Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. V, nr. 95, 1–15 mai 2007
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
1.1. Numiri
La propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, Parlamentul a operat modificări în structura nominală a Curții Supreme de Justiție (CSJ):
- Natalia Moldovanu este numită vicepreședinte a CSJ, președinte al Colegiului economic;
- Vera Macinskaia este numită vicepreședinte al Colegiului civil și de contencios administrativ.
Deputații au acceptat și demisia lui Mihail Plămădeală din funcția de judecător al CSJ.
1.2. Acte legislative
Legea privind administrarea și deetatizarea proprietății publice. Documentul reglementează activitatea legată de dobîndirea, exercitarea, modificarea și încetarea dreptului de proprietate a statului și/sau a unităților administrativ-teritoriale (administrarea), precum și activitatea de transmiterea patrimoniului public în proprietate privată, în concesiune, transmiterea întreprinderilor de stat în proprietatea unităților administrativ-teritoriale și alte activități orientate spre diminuarea participării statului în administrarea proprietății (deetatizarea). Sub incidența legii cade patrimoniul proprietate publică, cu excepția finanțelor publice, patrimoniului instituțiilor publice, terenurilor agricole și a locuințelor. Un articol aparte este dedicat proprietății care nu poate fi privatizată, lista întreprinderilor respective devenind parte integrantă a legii. Printre scopurile declarate ale promovării legii sînt sporirea eficienței administrării patrimoniului public, creșterea veniturilor extra fiscale, dezvoltarea concurenței, restructurarea și sporirea competitivității economiei naționale. După punerea în aplicare a noii reglementări se preconizează o nouă etapă de desfășurare a privatizării, proces care în prezente este practic, înghețat.
Legea pentru ratificarea Acordului de amendare și aderare la Acordul Central European de Comerț Liber (CEFTA). Membri ai Acordului rămîn Republica Albania, Bosnia și Herțegovina, Republica Croația, Republica Macedonia, Republica Moldova, Republica Muntenegru, Republica Serbia și Misiunea Administrativă Interimară a Organizației Națiunilor Unite în Kosovo (din partea Kosovo).
Legea pentru modificarea articolului 2 din Legea nr.121-XV din 3 mai 2001 cu privire la protecția socială suplimentară a invalizilor de război, a participanților la cel de-al doilea război mondial și a familiilor lor. Conform modificărilor, alocațiile lunare pentru categoriile corespunzătoare de beneficiari se majorează cu 50 la sută (cea mai mare alocație va constitui 600 lei – pentru invalizii de război și participanți la conflicte armate, iar cea mai mică -75 de lei, pentru persoanelor decorate cu ordine și medalii pentru muncă asiduă și serviciu militar impecabil în spatele frontului). Inițiativa legislativă aparține șefului statului, proiectul fiind votat concomitent în două lecturi și urmează a fi pus în aplicare începînd cu 1 mai 2007 (costul modificării este evaluat la circa 37 milioane de lei anual). Deputații de opoziție au solicitat ca și victimele represiunilor politice să beneficieze de majorări substanțiale ale alocațiilor de stat, însă aceste propuneri nu au fost acceptate de majoritatea parlamentară, pe motivul lipsei de resurse. Reprezentanții opoziției au remarcat că modificarea în cauză are și un caracter electoral, deoarece a fost efectuată în ajunul agerilor locale generale, iar primele retribuții majorate, pentru luna mai, urmează a fi primite exact în preajma alegerilor.
Lege despre cultele religioase și părțile lor componente. Documentul era parte a pachetului de angajamente față de Consiliul Europei și a fost supus anterior unor expertize internaționale repetate. După adoptarea legii, reprezentanții Mitropoliei Moldovei au protestat împotriva ei, solicitînd Președintelui republicii să nu o promulge.
Legea pentru ratificarea Convenției Cadru a Organizației Mondiale a Sănătății privind controlul tutunului. În urma ratificării documentului, Moldova va putea beneficia de asistență tehnică și financiară din partea organismelor internaționale pentru reorientarea agriculturii de la producerea tutunului la alte culturi.
Proiectul legii cu privire la organizarea serviciului civil (de alternativă). Documentul aprobat în prima lectură are menirea de a substitui cadrul actual, datînd cu începutul anilor 90, precum și să introducă o serie de reglementări novatorii (reducerea termenului serviciului, evidență corespunzătoare asupra mijloacelor percepute etc.).
Guvern
2.1. Numiri. Remanieri
Guvernul a acceptat propunerile Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene privind numirea prin cumul a unor ambasadori:
- Nicolae Chirtoacă, Ambasadorul Republicii Moldova în SUA, a fost numit și în funcția de reprezentant permanent la Banca Mondială și Fondul Monetar Internațional, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar în Republica Federativă Brazilia și Statele Unite Mexicane.
- Ion Robu, ambasadorul Moldovei în Azerbaidjan, a fost numit și ambasador în Georgia.
2.2. Hotărîri
Hotărîrea cu privire la crearea Organizației pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii. Organizația este creată în temeiul Legii privind susținerea sectorului întreprinderilor mici și mijlociii, va activa pe lîngă Ministrul Economiei și Comerțului, în calitate de succesor al Fondului pentru susținerea antreprenoriatului și dezvoltarea micului business.
Hotărîrea cu privire la activitatea Inspecției de Stat în Construcții în perioada 2006 – trimestrul I 2007. este evaluată activitatea inspecții și constatate o serie de neajunsuri în activitate, trasate sarcini pentru perioada imediat următoare.
Hotărîri privind elaborarea și aprobarea unor concepții/programe:
- Strategia de dezvoltare a aviației civile în perioada anilor 2007–2016;
- Programul național "Securitatea transfuzională și autoasigurarea țării cu produse sangvine pentru anii 2007–2011";
- Strategia națională de prevenire și combatere a spălării banilor și finanțării terorismului și Planului de acțiuni pentru implementarea strategiei pentru anul 2007;
Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de legi:
- privind formularea declarațiilor Republicii Moldova la Convenția împotriva torturii și a altor pedepse sau tratamente cu cruzime, inumane sau degradante;
- pentru modificarea unor acte legislative (interdicția dublei cetățenii).
Hotărîre privind alocarea mijloacelor financiare. Deși a fost creată acum cîteva luni, după o tărăgănare numărînd cîțiva ani de zile, abia recent executivul a decis că Agenției pentru protecția concurenței i se vor aloca 920 de mii lei, pentru asigurarea activității.
2.3. Ședințe. Decizii. Declarații
Comitet de supraveghere a unor decizii nevalabile
Deși încă nu intraseră în vigoare modificările corespunzătoare ale legislației, la 2 mai Guvernul deja a creat un comitet de supraveghere pentru monitorizarea implementării inițiativelor președintelui țării de liberalizare a economiei. Acest comitet va supraveghea modul de realizare a legislației în vigoare, va monitoriza procesele și tendințele legate de procedura de amnistiere fiscală și legalizare a capitalului, va coordona procesul de elaborare a actelor normative de către organele centrale de specialitate ale administrației publice.
Reducerea numărului de locuri la instituțiile de învățămînt superior
Guvernul a decis că numărul de persoane înmatriculate în instituțiile de învățămînt superior din republică în anul de admitere 2007 va fi redus cu peste 17 la sută, comparativ cu anul 2006. În același timp, numărul elevilor înmatriculați în colegii va crește cu circa 10 la sută față de anul precedent. Decizia este motivată prin necesitățile de personal ale pieței muncii.
Președinție
3.1. Decrete
Decretul privind modificarea structurii Aparatului Președintelui Republicii Moldova. Șeful statului și-a modificat structura aparatului de asigurare a activității, introducînd funcții de consultanți responsabili pentru administrarea Bibliotecii Prezindențiale, recent constituită la Președinție.
3.2. Ședințe. Decizii. Declarații
Construcția căilor ferate rămîne prioritate
Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință de lucru privind organizarea lucrărilor de construcție a căii ferate Cahul-Giurgiulești, în cadrul căreia au fost prezentate informații despre realizarea sarcinilor anterior stabilite. Șeful statului a fost informat că, după elaborarea proiectului în cauză, acesta a fost transmis pentru expertizare în construcții și ecologică. Se preconizează că tronsonul de cale ferată va avea o lungime de 50 de kilometri și se planifică a fi construit pînă în luna noiembrie 2008â, urmînd să asigure conexiunea Terminalului Giurgiulești cu infrastructura de transport din țară, precum și cu căile ferate din Ucraina și România. Costul proiectului este estimat la 837 milioane lei, șeful statului solicitînd Guvernului, Ministerului Economiei și Comerțului și Ministerului Finanțelor să identifice resursele necesare pentru asigurarea financiară a proiectului, inclusiv prin atragerea finanțării externe. De asemenea, Vladimir Voronin a propus Guvernului să adopte o hotărîre în problema dată și să acorde Întreprinderii de Stat "Calea Ferată a Moldovei" întreg sprijinul în realizarea proiectului de construcție a segmentului de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Președintele s-a referit în context și la importanța asigurării unei strînse coordonări interdepartamentale a acțiunilor legate de implementarea proiectului nominalizat.
Participare la Congresul Fermierilor
În cadrul Congresului III al Fermierilor din Moldova, Președintele țării a rost o alocuțiune, în cuprinsul căreia a făcut o trecere în revistă a situației în domeniu, a relevat realizările înregistrate și a propus modificarea conceptuală a viziunii privind dotarea cu tehnică agricolă a sectorului agrar – prin procurarea de tehnică agricolă modernă, crearea întreprinderilor de prelucrare a producției agricole; consolidarea terenurilor agricole.
Îngrijorări privind reconstrucția Mănăstirii Curchi
Vladimir Voronin a efectuat o vizită de documentare la Mănăstirea Curchi din raionul Orhei, în cadrul căreia s-a familiarizat cu mersul lucrărilor de reconstrucție a Complexului Monastic în cauză. Șeful statului a fost informat despre stadiul actual al procesului de restabilire a Mănăstirii și și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu nerespectarea termenelor de realizare și calitatea nesatisfăcătoare a lucrărilor de reconstrucție. El a propus elaborarea unui plan detaliat de măsuri în vederea asigurării executării stricte și în termenele stabilite a lucrărilor de restaurare, chemînd părțile implicate în realizarea acestui proiect să manifeste o mai mare responsabilitate și să depună toate eforturile pentru asigurarea durabilității și funcționalității edificiilor din cadrul Complexului Monastic.
Politici economice
1. Inflația și prețurile
Inflația nu pare a fi o problemă, deocamdată…
Aparent, inflația se încadrează perfect în graficul lunar necesar pentru atingerea țintei de 10%, dorită de Guvern și BNM. Rata lunară a inflației a fost în aprilie a.c. de 1%, iar cumulativ pentru primele patru luni ale anului 2007 indicele prețului de consum (IPC) a crescut cu 3% față de luna decembrie trecut. Prețurile la produsele alimentare au crescut în aprilie cu 2%, acestea fiind propulsate în mare parte de majorarea prețurilor la legumele proaspete. Produsele nealimentare au fost mai scumpe cu 0,5%, iar tarifele la serviciile prestate populației s-au majorat cu 0,4%.
Totuși, considerăm că decizia din aprilie a.c. a Consiliului de Administrație al Băncii Naționale a Moldovei de a reduce ratei dobînzii de bază[1] (dobînda de politică monetară) de la 14,5% pînă la 13,5% ar putea putea resuscita creșterea inflației. În sprijinul acestei opinii ar fi că în prezent economie s-au acumulat mai multe disfuncții structurale cum ar fi cele din industrie, comerț extern, climatul de afaceri, precum și creșterea creditului de consum, derapaje care oricînd ar putea genera puseuri inflaționiste periculoase.
2. Sectorul financiar-bancar
Volumul creditelor de consum ar putea crește în perioada următoare…
Reprezentanți ai sectorului bancar au declarat recent că băncile dispun în prezent de un exces de lichidități ce ar putea genera o creștere sensibilă a creditului de consum în următoarea perioadă. Creditele de consum se acordă pe o perioadă scurtă, astfel că băncile vor găsi posibilitatea să utilizeze aceste surse, pe care actualmente le sterilizează Banca Națională. Factori bancari și unii experți prognozează o creștere substanțială a creditului de consum în următorii ani, după un avans de peste 60% în anul 2006 a soldului împrumuturilor de consum și o creștere de peste 43% în primul trimestru al acestui an.
Mai mult, unele bănci și-au anunțat scăderi ale dobînzilor la creditele acordate. În acest sens, va fi diversificată gama de produse și servicii oferite, respectiv creditele vor deveni mai accesibile. Astfel, creditul de consum va deveni soluția financiară pentru tot mai multe persoane. Spre exemplu, în Rusia creditul de consum a atins nivelul de 17% din totalul celor contractate, în România – 15%, pe piața locală acest indicator este mai scăzut – de 12%.
Totalul depozitelor din sistemul bancar se estimează la cca 33% din PIB…
Masa monetara M3[2] s-a majorat cu 22,3% și a atins la sfîrșitul lunii martie 19,9 miliarde lei. Evoluția masei monetare a fost determinată, în special, de sporirea depozitelor în monedă națională și în valută străină, precum și a volumului de bani în circulație. Spre exemplu, la 1 aprilie curent, depozitele în valută străină erau de 7,2 miliarde lei și au înregistrat o creștere cu 37,8% față de T1’2006, iar depozitele în monedă națională se estimează la 7,8 miliarde lei. Ponderea cea mai mare a economiilor, de cca 55%, o dețin depozitele în monedă națională, iar cca 45% în valută străină. Totalul depozitelor bancare se estimează la cca 15 miliarde lei sau 33% din PIB-ul anului 2006. activele totale ale sistemului bancar se estimează la cca 24,9 miliarde lei (2,02 miliarde USD).
3. Comerțul extern
Textilele au devenit principalul produs de export al Moldovei…[3]
În T1’200 7 mărfurile textile și articolele din acestea au reprezentat categoria de produse cu cea mai mare pondere la export după ce comerțul extern cu vinuri a scăzut dramatic urmare a embargoului impus de Rusia. Moldova a exportat în primele trei luni ale anului textile în valoare de 62 de milioane USD, ceea ce reprezintă cca 23% din totalul exporturilor, fiind în creștere cu peste 22% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cota produselor alimentare, a băuturilor și tutunului în totalul exporturilor a scăzut de peste două ori, de la 38%, în ianuarie-martie 2006, la 16%, în T1’2007. În trei luni au fost exportate produse alimentare, băuturi și tutun în valoare de 43 milioane USD sau cu 55% mai puțin. Cel mai mult au scăzut livrările de băuturi alcoolice, cu peste 81%. În final, în primul trimestru, Moldova a exportat produse și servicii în valoare de 270 milioane USD (în creștere cu 7,8% față de perioada similară din 2006), iar importurile au fost de 747 milioane USD (în creștere cu peste 39%). Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi este de doar 36%, iar deficitul balanței comerciale a înregistrat o valoare de cca 476 milioane USD fiind cu 1,7 ori mai mare comparativ cu T1’2006.
1 Rata aplicată pentru operațiunile REPO de cumpărare pe termen de două luni a hârtiilor de valoare de stat (HVS), efectuate în cadrul operațiunilor de piață deschisă ale BNM.
2 Agregat monetar ce cuprinde banii aflați în circulație, depozitele la vedre și la termen în lei, depozitele în valută și instrumentele pieței monetare (M0+M1+M2).
3 Agenția de știri Basa-Press.
Relații externe
Republica Moldova – Consiliul Europei
La 5 mai curent, s-au împlinit 58 de ani de la constituirea Consiliului Europei (CoE). Acesta este o organizație integuvernamentală pan-europeană, care își propune drept scop: consolidarea democrației, asigurarea principiilor statului de drept, protecția drepturilor omului etc. pe continentul european. CoE a fost fondată inițial de 10 state europene. Numărul actual al statelor membre ale CoE este de 47, în urma aderării pe 11 mai a.c. a Muntenegrului.
La puțin timp după această aniversare, în Moldova s-a aflat într-o vizită de informare Thomas Hammarberg, Comisarul CoE pentru Drepturile Omului. Acesta s-a întîlnit la Chișinău cu Andrei Stratan, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. În cadrul întîlnirii, oficialii au discutat despre cooperarea dintre CoE și Moldova, precum și despre respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului în Moldova. Hammarberg s-a arătat în general mulțumit de dialogul existent între CoE și Moldova, și a accentuat necesitatea abordării sistemice a protecției drepturilor omului de către autoritățile de la Chișinău.
În perioada 10–11 mai, la Strasbourg a avut loc cea de-a 117-a sesiune a Comitetului de Miniștri al CoE. Moldova a fost reprezentată la această sesiune de Eugenia Kistruga, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Potrivit MAEIE, în cadrul ședinței au fost abordate subiecte precum eficientizarea relațiilor dintre CoE și Uniunea Europeană (UE), consolidarea sistemului de protecție a drepturilor omului al CoE, activitatea CoE în domeniul dialogului intercultural.
La 10 mai 2007, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat două hotărîri împotriva Moldovei .
În cauza Modîrcă c. Moldovei, CEDO a constatat deținerea ilegală a reclamantului, condiții improprii de detenție, motive insuficiente și irelevante pentru eliberarea mandatului de arest, precum și condiții inadecvate privind asigurarea confidențialității discuțiilor reclamantului cu avocatul său. Moldova a fost obligată să-i acorde reclamantului 7000 euro cu titlu de daune morale și 1800 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.
În cea de-a doua cauză Mazepa c. Moldovei, CEDO a constatat încălcarea drepturilor reclamantei prin neexecutarea unei hotărîri judecătorești în favoarea sa și prin durata excesivă a procedurilor judiciare. Guvernul Moldovei a fost obligat să-i acorde reclamantei 2900 euro cu titlu de daune morale și materiale, și 100 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.
Republica Moldova – Uniunea Europeană
Ziua Europei
Pe 9 mai s-au împlinit 57 de ani de la lansarea de către Robert Schuman, în 1950 – ministru de Externe al Franței, a unei declarații care chema Franța, Germania și alte țări europene să-și unească eforturile în domeniul producției cărbunelui și oțelului, drept "fundamentul de început al unei Federații Europene". Documentul cunoscut și sub denumirea de "Declarația Schuman" este considerat actul de naștere a ceea ce cunoaștem în prezent prin Uniunea Europeană (UE). Decizia de a sărbători ziua de 9 mai drept Zi a Europei a fost luată în 1985 la summit-ul liderilor europeni de la Milano. De atunci Ziua Europei se sărbătorește în toate statele CE/ UE, precum și în cele care aspiră să se alăture în viitor UE.
Moldova, deși revendică cu insistență un destin european alături de statele membre ale UE, aproape că ignoră sărbătorirea oficială a acestei zile. Chișinăul a continuat și în acest an tradiția consemnării oficiale în ziua de 9 mai a victoriei asupra fascismului, timp în care în UE s-au ridicat cupe de șampanie pentru reconcilierea și solidaritatea europeană în numele păcii, stabilității și prosperității continentului european.
Deși au lipsit manifestările oficiale organizate cu prilejul Zilei Europei, este de remarcat totuși mesajul Președintelui Voronin adresat cu această ocazie, în care se spune că "parcursul european al Republicii Moldova, determinat în mod firesc de apartenența sa la spațiul cultural și civilizațional european, are ca obiectiv final integrarea noastră în spațiul european comun și, din acest motiv, poporul moldovenesc împărtășește alături de popoarele statelor membre ale Uniunii Europene bucuria acestei sărbători". Este un mesaj pertinent, dar deocamdată lipsit de acțiuni care să dovedească că Moldova împărtășește la propriu această bucurie.
Cooperarea cu societatea civilă în contextul integrării europene
În urma lansării Raportului Consorțiului Euroforum și a celui de-al 6-lea număr al raportului Euromonitor, care prezintă progresul realizat de Moldova în procesul de implementare a Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM) pe parcursul anilor 2005–2006 și, respectiv, al primului trimestru din 2007, MAEIE a convocat o reuniune consultativă cu reprezentanți ai societății civile.
În cadrul reuniunii, a fost realizat un schimb de opinii între colaboratorii MAEIE și reprezentanții organizațiilor neguvernamentale implicate în activități de asistență, monitorizare și evaluare a procesului de implementare a PAUEM. Participanții au examinat deficiențele și problemele care tergiversează realizarea obiectivelor PAUEM, în special în domeniile justiției, mass-media, administrației publice centrale, precum și în cel al cooperării autorităților cu societatea civilă. MAEIE și-a exprimat disponibilitatea pentru o cooperarea mai strînsă cu societatea civilă și de a furniza informația necesară în procesul de evaluare a acțiunilor întreprinse în vederea realizării PAUEM.
Republica Moldova – România
Cu ocazia reuniunilor din cadrul Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (PCESE), de la Zagreb (Croația), Președintele Vladimir Voronin a avut o întîlnire cu prim-ministrul României, Călin Popescu Tăriceanu. Oficialii au căzut de acord că dialogul bilateral dintre cele două țări trebuie reluat, Tăriceanu exprimînd disponibilitatea României de a împărtăși Moldovei din experiența dobîndită în cadrul procesului de integrare europeană, în măsura în care aceasta este dorită de Chișinău.
Ceva mai devreme, în contextul discuțiilor despre un eventual plan rusesc pentru Transnistria, ministrul de Externe al României, Adrian Cioroianu, declara în cadrul Comisiei pentru Afaceri Europene din Parlamentul României că presupusul plan nu ar conveni României pentru că ar putea duce la îndepărtarea Moldovei de UE și la ancorarea acesteia în sfera de influență rusească. La aceeași întrevedere, Cioroianu a anunțat că ar fi dispus să efectueze o vizită în Moldova pentru reluarea dialogului bilateral.
Republica Moldova – PCESE
Vladimir Voronin, Președinte al Moldovei, și Andrei Stratan, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, au reprezentat Moldova la summit-ul șefilor de stat și de guvern ai Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (PCESE) și la reuniunea miniștrilor de Externe ai aceluiași aranjament regional. Evenimentele au avut loc între 10–11 mai a.c., la Zagreb, Croația.
În cadrul reuniunilor, au fost discutate problemele legate de reorganizarea proceselor de cooperare regională, o dată cu instituirea, din ianuarie 2008, a Consiliului Regional de Cooperare (CRC). Acesta urmează să preia activitățile Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), în strînsă colaborare cu PCESE.
În contextul instituirii CRC, Hidajet Bièeviæ a fost desemnat în calitate de Secretar General al CRC, iar or. Sarajevo, capitala Bosniei și Herțegovina, a fost ales în calitate de sediu al Secretariatului CRC.
Președinția PCESE a fost preluată de la Croația de Bulgaria. Potrivit Moldpres, statele membre ale PCESE au decis prin consens ca Moldova să urmeze Bulgariei la președinția organizației, din mai 2008.
Republica Moldova – CEFTA
La 1 mai 2007, a intrat în vigoare noul acord CEFTA, care instituie un regim de comerț liber între statele participante la acest aranjament regional: Albania, Bosnia și Herțegovina, Croația, Macedonia, Moldova, Muntenegru și Serbia. Noul CEFTA, cunoscut și sub denumirea de CEFTA 2006, a fost semnat la 19 decembrie 2006, la București. CEFTA 2006 înlocuiește 32 de acorduri bilaterale și de comerț liber operabile anterior între țările din Europa de Sud-Est.
CEFTA 2006 prevede anularea tuturor taxelor vamale la import și export, a restricțiilor cantitative și a altor taxe cu efect echivalent în comerțul cu produse industriale și majoritatea produselor agroindustriale. Acordul mai conține prevederi privind comerțul cu servicii, proprietatea intelectuală, achizițiile publice, promovarea investițiilor, administrarea vamală și regulile de origine preferențiale, procedura și condițiile de aplicare a măsurilor de salvgardare și instrumentelor de apărare comercială. CEFTA 2006 corespunde normelor OMC și obligațiunilor Părților în raport cu UE.
Studii, analize, comentarii
Leul tare, leul mare sau noi maxime în fața dolarului?
Iurie Gotișan, 15 mai 2007
Dincolo de cifrele diferite pe care le avansează economiștii, bancherii sau analiștii pieței financiare în comentariile acestora pe marginea cursului de schimb deseori se regăsesc două cuvinte care arată o convergenta de opinii
| »»» |
|
|
|