ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 101, 1–31 august 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a efectuat cîteva remanieri de cadre:

  • Veaceslav Iordan a fost numit director general al Agenției "Apele Moldovei. Mihai Pencov, care pînă recent conducea Concernul "Apele Moldovei", va îndeplini funcția de vicedirector al Agenției cu același nume;
  • Fostul președinte al raionului Orhei, Evgheni Pisov, a fost numit viceministru al Culturii și Turismului;
  • Mihai Solcan a devenit vicedirector al Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului;
  • Tatiana Lapicus este numită Ambasador, Reprezentant Permanent al Moldovei pe linga Oficiul ONU la Geneva;
  • Gheorghe Munteanu este numit Consul General al Republicii Moldova în orașul Bologna, Republica Italiană;
  • Stanislav Gordea a obținut funcția de director general al Agentiei Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică, pe termen de 1 an;
  • Iurie Moiseev, ex-președintele raionului Anenii Noi a fost numit și apoi eliberat din funcția de viceministru de interne, fără explicații adecvate.

1.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la implementarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției în semestrul I al anului 2007. Guvernul constată că organele centrale de specialitate ale administrației publice au întreprins o serie de măsuri în vederea realizării eficiente a Planului de acțiuni, din 11 acțiuni prevăzute au fost executate 9, în derulare – 1 și neexecutată – 1 acțiune, iar 55 acțiuni sînt în proces de executare permanentă. Executivul apreciază că activitatea de combatere a corupției s-a axat pe acțiunile de relevare și documentare a schemelor de corupție în rîndul funcționarilor, au fost desfășurate campanii de conștientizare a fenomenului vizat de către societate și cultivare a intoleranței față de corupție, asigurată transparența activităților în sectorul public. Implementarea recomandărilor GRECO, adresate Republicii Moldova conform Ciclului 2 de evaluare, este în proces de realizare. Deficiențele depistate de Guvern vizează:

  • lipsa progreselor în evaluarea riscului instituțional de corupție;
  • atragerea insuficientă în activități a autorităților administrației publice locale;
  • lipsa mecanismelor de control administrativ intern în APL;
  • situația identificării și documentării schemelor de corupție în rîndul funcționarilor de rang
  • înalt;
  • lipsa Metodologiei de evaluare a riscului de corupție în instituțiile publice;
  • asigurarea transparenți în activitatea anticorupție;
  • controlul legalității actelor emise de autoritățile APL.

NOTĂ: Este unanim recunoscut, că unul dintre mecanismele eficiente în combaterea și prevenirea corupției este declararea și controlul averilor. Deși Legea nNr.1264-XV din 19.07.2002 prevede obligativitatea publicării anuale a declarațiilor prezentate de Președintele RM, deputați, membrii Guvernului, Președintele Curții Constituționale, Președintele Curții Supreme de Justiție, Procurorul General, Președintele Curții de Conturi, Guvernatorul Băncii Naționale a Moldovei, Directorul Serviciului de Informații și Securitate, primarii din orașe, sate (comune) și președinții consiliilor raionale, în anul 2007 acest lucru încă nu s-a făcut. Subiectul publicării și veridicității datelor din declarații a fost dezbătut periodic de societate și în mass-media independentă (a se vedea în acest sens și articolul "Particularitățile naționale ale declarării veniturilor și averilor"), dar autoritățile nu au intervenit cu modificări normativ-legislative și procedurale adecvate sau eficiente, ceea ce reduce considerabil din probitatea guvernării și determină îndoieli referitor la caracterul hotărît al combaterii corupției și îmbogățirii ilicite a funcționarilor în Republica Moldova.

Hotărîrea cu privire la activitatea Ministerului Afacerilor Interne în combaterea criminalității pe parcursul anului 2006 și în semestrul I al anului 2007. Guvernul constată că MAI a depus eforturi considerabile pentru realizarea integrală a obiectivelor stipulate în programe și planuri naționale ce țin de combaterea criminalității și asigurarea ordinii de drept. Eforturile depuse au contribuit la menținerea tendinței de diminuare a criminalității, fapt confirmat prin reducerea în anul 2006 a nivelului infracțional pe republică cu 11,3% față de anul 2005 și cu 12,1% în semestrul I al anului 2007, comparativ cu perioada analogică a anului precedent. Totodată, se atestă mai multe neajunsuri:

  • majorarea unor tipuri de infracțiuni (furturi, vătămări intenționate grave, violuri, răpiri, accidente rutiere);
  • în multe cazuri urmărirea penală se inițiază fără verificarea minuțioasă a materialelor primare, se analizează superficial circumstanțele cazurilor și nu se respectă cu perseverență toate prevederile procedurii penale (se demonstrează prin numărul considerabil de cauze intentate, dar care nu sînt susținute de procuror (circa 30 la sută) ori sînt clasate de însăși organele MAI);
  • criminalitatea în rîndurile minorilor rămîne îngrijorătoare, fiind înregistrat un număr impunător de infracțiuni comise de minori sau cu participarea lor;
  • persistă probleme în domeniul resurselor umane, nivelul înalt al fluctuației de cadre, fapt ce se răsfrînge negativ asupra profesionalismului, disciplinei executorii și de muncă a efectivului MAI etc.

Hotărîrea privind suspendarea accesului la mijloacele neutilizate ale bugetului de stat pe anul 2007. Executivul a analizat executarea bugetului de stat la componentul de bază și a constatat un nivel scăzut al executării părții de cheltuieli (88 la sută față de cele prevăzute pentru perioada gestionară), ceea ce demonstrează o gestionare ineficientă a mijloacelor publice disponibile. În scopul sporirii gradului de responsabilitate a miniștrilor și conducătorilor altor autorități administrative centrale și instituțiilor publice, finanțate de la bugetul de stat, precum și ținînd cont de necesitatea identificării unor surse publice pentru compensarea efectelor secetei anului 2007, Guvernul a obligat Ministerul Finanțelor să suspende accesul la mijloacele neutilizate de către executorii de buget la componentul de bază al bugetului de stat, conform situației din 31 iulie curent, cu excepția mijloacelor pentru investiții capitale și reparații capitale. Accesul la mijloacele menționate va fi permis prin dispoziția Prim-ministrului, în baza demersurilor argumentate ale ministerelor și altor autorități administrative centrale.

Hotărîri de Guvern:

  • cu privire la măsurile de realizare a Legii privind administrarea și deetatizarea proprietății publice (se aprobă Lista bunurilor proprietate de stat supuse privatizării și Lista obiectelor nefinalizate supuse privatizării, precum și Regulamentul privind utilizarea mijloacelor financiare obținute din privatizarea bunurilor proprietate publică);
  • pentru aprobarea Regulamentului privind modalitatea de import și comercializare a unor cereale și produse cerealiere;
  • pentru aprobarea Regulamentului privind modul de utilizare a mijloacelor destinate subvenționării lucrărilor agricole;
  • cu privire la măsurile de protecție socială a populației în legătură cu majorarea tarifelor la energia electrică;
  • cu privire la aprobarea Planului național de armonizare pentru anul 2007;
  • cu privire la Concepția Portalului guvernamental;
  • pentru aprobarea Planului de măsuri privind asigurarea respectării dreptului la petiționare, informație și acces la justiție;
  • cu privire la Registrul materialelor cu caracter extremist;
  • cu privire la reorganizarea Agenției Privatizare în Agenția Proprietății Publice;
  • cu privire la reorganizarea Concernului "Apoele Moldovei" în Agenția "Apele Moldovei".

Hotărîrea cu privire la transferarea funcției de beneficiar al gazoductului-branșament de presiune înaltă Tocuz-Căinari-Mereni. Guvernul a considerat că primăria mun.Chișinău nu a exercitat satisfăcător funcția de beneficiar la proiectarea și construcția gazoductului-branșament de presiune înaltă Tocuz-Căinari-Mereni și a tergiversat semnarea actelor de îndeplinire a lucrărilor de construcție. Pentru acest motiv, a fost transferată funcția de beneficiar al gazoductului nominalizat către Ministerului Industriei și Infrastructurii, iar Ministerul Finanțelor va asigura finanțarea integrală și în termen a lucrărilor din contul mijloacelor prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2007. Primăria a propus să exercite funcția de beneficiar al construcției la finele anului 2006, Guvernul acceptînd acest lucru printr-o dispoziție a sa.

Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege pentru modificarea și completarea legii cu privire la petiționare. Proiectul prevede posibilitatea trimiterii petiției în formă electronică, cu semnătură digitală.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • pentru aprobarea Planului de acțiuni pentru implementarea Programului comun al Comisiei Europene și Consiliului Europei privind sporirea independenței, transparenței și eficienței justiției în Republica Moldova pe anii 2006–2007;
  • cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a aviației civile în perioada anilor 2007–2012;
  • cu privire la aprobarea Strategiei naționale privind acțiunile comunitare pentru susținerea copiilor aflați în dificultate pe anii 2007–2009;

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Condițiile de activitate a piețelor din Moldova

Executivul este preocupat de crearea unor condiții de bună activitate în piețele din Moldova și excluderea intermediarilor din procesul de realizare a mărfurilor de către producători. Problemele respective au fost discutate la ședința de lucru condusă de Prim-ministru, în cadrul căreia, ministrul Economiei și Comerțului a informat că, în conformitate cu indicațiile primite, au fost create grupuri de lucru care au analizat situația în domeniul dat. S-a stabilit că actualmente în Chișinău activează 40 de piețe autorizate și circa 20 – neautorizate sau stihiinice. Monitorizînd situația, experții au elaborat un set de propuneri de modificare a Legii privind comerțul interior, care urmează a fi înaintate pentru aprobare. Șeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat a comunicat că, în urma instaurării posturilor fiscale de monitorizare a activității bazelor angro, timp de o lună vînzările în aceste unități de comerț au crescut aproximativ de două ori, ceea ce denotă existența evidenței contabile duble în activitatea piețelor angro. Premierul a dispus Ministerului Economiei și Comerțului crearea unei baze normative adecvate pentru buna funcționare a piețelor, iar Ministerului Administrației Publice locale urmează să continue conlucrarea cu administrația autorităților publice locale în scopul funcționării piețelor de tip iarmaroc și să elaboreze un plan de acțiuni pentru organizarea în fiecare raion a minimum unei piețe iarmaroc, cu activitate pînă în luna noiembrie.

Îngrijorări privind construcția tronsonului de cale ferată Cahul- Giurgiulești

Guvernul s-a arătat îngrijorat de derularea lentă a lucrărilor de proiectare și construcție a tronsonului de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Primul-ministru a calificat procesul de realizare a proiectului drept foarte lent, exprimîndu-și îngrijorarea vizavi de activitățile neeficiente ale unor organe publice responsabile în raport cu acest proiect. Șeful Executivului a dispus ministerului de finanțe să aloce banii necesari pentru efectuarea lucrărilor de construcție, iar responsabil de realizarea proiectului a fost desemnat Vasile Ursu, ministrul transporturilor și gospodăriei drumurilor.

Remunerarea reprezentanților statului în unități economice

Reprezentanții statului în consiliile de administrare a unităților economice nu vor mai fi remunerați suplimentar, dispoziția în acest sens fiind dat[ de premierul Vasile Tarlev, la ședința Guvernului din 15 august. Primul ministru a dat dispoziție după ce șeful Inspectoratului fiscal principal de stat (IFPS) a prezentat raportul despre rezultatele financiare obținute în 2006 de unitățile economice de stat și societățile la care statul deține pachet majoritar. Conform informației prezentate, în bugetul de stat pentru anul 2007 s-au planificat sa fie virate venituri de 216,3 mln de lei provenite de la activitatea din anul trecut a 276 de unități economice (172 de întreprinderi cu capital integral de stat și 104 societăți pe acțiuni). În realitate, bugetul a fost completat cu 122 mln de lei, dintre care 100 mln de lei reprezintă dividendele repartizate de societățile pe acțiuni, iar întreprinderile de stat au făcut defalcări din profitul net în suma de doar 21,9 mln lei. Tarlev a cerut un raport mai complex despre eficiența funcționarilor care au participat anul trecut la administrarea corporativa a societăților și a cerut membrilor consiliilor societăților pe acțiuni, managerilor întreprinderilor de stat sa apere interesele economice ale statului și să administreze cît mai eficient proprietatea publica, în baza salariilor pe care le primesc, fără a mai revendica suplimente speciale din mijloacele întreprinderilor.

Prezentarea rapoartelor la organismele internaționale

La Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene s-a desfășurat a treia reuniune a Comisiei Naționale pentru elaborarea rapoartelor inițiale și periodice privind implementarea convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte. Comisia Națională a examinat situația curentă privind prezentarea rapoartelor periodice la nivel național și a aprobat, cu anumite amendamente, cel de-al doilea Raport Periodic al Republicii Moldova referitor la implementarea prevederilor Convenției Internaționale ONU privind drepturile copilului. A fost luată în dezbatere și realizarea recomandărilor Comitetului specializat ONU, formulate pe marginea raportului Republicii Moldova asupra implementării la nivel național a prevederilor Convenției internaționale ONU privind eliminarea tuturor formelor de discriminare față de femei, precum și stadiul de elaborare a următorului raport național privind respectarea Cartei Sociale europene. Membrii Comisiei au luată notă de informările despre inițierea acțiunilor în vederea demarării elaborării celui de-al doilea Raport Periodic al țării privind implementarea prevederilor Pactului internațional ONU cu privire la drepturile economice, sociale și culturale, care urmează a fi prezentat comitetului specializat ONU în iunie 2008, precum și despre elaborarea următorului raport al Republicii Moldova referitor la respectarea Convenției-cadru a Consiliului Europei privind protecția minorităților naționale. Președintele Comisiei Naționale, Andrei Stratan, a pus în discuție modalitățile de optimizare a activității de raportare a Republicii Moldova la diversele structuri internaționale și regionale, solicitînd în acest sens o implicare activă a Ministerului Justiției în examinarea versiunilor preliminare ale proiectelor rapoartelor naționale periodice.

Ședința Comisiei pentru situații excepționale

Primul-ministru a prezidat ședința Comisiei republicane pentru situații excepționale, axată pe situația creată în sectorul agricol în urma secetei din anul curent. În urma rapoartelor prezentate de conducătorii grupurilor de lucru, create anterior de Comisie, s-a constatat că securitatea alimentară a Moldovei se menține stabilă și este monitorizată riguros de către organele abilitate. În context, În context, Vasile Tarlev a cerut asigurarea unui control riguros a prețurilor la pîine, subliniind că majorarea neîntemeiată a acestora nu va fi admisă. Totodată, șeful Executivului a solicitat efectuarea unei evaluări profunde a structurii prețurilor la produsele lactate, apreciind că grupul de lucru abilitat cu această sarcină a activat ineficient, iar argumentările prezentate cu privire la motivele de majorare a prețurilor nu sînt suficiente. De asemenea, Comisia a apreciat drept nesatisfăcătoare activitatea staff-ului republican pentru efectuarea lucrărilor agricole, deoarece lucrările de pregătire a solului se desfășoară lent. La ședință, conducerea Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare și a Agenției "Moldova-Vin" au fost atenționate asupra necesității "asigurării la nivel înalt a procesului de recoltare și achiziție a strugurilor", iar instituțiile responsabile vor trebui să intervină operativ pentru a asigura achitarea datoriilor întreprinderilor vinicole față de producători pentru materia primă procurată anul trecut.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Prin decret prezidențial, a fost constituită Comisia de Stat pentru elaborarea proiectului Strategiei de Dezvoltare a Complexului Agroindustrial. Comisia va fi condusă de Primul ministru Vasile Tarlev, în componența ei intrînd membri ai Guvernului, un deputat (din partea PCRM), alți funcționari de rang înalt. Comisia va prezenta, pînă la 1 octombrie 2007, Guvernului, spre aprobare, proiectul Strategiei Naționale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial al Republicii Moldova.

Iulian Magaleas a fost rechemat din funcția de Ambasador al Moldovei în Grecia.

Decorări:

  • Șeful Aparatului Guvernului, Nicolae Gumenîi, a fost decorat cu Ordinul "Gloria Muncii";
  • Pantelei Tiltu, președinte al Consiliului de observatori pentru restaurarea Complexului Monastic Capriana, a fost decorat cu "Ordinul Republicii"; Vladimir Baldovici, director general al Agenției Construcții si Dezvoltare a Teritoriului, antreprenorul reconstrucției Complexului Monastic Căpriana a fost decorat cu "Ordinul de Onoare"; ordinul "Gloria Muncii" i-a fost conferit lui Vladimir Dubalari, arhitect-sef al proiectului; medalii și alte distincții au fost conferite muncitorilor, restauratorilor, cercetătorilor științifici și arheologilor ce au participat la procesul de proiectare și reconstrucție al Mănăstirii Căpriana;
  • distincții de stat au fost conferite persoanelor antrenate în reconstrucția Complexului Monastic Curchi: ordinul "Gloria Muncii" – lui Igor Crapivca, director al Companiei "Orvento-Metall Traiding Co." SRL, lui Alexandr Pincevschi, președinte al Consiliului de directori al Holdingului "Elita-5" și lui Vladimir Plahotniuc, director general al Î CS "Petrom-Moldova" SA; titlul onorific "Om Emerit" a fost conferit lui Yaakov Tichman, director general al IM "Efes Vitanta Moldova Brewery" SA.
  • Ordinul "Gloria Muncii" i-a fost conferit lui Feyruz Isayev, Președintele Consiliului Consultativ al S RL "Lukoil-Moldova".

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Sarcini pentru șefii direcțiilor teritoriale ale MAPL

Președintele Republicii Moldova s-a întîlnit cu șefii direcțiilor teritoriale control administrativ ale Ministerului Administrației Publice Locale (MAPL). Cărora li s-a menționat necesitatea eficientizării controlului asupra legalității actelor adoptate de organele administrației publice locale și intensificării în acest scop a cooperării între direcțiile teritoriale control administrativ și Guvernul Republicii Moldova. Vladimir Voronin a numit printre principalele sarcini ale structurilor nominalizate controlul obligatoriu asupra legalității actelor consiliilor locale de nivelurile întîi și doi, în special, a celor adoptate în domeniile funciar, financiar-bugetar, al patrimoniului public, etc. Voronin a subliniat importanța reacționării prompte a structurilor respective la orice caz de încălcare a legislației în procesul de emitere a deciziilor și de adoptare a actelor, precum și a implicării Guvernului, după necesitate, în soluționarea problemelor respective.

Videoconferință cu autoritățile locale

Președintele țării a participat la o videoconferință în cadrul căreia s-au examinat măsurile întreprinse în vederea atenuării consecințelor secetei și pregătirii economiei naționale pentru sezonul rece. Potrivit informării prezentate în debutul conferinței de prim-ministrul Vasile Tarlev, volumul pierderilor totale în sectorul agroindustrial al Republicii Moldova în urma secetei catastrofale a constituit circa un miliard de dolari, estimările respective fiind confirmate și de expertiza reprezentanților Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO). Președintele Vladimir Voronin a atenționat asupra necesității monitorizării stricte și în continuare a costului produselor de panificație, în scopul evitării cazurilor de majorare neîntemeiată a prețurilor la pîine de către agenții economici privați. În mod special, șeful statului s-a referit la importanța pregătirii solului pentru semănatul culturilor de toamnă. Voronin a solicitat eliminarea de către Serviciul Vamal a oricăror bariere la exportarea strugurilor și a subliniat necesitatea extinderii în continuare a plantațiilor de viță de vie, cu instalarea concomitentă pe suprafețele respective a sistemelor de irigare prin picurare, iar Guvernul urmează să examineze posibilitățile de subvenționare a procesului de instalare a sistemelor de irigare prin picurare în mărime de pînă la 50 la sută din costul total al acestora. Șeful statului a subliniat și importanța asigurării securității energetice a țării, referindu-se în particular la aprovizionarea cu agent termic a tuturor instituțiilor de menire socială.

Regimul de control la Aeroport

Vladimir Voronin, a convocat într-o ședință conducătorii ministerelor Afacerilor Interne, Dezvoltării Informaționale, ai Serviciului Vamal, Administrației de Stat a Aviației Civile, Serviciului Grăniceri, Serviciului de Informații și Securitate, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, pentru discutarea problemelor traficului de persoane și a contrabandei. Au fost examinate cîteva cazuri concrete de infracțiuni comise la Aeroportul Internațional Chișinău cu implicarea unor colaboratori din cadrul Serviciului Vamal, Serviciului Grăniceri, Serviciului de securitate aeronautică, ai MAI, din cadrul companiilor "Air Moldova", "Moldavian Airlines" și Agenției "Voyage International". Președintele a anunțat asistența că, potrivit informației operative, schemele vizate funcționează de mai mult timp, grupările criminale obținînd venituri fabuloase. A fost solicitată examinarea cauzelor încălcărilor respective și sancționarea dură a funcționarilor corupți, înăsprirea regimului de control efectuat de către serviciile specializate.

La scurt timp după ședința convocata de șeful statului, la MAI a fost convocată o conferință de presă, în cadrul căreia s-a comunicat despre "stoparea activității unui grup criminal la Aeroportul Chișinău", în componența căruia intrau angajați ai MAI și altor servicii responsabile de control și securitate la Aeroport.

Opinii pe probleme de actualitate

Vladimir Voronin a participat la emisiunea televizată "Discuții cu Președintele", organizată de Postul TV "NIT", în cadrul căreia a expus opiniile sale asupra unor probleme de actualitate pentru societate și Republica Moldova în ansamblu:

  • Serviciul sanitar rus "Rospotrebnadzor" nu va mai avea acces pe teritoriul Republicii Moldova pentru a inspecta fabricile de vinuri;
  • Conflictul transnistrean putea fi evitat, iar adevărul despre acest conflict nu a fost încă dezvăluit, dar el va ieși la suprafață;
  • există o diferență între independența declarată și cea realizată, Moldova trebuie să aspire spre obținerea independenței pe toate planurile – economică, teritorială și energetică;
  • România întreprinde acțiuni pentru a realiza dorința alipirii la ea a teritoriului Republicii Moldova;
  • Minoritățile etnice trebuie să fie protejate și egale în drepturi cu naționalii, dar trebuie să învețe limba țării în care trăiesc;
  • Partidul Comuniștilor este unicul partid care luptă serios pentru statalitatea republicii.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Inflația are toate șansele să avanseze…

    În iulie a.c. indicele prețurilor de consum (IPC) a fost în creștere cu 1,1% față de luna precedentă. Totodată, la produsele alimentare, prețurile au crescut chiar cu 1,6%, la cele nealimentare au crescut cu 1,1%. La categoria serviciile prestate populației prețurile au avansat cu 0,4%. Astfel, în ianuarie-iulie 2007, față de decembrie 2006, nivelul inflației a crescut cu 5%. Aparent acest nivel practic se încadrează în ținta de 10% stabilită de BNM și Guvern pentru 2007. Totuși, pe parcursul perioadei iunie-august s-au intensificat riscurile care ar putea să influențeze atingerea țintei – creșterea importurilor și a consumului, seceta cumplită și mai multe deficiențe economice interne. În plus, evoluția inflației ar putea fi influențată de creșterea prețurilor la energia electrică, potențialele creșteri ale acestora la produsele alimentare de primă necesitate (pâine, lapte, etc.)

2. Sistemul financiar-bancar

    Creditarea economiei și populației este în plină ascensiune…

    Datele statistice arată că soldul creditelor în economie s-a majorat cu peste 706 milioane lei, în luna iulie, și a atins la finele perioadei peste 17 miliarde lei (cca 1,42 miliarde USD). Aceasta este cea mai mare creștere înregistrată în anul curent. Creșterea împrumuturilor este propulsată de majorarea soldului creditelor acordate persoanelor fizice, întreprinderilor private precum și a celor destinate organizațiilor care practică operațiuni financiare, în timp ce soldul creditelor acordate întreprinderilor de stat s-a redus. În luna iulie băncile comerciale au acordat credite în monedă națională în volum de cca 1,2 miliarde lei (cca 100 milioane USD). Rata medie a dobânzii la creditele în monedă națională s-a redus nesemnificativ cu doar 0,16 p. p. în pofida unei rate a inflației relativ mici. Totuși, consumul excesiv ar putea duce la o escaladare a inflației în perioada următoare.

    Leul s-a apreciat mult față de principalele monede de referință…

    Intervențiile BNM pe piața valutară au atins, după șapte luni, un record absolut, acesta cumpărînd peste 155 milioane USD, după ce în luna iulie BNM a procurat valută de pe piața în sumă de peste 58 milioane USD, fără a efectua vînzări. Majorarea procurărilor de valută a fost cauzată de creșterea intrărilor de valută provenite în special din remitențele moldovenilor angajați peste hotare. În primul semestru al anului cei aflați la muncă peste hotare au transferat în țară aproape 500 milioane USD, cu cca 35% mai mult decît în perioada respectivă a anului 2006. Astfel, în rezultatul procurărilor de valută, dar și ca urmare a disbursării creditului FMI, rezervele valutare ale statului s-au majorat cu peste 167 milioane USD și s-au apropiat de cca 1 miliard USD.

    Totodată, aceste operațiuni au dus și la întărirea puternică a leului față de principalele monede de referință. Acesta s-a apreciat față de dolar cu peste 8% și cu peste 5%, respectiv, față de euro de la începutul anului. Aprecierea poate fi explicată prin creșterea considerabilă a ofertei de valută pe piața internă pe fondul sporirii semnificative a remitențelor, dar și prin tendințe regionale, în particular care se observă și în statele vecine. În cazul pierderii de către moneda europeană a pozițiilor față de dolarul SUA în următoarele săptămâni leul va continua sa se aprecieze în raport cu euro.

3. Sectorul real

    Agricultura și industria au încheiat primul semestru cu semnul minus…

    Potrivit datelor statistice în prima jumătate de an producția sectorului agricol a scăzut cu 5,4%, iar cea industrială – cu 0,3%, în prima jumătate de an. Diminuarea producției agricole a fost determinată de scăderea cu cca 22 % a producției din fitotehnie. O mare parte din recoltă a fost compromisă de cea mai severă secetă din ultimii 50 de ani. Recolta de legume și fructe din acest an va fi cu peste 30% mai mică decât s-a preconizat. În plus, pierderile din sectorul agricol vor determina costuri aferente în ramurile interdependente, cum ar fi cele de prelucrare a laptelui, cărnii etc. În același timp, în pofida unei creșteri industriale în luna iulie, sectorul mai este afectat de embargoul Rusiei la importurile de băuturi alcoolice moldovenești, diminuarea producției de energie electrică și termică, a articolelor de îmbrăcăminte, produselor de tutun, de mașini și echipamente.

4. Piața muncii

    Diferențe salariale…

    Statistica oficială arată că salariul mediu pe economie în luna iulie curent în Republica Moldova a fost de 2 144 lei (178 USD), cu 77 lei mai puțin față de luna precedentă. Totuși în ianuarie-iunie 2007 salariul real a crescut cu peste 11%, majorarea fiind în mare parte pe seama sectorului bugetar. Agricultorii moldoveni au avut în iulie un salariu mediu de 1 050 lei, în creștere cu 27 lei față de luna iunie, în sfera didactică nivelul remunerării medii a fost de 1 352 lei, cu 70 lei mai puțin față de luna precedentă, iar angajații în sănătate și asistență socială au ridicat în iulie un salariu de 1 803 lei, mai puțin cu 134 lei decât în iunie. Totodată, remunerarea în industrie a crescut în medie cu 103 lei, pînă la nivelul de 2 565 lei, în construcții salariu s-a majorat cu 21 de lei, în transporturi și comunicații a avansat cu 51 lei, pînă la 2 940 lei. Tradițional, cel mai bine au fost remunerați în iulie salariații cu activități financiare, în medie cîte 4 813 lei, cu 561 de lei mai mult față de luna precedentă.

5. Comerțul extern

    Deficitul comercial a trecut de 1 miliard USD…

    Pentru prima jumătate a acestui an deficitul balanței comerciale a înregistrat peste 1007 milioane, în creștere cu 45% față de aceeași perioadă a anului trecut și cu tendințe sigure ca la sf. de an să treacă de 2 miliarde USD. În ciuda creșterii exporturilor cu peste 27% – pînă la cca 600 milioane USD – importurile s-au majorat și mai rapid, cu 38%, pînă la peste 1,6 miliarde USD. Cel mai mare deficit, respectiv de peste 222 milioane USD, Moldova îl are cu Ucraina, după care urmează Federația Rusă – cca 133 milioane USD, Germania – 108 milioane USD, România – 87 milioane USD etc. Pe produse un deficit enorm Moldova la avut la produse minerale și combustibili – peste 327 milioane USD, după care urmează mașini și aparate – peste 180 milioane USD, produse chimice – peste 144milioane USD. Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în ianuarie-iunie a fost de 37%, față de 40% în semestrul I al anului 2006.

    Piața UE este principala destinație pentru produsele moldovenești…

    Piața Uniunii Europene continuă să fie principala destinație pentru mărfurile și produsele din Republica Moldova, în prima jumătate de an cota livrărilor în țările membre ale UE a constituit peste 50%, în creștere cu cca 4 p.p. față de perioada similară a anului 2006. Moldova a exportat pe piața UE mărfuri în valoare de peste 300 milioane USD, în creștere cu cca 38% față de primele șase luni ale anului 2006. Livrările de mărfuri moldovenești în țările CSI au fost de 231 milioane USD, cu 10% mai mult decît în anul trecut. Cota țărilor CSI a scăzut mult, de la 45% în ianuarie-iunie 2006 la ceva mai mult de 38% în acest an, ca urmare a reducerii exporturilor în Rusia din cauza embargoului la importurile de băuturi alcoolice și produse agroalimentare moldovenești. Totodată, Moldova a importat din țările UE în șase luni mărfuri în valoare de peste 732 milioane USD, în creștere cu cca 45% față de perioada similară a anului 2006. Deficitul comercial al RM cu UE a fost de 432 milioane USD, în ianuarie-iunie 2007.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

  • La 31 iulie – 1 august 2007 la Chișinău și Tiraspol au avut loc consultări în problema reglementării transnistrene. Reprezentanți ai mediatorilor din partea OSCE, Rusiei și Ucrainei și ai observatorilor din partea SUA și UE, precum și ai Chișinăului și Tiraspolului au discutat despre posibilitățile reluării negocierilor în formatul "5+2", care sînt blocate din martie 2006. Deși Chișinăul și-a exprimat de mai multe ori dorința de a reveni la masa tratativelor, partea transnistreană condiționează continuarea negocierilor prin acordarea regiunii transnistrene a dreptului la activitatea comercială externă etc. Potrivit comunicărilor mass-media, la consultări nu a fost discutat așa-zisul "pachet de propuneri" moldovenești înaintat de către Președintele Voronin părții ruse acum un an și pe marginea căruia Chișinăul și Moscova au purtat negocieri intense în ultimele luni.

  • În cadrul unei întrevederi cu Prim-ministrul Vasile Tarlev la 3 august, Asistentul adjunct al Secretarului de Stat al SUA, David Kramer, s-a pronunțat pentru reluarea necondiționată a negocierilor în problema transnistreană în formatul "5+2", precum și pentru transformarea actualei operațiuni de menținere a păcii cu un contingent multinațional și îndeplinirea de către Rusia a angajamentelor de la Istanbul. Înaltul diplomat american a reconfirmat sprijinul Washingtonului pentru eforturile Moldovei îndreptate spre reglementarea transnistreană.

  • La 1–2 septembrie în regiunea transnistreană au avut loc o serie de manifestații fastuoase legate de celebrarea celei de-a 17-a aniversări a "independenței" regiunii. În mod tradițional manifestările au demarat cu o "adunare solemnă" în incinta Teatrului de Dramă și Comedie din Tiraspol. Liderul transnistrean, Igor Smirnov, a ținut un discurs în care a punctat "realizările republicii moldovenești nistrene" obținute în ciuda "blocadei vamale" introdusă de Chișinău în 2006. "Dacă nu ne-ar fi fost create probleme, bilanțul celor 17 ani de existență a rmn ar fi fost mult mai înalte….pierderile înregistrate în urma blocadei [vamale] ridicîndu-se la jumătate de miliard de dolari SUA," a declarat Smirnov. Acesta s-a arătat disponibil să discute reglementarea relațiilor cu Chișinăul doar în condițiile în care acestea nu ar presupune "intrarea Transnistriei în componența Moldovei sau pierderea independenței". De asemenea, Smirnov și-a exprimat gratitudinea față de pacificatorii ruși, care, a spus dînsul, este "un model pentru practica internațională". Alte manifestații au inclus depuneri de flori, o paradă militară, petreceri stradale. La acestea au participat o serie de înalți oaspeți din Federația Rusă – deputați în Duma de Stat, funcționari în administrația prezidențială etc., și din alte republici secesioniste din fosta URSS.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Principalul eveniment produs, în august 2007, în dialogul dintre Moldova și UE a fost o reuniune informală în cadrul căreia, la Bruxelles, au fost discutate perspectivele relațiilor dintre Părți, după expirarea perioadei prevăzute pentru implementarea Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM) și a Acordului de Parteneriat și Cooperare (APC).

Potrivit MAEIE, la reuniune au participat viceminiștri de externe și reprezentanți permanenți ai statelor membre ale UE la Bruxelles, reprezentanți ai Consiliului UE și Comisiei Europene. Grupul de oficiali moldoveni prezenți la reuniune a fost condus de Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Acesta a informat audiența despre procesul de implementare a PAUEM, a prezentat viziunea Moldovei asupra conținutului viitorului document juridic pe care să fie clădite raporturile viitoare dintre Părți și a adus la cunoștință prioritățile președinției Moldovei în cadrul SEECP și CEFTA. Moldova a prezentat, de asemenea, propuneri pe marginea unui parteneriat-pilot de mobilitate și de reglementare a fluxurilor migraționale.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În luna august curent, relațiile dintre Moldova și România au ajuns la un punct critic. Aceasta a avut loc după ce MAI al Moldovei a dezvăluit că un funcționar de rang înalt din cadrul Consulatului român la Chișinău ar fi facilitat obținerea vizelor de intrare pe teritoriul României contra sume bănești. Dezvăluirea MAI a fost secondată și de un comunicat al MAEIE al Moldovei care pune în atenție mai multe deficiențe ale gestionării procesului de eliberare a vizelor românești, cît și comportamentul "inadecvat" al unor reprezentanți ai poliției române de frontieră față de cetățeni moldoveni.

Reacția Președintelui României, Traian Băsescu, la acuzațiile Chișinăului a fost tranșantă. Băsescu a lăsat să se înțeleagă că acuzațiile Chișinăului ar fi o provocare, care va fi taxată "extrem de dur".

Între timp, ca urmare a apelului adresat de Chișinău comunității internaționale să ajute Moldova pentru depășirea consecințelor secetei din acest an, prim-ministrul României a dat asigurări în cadrul unei discuții cu omologul său moldovean, Vasile Tarlev, că țara sa este dispusă să ofere Moldovei asistență în valoare de 2 mln euro.

Republica Moldova – Rusia

În luna august au continuat disputele în legătură cu reluarea exportului producției alcoolice moldovenești în Federația Rusă.

În urma inspecției experților Rospotrebnadzor, în perioada 8–13 august, la 24 de întreprinderi vinicole moldovenești, din cele 173 existente, serviciul sanitar rus a fost acuzat de autoritățile moldovene de o atitudine selectivă excesivă. Președintele Voronin a afirmat chiar că Rospotrebnadzor nu va mai avea acces pe teritoriul Republicii Moldova pentru a inspecta întreprinderile vinicole moldovenești.

Amintim că potrivit comunicatului inspecției, pînă în prezent 15 întreprinderi vinicole din Moldova au primit permisiunea de a prezenta pentru expertiză mostre ale producției destinate comercializării, iar alte 7 întreprinderi au primit certificate sanitaro-epidemiologice pentru 149 tipuri de produse comercializate de acestea.

Afirmația Președintelui Voronin a fost urmată la scurt timp de o declarație oficială a Agenției "Moldova-Vin" în care se arată că nu mai există îndoieli că barierele create de Rospotrebnadzor în calea revenirii producției vinicole moldovenești pe piața rusă sînt dictate de interese economice personale ale conducerii instituției menționate. De asemenea, s-a arătat că aprecierile date de conducerea Rospotrebnadzor sînt părtinitoare, fapt care face ca inspecțiile acestei instituții să prejudicieze imaginea Moldovei, să compromită regulamentele internaționale ale comerțului și să dăuneze, în general, relațiilor bilaterale moldo-ruse.


e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect