ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 100, 17–31 iulie 2007

Activitatea instituţiilor publice

Problema transnistreană

Relaţii externe

Analize, comentarii

Activitatea instituţiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Parlamentul a desemnat astăzi conducerea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), aşa numitul "megaregulator financiar":

Preşedinte: Mihail Cibotaru (membru al Curţii de Conturi, angajat al SIS);
Vicepreşedinte: Aurica Doina (controlor la Curtea de Conturi);
Membri: Vladimir Morari (angajat al CCCEC); Alexandra Puşcaş (angajată în proiect financiar internaţional).

Concomitent, fără motivare plauzibilă şi concretă, în pofida faptului că mandatul de 7 ani nu a expirat, au fost eliberaţi din funcţie toţi membrii Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare (predecesoarea CNPF): Dumitru Ursu (desemnat în funcţie la 20.04.2006), Iurie Ţîrdea (desemnat la 28.07.2005), Vasile Pentelei (desemnat la 17.02.2005), Ghenadie Ciobanu (desemnat la 06.12.2002).

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la asistenţa juridică garantată de stat. Documentul reglementează condiţiile, volumul şi modul de acordare a asistenţei juridice garantate de stat pentru apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, altor interese legitime ale persoanelor, asigurarea accesului liber şi egal pentru toate persoanele la asistenţă juridică calificată. Asistenţa va fi primară (acordare de informaţii şi consultanţă) şi secundară (acordarea serviciilor juridice şi reprezentare). Documentul face parte din pachetul de acte pentru reforma justiţiei şi punerea lui în aplicare constituie una din acţiunile prioritare pentru implementarea în 2007 a Planului de Acţiuni RM-UE.

Legea privind statutul ofiţerului de informaţii. Este reglementat statutul juridic al ofiţerului de informaţii al Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova (SIS) şi modul de îndeplinire a serviciului special. Ofiţerul are atribuţii de: organizare, planificare, conducere şi control a activităţii de informaţii şi contrainformaţii; culegere, verificare, stocare, analiză şi valorificare a informaţiilor ce ţin de domeniul securităţii naţionale; executare a activităţi operative şi speciale de prevenire şi combatere a terorismului şi acţiunilor care subminează securitatea naţională; protecţia secretului de stat etc. Legea face parte din acţiunile restante pentru respectarea obligaţiilor şi angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei.

Legea pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii (introducerea Inspecţiei judiciare). Documentul iniţiat de Preşedintele RM stabileşte constituirea în subordinea CSM a Inspecţiei judiciare – organ ce va avea competenţa verificării activităţii organizatorice la efectuarea justiţiei; examinarea petiţiilor cetăţenilor în problemele ce ţin de etica judecătorilor; verificarea demersurilor Procurorului General avînd ca obiect acordul Consiliului Superior al Magistraturii pentru pornirea urmăririi penale; verificarea temeiurilor de respingere de către Preşedintele Republicii Moldova sau de Parlament a candidaturii propuse de CSM pentru numirea în funcţia de judecător sau pentru promovarea în funcţie a judecătorului. Experţi în domeniu au estimat că statutul Inspecţiei şi modul de formare a acesteia nu este reglementat clar, situaţie ce poate provoca dublări şi conflicte de competenţă.

Legea cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului. Noua redacţie a legii a fost expertizată de Consiliul Europei şi constituie un angajament asumat în cadrul Planului de acţiuni RM-UE. Expertize independente au remarcat preluarea selectivă şi ineficientă a reglementărilor comunitare în materie, precum şi o serie de alte neajunsuri ale respectivului document, inclusiv acordarea pentru autorităţile competente a atribuţiilor discreţionare excesive şi a unor atribuţii excesive de reglementare.

Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.100-XV din 26 aprilie 2001 privind actele de stare civilă. Legea stabileşte statutul juridic al Serviciului de stare civilă şi prevede simplificarea procesului de transcriere a actelor de stare civilă întocmite pe numele cetăţenilor Republicii Moldova de autorităţile statelor străine, prin atribuirea competenţei de transcriere a acestor acte oficiilor stare civilă teritoriale al Republicii Moldova şi misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale Republicii Moldova.

Legea pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la asociaţiile obşteşti. Modificările au fost promovate de Guvern fără consultare prealabilă şi transparenţa necesară, cu scopul declarat al "aducerii în concordanţă cu prevederile Codului Civil". La etapa examinării în parlament, mai multe organizaţii neguvernamentale au exprimat dezacorduri esenţiale referitor la unele prevederi incluse. Definitivarea proiectului a avut loc după discutarea propunerilor cu reprezentanţii organizaţiilor societăţii civile, o parte a propunerilor acestora fiind acceptate.

Legea pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la avocaţii parlamentari şi Hotărîrea de modificare a Regulamentului privind Centrul pentru Drepturile Omului (CDOM). Modificările sînt generate de intrarea în vigoare, la 24 iulie 2006, a Protocolului Opţional la Convenţia ONU împotriva torturii şi altor tratamente sau pedepse crude, inumane sau degradante 24 iulie 2006. Conform protocolului, fiecare stat parte susţine, desemnează sau instituie unul sau cîteva mecanisme independente pentru prevenirea torturii la nivel naţional. De remarcat, că intenţiile autorităţilor de a abilita doar CDOM cu respectivele atribuţii au provocat critici din partea instituţiilor neguvernamentale specializate în domeniul protecţiei drepturilor omului (Amnesty International, Comitetul Helsinki Moldova).

Legea pentru modificarea şi completarea Legii ocrotirii sănătăţii nr. 411-XIII din 28 martie 1995. Documentul prevede că şefii instituţiilor medico-sanitare publice fondate de către Ministerul Sănătăţii sau de către autorităţile administraţiei publice locale sînt desemnaţi în funcţie în bază de concurs şi eliberaţi din funcţie de către Ministerul Sănătăţii, în modul stabilit de minister. Modificarea este motivată "prin lipsa în Legea privind descentralizarea administrativă şi Legea privind administraţia publică locală a competenţelor în domeniu ale autorităţilor administraţiei publice locale". Observatori independenţi îşi exprimă îngrijorări referitor la modificările propuse, care pot determina o triere, pe criterii politico-administrative şi economice, a conducătorilor respectivelor instituţii medicale de nivel local (raional).

Legea pentru modificarea Legii bugetului de stat pe anul 2007. Guvernul motivează modificările prin "situaţia creată în sectorul agrar" şi estimarea unor acumulări suplimentare în buget, din contul TVA, taxei vamale şi a reducerii sumelor la restituirea accizelor. Cea mai mare parte a majorărilor vizează Majorarea Fondului pentru subvenţionarea producătorilor agricoli şi majorarea (dublarea) fondului de rezervă al Guvernului. Anterior, în repetate rînduri, atît Curtea de Conturi, cît şi deputaţi de opoziţie, mass-media şi alţi observatori independenţi au menţionat deficienţe serioase în administrarea Fondului de rezervă al Guvernului, utilizarea defectuoasă şi abuzivă a mijloacelor acestuia, inclusiv pentru scopuri politice şi de conjunctură.

Legea pentru modificarea şi completarea Legii Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei. Este stabilită o nouă modalitate de percepere a taxei de la operatorii de telefonie mobilă: 2,5 la sută din venitul din vînzări aferente acestor servicii.

Legea pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la zonele şi fîşiile de protecţie a apelor rîurilor şi bazinelor de apă. Se introduc modificări ce ţin de clasificarea obiectelor acvatice şi zonele de protecţie a acestora, precum şi reglementări speciale privind coordonarea activităţilor în respectivele zone: cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale; autoritatea centrală pentru sănătate; expertiza ecologică de stat; evaluarea impactului asupra mediului înconjurător. Prevederile incluse se bazează pe experienţa ţărilor vecine, în special, a Federaţiei Ruse.

Lege pentru completarea articolului 24 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern. Este stabilită crearea Agenţiei "Apele Moldovei", în calitate de organ central de specialitate din subordinea Guvernului. Agenţia va fi creată prin reorganizarea Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei". Necesitatea este motivată prin "ideea acumulării tuturor obligaţiilor din domeniul gospodăriei apelor şi sistemelor hidroedilitare, precum şi implementarea Strategiei privind aprovizionare cu apă si canalizare a localităţilor din Republica Moldova într-o singură instituţie publică".

Legea pentru modificarea şi completarea Codului vamal şi a Codului fiscal. Sunt reglementate aspectele referitoare la funcţionarea magazinelor de tip "duty-free" în punctele de trecere terestră a frontierei de stat (hotarul moldo-român). De notat că legislaţia anterioară ce permitea funcţionarea magazinelor de acest tip a fost modificată, la indicaţia conducerii ţării, cu scopul obstrucţionării respectivelor activităţi, care ar fi "facilitat scheme de eschivare de impozite şi alte fraude vamale". Acţiunile întreprinse de autorităţi au determinat adresarea unor agenţi economici în instanţe internaţionale şi recent, CEDO a condamnat Republica Moldova la plata unor despăgubiri considerabile (520 mii euro, Cauza "Bimer" vs Moldova).

Legi pentru prelungirea unor termene de aplicare şi executare a normelor juridice:

  • Legea pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător. Se stabileşte prelungirea pînă la 30 noiembrie 2007 a termenului executării respectivei legi (revizuirea şi adoptarea actelor normative în cadrul mecanismului numit "Ghilotina II");
  • Legea pentru prelungirea termenului de aducere în concordanţă a dotărilor instituţiilor private de învăţămînt cu cerinţele Legii învăţămîntului. Conform legii învăţămîntului, instituţiile private trebuie să îndeplinească anumite condiţii referitoare la capitalul statutar, dispunerea cu titlu de proprietate de săli de studii, de laboratoare cu dotare respectivă, condiţii ce nu por fi îndeplinite de către instituţiile din învăţămîntul preuniversitar privat. Introducerea respectivelor condiţii în anul 2003 a generat proteste şi anterior termenul a mai fost prelungit, de cîteva ori, iar actuala suspendare este motivată şi de "perfecţionarea proiectului Codului Educaţional", care va stabili noile reglementări în domeniu.
  • Legea cu privire la prelungirea termenului de formare a poliţiei judecătoreşti. Prin modificările operate, termenul de creare a poliţiei judecătoreşti în subordinea Ministerului Justiţiei a fost prelungit considerabil, pînă în anul 2010. Modificarea este generată de impedimente de ordin financiar şi material: necesitatea măririi numărului de personal, amenajarea spaţiilor, procurarea transportului auto, a armamentului şi utilajului special, surse de întreţinere etc.
  • Legea pentru modificarea Legii cu privire la energia electrică. Termenul liberalizării preţurilor la energia electrică a fost amînat pînă în anul 2015.

Legi pentru ratificarea unor acte internaţionale:

  • Acordul între Guvernul RM şi Guvernul Republicii Polonia referitor la acordarea unui credit tehnic. Sursele (pînă la 15 milioane dolari SUA, cu dobîndă de 1,4%, pe un termen de 20 de ani) vor fi contractate pentru realizarea unor proiecte investiţionale ce ţin de aprovizionare cu apă potabilă şi protecţia mediului;
  • Acordul Strategic de Cooperare dintre Republica Moldova şi Oficiul European de Poliţie;
  • Acordul între Guvernul RM şi Guvernul Sultanatului Oman pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe capital, Protocolul adiţional;
  • Acordul cu privire la transporturile internaţionale de produse alimentare perisabile şi cu privire la mijloacele de transport speciale care trebuie folosite pentru aceste transporturi (ATP);
  • Acordul Acordului de Finanţare între RM şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare (Proiectul Servicii de Sănătate şi Asistenţa Socială), în valoare de 17 milioane dolari SUA;
  • Acordul de finanţare dintre RM şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare (proiect de susţinere a Programului în sectorul drumurilor), în valoare de 16,0 milioane de dolari SUA).

Hotărîrea pentru aprobarea Strategiei de consolidare a sistemului judecătoresc. Parlamentul adoptă prezenta hotărîre. Art. 1. – Se aprobă Strategia de consolidare a sistemului judecătoresc, conform anexei care este parte integrantă a prezentei hotărîri. Art.2. – Guvernul va asigura implementarea Strategiei de consolidare a sistemului judecătoresc, precum şi va elabora şi va prezenta Parlamentului proiectele actelor legislative necesare pentru asigurarea realizării Strategiei.

Hotărîrea privind acordarea unor beneficii suplimentare deputaţilor în Parlament. Este majorată diurna pentru şedinţe (de la 30 pînă la100 lei) şi compensaţia cheltuielilor de transport (de la 300 – la 500 lei/per deputat). De asemenea, se stabileşte acordarea unei indemnizaţii de concediere la expirarea mandatului Parlamentului, în cuantum de 6 retribuţii lunare şi a unor compensaţii anuale în mărimea unui salariu lunar pentru cheltuieli de tratament în instituţii medico-curative sau balneo-climaterice. Proiectul hotărîrii nu a fost însoţit de o notă de argumentare publică, nici de rezultatele expertizelor economice, financiare şi anticorupţie.

1.3. Declaraţii

La 19 iulie 2007, Fracţiunea AMN a difuzat o declaraţie "cu privire la situaţia din agricultură", prin care a solicitat luarea unor măsuri urgente, necesare pentru redresarea situaţiei în sectorul agricole şi în special, pentru "stoparea distrugerii micului întreprinzător agricol".

În finalul sesiunii de vară, spicherul Parlamentului şi toţi liderii de fracţiuni au expus viziunile şi constatările lor asupra activităţii legislativului şi evoluţiei situaţiei social-politice din ţară:

  • Marian Lupu a declarat că trebuie să fie respectate deciziile şi alegerea concetăţenilor, iar forţele politice parlamentare trebuie să dea dovadă de înţelepciune şi flexibilitate în numele intereselor majore ale Republicii Moldova. Spicherul consideră că nici orientarea proeuropeană, şi nici reintegrarea ţării nu şi-au pierdut din actualitate şi importanţă, iar perioada de vacanţă ar putea ajuta la debarasare de de euforii sau emoţii inutile, pentru ca Parlamentul să-şi continue activitatea cu perseverenţă, profesionalism şi responsabilitate faţă de societate şi ţară.
  • Liderul fracţiunii PCRM, Eugenia Ostapciuc, consideră că opoziţia cunoaşte problemele care există în ţară, dar nu doreşte să participe la rezolvarea lor, ci profită de situaţie în scopuri proprii. Ostapciuc a declarat că fracţiunea PCRM încearcă să rezolve problemele prin mijloacele existente, în timp ce opoziţia speculează pe aceste probleme ca sa obţină capital politic. În final, reprezentantul PCRM a mai afirmat că cei care cred ca rezultatele alegerilor din 2009 sînt predeterminate "greşesc grav, iar dacă alegerile vor fi corecte şi echitabile, alegatorii vor vota iarăşi cu PCRM – unica forţă politică, care şi-a dovedit capacitatea de rezolvare a problemelor oamenilor";
  • Preşedintele fracţiunii AMN, Serafim Urechean, consideră că unicul rezultat al sezonului politic este victoria comună a forţelor democratice în alegerile locale generale. Pe de altă parte, AMN consideră că în prima jumătate a anului 2007 Republica Moldova a intrat într-un regres evident, datorită guvernării incompetente şi iresponsabile a PCRM. AMN regretă anularea transmisiunilor în direct de la şedinţele plenare, noile restricţii introduse în Regulamentul Parlamentului, limitarea libertăţii de expresie şi lipsa reformelor audiovizualului public. De asemenea, sînt considerate inconsistente reformele legislative din 2006: în sistemul electoral; organizarea şi autorităţile audiovizualului; controlul finanţelor publice; autoadministrarea judecătorească. Urechean a acuzat comuniştii de sabotarea noilor administraţii locale, prin: blocarea constituirii consiliilor locale; punerea sub control central a Fondului de susţinere socială a populaţiei; privarea administraţiilor locale de atribuţia numirii şi destituirii conducătorilor de instituţii bugetare subordonate; centralizarea finanţării poliţiei locale; refuzul alocării de fonduri pentru compensarea efectelor secetei în agricultură. În final, Urechean a propus crearea pe baze apolitice a unui Guvern anti-criză în Republica Moldova, pentru redresarea situaţiei şi echilibrarea raporturilor între puterea centrală şi administraţiile locale.
  • Liderul PDM, Dumitru Diacov, a acuzat autorităţile centrale şi locale dominate de comunişti, că luptă împotriva opoziţiei, prin blocarea tuturor iniţiativelor acesteia, intimidarea adepţilor, distrugerea consensului politic parlamentar etc.
  • Preşedintele PPCD, Iurie Roşca susţine că Preşedintele ţării, Guvernul şi PCRM au declarat război tuturor – partidelor de opoziţie, autorităţilor locale, ţărilor vecine. Roşca a cerut şefului statului corectitudine, să nu intervină abuziv în activitatea Parlamentului, să nu decidă singur venirea în Parlament şi Guvern a reprezentanţilor regimului de la Tiraspol şi să nu se lase manipulat de anturajul său. Liderul PPCD a criticat acţiunile de intimidare a opoziţiei în alegerile locale generale şi a mai spus că reformele iniţiate prin modificările legislative promovate în rezultatul consensului stabilit în aprilie 2005, au încetinit, sînt blocate de aparatul birocratic, care preferă să imite o bună funcţionare şi să răspundă comandamentelor politice ale conducerii de vîrf.
cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

  • Guvernul a susţinut propunerea MAEIE de rechemare din funcţie a lui Iulian Magaleas, ambasadorul RM în Grecia.
  • Rector al Academiei de Poliţie "Ştefan cel Mare" a fost numit Semion Carp, care, anterior exercita funcţia de viceministru al Afacerilor Interne şi Comandant al Trupelor de Carabinieri.
  • Mircea Buga a fost eliberat din funcţia de prim-vicedirector al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină şi numit în funcţia de viceministru al sănătăţii.
  • Igor Semenovker a fost eliberat din funcţia de director al Agenţiei construcţii şi dezvoltare a teritoriului, în locul său fiind numit Vladimir Baldovici, antreprenor general al lucrărilor de reconstrucţie la Complexul monastic Căpriana. Anatolie Izbîndă a fost eliberat din funcţia de vicedirector al Agenţiei Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului, conform solicitării Consiliului Suprem de Securitate.
  • Din funcţia de viceministru al ecologiei a fost eliberat Petru Silivestru.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind Sistemul de poştă electronică al autorităţilor publice. Funcţionarea şi securitatea sistemului va fi asigurată de către Serviciul de Informaţii şi Securitate. Crearea sistemului se va desfăşura pe etape, pînă în anul 2009.

Hotărîrea privind crearea Grupului de lucru pentru monitorizarea fluxului investiţiilor străine strategice directe şi a tranzacţiilor conexe acestora. Conform hotărîrii, organele centrale ale administraţiei publice vor coordona în prealabil cu grupul de lucru toate acţiunile în domeniul promovării investiţiilor strategice în economia naţională şi vor întreprinde acţiuni de atragere a investiţiilor doar după primirea deciziei respective de către Grupul de lucru.

Hotărîrea cu privire la monitorizarea tranzacţiilor comerciale de import. Preţurile la o serie de mărfuri importate de către persoanele fizice şi juridice vor fi monitorizate şi reglementate de stat. Serviciul Vamal va monitoriza tranzacţiile comerciale de import ale agenţilor economici şi, în cazul depistării diferenţei de preţ la nivel de 40 la sută faţă de preţurile indicate în prezenta hotărîre, informaţia dată va fi remisă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat /IFPS/ şi Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi a Corupţiei /CCCEC/. Mecanismul elaborat are drept scop depistarea evaziunilor fiscale ca urmare a subevaluării în vamă a mărfurilor importate şi creşterea acumulărilor la buget din contul taxelor vamale.

Hotărîrea pentru îndeplinirea Programului de măsuri privind implementarea noului sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării. În perioada de referinţă (1 octombrie 2006 – 1 mai 2007) au fost evaluate 20035 bunuri imobile cu destinaţie comercială şi 6458 bunuri imobile cu destinaţie industrială, colectate date privind 40329 garaje şi 24543 loturi din întovărăşirile pomicole. La capitolul probleme se menţionează: neprezentarea listelor posesorilor de dreptul de locaţiune a apartamentelor neprivatizate, colaborarea insuficientă a oficiilor cadastrale teritoriale şi a autorităţilor administraţiei publice locale ş.a.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepţii, strategii:

  • Strategia energetică a Republicii Moldova pe perioada pînă în anul 2020;
  • Concepţia Sistemului informaţional automatizat "Registrul infrastructurii organelor de drept";
  • Concepţia sistemului integrat de circulaţie a documentelor electronice;
  • Planul naţional de implementare a Programului comun al Comisiei Europene şi Consiliului Europei privind sporirea independenţei, transparenţei şi eficienţei justiţiei în Republica Moldova pe anii 2006–2009.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • cu privire la înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali;
  • pentru modificarea legii cu privire la poliţie (excluderea prevederilor ce stabileau finanţarea poliţiei municipale din contul bugetelor locale).

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului:

  • Agenţiei "Moldova-Vin" îi sînt alocate mijloace în cuantum de 1 milion lei, pentru procurarea utilajului de laborator necesar în scopul verificării calităţii producţiei alcoolice;
  • Consiliului raional Căuşeni – 1 mil. lei pentru restaurarea Casei-muzeu "Alexei Mateevici";
  • Aparatului Guvernului i se alocă mijloace financiare, în sumă de 2012,0 mii lei, pentru achitarea lucrărilor de montare a sistemului de iluminare a teritoriului Complexului "Condriţa";
  • Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru i se alocă mijloace financiare de peste 7 milioane lei, pentru: procurarea, din proprietate privată în proprietatea statului, a terenurilor destinate construcţiei liniei de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti (1,8 mil. lei); realizarea prevederilor Acordului de investiţii cu privire la Portul Internaţional Liber "Giurgiuleşti" (4,9 mil. lei); procurarea din proprietate privată a unor terenuri, utilizate la construcţia liniei de cale ferată Revaca-Căinari (400 mii lei).

2.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Grup de lucru pentru problemele antreprenorilor

Prim-ministrul a avut o întrevedere cu reprezentanţii Asociaţiei investitorilor străini din Moldova, discuţiile fiind axate pe teme atragerii unui aflux sporit de investiţii. Investitorii au menţionat că dialogul dintre administraţia publică centrală şi comunitatea de afaceri a avansat foarte mult pe parcursul ultimilor ani, iar îmbunătăţirea climatului de afaceri a contribuit esenţial la atragerea investiţiilor noi în economia Moldovei. În special, a fost evidenţiată receptivitatea Guvernului la diverse probleme, inclusiv cele enunţate în "Cartea Albă". Totodată, investitorii au opinat că acţiunile de perfecţionare a cadrului legislativ-normativ, precum şi a celui fiscal trebuie să continue pentru crearea unor condiţii stimulatorii noi de atragere a capitalului străin în Moldova. În context, ei au mai enunţat un şir de probleme, care necesită a fi soluţionate printr-un dialog continuu. În scopul menţinerii unui dialog permanent şi eficient, s-a decis constituirea unui grup de lucru special, care va elabora şi propune, în mod operativ, soluţiile optime la problemele ce apar în activitatea antreprenorială.

Propunerile tinerilor prim-miniştri la proiectul Planului Naţional de Dezvoltare

Membrii Clubului tinerilor prim-miniştri au discutat aspecte ce vizează obiectivele PND şi au prezentat propuneri elaborate în urma şedinţelor de consultare cu tinerii din regiuni, diverse organizaţii neguvernamentale. Esenţa propunerilor vizează susţinerea mai sporită a implicării tineretului în procesele sociale şi economice din ţară. Prim-ministrul i-a încurajat pe tineri să se implice şi în continuare activ în dezbaterile publice şi elaborarea diverselor documente ce vizează nemijlocit tineretul. În context, premierul a solicitat membrilor clubului să examineze şi să se pronunţe pe marginea proiectului Concepţiei de activitate a Centrului Republican de Tineret.

cuprins articolul precedent articolul următor


Preşedinţie

3.1. Decrete

Preşedintele Republicii Moldova i-a conferit titlul onorific "Maestru în Artă" lui Valerii Corcimari, consultant principal în Serviciul de presă al Preşedinţiei (fotograf personal al preşedintelui).

Vladimir Voronin a semnat un decret privind conferirea medaliei "Mihai Eminescu" lui Mihail Titov, businessman, fondator al Fundaţiei pentru Iniţiative Culturale "Lumea - oglindă pentru Moldova".

Prin decret prezidenţial, au fost reinvestiţi în funcţie pe un termen de 4 ani preşedinţii curţilor de apel din Bender, Cahul şi Chişinău, precum şi preşedintele judecătoriei Anenii Noi.

3.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Conferinţa de presă din 25 iulie 2007

În cuvîntul său introductiv, Vladimir Voronin a abordat tema alegerilor locale, despre care a vorbit ca "preşedinte al ţării şi preşedinte al partidului de guvernămînt". În opinia şefului statului, recentele alegeri locale nu numai că au schimbat esenţial "harta" politică a Moldovei, dar au generat o situaţie principial nouă care, pînă la următoarele alegeri parlamentare, în fond, nu se va schimba. Astfel, peste un an şi jumătate PCRM urmează să înfrunte întreaga opoziţie. Voronin a recunoscut că starea de stabilitate din ultimii doi ani, acalmia politică au demobilizat PCRM, veriga medie din conducerea lui. În acelaşi timp, pentru el este "absolut neclar modul în care se va realiza de acum încolo conlucrarea autorităţilor centrale cu cele locale", deoarece, în majoritatea raioanelor puterea locală s-a situat într-o opoziţie intransigentă faţă de puterea centrală, faţă de întreaga politică adoptate de centru, chiar şi împotriva bugetului central. În situaţia creată, puterea va merge pe calea concentrării mijloacelor bugetare "în scopul realizării proiectelor strategice de dezvoltare regională". Preşedintele PCRM consideră că PPCD şi Partidul Democrat, numai în cîteva zile, au distrus consensul partidelor politice care a existat timp de doi ani în Parlament. Opoziţia este acuzată că a renunţat cu uşurinţă la consensul realizat de partidele politice din Parlament, sub pretextul abordării incorecte de către autorităţile centrale a problemei transnistrene. În consecinţă, PCRM şi fracţiunea sa parlamentară nu vor mai continua practica altruismului politic şi nu va mai oferi opoziţiei diferite posturi şi locuri în diferite instituţii ale puterii, nu va mai conveni din timp cu ea asupra unor poziţii comune în cele mai diferite probleme ale puterii de stat şi ale politicii statului. Pe viitor, comuniştii vor acţiona pornind doar de la faptul că anume lor le revine întreaga răspundere politică pentru apărarea intereselor statului şi poporului.

În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, Vladimir Voronin:

  • a afirmat că problema transnistreană poate fi soluţionată doar în baza Legii privind principiile de bază ale statutului Transnistriei din 2005, în cadrul formatului de negociere "5+2";
  • a reiterat poziţia că Rusia ar trebui să-şi retragă întreaga prezenţă militară din Republica Moldova;
  • a calificat poziţia Rusiei în reglementarea transnistreana drept "foarte constructivă";
  • a spus că Republica Moldova doreşte să obţină în timpul cel mai apropiat două din cele patru libertăţi fundamentale în UE: comerţul liber şi libera circulaţie a cetăţenilor;
  • în Moldova nu vor fi deschise alte două consulate româneşti, din motiv că autorităţile române nu asigură reciprocitate corespunzătoare;
  • a confirmat că se preconizează introducerea unor interdicţii la deţinerea funcţiilor publice pentru titularii dublei cetăţenii;
  • problema exportului de vinuri în federaţia Rusă va fi abordată doar în modul propus de autorităţile moldoveneşti, soluţiile parţial propuse de Federaţia Rusă fiind respinse.

Consiliul Suprem de Securitate

Preşedintele Republicii Moldova a prezidat şedinţa Consiliului Suprem de Securitate, în cursul căreia a fost examinată situaţia epidemiologică privind tuberculoza şi mersul realizării proiectului de îmbunătăţire a sistemelor de alimentare cu apă, finanţat de Fondul Kuweitian pentru Dezvoltarea Economică Arabă. Vladimir Voronin şi-a exprimat nemulţumirea în legătură cu modul în care persoanele cu funcţii de răspundere din cadrul Agenţiei Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului au asigurat supravegherea şi gestionarea implementării proiectului de asigurare cu apă, deoarece, ca rezultat al lipsei controlului adecvat din partea responsabililor, nu au fost respectate termenele de implementare a proiectului şi asigurată îndeplinirea eficientă a acestuia. Decizia Consiliului include solicitarea eliberării din funcţia de vicedirector al Agenţiei Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului a domnului Anatolie Izbîndă şi transmiterea materialelor respective în vederea soluţionării, conform prescripţiilor legii, a cazului respectiv şi tragerii la răspundere a persoanelor vinovate de comiterea abuzurilor şi neglijenţei.

Preşedintele ţării este nemulţumit şi de situaţia epidemiologică privind tuberculoza, accentuînd eficienţa redusă a unor măsuri destinate controlului şi tratamentului, demonstrată prin procentul înalt de depistare tardivă a bolnavilor. În contextul problemei asigurării cu cadre în sfera dată, Vladimir Voronin a pledat pentru majorarea substanţială a salariilor şi crearea unor condiţii stimulatorii pentru medicii ftiziopulmonologi şi s-a referit la oportunitatea perfecţionării legislaţiei în vigoare în sensul stipulării unor norme privind tratamentul şi conduita bolnavilor de tuberculoză, inclusiv a deţinuţilor.

Preocupări pentru situaţia din sectorul agrar

Preşedintele Republicii Moldova s-a întîlnit cu reprezentantul Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Agricultură şi Alimentaţie (FAO) în Republica Moldova, căreia i-a solicitat asistenţă pentru atenuarea consecinţelor secetei din acest an. Reprezentantul FAO a prezentat şefului statului un studiu realizat de Banca Mondială şi FAO în domeniul administrării riscurilor naturale în agricultură.

Vladimir Voronin avut o întîlnire cu reprezentanţii corpului diplomatic acreditat în Republica Moldova, în cadrul căreia i-a informat despre situaţia creată în urma condiţiilor climaterice nefavorabile şi a solicitat susţinerea ţărilor şi organizaţiilor reprezentate în atenuarea consecinţelor secetei.

Pentru analiza situaţiei produse de secetă, şeful statului a convocat şi o şedinţă specială cu participarea conducerii Parlamentului şi a Guvernului, a savanţilor, directorilor instituţiilor şi ai întreprinderilor de stat specializate. În cursul şedinţei, au fost prezentate rapoarte cu privire la factorii climaterici care au provocat apariţia secetei din acest an, starea de lucruri în domeniul agriculturii, creată în urma condiţiilor climaterice nefavorabile, şi posibilităţile de atenuare a efectelor acestora. În cadrul discuţiilor, Vladimir Voronin a declarat că preţurile la tipurile de pîine mai solicitate de categoriile vulnerabile ale populaţiei nu trebuie să fie majorate şi a solicitat organelor de resort să vegheze asupra neadmiterii majorării produselor de panificaţie în scopuri speculative. A fost reiterată şi necesitatea elaborării unui program naţional de irigare, care să asigure irigarea a cel puţin 600 mii de ha de terenuri arabile.

La şedinţa din 30 iulie 2007, convocată de Preşedintele Republicii, a fost examinată problema dezvoltării durabile a agriculturii şi a securităţii alimentare, accentuîndu-se necesitatea realizării unor acţiuni hotărîte în vederea depăşirii consecinţelor secetei şi asigurării pe viitor a dezvoltării durabile a sectorului agro-industrial. Vladimir Vorini a lansat propunerea elaborării unei strategii de dezvoltare durabilă a sectorului agrar, subliniind importanţa preluării experienţei privind elaborarea unor asemenea documente de către statele care recent au devenit membre ale UE. Se consideră oportună crearea unei comisii de stat, care va organiza şi va monitoriza elaborarea proiectului strategiei nominalizate, în baza strategiilor şi programelor existente în diverse domenii, inclusiv a Programului Naţional "Satul Moldovenesc".

La şedinţă comună a Preşedinţiei, Guvernului şi preşedinţii de raioane au fost discutate problema secetei, impactul acesteia asupra sectorului agrar şi acţiunile care urmează a fi întreprinse în vederea devansării crizei. Printre sarcinile primordiale, Preşedintele Republicii a numit necesitatea stabilirii unui control strict asupra preţurilor la produsele de panificaţie şi neadmiterii majorării nejustificate din punct de vedere economic, în scopuri speculative, a costului pîinii. De asemenea, şeful statutlui a reiterat ideea creării unor Staţiuni Tehnologice de Maşini specializate în anumite domenii: irigare, viticultură pomicultură. În opinia Preşedintelui, conlucrarea eficientă dintre conducerea centrală şi organele administraţiei publice locale va constitui un factor important în soluţionarea cu succes a problemelor create de secetă, îndemnînd noii preşedinţi de raioane să manifeste constructivism în raporturile cu autorităţile centrale ale ţării, pentru a ieşi cu demnitate din această situaţie dificilă.

Darea în exploatare a gazoductului Tocuz-Căinari-Mereni

Preşedintele RM a prezidat o şedinţă de lucru la faţa locului în problema finalizării construcţiei şi pregătirii pentru darea în exploatare a gazoductului de presiune înaltă Tocuz-Căinari-Mereni, construcţia căruia a fost executată integral. Gazoductul are o lungime de 62,5 km şi o capacitate de transportare de 800 mln de metri cub de gaz pe an. Deşi s-a anunţat că obiectul este pregătit totalmente, la şedinţă au fost discutate problemele "ce mai urmează a fi rezolvate pentru darea în exploatare". Vladimir Voronin a mai subliniat că realizarea cu succes a acestui proiect face parte din şirul de măsuri privind dezvoltarea infrastructurii ţării în ansamblu şi a capitalei în particular şi va contribui la sporirea nivelului de trai al cetăţenilor.

Implementarea asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală

La şedinţa de bilanţ a implementării programului asigurării obligatorii de asistenţă medicală a fost examinată activitatea sistemului ocrotirii sănătăţii în semestrul I al anului 2007. Conform informaţiilor prezentate, rezultatele înregistrate în cei aproximativ 4 ani de implementare a programului au demonstrat justeţea deciziei adoptate privind trecerea la medicină prin asigurare. În susţinerea afirmaţiilor au fost invocate date care reflectă ritmurile pozitive de finanţare a sistemului de sănătate:

  • bugetul destinat sistemului public de sănătate a sporit de circa 2,4 ori;
  • de circa 3,7 ori, în raport cu 2003, au sporit cheltuielile legate de procurarea medicamentelor şi de 2,2 ori cele legate de procurarea alimentelor;
  • salariile personalului medical au crescut de circa 2,8 ori (comparativ cu creşterea de 2,1 ori a salariilor medii pe economie).

Printre problemele existente în sistemul de sănătate au fost evidenţiate:

  • asigurarea cu cadre medicale, în special în zonele rurale;
  • capacităţile manageriale nesatisfăcătoare la nivelul conducătorilor instituţiilor medicale;
  • implementarea lentă a tehnologiilor informaţionale în sistemul de sănătate;
  • necesitatea sporirii volumelor de finanţare pentru domeniul ocrotirii sănătăţii;
  • echipamentul şi tehnologiile medicale depăşite;
  • sediile învechite, care necesită reparaţii capitale, etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Preşedintele Voronin lansează o serie de declaraţii în problema transnistreană

În perioada de referinţă, Preşedintele Voronin a făcut o serie de declaraţii cu privire la reglementarea transnistreană în cadrul unei conferinţe de presă şi a unui larg interviu cu postul TV NIT. Prezentăm mai jos o sinteză a tezelor principale formulate de Preşedintele Voornin cu aceste două ocazii:

  • Nu există nici un plan secret de reglementare care ar fi discutat cu Rusia, există doar un "pachet de propuneri" pe care Moldova vrea să le discute cu Rusia înainte ca să le prezinte formatului "5+2", care rămîne unicul mecanism pentru identificarea oricăror soluţii în problema transnistreană. Moldova discută cu toţi partenerii din formatul "5+2", nu doar cu Rusia, şi i-a consultat pe toţi pe marginea propunerilor moldoveneşti;
  • Propunerile Moldovei sînt în deplină conformitate cu Legea cu privire la principiile de bază ale statului juridic al raioanelor de est din 2005. În baza acestei legi va fi elaborat un proiect de lege cu privire la statului Transnistriei, care va fi prezentat formatului "5+2";
  • Poziţia Rusiei este "foarte constructivă", iar Preşedintele Putin vrea să ajute Moldova să rezolve problema transnistreană. Chiar şi în chestiunea mecanismului de pacifi?are Rusia "devine mai constructivă" (remarcăm că într-un comunicat al Ministerului rus de Externe mecanismul de pacificare din Transnistria este calificat drept "unul dintre cele mai de succes şi efective în istoria pacificării"; o astfel de apreciere nu pare să indice intenţia Rusiei de a schimba formatul acestui mecanism);
  • Retragerea trupelor şi muniţiilor ruse din Transnistria este o precondiţie a reglementării;
  • Guvernul Moldovei a creat un grup de lucru cu participarea unor experţi europeni sub egida Prim-viceprim-ministrului pentru a estima "costul reintegrării".

Preşedintele Voronin a acuzat în mai multe rînduri partidele de opoziţie de compromiterea consensului politic în problema transnistreană şi nedorinţa de a reglementa conflictul din frica de a pierde "bunăstarea personală, politică şi patrimonială".

De remarcat, că într-un interviu pentru Radio Europa Liberă Ambasadorul SUA în Moldova, Michael Kirby, a menţionat că deşi este necesar ca Moldova să discute problema transnistreană cu Rusia, Moldova trebuie să discute şi cu ceilalţi parteneri din formatul "5+2", care rămîne cel mai bun format pentru identificarea unei soluţii a conflictului. Invocînd precedentul aşa-zisului Memorandum Kozak, Ambasadorul Kirby a declarat că în contextul unor intense negocieri moldo-ruse din ultimele luni SUA au vrut să înţeleagă ce se întîmplă. "A fost o furtună mare, dar nu e clar dacă a fost o furtună adevărată sau o furtună într-un ceainic", a spus diplomatul american cu referinţă la negocierile în cauză.

Exporturile transnistrene în UE sînt în creştere

În prima jumătate a anului 2007 la Camera Înregistrărilor de Stat a Moldovei au fost înregistraţi 70 de agenţi economici transnistreni, potrivit unui comunicat al Ministerului Reintegrării. Astfel, numărul întreprinderilor transnistrene înregistrate permanent sau provizoriu la Chişinău este de 338. Din acestea, 45 de companii s-au înregistrat după adoptarea Hotăririi Guvernului nr.301 din 17.03.2007, prin care atît agenţii economici înregistraţi permanent, cît şi cei înregistraţi provizoriu au obţinut acces la preferinţele comerciale acordate Moldovei de către UE în cadrul sistemului GSP+. În ianuarie – iunie 2007 Serviciul Vamal al Moldovei a acordat 635 de certificate de origine preferenţiale pentru 17 de agenţi economici transnistreni pentru exporturi în UE. Exporturile transnistrene în UE au crescut cu 17.4 % în comparaţie cu 2005, UE fiind a doua destinaţie după CSI a exporturilor transnistrene (37% din exporturi).

Exporturile transnistrene au crescut de două ori în prima jumătate a 2007 faţă de aceiaşi perioadă a 2006. Camera de Comerţ şi Industrie a Moldovei a emis 3.386 certificate de origine pentru exporturile transnistrene în prima jumătate a 2007, cu 37% mai mult decît în 2006.

Potrivit analiştilor economici, această creştere a exporturilor transnistrene în UE poate fi explicată prin faptul că România, una din principalele destinaţii ale acestora, este din 1 ianuarie 2007 stat UE. Accesul simplificat pe care l-au obţinut agenţii economici transnistreni la preferinţele comerciale europene urmare a înregistrării în organele competente ale Moldovei este fără îndoială un alt factor important.

Aceste date arată, că în ciuda propagandei oficiale transnistrene, se pare că agenţii economici din regiune operează în regim normal, mai mult ca atît, continuă să-şi extindă activităţile comerciale spre pieţe noi. Aceste date mai arată beneficiile înregistrării agenţilor economici transnistreni la Chişinău atît pentru activitatea acestora, cît şi pentru reîntregirea spaţiului economic al RM.

De remarcat că la 13 iulie Centrala Termoelectrică de la Dnestrovsk (Kuciurgan), proprietate a Concernului rus Inter RAO EES şi una dintre cele mai mari întreprinderi din regiunea transnistreană, a reluat exporturile de energie electrică în România. Centrala îşi va mări de două ori capacitatea de producţie şi va pune în funcţionare alte două generatoare pe lîngă cele două care funcţionează la moment. Compania intenţionează să exporte în România peste un miliard de kilovaţi în primul an de operare la un preţ de 0.05 USD pe kilovat.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relaţii externe

Integrare europeană

Şedinţă dedicată realizării PAUEM

La 24 iulie 2007, şeful statului a convocat o şedinţă în problema realizării Planului de Acţiuni UE-Moldova (PAUEM). La şedinţă au participat importanţi factori de decizie de la diferite instituţii publice centrale. Preşedintele Voronin a accentuat necesitatea realizării în termene a obiectivelor PAUEM, pentru apropierea Moldovei "de standardele şi valorile europene pe multiple planuri, inclusiv libera circulaţie a cetăţenilor, mărfurilor, serviciilor şi capitalului". De asemenea, s-a subliniat că fiecare instituţie trebuie să-şi realizeze caietele de sarcini convenite cu MAEIE şi că este necesară remedierea deficienţelor semnalate în implementarea PAUEM la reuniunea Consiliului de Cooperare UE-Moldova, din iunie 2007, de la Luxemburg.

Amintim că la această reuniune UE a subliniat "necesitatea ca Moldova să-şi dubleze eforturile pentru implementarea reformelor democratice în astfel de domenii cruciale precum respectarea drepturilor omului, libertăţii presei şi respectarea statului de drept, inclusiv independenţa justiţiei. Importanţa unui mediu de afaceri transparent şi lupta împotriva corupţiei au fost de asemenea subliniate"[1] (subl. – ADEPT).

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada vizată de această ediţie a jurnalului, în cîmpul public au fost readuse două dintre problemele existente în relaţia Moldovei cu România. Este vorba despre problema cetăţeniei şi cea a deschiderii a două consulate româneşti în Moldova. Subiectele au fost reanimate de Preşedintele Vladimir Voronin.

În cadrul unui program realizat de postul tv NIT, Vladimir Voronin a adus invective României, precum că aceasta ar profita de pe urma faptului că cetăţenii moldoveni nu pot să călătorească fără vize pe teritoriul UE şi le propune acestora cetăţenia română.

Afirmaţia lui Voronin urmează la scurt timp după ce Kalman Miszei, Reprezentantul Special al UE pentru Moldova, ar fi îndemnat recent România să-şi restricţioneze procedura de acordare a cetăţeniei sale. În context, potrivit Ministerului Justiţiei din Bucureşti, în urma suspendării procedurii simplificate de acordare a cetăţeniei române în 2002, numărul cererilor aprobate de obţinere a cetăţeniei statului român a fost de 2430, în comparaţie cu 98 000 de cereri aprobate înainte de această dată.

În alte împrejurări, Voronin a spus că în viitorul apropiat nu se vor deschide alte două consulate române la Bălţi şi Cahul, pentru că nu ar exista "un interes reciproc". În replică, ministrul român de Externe, Adrian Cioroianu, a precizat că Bucureştiul rămîne interesat să deschidă două consulate la Bălţi şi Cahul şi a relevat că instituţia pe care o conduce a reiterat o cerere în acest sens MAEIE de la Chişinău.

Republica Moldova – Rusia

Autoritatea rusă de supraveghere a securităţii alimentare Rospotrebnadzor, după ce a solicitat probe de la doar cinci companii vinicole din Moldova, precum Vismos, Călăraşi-Divin, Buket Moldavii, DK-Intertrade şi Kvint (toate cu capital rusesc), a acceptat ca primele trei să-şi poată exporta producţia pe piaţa rusă.

Potrivit lui Valeriu Mironescu, director al Agenţiei Moldova-Vin, însăşi decizia de a lua probe doar de la cinci companii reprezintă o discriminare şi rămîn necunoscute principiile în baza cărora s-a făcut alegerea.

Nemulţumirea în legătură cu această decizie a "Rospotrebnadzor" şi-a exprimat-o şi Preşedintele moldovean Vladimir Voronin, care a calificat-o drept inacceptabilă pentru Chişinău. El a spus că fie vor exporta toate întreprinderile moldoveneşti, fie nici una şi că a dat indicaţii directorului Agenţiei Moldova-Vin să nu elibereze mărci de acciz pînă cînd pe piaţa rusă nu vor fi admişi toţi producătorii moldoveni.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Îndeplinirea recomandărilor CoE

În cadrul unei conferinţe de presă de bilanţ al activităţii Parlamentului, speaker-ului acestuia, Marian Lupu, a menţionat că acţiunile de ordin legislativ prevăzute în Programul calendaristic de colaborare dintre Parlamentul RM şi CoE, în sesiunea de primăvară-vară din 2007, au fost realizate, cu două excepţii. Acestea ar fi neadoptarea în lectura a doua a proiectului de lege privind partidele politice şi finanţarea lor şi a Codului Învăţămîntului.

Aici ar fi de remarcat că îndeplinirea acţiunilor din Programul menţionat a fost prevăzută pentru perioada 2005–2006. În al doilea rînd, pe lîngă cele două excepţii ar mai fi de adăugat că întîrzie adoptarea noilor legi cu privire la statutul mun. Chişinău, consolidarea imunităţii parlamentare; lipsa de progres în ceea ce priveşte condamnarea principiului destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei şi investigarea motivelor numeroaselor cazuri de urmărire penală a liderilor opoziţiei la nivel naţional şi local – toate prevăzute de Programul amintit.

Decizie a CEDO

La 17 iulie, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunţat hotărîrea sa în cauza Gorea c. Moldovei. CEDO a constatat violarea articolului 5§1 al Convenţiei (legalitatea lipsirii de libertate) prin deţinerea lui Grigore Gorea sub arest fără un mandat legal după expirarea mandatului de arest. Moldova a fost obligată să-i acorde reclamantului 9000 euro cu titlu de daune morale şi 2500 euro cu titlu de costuri şi cheltuieli, şi orice alte taxe care urmează a fi plătite din aceste sume. Pînă în prezent CEDO a pronunţat hotărîri împotriva Moldovei în 68 de cauze, aceasta fiind obligată să plătească reclamanţilor despăgubiri în jur de 1,43 mln euro.


1 Consiliul UE (2007), EU-Moldova Cooperation Council Ninth meeting, Luxemburg, 19 June, EU Press Communiqué, 11009/07 (Presse 143)

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Decesul parteneriatului politic
Igor Boţan, 31 iulie 2007

Opoziţia va putea rămîne consolidată în continuare doar sub ameninţarea recuperării rating-ului PCRM şi reluării, sub diferite forme, a presiunilor şi hărţuielilor din partea PCRM »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect