Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. V, nr. 89, 1–16 februarie 2007
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Problema transnistreană
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
1.1. Numiri
Valeriu Gurbulea a fost numit în funcția de Procuror General, cu votul majorității deputaților în Parlament. La discutarea candidaturii propuse, deputații de opoziție au remarcat anumite acțiuni tendențioase întreprinse de candidat în funcțiile deținute anterior (procuror, secretar al Consiliului Suprem de Securitate, prim vice procuror general). Gurbulea a negat că anumite dosare ar fi intentate din motive politice, precum și implicarea sa în persecutarea unor oponenți ai guvernării Referitor la reformarea procuraturii, Gurbulea a declarat că această instituție este în general reformată și a rămas doar problema determinării locului ei în cadrul magistraturii. Despre cazurile de rezonanță în care Moldova a fost condamnată de CEDO, noul Procuror General a declarat că CEDO nu a constatat abuzuri la intentarea dosarelor, sancțiunile fiind aplicate pentru încălcarea drepturilor omului (condițiile de detenție, tratament degradant), fără examinarea fondului cauzei.
Prin hotărîre a Parlamentului au fost numiți primii membri ai Consiliul Administrativ al Agenției Naționale pentru protecția concurenței, în următoarea componență[1]:
- Viorica CĂRARE – Director general al Agenției, președinte al Consiliului administrativ, pe un termen de 5 ani;
- Ion ECHIM – adjunct al Directorului general al Agenției, membru al Consiliului administrativ, pe un termen de 5 ani;
- Eugen GLADII – adjunct al Directorului general al Agenției, membru al Consiliului administrativ, pe un termen de 5 ani.
Deși a fost inclus în ordinea de zi și supus unor dezbateri îndelungate, proiectului hotărîrii despre numirea unor judecători la Curtea Supremă de Justiție (N.Budăi, S.Caitaz, E.Zinenco) așa și nu a fost adoptat. Discuții controversate au generat obiecțiile expuse de Președintele Comisiei juridice, pentru numiri și imunități, referitor la calitățile unora dintre candidați și existența unor hotărîri ale CEDO care condamnă Moldova, inclusiv și pentru decizii emise de unul dintre judecătorii propuși spre avansare. Deputații din fracțiunile de opoziție au remarcat că majoritatea parlamentară apreciază candidații și sub aspect politic, președintele fracțiunii PPCD declarînd chiar că aceste tentative și atitudini ale majorității afectează consensul politic parlamentar.
1.2. Acte legislative
Legea cu privire la protecția datelor cu caracter personal. În baza acestei legi va fi creat un Centru național independent pentru protecția datelor cu caracter personal (inițial Guvernul propunea ca funcțiile respective să le exercite avocații parlamentari), care va supraveghea ca prelucrarea informațiilor cu caracter personal să fie conformă cerințelor legii. Noua lege reglementează condițiile de colectare a informației, păstrare, prelucrare și utilizare a datelor cu caracter personal și are drept scop garantarea protecției dreptului persoanelor fizice la viața privată.
Legea cu privire la profilaxia infecției HIV/SIDA. Legea stabilește baza juridică a acțiunilor înfăptuite pentru profilaxia răspîndirii infecției HIV/SIDA prin reducerea cazurilor noi de infectare, stoparea creșterii exponențiale a epidemiei și reducerea impactului acesteia, asigurarea asistenței medicale și socio-psihologice persoanelor care trăiesc cu HIV/SIDA, membrilor familiilor lor, garantarea respectării drepturilor acestora. La dezbaterea proiectului în prima lectură și ulterior au fost expuse mai multe obiecții, inclusiv din partea societății civile, a grupurilor religioase. Propunerile oportune au fost luate în considerație la definitivarea legii.
Legea privind modificarea Legii cu privire la actele de stare civilă. Prin modificarea operată, sfera de candidați la funcția de șef al serviciului de stare civilă a fost extinsă: anterior era necesară vechime în funcție în domeniul respectiv (în organele de stare civilă), prin modificare s-a propus însă să fie suficientă doar vechimea "în serviciul public". Proiectul a fost inițiat de deputați ai fracțiunii majoritare și în cadrul dezbaterii lui, reprezentanții opoziției au menționat că modificările sînt operate din interese lobbyste, în favoarea unor persoane din administrația teritorială care ar pretinde la ocuparea respectivelor funcții.
Proiectul legii privind activitatea de audit. Sînt propuse prevederi referitoare la organizarea activității de audit, drepturile, obligațiile și răspunderea părților implicate, necesitatea elaborării fiind determinată de ajustarea activității de audit la cerințele practicii și reglementărilor internaționale (controlul calității lucrărilor de audit, asigurarea activității, ținerea registrelor ofertanților, constituirea Consiliului de supraveghere a activității de audit etc.).
Proiectul legii cu privire la societățile cu răspundere limitată. Documentul aprobat în prima lectură propune reglementarea modului de constituire, de funcționare, particularitățile de reorganizare și modul de lichidare a societăților cu răspundere limitată. Prevederi esențiale vizează numărul de fondatori și capitalul social minim necesar pentru fondare (30 mii lei față de 5400 lei în prezent).
Proiectul legii privind securitatea aeronautică. Se propune reglementarea raporturilor sociale ce țin de securitatea și protejarea pasagerilor, echipajelor, personalului aeronautic, populației, aeronavelor, instalațiilor și serviciilor aeroporturilor care deservesc aviația civilă de actele de intervenție ilicită, în scopul asigurării securității aeronautice prin instituirea unui ansamblu de măsuri legate de protecția aviației civile împotriva actelor de intervenție ilicită. În cadrul dezbaterilor, mai mulți din opoziție au criticat activitatea Administrației de Stat a Aviației Civile (politica de cadre, instruirea, management financiar deficient, conflicte cu operatori și administrații străine). Și deputați din fracțiunea majoritară au acuzat ASAC de încercări de a-și extinde controlul în sfere unde nu ar avea competențe (securitate, control, combaterea actelor violente).
Proiectul legii cu privire la rețeaua ecologică națională. Documentul propune cadrul juridic pentru crearea și dezvoltarea rețelei ecologice naționale, ca parte integrantă a rețelei ecologice paneuropene, stabilirea regimului de protecție și utilizare a elementelor funcționale ale rețelei ecologice naționale, competențele și obligațiile autorităților administrației publice în acest domeniu.
Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative referitoare la activitatea farmaceutică. În Legea cu privire la activitatea farmaceutică și Codul cu privire la contravențiile administrative se propune includerea prevederilor referitoare la:
- Nomenclatorul de stat al medicamentelor și Clasificatorul medicamentelor utilizat în diverse sisteme informaționale automatizate;
- practicarea activității farmaceutice în baza sistemului informațional automatizat de evidență a circulației medicamentelor;
- elaborarea și implementarea sistemelor informaționale automatizate ce asigură plasarea pe piața farmaceutică doar a medicamentelor supuse controlului calității și fabricate sau importate în mod legal;
- obligația tuturor întreprinderilor și instituțiilor farmaceutice, indiferent de forma organizatorico-juridică, tipul de proprietate și subordonare, să distribuie medicamente numai cu condiția reflectării circuitului în sistemul informațional automatizat de evidență cantitativ;
- sancționarea (cu amendă de la 1000 la 20 mii de lei) practicării activității farmaceutice în absența sistemului informațional automatizat de evidență a circulației medicamentelor, exploatarea incompletă sau/și incorectă a acestui sistem automatizat, aplicarea modificărilor voluntare, neprezentarea în termenele stabilite a dărilor de seamă respective, eliberarea sau/și prezența în stoc a medicamentelor fără fîșie latentă.
1.3. Control parlamentar. Declarații.
Întrebări și Interpelări
Viceministrul economiei și comerțului a informat Parlamentul despre implementarea Legii privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar. Guvernul va propune în 2007 majorarea salariilor pe trepte, în acest scop fiind necesare circa 338 milioane de lei. La finele anului curent, salariile diferitor categorii urmează să crească între 25–50%.
Deputatul AMN Anatol Onceanu a sesizat Procuratura Generală și CCCEC să verifice legalitatea privatizării posturilor Antena C și Euro TV, "capacitățile financiare ale noilor proprietari pentru îndeplinirea condițiilor contractuale, proveniența resurselor financiare, situația legală și fiscală a persoanelor respective, garanții financiari ai acestora".
Deputatul PCRM Elena Bodnarenco a cerut Procuratura generală să examineze legalitatea mitingului provocat de deputatul Dumitru Braghiș în orașul Soroca.
Deputatul AMN Valeriu Cosarciuc a cerut Primului-ministru să elucideze aspectele legate de prețurile aplicate la gazificarea gospodăriilor casnice și metodologie formării lor.
Deputatul PSL Igor Clipii a cerut Primului-ministru informații despre criteriile metodologice de calculare a devizelor de cheltuieili în cadrul lucrărilor efectuate din banii publici, cum sînt selectați proiectanții și ce mecanisme de control aplică Guvernul. Clipii a invocat în acest sens declarațiile șefului Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului, Igor Semenovker, referitoare la încălcările și delapidările admise de factori responsabili și antreprenori.
Deputatul Valentia Cușnir a cerut Guvernului explicații privind măsurile concrete întreprinse pentru redresarea situației din sectorul vitivinicol și deblocarea situației de criză. Prin altă interpelare adresată Procuraturii generale, deputatul Cușnir a cerut prezentarea informației despre anchetarea cazului dispariției în anul 2002 a lui Vlad Cubreacov.
Deputatul Zoia Jalbă a solicitat Guvernului să prezinte temeiul legal al deposedării Facultății de medicină veterinară de blocul de studii, în legătură cu amplasarea în acest sediu a Institutului Național al Justiției.
Deputatul PPCD Ștefan Secăreanu a cerut Guvernului să prezinte informații despre implementarea modificărilor efectuate în Legea privind reabilitarea victimelor represiunilor politice. Conform informațiilor invocate de Secăreanu, procesul de restituire a proprietății și de compensare a valorii acesteia continuă să fie tergiversat de către autoritățile centrale și locale.
Declarații
În discursul de debut al sesiunii de primăvară-vară, spicherul Parlamentului a trasat sarcinile din activitatea legiuitorilor:
- la compartimentul socio-economic: urgentarea implementării Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar; adoptarea legislației privind redirecționarea prestațiilor sociale către grupurile cele mai vulnerabile ale societății; reformarea sistemului de protecție a copilului; noua lege a privatizării; politica fiscală pentru anul 2008; crearea și funcționarea așa-numitului "megaregulator" al sectorului financiar extra-bancar; pachetul de inițiative prezidențiale direcționate spre liberalizarea economiei (punerea în aplicare a Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător (Legea "Ghilotina-2"); instituirea Comisiei speciale pentru optimizarea cadrului juridic de reglementare a activității de întreprinzător);
- îndeplinirea recomandărilor Consiliului Europei: pachetul de legi ce vizează reforma judiciară (Legea privind statutul și modul de organizare a activității grefierilor instanțelor judecătorești, Legea cu privire la Procuratură, pachetul de amendamente la Codul contravențiilor administrative); Legea cu privire la partidele politice; următorul pachet de amendamente ce vizează reforma finanțelor publice locale în baza principiului descentralizării și consolidării autonomiei locale; examinarea proiectului Codului Educației;
- continuarea realizării prevederilor Planului de Acțiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană: respectarea angajamentelor fixate în Programul legislativ pentru anii 2005–2009; continuarea cooperării cu Adunarea Populară a UAT Găgăuzia (armonizarea și conformarea legislației locale cu cadrul național);
- consolidarea parteneriatului public-privat: inventarierea cadrului juridic național, în cooperare cu partenerii din sectorul asociativ, identificarea donatorilor pentru a lansa proiectul;
- procedurile derivate din inițiativa șefului statului și lansarea funcționării plenare a mecanismului expertizei anti-corupție a legislației;
- controlul parlamentar.
Fracțiunea AMN a lansat în cadrul ședințelor plenare cîteva declarații, referitoare la:
- "subminarea bunăstării poporului de către coaliția aflată la conducerea țării" (suspendarea aplicării unor majorări salariale pentru angajații din sectorul bugetar);
- situația social-economică precară din Republica Moldova;
- "utilizarea Consiliului Suprem de Securitate pentru uzurparea Puterii" (stabilirea prin deciziile CSS a unor indicații directe autorităților statului);
- dezacordul cu majorarea prețurilor și tarifelor la gaze pentru cetățeni.
Deputatul PSL Igor Clipii a dat citire uni declarații referitoare la situația corupției în Republica Moldova și a cerut inițierea audierilor parlamentare, precum și înființarea unei comisii parlamentare de anchetă pentru verificarea faptelor de delapidare a banilor publici și sustragere a banilor de la populație, invocate de directorul Agenției Construcții și Dezvoltarea Teritoriului, Igor Semenovker.
Guvern
2.1. Numiri. Remanieri
Grigore Belostecinic a fost reconfirmat de Guvern în funcția de rector al Academiei de Studii Economice din Moldova.
2.2. Hotărîri
Hotărîrea privind crearea Centrului de armonizare a legislasției conform criteriilor Uniunii Europene. Centrul creat în subordinea Ministerușlui Justiției, va expertiza proiectele de acte legislative și normative, va monitoriza ca legislația națională să corespundă criteriilor stabilite de acquis-ul comunitar. Pentru finanțarea activității centrului în anul 2007, din fondul de rezervă al Guvernului vor fi alocate 1,2 mln lei.
Hotărîrea privind aprobarea Programului Național de asigurare a securității ecologice pentru anii 2007–2015. Conform documentului, în 2007 va începe modernizarea sistemului național de monitorizare a calității aerului atmosferic, elaborarea regulamentului cu privire la calitatea apelor de suprafață și a normelor pentru apele uzate, vor fi elaborate proiectele de legi cu privire la salubrizarea localităților țării, cu privire la deșeurile periculoase, despre managementul substanțelor chimice. Autoritățile centrale și locale urmează să aprobe planuri departamentale și locale de asigurare a securității ecologice și să prezinte periodic Ministerului Ecologiei și Resurselor Naturale informații despre implementarea Programului național.
Hotărîrea cu privire la unele măsuri suplimentare de reglementare a circulației armelor de foc și munițiilor. Se permite autorizarea de către organele de poliție a deținerii, vînzării, păstrării, portului și transportării armelor de foc și munițiilor din posesia ilegală a cetățenilor care le-au predat benevol organelor afacerilor interne. MAI urmează să stabilească procedura de recepționare, examinare și autorizare a armelor și munițiilor predate benevol din posesia ilegală.
Hotărîrea cu privire la Comisia pentru selectarea candidaților la postul de judecător la CEDO. Comisia constituită din 14 persoane este condusă de Ministrul Justiției și urmează să efectueze selectarea candidaților în conformitate cu o recomandare specială a Adunării Parlamentare a CE, pînă la 9 martie 2007. Trei candidaturi selectate vor fi prezentate Guvernului pentru decizia internă finală, iar ulterior, candidatura desemnată de Guvern trebuie să fie acceptată de APCE. Mandatul actualului judecător al RM la CEDOP expiră în octombrie 2007.
Hotărîrea pentru aprobarea Programului privind repartizarea mijloacelor Fondului rutier în anul 2007. Pentru organizațiile de antrepriză antrenate în realizarea programului sînt stabilite plafoane maxime de rentabilitate în mărime de 10% pentru lucrările de întreținere și de 7% pentru lucrările de reparație.
Hotărîrea cu privire la aprobarea Strategiei de reformă a cadrului de reglementare de stat a activității de întreprinzător[2]. Este aprobată Strategia conținînd cîteva secțiuni (descrierea situației actuale; necesitățile abordării; perfecționarea sistemului de dirijare; asigurarea calității noilor reglementări și îmbunătățirea celor existente; principiile reformei de reglementare; scopurile și obiectivele reformei; rezultatele scontate; eventualele riscuri; monitorizarea implementării). De asemenea, este aprobat și un plan de măsuri pentru implementarea Strategiei. Autoritățile centrale urmează să includă în planurile lor de activitate acțiunile necesare pentru realizarea strategiei și să prezinte rapoarte periodice despre executarea măsurilor stabilite.
Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:
- cu privire la conflictul de interese;
- pentru modificarea legii privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar (majorarea treptată a salariilor pentru unii angajați bugetari).
2.3. Ședințe. Decizii. Declarații
Preocupări continui pentru comerțul interior
La o ședință de lucru prezidată de Primul ministru au fost prezentate rapoarte despre situația în sfera comerțului intern, măsurile întreprinse de factorii responsabili. Primul-ministru a apreciat nesatisfăcător situația în domeniu, menționînd că pe piața internă deocamdată nu este creat un sistem eficient de comerț, nu sînt apărate integral drepturile consumatorilor, nu sînt create condiții adecvate de lucru pentru comercianți, nu este asigurată circulația transparentă a banilor. În acest sens, șeful executivului a salutat acțiunile întreprinse de Ministerul Economiei în vederea implementării reformei în sistemul de comerț, reformei regulatorii, precum și de simplificare a modalității de evidență contabilă. Ministerului Sănătății i s-a cerut elaborarea unui plan de acțiuni de apărare a drepturilor consumatorilor și implementarea unei metodologii noi de monitorizare a activităților în domeniul comerțului interior. Vasile Tarlev a accentuat și necesitatea minimalizării numărului de controale efectuate asupra agenților economici, dar cu înăsprirea pedepselor aplicate în cazurile de încălcare a legislației. Proiectul de lege cu privire la comerțul interior urmează a fi consultat cu toți factorii implicați în proces, inclusiv societatea civilă.
Întrevedere cu reprezentanții Asociației Investitorilor Străini din Moldova
Întrevederea Primului-ministru cu reprezentanții Asociației s-a axat pe teme ce vizează îmbunătățirea climatului investițional, privind măsurile ce se impun întru atragerea unui flux sporit de investiții în economia națională. Investitorii consideră că dialogul între administrația publică centrală și comunitatea de afaceri a avansat foarte mult pe parcursul ultimilor ani, grație cărui fapt s-a reușit soluționarea mai multor probleme cu care se confruntau anterior oamenii de afaceri. În special, a fost evidențiată pozitiv simplificarea sistemului de impozitare prin diminuarea poverii fiscale, perfecționarea legislației, stabilitatea și previzibilitatea politicilor fiscale și monetare, reforma regulatorie. În context, Prim-ministrul a optat pentru elaborarea în comun a unui plan de acțiuni, ce ar include un pachet de măsuri coordonate și a anunțat despre elaborarea unui Program de eradicare a corupției în organele publice.
Președinție
3.1. Decrete
Dumitru Diacov, președintele Partidului Democrat din Moldova și al fracțiunii parlamentare a aceleiași formațiuni, a fost decorat cu "Ordinul de Onoare", pentru munca îndelungată și prodigioasa în organele supreme de stat, contribuție substanțială la perfecționarea legislației, activitate organizatorică și obștească intensă.
Prin decret prezidențial, judecătorilor Curții Supreme de Justiție Sergiu Furdui și Sveatoslav Moldovan, le-a fost conferit gradul superior de calificare a judecătorului.
3.2. Ședințe. Decizii. Declarații
Elaborarea Planului Național de Dezvoltare
Șeful statului a prezidat o ședință dedicată elaborării Planului Național de Dezvoltare (PND) pe anii 2008–2011, în cadrul căreia a fost prezentat proiectul conceptului și structura documentului. Potrivit proiectului, PND se propune a fi elaborat în baza a cinci priorități strategice:
- consolidarea unui stat democratic modern, bazat pe principiul supremației legii;
- reglementarea conflictului transnistrean și reintegrarea țării;
- sporirea competitivității economiei naționale;
- dezvoltarea resurselor umane, încadrarea în cîmpul muncii și promovarea incluziunii sociale;
- dezvoltarea regională.
Viitoarea structură a Planului va cuprinde strategia de dezvoltare propriu-zisă și planul de acțiuni, ce urmează să fie elaborat în conformitate cu Cadrul de cheltuieli pe termen mediu și reactualizat anual în corespundere cu legea bugetului pentru anul respectiv. Perioada de elaborare va cuprinde trei etape: pînă în luna martie 2007 urmează să fie determinat conceptul documentului; în aprilie-august urmează a fi întocmit planul detaliat de acțiuni; în august – octombrie se preconizează desfășurarea dezbaterilor publice, după care planul va fi aprobat de Guvern și de Parlament.
Președintele țării a evidențiat rolul important al societății civile în elaborarea planului, accentuînd necesitatea atribuirii unei transparențe maxime acestui proces și a chemat structurile guvernamentale implicate în întocmirea Planului să manifeste o receptivitate sporită în comunicarea cu societatea civilă și să asigure un proces participativ bine structurat. În opinia lui Vladimir Voronin, documentul trebuie să fie de o asemenea calitate, încît să fie sprijinit de întreaga societate, nu trebuie să fie un plan doar al puterii, ci unul care aparține majorității societății, care va participa activ la realizarea lui, oricare ar fi viziunile politice împărtășite.
Participare la Conferința anuală a judecătorilor
În discursul rostit la Conferință, Președintele Republicii Moldova a subliniat faptul că reforma din ultimii ani a demonstrat atît voința, cît și capacitatea instituțiilor justiției de a schimba în bine modul de organizare, de finanțare și de funcționare a instanțelor de judecată. Vladimir Voronin a expus o serie de atitudini față de sistemul judecătoresc:
- urmărirea evoluției practicii judiciare, care are o importanță deosebită pentru asigurarea aplicării actelor normative în mod unitar și conform jurisprudenței CEDO;
- eliberarea din funcție în ultimii 6 ani a peste 70 de judecători a fost făcută întru respectarea exigențelor înaintate față de persoanele care au calitatea de judecător și combaterea corupției, iar pe viitor, exigențele înaintate față de candidați și judecătorii în funcție vor crește;
- înregistrarea audio sau video a ședințelor publice de judecată va asigura o mai bună transparență și va mobiliza judecătorii să fie mai exigenți, să respecte cu mai multă strictețe normele de etică și de procedură;
- nu este acceptată culpabilizarea întregului corp judecătoresc pentru greșelile sau pentru conduita necorespunzătoare și dăunătoare a unor judecători, fiecare candidat va fi tratat de șeful statului cu obiectivitatea, imparțialitatea și exigența prescrise de lege;
- este necesară îmbunătățirea imaginii judecătorului și a justiției în ansamblu;
- sistemul judecătoresc trebuie să învețe regulile democratice ale dialogului cu celelalte puteri în stat, deoarece Președintele țării, executivul și legislativul au un fundament politic și dependent de percepțiile populației care îi formează electoratul.
Preocupări continui pentru situația din domeniul farmaceutic
Vladimir Voronin a convocat o ședință la tema situației create în sistemul farmaceutic din țară, în cursul căreia au fost evidențiate problemele existente în domeniul farmaceutic și stabilite obiectivele pentru anul 2007. În informațiile prezentate au fost menționate rezultate pozitive, ca urmare a reformelor promovate în sfera farmaceutică: normalizarea situației pe piața internă de medicamente, înăsprirea controlului asupra importului produselor medicamentoase și asupra calității acestora, inclusiv prin introducerea sistemului informațional automatizat în domeniu. Șeful statului a îndemnat responsabilii din cadrul Guvernului să continue acțiunile inițiate, stăruind, în particular, asupra necesității intensificării eforturilor în direcția implementării sistemului informațional automatizat, perfecționării mecanismelor de organizare a achizițiilor publice de medicamente, reorganizării sistemului existent de farmacii și creării unei rețele de farmacii, independente de instituțiile medico-sanitare publice. Printre sarcinile prioritare au fost numite și perfecționarea mecanismului de formare a prețurilor la medicamente, optimizarea sortimentului de medicamente prezente pe piața internă și asigurarea calității adecvate a acestora. A fost solicitată și aplicarea unor măsuri operative în vederea relansării industriei autohtone farmaceutice, prind dezvoltarea SA "Farmaco", realizarea unui proiect investițional privind organizarea producerii în țară a medicamentelor de primă necesitate. Președintele țării a subliniat necesitatea perfecționării legislației vizînd sfera farmaceutică, privitor procesul de acreditare și licențiere a instituțiilor farmaceutice din țară.
Facilitarea racordării la gaze
Statul va finanța racordarea la conducta de gaze naturale a locuințelor invalizilor, participanților la război, la conflicte armate, la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl, medicilor, profesorilor și specialiștilor din diferite ramuri de activitate din localitățile rurale ale țării. Declarația a fost făcută de Președintele Republicii Moldova, în cadrul unei ședințe cu președinții de raioane, la care a fost analizată implementarea Programului național "Satul Moldovenesc" în ultimii doi ani. Vladimir Voronin a solicitat Guvernului să elaboreze, în termen de cinci zile, metodologia de reglementare a prețurilor pentru elaborarea proiectelor și construcția gazoductelor în localitățile republicii, deoarece, în prezent antreprenorii folosesc prețuri exagerate pentru efectuarea acestor lucrări și ele ar trebui reglementate de conducerea statului.
Atenție continuă dezvoltării municipiului Chișinău
La ședința consacrată dezvoltării social-economice a municipiului Chișinău au a fost efectuată o totalizare a activităților de dezvoltare a capitalei în anul 2006 și examinate proiectele care urmează a fi realizate în anul 2007. Șeful statului a apreciat lucrările efectuate în scopul modernizării municipiului Chișinău și a subliniat necesitatea continuării procesului de înnoire a municipiului în ritm susținut, cu acordarea unei atenții deosebite calității lucrărilor de reconstrucție. Referindu-se la sarcinile stipulate în Programul de dezvoltare a municipiului Chișinău pentru anul 2007, Vladimir Voronin s-a pronunțat pentru elaborarea, în termen restrîns, a unui plan de măsuri care urmează a fi întreprinse în scopul realizării acestui document. Printre priorități au fost menționate:
- reconstrucției zonei de agrement "Valea Morilor";
- proiectarea și reconstrucția Stadionul Republican;
- reconstrucția bulevardului "Dimitrie Cantemir" (crearea în cadrul autorităților municipale, a unei subdiviziuni abilitate cu funcția de coordonare a tuturor acțiunilor ce țin de modernizarea bulevardului);
- intensificarea construcției de locuințe prin metoda ipotecară, a acțiunilor de renovare a blocurilor locative existente și de expertizare și proiectare a reconstrucției spațiului locativ vechi etc.
Asambleea Academiei de Științe
Participînd la adunarea anuală a forului științific, Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune, principalele idei sintetizate rezumîndu-se la următoarele:
- autoorganizarea cercetătorilor, mecanismul democratic de adoptare a deciziilor s-a justificat pe deplin și își demonstrează eficiența, știința se află în ascensiune;
- discuțiile care se poartă astăzi se referă deja la conținutul cercetărilor științifice propriu-zise, la noile elaborări în domenii specifice;
- ajutorul internațional deosebit de mare, folosit pentru expertizarea reformelor din Moldova, se repartizează specialiștilor de la diferite instituții și organizații neguvernamentale, dar și Academia de Științe are potențialul intelectual capabil să utilizeze mai eficient și mai rezultativ o asemenea asistență. Academia de Științe trebuie să fie o "poartă de expertize" a țării;
- în următorul Acord de parteneriat dintre Guvern și Academia de Științe trebuie să fie mult mai concret stipulate domeniile "comenzii de stat" (temele de cercetare, rezultatele scontate, documentația tehnologică);
- în cadrul Academiei de Științe trebuie să fie create urgent un liceu special și o universitate etc.
1 Agenția Națională pentru Protecția Concurenței are competența de promovare a politicii statului în domeniul dezvoltării relațiilor de concurență, asigură protecția concurenței, prevenirea, limitarea și reprimarea activității monopoliste și a concurenței neloiale, a agenților economici, a autorităților administrației publice în economia națională. Legea cu privire la protecția concurenței, care prevedea crearea Agenției respective, a fost adoptată încă în anul 2000, dar formarea structurii în cauză a fost tărăgănată, experți în domeniu opinînd că principala cauză fiind protejarea intereselor monopoliștilor, care vor fi supuși controlului din partea Agenției și unor reguli speciale de limitare a poziției dominante.
2 De notat că Strategia apare după ce Parlamentul și Guvernul au întreprins deja mai multe măsuri la tema dată (Legile Ghilotinei, Metodologii de evaluare a impactului de reglementare ș.a.). Aprobarea Strategiei la începutul anului 2007 permite concluzia că abordările anterioare nu au fost "strategice" și bine evaluate în prealabil, au avut caracter spontan și la implementarea lor s-a constatat necesitatea stabilirii unor criterii principiale, de sistem.
Politici economice
1. Inflația și prețurile
Prețurile administrate ar putea escalada inflația…
În ianuarie a.c. nivelul inflației a crescut cu 0,9% față de decembrie, inclusiv IPC s-a majorat la toate grupele de produse. Valoarea medie anualizata ar fi de 10,8%. Prețurile la produsele alimentare au crescut în ianuarie cu 1,4%, produsele nealimentare au fost mai scumpe cu 0,8%, iar tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu 0,2%.
Indicele prețurilor de consum (IPC) la serviciile prestate populației calculat pentru ianuarie nu a inclus și majorarea tarifului pentru agentul termic în municipiul Chișinău, deși Consiliului Municipal Chișinău a majorat la 25 ianuarie a.c. tariful cu 231,75% (de 2,4 ori), de la 233 de lei pînă la 540 de lei pentru 1/Gkal. Consiliul municipal a indicat că noul tarif va fi aplicat de la 1 ianuarie 2007. Guvernul și Banca Națională prognozează pentru acest an o inflație de 10%.
2. Sistemul financiar-bancar
În 2006 băncile au avut cea mai bună evoluție…
Activele băncilor moldovenești au ajuns, la începutul lui 2007, la peste 1,7 miliarde USD, ceia ce reprezintă 44% din PIB (2006 est.). În țările din zona euro, activele bancare depășesc 100% din PIB. Pe durata anului 2006 sistemul bancar autohton a înregistrat tendințe pozitive de dezvoltare. Capitalul de gradul I al băncilor comerciale a crescut cu cca 35% față de 2005 și a constituit peste 3,8 miliarde lei (292,31 milioane USD). Ponderea investițiilor străine în capitalul băncilor a fost de 62,7%, fiind în creștere cu 12,1% comparativ cu 2005. Aceasta s-a datorat în mare parte majorării capitalului social pe seama investițiilor acționarilor nerezidenți.
…iar portofoliul de credite al acestora este în continuă creștetre
Portofoliul de credite al băncilor s-a majorat cu aproape 3,6 miliarde lei sau pînă la cca 13,1 miliarde lei. Cota cea mai mare din acestea au deținut-o cele acordate industriei și comerțului – cca 49%, urmate de creditele pentru agricultură și industria alimentară – 18,7%, creditele pentru imobile, construcții și dezvoltare – 10,6% și cele de consum – 9,2%. La sf. lui 2006, soldul creditelor acordate în viticultură, vinificație și în comerțul cu băuturi alcoolice a constituit aproximativ 1,54 miliarde lei.
În anul 2006, comparativ cu anul precedent, venitul net în sistemul bancar s-a majorat cu 62,8% și a constituit 691,7 mln de lei (peste 53,2 milioane USD). Obligațiile în sistemul bancar au totalizat 18,84 miliarde lei sau cu 25,7% mai mult față de începutul anului. În structura acestora au sporit, în special, depozitele persoanelor fizice – cu 34,1% sau pînă la peste 9,24 miliarde lei. Toate acestea fiind o dovadă că băncile moldovenești sînt bine capitalizate și se bucură de o profitabilitate solidă.
3. Finanțe publice
În pofida anemiei din sectorul productiv, acumulările la buget sînt în creștere…
În ciuda situației nefavorabile din sectorul de producție în ianuarie a.c. veniturile la bugetul de stat au crescute cu 27,6% față decembrie 2006 și au însumat o valoare totală de 808,3 milioane lei. Veniturile de bază au constituit 735,6 milioane lei, ceea ce reprezintă 109,9% din planul pentru această perioadă. Comparativ cu ianuarie 2006 a fost înregistrată o creștere de 31,0%. În ianuarie 2007, din contul bugetului au fost efectuate cheltuieli în sumă de 868 milioane lei, sau cu 88,5% mai mult comparativ cu prima lună a anului trecut. Menționăm că la capitolul cheltuieli în 2006 bugetul a fost îndeplinit doar ?u 96%.
În vederea onorării obligațiilor pe împrumuturi externe contractate de Moldova, pe parcursul lunii ianuarie au fost efectuate plăți externe în sumă de 2,8 milioane USD, din care: plata principală – 1,7 milioane USD și plata dobînzii la împrumuturile externe – 1,1 milioane USD. Totodată, pentru serviciul datoriei de stat interne au fost utilizate 22,7 milioane lei.
4. Comerț extern
În 2006 deficitul comercial a constituit cca 56% din PIB…
În 2006 deficitul balanței comerciale a atins 1,64 miliarde USD, cel mai mare nivel din perioada de tranziție fiind în creștere cu 36,7% față de 2005. Soldul negativ al acesteia este de peste cinci ori mai mare decît în anul 2000. Starea comerțului extern s-a înrăutățit continuu în ultimii ani, fenomen agravat și mai mult de restricțiile comerciale impuse de Rusia în 2006 pentru exporturile moldovenești. Chiar dacă exporturile au înregistrat o tendință de creștere în lunile octombrie-decembrie 2006, în ansamblu pe an livrările s-au redus cu cca 4%, pînă la 1,005 miliarde USD. Este pentru prima dată după anul 1998 cînd exporturile au scăzut. Totodată, anul trecut importurile au totalizat peste 2,69 miliarde USD, valoare superioară celeia înregistrată în anul 2005 cu 17,5%. Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în 2006 a fost de 39% față de 47,6% în anul 2005.
Exporturile de vinuri moldovenești au scăzut în 2006 cu 45%…
Moldova a exportat anul trecut vinuri și alte produse alcoolice în valoare de 173 milioane USD sau cu cca 45% mai puțin decît în 2005, atunci cînd exporturile au totalizat 313 milioane USD. Exportul producției vinicole au diminuat dramatic pentru ultimii cîțiva ani pe ca urmare a restricțiilor impuse de Federația Rusă în martie 2006. Piața rusă absorbea anterior 80% din exporturile de vinuri moldovenești. Sectorul viti-vinicol contribuie cu aproape 1/3 în PIB-ul țării.
Astfel, dacă în 2005 exporturile pe piața rusă au însumat 250 milioane USD, atunci anul trecut, în ianuarie-martie pînă la instalarea embargoului, livrările în Rusia au fost de 45 milioane USD. Pe de altă parte, dacă e să excludem influența factorului rusesc, exporturile de vinuri s-au majorat în alte zone geografice. În România livrările au crescut de 17 ori, exporturile spre Ucraina s-au dublat, iar cele spre Polonia au avansat cu 25%.
Topul celor mai mari zece importatori de vinuri din Moldova în 2006 arată în felul următor: Rusia (45 mln. USD), Ucraina (37 mln. USD), Belarus (36 mln. USD), România (24 mln. USD), Polonia (4 mln. USD), Germania (1,7 mln. USD), Letonia (1,49 mln. USD), Cehia (1,44 mln. USD), Bulgaria (1,26 mln. USD) și SUA (1,2 mln. USD). Anul trecut, Republica Moldova a exportat în CSI vinuri în valoare de 132 mln. USD, iar în UE – 11,6 mln. USD.
Problema transnistreană
Negocierile în format "5+2"
Tentativa de a relua negocierile în format "5+2" la mijlocul lunii februarie a eșuat. Reamintim că în urma consultărilor de la Madrid de la sfîrșitul lunii ianuarie, mediatorii și observatorii în procesul de reglementare transnistreană au expediat Chișinăului și Tiraspolului scrisori de invitație la o nouă rundă de negocieri pe 15–16 februarie. Autoritățile de la Chișinău au acceptat această invitație și și-au confirmat intenția de a participa la runda din februarie. Pe de altă partea, partea transnistreană nu a dat de la bun început un răspuns explicit invitației de la Madrid, anunțînd refuzul de a participa cu doar cîteva zile înainte de începerea rundei de negocieri. Prin declarația de presă făcută pe 15 februarie 2007, Misiunea OSCE s-a declarat dezamăgită din cauza eșuării negocierilor programate, fără a specifica cine dintre participanți se face vinovat. Și Ministerul Reintegrării a remis spre difuzare un comunicat prin care își exprimă dezamăgirea și nedumerirea în legătură cu eșuarea organizării rundei de negocieri, din cauza absenței unora din participanți fără a fi invocate unele motive întemeiate.
Anterior, în cadrul unei întrevederi cu Reprezentantul Special al UE pentru RM, Adriaan Jakobovits de Szeged, președintele "sovietului suprem" de la Tiraspol, Evghenii Șevciuk, a declarat că nu se va putea ajunge la o soluție echitabilă a conflictului transnistrean atîta timp cît împotriva regiunii transnistrene se instituie blocade economice și politice. Potrivit lui Șevciuk, partea transnistreană va reveni la masa negocierilor doar după ce se va renunța la metodele de forță, pentru că altfel Transnistria se va fa afla în condiții inechitabile și nu se va putea proteja.
De remarcat că la 31 ianuarie 2007 legislativul de la Tiraspol a adoptat o hotărîre prin care a anulat decizia "sovietului suprem" din 6 ianuarie 1993 cu privire la crearea unei confederații cu Moldova, precum și hotărîrile "sovietului suprem" cu privire la crearea unei federații și instituirea în 2003 a unei Comisii constituționale mixte moldo-transnistrene pentru elaborarea constituției statului federal. "Speaker-ul" transnistrean, Evghenii Șevciuk, a motivat aceste decizii prin ajustarea poziției regiunii transnistrene vizavi de Republica Moldova la Concepția politicii externe a Transnistriei, rezultatele referendumului din 17 septembrie și "constituția" regiunii. În același timp, Șevciuk a remarcat că anularea acestor acte nu înseamnă și refuzul părții transnistrene de a participa la procesul de negocieri politice cu autoritățile moldovene.
Conferința pentru Politica de Securitate de la Munchen
In intervenția sa din cadrul Conferinței pentru Politica de Securitate de la Munchen din 9–11 februarie, Andrei Stratan, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, s-a referit printre altele și la eforturile autorităților moldovene în vederea reglementării conflictului transnistrean. Șeful diplomației moldovene a reiterat determinarea autorităților moldovene de a identifica o soluție politică durabilă pentru conflictul transnistrean, în baza suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Ministrul Stratan și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu ineficiența actualului mecanism de pacificare din regiunea transnistreană și a pledat pentru înlocuirea acestora cu forțe mixte de menținere a păcii cu mandat internațional. Stratan a solicitat Rusiei să îndeplinească deciziile summitului OSCE de la Istambul din 1999 și să-și retragă forțele militare si munițiile din regiunea transnistreană. În același timp, Ministrul Stratan și-a exprimat speranța că UE își va consolida rolul său de garant al securității europene printr-o contribuție mai mare la procesul de reglementarea transnistreană.
Acest din urmă deziderat a fost invocat și de Președintele ucrainean Victor Iușcenko, care a solicitat UE să susțină integritatea teritorială a Moldovei. Potrivit lui Iușcenco, conflictul transnistrean nu poate fi considerat o problema europeană secundară. Iușcenco a opinat că ar fi oportună semnarea unui document multilateral care să confirme integritatea teritorială a Moldovei. "Trebuie să depunem toate eforturile pentru asigurarea reglementării optime a acestui conflict", a menționat Iușcenco în discursul său de la Munchen.
În același timp, Președintele rus, Vladimir Putin, al cărui discurs s-a remarcat prin critică vehementă la adresa politicii externe a SUA și expansiunii estice a NATO, s-a arătat nemulțumit față de faptul că statele NATO refuză să ratifice Tratatul adaptat al Forțelor Convenționale în Europa pînă cînd Rusia nu-și va evacua bazele militare din Georgia și Moldova. Potrivit lui Putin, cei 1500 de soldați ruși care se mai află în regiunea transnistreană sînt parte a operațiunii de pacificare din regiune și păzesc depozitele de muniții rămase în regiune din timpurile sovietice.
Conferința pentru Politica de Securitate de la Munchen, aflată la cea de-a 43 ediție în acest an, este un important forum al factorilor de decizie și experților în probleme de securitate dedicat relațiilor transatlantice și problemelor de securitate europeană și internațională. Ediția curentă a reunit o serie de oficiali de prim rang și personalități din toată lumea, inclusiv Cancelarul german, Angela Merkel, Președintele rus, Vladimir Putin, Președintele ucrainean, Victor Iușcenco, Secretarul General al Consiliului UE, Înaltul Reprezentant pentru politica externa si de securitate comuna, Javier Solana, Secretarul General al NATO, Jaap de Hoop Scheffer, etc.
Relații externe
Republica Moldova – Consiliul Europei
În perioada de referință, Republica Moldova a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor omului (CEDO) în alte două dosare pentru încălcarea dreptului la un proces echitabil și la protecția proprietății.
În primul caz, Moldova a fost obligată să plătească lui Valeriu Avramenko 600 euro pentru cheltuieli de reprezentare, despăgubirile morale și materiale urmînd a fi stabilite ulterior. Reclamantul a cumpărat, în mai 1998, în cadrul unei licitații, acțiuni de la o întreprindere de stat în sumă de 34 mii euro. În urma anulării licitației, Ministerul Finanțelor a fost obligat să-i restituie aproximativ 13 mii euro. Avramenko a cerut achitarea sumei conform echivalentului la ziua procurării acțiunilor, solicitarea rămînînd nesatisfăcută. În acest fel, potrivit CEDO, reclamantului i s-a încălcat dreptul la un proces echitabil și la protecția proprietății.
În cel de-al doilea caz, CEDO a obligat Moldova să plătească societății Venera-Nord-Vest Borta AG daune materiale în sumă de 28 333 euro și un prejudiciu moral de 2000 euro. Venera-Nord-Vest Borta AG a reclamat la CEDO încălcarea drepturilor sale prin casarea unei decizii judecătorești în favoarea sa de către Curtea Supremă de Justiție, în urma recursului în anulare înaintat de Procurorul General, și prin pronunțarea unei altei hotărîri care a respins pretențiile reclamantului.
Între 13–14 februarie 2007 a avut loc prima reuniune din 2007 a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, prevăzută pentru examinarea executării deciziilor CEDO de către statele membre. În cadrul reuniunii a fost examinată și neexecutarea deciziei în cauza Ilașcu și răspunsul Moldovei și al Rusiei la cea de-a IV-a rezoluție interimară în acest caz.
Republica Moldova – Uniunea Europeană
La începutul lunii februarie, a fost așteptată vizita la Chișinău a Comisarului european pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinătate, Benita Ferrero-Waldner. Vizita acesteia a fost însă contramandată, Delegația Comisiei Europene la Chișinău precizînd că motivul anulării vizitei l-a constituit starea precară a sănătății oficialului european. Vizita Benitei Ferrero-Waldner la Chișinău ar fi urmat întîlnirii pe care aceasta a avut-o recent, la Bruxelles, cu ministrul moldovean de Externe, Andrei Stratan. Este de amintit că în cadrul acestei întrevederi șeful diplomației moldovenești a menționat că obținerea Preferințelor Comerciale Autonome (PCA) și negocierea acordurilor de facilitare a regimului de vize și de readmisie sînt prioritățile Moldovei în dialogul cu UE.
Potrivit lui Octavian Calmîc, șeful Direcției generale politici comerciale a Ministerului Economiei și Comerțului (MEC), primirea proiectului deciziei Comisiei Europene privind acordarea PCA se așteaptă către sfîrșitul lunii februarie 2007. După aceasta ar urma, timp de 6–7 luni, ca proiectul menționat să fie coordonat cu toate statele membre ale UE. În acest fel, se speră că Moldova va obține PCA în a doua jumătate a anului 2007. Între timp, Chișinăul va trebui să depună eforturi suplimentare pentru creșterea credibilității sistemului de certificare a originii mărfurilor, perfecționarea administrării vamale și îmbunătățirea procesului de audit efectuat la întreprinderile exportatoare. Acestea sînt principalele recomandări pentru obținerea PCA făcute de un grup de experți din partea Comisiei Europene, aflat recent la Chișinău cu ocazia reuniunii Subcomitetului de Cooperare Moldova-UE "Economie, Finanțe și Statistică".
În ceea ce privește încheierea acordurilor de facilitare a regimului de vize și de readmisie, la 9 februarie 2007, la Bruxelles, a avut loc prima rundă de negocieri în acest scop. Potrivit MAEIE, părțile nu au identificat divergențe principiale pe marginea proiectului Acordului de readmisie, detaliile ce urmează a fi precizate purtînd mai mult un caracter tehnic. În legătură cu proiectul Acordului de facilitare a regimului de vize, MAEIE a informat că partea moldovenească și-a argumentat cererea de a obține facilități la acordarea vizelor pentru UE, urmînd ca oficialii europeni "să consulte acest subiect conform procedurilor interne ale UE". Precizările MAEIE pe marginea rundei din 9 februarie au fost făcute pentru a se sublinia că nu există temei pentru a califica prima rundă de negocieri drept nerezultativă sau eșuată, așa cum au arătat unele mijloace media.
După ce Adriaan Jacobovits de Szeged și-a încheiat mandatul său în calitate de reprezentant special al UE în Moldova, în locul său a fost numit maghiarul Kalman Mizsei.
Kalman Mizsei a fost Coordonator-șef Investiții pentru Europa Centrală și de Est în cadrul Grupului Internațional American; președinte al Export Import Bank și al Companiei de Asigurări Export Credit din Ungaria; vicepreședinte pentru Programe Economice al Institutului EastWest; vicedirector al Institutului pentru Economie Mondială din cadrul Academiei de Științe din Ungaria. Mizsei a mai activat în calitate de consultant pentru mai multe guverne pe problemele tranziției economice, privatizării, reformelor din sistemul bancar etc. Înainte de numirea sa în funcția de reprezentant special al UE în Moldova, Kalman Mizsei a activat între 2001–2006 în calitate de asistent al Secretarului General al ONU și director al Biroului Regional al PNUD pentru Europa și CSI.
Republica Moldova – România
Președintele român Traian Băsescu a declarat, pe 4 februarie curent, pentru Pro TV din România, că 800 de mii de cetățeni ai Moldovei solicită în prezent cetățenie română și că evaluarea autorităților române arată că, pînă la sfîrșitul anului 2007, această cifră ar putea ajunge la 1,5 mln. În context, Băsescu a declarat că dacă România ar acorda tuturor solicitanților cetățenie română, ar crea o mare problemă europenilor. De aceea, șeful statului român a afirmat că este esențial ca Moldovei să i se dea o perspectivă europeană, ca și statelor din Balcanii de Vest. Reamintim că această doleanță a fost exprimată de Președintele României și în Parlamentul UE, pe 31 ianuarie 2007. Arătînd parlamentarilor europeni că moldovenii subscriu valorilor europene, fapt pentru care se cere considerarea unei perspective europene pentru aceștia, Băsescu a adăugat, în același timp, că țara sa este de acord că "prima prioritate a UE este tratatul constituțional și reforma instituțională".
Ministrul român al Administrației și Internelor, Vasile Blaga, a propus Consiliului Justiție și Afaceri Interne al UE, la reuniunea sa din 15 februarie, ca România să coordoneze centrul comun al statelor membre ale UE, care urmează a fi inaugurat la Chișinău pentru acordarea vizelor de intrare pe teritoriul UE. În răspuns la această intenție, MAEIE al Moldovei a calificat ca fiind "straniu faptul că autoritățile române nu au binevoit să consulte opinia autorităților Republicii Moldova, cu atît mai mult cu cît răspunsul ar fi fost negativ, avînd în vedere că din august 2006 autoritățile moldovenești conlucrează eficient cu autoritățile maghiare în vederea deschiderii Centrului de eliberare a vizelor la Chișinău. Nu este clară logica lansării unor astfel de propuneri cu doar o lună înainte de deschiderea Centrului".
Potrivit Buletinului informativ nr. 79, din 15 februarie, al Ministerului Administrației și Internelor (MAI) din România, vicepreședintele Comisiei Europene, Franco Frattini, a salutat dorința României de a se implica în înființarea acestui centru și, ca urmare a acordului de principiu, România va putea demara procedurile preliminare pentru înființarea acestui centru, fie în coordonarea directă a României, fie într-o formulă de cooperare cu alte state membre interesate. Buletinul informativ nr. 80, din 16 februarie, al MAI din România arată că la 26 februarie, în cadrul reuniunii Comitetului Strategic privind Imigrația, Frontierele și Azilul (SCIFA), vor fi deschise discuțiile cu privire la acțiunile concrete care vor fi urmate în vederea înființării la Chișinău a centrului comun european de acordare a vizelor.
Republica Moldova – Ucraina
Fostul ministru de Externe al Ucrainei, Boris Tarasiuk, a declarat că Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor din Ucraina ar conlucra cu Moscova în scopul exercitării presiunilor asupra Moldovei în problema transportului. Tarasiuk, citat de Kommersant, a afirmat că ministrul ucrainean al Transportului, Nicolae Rudikovskii, "a început să deterioreze relațiile cu partenerul nostru din GUAM – Moldova, în favoarea Rusiei. Așa a început așa-numita reparație capitală a sigurului pod de cale ferată care unește Moldova prin Ucraina de întreaga lume". Potrivit lui, din același considerent este blocată construcția nodului feroviar de comunicare Moldova-Ismail-Reni și s-a încercat blocarea zborurilor care survolează spațiul aerian al Ucrainei, administrate de Air Moldova. Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor din Ucraina a calificat drept nefondate acuzațiile aduse de Tarasiuk.
Republica Moldova – Federația Rusă
În perioada de referință, viceministrul rus de Externe, Grigorii Karasin, la întîlnirea sa cu ambasadorul moldovean la Moscova, Vasile Sturza, și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu neacreditarea unor diplomați ruși la Chișinău.
Potrivit Moldpres, care citează "surse avizate", ar putea fi vorba despre neacreditarea de aproape jumătate de an a lui Oleg Astahov, însărcinat cu afaceri în Ambasada Rusiei în Moldova. Diplomatul rus, fost copreședinte al Comisiei Unificate de Control din partea Rusiei, ar urma să-și exercite funcțiile la Chișinău pentru un al doilea mandat.
În ceea ce privește reluarea exportului de vinuri moldovenești spre Federația Rusă, Ghenadii Onișcenco, seful serviciului rus Rospotrebndzor, a declarat pe 6 februarie, la Moscova, că acestea se vor reîntoarce "în curînd" pe piața rusă, doar că la o primă etapă vor fi "discriminante" în raport cu cele din alte state. Oficialul a precizat că "în afară de sistemul de control intern, la o primă etapă, toate loturile de vin moldovenesc vor fi verificate separat la graniță și doar după aceea vor putea intra pe piață".
În context, este de amintit că deși au trecut două luni de la întîlnirea președinților moldovean și rus, după care a fost anunțată deblocarea exportului de vinuri moldovenești spre Federația Rusă, reluarea acestuia se lasă încă așteptată. În opinia lui Gheorghe Cozub, președinte al Uniunii Exportatorilor de Vin din Moldova, citat de Moldpres, această stare de lucruri s-ar explică prin existența unei indicații neoficiale pentru ca reluarea exporturilor să fie tergiversată cît mai mult cu putință.
Republica Moldova – SUA
După ce UE a acceptat să negocieze cu Moldova liberalizarea regimului de vize, SUA s-a arătat și ea dispusă să inițieze cu Chișinăul un dialog în acest sens. Propunerea privind examinarea posibilităților de liberalizare a regimului de vize a fost făcută de Ambasadorul SUA în Moldova, Michael Kirby, în cadrul unei întrevederi pe care acesta a avut-o cu vicepremierul și ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan.
Potrivit serviciului de presă al MAEIE, urmează ca în timpul apropiat să aibă loc o reuniune a reprezentanților serviciilor consulare din SUA și Moldova pentru a discuta textul viitorului acord privind liberalizarea regimului de vize.
Studii, analize, comentarii
Evoluția percepțiilor situației social-economice și politice (Partea I)
Igor Boțan, 16 februarie 2007
În prezent, o estimare a evoluției percepțiilor situației social-economice și politice din Republica Moldova se impune din două motive: la 25 februarie 2007 se împlinesc 6 ani de la cucerirea majorității parlamentare absolute de către Partidul Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM); a început, de fapt, pregătirea pentru desfășurarea alegerilor locale generale
| »»» |
Căldura, cel mai scump agent electoral
Iurie Gotișan, 16 februarie 2007
Introducerea prețurilor de referință la energia termică furnizată populației în sistem centralizat a ridicat prețul gigacaloriei de la 1 ianuarie 2007, în medie, cu aproximativ 2,4 ori față de prețurile actuale
| »»» |
|
|
|