ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 94, 16–30 aprilie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Parlamentul l-a eliberat pe Mihail Nicolaev din funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție, în legătură cu numirea sa în funcția de vicepreședinte al Curții de Apel Bălți.

1.2. Acte legislative

Legea contabilității. Legea are drept scop stabilirea cadrului juridic, a cerințelor și mecanismului de reglementare a contabilității și raportării financiare în Republica Moldova. Prevederile ei se vor aplica tuturor persoanelor juridice și fizice care desfășoară activitate de întreprinzător, organizațiilor necomerciale, inclusiv asupra instituțiilor publice, notarilor, avocaților și birourilor înființate de aceștia, precum și asupra reprezentanțelor și filialelor întreprinderilor (organizațiilor) nerezidente, înregistrate în Republica Moldova, indiferent de domeniul de activitate, tipul de proprietate și forma de organizare juridică.

Legea pentru modificarea unor acte legislative (inițiativele legislative ale Președintelui RM privind liberalizarea economiei). La o săptămînă după examinare și aprobare conceptuală, Parlamentul a votat definitiv proiectul de lege ce prevede amnistierea fiscală, amnistierea capitalului și aplicarea cotei zero la impozitul pe profitul reinvestit. După examinarea proiectului de lege în lectura a doua, a fost modificată procedura de repartizare a mijloacelor bănești obținute din legalizarea capitalului: 70 la sută dintre aceste mijloace vor fi orientate în bugetul asigurărilor sociale, iar 30 la sută – în bugetul de stat. A fost precizat aspectul ce ține de aplicarea legii pe întreg teritoriul țării (în temei, referitor la Transnistria): amnistierea fiscală va fi efectuată doar pentru persoanele fizice și juridice rezidente și care au relații fiscale cu sistemul bugetar al Republicii Moldova, iar legalizarea mijloacelor bănești o pot face toți cetățenii moldoveni.

Legile pentru modificarea și completarea Legii cu privire la metodologia calculării plății pentru servicii notariale și a Legii pentru modificarea și completarea Legii taxei de stat. Documentele respective sînt adoptate în scopul facilitării procesului de consolidare a terenurilor agricole și prevede că cuantumul plății pentru autentificarea tranzacțiilor evaluabile cu bunurile imobile ale persoanelor fizice va constitui 0,1% din valoarea tranzacției, însă nu mai puțin de 120 lei. În cazul persoanei juridice, plata pentru autentificarea tranzacției evaluabile cu bunurile imobile se va determina încote procentuale dependente de valoarea tranzacției, cu aplicarea unui coeficientul 0,5 la tranzacțiile în valoare de pînă la 800 mii lei. Legea mai prevede că plata pentru autentificarea tranzacției de vînzare-cumpărare a terenurilor agricole din extravilanul localităților rurale, efectuate în scopul consolidării, va constitui 60 de lei, iar la autentificarea contractelor de schimb al terenurilor agricole în scopul consolidării nu se va percepe nici o plată. De asemenea, se stabilesc facilități la plata taxei de stat pentru autentificarea contractelor vizînd terenurile agricole.

Legea privind unele aspecte ale repatrierii mijloacelor bănești provenite din exportul producției alcoolice în Federația Rusă. Documentul stabilește, prin derogare de la prevederile Legii cu privire la reglementarea repatrierii de mijloace bănești, mărfuri și servicii provenite din tranzacțiile economice externe, că nu vor fi supuse sancțiunilor pecuniare sumele nerepatriate provenite din tranzacțiile de export al producției alcoolice în Federația Rusă, efectuate în perioada aprilie 2005 – aprilie 2006, confirmate de Agenția Agroindustrială "Moldova-Vin", conform anexei la respectiva lege (anexa conține lista a peste 100 de întreprinderi). Asupra necesității adoptării respectivelor reglementări au atenționat anterior vinificatorii, dar și reprezentanți ai opoziției parlamentare, care au calificat acțiunile Guvernului în domeniu drept pasivitate și sancționarea dublă a agenților economici aflați în situație de forță majoră.

Legi pentru modificarea Legii cu privire la alocațiile sociale de stat pentru unele categorii de cetățeni. A fost majorate: – alocația pentru îngrijirea la domiciliu a unui copil invalid: de la 150 – la 200 de lei (gradul II); de la 200 – la 300 de lei (gradul I); ajutorul de deces: de la 500 – la 600 de lei. Prin altă modificare: persoanele inapte de muncă ce au locuit în zona de înstrăinare în timpul catastrofei de la Cernobîl, s-au stabilit cu traiul pe teritoriul Republicii Moldova în anul 1986 și dețin cetățenia moldovenească vor beneficia de alocații lunare (250–400 de lei), în funcție de gradul de invaliditate.

Legea privind înăsprirea sancțiunilor pentru încălcarea drepturilor de autor (modificarea Codului penal). Vor fi sancționate mai dur persoanele care vor folosi ilicit marca sau denumirea de origine a produselor protejate, precum și a semnelor identice ce pot fi confundate cu acestea, precum și persoanele fizice care vor răspîndi informații false despre întreprinderea sau produsele unui concurent comercial. Noile reglementări derivă și din Planul de Acțiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană.

Hotărîrea privind modificarea Programului legislativ pentru anii 2005–2009. Prin documentul adoptat, programul măsurilor legislative a fost actualizat, excluzîndu-se acțiunile deja realizate și prelungindu-se esențial termenele pentru acțiuni unele acțiuni restante (este amînată adoptarea Concepției securității naționale, modificarea sau adoptarea unor legi, ratificarea unor tratate internaționale).

Proiectul legii privind siguranța traficului rutier. Necesitatea promovări legii este determinată de creșterea continuă a numărului de vehicule și intensificarea traficului rutier. Legea, proiectul căreia a fost adoptat în primă lectură, va reglementa relațiile juridico-sociale în domeniul traficului rutier, va stabili obligațiile, responsabilitățile, drepturile autorităților de resort și ale participanților la traficul rutier.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Întrebări și Interpelări

Deputatul Vitalia Pavlicenco, liderul PNL, a adresat Procuraturii generale, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției și Serviciului de Informații și Securitate solicitări pentru verificarea acuzațiilor Președintelui RM la adresa PNL, conform cărora, această formațiune ar fi fost finanțată de peste hotarele țării.

Declarații

Fracțiunea AMN a prezentat o declarație prin care invocă încălcări și abuzuri în cadrul campaniei electorale. În special, AMN critică poziția Comisiei Electorale Centrale (CEC) privind necesitatea degrevării din funcție a candidaților care ocupă funcții de răspundere (inclusiv membrii Guvernului, conducătorii autorităților publice centrale, președinții și vicepreședinții de raioane, primari și viceprimari). AMN mai invocă și imperfecțiunea documentelor emise de CEC, care ar fi permis organelor electorale să aplice voluntar legislația în procesul de constituire și de anunțare publică a începerii înregistrării concurenților.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Lucia Gavriliță a fost numită viceministru al Protecției Sociale, Familiei și Copilului. Anterior Gavrilița a activat în funcția de director al Centrului de zi pentru copii cu disabilități "Speranța".

2.2. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind avizarea, proiectarea, instalarea, recepția și exploatarea echipamentelor de măsurare a consumurilor de apă și energie termică.

Hotărîrea privind aprobarea proiectului de lege cu privire la parcurile științifico-tehnologice și incubatoarele de inovare.

Hotărîri privind elaborarea și aprobarea unor concepții/programe:

  • Elaborarea Planului de asistență completă al Republicii Moldova (Compact) în cadrul Programului SUA "Provocările Mileniului" ;
  • Concepția salubrizării localităților din Republica Moldova;
  • Politica Națională de Sănătate.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Preocupări artificiale pentru păstrarea cetățenilor

Conform comunicatelor unor agenții de presă, Guvernul propune introducerea restricțiilor pentru renunțarea la cetățenia Republicii Moldova, în scopul diminuării numărului acestor renunțări în legătură cu dobîndirea cetățeniei altor state. Conform informațiilor din presă, proiectul de lege elaborat de executiv ar prevedea că cererea de renunțare la cetățenie va putea fi depusa doar de persoanele domiciliate legal în afara Moldovei. Executivul dorește să utilizeze în scopul promovării respectivelor decizii posibilitățile oferite prin Convenția Europeană cu privire la cetățenie, art.8 alin.(2) al căreia stabilește că "Totuși, un Stat Parte poate prevedea în legislația sa internă că pentru renunțarea la cetățenie pot opta doar cetățenii care locuiesc peste hotare."[1].

Reformarea continuă a sistemului de protecție socială

Guvernul urmează să elaboreze un Plan-cadru de reorganizare a instituțiilor rezidențiale și să adopte o decizie privitor la fiecare internat și orfelinat în parte. Planul va fi elaborat în baza datelor obținute în urma evaluării tuturor internatelor și caselor de copii din țară, de către echipe de experți. Procesul de evaluare a fost inițiat la 18 ianuarie anul curent, printr-un ordin emis de ministrul Educației, și a cercetat numărul și statutul fiecărui copil plasat în cele 67 de instituții rezidențiale, calificarea angajaților, calitatea și costurile serviciilor de îngrijire/educație a copiilor, precum și cheltuielile reale de întreținere a instituției. Evaluarea este parte a reformei sistemului rezidențial de îngrijire a copiilor din Moldova, realizată de Guvern cu sprijinul UE și UNICEF.

În 2007 sistemul actual de protecție socială urmează să fie perfecționat, bazat pe aplicarea tehnologiilor informaționale. Conform declarațiilor oficialilor Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS), actualmente se află în curs de aplicare programul de implementare a sistemului informațional integrat de protecție socială (SI "SPAS"), care va îmbunătăți cardinal activitatea CNAS. Totodată, este în proces de completare Registrul de stat al evidenței individuale, conținînd informația despre contribuțiile de asigurări sociale de stat, transferate în perioada anilor 1999–2005 și introducerea declarațiilor pentru 2006, ce urmează să fie finalizat către 31 mai 2007. Prim-ministrul Vasile Tarlev susține reformele inițiate și consideră că acest sector trebuie să devină mai transparent și mai aproape de cetățeni, iar resursele financiare trebuie să fie direcționate spre cele mai nevoiașe categorii de populație.

Asociația Investitorilor rămîne mulțumită de dialogul cu autoritățile

Primul ministrul a avut o întrevedere cu reprezentanții Asociației Investitorilor Străini din Moldova, cu care a discutat aspecte ce îmbunătățirea climatului investițional, măsurile ce se impun întru atragerea unui flux sporit de investiții în economia națională. Investitorii consideră că dialogul între administrația publică centrală și comunitatea de afaceri a avansat foarte mult pe parcursul ultimilor ani, grație cărui fapt s-a reușit soluționarea mai multor probleme cu care se confruntau anterior oamenii de afaceri. În special, a fost evidențiată receptivitatea Guvernului la diverse probleme expuse, inclusiv în ediția anterioară a "Cărții Albe". În același timp, investitorii au subliniat importanța finalizării cu succes a celei de-a doua etape al Reformei regulatorii, ce prevede anularea unui șir de acte legislative, situație ce ar putea contribui esențial la îmbunătățirea climatului de afaceri și la sporirea atractivității Moldovei pentru investitori. Membrii Asociației investitorilor străini au menționat "susținerea integrală a inițiativelor de liberalizare a economiei, lansate recent de Președinția RM.

Activitățile pentru Propunerea Compact a Programului "Provocările Mileniului"

Comitetul de Monitorizare a procesului de elaborare a Propunerii Compact în cadrul Programului SUA Provocările Mileniului s-a întrunit într-o ședință, prezidată de Zinaida Grecianîi, prim-viceprim-ministru. La cunoștința Comitetului de Monitorizare au fost aduse etapele privind procesul de elaborare a Planului de asistență completă, inclusiv cerințele înaintate de către Corporație. De asemenea, au fost prezentate măsurile organizatorice în cadrul procesului de elaborare a propunerii de țară și aprobat planul de activități ce urmează a fi realizate pînă la finele anului 2007. În elaborarea și evaluarea Propunerii Compact se preconizează realizarea unui proces consultativ extins în care vor fi antrenați funcționari din cadrul instituțiilor publice centrale și locale, reprezentanți ai sectorului privat, mediului academic, precum și ai societății civile. Grupul de experți și-a propus să realizeze în cîteva etape o analiză economică menită să identifice principalele constrîngeri și impedimente ce stau în calea creșterii economice, atît la nivel macroeconomic, cît și sectorial. Rezultatele analizei, ce vor conține concluziile referitoare la constrîngerile majore care afectează dezvoltarea economiei, vor fi puse în cadrul procesului consultativ în etapa de pregătire a Propunerii de țară Compact ce va fi remisă Corporației Provocările Mileniului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Șeful statului a emis decretul privind înființarea Universității Academiei de Științe a Moldovei, în calitate de instituție de stat de învățămînt superior universitar, finanțată din contul alocațiilor bugetare aprobate pentru Academia de Științe și subordonată forului științific superior.

Prin decrete prezidențiale au fost conferite distincții și titluri onorifice:

  • ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit lui Veaceslav Majeru, manager general al întreprinderii "MARR SUGAR Moldova" SRL;
  • medalia "Meritul Civic" a fost conferită doamnei Larisa Miculeț, Ambasador al Republicii Moldova în Israel; lui Samuil Roitman, consul onorific al Moldovei în Israel; lui Jeroen Kremers, directorul executiv al Fondului Monetar Internațional;
  • titlul "Maestru în Artă" i-a fost conferit lui Nikolai Baskov, interpret din Federația Rusă.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Prezentarea proiectelor în domeniul liberalizări economice

La ședința Parlamentului din 20 aprilie Președintele RM a rostit o alocuțiune, în cuprinsul căreia s-a referit la:

  • reacțiile și comentariile experților asupra inițiativelor din așa-numitul "pachet liberal";
  • acordul cu pozițiile celor care consideră că: măsurile propuse nici pe departe nu sînt suficiente pentru a crea un climat investițional competitiv în Moldova; măsurile propuse necesită a fi transpuse în viață cu multă competență profesională; este necesară crearea unei puternice "imunități" juridice contra oricăror tentative de revizuire a inițiativelor în viitor;
  • cauzele promovării inițiativelor și sinceritatea abordării lor, în scopul consolidării "principiilor libertății, încrederii și speranței".

Depunere de flori la monumentului lui Vladimir Lenin

Mai mulți membri și simpatizanți ai Partidului Comuniștilor din Republica Moldova s-au adunat la monumentul lui Vladimir Lenin, pentru a aduce un omagiu conducătorului revoluției rusești din 1917. La ceremonie au participat Președintele țării, Vladimir Voronin, premierul Vasile Tarlev, deputați ai fracțiunii parlamentare a Partidului Comuniștilor, copii și veterani ai celui de-al doilea război mondial. Un grup de copii de la diferite instituții preuniversitare din republică au depus jurămîntul de pionieri, iar noii aderenți la Partidul Comuniștilor au primit carnetul de membru de partid.

Vizita în Suedia

În cadrul vizitei oficiale în Regatul Suediei, Președintele Republicii Moldova a avut un șir de întrevederi cu oficiali din această țară, cu reprezentanți ai altor țări și participat la diverse manifestații:

  • întîlniri oficiale cu Regele Carl XVI Gustaf al Suediei, cu președintele Parlamentului Suediei, Per Westerberg; cu Președintele Republicii Letonia, Vaira Vike-Freiberga;
  • întrevederi cu ministrul Afacerilor Externe, ministrul pentru Dezvoltare Internațională și Cooperare; Guvernatorul Regiunii Administrative Stockholm; Președintele Asociației Camerelor Suedeze de Comerț și Industrie; directorul general al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare Internațională (ASDI/SIDA);
  • alocuțiune la ceremonia de deschidere a Forumului Economic Mondial etc.

Alarmări continui privind administrarea subsolului și bazinelor acvatice

Vladimir Voronin a convocat o ședință de lucru în problematica exploatării subsolului, resurselor naturale și a bazinelor acvatice, în cadrul căreia a apreciat drept alarmantă situația existentă în sferele respective. Șeful statului a solicitat Guvernului adoptarea neîntîrziată a unor măsuri hotărîte și elaborarea unui plan de acțiuni, menite să asigure legalitatea, securitatea ecologică și economică în domeniu. De notat că, recent, Guvernul a adoptat deja un Regulament special privind modul de prezentare a dărilor de seamă de către beneficiarii subsolului (HG nr.418 din 17.04.2007).

Consfătuirea gărzilor populare

Participînd la consfătuirea anuală a gărzilor populare, Președintele Republicii Moldova a rost un discurs, în carul căruia s-a referit la rolul tot mai important al gărzilor populare în combaterea și prevenirea criminalității, în menținerea ordinii publice și asigurarea securității populației. În opinia șefului statului, gărzile populare, treptat, își restabilesc faima unui susținător sigur al organelor de drept în prevenirea și reprimarea infracțiunilor și contravențiilor, în apărarea drepturilor și intereselor cetățenilor. Vladimir Voronin a calificat drept necesară consolidarea cooperării între membrii acestor organizații și polițiștii de sector din cadrul localităților, precum și stimularea de către organele publice locale a reprezentanților gărzilor populare care activează eficient. În context, autoritățile responsabile au fost chemate să acorde o atenție mai mare susținerii activităților gărzilor populare în teritoriu, să aplice mecanisme de stimulare la aceste activități a studenților instituțiilor de învățămînt superior și în primul rînd, din cadrul facultăților de drept. Voronin mai consideră că gărzilor populare le revine un rol determinant și în prevenirea, la nivelul fiecărei comunități, a traficului cu ființe umane.


1 ADEPT a remarcat în ediții anterioare ale e-jurnalului că numărul de renunțări la cetățenia Republicii Moldova este mare, depășind uneori de zeci de ori numărul persoanelor care recapătă cetățenia țării noastre.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Inflația și-a temperat creșterea, însă asta poate fi doar aparent…

    În martie a.c. rata inflației a fost de 0,5%, cumulativ pentru T1’2007 inflația a înregistrat o valoare de 2,1%. Practic această rată a atins un nivel minim în ultima perioadă Prețurile la produsele alimentare au crescut cel mai puțin în martie – cu 0,1%, produsele nealimentare au fost mai scumpe cu 1%, iar tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu 0,9%.

    În aparență, rata inflației din primul trimestru se încadrează perfect în graficul lunar necesar pentru atingerea țintei de 10% prognozată de cei de la Guvern și BNM. Însă nu trebuie să uităm de faptul că actualmente în economie s-a acumulat o "masă critică" de disfuncții structurale care oricînd ar putea genera puseuri inflaționiste periculoase.

2. Sistemul financiar-bancar

    Sistemul bancar crește continuu, iar visteria statului s-a majorat…

    În T1’2007 evoluția sistemului bancar din Moldova a fost net superioară perioadei similare din 2006. Capitalul normativ (CN) al băncilor comerciale a crescut cu cca 258 milioane lei, sau cu 6,8%. Tot în această parioadă operațiunile de piață deschisă ale BNM au fost orientate spre retragerea excedentului de lichiditate în sistemul bancar[1], scopul principal fiind asigurarea ratei anuale a inflației în limita de 10%. Sterilizările masive au contribuit la diminuarea ratei cumulative a inflației de la 14,1% în decembrie 2006 pînă la 11,2%, în martie 2007. Acest fapt a permis băncii centrale să reducă rata de bază a dobînzii de la 14,5% la 13,5% și, respectiv, să promoveze rate mai reduse ale dobînzilor la operațiunile de sterilizare.

    Ca urmare a acestor operațiuni, rezervele valutare ale Moldovei au depășit nivelul de 800 milioane USD. În particular, acestea au crescut, în perioada 30 martie – 6 aprilie, cu cca 15 milioane USD, fiind cea mai semnificativă creștere de la începutul anului curent. Totodată, comparativ cu finele anului 2006 activele valutare ale statului au crescut cu 3,3% (25,2 milioane USD). Inițial experții FMI anticipau o creștere a rezervelor oficiale brute ale Moldovei pînă la 930 milioane USD.

3. Sectorul real

    Trendul negativ din industrie continuă…

    Potrivit datelor BNS, în trimestrul I a.c. întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producție în valoare de cca 5 292 milioane lei (410 milioane USD) în prețuri curente, în scădere cu 11,5% față de perioada similară a anului 2006. Exportul de vinuri nu a fost reluat și vinificatorii nu mai încearcă să facă prognoze privind deblocarea acestuia de către Federația Rusă. Fabricarea vinului s-a redus de 4 ori, în ianuarie-martie 2007, iar ponderea acestuia a căzut pînă la 5% din totalul producției industriale, de la o cifră de 25,3% în perioada respectivă a anului trecut. Declinul din vinificație a cauzat micșorarea producției pe total industrie cu peste 13%.

    În plus, fabricarea băuturilor alcoolice distilate a scăzut de 3,5 ori (cauzînd reducerea pe total industrie cu 3,8%), producția și distribuția de energie electrică și termică s-a redus cu 10% și a cauzat reducerea pe total industrie cu 1,5%. Statisticile mai relevă o scădere cu 26% a fabricării produselor de tutun, cu 8% a mașinilor și echipamentelor. Creșterile din alte domenii nu au atenuat diminuarea producției în ramurile menționate anterior, în ciuda creșterii de 2,1 ori pe care a înregistrat-o industria metalurgică, cu 59% a industriei de medicamente și produse farmaceutice, cu 56% a fabricării cimentului, deoarece ponderea acestor ramuri în totalul producției industriale este nesemnificativă. Ministerul Economiei și Comerțului prognozează pentru anul 2007 o creștere a industriei de 9%.

4. Piața muncii

    În T1’2007 salariul mediu pe economie a fost de 142 USD…

    În primul trimestru salariul mediu pe economie a fost în mărime de 1 783 lei (142 USD), fiind în creștere cu 22% față de perioada similară a anului trecut. Raportată la rata inflației, creșterea reală a salariului a fost de 8%. Angajații din sfera bugetară au avut un salariu 1416 lei, în timp ce companiile private au achitat 1991 lei lunar. Tradițional, cel mai prost plătiți sînt angajații din agricultură, domeniu în care lucrează cea mai mare parte din populația țării. În acest sector, salariu mediu lunar a fost de 863 lei (69 USD), după primul trimestru.

    Cel mai mare salariu a fost plătit angajaților din sfera financiară, respectiv, 3987 lei (319 USD) lunar. Lucrătorii din învățământ au primit o leafă de 1156 lei (92 USD) pe lună, iar cei din sfera sănătății – 1310 lei (104 USD). Totuși, în T1’2007 cele mai mari salarii le-au plătit companiile cu capital străin de pe piața imobiliară ce activează în Republica Moldova, 6 900 lei (550 USD), pe cînd media salarială în același domeniu este 2 100 lei (169 USD). Pe poziția a doua în ceea ce privește nivelul remunerării medii a muncii, cu 6850 lei, se află întreprinderile cu investiții locale și străine din transporturi și comunicații, după care vin unitățile cu capital străin din energetică și apă, cu un salariu mediu lunar de 6 330 lei.

5. Comerțul extern

    Schimburile comerciale ale Moldovei cu UE au atins cca 300 milioane USD…

    Ponderea comerțului exterior cu UE a Moldovei în total exporturi a atins, după primele două luni ale anului, un nou maxim istoric de 47,4% din total, pe fondul reducerii dramatice a schimburilor comerciale cu țările CSI. Moldova a exportat în ianuarie-februarie pe piața UE mărfuri în valoare de cca 90 milioane USD, în creștere cu peste 31% față de perioada similară a anului trecut, în timp ce importurile Moldovei din UE au crescut de 1,6 ori.

    Ponderea UE la exporturi a atins nivelul de 56,1% (în 2006 – 44,8%), iar la importuri de 44,4% (în 2006 – 38,5%). MEC explică aceste creșteri prin faptul că exportatorii s-au acomodat sistemului GSP Plus, oferit de UE de la 1 ianuarie 2006, care prevede "taxa zero" pentru aproape 80% din mărfurile exportate. Totodată, sporirea fluxului pe direcția RM-UE s-a produs și ca urmare a aderării la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007 a României și Bulgariei, doi importanți parteneri comerciali ai Moldovei.

    Cota CSI a fost de 31,7% la exporturi, față de 48,7% în primele două luni 2006, și 39,2% la importuri, în raport cu 45,4% în perioada similară a anului trecut. Statisticile din ultimii ani relevă că la început de an schimburile comerciale cu țările CSI este mai anemică, dată fiind ponderea înaltă a produselor agroalimentare în exporturile Republicii Moldova. Deficitul comercial a atins, în primele două luni ale anului, cca 300 milioane USD, în creștere de 1,8 ori.


1 Spre exemplu, în ianuarie-februarie a.c. cetățenii moldoveni, angajați la muncă peste hotare, au transferat în țară prin canale oficiale cca 125 milioane USD.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Zvonurile despre un posibil nou plan de reglementare transnistreană negociat în secret de către autoritățile de la Chișinău și Federația Rusă fără participarea celorlalți mediatori și a observatorilor din partea UE și SUA au provocat o adevărată navetă diplomatică în RM. Astfel, Chișinăul a fost vizitat în aceiași săptămînă de către Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA, David Kramer, Reprezentantul Special al Uniunii Europene pentru Moldova, Kalman Mizsei, precum și un reprezentant al Președinției spaniole a OSCE. Și Însărcinatul cu Afaceri al Ministerului rus de Externe, reprezentatul Rusiei la negocieri, Valeri Nesterușkin, a vizitat Chișinăul în aceiași perioadă.

Din oficialii menționați mai sus, doar Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA, David Kramer, a dat publicității rezultatele vizitei sale la Chișinău în cadrul unei conferințe de presă. Kramer a declarat că a primit asigurări specifice din partea Președintelui Vladimir Voronin, Ministrului Andrei Stratan și a Ministrului Vasile Șova precum că nu există nici un nou plan rus de reglementare transnistreană. Kramer a reiterat poziția SUA potrivit căreia suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova, precum și transparența și legitimitatea trebuie să fie principiile de bază ale oricărei soluții de reglementare. De asemenea retragerea trupelor și munițiilor ruse din regiunea transnistreană trebuie să însoțească sau chiar să preceadă orice plan de reglementare. În același timp, oficialul american a susținut ideea transformării actualei operațiuni de pacificare din regiune în una cu mandat internațional, așa cum propun și autoritățile de la Chișinău. Întrebat despre viziunea SUA cu privire la viitorul statut al regiunii transnistrene, Kramer a susținut poziția Chișinăului în favoarea unei autonomii în cadrul RM, mai curînd decît un aranjament federativ sau confederativ. În același timp, Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA a declarat că negocierile în format "5+2" nu pot fi reluate din cauza rezistenței părții transnistrene, care invocă "orice motiv sub soare" de a nu reveni la masa tratativelor, și a declarat că SUA pledează pentru reluarea neîntîrziată și necondiționată a negocierilor.

Reamintim că în perioada de referință au apărut o serie de articole în presa locală și internațională despre un posibil nou plan de reglementare negociat în secret de Chișinău și Moscova. Subiectul a fost deschis de analistul de la Jamestown Foundation, Vlad Socor, care a publicat o versiune "scursă" a planului prezumptiv, fiind ulterior preluat de astfel de publicații ca The Economist și portalul EUObserver.com. Potrivit acestor publicații, planul prezumptiv ar fi presupus semnarea unei declarații comune dintre Președintele Voronin și liderul transnistrean, Igor Smirnov, prin care Moldova ar recunoaște legitimitatea autorităților transnistrene; organizarea unor alegeri legislative pe ambele maluri pentru un nou Parlament, în care Transnistria ar deține 20% din mandate; alocarea unui post de ministru adjunct în fiecare minister pentru un reprezentant al Transnistriei, inclusiv a unui post de prim viceprim-ministru; menținerea prezenței militare ruse în regiunea transnistreană pînă la stabilizarea situației. The Economist califică posibilele consecințele ale unui astfel de plan drept "dezastruoase", iar portalul EUObsever.com asociază noul plan cu Memorandumul Kozak și î-l prezintă ca o amenințare clară la ambițiile de integrare europeană a Moldovei.

Într-un interviu pentru Radio Europa Liberă, Vice-președintele Parlamentului de la Chișinău, Iurie Roșca, a declarat că Președintele Voronin a convocat o ședință la 11 aprilie la care a prezentat elementele enumerate mai sus mai curînd ca un "posibil scenariu" decît ca un plan propriu zis. Potrivit lui Roșca, scenariul a fost discutat din perspectiva unor posibile propuneri din partea Chișinăului în cazul în care Moscova ar fi avansat astfel de elemente în cadrul unui plan mai larg de reglementare. În același timp, Chișinăul urma să testeze cît de fezabil ar fi un astfel de scenariu în funcție de reacțiile atît pe plan intern, cît și pe plan extern.

Se poate presupune așadar că "scurgerea" din articolul lui Vlad Socor, care se știe că este un apropiat al administrației de la Chișinău, a fost una intenționată și a avut scopul de a "testa" reacțiile. Iar așa cum reacțiile din partea partenerilor occidentali au fost preponderent negative, "scenariul" a fost invalidat și nu va mai fi pus în aplicare. Să fie oare acesta modul în care autoritățile de la Chișinău văd realizarea "extinderii și intensificării cooperării politice" și a "responsabilității împărtășite în reglementarea conflictului transnistrean" cu UE, așa cum stipulează Planul de Acțiuni UE-RM ? cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova – Consiliul Europei

În perioada 16–20 aprilie, un grup de deputați din Parlamentul RM, condus de vicespeaker-ul Maria Postoico, a participat la lucrările Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE). Unul din subiectele centrale ale sesiunii APCE a vizat democrația și respectarea drepturilor omului în Europa. Rene van der Linden, președintele APCE, a îndemnat parlamentarii statelor membre ale Consiliului Europei (CoE) să determine guvernele naționale să abordeze mai serios problema drepturilor omului, precum și să contribuie la angrenarea diverșilor actori sociali din țările lor de origine în parteneriate care să urmărească consolidarea acestor drepturi.

În cadrul sesiunii din perioada menționată, APCE a discutat, de asemenea, situația din Ucraina, din Orientul Mijlociu, criza umanitară din Darfur, a examinat proiectul Convenției europene privind protecția copiilor împotriva exploatării și abuzurilor sexuale, și a dat undă verde cererii Muntenegrului de a adera la CoE.

Republica Moldova – Uniunea Europeană

Centrul Comun de Vize

La 25 aprilie, în incinta Ambasadei Ungariei la Chișinău a avut loc inaugurarea oficială a Centrului Comun de Vize (CCV). CCV din Chișinău este primul centru de acest fel pus în operabilitate de UE. La eveniment au participat numeroși oficiali moldoveni și europeni, printre care: Franco Frattini, vicepreședinte al Comisiei Europene și comisar european pentru Justiție, Libertate și Securitate; Ursula Plassnik, ministru al Afacerilor Europene și Internaționale al Austriei; Ene Ergma, Președinte al Parlamentului Estoniei; Indulis Emsis, Președinte al Parlamentului Letoniei; Andrej Ster, Secretar de Stat al Afacerilor Externe al Sloveniei; Kinga Goncz, ministru de Externe al Ungariei; Cesare de Montis, șef al Delegației Comisiei Europene la Chișinău; Kalman Miszei, reprezentant special al UE în Moldova etc.

Frattini a arătat că deschiderea CCV este un mesaj de confidență a UE față de Moldova. Referindu-se la inițiativa României de a deschide un centru similar, oficialul a spus că este important să se evite dublarea funcțiilor și că dacă va fi deschis un alt centru în Ambasada României acesta va trebui să colaboreze, nu să concureze cu actualul centru.

Cu prilejul participării la inaugurarea CCV, Franco Frattini s-a întîlnit cu Președintele Vladimir Voronin; cu speaker-ul Marian Lupu și cu prim-ministrul Vasile Tarlev. În cadrul întîlnirilor, Franco Frattini a menționat că își asumă angajamentul de a analiza posibilitățile de facilitare a unui Acord privind traficul mic de frontieră între Moldova și România; a reiterat angajamentul UE de a extinde mandatul EUBAM pentru încă doi ani și a invitat Parlamentul moldovean să elaboreze un raport cuprinzător privind situația drepturilor omului în Moldova, urmînd ca UE să examineze în baza acestuia mecanisme de asistență a Moldovei în acest domeniu.

Deși este salutară deschiderea CCV, mai multe instituții media au indus espectanțe exagerate în legătură cu acesta. CCV va acorda inițial vize doar pentru Austria, Letonia, Slovenia și Ungaria. Potrivit unor oficiali, ulterior în activitatea acestuia se vor alătura Danemarca, din mai, și Estonia, din vara lui 2007. Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Franța, Germania, Anglia, în care se află cel mai mare număr de moldoveni plecați în țările UE pentru o muncă mai bine retribuită sînt deocamdată reticente la ideea participării în activitatea CCV. Ultimele trei preferă ca eliberarea vizelor pentru cetățeni moldoveni să rămînă apanajul exclusiv al ambasadelor lor din Chișinău.

A doua rundă de negocieri privind încheierea acordurilor de readmisie și de facilitare a eliberării vizelor

La 17 aprilie curent, la Bruxelles, a avut loc a doua rundă de negocieri dintre Moldova și UE pe marginea Acordului privind readmisia persoanelor cu ședere ilegală și Acordului privind facilitarea eliberării vizelor.

Potrivit serviciului de presă al MAEIE, primul acord menționat instituie un cadru de cooperare pentru prevenirea și combaterea migrației ilegale, în timp ce cel de-al doilea prevede un șir de facilități la eliberarea vizelor de intrare pe teritoriul UE pentru cetățenii moldoveni. Printre facilități se numără menținerea prețului de 35 euro pentru o viză (fața de 60 euro); eliberarea gratuită a vizelor pentru mai multe categorii de cetățeni moldoveni, în special studenți, transportatori, pensionari, jurnaliști, oameni de afaceri etc.

Acordul privind facilitarea eliberării vizelor mai prevede principiul bona fidae, conform căruia persoanele care au obținut anterior vize pentru statele membre ale UE și au respectat condițiile de ședere în aceste state, ar putea obține vize cu mai multe intrări pe un termen de 1 an și mai mult. Acordul prevede, de asemenea, eliberarea fără plată a vizelor pentru România și Bulgaria, pînă la aderarea acestor țări la spațiul Schengen.

Cu prilejul inaugurării CCV pe 25 aprilie, acordurile menționate au fost parafate, ele urmînd să intre în vigoare pînă la sfîrșitul anului 2007.

Semnarea Protocolului adițional la APC

Cu ocazia rundei de negocieri din 17 aprilie, a fost semnat un Protocol adițional la Acordul de Parteneriat și Cooperare (APC) între Comunitățile Europene și Statele Membre ale acestora, pe de o parte, și Republica Moldova, pe de altă parte, privind aderarea Bulgariei și României la APC.

A V-a reuniune a Subcomitetului de Cooperare RM-UE

În perioada 23–24 aprilie, la Chișinău a avut loc a V-a reuniune a Subcomitetului de Cooperare RM-UE pentru probleme de transport, energetică, mediu, societate informațională, educație, știință și cercetare, sănătate.

În cadrul reuniunii, părțile au examinat implementarea Planului de Acțiuni UE-Moldova în domeniile de competență a subcomitetului. Unul din subiectele centrale pe agenda reuniunii l-a constituit Strategia energetică a Republicii Moldova pînă în anul 2020. Părțile au convenit că aceasta va trebui să țină cont de recomandările raportului privind situația în sistemul energetic al Moldovei, care se pregătește în prezent de Comisia Europeană în contextul cererii Chișinăului de a adera la Tratatul Comunității Energetice. Alte chestiuni puse în discuție în cadrul reuniunii au vizat elaborarea Strategiei naționale în domeniul transportului și a Legii comunicațiilor, evoluțiile în domeniile sănătății, mediului, științei și inovației.

UE verifică posibilitatea existenței unei înțelegeri secrete între Moldova și Rusia

EUobserver.com a informat, în perioada vizată de acest număr al jurnalului GDM, că diplomația EU verifică posibilitatea existenței unei înțelegeri secrete între Moldova și Rusia privind reglementarea transnistreană. Andrew Rettman de la această instituție de presă arată că dacă o astfel de înțelegere există, atunci aceasta ar putea crea impedimente pentru relațiile viitoare dintre Moldova și UE, și pentru încheierea unui nou acord între cele două. Existența înțelegerii moldo-ruse a fost dezvăluită de cunoscutul comentator politic american de la Jamestown Foundation și The Wall Street Journal, Vladimir Socor. Potrivit acestuia, reunificarea Moldovei cu Transnistria ar urma un model care îi va permite Tiraspolului să blocheze deciziile Guvernului de la Chișinău, iar Moscovei să-și mențină trupele în Moldova pe un termen indefinit.

Republica Moldova – România

În legătură cu existența presupusă a unui nou plan rusesc privind Transnistria, purtătorul de cuvînt al Ministerului român de Externe, Corina Vințan a informat că România este interesată ca orice soluție în problema transnistreană să fie găsită în formatul de negociere 5+2. Doar acest format, este de părere oficialul, oferă garanții că soluțiile convenite sînt echitabile și viabile. În acest fel, este reluată opinia unor cercuri de interese care ar fi gata să condamne și, chiar, să taxeze o presupusă înțelegere moldo-rusă ferită de cunoașterea celorlalți participanți la procesul de negocieri.

Republica Moldova – Ucraina

Ministrul ucrainean de Externe, Arseni Iațeniuk, în alocuțiunea sa rostită în cadrul ședinței Consiliului Permanent al OSCE, a calificat soluționarea conflictului transnistrean drept una dintre prioritățile politicii externe a Ucrainei. În context, Iațeniuk a menționat, de asemenea, că obiectivele imediate ale Kievului pe această dimensiune de politică externă ar fi de a asigura reluarea negocierilor și a convinge Tiraspolul să lucreze constructiv pe subiectele din agendă.

În altă ordine de idei, Ucrainei i s-au adus mulțumiri pentru implementarea consecventă a Acordului bilateral privind regimul vamal unic cu Republica Moldova și pentru o cooperare bună cu EUBAM.

Republica Moldova – Federația Rusă

În vederea participării la adunarea generală anuală a acționarilor "Moldova-Gaz", la Chișinău s-a aflat Valeri Golubev, președinte al consiliului de observatori al acestei companii și vicepreședinte al consiliului de administrație al concernului rus "Gazprom". În cadrul întîlnirii pe care acesta a avut-o cu prim-ministrul Vasile Tarlev, a fost reiterată disponibilitatea "Gazprom" de a implementa un șir de proiecte investiționale pe teritoriul Moldovei, inclusiv în dezvoltarea "Moldova-Gaz" și în construcția gazoductelor magistrale. Potrivit Moldpres, părțile au convenit că, în termene optime, va fi elaborat un plan detaliat de colaborare investițională și de dezvoltare a "Moldova-Gaz".

Republica Moldova – Suedia

În perioada de referință, Președintele Vladimir Voronin a întreprins o vizită oficială în Suedia. Aflat în această țară, Președintele Voronin s-a întîlnit cu numeroși oficiali suedezi, între care: Regele Carl XVI Gustaf; Per Westerberg, președintele Parlamentului Suediei; Carl Bildt, ministrul Afacerilor Externe; Gunilla Carlsson, ministrul pentru Dezvoltare Internațională și Cooperare; Maria Norrfalk, director general al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare Internaționala (ASDI/SIDA); Peter Egardt, președintele Asociației Camerelor Suedeze de Comerț și Industrie; Per Unckel, Guvernatorul Regiunii Administrative Stockholm etc.

În cadrul întîlnirilor a fost abordat un șir întreg de subiecte de interes comun. Printre cele mai importante se numără: cooperarea comercial-economica; asistența oferită Moldovei prin intermediul ASDI/SIDA; necesitatea semnării Acordului cu privire la evitarea dublei impuneri etc. Carl Bildt a arătat interesul Suediei de a examina posibilitatea participării în activitatea CCV, iar Maria Norrfalk a reiterat disponibilitatea autorităților suedeze de a susține și în continuare procesul de realizare în Moldova a reformelor economice și democratice, precum și aspirațiile de integrare europeană.

În context, este de notat că recent Suedia a aprobat strategia de asistență pentru Moldova, care prevede un ajutor financiar în valoare de 11 mln euro anual, timp de trei ani, precum și direcționarea acestei asistențe în trei domenii prioritare: asigurarea bunei guvernări; sporirea competitivității în sectorul rural și utilizarea eficientă a resurselor energetice.

Republica Moldova – OCEMN

La 19 aprilie a.c., la Belgrad (Serbia), a avut loc cea de-a XVI-a reuniune a Consiliului miniștrilor Afacerilor Externe ai statelor membre ale Organizației Cooperării Economice la Marea Neagră (OCEMN). Moldova a fost reprezentată la această reuniune de Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Potrivit serviciului de presă al MAEIE, în cadrul reuniunii au fost examinate mecanismele necesare pentru dezvoltarea cooperării OCEMN cu UE, au fost identificate domeniile prioritare de cooperare în regiunea Mării Negre pentru următorii 10–15 ani și au fost semnate Memorandumul de Înțelegere pentru dezvoltarea coordonată a Șoselei de Centură a Mării Negre și Memorandumul de Înțelegere privind dezvoltarea Transportului pe Marea Neagră.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect