la oficiile consulare de la hotarele țării: Aeroportul Internațional Chișinău, Leușeni, Cahul și Sculeni. De notat că începînd cu 1 ianuarie 2007 vizele vor fi abolite pentru cetățenii țărilor UE, ai SUA, Canadei, Confederației Elvețiene și Japoniei.
- pentru modificarea unor acte legislative. Se propune a excludere dreptul la primirea prioritară a locuinței de către colaboratorii poliției, Curții Constituționale, judecători, procurori, angajați ai penitenciarelor, militari. Modificările se argumentează prin aceea că normele sînt declarative, statul nu poate să-și îndeplinească obligațiile în domeniu. Mai este invocată și necesitatea asigurării principiului constituțional al egalității în fața legii, deși normele respective au continuat să rămînă în vigoare după 1994 și chiar recent au fost adoptate legi care păstrau prioritățile respective și Guvernul nu le-a considerat neconstituționale. În același timp, cîteva hotărîri ale Curții Constituționale atestă că la adoptarea unor legi noi și a altor acte juridice este inadmisibil de a diminua protecția juridică a judecătorului, consfințită în Legea cu privire la statutul judecătorului (Hotărîrile CC nr.4 din 27.01.2000, nr.19 din 29.04.1999, nr.27 din 18.05.1999, nr.38 din 15.12.1998).
1.3. Ședințe. Decizii. Declarații
Continuarea implementării SCERS
Primul-ministru a prezidat o ședință de lucru privind rezultatele obținute și extinderea implementării SCERS. Ministerul Economiei și Comerțului estimează că angajamentele SCERS pentru perioada 2004-2006 au fost realizate în linii mari pe toate dimensiunile, fapt confirmat de evaluările efectuate de FMI și Asociația Internațională pentru Dezvoltare. În același timp, s-a constatat că o bună parte din obiectivele formulate rămîn a fi actuale pentru următorii ani și implementarea SCERS urmează a fi extinsă, cu păstrarea mai multor obiective trasate. Prin dispoziția Primului-ministru a fost instituit un Grup de sinteză pentru analiza rezultatelor obținute în urma implementării obiectivelor și priorităților SCERS și în urma dezvoltării social-economice în anii 2004-2006, precum și un Grup de lucru pentru inițierea procesului de revizuire și elaborare, în redacție nouă a anexelor 5, 6 și 7 la SCERS. Ministerele și alte autorități administrative centrale trebuie să prezinte pînă la 25 septembrie 2006, propunerile de revizuire a anexelor 5,6 și 7 la SCERS.
Nouă Strategie de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor
Ministerul Economiei și Comerțului a lansat proiectul Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2006-2015. Obiectivul Strategiei constă în a asigura atragerea investițiilor, care să permită diversificarea gamei și creșterea volumelor de producție și de servicii competitive pe piețele internă și externă, precum și sporirea considerabilă a potențialului de export. Printre direcțiile prioritare ale Strategiei sînt: perfecționarea cadrului de politici în atragerea investițiilor; promovarea investițiilor în infrastructură; dezvoltarea sferei de export a mărfurilor și serviciilor; deetatizarea și perfecționarea gestionării patrimoniului public; dezvoltarea pieței financiare;stimularea investițiilor, dezvoltarea zonelor economice libere, crearea parcurilor industriale etc. Priorități de bază se anunță aplicarea rolului pieței de capital și dezvoltarea exportului de mărfuri și servicii. Se intenționează trecerea de la economia clasică la economia nouă, bazată pe inteligență, cu reconsiderarea coraportului mărfuri - servicii.
Efectul redus al GSP+
Deși era anunțată de autorități drept succes redutabil, accederea Moldovei în sistemul generalizat de preferințe GSP+, acordat de UE, nu a adus rezultatele scontate. Conform Ministerului Economiei și Comerțului, agenții economici s-au dovedit a fi slab pregătiți, iar mărfurile care puteau fi exportate sînt într-un volum mic sau nu corespund standardelor aplicabile în UE.
Analiza disciplinei executorii
În cadrul unei ședințe convocate de Prim-ministru mai multor miniștri le-au fost făcute observații pentru prezentarea cu întîrziere sau ignorarea unor proiecte și documente care trebuiau elaborate. Premierul a criticat disciplina din ministere, deși a afirmat că din anul 2001 aceasta se îmbunătățește constant. Vasile Tarlev a solicitat și un raport detaliat despre măsurile întreprinse pentru întărirea disciplinei din instituțiile guvernamentale.
Asistență externă pentru reforme
La întrevederea lui Vasile Tarlev cu Bruce Jackson, președintele organizației "Democrațiile în tranziție" din SUA au fost apreciate realizările Moldovei pe calea integrării europene și s-a constatat că este necesar a grăbi ritmul acțiunilor de promovare a imaginii Moldovei peste hotare. Părțile au convenit crearea unui grup de experți din SUA și UE, care vor oferi consultanță internațională Guvernului în procesule de integrare europeană și reforme.
Preocupări pentru creșterea transparenței și colaborare cu societatea civilă
Pe 5 septembrie Primul-ministru a luat parte la lucrările seminarului privind participarea publicului la luarea deciziilor, unde a rostit o alocuțiune, expunînd teze conform cărora:
- reforma administrației publice centrale presupune și eficientizarea dialogului între Guvern și societatea civilă, prin realizarea unor acțiuni necesare: dezvoltarea mecanismului de acces la informația despre activitatea autorităților publice; asigurarea realizării drepturilor cetățenilor de participare în procesul decizional; consultarea opiniei publice în domeniul elaborării și realizării politicii de stat;
- fiecare ministru și conducător al autorităților administrative centrale a fost obligat să asigure publicarea permanentă în mass-media a informației despre activitatea organului condus, organizînd lunar și conferințe de presă;
- prin dispoziție a Guvernului, în cadrul tuturor instituțiilor administrației publice centrale au fost create "telefoane de încredere" la care cetățenii se pot adresa în diferite scopuri;
- pentru monitorizarea conlucrării cu societatea civilă și coordonarea executării măsurilor preconizate, în cadrul instituțiilor respective au fost desemnate persoane responsabile;
- pentru informarea mai largă a publicului despre activitățile Guvernului a fost lansată o publicație specială informațional-analitică "Buletinul Informativ al Guvernului";
- recent Guvernul a aprobat conceptul paginii web oficiale a Republicii Moldova și a dispus crearea paginilor oficiale ale autorităților administrației publice în rețeaua Internet;
- cu concursul organizațiilor neguvernamentale a fost elaborat și aprobat proiectul de lege cu privire la transparența în procesul decizional;
- pînă la sfîrșitul anului 2006 urmează a fi elaborat un program practic de comunicare între guvern, societatea civilă și mass-media.
Declarații privind cazul PRO TV
Fiind solicitat să comenteze situația creată în legătură cu reținerea angajatului postului privat PRO TV, Vasile Tarlev a declarat că "monitorizează cazul" și că ancheta "trebuie să se desfășoare în conformitate cu legislația, iar dacă vor fi înregistrate abuzuri - vinovații vor fi pedepsiți". Primul-ministru a mai spus că în acest caz justiția trebuie să-și spună cuvîntul, iar "în cazul în care cineva și-a permis abuz de putere va fi neapărat pus la respect, va fi pedepsit. Noi ținem foarte mult la imaginea Moldovei, la ordinea publică, la transparență și dezvoltarea statului democratic de drept și nicidecum nu vom tolera încălcarea drepturilor omului".
Politici economice
1. Inflație și prețuri
În opt luni ale anului rata inflației este de cca 8%...
În august a.c. rata inflației (Indicele Prețurilor de Consum - IPC) a fost de 0,8%, iar cumulativ pentru opt luni ale acestui an inflația a înregistrat un nivel de 7,9%. Față de luna precedentă tarifele pentru serviciile prestate populației au crescut cu 5,9% produsele nealimentare s-au scumpit cu 1,9%, pe cînd cele alimentare s-au ieftinit cu 3%. Cel mai mult în august au crescut tarifele pentru consumul de gaze naturale, cu 27,4%, și tarifele la transportul urban de pasageri, cu cca 18%. De fapt calendarul prețurilor administrate a fost decalat de Guvern, astfel și s-au operat o serie de majorări de preturi în grila de servicii prestate populației.
...chiar și o parte din produsele alimentare s-au scumpit
În plus, s-au majorat prețurile la combustibil cu 5,3%, iar materialele de construcție au fost mai scumpe cu 2,8%. La fel au crescut și prețurile la un șir de produse alimentare de bază, precum la ouă cu 14,3%, la carnea de pasăre - cu 3,4%. Per total, IPC pentru produsele alimentare a scăzut deoarece legumele s-au ieftinit în luna de referință cu 34,3%, iar fructele și pomușoarele cu 6,3%. Guvernul și Banca Națională nu se vor încadra în ținta de inflație stabilită pentru acest an de 9-10%, drept care au și revizuit prognoza cu una mai realistă. Unele rapoarte și sondaje arată că populația din Moldova este tot mai mult îngrijorată de eventuale noi runde de creștere a prețurilor.
2. Finanțe publice
Bugetul pentru 2007 a trecut o primă etapă...
În această perioadă a fost elaborat și aprobat de către Guvern proiectul bugetului de stat pentru 2007 și Cadrul de Cheltuieli pe Termen Mediu pentru 2007-2009. Bugetul de stat pentru anul viitor este întocmit pe o creștere a PIB de 4%, pînă la 46,6 miliarde lei (3,5 miliarde USD), o rată medie a inflației de 10,5% și un curs de schimb mediu anual al monedei naționale de 14,6 lei pentru 1 dolar SUA.
Este interesant faptul că pe parcursul anului 2007 comparativ cu ceea ce se așteaptă la finele anului 2006, soldul datoriei de stat, administrată de Guvern, se va majora cu 772,7 milioane lei, constituind la finele anului 2007 cca 15 miliarde lei (peste 1 miliard USD)! De asemenea, varianta aprobată de Executiv include și un deficit bugetar de 233 milioane lei, ceea ce constituie 0,5% din PIB.
Acumulările la bugetul de stat au crescut cu cca 17% în perioada ianuarie-august 2006...
În același timp, în perioada ianuarie-august a.c. la bugetul de stat au fost acumulate venituri de peste 6,5 miliarde lei sau cu cca 17% mai mult decît în perioada similară a anului trecut. În scopul onorării obligațiilor pe împrumuturi externe contractate de Republica Moldova au fost efectuate plăți externe în sumă de 25,5 milioane USD, dintre care: plata principală - 13,9 milioane USD și plata dobînzii la împrumuturile externe - 11,6 milioane USD.
3. Comerț extern
Exporturile moldovenești au diminuat cu cca 10%...
În ianuarie-iulie 2006 valoarea totală a exporturilor mărfurilor moldovenești a constituit 543,5 milioane USD și s-a redus cu cca 10%, comparativ cu aceiaș perioadă a anului trecut. În profil geografic cel mai mare declin l-au înregsitrat exporturile în țările CSI cu -20,3%. Acest fapt a determinat diminuarea ponderii acestora în total exporturi de la 50,4% în ianuarie-iulie 2005 pînă la 44,3% în cele șapte luni ale a.c. Diminuarea fluxurilor comerciale la extern a fost influențată, în principal de reducerea cu cca 12% a livrărilor de produse agroalimentare, a căror pondere în totalul exporturilor este cea mai semnificativă - peste 46%.
În același timp exporturile către țările Uniunii Europene au constituit 174,1 mln dolari SUA și s-au majorat cu 0,4 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut. Exporturile destinate țărilor Europei Centrale și de Est s-au cifrat la aproape 86 milioane USD și au fost în creștere cu 25,6%, comparativ cu ianuarie-iulie 2005. Totodată, în ianuarie-iulie anul curent importurile au constituit peste cca 1,388 miliarde USD, cu 15,5% mai mult fața de aceiaș perioadă a anului trecut. Decalajul considerabil în evoluția exporturilor și a importurilor a determinat acumularea unui deficit comercial de cca 845 milioane USD, cu 40,3% pentru aceiași perioadă din anul trecut.
Guvernul elaborează strategii...
De menționat că săptămîna trecută Ministerul Economiei și Comerțului a lansat proiectul Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2006-2015. Sperăm că noua strategie va fi destul de agresivă, cum ar trebui să fie pentru o țară care are foarte multe de recuperat din punctul de vedere al relațiilor comerciale. Aceasta, în mare parte, ar trebui să promoveze întreprinderile moldovenești care vor să reprezinte Republica Moldova pe piața europeană, după modelul oferit de celelalte state proaspăt aderate, insistînd asupra piețelor unde s-au înregistrat scăderi ale exporturilor.
...însă exporturile bat pasul pe loc
Totodată, în pofida faptului că de la 1 ianuarie 2006 Moldova beneficiază de sistemul comercial generalizat de preferințe GSP+, exporturile moldovenești spre UE au evoluat foarte lent, iar pe unele poziții chiar au scăzut. Chiar și oficiali din Guvern au constatat că aplicarea sistemului GSP+ în comerțul extern nu a avut efectul scontat. Exportatorii moldoveni nu și-au revenit după "dușul rece" aplicat de Federația Rusă asupra vinurilor și produselor alimentare moldovenești și în același timp nu au reușit să se conformeze, în cea mai mare parte, standardelor de calitate pentru ca producția lor să fie competitivă pe piața UE.
Deci anume în aceste direcții guvernul ar trebui "să bată clopotele". Sperăm că Strategia de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2006-2015, care recent a fost lansată de Guvern, va marca trecerea de la elaborarea unor strategii la implementarea practică a acestora și nu va avea soarta precedentelor documente care s-au prăfuit pe rafturile mai multor structuri guvernamentale.
4. Potențiale prognoze macroeconomice
Economia Moldovei - văzută cu ochi diferiți de autorități și analiștii străini...
Prognozele macroeconomice date publicității recent de către instituțiile financiare străine referitoare la Moldova diferă cu procente uneori consistente, deși nimeni nu se îndoiește de capacitatea de analiză a acestora. Astfel, dacă oficialii moldoveni vorbesc de o inflație anuală de 10,5% pentru acest an, reprezentanții instituțiilor străine avansează o creștere a prețurilor de aproape 12%. Apoi, în timp ce FMI estimează o creștere economică pe 2006 de doar 3%, autoritățile vorbesc de 4%.
Avem o economie deschisă, în care creșterea consumului și cererii interne, se exprimă în deficite externe tot mai mari, ceea ce se regăsește și în estimările analiștilor independenți. Teoretic, nu excludem posibilitatea unor salturi calitative care să se reflecte în producție internă mai bună, dar acestea sînt acum doar supoziții. Inflația de fond a crescut mult, iar presiunile din partea veniturilor și salariilor continuă să existe, acestora adăugîndu-se și alți factori.
Estimările Guvernului pentru 2006:
Creștere economică: 4%
Deficit cont curent: 9% din PIB
Inflație: 10,5%
Estimările FMI:
Creștere economică: 3%
Deficit cont curent: 10,9% din PIB
Inflație: cca 12%
Riscuri: vulnerabilitatea exporturilor, perpetuarea așteptărilor inflaționiste, creșterea rapidă a creditului de consum, a deficitului de cont curent și datoriei externe. Și în domeniul pieții muncii lucrurile nu stau mult mai bine, rezultînd chiar o tendință de restrîngere a numărului de salariați mai ales din industria vitivinicolă. Pe de altă parte, se anticipează o creștere a numărului salariaților în construcții.
Creșterea economică globală în 2006 ar putea depăși 5%...
În același timp, potrivit analiștilor de la FMI creșterea economică globală în 2006 va fi în medie de 5,1%, cu 0,25% mai mult decît prognoza făcută acum jumătate de an. Aceștia mai sînt de părere că creșterea economică ar putea fi influențată de presiunile inflaționiste, de cotele înalte a prețurilor la petrol și potențiale diminuări a creșterii economice în SUA.
Problema transnistreană
Principalele evoluții din ultimele săptămîni în problema transnistreană s-au focusat pe referendumul din 17 septembrie 2006 cu privire la relațiile regiunii cu Moldova și Rusia (vezi o analiză a referendumului transnistrean publicată în ediția anterioară a jurnalului). Reprezentanți ai comunității internaționale au continuat să nege legitimitatea referendumului și să excludă orice posibile consecințe ale acestuia asupra statutului regiunii. Emma Udwin, purtătorul de cuvînt al Comisiei Europene pentru relații externe, a declarat într-un interviu cu cotidianul rus "Nezavisimaia Gazeta" că "UE nu recunoaște entitatea autoproclamată care se auto-întitulează republica moldovenească transnistreană. OSCE și-a formulat poziția în mod clar - acest referendum nu este legitim. Prin consecință, Uniunea Europeană nu va recunoaște rezultatele acestuia." În același timp, oficialul CE a negat posibilitatea repetării scenariului Muntenegru în Transnistria. "Astfel de paralele sînt incorecte. Acestea sînt procese diferite: separarea dintre Serbia și Muntenegru a avut loc în conformitate cu un acord atins între cele două părți. E o situație complet diferită în Transnistria [
]. Nu există nici un acord între Chișinău și Tiraspol cu privire la desfășurarea referendumului din septembrie," a mai declarat Emma Udwin pentru Nezavisimaia Gazeta.
O poziție similară în problema referendumului a fost reafirmată de SUA în persoana lui David J. Kramer, Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA. Vorbind în cadrul unei conferințe internaționale la Chișinău la 9 septembrie din partea Guvernului SUA, Kramer a declarat că SUA sprijină soluționarea conflictului transnistrean care ar reieși din principiul integrității teritoriale și suveranității Moldovei, și că trebuie să existe o "nerecunoaștere univocă a referendumului" de către toate statele.
În contrast cu aceste și alte declarații făcute de către UE, OSCE, SUA, Ucraina și alte state, Ministerul rus de Externe a emis la 13 septembrie un comunicat în care este se justifică referendumul transnistrean.
"Decizia conducerii transnistrene de a consulta populația trebuie privită în contextul ultimelor evoluții politice din regiune, unde în ultimul timp se fac mai multe încercări de impune un model unitar de reglementare și de a schimba în mod unilateral actualele mecanisme de securitate", se spune în comentariul rus. Referendumul este calificat drept "o consecință logică a deciziei Chișinăului de a înăspri în mod unilateral regimul de acces al întreprinderilor transnistrene la piețele externe și de fapt de a le include în cîmpul juridic al Moldovei". Confruntîndu-se cu o "blocadă economică" care a avut ca consecință "o criză umanitară", referendumul nu este decît o metodă prin care populația Transnistriei vrea să "se facă auzită" de către comunitatea internațională. "În Europa modernă nu este corect și politic abil de a ignora, sau chiar a desconsidera o astfel de exprimare a dorinței populației", se mai scrie în comunicatul Ministerului rus de Externe.
Ceva mai devreme, mass-media ruse l-au citat pe Reprezentatul Special al Ministerului rus de Externe pentru relațiile cu CSI, Valeri Keniaikin, spunînd că, comunitatea internațională trebuie să recunoască referendumul din Transnistria ca "un fapt al vieții politice" care va trebui luat în considerație în discuțiile ulterioare cu privire la statutul regiunii. În același timp, Duma de Stat a Rusiei a desemnat pe 14 septembrie un grup de deputați ruși care vor vizita Transnistria în calitate de observatori electorali la referendum.
Între timp în regiune are loc o mobilizare în masă a alegătorilor la urnele de vot și o propagandă masivă în favoarea independenței și integrării în Rusia, două opțiuni care potrivit liderilor transnistreni nu se exclud reciproc. În cadrul unei conferințe de presă la 14 septembrie, liderul separatist Igor Smirnov a declarat că este important "să se afle opinia poporului și să se determine odată și pentru totdeauna vectorul politicii externe a republicii". Potrivit lui Smirnov, dorința de a se integra în Rusia este o "alegere conștientizată a poporului transnistrean", dar a refuzat să dea mai multe detalii despre modul în care regiunea va adera de fapt la Rusia, spunînd că această problemă nu se examinează în prezent. "În Transnistria are loc un proces de unificare a tuturor sferelor cu cele ale Federației Ruse, un proces de integrare organică și plenară în viața economică a Marii Rusii", a declarat Smirnov citat de Olvia-press.
În cadrul aceleiași conferințe de presă Smirnov și-a confirmat intenția de a candida pentru un al patrulea mandat în cadrul scrutinului prezidențial fixat de către organul electoral al regiunii pentru 10 decembrie 2006.
Pînă în prezent Smirnov este unicul care și-a exprimat intenția de a candida în aceste alegeri. Cel mai probabil contracandidat al său, speakerul legislativului transnistrean, Evghenii Șevciuk, nu s-a pronunțat încă dacă va candida sau nu. Șevciuc a împărtășit linia oficială vizavi de referendumul din 17 septembrie și a chemat toate asociațiile publice și politice să-și unească forțele și să-și cheme adepții să vină la referendum și să voteze pentru independența Transnistriei. În același timp, observatorii au remarcat o serie de mișcări făcute de Șevciuc în ultima perioadă, care ar indica o ruptură tot mai mare a acestuia cu linia liderului transnistrean "peren". Referindu-se recent la starea economiei Transnistriei, Șevciuc a declarat că aceasta este într-o stare proastă nu doar din cauza "sancțiunilor economice din partea Moldovei", dar și din cauza instituțiilor regiunii care "nu au creat condiții favorabile pentru creșterea nivelului de producție al agenților economici [
] care sînt împotmoliți în tot felul de proceduri superflue de obținere a diferitor premise și acorduri". Aceste declarații au fost interpretate de observatori drept o critică directă la adresa politici economice a lui Smirnov, care a supraviețuit datorită veniturilor colosale încasate din urma procesului privatizării, proces care se apropie de sfîrșit. În plus, legislativul transnistrean, în care majoritatea o deține Șevciuc și fracțiunea sa "Obnovlenie", a respins recent o inițiativă legislativă a lui Smirnov de a consolida puterile "ministerului de securitate" al regiunii, un aliat cheie al lui Smirnov.
Aceste ultime evoluții din politica internă a regiunii ne ajută să înțelegem de ce mai mulți observatori din Moldova și din străinătate interpretează referendumul din 17 septembrie ca nimic altceva decît o posibilitate pentru Smirnov de a-și întări poziția în relație cu posibilii contracandidați în alegerile din decembrie.
Relații externe
Republica Moldova - Consiliul Europei
La întrevederea cu Reprezentantul permanent al Republicii Moldova la Consiliul Europei, Secretarul general al CE Tarry Davis a declarat că "referendumul anunțat pentru 17 septembrie de către autoritățile secesioniste din regiunea transnistreană a Moldovei nu va avea nici o validitate juridică. Consiliul Europei susține integritatea teritorială a Republicii Moldova și cheamă la reluarea procesului de negocieri".
La reuniunea din 13 septembrie, Comitetul de Miniștri al CE a examinat chestiunea adoptării unei declarații referitoare la intenția Tiraspolului de a organiza așa-numitul "referendum", proiectul declarației fiind propus de Delegația Republicii Moldova la CE. Conform informațiilor comunicate de Reprezentanța Moldovei la CE, statele membre ale UE, GUAM, Bulgaria, Norvegia, România și Turcia au susținut proiectul, însă Federația Rusă s-a opus adoptării Declarației și a utilizat toate pîrghiile de care dispune în calitatea sa de Președinte în Exercițiu al Comitetului de Miniștri al CE pentru a bloca adoptarea documentului.
Comitetul de Miniștri al CE a continuat examinarea măsurilor de executare a Hotărîrii Curții Europene a Drepturilor Omului din 8 iulie 2004 în cazul "Ilașcu și alții vs Republica Moldova și Federația Rusă". Delegația moldovenească la Consiliul Europei a reafirmat determinarea autorităților țării noastre de a executa în totalitate obligațiunile care derivă din Hotărîrea CEDO, Comitetului de Miniștri fiindu-i prezentate o serie de demersuri ale Ministerului Reintegrării Republicii Moldova, prin care se solicită susținerea și conlucrarea în vederea eliberării celor doi deținuți de la Tiraspol. Reprezentanța Finlandei, în calitate de Președinție în Exercițiu a UE, a reiterat regretul pentru faptul că cei doi deținuți rămîn în detenție și a atras atenția că această situație lasă o umbră asupra Președinției Federației Ruse în cadrul Comitetului de Miniștri al CE.
Republica Moldova - Uniunea Europeană
Deputatul Parlamentului European Marianne Mikko consideră că referendumul transnistrean "are caracter provocator și nelegitim". În declarația difuzată la Strasbourg, Mikko afirmă că referendumul stabilit de către autoritățile autoproclamatei republici "are caracter provocator și nelegitim".
Deși se salută eforturile depuse de Republica Moldova în dorința ei de a se integra în structurile comunitare, aderarea Moldovei este în afara oricărei discuții, deoarece o nouă extindere, după cooptarea României și Bulgariei, ar fi sortită eșecului. Declarația în cauză a fost făcută de Gernot Erler, ministru secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe al Germaniei, în cadrul Conferinței internaționale "Republica Moldova - 15 ani de independență". Potrivit lui Erler, Comunitatea Europeană a formulat oferta politicii europene de bună vecinătate pentru Moldova, aceasta fiind în prezent singura perspectivă realistă a procesului de integrare europeană în cazul țării noastre. În același timp, ministrul Andrei Stratan declară că invocarea blocării adoptării constituției comunitare și intrarea a doi noi membri nu constituie argumente suficiente, deoarece, în prezent UE negociază aderarea cu țări balcanice. Conform ministrului, autoritățile Moldovei vor un semnal că ar exista perspectiva integrării europene pentru țara noastră.
Republica Moldova a cerut Misiunii UE pentru suport la frontiera moldo-ucraineană să examineze posibilitatea intensificării controlul asupra fluxului de tranzitare prin tronsonul feroviar Cuciurgan-Bender. Adresarea a fost făcută de Ministrul reintegrării Vasile Șova la întrevederea cu șefii misiunilor diplomatice ale țărilor UE, acreditate în Moldova.
Exporturile de mărfuri moldovenești spre țările Europei Centrale și de Est înregistrează creșteri sensibile, conform datelor Biroului Național de Statistică. În ianuarie-iulie, volumul exporturilor din Republica Moldova în țările din Europa Centrală și de Est au crescut cu 25,6%, pe fondul unei recesiuni pe ansamblu de 9,4%.
Fundația poloneză "Batory" a publicat recent un Raport de monitorizare a politicii de vize a țărilor membre UE, în cuprinsul căruia constată că cetățenii Republicii Moldova sînt în condiții "speciale". În Moldova sînt puține consulate ale țărilor UE și cetățenii noștri trebuie să se deplaseze sute și chiar mii de kilometri pentru a depune actele de solicitare a vizei de intrare în unele țări UE.
Republica Moldova - România
România nu va recunoaște rezultatele referendumului din Transnistria. În declarația MAE de la București se menționează că România consideră apropiatul referendum "ilegal", iar rezultatele lui - "lipsite de orice importanță politică".
În perioada august-septembrie, peste 100 mii de cetățeni ai Republicii Moldova au adresat consultatului României de la Chișinău scrisori prin care solicită programarea în scopul depunerii actelor de redobîndire a cetățeniei române. Reprezentanții autorităților consulare ale României consideră că mărirea exponențială a numărului de doritori de redobîndire a cetățeniei se datorează și zvonurilor false, cum ar fi acela că România are nevoie de un număr suplimentar de cetățeni pentru a adera la Uniunea Europeană.
Numărul cetățenilor moldoveni care încearcă să treacă hotarul cu România ascunși în mijloace de transport a crescut în 2006 aproximativ de patru ori. Potrivit poliției române, de la începutul anului au fost depistați 129 de moldoveni care încercau să treacă în România în acest mod, cu scopul ulterior de a ajunge în Europa occidentală.
Republica Moldova - Federația Rusă
Departamentul de informații și presă al Ministerului de Externe al Federației Ruse a difuzat un comentariu referitor la referendumul din Transnistria. Autoritățile rusești consideră că la Chișinău și într-un șir de țări europene "s-au grăbit să declare despre neligitimitatea și caracterul provocator al referendumului". Federația Rusă consideră că "decizia autorităților transnistrene de a se consulta cu populația sa trebuie privită în calitate de evoluție a situației politice în regiune, unde se încearcă a impune modelul unitar de reglementare". Moscova consideră că inițiativa referendumului este o consecință a deciziei de înăsprire a regimului de acces a întreprinderilor transnistrene pe piața externă, iar "declarațiile despre consecințele negative ale referendumului din Transnistria sustrag de la necesitatea normalizării cît mai grabnice a condițiilor pentru activitatea economică externă a Transnistriei".
Boris Grîzlov, Președintele Dumei de Stat a Federației Ruse, a comunicat presei că deputați ruși vor monitoriza referendumul organizat în Transnistria. Grîzlov afirmă că deputații au solicitat deplasări "pentru a se întîlni cu alegătorii" dar este convins că aceștia vor participa și la monitorizarea referendumului.
La Tiraspol s-a deschis un Oficiu de primire a actelor pentru solicitarea cetățeniei Federației Ruse. Pot depune acte "cetățenii Transnistriei" care nu dețin altă cetățenie. La inaugurarea oficiului a participat Ambasadorul Federației Ruse în Moldova, care a declarat că "deschiderea respectivei instituții va permite soluționarea problemei dobîndirii cetățeniei de către conaționalii noștri din Transnistria". Actele depuse la oficiu sînt ulterior transmise Ambasadei Rusiei la Chișinău.
Prim-viceprim ministrul Moldovei Zinaida Greceanîi s-a deplasat la Moscova unde a discutat aspecte referitoare la reluarea activității Comisiei mixte de colaborare social-economică. Greceanîi a declarat că relațiile bilaterale se vor întări și dezvolta, iar problemele apărute vor fi soluționate. La întrevederea Zinaidei Greceanîi cu copreședintele Comisiei bilaterale Alexandru Fursenko s-a convenit reluarea discuțiilor la nivel de experți, pe domenii.
Ambasadorul rus cu misiuni speciale Valeri Keniaikin a declarat că în timpul apropiat urmează să fie finalizată evacuarea din Transnistria a tehnicii militare și "Rusia este disponibilă să finalizeze acest proces". Diplomatul leagă însă acest fapt cu necesitatea reluării dialogului în reglementarea transnistreană, afirmînd că "pentru deblocarea procesului de reglementare între Moldova și Transnistria, MAE al Rusiei propune soluții noi", dar prezența militară "n-ar trebui să fie încurcată cu cea de pacificare".
Serviciul fitosanitar rus Rospotrebnadzor va înăspri controlul asupra vinurilor livrate pe piața rusă din Belarus, deoarece peste 80 la sută dintre acestea sînt fabricate din materie primă importată din Republica Moldova și Georgia. Ghenadii Onișcenko, șeful Rospotrebnadzor, a declarat că în cazul în care vor fi depistate pe piața rusă vinuri de calitate inferioară, Moscova va introduce restricții la importul din Belarus a acestei categorii de producție.
Moldova în lume
La întrevederea cu noul Ambasador al Moldovei la Washington, Președintele SUA George W.Bush a calificat relațiile dintre SUA și Republica Moldova drept excelente. Întrevederea lui Nicolae Chirtoacă cu Președintele SUA s-a produs cu ocazia înmînării scrisorilor de acreditare și în cadrul ei oficialul american a apreciat pozitiv pașii făcuți în ultimii trei ani de către Republica Moldova pe calea aprofundării reformelor politice și economice, consolidării democrației.
Studii, analize, comentarii
Cei trei piloni avariați
Sergiu Grosu, 15 septembrie 2006
S-a scurs jumătate din termenul prevăzut pentru implementarea Planului de Acțiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova (PAUERM) | »»» |
Creșterea inflației ajustată cu statistica
Iurie Gotișan, 15 septembrie 2006
Inflația în Republica Moldova demonstrează mai degrabă un pronunțat caracter sezonier, care se manifestă cu stabilitate mai ales în perioadele ianuarie-aprilie și august-octombrie al fiecărui an | »»» |
|
|
|