Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an.VII, nr. 145, 19 septembrie – 18 octombrie 2009
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Transnistria
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Parlament
1. Numiri. Demisii
Parlamentul a acceptat demisia lui Marcel Răducan din funcția de vicepreședinte al Parlamentului, în legătură cu numirea sa în calitate de ministru al Construcțiilor și Dezvoltării Regionale. În funcția de vicepreședinte a fost ales Alexandr Stoianoglo (la propunerea fracțiunii parlamentare a PDM).
Artur Reșetnicov este eliberat din funcția de director al Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova (SIS), în locul lui fiind numit Gheorghe Mihai, fost angajat al SIS (șef al Serviciului personal în perioada 2000–2007), colonel în rezervă (pensionar militar).
Valeriu Gurbulea a fost eliberat din funcția de Procuror General, la cerere.
2. Acte legislative
Hotărîrea pentru acordarea votului de încredere Programului de activitate și întregii liste a Guvernului. Lista Guvernului și Programul de activitate al Guvernului "Integrarea Europeană: Libertate, Democrație, Bunăstare" au fost aprobate cu votul majorității deputaților. Fracțiunea PCRM a refuzat să voteze, deși a înaintat o serie de propuneri referitoare la structura Guvernului, unele dintre acestea fiind acceptate.
Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public. Se propune excluderea funcției de viceminiștri din categoria funcționarilor publici de conducere de nivel superior și includerea acestor funcții în cele de demnitate publică. Modificările ar determina demisionarea viceminiștrilor odată cu miniștrii sau, la propunerea noilor miniștri, acești vor fi reconfirmați în funcție.
Proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului audiovizualului. Conform modificărilor, se propune ca Președintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului să fie ales fi ales cu votul majorității și nu a 2/3 din membrii săi. De asemenea, se propune ca alegerea președintelui Consiliului de Observatori al IPNA "Teleradio-Moldova" să se facă cu majoritatea membrilor Consiliului.
Hotărîrea privind stabilirea datei alegerii Președintelui Republicii Moldova și Hotărîrea privind comisia specială de desfășurare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova. În temeiul art.78 din Constituția Republicii Moldova și al art.2 din Legea nr.1234-XIV din 22 septembrie 2000 cu privire la procedura de alegere a Președintelui Republicii Moldova, se stabilește data de 23 octombrie 2009 pentru alegerea Președintelui Republicii Moldova. Comisia de desfășurare a alegerilor va număra 7 membri.
Hotărîrea privind formarea unui grup de lucru. Pentru constituirea unei comisii de anchetă de elucidare a evenimentelor care au avut loc după 5 aprilie 2009 în Republica Moldova, s-a format un grup de lucru pentru pregătirea proiectului de hotărîre privind constituirea unei comisii de anchetă de elucidare a evenimentelor care au avut loc după 5 aprilie 2009 în Republica Moldova, în componența a 5 deputați.
Hotărîrea privind crearea unei comisii Comisii parlamentare specială pentru optimizarea cadrului legislativ electoral. Comisia se va ocupa de perfecționarea legislației în domeniu în vederea excluderii fraudelor electorale, în componența sa fiind incluși 11 deputați.
3. Declarații
Critici ale activității Companiei "Teleradio-Moldova"
Deputații majorității parlamentare și organizații pentru monitorizarea mass-media au criticat activitatea audiovizualului public, în cadrul unor dezbateri organizate de către Comisia cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media. Reprezentanții Companiei au negat acuzațiile și au declarat că activitatea acesteia corespunde legislației.
Guvern
1. Numiri. Demisii
Valeriu Balaban și Dragoș Vicol au fost eliberați din funcțiile de consilieri ai viceprim-miniștrilor, în legătură cu demisia acestora.
Guvernul i-a eliberat din funcție pe viceminiștrii de Interne Valentin Zubic și Andrei Șumleanschi (comandant al trupelor de carabinieri), în baza cererilor depuse
Radu Căruță este eliberat din funcția de viceministru al administrației publice locale, în legătură cu lichidarea ministerului respectiv.
2. Hotărîri
Hotărîrea privind abrogarea regimului de vize cu România. Este abrogată Hotărîrea prin care, începînd cu data de 9 aprilie 2009, a fost instituit regimul de vize între Republica Moldova și România[1]. Documentul de abrogare nu conține nici o motivație politică sau juridică, însă la adoptarea lui s-a menționat că astfel este anihilat un abuz comis anterior de Guvernul Greceanîi, prin emiterea unei hotărîri ce era în contradicție cu legislația și înțelegerile internaționale acceptate de Republica Moldova și care a dus considerabile prejudicii de ordin politic și economic.
Hotărîrea cu privire la Cancelaria de Stat. Aparatul Guvernului Republicii Moldova se reorganizează, prin transformare, în Cancelaria de Stat, cu statut de autoritate publică și este succesoare de drepturi și obligațiuni a Aparatului Guvernului. Cancelaria de Stat va fi condusă de ministrul de stat, care va numi și elibera din funcție personalul Cancelariei. Ministrul de Stat va prezenta Guvernului spre aprobare structura și efectivul-limită, precum și Regulamentul privind activitatea Cancelariei de Stat, urmînd să încheie și contracte (acorduri) cu administratorii întreprinderilor subordonate.
Hotărîre privind amînarea majorărilor salariale pentru anumite categorii de funcționari. Guvernul a amînat majorarea salariilor pentru funcționarii publici și militari, prevăzute a fi puse în aplicare de la 1 octombrie 2009. În același timp, au fost majorate cu circa 24% salariile pentru cadrele didactice, începînd cu 1 septembrie 2009.
Hotărîrea privind crearea Consiliului de coordonare a activității de elaborare a Planului de stabilizare și recuperare economică a Republicii Moldova. În componența Consiliului au intrat conducători ai ministerelor, reprezentanți ai unor instituții internaționale (FMI, CE, USAID, SUA) sindicatelor, patronatelor, asociațiilor profesionale, precum și ai unor organizații neguvernamentale.
3. Ședințe. Decizii
Sarcini pentru ministerele de ramură
În cadrul primei ședințe de Guvern, Premierul a solicitat ministerelor să identifice cele mai stingente probleme cu care se confruntă și să propună metode de soluționare a lor:
- Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare urmează să propună soluții pentru deblocarea exportului de vinuri în vrac și să excludă interdicțiile la exportul de struguri;
- Ministerul Finanțelor urmează să pregătească proiectul de hotărîre privind rectificarea bugetului de stat pentru anul curent, precum și să purceadă la elaborarea celui pentru anul viitor;
- Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene are în sarcină să înceapă negocierile cu România în privința semnării Convenției micului trafic la frontieră;
- Ministerului Economiei va definitiva și prezenta programul anticriză, care să amelioreze situația economică din țară;
- Ministerul Justiției va examina situația dosarelor RM la CEDO etc.
Întrevedere cu reprezentanți ai sectorului bancar
Prim-ministrul Vladimir Filat a avut o întrevedere cu Asociația Băncilor din Republica Moldova, în cadrul căreia s-a discutat situația pe piața bancară a țării și au fost evidențiate chestiunile care urmează să fie abordate în cel mai scurt timp pentru redresarea economică a țării. Guvernul își dorește stabilizarea situației pe piața financiară și acțiunile cabinetului de miniștri vor fi corelate cu cele ale Băncii Naționale, pentru a se atinge obiectivele de stabilizare macroeconomică. Prim-ministrul a menționat că în prezent Guvernul se află în exercițiu de diagnosticare a situației economice și financiare, iar pe parcursul lunii octombrie urmează să fie elaborat un Program de recuperare economică a țării. Vladimir Filat a mai spus că Guvernul va susține independența și autonomia reală a Băncii Naționale, care urmează să-și utilizeze conform competențelor legale instrumentariul de care dispune pentru asigurarea stabilității valutei naționale.
Întrevedere cu ambasadorul Kazahstanului
Prim-ministrul a avut o întrevedere cu Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Kazahstan în Republica Moldova, Amangheldî Jumabaev. În cadrul întrevederii au fost abordate aspecte privind cooperarea bilaterală între cele două țări, precum și colaborarea multidimensională în cadrul organismelor internaționale. S-a discutat despre dinamizarea activității Comisiei interguvernamentale pentru cooperare economică dintre cele două state. Întălnirea a avut loc la scurt timp după o întrevedere similară cu ambasadorul kazah a Președintelui Parlamentului, Mihai Ghimpu.
Anularea restricțiilor de export a strugurilor și vinului în vrac
Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a anulat restricțiile existente la exportul de struguri și de vin în vrac și toți agenții economici care vor dori să exporte respectivele produse nu vor mai trebui să-și înregistreze contractul de livrare a producției la Agenția Agroindustrială "Moldova-Vin". Serviciul vamal și-a anulat deja circulara care prevedea, pentru operațiile de export, înregistrarea contractelor menționate, cerință care favoriza anumiți agenți economici și îi dezavantaja pe alții.
Reconstrucția edificiilor Președinției și Parlamentului
Conform informației prezentate în ședința Guvernului, nivelul reparațiilor edificiilor Președinției și Parlamentului este de 30%, iar finalizarea lor este prognozată pentru luna ianuarie și, respectiv, martie anul viitor. Conform raportului Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale, licitațiile prin care antreprenorii au cîștigat concursul pentru efectuarea lucrărilor de reconstrucție s-au desfășurat fără încălcări, iar în continuare urmează a fi reduse costurile lucrărilor necesare reconstrucțiilor, astfel încît sălile de ședințe să fie amenajate conform proiectului existent, iar birourile deputaților și funcționarilor să fie mai modeste.
Președinție
1. Decrete
Domnul Alexandru Ohotnicov se numește în funcția de șef interimar al Direcției generale a Aparatului Președintelui Republicii Moldova.
"Ordinul Republicii" a fost conferit lui Simion Doraș, conferențiar universitar, și lui Victor Volcinschi, profesor universitar.
Ordinul "Gloria Muncii" este conferit lui Gheorghe Avornic, profesor universitar, decan al Facultății de Drept și lui Iurie Sedlețchi, profesor universitar.
Medalia "Meritul Civic" a fost conferită unor cadre didactice universitare:
- Gheorghe Chibac;
- Sergiu Cobăneanu;
- Victor Moraru;
- Nicolae Osmochescu;
- Vasile Crețu;
- Vladimir Lavric;
- Boris Negru.
Titlul onorific "Om emerit" le-a fost conferit conferențiarilor universitari Igor Dolea și Violeta Cojocaru, precum și profesorului universitar Eugenia Cojocari.
2. Ședințe. Declarații
Declarația în legătură cu explozia din Piața Marii Adunări Naționale
Președintele interimar își exrpimă îngrijorarea profundă în legătură cu explozia unei grenade care a avut loc în Piața Marii Adunări Naționale în seara zilei de miercuri, 14 octombrie, în urma căreia au avut de suferit peste 40 de persoane. În declarație se mai menționează că în același timp, în anticamera Prim-ministrului RM au fost înregistrate două apeluri telefonice cu amenințări de răfuială fizică, iar anterior a fost găsit un pachet anonim în perimetrul Primăriei Capitalei, care conținea amenințarea cu moartea a Primarului General. Mihai Ghimpu exprimă compasiune pentru tinerii care au avut de suferit în urma deflagrației și pentru familiile lor. Concomitent, se cere întreprinderea unor acțiuni urgente de urmărire penală și operative de investigație de către Procuratura Generală, MAI și SIS, orientate spre stabilirea tuturor circumstanțelor și a persoanelor implicate în săvîrșirea crimei. Partidelor, liderilor politici și mass-media li se solicită să se abțină de la declarații pripite, care ar incita la ură și neîncredere în societate.
1 Prin decretul Președintelui interimar al Republicii Moldova, din 17 septembrie 2009, acțiunea hotărîrii în cauză a fost suspendată, cetățenii României putînd intra fără vize în Republica Moldova.
Politici economice
1. Context economic internațional vs. național
FMI anticipează o creștere 0 pentru anul viitor…
Potrivit unui raport recent al FMI despre starea economiei globale, economia Republicii Moldova va scădea anul acesta cu 9 p.p. FMI a redus drastic prognoza pentru Moldova față de cea făcută în primăvară, cînd acesta estima pentru 2008 o creștere economică de 8% (www.interlic.md). Este dificil de deslușit ce se află în spatele acestor cifre. FMI nu explică în raport cum a ajuns la noua concluzie, dar arată că țările cu venituri mici, categorie la care este inclusă Republica Moldova, singura din Europa de Est, au fost lovite în mod deosebit de criza economică globală, mai puternic decît se anticipase cu jumătate de an în urmă.
Prognozele Fondului urmează aproape fidel datele furnizate de Guvernul moldovean. Pînă la alegerile parlamentare din 5 aprilie, fostul guvern comunist negase că Moldova este afectată de criza globală și abia în luna iulie a recunoscut că PIB-ul Moldovei scăzuse cu 7,8% în prima jumătate a acestui an. Fondul Monetar Internațional spune în raportul publicat astăzi că și mai tare criza a lovit în Ucraina, unde se așteaptă o scădere a economiei cu 14%. Economia României va scădea cu 8,5%, iar a Rusiei cu 7,5%. Toate aceste țări vor înregistra anul viitor creșteri economice, însă pentru Republica Moldova creșterea anticipată de FMI este zero.
La nivel global, raportul FMI arată că economia își revine din criză mai repede decît se anticipase primăvara. Cifrele pentru următoarea jumătate de an ar trebui să arate o creștere în cele mai multe țări. Cu un an în urmă, prognozele erau mult mai pesimiste. Fondul recomandă guvernelor să nu renunțe prematur la măsurile de stimulare a economiei. FMI se așteaptă ca economia globală să descrească anul acesta cu peste 1%. Anul viitor ea va crește cu peste 3%, iar motoarele creșterii vor fi China și India.
Fondul Monetar Internațional spune că recesiunea economică a fost depășită deja în țări ca Germania, Franța și Japonia. Economia acestor țări a început să crească din nou. Pentru Statele Unite, cea mai mare economie a lumii, prognoza FMI indică o ușoară creștere abia din anul viitor. Fondul, care a obținut responsabilități și capacități financiare extinse pe timpul crizei, spune că a elaborat un program special pentru studierea impactului în țările cu venituri mici. FMI spune că va căuta să se adapteze la nevoile specifice ale acestor țări atunci când își va elabora politicile macroeconomice și reformele structurale pentru a le ajuta să iasă din criză.
Autoritățile moldovenești așteaptă în perioada 13–21 octombrie la Chișinău este așteptată o misiune a FMI pentru a purta negocieri pe marginea noului program. Invitația de a trimite o misiune a fost expediată FMI la sfîrșitul săptămânii trecute. De asemenea, experții FMI vor acorda asistență Guvernului în elaborarea măsurilor anticriză pe domenii ale economiei. Programul anticriză urmează a fi elaborat pînă la 20 noiembrie, iar semnarea noului acord se preconizează pînă la 30 noiembrie a.c.
BERD-ul, insă, este mai optimist…
Conform ultimilor revizuiri ale prognozelor făcute de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), în 2009 Moldova va avea o recesiune economică de 8,5%, pe cînd prognoza acesteia pentru 2010 este de +1, 5%. Potrivit experților BERD economia Moldovei va suporta o criză economică serioasă în 2009. Bugetul de venituri și remitențele vor scădea accesul limitat pentru apelul de finanțare externă ce necesită o implicare atentă a politicilor fiscale, monetare și schimb de rate în scopul menținerii stabilității macroeconomice. Întoarcerea spre o creștere economică pozitivă în 2010 și pe viitor depinde parțial de trendul în care vor avea loc rambursările planificate de către partenerii comerciali principali din Moldova, dar va fi necesar să fie sprijinite de viitoarele reforme structurale și mediu de desfășurare a business-ului.
2. Sectorul real
Industria își continuă declinul…
În primele 8 luni ale anului de an sectorul industrial a fabricat producție în valoare de cca 10,63 miliarde lei (949,11 milioane USD) în prețuri curente. Indicele volumului producției industriale față de ianuarie-august 2008 a constituit peste 75% în prețuri comparabile, adică industria înregistrat un regres de cca 25%. Scăderea producției industriale a fost determinată de reducerea cu 41% a volumului producției la întreprinderile din industria extractivă, cu 27,3% în cele din industria prelucrătoare și cu 6,1% în sectorul energetic, ceea ce a cauzat micșorarea volumului total de producție, respectiv, cu 0,7%, 23,4% și 0,8%.
Micșorarea volumului producției industriale a fost cauzată, în special, de către întreprinderile cu următoarele activități: fabricarea de mașini și echipamente – cu cca 52%; fabricarea încălțămintei – cu peste 51%; producția de aparatură și instrumente medicale, de precizie, optice – cu 50%; fabricarea hârtiei și cartonului – cu 46,6%; fabricarea produselor din minerale neferoase – cu peste 45%; fabricarea băuturilor alcoolice distilate – cu cca 41%; prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor – cu cca 37%; fabricarea produselor textile – cu 35,6%; fabricarea vinului – cu cca 34% etc.
Statisticile arată că în comparație cu luna mai curent declinul s-a aprofundat în următoarele activități: prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor; fabricarea produselor lactate; fabricarea vinului; edituri, poligrafie și reproducerea materialelor informative; fabricarea altor produse din minerale nemetalifere; producția și distribuția de energie electrică și termică. Întreprinderile vizate explică reducerea volumului de producție prin: dificultăți privind piața de desfacere, în special reducerea volumului comenzilor companiilor de peste hotare, dar și a celor locale – consumatoare de producție industrială; insuficiența materiei prime; insuficiența mijloacelor financiare etc.
3. Sectorul bancar
Băncile dau primele semne de "oboseală"…
Datele BNM pentru primele opt luni ale anului arată că capitalul de gradul I a băncilor comerciale din Moldova s-a diminuat cu cca 2,5% pînă la 6,45 miliarde lei, însă în mare parte corespunde nivelului minim stabilit, ceea ce reflectă stabilitatea situației financiare a acestora. Descreșterea a fost cauzată în fond de pierderile înregistrate de cinci bănci, precizează BNM fără a nominaliza băncile respective. Banca centrală menționează însă că în august două din aceste bănci au obținut deja venituri, capitalul de gradul I pe sistem majorîndu-se în luna respectivă cu peste 35 milioane lei (0,6%).
În opt luni activele totale pe sistem s-au micșorat cu 3,8% pînă la cca 37,58 miliarde lei, ceea ce relevă o reducere a creditării și a altor activități bancare, în lipsa unor proiecte investiționale viabile și pe fundalul situației economice existente în țară. Astfel, portofoliul de credite net s-a micșorat cu 13,5% pînă la cca 20,35 miliarde lei, mijloacele datorate de BNM – cu aproape 46% pînă la 3,17 milioane lei. Pe parcursul lunii august a fost înregistrată o creștere a activelor sistemului bancar cu peste 91 milioane lei (0,2%). Ponderea cea mai mare în totalul portofoliului de credite la 31 august au deținut-o creditele acordate industriei și comerțului – peste 50%, urmate de creditele acordate agriculturii și industriei alimentare – peste 15%, creditele acordate pentru imobil, construcții și dezvoltare – 12,5% și creditele de consum – cca 11%.
Ponderea creditelor nefavorabile (substandard, dubioase și compromise) în totalul creditelor s-a majorat cu 7 p.p. față de începutul anului, constituind cca 13% la sfîșitul lunii august. Pentru comparație, în timpul crizei regionale din 1998–1999, sistemul bancar autohton a rezistat la un nivel de cca 39% al acestui indicator. Indicatorul rentabilității activelor și cel al rentabilității capitalului acționar au constituit 0.3% și respectiv 1.7% sau cu 3.1 p.p. și respectiv cu 17.4 p.p. mai puțin față de începutul anului. În ultima lună a perioadei analizate (august) indicatorul rentabilității activelor a rămas la același nivel ca și în luna precedentă (iulie), iar rentabilitatea capitalului acționar s-a majorat respectiv cu 0.4 p.p.
Transnistria
Preocuparea mediatorilor
Procesul de formare a noului Guvern în Republica Moldova a lăsat pe plan secund eforturile referitoare la reglementarea transnistreană. În acest context, reprezentanții părților implicate în formatul "5+2"de reglementare transnistreană au încurajat partidele politice din Alianța pentru Integrare Europeană (AIE) să "ajungă la un compromis pentru a forma o structură stabilă a conducerii, capabilă să se concentreze asupra realizării obiectivelor social-economice actuale". Un astfel de îndemn a fost formulat la întîlnirea din 15 septembrie de la Moscova a viceministrul de externe al Rusiei, Grigore Karasin, și șeful misiunii OSCE în Moldova, Philippe Remler, care au discutat programul de lucru al întrevederii mediatorilor și observatorilor în reglementarea transnistreană, programat pentru a doua jumătate a lunii septembrie la Chișinău. Pe de altă parte, decizia noii guvernări a AEI de a lichida Ministerului Reintegrării este interpretată de observatorii transnistreni a pentru noua conducere moldovenească problema transnistreană, deși își menține importanța, nu va fi prioritară. Potrivit politologul transnistrean Andrei Safonov, solicitat de Agenția INFOTAG, "în situația de partajare a funcțiilor, de redistribuire a fluxurilor financiare, care durează de la cîteva luni la un an, unirea sau normalizarea relațiilor nu poate fi sarcina primordială… În aceste circumstanțe, este de așteptat menținerea status-quo-ului, anume dezvoltarea independentă a anumitor instituții de stat pe fiecare mal al Nistrului".
Regimul transnistrean se pregătește să respingă atacurile inamicului
În a doua jumătate a lunii septembrie, chiar înaintea învestirii noului Guvern al Republicii Moldova, în Transnistria s-a desfășurat un exercițiul militar privind mobilizarea trupele de geniști, transmisioniști, artileriști antiaerieni, medici. Astfel, statul-major din Transnistria și-a pus sarcina să testeze aplicabilitatea doctrinei militare, simulînd "desfășura trupelor de luptă pentru respingerea agresiunii prin prisma experienței acțiunilor militare în Caucazul de Nord din ultimul război". Aplicațiile s-au concentrat pe testarea pregătirii personalului militar de rezervă "de ce e mai rău" – eventuala pătrundere a dușmanului "în adîncul apărării, nimicirea dușmanului" urmînd să aibă loc "cu diferite tipuri de arme, inclusiv cu sistemul reactiv al focului "Grad".
Pregătiri pentru referendum
În regiunea transnistreană se desfășoară "discuții publice" pentru desfășurarea unui referendum privind modificarea constituției. Scopul modificărilor este armonizarea normelor constituționale din Transnistria cu cele din Federația Rusă și se referă în principal la revizuirea competențelor președintelui, instituirea guvernului în locul cabinetului de miniștri condus de președinte, precum și instituirea unui parlament bi-cameral.
Se impune ridicarea ratei business-ului mic în economia Transnistriei
Un studiu elaborat de Camera de Industrie și Comerț a Transnistriei arată necesitatea ridicării în următorii trei ani a ratei business-ului mic în produsul intern brut al regiunii de la 13% la 20%. Potrivit studiului prevederile legii privind dezvoltarea micului business sînt depășite de realitățile curente. Autorii studiului recomandă ca unitățile micului business trebuie divizat în întreprinderi micro- (pînă la 10 angajați), mici (pînă la 50 de angajați) și medii, pentru fiecare dintre acestea fiind prevăzute categorii distincte de înlesniri și privilegii. Ei invocă recomandările Comisiei Europene din 2003 potrivit cărora întreprinderile cu un număr de angajați mai mic de 250 de persoane trebuie să fie calificate ca făcînd parte din categoria business-ului mic și mijlociu. Ținînd cont de specificul celor trei categorii de întreprinderi urmează să fie acceptate evidențe statistice distincte pentru a putea folosi mecanisme adecvate de susținere a acestora. De asemenea, urmează să se facă claritatea în domeniul întreprinderilor individuale, care numără în prezent peste 15 mii de unități și pentru care ar trebui să fie simplificată dramatic procedurile de impozitare, de dare de seamă și de sancționare. În definitiv, urmează a să fie creat un fond special pentru creditarea micului business care să ofere și garanții.
Așteptările oficialilor de la Tiraspol privind evoluțiile reglementării transnistrene
Reprezentanții autorităților transnistrene au făcut declarații precum că nu se lasă impresionați de mașina propagandistică a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM), care accentuează eventuale pericolele ce ar putea veni din partea Alianței pentru Integrare Europeană (AIE) la adresa procesului reglementării transnistrene. Cu această ocazie șeful diplomației transnistrene, Vladimir Yastrebceak, a declarat că singura problemă pe care o vede este AIE pare să nu ia în considerație cedările pe care le-a făcut ex-președintele Vladimir Voronin semnînd la 18 martie 2009 Declarația de le Barviha, potrivit căreia autoritățile moldovenești nu mai insistă asupra retragerii prezenței militare ruse din regiune. Cu excepția invocată, Yestrebceak menționează că noile autorități moldovene nu propun nimic nou fiindcă și Voronin insista anterior asupra retragerii militare ruse din regiune, cedarea menționată fiind făcut în context electoral cu aproximativ două săptămîni înainte de alegerile din 5 aprilie 2009. În rest, Yastrebceak reiterează poziția Transnistriei privind retragerea prezenței militare ruse. El insistă că angajamentele Federației Ruse din cadrul summit-ului OSCE de la Istanbul din noiembrie 1999 ar fi fost condiționate de reglementare politică a conflictului transnistrean. Mai mult, Yastrebceak afirmă că odată cu introducerea de către Federația Rusă a moratoriului asupra tratatului FACE angajamentele Rusiei și-au pierdut actualitatea. În aceeași ordine de idei, Yastrebceak a menționat că Rusia oricum și-a îndeplinit angajamentele retrăgînd din regiunea Transnistreană armamentul greu al Armatei a 14-a. Astfel, din Transnistria au fost retrase 50 mii de unități de armament, 800 de unități de artilerie, 120 de tancuri, etc. În privința personalului militar, au fost retrași 1500 de soldați și ofițeri din cei 2500 ai grupului operativ al fostei Armate a 14-a, iar din contingentul de pacificatori au rămas doar 400 din cei 2700 de militari dislocați inițial. Cu toate acestea, Yastrebceak se arată indignat că guvernarea comunistă și-a dorit retragerea totală a prezenței militare ruse din regiune, iar în prezent și liberal-democrații moldoveni cer, de fapt, același lucru. Potrivit lui situația se va clarifica mai aproape de 2011, cînd expiră termenului de zece ani a Tratatului de bază moldo-rus. Acesta din urmă va trebui prelungit sau va trebui să se renunțe la el, tocmai atunci va deveni clar cum vor evolua relațiile moldo-ruse și care va fi locul Transnistriei în cadrul acestor relații. Din punctul de vedere al autorităților transnistrene este principial să se clarifice dacă noua guvernare de la Chișinău va prefera să rămînă în cadrul legii din 22 iulie 2005 privind reglementarea transnistreană, adică să asimileze moștenirea PCRM, ori se va purcede la căutarea unui cadru mai realist. Conducerea Transnsitriei se arată, mai degrabă, sceptică în privința renunțării noilor autorități moldovene la principiile legii din 2005 și, de aceea, se va concentra în relațiile cu Chișinăul asupra reluării activității "grupurilor de lucru și apărării intereselor cetățenilor care dețin și cetățenie moldovenească". În același timp, Yastrebceak a declarat că lichidarea Ministerului Reintegrării de către noile autorități moldovenești nu comportă nicio semnificație, întrucît Transnistria nu a colaborat niciodată cu acest minister, contactele dintre cele două părți avînd loc la nivel de reprezentanți ai Republicii Moldova și Transnistriei. Din acest punct de vedere este clar că autoritățile moldovene au decis ca în cadrul noii structuri a Guvernului Republicii Moldova vice-premierul, Victor Osipov, să fir cel împuternicit să reprezinte Chișinăul în relațiile cu Transnistria și în procesul de negocieri.
Comuniștii moldoveni încearcă să-și recapete atuul transnistrean în lupta politică internă
Și presa transnistreană a ținut să reflecte schimbarea de macaz a PCRM, care după opt ani de guvernare, a început iarăși să folosească problema transnistreană drept atu în lupta propagandistică, de data acesta împotriva Alianței pentru Integrare Europeană (AIE). Se menționează însă că după opt ani de guvernarea a PCRM problema transnistreană nu numai că nu a fost soluționată, ci a fost înghețat chiar însăși procesul de negocieri. Intențiile PCRM de a speria cetățenii transnistreni cu o eventuală destabilizare a situației ca urmare a politicii AIE de apropiere a Republicii Moldova de NATO este calificată drept o ipocrizie. În acest context, portalul oficial "OLVIA-press" menționează că anume sub guvernarea PCRM a fost acceptat Planul Individual de acțiuni al relațiilor Republicii Moldova cu NATO (IPAP), iar pe teritoriul Republicii Moldova au fost desfășurate aplicațiile militarea cu participarea NATO -
Cooperative Longbow/Lancer – 2006, Med?eur-2007 etc.
Relații externe
1. Integrare europeană
Declarația Președinției UE cu ocazia investirii în funcție a Guvernului Republicii Moldova
Pe 25 septembrie, Președinția Suedeză a Uniunii Europene a venit cu o declarație prin care a salutat investirea în funcție a noului guvern al Republicii Moldova, dînd asigurări să sprijine eforturile Moldovei în depășirea problemelor interne, inclusiv celor generate de criza economică și financiară mondiale. Președinția UE și-a expus dorința de a începe cît mai curînd negocierile asupra unui nou acord cu Moldova care va înlocui și va depăși fostul Acord de Parteneriat și Cooperare. Noul acord va permite consolidarea relațiilor moldo-comunitare, inclusiv în cadrul Parteneriatului Estic. Totodată, Uniunea Europeană îndeamnă toți actorii politici să se implice într-un dialog constructiv pentru alegerea președintelui țării.
Prim-ministrul Moldovei în vizită la Bruxelles
După ce din cauza instabilității politice interne, relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană au scăzut în intensitate, odată cu alegerea noului guvern pe 25 septembrie, Republica Moldova a întreprins primele acțiuni de activizare a dialogului politic moldo-comunitar. Astfel, pe 28–29 septembrie, proaspătul ales prim-ministru al Moldovei, Vlad Filat, a efectuat o vizită de lucru la Bruxelles. Fiind prima sa vizită peste hotare de la investirea în funcție, aceasta s-a dorit a fi percepută drept semn al intențiilor serioase ale Moldovei față de procesul de integrare europeană a țării și importanței pe care o conferă autoritățile moldovenești acestui proces.
La Bruxelles, Vlad Filat a avut întrevederi cu Jerzy Buzek, Președintele Parlamentului European, cu Comisarul pentru Economie și Finanțe și cu Directorul General pentru Asistență al UE al Comisiei Europene, cu Claudio Bisongiero, Secretarul General-adjunct NATO, cu Herman van Rompuy, omologul său belgian, și cu Ministrul Afacerilor Externe al Regatului Belgiei.
În timpul discuțiilor cu oficialii Comisiei Europene, părțile au abordat situația economică din Republica Moldova și măsurile preconizate de către Guvernul Moldovei pentru ameliorarea situației economice interne. Reprezentanții Comisiei Europene au exprimat disponibilitatea instituțiilor UE de a acorda sprijin financiar Moldovei atît în cadrul Programelor de Asistență pentru reformele sectoriale, cît și sub formă de asistență macro-financiară, însă după ce Republica Moldova va semna acordul de cooperare cu Fondului Monetar Internațional. În plus, abordînd problema transnistreană, Vlad Filat a pledat pentru înlocuirea trupelor de pacificare ruse din Transnistria cu o misiune internațională sub egida Uniunii Europene.
Perspectivele de consolidare a cooperării dintre Moldova și UE pe dimensiunea parlamentară a fost unul din subiectele discutate de Vlad Filat cu Jerzy Buzek, Președintele Parlamentului European. De asemenea, s-a discutat despre demararea negocierilor pentru noul Acord de Asociere cu Republica Moldova, acordarea Moldovei unei perspective europene mai clare și a unui ajutor financiar. La finele discuției, Vlad Filat a făcut o prezentare a priorităților noului Guvern în cadrul Comitetului pentru Afaceri Externe a Parlamentului European.
Belgia și Finlanda aderă la Centrul Comun de Vize
Începînd cu 1 octombrie 2009, la Centrul Comun de Vize (CCV) de la Chișinău au aderat încă două state – Regatul Belgiei și Finlanda. În prezent, la CCV pot fi obținute vize pentru 10 state: Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Letonia, Luxemburg, Slovenia, Suedia și Ungaria.
Reuniunea Troicii COEST și Republicii Moldova
Pe 6 octombrie la Bruxelles a avut loc reuniunea Troicii COEST și Republicii Moldova, reprezentată de o delegație condusă de Natalia Gherman, viceministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene. În timpul reuniunii, delegația moldovenească a informat oficialii europeni despre realitățile politice din Moldova și obiectivele noului program de guvernare, inclusiv privind relațiile Moldovei cu UE și reglementarea diferendului transnistrean. Delegația moldovenească a pledat pentru lansarea negocierilor asupra Acordului de Asociere RM-UE care să includă și prevederi privind instituirea unei zone de liber schimb, a acordului de liberalizare a vizelor, și pentru reluarea negocierilor în formatul "5+2" și îndeplinirii angajamentului de la Istambul privind retragerea trupelor și munițiilor de pe teritoriul RM.
Vizita Troicii UE la Chișinău
Pe 16 octombrie, Troika Uniunii Europene, condusă de Carl Bildt, ministrul de Externe al Regatului Suediei, a efectuat o vizită de documentare la Chișinău, unde s-a întîlnit cu președintele interimar al țării și președintele Parlamentului, Mihai Ghimpu, prim vicepreședintele Parlamentului, Serafim Urechean, prim-ministrul Vlad Filat, ministrul moldovean de externe, Iurie Leancă și liderul Partidului Comuniștilor (PCRM), Vladimir Voronin.
Potrivit ministrului suedez de externe, scopul vizitei delegației UE la Chișinău este de a stabili următorii pași în relația dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. În timpul întrevederilor cu delegația europeană, oficialii moldoveni s-au pronunțat pentru lansarea cît mai curîndă a negocierilor asupra noului acord moldo-comunitar și a negocierilor privind zona de liber schimb cuprinzător și aprofundat, includerea Moldovei în pachetul balcanic, liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni. De asemenea, partea moldovenească a solicitat susținerea UE și a SUA în reglementarea diferendului transnistrean, precum și susținerea financiară a UE în depășirea problemelor economice cu care se confruntă Moldova în prezent.
La rîndul său, delegația europeană a declarat că UE este gata să înceapă negocierile pentru semnarea unui Acord de Asociere ambițios. Prima delegație de experți urmează să sosească la Chișinău la sfîrșitul lunii octombrie. Noul acord va avea trei componente – politic, crearea unei zone de liber schimb dintre UE și R. Moldova și liberalizarea regimului de vize. Totuși, potrivit ministrului suedez de externe, Moldova urmează să asigure un mediu politic stabil care să nu perturbeze implementarea reformelor democratice, în timp ce Uniunea Europeană va oferi sprijinul financiar și expertiza necesară.
Notă ADEPT: Întîlnirea lui Carl Bildt cu liderul Partidului Comuniștilor, Vladimir Voronin a avut loc în contextul îndemnurilor repetate ale Uniunii Europene la adresa actorilor politici, și în special al Partidului Comuniștilor, să ajungă la o înțelegere pe marginea alegerii președintelui țării și să evite astfel noi alegeri parlamentare.
2. Cooperare bilaterală
Republica Moldova – România
Relațiile moldo-române revin la normalitate. Abolirea regimului de vize cu România de către noua guvernare de la Chișinău a fost urmată de intensificarea dialogului dintre autoritățile celor două state pe marginea unor subiecte problematice mai vechi, cum ar fi semnarea Convenției privind micul trafic la frontieră, a tratatului politic bilateral și tratatului de frontieră, precum și deschiderea a două consulate românești la Cahul și Bălți și a unui consulat al R. Moldova la Iași.
Titus Corlățean, președintele Comisiei pentru Relații Externe a Senatului României, care a efectuat o vizită de lucru la Chișinău pe 23 septembrie 2009 a confirmat că România este disponibilă să semneze cît mai curînd Convenția privind micul trafic la frontieră, care va facilita accesul cetățenilor moldoveni care locuiesc pînă la 50 km de hotarul moldo-român să circule liber în România. Suplimentar, semnarea acestei Convenții va permite accesarea de fonduri europene pentru cooperare transfrontalieră.
Totodată, un alt subiect de actualitate în dialogul relansat moldo-român este negocierea și semnarea unui Acord de Asociere dintre Republica Moldova și UE. Autoritățile moldovenești au declarat în repetate rînduri că mizează pe sprijinul României în încheierea acestui acord, și în special a componentei legate de liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni. România a asigurat că va susține R Moldova în perspectiva sa europeană, dar ca prim pas pentru liberalizarea regimului de vize va încerca să obțină de la Bruxelles eliminarea vizelor de intrare în România pentru cetățenii moldoveni. Anularea solicitării de prezentare a celor 500 de euro de către cetățenii moldoveni la intrarea cu România ar putea fi o primă acțiune în acest sens.
Republica Moldova – Rusia
După venirea unei noi guvernări la Chișinău, relațiile moldo-ruse trec printr-o perioada de tatonare. În septembrie, Serghei Narîșkin, șeful administrației prezidențiale ruse a efectuat o vizită de documentare la Chișinău, unde a avut întrevederi cu președintele interimar al Moldovei și președintele Parlamentului, Mihai Ghimpu și cu prim-ministrul desemnat Vlad Filat. În discuțiile bilaterale, oficialii moldoveni au afirmat că Federația Rusă rămîne a fi unul din partenerii importanți ai Moldovei și obiectivul Moldovei este să dezvolte în continuare relații pragmatice și reciproc avantajoase cu Federația Rusă.
Pe 9 octombrie, în cadrul Summit-ului CSI președintele Federației Ruse, Dmitri Medvedev a avut întrevederi bilaterale cu Mihai Ghimpu, președintele interimar al Moldovei și Marian Lupu președintele PDM și candidatul la funcția de președinte al Republicii Moldova. În timpul întrevederilor, părțile au discutat despre viitorul relațiilor moldo-ruse, președintele Federației Ruse declarînd că mizează pe relații de prietenie și bună vecinătate cu Republica Moldova.
În cadrul tuturor discuțiilor bilaterale moldo-ruse, a fost discutat și subiectul reglementării diferendului transnistrean și cel al creditului de 500 milioane USD pe care Rusia l-a promis Republicii Moldova. Federația Rusă a dat asigurări că susține în continuare reglementarea conflictului transnistrean în formatul "5+2". Totodată, partea rusă a informat Guvernul Moldovei că acordarea creditului rusesc de 500 milioane USD a fost sistată la solicitarea fostei guvernări a Moldovei, însă Federația Rusă este dispusă să ofere Moldovei un credit în mărime de 150 de milioane de dolari în 2009.
Notă ADEPT: În timpul summitului CSI, președintele Federației Ruse a refuzat întrevederea cu fostul președinte al Moldovei, Vladimir Voronin, dar s-a întîlnit cu Marian Lupu, candidatul la funcția de președinte al Moldovei. Ultima întrevedere a fost interpretată de către experți drept o demonstrație clară a susținerii candidaturii lui Marian Lupu de către Federația Rusă și un îndemn tacit la adresa Partidul Comuniștilor din Republica Moldova să susțină candidatura acestuia.
Republica Moldova – Ucraina
După învestirea noului guvern, Republica Moldova a întreprins unele acțiuni de impulsionare a relațiilor cu Ucraina, organizînd întrevederi bilaterale la nivelul șefilor de state și a miniștrilor de externe a ambelor țări în cadrul Summitului CSI de la Chișinău din 8–9 octombrie. În cadrul întrevederilor, părțile au discutat despre situația relațiilor moldo-ucrainene în prezent și au stabilit sarcinile pentru impulsionarea acestora.
Republica Moldova – SUA
Pe 7 octombrie prim-ministrul Vlad Filat și Darius Teter, vicepreședintele pentru elaborarea programelor Compact din cadrul Corporației americane Provocările Mileniului (CPM), au semnat un Acord de grant în valoare de 3,1 milioane USD care vor fi utilizați pentru finanțarea unui număr restrîns de activități ce vor fi realizate pînă la semnarea Programului Compact. Acestea țin de contractarea Agentului Financiar, a consultanților pe achiziții, precum și pentru crearea unității responsabile de implementarea ulterioară a Programului Compact – Fondul Provocările Mileniului Moldova (FPM Moldova). Negocierile între Guvernul Republicii Moldova și Corporație pe marginea Acordului de asistență Compact urmează să demareze în viitorul cel mai apropiat. Acordul prevede alocarea a sumei de 262 milioane USD, care vor fi destinate pentru implementarea a două proiecte majore, în domeniul reconstrucției drumurilor din Republica Moldova și în domeniul agriculturii, în special majorarea suprafețelor irigate.
3. Cooperare multilaterală
Republica Moldova – Consiliul Europei
Consultări privind lansarea Pachetului Democrația pentru Moldova
La 14 octombrie, o delegația a Secretariatului Consiliului Europei, condusă de dna Claudia Luciani, Director pentru Afaceri Politice și Cooperare, Directoratul General pentru Democrație și Afaceri Politice s-a aflat într-o vizită de documentare la Chișinău pentru a discuta cu autoritățile moldovenești despre Pachetul Democrația pentru Moldova, inițiat de Consiliul Europei în cooperare cu Comisia Europeană. În timpul întrevederii cu oficialii de la Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene, delegația Consiliului Europei a prezentat conceptul proiectului și a făcut cunoștință cu propunerile autorităților moldovenești pe marginea pachetului Democrația.
Audierea raportului privind implementarea de către Moldova a rezoluției 1666 (2009) privind funcționarea instituțiilor democratice
Pe 2 octombrie, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei (APCE) a audiat raportul privind implementarea de către Moldova a rezoluției 1666 (2009) privind funcționarea instituțiilor democratice, elaborate de către raportorii CoE Josette Durrieu (Franța, grupul socialist) și Egidijus Vareikis (Lituania, PPE/CD). În timpul discuțiilor care au urmat după prezentarea raportului, membrii APCE au propus introducerea mai multor amendamente la raport, printre care de a îndemna autoritățile să inițieze cat mai curînd o investigație independentă privind violențele comise în urma evenimentelor post-electorale și să instituie un organ administrativ independent care să investigheze plîngerile populației împotriva abuzurilor din partea organelor de forță.
Decizii CEDO
În perioada dată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a pronunțat hotărîrile sale în următoarele cauze: Deservire S.R.L. c. Moldovei, Petru Roșca c. Moldovei, Godorozea c. Moldovei, Business și Investiții Pentru Toți c. Moldovei, Panzari c. Moldovei. În aceste cazuri Curtea a constatat violarea dreptului la un proces echitabil, dreptului la proprietatea privată, dreptului la un recurs efectiv, dreptului de a nu fi supus torturii și tratamentelor inumate și a stabilit valoarea compensațiilor materiale și morale pe care urmează să le achite Guvernul Republicii Moldova reclamanților sus-menționați. Suma totală a compensațiilor în cele 5 cauze se ridică la 11925 euro.
Republica Moldova – CSI
În perioada 8–9 octombrie 2009, la Chișinău au avut loc reuniunile Consiliului Șefilor de State CSI și Consiliul Miniștrilor Afacerilor Externe (CMAE) a statelor-membre CSI. Summitul șefilor de state CSI s-a întrunit într-o componență restrînsă – cu participarea președinților Moldovei, Rusiei, Azerbaidjanului, Armeniei, Belorusiei, Kîrgîzstanului și Ucrainei. La lucrările summitului nu au participat președinții Kazahstanului, Uzbekistanului, Tadjikistanului și Turkmenistanului. Potrivit președintelui Comitetului Executiv al CSI, Serghei Lebedev, lucrările consiliilor s-au desfășurat într-o manieră constructivă, membrii Consiliului Șefilor de State CSI au adoptat 22 de documente, dintre care cel mai importante privind măsurile pentru lichidare a consecințelor negative ale crizei financiare mondiale. La rîndul său Consiliul Miniștrilor Afacerilor Externe (CMAE) a statelor-membre CSI a adoptat decizii privind impulsionarea colaborării dintre statele CSI în mai multe domenii: asistența socială, migrația, extinderea sistemelor tehnologiilor educaționale.
Notă ADEPT: Potrivit mai multor experți summitul CSI de la Chișinău a marcat "înmormîntarea" Comunității, din moment ce președinții a partu state din Asia Centrală au renunțat să participe la lucrările summitului, demonstrîndu-și astfel nemulțumirea față de politica Rusiei în regiune și dorința de a face o impresie bună în fața partenerilor occidentali. În plus summitul nu a reușit să reducă din disputele deja existente dintre mai multe state-membre ale CSI.
Studii, analize, comentarii
Guvernul, FMI și finanțele publice ale statului
Iurie Gotișan, 18 octombrie 2009
Misiunea FMI, care și-a început lucrările săptămîna trecută la Chișinău, pare să fi fost așteptată cu mare nerăbdare, în particular de către autorități. Potențiala asistență din partea Fondului probabil ar putea fi un "colac de salvare"
| »»» |
|
|
|