ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 136, 1–15 aprilie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la instituirea regimului de vize. Începînd cu 9 aprilie 2009 se instituie regimul de vize între Republica Moldova și România. Hotărîrea nu invocă nici un temei legal expres, nu stabilește condițiile de obținere a vizelor și alte detalii necesare, stipulînd doar că Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene și Serviciul Grăniceri urmează să întreprindă măsurile necesare pentru executarea hotărîrii.

Notă ADEPT: La 10 aprilie 2009, Ministerul Afacerilor Interne a comunicat despre procedura obținerii invitațiilor necesare în scopul solicitării vizei de către cetățenii României. Vor fi aplicabile prevederile Regulamentului privind eliberarea de invitații cetățenilor străini și apatrizilor, aprobat prin HG nr.33 din 22.01.2004, conform căruia, cererile respective urmează să fie adresate Biroului migrație și azil al MAI. În demers se vor indica: datele persoanei care invită (denumirea completă a organizației, întreprinderii sau instituției; tipul; numele, prenumele și patronimicul conducătorului; numărul de înregistrare; numărul de identificare de stat "IDNO"; adresa juridică; adresa oficiului), precum și date despre persoana invitată (numele, prenumele și patronimicul; cetățenia; data și locul nașterii; locul domiciliului permanent; datele actului de identitate: tipul, seria, numărul, data eliberării și termenul de valabilitate; datele personale despre copiii minori; scopul călătoriei; locul perfectării vizei; date despre intrarea în țară și punctul de trecere a frontierei; durata sejurului; date despre șederile anterioare; date despre asigurarea medicală).

Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:

  • cu privire la activitatea Comisiei de monitorizare a respectării drepturilor omului în instituțiile care asigură detenția persoanelor;
  • privind modul de evidență, pregătire, păstrare și predare la arhivă a actelor notariale;
  • privind modul de determinare a mărimii cheltuielilor pentru efectuarea actelor de executare;
  • privind modul de testare alcoolscopică și examinare medicală pentru stabilirea stării de ebrietate și naturii ei;
  • privind protecția rețelelor de comunicații electronice și executarea lucrărilor în zonele de protecție și pe traseele liniilor de comunicații electronice;
  • privind cerințele necesare pentru amenajarea biroului notarului;
  • cu privire la Registrul de stat al organizațiilor necomerciale.

1.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Apelul Prim-ministrului către părinți

În apel, Zinaida Greceanîi anunță că intențiile de a pune din nou sub gloanțe viețile tinerilor nu s-au terminat, iar organizatorii celei mai mare crime din istoria Republicii Moldova planifică să folosească din nou copii pentru a devasta și clădirea Guvernului. Dacă acest lucru va fi admis, jertfele umane vor fi foarte greu de evitat, deoarece poliția va folosi toate mijloacele necesare pentru apărarea constituționalității Republicii Moldova, inclusiv armele. Prim-ministru se adresează părinților și profesorilor să vorbească cu copiii și să-i convingă să nu se implice în acțiunile ilegale.

Donație de la Gazprom

Guvernul Republicii Moldova a primit o donație în sumă de 12,25 mln dolari din partea Companiei ruse S.A.D. "Gazprom", asistență destinată procurării produselor petroliere pentru completarea rezervelor de stat. Ajutorul umanitar a fost acordat urmare a înțelegerii stabilite între Președintele Republicii Moldova și Președintele Federației Ruse, în cadrul întrevederii de la Moscova pe data de 18 martie 2009. Agenția Rezerve Materiale, Achiziții Publice și Ajutoare Umanitare va procura din contul mijloacelor financiare vizate păcură și motorină, care vor fi utilizate pentru îndeplinirea lucrărilor agricole de primăvară și pentru asigurarea securității energetice a țării.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Distincții de stat:

  • "Ordinul de Onoare" a fost decernat Svetlanei Mihailescu, director adjunct al Liceului Teoretic "Bogdan Petriceicu Hașdeu" din municipiul Chișinău;
  • Ordinul "Gloria Muncii" a fost acordat Elvirei Grîu, director al Liceului Teoretic "Mircea Eliade" din municipiul Chișinău. Aceeași distincție a fost acordată și lui Pavel Buceațchi, ministrul dezvoltării informaționale;
  • Anna Cercasova, director al Asociației obștești "Orășelul Copilăriei" din satul Pîrîta, raionul Dubăsari a fost distinsă cu Medalia "Meritul Civic".

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Restabilirea clădirilor Parlamentului și Președinției

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema restabilirii clădirilor devastate urmare a actelor de vandalism din 7 aprilie. Potrivit informării prezentate de ministrul Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, costul prealabil al lucrărilor de reparație a edificiilor se estimează la peste 300 de milioane lei, fără a include mobilierul și echipamentul deteriorat. Vladimir Voronin a menționat necesitatea demarării în regim de urgență a lucrărilor de reconstrucție, sursele necesare urmînd a fi preluate din fondurile destinate instituțiilor de învățămînt.

Acuzații la adresa României

În cadrul breiefing-ului susținut pe 10 aprilie 2009, Președintele Republicii Moldova a declarat despre importanța investigării "formelor și metodelor de participare a cetățenilor României la pregătirea evenimentelor din 7 aprilie". Conform lui Voronin, ceea ce se cunoaște, deja creează o bază de dovezi în această privință:

  • consultarea celor trei partide politice (Partidul Liberal-Democrat, Partidul Liberal și Alianța "Moldova Noastră") de către Ambasada României la toate etapele campaniei electorale;
  • organizarea grupurilor mari de tineret studios și transbordarea lor parțială în Republica Moldova pentru participarea la acțiunile stradale;
  • participarea cetățenilor României și a specialiștilor de profil la evenimentele din 7 aprilie;
  • suportul informațional activ de către toate mass-media românești a acțiunilor stradale, interpretarea lor în calitate de echitabile și revoluționare.

Nemulțumiri privind situația învățămîntului profesional

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință la tema restructurării și eficientizării instituțiilor de învățămînt secundar-profesional și mediu de specialitate, în cadrul căreia a evidențiat existența unor deficiențe serioase în sistemul învățămîntului profesional-tehnic, privind: calitatea procesului de instruire; relevanța pentru piața muncii; eficiența utilizării resurselor financiare, materiale și umane. La ședință s-a apreciat că rețeaua de școli profesionale și colegii este extrem de extinsă, cu programe de studii care nu corespund cerințelor pieței, . instituțiile respective au rămas în afara procesului de modernizare, devenind total ineficiente și generatoare de cheltuieli enorme. Au fost invocate indiferența și lipsa de reacție la multiplele controale ale Curții de Conturi, care au depistat nereguli grave la compartimentele acreditare a colegiilor și școlilor profesionale; gestionarea mijloacelor financiare și a bunurilor materiale; nerespectarea legislației la stabilirea taxelor pentru studii și a celor pentru cazare în cămine; abuzuri la efectuarea achizițiilor de mărfuri, încheierea contractelor de locațiune și în menținerea evidenței contabile. Președintele RM a dispus ca sistemul de învățămînt profesional să fie temeinic restructurat și modernizat în conformitate cu progresul tehnic și în funcție de necesitățile țării. Șeful statului a solicitat elaborarea și implementarea de către Guvern a unui plan de restructurare și modernizare a colegiilor și școlilor profesionale și de meserii, astfel încît, de la 1 septembrie 2009, procesul educațional în cadrul acestora să demareze în noi condiții de activitate.

Nemulțumiri privind achizițiile publice din sistemul sănătății

Vladimir Voronin, a prezidat o ședință privind procesul de organizare a achizițiilor publice pentru necesitățile sistemului sănătății și controlul medicamentelor, în cadrul căreia a fost reiterată existența unor lacune foarte grave în mecanismul de achiziționare a preparatelor medicamentoase pentru necesitățile domeniului sănătății publice. Șeful statului a invocat ineficiența Regulamentului privind achiziționarea medicamentelor pentru necesitățile sistemului de sănătate, lipsa expertizei anticorupție a documentului în cauză, precum și a unei metodologii obligatorii de evaluare a participanților la licitație, lipsa unei planificări a necesităților de medicamente pentru o anumită perioadă de timp. S-a atenționat asupra răspunderii personale a factorilor de decizie din cadrul Agenției Medicamentului pentru ineficiența mecanismului existent de organizare și desfășurare a achizițiilor publice, precum și de control asupra prețurilor la medicamente, cea ce prune în pericol calitatea serviciilor medicale și nu permite asigurarea unui control strict asupra prețurilor la medicamentele procurate prin intermediul achizițiilor publice. Președintele țării a cerut eliberarea din funcție a directorului general al Agenției Medicamentului, pentru atitudine nestatală în exercitarea funcției detinute.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Moldova este in deflație pentru a patra lună…

    Pentru a treia lună consecutiv de la începutul anului în Moldova se înregistrează deflație. Indicele prețurilor de consum (IPC) în martie a.c. față de februarie 2009 a constituit 99,2%, iar față de martie 2008 – 101,2% (informativ: în martie 2008 față de februarie 2008 IPC a marcat 101,1% și față de martie 2007 – 115,4%), informează Biroul Național de Statistică. Scăderea prețurilor medii de consum cu 0,8% a fost determinată de reducerea prețurilor la produsele alimentare – cu 1,5%, nealimentare – cu 0,4% și tarifele pentru prestarea serviciilor populației – cu 0,1%.

    Totodată în martie a.c. au fost reduse tarifele pentru serviciile prestate populației de transportul public auto interurban – cu cca 5% și manopera pentru reparația locuințelor – cu 1,5%. De la începutul anului prețurile s-au micșorat cu 1,8%. Astfel, în Republica Moldova începînd cu luna decembrie piața de consum se caracterizează prin procesele deflaționiste (decembrie – minus 0,2%, ianuarie – minus 0,1%, februarie – minus 1%, martie – minus 0,8%).

2. Climatul investițional și poziția externă a Moldovei

    Urmare a bătăliilor politice, impactul economic va fi unul puternic…

    Fără îndoială că efectele instabilității politice și a celor întîmplate săptămînă trecuta la Chișinău se vor răsfrînge aspra climatului investițional, în particular asupra investitorilor străini. Dacă aceștia pînă de moment erau cam reticenți să-și plaseze afacerile în Republica Moldova, reticența lor de acum încolo considerăm că va fi dublă.

    În plus, temerile investitorilor străini prezenți sau care vor să vină în Moldova primesc o confirmare și din plan extern. Spre exemplu, agenția internațională de evaluare financiară Fitch și-a exprimat îngrijorarea față de situația din Moldova, avertizînd că ar putea coborî ratingul Moldovei, care este actualmente de B cu minus. Ratingul acordat Moldovei este unul din categoria speculativ (junk) – fără recomandare de investiții.

    Potrivit celor de la Fitch, situația politică și economică din Republica Moldova este foarte dificilă și deja include un risc politic semnificativ, iar dacă riscurile se vor vedea simțite și în continuare, pe termen lung și cu impact asupra economiei, este de așteptat ca aceasta să modifice acest calificativ spre unul și mai prost, fapt care pune în pericol relațiile de creditare din partea granzilor financiari internaționali ca FMI, BM, CE etc.

    Se știe bine că memorandumul Moldovei cu FMI este practic expirat (mai 2009), relațiile BM cu Guvernul sînt relativ tensionate, în pofida faptului că în ultima jumătate de an au fost disbursate două tranșe pentru proiectele de infrastructură, o situație similară se atestă și în relația cu Comisia Europeană. Însă relațiile acestora de mai departe cu Guvernul vor fi condiționate în mare parte de existența unui memorandum cu FMI. Mai mult ca atît, nu trebuie să uităm că pe lîngă principalele structuri creditoare internaționale în țară mai sînt prezente proiecte investiționale ale altor state ca Spania, Olanda, Lihteinștein, Japonia etc, proiecte care oricind pot să-și încheie misiunea în lipsa unor elementare libertăți și principii democratice în Republica Moldova.

    În plus, în condițiile în care Bucureștiul a susținut Moldova în procesul de integrare europeană, introducerea vizelor pentru români va afecta mediul de business, mai cu seamă că multe dintre afacerile străine din Moldova sînt conduse din România, țară membră a UE. Respectiv, urmare a bătăliilor politice, impactul economic va fi unul puternic, mai cu seamă că Moldova este într-o măsură bună dependentă de fondurile externe, de la banii UE pînă la remiterile muncitorilor care lucrează în străinătate.

    Criza economică globală a contribuit la tensiunile din țară, în condițiile în care sumele trimise acasă de moldovenii care lucrează în străinătate s-au diminuat. Datoria externă a Moldovei – de cca 4 miliarde USD sau 70% din produsul intern brut (PIB) din 2008 – este destul de ridicată, deși nu mai mare decît a altor state mici, în curs de dezvoltare. Cifra include atît datoria publică, cît și cea a sectorului privat. În acest an, Moldova mai are de plătit 12 milioane USD, dintr-o emisiune de obligațiuni cu dobînda variabilă scadentă în octombrie, fapt care va face presiuni asupra bugetului de stat.

3. Macroeconomie

    Efectele crizei: prognozele clubului IDEA…

    Clubul IDEA a făcut public eventuale prognoze în actuala conjunctură economică într-un comentariu semnat de Sorin Hadîrcă în cadrul unei ședințe a acestuia la care s-a discutat despre recesiunea economică mondială și impactul acesteia asupra țării. O întrebare care "circulă" și care, probabil, îi preocupă pe toți este dacă recesiunea economică mondială poate sau nu poate fi valorificată în interesul țării. Membrii clubului au avut un consens deplin în privința faptului că recesiunea per se, nu este în niciun caz o oportunitate și nu aduce decât probleme: diminuarea confidenței, scăderea consumului, ciclul vicios generat de scăderea prețurilor, micșorarea vânzărilor, vulnerabilitatea externă și creșterea șomajului.

    Totuși, este rezonabil să se asume, că în dependență de gradul de expunere și setul aplicat de politici, ieșirea din recesiune va surveni mai repede în unele țări și, mai lent în celelalte. În acel moment, țările care vor depăși criza mai repede vor fi într-o poziție mai avantajoasă din punct de vedere al concurenței pe piețele internaționale, fiind primele care vor strânge roadele confidenței restabilite a consumatorilor și consolidându-și astfel cotele pe piețele respective.

    Avantaje pentru unii…

    De asemenea, s-a discutat despre faptul că unele companii, chiar pe durata crizei, vor fi avantajate față de celelalte. Este vorba de companiile care fie că sunt competitive din punct de vedere al costurilor, fie că sînt "bogate" în lichidități.

    Cu referință la cele din urmă, cei de la IDEA s-au gîndit la băncile comerciale din Republica Moldova, care bucurîndu-se de indicatori ridicați ai lichidității și solvabilității (cel puțin pentru moment) ar putea face o mișcare expansivă în piețele țărilor vecine. Desigur, acest pas este asociat cu un grad anumit de risc, iar o analiza detaliată de piață este absolut necesară. Și totuși, sînt multe de cîștigat. Este cunoscut că pe durata crizei prețurile la acțiuni coboară sub valoarea justă de piață (fair market value) din motive evidente: panică, deficitul de lichiditate, repatrierea unor investiții. În momentul cînd panica dispare, în cotarea de piață a companiilor care rămân pe picioare survine o corecție – prețurile la acțiuni recuperează valoarea de piață. În lumea financiară această activitatea este cunoscută sub denumirea "culesul cireșelor" (cherry picking), sugerînd, desigur, că acțiunile companiilor sînt procurate la prețuri de nimica. Într-o perspectivă medie, expansiunea unor bănci pe piețele vecine ar face un serviciu bun exportatorilor și, per total, competitivității.

    Prognoza unor indicatori macroeconomici…

    În cadrul aceleiași ședințe s-a utilizat metoda expertului care a generat rezultate mai degrabă pesimiste, decît optimiste: PIB în 2009 de 1,4%, inflație (dec. 2009/dec. 2008) - 5,8% și o creștere a șomajului pînă la cota de 9,6%.

    IndicatoriMin.MedianaMax.
    PIB-4.01.45.5
    IPC3.05.89.0
    Rata șomajului7.19.615.1

    Judecînd despre PIB cei de la IDEA au încercat să-l privească prin prisma performanței componentelor sale: consum, investiții (inclusiv cheltuielile și investițiile publice) și export net. Respectiv, se așteaptă la un impact negativ din partea consumului și al investițiilor gospodăriilor care va fi compensat parțial de performanța exportului net (care pentru prima oară după mulți ani ar putea influența pozitiv PIB-ul). O influență pozitivă asupra PIB-ului ar putea fi exercitată și de majorarea cheltuielilor bugetare în situația cînd se va avea din ce finanța deficitul.

    Performanța IPC-ului este "bună" fiind determinată de micșorarea cererii agregate de consum. În condițiile actuale, asistăm la cîteva luni consecutive de deflație, însă acest lucru s-ar schimba în situația cînd leul moldovenesc ar luneca în direcția deprecierii.

     Min.MedianaMax.
    Durata recesiunii (ani)0.01.02.5

    Opiniile privind durata recesiunii în Republica Moldova au fost în aparență polarizate. Deoarece pentru a vorbi despre sfîrșitul recesiunii trebuie mai întîi ar trebui să se identifice exact sau să se cadă de acord asupra începutului ei. Or, definiția clasică – 2 trimestre consecutive de scădere a PIB-ului – nu ține în actuala conjunctură, deoarece pe totalul anului 2008 PIB a crescut cu 7,3%. Totuși, asumînd un început de recesiune care se produce chiar în momentul de față (dovadă fiindu-i scăderea industriei cu cca 27%), experții de la IDEA au prognozat că reluarea ritmului de creștere economică va surveni în trimestru I, 2010. Pe total, o concluzie a celor de la IDEA a fost necesitatea unui plan-anticriză menit să sprijine cererea globală și să protejeze sistemul bancar. Pentru mai multe detalii a se vedea http://clubulidea.wordpress.com

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Caracterul politicii externe a Republicii Moldova și a relațiilor sale bilaterale în prima jumătate a lunii aprilie a fost determinat de evenimentele referitoare la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009.

Poziția UE față de procesul electoral înainte de ziua alegerilor, 5 aprilie 2009

2 aprilie 2009

În cadrul ședinței Consiliului Permanent al OSCE de la Viena, Uniunea Europeană prezintă o declarație privind procesul de pregătire a alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009. În declarație se menționează că campania electorală este în general pluralistă, iar pregătirile pentru alegeri se desfășoară într-un mod transparent și profesionist. Totodată, sunt prezente unele "aspecte negative, precum utilizarea abuzivă a resurselor administrative, probleme privind componența listelor electorale și acoperirea mediatică dezechilibrată în favoarea majorități aflate la putere". În aceeași declarație UE amintește că acordă o mare importanță desfășurării într-un mod democratic a alegerilor din 5 aprilie și că a "încurajat" autoritățile moldovenești să consolideze statul de drept și să-și onoreze angajamentele privind drepturile și libertățile fundamentale ale omului.

Poziția UE față de desfășurarea alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009

6 aprilie 2009

Misiunea OSCE/ODIHR de observare a alegerilor din Republica Moldova, din componența căreia făcea parte și o delegație a Parlamentului European, prezintă raportul preliminar de monitorizare a alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009. Potrivit raportului alegerile au fost corecte și pozitive și "s-au desfășurat în general într-un mediu pluralist, oferind alegătorilor alternative politice distincte și a întrunit multe din angajamentele asumate în cadrul OSCE și Consiliului Europei". Potrivit observatorilor votarea în ziua alegerilor a fost bine organizată si avut loc într-o atmosferă calmă si liniștită, fără ca incidente majore să fie semnalate. Observatorii au evaluat pozitiv procedura de votare și numărare a voturilor, în pofida unui număr semnificativ de deficiențe procedurale. Potrivit Misiuni de monitorizare, sunt necesare îmbunătățiri în asigurarea un proces electoral liber de intervenții administrative nepotrivite, garantarea respectării depline a libertății de exprimare și a accesului la informație și sporirea încrederii publice. Raportul scoate în evidență mai multe neajunsuri care au rămas încă nerezolvate: utilizarea resurselor administrative, presupuse intimidări a concurenților și alegătorilor de către poliție, probleme legate de reflectarea campaniei în mass-media (inclusiv privind radiodifuzorul public Moldova 1), lipsa unei proceduri unice de înregistrare a candidaților, imposibilitate de exercitare a dreptului electoral pentru cetățenii din regiunea transnistreană. În pofida acestor concluzii, aprecierile oficialilor europeni privind alegerile, făcute publice la conferința de presă de prezentare a raportului au fost foarte pozitive. În particular, Marinne Mikko, șefa delegației Parlamentului European a declarat că "Noi [Misiunea de Observare] am observat îmbunătățiri reale comparativ cu alegerile parlamentare din 2005", iar Petros Efthymiou, șeful delegației Adunării Parlamentare a OSCE s-a arătat bucuros de progresul democrației în Moldova. Într-un alt interviu acordat unui post de radio estonian, Marianne Mikko a declarat că "alegerile parlamentare din Moldova provoacă emoții pozitive în Europa", și atît OSCE, ct și UE au apreciat înalt nivelul de pregătire și de organizare a alegerilor de către Moldova.

Comisarul European pentru Relații Externe și Politica de Vecinătate, Benita Ferrero-Waldner felicită cetățenii Moldovei că au participat activ la alegerile parlamentare, menționînd că acestea s-au desfășurat într-un mod pașnic și ordonat și într-un mediu pluralist. Comisarul european menționează și neajunsurile raportate de Misiunea internațională de observare, îndemnînd Parlamentul nou ales să implementeze recomandările Misiunii.

7 aprilie 2009

Comisarul european Benita Fererro-Waldner cere stoparea acțiunilor de violență din Chișinău și îndeamnă părțile să recurgă la dialog și să evite declarații violente ce ar duce la amplificarea situației. Comisarul amintește că "toate contestațiile privind alegerile ce au avut loc duminică, 5 aprilie, ar trebui adresate structurilor responsabile".

Președinția cehă a Uniunii Europene face o declarație prin care condamnă utilizarea violenței la Chișinău și îndeamnă părțile să dea dovadă de reținere. Președinția readuce aminte că potrivit rezultatelor preliminare ale misiunii internaționale de observare, alegerile au îndeplinit toate standardele și angajamentele internaționale, dar sunt necesare unele îmbunătățiri.

8 aprilie 2009

Observatorul european baroneasa Emma Nicholson, a declarat că are temeri privind rezultatele raportului OSCE, raportul OSCE fiind prea blînd și prietenos.

9 aprilie 2009

Trio Președinției Uniunii Europene (Miniștrii de Externe ai Cehiei, Franței și Suediei) în timpul unei ședințe la Sarajevo reiterează mesajele anterioare și declară că "va continua colaborarea cu R. Moldova în conformitate cu valorile și standardele europene și […] va consolida mai departe relațiile dintre UE și Moldova". În acest context, rolul Reprezentantului Special al Uniunii Europene în Moldova este crucial. De asemenea, UE face apel la Guvernul Republicii Moldova să restabilească relațiile normale cu România, deoarece "pentru UE este esențial de a avea relații bune cu vecinii săi" și să respecte libertățile constituționale, toate părțile abținîndu-se de la orice acțiuni violente.

10 aprilie 2009

Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan declară într-un interviu ziarul "Financial Times" și Radioului maghiar că introducerea regimului obligatoriu de vize pentru cetățenii români nu înseamnă închiderea frontierelor cu România, ci are drept scop realizarea unui control mai riguros la hotar după evenimentele din 6–7 aprilie. Referindu-se la semnificația Parteneriatului Estic pentru Republica Moldova, inclusiv din perspectiva ultimelor evenimente, Andrei Stratan apreciază buna cooperare pe care a avut-o Moldova cu UE, dar este nemulțumit de "vacuumul dintre relațiile moldo-europene" din prezent. Potrivit ministrului, "Moldova este într-o ușoară derută, deoarece nu înțelege foarte clar pe unde trece calea ei europeană – prin Balcanii Occidentali sau prin muntele Ararat". (sursa: comunicat MAEIE)

Kalman Mizsei, Reprezentantul Special al Uniunii Europene pentru Republica Moldova are o întrevedere cu Andrei Stratan, Viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, care îi prezintă poziția autorităților moldovenești față de situația creată în țară. Kalman Mizsei afirmă că Uniunea Europeană urmărește cu atenție evenimentele de la Chișinău, și este disponibilă să acorde ajutorul necesar pentru dezamorsarea crizei. Oficialul European subliniază caracterul echilibrat al poziției UE față de evenimentele de la Chișinău, dar accentuează importanța respectării dreptului cetățenilor la libera exprimare și întruniri și a respectării de către toți cetățenii a normelor constituționale.

11 aprilie 2009

Președintele în exercițiu Vladimir Voronin are o discuție telefonică cu Înaltului Reprezentant al Uniunii Europene pentru Politica Externă și Securitate Comună Havier Solana, în care cere lui Solana să trimită o misiune în scopul documentării oficialilor europeni la fața locului cu starea reală a lucrurilor, pentru "a evita speculațiile apărute în unele mass-media în legătură cu evenimentele de ultima oră din Republica Moldova". (sursa: Infotag)

13 aprilie 2009

UE a decis trimiterea la Chișinău a unei misiuni de monitorizare a situației post-electorale. Comisia Europeană salută decizia autorităților moldovenești de a număra repetat buletinele de vot din alegerile parlamentare și declară inadmisibilă aplicarea violenței și încălcarea dreptului la libera întrunire.

15 aprilie 2009

Reprezentantul Special Uniunii Europene, Kalman Mizsei declară că liderii celor patru partide, care au trecut in parlament după alegerile din 5 aprilie, trebuie să lucreze asupra împăcării naționale, să formeze organele de lucru ale parlamentului și să aprobe guvernul. Potrivit lui Mizsei este foarte important ca toate cele patru partide să înceteze să folosească "limbajul necorect" în caracterizarea reciprocă, iar Uniunea Europeana va face tot posibilul pentru ca Moldova să revină la viața normală. Mizsei dă asigurări că în Moldova vor fi păstrate bazele democrației, pe care se fundamentează libertatea presei, iar UE face tot posibilul ca sa împace participanții în situația de conflict. În acest sens, oficiul UE de la Chișinău activează pentru a aduce părțile de conflict să înceapă un dialog politic constructiv, al cărui scop este ieșirea din situația creata. (Sursa: Infotag)

Comitetului pentru afaceri externe al Parlamentului European și delegația pentru relațiile cu Moldova se întrunesc într-o ședință extraordinară privind situația politică din Moldova. Parlamentarii europeni fac un apel la calm și accentuează solidaritatea cu România.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile dintre R.Moldova și România au degradat dramatic în această perioadă. Imediat după protestul din 7 aprilie și devastarea sediilor Parlamentului și Președinției, Președintele Vladimir Voronin, a acuzat România de implicare în acțiunile de protest. Ca urmare, la 8 aprilie 2009, ambasadorului României la Chișinău, Filip Teodorescu, împreună cu alți doi colaboratori ai Ambasadei României sunt declarați persona non-grata. Tot în aceeași zi, guvernul Republicii Moldova a aprobat o decizie prin care introduce regim de vize cu România, începînd cu 9 aprilie 2009. Potrivit guvernului, această decizie urmărește "consolidarea eforturilor de menținere a controlului asupra evenimentelor de protest care au loc în Chișinău".

Autoritățile române, într-un comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Externe român, au respins categoric acuzațiile autorităților moldovenești de implicare în relațiile interne ale R. Moldova, subliniind că puterea comunistă transferă responsabilitatea pentru problemele interne din r. Moldova pe seama României și a cetățenilor români. În același timp, MAE român asigura că "nu va lua măsuri similare privind personalul Ambasadei Republicii Moldova la București și va menține sistemul de vize gratuite pentru cetățenii moldoveni".

La 14 aprilie 2009, președintele României, Traian Băsescu, a venit cu o adresare în fața Camerelor reunite ale Parlamentului privind situația politică în R. Moldova și starea relațiilor moldo-române. Președintele român a declarat drept inacceptabile acuzațiile guvernării de la Chișinău la adresa României. Referindu-se la viitorul relațiilor moldo-române, Traian Băsescu s-a disociat de guvernarea actuală de la Chișinău pe care o ostilă României, declarînd că România nu va lua contra-măsuri și "va rămâne consecventă susținerii unei politici active în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova și pentru integrarea acestui stat în Uniunea Europeană". De asemenea, România va continua: să acorde sprijin persoanelor din Republica Moldova care se consideră români; să ofere burse tinerilor din R. Moldova pentru a studia în România; să sprijine dezvoltarea societății civile din R. Moldova. În plus, România va facilita procedura de redobîndire, la cerere, a cetățeniei române de către cei care au pierdut-o în pofida voinței lor.

În timpul unui apel televizat din 15 aprilie 2009, președintele în exercițiu a R. Moldova Vladimir Voronin a catalogat discursul lui Traian Băsescu drept "un exemplu de revanșizm statal", învinuind repetat România de implicare în afacerile interne a R.Moldova, de promovarea unui românism fundamentalist și agresiv și acțiuni de destabilizare politică a R. Moldova. În același timp, Vladimir Voronin a îndemnat România să semneze Tratatul politic de bază și Tratatului de frontieră, să activizeze eforturile în cadrul Uniunii Europene în vederea acordării dreptului de liberă circulație cetățenilor Moldovei, demonstrîndu-și astfel respectul pentru statalitatea moldovenească și dorința de a ajuta Moldova pe calea integrării europene.

Notă ADEPT: Pînă în prezent nu au fost făcute publice probele care ar fi demonstrat implicarea României, sau a altor state în protestele din Chișinău.

Republica Moldova – Rusia

Pe parcursul derulării evenimentelor din Chișinău, autoritățile ruse și-au exprimat repetat susținerea față de acțiunile autorităților moldovenești în gestionarea crizei politice, generate de protestele din Chișinău. Mai mulți politicieni ruși au susținut de asemenea, acuzațiile autorităților moldovenești la adresa României, ca fiind responsabilă de destabilizarea situației în țară. Într-un comunicat de presă al MAE al Rusiei este recunoscută buna desfășurare a alegerilor parlamentare din Moldova, și se afirmă că scopul dezordinilor a fost "de a compromite performanțele din ultimii ani în consolidarea suveranității RM și de a influența rezultatele alegerilor".

În același timp, președintele în exercițiu Vladimir Voronin a acuzat Rusia de menținerea a problemei transnistrene și tergiversarea soluționării acesteia, din motive geopolitice. Într-un interviu acordat ziarului "El Pais", Voronin a declarat că Rusia îl susține pe Smirnov la putere, "care îi îndeplinește ordinele" și pe toți miniștrii transnistreni care sunt și membri ai serviciului de securitate rus.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 7 aprilie 2009, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Curtea) s-a pronunțat în cauzele Hyde Park și alții c. Moldovei (nr. 4), Breabin c. Moldovei și Străisteanu și alții c. Moldovei. În aceste cazuri Curtea a constatat violarea următoarelor drepturi și libertăți: libertatea de întrunire și asociere, dreptul la libertate și siguranță, dreptul de a nu fi supus torturii și tratamentelor inumane și degradante dreptul la un recurs efectiv, dreptul privind motivarea detenției, dreptul de proprietate. Suma totală a despăgubirilor financiare, hotărîte de Curte în aceste trei cazuri este de 200 euro cu titlu de prejudiciu material, 60,000 euro cu titlu de prejudiciu moral și 6,600 euro cu titlu de costuri și cheltuieli. (Sursa: www.echr.coe.int, www.lhr.md)

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Vize ilegale pentru menținerea legalității
Sergiu Grosu, 15 aprilie 2009

Introducerea vizelor obligatorii pentru cetățenii români contravine legislației și nu este argumentată juridic »»»


Motivele "înghețării" diferendului transnistrean
Maxim Kuzovlev, 15 aprilie 2009

Conflictul în regiunea transnistreană se perpetuează de vreo 20 de ani. În acest răstimp diferendul a parcurs mai multe etape și stadii – de la "stadiul fierbinte" (acțiuni militare în anii 1991–1992) pînă la acel status quo din prezent. În acești ani s-a maturizat o nouă generație care nu a mai apucat perioada sovietică și a trăit în condițiile statului divizat de facto »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect