Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. V, nr. 102, 1–15 septembrie 2007
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Transnistria
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
1.1. Hotărîri
Hotărîrea pentru aprobarea regulamentului privind consolidarea terenurilor agricole. În cîteva localități urmează sa înceapă procesul de comasare a terenurilor agricole, cu finanțarea Băncii Mondiale (circa 700 mii dolari). Regulamentul este provizoriu, dupa implementarea proiectelor poate fi necesară modificarea legislației în domeniu. Conform unor date, în 2006 au fost consolidate 6 la suta din terenurile agricole aflate in proprietate privata și procesul urmează a fi accelerat, grație și susținerii externe (cheltuielile estimative pentru implementarea procesului de consolidare a terenurilor agricole constituie peste 340 milioane lei). Conform comunicatului Agenției Info-Prim Neo, premierul Vasile Tarlev ar fi declarat, în context, că majoritatea oamenilor de știință, practicienii și politicienii s-au convins de necesitatea consolidării terenurilor și "a fost necesar să treacă 10 ani pentru a-i convinge pe acei donatori care au finanțat parcelarea și distrugerea să finanțeze suplimentar deja consolidarea pămîntului".
Cu privire la crearea Fondului de garantare a certificatelor de depozit pentru cereale. Fondul va avea statut de persoană juridică și va fi condus de un administrator desemnat de Consiliul de administrație al Fondului.
Hotărîrea cu privire la instituirea sărbătorii "Ziua bunicuței". Sărbătoarea va fi consemnată anual pe data de 30 septembrie, ideea organizării ei fiind lansată anterior de soția Președintelui RM.
Hotărîrea pentru aprobarea unor regulamente privind modul de încasare, utilizare și evidență a taxelor consulare și a mijloacelor speciale provenite de la serviciile prestate contra plată de către structurile diplomatice. Sursele acumulate vor fi utilizate pentru finanțarea activității instituțiilor diplomatice, iar o parte se vor face venit la bugetul de stat. De notat că anterior Curtea de Conturi a constatat multiple încălcări în gestionarea respectivelor surse, indicînd revizuirea procedurilor și actelor normative în domeniu.
Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:
- pentru modificarea Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător;
- pentru modificarea și completarea Legii cu privire la zonele economice libere;
- pentru ratificarea Acordului de împrumut între Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare (Proiectul de reabilitare a drumurilor în Moldova) și proiectul de lege pentru ratificarea Acordului de finanțare între Republica Moldova și Banca Europeană pentru Investiții (Proiectul "Drumuri europene în Moldova").
Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:
- Concepția Sistemului de monitorizare în timp real a evenimentelor, autoturismelor și persoanelor la posturile vamale;
- Sistemul informațional integrat automatizat în domeniul asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (Comisia Națională a Pieței Funciare va crea și gestiona sistemul).
1.2. Ședințe. Decizii. Declarații
Preocupări pentru evitarea condamnării la CEDO
În cadrul vizitei întreprinse la Curtea Constituțională, Prim-ministrul Vasile Tarlev a declarat că este necesară implementarea unui mecanism nou, la nivel național, care ar permite soluționarea pe plan intern a cazurilor ce determină condamnarea Moldovei de către CEDO. Tarlev a evocat oportunitatea respectivă în condițiile creșterii numărului de condamnări, ceea ce constituie o problemă majoră cu care se confruntă țara la ora actuală. Premierul ar mai fi declarat că Executivul nu are restanțe la capitolul executării hotărîrilor Curții și că "buna conlucrare se resimte și în activitățile curente, cînd Guvernul sesizează Curtea Constituțională privind constituționalitatea unor decizii sau hotărîri".
Notă: Rapoartele despre jurisdicția constituțională în perioada 2001–2007 contrazic ultimele declarații ale Premeirului, deoarece, Guvernul a depus la Curtea Constituțională doar o singură sesizare, în anul 2001 și despre conlucrare în domeniul contestării nu poate fi vorba, executivul atual nu poate aborda critic sau juridic Parlamentul sau Președinția.
Ședința Comisiei pentru situații exceptționale
Primul-ministru a prezidat ședința Comisiei republicane pentru situații excepționale, axată pe situația în sectorul agricol. În urma rapoartelor prezentate de grupurile de lucru pe doemnii, s-a constatat că securitatea alimentară se menține stabilă și este monitorizată riguros de organele abilitate. Premierul și-a exprimat regretul că banii alocați de Guvern pentru subvenționarea producătorilor agricoli, afectați de secetă, de o lună se află pe cont și nu sînt valorificați integral, indicînd organelor responsabile să asigure repartizarea urgentă a subvențiilor pînă la finele lunii septembrie . Prim-ministrul a dispus ministerului economiei și comerțului să efectueze o analiză a formării prețurilor la produsele lactate și alimentare de prima necesitate și să înainteze propuneri eficiente de ameliorare a situației în domeniul dat. Tarlev susține că cel puțin pînă la anul nou nu există temei pentru majorarea prețurilor la pîinea socială și pînă la această dată Guvernul, prin rezervele pe care le are, este gata să intervină pentru menținerea prețurilor actuale.
Bugetul 2008
Proiectele bugetului de stat, al asigurărilor sociale de stat și al asigurărilor obligatorii de asistență medicală au fost prezentate Guvernului spre examinare. Ministrul Finanțelor a comunicat că veniturile generale ale bugetului public național pe anul 2008 se estimează la cca 23 mlrd 308 milioan lei, cu circa 8 la sută mai mult față de volumul scontat pe anul 2007. Cheltuielile planificate se estimează la 23 mlrd 592,6 milioane lei, cu peste 20% mai mult față de cheltuielile aprobate pe anul 2007. Printre factorii principali care au influențat majorarea cheltuielilor sînt majorarea transferurilor la fondurile asigurărilor obligatorii de asistență medicală, odihna de vară a copiilor, compensații pentru conectarea la conducta de gaze naturale a unor categorii de populație din mediul rural, majorarea cheltuielilor pentru rambursarea creditelor preferențiale unor categorii de populație, majorarea fondului de burse în școlile profesionale, majorarea alocațiilor pentru realizarea programelor în domeniul științei și inovației. Pentru investiții capitale în construcții vor fi direcționate cu 51 la sută mai mult decît a fost aprobat pentru anul 2007. Pe parcursul anului 2008 se prevăd a fi rambursate împrumuturi externe în sumă de 660,5 mln lei. În scopul deservirii datoriei interne de stat în buget au fost rezervate 574 mln lei. Produsul intern brut (PIB) preconizat pentru anul 2008 este de 56,8 mlrd lei cu o creștere de 7 la sută în comparație cu așteptările pe anul curent. La ședință Prim-ministrul s-a referit la necesitatea optimizării cheltuielilor de întreținere și majorării la maxim a celor investiționale și a solicitat evaluarea posibilităților de susținere suplimentară a tinerilor speciali, impulsionarea construcțiilor de spații locative prin metoda ipotecară, majorarea indemnizațiilor unice la nașterea copiilor, impulsionarea procesului de gazificare, de dotare a instituțiilor medicale cu utilaje etc. Șeful Executivului a evidențiat și importanța racordării proiectului legii bugetului pe anul 2008 cu prevederile Planului Național de Dezvoltare, aflat la etapa finală de elaborare.
Strategie agricolă elaborată în 2 luni
Vasile Tarlev a prezidat ședința Comisiei de stat pentru elaborarea proiectului Strategiei Naționale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial, în cadrul căreia a fost prezentat și aprobat proiectul Concepției Strategiei, precum și înaintate propuneri și sarcini în elaborarea unui document eficient. Potrivit Conceptului elaborat, Strategia se propune a fi axată pe 5 compartimente – situația actuală în sectorul agro-industrial și analiza SWOT; obiectivele de dezvoltare durabilă a sectorului agro-industrial; politicile promovate întru implementarea obiectivelor și indicii de performanță în dezvoltarea durabilă a complexului agro-industrial. La elaborarea Conceptului a fost consultată opinia Academiei de Științe, partenerilor sociali, ONG-urilor din domeniu, experiența altor state. Vasile Tarlev a menționat că Guvernul mizează pe aportul activ al savanților, sindicatelor și ONG-urilor din domeniul agricol. Concomitent, documentul trebuie să reflecte politicile cointeresate a producătorilor agricoli și de asigurare a condițiilor de creștere a produselor non-poluante, competitive pe plan internațional.
Urgentarea implementării Planului de Acțiuni UE-RM
La ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană, Prim-ministrul Vasile Tarlev a cerut ca prevederile Planului de Acțiuni UE-RM (PAUERM) să fie finalizate integral pînă la 17 noiembrie 2007 (termenul oficial expiră la 1 martie 2008). În context, au fost indicate unele neajunsuri existente în acest proces, evidențiind importanța lichidării cît mai operative a restanțelor semnalate. Tarlev a cerut factorilor de decizie responsabili adoptarea unor poziții mai ferme, de natură să asigure o avansare considerabilă în îndeplinirea integrală și eficientă a tuturor compartimentelor Planului de Acțiuni. De asemenea, a fost evidențiată necesitatea impulsionării activității misiunilor diplomatice moldovenești în țările UE. Vasile Tarlev s-a referit, în mod special, la importanța îndeplinirii prioritare a acelor compartimente din cadrul Planului de Acțiuni, care vizează reformarea sistemului judiciar.
Videoconferință despre lucrările agricole de toamnă
La videoconferință au participat autoritățile administrației publice centrale și locale, care au analizat situația campaniei de recoltare a culturilor agricole tîrzii, a semănatului și aratului de toamnă. Potrivit informațiilor prezentate, recoltarea culturilor tîrzii este în plină desfășurare, rezultate bune fiind înregistrate la recolta de struguri (volumul global prognozat fiind de cca 560 mii tone, cu aproximativ 100 mii tone mai mult față de recolta 2006). Toate raioanele au primit deja subvențiile acordate de Guvern pentru pregătirea solului. Premierul a solicitat administrației publice locale să urgenteze perfectarea listelor de beneficiari de subvenții, ca susținerea să fie mai operativă.
Interviu Postului TV "Moldova 1"
Primul-ministru a abordat mai multe aspecte:
- situația din sectorul agroalimentar, dificilă din cauza condițiilor climaterice, dar care impune măsuri serioase de reformă în domeniu (asigurare, irigare, tehnologii noi);
- perspectiva revenirii vinurilor moldovenești în Federația Rusă, care rămîne sumbră, dar se păstrează speranța recompensării prin majorarea exporturilor în alte țări;
- majorări esențiale de tarife la resurse energetice nu vor fi operate, Guvernul va continua acordarea unor compensații;
- Guvernul va continua conlucrarea și colaborarea cu autoritățile administrației publice locale, dar acest lucru trebuie să și-l dorească și respectivele autorități. În caz de necesități și blocaje (inclusiv în mun.Chișinău), Guvernul va interveni, conform legislației;
- bugetul 2008 va rămîne de orientare socială;
- inițiativele prezidențiale despre amnistiere fiscală și legalizarea capitalului se implementează prin procedurile formale necesare, pînă la moment au fost anulate restanțe față de bugetul de stat pentru 32065 contribuabili, iar pentru 7029 contribuabili au fost anulate restanțe față de fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală. Casa Națională de Asigurări Sociale, în baza sistemului de evidență pe care îl administrează, a anulat suma restanțelor aferente bugetului asigurărilor sociale de stat. Majoritatea absolută a datoriilor erau istorice și se raportau an de an doar pe hîrtie. Legalizarea capitalului decurge mai anevoios, a fost legalizat capital de circa 6 milioane lei;
- reușitele a 16 ani de independență: adoptarea Constituției și legislației naționale; crearea sistemului bancar; aprobarea de către Guvern a documentelor strategice (Obiectivele de Dezvoltare a Mileniului, SCERS, PAUERM, Programul Național "Satul Moldovenesc", Programele naționale de renovare a sistemelor de alimentare cu căldură, apă potabilă și canalizare, Programul național de gazificare). Moldova a devenit la moment un membru egal, credibil și bine cunoscut al comunității internaționale;
- nereușitele cele mai mari: nu s-a putut evita vărsarea de sînge din 1992; privatizarea nereușită cu bonurile patrimoniale; reforma nechibzuită în agricultură și în domeniul pensionării.
Politici economice
Ce se întîmplă pe piața valutară sau unde "merge" leul?
De la începutul anului leul moldovenesc s-a apreciat față de dolar cu cca 10%, iar față de euro cu cca 4%. Aprecierea leului față de dolar a depășit chiar limita maximă de acum 3 ani de zile. Bineînțeles că întărirea leului este influențată atît de tendințele globale sau regionale, dat fiind faptul că economia țării este conectată cu piețele regionale în ceea ce privește exportul de mărfuri și produse, precum și de tranzacțiile financiare, cît și de conjunctura pieței valutare locale. Aprecieri similare au putut fi observate și în țările din regiune cu care Moldova întreține relații comerciale.
Pe plan intern aprecierea a fost avansată de creșterea remitențelor valutare, situație care la rîndul ei a făcut ca Banca Națională să intervină mult mai frecvent pe piața locală achiziționînd sume substanțiale de valută străină. Situație care poate fi explicată și justificată în mare parte prin creșterea rezervelor valutare ale băncii centrale, rezerve care au depășit valoarea de 1 miliard USD. Mai mult ca atît, efectele aprecierii leului s-au transpus printr-o ieftinire a creditelor dinspre sistemul bancar.
Totuși, în această conjunctură atît Guvernul, cît și BNM ar trebui să fie mai atenți atunci cînd s-ar susține într-un fel sau altul aprecierea leului, chiar dacă aceasta ajută într-un fel sau altul la stoparea inflației. Sau chiar dacă un leu mai tare este în avantajul statului cel care în ultimă instanță cumpără agenți energetici cum ar fi gazele naturale spre exemplu, deoarece un leu mai puternic îi oferă posibilitatea să cumpere gazele cu sume mai mici atunci cînd se face conversia la raportul de schimb. Spunînd asta ne gîndim mai întîi de toate la exportatori, deoarece un leu puternic este în dezavantajul acestora care și așa se află într-o situație dificilă, producția exportată este mai ieftină respectiv, aceștia încasează mai puțini bani.
Cert este că o apreciere a leului în medie cu 10–12% pe an nu e sustenabilă în condițiile în care deficitul comercial a ajuns la 1,2 miliarde USD pentru prima jumătate, în creștere cu peste 40% față de anul trecut, iar creșterea economică a Moldovei este de cca 8% (stimulată în mare parte de consum), comparativ cu alte state care indică o creștere de numai 2–3%. Aceasta ne demonstrează că ceva nu merge la mijloc, iar cifrele se contrapun. Se poate face chiar o corelație între deficitul comercial și cursul de schimb valutar, în condițiile în care au crescut foarte mult importurile. Pînă la urmă aprecierea puternică a leului este lipsită de un careva fundament economic, iar acest deficit este unul cronic, din moment ce se adîncește de cca șase ani.
Nu excludem în viitorul apropiat o ranversare a trendului, adică o depreciere ușoară care ar putea fi generată și de o potențială accentuare a presiunilor inflaționiste (mai ales că în cele opt luni ale anului inflația a înregistrat nivelul de 7,3%) care este actualmente principala țintă a Băncii Naționale. Aceste presiuni pot veni și dinspre avansul puternic al salariilor, îndemnizațiilor, dar și de avalanșa remitențelor de peste hotare. Probabil că Guvernul și BNM în timpul apropiat va revizui, în creștere, prognoza de inflație pentru 2007 de 10%. Dacă Banca Națională nu va interveni pe piața valutară prin achiziționări masive de valută urmărind atingerea țintei de inflație, moneda națională s-ar putea deprecia pînă la 12,5 lei/dolar la sfîrșitul anului.
Transnistria
Ministrul Reintegrării, Vasile Șova, a dat publicității o scrisoare deschisă adresată participanților la formatul de negocieri "5+2", prin care le solicită acestora eforturi suplimentare în vederea reluării procesului de negocieri. Ministrul Șova s-a arătat îngrijorat de tensionarea situației din zona de securitate, cazurile de violare a drepturilor omului și limitare a libertății de mișcare înregistrate, precum și de consecințele negative pe care le-ar putea avea acestea în lipsa unui dialog între cele două părți. "Sîntem convinși că revenirea neîntîrziată a tuturor participanților la masa tratativelor și reluarea plenară a procesului de negocieri pot stabiliza situația, iar cooperarea constructivă a tuturor părților interesate va ajuta la identificarea soluțiilor pentru problemele cu care se confruntă zilnic cetățenii Moldovei și ai altor state", se spune în scrisoarea deschisă.
Misiunea OSCE de la Chișinău a declarat că va convoca în viitorul apropiat o nouă rundă de consultări ale mediatorilor și observatorilor în vederea reluării negocierilor în format "5+2". Runda de consultări va precede vizita în Republica Moldova a președintelui în exercițiu al OSCE, ministrul spaniol de Externe, Miguel Angel Moratinos, programată pentru începutul lunii octombrie. Potrivit OSCE, această vizită ar putea contribui semnificativ la reluarea negocierilor în format "5+2".
La 6 septembrie Ambasadorul SUA în Moldova, Michael Kirby, a avut la Tiraspol întrevederi cu șeful departamentului transnistrean de externe, Valeri Lițkai, și cu președintele legislativului local, Evghenii Șevciuc. Discuția cu Lițkai pare să fi făcut parte din eforturile SUA îndreptate spre relansarea dialogului politic în format "5+2", acesta fiind subiectul principal al întrevederii potrivit unui comunicat al departamentului transnistrean. Acest subiect nu a figurat însă pe agenda discuțiilor dintre ambasadorul american și Evghenii Șevciuc. Potrivit paginii de Internet a legislativului de la Tiraspol, Ambasadorul Kirby a declarat următoarele în urma acestei întrevederi: "Am discutat despre secetă, care a cauzat pierderi importante în sectorul agricol. Am discutat despre un larg spectru de probleme economice. În regiunea transnistreană locuiesc oameni și aceștia suferă în urma calamităților naturale. Examinăm o serie de posibilități de acordare a ajutorului, și vom vedea ce se poate face". De remarcat că aceste două întrevederi urmează unei serii de vizite întreprinse de Ambasadorul Kirby în regiunea transnistreană în ultimele luni, în timpul cărora acesta s-a întîlnit cu jurnaliști și ONG-uri locale, inclusiv cu Mișcarea "Prorîv". Aceste vizite au atras o serie de critici la adresa diplomatului american din partea unor comentatori de la Chișinău precum că ar legitima idei, mișcări și lideri separatiști. Opinia publicației de față este că deși presupun și anumite riscuri, aceste vizite sînt necesare și trebuie să continue deoarece oferă posibilitatea unei cunoașteri și înțelegeri reciproce. Este o deschidere de care trebuie să dea dovadă și alte misiuni diplomatice acreditate la Chișinău, organizații internaționale și organizații neguvernamentale. Considerentul umanitar și cel de solidaritate cu locuitorii de rînd ai regiunii transnistrene trebuie să prevaleze asupra temerilor de subminare a integrității teritoriale a RM.
Bugetul regiunii transnistrene pentru anul 2008 nu va prevede la categoria venituri asistența financiară din partea Federației Ruse de care Transnistria a beneficiat pînă în 2006. În vederea suplinirii veniturilor la buget din surse proprii, liderul transnistrean, Igor Smirnov, a propus sporirea cu 3% a impozitului pe vînzările cu amănuntul, precum și creșterea impozitelor pe venit pentru întreprinderi. Propunerile au trezit discuții aprinse în rîndul deputaților locali, care au considerat că acestea ar putea avea efecte nefaste asupra situației social-economice a cetățenilor, ar duce la creșterea nivelului inflației pînă la 12% și la creșterea excesivă a poverii fiscale asupra întreprinderilor. La fel de multe discuții au trezit propunerile de a introduce gestionarea financiară directă a raioanelor Camenca și Dubăsari, îndemnizații pentru pîine pentru pensionari și măsuri de protecție a veniturilor reale ale populației în cazul creșterii inflației. "În Transnistria există 134 000 de pensionari, 70 000 de bugetari și doar 120 000 de angajați, dintre care 46 000 lucrează în industrie. Dacă nu vom avea 200 000 de angajați, atunci chiar dacă vom elabora cel mai bun sistem fiscal nu vom obține rezultate", a declarat șeful legislativului, Evghenii Șevciuc, în contextul acestor discuții. Astfel, se pare că niște soluții imediate pentru depășirea situației bugetare critice în care s-a pomenit regiunea în 2007 vor fi greu de identificat, impunîndu-se o revedere din temelie a politicilor economice și fiscale ale regiunii.
Relații externe
Integrare europeană
Conferința "Lucrăm împreună – Consolidarea Politicii Europene de Vecinătate"
Pe 3 septembrie 2007, la Bruxelles, a avut loc Conferința "Lucrăm împreună – Consolidarea Politicii Europene de Vecinătate". Conferința a fost organizată la inițiativa Comisiei Europene și este primul eveniment de acest fel de la lansarea PEV încoace. La eveniment au participat înalți funcționari din cadrul instituțiilor europene, inclusiv, José Manuel Barroso, Președintele Comisiei Europene, și Benita Ferrero-Waldner, Comisar pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinătate (PEV), precum și înalți oficiali, reprezentanți ai mediilor de afaceri și societății civile din statele participante în cadrul PEV.
La nivel oficial, Moldova a fost reprezentată la conferință de Andrei Stratan, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene.
Organizînd această conferință, Comisia Europeană a dorit să înțeleagă mai bine care sînt doleanțele statelor participante în cadrul PEV, pentru a le integra apoi în oferta pe care UE o face vecinilor săi prin intermediul PEV. Conferința s-a înscris astfel într-un efort al UE de a perfecționa și a multiplica mecanismele de cooperare din cadrul PEV, după ce timp de trei ani și ceva de la lansarea PEV părțile implicate sînt în măsură să tragă concluziile de rigoare referitor la funcționarea PEV. Evenimentul urmează după două încercări ale UE de a îmbunătăți la nivel conceptual formele și conținutul cooperării în cadrul PEV. Prima a fost făcută prin intermediul Comunicării Comisiei, din 4 decembrie 2006, privind consolidarea PEV, iar a doua – de Președinția germană a Consiliului UE care, pornind de la Comunicarea Comisiei, a nuanțat într-un raport un șir de oportunități spre a fi valorificate de PEV.
Andrei Stratan, în discursul său de la conferință, a prezentat poziția Chișinăului față de PEV, punînd accent pe necesitatea: (a) diversificării priorităților de acțiune cuprinse în Planurile de Acțiuni în contextul celor patru libertăți: a bunurilor, cetățenilor, serviciilor și capitalului; (b) integrării economico-comerciale; (c) accesului pe piața internă a UE; (d) liberalizări graduale a regimului de vize între statele partenere și UE și (e) dezvoltării cadrului juridic al relațiilor UE-Moldova.
Ședința Comitetului pentru Afaceri Externe al PE
Principalele puncte de reper din discursul său de la Conferința din 3 septembrie au fost reluate de Stratan și în cadrul ședinței Comitetului pentru Afaceri Externe al Parlamentului European (PE), din 12 septembrie curent. Stratan a reiterat necesitatea definirii unui nou cadrul juridic de relații cu UE, care să urmeze după 2008, și care, a sugerat ministrul, să aducă treptat Moldova în spațiul celor patru libertăți.
CNIE
La 13 septembrie a.c., a avut loc ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE). În cadrul ședinței, Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, a prezentat un raport referitor la stadiul actual al procesului de realizare a PAUEM și al relațiilor Moldova-UE.
A urmat apoi o intervenție a prim-ministrului Vasile Tarlev. Acesta a informat audiența că, deși perioada prevăzută pentru îndeplinirea PAUEM va expira la 1 martie 2008, a emis o dispoziție în care cere încheierea procesului de realizare a obiectivelor PAUEM pînă la 17 noiembrie 2007. De ce s-a ales data de 17 noiembrie 2007? Premierul a explicat că atunci se vor împlini 5 ani de la semnarea decretului Președintelui Voronin, document care a instituit CNIE, a cerut elaborarea "Concepției integrării europene" și care a "pus prima piatră la temelia vectorului proeuropean". Pentru mai multă exactitate, se impun două precizări: (a) decretul menționat a fost semnat pe 13 noiembrie 2002, și (b) acesta prevedea, într-adevăr, constituirea CNIE, dar menită să elaboreze și să prezinte Parlamentului spre aprobare Strategia de integrare europeană a Republicii Moldova, precum și să elaboreze și aprobe planul de acțiuni pentru realizarea acestei strategii[1].
Vasile Tarlev a mai informat că CNIE urmează să se reunească săptămînal, în fiecare joi, pentru a se examina mersul procesului de realizare a obiectivelor PAUEM. Premierul a cerut ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene ca în termen de 10 zile să se întîlneacă cu ambasadorii statelor UE care au semnalat restanțe în implementarea PAUEM și să clarifice problemele pe care aceștia le-au sesizat și soluțiile corespunzătoare.
De asemenea, prim-ministrul a cerut ambasadelor moldovenești să fie mai active, avertizînd că ambasadorii care nu vor da randament vor fi rechemați din funcție. Tot MAEIE i s-a solicitat să informeze asupra conținutului rapoartelor "de dezinformare" scrise de "pseudopatrioți […] pentru a deranja relațiile dintre Moldova și UE". În ideea ca Moldova să vorbească cu o sigură voce cu UE și în virtutea reuniunilor viitoare ale subcomitetelor Moldova-UE instituite prin APC, Tarlev a cerut pe un ton categoric ministerelor de resort să-și coordoneze de fiecare dată pozițiile cu MAEIE.
În cea mai mare parte a intervenției sale Vasile Tarlev s-a oprit la o analiză succintă a activității mai multor instituții publice centrale, activitate privită prin optica realizării PAUEM. Instituțiile vizate au fost: MAI, CCCEC, MJ, CSM, CCA, MEC, MAIA, Serviciul Vamal, MPSFC, MTGD și MAPL. Premierul a accentuat, în special, restanțele acestor instituții, avertizînd conducătorii acestora să ia de urgență măsurile de rigoare pentru eliminarea lor și a lăsat să se înțeleagă că în caz contrar "următorii pași pot fi mult mai duri". În același spirit, premierul a atenționat asupra responsabilității personale a primelor persoane din instituțiile publice, în cazul în care viitorul raport al Comisiei Europene va menționa vreo astfel de instituție ca avînd anumite restanțe. Dacă va fi vizată vreo instituție, răspunderea conducătorului acesteia, a asigurat Tarlev, "va fi foarte dură".
Fiind categoric în afirmațiile sale, Vasile Tarlev a lăsat să se înțeleagă că el nu vrea să fie "țap ispășitor", dacă vor exista probleme în ceea ce privește executarea PAUEM și, în general, în relațiile dintre Moldova și UE. Tonalitatea severă a accentelor puse de premier ar putea fi explicată prin hotărîrea acestuia să evite situația de la sfîrșitul anului 2006 cînd Președintele Voronin a avertizat Guvernul că ar putea primi "cartonașul roșu" pentru starea de lucruri la capitolul integrare europeană. Cu alte cuvinte, prim-ministrul și-a luat măsurile de precauție ca să nu mai fie admonestat de Președinte. Iar dacă vor exista probleme, Tarlev va putea lesne invoca responsabilitatea personală a miniștrilor.
Asistență
La 3 septembrie curent, în cadrul Programului de Securitate Alimentară 2006, UE a acordat Moldovei 4 mln euro. Bugetul total al Programului de Securitate Alimentară 2006 este de 9,2 milioane euro. Prima tranșă în valoare de 1,2 mln a fost transferă în contul trezoreriei Moldovei în octombrie 2006, iar restul urmează a fi transferat pînă la sfîrșitul anului 2007.
Moldova a mai primit din partea UE 3 mln euro pentru atenuarea consecințelor secetei din vara acestui an. Delegația Comisiei Europene la Chișinău a precizat că această măsură este doar una pe termen scurt, urmînd ca pe termen mediu și lung UE să sprijine bugetul de stat al Moldovei. În contul acestuia se așteaptă ca UE să aloce aproximativ 40 mln euro în următoarele șase luni.
Cooperare bilaterală
Republica Moldova – România
Relațiile oficiale dintre Moldova și România au rămas în perioada de referință la același nivel critic. MAEIE a convocat însărcinatul cu afaceri al Ambasadei României la Chișinău, Monica Sitaru, pentru a i se comunica îngrijorarea în legătură cu intențiile unui deputat din Parlamentul României de a primi cetățeni moldovei în audiență la Chișinău. Deputatul care a venit totuși în Chișinău, la invitația PPCD, și-a motivat gestul spînînd că audiențele au vizat doar problemele acordării cetățeniei române, obținerii vizelor de intrare pe teritoriul României, relațiile dintre Moldova și România și alte chestiuni conexe.
Principalul eveniment din perioada de referință în măsură să influențeze pe viitor relațiile moldo-române a fost adoptarea de către Guvernul român a Ordonanței de urgență pentru modificarea Legii cetățeniei. Aceasta este menită să faciliteze procesul de obținere a cetățeniei române, inclusiv de către cetățenii R. Moldova. Ordonanța aduce mai multe noutăți, între care:
- Modifică componența Comisiei pentru cetățenie, care va fi formată din consilieri juridici asimilați magistraților, din Ministerul Justiției, și care va funcționa permanent. Pînă în prezent, cererile referitoare la cetățenie sînt soluționate de o Comisie formată din judecători de la Tribunalul București, care nu pot efectua această activitate cu caracter permanent;
- Acordarea cetățeniei se va face prin ordin al ministrului Justiției, la propunerea Comisiei pentru cetățenie. Pînă în prezent, acordarea cetățeniei se face la propunerea Ministerului Justiției, prin hotărîre de Guvern, care presupune o procedură complexă de elaborare și de avizare;
- Solicitantul va putea completa dosarul prin corespondentă, fără a fi nevoie să se prezinte la Comisie, în termen de 6 luni de la primirea unei notificări în acest sens;
- Cetățenia română se va dobîndi la data depunerii jurămîntului de credință fată de România, ceremonie ce se va organiza în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul oficial, partea I, a ordinului ministrului Justiției de acordare a cetățeniei.
Republica Moldova – Rusia
După ce autoritățile moldovene au calificat drept părtinitoare și inutile pe viitor inspecțiile Rospotrebnadzor la întreprinderile vinicole din Moldova, în urma ultimei inspecții a experților acestui serviciu din 8–13 august 2007, Rospotrebnadzor a anunțat la scurt timp că problema exportului de vinuri moldovenești în Rusia ar putea fi soluționată dacă va mai fi efectuată o vizită de inspecție la întreprinderile de profil din Moldova.
Amintim, în context, că pînă în prezent 17 întreprinderi vinicole din Moldova au primit permisiunea de a prezenta pentru expertiză mostre ale producției destinate comercializării, 11 companii moldovenești au prezentat deja astfel de mostre, iar altele 7 au primit certificate sanitaro-epidemiologice pentru 149 tipuri de produse comercializate de acestea.
Potrivit Rospotrebnadzor, pentru exportul vinurilor moldovenești în Rusia a fost stabilit în calitate de "ghișeu unic" punctul vamal "Borovsk" și fiecare partidă de produse alcoolice destinată exportului va mai fi supusă unei expertize.
Cooperare multilaterală
Republica Moldova – Consiliul Europei
La 6 septembrie 2007, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat hotărîrea sa în cauza Ungureanu c. Moldovei. CEDO a constatat violarea drepturilor la un proces echitabil, la un recurs efectiv și la protecția proprietății. Moldova a fost obligată să-i acorde reclamantului 500 euro cu titlu de prejudiciu moral. Pînă în prezent CEDO a pronunțat hotărîri împotriva Moldovei în 69 de cauze.
1 Monitorul oficial, nr. 151–153/1196, 14 noiembrie 2002
Studii, analize, comentarii
Reflecții asupra proiectului de buget pentru 2008
Iurie Gotișan, 15 septembrie 2007
Proiectul de buget pentru 2008 poate fi comentat din două puncte de vedere, sau pe două direcții, atît cantitativ, cît și calitativ. Avem în vedere indicatorii macroeconomici de bază și financiari care au stat la elaborarea bugetului de stat
| »»» |
|
|
|