ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 106, 1–16 noiembrie 2007

Activitatea instituţiilor publice

Relaţii externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituţiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Doamna PAKNEHAD Ecaterina a fost numită în funcţia de membru al Curţii de Conturi, pentru un termen de 5 ani.

1.2. Acte legislative

Legea comunicaţiilor electronice. Sînt stabilite principalele reguli şi condiţii de activitate în domeniul comunicaţiilor electronice, cadrul general de politică şi strategie, cadrul general de reglementare a activităţilor privind reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, drepturile şi obligaţiile statului, ale persoanelor fizice şi juridice în procesul creării, administrării, utilizării, întreţinerii reţelelor de comunicaţii electronice. Legea reglementează activitatea în domeniul comunicaţiilor electronice civile a tuturor furnizorilor de reţele şi prestatorilor de servicii de comunicaţii electronice, indiferent de tipul lor de proprietate. Acţiunea legii nu se va extinde asupra reţelelor speciale de comunicaţii pentru asigurarea necesităţilor autorităţii publice, apărării, securităţii naţionale şi ocrotirii ordinii publice.

Legea cu privire la mediere (reexaminare). Intrarea integrală în vigoare şi punerea în aplicare a reglementărilor vizînd medierea în cauzele civile, familiale şi penale a fost amînată, pînă la 1 iulie 2008, la insistenţa Preşedintelui RM, pe motiv că Guvernul nu va reuşi mai multe acţiuni necesare pentru implementare. Adoptarea şi aplicarea eficientă a legislaţiei în domeniu constituie un angajament asumat în cadrul Planului de acţiuni RM-UE (compartimentul 2.1, punctul (2) – dezvoltarea căilor alternative de soluţionare a litigiilor, inclusiv medierea) şi iniţial, adoptarea legii a fost planificată pentru începutul anului 2006. Amînarea implementării Legii determină implicit şi constatarea neîndeplinirii respectivului angajament din Planul de Acţiuni, tărăgănarea implementării legale şi instituţionale a mecanismului medierii.

Legea regnului vegetal. Legea este în concordanţă cu actele UE în domeniu şi stabileşte cadrul legal specific în domeniul conservării, protecţiei şi folosinţei obiectelor regnului vegetal, precum şi competenţele autorităţilor publice de toate nivelurile şi ale instituţiilor ştiinţifice din domeniu. Sfera de reglementare a legii se extinde asupra obiectelor regnului vegetal care cresc în condiţii naturale, precum şi asupra obiectelor regnului vegetal întreţinute în condiţii de cultură în scopul regenerării şi conservării fondului genetic.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la Sistemul informaţional integral automatizat de evidenţă a infracţiunilor, a cauzelor penale şi a persoanelor care au săvârşit infracţiuni. Se urmăreşte înlăturarea incertitudinilor referitoare la definirea şi aplicarea criteriilor de apreciere a activităţii organelor de urmărire penale. Printre temeiurile elaborării au fost şi rezultatele unor controale efectuate de organele Procuraturii privind starea de fapt la îndeplinirea legii menţionate de către comisariatele de poliţie din sectoarele mun.Chişinău, în rezultatul cărora au fost stabilite un şir de încălcări admise la compartimentul evidenţa infracţiunilor, cauzelor penale şi persoanelor care au săvârşit infracţiuni, precum şi majorarea nejustificată a indicilor de activitate. Modificările au ca obiect: – atribuirea dreptului Procurorului General de aprobare a instrucţiunilor, formularelor-tip, actelor de evidenţă primară, formelor rapoartelor statistice generalizate privind starea infracţionalităţii; – aprecierea activităţii organelor de urmărire penală în baza unui cumul de criterii care pot să asigure o actualitate şi veridicitate a informaţiei prezentate ş.a.

Legi pentru ratificarea unor acte internaţionale:

  • Convenţia Consiliului Europei cu privire la prevenirea cazurilor de apatridie in legătură cu succesiunea statelor;
  • Acordul între Guvernul Republicii Moldova şi Guvernul Republicii Cipru privind promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor;
  • Acordul între Republica Moldova şi Comunitatea Europeana privind facilitarea eliberării vizelor;
  • Acordul dintre Republica Moldova şi Comunitatea Europeană privind readmisia persoanelor aflate in situaţie de şedere ilegala;
  • Amendamentul la Convenţia privind accesul la informaţie, justiţie şi participarea publicului la adoptarea deciziilor în domeniul mediului.

Proiectul legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2008. Documentul adoptat în prima lectură prevede majorarea costului poliţiei de asigurare medicală pînă la 1893,6 lei. Plătitorii care vor procura poliţa de asigurare în primele trei luni, vor plăti doar jumătate de preţ. Proiectul mai prevede şi majorarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculată în procente la salariu, de la 5% la 6%, cîte 3% achitate de angajator şi respectiv, de salariat. Deputaţii din opoziţie au criticat proiectul de lege, atenţionînd asupra preţului mare al poliţelor de asigurare, existenţei unui volum mare de cheltuieli inutile, lipsa de transparenţă la utilizarea anumitor fonduri.

1.3. Control parlamentar. Declaraţii

Audieri

Ministerul Justiţiei a prezentat Parlamentului informaţii despre implementarea Legii cu privire la victimele represiunilor politice. Conform viceministrului justiţiei, problemele din domeniu ţin de funcţionarea comisiilor speciale create în teritoriu de către autorităţile APL şi aplicarea regulamentului aprobat de Guvern. Activităţile APL sînt sprijinite de autorităţile centrale, au fost organizate consfătuiri şi prezentate explicaţii detaliate la temă. Aplicarea regulamentului aprobat de Guvern (mecanismul de restituire a valorii bunurilor sau achitarea compensaţiilor şi modul de repartizare a cheltuielilor din buget) a generat multiple probleme, se discută modificări şi amendamente, menite să excludă piedicile existente. În acelaşi timp, există probleme conceptuale, generate de prevederile iniţiale ale legilor în domeniu şi care nu pot fi soluţionate: prezentarea certificatului de moştenitor; eliberarea certificatelor privind componenţa bunurilor pe care le-au avut persoanele ş.a.

Directorul general al Serviciului Grăniceri a prezentat informaţii cu privire la motivul neadmiterii delegaţiei române ce venea la Hramul Chişinăului. Conform lui Colenov, nepermiterea în Republica Moldova a cetăţenilor români a fost efectuată din considerentele că au fost încălcate regulile de regim ale punctului de trecere, prin intenţia de a trece fără rînd prin pista de control destinată corpului diplomatic şi lipsa asupra conducătorului unităţii de transport a asigurării auto pentru Republica Moldova. Pentru neprezentarea la timp a raportului privind situaţia menţionată persoanele responsabile au fost sancţionate disciplinar. Deputaţii de opoziţie au calificat informaţia ca fiind puţin plauzibilă, deviind de la declaraţii iniţiale, motive pentru care conducătorul Serviciului de Grăniceri ar urma să fie demis din funcţie.

Întrebări. Interpelări

Deputatul AMN Ion Pleşca a cerut Procurorului General, Ministerului Justiţiei şi Agentului guvernamental informaţii despre lista tuturor dosarelor pierdute de Moldova la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului, lista tuturor ofiţerilor de urmărire penală, a procurorilor şi judecătorilor care au avut contribuţii la aceste cazuri.

Deputatul PPCD Ion Varta a solicitat informaţii despre politicile pe care le aplică executivul pentru a diminua exodul de cadre tinere şi de înaltă calificare. Într-o altă interpelare, deputatul Varta cere informaţii despre politicile stimulatorii pe care le aplică Guvernul pentru a amplifica afluxul de investiţii străine, informaţii despre creditările prin intermediul Programului "Provocările mileniului", creditul de peste 1 miliard de dolari promis de UE, stadiul de implementare a proiectelor respective.

Deputatul Zoia Jalbă cere Guvernului, Procuraturii şi CCCEC informaţii despre situaţia patrimoniului Republicii Moldova de pe teritoriul Ucrainei şi în privinţa căruia nu s-au realizat măsuri de confirmare a proprietăţii, aceste proprietăţi fiind actualmente înstrăinate abuziv de către gestionarii lor şi autorităţile ucrainene.

Declaraţii

Spicherul Parlamentului Marian Lupu a declarat, în cadrul lucrărilor Mesei rotunde "Mediul de activitate al ONG din Republica Moldova şi măsuri legislative necesare pentru perfecţionarea lui", că, în opinia sa, implicarea societăţii civile a devenit indispensabilă în procesul de luare a deciziilor. În acelaşi timp, este recunoscut faptul că procesul de cooperare al Parlamentului cu societatea civilă rămîne insuficient şi implică un număr limitat de ONG-uri, iar nivelul interesului şi participaţiei din partea sectorului neguvernamental, deşi este unul competent, rămîne insuficient de activ.

Fracţiunea AMN a prezentat în Parlament declaraţii privind:

  • "lipsa politicii de tineret în Republica Moldova";
  • proiectul Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2008;

Fracţiunea PDM a prezentat o declaraţie privind campania de denigrare a medicilor şi pedagogilor de către autorităţile comuniste.

Ex-deputatul PPCD Ion Neagu şi liderul PPCD Iurie Roşca au făcut un schimb de declaraţii vizînd evoluţia curentă în cazul dispariţiei şi reapariţiei deputatului Vlad Cubreacov, acuzîndu-se reciproc de dezinformare.

Deputatul Vladimir Filat a abordat tema funcţionării justiţiei în Republica Moldova, inclusiv prin prisma recentelor condamnări ale ţării de către CEDO şi a propus să se consulte posibilitatea constituirii unei comisii parlamentare speciale care să analizeze legislaţia şi starea de lucruri în domeniu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

  • În funcţia de viceministru al Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului a fost numit Iurie Bucinschi, fost şef al Direcţiei Sănătate din cadrul Primăriei mun.Chişinău;
  • În funcţia de viceministru al Administraţiei Publice Locale este numit Sergiu Tatarov, ex-consilier al Primului ministru, fost coordonator al Grupului de experţi pentru implementarea Reformei Administraţiei Publice Centrale;
  • În functia de viceministru al Sănătăţii este numit Sergiu Raţa;
  • Ion Pochin a fost numit director adjunct al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică;
  • Gheorghe Rusnac, rectorul USM, a fost propus pentru numire în funcţia de Ambasador al Republicii Moldova în Italia;
  • Valentin Dragan, ex viceministru al transporturilor, este numit Reprezentant al Moldovei în Comisia Economică pe lîngă CSI;
  • Ştefan Calancea a fost eliberat din funcţia de viceministru al Agriculturii şi Industriei Alimentare, iar Valentina Haheu – din funcţia de consilier pe probleme sociale al Primului ministru.

În şedinţa din 14.11.2007, Primul-ministru a anunţat sancţiuni disciplinare faţă de unii membri ai cabinetului, pentru tergiversarea sau birocratizarea executării unor decizii ale executivului. Au fost vizaţi: Ministrul Apărării, Ministrul Administraţiei Publice Locale, Ministrul Finanţelor, Ministrul Afacerilor Interne şi Directorul Agenţiei de Construcţii.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la aprobarea Regulamentului temporar privind introducerea în circulaţia liberă în Republica Moldova a vehiculelor cu documente şi numere de înmatriculare neregulamentare. Documentul prevede că începînd de la 1 ianuarie 2008 va fi interzisă traversarea frontierei de stat a Republicii Moldova de către autoturisme cu numere şi documente înregistrate în partea de est a ţării (Transnistria), iar începînd cu 1 ianuarie 2009 aceste vehicule nu vor avea dreptul să circule nici pe teritoriul ţării. Pe parcursul a jumătate de an, proprietarii acestor vehicule vor avea posibilitatea să perfecteze actele ce ţin de procedura de devamare a automobilelor, cu achitarea taxelor suplimentare corespunzătoare. Modificările impuse de Guvern au fost apreciate contradictoriu, reprezentanţii regimului transnistrean calificîndu-le drept noi restricţii şi ameninţînd cu măsuri similare.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • pentru modificarea articolului 32 din Constituţia Republicii Moldova. Se propune excluderea din art.32 alin.(3), a sintagmei "contestarea şi defăimarea statului şi a poporului", astfel ca opiniile şi discursurile la tema respectivă să nu fie sancţionate, atît timp cît nu conduc la încălcări şi prejudicii majore. Conform normelor europene, pot fi pedepsite doar acţiunile violente, deoarece, în caz contrar este afectat dreptul la critică şi la libertatea opiniei, a discuţiilor în probleme politice şi de interes general.
  • privind protecţia mărcilor;
  • cu privire la comerţul interior;
  • privind protecţia soiurilor de plante;
  • cu privire la documentarea unor categorii de vehicule.

Hotărîri privind aprobarea unor concepţii, strategii, planuri:

  • Strategia de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008–2017;
  • Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală;
  • Concepţia sistemului de subvenţionare a producătorilor agricoli pentru anii 2008–2015.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • din Fondul de rezervă al Guvernului se acordă Agenţiei Agroindustriale "Moldova-Vin" – 2 milioane de lei pentru participarea statului cu cotă-parte în capitalul social al Companiei de investiţii ipotecare "Moldvinipoteca" S.A.;
  • din "contul veniturilor generale ale bugetului de stat" se alocă 69,5 milioane de lei "în vederea onorării angajamentelor pentru deservirea datoriei de stat interne".

2.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Programul de activitate a Guvernului în 9 luni ale anului 2007

Membrii Guvernului au audiat raportul Ministerului Economiei şi Comerţului privind realizarea Programului de activitate, concluzia principală fiind: "ameliorarea situaţiei social-economice din ţară". Executivul contată rezultate pozitive la principalii indicatori macroeconomici: creşterea acumulărilor la bugetul public naţional; creşterea PIB (în I semestru cu 8%); relansarea construcţiilor, creşterea volumului serviciilor prestate populaţiei. Salariul mediu lunar în ansamblu pe economie a constituit 2130 de lei, crescînd de 1,93 ori faţă de anul 2004, mărimea medie a pensiei lunare pentru limita de vîrstă a constituit 558, 5 lei, majorîndu-se în comparaţie cu anul 2001 de 6,4 ori. La capitolul sarcini sînt indicate: dezvoltarea sectorului real al economiei; revizuirea numărului şi structurii organelor de control ş.a.

Structură guvernamentală pentru traducerea documentelor

Guvernul va crea o structură specializată pentru efectuarea traducerilor oficiale ale documentelor internaţionale din alte limbi în limba moldovenească şi viceversa. Chestiunea în cauză a fost examinată în cadrul unei şedinţe de lucru cu factori de decizie, prezidată de Prim-ministrul Vasile Tarlev. Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene a argumentat necesitatea creării structurii date prin faptul că odată cu realizarea măsurilor de aderare a Moldovei la Uniunea Europeană, a crescut numărul de documente, tratate internaţionale care urmează să fie traduse şi certificate. Premierul a dispus crearea unui grup de lucru care va identifica structura şi sursele de finanţare a noii instituţii. Decizia Guvernului este criticată serios de mediul de experţi, care consideră inutilă crearea unei structuri speciale, în condiţiile cînd toată legislaţia europeană poate fi preluată de la Guvernul României (a se vedea şi articolul "8 mln. lei … aruncaţi în vînt", disponibil pe www.expert-grup.org), care s-a oferit s-o prezinte gratis, fiind necesare doar demersuri oficiale ale autorităţilor Moldovei.

Grijă pentru renovarea Muzeului de Artă

Deşi anterior s-a raportat în prezenţa şefului statului despre finalizarea reuşită a primei etape de renovare a "Casei Kligman şi Herţa", într-o recentă şedinţă convocată de Prim-ministru s-a accentuat că lucrările respective trebuie realizate cu respectarea normelor de calitate, precum şi cu menţinerea aspectului arhitectural original. S-a decis selectarea unui antreprenor cu experienţă în domeniul restaurării şi a unui arhitect responsabil de dirijarea lucrărilor, iar în scopul asigurării unei mai mari transparenţe în procesul de restaurare, urmează să fie creat un Consiliu de observatori, care va monitoriza calitatea lucrărilor efectuate, precum şi valorificarea eficientă a mijloacelor financiare. Notăm că mass-media a abordat critic activitatea desfăşurată de autorităţi în problema dată, argumentînd prin constatări făcute de experţi în cultură, artă şi arhitectură.

Noi declaraţii despre cooperarea cu organizaţiile neguvernamentale

La şedinţa Comisiei naţionale pentru integrare europeană s-a constatat din nou, că majoritatea acţiunilor planificate pentru perioada respectivă au fost realizate de către instituţiile responsabile. Şeful Executivului a atenţionat că "obligaţiile minime, asumate de Moldova în raport cu Uniunea Europeană", trebuie realizate integral, în termenele stabilite. În acest context, graţie apariţiei şi reacţiilor asupra recentului număr (8) al publicaţiei "Euromonitor", ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale li s-a cerut să intensifice dialogul cu societatea civilă în problematica europeană, inclusiv prin crearea pe lîngă aceste structuri a "unor Consilii de coordonare a asociaţiilor neguvernamentale".

Preocupări pentru sfera turismului şi farmaceutică

Primul-ministru a convocat o şedinţă de lucru cu factorii de decizie responsabili în problema perfecţionării bazei legislativ-normative cu privire la activitatea turistică din Moldova, în cadrul căreia au fost examinate probleme ce ţin de punerea în aplicare a Legii cu privire la organizarea şi desfăşurarea activităţii turistice. Şeful Executivului s-a pronunţat pentru crearea Zonelor turistice naţionale, în baza experienţei acumulate de ţările cu infrastructură turistică bine dezvoltată şi a a cerut Ministerului Culturii şi Turismului să înainteze propuneri argumentate şi eficiente în vederea creării unei veritabile infrastructuri turistice în Moldova.

La şedinţa privind dezvoltarea sistemului farmaceutic, ministrul economiei şi comerţului a informat despre elaborarea unui plan de acţiuni pentru dezvoltarea sistemului farmaceutic. Primul-ministru a cerut ca în fiecare localitate a Moldovei să existe o farmacie sau punct farmaceutic, unde oamenii vor avea acces la medicamente calitative şi la un preţ rezonabil. De la MEC s-a cerut ca începînd cu anul 2008 sistemul farmaciilor să funcţioneze eficient, iar "Agenţia Medicamentului" a primit indicaţia să elaboreze un business-plan cu termene concrete şi responsabili pentru dezvoltarea producerii medicamentelor autohtone.

cuprins articolul precedent articolul următor


Preşedinţie

3.1. Decrete

Preşedintele RM a efectuat modificări structurale şi nominale în cadrul propriului Aparat:

  • Igor Vremea va exercita funcţia de consilier în probleme juridice, şef al Direcţiei drept şi relaţii publice a Aparatului Preşedintelui Moldovei.
  • Viorelia Moldovan-Batrînac a fost numită consilier în problemele culturii, învăţămîntului şi ştiinţei;
  • a fost instituită funcţia de consilier în problemele dezvoltării informaţionale, pe care o va exercita Valerii Diozu, şeful Direcţiei informativ-analitice a Aparatului Preşdintelui;
  • denumirea funcţiei "consilier în probleme de politică internă" a fost modificată în "consilier în probleme politice" şi va fi deţinută tot de Marc Tcaciuk;
  • funcţia de consilier cu misiuni speciale a fost suprimată.

3.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Interviuri pentru mass-media

În interviul acordat Postului de Radio "Europa Liberă", Preşedintele Moldovei s-a referit la diverse probleme de politică internă şi externă, declarînd, între altele, că:

  • în rezultatul consultărilor care au loc între SUA, Federaţia Rusă, Ucraina şi UE "este determinat deja proiectul statutului autonomiei transnistrene, mecanismul de garanţie pentru executarea acestui statut şi pentru a hotărî problemele reunificării";
  • Kosovo nu poate fi un model pentru conflictul transnistrean;
  • Moldova are rolul de o punte dintre Est şi Vest, care se accentuează;
  • relaţiile cu Federaţia Rusă nu contrazic şi nu se contrapun intereselor Moldovei în linia de integrare europeană;
  • în activitatea CSI s-a modificat ceva asemănător cu ceea ce este caracteristic în activitatea Uniunii Europene, dar referitor la GUAM, situaţia este mai complicată, pentru că nu s-au clarificat contururile şi direcţiile referitor la dezvoltarea organizaţiei;
  • experienţa României, a Bulgariei şi a ţărilor care în ultimii ani au devenit membri ai UE este importanta şi are un interes deosebit, activităţile acestor ţări fiind "proaspete în tehnologia de integrare";
  • "Iniţiativa româneasca referitoare la dubla cetăţenie" a cauzat statului moldovean probleme foarte serioase;
  • pe data de 17 noiembrie va fi dat publicităţii proiectul noului program al partidului Comuniştilor, care va fi discutat pînă la 15 martie, iar la Congresul ordinar al partidului va fi propus spre adoptare;
  • guvernarea conştientizează că nu toţi cetăţenii Moldovei trăiesc astăzi bine dar în ultimul timp situaţia cu migraţiunea s-a stabilizat, fluxul de persoane nu mai ca şi cîţiva ani in urma;
  • exportul forţei de muncă nu este o categorie economică oficială statistică, remitenţele nu intră în analiza şi în calculele PIB-ului.

În Interviul pentru publicaţia "Evenimentul Zilei" (România), Vladimir Voronin a făcut mai multe declaraţii, majoritatea conţinînd acuze la adresa autorităţilor şi politicii promovate de statul vecin în privinţa Republicii Moldova. Autorităţile române au preferat să nu comenteze declaraţiile Preşedintelui RM.

Discurs de comemorare a revoluţiei socialiste din 1917

Simpatizanţi şi membri ai Partidului Comuniştilor din Republica Moldova au participat la un miting consacrat aniversării a 90-a a Revoluţiei Socialiste din Octombrie. La eveniment a fost prezentă şi conducerea statului, membri ai Comitetului Central al PCRM, deputaţi şi miniştri. Preşedintele Moldovei a rostit un discurs, în care a calificat evenimentul drept semnificativ, iar Revoluţia din Octombrie, drept una din cele mai marcante pagini ale istoriei. Voronin a declarat că este regretabil faptul că se confundă scopul nobil al Revoluţiei Socialiste din Octombrie cu unele consecinţe ale acesteia, dar ideea lui Octombrie va exista şi în continuare, ea fiind necesară "pentru noi şi pentru viitoarele generaţii".

Restabilirea capacităţilor şi extinderea Centrului Republican pentru Copii şi Tineret

Preşedintele Republicii Moldova a efectuat o vizită de documentare la Centrul Republican pentru Copii şi Tineret din capitală, în cursul căreia s-a familiarizat cu activitatea obiectivului în cauză. Majoritatea edificiilor Centrului se află în stare avariată, condiţiile din cadrul acestora fiind inadecvate pentru desfăşurarea normală a procesului de educaţie extraşcolară a copiilor şi tinerilor. Gestionarea ineficientă şi contrar destinaţiei a edificiilor din cadrul Centrului a condus la degradarea avansată a acestuia, precum şi la reducerea activităţilor practicate. Pe parcursul ultimilor 15 ani o mare parte din spaţiile instituţiei au fost date în arendă agenţilor economici, iar exploatarea abuzivă de către aceştia a patrimoniului destinat copiilor şi tinerilor a condus la degradarea totală a obiectivului nominalizat: în prezent, doar 500 de metri pătraţi din cele 15 mii de metri pătraţi corespund cerinţelor de funcţionare a unor asemenea instituţii. Voronin a cerut definitivarea, în termene restrînse, a structurii organizatorice şi a conceptului Centrului Naţional pentru Copii şi Tineret, care să asigure nu doar restabilirea capacităţilor instituţiei în cauză, ci şi extinderea şi dezvoltarea continuă a acesteia.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relaţii externe

Integrare europeană

Acordurile privind facilitarea eliberării vizelor şi readmisia

Acordurile UE-Moldova privind facilitarea eliberării vizelor şi readmisia au fost ratificate pe 8 noiembrie a.c. de Parlamentul moldovean şi promulgate de Preşedintele Vladimir Voronin. Pe de altă parte, şi Parlamentul European (PE) a adoptat pe 13 noiembrie avizul de aprobare a acestora. Mai rămîne ca şi Consiliul UE să adopte aceste acorduri. Potrivit procedurilor în vigoare, acordurile se aprobă cu o majoritate calificată de către Consiliu, ceea ce însemnă cel puţin 255 din 345 voturi ale statelor membre, care să reprezinte minimum 62% din totalul populaţiei UE.

CNIE

În perioada vizată au avut loc două şedinţe ale Comisiei Naţionale pentru Integrare Europeană (CNIE). În cadrul şedinţelor CNIE, în mod devenit tradiţional din 13 septembrie a.c. de cînd CNIE s-a reunit în fiecare săptămînă, mai multe autorităţi publice centrale au prezentat rapoarte privind realizarea Planului de Acţiuni UE-Moldova (PAUEM) pe domeniile lor de responsabilitate. Printre instituţiile guvernamentale care au raportat măsura în care acestea au îndeplinit prevederile PAUEM se numără: Ministerul Educaţiei şi Tineretului (MET), Academia de Ştiinţe a Moldovei (AŞM), Biroului Relaţii Interetnice (BRI), Ministerul Finanţelor (MF), Serviciul Vamal (SV), Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei (ANPC) şi Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC).

Potrivit portalului www.europa.md, Mihai Pop, ministru al Finanţelor, a declarat la şedinţa CNIE, din 9 noiembrie 2007, că în conformitate cu PAUEM MF i-au revenit 41 de măsuri. Dintre acestea, a arătat ministrul, 22 au fost realizate, 17 sînt în proces de realizare, una a fost trecută sub responsabilitatea Comisiei privind Piaţa Financiară, iar una nu a fost îndeplinită. Ultima se referă la proiectul de lege privind sistemul bugetar şi procesul bugetar, care urmează să fie elaborat o dată cu proiectul de lege privind managementul finanţelor publice.

Reprezentanţii celorlalte autorităţi au raportat că majoritatea acţiunilor planificate pentru realizarea PAUEM au fost executate. BRI şi ASAC au comunicat că toate sarcinile lor în contextul implementării PAUEM au fost îndeplinite.

În urma lansării pe 6 noiembrie curent a raportului "Euromonitor" nr. 8 pentru trimestrul al III-lea al anului 2007 privind implementarea PAUEM, la şedinţa CNIE din 9 noiembrie prim-ministrul Vasile Tarlev a cerut organelor publice centrale să analizeze acest document şi să acţioneze în consecinţă pentru înlăturarea deficienţelor semnalate în raport. În context, Tarlev a subliniat necesitatea creării unui consiliu de coordonare cu experţii independenţi, cu ONG-urile de profil pentru a asigura implementarea integrală a PAUEM. Prim-ministrul a explicat că prezenţa în raport a deficienţelor pe dimensiunea politică a PAUEM se datorează faptului că în acest caz nu există criterii clare de evaluare, "ceea ce lasă loc pentru interpretări eronate, populiste, declarative". Continuînd, Tarlev a declarat că "toate aceste aşa-numite rapoarte sînt trimise la adresa Comisiei Europene şi Moldova este acuzată şi pedepsită. Autorii rapoartelor trebuie să poarte responsabilitatea pentru declaraţiile din aşa-numitele rapoarte, chiar şi organizaţiile neguvernamentale, este lege şi sînt reguli de joc". Declaraţiile Primului-ministru denotă felul în care acesta înţelege cooperarea autorităţilor cu societatea civilă în procesul integrării europene, întăresc convingerea că există o doză importantă de formalism în acest proces de cooperare, dovedesc că la cel mai înalt nivel se conştientizează încă puţin beneficiile parteneriatului stat-societate civilă şi, nu în ultimul rînd, pornesc de la premisa falsă că "autorii rapoartelor" ar fi interesaţi ca Moldova să fie "pedepsită" şi să îngreuneze cursul european al acesteia.

Interviu al Preşedintelui Voronin

Pe 15 noiembrie curent, cu două zile înainte de expirarea termenului-limită stabilit de prim-ministrul Vasile Tarlev pentru realizarea plenară a PAUEM, Preşedintele Voronin a oferit un interviu Agenţiei Moldpres pe marginea principalei priorităţi de politică externă – integrarea europeană.

În contrast cu rapoartele autorităţilor publice centrale care menţionează că majoritatea prevederilor PAUEM au fost îndeplinite, Preşedintele Voronin a spus că "ne aşteaptă înainte o muncă enormă în cadrul actualului plan de acţiuni. Avem încă de îndeplinit numeroase sarcini." Opinia Preşedintelui coincide întrucîtva cu cea a organizaţiilor nonguvernamentale care monitorizează implementarea PAUEM şi indică, cu două zile înainte de 17 noiembrie, asupra faptului că obiectivul formulat de prim-ministru nu a fost atins.

Voronin a readus în atenţie aceleaşi domenii problematice legate de implementarea PAUEM, la care a făcut referire Comisia Europeană în "Raportul de progres al Moldovei" lansat în decembrie 2006. Domeniile menţionate sînt: respectarea drepturilor omului, libertatea mass-media, climatul investiţional şi combaterea corupţiei.

În vederea unei protejări mai bune a drepturilor omului, Preşedintele Voronin a spus că se intenţionează extinderea atribuţiilor Curţii Constituţionale, astfel încît aceasta să devină ultima instanţă naţională în domeniu. Demnitarul a recunoscut, de asemenea, şi faptul că există probleme şi în ceea ce priveşte politica editorială a Companiei "Teleradio-Moldova" (TRM), lucru negat cu insistenţă şi în rînduri repetate de administraţia TRM.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relaţiile dintre Moldova şi România continuă să se afle într-o zonă de mare turbulenţă. Principalul motiv de dispută îl constituie problema identităţii. Acest lucru a fost confirmat şi de ministrul moldovean al Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Andrei Stratan, într-un interviu acordat postului Radio Europa Liberă.

După ce, la sfîrşitul lunii octombrie 2007, s-a creat impresia că există o oarecare dorinţă pentru destinderea relaţiilor bilaterale, evenimentele din prima jumătate a lunii noiembrie au dovedit că această dorinţă nu a fost decît aparentă.

Declaraţiile făcute de Preşedintele Vladimir Voronin ziarului românesc "Evenimentul Zilei", prin care România a fost învinuită de mai multe relele existente în relaţiile bilaterale, au trasat încă o linie de demarcaţie în dialogul oficial dintre Părţi. Voronin a reluat în interviul său invective mai vechi la adresa României, precum că aceasta ar fi "ultimul imperiu în Europa", şi a lansat acuze noi. Declaraţiile lui Voronin au consternat o parte a opiniei publice din România şi Moldova.

Clasa politică românească a dovedit, de această dată, mai multă prudenţă în comentariile făcute pe marginea acuzelor aduse de Preşedintele moldovean. Mai mulţi oficiali români s-au abţinut să dea o apreciere afirmaţiilor lui Voronin, iar alţii au preferat să dea aprecieri moderate punînd acuzele aduse de Voronin pe seama ideologiei şi mentalităţii din care se trage formaţiunea pe care acesta o conduce.

Republica Moldova – Rusia

La 7 noiembrie curent, Duma de Stat a Federaţiei Ruse a decis introducerea moratoriului asupra Tratatului FACE. Experţii în domeniu apreciază decizia Dumei ca fiind nefavoabilă intereselor Moldovei şi introducînd mai multă discreţie de care Rusia va putea face uz pentru justificarea comportamentului său pe plan european şi internaţional.

Potrivit ministrului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Andrei Stratan, Moldova va folosi prilejul summit-ului OSCE de la sfîrşitul acestui an pentru a-şi exprima îngrijorarea în legătură cu decizia Dumei de Stat a Federaţiei Ruse şi pentru a solicita în continuare retragerea prezenţei militare ruse de pe teritoriul Republicii Moldova.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Vizita lui Terry Davis în Chişinău

Pe 9 noiembrie, în Chişinău s-a aflat Terry Davis, Secretarul General al Consiliului Europei (CoE). Acesta a venit la Chişinău pentru a participa la festivitatea de inaugurare a Institutului Naţional al Justiţiei (INJ).

Cu acest prilej, Terry Davis s-a întîlnit cu mai mulţi oficiali moldoveni, între care: Preşedintele Vladimir Voronin, prim-ministrul Vasile Tarlev, ministrul Afacerilor Externe şi Integrării Europene Andrei Stratan. Discuţiile din cadrul acestor întîlniri au vizat o gamă variată de subiecte, precum: cooperarea dintre Moldova şi CoE, reformele din domeniul instituţiilor democratice, ajustarea legislaţiei naţionale la standardele europene, problema transnistreană, evoluţiile în procesul de integrare europeană şi cooperării regionale.

Potrivit Moldpres, Preşedintele Voronin l-a informat pe Terry Davis că Moldova "respectă întocmai" Programul calendaristic al acţiunilor legislative pentru respectarea obligaţiilor şi angajamentelor asumate faţă de CoE. În opinia observatorilor independenţi, Moldova are cîteva restanţe în ceea ce priveşte îndeplinirea programului nominalizat. În special, este vorba despre tergiversrea adoptării noilor legi cu privire la: statutul mun. Chişinău, consolidarea imunităţii parlamentare, a Codului de legi ale educaţiei. De asemenea, nu au fost investigate motivele cazurilor de urmărire penală a liderilor opoziţiei la nivel naţional şi local, şi nu a fost "condamnat" principiul destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei[1].

Decizii ale CEDO

În perioada de referinţă, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunţat 7 hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Muşuc c. Moldovei; Stepuleac c. Moldovei; Banca VIAS c. Moldovei; Cebotari c. Moldovei; Dolneanu c. Moldovei; Becciu c. Moldovei şi Gusovschi c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru încălcarea drepturilor la un proces echitabil, la protecţia proprietăţii, la judecarea cauzei reclamantului într-un termen rezonabil, de a depune o cerere la CEDO, pentru deţinerea ilegală a reclamanţilor, pentru condiţii improprii de detenţie şi pentru lipsa de garanţii în cazul lipsirii de libertate. Suma despăgubirilor pe care Moldova va trebui să le plătească în aceste 7 cazuri este de 350 433 euro (aprox. 5,78 mln lei).

Pînă în prezent, CEDO a condamnat Moldova în 98 de cauze[2]. 53 de decizii (54%) de condamnare a Moldovei au fost pronunţate doar în 2007.


1 HP nr. 284-XVI din 11.11.2005, Monitorul oficial, nr. 157–160/788 din 25.11.2005.

2 Pînă în prezent Moldova a fost obligată de CEDO să plătească reclamanţilor despăgubiri în jur de 1,88 mln euro (aprox. 31 mln lei).

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Alegerile noi de la Rezina
Igor Boţan, 16 noiembrie 2007

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) a cîştigat la 11 noiembrie 2007 alegerile noi pentru consiliul raional Rezina, obţinînd cu trei mandate mai mult decît opoziţia, deşi în cadrul alegerilor ordinare din 3 iunie 2007 opoziţia cîştigase cu diferenţa de un mandat »»»


Inflaţia se îngroaşă
Iurie Gotişan, 16 noiembrie 2007

Prognozele noastre din numărul trecut al e-jurnalului Guvernare şi Democraţie în Moldova cu privire la inflaţia pentru luna octombrie curent au fost confirmate de datele oficiale ale BNS. Astfel, potrivit acestuia, inflaţia pentru octombrie a fost de 1,6%, respectiv cifra anualizată pentru cele zece luni a atins o valoare de 10,7% »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect