ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 97, 1–15 iunie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Problema transnistreană

Relații externe

Analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea cu privire la mediere. Legea instituie mecanismul de mediere în cauzele civile și penale, în calitate de alternativă procesului judiciar, în instanțe. Medierea constă în învestirea unei persoane neutre (mediator) cu dreptul de a intermedia comunicarea dintre părți, în scopul de a atinge un consens în privința conflictului. Se consideră că medierea este preferabilă din punct de vedere al termenelor și costurilor precum și pentru a evita stresurile la care este expusă persoana în cazul proceselor judiciare. Documentul face parte din planul de acțiuni UE-RM și urma să fie adoptat pînă la finele anului 2006.

Legea cu privire la societățile cu răspundere limitată. Este reglementat modul de constituire, de funcționare, particularitățile de reorganizare și modul de lichidare a societăților cu răspundere limitată (SRL) - societăți comerciale cu personalitate juridică, al căror capital social este divizat în părți sociale conform actului de constituire și ale cărei obligații sînt garantate cu patrimoniul societății. În redacția finală, parlamentarii au renunțat la ideea majorării substanțiale (pînă la 30 mii lei) a capitatului social minim pentru fondarea SRL-urilor, fiind păstrată mărimea actuală – 5400 de lei. SRL-ul poate fi constituit de maximum 50 de asociați, iar societățile care au un număr mai mare de asociați, vor fi obligate să se transforme în societăți pe acțiuni. Legea este adoptată în pofida faptului că reglementările de bază referitor la SRL sunt stabilite în Codul Civil și anterior se estimase că document aparte nu ar fi necesar. Conform datelor din mass-media, în prezent în Republica Moldova activează circa 55 mii SRL-uri, forma respectivă de organizare fiind cea mai preferată pentru desfășurarea activităților economice.

Legea cu privire la grădinile zoologice. Legea creează cadrul aplicării Directivei Europene 1999/22/CE din 29 martie 1999 privind grădinile zoologice, reglementînd regimul special de înființare, administrare și lichidare a grădinilor zoologice, protecția faunei sălbatice și conservarea biodiversității, studierea faunei sălbatice în condiții de captivitate, în scopuri cognitive, culturale și științifice.

Legea privind siguranța traficului rutier. Documentul reglementează relațiile juridico-sociale în domeniul traficului rutier, stabilește obligațiile, responsabilitățile, drepturile autorităților de resort și participanților la traficul rutier.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (megaregulatorul pieții financiare). În legislație sînt introduse modificări referitoare la reorganizarea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare în Comisie Națională a Pieței Financiare, cu competențe de reglementare și control în domeniul pieței de capital extrabancar: asigurărilor nestatale de pensii, în domeniul insolvabilității, a activității fondurilor de investiții, a asociațiilor de economii și împrumut, a organizațiilor de microfinanțare etc.

Legea de rectificare a bugetului de stat pentru anul 2007. Modificările vizează creșterea veniturilor și cheltuielilor cu cîte 620 milioane lei, dintre care cea mai mare sumă – 150 mln lei sînt alocați pentru implementarea Legii salarizării în sistemul bugetar. O sumă importată – 100 mln lei sunt alocați pentru majorarea capitalului social al Întreprinderii de Stat "Calea Ferată din Moldova". Rectificarea a prevăzut și acoperirea celor 15,4 mln lei alocați pentru acoperirea cheltuielilor legate de alegerile locale generale. Discuții aprinse a provocat alocarea a peste 32,5 milioane de lei pentru achiziționarea de către Ministerul Culturii a Centrului de agrement "Moscova", destinația căruia a fost determinată anterior de Președintele RM – pentru amplasarea Teatrului "Eugene Ionesco". Conform modificărilor, venitul total al bugetului de stat va constitui 12,708 miliarde lei, iar cheltuielile – 12,781 miliarde lei.

Proiectul legii cu privire la conflictul de interese. Se propune reglementarea incompatibilităților și restricțiilor impuse persoanelor care exercită funcții publice, soluționarea conflictelor de interese, stabilirea modului de prezentare a declarațiilor cu privire la conflictele de interese. Conflictul de interese este definit drept situație în care o persoană care exercită o funcție publică trebuie să ia o hotărîre sau să ia parte la luarea unei hotărîri, sau să întreprindă alte acțiuni în exercitarea atribuțiilor sale, ce influențează sau pot influența asupra intereselor personale ale acelei persoane sau ale persoanelor apropiate acesteia. Legea se va răsfrînge asupra demnitarilor de prim rang, a deținătorilor de funcții publice în autoritățile centrale, judecătorilor, procurorilor, aleșilor locali, colaboratorii diplomatic, vamal, din organele de interne, ai Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Serviciului de Informații și Securitate conducătorii instituțiilor publice, întreprinderilor de stat sau municipale, societăților comerciale cu capital majoritar de stat.

Proiectul legii privind compensarea conectării la gaze. Documentul adoptat în prima lectură prevede că pedagogii, medicii și lucrătorii din cultură din mediul rural pot primi compensații unice pentru conectarea la conducta de gaze naturale. Fiecare membru din familiile în care ambii soți sînt pedagogi, medici sau lucrători în domeniul culturii, cu studii superioare sau medii de specialitate, va primi cîte 1500 lei. Aceeași sumă o vor primi și pedagogii, medicii și lucrătorii din cultură singuri, iar familiile din care un singur soț lucrează în aceste domenii vor primi cîte 750 de lei. Conform calculelor responsabililor din cadrul Ministerului Administrației Publice Locale, costul de conectare la conducta de gaze de presiune mică ar constitui în medie 2 mii lei. În realitate, costul conectării la gaze în localitățile rurale variază între 4–10 mii lei.

Proiectul legii cu privire la parcurile științifico-tehnologice și incubatoarele de inovare. Instituțiile ce vor fi create urmare a implementării legii urmează să aplice în practică rezultatele cercetărilor și inovațiile cercetătorilor moldoveni. Legea are menire e a stimula activitățile de inovare și transfer tehnologic,pentru a transforma rezultatele cercetărilor științifice și ale inovațiilor în produse, servicii, procese noi sau perfecționate.

1.2. Întrebări și Interpelări. Declarații

Întrebări și Interpelări

Deputatul Valentina Cușnir a adresat interpelări Procurorului General, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Comisiei Electorale Centrale și Guvernului, cu solicitarea identificării persoanelor implicate și a sursele din care au fost plătite automobile ale instituțiilor publice mașinile statului angajate în campania electorală pentru Partidul Comuniștilor din RM. Cușnir a nominalizat numerele de înmatriculare ale automobilelor respective.

Deputatul PDM Vladimir Filat a cerut Guvernului să prezinte un raport amplu asupra fazei de implementare a pachetului de legi privind liberalizarea economică.

Declarații

Fracțiunea AMN a prezentat o declarație întitulată "Susținem activ cooperarea necomuniștilor", în care se referă la cooperarea forțelor de orientare democratică împotriva exponenților PCRM, în carul organelor elective de nivelul unu și doi.

Fracțiunea PPCD a emis o declarație prin care contestă campania electorală și rezultatele alegerilor dintr-un șir de localități.

Deputatul Gheorghe Susarenco a dat citire unei declarații prin care și-a expus opinia referitoare la primul tur de scrutin al alegerilor locale, din punct de vedere "politico-juridic". Susarenco consideră că Parlamentul Republicii Moldova a încălcat flagrant Constituția Republicii Moldova, Regulamentul Parlamentului și Legea despre statutul deputatului în Parlament, prin: întreruperea sesiunii de primăvară-vară; implicarea deputaților în acordarea de sprijin politic unor categorii de persoane sau partide politice în detrimentul altora; folosirea abuzivă a pîrghiilor și resurselor administrative publice (automobile, telefoane, birouri de serviciu, încasarea salariilor de deputat etc.). În mod special, deputatul a remarcat comportamentul spicherului Parlamentului, care, personal îndemna la susținerea candidatului PCRM în capitală. În final, Susarenco cere inițierea unui control al Curții de Conturi, pentru a estima de facto realizările vice-primarului capitalei Veaceslav Iordan în perioada de 2 luni ale interimatului funcției de primar general.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea din funcție a lui Nicolae Dudău, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Italiană.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la unele măsuri de realizare a controlului asupra asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto externă. Prin documentul aprobat se interzice trecerea frontierei RM în lipsa asigurării obligatorii de răspundere auto civilă externă (tip "Cartea verde"). Serviciul Grăniceri va fi autorizat să efectueze controlul în domeniu și să interzică trecerea mijloacelor auto, deținătorii cărora nu posedă actele de asigurare corespunzătoare.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea valorii bunurilor prin achitarea de compensații persoanelor supuse represiunilor politice, precum și achitarea compensației în cazul decesului ca urmare a represiunilor politice. Documentul a fost publicat abia la 8 iunie 2006, deși Legea (nr.186-XVI) în baza căruia a fost emis acesta a fost adoptată încă la 29 iunie 2006 și obliga Guvernul să-și aducă actele în concordanță în termen de 3 luni. Anterior, tărăgănarea soluționării problemei restituirii bunurilor și reticența autorităților au determinat proteste din partea victimelor represiunilor și a urmașilor acestora, în problemele respective fiind adoptate și decizii de condamnare a Moldovei de către CEDO.

Hotărîrea privind aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la ținerea lucrărilor de secretariat în autoritățile administrației publice centrale și locale și în instituțiile din subordinea acestora.

Hotărîrea cu privire la diploma Guvernului. Diploma va fi decernată în scopul aprecierii de către Guvern a "meritelor și succeselor persoanelor fizice și juridice în diferite domenii de activitate.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului de implementare a amnistiei fiscale. Amnistia se fa efectua de către organele fiscale, iar eliberarea actelor pentru cei amnistiați se va efectua "la cerere". În luna august va fi prezentată informația despre numărul de contribuabili amnistiați și despre sumele "iertate".

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Strategia privind aprovizionarea cu apă și canalizare a localităților din Republica Moldova;
  • Concepția sistemului informațional automatizat "Registrul de stat al accidentelor rutiere";

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind regimul armelor, munițiilor, materiilor și substanțelor explozive;
  • proiectul legii bibliotecilor.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Producerea medicamentelor

Prim-ministrul Vasile Tarlev a convocat factorii de decizie în problema dezvoltării ramurii de producere a medicamentelor. Conform informațiilor prezentate, pe parcursul ultimilor trei ani au fost întreprinse o serie de acțiuni pentru impulsionarea producerii medicamentelor de către întreprinderile autohtone și ca urmare, s-a îmbunătățit esențial situația tehnică și financiară a companiilor respective (S.A. "Farmaco"). Tarlev a evidențiat importanța dezvoltării ramurii de producere a medicamentelor în vederea asigurării populației cu produse farmaceutice de calitate la un preț accesibil și a susținut Planul de dezvoltare a ramurii, cerînd întreprinderea acțiunilor mai eficiente pentru atragerea investițiilor necesare în acest scop.

Dezvoltarea sectorului locativ-comunal

La ședința convocată de Primul-ministru a fost prezentată informație despre darea în exploatare, cu suportul statului, a 30 de blocuri locative, cu circa 3 mii de apartamente în municipiile Chișinău, Bălți, în Hîncești, Ungheni, Basarabeasca și Cimișlia etc. Concomitent, se întreprind măsuri de creare a bazei legislativ-normative eficiente în domeniul construcției de locuințe: proiectele de legi cu privire la locuințele sociale, cu privire la condominium, cu privire la ipotecă etc. Prim-ministrul a specificat că autoritățile publice de toate nivelurile trebuie să creeze condiții demne de trai pentru cetățenii țării și a cerut factorilor responsabili să urgenteze definitivarea Programului de construcție a locuințelor sociale și a celor ipotecare pe întreg teritoriul țării. Premierul a a exprimat îngrijorarea privind starea blocurilor locative etajate vechi, care au depășit perioada de exploatare, subliniind necesitatea expertizării tuturor blocurilor locative vechi din Moldova, în scopul elaborării pașapoartelor tehnice, iar ulterior – consolidarea sau demolarea acestora.

Reforma Administrației centrale

Primul-ministru a prezidat ședința Comitetului Consultativ de Supraveghere a reformei administrației publice centrale, în cadrul căreia a fost audiată informația cu privire la realizările reformei în perioada ianuarie – mai 2007 și trasate obiectivele și sarcinile de perspectivă. În baza raportului de evaluare, membrii Comitetului au concluzionat că majoritatea acțiunilor prevăzute în Planul de implementare a Strategiei de reformă a APC s-au realizat. La capitolul dificultăți și neajunsuri au fost remarcate: - capacitatea redusă a autorităților administrației publice centrale de a elabora planuri de reorganizare/modernizare proprii; – lipsa unei direcții de analiză a coordonării politicilor sectoriale; – întîrzierea definitivării proiectului de lege privind administrația publică centrală; lipsa conceptelor privind clasificarea funcțiilor publice și a salarizării funcționarilor publici.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele RM a semnat decretul de revocare din funcție a Ministrului Apărării Valeriu Pleșca. Conform mass-media, revocarea a survenit urmare a incidentului tragic, soldat cu moartea unei persoane pe poligonul de trageri de la Bulboaca.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Reconstrucția unor trasee

Președintele Republicii Moldova a vizitat șantierele de reconstrucție a unor segmente de drum de pe traseele Chișinău-Leușeni, Cimișlia-Comrat, a traseului central din orașul Cricova. Șeful statului a apreciat ritmurile în care se desfășoară lucrările de reparație, precum și tehnica specializată performantă, folosită de constructori, a remarcat faptul stabilirii unui control de laborator riguros al calității materialelor de construcție. Vladimir Voronin a atras atenția persoanelor responsabile implicate în activitățile de reparație a autostrăzilor asupra necesității respectării stricte a normelor și standardelor europene de calitate în domeniul vizat, solicitînd instituirea unui control strict în acest sens.

Călătorii în străinătate

Summit-ul informal al CSI de la Sank Petersburg

În cursul ședinței informale, șefii de stat CSI au efectuat un schimb de opinii pe marginea proiectului concepției de reformare a Comunității Statelor Independente, elaborat de un grup mixt de lucru. Liderii statelor Comunității au convenit să supună dezbaterilor și să aprobe noua Concepție de dezvoltare a Comunității în cadrul Summit-ului CSI, care se va desfășura la Dușanbe, în perioada 5–6 octombrie 2007. De asemenea, șefii de stat au decis ca în fiecare an să fie evidențiată cîte o problemă de prioritate și identificate soluții de consens în vederea rezolvării ei, prima fiind problema migrației. Colaborarea în acest sens urmează a fi confirmată printr-un acord. Între alte chestiuni de prioritate au fost remarcate cele privind colaborarea în domeniul transporturilor, energeticii, telecomunicațiilor și învățămîntului. În cursul lucrărilor Summit-ului, Vladimir Voronin a avut o întrevedere bilaterală cu Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, a participat și la lucrările celei de-a XI-a ediții a Forumului Economic Internațional și a vizitat expoziția "Tehnologii Inovaționale", vernisată în cadrul Forumului.

Vizita oficială în Republica Elenă

Programul vizitei întrepeinse de șeful statutlui a inclus întîlniri cu Președintele Republicii Elene, Karolos Papoulias, Președintele Parlamentului elen, Anna Psarouda-Benaki și Prim-ministrul Kostas Karamanlis. De asemenea, a avut loc o întrevedere cu primarul Atenei Nikitas Kaklamanis, precum și o întîlnire cu reprezentanți ai partidelor de opoziție din cadrul Parlamentului Republicii Elene (Partidul Socialist, Coaliția de Stînga a Mișcării Ecologiste din Grecia Partidul Comunist din Grecia). Programul vizitei oficiale a inclus și întîlnirea șefului statului cu membrii diasporei moldovenești din Grecia.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

SUA propun transformarea operațiunii de pace din Transnistria

În ajunul Conferinței Extraordinare a statelor participante la Tratatul adaptat cu privire la Forțele Convenționale în Europa, SUA au propus amplasarea în Transnistria a unei forțe multinaționale de menținere a păcii, cu participarea Rusiei, în calitate de soluție pentru disputa pe marginea staționării ilegale a munițiilor ruse în regiune. SUA au chemat Rusia să-și retragă neîntîrziat munițiile din Transnistria, precondiție pentru ratificarea de către SUA și alte state occidentale a Tratatului adaptat FCE.

Daniel Fried, Adjunctul Secretarului de Stat al SUA pentru afaceri europene și eurasiatice, a declarat în ajunul conferinței FACE că Rusia nu și-a îndeplinit angajamentele asumate la Istanbul în 1999 în ceea ce privește soldații și munițiile sale din regiunea transnistreană. Fried a chemat la identificarea unui "compromis creativ", care ar permite realizarea angajamentelor de la Istanbul ale Rusiei într-un mod acceptabil pentru aceasta. "Rușii susțin uneori că forțele lor sînt în Transnistria îndeplinind o funcție legitimă și pacifică de menținere a păcii. Păi, dacă e o misiune de pacificare, poate trebuie să ne gîndim cum un mecanism modest de pacificare ar putea fi instituționalizat corespunzător", a mai declarat înaltul diplomat american.

Delegația moldovenească la conferința de la Viena a reiterat, la rîndul său, necesitatea transformării mecanismului existent de pacificare, care "în repetate rînduri și-a demonstrat incapacitatea de a controla situația și soluționa problemele existente în zona de securitate". Moldova s-a alăturat SUA și altor state participante la Tratatul FCE și a condiționat ratificarea versiunii adaptate a acestuia prin îndeplinirea de către Rusia a angajamentelor sale de la Istanbul.

Șeful adjunct al delegației Federației Ruse la Conferința de la Vienna, Mihail Ulianov, a declarat că Kremlinul este gata să examineze propunerile SUA cu privire la instituirea unui mecanism internațional de menținere a păcii în regiunea transnistreană. Însă în condițiile în care conferința de la Viena s-a încheiat fără nici un rezultat, doar accentuînd și mai mult divergențele dintre occident și Rusia pe o serie de probleme de securitate, se prea poate ca Rusia să-și schimbe părerea. Cu atît mai mult cu cît liderul transnistrean Igor Smirnov a declarat deja că nu va permite dislocarea unei operațiuni de pace "străine" în regiune. Iar așa cum Rusia de mult afirmă că nu-și poate retrage pînă la capăt munițiile din Transnistria pentru că sînt împiedicați de Smirnov, ar putea și de data asta să invoce intransigența liderului transnistrean pentru a respinge propunerile americane de transformare a actualei operațiuni de pacificare din Transnistria într-una cu mandat multinațional.

Consultări Voronin-Putin în problema transnistreană

În cadrul summit-ului CSI de la Sankt Petersburg din 10–11 iunie Președintele Vladimir Voronin a avut o întrevedere bilaterală cu omologul său rus, Vladimir Putin. Serviciile de presă ale celor două președinții au dat foarte puține detalii cu privire la conținutul discuțiilor, menționînd doar că s-au discutat aspecte ale relațiilor bilaterale și reglementarea transnistreană.

Anterior mai multe mass-media internaționale au scris despre un posibil plan secret de reglementare transnistreană negociat de Moldova și Rusia, și care urma să fie semnat în cadrul întrevederii de la Sankt Petersburg. Oficialitățile de la Chișinău au negat intenția semnării vreunui document bilateral cu Rusia în problema transnistreană, însă au făcut acest lucru doar după mai multe interpelări din partea mass-media și a societății civile.

Se pare că și partenerii occidentali au fost îngrijorați de rumorile despre un posibil plan moldo-rus de reglementare transnistreană. Astfel, în ajunul plecării la Sankt Petersburg, președintele Voronin s-a întâlnit cu Ambasadorul în Republica Moldova, Michael D.Kirby, și cu șeful Delegației Comisiei Europene la Chișinău, Cesare de Montis, cu care a discutat, inclusiv, despre problema transnistreană. În aceeași zi Voronin a avut o convorbire telefonică și cu Înaltul Comisar al Uniunii Europene pentru Politica Externă și de Securitate, Javier Solana.

De remarcat că în ajunul Summit-ului de la Sankt Petersburg, reprezentanți ai societății civile din RM și ai unor centre de analiză internaționale au publicat o Scrisoare deschisă pentru o reglementare europeană a conflictului transnistrean. Autorii scrisorii și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu modul netransparent în care se duc tratativele moldo-ruse în problema transnistreană, ocolind formatul "5+2", fapt care ar putea compromite ireparabil perspectivele europene ale Moldovei. Semnatarii declarației au chemat autoritățile moldovene să pornească de la obiectivul de integrarea europeană al Moldovei în eforturile sale de reglementare transnistreană și să respecte principiile și actele legislative asumate de Moldova în această problemă.

Drept răspuns la această declarație, Ministerul Reintegrării a emis un comunicat de presă în care a respins "acuzațiile" aduse autorităților moldovene și afirmă că acestea "au acționat transparent atît în raport cu partenerii săi externi, cît și în raport cu societatea civilă și clasa politică din Moldova". În același timp, Ministerul Reintegrării regretă de faptul că mai mulți parteneri de ai săi din rîndurile organizațiilor neguvernamentale au uitat de consultările purtate regulat cu acestea și califică "drept dezinformare premeditată difuzarea scrisorii deschise care pune sub semnul întrebării obiectivitatea organizațiilor semnatare".

Conținutul exact al discuțiilor de la Sankt Peterburg rămîne un mister, unul din rezultatele anunțate ale acestora – reluarea exporturilor de vinuri moldovenești în Rusia – avînd un caracter mai mult electoral și potrivit analiștilor, puțină aplicabilitate practică imediată. Se pară însă că discuțiile dintre cei doi șefi de stat vor continua – la 15 iunie la Chișinău a sosit din nou, pentru a treia oara anul acesta, Secretarul adjunct al Consiliului rus de Securitate, Iuri Zubakov care de data asta a purtat tradiționalele consultări despre relațiile bilaterale în contextul unei noi întrevederi Putin-Voronin planificate pentru sfîrșitul lunii iunie curent.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

În perioada vizată de acest număr al revistei Guvernare și Democrație în Moldova, s-au făcut ultimele pregătiri pentru Consiliul de Cooperare UE-Moldova, care urmează să se reunească pe 19 iunie, la Luxemburg. Interesul pentru acest eveniment este în creștere, o dată ce se așteaptă să devină cunoscută poziția UE față de viitorul relațiilor sale cu Moldova după februarie 2008, atunci cînd ar trebui să expire termenul prevăzut pentru implementarea Planului de Acțiuni Uniunea Europeană – Moldova (PAUEM).

Deocamdată, semnalele care sînt date pe diferite căi nu sînt încurajatoare. În anumite cercuri se vehiculează ideea că UE va fi pe 19 iunie destul de critică față de felul în care Chișinăul a realizat pînă în prezent obiectivele PAUEM. Pornind de la progresul atins în realizarea PAUEM, se crede că UE ar putea să extindă termenul pentru implementarea acestuia și că ar fi dispusă să examineze posibilitatea promovării relațiilor cu Chișinăul la un nivel calitativ nou doar după realizarea satisfăcătoare a obiectivelor Planului.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Ucraina

În cadrul vizitei sale în Ucraina, la 7 iunie curent, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, s-a întîlnit cu președintele Ucrainei, Viktor Iușcenco, și cu omologul său Arsenii Iațeniuk. Potrivit serviciului de presă al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), în cadrul întrevederii cu Președintele Ucrainei a fost realizat un schimb de opinii pe marginea relațiilor bilaterale sub diverse aspecte și a evoluțiilor în procesul reglementării problemei transnistrene.

La întîlnirea cu Arsenii Iațeniuk, de un interes aparte a beneficiat subiectul regimului de călătorii cu Ucraina. În special, au fost discutate dificultățile din ultima perioadă pe care le-au întîmpinat unii cetățeni moldoveni la trecerea frontierei moldo-ucrainene, însoțiți de minori care nu posedă pașapoarte și care sînt înscriși în documentele de călătorie ale părinților. În context, șeful diplomației de la Kiev a dat asigurări că dificultățile apărute la trecerea frontierei vor fi remediate.

Ulterior acestei întîlniri, MAEIE al Moldovei a difuzat un comunicat prin care a confirmat păstrarea aceluiași regim de trecere a frontierei moldo-ucrainene. Aceasta înseamnă că minorii pot călători și pe mai departe în Ucraina cu unul sau cu ambii părinți, fiind înscriși în pașapoartele acestora sau cu pașapoartele lor nominale fiind însoțiți de reprezentanții lor legali.

Republica Moldova – Rusia

La 10 iunie a.c., a avut loc mult-discutata întîlnire dintre președinții Moldovei, Vladimir Voronin, și cel al Rusiei, Vladimir Putin. Anterior întîlnirii mai multe medii de informare considerau probabilă semnarea de către cei doi președinți la această dată a unui plan negociat în secret privind reglementarea transnistreană, document care în opinia celor care au relatat despre existența acestuia ar favoriza Moscova în detrimentul Chișinăului.

După întîlnire, serviciile de presă ale președinților au fost foarte laconice în reflectarea discuțiilor dintre Voronin și Putin. Nici vorbă despre semnarea unui presupus plan. Ceea ce s-a adus la cunoștința opiniei publice largi este că președinții Voronin și Putin au discutat despre dezvoltarea cooperării moldo-ruse pe diverse planuri, perspectiva soluționării conflictului transnistrean și despre reluarea exportului producției vinicole moldovenești în Federația Rusă.

La puțin timp după întîlnire, mai multe agenții de presă au anunțat că problema reluării exportului de vinuri în Rusia a fost soluționată, evoluția în cauză fiind pusă pe seama discuțiilor dintre Vorornin și Putin. Potrivit Moldpres, după încheierea summit-ului informal al CSI de la Sankt Petersburg, Președintele Putin a indicat ministrului rus al Agriculturii, Aleksei Gordeev, șefului Serviciului Federal Vamal, Andrei Veliaminov, și șefului Rospotrebnadzor, Genadii Onișceko, să reia imediat importurile de vinuri din Moldova. Această soluție politică ar veni să rezolve o problemă pe care serviciile specializate din Rusia o legau anterior de calitatea proastă a vinurilor moldovenești. "Democrația suverană" din Rusia nu se dezminte.

Întrebarea la care mai mulți observatori încearcă acum să găsească răspuns este: Care sînt concesiile la care a mers Chișinăul? Un răspuns cert la această întrebare nu există, cu atît mai mult cu cît nu se știe cu certitudine dacă exporturile de vinuri în Federația Rusă vor fi cu adevărat reluate. S-a promis și după întîlnirea din noiembrie 2006 a președinților moldovean și rus că cetățenii ruși vor întîmpina anul 2007 avînd în față cupe de șampanie din Moldova, dar aceasta așa și nu a avut loc. Acum după mai multe promisiuni date și nerealizate, exportatorii moldoveni rămîn prudent optimiști.

În această ordine de idei, oficiali de la Agenția "Moldova-Vin" au informat că se așteaptă ca exporturile de vinuri să fie reluate în curînd, că în prezent se lucrează foarte insistent la nivel tehnic, dar că deocamdată nu pot fi anunțate companii sau loturi care urmează a fi exportate.

Publicația rusă Kommersant confirmă eventuala reluare a exportului producției alcoolice moldovenești pe piața rusă și dă unul din posibilele răspunsuri la întrebarea formulată mai sus. Kommersant informează că vinurile moldovenești se vor întoarce pe piața rusă, doar după ce Chișinăul va ceda mai multe brand-uri companiei ruse de stat "Soiuzplodoimport", abilitată exclusiv să gestioneze importurile din Moldova. Potrivit Kommersant, primul brand care ar putea fi cedat ar fi "Belyi Aist" .

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat trei hotărîri împotriva Moldovei.

În cauza Guțu c. Moldovei, CEDO a constatat violarea drepturilor la libertate, la respectarea vieții private și la un recurs efectiv. Moldova a fost obligată să plătească reclamantei 5000 euro cu titlu de daune morale și 1500 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.

În cea de-a doua cauză Malahov c. Moldovei, CEDO a constatat încălcarea dreptului la un proces echitabil. Guvernul Moldovei a fost obligat să acorde reclamantei 1800 euro cu titlu de daune morale și materiale, și 600 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.

În cea de-a treia cauză Flux c. Moldovei, CEDO a constatat îngrădirea dreptului la libertatea de exprimare. Autoritățile moldovene au fost obligate să plătească publicației Flux 260 euro cu titlu de prejudicii materiale, 3000 euro cu titlu de prejudicii morale și 1200 euro cu titlu de cheltuieli de reprezentare.

Republica Moldova – CSI

La 10 iunie curent, la Sankt Petersburg, și-a ținut lucrările summit-ul informal al Comunității Statelor Independente (CSI). Moldova a fost reprezentată la cel mai înalt nivel la această reuniune de Președintele Vladimir Voronin. Amintim că acest summit a avut loc la cîteva zile distanță de la reuniunea șefilor de guvern din cadrul CSI, de la Ialta, la care a participat prim-ministrul Vasile Tarlev, și de la a 28-a ședință plenară a Adunării Interparlamentare a CSI (AIP a CSI), de la Sankt Petersburg, la care a participat însuși Președintele Voronin.

Potrivit serviciului de presă al președinției, la ședința informală din 10 iunie șefii de state din cadrul CSI au audiat un raport prezentat de către secretarul executiv al CSI, Vladimir Rușailo, privind proiectul concepției de reformare a CSI, raport pe marginea căruia ulterior a avut loc un schimb de opinii.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Victoria agregată a opoziției dispersate
Igor Boțan, 14 iunie 2007

Unul din scopurile colaterale declarate ale formațiunilor politice lansate în recentele alegeri locale din 3 iunie 2007 se rezuma la estimarea potențialului în vederea pregătirii pentru participarea la parlamentarele din 2009. Exercițiul a reușit, eventualele alianțe și fuzionări ale partidelor fiind bazate pe date concrete »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect