ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 137, 16 aprilie – 1 mai 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

Notă ADEPT: Deși încă la 22 aprilie Curtea Constituțională a confirmat legalitatea alegerii Parlamentului Republicii Moldova, la data de 1 mai 2009 Guvernul încă nu demisionase, astfel cum dispun prevederile constituționale de la art.103.

1.1. Numiri. Demiteri

Guvernul a aprobat propunerile de rechemare din funcții a cîtorva diplomați:

  • Natalia Gherman a fost rechemată din funcția de Ambasador al Republicii Moldova în Suedia;
  • Veaceslav Madan a fost rechemat din funcția de Ambasador al Moldovei în Bulgaria;
  • Ivan Filimon a fost rechemat din funcția de Ambasador al Moldovei în Belarus;
  • Igor Corman este retras din funcția de Ambasador al Moldovei în Germania;
  • Lidia Guțu a fost rechemată din funcția de Ambasador al Moldovei în România;
  • Valeriu Bobuțac a fost rechemat din funcția de Ambasador al Moldovei în Ungaria;
  • Iulian Grigoriță este rechemat din funcția de Consul General al Republicii Moldova în Germania.

Ghenadie Mînăscurtă este numit în funcția de reprezentant al Guvernului în Aeroportul Internațional Liber "Mărculești".

Mihail Lupu este eliberat din funcția de director general al Agenției Medicamentului, cu formula "în baza cererii de demisie". Anterior, Președintele RM a cerut eliberarea din funcție a conducerii Agenției, pentru neprofesionalism.

Natalia Catrinescu este eliberată din funcția de șef al Direcției coordonarea politicilor și asistenței externe a Aparatului Guvernului, în baza cererii de demisie.

1.2. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Regulilor de eliberare a certificatului de luare în evidență a copilului care rămîne în țară. Certificatul se eliberează de secțiile/direcțiile asistență socială și protecție a familiei, la solicitarea părintelui/tutorelui (curatorului), cetățean al Republicii Moldova, care se angajează provizoriu în muncă în străinătate. La cererea pentru eliberarea certificatului părintele copilului trebuie să anexeze copiile buletinelor de identitate (al său și al soției); copia certificatului de căsătorie/divorț/deces; copia certificatului de naștere al copilului; adeverința despre componența familiei și adeverința prin care se confirmă capacitatea părintelui, în îngrijirea căruia va rămîne copilul, de a-și exercita drepturile și obligațiile părintești, eliberată de autoritatea tutelară.

Hotărîre privind transmiterea și reparația capitală a sediului Parlamentului. Clădirea Parlamentului, situată în mun.Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfînt, nr.105, se transmite din gestiunea Direcției pentru administrarea clădirilor Parlamentului în gestiunea Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, pentru perioada efectuării reparației capitale. Ministerul urmează să organizeze efectuarea reparației capitale a imobilului transmis.

Hotărîrea cu privire la perspectiva de dezvoltare social-economică a raioanelor Strășeni, Nisporeni și Călărași. Avînd în vedere particularitățile specifice ale solului și reliefului, îndeletnicirile tradiționale ale locuitorilor din raioanele Strășeni, Nisporeni și Călărași, precum și în scopul coordonării acțiunilor privind dezvoltarea social-economică a acestor unități administrativ-teritoriale, Guvernul a creat o Comisie pentru coordonarea acțiunilor privind dezvoltarea social-economică a localităților din raioanele respective. Comisia va examina specificul, particularitățile și nivelul de dezvoltare a unităților administrativ-teritoriale menționate și, în baza studiului respectiv, va elabora și va prezenta Guvernului spre aprobare un program special de dezvoltare social-economică a localităților.

Hotărîrea pentru aprobarea cotei de imigrare. Pentru anul 2009, cota de imigrare în scop de muncă în Republica Moldova se aprobă în număr de 1300 persoane.

Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:

  • cu privire la funcționarea taberelor de odihnă și întremare a sănătății copiilor și adolescenților;
  • condițiile de achitare din contul statului a serviciilor de mediere în cauze penale.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Prin decret al șefului statului a fost constituită Comisia de stat pentru elucidarea cauzelor, condițiilor și consecințelor evenimentelor din 7–8 aprilie 2009, președinte al căreia a fost desemnat Vladimir Țurcan, deputat în Parlament, ales pe lista PCRM. În componența comisiei au fost incluși deputați în parlament, membri ai Guvernului în exercițiu, reprezentanți ai mediului academic, ai organizațiilor studențești și ai mass-media. Conform decretului, concluziile comisiei urmează a fi prezentate pînă la 5 mai 2009 și să fie examinate în cadrul unei ședințe a Parlamentului.

Președintele Republicii Moldova a semnat decretul privind convocarea în ziua de 5 mai 2009 a Parlamentului nou-ales.

Prin decrete prezidențiale, au fost numiți în funcție cîțiva ambasadori ai Moldovei:

  • Lidia Guțu – în Bulgaria;
  • Valeriu Bobuțac – în Belarus;
  • Sergiu Stati – în Turcia.

"Ordinul de Onoare" i-a fost decernat lui Marc Tkaciuk, ex-consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele politice și lui Fiodor Căpățîină, președinte al Asociației Obștesti "Societatea Cernobîl din Moldova".

Cu Ordinul "Gloria Muncii" au fost distinși:

  • Vladimir Bogdan, consultant principal în Serviciul acte ale Președintelui
  • Oxana Domenti, consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele dezvoltării sociale;
  • Viorelia Moldovan-Batrînac, consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele culturii, învățămîntului și științei;
  • Alina Russu, șef al Direcției generale;
  • Maria Suharschi, consultant principal;
  • Ludmila Borgula, deputat în Parlament;
  • Boris Ștepa, deputat în Parlament;
  • Damian Munteanu, prim-vicepreședinte al Consiliului Organizației Veteranilor din RM.

Medalia "Meritul Civic" a fost conferită:

  • Igor Vremea, consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele juridice, șef al Direcției drept și relații publice;
  • Serghei Sîrbu, șef adjunct al Direcției drept și relații publice (reprezentant al PCRM în organele electorale);
  • Alim Afonin, deputat în Parlament;
  • Larisa Zimin, deputat în Parlament;
  • unor colaboratori din serviciile administrativ, petiții și audiență, de presă ale Aparatului Președintelui RM.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Urmările acțiunilor de protest din 7 aprilie 2009

La 15 aprilie Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință cu participarea conducerii Parlamentului, Guvernului, a factorilor de decizie din cadrul unor instituții de ordine și drept, în cursul căreia a fost discutată situația creată urmare a acțiunilor violente de protest produse în centrul capitalei la 7 aprilie. Șeful statului a informat despre convorbirile purtate cu oficiali europeni și internaționali la subiectul manifestărilor violente din capitală, consecințelor acțiunilor respective și măsurilor de depășire a acestora întreprinse de autoritățile moldovenești. Vladimir Voronin a solicitat Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Comisiei parlamentare pentru politică externă și integrare europeană să utilizeze toate posibilitățile pentru a prezenta șefilor de stat din cadrul UE, instituțiilor europene și internaționale, în primul rînd OSCE și APCE, starea reală a lucrurilor în Republica Moldova. Ministerului Afacerilor Interne, Procuraturii Generale și altor organe de drept li s-a cerut o analiză amplă și foarte detaliată a evenimentelor care s-au produs pe 6–7 aprilie în Chișinău, despre etapele de organizare și desfășurare a acțiunilor respective. Șeful statului a mai solicitat elaborarea și implementarea măsurilor adecvate pentru prevenirea unor astfel de situații pe viitor și pentru anihilarea cauzelor și condițiilor activităților antistatale, de dezordine în masă și infracționale.

În seara zilei aceleiași zile de 15 aprilie, șeful statului s-a adresat cu un apel televizat către populație, în cadrul căruia a acuzat existența unor forțe capabile să sacrifice instituțiile democratice, respectul față de lege, opțiunea europeană a Republicii Moldova și statalitatea ei de dragul ambițiilor de a accede la putere. Vladimir Voronin a acuzat conducerea României de acțiuni tendențioase și inoportune față de Republica Moldova, dar în același timp, șeful statului a recunoscut existența istoriei comune și faptul că vorbim aceeași limbă, chiar dacă aceasta este numită diferit. În același apel, Președintele țării a îndemnat pe toți participanții la procesul politic să revină pe făgașul dialogului civilizat, iar organelor de drept le-a cerut "inițierea amnistiei totale și sistarea tuturor formelor de urmărire a participanților la acțiunile de protest stradal", cu excepția reprezentanților lumii interlope și a recidiviștilor.

Ședințe de lucru, informare și planificare

Deși mandatul de șef al statului este oficial expirat, Președintele Republicii Moldova a continuat practica convocării unor ședințe la care au fost analizate diverse acțiuni întreprinse anterior și stabilite sarcini de activitate a Guvernului pentru perioade următoare, inclusiv anuale. Astfel, au fost convocate ședințe privind:

  • combaterea traficului ilicit de mărfuri;
  • gazificarea țării;
  • revenirea la raionul Căinari;
  • îndeplinirea doleanțelor alegătorilor;
  • reconstrucția și reparația patrimoniului cultural-istoric;
  • activitatea Aeroportului Internațional Liber "Mărculești";
  • aniversarea a 65-a a eliberării Moldovei;
  • construcția și reabilitarea drumurilor naționale etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Macroeconomie

    Criza se întețește…

    Cifrele statistice arată clar că pentru T1’2009 față de sfîrșitul lunii decembrie 2008 PIB-ul a scăzut cu cca 2 p.p. și acesta este doar începutul de an. Producția industrială în primul trimestru a scăzut cu cca 26%. Exporturile și importurile pentru aceiași perioada au intrat în statistică cu minus – de cca 20% și 30%, respectiv, fapt pentru care s-au diminuat volumul taxelor și impozitelor alocate din operațiunile de export-import în visteria statului și care constituie partea leului în buget. În plus, practic toate tipurile de transport au înregistrat scăderi de peste 50%, sectorul comerțului cu amănuntul și cel al serviciilor resimt diminuări ale tranzacțiilor și operațiunilor față de acum 3 luni sau jumătate de an în urmă.

    Mai mult, FMI s-a arătat îngrijorat de situația din sistemul bancar și bugetar în misiunea din 22–24 aprilie pe care au avut-o la Chișinău. Dacă mai punem la toate acestea și tensiunile de pe scena politică, atunci toate astea luate la un loc pot avea un impact dramatic asupra economiei țării în acest an. Deocamdată datele pentru șomaj nu sunt, de aceea este cam dificil să venim cu niște probe statistice din simplu motiv că acestea chiar nu sînt, însă faptul că multe persoane sînt plecate în concediu forțat sau chiar disponibilizate ne face să credem că șomajul este în plină ascensiune.

    FMI prognozează o înrăutățire continuă a acestor indicatori. Respectiv, un impact dramatic al crizei asupra economiei moldovene – chiar de minus 5% pentru acest an și o stagnare în 2010, creșterea deficitului bugetar de la 1 la mai mult de 10%, precum și a datoriei externe. Principala provocare pentru guvern va fi revizuirea sau chiar reducerea cheltuielilor publice (avînd în vedere că tot guvernul a fost cel care a declarat majorări de salarii și pensii) și a datoriei statului într-un moment in care populația este supărată din cauza inegalităților sociale și se teme de impactul crizei globale. Nu excludem mai multe efecte negative pe termen scurt, însă oportunitățile pe termen lung rămîn și mai incerte. O viitoare scădere a ratingului de țară ar duce implicit la creșterea costului finanțării externe și, de asemenea, este foarte probabil ca și nivelul investițiilor străine să fie influențat.

    Eventuale soluții…

    Probabil că FMI de rînd cu alți donatori și investitori va sprijini Republica Moldova în condițiile în care va avea o guvernare responsabilă. Aceasta ar însemna cel puțin reintroducerea impozitului pe venit la persoanele juridice (cu toate că situația în care se află actualmente sectorul productiv este jalnică) și la sigur înghețarea creșterii salariale. Aceste soluții nu sînt cele mai bune, dar într-un fel singurele posibile în conjunctură creată. O altă soluție pentru creșterea veniturilor bugetare ar fi privatizarea unor întreprinderi, însă scoaterea acestora la privatizare în timp de criză ar fi o soluție și mai proastă, unde mai pui că puține din cele expuse spre privatizare anul trecut au fost achiziționate. O atenție deosebită va trebui acordată consolidării sistemului financiar, astfel încît companiile mici și mijlocii să aibă acces la finanțare pentru comerț și investiții, situație care va duce eventual la crearea de noi locuri de muncă.

2. Sistemul bancar

    Băncile locale încep să resimtă efectele crizei…

    Efectele crizei economice au făcut ca mai multe instituții bancare din țară să sisteze acordarea de credite populației și chiar agenților economici. Principala explicație precum că sectorul financiar-bancar s-a făcut mult mai reticent în acordarea de credite ar fi că mai multe companii, în particular cele din construcții nu sînt în stare să întoarcă împrumuturile contractate. Unele instituții bancare chiar au stopat creditarea pentru nevoi personale (consum), cît și a celor ipotecare. Am putea concluziona că sistemul ar fi în criză de lichiditate, cu toate că principalii indicatori bancari arată contrariul.

    În plus, o bună parte din lichiditățile băncilor erau plasate din banii trimiși de moldovenii care lucrează în afara țării, or odată ce transferurile au scăzut din intensitate (cu cca 60 milioane USD mai puțin față de T1’2008), putem constata că actualmente băncile au mai puțini bani în portofoliu. Pe de altă parte, nici cetățenii nu prea se îmbulzesc să contracteze credite de la bănci. Mai ales în actuala conjunctură economică (cum ar fi potențiala depreciere a leului față de principalele monede de referință). Altfel spus, dacă împrumutăm, spre exemplu, 11 mii lei, într-un final va trebui să restituim cel puțin 13 sau 14 mii (plus dobînda) în cazul devalorizării.

    Efecte restricționării creditare…

    Odată cu încetinirea creditării o să scadă puterea de consum a populației. Astfel, se așteaptă o reducere a presiunilor de creștere a prețurilor în condițiile în care politica monetară va rămîne restrictivă și în 2009. Cu toate că pentru T1’2009 avem chiar deflație. Mai puține împrumuturi vor însemna și o cerere mai mică pentru bunurile de larg consum aduse din afara granițelor. Asta ar însemna importuri mai reduse, adică o reducere a deficitului comercial, dar în același timp și potențiale reduceri a veniturilor la buget, respectiv ar putea fi afectate cheltuielile bugetare. Într-un final mai puține credite (inclusiv pentru agenții economici) vor duce la o scădere a consumului și, implicit, a PIB și a importurilor. Limitarea creditării, cu impact direct asupra consumului populației, se va resimți din 2009 și ar putea determina o încetinire a creșterii economice sau chiar recesiune, în special pe segmentul construcțiilor și serviciilor.

3. Piața muncii

    Statistica zice că salariile sînt în creștere…

    Potrivit datelor BNS în ianuarie-martie 2009 (T1) salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională a constituit 2569,1 lei (227 USD) și s-a mărit față de perioada similară a anului precedent cu 12% (asta doar în termeni nominali și mult sub media de 300 USD promisă de autorități) . Salariul real în aceiași perioadă de timp s-a majorat cu 9%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2208,6 lei (195 USD) și a crescut față de aceiași perioada a anului trecut cu 23%, în sectorul real al economiei – 2782,4 lei (246 USD) și a crescut cu 9% față de perioada similară a anului precedent.

    În luna martie remunerarea medie a unui salariat a fost de 2643,7 lei. Comparativ cu luna martie a anului precedent salariul mediu lunar s-a mărit cu 12% și salariul real cu 10%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2305,5 lei și s-a mărit cu 24 la sută față de perioada similară a anului trecut. În sectorul real salariul mediu lunar a înregistrat 2840,9 lei și a crescut cu 8% față de aceiași perioadă a anului trecut. Totodată, aceleași date ale BNS informează că mărimea medie a minimului de existență în anul 2008 a constituit puțin peste 1368 lei, fiind în creștere față de anul 2007 cu peste 24%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Atitudinea față de alegerile parlamentare din Republica Moldova

  • La 2 aprilie 2009 Consiliul coordonator al organizațiilor neguvernamentale și al partidelor din Transnistria, constituit din 30 de organizații, a adresat un apel către cetățenii din regiune, îndemnîndu-i să boicoteze alegerile parlamentare din Republica Moldova. Semnatarii apelului au acuzat autoritățile moldovene de naționalism și de faptul că "nu s-au pocăit pentru crimele săvîrșite împotriva transnistrenilor, care au o altă orientare – Rusia, care, la fel ca o mamă, are grijă de micul nostru stat".

    Numărul alegătorilor din localitățile din stînga Nistrului care au participat la alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009

    Secția de votareLocalitateaNumărul de alegători care au participat la votare
    nr. 49s. Sănătăuca72
    nr. 3or. Rezina558
    nr. 4s. Cocieri507
    nr. 6s. Doroțcaia588
    nr. 40s. Varnița1556
    nr. 41s. Varnița852
    nr. 33s. Hagimus120
    nr. 27s. Fîrlădeni25
    nr. 23s. Copanca76
    nr. 23s. Răscăieți83
     Total4437
  • Potrivit agenției transnistrene oficiale "Olvia-press", tentativa autorităților moldovene de a deschide o secție de votarea pentru alegerile parlamentare în satul Corjova (satul natal al președintelui moldovean Vladimir Voronin), aflat în zona de securitate și pe care autoritățile moldovene, pe de o parte, iar cele transnistrene, pe de altă parte, îl consideră sub jurisdicția respectivă, a fost o provocare a autorităților de la Chișinău. Potrivit agenției menționate, la 5 aprilie, către ora 7.00, înaintea deschiderii secției de votare a avut loc un miting de protest, desfășurat sub drapelele Transnistriei și Rusiei, cu lozinci: "Nu alegerilor ilegale!", "Naționalismului – nu, negocierilor de pace – da"! Înaintea începerii votării, cîțiva manifestanți au pătruns în secția de votare și au confiscat urna de vot. Pentru clarificarea situației, locul incidentului a fost vizitat de membrii Comisiei Unificate de Control (CUC) din partea Ucrainei, Moldovei și ai misiunii OSCE.

  • Procuratura generală a Republicii Moldova a deschis o cauză penală în legătură cu zădărnicirea desfășurării alegerilor la Corjova. Cu această ocazie co-președintelele CUC din partea Transnistriei, Oleg Beleacov, a declarat că decizia Procuraturii este una politică, întrucît satul Corjova este sub jurisdicția Transnistriei. Potrivit lui, un dosar penal pe marginea acestui caz ar fi trebuit să instrumenteze autoritățile transnistrene fiindcă autoritățile moldovene sînt cele care au comis un act ilegal pe teritoriul Transnistriei.

Reacțiile presei și ale oficialităților transnistrene la criza politică din Republica Moldova

  • Criza politică din Republica Moldova a fost pe larg mediatizată în regiunea transnistriană. Concluziile principale pe care le-au vehiculat propagandiștii transnistreni s-au redus la afirmații de genul – "ceea ce s-a întîmplat la Chișinău în zile de 6–7 aprilie ca urmare a alegerilor parlamentare confirmă, o dată în plus, corectitudinea alegerii căii independenței Transnistriei față de Republica Moldova". Un accent deosebit în reflectarea evenimentelor de la Chișinău s-a pus pe faptul că unii manifestanți afișau lozinci "Noi sîntem români!" și pe faptul că pe edificiile devastate ale Parlamentului și Președinției Republicii Moldova au fost arborate drapelele Uniunii Europene și al României. Propagandiștii transnistreni s-au străduit să-și extindă concluziile și asupra viitorului Republicii Moldova – "tinerii care au ieșit la proteste spontane au viziuni pro-românești și sînt susținuți de forțe politice pro-românești. Dacă nu acum, atunci în viitor Republica Moldova se va uni cu România… În urma crize președintele Voronin și-a fortificat pozițiile în interiorul Moldovei, dar a pierdut mult pe dimensiunea reintegrării țării. Nu poate avea loc reintegrarea țării pe fundalului unui "factor românesc" atît de puternic", care are capacitatea să organizeze o "lovitură de stat" la Chișinău, după cum a declarat președintele Voronin".

  • Potrivit ministrului-adjunct al securității (MGB) transnistrene, Valeri Iunevici, "în vederea prevenirii unor eventuale provocații a fost adusă în stare de alertă efectivul subdiviziunii cu destinație specială "DELTA" a MGB-uliui transnistrean".

  • Și oficialitățile transnistrene s-au cramponat de "factorul românesc" în evaluarea evenimentelor din 6–7 aprilie. Potrivit șefului diplomației de la Tiraspol, Vladimir Yastrebceak, la Chișinău nu a avut loc o "revoluție cromatică", întrucît acest gen de revoluții se realizează liniștit: "este vorba despre manifestarea "factorului românesc", care indică foarte clar că tineretul moldovean este gată să meargă pe baricade pentru ideile românizării… În aceste circumstanțe, cea mai adecvată opțiune pentru Transnistria este consolidarea independenței… Viitorul Republicii Moldova este, totuși, unirea cu România". În același context, liderul transnistrean Igor Smirnov a declarat pentru agenția "Interfax" că nu mai are ce discuta cu actualele autorități de la Chișinău după evenimentele din 6–7 aprilie: "comunitatea internațională s-a putut convinge cu cine avea de-a face. Ce să discutăm cu o putere care este în conflict cu propriul popor. Chiar crede cineva că această putere ar putea apăra transnistrenii de naționaliști?". Aceste atitudini arată că autoritățile moldovene au făcut un mare deserviciu procesului de reintegrare a țării, invocînd "factorul românesc" drept principala cauză a violențelor din 6–7 aprilie. Sau, dimpotrivă, invocarea "factorului românesc" este privit ca o scuză pentru incapacitatea soluționării conflictului, lucru care pare verosimil în lumina semnării Declarației de la Barviha.

  • Profitînd de destabilizarea politică de la Chișinău cercurile politice transnistrene întreprind măsuri demonstrative de depărtare față de Republica Moldova și apropiere de Rusia. Astfel, deputații fracțiunii partidului "Obnovlenie", condus de speaker-ul, Evgheni Șevciuk, au lansat o inițiativă legislativă de modificare a legii privind simbolurile de stat. Potrivit proiectului se preconizează ca în regiune alături de "drapelul de stat" (fostul drapel al RSSM) să fie oficializat și "drapelul național", care să fie identic cu cel al Federației Ruse. Motivarea acestei inițiative are la bază rezultatele referendumului din 17 septembrie 2006 în cadrul căruia 97% s-ar fi pronunțat pentru independența Transnistriei și aderarea ei ulterioară la Rusia.

Eforturile de reluare a procesului de negocieri

  • La 28 aprilie 2009, la Viena au avut loc consultări în format "3+2" (fără participarea reprezentanților Republicii Moldova și ai Transnistriei). Participanții la consultări din partea Rusiei, Ucrainei, OSCE, SUA și UE au ajuns la concluzia că este necesară reluarea negocierilor în format "5+2". De asemenea, participanții la consultări au menționat importanța contactelor dintre părțile implicate în conflict la toate nivelele, incluzînd grupurile de experți.

  • La 29 aprilie 2009, în cadrul unui interviu televizat președintele în exercițiu, Vladimir Voronin, a declarat că "problema integrității teritoriale a țării este de cea mai mare importanță pentru conducerea Moldovei". El a subliniat că "în situația care s-a creat după alegeri unii politicieni de croială politică ieftină încearcă să joace cartea lor, inclusiv in problema reglementării transnistrene… Însă soluționarea acestei probleme nu trebuie pusă în legătură cu evenimentele care au avut loc la începutul lunii aprilie. În procesul reglementării transnistrene trebuie să avansăm. Și în situația ce s-a creat fiecare trebuie să se ocupe de lucrul său, inclusiv politicienii și Parlamentul… Faptul că la Viena au fost examinate perspectivele începerii procesului de negocieri în format deplin, pentru prima data după mulți ani, ne bucură și ne încurajează foarte mult". Potrivit lui Voronin "în soluționarea problemei transnistrene conducerea țării va urma politica anterior edificată".

  • La 30 aprilie, ministrul Reintegrării, Vasilii Șova, a avut o serie de întrevederi cu Reprezentantul Special al Uniunii Europene în Republica Moldova, Kalman Miszei, șeful Misiunii OSCE în Moldova, Philip Remler, și ambasadorul SUA, Asif Chaudhry, în cadrul cărora a fost efectuat un schimb de opinii asupra reglementării transnistrene. Ministrul Șova a menționat disponibilitatea de a continua consultările în diverse configurații în scopul pregătirii întîlnirii în formatul "5+2" și de a organiza în luna iunie un seminar consacrat demilitarizării și întăririi încrederii în sfera militară. În același context, liderul transnistrean Igor Smirnov și șeful diplomației de la Tiraspol, Vladimir Yastrebciak, la întîlnirile pe care le-au avut cu reprezentanții mediatorilor și observatorilor internaționali au ținut să sublinieze că formatul "5+2" este unul consultativ, menit să ofere un cadru pentru schimburi de păreri și nicidecum pentru adoptarea unor decizii, lucru care ține de competența exclusivă a părților implicate în conflict.

Conflictul ramurilor puterii din Transnistria

  • Pe fundalul crizei politice din Republica Moldova, liderii transnistreni pot să-și permită demonstrarea caracterului democratic al concurenței politice din regiune. În pofida acutizării acestei concurențe, oricum, procesele din Transnistria par să aibă o semnificație pozitivă pe fundalul celor din Republica Moldova. La 15 aprilie 2009, deputații din Sovietul suprem din Transnistria au votat în prima lectură amendamentele la constituție, dînd curs "inițiativei a celor 17 deputați" (în total în Sovietul supreme sînt 43 de deputați), care au demarat procedura de modificare. Cei 17 fac parte preponderent din fracțiunea Partidului "Obnovlenie", condus de speaker-ul Evgheni Șevciuk (Vasilii Moraru, Victor Guzun, Piotr Pasat, Grigorii Diacenco, Liubomir Rîbeak, Serghei Babenco, Vladimir Bodnar, Claudia Trescova, Iurii Sporiș, Veaceslav Tobuh, Olga Gucalenco, Ilona Tiureaeva, Anatolii Dirun, Ilia Vasiliev, Serghei Ceban, Anton Onufrienco și Galina Antiufeeva). Esența modificărilor constă în:

    • lichidarea postului de vice-președinte;
    • obligarea cabinetului de miniștri de a prezenta dări de seamă nu doar președintelui, ci și forului legislativ;
    • obligarea președintelui să adreseze mesaje forului legislativ în fiecare an;
    • votarea de către forul legislative cu 2/3 de voturi a persoanei care va ocupa funcția de președinte în eventualitatea survenirii vacanței acesteia. Persoana care va efectua interimatul va rămîne în funcție pînă la înlăturarea cauzelor care au provocat această stare sau pînă la alegerile prezidențiale, la care nu va putea participa.
  • Proiectul de modificare a constituției transnistrene a fost criticat dur de partidele și organizațiile obștești afiliate liderului transnistrean Igor Smirnov. Înainte de votare, la 10 aprilie, a avut loc Forul civic la care au participat peste 90 de organizații non-guvernamentale și partide politice (Partidul Patriotic din Transnistria, condus de fiul lui Smirnov; filiala Partidului Liberal Democrat din Rusia, afiliat partidului din Rusia al lui Vladimir Jirinovski; Partidul "Voința Poporului", afiliat partidului din Rusia al lui Serghei Baburin).

  • Reacția lui Igor Smirnov și a cabinetului său de miniștri față de "inițiativa celor 17" a fost una extrem de negativă. Smirnov a propus amînarea votării în prima lectură și supunerea inițiativei respective unor dezbateri publice largi. Argumentele lui s-au referit la încălcarea principiului "separației puterilor" în eventualitatea adoptării finale a amendamentelor. De asemenea, Smirnov a lăsat să se înțeleagă că amendamentele ar fi îndreptate împotriva vice-președintelui Alexandr Koroliov, care ar putea să-i succedă la putere. La întrebarea adepților lui Smirnov de ce deputații se grăbesc să adopte aceste amendamente, ultimii au răspuns că fac acest lucru pentru a armoniza cadrul legislativ al regiunii transnistrene cu cel al Rusiei. Concluzia la care au ajuns părtașii lui Smirnov este că speaker-ul Sovietului suprem urmărește transformarea de o manieră voluntaristă a republicii prezidențiale în republică semi-prezidențială. Ei consideră că acest gen de transformări sînt inadmisibile în situația actuală și că regimul prezidențial și-a demonstrat eficiența. La dezbaterile care au anticipat votarea amendamentelor constituționale a participat și Igor Smirnov. Deși a fost citat foarte des baronul de Montesquieu, mai des a fost citată Constituția Federației Ruse. S-a dovedit că, atît Smirnov, cît și Șevciuk înțeleg ajustarea legislației transnistrene la cea rusească după cum le convine lor personal. În semn de protest că legislativul transnistrean nu a luat în considerație obiecțiile sale, Smirnov și membrii cabinetului lui de miniștri au părăsit sala de ședințe. Totuși, înainte de a părăsi sala Smirnov a amenințat cu desfășurarea unui referendum pe problema în cauză.

Implicarea sectorului asociativ în disputa ramurilor puterii

  • Concurența politică între grupările politice conduse de speaker-ul Evgheni Șevciuk și liderul trasnistrean Igor Smirnov s-a extins și asupra domeniului civic. Partidul Patriotic din Transnistria (PPT), condus de Oleg Smirnov, fiul liderului transnistrean Igor Smirnov, și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu faptul că în regiune s-ar putea constitui două structuri paralele – "Camere obștești". PPT afirmă că încă în luna ianuarie a lansat inițiativa constituirii "Camerei obștești" (după calapodul celei din Federația Rusă) care, o lună mai tîrziu, a fost reluată de Partidul "Obnovlenie" al speaker-ului Șevciuk. Pe de altă parte, la 5 martie Consiliul Coordonator al organizațiilor obștești și al partidelor politice a lansat inițiativa ca să nu fie constituită "Camera obștească", ci să fie reanimat "Consiliul obștesc", constituit de Igor Smirnov în iunie 2007. Potrivit PPT, pentru a nu discredita ideea forumului civic și a "Camerei obștești", Șevciuk și Smirnov ar trebui să constituie un grup de lucru mixt pentru a ajunge la un numitor comun în chestiunea respectivă. PPT și-a făcut publică viziunea asupra rolului "Camerei obștești", care trebuie să urmeze exemplul celei din Rusia pentru a fi eficient. În acest sens, "Camera obștească" trebuie:

    1. să fie constituită nu doar din membri numiți, ci și aleși;
    2. să aibă destule pîrghii pentru a efectua controlul civic asupra structurilor publice;
    3. să participe la procesul legislativ.
  • La 10 aprilie și-a desfășurat lucrările Forul civic din Transnistria la lucrările căruia au participat reprezentanți a 92 de ONG-uri și un șir de partide politice, care au îndemnat Sovietul suprem să se abțină de la votarea modificărilor constituției și schimbarea sistemului electoral. Astfel, balanța de forțe în regiune s-a profilat după cum urmează: o majoritate parlamentară, consolidată în jurul speaker-ului Evgheni Șevciuk, pe de o parte, și administrația lui Igor Smirnov, susținută de un șir de organizații civice și partide politice minuscule, dar mai ales de cele mai importante unități mass-media din regiune. De aceea, Smirnov și aderenții săi insistă asupra desfășurării unui referendum pe marginea modificării constituției și a sistemului electoral.

Evoluțiile social-economice din Transnistria

  • Ministerul economiei din Transnistria a dat publicității lista subiecților economici care au deținut poziții dominante sau monopoliste pe diferite segmente ale pieței. Existența unor monopoliști pe piața transnistreană, în pofida existenței unei legislații anti-monopol și a unei structuri abilitate să combată monopolismul, se explică prin faptul că regiunea este foarte mică și este nejustificată din punct de vedere economic existența mai multor întreprinderi specializate în același domeniu. Din lista dată publicității fac parte, pe domeniile:

    • produselor lactate – combinatele de lactate din Rîbnița și Tiraspol. Combinatul din Rîbnița menține întîietatea în producerea grăsimilor animaliere și a cașcavalului, iar Combinatul din Tiraspol deține întîietatea în producerea înghețatei. Combinatul din Rîbnița le-a devansat pe cele din Tiraspol și Bender datorită lărgirii bazei de materie primă;
    • produselor de panificație – Combinatul de panificație din Tiraspol, care și-a îmbunătățit echipamentul tehnologic și baza de materie primă, achiziționînd cîteva mii de hectare de pămînt pe care își cultivă materia primă;
    • produselor de carne și mezeluri – Combinatul de carne din Bender, care produce atît diferite soiuri de mezeluri, cît și semi-fabricate din carne;
    • produselor alcoolice – Fabrica de vinuri și cognac din Tiraspol "Kvint", deține întîietatea în producerea și desfacerea de brandy. Fabrica de vinuri "Buket Maldavii" deține întîietatea în producerea și desfacerea vinurilor. Fabrica de bere din Bender deține întîietatea în producerea și desfacerea berii;
    • produselor textile – Fabrica de textile "Tirotex" deține întîietatea în producerea articolelor de bumbac, tricotaj, lenjerie de corp etc.;
    • produselor din metale – Uzina metalurgică din Rîbnița este monopolist în producerea oțelului și a laminatelor;
    • producerii aparatajului electric – Uzina "Electromaș" din Tiraspol este monopolist în producerea aparatajului pompelor și altor aparate electrice. Uzina de electroaparate din Tiraspol produce aparate de voltaj redus. Uzinele "Moldavcabeli", "Electrofarfor" și "Litmaș", de asemenea, sînt monopoliști;
    • producerii materialelor de construcție – Fabrica de cherestea din Rîbnița, Fabrica de materiale de construcție din Grigoriopol, Fabrica de cărămizi din Tiraspol, Fabrica de ciment din Rîbnița, fabricile "Tirnistrom", "Nans", "Arșul";
    • produselor poligrafice – Tipografia "Tipar" din Tiraspol tipărește jumătatea din producția poligrafică periodică din regiune, tipografia "Poligrafist" din Bender este lider în tipărirea cărților;
    • telefoniei mobile – Întreprinderea "Interdnestrcom" este în ultimii zece ani monopolist pe piața telefoniei mobile din regiune. De asemenea, asigură comunicarea instituțiilor publice din regiune. După procurarea și fuziunea cu "Transtelecom" întreprinderea a devenit monopolist și în asigurarea legăturii telefonice internaționale și prestării serviciilor de acces la rețeaua internet;
    • diverse – "Intercenter Lux" este firma cu diverse specializări: producerea articolelor de patiserie, uleiurilor vegetale, articolelor de tricotaj etc.
  • Conform statisticilor oficiale din regiunea transnistreană în primele trei luni ale anului 2009 volumul comerțului extern al Transnistriei a fost de $425 milioane, cu 30% mai puțin decît pentru aceiași perioadă a anului 2008. Exportul a scăzut cu 43%, constituind $124 milioane. În perioada de referință acumulările la bugetul public au constituit doar 78,5% din cele planificate, iar în luna aprilie doar 37,9%. Din cheltuielile bugetare aproximativ jumătate, sau ~$25 milioane, sînt îndreptate spre achitarea salariilor. În primul trimestru al anului 2009 salariu mediu în regiunea transnistreană s-a micșorat aproximativ cu o cincime, constituind $217, față de $245 în 2008. Salariul mediu al bugetarilor este de $119, față de $136 în 2008. Cel mai bine sînt plătiți lucrătorii sectorului bancar, care au un salariu mediu de $518, față de $419 în 2008. Lucrătorii sectorului energetic au un salariu mediu de $504, față de $572 în 2008. Actualmente pensia medie în regiune este de ~$70, aceasta datorită suportului umanitar al Rusiei, care oferă un adaos de $15 la pensie. În anul curent numărul șomerilor înregistrați aproape s-a dublat, atingînd cifra de 6062 de persoane, față de 3432 în 2008. Din cele aproximativ 550 mii de persoane care locuiesc în Transnistria aproximativ 130 mii au cetățenia Rusiei, iar aproximativ 100 mii dețin cetățenia Ucrainei. Preponderent din cauza migrației în 2008 populația Transnistria s-a micșorat cu 6 mii de oameni, adică cu mai bine de 1%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Implementarea PEV în 2008. Raportul de progres privind implementarea Planului de Acțiuni UE-RM (PAUERM)

Pe 23 aprilie, Comisia Europeană a dat publicității Comunicarea către Consiliu și Parlamentul European privind implementarea PEV în 2008 (Comunicare), precum și rapoartele individuale de progres ale țărilor membre ale PEV și raportul intermediar sectorial.

Principalele concluzii ale Comunicării:

  1. anul 2008 a fost unul dificil pentru implementarea PEV, marcat de mai multe evenimente destabilizatoare: conflictele violente din Georgia și fâșia Gaza, criza gazului dintre Rusia și Ucraina în ianuarie 2009, criza financiară și economică globală;
  2. în pofida acestui context, au fost înregistrate progrese în domeniul comerțului și politicii concurențiale, reformelor fiscale și vamale, îmbunătățirea mediului de afaceri;
  3. progrese minore au fost înregistrate în domeniul reformelor democratice, bunei guvernări și drepturilor omului, iar corupția rămâne a fi o problemă;
  4. au fost lansate 2 inițiative regionale noi (Uniunea Mediteraneană și Parteneriatul Estic) care vor consolida PEV.

Raportul de țară privind progresul Moldovei în implementarea Planului de Acțiuni UE-RM în perioada ianuarie – decembrie 2008, vine să completeze unele dintre constatările enunțate în Comunicare. Potrivit Comisiei Europene, Moldova a înregistrat progrese în reformarea justiției, participarea activă în structurile regionale, cooperarea cu Comitetul European pentru Prevenirea Torturii, Misiunea EUBAM și cu Uniunea Europeană în subiecte de ordin regional și internațional. În același timp, realizări minore sau chiar lipsa oricărui progres au fost constatate în implementarea reformelor în domeniile-cheie ale PAUERM – asigurarea libertăților fundamentale ale cetățenilor, reforma regulatorie, consolidarea strategilor naționale în domeniul luptei contra corupției, drogurilor și traficului de persoane., nu au fost îndepărtate deficiențele depistate în raportul din 2007, precum utilizarea ineficientă a resurselor, amînarea legislației secundare și lipsa unei voințe politice, care continuă să tergiverseze implementarea reformelor interne. Potrivit Comisiei Europene, ultimele amendamente la Codul Electoral au constituit un regres pentru Moldova.

Notă ADEPT: Atît Comunicarea, cît și raportul pentru Moldova nu menționează nimic concret despre viitorul instrument operațional, în schimbul Planului de Acțiuni expirat în februarie 2008.

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE)

Pe 30 aprilie, a avut loc ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană prezidată de președintele în exercițiu, Vladimir Voronin. În cadrul ședinței au fost discutate 3 subiecte: 1) concluziile Raportului de progres în implementarea PAUERM în anul 2008, emis de Comisia Europeană; 2) Elaborarea noului Plan național de acțiuni în domeniul drepturilor omului; 3) evoluțiile în relațiile moldo-comunitare și prioritățile de politică externă pentru perioada imediat următoare.

În cadrul ședinței, Vladimir Voronin a declarat că "Moldova trebuie să-și concentreze toate eforturile asupra negocierii noului Acord cu Uniunea Europeană, care trebuie să conțină măsuri foarte ambițioase pentru țara noastră". În particular, acesta ar trebui să ofere un statut de membru asociat, regim de comerț liber aprofundat cu UE și libera circulație a cetățenilor Moldovei în țările Uniunii Europene. Totodată, Bruxelles-ul ar trebui să ofere un semnal politic clar Moldovei, care ar încuraja-o pe calea integrării europene. Potrivit președintelui, conducerea Republicii Moldova dispune de fermitate politică, competențe și capacități organizatorice pentru a implementa viitorul acord moldo-comunitar, iar pentru impulsionarea procesului de integrare europeană, președintele a dispus instituirea în cadrul Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene a unei noi subdiviziuni, activitatea căreia să fie axată doar pe integrarea europeană. În același timp, Vladimir Voronin a declarat că Moldova are o atitudine foarte rezervată față de inițiativa "Parteneriatului Estic", lansat pe 7 mai la Praga. Totuși, Moldova va fi reprezentată la Praga de Andrei Stratan, ministrul afacerilor externe și integrării europene.

La rîndul său, Andrei Stratan, ministrul afacerilor externe a menționat că MAEIE a definitivat raportul pentru pregătirea Republicii Moldova de negocierea unui nou acord cu Uniunea Europeană și a pregătit 110 experți naționali-negociatori în diferite domenii, care vor duce tratativele cu reprezentanții Comisiei Europene la Bruxelles, Luxemburg și Chișinău. (potrivit comunicatului de presă al Președinției)

Notă ADEPT: Președintele CNIE, Vladimir Voronin probabil a uitat că potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 644 din 1 iulie 2005 privind structura aparatului central al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, ministerul deja dispune de un departament al integrării europene.

Vizita de documentare post-electorală a delegației Parlamentului European (PE) la Chișinău

În perioada 26–29 aprilie, delegația Parlamentului European condusă de europarlamentara din Estonia Marianne Mikko s-a aflat într-o vizită de documentare la Chișinău. Aceasta a fost precedată la 23 aprilie de o dezbatere în Parlamentul European a situației din Moldova, rezoluția PE urmînd a fi adoptată la 7 mai. În timpul vizitei, delegația s-a întîlnit cu organizații pentru drepturile omului, avocați parlamentari, reprezentanți ai mass-media, liderii celor trei partide parlamentare de opoziție, reprezentanți ai Guvernului și Procuraturii, membri ai Comisiei Electorale Centrale, fostul spicher Marian Lupu, zeci de tineri reținuți. Eurodeputații au vizitat comisariatele de poliție și Penitenciarul nr. 13.

La sfîrșitul vizitei, delegația PE și-a prezentat rezultatele preliminare ale documentării. Delegația a constatat încălcări grave ale drepturilor omului după alegerile din 5 aprilie și lipsa libertății presei și a celei editoriale la postul public "Moldova 1". Raportul delegației prezentat conducerii PE la 29 aprilie 2009 vine să confirme constatările preliminare. Astfel, potrivit raportului, delegația PE a ajuns la concluzia că drepturile omului, statul de drept și convențiile europene respective au fost grav încălcate în perioada post-electorală. În același timp, atît desfășurarea procesului electoral, cît și acțiunile ulterioare ale Guvernul indică deficiențe majore ale sistemului judiciar și democratic din Moldova, precum și o predispoziție de a suprima libertatea de exprimare și a mass-media independentă. De asemenea, delegația consideră că instituirea unei comisii independente pentru elucidarea cauzelor evenimentelor post-electorale, cu participarea reprezentanților opoziției și a organizațiilor neguvernamentale, reprezintă un element de bază în inițierea unui proces de reconciliere în Moldova. Totodată, delegația insistă asupra unui angajament mai puternic din partea Uniunii Europene în Molodva, prin intermediul PEV și Parteneriatului Estic.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

La moment relațiile diplomatice dintre R.Moldova și România sînt blocate pentru o perioadă nedeterminată. După ce autoritățile moldovenești au acuzat România de implicare în politica internă a Moldovei și l-au declarat pe ambasadorul României la Chișinău, Filip Teodorescu persona non-grata, la 16 aprilie, Republica Moldova și-a rechemat ambasadorul de la București. Totodată, autoritățile moldovenești au refuzat printr-o notă verbală candidatura lui Mihnea Constantinescu) la postul de șef al misiunii diplomatice române de la Chișinău și au solicitat autorităților române să propună o altă persoană, fără a explica refuzul. Ca răspuns la acest gest, ministrul român de externe, Cristian Diaconescu, a declarat că va cere suspendarea discuțiilor privind acordul dintre UE și Republica Moldova la reuniunea miniștrilor de externe ai UE (GAGRE) din 27–28 aprilie. Acest demers nu a fost aplicat în practică, iar la reuniunea GAGRE, Cristian Diaconescu a afirmat că România va sprijini consecvent perspectiva europeană a Republicii Moldova. Potrivit oficialului român România nu va susține suspendarea negocierilor între Republica Moldova și Uniunea Europeană, deoarece nu trebuie confundate acțiunile guvernului de la Chișinău cu aspirațiile europene firești ale cetățenilor Republicii Moldova. Această poziție a fost reconfirmată de către președintele României, Traian Băsescu, care a declarat pe 26 aprilie, că România rămâne consecventă în a susține parcursul european al Republicii Moldova, indiferent de culoarea politică a noului guvern al Moldovei.

Notă ADEPT: Pînă în prezent, Republica Moldova nu a desemnat nici un ambasador în România. Totodată, regimul de vize impus cetățenilor români rămâne valabil, în pofida numeroaselor îndemnuri ale oficialilor europeni de restabilire a relațiilor moldo-române și a declarațiilor opoziției politice de la Chișinău privind ilegalitatea acestui regim de vize.

Republica Moldova – Rusia

Relațiile moldo-ruse cunosc o cunosc o îmbunătățire pe fundalul situației post-electorale de la Chișinău. Autoritățile ruse continuă să susțină autoritățile moldovenești și acțiunile acestora în gestionarea crizei politice generate de acțiunile de protest post-electorale, calificîndu-le drept "încercare de lovitură de stat". Într-un interviu acordat postului rusesc NTV, președintele Federației Ruse, Dmitri Medvedev, a calificat acțiunile de protest din Chișinău drept anticonstituționale, desfășurate după scenariul revoluțiilor "colorate".

La 24 aprilie, înainte de întrevederea cu Javier Solana, Înaltul Reprezentant pentru Politica Externă și Securitate Comună, Secretarul general al Consiliului Uniunii Europene, președintele Moldovei în exercițiu, Vladimir Voronin s-a întîlnit cu ambasadorul Rusiei la Chișinău, Valeri Kuzmin. În timpul întrevederii, au fost discutate subiecte legate de situația curentă a Moldovei, perspectiva dezvoltării relațiilor moldo-ruse, prețurile pentru resursele energetice livrate Moldovei de către Rusia, precum și posibilitatea acordării de către Federația Rusă Republicii Moldova a unui credit tehnic pentru modernizarea infrastructurii de drumuri.

Republica Moldova – Republica Populară Chineză

În ultimul timp, se observă o activizare a relațiilor moldo-chineze. După ce președintele Republicii Populare Chineze, Hu Jintao, l-a felicitat pe președintele în exercițiu, Vladimir Voronin cu prilejul victoriei obținute de partidul de guvernămînt în alegerile parlamentare, la 29 aprilie, Vladimir Voronin se întîlnește cu ambasadorul Chinei în Moldova, Shi Longzhuang. În timpul întrevederii, ambasadorul chinez a apreciat modul în care autoritățile moldovenești au gestionat criza din 7 aprilie, felicitînd conducerea statului pentru depășirea acesteia și stabilizarea situației social-politice din țară. De asemenea, a fost discutată posibilitatea acordării de către partea chineză a unui credit tehnic Republicii Moldova pentru realizarea unor proiecte investiționale în domeniul dezvoltării infrastructurii, în principal, celei de transport. (potrivit comunicatului de presă al Președinției)

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Vizita de documentare a Comisarului Consiliului Europei la Chișinău

În perioada 25–28 aprilie 2009, Comisarul Consiliului Europei pentru Drepturile Omului, Thomas Hammarberg, a efectuat o vizită de evaluare a situației privind drepturile omului după evenimentele post-electorale din Chișinău. Comisarul a avut întrevederi cu ministrul Afacerilor Interne, al Justiției și al Afacerilor Externe, cu un parlamentar din partea Partidului Comuniștilor, cu Procurorul General, cu Avocatul Parlamentar, cu membrii mecanismului național pentru prevenirea torturii, cu liderii partidelor de opoziție, cu reprezentanții societății civile și mass-media, precum și cu persoanele reținute după protestele post-electorale. De asemenea, Comisarul a vizitat Comisariatul General de Poliție Chișinău și închisoare nr.13. La sfîrșitul vizitei, Comisarul Hammarberg a concluzionat că după protestele post-electorale au avut loc numeroase cazuri de violare a drepturilor omului de către poliție și a insistat asupra pedepsirii penale sau disciplinare a tuturor celor care s-au făcut vinovați de încălcarea drepturilor omului, precum și revizuirea comportamentului superiorilor acestora.

Rezoluția Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privind Moldova

Pe 29 aprilie, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) a dezbătut situația post-electorală din Moldova în baza raportului pregătit de membrii APCE, Josette Durrieu (Franța, SOC) și Egidijus Vareikis (Lituania, EPP/CD). În urma dezbaterilor a fost adoptată o rezoluție (Rezoluția 1666) în care se conțin următoarele declarații:

  1. APCE dezaprobă acuzațiile autorităților moldovenești imediat după protestele violente din 7 aprilie de organizare a unei lovituri de stat aduse opoziției politice;
  2. APCE este preocupată de actele de violență comise de polițiști și îndeamnă autoritățile să înceapă imediat cercetarea tuturor informațiilor privind încălcarea drepturilor omului în timpul evenimentelor din aprilie de la Chișinău și să tragă persoanele vinovate la răspundere;
  3. În vederea restabilirii încrederii în instituțiile democratice, APCE îndeamnă autoritățile moldovenești să revină la reforma legislației electorale, să suspende articolele din Codul Electoral care interzic deținătorilor de cetățenie multiplă să exercite funcții publice, să continue reformarea mass mediei naționale și locale, să crească profesionalismul și eficiența judecătoriilor, să reformeze poliția, să transfere instituțiile de detenție provizorie în jurisdicția Ministerului Justiției etc.;
  4. APCE îndeamnă vecinii și partenerii Moldovei, în special România, Ucraina și Rusia, care sunt membri ai Consiliului Europei, să joace un rol constructiv în scăderea tensiunii și în dezvoltarea dialogului între toți participanții la procesul politic, respectînd totodată suveranitatea și integritatea teritorială a țării;
  5. APCE îndeamnă forțele politice moldovenești să recunoască validarea rezultatelor alegerilor de către Curtea Constituțională și să se angajeze într-un dialog constructiv pentru a soluționa actuala criză politică;
  6. Noul parlament urmează să adopte un Plan de Acțiuni cu termene concrete de realizare a recomandărilor APCE din respectiva rezoluție și a celor anterioare.

APCE urmează să examineze progresele înregistrate de către autoritățile moldovenești și opoziția în realizarea recomandărilor sale în iunie 2009.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Revoluția postmodernistă
Igor Boțan, 30 aprilie 2009

După alegerile din 5 aprilie 2009, în cadrul cărora a concurat oferta Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) – stabilitatea, cu oferta partidelor liberale – schimbarea, a urmat revolta din 7 aprilie. Revolta a reprezentat etapa intermediară de convertire a unor decepții profunde în furie, ca urmare a anunțării rezultatelor preliminare ale alegerilor »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect