ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 103, 16–30 septembrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Problema transnistreană

Relații externe

Analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Sesiunea de toamnă-iarnă a Parlamentului Republicii Moldova (RM) va începe la 4 octombrie curent. O decizie în acest sens a fost adoptată vineri, 28 septembrie, de către Biroul Permanent al Legislativului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la ridicarea nivelului de acordare a asistenței medicale spitalicești. Ministerului Sănătății este obligat să elaboreze, în termen de 1 an, Planul general al spitalelor, iar pînă la finele anului curent urmează să fie elaborate: normele naturale pentru alimentarea pacienților; cadrul normativ privind asigurarea cu medicamente a bolnavilor spitalizați și propuneri privind majorarea salariului personalului medical.

Hotărîrea cu privire la construcția rețelei de supermarkete în Republica Moldova. Societatea Comercială "IMC Market" este considerată cîștigătoare a concursului investițional pentru dezvoltarea rețelei de supermarkete pe teritoriul Moldovei și autoritățile APL din cîteva raioane (Anenii Noi, Cahul, Comrat, Drochia, Hîncești, Rezina, Ungheni, Soroca, Orhei, mun. Bălți și Chișinău). Guvernul solicită autorităților APL să înceapă negocieri cu societatea cîștigătoare pentru atribuirea terenurilor de construcție și a condițiilor financiare.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • proiectul Legii Bugetului de stat pentru anul 2008. Documentul aprobat prevede la capitolul venituri 14 miliarde 458 milioane lei, iar cheltuielile sînt estimate la circa 14 miliarde 681 milioane lei. Și în 2008 cheltuielile vor fi direcționate preponderent spre sfera socială, achitarea salariilor majorate, a indemnizațiilor și realizarea unor programe sociale. Investițiile capitale în menținerea infrastructurii, reparația și construcția drumurilor vor crește cu peste 50 la sută. Bugetului pentru anul viitor a fost calculat ținînd cont de rata inflației de 9,7 la sută și schimbul valutar de 12,2 lei pentru un dolar SUA;
  • proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2008. Prima de asigurare obligatorie de asistență medicală pentru anul 2008, calculată în sumă fixă pentru toate categoriile de plătitori, se prevede a fi de 1893,6 lei, în creștere cu peste 600 de lei față de anul curent;
  • proiectul legii solului.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Planul de activitate a Guvernului pe trimestrul IV al anului 2007;
  • Programul Național de combatere a hepatitelor virale B, C și D pentru anii 2007–2011.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Tatiana Lapicus a fost numită în funcția de ambasador, reprezentant permanent al Moldovei pe lîngă Oficiul ONU la Geneva.

Ion Ciornîi a fost numit în funcția de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Lituania. Anterior Ciornîi a activat în cadrul MAEIE.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Fonduri private de pensii

La manifestarea prilejuită de Ziua lucrătorului din sfera protecției sociale a populației, Președintele Moldovei a declarat că sistemul de asigurare cu pensii din Moldova necesită o reformare substanțială pentru ajustare la standardele internaționale, una din posibilități fiind crearea fondurilor private de pensii. Motivul care l-a determinat pe Voronin să expună această idee este că majorarea anuală a pensiilor cu 20 la sută în timp ce inflația crește cu 10 procente pe an, nu permite asigurarea unui mod decent de trai al pensionarilor. De notat că Legea nr.329-XIV cu privire la fondurile nestatale de pensii a fost adoptată încă la 25.03.99, mecanismul legal existînd astfel de mai mult timp. În același timp însă, inițiative de creare a respectivelor fonduri nu au fost promovate, din cauza multiplelor probleme birocratice și a riscurilor inerente creării lor, precum și din cauza încrederii scăzute a populației în aceste instituții.

Dezvoltarea infrastructurii de transport

La consfătuirea dedicată perspectivelor de dezvoltare a infrastructurii de transport din țară au fost audiate informații prezentate de Ministerul Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor. Pentru anul 2008 este planificată renovarea traseelor Chișinău-Bălți, Chișinău-Hîncești-Cimișlia-Comrat, Căușeni-Ștefan Vodă, a unui segment de drum din apropierea orașului Cricova, demararea reconstrucției șoselei Orhei-Rezina. Vladimir Voronin a accentuat necesitatea unei atitudini responsabile în realizarea proiectelor planificate, menționînd că principale criterii de care trebuie să se conducă constructorii la efectuarea lucrărilor de reabilitare a autostrăzilor trebuie să fie calitatea înaltă a materialelor și a lucrărilor de construcție, utilizarea tehnologiilor avansate, respectarea obligatorie a cerințelor ecologice. În același timp, Președintele RM a subliniat necesitatea valorificării raționale și transparente a banilor publici și a resurselor oferite de partenerii externi, precum și importanța identificării unor surse noi de finanțare, inclusiv prin atragerea mai activă a investițiilor, în vederea realizării proiectelor de renovare a drumurilor.

Grijă pentru edificii culturale și sportive

La ședința convocată de șeful statului au fost trecute în revistă acțiunile realizate în vederea reparației sau reconstrucției unui șir de obiective culturale și sportive, menționate problemele apărute în procesul de executare a lucrărilor și examinate posibilitățile de depășire a dificultăților existente. Președintele RM a subliniat importanța executării la un nivel înalt al calității și în termenele stabilite a lucrărilor de restaurare a Casei-Muzeu "A. Mateevici" din satul Zaim. Referindu-se la stadiul actual al lucrărilor de renovare a "Casei Kligman și Herța", Vladimir Voronin a trasat sarcina dării în exploatare, după renovare, a Muzeului Național de Artă a Moldovei pînă la 27 august 2008. Voronin a mai fost informat că nu s-a reușit selectarea antreprenorului general pentru efectuarea lucrărilor de proiectare a Teatrului "Eugen Ionesco" și că, din acest motiv, a fost acceptată disponibilitatea rectorului Universității Tehnice din Moldova de a implica în realizarea lucrărilor de proiectare studenți de la Facultatea de Urbanism și Arhitectură a acestei instituții de învățămînt. În vederea accelerării procesului de reconstrucție atît a Teatrului "Eugen Ionesco", cît și a Teatrului Republican "Luceafărul", șeful statului a solicitat responsabililor din cadrul Guvernului identificarea și alocarea resurselor necesare pentru efectuarea lucrărilor de proiectare. Au fost examinate probleme vizînd construcția Stadionului Republican, Stadionului Central, Palatului Sportului (cu suportul financiar al UEFA) și a Palatului Șahului (cu susținerea FIDE).

Consiliul colegial al MAIA

Vladimir Voronin a participat la ședința Consiliului colegial al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), la care s-a examinat situația din sectorul agroindustrial, procesele de consolidare a terenurilor agricole și elaborarea proiectului Strategiei Naționale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial. Fiind informat despre obiectivele de bază și structura proiectului Strategiei menționate, Vladimir Voronin a subliniat că aceasta trebuie să se axeze pe două momente-cheie: asigurarea securității alimentare a țării și pregătirea Republicii Moldova pentru aderarea la UE. A mai fost accentuată necesitatea stabilirii ramurilor prioritare de dezvoltare a agriculturii moldovenești, avînd în vedere posibilitățile de producere a culturilor agricole, randamentul economic și competitivitatea acestora pe piețele interne și externe, în special pe cele din țările UE. Voronin a opinat că partea economică a Strategiei urmează a fi elaborată astfel încît bugetul național să fie eliberat de povara subvenționării în agricultură, fiind admisă doar subvenționarea ramurilor strategice. Președintele RM și-a mai exprimat regretul că domeniul agroindustrial rămîne a fi unul foarte conservativ, iar specialiștii din sfera dată, în mare parte de o vîrstă înaintată, au viziuni perimate privind perspectiva dezvoltării ramurii. Cu referință la problema consolidării terenurilor agricole, Voronin a menționat că, pentru intensificarea acestui proces, ideea trebuie să devină una atractivă pentru producătorii agricoli și că susține ideea cooperării interraionale a producătorilor agricoli, inclusiv în vederea dezvoltării infrastructurii de prelucrare și comerț.

Implementarea Legii privind dezvoltarea regională

Președintele țării a prezidat o ședință consacrată implementării Legii privind dezvoltarea regională, în cursul căreia a fost accentuată necesitatea urgentării procesului în cauză. Pînă în prezent nu s-a reușit crearea cadrului instituțional al regiunilor de dezvoltare, iar Ministerul Administrației Publice Locale nu și-a intensificat activitatea în vederea creării structurilor respective. Voronin a reiterat importanța accelerării procesului de implementare a Legii, care constituie un document important pentru dezvoltarea social-economică echilibrată și durabilă pe întreg teritoriul țării.

Opinii la postul TV "NIT"

Președintele Voronin și-a reiterat, în cadrul emisiunii "Discuții cu Președintele" difuzat de postul TV "NIT", punctul său de vedere că actuala administrație a mun. Chișinău ar trebui să-și dea demisia. Șeful statului a invocat în sprijinul afirmației sale faptul că aceasta "nu are experiență și cadre calificate", precum și faptul că în urma instalării noii conduceri "a fost stopată realizarea a numeroase proiecte inițiate de administrațiile anterioare".

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Ședința Consiliului Consultativ al EUBAM

La 26 septembrie la Odesa a avut loc cea de-a 7 ședință a Consiliului Consultativ al Misiunii UE de asistență la frontieră în Moldova și Ucraina (EUBAM). Potrivit raportului de activitate prezentat de Șeful misiunii, Generalul Ferenc Banfi, în lunile iunie-august 2007 misiunea și-a continuat activitatea în vederea asigurării aplicării Declarației comune a prim-miniștrilor moldovean și ucrainean, precum și a actelor normative moldovenești cu privire la activitatea comercială externă a agenților economici transnistreni. De asemenea, au continuat eforturile îndreptate spre consolidarea capacităților organelor vamale și de grăniceri ale celor două state, îmbunătățirea cooperării transfrontaliere și dintre agenții, acordarea asistenței tehnice acestora. În același timp, colaboratorii misiunii au continuat să înregistreze cazuri de trafic de ființe umane, migrație ilegală, contrabandă de droguri și produse alimentare, în special pe segmental transnistrean al frontierei. Au fost detectate mai multe certificate moldovenești de origine false, care au prejudiciat bugetul Ucrainei cu circa 2 milioane de euro. Potrivit Generalului Banfi, activitățile ilicite și cele de contrabandă de la frontieră nu pot fi anihilate complet, însă este importantă menținerea realizărilor înregistrate și asigurarea securității la frontieră.

Sergiu Golovaci, adjunctul ministrului Afacerilor Interne al Moldovei, a apreciat în termeni pozitivi rezultatele activității EUBAM, în rezultatul căreia acțiunile de contrabanda la frontiera moldo-ucraineană nu poarta în prezent un caracter de masa, iar partidele de mărfuri sînt mai mici.

În același timp, Reprezentantul Special al UE pentru Moldova, Kalman Miszei, a declarat că Uniunea Europeana este mulțumită de activitatea EUBAM pe care o consideră drept o contribuție tangibilă la asigurarea transparentei la hotar si soluționarea problemei transnistrene.

De menționat că monitorizarea și expertiza EUBAM au contribuit la stabilirea și aplicarea mecanismului în baza căruia agenții economici transnistreni au acces la regimul de preferințe comerciale ale UE, fiind astfel stimulat comerțul extern legal în conformitate cu obligațiunile internaționale ale Moldovei. Potrivit unui comunicat al Ministerului Reintegrării, în lunile ianuarie – august 2007 la Camera Înregistrării de Stat a RM s-au înregistrat provizoriu 86 și permanent 21 de agenți economici transnistreni. Astfel, pînă în prezent la Chișinău au fost înregistrați permanent sau provizoriu 355 de agenți economici transnistreni.

Proiect inedit de reglementare a crizei transnistrene

O abordare inedită a problemei transnistrene a fost prezentată recent de fostul consilier prezidențial, Sergiu Mocanu, în numele Grupului de inițiativă Acțiunea Populară. Întitulată "În Uniunea Europeană cu teritoriul pe care îl controlăm" inițiativa presupune instituirea, de-a lungul malului drept al Nistrului, a unui hotar "cu toate atribuțiile de rigoare". Pornind de la afirmația că "prioritatea numărul unu a Moldovei este integrarea europeană și nu reîntregirea țării", autorii inițiativei susțin că o astfel de măsură ar duce la "decuplarea problemei transnistrene de procesul de integrare a Republicii Moldova", și nicidecum la "decuplarea Transnistriei de Republica Moldova". Potrivit autorilor inițiativei în cauză, doar o astfel de schimbare radicală a modului de gestionare a crizei transnistrene va ajuta Moldova să "prindă ultimul tren balcanic spre Uniunea Europeană".

Fiind o primă acțiune publică a unei noi formațiuni politice, putem presupune că caracterul sensațional al inițiativei a fost unul intenționat. Este clar că propunerile în sine sînt lipsite de orice temei sau fezabilitate practică, nu în ultimul rînd din considerentul că o frontieră pe Nistru nu ar rezolva problema integrității teritoriale a Moldovei, iar Uniunea Europeană nu va admite niciodată în rîndurile sale un stat cu probleme teritoriale nesoluționate. Făcînd însă abstracție de inconsistența propunerilor avansate, acestea ar putea juca rolul util de lansare a unor dezbateri publice despre prioritățile naționale pe termen mediu și lung, costurile unei eventuale reintegrări teritoriale și măsura în care acestea ar fi acceptabile pentru populația de pe malul drept al Nistrului.

Autoritățile transnistrene abrogă o serie de taxe politice

În perioada de referință legislativul de la Tiraspol a decis abrogarea, din 1 ianuarie 2008, a așa-zisei taxe de emigrare percepută de serviciile migraționale regionale de la cetățenii Moldovei și cei străini, care călătoresc prin Transnistria. Taxa în valoare de circa 8 lei (cca 66 cenți) a fost instituită acum cinci ani aparent pentru finanțarea activității serviciilor migraționale ale regiunii transnistrene. Deși mai mulți deputați transnistreni s-au pronunțat pentru menținerea acestei taxe drept recompensă pentru daunele economice cauzate de Chișinău regiunii, taxa a fost anulată în special din motivul că aceasta aduce prejudicii de imagine regiunii și creează inconveniențe la intrarea în regiune.

În aceeași perioadă, în urma unei solicitări din partea legislatorilor transnistreni, liderul de la Tiraspol, Igor Smirnov, a emis un "decret" prin care a dispus încetarea aplicării impozitului vamal de 100% pentru anumite produse moldovenești. Deputații de la Tiraspol au pus la îndoială raționamentul economic al impozitului în cauză și preconizează anularea completă a acestuia la începutul anului viitor. Reamintim că "impozitul vamal special" în valoare de 100% pentru mărfurile importate din Moldova a fost decretat de Smirnov în aprilie 2006 drept răspuns la așa-zisa blocadă economică instituită de Chișinău regiunii.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Reuniunea a VIII-a a Subcomitetului de Cooperare UE-RM Justiție și Afaceri Interne

La 19 septembrie 2007, la Buxelles, a avut loc reuniunea a VIII-a a Subcomitetului de Cooperare UE-RM Justiție și Afaceri Interne (JAI). Delegația moldovenească la reuniune a fost condusă de Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, iar UE a fost reprezentată de un grup de oficiali, condus de Hilde Hardeman, Șef de Unitate în cadrul DG-RELEX al Comisei Europene.

Discuțiile din cadrul reuniunii au vizat acțiunile întreprinse de Moldova în domeniul sistemului judecătoresc; managementului migrației; prevenirii și combaterii corupției, crimei organizate, traficului de ființe umane. În context, s-a discutat și despre activitatea EUBAM. Părțile au convenit asupra necesității inițierii negocierilor în vederea semnării în 2008 de către Moldova a unui Acord de colaborare cu FRONTEX. Este de observat că un astfel de document, FRONTEX l-a semnat deja cu Ucraina.

Oficialii UE au accentuat necesitatea consolidării cooperării Moldovei în materie de JAI cu țările din bazinul Mării Negre și cu cele din cadrul SECI și GUAM.

Aceștia au mai informat partea moldovenească că executivul european a propus excluderea necesității vizelor de tranzit prin Bulgaria și România pentru cetățenii moldoveni. Acquis-ul comunitar îngăduie acest lucru. De exemplu, Polonia, Ungaria și Cehia au exclus vizele de tranzit pentru moldovenii care au viză sau permis de ședere într-un șir de state europene. Exemplul lor ar putea fi urmat de Bulgaria și, mai cu seamă, de România.

CNIE

La 20 și 28 septembrie au avut loc două ședințe ale Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE). În cadrul ședințelor, MJ, CSM, CSJ, INJ, PG, CCA, MEC și MTGD au raportat despre realizarea PAUEM în perioada ianuarie-august 2007. Reprezentanții acestor instituții au informat că majoritatea acțiunilor planificate pentru această perioadă au fost finalizate, restanțe importante fiind înregistrate doar în activitatea CCA.

Președintele CNIE prim-ministrul Vasile Tarlev a atenționat din nou asupra calității rapoartelor întocmite de instituțiile publice și a dat indicații ca pînă la reuniunea Comitetului de Cooperare RM-UE, din 25 octombrie, să fie aprobate codul etic al funcționarului public, strategia de consolidare a sistemului de executare etc.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada de referință, Președintele român Traian Băsescu a readus în atenția publică problema cetățeniei române. Acesta a cerut în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Securitate al României "simplificarea la maximum" a procedurii de acordare a cetățeniei solicitanților din Republica Moldova, avînd în vedere "obligațiile morale [și] politice" față de aceștia, dar și faptul că pe piața muncii din UE există un deficit de 20 de milioane de oameni. Faptul că această cerere urmează aprobării de către Guvernul român, pe 5 septembrie, a unei ordonanțe menite să faciliteze procedura de acordare a cetățeniei române, denotă că Președintele Băsescu consideră modificările făcute de Guvern insuficiente.

Solicitat de biroul din Chișinău al BBC să se pronunțe asupra cererii lui Băsescu, prim-ministrul moldovean Vasile Tarlev a spus că aceasta este "de uz intern", fapt pentru care nu vrea să o comenteze. Marianne Mikko, co-președinta Comitetului Parlamentar de Cooperare UE-RM, a opinat însă că declarația lui Băsescu nu a fost "cea mai înțeleaptă retorică" a acestuia. Rezervată este și poziția mai multor politicieni și observatori moldoveni care consideră că în condițiile actuale ale relațiilor moldo-române astfel de declarații nu fac decît să inflameze anumite spirite pe malul stîng al Prutului.

Pe de altă parte, pentru cei care de ani de zile așteaptă să obțină cetățenia română, cererea lui Băsescu este justificată pe deplin. De cele mai dese ori pe aceștia îi interesează mai puțin dacă astfel de declarații au sau nu potențial inflamator. Ceea ce contează pentru ei este cum să obțină mai repede un pașaport românesc cu care să plece în căutare de speranțe noi.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Apel al MAEIE către statele membre ale CoE

MAEIE a adresat statelor membre ale Consiliului Europei (CoE) un Apel prin care acestea sînt îndemnate să ratifice cît de curînd Convenția europeană cu privire la lupta contra traficului de ființe umane.

Apelul arată nevoia unei acțiuni conjugate a statelor membre ale CoE, acțiune care ar putea fi contrapusă traficului de ființe umane, întrucît "un stat nu poate lupta de unul singur contra unui fenomen care-și are începutul și sfîrșitul dincolo de limitele clar sesizabile".

Potrivit serviciului de presă al MAEIE, pînă în prezent Convenția menționată a fost semnată de 36 țări, dar ratificată doar de 9 – Albania, Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Georgia, Moldova, România și Slovacia.

Decizii ale CEDO

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat două hotărîri împotriva Moldovei.

În cauza Mizernaia c. Moldovei, CEDO a constatat violarea drepturilor la un proces echitabil și la protecția proprietății. Moldova a fost obligată să plătească reclamantei 3987 euro cu titlu de daune materiale, 2000 euro cu titlu de daune morale și 700 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.

În cea de-a doua cauză Bița și alții c. Moldovei, CEDO a constatat încălcarea drepturilor la un proces echitabil, la protecția proprietății și la un recurs efectiv. Guvernul Moldovei a fost obligat să acorde reclamantului Bița 67 euro cu titlu de daune materiale, reclamantului Andrienco 2000 euro cu titlu de daune morale și materiale, și reclamantei Stanilî 930 euro cu titlu de daune morale și materiale.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Ședințele săptămînale ale Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană – un prim bilanț
Margareta Mămăligă, 30 septembrie 2007

La 13 septembrie curent în cadrul ședinței Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE) Premierul Vasile Tarlev a reiterat caracterul ireversibil al obiectului de integrare europeană a Republicii Moldova și a cerut realizarea plenară a prevederilor Planului de Acțiuni Uniunea Europeană – Republica Moldova (PA UE-RM) pînă pe 17 noiembrie 2007 »»»


Consensul politic vs. competitivitatea politicilor publice
Iurie Gotișan, 30 septembrie 2007

Am participat zile trecute la o Conferință Internațională organizată de Centrul Analitic Independent Expert-Grup în parteneriat cu Ministerul Economiei și Comerțului, conferință la care s-a pus în discuție Planul Național de Dezvoltare »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect