Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an.VII, nr. 130, 1–18 ianuarie 2009
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Transnistria
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
1.1. Numiri. Demisii
Pavel Untură a fost eliberat din funcția de viceministru al Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor, minister ce a fost desființat încă în luna iulie 2008.
1.2. Hotărîri
Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului cu privire la rezervele cerealiere de stat. Volumul rezervelor va fi aprobat de Guvern la propunerea Agenției Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Umanitare, care administrează, coordonează și exercită controlul folosirii lor.
Regulamentul stabilește condițiile în care se poate proceda la eliberarea griului alimentar din rezervele cerealiere de stat. La rezervele cerealiere de stat se poate apela și în cazul creșterii prețului mediu la grîul alimentar cu 20 % și mai mult în decurs de 30 de zile.
Hotărîrea pentru majorarea cuantumului întreținerii pacienților din instituțiile medicale. Pentru alimentarea unei persoane din centrele de plasament și reabilitare pentru copii se vor cheltui zilnic 41,30 lei, iar pentru cumpărarea medicamentelor și consumabilelor se vor aloca 8,4 lei. Au fost stabilite norme noi de cheltuieli pentru alimentarea donatorilor de sînge și normele de compensare bănească a donatorilor de singe (prețul unui litru de sînge va fi de 249 de lei).
1.3. Ședințe. Decizii. Declarații
Lansarea Sistemului Informațional Electronic al Camerei de Licențiere
Prim-ministrul a participat la lansarea programului informațional, menit să lanseze "ghișeul unic", să tehnologizeze procedura de procesare a informației și excluderea la maxim a factorului uman în acest proces. Informația acumulată și stocată în cadrul programului informațional va oferi agenților economici posibilități adecvate pentru planificarea, inițierea sau extinderea afacerii. Asistența tehnică și financiară necesară pentru lansarea programului a fost acordată de Guvern și Ambasada SUA la Chișinău. Conform oficialilor, numărul mediu de documente, necesar pentru obținerea unei licențe, a scăzut considerabil, iar marea majoritate a acestora sînt prezentate Camerei de Licențiere de către autoritățile publice abilitate, fără ca agentul economic să se mai adreseze acestora. La etapa actuală, doar 25 din actele aferente celor 37 de activități economice licențiate, se obțin de către agenții economici prin adresare la alte autorități publice, decît Camera de Licențiere.
Președinție
Notă ADEPT: În perioada 1–9 ianuarie 2009, Președintele Republicii Moldova s-a aflat în vacanță, pe care a petrecut-o în afara hotarelor țării.
2.1. Decrete
Președintele Republicii Moldova a semnat un decret decretul privind declararea pe 20 ianuarie a zilei de doliu național și constituirea Comisiei de stat pentru organizarea funeraliilor poetului Grigore Vieru. Președinte al Comisiei este desemnat spicherul Parlamentului Marian Lupu.
2.2. Ședințe. Decizii. Declarații
Executarea bugetului 2008
Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință la tema executării bugetului de stat pentru anul 2008, din informația prezentată reieșind că în 2008 la bugetul de stat pe toate componentele au fost acumulate venituri în sumă totală de 16 mlrd. lei sau 100,9% față de cele planificate. Veniturile la bugetul de stat în anul 2008 s-au majorat față de anul 2007 cu 1,9 miliarde lei sau cu 13,6 la suta, acumulările medii zilnice constituind 54,5 mln. lei. Pe parcursul anului 2008 din contul bugetului de stat au fost efectuate cheltuieli în sumă totală de 16,5 mlrd. lei sau 99% față de indicii prevăzuți pentru perioada raportată, cu 15,5% mai mult comparativ cu anul 2007. În anul trecut au fost onorate toate angajamentele statului pentru datoriile interne și externe. Pe parcursul anului 2008 la bugetele unităților administrativ-teritoriale au fost acumulate venituri în sumă de 6,1 mlrd. lei sau la un nivel de 100,3% față de prevederile planificate, ceea ce este cu 8,5% mai mult în comparație cu anul 2007. Totuși, au fost exprimate unele îngrijorări în legătură cu faptul că executarea bugetelor unităților administrativ-teritoriale în anul 2008 s-a soldat cu un deficit de 303,2 mln. lei, inclusiv în bugetul municipiului Chișinău de 150,2 mln. lei. În cadrul ședinței s-a evidențiat și faptul menținerii în anul 2008 a stabilității în sectorul bancar al țării, a fost constatată majorarea substanțială (26,8 la sută) a nivelului de capitalizare a instituțiilor bancare, au sporit ratele medii la credite și depozite, lichiditatea fiind menținută la un nivel înalt. Președintele țării a atenționat și asupra necesității îmbunătățirii stării de lucruri la capitolul realizarea proiectelor investiționale, referindu-se în special la importanța instituirii de către Guvern a unui control mai strict privind realizarea proiectelor investiționale în domeniul infrastructurii de drumuri. Președintele a chemat persoanele responsabile din cadrul Guvernului să-și mobilizeze eforturile în vederea asigurării executării bugetului pentru anul 2009 la compartimentul venituri, stăruind, în particular, asupra respectării întocmai a angajamentelor la plata salariilor și plăților sociale.
Nemulțuiri față de sistuația rețelelor de comunicații electronice la frontieră
La ședința convocată de Președintele țării a fost discutat nivelul dezvoltării spațiului telecomunicațional al Republicii Moldova, problema instalării și exploatării rețelelor de comunicații electronice la frontiera de stat a Republicii Moldova. A fost menționat nivelul slab al dezvoltării infrastructurii telecomunicaționale, inclusiv lipsa pe piața telecomunicațională a unui șir de servicii informaționale și soluții tehnologice precum sînt tranzitul de date, organizarea rețelelor de transfer de date cu utilizarea liniilor electrice, fapt care se manifestă prin izolarea parțială a țării noastre de spațiul informațional global unic. Lipsa unei rețele ramificate a canalelor cu viteză înaltă de transmitere a datelor a condiționat formarea unui preț înalt al serviciilor Internet pe piața internă. Vladimir Voronin a cerut să se întreprindă măsuri în vederea depășirii stării de lucruri existente în domeniul instalării și exploatării comunicațiilor electronice la frontiera de stat, menționînd lipsa unei viziuni de perspectivă a Ministerului Dezvoltării Informaționale în ce privește sfera tehnologiilor informaționale și comunicaționale. De asemenea, Voronin a subliniat imperfecțiunea cadrului legislativ-normativ care reglementează sfera tranzitului de date la frontiera de stat a Republicii Moldova, fapt ce nu contribuie la consolidarea suveranității țării. Drept rezultat al discuțiilor purtate, în sarcina Guvernului a fost pusă accelerarea acțiunilor privind depășirea situației create. Ministerul Dezvoltării Informaționale și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene urmează să asigure dezvoltarea și actualizarea bazei normative în domeniul fluxului transfrontalier de date, să creeze un mecanism al inventarierii și dezvoltării standardelor administrative.
Reconstrucția mănăstirii Curchi
La ședința convocată de șeful statului au fost trecute în revistă acțiunile care urmează a fi realizate în cadrul procesului de reconstrucție a mănăstirii Curchi și examinate posibilitățile de rezolvare a unor probleme legate de procesul de reconstrucție, precizate momente ce țin de graficul de executare a lucrărilor de restaurare a obiectivelor din cadrul Complexului monastic pe parcursul anului 2009: inaugurarea clădirii seminariului, a stăreției, blocului social, efectuarea picturii pe interior în Catedrala "Nașterea Maicii Domnului", biserica "Sfîntul Dumitru", biserica cimitirului, continuarea lucrărilor la trapeză și hotel, moară etc. Președintele țării a reafirmat necesitatea mobilizării eforturilor în vederea respectării termenelor de realizare a lucrărilor și asigurării unei înalte calități a acestora.
Politici economice
1. Inflația și prețurile
Inflația pentru 2008 este mai mică chiar și față de prognoza revizuită…
Potrivit datelor BNS, în decembrie 2008 prețurile medii de consum au scăzut cu 0,2% în comparație cu prețurile din luna noiembrie, fiind influențate de descreșterea prețurilor la produsele nealimentare – cu 1,3%, precum și de creșterea tarifelor pentru prestarea serviciilor populației – cu 1,2%, prețurile medii la produsele alimentare au rămas la nivelul lunii noiembrie.
În luna de analiză a fost înregistrată reducerea prețurilor la principalele produse alimentare: orez și ulei vegetal – cu 6,1%, zahăr – cu 2,2%, ouă – cu 1,1%, fructe proaspete – cu 0,5% (citrice-cu 9,1%, mere – cu 3,3%), cartofi, carne și produse din carne – cu cîte 0,3% (inclusiv: carne de vită -cu 2,1%, carne de porc – cu 0,8%). Conform estimărilor specialiștilor descreșterea în luna de analiză a prețurilor la produsele alimentare a fost generată în mare parte de apariția produselor din roada curentă. La mărfurile nealimentare în perioada de raport scăderea prețurilor a fost marcată la: carburanți pentru transport – cu 14,5%, gaze naturale ambalate în butelii – cu 12,8%, cărbune -cu 3,9%, medicamente – cu 0,6% și materiale pentru construcție – cu 0,4%, televizoare, aparate de telefonie și audiovizuale.
Totodată, în luna decembrie 2008 a fost înregistrată creșterea tarifelor la serviciile prestate populației pentru: asigurarea cu agent termic pentru încălzirea centralizată a caselor de locuit a populației – cu 32,2%, serviciile prestate de hoteluri și stațiuni balneare-sanatoriale cu 2,4%. În perioada de referință au crescut prețurile și la unele produse alimentare: legume proaspete – cu 3,8% (pătlăgele roșii – cu 15,2% și castraveți – cu 11,3%), miere de albine – cu 2,2%, lapte integral – cu 1,6% și la brînză de vacă – cu 1,2. În perioada sezonului rece a anului s-au majorat prețurile la haine de blană pentru copii și articole pentru acoperirea capului - cu 4,4% și încălțămintea pentru iarnă – cu 1,6%.
De la începutul anului 2008 (decembrie 2008 față de decembrie 2007) nivelul inflației a constituit 7,3% (informativ: în decembrie 2007 față de decembrie 2006 nivelul inflației a marcat 13,1 %), nivel mai mic chiar și după revizuirea prognozei pentru 2008 de către autorități. Totodată, mai mulți economiști sînt de părere ca cifra reală ar fi alta decît cea pe care o dă statistica oficială. Referitor la coșul de consum, putem spune că acesta "păcălește rata inflației" (fără să interpretăm ad literam), dacă ar fi să vorbim despre structura acestuia care pare a fi cam defectuoasă și incompletă. Pentru că structura sa determină o subevaluare a inflației – ponderea produselor de panificație, spre exemplu, este aproape egală cu ponderea costurilor pentru serviciile comunale, sînt sub-ponderate cheltuielile de locuire (chiriile), iar cele educaționale (taxe școlare, de înmatriculare etc.) lipsesc, nu e luată în calcul inflația rurală și multe alte aspecte metodologice pot fi ridicate.
2. Comerț extern
Deficitul comercial este în continuă creștere…
Pentru perioada ianuarie-noiembrie 2008 deficitul comercial al Moldovei a depășit 3 miliarde USD, în creștere față de aceeași perioadă a anului 2007 cu cca 1 miliard USD (peste 46%). În particular, în ianuarie-noiembrie 2008 exporturile au totalizat peste 1,4 miliarde USD, volum superior celui înregistrat în perioada corespunzătoare din anul 2007 cu 21,6%. În aceeași perioadă importurile au totalizat cca 4,5 miliarde USD, volum superior celui înregistrat în aceeași perioadă din anul 2007 cu peste 37%.
Exporturile de mărfuri destinate țărilor UE au însumat cca 759 milioane USD (+23,8%). Importurile din țările UE au însumat aproape 1,96 miliarde USD (cu peste 31% mai mult decît în ianuarie-noiembrie 2007). Deficitul balanței comerciale a Moldovei cu țările UE a atins cca 1,2 miliarde USD. Exporturile către țările CSI au constituit cca 582 milioane USD, în creștere cu peste 16%. Importurile de mărfuri provenite din țările CSI au avut o valoare de cca 1,57 miliarde USD (cu peste 32% mai mare față de ianuarie-noiembrie 2007). Deficitul balanței comerciale a Moldovei cu țările CSI a crescut cu 44,4% – pînă la cca 988 milioane USD.
România – principala destinație a produselor moldovenești…
Cel mai mare deficit al balanței comerciale în perioada ianuarie-noiembrie 2008 Moldova a înregistrat cu Ucraina (peste 641 milioane USD), urmată de China cu 290 milioane USD, Germania cu cca 279 milioane USD, Rusia cu peste 280 milioane USD, România cu 251 milioane USD etc. În context, exportuile în România au crescut cu cca 66% față de perioada similară a anului 2007, cifrîndu-se la 315 milioane USD. Astfel, ponderea României în exporturile moldovenești s-a majorat de la 15,7% în 11 luni ale lui 2007 pînă la 21,2% în ianuarie-noiembrie 2008. Totodată, în perioada de referință, importurile din România s-au majorat cu 43%, atingînd 566 milioane USD. Printre partenerii Moldovei la export România este urmată de Rusia – 20,1% din volumul total al exporturilor (cu peste 297 milioane USD sau cu cca 41% mai mult decît în perioada ianuarie-noiembrie 2007).
3. Piața muncii
Creșteri de salarii pe sfîrșit de an…
Datele statistice oficiale arată că salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională în ianuarie-noiembrie 2008 a constituit cca 2490 lei fiind în creștere cu 24% față de perioada similară a anului trecut. Salariul real în aceiași perioadă de timp s-a majorat cu 9%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1940 lei și a crescut față de aceiași perioada a anului trecut cu 21%, în sectorul real al economiei – peste 2775 lei și a crescut cu 25% față de perioada dată pentru anul trecut.
În luna noiembrie remunerarea medie a unui salariat a fost de cca 2638 lei. Comparativ cu luna noiembrie a anului precedent salariul mediu lunar s-a mărit cu 18% și salariul real cu 9%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2166 lei și s-a majorat cu 21% de perioada similară a anului trecut. În sectorul real salariul mediu lunar a înregistrat 2883 lei și a crescut cu 17% față de aceiași perioadă a anului trecut.
Minimul de existență…
Mărimea minimului de existență[1] în T3’2008 a constituit în medie pe o persoană cca 1246 lei. Valoarea minimului de existență este determinată atît de nivelul prețurilor la produsele alimentare incluse în coșul alimentar, cît și de ponderea cheltuielilor ce revine coșului nealimentar (costul produselor nealimentare și serviciilor), care este determinată în baza structurii reale a cheltuielilor de consum ale populației conform datelor Cercetării Bugetelor Gospodăriilor Casnice. Evoluția minimului de existență în primele trei trimestre ale 2008 a înregistrat tendințe similare anilor precedenți, valorile maxime fiind înregistrate în T2 (1341,9 lei), iar cele minime în T3 (1245,8 lei). Această diminuare a minimului de existență în T3 se datorează în principal scăderii prețurilor în această perioadă la produsele sezoniere. Respectiv, valoarea minimului de existență în T3 a descrescut față de T2’2008 cu 7,2%, iar față de T1 cu 5,3%.
În mediul urban minimul de existență a constituit ceva mai mult de 1352 lei, față de 1171 lei în mediul rural, înregistrînd astfel un decalaj în mărime de peste 181 lei (15,5%), datorită structurii diferite a cheltuielilor de consum pentru populația din mediul urban și rural. Astfel, în mediul urban coșul nealimentar a constituit în medie 47% din valoarea minimului de existență, iar în cel rural – peste 37% (în medie pe țară acest indicator reprezintă peste 42%). Pe categorii de populație, valoarea maximă a minimului de existență a fost înregistrată pentru populația aptă de muncă, în special bărbați – cca 1394 lei. Întreținerea unui copil presupune alocarea în medie a 1163 lei lunar, cu o diferențiere a acestui indicator în dependență de vîrsta copilului, de la 460,7 lei pentru un copil în vîrstă de pînă la 1 an și pînă la 1291,3 lei pentru un copil în vîrstă de 7–16 ani. Pentru pensionari minimul de existență a constituit 1061,1 lei sau 85,2% din valoarea medie pentru total populație.
Valoarea minimului de existență pe categorii de populație în T3’2008
(mediu lunar pe o persoană, lei)
| Total | Urban | Rural |
Total populație | 1245,8 | 1352,2 | 1171,1 |
Populația aptă de muncă | 1315,6 | 1407,3 | 1239,0 |
Bărbați în vîrstă aptă de muncă | 1393,8 | 1484,4 | 1319,4 |
Femei în vîrstă aptă de muncă | 1234,7 | 1333,3 | 1151,0 |
Pensionari | 1061,1 | 1139,3 | 1016,4 |
Copii | 1163,0 | 1289,5 | 1094,6 |
inclusiv în vîrstă de: | | | |
pînă la 1 an | 460,7 | 511,4 | 431,9 |
1–6 ani | 998,3 | 1108,5 | 936,1 |
7–16 ani | 1291,3 | 1437,6 | 1214,0 |
|
Conform datelor Cercetării Bugetelor Gospodăriilor Casnice, veniturile disponibile medii lunare pe o persoană în T3’2008 au constituit 1221,4 lei, înregistrînd o creștere de 14,5% față de T3 anul precedent. Totodată, în termeni reali (cu ajustarea la rata inflației[2]) acest indicator a marcat față de aceeași perioadă a anului trecut o majorare în mărime de 2,3%. Veniturile disponibile ale populației în T3’2008 au acoperit valoarea medie a minimului de existență în proporție de 98%. Valoarea medie a pensiei lunare stabilite la 1 octombrie 2008 a constituit 644,4 lei sau cu 19,5% mai mult comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, ce respectiv face posibilă acoperirea minimului de existență pentru pensionari la nivel de doar 60%.
Co-raportul dintre veniturile populației și minimul de existență în T3, anii 2006–2008, %
| 2006 | 2007 | 2008 |
Co-raportul dintre veniturile medii lunare disponibile pe o persoană și valoarea medie a minimului de existență, în % | 93,1 | 104,0 | 98,0 |
Co-raportul dintre mărimea medie a pensiei lunare stabilite și minimul de existență pentru pensionari, în % | 63,5 | 61,1 | 60,7 |
Co-raportul dintre salariului mediu lunar și minimul de existență pentru populația aptă de muncă, ori | 2,1 | 2,0 | 2,0 |
|
Salariul mediu lunar pe economie al unui angajat a constituit în T3’08 – cca 2602 lei, sau cu aproape 22% mai mult comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, fiind astfel posibilă acoperirea a cca două mărimi a minimului de existență pentru populația aptă de muncă.
1 Valoarea minimului de existență este calculată în baza Regulamentului "Cu privire la modul de calculare a minimului de existență", aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.902, din 28 august 2000.
2 Rata inflației în iulie-septembrie 2008 față de iulie-septembrie 2007 a constituit 11,9 %.
Transnistria
Impactul întîlnirii Voronin-Smirnov asupra relațiilor Chișinău-Tiraspol
După întîlnirea Voronin-Smirnov din 24 decembrie 2008 demnitarii transnistreni au întreprins acțiuni de subminare a înțelegerilor celor doi. Cu această ocazie serviciul de presă al Ministerului Reintegrării a difuzat un comunicat în care se menționa: "… începînd cu 1 ianuarie 2009 de la cetățenii Republicii Moldova, sînt percepute în continuare taxe, de data aceasta în mărime de 22 lei (față de taxa anterioară de 8 lei), pentru acces și ședere în localitățile din regiune. Avînd în vedere faptul că astfel de acțiuni contravin înțelegerilor convenite în cadrul recentei întîlniri a Președintelui Republicii Moldova cu liderul transnistrean cu privire la abolirea cu începere de la 1 ianuarie 2009 a perceperii oricăror taxe, fapt despre care s-a anunțat public, Ministerul Reintegrării s-a adresat structurilor respective de la Tiraspol, precum și reprezentanților mediatorilor și observatorilor în procesul de negocieri cu solicitarea de a se întreprinde acțiuni urgente în vederea aducerii situației în conformitate cu înțelegerile în cauza". Și retorica oficialilor transnistreni a fost pe potriva acțiunilor menționate. În acest sens, în adresarea sa de revelion către locuitori liderul transnistrean, Igor Smirnov, a ținut să contrapună: "victoria marii Rusii" în conflictul războiul ruso-georgian și "politica duplicitară a Moldovei – membră a GUAM, prietenă a Georgiei"; eforturile Rusiei de reglementare a conflictelor și cele ale Occidentului în Kosovo, reiterînd că reglementarea problemei transnistrene poate avea loc în cadrul unui dialog între două state egale – Moldova și Transnsitria; eforturile de dezvoltare economică a Transnistriei cu și generarea crizei financiare mondiale de către SUA.
Perspectivele reluării negocierilor în format "5+2"
Șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebceak, a declarat la 8 ianuarie 2009 că este prematur să se vorbească despre eventuala reluare a negocierilor în format "5+2". Potrivit lui Yastrebceak lipsa unor garanții pentru o activitate comercială externă a Transnsitria este impedimentul principal pentru reluarea negocierilor. El a amintit că negocierile au fost întrerupte în martie 2006 după ce Moldova și Ucraina au introdus noi reguli vamale pentru exportul mărfurilor din Transnistria fără a o consulta. De asemenea, el a acuzat Moldova că întreprinde constant măsuri pentru a îngreuna exportul întreprinderilor transnistrene. Astfel, potrivit Camerei de Comerț din Transnistria în 2008 față de 2007 cheltuielile agenților economici transnistreni perfectate de către organele vamale ale Republicii Moldova au crescut cu 90%, iar cheltuielile cele perfectate de Camera de Comerț au crescut de 10 ori. În plus, Republica Moldova a introdus colectări pentru controalele ecologic și fitosanitar, aplicînd și amenzi pentru importul direct al materiei prime din Ucraina în Transnistria. În condițiile crizei economice aceste reguli ridică noi bariere și exercită presiuni suplimentare asupra agenților economici transnistreni. Yastrebceak consideră că autoritățile moldovenești procedează conștient țintind spre mărirea numărului întreprinderilor din regiune care să se înregistreze permanent pe malul drept al Nistrului.
Referindu-se la propunerea Chișinăului de demilitarizare, Yastrebceak afirmă că această inițiativă ar fi dubioasă. El amintește că ea nu-i aparține președintelui Voronin, ci a fost propusă inițial, în 2004, de către garanți și mediatori. În condițiile în care conflictul rămîne nereglementat nu se poate vorbi despre demilitarizare întrucît nu sînt clare garanțiile ulterioare. În plus, nu se poate vorbi despre demilitarizare în condițiile cînd Ministerul de Interne al Republicii Moldova rămîne o structură militarizată. De asemenea, Transnistriei nu-i convine insistența autorităților moldovenești privind retragerea trupelor ruse din Transnsitria în procesul de demilitarizare. Concluzia le care o face Yastrebceak în privința inițiativelor Chișinăului de reglementare a conflictului, inclusiv "abordării de pachet", care include proiectul de lege privind statutul Transnistriei și un proiect de declarație politică, nu conțin nimic nou și demn de vreo atenție sporită. În același timp, Yastrebceak lasă să se înțeleagă că pentru Transnsitria ar fi mai convenabil să rămînă în expectativă pentru o jumătate de an, întrucît după alegerile parlamentare din primăvara anului curent se va schimba puterea de la Chișinău, putînd veni la guvernare persoane pentru care reglementarea transnsitreană nu este o prioritate.
Criza gazelor
Conflictul gazelor dintre Rusia și Ucraina a surprins autoritățile transnistrene nepregătite. În consecință timp de aproximativ 10 zile regiunea nu avut gaze deloc sau într-un volum extrem de redus. S-a dovedit că termocentralele nu dispuneau de combustibil alternativ, fapt care a atras după sine întreruperea procesului de învățămînt pentru aproximativ 10 zile. Curiozitatea cea mai mare a fost că în timp ce ministrul învățămîntului din regiune, Maria Pașcenko, admonesta ziariștii pentru "prorocirile malițioase" de sistare a aprovizionării cu gaze acestea chiar se realizau. Concluzia la care au ajuns demnitarii transnistreni a fost că trebuie să tragă învățăminte din cele întîmplate, întrucît din 1996 rămîn pustii capacitățile pentru stocarea agenților energetici de alternativă. Ca urmare a crizei gazelor este că a crescut cu aproximativ 30% consumul energiei electrice, ceea ce s-a răsfrînt asupra rețelelor și transformatoarelor, care în multe cazuri nu au rezistat, defectîndu-se.
Consecințele economice ale crizei gazelor sînt semnificative pentru economia transnistreană. Conform estimărilor demnitarilor transnistreni întreprinderile economice vor putea să-și reia activitatea normală abia către începutul lunii februarie, iar pierderile zilnice de pe urma crizei gazelor se cifrează la trei milioane de dolari.
Cu ocazia crizei gazelor reprezentantul special al UE în Moldova, Kalman Mizsei, a declarat că ea ar putea favorizarea apropierii Transnsitriei și Moldovei în vederea reglementării conflictului. În condițiile de criză poate ieși în evidență necesitatea "măsurilor de încredere" și convingerea părților că eforturile comune pot contribui la găsirea unor soluții benefice pentru ambele părți.
Relații externe
Integrare Europeană
Reuniunea Troicii Comitetului pentru Politică și Securitate UE-Moldova (COPS)
La 14 ianuarie 2009, la Bruxelles a avut loc prima reuniune a Troicii Comitetului pentru Politică și Securitate din acest an. Subiectul principal al discuțiilor purtate în cadrul reuniuni a fost situația politică în Republica Moldova și evoluțiile Moldovei în implementarea reformelor interne în contextul pregătirilor pentru negocierea noului acord UE-Moldova. De asemenea, a fost discutată evoluția procesului de soluționare a problemei transnistrene în 2008. Delegația moldovenească condusă de Valeriu Ostalep, a apreciat activitatea Misiunii EUBAM și a solicitat Comisiei Europene prelungirea mandatului misiunii după 31 decembrie 2009.
La Bruxelles, delegația moldovenească a avut întrevederi cu Helga Schmid, Director al Unității Politice, Secretariatul General al Consiliului Uniunii Europene, și John Kjaer, Șef al Unității pentru relații cu Moldova, DG RELEX, Comisia Europeană.
Cooperare bilaterală
Republica Moldova-Letonia
Pe 13 ianuarie 2009, la Riga au avut loc consultări politice moldo-letone dintre delegațiile ministerelor afacerilor de externe a Republicii Moldova și Letonia. Pe agenda acestor consultări s-au aflat subiecte legate de: dezvoltarea relațiilor bilaterale; prioritățile relațiilor UE-RM și experiența letonă în procesului de negociere, în contextul noului Acord UE-RM.
Viceministrul Valeriu Ostalep, care a condus delegația moldovenească, a mulțumit părții letone pentru asistența și expertiza acordată autorităților moldovenești în procesul de armonizare a standardelor naționale din domeniul sanitar și fitosanitar cu cele europene. La rîndul său, partea letonă s-a arătat disponibilă de a-și împărtăși experiența în procesul de pregătire pentru negocierea noului Acord UE-RM, atît Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, cît și ministerelor de ramură care vor fi implicate în negocierea noului acord cu Uniunea Europeană. (potrivit comunicatelor de presă a MAEIE)
Studii, analize, comentarii
Speranțele moscovite ale Chișinăului și Tiraspolului sau "Moscow never sleeps"?
Maxim Kuzovlev, 18 ianuarie 2009
În anul care s-a scurs constatăm că între Voronin și Smirnov s-au produs două întîlniri, ambele fiind organizate sub presiunea Moscovei. Prima a avut loc în incinta Consiliului Orășenesc Bender, iar cea de a doua la Centrul de creație a copiilor și tinerilor din Tiraspol
| »»» |
|
|
|