ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 126, 1–31 octombrie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Parlamentul a numit în funcție 4 avocați parlamentari:

  • Anatolie MUNTEANU, care va exercita și funcția de director al Centrului pentru drepturile omului;
  • Aurelia GRIGORIU;
  • Oleg EFRIM;
  • Tamara PLĂMĂDEALĂ.

Ion PRODAN a fost eliberat din funcția de viceguvernator al Băncii Naționale a Moldovei (BNM), în legătură cu expirarea mandatului. Prin aceeași hotărîre a Parlamentului, dna Emma TĂBÎRȚĂ este numită viceguvernator al BNM, membru al Consiliului de administrație, pentru un termen de 7 ani.

1.2. Acte legislative

Codul contravențional. Documentul votat în lectură finală încheie lista noilor acte legislative complexe, a căror elaborare a fost preconizată de Concepția reformei judiciare și de drept în Republica Moldova. Noul document a fost armonizat cu standardele europene, include practici și proceduri noi, stabilește sancțiuni mai drastice pentru anumite tipuri de contravenții (în domeniul traficului rutier, protecției mediului, pieței financiare ș.a.).

Legea pentru modificarea și completarea Legii privind prețul normativ și modul de vînzare-cumpărare a pămîntului. Sînt modificați coeficienții la calcularea prețului de vînzare a terenurilor aferente și majorați coeficienții de calculare a prețului de vînzare a terenurilor aferente (comparativ cu anul 2006: în mun.Chișinău prețul va crește de 3,3 ori; în mun.Bălți – de 6,7 ori; în centrele raionale – de 4 ori; în celelalte orașe și sate – de 2,0–2,5 ori.

Legea privind completarea Legii cu privire la reglementarea repatrierii de mijloace bănești, mărfuri și servicii provenite din tranzacțiile economice externe. Conform noilor reglementări, nu vor fi supuse sancțiunilor pecuniare sumele nerepatriate de la export-import provenite din tranzacțiile economice externe "în cazul pierderilor suportate de agenții economici drept rezultat al interdicțiilor în statele partenerilor economici străini, confirmate de Guvern în modul stabilit".

Notă ADEPT: Deoarece Legea nu reglementează modul de confirmare, procesul adesea poate fi tărăgănat, existînd și posibilitatea unor abuzuri în domeniu sau interpretări defectuoase.

Legea privind modificarea Anexei la Legea privind administrarea și deetatizarea proprietății publice. La propunerea cîtorva deputați din fracțiunea PCRM, majoritatea parlamentară a decis scoaterea la privatizare a Companiei "Air Moldova", a Complexului hotelier "Codru" și a Întreprinderii de Stat "Cafeneaua Parlamentului".

Notă ADEPT: Parlamentarii de opoziție au criticat dur respectivele modificări legislative, acuzînd majoritatea guvernantă de gestionare defectuoasă a patrimoniului public și interese private privind respectivele obiecte și imobile.

Legi pentru ratificarea sau aderarea la acte internaționale:

  • acceptarea Amendamentului la Convenția de la Basel privind controlul transportului peste frontiere a deșeurilor periculoase și a eliminării acestora;
  • acceptarea Amendamentului la anexa B a Protocolului de la Kyoto la Convenția-cadru a ONU cu privire la schimbarea climei;
  • modificarea Legii pentru ratificarea parțiala a Cartei sociale europene revizuite;
  • acceptarea Amendamentului la Convenția privind comerțul internațional cu specii sălbatice de faună și floră pe cale de dispariție;
  • Acordul între Guvernul RM și Guvernul Japoniei privind cooperarea tehnică.

Hotărîrea Parlamentului cu privire la atribuirea numărului special de înmatriculare mijlocului de transport al Președintelui CSM. Conform deciziei respective, autoturismului care deservește Președintele Consiliului Superior al Magistraturii i se va atribui un număr special de înmatriculare din seria "RM-P" urmat de trei cifre.

Notă ADEPT: Legislația în domeniu și regulile circulației rutiere nu prevăd careva priorități pentru automobilele cu numere speciale, însă de mai mult timp s-a încetățenit tradiția, conform căreia, poliția nu oprește respectivele automobile, chiar dacă acestea încalcă regulamentul circulației rutiere. Inclusiv din aceste motive, automobilele demnitarilor au fost implicate sau au provocat numeroase accidente de circulație.

Hotărîrea privind modificarea bugetului Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF) pe anul 2008. Rectificările sînt operate în legătură cu existența unui sold de mijloace financiare în sumă de 6967,6 mii lei și creșterea considerabilă a părții de venituri ale CMPF în anul 2008 (în perioada ianuarie-iulie – 130,0 la sută față de nivelul planificat pe perioada de gestiune respectivă). Cheltuielile cresc 4640,2 mii lei față de cuantumul aprobat inițial și vor fi utilizate pentru:

  • retribuirea muncii, în legătură cu majorarea statelor de personal și îmbunătățirea condițiilor de salarizare existente (majorarea salariilor de bază cu pînă la 30%, sporul de 20% pentru îndeplinirea unui volum suplimentar de muncă legat de elaborarea, sinteza și monitorizarea programelor și strategiilor naționale; majorarea sporului pentru vechime în muncă cu 1% pentru fiecare an de activitate în serviciul public ș.a.);
  • investiții capitale în construcții, prin acordarea cotei-părți în construcția sau procurarea de spațiu locativ);
  • reparații capitale, pentru repararea fațadei sediului.

În prima lectură au fost adoptate cîteva legi-cadru, cu importanță sporită:

  • cu privire la secretul de stat;
  • privind transparența în procesul decizional;
  • privind prevenirea și combaterea infracțiunilor săvîrșite prin intermediul sistemelor informaționale.

Proiectul legii pentru completarea unor acte legislative privind statutul judecătorului și Consiliul Superior al Magistraturii (CSM). Se propune ca judecătorul care a fost ales prin concurs în funcția de inspector în Inspecția judiciară pe lîngă CSM să fie detașat din funcție pentru toată perioada mandatului (4 ani), dar numai pînă la atingerea plafonului de vîrstă – 65 de ani.

Proiectul legii pentru completarea Codului de executare. Se propune introducerea unui articol nou – 177/1, care să reglementeze instituția controlului civil al activității instituțiilor ce asigură detenția persoanelor, în vederea respectării drepturilor omului. Monitorizarea respectivă se preconizează a fi efectuată de către comisii speciale, formate în conformitate cu dispozițiile Legii privind controlul civil asupra respectării drepturilor omului în instituțiile ce asigură detenția persoanelor.

Legea pentru modificarea Codului de executare. În prezent, oficiile de executare nu dispun de mijloace financiare necesare pentru executarea hotărîrilor judecătorești civile și din această cauză, este tergiversată executarea a circa 60% din documentele executorii, iar circa 45% de asemenea documente rămîn neexecutate. Modificările propun ca debitorul să suporte cheltuielile necesare pentru efectuarea actelor de executare, dar creditorul va avea obligația "avansării" cheltuielilor necesare pentru executare, acesta fiind în drept să pretindă ulterior restituirea lor din contul debitorului. La cheltuieli pentru efectuarea actelor de executare se referă cheltuielile pentru: transportarea, păstrarea și vînzarea bunurilor debitorului; deschiderea forțată și închiderea încăperilor, strămutarea sau înlăturarea îngrădirilor; remunerarea specialiștilor, experților, martorilor asistenți și altor persoane antrenate în procesul de executare în conformitate cu legislația; deplasarea executorului judecătoresc la locul executării; căutarea debitorului și a bunurilor acestuia; transferul (expedierea) prin poștă a sumelor încasate; aducerea forțată a debitorului; organizarea și desfășurarea licitației. Nu sînt considerate cheltuieli pentru efectuarea actelor de executare, cheltuielile suportate de către creditor pentru asistența juridică în procesul de executare, precum și cheltuielile gospodărești ale oficiului de executare.

Proiectul legii privind completarea Codului penal. Se introduce un articol nou – 239/1, care încriminează utilizarea contrar destinației a mijloacelor bugetare. Sancțiunile variază de la amendă în mărime de 300 unități convenționale (6000 lei) și ajung pînă la pedeapsa închisorii de la 2 la 5 ani, cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani. Completarea este argumentată prin faptul că sancționarea contravențională existentă nu este suficientă pentru a preveni acțiunile și activitățile care contravin legii și intereselor bugetului de stat.

Notă ADEPT: Partide de opoziție și experți independenți au remarcat faptul, că respectivele norme ar putea fi utilizate abuziv de către autorități, care le-ar putea trata preferențial, aplicîndu-le, în principal, în direcția autorităților locale conduse de reprezentanți ai opoziției.

Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative ce reglementează remunerarea reprezentantului statului în structuri economice. Respectiv, se propune excluderea dispozițiilor legale referitoare la remunerarea funcționarilor publici, care fac parte din organele de conducere ale întreprinderilor de stat și ale societăților pe acțiuni cu capital de stat. Se afirmă că astfel va fi asigurat tratamentul egal al funcționarilor, iar agenții economici respectivi vor fi scutiți de anumite cheltuieli.

Notă ADEPT: Deputați de opoziție au remarcat faptul că anularea oricăror plăți va reduce din eficiența și așa scăzută a activității reprezentanților statului, pentru activitatea respectivă fiind totuși necesare anumite remunerări, din sursele agentului economic sau ale bugetului de stat.

Proiectul legii privind controlul civil asupra respectării drepturilor omului în instituțiile ce asigură detenția persoanelor. Proiectul a fost inițiat de Președintele Republicii, avînd drept scop declarat "crearea unui mecanism eficient și independent de monitorizare a locurilor de detenție". Monitorizarea se va efectua de către reprezentanții societății civile organizați în comisii permanente, pe principiu teritorial. Printre atribuțiile și drepturile comisiilor respective sînt și: evaluarea condițiilor de detenție a deținuților și tratamentul acestora; – acces în instituțiile de detenție; – solicitarea informațiilor; – discuții cu deținuții; – sesizarea organelor de stat în vederea respectării drepturilor omului; – primirea plîngerilor privind respectarea drepturilor omului în instituțiile de detenție etc.

Notă ADEPT: Deși promovarea legii este binevenită, mecanismul propus este formalizat, nu sînt alocate con?omitent și resurse financiare necesare asigurării finanțării din bugetul de stat a cheltuielilor inerente activității comisiilor de monitorizare.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Ministerul Finanțelor a informat deputații despre cheltuielile efectuate din Fondul de rezervă al Guvernului. Conform raportului, inițial Fondul de Rezervă fusese prevăzut în mărime de 46 mln. lei, apoi a fost majorat pînă la 60,8 mln. lei. Din acestea: 24,6 mln. lei au fost utilizați pentru lichidarea consecințelor calamităților naturale; peste 10 mln. lei s-au cheltuit pentru deplasările peste hotare ale demnitarilor și vizitele delegațiilor străine în Moldova; 9,2 mln. lei au fost alocați diferitelor organizații de stat; 4,1 mln. lei – pentru lucrări de construcții la instituții bugetare etc.

Ministerul Administrației Publice Locale a informat Parlamentul despre faptul că decizia Consiliului municipal Chișinău cu privire la compensarea agentului termic unor categorii de cetățeni ar fi ilegală, aceasta nu a fost semnată și supusă controlului legalității.

Fracțiunea majoritară a respins moțiunea depusă de 15 deputați de opoziție privind situația de criză de pe piața valutară și politica economică ineficientă a Guvernului.

Ministerul Administrației Publice locale a informat despre implementarea Legii privind dezvoltarea regională. Conform MAPL, a fost selectate candidaturile pentru constituirea consiliilor regionale de dezvoltare Nord, Centru și Sud. MAPL este asistat în cadrul unui proiect finanțat de Guvernul Marii Britanii (DFID) și Agenția Suedeză (SIDA). În proiectul bugetului de stat pentru anul 2009 sînt programate 156 milioane lei pentru proiectele de dezvoltare regională.

Ministerul Economiei și Comerțului au informat deputații despre:

  • pregătirea instituțiilor bugetare pentru sezonul rece și conectarea localităților la conductele de gaze naturale. Situația cea mai complicată este generată de existența datoriilor mari ale producătorilor și furnizorilor de energie termică către SA "Moldova-Gaz" (datoriile CET-urilor se cifrează la circa 1,8 miliarde de lei). La finele lunii octombrie erau conectate la conductele de gaze naturale circa 900 de localități (60% din numărul total). Finalizarea construcției gazoductului Bălți-Ungheni va permite conectarea a încă peste 200 de localități.
  • Repartizarea mijloacelor pentru lichidarea consecințelor calamităților naturale. Conform informației, la 21 octombrie 2008, la conturile bancare deschise în scopul lichidării consecințelor calamităților naturale din vara anului 2008 au fost acumulați circa 40,5 milioane de lei, din care au fost repartizați, prin hotărîri de Guvern, 40 milioane 438 mii lei.

Reprezentantul Agenției Agroindustriale "Moldova-Vin" a informat despre situația în viticultură și măsurile întreprinse pentru redresarea ei. Conform informației prezentate:

  • patrimoniul viticol al Republicii Moldova la 1 ianuarie 2008 era estimat la 158 mii de hectare de viță de vie;
  • doar 30% din toate viile sînt în stare satisfăcătoare sau sînt bune, 48% sînt în stare medie și 22 de mii de hectare de vii sînt în stare proastă și cer a fi defrișate.
  • roada medie la hectar variază de la 2,2 tone la hectar pînă la 5,5, ceea ce este sub critica la orice analiză a productivității viilor;
  • în 2007 au fost plantate circa 1700 hectare de viță de masă;
  • prețurile de achiziție a strugurilor de soiurile albe variază între 1,8 – 2,8 lei kilogramul, pentru soiurile roșii costul de achiziții este de la 2,4 pînă la 3,5 lei kilogramul.

Întrebări. Interpelări

Ministerul Afacerilor Interne a răspuns la întrebarea despre legalitatea acțiunilor poliției în timpul manifestărilor din 5 octombrie și referitor la agresarea de către polițiști a unor angajați ai postului PRO TV Chișinău:

  • conform informațiilor prezentate de MAI, de la intrarea în vigoare a noii Legi cu privire la întruniri (22.02.2008), pe teritoriul țării au fost desfășurate 1557 de întruniri de diferit nivel, la care participanți au fost de la unu pînă la 10 și sute de mii de cetățeni. Nici la una din aceste întruniri poliției nu i s-au adus careva învinuiri vizavi de crearea vreunor impedimente sau de a interzice desfășurarea lor și MAI respinge învinuirile care au fost aduse vizavi de faptul că, la 5 octombrie 2008 s-au desfășurate anumite măsuri speciale de a interzice sau de a crea impedimente întrunirilor desfășurate de Partidul Liberal;
  • referitor la comportamentul nedemn al comisarului adjunct al raionului Orhei față de echipa postului PRO TV a fost deschis un dosar administrativ. Cu referire la cazul Mihai Șambra, cameramanul postului PRO TV, MAI a declarat că respectiva persoană nu a fost reținută de poliție ci a fost implicat într-un conflict cu vecinii săi din cămin, avînd loc și o încăierare. Ulterior, Procuratura municipală a dispus neînceperea urmăririi penale pe faptele colaboratorilor MAI;
  • incidentele din mun.Bălți și neimplicarea poliției ar fi avut loc din cauza că organizatorii din parte Partidului liberal au declarat că prezența poliției la manifestare nu este agreată și necesară. Ulterior, de către poliție au fost reținuți 5 dintre participanții la încăierări, în privința cărora au fost întocmite procese-verbale pentru huliganism. Continuă verificarea cazului și de către Procuratura municipiului Bălți.
    Notă ADEPT: În legătură cu informația prezentată, Partidul Liberal a difuzat un comunicat, prin care acuză MAI de dezinformare a Parlamentului și cere demiterea unor responsabili din cadrul ministerului.

Deputatul AMN, Veaceslav Untilă, a solicitat informarea Parlamentului despre măsurile întreprinse pentru sancționarea persoanelor culpabile de deturnarea unor fonduri importante la reconstrucția memorialului "Eternitate" și a străzii Pan Halippa din mun.Chișinău.

Fracțiunea PDM solicită informații Procurorului general și cere sancționarea persoanelor vinovate de condamnarea Moldovei de către CEDO în cazul "Oferta Plus vs Moldova", în care Curtea a obligat la plata din bugetul țării a sumei de 2,5 mln. euro.

Deputatul Anatol Țăranu a cerut MAI, Procuraturii Generale și SIS să investigheze cazurile de la Bălți și Chișinău, în care mai mulți tineri vorbitori de limba rusă au manifestat violent față de o acțiune pașnică de sensibilizare a populației în legătură cu necesitatea de a cere retragerea trupelor rusești de pe teritoriul RM.

Deputatul Ion Neagu a adresat Ministerului Justiției solicitarea elucidării mai multor aspecte legate de aplicarea noii Legi privind partidele politice: – noua lege conține prevederi ambigui și neclare; majoritatea formațiunilor politice de opoziție care au încercat să î-și ajusteze documentele de constituire la noua Lege au întîmpinat piedici la înregistrarea modificărilor; ofițerii SIS încadrați în statele Ministerului Justiției (Secția partide politice și organizații neguvernamentale) au un rol neclar; consecințele juridice pentru partidele și organizațiile social-politice care nu s-au conformat alineatului (2) al articolului 34 din Lege nu sînt clare și nu se cunoaște dacă acestea vor putea participa la alegerile parlamentare din 2009.

Deputatul PPCD Ștefan Secăreanu a solicitat Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Procuraturii Generale, CCCEC, SIS și Ministerului Finanțelor să prezinte informații despre proprietarii postului de televiziune PRO TV Chișinău și corectitudinea achitării impozitelor de către postul respectiv de televiziune.

Deputatul AMN Gheorghe Susarenco a solicitat Procurorului General și SIS informații despre proprietarii posturilor EURO TV și Antena "C" și achitarea de către acestea a impozitelor.

Declarații

Fracțiunea parlamentară Alianța "Moldova Noastră" a difuzat declarați privind:

  • problemele țăranilor și din domeniul agriculturii;
  • identificarea Companiei "Teleradio-Moldova" cu guvernarea comunistă;
  • acțiunile ilegale ale a guvernării actuale și situația de criză social-politică în țară.

Deputatul Dumitru Braghiș a prezentat o declarație privind procesul accelerat de privatizare, solicitînd amînarea acestuia și elaborarea unei noi viziuni privind modelul de dezvoltare a economiei.

Deputatul Ion Neagu a dat citire unei declarații prin care își exprimă îngrijorarea în legătură cu tensionarea situației social-politice și abuzurile poliției, periclitarea atmosferei sociale în campania electorală din 2009.

Deputatul Zoia Jalbă prin care se exprimă îngrijorare în legătură cu abuzurile organelor de drept și atacurile asupra mass-media independentă.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Viorel Dandara este numit în funcția de viceministru al Finanțelor. Pînă la numire, Dandara deținea funcția de șef-adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.

Vasile Ursu, ex-ministru al Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor, este numit în funcția de viceministru al Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului.

Mihai Lupu este numit director general al Agenției Medicamentului.

Guvernul l-a numit pe Petru Railean, președintele Curții de Apel Economice, în funcția de judecător al Curții Constituționale, pe un termen de șase ani.

Alexandru Gîscă este numit în funcția de consilier al viceprim-ministrului Valentin Mejinschi.

Viorel Zabolotnic este eliberat din funcția de consilier al viceprim-ministrului, în baza cererii depuse.

Dna Ghene Jalalite este eliberată din funcția de director general al Asociației de Stat de producție pentru Explorări Geologice "AGeoM", la cerere.

Guvernul a propus rechemarea lui Sergiu Stati din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Ucraina și numirea în funcția diplomatică respectivă a lui Nicolae Gumenîi, ex-director al Aparatului Guvernului.

Sergiu Tatarov este eliberat din funcția de viceministru al Administrației Publice Locale, cu formula "în baza cererii depuse".

Valeriu Balaban a fost numit prin transfer în funcția de consilier al viceprim-ministrului Valentin Mejinschi. Anterior, Balaban a fost consilier al Președintelui Republicii Moldova cu misiuni speciale și pentru coordonarea asistenței externe.

2.2. Hotărîri

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2009;
  • bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009;
  • cu privire la statutul municipiului Chișinău;
  • pentru completarea Codului fiscal (introducerea medierii fiscale, pentru soluționarea extrajudiciară a conflictelor între contribuabili și organele fiscale).

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de stabilire a ajutorului social. Documentul va asigura implementare dispozițiilor legii cu privire la ajutorul social, recent intrată în vigoare, al căreia scop declarat este asigurarea unui venit lunar minim garantat pentru familiile defavorizate prin acordarea unui ajutor social stabilit în conformitate cu evaluarea venitului global mediu lunar al fiecărei familii și cu nevoia acesteia de asistență socială.

Hotărîrea cu privire la Consiliul Civil privind monitorizarea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției. Sînt aprobate Regulamentele cu privire la organizarea concursului de numire în cadrul Consiliului Civil și regulamentul Consiliului propriu-zis, care se va constitui din 9 persoane-reprezentanți ai societății civile.

Hotărîrea privind majorarea indemnizațiilor elevilor și studenților orfani. La inițiativa Președintelui Republicii, indemnizațiile și ajutoarele materiale acordate elevilor și studenților orfani și celor aflați sub tutelă sau curatelă vor fi majorate de la 1 octombrie curent și respectiv, de 1 ianuarie 2009. Cuantumul ajutorului unic pentru îmbrăcăminte și încălțăminte acordat copiilor orfani la începutul anului de studii va fi majorat pînă la 3 mii de lei, al ajutorului material acordat la finele anului de studii – pînă la 1 mie de lei. Indemnizația la absolvirea instituției preuniversitare va fi majorată de 10 ori, pînă la 5 mii de lei, iar indemnizația acordată la absolvirea instituției de învățămînt profesional de toate nivelurile – de 20 de ori, ajungînd la 10 mii de lei. Alocația lunară pentru chirie va fi de 500 lei, iar indemnizația oferită pentru materiale didactice și obiecte de igienă va constitui pe viitor 250 de lei lunar. Se mai introduc 2 tipuri noi de indemnizații unice: pentru realizarea cercetărilor și editarea tezei de licență, precum și pentru perfectarea pașaportului pentru elevii sau studenții orfani delegați la studii peste hotare. Numărul total al beneficiarilor constituie cca 3000 de copii și tineri, pentru anul 2009 fiind prevăzute cheltuieli bugetare în mărime de 23,5 milioane de lei.

Hotărîrea privind crearea Agenției Sanitar-Veterinare. Documentul aprobat de Guvern prevede instituirea Agenției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Produselor de Origine Animală, prin reorganizarea Inspectoratului Veterinar de Stat din cadrul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare și contopirea acestuia cu serviciile veterinare de stat teritoriale, cu Î.S. "Serviciul Veterinar de Stat pentru Frontieră și Transport". Se estimează că în urma reorganizării, numărul angajaților din serviciul sanitar-veterinar de stat se va reduce cu 1786 persoane.

Hotărîrea privind reorganizarea unor subdiviziuni ale MAI. Conform modificărilor operate de Guvern:

  • Direcția investigare a fraudelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și serviciile teritoriale ale acestei direcții vor fi lichidate, fiind reduși 180 de angajați ai MAI;
  • în cadrul ministerului va fi creată o nouă direcție – Direcția protecția martorilor, cu un număr de 20 unități, în limita statelor de personal existente;
  • în cadrul poliției transporturilor va fi creată Secția de poliție transporturi Cahul (cu efectiv de 24 de unități), care va avea funcția de menținere a ordinii publice și însoțire a trenurilor pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giurgiulești;
  • Direcția Poliției Rutiere devine structură aparte în cadrul MAI.

Hotărîrea cu privire la asigurarea cu locuință gratuită a tinerilor specialiști repartizați și angajați în cîmpul muncii în instituțiile publice din localitățile rurale. Este aprobat Regulamentul privind asigurarea cu locuințe și regulamentul Comitetului de coordonare a activităților respective. Ordonator al mijloacelor financiare este desemnat Ministerul Administrației Publice Locale, căruia Ministerul Educației și Tineretului trebuie să prezinte anula informația despre numărul de absolvenți repartizați în localitățile rurale.

Notă ADEPT: Hotărîrea respectivă nu conține o estimare prealabilă a numărului beneficiarilor, nu este însoțită de argumentare economică si nici de estimarea mijloacelor financiare necesare pentru implementare, dar identificarea acestor mijloace este pusă în sarcina Ministerului Finanțelor.

Hotărîrea cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al Serviciului de protecție și Pază de Stat. Statutul este aprobat întru executarea Legii nr. 134-XVI din 13.06.2008 cu privire la Serviciul de Protecție și Pază de Stat.

Hotărîrea privind scoatere ala licitație a unor terenuri aparținînd Ministerului Apărării. Conform hotărîrii, urmează a fi scoase la vînzare peste 16 hectare de teren, aflate în gestionarea Ministerului Apărării. Sursele obținute urmează a fi utilizate pentru pentru asigurarea cu spațiu locativ a militarilor Armatei Naționale. Conform datelor Ministerului Apărării, la moment circa 550 de angajați al Armatei Naționale necesită asigurare cu spațiu locativ.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Noi resurse pentru sediul teatrului "Eugen Ionesco"

După ce a vizitat sediul instituției, Primul-ministru Zinaida Greceanîi a declarat că Guvernul va finanța lucrările de reparație, suma urmînd a fi estimată după elaborarea proiectului. Premierul a menționat că în prezent se elaborează conceptul teatrului, după care vor fi efectuate lucrările de proiectare și adaptare a sediului a necesitățile unei instituții teatrale moderne.

Facilități vamale pentru locuitorii limitrofi cu regiunea transnistreană

Sînt modificate condițiile de deplasare a persoanelor fizice prin posturile vamale interne cu producție proprie, crescută pe loturile agricole. Va fi modificat și modul de calculare a impozitelor și taxelor, a valorii mărfurilor transportate prin posturile vamale interne.

Stocarea rezervei de grîu

Agenția Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Umanitare a cumărat 50 mii tone de grîu alimentar, pentru rezerva de stat, ceea ce va asigura pe deplin securitatea alimentară a țării. Rezerva de stat va mai fi completată cu grîu din datoriile agenților economici și din rezervele din anul trecut, ajungînd la peste 70 mii tone de grîu alimentar. Grîul a fost achiziționat la prețul de 3000–3350 de lei pentru o tonă, prețul fiind mai mare în medie cu 16% față de cele oferite de țările vecine și bursele internaționale.

Estimări despre reducerea ratei sărăciei

Conform unui studiu privind principalii indicatori ai evoluției sărăciei în 2007, efectuat de Ministerul Economiei și Comerțului în comun cu Biroul Național de Statistică, numărul persoanelor sărace s-a redus față de anul 2006 cu peste 16 mii de persoane, pragul sărăciei absolute constituind 839,3 lei, față de 747,4 lei în 2006.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Prin decret prezidențial, Marc Tkaciuk este eliberat din funcția de consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele politice, de la data de 16 octombrie 2008, în legătură cu trecerea la altă muncă (Tcaciuk se va ocupa de organizarea campaniei electorale a PCRM). Printr-un alt decret, în funcția de consilier prezidențial în problemele politice este numit Sergiu Stati, ex-ambasador al Republicii Moldova în Ucraina.

Valeriu Balaban este eliberat din funcția de consilier al Președintelui Republicii Moldova cu misiuni speciale și pentru coordonarea asistenței externe "în legătură cu trecerea la altă muncă".

Valentin Mejinschi este eliberat din funcția de Ministru al Afacerilor Interne și numit în funcția de viceprim-ministru, fără minister. Prin alt decret prezidențial, în funcția de ministru al Afacerilor Interne este numit Gheorghe Papuc, care a mai deținut această funcție în perioada 2002–2008.

Distincția "Ordinul Republicii" este conferită lui Ozea Rusu, directorul Institutului de Neurologie și Neurochirurgie.

Info ADEPT: Conform unor investigații anterioare din mass-media, Ozea Rusu este în relații de rudenie prin afinitate cu fiica Președintelui RM.

Ordinul "Gloria Muncii" este conferit:

  • lui Vladimir ȚURCAN, președintele Comisiei juridice pentru numiri și imunități a Parlamentului;
  • lui Gheorghe Russu, director general al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină.

Ordinul "Credință Patriei" este conferit lui Igor BODORIN, directorul Serviciului de Protecție și Pază de Stat.

În legătură cu încheierea misiunii în Moldova, Ray Virgilio Torres, reprezentantul Fondului Națiunilor Unite pentru Copii în Moldova, a fost decorat cu "Ordinul de Onoare".

Medalia "Meritul Civic" este conferită lui Viorel Cojocaru, șef adjunct de direcție în Aparatul Guvernului.

La 3 octombrie 2008 au fost publicate două decrete prezidențiale, prin care se aprobă renunțarea la cetățenia Republicii Moldova pentru 189 de persoane.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE)

La ședința CNIE din 21 octombrie 2008 a fost audiată informația privind rezultatele Comitetului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană și ale consultărilor informale din 3 octombrie privind noul acord. De asemenea, au fost audiate informațiile privind:

  • realizarea Planului de acțiuni în domeniu drepturilor omului pentru anii 2004–2008, Președintele țării avansînd ideea elaborării unui nou document vizînd politicile statului în domeniul dat;
  • elaborarea proiectului de lege cu privire la procuratură în redacție nouă (s-a cerut ca proiectul să fie promovat urgent, astfel ca să fie adoptat pînă la finele anului curent;
  • monitorizarea situației privind declararea veniturilor de către funcționarii publici în contextul măsurilor de prevenire și combatere a corupției. Președintele țării a subliniat ineficiența mecanismelor existente în domeniul dat, solicitînd perfecționarea acestora;
  • situația la capitolul asigurarea pe paginile web ale autorităților publice a transparenței în ceea ce privește bugetele instituționale, a procesului de achiziții publice și locurile vacante. Și în acest context șeful statului a accentuat imperativul respectării legislației în domeniu de către toate instituțiile de stat și al asigurării de către organele publice a unei deschideri totale în această privință.

În urma discuțiilor, Comisia a hotărît: 1) Grupul special de coordonare interdepartamentală va aproba măsurile necesare pentru soluționarea problemelor evidențiate la ultimul Comitet de Cooperare UE-RM; 2) un grup de lucru, condus de Ministerul Justiției, va elabora pînă la 15 martie 2008 un nou plan de acțiuni în domeniul drepturilor omului, fiind prevăzut un mecanism eficient de monitorizare și evaluare; 3) Procuratura Generală va definitiva urgent proiectul de Lege cu privire la procuratură în conformitate cu normele europene; 4) un grup de lucru al CCEC va studia practicile internaționale în domeniul declarării veniturilor și proprietăților; 5) Autoritățile publice vor actualiza, în termen de 1 lună, paginile sale oficiale în Internet și vor plasa pe ele informații privind bugetele instituționale și achizițiile publice.

Ședința Comisiei naționale pentru Anul Tineretului

Potrivit informației prezentate la ședință, 82 la sută din măsurile programate au fost deja realizate sau se află în faza finală de executare. Printre măsurile executate au fost menționate:

  • acțiunile orientate spre sporirea accesului la studii prin intermediul majorării cu 30% a numărului burselor de stat în instituțiile de învățămînt superior și mediu de specialitate;
  • lansarea Programului de abilitare economică a tinerilor;
  • realizarea programului de încadrare a tinerilor în cîmpul muncii;
  • acțiuni de stimulare și motivare pentru performanță a studenților;
  • desfășurarea activităților sportive;
  • acțiuni de sprijinire socială;
  • amnistierea unor categorii de tineri aflați în detenție;
  • atragerea tinerilor în dialog socio-cultural cu participarea reprezentanților de pe ambele maluri ale Nistrului etc.

Șeful statului a apreciat mersul implementării Programului de acțiuni consacrate Anului Tineretului și a insistat asupra necesității definitivării proiectelor actelor normative și legislative în domeniul tineretului, elaborarea cărora a fost inițiată pe parcursul anului. Printre sarcinile imediate care urmează a fi realizate în contextul susținerii tineretului au fost numite: – majorarea burselor studenților din instituțiile de învățămînt profesional de toate nivelurile; – aprobarea regulamentului cu privire la studiile cu finanțare bugetară în bază de concurs, în funcție de rezultatele unui an de studii; – aprobarea proiectului cu privire la acordarea locuințelor gratuite tinerilor specialiști care vor fi angajați în mediul rural. În contextul facilitării încadrării tinerilor în cîmpul muncii, a fost subliniată importanța creării unui centru național de informare pentru tineri în domeniul pieței muncii, sporirea dialogului între autoritățile administrației publice. Vladimir Voronin a mai cerut prezentarea datelor privind desfășurarea afacerilor pe care tinerii le-au lansat în cadrul Programului național de abilitare economică, menționînd importanța sprijinirii tinerilor antreprenori nu doar în inițierea propriului business, ci și în dezvoltarea cu succes a acestuia. A mai fost accentuată și necesitatea efectuării unei analize a mersului realizării Programului de acțiuni consacrate Anului Tineretului, astfel ca problemele identificate și oportunitățile de rezolvare a acestora să fie înglobate în Strategia de tineret pentru anii 2009–2013.

Reorganizarea Colegiului de la Stăuceni

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în probleme ce țin de mersul reorganizării Colegiului Național de Viticultură și Vinificație și pregătirea instituției de activitate în perioada de iarnă. La ședință a fost reiterată însemnătatea menținerii și dezvoltării Colegiului, în calitatea sa de principală instituție de învățămînt mediu de specialitate care asigură economia națională cu cadre în domeniul viti-vinicol. Șeful statului s-a referit la necesitatea elaborării unui program de modernizare și de consolidare a bazei tehnico-materiale a instituției și de pregătire către aniversarea de 170 de ani de la fondarea ei.

Amenajarea parcului "Valea Morilor"

La ședința convocată la Președinție au participat ministrul construcției și dezvoltării teritoriului, ministrul ecologiei și resurselor naturale, precum și președintele Consiliului Municipal Chișinău, participanții schimbînd opinii privind situația actuală și perspectivele de implementare a proiectului de amenajare a parcului "Valea Morilor". Din informația prezentată, Consiliul tehnic privind monitorizarea reconstrucției lacului "Valea Morilor" a examinat toate opiniile privind modalitățile de curățare a lacului și s-a decis organizarea procesului de curățare a lacului prin metoda deschisă. În context, au fost calificate drept lipsite de temei propunerile cu privire la curățarea lacului prin metoda hidrantului, deoarece desecarea lacului prin această metodă ar putea dura 10 ani. Informația despre depistarea metalelor grele în nămolul de la fundul lacului u s-a adeverit și ca urmare, a fost reluată evacuarea acestuia din lac și depozitarea în zona industrială Pruncul. Vladimir Voronin a subliniat necesitatea activizării procesului de realizare a primei etape de amenajare a parcului "Valea Morilor", astfel încît în primăvara anului viitor să fie lansate și activitățile preconizate a fi realizate în cadrul celei de-a doua etape a proiectului. Avînd în vedere importanța proiectului s-a decis a propune Guvernului "să identifice în bugetul de stat resursele necesare".

Reconstrucția Centrului republican de creație pentru copii și tineret

Președintele țării a vizitat Centrul republican de creație pentru copii și tineret, pentru a se familiariza cu mersul lucrărilor de reconstrucție a obiectivului. Pînă în prezent, au fost efectuate lucrări de construcții-montaj și de reabilitare a rețelelor inginerești. Urmează să fie finisate lucrările exterioare de construcție, după care centrul va fi conectat la sursa de aprovizionare cu gaze naturale și asigurat cu agent termic. Concomitent cu procesul de reconstrucție, se desfășoară procedurile de achiziție a mobilierului și utilajului pentru dotarea instituției, precum și de proiectare a celorlalte obiective din cadrul centrului de creație. Vladimir Voronin a solicitat insistent să fie accelerat mersul implementării primei etape de reconstrucție, astfel încît aceasta să fie încheiată pînă la finele anului curent, în conformitate cu sarcinile inițial stabilite. Totodată, a fost subliniată necesitatea respectării întocmai a tehnologiilor de reconstrucție, în scopul asigurării unui nivel înalt al siguranței clădirii.

Noi promisiuni pentru pedagogi

Participînd la festivitatea consacrată sărbătorii profesionale a lucrătorilor din învățămînt, Președintele Republicii Moldova rostit o alocuțiune, în cuprinsul căreia a remarcat și următoarele:

  • în perioada 2004–2008, contingentul de studenți în profil pedagogic s-a majorat cu circa 22%, numărul de studenți la ciclul de studii superioare de licență ajungînd la 18 mii;
  • în învățămîntul preuniversitar doar circa 9% din numărul total de cadre didactice sînt tineri specialiști, școlile și liceele se confruntă cu un deficit de circa 2000 de pedagogi;
  • recent Guvernul a definitivat un proiect de hotărîre conform căreia tinerilor pedagogi, care vor fi repartizați în instituțiile de învățămînt din mediul rural, li se vor atribui gratuit locuințe, iar după trei ani de activitate conform contractului, aceștia vor obține titlul de proprietate asupra locuinței;
  • în perioada 2001–2007 salariul pedagogilor s-a majorat de 4 ori, în anii 2001–2008 bugetul consolidat pentru învățămînt a crescut de 4,4 ori, iar pentru anul 2009 a fost prevăzută suma de 5,8 miliarde lei sau cu 40% mai mult decît în 2008;
  • noul Cod al Învățămîntului va asigura ralierea structurii și conținutului sistemului național educațional la rigorile europene și prevede o serie de măsuri menite să ridice statutul pedagogului în societate, salariul pedagogilor urmînd să ajungă la nivelul salariului mediu pe economie (pe etape, pînă la 1 septembrie 2009 salariul mediu în învățămînt urmînd să ajungă la 3140 de lei;
  • conform Codului Învățămîntului, începînd cu anul 2009 vor fi aplicate prevederile constituționale referitoare la studierea gratuită în instituțiile de învățămînt superior de stat, cea ce va atrage optimizarea numărului de studenți, majorarea burselor și salariilor, asigurarea unor condiții moderne de studii și de cazare, sporea calității pregătirii profesionale.

Modernizarea infrastructurii de transport

În cursul ședinței convocate la Președinție a fost examinat mersul realizării proiectelor de renovare și de construcție a drumurilor, stabilite obiectivele planificate pentru anul viitor, discutate problemele existente și posibilitățile de soluționare e acestora. Între altele:

  • a fost remarcată executarea în termen a lucrărilor de construcție a traseului Giurgiulești – Cahul, a segmentelor de drum Baraboi – Rîșcani și spre satul Holercani, raionul Dubăsari;
  • s-a accentuat necesitatea intensificării eforturilor în vederea realizării în anul curent a etapelor programate pentru implementare în cadrul proiectelor de construcție a drumurilor Coșnița-Pîrîta, a traseelor Anenii Noi – Căușeni – Ștefan Vodă și Comrat – Cimișlia;
  • s-a convenit că în anul 2009 se va da prioritate proiectelor de construcție la traseele Sărăteni – Bălți, Rezina – Orhei – Călărași, Căușeni – Ștefan Vodă și Comrat – Cimișlia – Hîncești.

Șeful statului a cerut în mod special să fie asigurată calitatea înaltă a lucrărilor de construcție și reabilitare a drumurilor, a indicat asupra condiției antrenării în procesul de renovare și dezvoltare a infrastructurii de drumuri a unor întreprinderi cu experiență în domeniu, înzestrate cu tehnică performantă specializată și care activează cu aplicarea tehnologiilor de ultimă oră. În context, Vladimir Voronin a menționat importanța perfecționării structurii instituțiilor specializate în asigurarea exploatării rețelelor de transport.

Construcția și renovarea obiectivelor culturale

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință la tema mersului realizării proiectelor de construcție sau reparație capitală a centrelor, palatelor și caselor de cultură din raioanele țării, fiind audiată o informație asupra stării de lucruri în domeniu. Vladimir Voronin a reiterat importanța implementării proiectelor de construcție sau reparație capitală a obiectivelor culturale în termenele stabilite și cu respectarea criteriilor de calitate și a solicitat includerea în mod prioritar în lista instituțiilor culturale care vor fi reconstruite sau construite în anul viitor și a celor, care desfășoară intense activități culturale (concursuri, festivaluri).

Lichidarea consecințelor inundațiilor

Conform ultimelor date în domeniu:

  • ajutoarele umanitare, cît și resursele financiare acumulate, au fost îndreptate pentru pregătirea de școală a instituțiilor de învățămînt din localitățile inundate; compensarea pierderilor în agricultură; procurarea locuințelor, precum și pentru necesitățile instituțiilor sociale amplasate în zonele ce au avut de suferit de pe urma cataclismelor naturale;
  • toate familiile, casele cărora au fost demolate în urma inundațiilor, au fost asigurate cu spațiu locativ, în marea majoritate a cazurilor pentru ele fiind procurate locuințe. Familiilor, locuințele cărora necesitau reparații, de asemenea, le-au fost distribuite materiale de construcție;
  • suprafața totală a terenurilor agricole ale persoanelor fizice, care a fost afectată de revărsarea rîurilor Nistru și Prut, a constituit 1526,8 hectare și pentru fiecare hectar afectat de calamitate au fost acordate cîte 10 mii de lei, suma totală a compensațiilor constituind peste 11 mln de lei.

Președintele țării a apreciat măsurile întreprinse de structurile implicate în procesul de lichidare a consecințelor inundațiilor și a subliniat necesitatea inițierii activităților de elaborare a unui mecanism sigur de prevenire pe viitor a efectelor negative ale acestora. S-a accentuat importanța definitivării proiectului de lege cu privire la securitatea construcțiilor hidrotehnice și a fost reiterată necesitatea creării condițiilor necesare în scopul activizării procesului de asigurare în agricultură.

Acces la Internet pe bandă largă

Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință la tema dezvoltării sistemelor de acces la internet în bandă largă (broadband), în cadrul căreia a fost efectuat un schimb de opinii privind dezvoltarea sferei telecomunicațiilor în ansamblu și a sistemelor de acces la internet. Un accent special a fost pus pe necesitatea integrării în spațiul telecomunicațional internațional, în conformitate cu recomandările Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor. Șeful statului a subliniat importanța activizării procesului de elaborare a documentelor strategice și a solicitat elaborarea propunerilor și a mecanismelor de realizare a diapazoanelor de frecvențe limitate în conformitate cu noua Lege a comunicațiilor electronice. Vladimir Voronin a menționat importanța creării pe piața telecomunicațiilor și comunicațiilor electronice a unor condiții competitive și optime pentru operatori, a atragerii de investiții în sfera tehnologiilor informaționale și telecomunicaționale, extinderii serviciilor acordate prin intermediul internetului în sistem broadband.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Nivelul inflației s-ar putea "încadra" în prognozele guvernamentale…

    Statistica oficială arată că în septembrie, în comparație cu august 2008, prețurile de consum au crescut în medie cu 0,6%, fiind influențate de creșterea prețurilor la produsele alimentare – cu 1,3%, a produselor nealimentare – cu 0,1%, precum și a tarifelor pentru prestarea serviciilor populației – cu 0,7%. În septembrie, creșterea prețurilor la produsele alimentare a fost generată de majorarea prețurilor medii față de august a.c. la produsele agricole precum legumele, carnea, oule etc. La mărfurile nealimentare creșterea mai accentuată a prețurilor a fost marcată la confecții pentru copii, materiale didactice pentru școală, pantofi pentru copii – fenomen de altfel ușor explicabil. Totodată s-au înregistrat creșteri de prețuri la mobilă, cu peste 1%.

    Creșterea tarifelor la servicii în septembrie 2008 a fost înregistrată la: închirierea locurilor de trai în căminele studențești și la particulari – cu 5,5%, serviciile pentru educație și învățămînt – cu 2,4 %, manopera pentru reparația locuințelor – cu 2,1% și serviciile alimentației publice – cu 1,6% .

    De la începutul anului 2008 (septembrie 2008 față de decembrie 2007) nivelul inflației a constituit 6,7% (informativ: în septembrie 2007 față de decembrie 2006 nivelul inflației a marcat 9%). Creșterea prețurilor medii pe parcursul ultimelor 12 luni (septembrie 2008 față de septembrie 2007) a constituit 10,7% (septembrie 2007 față de septembrie 2006 – 14%).

2. Macroeconomie

    Pentru 2008/2009 FMI estimează pentru Moldova o creștere de 6,5%…

    Fondul Monetar Internațional prognozează că PIB-ul în Moldova în anii 2008–2009 va înregistra o creștere de 6,5%, ceea ce este sub media din țările CSI. Potrivit raportului FMI World Economic Outlook a.c. rata inflației în Moldova va ajunge la cca 14%, iar pentru anul viitor aceasta este estimată la cca 10%. Potrivit autorilor raportului, deficitul de cont curent în anul 2008 va fi de cca 20%, iar în 2009 – de peste 19%, Moldova fiind la acest capitol "lider" printre statele CSI, indicator care este de 2–3 ori mai mare decît media pe regiune.

    Estimările World Economic Outlook arată că cele mai mari creșteri economice în spațiul CSI vor fi înregistrate în Azerbaidjan – 16,4% în 2008 și 16% – în 2009, Turkmenistan – 10,8% și respectiv – 10,3%, state ce sînt bogate în hidrocarburi. Creșterea economică a Rusiei se va reduce de la 7% pînă la 5,5%, iar cele mai însemnate scăderi vor fi înregistrate în Georgia – de 12,4% în 2007 pînă la 3,5% în 2008, iar în 2009 – 4%. Potrivit FMI, această evoluție se datorează intervenției militare rusești din august-septembrie 2008. Și în Ucraina ritmurile de creștere economică se vor încetini: de la o creștere de 6,4% în 2008 la doar 2,5% – în 2009. La nivel global FMI, prognozează o creștere de 3%, precizînd că nu sînt pericole pentru o recesiune mondială.

3. Piața muncii

    Venitul mediu per persoană nu acoperă nici minimul de existență…

    Potrivit datelor BNS colectate în Cercetarea Bugetelor Gospodăriilor Casnice (CBGC), veniturile disponibile ale populației în T2’2008 au acoperit valoarea medie a minimului de existență în proporție de 90,6%. Veniturile disponibile medii lunare per persoană din Moldova pentru această perioadă au constituit 1215,2 lei (86,7 euro), iar minimul de existență calculat de BNS în perioada dată a fost de 1341,9 lei (95,8 euro).

    Totuși, minimul de existență în T2’2008 s-a majorat cu 2% față de față de T3’2008. Această creștere a fost condiționată atît de nivelul prețurilor la produsele alimentare incluse în coșul alimentar, cît și de ponderea cheltuielilor ce revine coșului nealimentar (costul produselor nealimentare și serviciilor), care este determinată în baza structurii reale a cheltuielilor de consum ale populației conform Cercetării Bugetelor Gospodăriilor Casnice.

    În mediul urban minimul de existență a constituit 1437,7 lei, față de 1274,6 lei în mediul rural, înregistrînd astfel un decalaj în mărime de 163,1 lei (cca 13%), datorită structurii diferite a cheltuielilor de consum și ponderii mai mari a autoconsumului în mediul rural. Astfel în mediul urban coșul nealimentar constituie în medie 34% din minimul de existență, iar în rural – 21,3% (în medie pe țară acest indicator reprezintă 28,4%).

    Pe categorii de populație valoarea maximă a minimului de existență a fost înregistrată pentru populația aptă de muncă, în special bărbați – cca 1510 lei. Întreținerea unui copil presupune alocarea în medie a 1228 lei lunar, cu o diferențiere a acestui indicator în dependență de vîrsta copilului, de la 474 lei pentru un copil în vîrstă de pînă la 1 an și pînă la 1360 lei pentru un copil în vîrstă de 7–16 ani. Pentru pensionari minimul de existență a constituit 85,7% din valoarea medie pe total și reprezintă cca 1150 lei.

4. Poziția externă a țării

    Datoria externă totală a Moldovei este echivalentă cu activele sistemului bancar…

    Ultimele date statistice arată că Moldova are o datorie externă totală de peste 3,7 miliarde USD, ceea ce constituie 75% din PIB. Aceasta este practic este egală cu valoarea activelor totale ale sistemului nostru bancar. În mare parte, stocul datoriei externe a crescut pe seama deteriorării unor indicatori din cadrul sectorului extern al țării precum creșterea deficitului balanței comerciale, celui de cont curent – urmare a expansiunii fulminante a consumului atît public, cît și privat – aprecierea leului, factori care au stimulat importurile și în final influențînd agravarea indicatorilor menționați.

    Cît de mult ar trebui să ne îngrijoreze această evoluție?

    Este cert că cifrele de mai sus confirmă o tendință a deficitelor externe cu "contribuția" decisivă a sectorului privat. Cea mai mare pondere în totalul datoriei externe este pe seama datoriei private negarantate, adică a agenților economici care constituie cca peste 2,6 miliarde USD, majorîndu-se ca urmare a ascensiunii creditelor comerciale și de investiții, aceasta constituie peste 72% din datoria totală. În plus, deficitul comercial a înregistrat un nivel record de 2,2 miliarde USD pentru cele opt luni. Totuși, nu avem o situație pentru care ar trebui să intrăm în panică. Avem o datorie acceptabilă dacă am face niște comparații regionale sau cu unele țări în curs de dezvoltare.

    S-a constatat că datoria externă este mai mult pe seama sectorului privat, or sectorul privat se împrumută mai mult ca statul. Iar în acest sens credem că există o explicație firească: sectorul privat este, probabil, mai rațional ca cel public (căci se supune regulilor de piață) și pînă la urmă aceste deficite au explicații naturale. Asta o arată chiar și datele statistice: importurile de echipamente tehnologice, de mașini și aparate sînt tot mai pronunțate ca volum, respectiv agenții economici investesc mai mult în retehnologizarea și modernizarea întreprinderilor – asteptîndu-se la profituri mai mari in viitor.

5. Piața valutară

    Moneda euro în picaj…

    Ultimele evoluții de pe piața valutară, în particular aprecierea leului față de moneda europeană a alertat majoritatea populației. Sunt mai mulți factori prin care poate fi explicată această tendință. În primul rînd, acesta este un rezultat al evoluției perechii euro-dolar pe plan internațional. Este știut faptul că dolarul s-a apreciat cel mai mult față de euro în ultimele 18 luni cîstigînd de la un minim de 1,6 (în aprilie) la un maxim de 1,25 (acum la sf. de octombrie), ca urmare a intervențiilor masive a Rezervei Federale a SUA. Dar se știe bine totodată ca dolarul SUA si-a pierdut credibilitatea ca moneda, mai ales ca moneda pentru rezerva valutara.

    În al doilea rînd, marile economii din Asia ca cea a Japoniei sau Chinei încearcă să-și modifice structura rezervelor sale valutare, ca să fim mai expliciți să scape de dolar și să achiziționeze euro sau alte monede de rezervă. S-ar putea ca și BNM să tentată sa facă același lucru. Astfel, iar fi foarte convenabil sa cumpere un euro cu 13 lei, decît cu 15 lei acum 2–3 luni. În plus, evoluțiile nefaste din economiile mai multor state europene arată ca acestea sînt în pericol de stagnare sau chiar de recesiune și asta nu are cum să nu influențeze piața financiară.

    Pe plan local trebuie să avem în vedere că avem un influx masiv de capital (în particular prin remitențe) care nu are o acoperire de cerere, respectiv BNM încearcă să facă față situație de pe piață achiziționînd valută influențînd astfel indirect cursul de schimb. Mai mult ca atît, presupunem că populația văzînd tendințele de pe piața valutară încearcă să scape de moneda europeană, fiind stresată de furia eventualelor consecințe sau efecte ale crizei financiare. Nu excludem ca ar fi vorba și despre niște speculații de piață care ar face presiuni pe curs.

    Cine sînt pierdanții conjuncturii de piață…

    În linii mari, sînt 3 grupe principale de pierdanți în actuala conjunctură de piață. În primul rînd exportatorii, care în mod normal vor încasa mai puțini bani din operațiunile de export, dar și multe firme și companii care au legături comerciale cu UE. Să nu uităm că peste 50% din exporturile moldovenești sînt orientate spre UE. În al doilea rînd, populația sau cetățenii, care au venituri de cca 1/3 în euro, în particular pe seama celor ce trimit acasă bani, ei sunt cei care pierd la schimb. Și probabil că cei ce se simt cei mai afectați sînt companiile de construcții. Majoritatea din ele au stabilite prețuri de vînzare în euro, însă toate lucrările și încasările sînt efectuate în lei. Multe din ele deja și-au revăzut grila de prețuri (în creștere) pentru metru pătrat în vînzare.

6. Sectorul bancar

    Creditele bancare continuă să se scumpească…

    Împrumuturile în lei moldovenești și valută continuă să se scumpească, rata medie a dobînzii la credite în lei a atins cca 23% în octombrie și, respectiv, de cca 13% în valută. În nouă luni, împrumuturile bancare în lei s-au scumpit în medie cu peste 21%. Potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei, dobînda la împrumuturi s-a "conformat" tendinței de creștere a ratei dobînzilor la depozitele, care în ultima perioadă au crescut cu același nivel.

    …cu toate acestea volumul lor e în continuă creștere…

    În pofida situației create creditele în lei sînt în creștere, a treia lună consecutiv. Volumul împrumuturilor bancare în lei moldovenești acordate persoanelor juridice și fizice la sf. lunii septembrie a urcat la 1,53 miliarde lei, cu 8% mai mult peste nivelul din luna august. Unii experți sînt de părere că mai este loc chiar de creștere după o potențială reducere de către BNM a ratei de bază și normei rezervelor obligatorii. Peste 23% din împrumuturi au fost oferite pe o perioadă de pînă la o lună, o pondere importantă însă au avut-o și creditele pe o perioadă de la 6 pînă la 12 luni (cca 20%) și cele peste 12 luni (peste 51%). Creditele pe termen de o lună au fost acordate la o rată medie de cca 28%, iar cele pe o perioadă de peste 12 luni – la o medie de 21,5%.

    Banca centrală și-a întărit prezența pe piața valutară…

    Urmare a unor influxuri masive de capital din afară, în particular a remitențelor care pentru primele opt luni se estimează la peste 1,1 miliarde USD. Banca Națională a Moldovei a continuat și în septembrie să facă procurări masive de valută de pe piața interbancară pentru a tempera presiunea excedentului de valută. Această a cumpărat cca 57 milioane USD. Ponderea procurărilor efectuate de banca centrală pe piața interbancară a fost de cca 40%.

    Rezervele valutare au atins la sf. lui septembrie un nou maxim de 1,8 miliarde USD, cu cca 100 milioane peste nivelul prognozat pentru acest an, iar experții anticipează o creștere de pînă la 2 miliarde USD a rezervelor pînă la sfârșit de an. Activele oficiale de rezervă ale statului acopereau patru luni de import critic.

    Instituțiile bancare – cele mai scumpe companii de la bursă…

    Valoarea capitalizării bursiere, evaluată după metodologia Agenției de Rating și Estimare "Estimator-VM" marca la finele lunii septembrie cca 15,35 miliarde lei sau cu 560 milioane lei mai mult față de luna precedentă. Tradițional, pe primele 3 poziții, adică cele mai scumpe companii la bursă, sînt instituții bancare. Celelalte 7 clase de acțiuni sînt emise de societăți ce activează în diverse sectoare al economiei naționale, printre care și titlurile financiare emise de S.A. Asito și S.A. DAAC-Hermes Grup. Și de această dată, Moldova-Agroindbank și-a păstrat titlul de cea mai scumpă companie.

    Figura 1. TOP 10 companii cu cea mai mare capitalizare bursieră (Septembrie, 2008)

    TOP-10 companii cu cea mai mare capitalizare bursieră
    Sursa: BVM, www.moldse.md

7. Comerțul extern

    Uniunea Europeană este gata să aprofundeze comerțul liber cu Republica Moldova…

    Asta se va întîmpla doar în cazul în care Moldova va fi gata să suporte efectele unei liberalizări depline a comerțului cu UE. Oficialii CE au menționat că viitorul Acord va depăși actualul Acord de Parteneriat și Cooperare și va cuprinde obiectivul unei zone de liber schimb aprofundate și comprehensive. Probabil ca noul statut în comerț cu UE va permite obținerea unui ritm de creștere a exporturilor moldovenești în statele UE, atît cantitativ cît și ca valoare monetară. Totuși, aceasta va depinde în cea mai mare parte de eforturile Moldovei (a agenților economici) de a se conforma cerințelor si condițiilor venite din partea CE. Ulterior deja va depinde de companiile locale dacă vor putea valorifica preferințele acordate și dacă vor fi capabile să producă mărfuri care să corespundă calității și gusturilor consumatorilor europeni.

    Dat fiind faptul că calitatea încă redusă a unor grupe de produse moldovenești nu permite reorientarea exporturilor spre piețele din Occident. În acest sens, considerăm că dacă întreprinderile moldovenești nu se vor preocupa de creșterea calității și a productivității inclusiv (sarcină care de fapt cade direct în activitatea managerilor de întreprinderi și mai puțin în cea a structurilor de stat), ele se vor confrunta cu probleme serioase. De fapt, calitatea și productivitatea trebuie sa fie una dintre prioritățile strategice ale Moldovei în 2009 și ulterior. Pentru că atunci cînd se va merge la negocieri cu Occidentul cu privire la acordarea unui sistem mai avantajos decît cel existent, chiar și pînă la negocierea unui acord de asociere oficialii de la Chișinău vor trebui să aibă și să pună pe masa de discuții exemple de succes concrete.

    Uniunea Europeană este principala piață de desfacere a produselor moldovenești cu o cotă de 52%, după opt luni. De la 1 martie 2008 Republica Moldova beneficiază de regimul de preferințe comerciale autonome. În opt luni livrările de produse din RM pe piața UE au crescut cu cca 34% și au atins nivelul de 546 milioane USD. Este cea mai puternică creștere înregistrată în raport cu alte piețe.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

În octombrie, la fel ca în septembrie, a eșuat tentativa de organizare a întîlnirii Președintelui Vladimir Voronin cu liderul transnistrean Igor Smirnov. Oficialii transnistreni au comunicat că Tiraspolul își menține interesul pentru întîlnirea Voronin-Smirnov. În același timp, ei au declarat că dezaprobă retorica Chișinăului și caracteristicile peiorative la adresa regimului transnistrean, despre care Președintele Voronin a afirmat că "a uzurpat puterii în regiune".

În timpul vizitei sale în Republica Moldova, în perioada 27 – 28 octombrie 2008, Președintele Dumei de Stat a Federației Ruse Boris Grîzlov a reiterat afirmațiile anterioare ale demnitarilor ruși, precum că țara sa "este gata să depună tot efortul pentru reglementarea pașnică a conflictului transnistrean". În același timp, Grîzlov a subliniat că pentru reglementarea conflictului "măsurile extreme nu sînt potrivite". După vizita lui Grîzlov la Chișinău liderul transnistrean Igor Smirnov a făcut la 30 octombrie o declarație neașteptată, precum că pentru moment "Rusia nu-și poate permite recunoașterea independenței Transnistriei, întrucît acest lucru ar destabiliza echilibrul de forțe din regiune". În același context, speaker-ul transnistrean Evgheniy Șevciuk a declarat că Transnistria ar accepta să formeze o confederație cu Republica Moldova și nu va accepta statutul de autonomie în cadrul unui stat unitar. Cu această ocazie, Șevciuc a mai afirmat că depopularea masivă a regiunii transnistrene ar avea loc din cauza blocadei economice impuse de Republica Moldova. În acest sens, este interesant că în discursul său din 13 martie 2008, din cadrul audierilor din Duma de Stat a Rusiei, Șevciuk afirma că depopularea masivă a regiunii transnistrene are loc din cauză că Rusia alimentează speranțele recunoașterii Transnistriei, dar nu justifică prin fapte aceste speranțe, lucru care conduce la decepționarea locuitorilor regiunii, motivîndu-i s-o părăsească.

Autoritățile transnistrene s-au văzut nevoite să se justifice în față mijloacelor media din Rusia pentru a fi admis și chiar susținut instaurarea în preajma cetății din Bender a unei plăci comemorative dedicate lui Ivan Mazepa, ghetman ucrainean, considerat trădător în Rusia pentru că a trecut în 1709 de partea lui Karl al XII-ea în confruntarea acestui cu Petru cel Mare. În acest sens, Vladimir Yastrebceak, ministru-adjunct al afacerilor externe din Transnistria, a invocat că pentru supraviețuire, regimul de la Tiraspol trebuie să ia în considerație și interesele Ucrainei. El a menționat că bugetul transnistrean suportă cheltuieli și pentru menținerea în ordine a mormintelor ostașilor ruși căzuți în luptele pe teritoriul regiunii. Aceste explicații au fost necesare pentru a vărsă lumină asupra faptului că regimul transnistrean solicită ajutor economic și financiar de la Rusia, dar se vede nevoit să comemoreze și personaje istorice ucrainene, percepute cu ostilitate în Rusia.

Autoritățile transnistrene au început discuțiile cu oficialii de la GAZPROM pe marginea posibilei transmiteri în proprietatea gigantului energetic rus a celor 13,44% acțiuni pe care le deținea administrația de la Tiraspol în SA "Moldova-Gaz". Detaliile nu se cunosc, însă această transmitere ar putea fi prețul pentru datoriile Transnistriei ce depășesc $1,5 miliarde. În consecință, se presupune că autoritățile transnistrene vor obține dreptul de încheia contracte directe cu GAZPROM pentru livrarea gazelor naturale. Dacă se va realiza această tranzacție, se vor confirma unele declarații ale lui Smirnov, care afirma mai în glumă, mai în serios, că una din strategiile Transnistriei ar fi să intre cît mai adînc în datorii față de Rusia pentru a le achita ulterior cu patrimoniul regiunii și a deveni, și pe această cale, parte a Rusiei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Reuniunea a IX-a Comitetului de Cooperare UE-Republica Moldova

Cea de-a IX-a Reuniune a Comitetului de Cooperare UE-RM s-a desfășurat pe 3 octombrie 2008 la Bruxelles și a avut ca obiectiv evaluarea progreselor înregistrate de Republica Moldova la etapa finală de realizarea a Planului de Acțiuni UE-RM. În particular, au fost discutate realizările Moldovei la următoarele capitole: dialogul politic și reformele, justiție și afaceri interne, cooperare politică cu UE, cooperare vamală, comerț, piață și reformă regulatorie etc. Reprezentanții Comisiei Europene au apreciat pozitiv realizările Moldovei în implementarea standardelor europene în unele domenii și au făcut unele recomandări:

  • la capitolul justiție și afaceri interne, Comisia Europeană a îndemnat Moldova să consolideze rezultatele obținute.
  • la capitolul cooperare vamală, Moldova a fost încurajată să continue cooperarea cu Ucraina pe marginea noului regim vamal și misiunea EUBAM. La rîndul său, delegația Moldovei și-a exprimat interesul de a prelungi mandatul misiunii EUBAM după expirarea acestuia în 2009.
  • la capitolul comerț, piață și reforma regulatorie, Comisia Europeană a apreciat pozitiv valorificarea oportunităților generate de preferințele comerciale autonome și acțiunile pozitive în domeniul ameliorării condițiilor pentru investițiile străine.
  • Comisia Europeană a încurajat semnarea Aranjamentelor de lucru cu Agenția Europeană pentru Securitate Aviatică, care vor putea fi implementate după lansarea negocierilor asupra Acordului privind Spațiul Aerian Comun.

În același timp, partea europeană a exprimat rezerve față de implementarea unor angajamente asumate de Moldova, și anume:

  • neadmiterea în viitor a practicilor comerciale discriminatorii care pun în pericol continuarea beneficierii de Preferințele Comerciale Autonome (taxa ecologică pentru importul ambalajului din plastic sau "tetra-pak" a băuturilor nealcoolice; taxa adițională la importul de zahăr);
  • îmbunătățirea climatului investițional (în particular sistemul bancar și cel al asigurărilor);
  • implementarea practicilor europene în domeniul concurenței;
  • neadmiterea cazurilor care să poată fi calificate de UE drept presiuni asupra opoziției și interferența autorităților în procesul judiciar;
  • revizuirea amendamentelor la Codul electoral în conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția;
  • asigurarea imparțialității Companiei Teleradio-Moldova, în special în perioada preelectorală și electorală;
  • intensificarea luptei contra traficului de ființe umane;
  • finalizarea reformei procuraturii;
  • asigurarea unor rezultate fezabile în lupta împotriva corupției precum și delimitarea clară a competențelor CCCEC, MAI și Procuraturii.

Reuniunea Comitetului de Cooperare a fost urmată de cea de-a doua rundă de consultări informale UE-RM asupra viitorului Acord juridic. În cadrul discuțiilor a fost făcut un schimb de opinii referitor la elementele de bază care urmează a fi luate în considerație de către Comisia Europeană în procesul definitivării proiectului mandatului de negocieri.

Concluziile Consiliului pentru Afaceri Generale și Relații Externe al UE (CAGRE) privind Republica Moldova

La 13 octombrie, Consiliul pentru Afaceri Generale și Relații Externe al UE (CAGRE) a adoptat Concluziile privind Republica Moldova, care se rezumă la următoarele:

  • UE este pregătită să aprofundeze relațiile sale cu Republica Moldova în cadrul Politicii Europene de Vecinătate și să negocieze un nou acord ambițios cu Moldova. Noul Acord va depăși actualul Acord de Parteneriat și Cooperare și va oferi avantajele unei zone de liber schimb aprofundate și comprehensive, care va fi stabilită din momentul în care Republica Moldova va fi pregătită să suporte efectele liberalizării complete a schimburilor comerciale cu UE. Scopul acestui Acord este apropierea graduală a Republicii Moldova de UE. În acest sens, Consiliul reamintește că Acordul privind facilitarea vizelor stabilește introducerea regimului de călătorii fără vize pentru cetățenii Republicii Moldova într-o perspectivă de termen lung.
  • Ritmul și calitatea reformelor în Republica Moldova vor influența natura relațiilor sale cu UE. Consiliul îndeamnă autoritățile Republicii Moldova să continue consolidarea statului de drept și implementarea angajamentelor sale în materia drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. UE acordă o importanță specială organizării într-o manieră democratică a alegerilor parlamentare din primăvara anului 2009.
  • UE își va consolida angajamentul în ceea ce privește eforturile de soluționare a conflictului transnistrean în cadrul unei Moldove suverane și integre, iar formatul de negocieri "5+2" este unica garanție a transparenței și legitimității necesare în definirea unei soluții durabile. Consiliul face apel la toate părțile pentru a relansa negocierile în formatul "5+2" și îndeamnă părțile în conflict să lucreze împreună asupra măsurilor de consolidare a încrederii.

Nota ADEPT. Deși mult oficiali au considerat aceste concluzii drept un mare succes al Moldovei pe calea integrării europene, în realitate acestea nu au oferit nimic special Moldovei, diferit de ce va oferi UE Ucrainei, principalul obiectiv la care aspira Moldova – "perspectiva aderării", – lipsind din concluzii. De asemenea, concluziile nu oferă nici o claritate privind abrogarea regimului de vize.

Reuniunea a 11-a a Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-RM

În perioada 22–23 octombrie 2008, la Strasbourg, a avut loc cea de a 11-a reuniune a Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-RM, prezidată de Marianne Mikko și Grigore Petrenco, Co-președinți al Comitetului de Cooperare Parlamentară UE-RM. În cadrul reuniunii au fost discutate recentele evoluții social-economice din Republica Moldova, pregătirile pentru alegerile parlamentare din anul 2009. Oficialii europeni și-au reiterat angajamentul pentru susținerea Republicii Moldova în procesul de integrare europeană, subliniind, totodată, necesitatea intensificării eforturilor pe plan intern la capitolul implementării eficiente a reformelor inițiate în domeniul justiției, drepturilor omului, libertatea mass-media. (potrivit comunicatelor de presă ale MAEIE)

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile moldo-românești, destul de apatice în ultimul timp, au cunoscut o ușoară dinamizare ca rezultat a vizitei prim-ministrului Zinaida Greceanîi în România și a desfășurării la București a lucrărilor Comisiei mixte moldo-române de colaborare economică și integrare europeană. La București, Zinaida Greceanîi a avut întrevederi bilaterale cu președintele României, Traian Băsescu, Prim-ministrul României, Călin Popescu Tăriceanu și a participat la a ceremonia de aderare a Muntenegrului la Procesul de Cooperare in Sud-Estul Europei (SEECP), organizație a cărei președinție este deținută de Republica Moldova. În cadrul întrevederilor bilaterale au fost discutate subiecte ce țin de cooperarea economică bilaterală și regională în contextul integrării europene a Republicii Moldova. Oficialii români au reafirmat suportul față de integrarea europeană a Moldovei și au pledat pentru abordarea acesteia în procesul de integrare europeană separat de Ucraina, prin includerea Moldovei în pachetul Balcanilor de vest. În caz contrar, "perspectiva integrării Moldovei în UE este îndepărtată"[1]. Prim-ministrul moldovean a mulțumit demnitarilor români pentru susținerea pe care România a acordat-o Republicii Moldova în cadrul ultimului Consiliu European și și-a exprimat speranța că acest sprijin va continua și pe durata desfășurării procesului de negocieri cu Uniunea Europeană a noului acord juridic moldo-comunitar. Punctele nevralgice ale relațiilor moldo-române – semnarea tratatelor de bază și de frontieră nu au fost atinse, cel puțin în cadrul declarațiilor publice. Pe agenda de lucru a Comisiei mixte moldo-române de cooperare și integrare europeană s-au aflat mai multe chestiuni legate de relațiile economice și comerciale bilaterale: implementarea de proiecte de infrastructură comună, in special, ce țin de construcția linii electrice de interconexiune de 400 kV pe traseul Bălti-Suceava și a liniei electrice de interconexiune de 400 kV pe traseul Ungheni-Iași, deschiderea punctului de trecere a frontierei la Lipcani – Rădăuți, care va facilita intensificarea comerțului dintre cele doua state etc[2]. La finele lucrărilor au fost semnate Programul de colaborare bilaterală în domeniul cercetării științifice, dezvoltării tehnologice și inovării între Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică din România și Academia de Științe din R. Moldova, precum și protocolul sesiunii, care prevede un șir de acțiuni bilaterale în domeniile comerțului, întreprinderilor mici și mijlocii, agricultură, sanitar-veterinar, siguranța alimentelor, cercetării științifice.

Republica Moldova – Federația Rusă

În perioada 27–28 octombrie 2008, președintele Dumei de Stat a Rusiei, Boris Grîzlov, a întreprins o vizită oficială în Republica Moldova, în cadrul căreia a avut întrevederi bilaterale cu Președintele Moldovei, Vladimir Voronin, speakerul Marian Lupu și Prim-ministrul Zinaida Greceanîi. Potrivit comunicatelor de presă, scopul vizitei a fost unul comun – de a face un schimb de informații privind evoluțiile social-politice din Republica Moldova și Federația Rusă și discutarea perspectivelor de realizarea a unor proiecte de colaborare în domenii de interes reciproc. În timpul vizitei sale, Boris Grîzlov a afirmat nu o dată că Rusia rămîne pe poziția integrității teritoriale a Republicii Moldova și este gata, în calitate de stat mediator la procesul de negocieri, să creeze condițiile necesare pentru ca părțile să elaboreze o hotărîre care să fie acceptată și de Chișinău și de Tiraspol. Potrivit lui Boris Grîzlov Chișinaul și Tiraspolul trebuie să renunțe la poziții extreme și să se așeze la masa de negocieri, indiferent de formatul acestora. (vezi compartimentul TRANSNISTRIA). În timpul întrevederilor bilaterale, părțile au remarcat caracterul ascendent al relațiilor moldo-ruse, menționînd necesitatea unei continue dinamizări a relațiilor bilaterale în domeniul comercial, economice, socio-culural și politic. În context, Boris Grîzlov a declarat că Federația Rusă va deschide în decembrie 2008 o reprezentanță comercială la Chișinău, pe cînd autoritățile de la Chișinău – că Programul de dezvoltare economică moldo-rus este în stadiu de definitivare, implementarea lui urmînd a fi lansată în 2009.

Nota ADEPT. Potrivit unor surse neoficiale, vizita a avut drept scop evaluarea dispozițiilor și așteptărilor autorităților moldovenești în procesul de soluționare a conflictului transnistrean, pentru o ulterioară determinare de către Rusia a unei măsuri de conciliere, care ar putea atenua imaginea de agresor a Rusiei, în schimbul celei de mediator efectiv. Un prim pas în schimbarea imaginii a fost făcut deja prin organizarea de către Rusia a unui summit tripartit dintre Rusia, Azerbaidjan și Armenia, la care președinții celor trei state au semnat declarația de soluționare pașnică a conflictului din Nagornîi Karabah.

Republica Moldova – Muntenegru

În perioada 27–28 octombrie 2008, președintele Muntenegru, Filip Vujanovic, a întreprins o vizită oficială la Chișinău, unde a avut întrevederi cu omologul său moldovean, Vladimir Voronin și speakerul Marian Lupu. Această vizită vine să impulsioneze relațiile dintre Republica Moldova și Muntenegru, care sunt încă la etapa de formare și consolidare. În cadrul discuțiilor cu oficialii moldoveni, președintele muntenegrean a accentuat obiectivul comun al integrării europene a statelor noastre, menționînd însemnătatea conjugării eforturilor în vederea avansării spre UE. În acest sens, Filip Vujanovic a propus instituirea unui grup de prietenie interparlamentar, prin intermediul căruia legislativele celor doua țări ar efectua un schimb de experiență în procesul de implementare a legislației europene. Părțile și-au a exprimat interesul reciproc de a dezvolta cooperarea bilaterală în toate domeniile, președintelui Muntenegrului menționînd că există un potențial important al cooperării bilaterale în sfera turismului și agriculturii. De asemenea, s-a pus accentul pe dezvoltarea relațiilor comercial-economice, prin organizarea unor forumuri ale oamenilor de afaceri din Muntenegru și Moldova, precum și intensificarea raporturilor de cooperare între Camerele de Comerț și Industrie din cele doua țări. În timpul vizitei, președintele Muntenegru a semnat Acordului între Guvernul Republicii Moldova si Guvernul Muntenegrului cu privire la asistența reciprocă în domeniul vamal. (potrivit Moldpres)

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CtEDO

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului s-a pronunțat în cauza Mancevschi c. Moldova. Curtea a constatat, în unanimitate, violarea art. 8 CEDO (dreptul la respectarea vieții private și familiale), ca urmare a percheziției nejustificate a biroului și a domiciliului reclamatului. Curtea a acordat reclamantului 2,500 euro cu titlu de daune morale și 1,535 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.

Comisia de la Veneția (Comisia pentru Democrație prin Drept a Consiliului Europei)

La 23 octombrie 2008, Comisia de la Veneția a dat publicității un raport în care prezintă poziția Comisiei față de Codul Electoral al Moldovei, adoptat la 10 aprilie 2008. Potrivit raportului, adoptînd modificările la Codul Electoral, guvernarea nu a ținut cont de mai multe recomandări anterioare ale Comisiei, inclusiv cea de a nu ridica pragul electoral, de a anula posibilitatea de rechemare a membrilor CEC și a pragului de participare la alegeri, de a clarifica puterea de decizie a CEC etc. Totuși, critici dure au generat amendamente la Codul Electoral care majorează pragul electoral de la 4 la 6%, interzic blocurile electorale, interzice participarea in alegeri și ocuparea de funții publice pentru cetățenii cu dublă cetățenie, limitează dreptul de a vota a cetățenilor aflați în detenție. Comisia consideră că a aceste prevederi contravin Constituției Republicii Moldova, Codului de bune practici în materie electorală al CE, altor convenții europene la care Republica Moldova este parte.

Republica Moldova-CSI

Pe data de 10 octombrie, Președintele Republicii Moldovei, Vladimir Voronin, a participat la lucrările Consiliului șefilor de stat din Comunitatea Statelor Independente (CSI), în cadrul cărora a fost semnate mai multe documente. Partea moldovenească a semnat cu unele rezerve Strategia de Dezvoltare Economică a CSI pînă în anul 2020; acordul vizînd perspectivele de colaborare în domeniul energetic în anul 2009; regulamentele cu privire la exercitarea președinției CSI. Delegația Republicii Moldova a semnat fără de rezerve acordul privind declararea anului 2009 – An al tineretului în CSI și Acordul cu privire la Declararea anului 2010 An al științei și inovațiilor. Delegația Republicii Moldova a susținut inițiativa delegației Republicii Kîrgîze de a include pe agenda summit-ului și semna acordul privind direcțiile prioritare de colaborare în domeniul transportului pînă în anul 2020, precum și propunerea de a crea unui grup de lucru la nivelul miniștrilor finanțelor pentru examinarea situației legate de criza financiară globală în scopul diminuării impactului acesteia asupra statelor membre ale CSI[3]. În cadrul reuniunii de la Bișkek s-a decis că Republica Moldova va prelua, de la 1 ianuarie 2009, președinția în toate structurile Comunității Statelor Independente: Consiliul șefilor de stat, Consiliul șefilor de guvern, Consiliul miniștrilor de externe și Consiliul economic ale CSI. De asemenea, s-a stabilit că Summit-ul ordinar al CSI se va desfășura pe 9 octombrie 2009 la Chișinău. (potrivit comunicatului de presă al Președinției RM)

Republica Moldova – CEFTA

La 8 octombrie 2008, la Chișinău s-a desfășurat în premieră reuniunea Comitetului mixt al Acordului de liber schimb al tarilor Europei Centrale (CEFTA) cu participarea miniștrilor ai Economiei din Albania, Bosnia și Herțegovina, Croația, Macedonia, Muntenegru, Moldova și Serbia. Programul reuniunii a inclus examinarea și luarea deciziilor asupra subiectelor privind: tendința generală de creștere a volumului comerțului în urma implementării Acordului CEFTA și a acordurilor bilaterale de comerț; schimbul de informații între reprezentanții CEFTA privind politicile agricole și comerciale și impactul lor asupra comerțului cu produse agroalimentare, cooperarea dintre autoritățile vamale în domeniul originii mărfurilor etc. Deși cota comerțului Moldovei cu statele CEFTA este încă unul redus, potrivit ministrului economiei și comerțului, Igor Dodon, "CEFTA are un rol extrem de important în susținerea eforturilor pentru concretizarea perspectivei europene a Balcanilor de Vest, incluzînd și Republica Moldova…".

Republica Moldova – ICE

În perioada 8–9 octombrie 2008, la Chișinău s-a desfășurat și Forumul Economic al Inițiativei Central Europene (ICE), la care au participat 869 de delegați din 45 de țări. Forumul s-a desfășurat sub formă de sesiuni specializate axate pe: reformele și investițiile necesare pentru impulsionarea antreprenoriatului privat, inovații și competitivitate în scopul dezvoltării cooperării regionale, infrastructura, întreprinderile mici și mijlocii, tehnologiile de informare și comunicare, integrarea regională și promovarea comerțului, riscurile și provocările economice moderne.

Republica Moldova – NATO

Pe 30 octombrie 2008, Secretarul General al NATO Jaap De Hoop Scheffer a efectuat o vizită de lucru la Chișinău, în cadrul căreia s-a întîlnit cu președintele Vladimir Voronin, viceprim-ministrul, ministrul afacerilor externe și integrării europene, Andrei Stratan, ministrul apărării Vitalie Vrabie, reprezentanți ai societății civile și academice. Potrivit unui comunicat de presă al MAEIE, în cadrul întrevederilor "au fost examinate aspecte ale cooperării țării noastre cu Alianța Nord-Atlantică în baza Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului (IPAP)"[4]. Secretarul general NATO a declarat că apreciază cooperarea dintre Alianța Nord-Atlantică și Republica Moldova, punînd accent pe respectarea principiului neutralității constituționale a Moldovei. La rîndul său, președintele a subliniat necesitatea continuării cooperării Moldovei cu NATO, în cadrul un nou Plan Individual de Acțiuni al Parteneriatului – IPAP 2 va fi încheiat între Moldova și NATO. Referitor la conflictul transnistrean, oficialul NATO a menționat că o soluționare a diferendului poate fi posibilă dacă Federația Rusă va respecta angajamentele de la Istambul din 1999, cu privire la retragerea trupelor rusești de pe teritoriul R. Moldova.


1 www.ziua.ro, 23.10.2008

2 La moment, România este principalul partener comercial al Republicii Moldova la capitolul export.

3 Prima reuniune a miniștrilor de finanțe a statelor-membre CSI a avut loc pe 21 octombrie la Moscova.

4 www.mfa.md, 30.10.2008 cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Miza alegerilor parlamentare din 2009
Igor Boțan, 31 octombrie 2008

Rezultatele recentului Barometru de Opinie Publică (BOP), realizat sub auspiciile Institutului de Politici Publice (IPP), confirmă stabilitatea percepțiilor cetățenilor moldoveni, dar și un șir de tendințe noi, care se manifestă tot mai evident. Pentru a răspunde necesităților de estimare cît mai corectă a stărilor de fapt, se impune examinarea evoluției percepțiilor respondenților »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect