ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 125, 16–30 septembrie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Parlamentul a declarat vacant mandatul de deputat al Adrianei Chiriac, aleasă pe lista Partidului Popular Creștin Democrat. Chiriac a demisionat în legătură cu obținerea unui loc de muncă în România, situație incompatibilă cu deținerea unui mandat de deputat.

1.2. Acte legislative

Legea privind completarea Legii pentru punerea în aplicare a titlurilor I și II ale Codului fiscal. Documentul prevede că acelor contribuabili care transmit și/sau repară cu titlu gratuit proprietatea cetățenilor, deteriorată ca urmare a calamităților naturale din perioada iulie-august 2008, nu li se vor aplica prevederile din Codul fiscal referitoare la reținerea impozitului pe venit și li se va permite deducerea cheltuielilor aferente reparației și/sau transmiterii proprietății respective. De asemenea, nu se consideră ca sursă de venit impozabile și nu se includ în venitul brut veniturile persoanelor fizice obținute ca urmare a compensației daunei materiale cauzate de calamitățile naturale în perioada iulie-august 2008.

Legea privind completarea articolului 4 din Legea taxei de stat. Conform modificărilor, sînt scutite de achitarea taxei de stat persoanele fizice și juridice – pentru autentificarea contractelor încheiate în scopul compensării prejudiciilor cauzate ca urmare a calamităților naturale din perioada iulie-august 2008.

Legea pentru modificarea unor acte legislative (Legea vînzării de mărfuri, legea privind bursele de mărfuri, legea privind cooperativele de întreprinzător). Documentul a fost promovat pentru asigurarea implementării noilor legi cu privire la arbitraj și cu privire la arbitrajul comercial, substituind noțiunile vechi prin cele corespunzătoare reglementărilor actuale în domeniu.

Legea privind completarea și modificarea unor acte legislative. Sînt amendate Codul cu privire la contravențiile administrative și Codul penal, în scopul îmbunătățirii și consolidării legislației naționale cu privire la combaterea traficului de ființe și aducerii ei în concordanță cu standardele europene. Respectiv, a fost exclus articolul 170/1 "Organizarea cerșetoriei", faptele respective rămînînd sub incidența art.302 al Codului penal "Inițierea și organizarea cerșetoriei". In contextul masurilor de decriminalizare a Codului penal și de eficientizare a politicii punitive au fost perfecționate prevederile referitoare la săvîrșirea infracțiunii de trafic de ființe umane.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Convenția – cadru a Consiliului Europei privind valoarea patrimoniului cultural pentru societate, adoptată la Faro la 27 octombrie 2005;
  • Acordul între Republica Moldova și Republica Slovacă privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor, semnat la Chișinău la 7 aprilie 2008;
  • Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Federale Germania privind colaborarea financiară 2006, semnat la Chișinău, la 17 aprilie 2008;

Hotărîrea privind completarea Hotărîrii Parlamentului pentru aprobarea Listei activelor Armatei Naționale, propuse pentru comercializare. Lista este completată cu cîteva aeronave din dotarea Armatei Naționale (AN-72 și AN-26), diverse piese și muniții.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Parlamentul a audiat informații privind:

  • lichidarea consecințelor calamităților naturale din vara curentă;
  • salarizarea din sistemul bugetar;
  • situația pe piața monetară și valutară.

Întrebări. Interpelări

La prima sesiune de întrebări și interpelări, majoritatea parlamentară, inclusiv spicherul parlamentului, au părăsit sala de ședințe.

Veaceslav Untilă, deputat AMN, a solicitat Guvernului să-i prezinte informații despre defalcările în bugetul republicii din activitatea celor 215 vase maritime, care plutesc sub drapelul Republicii Moldova.

Vladimir Filat, liderul PLDM, a făcut o interpelare în care solicită să i se prezintă modul în care a fost utilizat Fondul de rezervă a Guvernului în valoare de 180 mln de lei.

Vitalia Pavlicenco, președintele PNL, a solicitat ministrului de interne să documenteze cazul conducătorului auto Nicolae Stamati, care ar fi impus să plătească bani polițiștilor.

Declarații

În debutul sesiunii de toamnă-iarnă, spicherul Parlamentului Marian Lupu a ținut un briefing pentru presă, în cadrul căruia a făcut declarații vizînd:

  • posibila dezbatere a unor noi modificări în legislația electorală (referitor la pragul electoral, interzicerea blocurilor electorale). Nu au fost însă concretizate perspectivele modificărilor în domeniu;
  • exprimarea speranței că apropierea alegerilor nu va afecta climatul de lucru în Parlament;
  • cele mai importante documente ale sesiunii vor fi Legea bugetului de stat pentru anul viitor, Legea bugetului asigurărilor sociale de stat și Legea fondului de asigurări medicale obligatorii;
  • Parlamentul va acorda o atenție deosebită racordării legislației naționale la standardele europene, colaborării în cadrul diferitor organizații internaționale, colaborării parlamentare bilaterale; colaborării cu societatea civilă; efectuării controlului parlamentar.

Liderii fracțiunilor parlamentare au rostit discursuri privind viziunile asupra sesiunii ce a debutat:

  • Fracțiunea AMN a adus acuzații Guvernului în legătură cu situația pe piața valutară, a cerut abrogarea mai multor modificări care ar submina democrația (Codul electoral, privind interdicțiile legate de dubla cetățenie), a cerut reluarea transmiterii ședințelor parlamentare la postul național de televiziune și suspendarea Sărbătorii Naționale a Vinului, deoarece viticultorii se află într-o situație disperată;
  • Fracțiunea PPCD a îndemnat conducerea țării să fie mai prudentă în privința propunerilor Rusiei de rezolvare a conflictului transnistrean, deoarece evenimentele din Georgia au demonstrat că Rusia este un agresor și Moldova trebuie să fie foarte prudentă cu orice propunere venită din partea acestui stat. PPCD a solicitat Guvernului să continue combaterea consecințelor inundațiilor și a făcut apel către deputați să fie mai responsabili la votarea Strategiei Securității Naționale, deoarece Legea privind concepția securității naționale a fost adoptată cu anumite lacune și Strategia ar să fie mai reușită. PPCD mai declară că dorește să contribuie la afirmarea Moldovei drept stat de succes;
  • Fracțiunea PDM a acuzat guvernarea de secretizare abuzivă a tratativelor în problema transnistreană, a cerut informarea și implicarea deputaților în procesul de elaborare a documentelor de negocieri. PDM consideră că viitorul legislativ va fi unul de coaliție și propune scutirea de control a întreprinderilor mici și mijlocii, pe un termen de trei ani;
  • Fracțiunea PCRM a îndemnat deputații din opoziție la conlucrare, în interesul poporului, să renunțe la critica neargumentată și să susțină majoritatea în adoptarea legilor.

Deputatul Vitalia Pavlicenco a prezentat în plenul Parlamentului o declarație a PNL, prin care condamnă recunoașterea de către Rusia a regiunilor separatiste Abhaziei și Osetiei de Sud și își reiterează poziția față de crearea uniunii inter-statale "România – Republica Moldova" ca unicul proiect viabil de apropiere a țării noastre de Uniunea Europeană.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Vasile Botnari a fost numit director al Agenției Transporturi, Pină la numire, Botnari a fost director al Companiei "Air Moldova".

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind majorarea salariilor unor angajați din sectorul bugetar. Cu începere de la 1 octombrie 2008, pentru angajații salarizați conform categoriilor cele mai joase de salarizare vor fi stabilite remunerări reieșind din cotele maxime ale grilelor de salarii. Astfel, categoria 1 de salarizare va constitui 500 lei (pînă în prezent – 440 lei), iar categoria 15 va constitui 1200 lei (1030 pînă în prezent). Concomitent cu introducerea noilor cuantumuri ale salariilor de funcție, toate sporurile, suplimentele, alte plăți salariale stabilite în cuantum procentual din salariul de funcție se calculează reieșind din noile mărimi ale acestuia.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind finanțarea procurării locuințelor pentru persoanele care au suferit în urma inundațiilor din lunile iulie-august 2008. Prin aceeași hotărîre, Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului (MCDT) i-au fost alocate 25 milioane de lei, acumulate pe contul special pentru ajutorarea persoanelor afectate de calamități. Termenul de procurare a locuințelor se stabilește pînă la 15 octombrie 2008, iar MCDT urmează să prezinte ulterior Guvernului un raport privind utilizarea conformă a mijloacelor alocate.

Hotărîrea privind crearea Agenției Transporturi. Agenția este formată prin reorganizarea Ministerului Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor și a Administrației de Stat a Aviației Civile, urmînd a fi responsabilă de transporturile terestru, aerian și feroviar. Problemele vizînd întreținerea și gospodărirea drumurilor au trecut în competența Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului.

Hotărîrea cu privire la implementarea ghișeului unic în cadrul Camerei de Licențiere. Se aprobă Lista documentelor și a informațiilor supuse aprobării, confirmării sau verificării prin procedura ghișeului unic și se obligă autoritățile publice și instituțiile abilitate cu funcții de reglementare/control să asigure accesul Camerei de Licențiere la resursele informaționale de stat actualizate. În cazul că autoritățile sau instituțiile publice abilitate nu vor răspunde la solicitarea Camerei în termenul stabilit, informația sau documentele respective se consideră confirmate sau aprobate.

Hotărîri cu privire la alocarea mijloacelor financiare:

  • Ministerului Justiției i se alocă 2,17 milioane de lei, pentru finalizarea lucrărilor de reconstrucție a punctului medical al Penitenciarului din Rusca;
  • Consiliilor locale din Hîncești și Soroca li se alocă 383 mii lei pentru achitarea compensaților victimelor represiunilor politice.

Hotărîri privind aprobarea unor planuri:

  • privind stimularea reîntoarcerii lucrătorilor migranți moldoveni de peste hotare.

Hotărîrea pentru abrogarea unor hotărîri ale Guvernului. Sînt abrogate 61 de hotărîri adoptate în perioada 1994–2008 pentru aprobarea și promovarea unor documente de politici, care în prezent au fost apreciate ca desuete și învechite. Documentul este rezultatul activității Comisiei pentru revizuirea documentelor de politici, formate în iunie 2008.

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Conferința de presă a Primului-ministru

Zinaida Greceanîi s-a referit la evoluțiile în domeniile economie, sfera socială și politică externă și a declarat, între altele, că:

  • în pofida unor factori mai puțin încurajatori, s-a avansat consecvent pe toate direcțiile prioritare din Programul Guvernului;
  • starea de lucruri îmbucurătoare la capitolul situație macro-economică este confirmată și de partenerii de dezvoltare străini (FMI) și această stare de lucruri nu-i satisface pe unii așa-ziși analiști, care au vociferat zeci de scenarii apocaliptice despre perspectivele economiei moldovenești;
  • guvernul actual nu va permite deplasarea de la cursul stabilității macro-economice, indiferent cît de populară sau impopulară va fi această abordare;
  • de la începutul anului 2008 nivelul inflației a constituit 6,0 la sută, fiind una dintre cele mai reduse din regiune;
  • chiar și în condițiile majorării tarifelor la gazele naturale și energia electrică, nivelul Indicelui Preșurilor de Consum în Moldova a revenit la cifra de control (sub 10% anual) și ca rezultat, recent BNM a diminuat cerințele față de rezervele obligatorii și rata de bază cu cîte 1.5 puncte procentuale;
  • PIB a crescut în trimestrul II cu 6.2% (integral, pe primul semestru, PIB-ul a crescut cu 5.4%.);
  • Trezesc îngrijorări evoluția balanței comerciale și problemele existente la lansarea businessului, dar bucură ritmurile de creștere a investițiilor străine directe;
  • proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2009 a fost bazat pe principiul: orice creștere a cheltuielilor este posibilă doar pe creșterea economică obținută; continuă promovarea politicii sociale pronunțate; Veniturile bugetare vor atinge cifra de 17,7 mlrd.lei, cu o creștere de cca 21% față de anul 2008, iar cheltuielile vor ajunge la 18.3 mlrd.lei; alocările financiare pentru domeniul social vor crește în comparație cu anul 2008 cu 28%; în premieră, pentru anul 2009 sînt prevăzute mijloace financiare reale pentru măsurile de asigurare a reintegrării teritoriale a țării noastre și pentru punerea în aplicare a Legii cu privire la partidele politice (în buget sînt rezervate cca 8 mil.lei);
  • activitatea pe plan extern este determinată de faptul că Republica Moldova asigură președinția în 5 organizații regionale, iar un eveniment deosebit se anunță summit-ul șefilor de guvern ale statelor CSI, programat pentru 13–14 noiembrie 2008 la Chișinău.

Guvernul va colabora mai eficient cu organul suprem de control financiar

În cadrul unei ședințe cu participarea membrilor executivului și reprezentanții Curții de Conturi au fost abordate modalitățile de colaborare și dificultățile cu care se confruntă Curtea în activitatea sa, precum și problemele depistate în urma controalelor efectuate. Au fost constate, în particular, capacitățile insuficiente a subdiviziunilor financiar-contabile de planificare strategică a gestionării resurselor, bazată pe bugetarea de programe, necesitatea auditului resurselor naturale, necesitatea eficientizării utilizării patrimoniului public și a investițiilor capitale. În acest context, Prim-ministrul a cerut miniștrilor să acorde o mai mare atenție executării hotărîrilor Curții de Conturi și a dispus monitorizarea executării acestora de către Aparatul Guvernului. S-a decis ca odată în semestru rapoartele de executare a recomandărilor Curții de conturi pe sectoare ale economiei urmează a fi audiate în ședințe publice.

Constituirea Consiliului Național de Participare

După anumite probleme apărute inițial, Guvernul a reușit totuși să asigure formarea forului reprezentativ al organizațiilor societății civile, numit Consiliul Național de Participare (CNP), care include organizații din sectorul privat, medii academice, ONG-uri, mass-media. CNP va participa în procesul de elaborare, implementare, monitorizare și evaluare a politicilor publice, putînd contribui la sporirea calității actului de guvernare, la asigurarea transparenței și eficienței utilizării finanțelor publice, combaterea corupției. CNP este instituit pe lîngă Comitetul interministerial pentru planificare strategică, condus de Prim-ministru și întrunește actualmente 33 de membri.

Asistența SUA pentru organele de drept

Guvernul SUA va acorda Guvernului RM asistență pentru dezvoltarea capacităților organelor de drept, în baza unui amendament la Acordul cu privire la controlul drogurilor și aplicarea normelor de drept. Finanțarea adițională este prevăzută pentru implementarea proiectului ce ține de dezvoltarea organelor de drept și este destinat consolidării capacităților lor de a investiga și urmări în justiție infracțiunile grave, suportul financiar fiind preconizat pentru instruirea de bază și procurarea echipamentului necesar.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a semnat decretul privind numirea lui Alexandru Cujbă în funcția de Ambasador, Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă ONU.

Prin decret prezidențial, "Ordinul Republicii" a fost conferit lui Leonid Babii, director general al SA "Barza Albă" din municipiul Bălți.

Președintele țării a semnat decretul privind rechemarea lui Vasile Sturza din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Federația Rusă și în Republica Kazahstan.

Mutsuo Mabuchi, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Japoniei în Republica Moldova, a fost decorat cu "Ordinul de Onoare", în semn de profundă gratitudine pentru contribuția sa deosebită la dezvoltarea și aprofundarea relațiilor de prietenie și colaborare moldo-nipone și în legătură cu încheierea misiunii diplomatice la Chișinău.

Vasile Ursu este revocat din funcția de ministru al Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor, în legătură cu reorganizarea (lichidarea) ministerului.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Bilanțuri și planuri pentru Guvern

Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință în cursul căreia a făcut unele totalizări ale activității Cabinetului de miniștri și a trasat noi sarcini pentru perioada imediat următoare. Președintele a apreciat în termeni pozitivi activitatea Guvernului, remarcînd atît rezultatele social-economice înregistrate, cît și gestionarea cu succes a situației de criză, cauzată de inundațiile din vară. Vladimir Voronin a punctat un șir de obiective pe termen scurt și mediu, care urmează fi realizate de către executivul central:

  • examinarea în termen de 10 zile a mersului executării prevederilor Programului de guvernare;
  • elaborarea și adoptarea proiectelor de legi incluse în Planul de Acțiuni UE – Republica Moldova și intensificarea activității în vederea avansării în încheierea unui nou Acord cu UE;
  • îndeplinirea sarcinilor bugetare prevăzute pentru anul curent și onorarea tuturor obligațiunilor stipulate în programe și strategii naționale (gazificare, asigurare cu apă, plantarea livezilor și a viței de vie, reabilitarea și extinderea rețelelor de irigare, sporirea numărului de cooperative agricole, consolidarea terenurilor agricole, crearea unor noi stații tehnologice de mașini;
  • susținerea agriculturii ecologice, darea în exploatare a unor noi abatoare și instalații frigorifice, efectuarea lucrărilor agricole de toamnă;
  • îndeplinirea tuturor acțiunilor planificate în contextul Anului tineretului; măsuri adecvate în scopul realizării inițiativelor de ultimă oră privind majorarea etapizată a burselor și salariilor pedagogilor;
  • ameliorarea situației vizînd alimentația copiilor în școlile polivalente și internate;
  • estimarea executării Programului "Salt"; prioritatea implementării Legii cu privire la ajutorul social;
  • construcția și dării în exploatare a tuturor obiectivelor sociale planificate, a unor instituții medico-sanitare publice; urgentarea renovării centrelor de sănătate din sectorul rural.

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană

La 26 septembrie, după o pauză de peste 2 luni, și-a reluat activitatea Comisia Națională pentru Integrare Europeană (CNIE). În debutul ședinței, Președintele Republicii Moldova a făcut unele comentarii pe marginea evoluției evenimentelor politice de ultimă oră, care au legătură directă cu problema integrării europene și a relevat că, actualmente, la Bruxelles se elaborează activ proiectul "Parteneriatului estic", care se așteaptă să includă așa componente integraționiste cum ar fi: comerțul liber aprofundat, mobilitatea forței de muncă și, eventual, o foaie de parcurs pentru liberalizarea regimului vizelor. Voronin a precizat că anume despre aceste elemente se va vorbi în cadrul negocierilor cu Uniunea Europeană asupra noului acord cu Republica Moldova și aceasta este anume ceea ce interesează în cel mai serios mod autoritățile Moldovei. Guvernul și Parlamentul au fost chemați să stabilească interacțiune strînsă în îndeplinirea întregii liste a angajamentelor asumate de autoritățile moldovene. Următoarea ședință a CNIE a fost programată pentru 21 octombrie.

Noi îngrijorări privind exploatarea resurselor minerale

Vladimir Voronin a prezidat ședința Consiliului Suprem de Securitate (CSS), în cadrul căreia au fost prezentate rezultatele analizei situației create în sfera explorării, exploatării și comercializării resurselor minerale, precum și în activitatea carierelor. În baza deciziei anterioare a CSS a fost instituită o comisie specială pentru examinarea situației în acest domeniu, care a prezentat un raport ce atestă existența unor grave încălcări la exploatarea zăcămintelor minerale: – lipsa evidenței stricte a volumului extras al zăcămintelor; – extragerea neautorizată; – neefectuarea cultivării terenurilor exploatate și lipsa specialiștilor în domeniul cultivării; – lipsa controlului și abuzurile masive, inclusiv din partea autorităților locale la exploatările miniere; – dispersarea responsabilităților și conflictul de interese între diverse structuri abilitate cu funcții de supraveghere a procesului de exploatare a resurselor minerale; – apariția unor instalații haotice pentru extragerea ilicită a materialelor de construcție în scopuri comerciale; – comercializarea neautorizată și frauduloasă a materialelor de construcție, fără achitarea impozitelor, la prețuri exagerate, în lipsa documentelor de proveniență și a oricăror garanții de calitate a materialelor, cu facturi falsificate. Printre cauzele situației în domeniu au fost remarcate și sancțiunile mici, inadecvate, care se aplică în cazul respectivelor delicte. Șeful statului a solicitat Guvernului adoptarea neîntîrziată a unor măsuri hotărîte în vederea ameliorării situației în domeniul explorării, exploatării și comercializării resurselor minerale, prin elaborarea unui plan de acțiuni menite să asigure legalitatea, securitatea ecologică și economică în domeniul extragerii zăcămintelor. Pînă la 30 octombrie, în cadrul Ministerului Ecologiei și Resurselor Naturale urmează a fi creată Agenția națională a resurselor minerale, în baza subdiviziunilor ministerelor și departamentelor care au tangențe cu domeniul respectiv, fără sporirea aparatului birocratic. Tot pînă la 30 octombrie urmează să fie urgentată examinarea și modificarea Codului Subsolului, elaborate și operate modificări în Codul Penal și Codul contravențiilor administrative, în vederea înăspririi sancțiunilor.

Conferința "Politici în domeniul științei și educației"

În discursul rostit la Conferința Internațională organizată sub auspiciul Academiei de Științe a Moldovei, Președintele țării a rostit un discurs, în cuprinsul căruia a declarat, între altele, că:

  • unica resursă accesibilă de dezvoltare a Republicii Moldova este capitalul uman, iar subestimarea acestei circumstanțe a condus, în primul deceniu de independență, la o prăbușire economică și socială fără precedent în Moldova;
  • la o anumită etapă, piața muncii a rămas fără forță de muncă calificată, capabilă a fi antrenată în eventualele oferte investiționale;
  • reforma promovată prin Codul cu privire la știință și inovare a fost corectă, au crescut de cîteva ori cheltuielile pentru știință și astfel, a sporit brusc nivelul de autoapreciere al comunității științifice, exigența ei față de sine, responsabilitatea;
  • este finalizat lucrul la proiectul Codul învățămîntului, care vizează reglementarea tuturor treptelor de învățămînt: de la preșcolar la postuniversitar. Codul va stabili că, începînd cu anul 2009, salariul mediu al pedagogilor trebuie să fie egal cu salariul mediu pe economie.
  • cheltuielile în sfera învățămîntului vor fi concentrate asupra anumitor priorități, de importanță majoră pe termen lung.

Implementarea Programului național de gazificare

În cadrul ședinței de lucru convocate la Președinție a fost prezentat un raport despre realizarea Programului de gazificare pînă în anul 2010. Conform raportului, sînt gazificate 637 de localități, către alte 186 de localități gazoductele au fost montate pînă la marginea satului și în anul 2008 se află în construcție gazoducte spre 71 de localități (pînă la finele anului se preconizează gazificarea a 893 de localități din cele 1531 existente în republică). La ședință au mai fost prezentate date cu privire la programul invesitițional de construcție a rețelelor de gaze naturale de către SA "Moldova-Gaz", conform căruia, este planificată construcția a 843 de km de rețele de gaze naturale. Președintele țării a reiterat însemnătatea deosebită a implementării Programului național de gazificare în termenele stabilite și a cerut insistent persoanelor responsabile de realizarea programului să depună și în continuare eforturi maxime în vederea realizării acestui obiectiv.

Reconstrucția obiectelor patrimoniului cultural-istoric național

Au fost trecute în revistă acțiunile realizate și planurile preconizate în vederea reparației sau reconstrucției: sediilor Teatrului "Eugen Ionesco", Teatrului de pe Strada Trandafirilor, Sălii cu Orgă, Teatrului Național de Operă și Balet, Teatrului Republican "Luceafărul", Filarmonicii Naționale, Muzeului Național de Arte Plastice, Casei-Muzeu "Alexandru Donici", Conacului familiei Lazo, Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice ș.a.

Jubileul întemeierii Statului Moldovenesc

Președintele Republicii a condus ședința Comisiei de Stat pentru desfășurarea acțiunilor consacrate sărbătoririi a 650 de ani de la întemeierea Statului Moldovenesc, în cadrul căreia a fost audiată informația despre implementarea Planului de acțiuni consacrate aniversării. Participanții la ședință și-au expus opiniile asupra detaliilor Planului de acțiuni, au examinat conceptele unei medalii jubiliare și a Ordinului "Bogdan Întemeietorul", care vor fi bătute cu statut de distincție de stat. În context, șeful statului a subliniat necesitatea efectuării unei analize a situației create în sfera heraldicii moldovenești și lisa specialiștilor calificați în domeniu. În final, Vladimir Voronin a insistat asupra definitivării planului calendaristic al acțiunilor planificate pentru anul 2009, care să fie corelat cu calendarul creștin-ortodox și prezentat comisiei spre aprobare.

Sărbătorirea Zilei Vînătorului

Șeful statului a participat la festivitatea prilejuită Ziua Vînătorului, ediția a III-a, organizată de Asociația Vînătorilor și Pescarilor din Moldova, a cărei președinte de onoare este Vladimir Voronin. Președintele țării a felicitat audiența și a menționat că pe parcursul ultimilor ani în Republica Moldova au fost îmbunătățite în mod considerabil condițiile vînatului, fiind extinse spațiile cinegetice și mărită populația speciilor de vînat, fapt care contribuie, de asemenea, la atragerea turiștilor străini. Referindu-se la restricțiile impuse recent prin hotărîre de Guvern asupra vînatului la iepuri pe o perioadă de doi ani, șeful statului a menționat că decizia în cauză a fost generată de constatare degenerării populației de iepuri în țara noastră și în regiune. În context, a fost subliniat imperativul respectării dispozițiilor legale și normative care reglementează domeniul vînatului, necesitata gestionării corecte a faunei cinegetice. În cadrul manifestărilor dedicate Zilei Vînătorului, șeful statului a înmînat premii speciale reprezentanților celor mai bune colective vînătorești din țară și a vizitat expozițiile pieselor naturalizate, a trofeelor de vînătoare, a armei și ustensilei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Inflația "face cale-ntoarsă"…

    Potrivit datelor BNS, indicele prețurilor de consum (IPC) s-a majorat în luna august 2008 față de luna iulie 2008 cu 0,7%. Rata inflației cumulative de la începutul anului a constituit 6%, fiind una dintre cele mai reduse din regiune. Ca rezultat, rata anuală a inflației s-a micșorat de la nivelul maxim de 16,9% înregistrat în luna mai 2008 pînă la nivelul de 11,7% la finele lunii august.

    Analiza factorilor care au influențat majorarea prețurilor de consum pe parcursul ultimului an, precum și a evoluției eventuale a acestor și altor factori pentru perioada ce urmează, permit de a prognoza o micșorare în continuare a indicatorului inflației anuale cu readucerea lui treptată în limitele programate. În aceste condiții, Banca Națională a Moldovei consideră că la etapa actuală nu există premise de înăsprire în continuare a politicii monetare și a redus rata dobînzii de bază de la 18,5% la 17% și rata rezervelor obligatorii de la 22% la 20,5%. Este un semnal bun pentru piață, un prim efect ar fi reducerea ratei dobînzii la împrumuturi cu un punct procentual și impulsionarea creditării.

2. Sectorul real

    În ianuarie-august industria a crescut cu cca 3%…

    Datele BNS arată că în perioada ianuarie-august 2008 întreprinderile industriale de toate formele de proprietate din Moldova au fabricat producție în valoare de peste 19,1 miliarde lei în prețuri curente, în creștere cu 2,8%. Majorarea producției în ansamblu a fost motivată, în special, de creșterea producției în întreprinderile din industria alimentară și a băuturilor (cu 7,5%) și din sectorul energetic (cu 6,7%), care dețin ponderi de 37,6% și 11,0%, respectiv.

    În același timp, a avut loc reducerea producției la întreprinderile cu următoarele activități principale: fabricarea articolelor de îmbrăcăminte – cu 11,1%; prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor – cu 17,2%; fabricarea berii – cu 17,9%; fabricarea uleiurilor și grăsimilor – cu 10,2%; fabricarea hîrtiei și cartonului – cu 19,9%; fabricarea sticlei și articolelor din sticlă – cu 12,3%; fabricarea produselor de tutun – cu 16,6%; fabricarea elementelor din beton, ipsos și ciment – cu 13,2%.

3. Finanțe publice

    Legea bugetului pentru 2009 a fost aprobată de Guvern….

    Conform deciziei adoptate la una din ședințele Guvernului, partea de venituri a bugetului pentru anul 2009 va constitui cca 17,735 miliarde lei, un avans cu 21% față de nivelul planificat pe anul curent. Cheltuielile în anul viitor vor constitui cca 18,309 miliarde lei, cu 23% mai mult decît în anul curent. Deficitul bugetului de stat va constitui cca 574 milioane lei și se preconizează a fi acoperit din contul veniturilor din privatizare și atragerea creditelor externe. Proiectul de lege a fost elaborat, reieșind din creșterea planificată a PIB de 6% și inflația de 9,5%. Legea bugetului pentru anul 2009 deja a fost prezentată Parlamentului spre examinare.

4. Sectorul bancar

    Activele bancare vor ajunge la 65% din PIB…

    Republica Moldova mai are mult de recuperat pentru a ajunge la rata de penetrare bancară (ponderea total active bancare în PIB) din țările din Europa de Est. Deși rata de creștere a activelor bancare depășește cu mult dezvoltarea economică, acestea au atins în 2007 un nivel de circa 60% în PIB, față de o medie pe regiune de peste 70%. Primele țări din clasament au avut în 2007 rate de 144,2% (Letonia), 117,5 (Estonia), 114,4% (Croația) și 113,3% (Slovenia) Figura 1. Ritmul de dezvoltare al sistemului bancar autohton este sensibil, în opt luni ale anului 2008 activele totale pe sistemul bancar au crescut cu cca 18% față de sfîrșitul anului trecut și respectiv cu peste 28% în raport cu august 2007.

    Figura 1. Ponderea total active bancare în unele state europene, 2007

    Ponderea activelor bancare în PIB, 2007 în %

    Sursa: Fitch IBCA

    Activele bancare se estimează la cca 3,7 miliarde USD…

    În opt luni ale acestui an activele au crescut pînă la cca 38 miliarde lei (cca 3,7 miliarde USD), ca urmare a creșterii soldului depozitelor atrase de la populație, dar și a creditelor și leasingului financiar. Economiile cu dobîndă ale persoanelor fizice au crescut în șase luni cu cca 22%, iar față de sfîrșitul lunii august 2007 cu aproape 45%. Per total depozitele cu dobîndă s-au mărit cu peste 18%. Creditele și leasingul financiar (net) au atins cifra de cca 23 miliarde lei, după o creștere de 15% în ianuarie-august 2008 și, respectiv, un avans de cca 35% în raport cu august 2007.

    Capitalul de gradul I a atins valoarea de 6,31 miliarde lei sau cu 20,75% mai mult față de începutul anului, reflectînd în continuare consolidarea sistemului și o bună capacitate de acoperire a eventualelor pierderi financiare. Cota investițiilor străine în capitalul băncilor s-a ridicat la cca 73%, în creștere cu 1,1%. Media suficienței capitalului ponderat la risc pe sistem, a consemnat la sfîrșitul perioadei 31,4% (nivelul minim necesar este de 12%), în creștere cu 2,4% față de sfîrșitul anului 2007, ceea ce atestă în continuare un potențial de investire a băncilor fără riscuri, echivalent, totodată, cu un înalt grad de protecție a intereselor deponenților.

5. Poziția externă a țării

    Agenția Fitch IBCA a coborît ratingul Moldovei…

    Agenția internațională de evaluare financiară Fitch a coborît ratingul Moldovei de la "pozitiv" la "stabil" asociat perspectivelor pe termen lung în valută și în monedă națională, ca urmare a deteriorării finanțării externe a țării și a presiunilor inflaționiste. Agenția a confirmat, totodată, ratingul "B-" pentru credite pe termen lung în valută al Moldovei și ratingul "B" pentru credite pe termen lung în monedă națională. Revizuirea în scădere a perspectivei asociată calificativelor Moldovei pentru credite pe termen lung în valută și monedă locală reflectă înrăutățirea finanțelor externe ale Moldovei și continuarea presiunilor inflaționiste.

    Moldova s-a confruntat cu șocuri externe semnificative care au deteriorat perspectiva pe termen lung. Prețul gazelor naturale rusești exportate în Moldova a continuat să crească anul acesta, iar exporturile de vinuri moldovenești în Rusia nu sînt atît de consistente ca pînă la embargoul din 2006 și 2007. Economia Republicii Moldova a resimțit semnificativ impactul tuturor acestor șocuri. Deficitul de cont curent al Moldovei a crescut pînă la aproape 18% din PIB. Moldova ar putea să se confrunte cu șocuri negative politice și economice, din cauza deficitului comercial ridicat, a creșterii datoriei externe, a lichidității scăzute și a expunerii la comerțul cu Rusia, explică cei de la Fitch.

    În Moldova este înregistrat un deficit structural considerabil al balanței de plăți la nivelul de 50% din PIB. Acest deficit este compensat parțial din contul remitențelor, pe care Fitch le estimează la nivelul de 20% din PIB în 2007. Datoria externă a sectorului privat crește cu ritmuri rapide și în 2007 s-a majorat până la 32% din PIB. Venitul pe cap de locuitor în mărime de cca 1300 USD constituie un nivel jos pentru țările din Europa de Est, deși puțin mai înalt decît valoarea medie pentru țările cu ratingul din categoria "B" de 1240 USD.

    Totodată, ratingurile Moldovei se explică prin cîțiva factori. Astfel, datoria de stat a țării continuă să scadă și în 2007 a constituit 29% din PIB, ceea ce este puțin mai jos decît valoarea medie pentru țările cu ratingul din categoria "B" – de 33%. În 2007 Moldova a avut un deficit bugetar nu prea mare (cca 1%), iar pe termen mediu guvernul planifică să asigure un buget echilibrat. Totodată, Fitch consideră că alegrile parlamentare din 2009 ar putea exercita presiuni asupra bugetului. În 2007, Moldova a devenit un creditor extern net la capitolul datoriei de stat (rezervele oficiale au depășit 1,5 mlrd.USD și au asigurat o acoperire a importului pe o perioadă de peste trei luni în iunie 2008). Raportul datoriei față de veniturile pe cap de locuitor constituie 68% și este cel mai jos nivel pentru țările din categoria cu ratingul "B".

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Întîlnirea Voronin-Smirnov nu a avut loc

Întîlnirea preconizată pentru a treia decadă a lunii septembrie 2008 a Președintelui Vladimir Voronin cu liderul transnistrean Igor Smirnov nu a avut loc. Intriga intîlnirii menționate a constatat în pregătirea terenului pentru o eventuală întîlnire în noiembrie a.c., în format trilateral, cu participarea Președintelui Federației Rusie, Dmitrii Medvedev. Ultima, potrivit ziarului moscovit "Kommersant" ar fi trebuit să încununeze eforturile Rusiei de a demonstra în ajunul summit-ului miniștrilor de externe a țărilor NATO că Rusia este capabilă să soluționeze conflictele înghețate și pe cale pașnică.

Motivele pentru anularea întîlnirii Voronin-Smirnov au fost dintre cele mai curioase: neînțelegeri privind timpul și locul întîlnirii, invocarea lipsei garanțiilor de securitatea pentru liderul transnistrean etc. Cel mai plauzibil argument este însă că părțile nu au dorit să renunțe la abordările anterioare privind principiile de soluționare a conflictului. Autoritățile moldovenești au insistat asupra elaborărilor sale din ultimii doi ani și asupra formatului de negocieri "5+2". La rîndul lor autoritățile transnistrene au insistat asupra recunoașterii Transnsitriei și semnării unui acord de cooperare cu republica Moldova.

Poziția Moldovei privind soluționarea conflictul transnistrean, expusă de la tribuna ONU

În discursul său, din 29 septembrie 2008, din cadrul sesiunii a 63-a a Adunării Generale a ONU ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, a exprimat punctul de vedere al autorităților moldovenești asupra reformei Consiliului de Securitate, care ar trebuie să impulsioneze și să eficientizeze "activitățile ONU în domeniul menținerii păcii și securității internaționale, dezvoltării cooperării cu organizațiile regionale și statele membre, inclusiv în vederea identificării soluțiilor pentru conflictele din diverse zone ale lumii".

Potrivit lui Andrei Stratan, "Evenimentele din Osetia de Sud (Georgia) au demonstrat odată în plus că conflictele înghețate constituie focare de instabilitate și amenințări la adresa securității regionale și internaționale. Intensificarea cooperării internaționale în vederea soluționării conflictelor și excluderii apariției sau escaladării în viitor a unor asemenea situații de criză, care pun în pericol suveranitatea și integritatea teritorială a statelor sunt de o importanță primordială și pentru Republica Moldova care se confruntă cu un conflict "înghețat" în raioanele de est ale țării".

În acest context dl Andrei Stratan a reiterat poziția oficială a Republicii Moldova față de unele aspecte ale conflictului ruso-georgian și viziunea asupra principiilor de soluționare a conflictului transnistrean. Potrivit lui Republica Moldova:

  • respinge categoric orice metode de soluționare cu forța a conflictelor, ea subscriind la Declarația Președinției franceze a Uniunii Europene cu privire la degradarea situației din Osetia de Sud, rostită la Reuniunea extraordinară a Consiliului Permanent al OSCE din 8 august 2008 și pledează pentru îndeplinirea completă a Planului de pace, mediat de Președinția franceză a UE;
  • consideră că recunoașterea unilaterală a Abhaziei și Osetiei de Sud va deveni un factor de stabilizare a situației. Acest pas nu face decât să reducă responsabilitatea părților în conflict pentru căutarea unui compromis între națiuni și capacitatea lor de a identifica soluții echitabile, cu respectarea principiilor integrității teritoriale și asigurarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
  • consideră că situații precum cea din Georgia trebuie să fie soluționate exclusiv în baza prevederilor Actului Final de la Helsinki, a Cartei ONU și a tuturor principiilor dreptului internațional în vigoare;
  • în cazul specific al conflictului din raioanele de est (Transnsitria) a acționat și continuă să acționeze consecvent în conformitate cu Legea cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităților din stânga Nistrului, adoptată unanim de Parlament la 22 iulie 2005, care consfințește soluționarea conflictului din Transnistria doar pe căi politice;
  • consideră că demilitarizarea și democratizarea regiunii transnistrene constituie premise esențiale ale soluționării viabile a conflictului transnistrean;
  • este preocupată de crearea condițiilor necesare pentru impulsionarea procesului de reglementare. În acest sens, Președintele Vladimir Voronin a înaintat o serie de inițiative privind consolidarea încrederii și securității între ambele maluri ale Nistrului, în particular prin asigurarea libertății de circulație, participarea în comun la elaborarea și implementarea proiectelor în domeniul restabilirii și modernizării infrastructurii și soluționarea unor probleme de ordin social;
  • a adoptat pentru implementare strategia de reglementare a conflictului, bazată pe o abordare complexă, "propunerile în pachet", a tuturor problemelor legate de conflict – politice, economice, sociale și umanitare, care prevăd elaborarea și adoptarea unui statut juridic special pentru regiunea transnistreană în baza respectării suveranității și integrității teritoriale a RM, consolidarea statutului de neutralitate și retragerea trupelor străine de pe teritoriul țării, recunoașterea drepturilor de proprietate și oferirea unor garanții sigure pentru populație;
  • apreciază activitatea Misiunii UE de asistență la frontieră în Republica Moldova și Ucraina (EUBAM) și cooperarea strânsă a acesteia cu structurile abilitate din ambele state în domeniul gestionării frontierei, contribuția la sporirea securității și transparenței la frontieră, fapt ce creează o atmosferă mai prielnică pentru procesul de reglementare a problemei transnistrene;
  • susține eforturile mediatorilor și observatorilor îndreptate spre reluarea negocierilor în formatul 5+2, în vederea soluționării finale a conflictului.
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Reuniunea Troicii COPS UE-Moldova

La 17 septembrie 2008, la Bruxelles s-a desfășurat Reuniunea Troicii Comitetului pentru Politică și Securitate (COPS) UE-Moldova. Subiectele abordate în cadrul reuniunii au vizat evoluțiile recente în procesul de soluționare a conflictului transnistrean, rezultatele activității Misiunii de Asistență a UE la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM) și evoluțiile Republicii Moldova în procesul de integrare europeană. În particular, reprezentanții UE au reiterat sprijinul Uniunii Europene în relansarea negocierilor de soluționare a conflictului transnistrean în formatul "5+2" cu condiția respectării principiului integrității teritoriale și suveranității Republicii Moldova. În plus, au fost discutate beneficiile consolidării și extinderii mandatului de activitate a Misiunii.

Lansarea Platformei de Cooperare a Parteneriatului de Mobilitate UE-Moldova

La 23 septembrie 2008, la Chișinău a avut loc Reuniunea de lansare a Platformei de Cooperare a Parteneriatului de Mobilitate UE-Moldova, cu participarea reprezentanților Comisiei Europene, a statelor membre EU implicate in Parteneriatul de Mobilitate și ai Moldovei[1]. În timpul reuniunii, Vice-ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Valeriu Ostalep a trasat prioritățile Moldovei în cadrul Parteneriatului de Mobilitate:

  • consolidarea relațiilor cu diaspora moldovenească;
  • promovarea reintegrării migranților;
  • consolidarea capacității instituționale în domeniul gestionării migrației;
  • asigurarea protecției sociale a cetățenilor care lucrează peste hotare;
  • lupta cu migrația ilegală și traficul de ființe umane.

La rîndul lor, reprezentanții UE au subliniat că migrația reprezintă o provocare pentru UE, care poate fi soluționată doar printru-un parteneriat între statele de origine, tranzit și destinație. În același timp, lansarea Parteneriatului de Mobilitate cu Moldova demonstrează importanța Moldovei pentru UE, oficialii europeni exprimîndu-și speranța că primele rezultate ale acestui parteneriat vor putea să apară începînd cu anul 2009.

A VIII-a reuniune a Subcomitetului de Cooperare UE-Moldova nr.3 "Vama, cooperarea transfrontalieră, spălarea banilor, droguri, migrație ilegală"

La 24 septembrie 2008, la Chișinău s-a desfășurat a VIII-a Reuniune a Subcomitetului de Cooperare UE-Moldova nr. 3 "Vama, cooperarea transfrontalieră, spălarea banilor, droguri, migrație ilegală". Discuțiile dintre părți au vizat evoluțiile Moldovei în mai multe domenii de competență a subcomitetului: reforma judiciară, drepturile și libertățile fundamentale ale omului, combaterea corupției, migrației și azilul, managementul frontierelor inclusiv cooperarea cu EUBAM-ul, implementarea Acordurilor de facilitare a regimului de vize și de readmisie, combaterea crimei organizate, cooperarea în domeniul justiției și poliției. (potrivit comunicatelor de presă ale MAEIE)

Lansarea proiectului Twinning

La 17 septembrie, la Chișinău a fost lansat primul proiect de tip TWINNING între Comisia Europeană și Republica Moldova, avînd ca beneficiar Parlamentul Republicii Moldova[2]. Obiectivul proiectului "Susținerea Parlamentului Republicii Moldova" este de a contribui la consolidarea democrației și a statului de drept în Moldova și a rolului Parlamentului Moldovei în procesul legislativ, precum și la procesul de armonizare a legislației, normelor și standardelor moldovenești la cele ale UE. Proiectul finanțat integral din bugetul Comisiei Europene dispune de un buget de 1 mln. de euro, va dura doi ani și va fi implementat în comun de parlamentele Franței, Ungariei și Moldovei. Activitățile proiectului prevăd organizarea de instruiri, seminare, ateliere de lucru și vizite de studiu, grupate în patru componente: 1) susținerea procesului de reorganizare a aparatului Parlamentului; 2) consolidarea capacității Parlamentului în domeniul armonizării legislației moldovenești cu cea a UE; 3) evaluarea impactului reglementărilor; 4) consolidarea funcției de control a Parlamentului asupra Guvernului.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Italia

În perioada 28–30 septembrie, Vice-ministrul Afacerilor Externe și a Integrării Europene, Valeriu Ostalep, a efectuat o vizită oficială în Italia. În timpul întrevederilor cu oficialii italieni, vice-ministrul moldovean a abordat mai subiecte ce țin de: necesitatea dezvoltării și intensificării cooperării moldo-italiene în domeniile politic, comercial-economic, social și cel al securității; poziția Moldovei față de viitorul acord juridic moldo-comunitar și principalele domenii de cooperare cu UE de interes major pentru Moldova; situația emigranților moldoveni în Italia. În particular, s-au pus accentele pe necesitatea semnării Acordurilor privind Securitatea Socială, intensificării cooperării între ministerele de Interne ale ambelor state, aprofundarea colaborării comercial-economice bilaterale prin intermediul Camerei de Comerț și Industrie a Moldovei, implementarea cît mai eficientă a Acordului de facilitare a regimului de vize între Moldova și UE, inclusiv prin intermediul viitoarei Ambasade a Italiei la Chișinău. În plus, delegația moldovenească a solicitat sprijinul Italiei pentru obținerea mandatului de negocieri asupra noului acord între RM și UE pînă la sfîrșitul anului 2008.

Noi ambasadori străini acreditați la Chișinău

La 24 septembrie 2008, Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, a primit scrisorile de acreditare în Moldova a mai multor ambasadori străini:

  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Statelor Unite ale Americii, Asif J. Chaudhry;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Regatului Norvegiei, Oystein Hovdkinn;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Regatului Belgiei, Léo D’aes;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Populare Chineze, Shi Longzhuang;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Statului Israel, Avraham Sharon;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Arabe Siriene, Dr. Walid Ali Othman;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Coreea, Park Ro-byug;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Cuba, Félix León Carballo;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Finlandei, Irmeli Mustonen.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CtEDO

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului s-a pronunțat în cauzele Salinschi c. Moldovei și Prepeliță c. Moldovei. În prima cauză, Salinschi a invocat în fața Curții violarea 6 § 1 din Convenție (dreptul la un proces echitabil) și a articolului 1 din Protocolul nr. 1 la Convenție (protecția proprietății). Curtea a constatat că reclamantul nu a epuizat căile interne de atac și a respins cererea reclamantului. În cea de-a doua cauză, Curtea a constatat violarea art. 6 § 1 CEDO și a art. 1 al Protocolului nr. 1 la CEDO, ca urmare a neexecutării hotărârii judecătorești pronunțate în favoarea reclamantului acum 9 ani. Curtea a decis de a transfera reclamantului casa și terenul revendicat timp de 3 luni sau compensarea acestora cu o sumă de 25 000 de euro. În plus, Curtea a acordat reclamantului despăgubiri în sumă de 8700 de euro.

Republica Moldova – SEECP

La 26 septembrie 2008, la Chișinău a avut loc Reuniunea Directorilor Politici ai Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), organizată sub auspiciile Președinției Moldovei la SEECP.

În cadrul reuniunii au fost discutate ultimele evoluții politice în regiunea Europei de Sud-Est, progresele realizate în procesul cooperării regionale și în consolidarea cooperării SEECP cu Consiliul Regional de Cooperare (RCC), au fost prezentate prioritățile și calendarul evenimentelor în cadrul Președinției RM la SEECP. La sfîrșitul reuniunii, a fost organizată o ședință comună a Directorilor Politici SEECP cu Directorii responsabili de Afaceri Europene din statele SEECP.

Republica Moldova – ONU

La 29 septembrie 2008, Andrei Stratan, Viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene a participat la cea de-a 63-a sesiune a Adunării Generale a ONU, în cadrul căreia a rostit un discurs, expunînd poziția Moldovei față de subiectele prezente pe agenda reuniunii: rolului ONU în gestionarea problemelor mondiale (economice, politice și de securitate), soluționarea conflictelor din diverse zone ale lumii, inclusiv Transnistria, riscul terorismului internațional, consecințele schimbării climei. (potrivit comunicatelor de presă MAEIE)


1 Parteneriatul de Mobilitate RM-UE a fost semnat la 5 iunie 2008, la Luxemburg în cadrul reuniunii Consiliului UE pentru Justiție și Afaceri Interne. Parteneriatul de Mobilitate RM-UE urmărește să consolideze cooperarea între UE și Moldova în vederea gestionării migrației legale, combaterii și prevenirii migrației ilegale și traficului de ființe umane. Statele membre ale UE participante la Parteneriat prin intermediul diferitelor proiecte aferente politicii migraționale sînt Bulgaria, Cehia, Cipru, Franța, Germania, Grecia, Italia, Lituania. Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Suedia, Ungaria.

2 TWINNING-ul reprezintă un concept al Uniunii Europene destinat inițial pentru a ajuta țările candidate să obțină abilitățile și experiența necesară pentru adoptarea, implementarea și aplicarea legislației UE. Din 2006 acest mecanism de asistență a devenit disponibil și statelor membre a Politicii Europene de Vecinătate. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Dinamica economiei: adevăr sau provocare?
Iurie Gotișan, 30 septembrie 2008

Presa deseori îmi cere părerea și de cele mai multe ori ajung să am și dreptate, scuzată fie-mi lipsa de modestie. Nu am însă o relație specială, supranaturală cu economia moldovenească. Tot ce îți trebuie, pe lîngă niște cunoștințe economice de bază, este să ai bun-simț economic (economic common sense) și să susții doar lucrurile în care crezi »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect