ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 97, 1–15 iunie 2007

Activitatea instituţiilor publice

Problema transnistreană

Relaţii externe

Analize, comentarii

Activitatea instituţiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea cu privire la mediere. Legea instituie mecanismul de mediere în cauzele civile şi penale, în calitate de alternativă procesului judiciar, în instanţe. Medierea constă în învestirea unei persoane neutre (mediator) cu dreptul de a intermedia comunicarea dintre părţi, în scopul de a atinge un consens în privinţa conflictului. Se consideră că medierea este preferabilă din punct de vedere al termenelor şi costurilor precum şi pentru a evita stresurile la care este expusă persoana în cazul proceselor judiciare. Documentul face parte din planul de acţiuni UE-RM şi urma să fie adoptat pînă la finele anului 2006.

Legea cu privire la societăţile cu răspundere limitată. Este reglementat modul de constituire, de funcţionare, particularităţile de reorganizare şi modul de lichidare a societăţilor cu răspundere limitată (SRL) - societăţi comerciale cu personalitate juridică, al căror capital social este divizat în părţi sociale conform actului de constituire şi ale cărei obligaţii sînt garantate cu patrimoniul societăţii. În redacţia finală, parlamentarii au renunţat la ideea majorării substanţiale (pînă la 30 mii lei) a capitatului social minim pentru fondarea SRL-urilor, fiind păstrată mărimea actuală – 5400 de lei. SRL-ul poate fi constituit de maximum 50 de asociaţi, iar societăţile care au un număr mai mare de asociaţi, vor fi obligate să se transforme în societăţi pe acţiuni. Legea este adoptată în pofida faptului că reglementările de bază referitor la SRL sunt stabilite în Codul Civil şi anterior se estimase că document aparte nu ar fi necesar. Conform datelor din mass-media, în prezent în Republica Moldova activează circa 55 mii SRL-uri, forma respectivă de organizare fiind cea mai preferată pentru desfăşurarea activităţilor economice.

Legea cu privire la grădinile zoologice. Legea creează cadrul aplicării Directivei Europene 1999/22/CE din 29 martie 1999 privind grădinile zoologice, reglementînd regimul special de înfiinţare, administrare şi lichidare a grădinilor zoologice, protecţia faunei sălbatice şi conservarea biodiversităţii, studierea faunei sălbatice în condiţii de captivitate, în scopuri cognitive, culturale şi ştiinţifice.

Legea privind siguranţa traficului rutier. Documentul reglementează relaţiile juridico-sociale în domeniul traficului rutier, stabileşte obligaţiile, responsabilităţile, drepturile autorităţilor de resort şi participanţilor la traficul rutier.

Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (megaregulatorul pieţii financiare). În legislaţie sînt introduse modificări referitoare la reorganizarea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare în Comisie Naţională a Pieţei Financiare, cu competenţe de reglementare şi control în domeniul pieţei de capital extrabancar: asigurărilor nestatale de pensii, în domeniul insolvabilităţii, a activităţii fondurilor de investiţii, a asociaţiilor de economii şi împrumut, a organizaţiilor de microfinanţare etc.

Legea de rectificare a bugetului de stat pentru anul 2007. Modificările vizează creşterea veniturilor şi cheltuielilor cu cîte 620 milioane lei, dintre care cea mai mare sumă – 150 mln lei sînt alocaţi pentru implementarea Legii salarizării în sistemul bugetar. O sumă importată – 100 mln lei sunt alocaţi pentru majorarea capitalului social al Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova". Rectificarea a prevăzut şi acoperirea celor 15,4 mln lei alocaţi pentru acoperirea cheltuielilor legate de alegerile locale generale. Discuţii aprinse a provocat alocarea a peste 32,5 milioane de lei pentru achiziţionarea de către Ministerul Culturii a Centrului de agrement "Moscova", destinaţia căruia a fost determinată anterior de Preşedintele RM – pentru amplasarea Teatrului "Eugene Ionesco". Conform modificărilor, venitul total al bugetului de stat va constitui 12,708 miliarde lei, iar cheltuielile – 12,781 miliarde lei.

Proiectul legii cu privire la conflictul de interese. Se propune reglementarea incompatibilităţilor şi restricţiilor impuse persoanelor care exercită funcţii publice, soluţionarea conflictelor de interese, stabilirea modului de prezentare a declaraţiilor cu privire la conflictele de interese. Conflictul de interese este definit drept situaţie în care o persoană care exercită o funcţie publică trebuie să ia o hotărîre sau să ia parte la luarea unei hotărîri, sau să întreprindă alte acţiuni în exercitarea atribuţiilor sale, ce influenţează sau pot influenţa asupra intereselor personale ale acelei persoane sau ale persoanelor apropiate acesteia. Legea se va răsfrînge asupra demnitarilor de prim rang, a deţinătorilor de funcţii publice în autorităţile centrale, judecătorilor, procurorilor, aleşilor locali, colaboratorii diplomatic, vamal, din organele de interne, ai Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate conducătorii instituţiilor publice, întreprinderilor de stat sau municipale, societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat.

Proiectul legii privind compensarea conectării la gaze. Documentul adoptat în prima lectură prevede că pedagogii, medicii şi lucrătorii din cultură din mediul rural pot primi compensaţii unice pentru conectarea la conducta de gaze naturale. Fiecare membru din familiile în care ambii soţi sînt pedagogi, medici sau lucrători în domeniul culturii, cu studii superioare sau medii de specialitate, va primi cîte 1500 lei. Aceeaşi sumă o vor primi şi pedagogii, medicii şi lucrătorii din cultură singuri, iar familiile din care un singur soţ lucrează în aceste domenii vor primi cîte 750 de lei. Conform calculelor responsabililor din cadrul Ministerului Administraţiei Publice Locale, costul de conectare la conducta de gaze de presiune mică ar constitui în medie 2 mii lei. În realitate, costul conectării la gaze în localităţile rurale variază între 4–10 mii lei.

Proiectul legii cu privire la parcurile ştiinţifico-tehnologice şi incubatoarele de inovare. Instituţiile ce vor fi create urmare a implementării legii urmează să aplice în practică rezultatele cercetărilor şi inovaţiile cercetătorilor moldoveni. Legea are menire e a stimula activităţile de inovare şi transfer tehnologic,pentru a transforma rezultatele cercetărilor ştiinţifice şi ale inovaţiilor în produse, servicii, procese noi sau perfecţionate.

1.2. Întrebări şi Interpelări. Declaraţii

Întrebări şi Interpelări

Deputatul Valentina Cuşnir a adresat interpelări Procurorului General, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Comisiei Electorale Centrale şi Guvernului, cu solicitarea identificării persoanelor implicate şi a sursele din care au fost plătite automobile ale instituţiilor publice maşinile statului angajate în campania electorală pentru Partidul Comuniştilor din RM. Cuşnir a nominalizat numerele de înmatriculare ale automobilelor respective.

Deputatul PDM Vladimir Filat a cerut Guvernului să prezinte un raport amplu asupra fazei de implementare a pachetului de legi privind liberalizarea economică.

Declaraţii

Fracţiunea AMN a prezentat o declaraţie întitulată "Susţinem activ cooperarea necomuniştilor", în care se referă la cooperarea forţelor de orientare democratică împotriva exponenţilor PCRM, în carul organelor elective de nivelul unu şi doi.

Fracţiunea PPCD a emis o declaraţie prin care contestă campania electorală şi rezultatele alegerilor dintr-un şir de localităţi.

Deputatul Gheorghe Susarenco a dat citire unei declaraţii prin care şi-a expus opinia referitoare la primul tur de scrutin al alegerilor locale, din punct de vedere "politico-juridic". Susarenco consideră că Parlamentul Republicii Moldova a încălcat flagrant Constituţia Republicii Moldova, Regulamentul Parlamentului şi Legea despre statutul deputatului în Parlament, prin: întreruperea sesiunii de primăvară-vară; implicarea deputaţilor în acordarea de sprijin politic unor categorii de persoane sau partide politice în detrimentul altora; folosirea abuzivă a pîrghiilor şi resurselor administrative publice (automobile, telefoane, birouri de serviciu, încasarea salariilor de deputat etc.). În mod special, deputatul a remarcat comportamentul spicherului Parlamentului, care, personal îndemna la susţinerea candidatului PCRM în capitală. În final, Susarenco cere iniţierea unui control al Curţii de Conturi, pentru a estima de facto realizările vice-primarului capitalei Veaceslav Iordan în perioada de 2 luni ale interimatului funcţiei de primar general.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea din funcţie a lui Nicolae Dudău, Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Moldova în Republica Italiană.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la unele măsuri de realizare a controlului asupra asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto externă. Prin documentul aprobat se interzice trecerea frontierei RM în lipsa asigurării obligatorii de răspundere auto civilă externă (tip "Cartea verde"). Serviciul Grăniceri va fi autorizat să efectueze controlul în domeniu şi să interzică trecerea mijloacelor auto, deţinătorii cărora nu posedă actele de asigurare corespunzătoare.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea valorii bunurilor prin achitarea de compensaţii persoanelor supuse represiunilor politice, precum şi achitarea compensaţiei în cazul decesului ca urmare a represiunilor politice. Documentul a fost publicat abia la 8 iunie 2006, deşi Legea (nr.186-XVI) în baza căruia a fost emis acesta a fost adoptată încă la 29 iunie 2006 şi obliga Guvernul să-şi aducă actele în concordanţă în termen de 3 luni. Anterior, tărăgănarea soluţionării problemei restituirii bunurilor şi reticenţa autorităţilor au determinat proteste din partea victimelor represiunilor şi a urmaşilor acestora, în problemele respective fiind adoptate şi decizii de condamnare a Moldovei de către CEDO.

Hotărîrea privind aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la ţinerea lucrărilor de secretariat în autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi în instituţiile din subordinea acestora.

Hotărîrea cu privire la diploma Guvernului. Diploma va fi decernată în scopul aprecierii de către Guvern a "meritelor şi succeselor persoanelor fizice şi juridice în diferite domenii de activitate.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului de implementare a amnistiei fiscale. Amnistia se fa efectua de către organele fiscale, iar eliberarea actelor pentru cei amnistiaţi se va efectua "la cerere". În luna august va fi prezentată informaţia despre numărul de contribuabili amnistiaţi şi despre sumele "iertate".

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepţii, strategii:

  • Strategia privind aprovizionarea cu apă şi canalizare a localităţilor din Republica Moldova;
  • Concepţia sistemului informaţional automatizat "Registrul de stat al accidentelor rutiere";

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind regimul armelor, muniţiilor, materiilor şi substanţelor explozive;
  • proiectul legii bibliotecilor.

2.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Producerea medicamentelor

Prim-ministrul Vasile Tarlev a convocat factorii de decizie în problema dezvoltării ramurii de producere a medicamentelor. Conform informaţiilor prezentate, pe parcursul ultimilor trei ani au fost întreprinse o serie de acţiuni pentru impulsionarea producerii medicamentelor de către întreprinderile autohtone şi ca urmare, s-a îmbunătăţit esenţial situaţia tehnică şi financiară a companiilor respective (S.A. "Farmaco"). Tarlev a evidenţiat importanţa dezvoltării ramurii de producere a medicamentelor în vederea asigurării populaţiei cu produse farmaceutice de calitate la un preţ accesibil şi a susţinut Planul de dezvoltare a ramurii, cerînd întreprinderea acţiunilor mai eficiente pentru atragerea investiţiilor necesare în acest scop.

Dezvoltarea sectorului locativ-comunal

La şedinţa convocată de Primul-ministru a fost prezentată informaţie despre darea în exploatare, cu suportul statului, a 30 de blocuri locative, cu circa 3 mii de apartamente în municipiile Chişinău, Bălţi, în Hînceşti, Ungheni, Basarabeasca şi Cimişlia etc. Concomitent, se întreprind măsuri de creare a bazei legislativ-normative eficiente în domeniul construcţiei de locuinţe: proiectele de legi cu privire la locuinţele sociale, cu privire la condominium, cu privire la ipotecă etc. Prim-ministrul a specificat că autorităţile publice de toate nivelurile trebuie să creeze condiţii demne de trai pentru cetăţenii ţării şi a cerut factorilor responsabili să urgenteze definitivarea Programului de construcţie a locuinţelor sociale şi a celor ipotecare pe întreg teritoriul ţării. Premierul a a exprimat îngrijorarea privind starea blocurilor locative etajate vechi, care au depăşit perioada de exploatare, subliniind necesitatea expertizării tuturor blocurilor locative vechi din Moldova, în scopul elaborării paşapoartelor tehnice, iar ulterior – consolidarea sau demolarea acestora.

Reforma Administraţiei centrale

Primul-ministru a prezidat şedinţa Comitetului Consultativ de Supraveghere a reformei administraţiei publice centrale, în cadrul căreia a fost audiată informaţia cu privire la realizările reformei în perioada ianuarie – mai 2007 şi trasate obiectivele şi sarcinile de perspectivă. În baza raportului de evaluare, membrii Comitetului au concluzionat că majoritatea acţiunilor prevăzute în Planul de implementare a Strategiei de reformă a APC s-au realizat. La capitolul dificultăţi şi neajunsuri au fost remarcate: - capacitatea redusă a autorităţilor administraţiei publice centrale de a elabora planuri de reorganizare/modernizare proprii; – lipsa unei direcţii de analiză a coordonării politicilor sectoriale; – întîrzierea definitivării proiectului de lege privind administraţia publică centrală; lipsa conceptelor privind clasificarea funcţiilor publice şi a salarizării funcţionarilor publici.

cuprins articolul precedent articolul următor


Preşedinţie

3.1. Decrete

Preşedintele RM a semnat decretul de revocare din funcţie a Ministrului Apărării Valeriu Pleşca. Conform mass-media, revocarea a survenit urmare a incidentului tragic, soldat cu moartea unei persoane pe poligonul de trageri de la Bulboaca.

3.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Reconstrucţia unor trasee

Preşedintele Republicii Moldova a vizitat şantierele de reconstrucţie a unor segmente de drum de pe traseele Chişinău-Leuşeni, Cimişlia-Comrat, a traseului central din oraşul Cricova. Şeful statului a apreciat ritmurile în care se desfăşoară lucrările de reparaţie, precum şi tehnica specializată performantă, folosită de constructori, a remarcat faptul stabilirii unui control de laborator riguros al calităţii materialelor de construcţie. Vladimir Voronin a atras atenţia persoanelor responsabile implicate în activităţile de reparaţie a autostrăzilor asupra necesităţii respectării stricte a normelor şi standardelor europene de calitate în domeniul vizat, solicitînd instituirea unui control strict în acest sens.

Călătorii în străinătate

Summit-ul informal al CSI de la Sank Petersburg

În cursul şedinţei informale, şefii de stat CSI au efectuat un schimb de opinii pe marginea proiectului concepţiei de reformare a Comunităţii Statelor Independente, elaborat de un grup mixt de lucru. Liderii statelor Comunităţii au convenit să supună dezbaterilor şi să aprobe noua Concepţie de dezvoltare a Comunităţii în cadrul Summit-ului CSI, care se va desfăşura la Duşanbe, în perioada 5–6 octombrie 2007. De asemenea, şefii de stat au decis ca în fiecare an să fie evidenţiată cîte o problemă de prioritate şi identificate soluţii de consens în vederea rezolvării ei, prima fiind problema migraţiei. Colaborarea în acest sens urmează a fi confirmată printr-un acord. Între alte chestiuni de prioritate au fost remarcate cele privind colaborarea în domeniul transporturilor, energeticii, telecomunicaţiilor şi învăţămîntului. În cursul lucrărilor Summit-ului, Vladimir Voronin a avut o întrevedere bilaterală cu Preşedintele Federaţiei Ruse, Vladimir Putin, a participat şi la lucrările celei de-a XI-a ediţii a Forumului Economic Internaţional şi a vizitat expoziţia "Tehnologii Inovaţionale", vernisată în cadrul Forumului.

Vizita oficială în Republica Elenă

Programul vizitei întrepeinse de şeful statutlui a inclus întîlniri cu Preşedintele Republicii Elene, Karolos Papoulias, Preşedintele Parlamentului elen, Anna Psarouda-Benaki şi Prim-ministrul Kostas Karamanlis. De asemenea, a avut loc o întrevedere cu primarul Atenei Nikitas Kaklamanis, precum şi o întîlnire cu reprezentanţi ai partidelor de opoziţie din cadrul Parlamentului Republicii Elene (Partidul Socialist, Coaliţia de Stînga a Mişcării Ecologiste din Grecia Partidul Comunist din Grecia). Programul vizitei oficiale a inclus şi întîlnirea şefului statului cu membrii diasporei moldoveneşti din Grecia.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

SUA propun transformarea operaţiunii de pace din Transnistria

În ajunul Conferinţei Extraordinare a statelor participante la Tratatul adaptat cu privire la Forţele Convenţionale în Europa, SUA au propus amplasarea în Transnistria a unei forţe multinaţionale de menţinere a păcii, cu participarea Rusiei, în calitate de soluţie pentru disputa pe marginea staţionării ilegale a muniţiilor ruse în regiune. SUA au chemat Rusia să-şi retragă neîntîrziat muniţiile din Transnistria, precondiţie pentru ratificarea de către SUA şi alte state occidentale a Tratatului adaptat FCE.

Daniel Fried, Adjunctul Secretarului de Stat al SUA pentru afaceri europene şi eurasiatice, a declarat în ajunul conferinţei FACE că Rusia nu şi-a îndeplinit angajamentele asumate la Istanbul în 1999 în ceea ce priveşte soldaţii şi muniţiile sale din regiunea transnistreană. Fried a chemat la identificarea unui "compromis creativ", care ar permite realizarea angajamentelor de la Istanbul ale Rusiei într-un mod acceptabil pentru aceasta. "Ruşii susţin uneori că forţele lor sînt în Transnistria îndeplinind o funcţie legitimă şi pacifică de menţinere a păcii. Păi, dacă e o misiune de pacificare, poate trebuie să ne gîndim cum un mecanism modest de pacificare ar putea fi instituţionalizat corespunzător", a mai declarat înaltul diplomat american.

Delegaţia moldovenească la conferinţa de la Viena a reiterat, la rîndul său, necesitatea transformării mecanismului existent de pacificare, care "în repetate rînduri şi-a demonstrat incapacitatea de a controla situaţia şi soluţiona problemele existente în zona de securitate". Moldova s-a alăturat SUA şi altor state participante la Tratatul FCE şi a condiţionat ratificarea versiunii adaptate a acestuia prin îndeplinirea de către Rusia a angajamentelor sale de la Istanbul.

Şeful adjunct al delegaţiei Federaţiei Ruse la Conferinţa de la Vienna, Mihail Ulianov, a declarat că Kremlinul este gata să examineze propunerile SUA cu privire la instituirea unui mecanism internaţional de menţinere a păcii în regiunea transnistreană. Însă în condiţiile în care conferinţa de la Viena s-a încheiat fără nici un rezultat, doar accentuînd şi mai mult divergenţele dintre occident şi Rusia pe o serie de probleme de securitate, se prea poate ca Rusia să-şi schimbe părerea. Cu atît mai mult cu cît liderul transnistrean Igor Smirnov a declarat deja că nu va permite dislocarea unei operaţiuni de pace "străine" în regiune. Iar aşa cum Rusia de mult afirmă că nu-şi poate retrage pînă la capăt muniţiile din Transnistria pentru că sînt împiedicaţi de Smirnov, ar putea şi de data asta să invoce intransigenţa liderului transnistrean pentru a respinge propunerile americane de transformare a actualei operaţiuni de pacificare din Transnistria într-una cu mandat multinaţional.

Consultări Voronin-Putin în problema transnistreană

În cadrul summit-ului CSI de la Sankt Petersburg din 10–11 iunie Preşedintele Vladimir Voronin a avut o întrevedere bilaterală cu omologul său rus, Vladimir Putin. Serviciile de presă ale celor două preşedinţii au dat foarte puţine detalii cu privire la conţinutul discuţiilor, menţionînd doar că s-au discutat aspecte ale relaţiilor bilaterale şi reglementarea transnistreană.

Anterior mai multe mass-media internaţionale au scris despre un posibil plan secret de reglementare transnistreană negociat de Moldova şi Rusia, şi care urma să fie semnat în cadrul întrevederii de la Sankt Petersburg. Oficialităţile de la Chişinău au negat intenţia semnării vreunui document bilateral cu Rusia în problema transnistreană, însă au făcut acest lucru doar după mai multe interpelări din partea mass-media şi a societăţii civile.

Se pare că şi partenerii occidentali au fost îngrijoraţi de rumorile despre un posibil plan moldo-rus de reglementare transnistreană. Astfel, în ajunul plecării la Sankt Petersburg, preşedintele Voronin s-a întâlnit cu Ambasadorul în Republica Moldova, Michael D.Kirby, şi cu şeful Delegaţiei Comisiei Europene la Chişinău, Cesare de Montis, cu care a discutat, inclusiv, despre problema transnistreană. În aceeaşi zi Voronin a avut o convorbire telefonică şi cu Înaltul Comisar al Uniunii Europene pentru Politica Externă şi de Securitate, Javier Solana.

De remarcat că în ajunul Summit-ului de la Sankt Petersburg, reprezentanţi ai societăţii civile din RM şi ai unor centre de analiză internaţionale au publicat o Scrisoare deschisă pentru o reglementare europeană a conflictului transnistrean. Autorii scrisorii şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu modul netransparent în care se duc tratativele moldo-ruse în problema transnistreană, ocolind formatul "5+2", fapt care ar putea compromite ireparabil perspectivele europene ale Moldovei. Semnatarii declaraţiei au chemat autorităţile moldovene să pornească de la obiectivul de integrarea europeană al Moldovei în eforturile sale de reglementare transnistreană şi să respecte principiile şi actele legislative asumate de Moldova în această problemă.

Drept răspuns la această declaraţie, Ministerul Reintegrării a emis un comunicat de presă în care a respins "acuzaţiile" aduse autorităţilor moldovene şi afirmă că acestea "au acţionat transparent atît în raport cu partenerii săi externi, cît şi în raport cu societatea civilă şi clasa politică din Moldova". În acelaşi timp, Ministerul Reintegrării regretă de faptul că mai mulţi parteneri de ai săi din rîndurile organizaţiilor neguvernamentale au uitat de consultările purtate regulat cu acestea şi califică "drept dezinformare premeditată difuzarea scrisorii deschise care pune sub semnul întrebării obiectivitatea organizaţiilor semnatare".

Conţinutul exact al discuţiilor de la Sankt Peterburg rămîne un mister, unul din rezultatele anunţate ale acestora – reluarea exporturilor de vinuri moldoveneşti în Rusia – avînd un caracter mai mult electoral şi potrivit analiştilor, puţină aplicabilitate practică imediată. Se pară însă că discuţiile dintre cei doi şefi de stat vor continua – la 15 iunie la Chişinău a sosit din nou, pentru a treia oara anul acesta, Secretarul adjunct al Consiliului rus de Securitate, Iuri Zubakov care de data asta a purtat tradiţionalele consultări despre relaţiile bilaterale în contextul unei noi întrevederi Putin-Voronin planificate pentru sfîrşitul lunii iunie curent.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relaţii externe

Integrare europeană

În perioada vizată de acest număr al revistei Guvernare şi Democraţie în Moldova, s-au făcut ultimele pregătiri pentru Consiliul de Cooperare UE-Moldova, care urmează să se reunească pe 19 iunie, la Luxemburg. Interesul pentru acest eveniment este în creştere, o dată ce se aşteaptă să devină cunoscută poziţia UE faţă de viitorul relaţiilor sale cu Moldova după februarie 2008, atunci cînd ar trebui să expire termenul prevăzut pentru implementarea Planului de Acţiuni Uniunea Europeană – Moldova (PAUEM).

Deocamdată, semnalele care sînt date pe diferite căi nu sînt încurajatoare. În anumite cercuri se vehiculează ideea că UE va fi pe 19 iunie destul de critică faţă de felul în care Chişinăul a realizat pînă în prezent obiectivele PAUEM. Pornind de la progresul atins în realizarea PAUEM, se crede că UE ar putea să extindă termenul pentru implementarea acestuia şi că ar fi dispusă să examineze posibilitatea promovării relaţiilor cu Chişinăul la un nivel calitativ nou doar după realizarea satisfăcătoare a obiectivelor Planului.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Ucraina

În cadrul vizitei sale în Ucraina, la 7 iunie curent, ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Andrei Stratan, s-a întîlnit cu preşedintele Ucrainei, Viktor Iuşcenco, şi cu omologul său Arsenii Iaţeniuk. Potrivit serviciului de presă al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene (MAEIE), în cadrul întrevederii cu Preşedintele Ucrainei a fost realizat un schimb de opinii pe marginea relaţiilor bilaterale sub diverse aspecte şi a evoluţiilor în procesul reglementării problemei transnistrene.

La întîlnirea cu Arsenii Iaţeniuk, de un interes aparte a beneficiat subiectul regimului de călătorii cu Ucraina. În special, au fost discutate dificultăţile din ultima perioadă pe care le-au întîmpinat unii cetăţeni moldoveni la trecerea frontierei moldo-ucrainene, însoţiţi de minori care nu posedă paşapoarte şi care sînt înscrişi în documentele de călătorie ale părinţilor. În context, şeful diplomaţiei de la Kiev a dat asigurări că dificultăţile apărute la trecerea frontierei vor fi remediate.

Ulterior acestei întîlniri, MAEIE al Moldovei a difuzat un comunicat prin care a confirmat păstrarea aceluiaşi regim de trecere a frontierei moldo-ucrainene. Aceasta înseamnă că minorii pot călători şi pe mai departe în Ucraina cu unul sau cu ambii părinţi, fiind înscrişi în paşapoartele acestora sau cu paşapoartele lor nominale fiind însoţiţi de reprezentanţii lor legali.

Republica Moldova – Rusia

La 10 iunie a.c., a avut loc mult-discutata întîlnire dintre preşedinţii Moldovei, Vladimir Voronin, şi cel al Rusiei, Vladimir Putin. Anterior întîlnirii mai multe medii de informare considerau probabilă semnarea de către cei doi preşedinţi la această dată a unui plan negociat în secret privind reglementarea transnistreană, document care în opinia celor care au relatat despre existenţa acestuia ar favoriza Moscova în detrimentul Chişinăului.

După întîlnire, serviciile de presă ale preşedinţilor au fost foarte laconice în reflectarea discuţiilor dintre Voronin şi Putin. Nici vorbă despre semnarea unui presupus plan. Ceea ce s-a adus la cunoştinţa opiniei publice largi este că preşedinţii Voronin şi Putin au discutat despre dezvoltarea cooperării moldo-ruse pe diverse planuri, perspectiva soluţionării conflictului transnistrean şi despre reluarea exportului producţiei vinicole moldoveneşti în Federaţia Rusă.

La puţin timp după întîlnire, mai multe agenţii de presă au anunţat că problema reluării exportului de vinuri în Rusia a fost soluţionată, evoluţia în cauză fiind pusă pe seama discuţiilor dintre Vorornin şi Putin. Potrivit Moldpres, după încheierea summit-ului informal al CSI de la Sankt Petersburg, Preşedintele Putin a indicat ministrului rus al Agriculturii, Aleksei Gordeev, şefului Serviciului Federal Vamal, Andrei Veliaminov, şi şefului Rospotrebnadzor, Genadii Onişceko, să reia imediat importurile de vinuri din Moldova. Această soluţie politică ar veni să rezolve o problemă pe care serviciile specializate din Rusia o legau anterior de calitatea proastă a vinurilor moldoveneşti. "Democraţia suverană" din Rusia nu se dezminte.

Întrebarea la care mai mulţi observatori încearcă acum să găsească răspuns este: Care sînt concesiile la care a mers Chişinăul? Un răspuns cert la această întrebare nu există, cu atît mai mult cu cît nu se ştie cu certitudine dacă exporturile de vinuri în Federaţia Rusă vor fi cu adevărat reluate. S-a promis şi după întîlnirea din noiembrie 2006 a preşedinţilor moldovean şi rus că cetăţenii ruşi vor întîmpina anul 2007 avînd în faţă cupe de şampanie din Moldova, dar aceasta aşa şi nu a avut loc. Acum după mai multe promisiuni date şi nerealizate, exportatorii moldoveni rămîn prudent optimişti.

În această ordine de idei, oficiali de la Agenţia "Moldova-Vin" au informat că se aşteaptă ca exporturile de vinuri să fie reluate în curînd, că în prezent se lucrează foarte insistent la nivel tehnic, dar că deocamdată nu pot fi anunţate companii sau loturi care urmează a fi exportate.

Publicaţia rusă Kommersant confirmă eventuala reluare a exportului producţiei alcoolice moldoveneşti pe piaţa rusă şi dă unul din posibilele răspunsuri la întrebarea formulată mai sus. Kommersant informează că vinurile moldoveneşti se vor întoarce pe piaţa rusă, doar după ce Chişinăul va ceda mai multe brand-uri companiei ruse de stat "Soiuzplodoimport", abilitată exclusiv să gestioneze importurile din Moldova. Potrivit Kommersant, primul brand care ar putea fi cedat ar fi "Belyi Aist" .

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunţat trei hotărîri împotriva Moldovei.

În cauza Guţu c. Moldovei, CEDO a constatat violarea drepturilor la libertate, la respectarea vieţii private şi la un recurs efectiv. Moldova a fost obligată să plătească reclamantei 5000 euro cu titlu de daune morale şi 1500 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli.

În cea de-a doua cauză Malahov c. Moldovei, CEDO a constatat încălcarea dreptului la un proces echitabil. Guvernul Moldovei a fost obligat să acorde reclamantei 1800 euro cu titlu de daune morale şi materiale, şi 600 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli.

În cea de-a treia cauză Flux c. Moldovei, CEDO a constatat îngrădirea dreptului la libertatea de exprimare. Autorităţile moldovene au fost obligate să plătească publicaţiei Flux 260 euro cu titlu de prejudicii materiale, 3000 euro cu titlu de prejudicii morale şi 1200 euro cu titlu de cheltuieli de reprezentare.

Republica Moldova – CSI

La 10 iunie curent, la Sankt Petersburg, şi-a ţinut lucrările summit-ul informal al Comunităţii Statelor Independente (CSI). Moldova a fost reprezentată la cel mai înalt nivel la această reuniune de Preşedintele Vladimir Voronin. Amintim că acest summit a avut loc la cîteva zile distanţă de la reuniunea şefilor de guvern din cadrul CSI, de la Ialta, la care a participat prim-ministrul Vasile Tarlev, şi de la a 28-a şedinţă plenară a Adunării Interparlamentare a CSI (AIP a CSI), de la Sankt Petersburg, la care a participat însuşi Preşedintele Voronin.

Potrivit serviciului de presă al preşedinţiei, la şedinţa informală din 10 iunie şefii de state din cadrul CSI au audiat un raport prezentat de către secretarul executiv al CSI, Vladimir Ruşailo, privind proiectul concepţiei de reformare a CSI, raport pe marginea căruia ulterior a avut loc un schimb de opinii.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Victoria agregată a opoziţiei dispersate
Igor Boţan, 14 iunie 2007

Unul din scopurile colaterale declarate ale formaţiunilor politice lansate în recentele alegeri locale din 3 iunie 2007 se rezuma la estimarea potenţialului în vederea pregătirii pentru participarea la parlamentarele din 2009. Exerciţiul a reuşit, eventualele alianţe şi fuzionări ale partidelor fiind bazate pe date concrete »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect