Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an. VI, nr. 117, 1–16 mai 2008
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Transnistria
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
1.1. Numiri. Demisii
Deputatul neafiliat Nicolae Diatovschi a anunțat că aderă la fracțiunea parlamentară a Alianței "Moldova Noastră", din care s-a retras anterior.
1.2. Acte legislative
Important: La ședința din 16 mai 2008, mai mulți deputați de opoziția au blocat tribuna centrală a Parlamentului și au bruiat desfășurarea ședinței. Majoritatea parlamentară a continuat însă examinarea unor proiecte incluse în ordinea de zi, fără ca acestea să fie dezbătute și supuse procedurii de examinarea prevăzute de Regulamentul Parlamentului (art.66–69).
Legea cu privire la protecția martorilor și altor participanți la procesul penal. Legea prevede asigurarea securității participanților la procesul penal a căror viață, integritate corporală, libertate ori proprietate este amenințată ca urmare a deținerii de către aceștia a unor date pe care au acceptat să le furnizeze și care constituie probe cu privire la săvîrșirea unor infracțiuni cu gravitate sporită. Măsurile de protecție aplicabile pot fi: protecția datelor de identitate ale persoanei protejate; audierea persoanei cu aplicarea modalităților speciale; schimbarea domiciliului sau locului de muncă ori de studii; schimbarea identității, schimbarea înfățișării; instalarea unui sistem de alarmă la locuința sau reședința persoanei; schimbarea numărului de telefon al persoanei protejate; asigurarea protecției bunurilor.
Legea privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Se declară de utilitate publică de interes național lucrările de construcție a liniei de cale ferată "Cahul-Giurgiulești" și obiecte ale exproprierii devin bunurile imobile (terenuri și construcții), proprietate privată, situate în extravilanul satelor și comunelor Manta, Colibași, Brînza, Văleni, Slobozia Mare și Cîșlița-Prut, raionul Cahul. Decizia și acțiunile în domeniu au fost criticate dur de către opoziția parlamentară, au determinat proteste ale administrației publice din teritoriu și ale locuitorilor, terenurile cărora urmează a fi expropriate, cu plata unor sume derizorii.
Hotărîrea cu privire la Concepția sistemului informațional automatizat de stat "Alegeri" și a modului de implementare a "Registrului de stat al alegătorilor". Registrul de stat al alegătorilor urmează să asigure verificarea operativă a ratei de participare a populației la alegeri și va fi implementat pentru prima dată în scrutinul parlamentar din 2009. Implementarea sistemului automatizat ar putea crea infrastructura și mecanismele pentru implementarea votului electronic, dar pentru implementarea sistemului automatizat "Alegeri" sînt necesari circa 33 milioane de lei, surse care, deocamdată, nu sînt prevăzute în bugetul de stat și al CEC.
Notă ADEPT: Problema evidenței alegătorilor și a creării posibilităților de vot electronic a fost abordată în repetate rînduri, însă autoritățile au tărăgănat promovare aunor soluții în domeniu. Spre exemplu, chiar și noua Concepție votată de Parlament a fost elaborată încă în anul 2006, dar majoritatea parlamentară a tărăgănat examinarea ei mai mult de un an și jumătate, ceea ce a suspendat procesul de implementare, stabilire și rezervare a resurselor financiare, tehnice etc. În situația creată, implementarea votului electronic la parlamentarele din 2009 va fi, practic imposibilă și din acest motiv, alegătorii plecați peste hotare nu vor putea participa masiv la scrutin.
Legea cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative (pensiile militarilor, angajaților organelor afacerilor interne). Conform modificărilor, majorările și suplimentele la pensii, care se stabilesc din pensia minimă pentru limită de vîrstă se vor stabili în sumă constantă. Pentru punerea în aplicare a modificărilor vor fi necesare anual mijloace financiare suplimentare de la 9,5 mil. Lei (2008) pînă la 12 mil. Lei (2010).
Proiectul legii pentru aprobarea
Concepției Securității Naționale. Documentul aprobat în prima lectură propune reglementarea aspectelor vizînd: – obiectivele ce urmează a fi atinse în vederea asigurării securității naționale, liniile directoare de bază ale politicii de securitate a Republicii Moldova, valorile generale, principiile, riscurile și vulnerabilitățile în acest domeniu; – cooperarea internațională în calitate de instrument de asigurare a securității naționale, interconexiunea dintre politica internă și cea externă; – sistemul de asigurare a securității naționale și reformarea acestuia; – perspectivele adoptării Strategiei Securității Naționale. Statutul de neutralitate permanentă a țării se proclamă drept principiu de bază și piatră de temelie a conceptului securității naționale, tot sistemul de securitate națională și toate acțiunile îndreptate spre asigurarea securității naționale urmează a fi bazate pe acest principiu.
Notă ADEPT: Fracțiunile și partidele parlamentare de opoziție (AMN, PDM, PSD, PNL, PLDM) au criticat Concepția, criticînd anume accentuarea în document a neutralității politicii de stat, care ar împiedica integrarea Moldovei în structurile euro-atlantice. Partidul de guvernămînt consideră că anume neutralitatea reprezintă cea mai bună soluție pentru Republica Moldova, comuniștii avînd scopul de a "edifica un stat demilitarizat".
1.3. Control parlamentar. Declarații
Audieri. Moțiuni
Majoritatea parlamentară a respins propunerile opoziției:
- de organizare a audierilor în problema transnistreană;
- de constituire a unei comisii parlamentare speciale care să analizeze situația și problemele apărute în procesul de implementare a reformelor în domeniul sănătății;
- de audiere a ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene în problema eficienței ambasadelor Moldovei de peste hotare și tratarea de către acestea a cetățenilor Moldovei aflați peste hotare;
- de audiere a directorului Serviciului Vamal, asupra reținerii la vamă a unui lot de 4,5 mii cărți românești, pe care o delegație a orașului Călărași a încercat să le introducă în țară.
Întrebări. Interpelări
Deputatul AMN Ion Guțu a solicitat Guvernului și procuraturii generale să prezinte detalii privind tranzacția de vînzare la un preț foarte mic a pachetului majoritar de acțiuni ale S.A. "Moldasig".
Deputatul PPCD Iurie Roșca a cerut ministrului Administrației Publice Locale informații despre măsurile întreprinse de minister și administrația municipiului Chișinău pentru desfășurarea lucrărilor de curățire și reamenajare a zonei "Valea Morilor"
Deputatul PPCD Adriana Chiriac a solicitat de la ministrul sănătății si ministrul administrației publice locale informații despre situația de la Hîncești, cauzată de instalarea forțata în funcția de medic-șef al raionului a unei persoane inadecvate.
Deputatul PCRM Elena Bodnarenco a solicitat Serviciului de Informații și Securitate să verifice modul de colectare, în raionul Soroca, a semnăturilor pentru schimbarea sistemului de alegere a Parlamentului și Președintelui RM, activități desfășurate sub egida PLDM.
Deputatul Valentina Cușnir a solicitat Guvernului informații despre situația creată în legătură cu lichidarea fondurilor de investiții și soarta bonurilor patrimoniale depuse de cetățeni în aceste fonduri. Pintr-o altă interpelare, Cușnir cere Procuraturii Generale informații noi despre mersul anchetării cazului dispariției deputatului Vlad Cubreacov, reieșind și din ultimele confirmări ale colaborării organelor de drept ale Moldovei cu cele din Transnistria.
Deputatul PNL Vitalia Pavlicenco a adresat o interpelare Procuraturii Generale, Centrului pentru Combaterea Crimelor și a Corupției, Ministerului Dezvoltării Informaționale și Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, prin care solicită confirmarea faptului afilierii familiei Voronin a Companiei de construcții "Moldconstructmarket". Printr-o altă interpelare, Pavlicenco a solicitat de la Ministerul Finanțelor informații detaliate privind utilizarea mijloacelor financiare alocate suplimentar pentru reconstrucții și reparații în clădirea Președinției (peste 20 milioane de lei, în perioada 2006–2007).
Declarații
Fracțiunea AMN a prezentat declarații cu privire la situația degradantă a libertății presei în Republica Moldova și despre situația creată în jurul Convenției privind micul trafic la frontiera cu UE.
Fracțiunea PDM a prezentat o declarație privind degradarea relațiilor Republicii Moldova cu Ucraina și România.
Deputatul Ion Neagu a prezentat poziția Mișcării "Acțiunea Europeană" vizavi de declarațiile antiromânesti și antieuropene ale conducerii Republicii Moldova.
Deputatul PNL Vitalia Pavlicenco a prezentat o declarație despre condamnarea politicii externe promovată de guvernarea comunistă.
Fracțiunea PPCD a prezentat o declarație privind poziția creștin-democraților în legătură cu manifestările grupurilor ce încearcă a impune societății practici sexuale anormale ca pe o normalitate.
Guvern
2.1. Numiri. Demisii
Vladimir Antosii, ex-ministru al Industriei și Infrastructurii, a fost numit director general al Agenției Naționale Transport Auto, structură recent creată de Guvern.
Guvernul a susținut propunerea MAEIE de rechemare a lui Mihail Barbulat din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Turcia.
2.2. Hotărîri
Hotărîrea cu privire la măsurile de accelerare a procesului de gazificare intern a localităților. Este aprobat Regulamentul privind gazificarea localităților și Metodologia de determinare a tarifului pentru serviciile de organizare a accesului potențialilor consumatori la rețeaua de distribuție a gazelor în interiorul localităților. Reprezentanții Guvernului au declarat că respectivele modificări vor permite reducerea considerabilă a costului conectării la rețeaua de gaze.
Notă ADEPT: Experții independenți se arată sceptici vizavi de afirmațiile privind reducerea considerabilă a costului racordării, pe motiv că majoritatea antreprenorilor ce activează în domeniu sînt privați și aceștia nu vor fi interesați să efectueze lucrări complexe fără un venit pe măsură. Doar intervenția unor firme cu capital de stat ar putea contribui la reducerea costurilor, însă capacitățile de construcție ale monopolistului "Moldova-Gaz" nu sînt suficiente pentru a putea acoperi necesitățile de moment. Pe de altă parte, se poate observa că autoritățile, periodic, au mai declarat despre faptul că prețurile sînt exagerate și că este iminentă reducerea lor, însă mai departe de declarații lucrurile nu au mers (în ianuarie 2005-ședință la Președinție; ianuarie 2007 – ședință specială la Guvern și conferință de presă a directorului Agenției Construcțiilor, Igor Semenovker; februarie 2008-ședință specială la Președinție). Totuși, reieșind din situația că majoritatea localităților au fost deja gazificate, s-ar putea întîmpla ca agenți economici cu capital de stat (componente ale S.A. "Moldova-Gaz" sau create de societate) să contribuie la scăderea costului lucrărilor de conectare, mai ales că anul 2007 i-a adus societății un venit considerabil, de peste 600 milioane de lei.
Hotărîrea pentru aprobarea Cadastrului funciar la starea din 1 ianuarie 2008. Comparativ cu 1 ianuarie 2007, suprafața terenurilor arabile a crescut cu 2,2 mii hectare; a viilor – cu 1,4 mii ha; a livezilor – cu 0,5 mii ha; a terenurilor fondului apelor – cu 0,4 mii ha, terenurile destinate fondului silvic – cu 4,7 mii ha. Concomitent, suprafețele terenurilor din fondul de rezervă al primăriilor s-au redus cu 6,5 mii ha. Din totalul terenurilor – 23,1 la sută le constituie proprietatea publică a statului, 21,5 – proprietatea unităților administrativ-teritoriale și 55,4 la sută – proprietatea privată.
Hotărîrea privind crearea Comisiei guvernamentale pentru supravegherea realizării achizițiilor publice. Comisia, în componența căreia sînt incluși conducători ai administrației publice centrale și reprezentanți ai societății civile, va monitoriza executarea de către Agenția Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Umanitare a prevederilor Legii privind achizițiile publice și a actelor normative din domeniu.
Hotărîrea cu privire la organizarea evidenței proprietății publice și circulația acesteia. Se stabilește că întreprinderile de stat/municipale și societățile comerciale cu capital public sau public-privat, prezintă autorităților administrației publice centrale sau locale informația generalizată privind mărimea și circulația proprietății, iar organele centrale de specialitate ale administrației publice vor acumula, generaliza și prezenta Guvernului rapoarte anuale privind administrarea proprietății publice.
2.3. Ședințe. Decizii. Declarații
Preocupări pentru sporirea transparenței
După ce Președintele țării a convocat o ședință la care a fost abordată tema transparenței activității autorităților administrației publice centrale și colaborării acestora cu mass-media, și Premierul a a solicitat miniștrilor și conducătorilor autorităților publice centrale să contribuie la sporirea transparenței activității Executivului, prin organizarea lunară a conferințelor de presă și eficientizarea serviciilor de presă din instituțiile conduse.
Notă ADEPT: Și anterior, Guvernul a solicitat autorităților subordonate transparență, deschidere și colaborare cu mass-media și organizațiile societății civile, desemnarea responsabililor pentru aceste relații, însă mai departe de declarații și indicații lucrurile nu au evoluat prea mult. Experții independenți consideră că măsurile în domeniu eșuează din cauza că transparența decizională nu este promovată prin adoptarea actelor legislative și normative speciale, iar sistemul "verticalei puterii" instituit în administrația publică centrală limitează considerabil libertatea expunerii funcționarilor, ceștia fiind obstrucționați pentru prezentarea informațiilor și declarații "necoordonate cu conducerea".
Cu ocazia Zilei mondiale a libertății presei, Guvernul a dat publicității o declarație, în cuprinsul căreia afirmă că "existența unei prese libere este de natură să contribuie la atingerea obiectivelor prioritare ale Guvernului Republicii Moldova, care suît reforma administrației publice, utilizarea transparentă și eficientă a finanțelor publice și combaterea corupției". Guvernul își propune să acorde acces sporit la informațiile de interes general ce corespund intereselor publicului, să asigure accesul nediscriminatoriu la informații oficiale și să consolideze capacitățile instanțelor judecătorești în examinarea cauzelor privind exercitarea libertății de exprimare.
Președinție
3.1. Decrete
Prin decret prezidențial, a fost acordat gradul militar de general de divizie lui Ion Coropcean, șef al Marelui Stat Major al Armatei Naționale, comandant al Armatei Naționale.
Lui Avigdor Liberman, președinte al Grupului parlamentar Israel-Moldova, i-a fost conferit "Ordinul de Onoare".
În scopul asigurării coordonării realizării angajamentelor care derivă din documentele și înțelegerile moldo-comunitare, Președintele Republicii Moldova a decretat constituirea Comisiei naționale pentru integrare europeană, în fruntea căreia s-a autodesemnat. Primul-ministru va deține funcția de vicepreședinte al Comisiei, iar membri ai acesteia mai sînt vicepreședintele Parlamentului și un președinte de comisie (ambii reprezentînd PCRM), cîțiva miniștri și consilieri prezidențiali, precum și Președintele Consiliului Superior al Magistraturii.
Notă ADEPT: Spre deosebire de componența anterioară, în noua structură a Comisiei nu au fost incluși:
- reprezentanți ai opoziției parlamentare;
- mai mulți membri ai Guvernului (inclusiv Guvernatorul Găgăuziei);
- reprezentanți ai mediului academic și ai societății civile.
3.2. Ședințe. Decizii. Declarații
Transparență și acces la informații publice
Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema asigurării accesului mass-media la informațiile oficiale și a transparenței în activitatea organelor publice centrale, în cursul căreia a pledat pentru perfecționarea mecanismului existent de interacțiune a autorităților centrale cu mass-media și de furnizare către public a informațiilor oficiale despre activitatea desfășurată. În context, Vladimir Voronin s-a referit la oportunitatea participării conducătorilor administrației publice centrale la diverse emisiuni radio și televizate, conferințe de presă tematice, talk-show-uri, sugerînd ca membrii Guvernului să aducă la cunoștința publicului larg informații ample și operative despre situația existentă în țară în diverse domenii atît sub aspectul realizărilor obținute, cît și al problemelor existente și căilor de soluționare a lor. Membrilor Guvernului li s-a cerut să manifeste o cît mai mare deschidere și transparență în raport cu reprezentanții mediilor de informare în masă.
Un nou sistem de formare a rezervei de grîu
Vladimir Voronin a convocat o ședință la tema mecanismului de formare a rezervei de stat de grîu alimentar, în cursul căreia au fost discutate propuneri privind modificarea sistemului actual de formare a rezervei de stat de cereale. Se prevede organizarea rezervelor de grîu alimentar cu o participare financiară mai mică din partea statului, dar cu contribuția exportatorilor de cereale și cu antrenarea benevolă a producătorilor de cereale în procesul de formare a rezervei de stat. Președintele Moldovei a apreciat propunerile avansate drept oportune, solicitînd Guvernului să examineze minuțios sistemul nou propus de formare a rezervei de stat de grîu alimentar și să adopte o hotărîre în acest sens.
Planul de acțiuni privind sărbătorirea întemeierii Statului Moldovenesc
Președintele țări a convocat ședința Comisiei de Stat pentru desfășurarea acțiunilor consacrate sărbătoririi a 650 de ani de la întemeierea Statului Moldovenesc a fost examinat proiectul Planului de acțiuni, care include măsuri cu caracter științific, informațional-educativ, manifestări cultural-artistice, de promovare a valorilor patrimoniului (conferințe științifice internaționale, naționale și zonale, simpozioane, mese rotunde; editarea unor studii științifice, enciclopedii, culegeri de documente privind constituirea și dezvoltarea statului, apariția și evoluția heraldicii și a monedei moldovenești, montarea unor filme, inaugurarea emisiunilor tematice, vernisarea expozițiilor de pictură și artă fotografică, organizarea unor festivaluri, concursuri ale cîntecului și dansului popular, lansarea de monede jubiliare, a seturilor de timbre etc. Planul de acțiuni prevede și demararea lucrărilor de restaurare a unor obiective din patrimoniul cultural-istoric al țării. Proiectul Planului de acțiuni a fost acceptat, urmează ca Guvernul să-l definitiveze și să-l aprobe în vederea punerii în aplicare.
Interes deosebit pentru construcții
În perioada 3–15 mai, Președintele Republicii a convocat cîteva ședințe privind reconstrucția Centrului de creație pentru copii și tineret și privind renovarea Stadionului Republican.. De asemenea, Vladimir Voronin a efectuat vizite de documentare la cîteva obiective în reconstrucție: Complexul Monastic Căpriana; Mănăstirea Curchi; Postul de televiziune Moldova 1, unde urmează să înceapă reconstrucții de amploare.
Întîlniri în cadrul Anului Tineretului
Șeful statului s-a întîlnit cu președinții organizațiilor sindicale studențești, ai senatelor studențești, ai organizațiilor de tineret din instituțiile de învățămînt superior din țară, care au avut ocazia să adreseze întrebări și să-și expune propriile viziuni asupra oportunităților de depășire a problemelor cu care se confruntă tineretul. Vladimir Voronin a reiterat importanța dezvoltării infrastructurii căminelor studențești prin reconstrucția, modernizarea și amenajarea acestora, precum și a îmbunătățirii esențiale a situației la capitolul alimentația studenților, comunicînd că a a cerut crearea, în cadrul Guvernului, a unei comisii care va efectua o analiză amplă a stării de lucruri și va elabora un program de redresare a situației. Conducerii Ministerului Educației și Tineretului, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene i s-a cerut elaborarea unor propuneri de facilitare a procesului de mobilitate academică către statele europene, iar Ministerul Economiei și Comerțului va examina problema organizării practicii de vară a studenților de la toate specialitățile.
Reuniunea Șefilor de Stat din Europa Centrală
Participînd la Reuniunea Șefilor de Stat din Europa Centrală, care s-a desfășurat la Ohrid, Macedonia, Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune și a avut întrevederi cu Președintele Republicii Federale Germania, cu Președintele Republicii Slovenia, Președintele Republicii Cehe și Președintele Republicii Polonia.
Politici economice
1. Prețurile și inflația
Inflația saltă spre noi culmi…
În aprilie, față de luna martie a.c., indicele prețurilor de consum (IPC) a crescut cu 1,6%, respectiv cumulativ pentru cele patru luni ale anului rata inflației a înregistrat un nivel de 5,8% mai mare față de decembrie 2007. Cel mai mult au crescut prețurile la produsele alimentare – cu 2,8%, produsele nealimentare s-au scumpit cu 0,2%, iar tarifele pentru serviciile prestate populației s-au majorat cu 2,2%. Creșteri majore de prețuri s-au înregistrat la carne, cu 9,4%, orezul s-a scumpit cu 10,6%, uleiul vegetal și ouăle cu cîte 5,6%. Pentru cele nealimentare s-au înregistrat majorări de prețuri la materialele de construcție, cu 2,4%. În același timp, majorări de tarife la serviciile prestate populației în aprilie au fost înregistrate la transportul auto interurban, cu 34,7% (principalul motiv a fost că de la 1 aprilie 2008 au intrat în vigoare noile tarife).
Experții FMI care se află într-o misiune de lucru în Moldova pentru perioada 7–21 mai s-au arătat îngrijorați de nivelul înalt al inflației. Aceștia au declarat recent că surplusul banilor în economie ar fi una dintre cauzele nivelului înalt al inflației din țară. Potrivit acestora, pe parcursul anului trecut volumul banilor a crescut la o rată fenomenală de peste 40% și a depășit suma de 27 miliarde lei. Din cauza majorării recente a prețurilor la produsele alimentare, atingerea obiectivului inflației joase și stabile a devenit mai complicată, pe termen scurt. Aceasta se întîmplă deoarece așa-numitul "impact inițial" al majorării prețurilor la produsele alimentare a dus – după cum și era de așteptat – la modificarea nivelului general al prețurilor.
2. Comerțul extern
Deficitul comercial înregistrat în T1–2008 este echivalent cu 50% din bugetul țării…
Pe parcursul T1’2008, deficitul balanței comerciale a crescut cu peste 44% față de aceiași perioadă a anului trecut sau cu peste 214 milioane USD și a constituit cca 700 milioane USD, acesta echivalîndu-se cu jumătate din bugetul de stat. Cu țările Uniunii Europene, balanța comercială s-a încheiat cu un deficit de 283 milioane USD, iar cu țările CSI – de peste 245 milioane USD. Volumul importurilor a crescut cu cca 38%, iar cel al exporturilor – cu 26%.
Per total, pentru primul trimestru, exporturile au înregistrat valoarea de cca 347 milioane USD. Pe de altă parte, importurile au însumat cca 1,046 miliarde USD. Astfel, gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în primele trei luni ale anului curent a constituit 33,2%, în comparație cu peste 36% în T1’2007, importurile depășind exporturile de 3 ori. Conform unor estimări ale economiștilor, pînă la finele anului curent, deficitul balanței comerciale va ajunge la cca 3 miliarde USD.
Moldovenii aduc în țară tot mai mulți bani…
Moldovenii plecați la muncă peste hotare au transferat prin intermediul băncilor comerciale în T1’2008 peste 314 milioane USD sau cu 33% mai mult față de aceeași perioadă din 2007. Potrivit statisticii BNM mai mult de 74% dintre transferurile din perioada dată au fost realizate prin intermediul sistemelor de transfer rapid. Astfel, numai în luna martie, remitențele au constituit aproape 123 milioane USD sau 17% mai mult față de februarie a.c..
Unii experții sînt de părere că în realitate volumul transferurilor bănești depășesc cu mult datele oficiale, moldovenii utilizând și metode alternative de a trimite bani acasă, decît prin intermediul băncilor. Statisticile BNM arată că din anul 1999 și pînă în anul 2007, volumul remitențelor a crescut în medie cu 35–40% anual, astfel încît în perioada 1999–2007 volumul transferurilor oficiale s-a majorat de cca 14 ori.
Transnistria
După constituirea în aprilie a.c. a grupurilor de lucru bilaterale, menite să soluționeze problemele curente în relațiile dintre Chișinău și Tiraspol, activitatea acestora a fost practic blocată după trei runde de dezbateri. În acest sens, șeful misiunii OSCE la Chișinău, Philip Remler, și ministrul Reintegrării, Vasile Șova, s-au văzut nevoiți să-și exprime în public îngrijorarea. În cadrul unei întîlniri cu ambasadorului Rusiei la Chișinău, Valeriy Kuzimin, liderul transnistrean, Igor Smirnov, a explicat blocajele activității grupurilor de lucru prin faptul că a rămas ne determinat statutul experților din cadrul grupurilor menționate și că, în general, nu este clar ce urmărește Chișinăul, dacă intenționează acesta să respecte înțelegerile anterioare cu Tiraspolul (se are în vedere perioada 1996–2001). Actualmente, pentru Transnistria contează soluționarea unor probleme concrete, cum ar fi cele economice, ecologice, de transport (spre exemplu, restabilirea traficului feroviar). Chișinăul preferă însă, să scoată în prim plan problema proprietății asupra rețelei de căi ferate. Smirnov a menționat și faptul că autoritățile de la Chișinău rămîn dezinteresate de discuția pe marginea problemelor politice, evitînd să reacționeze la proiectul "Acordului de prietenie și cooperare dintre Moldova și Transnsitria", care i-a fost înmînat Președintelui Voronin în cadrul întîlnirii de la Bender din 11 aprilie a.c.
Pe fundalul blocajului activității grupurilor de lucru și a schimbului de replici tăioase între Voronin și Smirnov, pe 14 mai 2008, la Bruxelles, a avut loc întîlnirea Președintelui Parlamentului Republicii Moldova, Marian Lupu, cu șeful legislativului de la Tiraspol, Evghenii Șevciuk. Scopul declarat al întîlnirii, organizate cu concursul reprezentantului Comisiei Europene în Moldova, Kalman Mizsei, a fost de a dezbate pe marginea întăririi măsurilor de încredere între părți, prin intermediul instituțiilor legislative, precum și de a discuta probleme concrete de maximă actualitate, cum ar fi combatere cu eforturi comune a traficului de ființe umane. Presa rusă (Nezavisimaya Gazeta) consideră că, de fapt, aranjarea întîlnirii lui Marian Lupu cu Evgheniy Șevciuk este o testare a "soft power"-ului UE în vederea reglementării conflictelor "înghețate". După toate aparențele, întîlnirea de la Bruxelles a mizat nu atît pe întărirea încrederii între "cele două maluri ale Nistrului", de care se ocupă Voronin și Smirnov, cît pe stabilirea unor relații de cooperare între liderii tineri, de perspectivă, care ar putea ieși în prim plan după alegerile din 2009, preluînd controlul asupra procesului de reglementare a conflictului.
Într-adevăr, în aprilie 2009 Președintelui Voronin îi expiră cel de al doilea mandat prezidențial, iar autoritatea lui Smirnov este contestată în ultimul an, atît în Rusia, cît și în Transnsitria, după ce au început să i se aducă acuzații de delapidări și de menajare a intereselor clanului de familie. În acest sens, se remarcă și competiția dintre figurile emblematice ale elitei transnistrene. Astfel, în februarie 2007, în presa rusă au început să apară panegirice la adresa vice-președintelui transnistrean, Alexandr Koroliov, prezentat ca un fel de "Putin transnistrean", care eventual să-l înlocuiască pe îmbătrînitul și ramolitul Smirnov, pe cale să piardă puterea în față sfidărilor din partea oligarhiei locale, a cărei vîrf de lance era considerat Șevciuk. Recent, atacurile din presa ucraineană la adresa lui Smirnov au ajuns pînă la învinuiri precum că clanul pe care îl reprezintă acesta s-ar fi ocupat de lichidarea fizică a celor care au încercat să facă concurență business-ului de familie.
Relații externe
Integrare Europeană
Lansarea Mecanismului Investițional (MIV) de vecinătate
Pe 6 mai 2008, la Bruxelles a fost lansat Mecanismul Investițional de Vecinătate (MIV) al UE – un nou instrument de consolidare a Politicii Europene de Vecinătate (PEV) prin intermediul parteneriatului dintre Comisia Europeană, statele membre UE, statele partenere PEV și instituțiile financiare publice europene (BERD, Banca Europeană de Investiții). MIV va oferi un suport financiar, sub formă de granturi, pentru a facilita obținerea creditelor de la instituțiile financiare publice europene pentru realizarea proiectelor de infrastructură în sectoarele energetic, al mediului și transportului din întregul spațiu PEV. MIV va mai oferi suport și pentru dezvoltarea ÎMM și realizarea proiectelor din sectorul social. Comisia Europeană deja a alocat Mecanismului 100 de milioane de euro din cele 700 milioane de euro planificate pentru perioada 2007–2013.Conform estimărilor actuale, MIV va genera împrumuturi în valoare de pînă la 5–6 miliarde de euro. MIV va fi orientat spre țările care au Planuri de Acțiuni în cadrul PEV: Armenia, Azerbaidjan, Egipt, Georgia, Iordan, Liban, Moldova, Maroc, Teritoriile Palestiniene ocupate, Tunisia și Ucraina.
Cooperare bilaterală
Republica Moldova – România
Relațiile moldo-românești au fost axate pe depășirea disensiunilor legate de semnarea Convenției privind micul trafic de frontieră dintre Republica Moldova și România.
Primul pas în acest sens a fost făcut pe 6 mai 2008 la Strasbourg, în cadrul unei întrevederi dintre Andrei Stratan, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, și Răduța Dana Matache, Secretar de Stat al Ministerului Afacerilor Externe al României. Deși informația oferită de serviciul de presă al MAEIE privind rezultatul întrevederii a fost redusă, pe 13 mai, MAEIE a anunțat într-o declarație că, Republica Moldova va relua negocierile cu România asupra Tratatului privind frontiera de stat moldo-română și Convenției privind micul trafic de frontieră. Tot în aceeași declarație, MAEIE propune României să includă în sfera de acțiune a Convenției privind micul trafic de frontieră întreg teritoriul Moldovei (împreună cu Transnistria) și insistă, din nou, asupra semnării concomitente a Convenției privind micul trafic de frontieră și Tratatul privind frontiera de stat moldo-română, în cazul în care "România […] nu are nici un fel de pretenții teritoriale sau de altă natură față de Republica Moldova" .
Negocierile anunțate s-au desfășurat pe 14–15 mai 2008 la București. Într-un comunicat de presă difuzat de MAE al României, se arată că în cadrul negocierilor experții din Moldova și România și-au prezentat pozițiile și argumente asupra Tratatului privind frontiera de stat moldo-română și a Acordului Cadru privind Parteneriatul Strategic pentru Europa între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova, însă nu și asupra Convenției privind micul trafic de frontieră, care nu a fost discutată. Comunicatul nu prezintă vreo informație despre rezultatul negocierilor, ci doar menționează că negocierile vor continua, însă deja la Chișinău.
În același timp, MAE român declară că "nu există nicio condiționalitate tehnico-juridică între procesul de încheiere a Acordului privind micul trafic de frontieră și încheierea Tratatului privind regimul frontierei", din moment ce aceste tratate reglementează domenii diferite: convenția privind micul trafic de frontieră vizează condițiile de circulație simplificată a locuitorilor celor doua state din vecinătatea frontierei comune, pe cînd tratatul privind frontiera de stat reglementează aspecte tehnice privind frontiera.
Notă. Pe 11 mai 2008 Partidul Liberal-Democrat din Moldova și Alianța "Moldova Noastră" au organizat mai multe întîlniri cu populația din raioanele situate de-a lungul Prutului, în cadrul cărora au colectat semnături în sprijinul semnării Convenției privind micul trafic de frontieră. Cu declarații de susținere a semnării Convenției privind micul trafic de frontieră au ieșit și alte partide de opoziție – Mișcarea Social-Politică "Acțiunea Europeană", Partidul Democrat din Moldova, Partidul Social Democrat.
Republica Moldova – Japonia
Pe 14 mai 2008, Guvernele Moldovei și Japoniei, în persoana Prim-viceprim-ministrul Igor Dodon, Ministru al Economiei și Comerțului și Mutsuo Mabuchi, Ambasador Extraordinar si Plenipotentiar al Japoniei în Republica Moldova, au semnat un Acord privind cooperarea tehnică. Acordul are drept obiectiv intensificarea colaborării tehnice între Moldova și Japonia și prevede misiuni ale experților niponi în Moldova, acordarea de asistență tehnică și de instruire. Igor Dodon a subliniat că Japonia reprezintă unul partenerii principali de dezvoltare ai Republicii Moldova grație asistenței acordate Republicii Moldova pe parcursul ultimilor ani. În același timp, Astfel, pînă în prezent, Japonia a oferit Moldovei asistență tehnică în valoare de 67 milioane de dolari SUA sub forma de granturi și 48,2 milioane de dolari SUA, în calitate de credite, iar 151 de funcționari moldoveni au vizitat Japonia pentru a lua cunoștință de experiența niponă în diferite sectoare economice și sociale. Alți 20 de specialiști moldoveni vor vizita Japonia în 2008.
Republica Moldova – Turcia
Noul Ambasador al Republicii Turcia în Republica Moldova, Ahmet Ferit Ülker, a înmînat copiile scrisorilor de acreditare Viceprim-ministrului, Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan.
Republica Moldova – Cehia
În perioada 12–13 mai 2008, la Praga a avut loc ședința de constituire a Comisiei mixte moldo-cehe pentru cooperare economică, industrială și tehnico-științifică. Delegația Moldovei a fost condusă de Tudor Copaci, vice-ministru al Economiei și Comerțului, iar cea a Republicii Cehe – de către Milan Hovorka, vice-ministru al Industriei și Comerțului. În cadrul ședinței a fost aprobat Regulamentul Comisiei mixte și au fost create organele de lucru ale comisiei. De asemenea, a fost examinat cadrul existent al colaborării moldo-cehe și analizate perspectivele unei viitoare colaborări, în special în domeniile energetic, infrastructurii transporturilor feroviar și rutier și în domeniul agroindustrial.
Cooperarea multilaterală
Republica Moldova – Consiliul Europei (CoE)
În zilele de 6–7 mai 2008, Andrei Stratan, Viceprim-ministru, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a participat la Strasbourg, la cea de-a 118-a sesiune a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei. La Strasbourg, Andrei Stratan a avut întrevederi bilaterale cu Terry Davis, Secretar General al CoE, Gunter Gloser, Ministru de Stat pentru Afaceri Europene al MAE german și Răduța Dana Matache, Secretar de Stat în cadrul MAE român. În cadrul sesiunii, Andrei Stratan a rostit un discurs, în care a abordat mai multe subiecte sensibile pentru Moldova, cum ar fi integrarea europeană și soluționarea problemei transnistrene. În particular, Andrei Stratan a reiterat dorința Republicii Moldova de a avansa pe calea integrării europene graduale, inclusiv prin semnarea unui nou cadru juridic cu UE care va oferi Moldovei acces gradual la cele patru libertăți ale UE. Cu referință la problema transnistreană, demnitarul moldovean a dat asigurări că Republica Moldova va continua să identifice o soluție pentru problema transnistreană în cadrul formatului de negocieri 5+2, cu respectarea independenței, suveranității și integrității sale teritoriale. La sfîrșitul sesiunii, Suedia a preluat de la Slovacia Președinției Comitetului de Miniștri al CoE pentru următoarele șase luni.
Republica Moldova – GUAM
Pe 13 mai 2008, la Chișinău a avut loc cea de-a 10-a reuniune a Consiliului Coordonatorilor Naționali ai Organizației pentru Democrație și Dezvoltare Economică GUAM, cu participarea vice-miniștrilor de externe ai statelor membre și secretarului general GUAM. În cadrul reuniunii au fost abordate mai multe subiecte legate de activitatea GUAM și dezvoltarea organizației, printre care: extinderea parteneriatului cu SUA, UE, Consiliul Europei și alți parteneri internaționali și definitivarea proiectului Protocolului la Acordul privind crearea Centrului Virtual GUAM pentru combaterea terorismului, criminalității organizate, a traficului ilicit de droguri și altor tipuri de infracțiuni și proiectul Acordului privind aspecte de protejare a proprietății intelectuale.
Studii, analize, comentarii
Evoluții și tertipuri de pe piața imobiliară
Iurie Gotișan, 16 mai 2008
Evoluția pieței imobiliare din ultima perioadă și valorile ridicate la care au ajuns să fie tranzacționate apartamentele și casele în Moldova pune pe gînduri pe majoritatea celor ce vor să-și achiziționeze o locuință. Prețurile la apartamente (în particular în capitală) au crescut spectaculos în ultimii șapte ani
| »»» |
|
|
|