ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 101, 1–31 august 2007

Activitatea instituţiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relaţii externe

Activitatea instituţiilor publice

Guvern

1.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a efectuat cîteva remanieri de cadre:

  • Veaceslav Iordan a fost numit director general al Agenţiei "Apele Moldovei. Mihai Pencov, care pînă recent conducea Concernul "Apele Moldovei", va îndeplini funcţia de vicedirector al Agenţiei cu acelaşi nume;
  • Fostul preşedinte al raionului Orhei, Evgheni Pisov, a fost numit viceministru al Culturii şi Turismului;
  • Mihai Solcan a devenit vicedirector al Agenţiei Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului;
  • Tatiana Lapicus este numită Ambasador, Reprezentant Permanent al Moldovei pe linga Oficiul ONU la Geneva;
  • Gheorghe Munteanu este numit Consul General al Republicii Moldova în oraşul Bologna, Republica Italiană;
  • Stanislav Gordea a obţinut funcţia de director general al Agentiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică, pe termen de 1 an;
  • Iurie Moiseev, ex-preşedintele raionului Anenii Noi a fost numit şi apoi eliberat din funcţia de viceministru de interne, fără explicaţii adecvate.

1.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la implementarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei în semestrul I al anului 2007. Guvernul constată că organele centrale de specialitate ale administraţiei publice au întreprins o serie de măsuri în vederea realizării eficiente a Planului de acţiuni, din 11 acţiuni prevăzute au fost executate 9, în derulare – 1 şi neexecutată – 1 acţiune, iar 55 acţiuni sînt în proces de executare permanentă. Executivul apreciază că activitatea de combatere a corupţiei s-a axat pe acţiunile de relevare şi documentare a schemelor de corupţie în rîndul funcţionarilor, au fost desfăşurate campanii de conştientizare a fenomenului vizat de către societate şi cultivare a intoleranţei faţă de corupţie, asigurată transparenţa activităţilor în sectorul public. Implementarea recomandărilor GRECO, adresate Republicii Moldova conform Ciclului 2 de evaluare, este în proces de realizare. Deficienţele depistate de Guvern vizează:

  • lipsa progreselor în evaluarea riscului instituţional de corupţie;
  • atragerea insuficientă în activităţi a autorităţilor administraţiei publice locale;
  • lipsa mecanismelor de control administrativ intern în APL;
  • situaţia identificării şi documentării schemelor de corupţie în rîndul funcţionarilor de rang
  • înalt;
  • lipsa Metodologiei de evaluare a riscului de corupţie în instituţiile publice;
  • asigurarea transparenţi în activitatea anticorupţie;
  • controlul legalităţii actelor emise de autorităţile APL.

NOTĂ: Este unanim recunoscut, că unul dintre mecanismele eficiente în combaterea şi prevenirea corupţiei este declararea şi controlul averilor. Deşi Legea nNr.1264-XV din 19.07.2002 prevede obligativitatea publicării anuale a declaraţiilor prezentate de Preşedintele RM, deputaţi, membrii Guvernului, Preşedintele Curţii Constituţionale, Preşedintele Curţii Supreme de Justiţie, Procurorul General, Preşedintele Curţii de Conturi, Guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei, Directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate, primarii din oraşe, sate (comune) şi preşedinţii consiliilor raionale, în anul 2007 acest lucru încă nu s-a făcut. Subiectul publicării şi veridicităţii datelor din declaraţii a fost dezbătut periodic de societate şi în mass-media independentă (a se vedea în acest sens şi articolul "Particularităţile naţionale ale declarării veniturilor şi averilor"), dar autorităţile nu au intervenit cu modificări normativ-legislative şi procedurale adecvate sau eficiente, ceea ce reduce considerabil din probitatea guvernării şi determină îndoieli referitor la caracterul hotărît al combaterii corupţiei şi îmbogăţirii ilicite a funcţionarilor în Republica Moldova.

Hotărîrea cu privire la activitatea Ministerului Afacerilor Interne în combaterea criminalităţii pe parcursul anului 2006 şi în semestrul I al anului 2007. Guvernul constată că MAI a depus eforturi considerabile pentru realizarea integrală a obiectivelor stipulate în programe şi planuri naţionale ce ţin de combaterea criminalităţii şi asigurarea ordinii de drept. Eforturile depuse au contribuit la menţinerea tendinţei de diminuare a criminalităţii, fapt confirmat prin reducerea în anul 2006 a nivelului infracţional pe republică cu 11,3% faţă de anul 2005 şi cu 12,1% în semestrul I al anului 2007, comparativ cu perioada analogică a anului precedent. Totodată, se atestă mai multe neajunsuri:

  • majorarea unor tipuri de infracţiuni (furturi, vătămări intenţionate grave, violuri, răpiri, accidente rutiere);
  • în multe cazuri urmărirea penală se iniţiază fără verificarea minuţioasă a materialelor primare, se analizează superficial circumstanţele cazurilor şi nu se respectă cu perseverenţă toate prevederile procedurii penale (se demonstrează prin numărul considerabil de cauze intentate, dar care nu sînt susţinute de procuror (circa 30 la sută) ori sînt clasate de însăşi organele MAI);
  • criminalitatea în rîndurile minorilor rămîne îngrijorătoare, fiind înregistrat un număr impunător de infracţiuni comise de minori sau cu participarea lor;
  • persistă probleme în domeniul resurselor umane, nivelul înalt al fluctuaţiei de cadre, fapt ce se răsfrînge negativ asupra profesionalismului, disciplinei executorii şi de muncă a efectivului MAI etc.

Hotărîrea privind suspendarea accesului la mijloacele neutilizate ale bugetului de stat pe anul 2007. Executivul a analizat executarea bugetului de stat la componentul de bază şi a constatat un nivel scăzut al executării părţii de cheltuieli (88 la sută faţă de cele prevăzute pentru perioada gestionară), ceea ce demonstrează o gestionare ineficientă a mijloacelor publice disponibile. În scopul sporirii gradului de responsabilitate a miniştrilor şi conducătorilor altor autorităţi administrative centrale şi instituţiilor publice, finanţate de la bugetul de stat, precum şi ţinînd cont de necesitatea identificării unor surse publice pentru compensarea efectelor secetei anului 2007, Guvernul a obligat Ministerul Finanţelor să suspende accesul la mijloacele neutilizate de către executorii de buget la componentul de bază al bugetului de stat, conform situaţiei din 31 iulie curent, cu excepţia mijloacelor pentru investiţii capitale şi reparaţii capitale. Accesul la mijloacele menţionate va fi permis prin dispoziţia Prim-ministrului, în baza demersurilor argumentate ale ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale.

Hotărîri de Guvern:

  • cu privire la măsurile de realizare a Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (se aprobă Lista bunurilor proprietate de stat supuse privatizării şi Lista obiectelor nefinalizate supuse privatizării, precum şi Regulamentul privind utilizarea mijloacelor financiare obţinute din privatizarea bunurilor proprietate publică);
  • pentru aprobarea Regulamentului privind modalitatea de import şi comercializare a unor cereale şi produse cerealiere;
  • pentru aprobarea Regulamentului privind modul de utilizare a mijloacelor destinate subvenţionării lucrărilor agricole;
  • cu privire la măsurile de protecţie socială a populaţiei în legătură cu majorarea tarifelor la energia electrică;
  • cu privire la aprobarea Planului naţional de armonizare pentru anul 2007;
  • cu privire la Concepţia Portalului guvernamental;
  • pentru aprobarea Planului de măsuri privind asigurarea respectării dreptului la petiţionare, informaţie şi acces la justiţie;
  • cu privire la Registrul materialelor cu caracter extremist;
  • cu privire la reorganizarea Agenţiei Privatizare în Agenţia Proprietăţii Publice;
  • cu privire la reorganizarea Concernului "Apoele Moldovei" în Agenţia "Apele Moldovei".

Hotărîrea cu privire la transferarea funcţiei de beneficiar al gazoductului-branşament de presiune înaltă Tocuz-Căinari-Mereni. Guvernul a considerat că primăria mun.Chişinău nu a exercitat satisfăcător funcţia de beneficiar la proiectarea şi construcţia gazoductului-branşament de presiune înaltă Tocuz-Căinari-Mereni şi a tergiversat semnarea actelor de îndeplinire a lucrărilor de construcţie. Pentru acest motiv, a fost transferată funcţia de beneficiar al gazoductului nominalizat către Ministerului Industriei şi Infrastructurii, iar Ministerul Finanţelor va asigura finanţarea integrală şi în termen a lucrărilor din contul mijloacelor prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2007. Primăria a propus să exercite funcţia de beneficiar al construcţiei la finele anului 2006, Guvernul acceptînd acest lucru printr-o dispoziţie a sa.

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea legii cu privire la petiţionare. Proiectul prevede posibilitatea trimiterii petiţiei în formă electronică, cu semnătură digitală.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepţii, strategii:

  • pentru aprobarea Planului de acţiuni pentru implementarea Programului comun al Comisiei Europene şi Consiliului Europei privind sporirea independenţei, transparenţei şi eficienţei justiţiei în Republica Moldova pe anii 2006–2007;
  • cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a aviaţiei civile în perioada anilor 2007–2012;
  • cu privire la aprobarea Strategiei naţionale privind acţiunile comunitare pentru susţinerea copiilor aflaţi în dificultate pe anii 2007–2009;

1.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Condiţiile de activitate a pieţelor din Moldova

Executivul este preocupat de crearea unor condiţii de bună activitate în pieţele din Moldova şi excluderea intermediarilor din procesul de realizare a mărfurilor de către producători. Problemele respective au fost discutate la şedinţa de lucru condusă de Prim-ministru, în cadrul căreia, ministrul Economiei şi Comerţului a informat că, în conformitate cu indicaţiile primite, au fost create grupuri de lucru care au analizat situaţia în domeniul dat. S-a stabilit că actualmente în Chişinău activează 40 de pieţe autorizate şi circa 20 – neautorizate sau stihiinice. Monitorizînd situaţia, experţii au elaborat un set de propuneri de modificare a Legii privind comerţul interior, care urmează a fi înaintate pentru aprobare. Şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat a comunicat că, în urma instaurării posturilor fiscale de monitorizare a activităţii bazelor angro, timp de o lună vînzările în aceste unităţi de comerţ au crescut aproximativ de două ori, ceea ce denotă existenţa evidenţei contabile duble în activitatea pieţelor angro. Premierul a dispus Ministerului Economiei şi Comerţului crearea unei baze normative adecvate pentru buna funcţionare a pieţelor, iar Ministerului Administraţiei Publice locale urmează să continue conlucrarea cu administraţia autorităţilor publice locale în scopul funcţionării pieţelor de tip iarmaroc şi să elaboreze un plan de acţiuni pentru organizarea în fiecare raion a minimum unei pieţe iarmaroc, cu activitate pînă în luna noiembrie.

Îngrijorări privind construcţia tronsonului de cale ferată Cahul- Giurgiuleşti

Guvernul s-a arătat îngrijorat de derularea lentă a lucrărilor de proiectare şi construcţie a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiuleşti. Primul-ministru a calificat procesul de realizare a proiectului drept foarte lent, exprimîndu-şi îngrijorarea vizavi de activităţile neeficiente ale unor organe publice responsabile în raport cu acest proiect. Şeful Executivului a dispus ministerului de finanţe să aloce banii necesari pentru efectuarea lucrărilor de construcţie, iar responsabil de realizarea proiectului a fost desemnat Vasile Ursu, ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor.

Remunerarea reprezentanţilor statului în unităţi economice

Reprezentanţii statului în consiliile de administrare a unităţilor economice nu vor mai fi remuneraţi suplimentar, dispoziţia în acest sens fiind dat[ de premierul Vasile Tarlev, la şedinţa Guvernului din 15 august. Primul ministru a dat dispoziţie după ce şeful Inspectoratului fiscal principal de stat (IFPS) a prezentat raportul despre rezultatele financiare obţinute în 2006 de unităţile economice de stat şi societăţile la care statul deţine pachet majoritar. Conform informaţiei prezentate, în bugetul de stat pentru anul 2007 s-au planificat sa fie virate venituri de 216,3 mln de lei provenite de la activitatea din anul trecut a 276 de unităţi economice (172 de întreprinderi cu capital integral de stat şi 104 societăţi pe acţiuni). În realitate, bugetul a fost completat cu 122 mln de lei, dintre care 100 mln de lei reprezintă dividendele repartizate de societăţile pe acţiuni, iar întreprinderile de stat au făcut defalcări din profitul net în suma de doar 21,9 mln lei. Tarlev a cerut un raport mai complex despre eficienţa funcţionarilor care au participat anul trecut la administrarea corporativa a societăţilor şi a cerut membrilor consiliilor societăţilor pe acţiuni, managerilor întreprinderilor de stat sa apere interesele economice ale statului şi să administreze cît mai eficient proprietatea publica, în baza salariilor pe care le primesc, fără a mai revendica suplimente speciale din mijloacele întreprinderilor.

Prezentarea rapoartelor la organismele internaţionale

La Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene s-a desfăşurat a treia reuniune a Comisiei Naţionale pentru elaborarea rapoartelor iniţiale şi periodice privind implementarea convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte. Comisia Naţională a examinat situaţia curentă privind prezentarea rapoartelor periodice la nivel naţional şi a aprobat, cu anumite amendamente, cel de-al doilea Raport Periodic al Republicii Moldova referitor la implementarea prevederilor Convenţiei Internaţionale ONU privind drepturile copilului. A fost luată în dezbatere şi realizarea recomandărilor Comitetului specializat ONU, formulate pe marginea raportului Republicii Moldova asupra implementării la nivel naţional a prevederilor Convenţiei internaţionale ONU privind eliminarea tuturor formelor de discriminare faţă de femei, precum şi stadiul de elaborare a următorului raport naţional privind respectarea Cartei Sociale europene. Membrii Comisiei au luată notă de informările despre iniţierea acţiunilor în vederea demarării elaborării celui de-al doilea Raport Periodic al ţării privind implementarea prevederilor Pactului internaţional ONU cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, care urmează a fi prezentat comitetului specializat ONU în iunie 2008, precum şi despre elaborarea următorului raport al Republicii Moldova referitor la respectarea Convenţiei-cadru a Consiliului Europei privind protecţia minorităţilor naţionale. Preşedintele Comisiei Naţionale, Andrei Stratan, a pus în discuţie modalităţile de optimizare a activităţii de raportare a Republicii Moldova la diversele structuri internaţionale şi regionale, solicitînd în acest sens o implicare activă a Ministerului Justiţiei în examinarea versiunilor preliminare ale proiectelor rapoartelor naţionale periodice.

Şedinţa Comisiei pentru situaţii excepţionale

Primul-ministru a prezidat şedinţa Comisiei republicane pentru situaţii excepţionale, axată pe situaţia creată în sectorul agricol în urma secetei din anul curent. În urma rapoartelor prezentate de conducătorii grupurilor de lucru, create anterior de Comisie, s-a constatat că securitatea alimentară a Moldovei se menţine stabilă şi este monitorizată riguros de către organele abilitate. În context, În context, Vasile Tarlev a cerut asigurarea unui control riguros a preţurilor la pîine, subliniind că majorarea neîntemeiată a acestora nu va fi admisă. Totodată, şeful Executivului a solicitat efectuarea unei evaluări profunde a structurii preţurilor la produsele lactate, apreciind că grupul de lucru abilitat cu această sarcină a activat ineficient, iar argumentările prezentate cu privire la motivele de majorare a preţurilor nu sînt suficiente. De asemenea, Comisia a apreciat drept nesatisfăcătoare activitatea staff-ului republican pentru efectuarea lucrărilor agricole, deoarece lucrările de pregătire a solului se desfăşoară lent. La şedinţă, conducerea Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare şi a Agenţiei "Moldova-Vin" au fost atenţionate asupra necesităţii "asigurării la nivel înalt a procesului de recoltare şi achiziţie a strugurilor", iar instituţiile responsabile vor trebui să intervină operativ pentru a asigura achitarea datoriilor întreprinderilor vinicole faţă de producători pentru materia primă procurată anul trecut.

cuprins articolul precedent articolul următor


Preşedinţie

2.1. Decrete

Prin decret prezidenţial, a fost constituită Comisia de Stat pentru elaborarea proiectului Strategiei de Dezvoltare a Complexului Agroindustrial. Comisia va fi condusă de Primul ministru Vasile Tarlev, în componenţa ei intrînd membri ai Guvernului, un deputat (din partea PCRM), alţi funcţionari de rang înalt. Comisia va prezenta, pînă la 1 octombrie 2007, Guvernului, spre aprobare, proiectul Strategiei Naţionale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial al Republicii Moldova.

Iulian Magaleas a fost rechemat din funcţia de Ambasador al Moldovei în Grecia.

Decorări:

  • Şeful Aparatului Guvernului, Nicolae Gumenîi, a fost decorat cu Ordinul "Gloria Muncii";
  • Pantelei Tiltu, preşedinte al Consiliului de observatori pentru restaurarea Complexului Monastic Capriana, a fost decorat cu "Ordinul Republicii"; Vladimir Baldovici, director general al Agenţiei Construcţii si Dezvoltare a Teritoriului, antreprenorul reconstrucţiei Complexului Monastic Căpriana a fost decorat cu "Ordinul de Onoare"; ordinul "Gloria Muncii" i-a fost conferit lui Vladimir Dubalari, arhitect-sef al proiectului; medalii şi alte distincţii au fost conferite muncitorilor, restauratorilor, cercetătorilor ştiinţifici şi arheologilor ce au participat la procesul de proiectare şi reconstrucţie al Mănăstirii Căpriana;
  • distincţii de stat au fost conferite persoanelor antrenate în reconstrucţia Complexului Monastic Curchi: ordinul "Gloria Muncii" – lui Igor Crapivca, director al Companiei "Orvento-Metall Traiding Co." SRL, lui Alexandr Pincevschi, preşedinte al Consiliului de directori al Holdingului "Elita-5" şi lui Vladimir Plahotniuc, director general al Î CS "Petrom-Moldova" SA; titlul onorific "Om Emerit" a fost conferit lui Yaakov Tichman, director general al IM "Efes Vitanta Moldova Brewery" SA.
  • Ordinul "Gloria Muncii" i-a fost conferit lui Feyruz Isayev, Preşedintele Consiliului Consultativ al S RL "Lukoil-Moldova".

2.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Sarcini pentru şefii direcţiilor teritoriale ale MAPL

Preşedintele Republicii Moldova s-a întîlnit cu şefii direcţiilor teritoriale control administrativ ale Ministerului Administraţiei Publice Locale (MAPL). Cărora li s-a menţionat necesitatea eficientizării controlului asupra legalităţii actelor adoptate de organele administraţiei publice locale şi intensificării în acest scop a cooperării între direcţiile teritoriale control administrativ şi Guvernul Republicii Moldova. Vladimir Voronin a numit printre principalele sarcini ale structurilor nominalizate controlul obligatoriu asupra legalităţii actelor consiliilor locale de nivelurile întîi şi doi, în special, a celor adoptate în domeniile funciar, financiar-bugetar, al patrimoniului public, etc. Voronin a subliniat importanţa reacţionării prompte a structurilor respective la orice caz de încălcare a legislaţiei în procesul de emitere a deciziilor şi de adoptare a actelor, precum şi a implicării Guvernului, după necesitate, în soluţionarea problemelor respective.

Videoconferinţă cu autorităţile locale

Preşedintele ţării a participat la o videoconferinţă în cadrul căreia s-au examinat măsurile întreprinse în vederea atenuării consecinţelor secetei şi pregătirii economiei naţionale pentru sezonul rece. Potrivit informării prezentate în debutul conferinţei de prim-ministrul Vasile Tarlev, volumul pierderilor totale în sectorul agroindustrial al Republicii Moldova în urma secetei catastrofale a constituit circa un miliard de dolari, estimările respective fiind confirmate şi de expertiza reprezentanţilor Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO). Preşedintele Vladimir Voronin a atenţionat asupra necesităţii monitorizării stricte şi în continuare a costului produselor de panificaţie, în scopul evitării cazurilor de majorare neîntemeiată a preţurilor la pîine de către agenţii economici privaţi. În mod special, şeful statului s-a referit la importanţa pregătirii solului pentru semănatul culturilor de toamnă. Voronin a solicitat eliminarea de către Serviciul Vamal a oricăror bariere la exportarea strugurilor şi a subliniat necesitatea extinderii în continuare a plantaţiilor de viţă de vie, cu instalarea concomitentă pe suprafeţele respective a sistemelor de irigare prin picurare, iar Guvernul urmează să examineze posibilităţile de subvenţionare a procesului de instalare a sistemelor de irigare prin picurare în mărime de pînă la 50 la sută din costul total al acestora. Şeful statului a subliniat şi importanţa asigurării securităţii energetice a ţării, referindu-se în particular la aprovizionarea cu agent termic a tuturor instituţiilor de menire socială.

Regimul de control la Aeroport

Vladimir Voronin, a convocat într-o şedinţă conducătorii ministerelor Afacerilor Interne, Dezvoltării Informaţionale, ai Serviciului Vamal, Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile, Serviciului Grăniceri, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, pentru discutarea problemelor traficului de persoane şi a contrabandei. Au fost examinate cîteva cazuri concrete de infracţiuni comise la Aeroportul Internaţional Chişinău cu implicarea unor colaboratori din cadrul Serviciului Vamal, Serviciului Grăniceri, Serviciului de securitate aeronautică, ai MAI, din cadrul companiilor "Air Moldova", "Moldavian Airlines" şi Agenţiei "Voyage International". Preşedintele a anunţat asistenţa că, potrivit informaţiei operative, schemele vizate funcţionează de mai mult timp, grupările criminale obţinînd venituri fabuloase. A fost solicitată examinarea cauzelor încălcărilor respective şi sancţionarea dură a funcţionarilor corupţi, înăsprirea regimului de control efectuat de către serviciile specializate.

La scurt timp după şedinţa convocata de şeful statului, la MAI a fost convocată o conferinţă de presă, în cadrul căreia s-a comunicat despre "stoparea activităţii unui grup criminal la Aeroportul Chişinău", în componenţa căruia intrau angajaţi ai MAI şi altor servicii responsabile de control şi securitate la Aeroport.

Opinii pe probleme de actualitate

Vladimir Voronin a participat la emisiunea televizată "Discuţii cu Preşedintele", organizată de Postul TV "NIT", în cadrul căreia a expus opiniile sale asupra unor probleme de actualitate pentru societate şi Republica Moldova în ansamblu:

  • Serviciul sanitar rus "Rospotrebnadzor" nu va mai avea acces pe teritoriul Republicii Moldova pentru a inspecta fabricile de vinuri;
  • Conflictul transnistrean putea fi evitat, iar adevărul despre acest conflict nu a fost încă dezvăluit, dar el va ieşi la suprafaţă;
  • există o diferenţă între independenţa declarată şi cea realizată, Moldova trebuie să aspire spre obţinerea independenţei pe toate planurile – economică, teritorială şi energetică;
  • România întreprinde acţiuni pentru a realiza dorinţa alipirii la ea a teritoriului Republicii Moldova;
  • Minorităţile etnice trebuie să fie protejate şi egale în drepturi cu naţionalii, dar trebuie să înveţe limba ţării în care trăiesc;
  • Partidul Comuniştilor este unicul partid care luptă serios pentru statalitatea republicii.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflaţia şi preţurile

    Inflaţia are toate şansele să avanseze…

    În iulie a.c. indicele preţurilor de consum (IPC) a fost în creştere cu 1,1% faţă de luna precedentă. Totodată, la produsele alimentare, preţurile au crescut chiar cu 1,6%, la cele nealimentare au crescut cu 1,1%. La categoria serviciile prestate populaţiei preţurile au avansat cu 0,4%. Astfel, în ianuarie-iulie 2007, faţă de decembrie 2006, nivelul inflaţiei a crescut cu 5%. Aparent acest nivel practic se încadrează în ţinta de 10% stabilită de BNM şi Guvern pentru 2007. Totuşi, pe parcursul perioadei iunie-august s-au intensificat riscurile care ar putea să influenţeze atingerea ţintei – creşterea importurilor şi a consumului, seceta cumplită şi mai multe deficienţe economice interne. În plus, evoluţia inflaţiei ar putea fi influenţată de creşterea preţurilor la energia electrică, potenţialele creşteri ale acestora la produsele alimentare de primă necesitate (pâine, lapte, etc.)

2. Sistemul financiar-bancar

    Creditarea economiei şi populaţiei este în plină ascensiune…

    Datele statistice arată că soldul creditelor în economie s-a majorat cu peste 706 milioane lei, în luna iulie, şi a atins la finele perioadei peste 17 miliarde lei (cca 1,42 miliarde USD). Aceasta este cea mai mare creştere înregistrată în anul curent. Creşterea împrumuturilor este propulsată de majorarea soldului creditelor acordate persoanelor fizice, întreprinderilor private precum şi a celor destinate organizaţiilor care practică operaţiuni financiare, în timp ce soldul creditelor acordate întreprinderilor de stat s-a redus. În luna iulie băncile comerciale au acordat credite în monedă naţională în volum de cca 1,2 miliarde lei (cca 100 milioane USD). Rata medie a dobânzii la creditele în monedă naţională s-a redus nesemnificativ cu doar 0,16 p. p. în pofida unei rate a inflaţiei relativ mici. Totuşi, consumul excesiv ar putea duce la o escaladare a inflaţiei în perioada următoare.

    Leul s-a apreciat mult faţă de principalele monede de referinţă…

    Intervenţiile BNM pe piaţa valutară au atins, după şapte luni, un record absolut, acesta cumpărînd peste 155 milioane USD, după ce în luna iulie BNM a procurat valută de pe piaţa în sumă de peste 58 milioane USD, fără a efectua vînzări. Majorarea procurărilor de valută a fost cauzată de creşterea intrărilor de valută provenite în special din remitenţele moldovenilor angajaţi peste hotare. În primul semestru al anului cei aflaţi la muncă peste hotare au transferat în ţară aproape 500 milioane USD, cu cca 35% mai mult decît în perioada respectivă a anului 2006. Astfel, în rezultatul procurărilor de valută, dar şi ca urmare a disbursării creditului FMI, rezervele valutare ale statului s-au majorat cu peste 167 milioane USD şi s-au apropiat de cca 1 miliard USD.

    Totodată, aceste operaţiuni au dus şi la întărirea puternică a leului faţă de principalele monede de referinţă. Acesta s-a apreciat faţă de dolar cu peste 8% şi cu peste 5%, respectiv, faţă de euro de la începutul anului. Aprecierea poate fi explicată prin creşterea considerabilă a ofertei de valută pe piaţa internă pe fondul sporirii semnificative a remitenţelor, dar şi prin tendinţe regionale, în particular care se observă şi în statele vecine. În cazul pierderii de către moneda europeană a poziţiilor faţă de dolarul SUA în următoarele săptămâni leul va continua sa se aprecieze în raport cu euro.

3. Sectorul real

    Agricultura şi industria au încheiat primul semestru cu semnul minus…

    Potrivit datelor statistice în prima jumătate de an producţia sectorului agricol a scăzut cu 5,4%, iar cea industrială – cu 0,3%, în prima jumătate de an. Diminuarea producţiei agricole a fost determinată de scăderea cu cca 22 % a producţiei din fitotehnie. O mare parte din recoltă a fost compromisă de cea mai severă secetă din ultimii 50 de ani. Recolta de legume şi fructe din acest an va fi cu peste 30% mai mică decât s-a preconizat. În plus, pierderile din sectorul agricol vor determina costuri aferente în ramurile interdependente, cum ar fi cele de prelucrare a laptelui, cărnii etc. În acelaşi timp, în pofida unei creşteri industriale în luna iulie, sectorul mai este afectat de embargoul Rusiei la importurile de băuturi alcoolice moldoveneşti, diminuarea producţiei de energie electrică şi termică, a articolelor de îmbrăcăminte, produselor de tutun, de maşini şi echipamente.

4. Piaţa muncii

    Diferenţe salariale…

    Statistica oficială arată că salariul mediu pe economie în luna iulie curent în Republica Moldova a fost de 2 144 lei (178 USD), cu 77 lei mai puţin faţă de luna precedentă. Totuşi în ianuarie-iunie 2007 salariul real a crescut cu peste 11%, majorarea fiind în mare parte pe seama sectorului bugetar. Agricultorii moldoveni au avut în iulie un salariu mediu de 1 050 lei, în creştere cu 27 lei faţă de luna iunie, în sfera didactică nivelul remunerării medii a fost de 1 352 lei, cu 70 lei mai puţin faţă de luna precedentă, iar angajaţii în sănătate şi asistenţă socială au ridicat în iulie un salariu de 1 803 lei, mai puţin cu 134 lei decât în iunie. Totodată, remunerarea în industrie a crescut în medie cu 103 lei, pînă la nivelul de 2 565 lei, în construcţii salariu s-a majorat cu 21 de lei, în transporturi şi comunicaţii a avansat cu 51 lei, pînă la 2 940 lei. Tradiţional, cel mai bine au fost remuneraţi în iulie salariaţii cu activităţi financiare, în medie cîte 4 813 lei, cu 561 de lei mai mult faţă de luna precedentă.

5. Comerţul extern

    Deficitul comercial a trecut de 1 miliard USD…

    Pentru prima jumătate a acestui an deficitul balanţei comerciale a înregistrat peste 1007 milioane, în creştere cu 45% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu tendinţe sigure ca la sf. de an să treacă de 2 miliarde USD. În ciuda creşterii exporturilor cu peste 27% – pînă la cca 600 milioane USD – importurile s-au majorat şi mai rapid, cu 38%, pînă la peste 1,6 miliarde USD. Cel mai mare deficit, respectiv de peste 222 milioane USD, Moldova îl are cu Ucraina, după care urmează Federaţia Rusă – cca 133 milioane USD, Germania – 108 milioane USD, România – 87 milioane USD etc. Pe produse un deficit enorm Moldova la avut la produse minerale şi combustibili – peste 327 milioane USD, după care urmează maşini şi aparate – peste 180 milioane USD, produse chimice – peste 144milioane USD. Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în ianuarie-iunie a fost de 37%, faţă de 40% în semestrul I al anului 2006.

    Piaţa UE este principala destinaţie pentru produsele moldoveneşti…

    Piaţa Uniunii Europene continuă să fie principala destinaţie pentru mărfurile şi produsele din Republica Moldova, în prima jumătate de an cota livrărilor în ţările membre ale UE a constituit peste 50%, în creştere cu cca 4 p.p. faţă de perioada similară a anului 2006. Moldova a exportat pe piaţa UE mărfuri în valoare de peste 300 milioane USD, în creştere cu cca 38% faţă de primele şase luni ale anului 2006. Livrările de mărfuri moldoveneşti în ţările CSI au fost de 231 milioane USD, cu 10% mai mult decît în anul trecut. Cota ţărilor CSI a scăzut mult, de la 45% în ianuarie-iunie 2006 la ceva mai mult de 38% în acest an, ca urmare a reducerii exporturilor în Rusia din cauza embargoului la importurile de băuturi alcoolice şi produse agroalimentare moldoveneşti. Totodată, Moldova a importat din ţările UE în şase luni mărfuri în valoare de peste 732 milioane USD, în creştere cu cca 45% faţă de perioada similară a anului 2006. Deficitul comercial al RM cu UE a fost de 432 milioane USD, în ianuarie-iunie 2007.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

  • La 31 iulie – 1 august 2007 la Chişinău şi Tiraspol au avut loc consultări în problema reglementării transnistrene. Reprezentanţi ai mediatorilor din partea OSCE, Rusiei şi Ucrainei şi ai observatorilor din partea SUA şi UE, precum şi ai Chişinăului şi Tiraspolului au discutat despre posibilităţile reluării negocierilor în formatul "5+2", care sînt blocate din martie 2006. Deşi Chişinăul şi-a exprimat de mai multe ori dorinţa de a reveni la masa tratativelor, partea transnistreană condiţionează continuarea negocierilor prin acordarea regiunii transnistrene a dreptului la activitatea comercială externă etc. Potrivit comunicărilor mass-media, la consultări nu a fost discutat aşa-zisul "pachet de propuneri" moldoveneşti înaintat de către Preşedintele Voronin părţii ruse acum un an şi pe marginea căruia Chişinăul şi Moscova au purtat negocieri intense în ultimele luni.

  • În cadrul unei întrevederi cu Prim-ministrul Vasile Tarlev la 3 august, Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA, David Kramer, s-a pronunţat pentru reluarea necondiţionată a negocierilor în problema transnistreană în formatul "5+2", precum şi pentru transformarea actualei operaţiuni de menţinere a păcii cu un contingent multinaţional şi îndeplinirea de către Rusia a angajamentelor de la Istanbul. Înaltul diplomat american a reconfirmat sprijinul Washingtonului pentru eforturile Moldovei îndreptate spre reglementarea transnistreană.

  • La 1–2 septembrie în regiunea transnistreană au avut loc o serie de manifestaţii fastuoase legate de celebrarea celei de-a 17-a aniversări a "independenţei" regiunii. În mod tradiţional manifestările au demarat cu o "adunare solemnă" în incinta Teatrului de Dramă şi Comedie din Tiraspol. Liderul transnistrean, Igor Smirnov, a ţinut un discurs în care a punctat "realizările republicii moldoveneşti nistrene" obţinute în ciuda "blocadei vamale" introdusă de Chişinău în 2006. "Dacă nu ne-ar fi fost create probleme, bilanţul celor 17 ani de existenţă a rmn ar fi fost mult mai înalte….pierderile înregistrate în urma blocadei [vamale] ridicîndu-se la jumătate de miliard de dolari SUA," a declarat Smirnov. Acesta s-a arătat disponibil să discute reglementarea relaţiilor cu Chişinăul doar în condiţiile în care acestea nu ar presupune "intrarea Transnistriei în componenţa Moldovei sau pierderea independenţei". De asemenea, Smirnov şi-a exprimat gratitudinea faţă de pacificatorii ruşi, care, a spus dînsul, este "un model pentru practica internaţională". Alte manifestaţii au inclus depuneri de flori, o paradă militară, petreceri stradale. La acestea au participat o serie de înalţi oaspeţi din Federaţia Rusă – deputaţi în Duma de Stat, funcţionari în administraţia prezidenţială etc., şi din alte republici secesioniste din fosta URSS.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relaţii externe

Integrare europeană

Principalul eveniment produs, în august 2007, în dialogul dintre Moldova şi UE a fost o reuniune informală în cadrul căreia, la Bruxelles, au fost discutate perspectivele relaţiilor dintre Părţi, după expirarea perioadei prevăzute pentru implementarea Planului de Acţiuni UE-Moldova (PAUEM) şi a Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC).

Potrivit MAEIE, la reuniune au participat viceminiştri de externe şi reprezentanţi permanenţi ai statelor membre ale UE la Bruxelles, reprezentanţi ai Consiliului UE şi Comisiei Europene. Grupul de oficiali moldoveni prezenţi la reuniune a fost condus de Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe şi Integrării Europene. Acesta a informat audienţa despre procesul de implementare a PAUEM, a prezentat viziunea Moldovei asupra conţinutului viitorului document juridic pe care să fie clădite raporturile viitoare dintre Părţi şi a adus la cunoştinţă priorităţile preşedinţiei Moldovei în cadrul SEECP şi CEFTA. Moldova a prezentat, de asemenea, propuneri pe marginea unui parteneriat-pilot de mobilitate şi de reglementare a fluxurilor migraţionale.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În luna august curent, relaţiile dintre Moldova şi România au ajuns la un punct critic. Aceasta a avut loc după ce MAI al Moldovei a dezvăluit că un funcţionar de rang înalt din cadrul Consulatului român la Chişinău ar fi facilitat obţinerea vizelor de intrare pe teritoriul României contra sume băneşti. Dezvăluirea MAI a fost secondată şi de un comunicat al MAEIE al Moldovei care pune în atenţie mai multe deficienţe ale gestionării procesului de eliberare a vizelor româneşti, cît şi comportamentul "inadecvat" al unor reprezentanţi ai poliţiei române de frontieră faţă de cetăţeni moldoveni.

Reacţia Preşedintelui României, Traian Băsescu, la acuzaţiile Chişinăului a fost tranşantă. Băsescu a lăsat să se înţeleagă că acuzaţiile Chişinăului ar fi o provocare, care va fi taxată "extrem de dur".

Între timp, ca urmare a apelului adresat de Chişinău comunităţii internaţionale să ajute Moldova pentru depăşirea consecinţelor secetei din acest an, prim-ministrul României a dat asigurări în cadrul unei discuţii cu omologul său moldovean, Vasile Tarlev, că ţara sa este dispusă să ofere Moldovei asistenţă în valoare de 2 mln euro.

Republica Moldova – Rusia

În luna august au continuat disputele în legătură cu reluarea exportului producţiei alcoolice moldoveneşti în Federaţia Rusă.

În urma inspecţiei experţilor Rospotrebnadzor, în perioada 8–13 august, la 24 de întreprinderi vinicole moldoveneşti, din cele 173 existente, serviciul sanitar rus a fost acuzat de autorităţile moldovene de o atitudine selectivă excesivă. Preşedintele Voronin a afirmat chiar că Rospotrebnadzor nu va mai avea acces pe teritoriul Republicii Moldova pentru a inspecta întreprinderile vinicole moldoveneşti.

Amintim că potrivit comunicatului inspecţiei, pînă în prezent 15 întreprinderi vinicole din Moldova au primit permisiunea de a prezenta pentru expertiză mostre ale producţiei destinate comercializării, iar alte 7 întreprinderi au primit certificate sanitaro-epidemiologice pentru 149 tipuri de produse comercializate de acestea.

Afirmaţia Preşedintelui Voronin a fost urmată la scurt timp de o declaraţie oficială a Agenţiei "Moldova-Vin" în care se arată că nu mai există îndoieli că barierele create de Rospotrebnadzor în calea revenirii producţiei vinicole moldoveneşti pe piaţa rusă sînt dictate de interese economice personale ale conducerii instituţiei menţionate. De asemenea, s-a arătat că aprecierile date de conducerea Rospotrebnadzor sînt părtinitoare, fapt care face ca inspecţiile acestei instituţii să prejudicieze imaginea Moldovei, să compromită regulamentele internaţionale ale comerţului şi să dăuneze, în general, relaţiilor bilaterale moldo-ruse.


e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect