Despre noi |  |






Alegeri |  |






Societate civilă |  |




Puncte de vedere |  |





Informaţie utilă |  |



|  |
Guvernare şi democraţie în Moldova

e-journal, an.VII, nr. 134, 2–16 martie 2009
Activitatea instituţiilor publice
Politici economice
Transnistria
Relaţii externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituţiilor publice
Guvern
1.1. Numiri. Demisii
Artur Vîsotin este numit în funcţia de şef al Centrului Serviciului Civil.
1.2. Hotărîri
Hotărîrea cu privire la indexarea prestaţiilor de asigurări sociale şi a unor prestaţii sociale de stat. Se stabileşte coeficientul indexării prestaţiilor în anul 2009 în mărime de 20% şi de la 1 aprilie 2009 se indexează: – toate tipurile de pensii, stabilite şi recalculate în temeiul Legii privind pensiile de asigurări sociale de stat; – pensiile stabilite pentru vechime în muncă, care se achită din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat; pensiile funcţionarilor publici, stabilite în temeiul Legii serviciului public; pensiile colaboratorilor vamali, stabilite în temeiul Legii serviciului în organele vamale; indemnizaţiile de invaliditate, stabilite în temeiul Legii asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale; – pensiile, stabilite în temeiul Legii privind protecţia socială a cetăţenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl etc. Indexarea pensiilor deputaţilor, membrilor de Guvern, funcţionarilor publici, aleşilor locali şi colaboratorilor vamali se va efectua doar pentru partea de pensie achitată din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.
Hotărîrea cu privire la unele măsuri pentru lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale produse în vara anului 2008 şi asigurarea sinistraţilor cu locuinţe. Este instituit un grup pentru examinarea stării tehnice a caselor de locuit avariate şi formată o Comisie de negocieri pentru procurarea caselor de locuit pentru sinistraţi. Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului, va asigura procurarea pînă la 1 mai 2009 a materialelor de construcţie necesare pentru reparaţia şi consolidarea caselor de locuit avariate şi le va preda sinistraţilor cu titlu gratuit, iar Ministerul Finanţelor va aloca în acest scop 2 milioane lei pentru procurarea locuinţelor şi materialelor de construcţie necesare.
Hotărîrea cu privire la unele măsuri privind asigurarea activităţii Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti.
Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru este împuternicită să organizeze, prin intermediul instituţiilor subordonate, efectuarea lucrărilor, elaborarea documentaţiei respective şi realizarea tranzacţiilor ce ţin de exproprierea bunurilor imobile (terenuri şi construcţii) proprietate privată, situate pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică din extravilanul satului Giurgiuleşti. Este formată şi o Comisie pentru soluţionarea întîmpinărilor expropriaţilor la propunerile de expropriere.
Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:
- privind ocuparea funcţiei publice vacante prin concurs;
- cu privire la perioada de probă pentru funcţionarul public debutant;
- cu privire la autorizarea activităţilor nucleare şi radiologice;
- Regulamentul Cadastrului obiectelor regnului vegetal.
Hotărîri pentru aprobarea unor planuri, programe, documente de politici:
- Programul de dezvoltare a industriei uşoare pînă în anul 2015;
Hotărîre pentru alocarea mijloacelor financiare. Aparatului Guvernului i se alocă 1,987 milioane de lei pentru confecţionarea, transportarea, importarea a 500 de însemne ale Ordinului "Bogdan Întemeietorul", confecţionarea a 2000 de Medalii jubiliare "650 ani de la întemeierea Ţării Moldovei", 100 de exemplare de însemne "Artist al Poporului", 300 de exemplare de însemne "Artist Emerit".
1.3. Şedinţe. Decizii. Declaraţii
Pedepse celor care tergiversează achitarea salariilor majorate
Primul-ministru a solicitat ca reprezentanţii administraţiei publice locale care tergiversează achitarea salariilor majorate pentru angajaţii din sfera bugetară să fie sancţionaţi. Indicaţia a fost dată după ce Ministrul Finanţelor a menţionat că deşi la 1 martie pe contul administraţiei publice locale au fost deja transferate peste 621 mln de lei, în 13 raioane ale ţării salarii majorate încă nu au fost achitate, fiind invocate diferite motive. Premierul a calificat situaţia creată drept sabotaj direct din partea administraţiei locale, în contextul campaniei electorale, pentru a destabiliza situaţia din ţară şi a cerut formarea unui grup de lucru care să efectueze controale în organele administraţiei publice locale pentru a soluţiona problemele apărute.
Preşedinţie
2.1. Decrete
Distincţia "Ordinul de Onoare" a fost conferită Secretarului General al Consiliului Europei, domnul Terry Davis.
Membrii echipajului aeronavei SAAB-200 a Companiei "Carpatair" au fost decoraţi pentru înaltul profesionalism şi spiritul de sacrificiu manifestate în situaţia excepţională apărută în timpul efectuării cursei aeriene Chişinău-Timişoara: "Ordinul de Onoare" a fost decernat piloţilor Leonid Babivschi şi Iurie Oleacov, iar Medalia "Meritul Civic" – însoţitoarelor de bord Natalia Borozan şi Violeta Ţîbulschi.
Ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit:
- Galinei Bulat, viceministru al educaţiei şi tineretului;
- lui Valeriu Bogdan, director general al Societăţii pe Acţiuni "Promtehgaz".
Cu prilejul încheierii misiunii diplomatice, John Beyer, Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord în Republica Moldova a fost decorat cu Medalia "Meritul Civic".
2.2. Şedinţe. Decizii. Declaraţii
Sporirea protecţiei sociale a veteranilor
Preşedintele Republicii Moldova a convocat o şedinţă de lucru consacrată acţiunilor ce urmează a fi întreprinse în contextul celei de-a 65-a aniversări a eliberării Moldovei de sub ocupaţia fascistă. În mod special au fost abordate chestiunile vizînd susţinerea socială a participanţilor şi invalizilor celui de-al doilea război mondial, Vladimir Voronin lansînd mai multe propuneri menite să sporească nivelul protecţiei sociale a invalizilor şi participanţilor celui de-al doilea război mondial, printre acestea fiind şi majorarea cu 50% a alocaţiei de stat stabilite pentru invalizii şi participanţii celui de-al doilea război mondial.
Securitatea statului şi protecţia consumatorilor
La şedinţa Consiliului Suprem de Securitate s-a discutat problema protecţiei drepturilor consumatorilor, în cadrul căreia Preşedintele ţării a apreciat drept alarmantă situaţia existentăşi a solicitat adoptarea unor măsuri urgente în vederea îmbunătăţirii ei. Printre neajunsuri au fost menţionate: – imperfecţiunea cadrului legal şi instituţional; – funcţionarea ineficientă a structurilor abilitate cu funcţii de control în sfera protecţiei drepturilor consumatorilor; -
periclitarea sănătăţii publice şi a securităţii populaţiei. Şeful statului s-a referit la necesitatea stabilirii unor condiţii foarte stricte privind calitatea mărfurilor şi produselor importate.
Evoluţii pozitive a indicatorilor macroeconomici
La Preşedinţie a fost convocată o şedinţă cu privire la situaţia financiar-economică şi acţiunile întreprinse de autorităţi în vederea menţinerii stabilităţii financiare, în cursul căreia s-a remarcat că, în pofida unui mediu economic dificil în regiune, la începutul anului curent în Republica Moldova se atestă o evoluţie pozitivă a indicatorilor macroeconomici. În contextul continuităţii procesului de îndeplinire a programelor sociale lansate de autorităţi, a fost discutată pregătirea pentru realizarea celei de-a doua etape a indexării depunerilor băneşti ale cetăţenilor în "Banca de Economii", Guvernul urmînd să prezinte, în cel mai scurt timp, mecanismul de implementare a acesteia. Vladimir Voronin a insistat asupra importanţei deosebite a menţinerii unui control exigent asupra situaţiei în sfera economico-financiară.
Notă ADEPT: La doar cîteva zile după şedinţă pe piaşţa valutară au fost atestate tendinţe de devalorizare a leului în raport cu principalele valute străine, situaţie pe care autorităţile au legat-o de declaraţiile publice ale unor comentatori economici şi preluarea lor de mass-media.
Atenţie sporită sectorului agroalimentar
La şedinţa convocată de şeful statului a fost examinată situaţia din sectorul agroalimentar şi măsurile necesare pentru desfăşurarea cu succes a lucrărilor agricole de primăvară. În cursul şedinţei s-a menţionat că starea semănăturilor de toamnă este satisfăcătoare, necesarul de seminţe este asigurat pe deplin. Printre problemele actuale din complexul agroalimentar au fost numite cele privind lipsa pieţelor de desfacere, a mijloacelor circulante, posibilităţile reduse pentru producătorii agricoli de a beneficia de credite bancare, rata dobînzii fiind foarte înaltă, neachitarea întreprinderilor de prelucrare faţă de furnizorii de materie primă. Participanţii la şedinţă au formulat propuneri de ordin organizatoric, financiar-bancar şi bugetar, ce se impun a fi întreprinse în vederea ameliorării situaţiei în complexul agroindustrial: – finalizarea licitaţiilor pentru achiziţionarea în rezerva de stat a 40 mii tone de grîu furajer; – neadmiterea blocării conturilor întreprinderilor agricole de către Inspectoratul Fiscal pe perioada lucrărilor de primăvară; – elaborarea unui sistem eficient de rambursare operativă a sumelor TVA producătorilor agricoli; – crearea unui mecanism de monitorizare a utilizării mijloacelor băneşti de către băncile comerciale şi micşorare a ratei dobînzii la creditele eliberate în agricultură; – reeşalonarea creditelor acordate anterior de către bănci agenţilor economici din complexul agroindustrial. Şeful statului a menţionat suplimentar necesitatea plantării suprafeţelor de 7000 ha de vii şi 5000 ha de livezi,, precum şi elaborarea unui grafic de achitare de către întreprinderile de prelucrare a producţiei agricole a restanţelor faţă de producătorii agricoli pentru producţia achiziţionată în anul 2008.
Politici economice
1. Inflaţia şi preţurile
Preţurile "dau înapoi"…
Datele BNS arată că indicele preţurilor de consum (IPC) în februarie a.c. faţă de ianuarie 2009 a constituit 99%, iar faţă februarie 2008 – 103,1 % (informativ: în februarie 2008 faţă de ianuarie 2008 IPC a marcat 101,5% şi faţă de februarie 2007 – 114,8%). Deci, în mod normal pentru primele 2 luni ale anului Moldova înregistrează o rată a inflaţiei negativă (deflaţie) – (-1,1%). Diminuarea preţurilor medii de consum cu 1% a fost determinată de reducerea preţurilor la produsele alimentare – cu 1,8%, nealimentare – cu 1% şi tarifele pentru prestarea serviciilor populaţiei fiind în creştere – cu 0,2%.
În această perioadă faţă de ianuarie a.c. s-au redus preţurile la orez – cu 7%, ulei vegetal – cu 5,5%, crupe – cu cca 5%, pâine – cu aproape 4%, struguri – cu cca 4%, zahăr – cu 3,5%, fructe proaspete – cu 3,4% (mere – cu cca 5%), legume proaspete, carne de pasăre şi făină de grîu – cu peste 3,1%. La mărfurile nealimentare în perioada de raport a fost marcată scăderea preţurilor la: combustibil – cu 5,5 la sută (gaze naturale ambalate în butelii – cu 15,4%, cărbune – cu 3,1%, carburanţi pentru transport – cu 0,8%), materiale pentru construcţie – cu 1,7 la sută, încălţăminte – cu 0,7 la sută şi la confecţii – cu 0,5 la sută.
La serviciile prestate populaţiei în luna februarie 2009 a fost înregistrată o creştere a tarifelor în alimentaţia publică şi telecomunicaţie – cu peste 1%. Totodată în februarie a.c. au fost reduse tarifele pentru serviciile prestate populaţiei de transportul public auto interurban – cu cca 5%, transportul feroviar interstatal – cu 0,4% şi la serviciile hoteliere – cu 0,5%.
2. Macroeconomie
Prognozele internaţionale "împing" Moldova în recesiune…
Institutul britanic de analiză economică Economist Intelligence Unit anticipează că economia Moldovei se va contracta în anul curent cu 1%. Prognoza oficială a conducerii de la Chişinău este o creştere economică de 6%. Experţii britanici susţin că PIB-ul Moldovei va scădea anul acesta, creşterea economică urmînd să fie reluată abia în 2010, cu aproximativ 3%.Dacă aceste pronosticuri se vor confirma deficitul bugetar ar putea să se ridice la 1,5 miliarde de lei, nu vor ajunge bani pentru realizarea programelor anunţate, ca urmare Guvernul va fi nevoit să revizuiască cheltuielile.
Totodată, Fondul Monetar Internaţional anticipează că rezervele valutare ale Republicii Moldova vor scădea, în acest an, cu peste 600 milioane USD. Experţii Fondului au simulat şi un model mai sumbru pentru Republica Moldova – în cazul în care remitenţele, exporturile şi investiţiile străine vor cădea brusc, atunci rezervele valutare ale ţării s-ar putea diminua cu peste 1,3 miliarde USD, de la actualul nivel de 1,365 miliarde USD. Spre exemplu, ianuarie 2009, transferurile băneşti au constituit 64,8 milioane USD, micşorându-se cu cca 28% faţă de aceiaşi perioadă a anului 2008, cînd acest indicator constituia peste 71 mil.USD. Remitenţele practic au substituit economia Moldovei şi pe termen lung aceasta nu este o soluţie bună. Reducerea volumului remitenţelor va conduce la scăderea capacităţii de cumpărare a populaţiei.
Conform acestui scenariu, economia ţării va intra în recesiune, iar scăderea ar putea atinge 4,5% în 2009. Este un exerciţiu pur matematic, dar aceste estimări trebuie luate în calcul ca ultimă variantă. Recent, FMI şi-a revizuit prognozele pentru cele mai sărace ţări. Astfel, pentru Moldova FMI prognozează o creştere a PIB de 3,5% pe parcursul anului 2009. Pe de altă parte, economiştii de la BERD susţin că în anul 2009 economia Moldovei ar putea înregistra o creştere de 4,1%.
3. Infrastructura
Potrivit celei de-a treia ediţii anuale a Raportului Competitivităţii Călătoriilor şi Turismului (Travel & Tourism Competitiveness Report 2009), Moldova ocupă locul 132 din 133 ţări din lume după calitatea infrastructurii rutiere. Raportul elaborat de Forumul Economic Mondial (World Economic Forum), plasează Moldova lîngă ţările cu cea mai proastă infrastructură rutieră ca Ciad, Bosnia şi Herţegovina, Paraguay şi Bolivia. De asemenea, calitatea reţelei de transport în Moldova este la fel de slabă unde ţara noastră este situată pe locul 87. În plus, Republica Moldova este considerată o ţară "scumpă" din punct de vedere al biletelor pentru călătorii aeriene şi taxe aeroportuare. La acest capitol sîntem plasaţi pe locul 108 din 133 de ţări. Raportul privînd Analiza Constrîngerilor elaborat în 2007 demonstrează o situaţie similară.
Figura 1. Evoluţia stării reţelei de drumuri din Moldova
Sursa: Analysis of the current status of the Moldovan Transport Sector, World Bank, 2007
În acelaşi timp, Moldova a înregistrat performanţe la capitolul ospitalitate, nivelul preţurilor la carburanţi, la servicii hoteliere. În clasamentul general al turismului, Moldova a urcat cinci poziţii şi s-a situat pe locul 93 din 133 faţă 98 în anul 2008. Moldova este poziţionată între Kazahstan şi El Salvador. România este plasată pe locul 66, Ucraina – pe 77, Rusia – pe 59. Ratingul a fost elaborat în baza unor indicatori precum reglementarea în turism, infrastructură, resurse naturale şi capital uman. Pe primele trei locuri în top se află cele mai atractive ţări pentru dezvoltarea turismului: Elveţia, Austria şi Germania, la polul opus situîndu-se Burundi, Lesotho şi Ciad.
4. Protecţia socială
Nivelul pensiilor din Moldova este printre cel mai mic din regiune…
Moldova se află pe locul opt în CSI şi Ţările Baltice după mărimea pensiilor minime. Potrivit datelor statistice la începutul lui februarie a.c. în Moldova unui pensionar îi revenea minimul de 45 USD. Cele mai înalte pensii minime sînt stabilite în Estonia – 170 USD, Letonia – 136 USD şi Kazahstan – 101 USD. Înaintea Moldovei s-au poziţionat Azerbaidjan – peste 93 USD, Lituania – 92 USD, Ucraina – 70 USD, Belarus – 67 USD şi Rusia – 51 USD. Totodată, clasamentul este încheiat de Uzbekistan – 40 USD, Georgia – 33 USD, Armenia – 26 USD, Tadjikistan – 16 USD şi Kîrgîstan – 13 USD.
Figura 2. Valoarea pensiilor minime în ţările CSI
Sursa: www.infotag.md
De ceva vreme se vorbeşte de crearea fondurile nestatale sau private de pensii, parca legislaţia e bună în acest sens, dar carul încă nu se mişcă din loc. Pe de altă parte, aceste fonduri sînt parte într-o piaţa financiară dezvoltată, însă la noi piaţa financiară sau piaţa de capital este într-o fază embrionară. Spre exemplu, contribuţiile angajaţilor la fondurile private de pensii ar fi atît o investiţie pentru o bătrîneţe mai liniştită şi stabilă, pe măsura contribuţiilor anuale, cît şi o soluţie să zicem durabilă pentru creditarea pe termen lung a agenţilor economici. Cu atît mai mult că aceste instituţii, de rînd cu băncile, formează de regulă în toată lumea aceeaşi piaţă financiară şi că legislaţia RM permite înfiinţarea unor astfel de fonduri.
O soluţie pentru depăşirea crizei ar fi ca Guvernul să identifice toate măsurile posibile pentru ca moldovenii plecaţi în străinătate cu contract de muncă, să se introducă obligativitatea de a contribui la sistemul de pensie în ţările în care lucrează, urmînd ca drepturile sa fie transferate ulterior. Asta, în cazul în care Moldova are (sau va avea) asemenea acorduri cu ţările respective. În caz contrar, imigranţii moldoveni ar putea să contribuie din străinătate direct la sistemul de pensii autohton, deoarece siguranţa acestuia poate fi ameninţată pe viitor cînd o parte din emigranţi vor reveni la baştină.
În acest sens, potrivit unor estimări ale Fondului ONU pentru Populaţie (UNFPA) în perioada 2010–2050 în 45 de ţări ale lumii, printre care Belarus, Bulgaria, Georgia, Germania, Letonia, Lituania, Moldova, Polonia, Rusia, România şi Ucraina numărul populaţiei va scădea cu 10%. Ultima prognoza a UNFPA arată că, daca lucrurile vor merge în ritmul actual (natalitate redusă, spor natural negativ, emigrarea în masă a populaţiei), în 2050 vom fi doar 2,9 milioane de moldoveni, respectiv populaţia economic activă nu va depăşi 1 milion de persoane, iar numărul de salariaţi nu va constitui mai mult de jumătate din aceştia, în timp ce numărul pensionarilor va depăşi 1milion (actualmente aceştia sunt peste 640 mii). Respectiv, un salariat va "duce în spate" mai mult de 2 pensionari.
Transnistria
Consultaţii în format "2+1"
Liderul transnistrean, Igor Smirnov, a anunţat că "întîlnirea preşedinţilor în format 2+1" a fost programată să se desfăşoare la 18 martie 2008, la Moscova. El a dat dispoziţii departamentului pentru relaţii externe să pregătească întîlnirea în strînsă cooperare cu Ambasada Rusiei la Chişinău. Smirnov a subliniat că, în orice caz, va avea loc "întîlnirea preşedinţilor" Medvedev şi Smirnov, confirmarea despre participarea lui Vladimir Voronin urmînd să parvină. Oficialităţile de la Chişinău au confirmat că şeful statului va participa la întîlnirea din 18 martie.
Ucraina acceptă consultaţii în format "2+1", dar nu şi negocieri
Reprezentantul special al Ucrainei la negocierile în format "5+2", Victor Krîjanovskii, a vizitat Tiraspolul pentru a discutat cu şeful diplomaţiei transnistrene pe marginea situaţiei create în ajunul întîlnirii de la Moscova din 18 martie 2009 pe marginea reglementării transnistrene. Diplomatul ucrainean a menţionat că după demisia ministrului ucrainean de Externe, Vladimir Ogrîzko, nu va urma schimbarea abordărilor Ucrainei sale faţă de reglementarea transnistreană. Krîjanovskii a subliniat că Ucraina nu este împotriva consultărilor în format "2+1", dar este categoric împotriva semnării oricăror documente politice fără participarea ţării sale: "Noi sîntem împotriva negocierilor separate. Fără Ucraina nu poate exista niciun fel de înţelegere, aceasta însemnînd erodarea procesului de negocieri. Nu dorim să fim simpli semnatari, dorim să rămînem participanţi activi ai procesului de negocieri". Şeful diplomaţiei transnistrene, Vladimir Yastrebciak, a declarat că: "Această poziţie a Ucrainei este binecunoscută, avem o atitudine înţelegătoare faţă de ea, iar întîlnirea de la Moscova, în format trilateral, nu înseamnă subminarea formatului "5+2". Vacuumul care s-a creat în procesul de negocieri trebuie umplut cu un anumit conţinut şi în acest sens sînt utile orice iniţiative de mediere. Nu e vorba despre negocieri separate, totul va fi transparent pentru toţi participanţii la procesul de negocieri".
Ucraina va crea o structură interdepartamentală pentru reglementarea transnistreană
Reprezentantul special al Ucrainei la negocierile în format "5+2", Victor Krîjanovskii, aflat în vizită a Tiraspol, a declarat că ţara sa promova o politică foarte clară şi conturată în vederea reglementării transnistrene. El a precizat va fi creat un grup interdepartamental, în fruntea căruia de va afla adjunctul Secretarului Consiliului de Securitate şi Apărare, Stepan Gavriş. Krîjanovski va fi adjunctul lui Gavriş. Necesitatea creării grupului este dictată de faptul că în prezent ministerele şi departamentele ucrainene nu-şi coordonează foarte bine acţiunile în relaţiile cu Transnistria. "Fiecare minister sau departament care se ocupă de problema reglementării relaţiilor moldo-transnistrene are interesele sale. Ministerul Afacerilor Externe este nevoit să armonizeze aceste interese, lucru care necesită timp. E nevoie să existe un echilibru în aceste interese".
Eventuala întîlnire Voronin-Smirnov
Liderul transnistrian a declarat că s-ar putea întîlni şi separat, pe teritoriul Transnistriei, cu Vladimir Voronin în a doua jumătate a lunii martie pentru a discuta probleme legate de cooperarea comerciala, exporturile agenţilor economici transnistreni, alte probleme menite să faciliteze viaţa cetăţenilor. Smirnov a subliniat că, întrucît autorităţile moldovene nu au dat un răspuns pozitiv la propunerea de a semna un tratat de prietenie şi cooperare cu Transnistria, autorităţile de la Tiraspol, la rîndul lor, consideră inacceptabil "pachetul de documente" privind reglementarea conflictului pe care preşedintele Vladimir Voronin i l-a înmînat lui Igor Smirnov la întîlnirea din 24 decembrie 2008. Discuţii serioase ar putea avea loc doar pe marginea unui "acord de armonizare a relaţiilor" cu Republica Moldova.
Volumul comerţului extren a fost de peste $2,5 miliarde în 2008
În 2008 volumul comerţului extern al Transnsitriei a fost de $2,571 miliarde, potrivit departamentului de statistică din regiune. Volumul exportului a fost de $928,9 milioane, iar a importului – $1642,6 milioane. Balanţa comercială a fost negativă – $713,7 milioane. În 2008 regiunea transnistreană a menţinut relaţii comerciale cu 114 ţări ale lumii, inclusiv cu cele 12 state ale CSI. Volumul comercial cu statele CSI a reprezentat 55% la exporturi şi 68,7% la importuri. Raportul importului faţă de export în relaţiile cu Ucraina este de 3:1. Volumul total al producţiei în 2008 a fost cu 2,1% mai mic decît în 2007. Inflaţia a fost de 33%.
Problemele saciale în regiunea transnsitreană
Departamentul de statistică din Transnsitria a făcut publică informaţia privind nivelul de salarizare în regiune. Astfel, salariu mediu lunar în 2008 a fost de $246. În organizaţiile bugetare salariul mediu a fost de $118. Cele mai mari salarii medii lunare pe sectoare au fost înregistrate în energetică, sistemul bancar şi de asigurări, respectiv: 595, 435 şi 365 USD. În 2008 faţă de 2009 salariul mediu nominal a crescut 28,2%, totuşi, salariul mediu real a constituit doar 96,1% faţă de cel din 2007. Către 1 ianuarie 2009 numărul totatl de pensionari era de 133209, cu 115 persoane mai mic decît la 1 ianuarie 2008. Pensia media în regiune în 2008 a fost de $54.
ONG-urile transnistrene pledează pentru trecerea la un sistem electoral proporţional
20 de ONG-uri transnsitrene şi-au exprimat susţinerea faţă de cerinţele de introducere în regiune a sistemului electoral proporţional la alegerea Sovietului suprem. Se crede că sistemul proporţional va reprezenta mai plenar diferite grupuri de cetăţeni. Iniţiativa legată de adoptarea unui sistem electoral proporţional este motivată prin necesitatea armonizării legislaţiei transnistrene cu cea din Rusia. Totuşi, autorii iniţiativei consideră că pragul electoral în Transnistria ar trebui stabilit la nivel de 2–3% şi nu de 7% cum e în Rusia. De asemenea, ei pledează pentru liste deschise de candidaţi şi nu liste închise, întrucît alegătorii trebuie să-i ştie pe cei care îi vor reprezenta timp de cinci ani.
Şedinţele Comisiei Unificate de Control rămîn ineficiente
Şedinţele Comisiei Unificate de Control (CUC) rămîn ineficiente. Numai discuţiile pe marginea agendei necesită cîte două ore. La ultima şedinţă din 12 martie 2009 discuţiile s-au desfăşurat pe marginea a două instituţii penitenciare moldoveneşti, aflate în municipiul Bender, precum şi pe marginea Centrului de instruire al ministerului apărării transnistrean dislocat în Cetatea Bender. Autorităţile separatiste cer cu orice ocazie închiderea penitenciarilor, iar reprezentanţii Republicii Moldova invocă, la rîndul lor, necesitatea închiderii Centrului de instruire, dislocarea căruia contravine Convenţiei cu privire la principiile reglementării paşnice a conflcitului armat din zona nistreană a Republicii Moldova, semnat la 21 iulie 1992 de preşedinţii rus şi moldovean.
Relaţii externe
Integrare Europeană
Parlamentul britanic lansează o moţiune în sprijinul Republicii Moldova
Potrivit unui Comunicat al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene a Moldovei, Camera Comunelor a Parlamentului Marii Britanii a lansat o moţiune parlamentară "Viitorul Moldovei" de susţinere a eforturilor Republicii Moldova în realizarea obiectivelor sale de integrare europeană şi reintegrare a ţării.
Moţiunea parlamentară a fost elaborată de un grup de parlamentari în frunte cu dl Alun Michael, membru al Grupului parlamentar de prietenie britanico-moldovenesc, şi a fost semnată la momentul lansării de 53 membri ai Camerei Comunelor. Moţiunea parlamentară sprijină perspectiva de integrare europeană a Moldovei, cu semnarea unui nou cadru juridic moldo-comunitar care ar asigura Moldovei calea spre aderarea la UE. În acelaşi timp, moţiunea susţine suveranitatea şi integritatea teritorială a Moldovei, îndempînd la reluarea procesului de negociere a conflictului transnistrean în formatul 5+2. Moţiunea apreciază înalt activitatea Misiunii UE de Asistenţă la Frontieră şi pledează pentru extinderea mandatului acesteia după anul 2009. (potrivit comunicatului MAEIE)
Raportul general privind activitatea Uniunii Europene în 2008
Comisia Europeană a publicat raportul general de activitate al Uniunii Europene în 2008. Raportul poate fi accesat on-line.
Cooperare bilaterală
Republica Moldova – Bulgaria
În perioada 12–13 martie 2009, Preşedintele Republicii Bulgaria, Gheirghi Pîrvanov a efectuat o vizită oficială la Chişinău, unde s-a întîlnit cu Preşedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin şi a vizitat Universitatea de Stat din Taraclia. În timpul discuţiilor bilaterale, au fost abordate subiecte ce ţin de cooperarea social-economică dintre Bulgaria şi Moldova, precum şi probleme internaţionale de actualitate. În special, a fost menţionată existenţa unui potenţial nevalorificat în relaţiile comercial-economice bilaterale şi necesitatea realizării pe viitor a unor proiece investiţionale comune, inclusiv cu destinaţşie turistică. Referindu-se la opţiunea europeană a Moldovei, Gheorghi Pîrvanov a dat asigurări că Bulgaria va sprijini eforturile Moldovei de integrare europeană. (potrivit unui comunicat de presă al Preşedinţiei RM)
Notă ADEPT: Mai mulţi comentatori politici au declarat că vizita preşedintelui bulgar în plină campanie electroală, face parte din vizitele aducătoare de capital electoral pentru PCRM, şi vizează mai puţin obţinerea suportului Bulgariei în procesul de integrare europeană a Moldovei, Bulgaria fiind una din ţările care are mai mlte restanţe în cadrul UE.
Cooperarea multilaterală
Republica Moldova – Consiliul Europei
Decizii ale CEDO
La 3 martie 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Curtea) s-a pronunţat în cauza Eugenia şi Doina Duca c. Moldovei. Curtea a constatat violarea dreptului proprietăţii şi la un proces echitabil. Valoarea satisfaţiei morale şi materiale va fi stabilită printr-o hotărîre separată.
La 10 martie 2009, Marea Cameră a Curţii Europene pentru Drepturile Omului a pronunţat hotărîrea în cauza Paladi c. Moldovei. Retrimiterea cazului în faţa Marii Camere a Curţii s-a făcut la solicitatea solicitarea Guvernul Moldovei după ce la 10 iulie 2007, Camera a Patra a Curţii a pronunţat deja o hotărîre favorabilă în cauza Paladi c. Moldovei. Marea Cameră a confirmat violarea dreptului la libertate şi securitate şi cel de a sesiza Curtea, precum şi violarea articolului 3 al Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului (interzicerea torturii şi a tratamentului degradant). Curtea a acordat reclamantului 2 080 euro cu titlu de prejudicii materiale, 15 000 euro – prejudicii morale şi 7 000 euro – costuri şi cheltuieli.
(Sursa: www.echr.coe.int, www.lhr.md)
Vizita Secretarului General al Consiliului Europei, Terry Davis
În perioada 5–6 martie 2009, Secretarul general al Consiliului Europei, Terry Davis, a efectuat o vizită de lucru la Chişinău, unde a purtat discuţii cu preşedintele Vladimir Vornin, prim-ministrul Zinaida Grecianîi, şi a participat la ceremonia de inaugurare a primei promoţii a Institutului Naţional de Justiţie. În timpul discuţiilor, Terry Davis a apreciat realizarile inregistrate de Moldova în mai multe domenii, înclusiv în avansarea ei pe calea alinierii la standardele şi normele europene. În acelaşi timp, Secretarul General a declarat că aceste succese nu sunt un motiv pentru relaxare, iar autorităţile moldoveneşti urmează să continue procesul de realizare a reformelor democratice, consolidare a statului de drept şi de asigurare a respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. Cu referinţă la apropiatele alegeri parlamentare din Moldova, Terry Davis a menţionat că Consiliul Europei îşi doreşte mult ca aceste alegeri să fie corecte; Adunarea Parlamentară a CoE va participa la monitorizarea procesului electoral şi va elabora şi un raport.
Studii, analize, comentarii
Listele comune de candidaţi
Igor Boţan, 9 martie 2009
Modificările Codului electoral de acum un an au stîrnit comentarii diverse. Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) şi Partidul Popular Creştin Democrat (PPCD), care au promovat ideea ridicării pragului electoral pînă la 6%, deopotrivă şi interzicerea blocurilor electorale, şi-au argumentat opţiunea prin necesitatea evitării fragmentării excesive a componenţei viitorului Parlament
| »»» |
|
 |





|