ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 81, 16-30 septembrie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Notă: Conform prevederilor art.67 din Constituția Republicii Moldova și art.35 din Regulamentul Parlamentului, legislativul se întrunește în sesiunea de toamnă în luna septembrie. Conform comunicatului Serviciului de presă și imagine al Parlamentului, Biroul permanent al legislativului a decis că prima ședință a sesiunii de toamnă să se întrunească la 5 octombrie 2006.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Valeriu Lazăr a fost revocat din funcția de ministru al Economiei și Comerțului, în locul său fiind numit Igor Dodon, care pînă la numire a exercitat funcția de viceministru în același minister.

Victoria Iftodi a fost revocată din funcția de ministru al Justiției, în locul vacant fiind numit Vitalie Pîrlog, șeful Direcției agent guvernamental din cadrul aceluiași minister, Reprezentantul Guvernului RM la CEDO.

Conform prevederilor constituționale, remanierile guvernamentale se efectuează de Președintele țării, la propunerea Primului-ministru. Legislația nu stabilește obligativitatea motivării publice a cauzelor remanierilor, atribuțiile respective fiind exclusiv politice.

Guvernul a adoptat cîteva hotărîri prin care:

  • Nina Lupan a fost numită în funcția de viceministru al Finanțelor. Pînă la numire Lupan a exercitat funcția de șef al Trezoreriei Centrale de Stat;
  • Andrei Cimili a fost numit în funcția de director al Agenției Sportului. Cimili este sportiv profesionist, învingător în competiții internaționale de ciclism;
  • Tatiana Bujoreanu a fost numită în funcția de șef al Serviciului de Stat Arhivă;
  • Nicolae Cibotari a fost eliberat, la cerere, din funcția de șef al Statului Major, șef-adjunct al Serviciului Protecție și Pază de Stat.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la crearea Agenției de inspectare și restaurare a monumentelor. Agenția va funcționa pe lîngă Ministerul Culturii și Turismului, cu un personal scriptic în număr de 7 unități și va avea printre sarcinile sale și crearea bazei de date digitale publice a monumentelor.

Hotărîrea cu privire la aprobarea structurii aparatului central al Agenției Sportului. Agenția va avea 18 unități, exceptînd personalul tehnic. Agenția va supraveghea activitatea școlilor sportive republicane, Manejul Atletic și Stadionul Republican.

Hotărîrea cu privire la aprobarea strategiei de reformă a cadrului de reglementare de stat a activității de întreprinzător. Guvernul numește Strategia "Ghilotina-2" și în cadrul procesului respectiv, timp de un an, vor fi supuse analizei detaliate legile care reglementează activitatea de întreprinzător. Prevederile care nu corespund principiilor economiei de piață și presupun implicarea autorităților publice în activitatea operațională a întreprinderilor urmează a fi anulate sau modificate.

Hotărîrea cu privire la aprobarea Concepției Sistemului Informațional integrat al organelor drept. Documentul are menirea de contribui la utilizarea mai amplă a informației acumulate pentru prevenirea și contracararea infracțiunilor, sporirea interacțiunii între organele de drept.

Hotărîrea cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a Serviciului Fiscal de Stat pentru anii 2006-2010. Se intenționează a aduce legislația fiscală în concordanță cu standardele europene, intensificarea activității de acumulare a resurselor în buget, simplificarea impozitării etc. Pentru realizarea Strategiei sînt necesare peste 130 milioane lei.

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege privind administrarea și deetatizarea proprietății publice. Sînt propuse reglementări noi referitoare la procesul de deetatizare, nu numai prin privatizare, dar și prin transmiterea proprietății în concesiune, administrare fiduciară, locațiune, comodat, vînzarea activelor neutilizate, crearea societăților comerciale etc.

Hotărîrea privind Planul de activitate a Guvernului pe trimestrul IV. Executivul planifică să adopte un șir de concepții, strategii și programe naționale, proiecte de acte legislative noi sau de modificare a legislației în vigoare.

Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de acte legislative:

  • cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule. Companiile de asigurări vor avea dreptul să achite despăgubiri pînă la o anumită limită pentru pagubele produse de autovehicule, de despăgubiri vor putea beneficia și persoanele aflate în autovehicul, compensații vor putea fi acordate și pentru bunurile acestora. Sînt propuse o serie de exigențe speciale față de companiile de asigurări.
  • pentru modificarea Legii cu privire la privatizarea întreprinderilor din industria tutunului și industria vinificației. Se propune ca patru întreprinderi (Cupcini, Fălești, Florești și Orhei) să fie privatizate după principii generale, renunțîndu-se la aplicarea proiectelor individuale de privatizare și investiții. Decizia este motivată prin situația financiară gravă a întreprinderilor și lipsa de atractivitate a acestora pentru investitori.
  • cu privire la Codul de conduită a funcționarului public. Proiectul Codului are menirea de a stabili standarde ridicate de comportament pentru funcționari, să contribuie la scăderea corupției în serviciul public. Sînt propuse o serie de restricții, precum și principii referitoare la cariera funcționarilor, conform standardelor internaționale în domeniu.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Susținere din partea Băncii Mondiale

Primul-ministru a discutat aspecte ale colaborării între Guvern și Banca Mondială, unul din subiectele abordate vizînd implementarea eficientă a reformei administrației publice centrale. Edward Brown, reprezentantul Băncii Mondiale în Moldova, a reiterat susținerea acțiunilor îndreptate spre implementarea reformelor, în special în domeniul administrației publice centrale, orientate spre consolidarea capacităților Guvernului. În acest scop va fi acordată asistență financiară și coordonată acumularea mijloacelor din partea altor donatori. Vasile Tarlev a mulțumit BM și pentru susținerea acordată în realizarea SCERS, manifestată prin disponibilitatea de a acorda un credit preferențial de 10 mln dolari.

Promovarea culturilor nucifere

Primul-ministru Vasile Tarlev a prezidat ședința Consiliului Național pentru Promovarea Culturilor Nucifere, în cadrul căreia au fost discutate aspecte ce vizează impulsionarea dezvoltării ramurii nucifere în Moldova, problemele și perspectivele de soluționare a acestora. Vasile Tarlev a solicitat definitivarea propunerilor de modificare a legislației în domeniu, care urmează să fie promovate în termene restrînse. Premierul a cerut elaborarea unui plan de acțiuni privind crearea unui sistem eficient de omologare a nucilor și de monitorizare strictă a calității materialului săditor propus pe piață.

Preocupări pentru problemele tineretului

Prim-ministrul Vasile Tarlev a prezidat o ședință de lucru privind crearea oportunităților de dezvoltare a tineretului, în cadrul căreia a evidențiat necesitatea reformării sistemului de educație extrașcolară. Premierul a solicitat crearea pe baza Palatului Național de creație a copiilor și adolescenților a unui Centru republican pentru copii și tineret, de tip modern.

Implementarea Planului de Acțiuni UE-RM

În cadrul ședinței de lucru convocate la tema implementării PAUERM, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a comunicat că Uniunea Europeană a acceptat inițierea dialogului cu Moldova la subiectul posibilității facilitării regimului de vize pentru cetățenii moldoveni. Un alt rezultat important al acțiunilor de sensibilizare a statelor membre ale UE îl constituie decizia Comisiei Europene de a deschide în Moldova un Centru Comun European de aplicare pentru vize, bazat pe ideea recepționării cererilor de vize pentru statele care nu au ambasade în Moldova. Primul-ministru Vasile Tarlev a menționat că implementarea eficientă a PAUERM este o sarcină prioritară pentru toate autoritățile din Moldova și "toate documentele, care vor fi semnate cu grif UE vor avea prioritate în executare". Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene urmează să elaboreze un grafic de audiență a ministerelor la capitolul îndeplinirii PA. În viitorul apropiat, o atenție sporită se va acorda acțiunilor de obținere pentru Moldova a unui regim de Preferințe Comerciale Asimetrice și inițierii Acordului de Asociere la UE.

Declarație privind referendumul din zona transnistreană

Guvernul Republicii Moldova a dat publicității o declarație prin care apreciază referendumul din Transnistria ca formă de torpilare a procesului de negocieri privind reintegrarea pașnică a statului. Guvernul nu recunoaște rezultatele și consideră imposibilă abordarea acestei acțiuni în contextul soluționării pașnice și definitive a conflictului. Executivul exprimă recunoștință statelor și organizațiilor care participă la procesul de reglementare politică a problemei transnistrene și anume Federației Ruse, Ucrainei, OSCE, Uniunii Europene și SUA pentru înțelegerea faptului că soluționarea problemei transnistrene e posibilă doar în condițiile respectării suveranității și integrității teritoriale ale Republicii Moldova și împărtășește convingerea acestor state și organizații privind imposibilitatea recunoașterii oficiale a rezultatelor "exprimării voinței alegătorilor", în condițiile unor presiuni informaționale și administrative asupra populației din regiune.

Comunicatul MAEIE despre obținerea cetățeniei române

Serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene a dat publicității un comunicat prin care informează că "obținerea cetățeniei române în special pînă la aderarea României la UE pentru a putea circula liber în spațiul Schengen, este o premisă eronată de la care pornesc cetățenii Republicii Moldova". Aderarea României la UE nu este echivalentă cu intrarea în spațiul Schengen și în context, MAEIE menționează că în cadrul Comisiei Europene se lucrează în prezent asupra realizării inițiativei de a crea începînd cu anul 2007, la Chișinău, un Centru European comun de solicitare a vizelor pentru toate statele Schengen. Deschiderea la Chișinău a acestui Centru va scuti cetățenii moldoveni de deplasările la ambasadele statelor europene de la București și Kiev acreditate pentru Republica Moldova. Declarația MAEIE a fost criticată de mass-media pe motiv că a recurs la explicații inadecvate - cetățenii moldoveni solicită cetățenie română pentru a putea merge liber în spațiul Schengen, lucru de care se bucură cetățenii României și nu-i interesează dacă cetățenii unor state nu pot vizita România fără vize pe motiv că aceasta nu face parte din spațiul Shengen.

Preocupări pentru colaborarea cu mass-media

În cadrul unei mese rotunde în problema accesului la informație, premierul Vasile Tarlev a declarat că Guvernul pledează pentru aplicarea practicilor noi și eficiente de amplificare a relațiilor dintre autoritățile centrale, mass-media și societatea civilă și se află în căutarea unor instrumente eficiente în acest sens. Vasile Tarlev a anunțat că la Academia de Administrare Publică urmează a fi implementat un nou curs de pregătire a "purtătorilor de cuvînt pentru instituțiile publice". Tarlev a mai afirmat că potrivit unei decizii guvernamentale, ministerele au fost obligate să organizeze lunar conferințe de presă și să instaleze "telefoane de încredere".

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii a semnat decretul privind numirea Victoriei Iftodi în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Moldovei în Republica Franceză. Concomitent, Iftodi este revocată din funcția de ministru al Justiției.

Printr-un decret al șefului statului, este acordată Medalia "Meritul Civic" domnilor Christopher J. Borgen, profesor de drept la Universitatea St. John's, SUA, și Mark A. Meyer, președinte al Comitetului pentru afaceri europene al Asociației Baroului de Avocați din or. New York, SUA. Distincțiile de stat au fost conferite pentru contribuție la dezvoltarea și aprofundarea relațiilor de colaborare moldo-americane în domeniul dreptului internațional. Persoanele decorate sînt autori ai studiului "Dezghețarea unui conflict înghețat: aspecte legale ale crizei separatiste în Moldova", prezentat vara curentă la Chișinău și preluat de Guvern în calitate de îndrumar în procesul de reintegrare a țării (HG nr. 891 din 03.08.2006).

Vladimir Voronin l-a decorat pe Reprezentantul special al Secretarului General al CE în Moldova, Vladimir Philipov, cu "Ordinul de Onoare". Distincția a fost acordată în semn de înaltă apreciere a meritelor în dezvoltarea relațiilor dintre RM și CE, pentru contribuție substanțială la promovarea reformelor democratice în țara noastră. Recent, ambasadorul Philipov și-a încheiat misiunea în Moldova.

Prin Decretul Președintelui nr.771 din 21.09.2006, Institutul Național de Educație Fizică și Sport este reorganizat în Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport. Decretul obligă Ministerul Educației și Tineretului să aprobe statutul noii Universități și să îi repartizeze anual cotele de admitere pe specialități.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Examinarea problemei transnistrene

Revenit din vacanță, la 16 septembrie 2006 Președintele RM a convocat o ședință consacrată situației create în regiunea transnistreană, în preajma referendumului organizat de autoritățile separatiste. La ședință au participat speakerul Parlamentului, Prim-ministrul, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, ministrul Reintegrării, ministrul Afacerilor Interne, șeful SIS și consilierul prezidențial pe probleme de politică internă. Au fost examinate chestiuni ce vizează situația din zona de securitate, circulația mărfurilor prin segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene, situația politică din regiune. Vladimir Voronin a subliniat importanța menținerii unei stabilități maxime în zona de securitate, accentuînd necesitatea continuării implementării măsurilor de susținere socială și juridică a populației și agenților economici din regiunea transnistreană. Conducerea Republicii Moldova urmează să continue cu calm și fermitate politica de unificare pașnică a țării.

La 21 septembrie Președintele Republicii Moldova l-a primit pe Louis O-Neill, șeful Misiunii OSCE în Republica Moldova, cu care a discutat despre poziția fermă adoptată de OSCE privind nerecunoașterea așa-numitului "referendum" desfășurat în Transnistria și a rezultatelor acestuia. Vladimir Voronin a recunoscut drept necesară și oportună reluarea procesului de negocieri în problema transnistreană.

Preocupări pentru creșterea PIB

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema identificării posibilităților pentru asigurarea unei creșteri constante a Produsului Intern Brut, în condițiile actuale caracterizate prin tendințe negative. Vladimir Voronin s-a referit la necesitatea examinării factorilor extensivi și intensivi, care contribuie la formarea PIB și a propus în calitate de măsuri aplicarea unei politici investiționale adecvate, diminuarea ponderii economiei tenebre. Șeful statului a menționat că în pofida creșterii înregistrate a PIB în ultimii 5 ani, nivelul lui nu a atins încă pe cel din anul 1991 și în acest context, este necesar un plan de acțiuni, îndreptat, cel puțin, spre restabilirea mărimii PIB din acea perioadă.

Dezvoltarea relațiilor comercial-economice cu Ucraina

Vladimir Voronin a prezidat o ședință cu participarea factorilor de decizie din Guvern, la care au fost examinate relațiile comercial-economice cu Ucraina, respectarea regimului bilateral de liber schimb, posibilitățile de majorare a volumului exporturilor moldovenești în această țară, în special a vinurilor și altor produse agroalimentare. Vladimir Voronin a subliniat interesul deosebit al autorităților moldovenești pentru perfecționarea continuă a bazei juridico-legale a schimburilor comerciale bilaterale, cu respectarea intereselor legitime ale părților și a normelor dreptului internațional. Șeful statului a propus Guvernului să inițieze, în timpul apropiat, examinarea problematicii vizate în cadrul Comisiei interguvernamentale moldo-ucrainene.

Declarație privind ordinea de zi a ONU

Președintele Republicii Moldova a făcut o declarație cu privire la ordinea de zi a Adunării Generale a ONU, în care apreciază că cea de-a 61 sesiune a Adunării Generale are o importanță deosebită, deoarece este pentru prima dată cînd Moldova, împreună cu partenerii săi din GUAM, a reușit să înscrie pe ordinea de zi chestiunea cu privire la cele mai acute probleme politice ale regiunii. În declarație se menționează între altele că:

  • autoritățile Moldovei consideră anormală situația în care în cadrul ONU nu s-a discutat deloc despre conflictele înghețate din spațiul postsovietic;
  • scopul eforturilor Moldovei în cadrul ONU îl constituie informarea veridică a întregii comunități mondiale despre ceea ce se întîmplă în zonele conflictelor înghețate, despre ceea ce se întîmplă în Transnistria, despre natura acestui conflict, despre esența inițiativelor oficialităților de la Chișinău, despre actualele perspective ale soluționării definitive a acestui conflict;
  • Guvernul Moldovei își vede sarcina în a sparge zidul tăcerii din jurul conflictului transnistrean la nivel global, în mobilizarea potențialului imens și multilateral al ONU, care este capabil să imprime un nou impuls procesului de soluționare definitivă a conflictelor înghețate din spațiul postsovietic.

Sarcini noi pentru primăria capitalei

Vladimir Voronin a prezidat o ședință în problema amenajării parcului "Valea Morilor" din capitală, în cadrul căreia a pledat pentru reconstrucția capitală și complexă a parcului, cu renovarea tuturor obiectelor din cadrul acestuia. Șeful statului s-a referit la oportunitatea examinării experienței altor țări în domeniul salubrizării bazinelor acvatice și a aplicării tehnologiilor moderne la reanimarea lacului din parcul "Valea Morilor". Primăria municipiului Chișinău urmează să elaboreze proiectul concepției de reamenajare a parcului, să demareze lucrările de proiectare și să purceadă la efectuarea lucrărilor de evacuare a apei din lac, la curățarea acestuia. Președintele a menționat că realizarea proiectului de reamenajare este importantă atît pentru punerea în valoare a uneia din grădinile publice centrale ale Chișinăului, cît și pentru ameliorarea situației ecologice din capitală.

Schimb de păreri despre istorie

Șeful statului a convocat o ședință în problema introducerii cursului de istorie integrată în învățămîntul preuniversitar. Conform comunicatului serviciului de presă prezidențial, preluat de Agenția "Moldpres", la ședință au participat factori de decizie din Guvern, Parlament, învățămînt și știință, reprezentanți ai Asociației Istoricilor. La ședință Vladimir Voronin a menționat că se implică pentru prima dată în discuțiile privind introducerea cursului de istorie integrată în sistemul de învățămînt preuniversitar și este îngrijorat de faptul că startul este atît de anevoios și discuțiile în jurul subiectului amenință să dezbine societatea. Președintele țării consideră că divergențele privind implementarea cursului de istorie integrată în sistemul de învățămînt trebuie să fie discutate calm, în cadrul unor ședințe, mese rotunde, seminare, și nu în stradă. Prin votul unanim din martie 2005 al celor 101 de deputați în Parlament integrarea europeană a fost declarată un obiectiv strategic al țării noastre, iar acest lucru presupune inclusiv ajustarea la exigențele comunității educaționale europene, introducerea istoriei integrate în instituțiile de învățămînt fiind un mic pas important pe calea integrării. La ședință s-a accentuat necesitatea diferențierii dintre noțiunile "știință istorică" și "educație istorică", ultima avînd ca scop final cultivarea sentimentului de patriotism, devotament și sacrificiu pentru țară, popor, valorile naționale, conștiința și memoria istorică. În același timp, s-a menționat că țările europene au trecut, în predarea istoriei, de la sistemul etnocentrist (care pune la bază istoria unei națiuni) la multiculturalitate și pluralismul de opinii. Voronin a subliniat că predarea istoriei în instituțiile de învățământ preuniversitar nu poate fi realizată în baza unei singure surse, deoarece nu există un manual ideal, perfect. Prin urmare, predarea istoriei presupune folosirea mai multor surse, care să prezinte diverse opinii, viziuni, interpretări ale unui sau altui eveniment. Savanților din instituțiile academice li s-a reproșat lipsa unor studii științifice de sinteză, care ar determina locul Moldovei și moldovenilor în istoria europeană și universală, precum și a operelor care ar reflecta istoria contemporană a statului nostru. În cadrul ședinței, mai mulți experți au criticat dur conținutul manualelor de istorie integrată, invocînd greșeli factologice, lipsa de transparență la elaborare, conținutul necorespunzător nivelului actual al dezvoltării științei. Reprezentanții autorităților din domeniul învățămîntului au opinat că dezbaterile asupra subiectului au caracter politic, iar copiii și studenții sînt atrași în aceste dezbateri intenționat. În încheierea discuțiilor, Vladimir Voronin s-a pronunțat pentru înlăturarea imediată a lacunelor semnalate în conținutul manualelor elaborate, iar pentru cea de-a doua ediție a manualelor de istorie integrată să fie format un grup de expertiză, la care vor fi invitate să participe toate instituțiile sau asociațiile interesate. Conform lui Voronin, în manualele școlare evenimentele urmează să fie reflectate în mod cinstit, fără încercări de a interpreta sau a rescrie istoria.

cuprins articolul precedent articolul următor


Alegeri regionale

Alegerile guvernatorului (bașcanului) autonomiei găgăuze au fost fixate pentru ziua de 3 decembrie 2006. În conformitate cu legislația electorală, Adunarea Populă a Unității Teritorial Administrative Găgăuzia fixează ziua alegerilor cel tîrziu cu 60 de zile înainte de scrutin. Potrivit președintelui Adunării Populare, Stepan Esir, citat de agenția INFOTAG, "campania electorală va demara la 4 octombrie. Din această dată vor putea fi depuse dosarele pentru înregistrare în calitate de candidat la funcția de bașcan". ADEPT va reflecta pe pagina sa web campania alegerii guvernatorului autonomiei găgăuze.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul real

    Industria este în declin continuu...

    Statistica oficială arată că în perioada ianuarie-august 2006 întreprinderile industriale (indiferent de forma de proprietate) au fabricat producție în valoare de cca 13 miliarde lei (~ 770 milioane euro) sau cu 5,7% mai puțin decît în aceeași perioadă a anului trecut. Principala cauză care a dus la diminuarea volumului producției industriale în perioada în cauză a fost generată în special de reducerea volumului producției vinicole cu 48%.

    În același timp, volumul producției întreprinderilor industriei alimentare și a băuturilor în ansamblu s-a diminuat cu 19%. Recesiunea din industrie a influențat creșterea economică din Republica Moldova, respectiv Guvernul a revizuit în sensul diminuării indicatorilor macroeconomici pentru acest și pentru anul viitor.

    Creșterea economică din acest an ar putea fi sub media pe CSI...

    Potrivit ultimului raport al FMI cu privire la perspectivele economiei mondiale, creșterea economiei moldovenești va fi sub media pe CSI în acest an, ceva mai mare de 3%, comparativ cu media de 6,8% din statele CSI. Conform previziunilor Fondului, cea mai mare creștere va fi înregistrată în Azerbaidjan - 25,6%, urmată de Turkmenistan - 9%, Kazahstan - 8,3%, Tadjikistan - 8%, Armenia și Georgia - 7,5%. Economia Rusiei va crește cu 6,5%, iar cea a Ucrainei cu 5%.

    Prognozele FMI de creștere a PIB pentru 2006

    Este foarte probabil că în 2006 creșterea reală a PIB în CSI se va situa la un nivel de cca 7%, iar pentru 2007 se estimează o descreștere pînă la 6,5%. Regiunea respectivă continuă încă să beneficieze de prețuri ridicate la mărfuri și, ca urmare, de venituri mari realizate din export. Republica Moldova a înregistrat o creștere economică de 5% în prima jumătate a anului, pe fondul recesiunii din industrie și stagnării din agricultură pe de o parte, și creșterii continue a consumului, pe de altă parte.

2. Prețurile și inflația

    Inflația va crește încet, dar sigur...

    În septembrie rata inflației ar putea să înregistreze un maximum de 1,5%. Prețurile la legume s-au menținut la nivelul lunii august, iar la unele zarzavaturi chiar s-au redus. Prețurile la fructe sînt, în general, acceptabile, doar că cele pentru piersici și struguri de masă au doborît toate recordurile, fenomen nemaiîntîlnit în Moldova ($1-2/ 1kg de struguri). Tarifele la serviciile prestate populației vor crește nesemnificativ, bineînțeles că acestea vor fi influențate de costurile de furnizare a agenților energetici. În ce privește prețurile la carburanți, sîntem de părerea că acestea nu se vor modifica. Chiar dacă acestea sînt în scădere pe piața internațională, importatorilor locali nu le este avantajos să diminueze prețurile, mai ales în ajunul sezonului de iarnă.

3. Piața muncii

    Salariul mediu în economie este în creștere...

    Pe parcursul lunilor ianuarie-august 2006 salariul mediu în economie a constituit cca 1600 lei (94,5 euro) și s-a majorat cu 29% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Cel mai mare salariu mediu în perioada de referință a fost înregistrat în sectorul financiar - 3759 lei, urmat de domeniile transporturilor și comunicațiilor - 2459 lei, construcțiilor - 2233, industriei - 1985, administrației publice - 1945 lei. Totodată, cel mai mic salariu l-au primit lucrătorii din agricultură și silvicultură - 732 lei, piscicultură - 1073, învățămînt - 1212, sfera sănătății și asistenței sociale - 1291 lei.

    De menționat că în conformitate cu o hotărîre aprobată de Guvern, începînd cu luna iulie 2006, salariul tarifar pentru prima categorie de calificare a angajaților din agricultură și silvicultură, precum și al celor de la întreprinderile cu un număr de pînă la 9 salariați, a fost majorat de la 360 pînă la 500 de lei. Pentru angajații din celelalte ramuri ale economiei naționale, salariul tarifar pentru prima categorie de calificare va fi stabilit la nivel de 700 de lei, față de cel anterior de 550 de lei.

4. Comerț extern

    Gradul de diversificare a exporturilor este în scădere...

    Ministerului Economiei și Comerțului (MEC) a făcut publice niște date în care se arată că Republica Moldova a exportat în anul 2005 mărfuri din cadrul a peste 700 grupe tarifare comparativ cu cele peste 1000 grupe înregistrate în 1998. Indicatorul care determină gradul de diversificare a exporturilor este în descreștere. Moldova devine dependentă de exportul doar a unor categorii de mărfuri, cum ar fi produsele agroalimentare, textilele. Gradul de concentrare a exporturilor este foarte avansat. Spre exemplu, produsele alimentare, băuturile și tutunul au deținut 36% din exportul total al Moldovei în 2005. Astfel, interdicția impusă de Moscova la băuturile alcoolice semnifică totodată că exporturile au un foarte înalt grad de concentrare și din punct de vedere geografic. Gradul redus de competitivitate a producției și serviciilor autohtone, condiționat de costurile ridicate și management ineficient, face producția moldovenească mai puțin solicitată pe piețele externe.

    În același timp, Moldova nu a utilizat suficient preferințele comerciale acordate de țările occidentale pe motivul neconformării la sistemele internaționale de standardizare, certificare și control al calității. În ciuda faptului că de la 1 ianuarie 2006 Moldova beneficiază de sistemul comercial generalizat de preferințe GSP+, exporturile moldovenești spre UE au evoluat foarte lent, iar pe unele poziții chiar au scăzut. Exportatorii moldoveni nu și-au revenit după "dușul rece" aplicat de Federația Rusă asupra vinurilor și produselor alimentare moldovenești și în același timp nu au reușit să se conformeze, în cea mai mare parte, standardelor de calitate pentru ca producția lor să fie competitivă pe piața UE. Deci anume în aceste direcții guvernul ar trebui să ia măsuri urgente. Credem că Strategia de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2006-2015, care recent a fost lansată de Guvern, va marca trecerea de la elaborarea unor strategii la implementarea practică a acestora și nu va avea soarta precedentelor documente care s-au prăfuit pe rafturile mai multor structuri guvernamentale.

5. Sectorul bancar

    A crescut ponderea investițiilor străine în sistemul bancar...

    În cele opt luni ale a.c. cota investițiilor străine în capitalul băncilor moldovenești a crescut cu 4,2%, pînă la 54,8% din totalul activelor. Comparativ cu perioada similară a anului 2005 ponderea capitalului străin în băncile din Republica Moldova a înregistrat o creștere de 3,3%. Ponderea capitalului străin a crescut după ce banca italiană Veneto Banca din Italia, care a cumpărat în luna mai a.c. întregul pachet de acțiuni al băncii comerciale Eximbank, majorînd capitalul acesteia cu cca 10 milioane euro.

    Totodată, la sfîrșitul lui septembrie activele totale ale sistemului bancar din Moldova se cifrau la 20,5 miliarde lei (1,54 miliarde USD), în creștere cu 14,25% în cele opt luni ale anului și respectiv 28,7% față de perioada similară a anului 2005. Capitalul acționar al băncilor constituia 3,4 miliarde lei (255,8 milioane USD), în creștere cu 17,1% în ianuarie-august 2006. Cea mai înaltă cotă a investițiilor străine în totalul activelor băncilor din Republica Moldova a fost înregistrată în anul 2003, de 61%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Conflictele "înghețate" pe agenda ONU

Adunarea Generală a ONU a acceptat cererea statelor GUAM de a introduce subiectul conflictelor "înghețate" din fosta URSS pe agenda celei de-a 61-a sesiuni. Dezbaterea va avea loc la 6 noiembrie 2006, iar argumentul principal adus în favoarea organizării acesteia de către miniștrii de externe ai statelor GUAM a fost că deși aceste conflicte sînt "înghețate", ele rămîn a fi o amenințare la securitatea internațională și o piedică în calea democratizării și dezvoltării economice a regiunii. Moscova s-a opus acestei dezbateri, ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, calificînd propunerea GUAM drept un "act pur propagandistic" și "lipsit de relevanță" atît timp cît la dezbateri nu vor participa și reprezentanții regiunilor secesioniste. Pe de altă parte, Ministrul rus al Apărării a declarat că indiferent de ce va decide Adunarea Generală a ONU, Rusia nu va permite GUAM să trimită forțe de menținere a păcii în zonele de conflict.

La 26 septembrie ministrul moldovean al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, a ținut o alocuțiune (vezi textul în limba engleză: http://www.un.org/webcast/ga/61/pdfs/repofmoldova-e.pdf ) în cadrul Adunării Generale a ONU. Șeful diplomației moldovene a chemat Rusia să accelereze procesul de evacuare a trupelor și munițiilor sale din regiunea transnistreană, și să desfășoare o inspecție internațională a depozitelor de muniții. De asemenea, Stratan s-a arătat îngrijorat de ineficiența mecanismului existent de menținere a păcii din Transnistria și s-a pronunțat pentru transformarea acestuia într-o misiune multinațională cu mandat internațional. În plus, Stratan a declarat că "conflictul transnistrean este condiționat în primul rînd de interesele geopolitice din regiune" și că acesta a fost instigat "cu sprijinul unor forțe din exterior" imediat după declararea independenței Moldovei. Ministrul Stratan a subliniat necesitatea unei participări mai active a ONU în procesul de reglementare a "conflictelor înghețate" și și-a exprimat speranța că examinarea acestora de către Adunarea Generală a ONU va facilita procesul de reglementare a conflictelor din Azerbaidjan, Georgia și Moldova.

Referendumul din 17 septembrie

La 17 septembrie în regiunea transnistreană a avut loc referendumul cu privire la relațiile regiunii cu Republica Moldova și Rusia. Potrivit datelor cu privire la rezultatele referendumului publicate de organul electoral central al regiunii, la vot au participat circa 310 000 de alegători or 78,6% din electoratul Transnistriei. Dintre aceștia 97,2% au votat pentru "independența Transnistriei și libera aderare a acesteia la Federația Rusă", iar 94,9% au votat împotriva "renunțării la suveranitatea RMN și aderarea acesteia la Republica Moldova".

Potrivit autorităților transnistrene, scrutinul a fost monitorizat de circa 130 de observatori internaționali din CSI, Europa Centrală și de Vest, inclusiv un grup de deputați ai Dumei de Stat a Federației Ruse. Aceștia au dat publicității niște concluzii finale comune în care au declarat că referendumul a fost desfășurat în conformitate cu legislația transnistreană, principiile și normele alegerilor democratice general acceptate.

SUA, UE, OSCE, Ucraina și alte state și organizații internaționale au declarat că nu recunosc referendumul sau rezultatele acestuia. Federația Rusă nu a recunoscut nici ea referendumul. Cu toate acestea, ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a declarat că scrutinul "a avut loc cu respectarea tuturor procedurilor, în mod democratic și deschis" și a chemat părțile să revină la masa negocierilor "în baza acordurilor atinse anterior".

Guvernul Republicii Moldova a dat publicității la 18 septembrie o declarație în care se afirmă că conducerea RM nu recunoaște referendumul transnistrean și nu va ține cont de acesta în procesul de reglementare a diferendului. Guvernul moldovean califică referendumul drept o modalitate de zădărnicire a procesului de reintegrare teritorială a țării, dar și o tentativă de "a conserva caracterul autoritar și criminal al puterii din regiune". În același timp, Cabinetul de miniștri de la Chișinău le mulțumește statelor și organizațiilor participante la procesul de reglementare politică pentru aderarea la principiul soluționării conflictului transnistrean cu respectarea suveranității și integrității teritoriale a RM.

După referendum liderul transnistrean, Igor Smirnov, a declarat că va demara o serie de reforme serioase, care vor presupune armonizarea legislației transnistrene cu cea a Federației Ruse în domeniile financiar, economic și fiscal și aderarea la zona rublei rusești. În plus, Smirnov a declarat că a trimis Sovietului Suprem o inițiativă legislativă de reformă a puterii de stat. Dacă și această reformă se va face după modelul Rusiei, se pare că aceasta va presupune consolidarea verticalei puterii și redistribuirea prerogativelor în favoarea "președintelui".

La 19 septembrie Smirnov a plecat la Moscova pentru consultații cu conducerea rusă. În cadrul unei conferințe de presă ținută la 21 septembrie la Moscova Smirnov a declarat că "Transnistria a depus actele pentru aderarea la Uniunea Rusia - Belarus", dar că "fiind o republică nerecunoscută, noi încă nu avem acest drept". Întrebat despre perspectivele aderării Transnistriei la Rusia, Smirnov a spus că "referendumul nu s-a referit la aderare, ci la independența republicii noastre". Potrivit acestuia, "se impune necesitatea creării propriului stat pentru a prezerva societatea transnistreană care s-a format pe parcursul secolelor".

Pe de altă parte, mai mulți deputați ai Dumei de Stat a Rusiei s-au pronunțat pentru recunoașterea diplomatică a Transnistriei și inițierea procedurii de aderare a acesteia la Rusia. În ședința plenară din 20 septembrie, vicespeakerul Vladimir Jirinovski a declarat că Rusia trebuie să respecte dorința locuitorilor Transnistriei de a obține recunoașterea internațională, iar fracțiunea "Rodina" a propus adoptarea unui apel al Dumei către Președintele rus în acest sens.

Între timp, în regiunea transnistreană a început campania pentru alegerile prezidențiale din 10 decembrie 2006. Pînă în prezent, cereri de înregistrare pentru cursa prezidențială au fost depuse la comisia electorală centrală a regiunii de doi candidați: redactorul ziarului "Novaia Gazeta" din Bender, Andrei Safonov, și deputatul Sovietului Suprem Piotr Tomaili. Igor Smirnov, "președinte" al Transnistriei pe parcursul a trei mandate consecutive, a fost înaintat în calitate de candidat pentru prezidențialele din decembrie de către colectivul de muncă al uzinei "Moldavkabel", iar ulterior și de partidul patriotic al Transnistriei condus de feciorul său, Oleg Smirnov. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Ambasadorul Vladimir Philipov, Reprezentant Special al Secretarului General al Consiliului Europei și-a încheiat misiunea la Chișinău, succesor al său fiind desemnat Ambasadorul Vladimir Ristovschi. La încheierea misiunii, Vladimir Philipov a apreciat înalt relațiile de colaborare și parteneriat stabilite cu autoritățile moldovenești, precum și condițiile de activitate create. Ambasadorul a menționat că în perioada mandatului său Moldova a înregistrat succese palpabile în toate domeniile de activitate și în special în domeniul apropierii de Uniunea Europeană. În cadrul întîlnirilor de rămas bun, Philipov și oficiali de la Chișinău au declarat că demararea negocierilor pentru încheierea procedurii de monitorizare a Republicii Moldova de către Consiliul Europei este preconizată pentru "perspectiva imediată de cooperare".

La întrevederea de rămas bun cu Vladimir Philipov, Primul-ministru al Moldovei a solicitat sprijinul Consiliului Europei pentru obținerea regimului Preferințelor Comerciale Asimetrice și semnarea unui Acord de Asociere la Uniunea Europeană. În cadrul întrevederii s-a convenit și asupra oportunității elaborării unui plan de acțiuni comun Republica Moldova - Consiliul Europei pentru anii 2007-2009.

În cadrul reuniunii din 27 septembrie, Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei (ambasadorii la CE) a continuat examinarea măsurilor de executare a Hotărîrii CEDO în cazul "Ilașcu și alții contra Republicii Moldova și Federației Ruse". Delegația Moldovei a informat Comitetul de Miniștri despre demersul ministrului moldovean al Justiției către omologul său rus și despre faptul că Ministerul Reintegrării a recepționat doar răspunsul Misiunii OSCE din Chișinău la apelurile lansate recent în acest sens. La solicitarea delegației Republicii Moldova, Secretariatul General al CE urmează să elaboreze o informație detaliată cu privire la acțiunile întreprinse de diverse state europene în conformitate cu prevederile celei de-a IV-a Rezoluții Interimare a Comitetului de Miniștri în cazul Ilașcu. Reprezentanții Federației Ruse s-au eschivat de la orice comentariu asupra subiectului în plenul reuniunii CM al CE.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

La ultima ședință a Consiliului miniștrilor de Externe ai UE s-a decis că pînă la finele anului curent urmează a fi elaborată o nouă strategie de comunicare în cadrul Politicii europene de vecinătate, care va fi adresată statelor din bazinul Mării Negre, inclusiv Republica Moldova. Decizia a fost luată la cererea delegației Greciei, care a solicitat UE să-și intensifice relațiile cu Organizația pentru Cooperare Economică la Marea Neagră (CEMN) și să dezvolte o politică mai amplă în regiunea Mării Negre.

Președintele Vladimir Voronin s-a întîlnit cu Reprezentantul Special al UE pentru Republica Moldova, Adriaan Jakobovits de Szeged, cu care a discutat problematica de actualitate a relațiilor cu UE. În special, au fost analizate eforturile pentru realizarea Planului de Acțiuni UE-RM, perspectiva dezvoltării dialogului după aderarea României și Bulgariei la UE, participarea Uniunii Europene în procesul de reintegrare teritorială a Moldovei. Interlocutorii s-au referit la necesitatea reluării cît mai grabnice a negocierilor privind reglementarea transnistreană, Vladimir Voronin accentuînd că acestea urmează să se bazeze pe Legea privind principiile de bază ale statutului regiunii, adoptată de Parlamentul Republicii Moldova în iulie 2005. A mai fost discutată și inițierea dialogului privind posibilitatea facilitării regimului de vize pentru cetățenii moldoveni, deschiderea la Chișinău a unui Centru comun de aplicare pentru vize în spațiul UE, obținerea pentru Moldova a Regimului Preferințelor Comerciale Asimetrice cu UE.

În cadrul reuniunii Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, Președinția finlandeză a Uniunii Europene a făcut o declarație vizavi de tergiversarea executării depline a Hotărîrii CEDO în cazul "Ilașcu și alții contra Republica Moldova și Federației Ruse". În declarație este reiterată poziția conform căreia toate deciziile CEDO trebuie implementate necondiționat de către părțile care au fost găsite vinovate de încălcarea Convenției europene a drepturilor omului. Statele respondente trebuie să întreprindă toate acțiunile necesare pentru a pune capăt detenției arbitrare a reclamanților și pentru asigurarea eliberării lor imediate. Se mai constată că "președinția rusă a Comitetului de Miniștri al CE este deja la jumătate de cale și neexecutarea deciziei CEDO continuă să umbrească această președinție, amenință serios credibilitatea sistemului de protecție a drepturilor omului al Consiliului Europei".

În cadrul unei ședințe de lucru prezidată de Prim-ministrul Moldovei, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a declarat că Uniunea Europeană a acceptat inițierea dialogului cu Chișinăul la subiectul posibilității facilitării regimului de vize pentru cetățenii moldoveni. În același context se înscrie și promisiunea Comisiei Europene de a deschide în Moldova un Centru Comun European pentru vize.

Președinția UE a difuzat o declarație privind "referendumul" care a avut loc în regiunea transnistreană a Republicii Moldova la 17 septembrie 2006. Conform documentului, Uniunea Europeană conștientizează că "referendumul" din regiunea transnistreană contravine suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova recunoscute internațional, iar situația în Transnistria nu permite libera exprimare a opiniei de către populație. UE reiterează că nu recunoaște nici "referendumul" și nici rezultatele acestuia, chemînd mediatorii și observatorii în procesul de negocieri 5+2 condus de OSCE să facă declarații publice în acest sens, iar părțile să revină imediat la masa de negocieri în formatul 5+2 și să lucreze asupra soluționării rapide și transparente a conflictului transnistrean.

În cadrul vizitei oficiale a reprezentanților Parlamentului Moldovei la Bruxelles, s-a convenit să fie extins formatul de comunicare și dialog cu Parlamentul European. Declarația a fost făcută de speakerul moldovean Marian Lupu, care a informat că dialogul va presupune vizite periodice ale deputaților moldoveni la structurile europene, fiind inițiată o comunicare intensă cu reprezentanții celor mai importante grupuri politice ale Parlamentului European, în special cu cel al Partidului Popular European, al socialiștilor și liberalilor.

După încheierea celei de a treia reuniuni a Misiunii UE de asistență la hotarul moldo-ucrainean, ambasadorul Jan Boag, șeful Delegației Comisiei Europene în Ucraina și Belarus, a declarat că produsele alimentare și alte mărfuri de consum intră liber pe teritoriul regiunii transnistrene a Moldovei și nu există piedici administrative sau de altă natură la importul mărfurilor în această regiune. Consiliul coordonator al Misiunii a aprobat prima parte a proiectului finanțat de UE - BOMMOLUK (Îmbunătățirea controlului de grăniceri la hotarul moldo-ucrainean), proiect estimat la 9 milioane euro.

În cadrul unui seminar desfășurat pe 29 septembrie la Chișinău, a avut loc lansarea oficială a proiectului TACIS "Suport Întreprinderilor Mici și Mijlocii /ÎMM/ în Zona Rurală a Republicii Moldova", finanțat de UE. Obiectivul principal al proiectului este de a susține dezvoltarea rurală și implementarea SCERS în Moldova, prin stimularea creșterii întreprinderilor mici și mijlocii în zona rurală și prin consolidarea contribuției acestora la Produsul Intern Brut, comerț, crearea locurilor de muncă. Proiectul va consta în asistența acordată Guvernului Moldovei la crearea unui cadru politic, instituțional, legal și de reglementare, susținut prin intermediul dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii în zona rurală. Valoarea proiectului este de 1,9 milioane Euro.

Republica Moldova - România

În perioada 25-26 septembrie Președintele Senatului României, Nicolae Văcăroiu, a întreprins o vizită oficială în Republica Moldova, în cadrul căreia a avut întrevederi cu speakerul Parlamentului, Primul-ministru, Președintele țării și alți demnitari de rang înalt. La întîlniri Nicolae Văcăroiu a declarat că România dorește ca Republica Moldova să o urmeze cît mai curînd pe calea integrării europene, iar scopul principal al vizitei sale la Chișinău constă în a revitaliza relațiile interparlamentare dintre cele două state și a imprima acestora un salt calitativ nou. Potrivit Președintelui Senatului, relațiile respective nu au fost la înălțimea așteptărilor și acum trebuie relansate mai dinamic, pentru binele cetățenilor celor două țări.

În discursul rostit cu prilejul primirii premiului Konrad Adenauer, Președintele României Traian Băsescu a declarat că "Europa nu va fi întreagă pînă cînd Balcanii de Vest și Republica Moldova nu vor deveni parte a Uniunii Europene". În cadrul UE, România va pleda pentru continuarea transformărilor geopolitice, adoptarea Constituției UE, aderarea Republicii Moldova și a țărilor din peninsula Balcanică la Uniunea Europeană, în perspectiva de termen mediu, a declarat Președintele României, Traian Băsescu, într-un interviu acordat postului de televiziune "EuroNews". Șeful statului român a subliniat că prin aderarea României și Bulgariei, Uniunea Europeană se va extinde, pentru prima dată, spre bazinul Mării Negre, se va apropia de această regiune și va trebui să participe la rezolvarea problemelor cu care se confruntă ea. Printre problemele regiunii sunt nominalizate 4 conflicte înghețate din bazinul Mării Negre, care reprezintă un focar de instabilitate, generează trafic ilegal cu arme și droguri.

În interviul acordat postului "Radio Libertatea", Președintele României, Traian Băsescu, a declarat că aderarea României la UE nu trebuie sa creeze impedimente în libera circulație a cetățenilor Republicii Moldova și a românilor din alte țări. România va discuta cu UE eventualele soluții pentru această problemă, pentru ca românilor din alte țări sa nu li se pună piedici de circulație și de intrare în Patria-mamă. Băsescu a regretat faptul că România s-a retras anterior din numărul mediatorilor procesului de rezolvare a problemei transnistrene, dar va participa, alături de UE, la monitorizarea documentelor, propunerilor și a întregului proces de reglementare transnistreană.

Ministrul român de Externe, Mihai Răzvan Ungureanu, a reiterat că în Transnistria există un regim nelegiuit, sprijinit din greu de trupe bine înarmate, implicat în contrabandă, trafic ilegal de mărfuri și în încălcarea drepturilor omului. Este un regim "gata să-i șantajeze pe vecini și guvernul legitim al Republicii Moldova cu armele și muniția de care dispune, un regim care parodiază în mod cinic democrația, organizînd referendumuri ilegale", a afirmat Mihai Răzvan Ungureanu. Conform altor declarații ale ministrului român de Externe, după aderarea României la UE, legăturile cu Republica Moldova vor fi mai strînse. Ungureanu speră că "șansa de prosperitate pe care o oferă România să fie valorificată", iar de la autoritățile Moldovei se așteaptă "la mai multă substanță în angajamentele politice față de București". Ministrul de Externe a mai amintit că România a fost principalul furnizor de ajutoare economice pentru Republica Moldova, valoarea însumată a ajutoarelor economice acordate în 16 ani de zile constituind circa 114 milioane de dolari.

Patru cetățeni moldoveni care intenționau să treacă ilegal frontiera României cu Ungaria pentru a ajunge în Occident, au fost reținuți de polițiștii români. Celor patru moldoveni li s-au întocmit actele premergătoare intentării acțiunii de urmărire penală pentru tentativă de trecere ilegală a frontierei de stat a României.

Republica Moldova - Federația Rusă

Trei fracțiuni din Duma de stat a Federației Ruse, deținînd circa 20% de mandate, cer inițierea procedurii diplomatice de recunoaștere a independenței autoproclamatei republici moldovenești nistrene. Potrivit presei ruse, proiectul a fost prezentat de fracțiunile "Rodina", "Narodnaia Volea" și Partidul Liberal Democrat. Este cerută stabilirea unei legături aeriene directe între Moscova și Tiraspol, deschiderea unui consulat al Rusiei în regiunea transnistreană.

La o conferință de presă ținută în cadrul vizitei Președintelui Federației Ruse la Paris, Vladimir Putin a declarat că nu știa despre vizita lui Igor Smirnov la Moscova, iar referendumul din Transnistria trebuie privit prin prisma principiului integrității teritoriale a Republicii Moldova, pe care Federația Rusă o recunoaște.

În cadrul lucrărilor sesiunii Adunării Generale a ONU, ministrul de Externe al Rusiei a fost întrebat despre reacțiile Moscovei asupra discutării problemei conflictelor înghețate în spațiul postsovietic. Serghei Lavrov a răspuns că consideră această intenție drept "politizare a problemei", iar ONU nu este forul pentru discutarea conflictelor menționate. Lavrov consideră că inițiatorii discuțiilor "urmăresc scopuri propagandistice și nu sînt interesați în funcționarea formatului existent de negociere".

Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene solicită Federației Ruse să închidă oficiul de prelucrare a actelor pentru primirea cetățeniei ruse. Reprezentanța Moldovei la OSCE a informat Consiliul Permanent al organizației despre acțiunile autorităților ruse, pe care le consideră neconforme.

Deși a anunțat că va începe inspectarea întreprinderilor vinicole din Moldova la începutul lunii octombrie, Serviciul fitosanitar rus Rospotrebnadzor nu a întreprins careva acțiuni de pregătire în acest sens. Recent însă, șeful Rospotrebnadzor Ghenadi Onișcenco a declarat că pentru produsele vinicole moldovenești "calea pe piața rusă este practic închisă". Onișcenco consideră că autoritățile Moldovei "încearcă să privească problema sub aspect politic și acest lucru duce situația în impas total".

Ministrul Finanțelor al Republicii Moldova a avut o întrevedere cu omologul său din Federația Rusă, în cadrul căreia s-a ajuns la o înțelegere prealabilă privind restructurarea unor datorii ale Moldovei față de Federația Rusă. Întîlnirea a avut loc în Singapore, unde cei doi oficiali au participat la adunarea anuală a FMI și Băncii Mondiale. Conform ministrului moldovean, s-a ajuns la o înțelegere privind reeșalonarea unor datorii față de Rusia, constînd din arierate acumulate pe lîngă datoria de bază - restructurarea dobînzilor la creditele acordate de Moscova, după ce datoria de bază a fost reeșalonată prin intermediul Clubului Creditorilor de la Paris.

Moldova în lume

Statele Unite ale Americii califică acțiunile Moscovei de eliberare a pașapoartelor rusești locuitorilor din stînga Nistrului în regim facilitar, precum și decizia de a simplifica procedura de acordare a cetățeniei ruse anumitor locuitori ai regiunii transnistrene drept acte care amenință să submineze suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova. Declarația a fost făcută de Ambasadorul SUA la OSCE, Julie Finley, în cadrul Consiliului Permanent al OSCE de la Viena. Finley a menționat că aceste acțiuni ale Moscovei contravin voinței autorităților constituționale ale Republicii Moldova. Finley a cerut repetat Rusiei să-și îndeplinească angajamentele asumate de evacuare a munițiilor și trupele sale de pe teritoriul Republicii Moldova și a cerut guvernului rus să anunțe autoritățile transnistrene imediat și în mod public despre nerecunoașterea referendumului și blamarea declarațiilor despre anexarea Transnistriei la Federația Rusa.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Demersul GUAM și eventualele implicații
Igor Boțan, 30 septembrie 2006

În cadrul summit-ului GUAM de la Kiev din 22 mai 2006 s-a decis oficializarea acestei organizații regionale și stabilirea priorităților, printre care - soluționarea conflictelor separatiste de pe teritoriile statelor membre»»»


Liberalizarea economiei: între mit și realitate
Iurie Gotișan, 30 septembrie 2006

Noul ministru al Economiei a declarat la ceremonia de instaurare în funcție că principiul de bază de care se va conduce în exercitarea funcției este aplicarea în practică a strategiilor existente, dar și continuarea liberalizării economiei»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect