ADEPT: Asociaţia pentru Democraţie Participativă    Asociaţia pentru
    Democraţie
    Participativă
  Monitorizarea activităţii partidelor şi politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activităţi  

Publicaţii  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componenţa blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informaţie utilă  

Legislaţie  

Site-uri relevante  

Guvernare şi democraţie în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 109, 17–30 decembrie 2007

Activitatea instituţiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relaţii externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituţiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Dumitru Godoroja este declarat ales în calitate de deputat în Parlament. Godoroja a candidat în alegerile parlamentare pe listele Blocului electoral "Moldova Democrată", din partea Partidului Democraţiei Sociale.

Deputatul Gheorghe Musteaţă, ales în Parlament pe lista PCRM, a declarat că părăseşte formaţiunea din care făcea parte şi aderă la Partidul "Patria-Moldova", recent constituit dar are nu a fost încă înregistrat la Ministerul Justiţiei. Mustaţă a declarat că excluderea sa din fracţiunea parlamentară şi din partid, anunţată în primăvara anului curent, nu a fost legitimă şi nu au existat decizii oficiale în acest sens. În scrisoarea deschisa adresata presedintelui Parlamentului si preşedintelui PCRM, deputatul Musteaţă explică decizia de a parasi PCRM prin dezacordul fata de noul program al formaţiunii şi atmosfera imposibilă din cadrul partidului pentru cei care îşi exprimă dezacordul faţă de politica actuală şi schimbările de ideologie. Pînă la obţinerea mandatului de deputat Musteaţă exercita funcţia de prim-secretar al Comitetului Raional al PCRM din Şoldăneşti, raion în care partidul de guvernămînt a obţinut peste 60 % din sufragii.

1.2. Acte legislative

Legea privind partidele politice. Documentul a suferit anumite modificări, comparativ cu varianta iniţială, principalele novaţii vizînd: reducerea numărului de membri (de la 5 la 4 mii); stabilirea posibilităţii de dizolvare pentru neparticipare în alegeri; acordarea finanţării de la bugetul de stat (în mărime de 0,2%) numai după alegerile parlamentare din 2009. Mai detaliat referitor la noua lege şi aspectele negative din cuprinsul proiectului a se vedea Comentariul "Legislaţia partidelor: Quo Vadis şi în ce mod?".

Legea pentru aprobarea Strategiei (Planului) Naţional de Dezvoltare pentru anii 2008–2011. Priorităţile stabilite în document vizează:

  • consolidarea statului democratic bazat pe supremaţia legii şi respectarea drepturilor omului;
  • reglementarea conflictului transnistrean şi reintegrarea ţării;
  • sporirea competitivităţii economiei naţionale;
  • dezvoltarea resurselor umane, creşterea gradului de ocupare şi promovarea incluziunii sociale;
  • dezvoltarea regională;

Guvernul urmează să elaboreze şi aprobe un plan de acţiuni, precum şi sistemul de monitorizare a executării Strategiei. Deşi anterior se anunţa că noul document va unifica principale documente de politici, Parlamentul nu a decis abrogarea concomitentă a unor strategii, planuri, concepţii şi programe existente şi aplicabile în prezent.

Legi pentru ratificarea unor acte internaţionale:

  • Convenţia internaţională împotriva dopajului în sport a UNESCO;
  • Memorandumul de Întelegere pentru dezvoltarea coordonată a Şoselei de Centură a Mării Negre;
  • Acordul european referitor la transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interne (ADN);
  • Convenţia între Republica Moldova şi Regatul Spaniei pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe capital şi a Protocolului la aceasta;
  • Acordul dintre Guvernul RM şi Guvernul Principatului Liechtenstein privind asistenţa umanitară şi cooperarea tehnică.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la colegiul disciplinar şi la răspunderea disciplinară a judecătorilor. Legea modificată se ajustează la reglementările care anterior au stabilit crearea inspecţiei judiciare, avînd ca scop şi delimitarea competenţelor între organele care examinează petiţiile cetăţenilor în problemele ce ţin de etica judiciară.

Legea privind aplicarea unei măsuri de salvgardare la importul de zahăr în Republica Moldova la importul de zahăr în Republica Moldova. Conform datelor prezentate de Uniunea Producătorilor de zahăr din Moldova, aplicarea taxei speciale de salvgardare prin Legea nr. 8-XV din 05.02.2004, a avut efect pozitiv asupra sectorului industriei de zahăr, în special asupra producerii interne, aceasta majorându-se cu 78,3% în 2007 faţă de 2003. Nivelul productivităţii s-a majorat de 2,4 ori în 2007 faţă de 2003. Taxa specială este necesară pentru asigurarea unui nivel rezonabil de protecţie a pieţei interne faţă de fluxurile externe de zahăr ieftin perioada de aplicare a taxei tehnice fiind extinsă pentru 4 ani consecutivi.

Legea pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (desemnarea SIS în calitate de executor unic al măsurilor tehnice de interceptare a convorbirilor telefonice şi a altor comunicări efectuate prin reţelele de comunicaţii electronice). Serviciul de Informaţii şi Securitate a va asigura astfel necesităţile subiecţilor activităţii operative de investigaţii şi ale organelor de urmărire penală, considerîndu-se că astfel "va spori potenţialul tuturor organelor de drept în contracararea infracţiunilor grave, cu resurse umane, tehnice şi mijloace bugetare reduse".

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentul privind modul de utilizare a mijloacelor din fondul pentru subvenţionarea producătorilor agricoli. În 2008, mijloacele fondului pentru subvenţionarea producătorilor agricoli, în sumă de 270 de milioane de lei, se vor repartiza după două direcţii de bază:

  • 141 mil. lei – pentru modernizarea sectorului agrar şi activităţile investiţionale legate de producerea materialului săditor pomicol şi înfiinţarea plantaţiilor pomicole şi nucifere, procurarea echipamentului şi utilajului pentru dotarea întreprinderilor mici şi mijlocii de procesare, uscare şi congelare a fructelor şi legumelor, amplasate în localităţile rurale, precum şi pentru casele de ambalare şi frigidere, dotarea cu tehnică şi utilaj agricol şi revitalizarea sectorului zootehnic;
  • 129 mil. lei – subvenţionarea utilizatorilor de produse de uz fitosanitar (pesticide) şi de fertilizanţi (îngrăşăminte minerale), promovarea serviciilor de asigurare a producerii agricole, aprovizionarea pieţei interne cu produse agroalimentare de calitate prin subvenţionarea producătorilor agricoli la livrarea pe teritoriul ţării a producţiei agricole de fabricaţie proprie, etc.

Hotărîrea privind modificarea anexei la Hotărârea Parlamentului pentru aprobarea Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei. Documentul este adoptat cu scopul actualizării Planului de implementare a Strategiei. Mai multe modificări vizează implementarea recomandărilor GRECO identificate în cadrul ciclului II de evaluare, precum şi micşorarea posibilităţilor actelor de corupţie în domeniul construcţiilor, în zona de frontieră, în sectorul judiciar etc.

1.3. Control parlamentar. Declaraţii

Audieri

Viceministrul Justiţiei a informat despre situaţia dosarelor Moldovei la CEDO şi tragerea la răspundere a peroanelor culpabile, afirmînd că Guvernul are doar obligaţia de a remite informaţia despre dosarele respective Procuraturii Generale care, facînd o analiză juridică a fiecărui caz în parte, decide daca se întrunesc condiţiile necesare pentru înaintarea unei acţiuni în instanţă. Legislaţia nu prevede răspunderea necondiţionată, dar în cazurile în care se vor întruni condiţiile prevăzute de lege, persoanele vinovate pentru condamnarea Republicii Moldova de către Curtea Europeană pentru Drepturile Omului vor fi obligate să plătească despăgubirile respective.

Directorul general al Agenţiei Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului a prezentat explicaţii privind emiterea ordinului ce interzice recepţionarea construcţiilor în aşa-numita "variantă albă". Ordinul a fost motivat de existenţa Legii calităţii în construcţii şi Regulamentul privind recepţia finală a construcţiilor. Agenţia a procedat la emiterea ordinului pentru a stopa încălcările în domeniu, pentru a nu admite reproiectări şi schimbări cardinale ce afectează rezistenţa clădirilor. Comisia recepţionează construcţia în varianta alba, după care nici Inspecţia de Stat în Construcţii, nici organele publice locale, nici alte comisii nu mai au acces în apartamente sau blocuri şi această situaţie va fi depăşită prin recepţionarea doar după finisarea generală.

Deputatul care a solicitat respectiva informaţie a considerat că argumentele legale nu au fost suficiente şi a solicitat Procurorului General să verifice legalitatea ordinului emis de Agenţia Construcţii şi Dezvoltare a Teritoriului referitor la interdicţia recepţionării construcţiilor în aşa-numita "variantă albă".

Declaraţii

În discursul de încheiere a sesiunii de toamnă-iarnă, spicherul Marian Lupu a făcut totalurile perioadei de 3 luni de activitate:

  • au fost adoptate 27 de hotărîri, circa 100 proiecte de legi;
  • colaborarea cu societatea civilă a fost interesantă şi productivă, se formează un grup intra-parlamentar special pentru a lucra asupra unui concept de dezvoltare a sectorului asociativ şi a pregatirii unei noi legi-cadru cu privire la funcţionarea organizatiilor nonguvernamentale;
  • diplomaţia parlamentară s-a dezvoltat şi aprofundat, în sepcial pe dimensiunea europeană;
  • Parlamentul şi-a onorat obligţiunile asumate faţă de Consiliul Europei;
  • un capitol separat sînt relaţiile cu România şi intensificarea dialogului parlamentar între cele doua ţări ar putea sa reduca substanţial din retorica politică reciproc agresivă;
  • funcţia de control parlamentar asupra implementarii legilor necesită consolidare etc.

În alocuţiunea de la încheierea sesiunii, liderul AMN Serafim Urechean, a declarat că deşi în 2005–2006 s-au adoptat o serie de acte legislative noi, lăudate ca fiind mari succese pe calea democratizării, în decursul anului curent toată lumea s-a convins de efectele nule sau negative ale acelor pseudo-reforme. Până şi puţinele rezultate cu adevărat bune au fost anulate tocmai de cei, care le-au iniţiat. Urechean a menţionat că:

  • aplicarea unui nou Regulament al Parlamentului ar fi anulat accesul liber al cetăţenilor la şedinţele plenare, transmisiunile şedinţelor în direct la radio şi televiziune;
  • au fost introduse limitări şi bariere suplimentare în Codul Electoral;
  • coaliţia PPCD cu PCRM permite simularea în continuare a procesului de reforme şi substituirea adevăratului parteneriat parlamentar pentru realizarea obiectivelor de integrare europeană;
  • pînă în 2009 rămân fără perspective de ameliorare: Justiţia, Drepturile Omului, Economia de piaţă, Statul de drept, Libertatea presei, Autonomia autorităţilor locale;
  • actuala conducere a Republicii Moldova respinge integrarea europeană a ţării, deoarece refuză să pregătească şi să depună în acest sens un demers oficial, aşa cum a propus Alianţa "Moldova Noastră";
  • la nivel parlamentar continuă regresul în raport cu normele şi realizările democratice, se încalcă principiile de elaborare transparentă a actelor legislative şi regulile de examinare a acestora, se ignorează sarcina de control a aplicării legislaţiei, în special a activităţii Guvernului;
  • iniţiativele legislative ale Opoziţiei sînt plagiate de guvernanţi în forme convenabile;
  • începînd cu următoarea sesiune, la orice abatere principială a majorităţii şi a conducerii parlamentare de la Regulament, Fracţiunea AMN va bloca activitatea Parlamentului.

În alocuţiunea de la finalul sesiunii, liderul PPCD Iurie Roşca a declarat că:

  • conflictele din ultima perioadă dintre Republica Moldova şi România îi afectează, în primul rând, pe cetăţenii Moldovei şi PPCD îşi exprimă voinţa de a contribui pe toate căile la îmbunătăţirea relaţiilor dintre cele două ţări;
  • în anul 2007 direcţia de dezvoltare a Moldovei a fost una corectă, însă ritmurile şi calitatea reformelor politice, instituţionale şi economice au fost destul de modeste în raport cu aşteptările societăţii;
  • domeniile ce prezintă continuă îngrijorare sînt: instituţiile democratice, independenţa justiţiei, drepturile omului şi libertatea mass-media;
  • un subiect conflictual ţine de problema de identitate şi se impune renunţarea la imixtiuni de ordin politic în probleme de ordin academic;
  • pentru depăşirea conflictelor pe marginea chestiunii identitare se impune elaborarea şi adoptarea prin consens de către Parlament a unui document special care să pună capăt unor controverse care s-au dovedit a fi inerente procesului de devenire a Republicii Moldova ca stat.

Fracţiunea PDM consideră că lupta politică din 2008 va fi deosebit de grea şi PCRM ar putea recurge la cele mai inadmisibile metode, dar anul 2008 va fi ultimul an în care un partid comunist mai guvernează undeva în Europa. Declaraţia aparţine lui Oleg Serebrian, vicepreşedintele fracţiunii unite a PDM şi PSL. Serebrian a mai declarat că şi în anul 2007 s-a păstrat tendinţa de declin în toate domeniile:

  • rata inflaţiei a depăşit 13%;
  • la volumul investiţiilor străine directe pe cap de locuitor Republica Moldova rămîne pe ultimul loc în Europa;
  • nu au fost înregistrate succese în problema transnistreană;
  • relaţiile cu România au ajuns la cele mai joase cote înregistrate vreodată, s-au răcit şi relaţiile cu Ucraina, nici în relaţiile cu Rusia n-au intervenit schimbări spre bine;
  • Republica Moldova este restanţieră cronică la capitolul îndeplinirii angajamentelor asumate în cadrul Planului Individual de Acţiuni RM-UE cât şi a Planului Individual de Acţiuni RM- NATO;

Serebrian a afirmat că anul 2007 a avut şi cîteva semne încurajatoare: victoria democraţilor la alegerile locale din 3 iunie 2007, inclusiv victoria din Chişinău; constituirea majorităţilor democratice în cea mai mare parte a consiliilor raionale; lansarea cîtorva importante proiecte de fuziune politică pe segmentul de centru şi centru-stînga.

Eugenia Ostapciuc, preşedintele fracţiunii parlamentare a PCRM a declarat că deputaţii fracţiunii majoritare îşi vor concentra atenţia faţă de doleanţele alegătorilor. Pe parcursul anului o sarcină de primă importanţă a fost păstrarea şi dezvoltarea orientării sociale a politicii economice, ridicarea calităţii vieţii populaţiei. De aceea, au fost mobilizate toate resursele, au fost folosite alte posibilităţi pentru a asigura maximal continuitatea acestui curs. În centrul atenţiei deputaţilor a continuat să se afle asigurarea în ţară a unei stabilităţi politice eficiente. În acest context se înscriu mai multe acte legislative, mai ales, legea partidelor politice şi modificarea Codului electoral. Fracţiunea PCRM este profund interesată în asigurarea stabilităţii, dezvoltarea democratică a ţării, îmbunătăţirea activităţii institutelor democratice, dinamizarea forţelor social-politice în strictă corespundere cu normele de drept. Din aceste considerente, PCRM doreşte ca şi viitoarea campanie electorală să se desfăşoare în mod corect şi democratic, cu excluderea oricăror falsificări şi încălcări.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la pagina oficială a Guvernului Republicii Moldova în reţeaua Internet. Se aprobă Concepţia Paginii Oficiale a Guvernului şi se desemnează Aparatul guvernului în calitate de administrator al conţinutului informaţional al paginii. Administrator tehnico-tehnologic va fi Întreprinderea de Stat "Centrul de Telecomunicaţii Speciale", care trebui să asigure modernizarea paginii conform Concepţiei aprobate, pînă la data de 31 decembrie 2007.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru realizare în cadrul parcului industrial;
  • cu privire la modul de aplicare a facilităţilor fiscale acordate rezidenţilor parcurilor ştiinţifico-tehnologice şi rezidenţilor incubatoarelor de inovare;
  • pentru aprobarea Regulamentului-tip cu privire la reglementarea accesului în sediile ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale. Documentul nu conţine nici un temei legal al adoptării (trimitere la acte legislativ întru executarea căruia este emis) şi obligă autorităţile administrative centrale să emită instrucţiuni interne corespunzătoare respectivului regulament-tip;
  • privind modul de înregistrare a preţurilor maxime de vînzare cu amănuntul la ţigaretele cu filtru.

Hotărîrea privind aprobarea cotei de imigrare în anul 2008. Cota de imigrare în Republica Moldova pentru anul viitor va constitui 2068 de persoane, cu 22 de persoane mai puţin faţă cota stabilită pentru anul 2007. Potrivit autorităţilor în 2007 cota de imigrare a fost valorificată în doar 9 luni, datorită cererii foarte mari de specialişti de înaltă calificare în proiecte investiţionale.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepţii, strategii:

  • Strategia de comunicare cu privire la integrarea europeană;
  • Programul de delimitare a terenurilor proprietate publică;
  • proiectul Strategiei Naţionale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial al Republicii Moldova (2008–2015);
  • Strategia infrastructurii transportului terestru pe anii 2008–2017;
  • Concepţia Sistemului informaţional automatizat "Registrul procedurilor de executare";

Hotărîre pentru aprobarea unui proiect de lege:

  • cu privire la protecţia martorilor şi altor participanţi la procesul penal.

2.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Interviu acordat Agenţiei Novosti Moldova

Primul ministru susţine că scopul principal al Guvernului se realizează – se menţine creşterea economică, atestată în ultimii ani. În opinia Premierului, anul a fost complicat, dar Guvernul a reuşit să-şi mobilizeze eforturile pentru depăşirea consecinţelor factorilor negativi (seceta, interdicţia importului de vinuri moldoveneşti). Este promovată activ reforma regulatorie, au fost implementate mecanisme şi proceduri pentru legalizarea capitalului. Cooperarea cu organismele financiare internaţionale rămîne o direcţie prioritară a activităţii, pentru a spori credibilitatea şi atractitivitatea ţării. Priorităţile principale ale Guvernului sînt: integrarea europeană, modernizarea economică şi socială, reducerea nivelului sărăciei, integritatea teritorială, consolidarea statului de drept şi a democraţiei, garantarea şi dezvoltarea proprietăţii private, stimularea investiţiilor şi îmbunătăţirea climatului investiţional.

cuprins articolul precedent articolul următor


Preşedinţie

3.1. Decrete

Preşedintele Republicii Moldova a semnat decretul privind declararea anului 2008 An al Tineretului. În conformitate cu documentul semnat de şeful statului, pînă la 25 ianuarie 2008 Guvernul va crea Comisia naţională pentru desfăşurarea acţiunilor consacrate Anului Tineretului, care va elabora în termen de o lună, de comun acord cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale de tineret, Programul de acţiuni consacrate Anului Tineretului. Executivul urmează să identifice sursele de finanţare a acţiunilor consacrate Anului Tineretului şi să întreprindă măsurile necesare pentru realizarea lor.

Prin decretul şefului statului, Valentin Dediu este eliberat din funcţia de director adjunct al Serviciului de Informaţii şi Securitate, fără motivaţie oficială.

3.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii

Preocupări pentru sistemul finanţelor publice locale

Preşedintele Republicii Moldova a prezidat o şedinţa, în cursul căreia a fost pus în dezbateri proiectul legii cu privire la finanţele publice locale, elaborat în conformitate cu normele europene în domeniu şi supus unei expertizări prealabile în cadrul structurilor europene. Vladimir Voronin a apreciat calitatea înaltă a documentului, menţionînd totodată oportunitatea operării unor modificări, atît sub aspect redacţional, cît şi de ordin conceptual. Preşedintele a pledat pentru perfecţionarea proiectului legii, în scopul asigurării unui cadru legal optim al procesului de mobilizare şi utilizare a resurselor băneşti la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, în baza principiului autonomiei locale. Legea urmează să asigure un sistem transparent, echitabil şi echilibrat al finanţelor publice locale, a accentuat şeful statului. De asemenea, participanţii la consfătuire au abordat problema auditului intern al finanţelor publice locale, în acest sens fiind menţionată importanţa determinării exacte a procedurii de organizare şi de efectuare a controlului intern. În cadrul şedinţei, s-a convenit asupra definitivării de către Guvern, în decurs de o lună şi jumătate, a proiectului legii cu privire la finanţele publice locale şi expertizării acestuia de către experţi ai structurilor europene.

Mecanisme de protecţia mărcilor comerciale

Şeful statului a convocat o şedinţă la tema protecţiei mărcilor comerciale ale Moldovei, în cadrul căreia a fost efectuat un schimb de opinii privitor la acţiunile care urmează a fi întreprinse de către autorităţile moldoveneşti în scopul menţinerii dreptului de proprietate a Republicii Moldova asupra mărcii comerciale "Belîi Aist". În prezent, o întreprindere din Federaţia Rusă pretinde drepturile asupra mărcii comerciale respective pe motivul că produsul în cauză nu este de 3 ani comercializat în Rusia. Vladimir Voronin a solicitat responsabililor din cadrului Guvernului întreprinderea unor măsuri operative, în conformitate cu normele şi standardele internaţionale în domeniu, în vederea protejării mărcii comerciale "Belîi Aist" şi menţinerii dreptului exclusiv al ţării noastre asupra acesteia. Guvernului i s-a cerut elaborarea şi punerea în aplicare a unui mecanism de asigurare a protecţiei mărcilor comerciale ale Republicii Moldova în ansamblu.

Susţinere tinerilor specialişti de la sate

Vladimir Voronin a propus Guvernului să examineze posibilităţile de acordare a creditelor pentru tinerii specialişti care, după absolvire, vor accepta să lucreze la sate. Potrivit şefului statului, creditele ar urma să aibă o valoare de 200–300 mii lei, pentru construcţia unei case, iar statul să acopere dobînzile bancare. Totodată, pentru aplanarea problemei demografice, s-a propus reducerea anumite cote procentuale a creditului la naşterea copiilor în familiile tinerilor specialişti. Voronin a mai spus că problemele demografice şi de îmbunătăţire a calităţii vieţii pentru cetăţenii Moldovei trebuie să fie puse pe prim plan şi soluţionate, mai ales, în condiţiile în care pentru următorii ani se prognozează un deficit considerabil de braţe de muncă în toate domeniile (potrivit preşedintelui, în 2009 trebuie să fie atins salariul mediu pe economie de 300 USD, iar după 2009 – de 500 de euro).

Bilanţul activităţii Guvernului

Participînd la ultima şedinţă a Guvernului din anul curent, Vladimir Voronin a declarat că una dintre sarcinile primordiale pentru anul 2008 este restructurarea aparatului central, arătîndu-se astfel nemulţumit de tergiversarea implementării reformei administraţiei publice centrale. În altă ordine de idei, Vladimir Voronin s-a referit la necesitatea implementării în anul 2008 a pachetului de legi privind liberalizarea economiei pentru intensificarea activităţilor economice în ţară şi sporirea investiţiilor în economia naţională.

Interviuri şi declaraţii pentru mass-media

În cadrul unui interviu acordat postului de televiziune "Euronews", Preşedintele ţării a declarat că Relaţiile stabile şi interesele economice importante cu Federaţia Rusă nu contravin cursului de integrare europeană, pentru care optează Republica Moldova. În Interviu, Vladimir Voronin a mai declarat că Moldova nu are divergenţe cu Federaţia Rusă în ceea ce priveşte vectorul european ales de Chişinău. Întrebat despre Planul de Acţiuni RM-UE, şeful statului a spus că cele mai mari eforturi pe care trebuie să le depună autorităţile moldoveneşti ţin de reforma judiciară, drepturile omului şi combaterea corupţiei. În acelaşi interviu, Voronin a mai spus că soluţionarea conflictului transnistrean depinde şi de rezultatul negocierilor între marile puteri, Federaţia Rusă şi Statele Unite.

La conferinţa de presă din 19 decembrie, Preşedintele Republicii Moldova a abordat probleme de politică intern şi externă, declarînd între altele:

  • ceea ce a influenţat cel mai mult asupra nivelului de dezvoltare economică a ţării în 2007 a fost seceta fără precedent, care a avut impact serios asupra creşterii economice;
  • a devenit şi mai evident faptul că vulnerabilitatea sectorului agrar al Moldovei, dependenţa agriculturii de factorul meteorologic sînt consecinţele neaplicării tehnologiilor moderne în această ramură a economiei;
  • volumul investiţiilor a crescut cu 28 la sută, indicatorii planificaţi ai bugetului au fost depăşiţi cu peste un miliard de lei, salariul s-a majorat cu circa 22 la sută (în expresie reală – cu 10 la sută), este evidentă tendinţa de reducere a ritmului inflaţiei, ritmul creşterii exporturilor s-a egalat cu ritmul creşterii importurilor;
  • au avut loc construcţii active de drumuri şi proiecte noi în dezvoltarea infrastructurii (gazoductul Tocuz-Căinari-Mereni, traseul auto Leuşeni-Chişinău, construcţia căii ferate Cahul-Giurgiuleşti, lucrările intense pe traseele auto Orhei-Rezina şi Hînceşti-Cimişlia-Comrat);
  • Moldova se află în pragul unui boom investiţional;
  • a fost modificat formatul relaţiilor cu Rusia şi cu ţările CSI, acum ele nu au un caracter pur şi simplu pragmatic, ele au devenit cu adevărat relaţii de parteneriat;
  • modernizarea europeană a Moldovei în cadrul Planului de Acţiuni RM-UE a devenit un stimulent şi un factor de extremă importanţă pentru reformele interne;
  • Moldova nu va rămîne cu restanţe în implementarea Planului de acţiuni RM-UE şi nu va prelungi perioada de implementare a acestui document după luna februarie 2008;
  • Vladimir Voronin a mai spus că există deja unele variante pentru conlucrarea ulterioară cu UE şi partea moldovenească va face tot posibilul ca în luna
  • a fost promovată liberalizarea economică totală (înregistrarea întreprinderilor la un singur ghişeu, reducerea atribuţiilor şi funcţiilor organelor de control, cele două ghilotine, amnistierea capitalului, amnistia fiscală şi introducerea de la 1 ianuarie 2008 a cotei zero la impozitul pe beneficiu);
  • mai rămîn încă problemele sistemului judiciar, problemele privind competenţa funcţionarilor publici, dar acestea pot fi soluţionate;
  • dosarul moldo-român este acum în curs de examinare în Uniunea Europeană, aceasta fiind deja nu atît problema relaţiilor Moldovei cu România, cît problema relaţiilor României cu Uniunea Europeană;
  • în ceea ce priveşte reglementarea transnistreană, pot să spun doar un singur lucru – din punct de vedere moral-psihologic, problema este deja soluţionată în minte de către toţi actorii principali implicaţi;
  • situaţia politică internă nu îngrijorează prea mult, opoziţia acţionează iarăşi în beneficiul Partidului Comuniştilor şi la alegerile parlamentare PCRM îşi va repeta succesul din 2001;
  • urmează să fie revăzută simbolica statului, ca să reflecte independenţa şi suveranitatea ţării. În acest sens, în scurt timp vor fi puse în discuţie în parlament modificarea actualei steme a Republicii Moldova.

Pe 28 decembrie, în apariţia sa la postul televizat NIT (Emisiunea "Mai ai ceva de spus"), Vladimir Voronin a declarat că viitorul relaţiilor dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană va fi discutat în cadrul unei întrevederi cu Preşedintele Comisiei Europene, pe 14 ianuarie 2008. Pe 22 ianuarie 2008, Preşedintele Moldovei va efectua o vizită la Moscova, unde se va întîlni cu Vladimir Putin şi va discuta diferendul transnistrean. Poziţia Republicii Moldova în relaţiile cu România este susţinută de Uniunea Europeană şi de mai multe state, pe dimensiunea bilaterală. Totodată, Voronin consideră că relaţiile dintre cele două state se vor îmbunătăţi, astfel încît acestea vor deveni exemplare chiar şi pentru ţările europene. În context, Preşedintele Moldovei a optat pentru semnarea cît mai urgent posibil a documentelor ce stabilesc relaţiile dintre România şi Republica Moldova: Acordul de bază şi Acordul de frontieră. "Nesemnarea acestor acte înseamnă, din toate punctele de vedere ale diplomaţiei internaţionale şi ale altor norme juridice internaţionale, că pînă în prezent România n-a recunoscut Republica Moldova ca ţară suverană şi independentă", a declarat şeful statului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflaţia şi preţurile

    Problema veche cu inflaţia…

    Inflaţia pentru 2007 pare scăpată total de sub control, creşterea preţurilor nereuşind decît o firavă atenuare, la nivel anual, în luna iulie. Dinamica preţurilor locale şi celor regionale ar putea sili banca centrală în următoarea perioadă să crească dobînda de politică monetară pentru a stopa întrucâtva creşterea inflaţiei. Mai mult, estimările mai multor analişti nu exclud în primăvara lui 2008 o inflamare a inflaţiei de pînă la 15% în valoare anuală.

    Creşterea dobînzii de bază, urmată evident de cele de pe piaţa interbancară, ar putea induce fenomenul tranzacţiilor speculative pe piaţa locală, acesta creînd premise pentru o nouă apreciere nejustificată a leului. Exportatorii se vor vedea din nou loviţi în operaţiunile comerciale, în timp ce deficitul bugetar şi cel comercial şi de cont curent vor bate noi "recorduri", care vor putea fi aplanate într-un singur mod: prin deprecierea leului. Deci mai rău decît o eventuală inflaţie mărită, în anul 2008, şi decît faptul că ne aflam în al patrulea an de derapaj inflaţionist ar fi ca populaţia să-şi piardă încrederea în moneda naţională.

    Remitenţele ajută la creşterea expectaţiilor inflaţioniste…

    În perioada ianuarie-octombrie 2007 cetăţenii moldovenii aflaţi la muncă peste hotare au trimis în ţară peste 972 milioane USD. Cu certitudine că remitenţele au contribuit la creşterea expectaţiilor inflaţioniste şi la aprecierea leului. Însă leul nu se poate aprecia mult timp, deoarece s-ar putea ca la un moment dat deficitele externe să-şi spună cuvîntul şi să avem o depreciere cu impact inflaţionist. Volumul remitenţelor valutare pentru această perioadă a depăşit cu cca 14% valoarea acestora pentru anul 2006. Aproape 80% din remitenţe sînt tranzacţionate prin sistemele de transfer rapid. Sistemului Western Union, care este cel mai important operator, îi revin cca 50% din tranzacţii. Cele mai mari sume au fost transferate de moldovenii angajaţi în Rusia.

    Majorarea continuă a volumului de remitenţe este o consecinţă a creşterii numărului de cetăţeni ce muncesc peste hotare, legalizării acestora, dar şi a majorării retribuţiilor încasate. Conform prognozei FMI, în 2007 volumul intrărilor de valută ar putea atinge 1,283 miliarde USD, iar în 2008 – 1,411 miliarde USD. Ponderea remitenţelor în PIB constituie peste 36% şi plasează Moldova pe primul loc în ultimul clasament al Băncii Mondiale.

    Figura 1. Valoarea anuală a transferurilor valutare

    Valoarea anuală a transferurilor valutare

    Sursa: BNM, 2007

2. Sectorul real

    Industria trage PIB-ul în jos…

    Industria moldovenească a înregistrat în ianuarie-noiembrie o scădere de cca 2% comparativ cu perioada similară din anul 2006. În această perioadă întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producţie în valoare de cca 23,8 miliarde lei (peste 2 mlrd. USD), în preţuri curente. Diminuarea volumului producţiei industriale comparativ cu ianuarie-noiembrie 2006 a fost cauzată de reducerea volumului producţiei de vinuri cu aproape 31%, a zahărului – cu 52%, diminuarea fabricării băuturilor alcoolice distilate cu cca 28%, a produselor de tutun cu peste 10%. Volumul producţiei la întreprinderile industriei alimentare şi a băuturilor în ansamblu s-a diminuat cu cca 10%.

    Tendinţele negative din sectorul industrial au influenţat în mare parte evoluţia PIB pentru primele trei trimestre. Acesta a cumulat o creştere de numai 3,3% după ce în primul trimestru înregistrase un avans de 8,2%. Indice este sub prognozele Guvernului, care anticipa un avans de 5 la sută în 2007. Totuşi, creşterea a fost obţinută datorită majorării cu cca 21% a impozitelor nete pe produs şi import, cu peste 6% a consumului intermediar, în timp ce valoarea adăugată brută a avut o creştere mai lentă – cu doar 0,2%, iar volumul producţiei a crescut cu aproape 4%. Mai mulţi analişti contestă chiar şi această creştere economică considerînd că este "umflată aritmetic" şi vine în contradicţie cu reducerea producţiei industriale, stagnarea în agricultură, scăderea producţiei de vin, etc.

3. Comerţul extern

    Au crescut într-o oarecare măsură exporturile de vin…

    În perioada ianuarie-octombrie 2007 exporturile producţiei vinicole în statele CSI, cu excepţia Rusiei, au sporit cu 35%, iar cele în statele UE, cu peste 14 la sută. În valoare monetară acestea au atins 82,72 milioane USD, comparativ cu 60, 65 milioane USD în aceeaşi perioadă a anului trecut. Cele mai mari exporturi au fost efectuate în Ucraina – 37,3 mln USD, Belarus – 27,5 milioane USD şi Kazahstan – 14,3 milioane USD.

    Exporturile în Uniunea Europeană s-au majorat cu 2,2 milioane USD. Polonia s-a situat pe primul loc cu o cifră de 4,4 milioane USD, urmată de Cehia – 1,67 milioane USD şi Germania – cca 1,4 milioane USD. Totodată, ca urmare aderarii României şi Bulgariei la UE şi aplicării cerinţelor comunitare la exportul de produse vinicole din Moldova, livrările în aceste state s-au diminuat semnificativ. În România cu cca 14 milioane USD şi 1,16 mln USD în Bulgaria. Exporturile în ţările din afara spaţiului CSI şi UE au crescut cu 11% şi au însumat 2,23 milioane USD. Cantităţi importante de vin au fost exportate în SUA, Israel şi Japonia.

4. Piaţa muncii

    Evoluţia salariilor…

    În noiembrie 2007, salariul mediu pe economie a fost de 2 234 lei (197 USD). În sfera bugetară remunerarea medie a muncii în noiembrie a fost de 1 792 lei (158 USD), în timp ce în sectorul real salariul a înregistrat nivelul de 2 468 lei (218 USD). Agricultorii moldoveni au avut în noiembrie un salariu mediu de 1 339 lei (118 USD), în sfera didactică nivelul remunerării a fost de 1 545 lei (136 USD), iar angajaţii din sănătate şi asistenţă socială au ridicat în luna de referinţă un salariu mediu de 1 791 lei (158 USD).

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Preşedintele Vladimir Voronin a anunţat despre preconizata sa vizită la Moscova, programată pentru 22 ianuarie 2008. Conform şefului statului, deşi agenda vizitei nu este definitivată, problema transnistreană, oricum, va fi cel mai important subiect. Diverse surse, competente au lăsat să se înţeleagă că de rezultatul vizitei Preşedintelui Voronin la Moscova va depinde dacă 2008 va deveni anul soluţionării conflictului transnistrean, ori dacă găsirea unei soluţii va fi în mod premeditat lăsată pentru perioada de după alegerile parlamentare din Republica Moldova, programate pentru martie 2009.

Pe 25 decembrie Transnistria a fost vizitată de mice-ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Andrei Veselovski, care s-a întilnit cu vice-preşedintele Transnistriei, Alexandr Koroliov. Oficialul ucrainean a subliniat că Transnistria înseamnă foarte mult pentru ţara sa pe motiv că:

  • în Transnistria locuiesc mulţi ucraineni;
  • Ucraina şi Transnistria sînt legate strîns nu doar din punct de vedere economic, ci au şi istorie, cultură şi tradiţii comune. Ucraina îi este mulţumită conducerii Transnsitriei pentru susţinerea proiectelor ucrainene în regiune;
  • este necesară activizarea interacţiuni Transnistriei cu regiunile ucrainene aferente;
  • este necesară reluare procesului de negocieri în format "5+2", poziţia Ucrainei fiind că părţile implicate în conflict trebuie să fie egale;
  • problema eventualei interziceri, începînd cu 1 ianuarie 2008, de către autorităţile moldoveneşti a circulaţiei automobilelor cu numere de înmatriculare transnistrene trebuie soluţionată în interesul cetăţenilor transnsitreni şi a Ucrainei, autorităţile trebuind să evite ridicarea barierelor în activitatea normală a oamenilor.

La rîndul său, Koroliov a subliniat ce aşteaptă autorităţile transnistrene din partea Ucrainei:

  • soluţionarea problemei tranzitului mărfurilor transnistrene prin teritoriul ucrainean fără implicarea organelor vamale ale Republicii Moldova;
  • lărgirea prezenţei Ucrainei în operaţiunea de menţinere a păcii în regiune.

Ulterior, liderul transnistrean, Igor Smirnov, a declarat că Ucraina nu va susţine iniţiativa Republicii Moldova de a organiza "blocada transportului".

La 20 decembrie Sovietul Suprem a adoptat în lectură finală bugetul regiunii transnistrene pentru anul 2008, însă Smirnov a ameninţat cu impunerea veto-ului asupra unor articole. Nemulţumirea lui Smirnov este cauzată de reducerea alocaţiilor pentru unele ministere; reducerea cu $ 0,8 milioane a alocaţiilor pentru comitetul vamal, condus de fiul lui Smirnov. În consecinţă, va trebui găsit un compromis, sau veto-ul va trebuie depăşit prin votul Sovietului Suprem.

În conformitate cu un decret semnat de Smirnov pe 13 septembrie 2007, începînd cu 1 ianuarie 2008, pentru locuitori din regiune vor fi mărite tarifele serviciilor comunale cu: 11% pentru energie electrică; 14% pentru gaze; 125% pentru apă. Pentru a atenua eventualele nemulţumiri ale cetăţenilor, presa transnistreană le propune să compare cheltuielile pentru serviciile comunale ale deţinătorilor garsonierelor în Transnistria, Republica Moldova şi Ucraina: $30; 44$ şi, respectiv, $56. Scumpirile sînt motivate prin efectele "blocadei economice" din partea Republicii Moldova. Pentru ajutorarea Transnistriei, Federaţia Rusă a decis să transfere acesteia aproximativ $27 milioane, evident, fără a consulta autorităţile constituţionale ale Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relaţii externe

Integrare europeană

PAUEM

Preşedintele Voronin ar fi declarat, potrivit Moldpres, la conferinţa de presă de bilanţ al anului 2007 că "Moldova nu va rămîne cu restanţe în implementarea Planului de Acţiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană şi nu va prelungi perioada de implementare a acestui document după luna februarie 2008, cînd expiră termenul". Convingerea că Moldova nu va avea restanţe denotă mult optimism, iar hotărîrea de a nu extinde perioada de implementare a PAUEM – lipsă de informare.

În prima zi de aflare a Preşedintelui Voronin la Bruxelles, pe 5 decembrie, Comisia Europeană a dat publicităţii o nouă comunicare care propune extinderea (roll-over) PAUEM pentru încă un an de zile. Deşi la nivel de propunere, iniţiativa Comisiei are mari şanse să fie încuviinţată şi de Consiliu, mai cu seamă că în domeniul PEV Comisia are competenţe discreţionare largi. În plus, propunerea Comisiei nu putea să apară în textul Comunicării fără ca aceasta să fie consultată cu funcţionarii Consiliului sau comitetele specializate ale PE. De la 5 decembrie pînă pe 19 decembrie, timp de două săptămîni, Preşedintele ar fi trebuit să fie informat despre această propunere a Comisiei.

Proiect TWINNING

În 2008, Moldova va beneficia de un proiect TWINNING al UE care îşi propune drept scop realizarea unui transfer de experienţă de la parlamentele Franţei şi Ungariei către Parlamentul de la Chişinău. Acest proiect de cooperare inter-instituţională va oferi legislativului moldovenesc asistenţă în patru domenii de bază: armonizarea legislaţiei naţionale la standardele europene, consolidarea funcţiei de control al Parlamentului, introducerea procedurii de evaluare a impactului legislaţiei şi optimizarea structurii şi funcţiilor Aparatului Parlamentului.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada de referinţă, autorităţile moldovene au continuat criticile la adresa României. Mai întîi Preşedintele Vladimir Voronin în cadrul conferinţei de presă de bilanţ al anului 2007 a declarat că România prin nesemnarea tratatelor de bază şi de frontieră demonstrează că nu recunoaşte suveranitatea Republicii Moldova. În continuarea temei, Preşedintele moldovean a informat că "dosarul moldo-român este acum în curs de examinare în UE, aceasta fiind deja nu atît problema relaţiilor Moldovei cu România, cît problema relaţiilor României cu UE". Preşedintele Voronin nu a explicat însă de ce în acest caz numeşte dosarul "moldo-român", în situaţia în care acesta ţine de problema României cu UE.

În al doilea rînd, MAEIE al Moldovei a calificat drept inamical gestul ministrului de Externe al României, Adrian Cioroianu, care, fiind în Chişinău pe 21 decembrie cu ocazia inaugurării noului sediu al consulatului român, nu ar fi solicitat nicio întrevedere cu autorităţile oficiale moldoveneşti. Gestul acesta, arată MAEIE, nu va contribui cu siguranţă la ameliorarea situaţiei actuale a relaţiilor bilaterale dintre Moldova şi România.

Pe de altă parte, este de remarcat că la evenimentul de inaugurare a noului sediu al Consulatului României din Chişinău nu a fost prezent niciun oficial moldovean, deşi Ambasada României a adresat invitaţii în acest sens. De aici rezultă că pretenţia MAEIE comportă, oarecum, o doză de ipocrizie.

Totodată, Adrian Cioroianu a declarat pentru presă pe 21 decembrie că el ar fi dispus să se întîlnescă cu omologul său moldovean Andrei Stratan. Dacă este într-adevăr aşa, întrebarea care se impune este de ce domnia sa nu a solicitat o întrevedere cu şeful diplomaţiei moldovene în vederea "doborârii zidului suspiciunii şi a neîncrederii care a crescut în ultima perioadă" între cele două state? O pură formalitate nu ar fi dat temei MAEIE să blameze lipsa acesteia.

În pofida tensiunilor actuale din relaţiile moldo-române, Cioroianu a dat asigurări că România rămîne interesată să simplifice accesul tinerilor din Moldova pe piaţa forţei de muncă din România şi UE, şi să ofere posibilitatea celor care doresc să studieze în România.

Dacă Cioroianu a spus că România acordă prioritate dezvoltării relaţiilor bilaterale cu Moldova în calitate de subiect al dreptului internaţional, cu respectarea suveranităţii, independenţei şi integrităţii ei, declaraţiile Preşedintelui român Traian Băsescu în cadrul unui program tv a lăsat loc pentru interpretări echivoce. Acesta, răspunzînd la acuzaţiile aduse României de autorităţile de la Chişinău, a spus cîteva lucruri importante: agresivitatea autorităţilor moldovene nu va împiedica România să rămînă la fel de apropiată de "poporul român de dincolo de Prut"; inclusiv cetăţenii moldoveni ce nu sînt de etnie română ar trebui să primească cetăţenie din partea statului român în situaţia în care aceştia sînt cetăţeni ai Moldovei "într-o mare de români"; comunismul nu a reuşit nicăieri şi nu va reuşi nici în Republica Moldova; moldovenii "suportă o nedreptate a istoriei" comisă prin Pactul Ribbentrop-Molotov.

Unele afirmaţii ale Preşedintelui român vor fi invocate probabil drept demonstraţii ale faptului că România are o viziune revizionistă şi vrea să recupereze Basarabia, iar de aici vor fi construite noi "capuri de pod" pentru acuzaţii viitoare la adresa României. Cei care vor avea cel mai mult de suferit de pe urma escaladării acestei întreceri în declaraţii vor fi simplii cetăţeni moldoveni, în special cei care se identifică a fi români. Adică, exact cei pe care Bucureştiul îi reasigură că va continua să-i sprijine.

Colaborare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Speakerul Marian Lupu a declarat în discursul său de bilanţ al sesiunii de toamnă-iarnă 2007 a Parlamentului că Programul calendaristic al acţiunilor legislative asumate în conformitate cu angajamentele statelor membre ale Consiliului Europei a fost realizat. În opinia experţilor independenţi însă, Moldova continuă să aibă un şir de restanţe în realizarea programului menţionat. În special, este vorba despre neadoptarea noilor legi cu privire la statutul mun. Chişinău, consolidarea imunităţii parlamentare şi a Codului de legi ale educaţiei. De asemenea, nu au fost investigate motivele cazurilor de urmărire penală a liderilor opoziţiei la nivel naţional şi local, şi nu a fost "condamnat" principiul destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei[1].


1 HP nr. 284-XVI din 11.11.2005, Monitorul oficial, nr. 157–160/788 din 25.11.2005. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Anul politic 2007
Igor Boţan, 27 decembrie 2007

Principalele evenimente ale Anului politic 2007 au fost legate de alegerile locale, renunţarea la "parteneriatului politic pentru integrare europeană"; antagonizarea relaţiilor dintre puterea centrală şi administraţia locală; revizionismul ideologic al partidului de guvernămînt şi regruparea forţelor opoziţiei; exacerbarea pericolului "agresiunii permanente" la adresa Republicii Moldova »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail: adept@e-democracy.md

Reproducerea materialelor se permite doar cu menţionarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect