ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VII, nr. 148, 16–30 noiembrie 2009

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1. Numiri. Demisii

În funcția de membru al Consiliului Superior al Magistraturii au fost desemnați 4 profesori în drept: Vasile Crețu, Alexandru Arsene, Igor Dolea și Boris Negru.

A fost aprobată componența nominală a delegației Parlamentului Republicii Moldova în Adunarea Interparlamentară a Țărilor Membre ale CSI.

Victor Ciubotaru a fost eliberat din funcția de prim-vicepreședinte al Băncii Naționale a Moldovei, la cerere.

2. Acte legislative

Legi pentru ratificarea, aderarea la acte internaționale:

  • Acordul dintre Republica Moldova și Republica Portugheză privind colaborarea în domeniul turismului;
  • Convenția Comisiei Internaționale de Stare Civilă nr.20 privind eliberarea certificatului de capacitate matrimonială;
  • Convenția Organizației Internaționale a Muncii nr.187 privind cadrul de promovare a sănătății și securității în muncă;
  • Protocolul cu privire la introducerea modificărilor în Acordul cu privire la scutirea de taxe vamale, impozite și la eliberarea permiselor speciale de transportare a documentelor normative, etaloanelor, mijloacelor de măsurare, mostrelor-etalon transportate în scopul verificării și atestării metrologice.

Hotărîrea privind aprobarea bugetului Comisiei Naționale a Pieței Financiare pe anul 2010. Bugetul va constitui: la venituri 10,1 milioane lei, la cheltuieli 13,6 milioane lei, cu un deficit de 3,5 milioane lei, bani care sînt acoperiți din soldul, care va fi la data de 1 ianuarie 2010.

Proiectul legii privind modificarea și completarea unor acte legislative (privind sistemul notarial). Se propune desființarea instituției avocaților de stat, ca fiind în contradicție cu principiile notariatului latin și generînd cheltuieli publice ineficiente, precum și posibile prejudicii ce vor fi suportate de stat. Notarii de stat se vor putea transforma în notari publici, la cerere.

Notă ADEPT: Fracțiunea PCRM a criticat proiectul, invocînd necesitatea asigurării accesului populației rurale la serviciile notariale cu un cost accesibil și eventuale cheltuieli, generate de reorganizările iminente.

Proiectul legii pentru rectificarea bugetului de stat pe anul 2009. Conform prognozelor macroeconomice actualizate, în anul 2009 Produsul Intern Brut (PIB) va atinge valoarea nominală de 59,5 miliarde lei, cu o descreștere reală de 9% față de anul 2008, deși inițial a fost prevăzută o creștere de 6 la sută. La 31 octombrie 2009, deficitul bugetului public național a constituit 2,8 miliarde lei față de suma anual prevăzută al deficitului de 574 milioane lei. Ținînd cont de rezultatele executării bugetului public național în primele zece luni și de prognoza indicatorilor macroeconomici pentru anul 2009, bugetul public național pe anul 2009 se estimează la venituri în sumă de circa 22,5 miliarde lei, iar la cheltuieli – în sumă de circa 27,8 miliarde lei, cu un deficit de circa 5,3 miliarde lei, ceea ce va reprezenta la sfîrșit de an aproximativ 9% față de PIB. Ca urmare a majorărilor și reducerilor de cheltuieli, partea de cheltuieli a bugetului de stat este în descreștere netă cu 560 milioane lei sau cu 3,1 la sută comparativ cu ceea ce a fost inițial aprobat în bugetul pe anul 2009. La rîndul lor, cheltuielile pe componenta de bază se reduc cu 350 milioane lei, proiecte finanțate din surse externe 529 milioane lei, cheltuielile de mijloace și fonduri speciale se majorează cu 352,48 milioane lei respectiv. Soldul datoriei de stat la 31 decembrie 2009 va constitui 16 miliarde 605 milioane lei. Deficitul va fi finanțat din surse interne – din emisia valorilor mobiliare de stat 1 miliard 600 milioane lei și surse externe – în total 3 miliarde 730 milioane lei.

Proiectul legii pentru completarea unor acte legislative (privind sistemul de executare). Se urmărește scopul eficientizării sistemului de executare a hotărîrilor judecătorești, prin acordarea posibilității accesării gratuite, a registrelor de stat care conțin informația necesară pentru exercitarea măsurilor de executare silită.

Proiectul legii pentru modificarea articolului 54 din Codul contravențional. Se propune excluderea din Cod a sancțiunii expulzării pentru încălcarea legislației cu privire la cultele religioase. Propunerea este determinată de practica CEDO (cazul Mitropolia Basarabiei și alții contra Moldovei).

3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Ministrul afacerilor externe și integrării europene a informat deputații despre abținerea RM de la votarea Rezoluției ONU despre condamnarea manifestărilor neo-naziste. Conform ministrului, decizia de abținere pe marginea acestei rezoluții a fost luată chiar de Guvernul în 2005 și reconfirmată prin votul său de abținere în 2006, 2007 și 2008, prin urmare, PCRM ar fi trebuit să cunoască motivele și argumentele. Votul de abținere a fost determinat de lipsa de echilibru al textului final care reflectă insuficient atît propunerile redacționale avansate de mai multe delegații, cît și preocupările pentru o abordare neselectivă a practicilor rasiale și nu are nici o legătură cu calificarea propriu-zisă a manifestărilor neonaziste.

Întrebări. Interpelări

Deputatul PCRM Svetlana Rusu a solicitat explicații privind afirmația ministrului sănătății că va elibera din funcții toți comuniștii din Ministerul Sănătății.

Deputatul PCRM Igor Vremea a solicitat informații privind măsurile întreprinse în legătură cu conflictul din 7 noiembrie în raionul Cahul, în care a fost implicat batalionul cu Destinație Specială "Fulger".

Deputatul PL Valeriu Munteanu a solicitat informații despre posibila sustragere de către ex-demintari guvernamentali a unor importante sume de bani pentru procurarea spațiului locativ personal.

Deputatul PL Gheorghe Brega a solicitat informații despre neregulile în administrarea finanțelor din partea Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, CNAM, constatate de Curtea de Conturi.

Deputatul PLDM Angel Agache a solicitat informații privind măsurile întreprinse de autorități în legătură cu contestarea calomnioasă a înregistrării PLDM, despre listele cetățenilor audiați și a colaboratorilor organelor de drept ce au audiat.

Declarații

Fracțiunea PCRM a dat citire unei declarații de dezaprobare a intențiilor de revizuire a Constituției Republicii Moldova și legislației electorale.

Deputatul PL Mihai Ghimpu a prezentat o declarație privind schemele mafiote în importul cărnii, peștelui și al altor produse.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

1. Numiri. Demisii

  • Andrei Popov, deputat în Parlament (fracțiunea PDM) este numit viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene;
  • Victor Barbăneagră este numit viceministru al Finanțelor;
  • Viceminiștri ai Economiei sînt numiți Sergiu Ciobanu și Ilarion Popa;
  • Lucia Spoială este numită director al Biroului Național de Statistică;
  • director al Agenției Relații Funciare și Cadastru a fost numit Vasile Grama;
  • Ludmila Dumitraș este numită director al Agenției Turismului;
  • viceminiștri ai Mediului sînt numiți Ion Apostol și Corneliu Mîrza;
  • Tatiana Potîngă și Loreta Handrabura au fost numite viceminiștri ai Educației;
  • viceministru al Culturii a fost numit Gheorghe Postică;
  • viceminiștri ai Muncii, Protecției Sociale și Familiei au fost numiți Ana Vasilachi și Vadim Pistrinciuc;
  • viceminiștri ai Sănătății au fost numiți Mihai Magdei și Gheorghe Țurcan;
  • în funcțiile de viceminiștri ai Tineretului și Sportului sînt numiți Nicolae Andronache și Oleg Țulea;
  • viceministru al Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor a fost numită Dona Școla;
  • Eduard Bănăruc este numit viceministru de stat;
  • Gheorghe Arpentin, Ștefan Chitoroagă și Vasile Bumacov sînt numiți viceminiștri ai agriculturii și industriei alimentare;
  • Dumitru Ursachi este numit viceministru al afacerilor interne;
  • Gheorghe Susarenco este numit viceministru al justiției.

Guvernul i-a eliberat din funcții pe:

  • Nicolae Eșanu (viceministru al Justiției);
  • Galina Bulat (viceministru al Educației);
  • Ion Munteanu (viceministru al Culturii)
  • Oleg Lozan (viceministru al Sănătății);
  • Vladimir Golovatiuc (director general al Biroului Național de Statistică).

2. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Programului de stabilizare și relansare economică pentru anii 2009–2011. Documentul este axat pe trei priorități: – stabilizarea și optimizarea finanțelor publice; – relansarea activității economice; – asigurarea unei protecții sociale eficiente. Se prevede majorarea a accizelor pentru autoturismele de lux, țigări și băuturi alcoolice; majorarea cotelor impozitelor pe venit din cîștigurile obținute la jocurile de noroc; reducerea poverii administrative și fiscale pentru desfășurarea afacerilor; facilitarea accesului antreprenorilor la mijloacele financiare pentru inițierea și dezvoltarea afacerilor și stimularea investițiilor publice și private. Costurile acțiunilor anticriză, incluse în Program, sînt evaluate la circa 10 miliarde de lei.

Hotărîrea privind Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind micul trafic de frontieră. Este aprobat Acordul semnat la 13 noiembrie 2009 la București, iar MAEIE urmează, în comun cu Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor și Serviciul Grăniceri, să întreprindă măsurile necesare pentru realizarea prevederilor Acordului.

Hotărîrea cu privire la zilele de muncă și odihnă din luna decembrie 2009 și din lunile ianuarie-martie 2010. Conform documentului, se consideră zilele de 25 decembrie 2009 și 4–6 ianuarie 2010 – zile de odihnă, iar zilele de sîmbătă, 19 decembrie 2009, 16 ianuarie 2010, 13 februarie 2010 și 13 martie 2010 – zile lucrătoare.

Hotărîrea privind aprobarea cuantumului salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2010. Cuantumul prognozat va constitui 2950 lei.

3. Ședințe. Decizii

Selectarea membrilor Consiliului Național pentru Participare

Guvernul a lansa inițiativa de creare a Consiliului Național pentru Participare în scopul consultării societății civile, mediului de afaceri și medii academice, în procesul de elaborare, implementare, monitorizare, evaluare și actualizare a documentelor de planificare strategică a țării. Consiliul Național pentru Participare va activa sub auspiciile Primului Ministru, avînd la bază două componente: . participarea în procesul de elaborare, monitorizare și evaluare a politicilor naționale; – crearea cadrului instituțional de consultare la nivelul autorităților publice centrale.

Notă ADEPT: Un Consiliu similar a fost constituit în vara anului 2008, însă activitatea acestuia a fost suspendată.

Bilanțul vizitei la București

Prim-ministrul a informat că:

  • a participat la Summit-ul șefilor de guverne din țările Inițiativei Central Europene (ICE);
  • a avut întrevederi bilaterale, în cadrul Summit-ului ICE, cu șefii delegațiilor Cehiei și Poloniei, cu Președintele Băncii Europene de Investiții și cu Președintele Băncii Europene pentru Reconstrucții și Dezvoltare;
  • în cadrul vizitei de lucru după încheierea lucrărilor Summit-ului ICE, au avut loc întrevederi bilaterale cu Președintele României, Președintele Senatului României, Președintele Camerei Deputaților și Prim-ministrul în exercițiu al României;
  • prim-ministrul a avut întrevederi și cu studenții moldoveni, care își fac studiile în România, cu oamenii de afaceri și investitori străini;
  • a fost semnat Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind micul trafic de frontieră. La nivel de miniștri de externe, au fost semnate: Acordul între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova cu privire la punctele de trecere a frontierei de stat dintre România și Republica Moldova; Protocolul de amendare a Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor;
  • în cadrul vizitei, s-a decis: relansarea discuțiilor la nivel de experți în vederea semnării acordurilor/tratatelor de bază și de frontieră dintre Republica Moldova și România, organizarea unor ședințe comune a Guvernelor RM și României (eventual de două ori pe an), deschiderea cît mai rapidă a Consulatelor României la Bălți și Cahul, precum și a Consulatului RM la Iași, amenajarea și (re)deschiderea a altor poduri peste Prut distruse în timpul celui de-al doilea Război mondial.

Situația agenților economici din ramura viti-vinicolă

Discuția din cadrul ședinței convocate la Guvern s-a axat pe situația creată în ramura viti-vinicolă, problemele care există și identificarea soluțiilor necesare. Participanții au menționat că cele mai stringente probleme cu care se confruntă la momentul de față țin de stocurile de produse vinicole, lipsa piețelor de desfacere și datoriile financiare pe care le au față de băncile comerciale. Prim-ministrul a informat despre eforturile depuse de Guvern în domeniul dat: – anularea aplicării mărcii comerciale de stat la exportul de produse vinicole; – abordarea problemelor exportului cu Prim-ministrul Ucrainei și Prim-ministrul Federației Ruse etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a semnat un decret privind numirea unor noi membri în Consiliul Suprem de Securitate:

  • Iurie Richicinschi, șeful Serviciului Consiliului Suprem de Securitate al Aparatului Președintelui (secretar);
  • Anatolie Șalaru, ministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor (membru);
  • Dorin Drăguțan, Guvernatorul Băncii Naționale (membru).

Distincția "Ordinul de Onoare" a fost conferită:

  • lui Alexandru Oleinic, ministrul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor, a fost decorat cu "Ordinul de Onoare";
  • lui Alecu Reniță, președinte al Mișcării Ecologiste din Moldova, director al publicației periodice "Natura";
  • lui Krzysztof Suprowicz, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Polonia în Republica Moldova.

Interpretul Dan Bălan a fost distins cu titlul de "Maestru în Artă".

Distincția "Om Emerit" a fost conferită lui Semion Ropot, director adjunct al Î.S. "Monitorul oficial".

Decrete privind rechemarea din funcții a unor ambasadori ai RM:

  • Lidia Guțu (ambasador în Republica Bulgaria);
  • Ion Robu (ambasador în Republica Azerbaidjan și în Georgia);
  • Valerian Cristea (ambasador în Republica Cehă);
  • Victoria Iftodi (ambasador în Republica Franceză);
  • Eugenia Kistruga (reprezentant permanent pe lîngă Consiliul Europei);
  • Valeriu Bobuțac (ambasador în Republica Belarus).
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Piața muncii

    Statistici bune peste vremuri grele…

    Potrivit datelor BNS, în ianuarie-octombrie 2009 salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională a constituit cca 2700 lei (245 USD) și s-a mărit față de perioada similară a anului precedent cu aproape 9%. Salariul real în aceiași perioadă de timp s-a majorat la fel cu 9%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2341 lei (213 USD)și a crescut față de aceiași perioada a anului trecut cu 22%, în sectorul real al economiei – cca 2903 lei (264 USD) și a crescut cu 5% fața de perioada similară a anului precedent.

    În luna octombrie remunerarea medie a unui salariat a fost de 2686 lei (244 USD). Comparativ cu luna octombrie a anului precedent salariul mediu lunar s-a mărit cu cca 3%, iar cel real cu 4,6%. În sectorul real salariul mediu lunar a înregistrat 2890 lei (263 USD), într-o ușoară scădere față de anulu trecut. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2334 lei (212 USD), și a crescut cu peste 13% față de perioada similară a anului trecut. Figura 1 scoate in evidență ponderea în procente a salariilor medii pe diferite sectoare de activitate din salariul mediu pe economie.

    Figura 1. Salariile medii pe sectoare de activitate, în % din media pe economie (ian.-oct. 2009)

    Salariile medii pe sectoare de activitate

    Sursa: Datele BNS și calculele autorului

    Salariul mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2010, este propus în valoare de 2950 lei, cu 200 de lei mai mare decît cel care "va fi" înregistrat, potrivit autorităților, în anul curent. Salariul mediu lunar pîna la finele acestui an, potrivit prognozelor, va fi de 2750 de lei.

2. Sistemul bancar

    Diferența dobînzilor la credite si depozite este relativ mare pe sistem…

    Pe fondul unor situații relativ instabile din sectorul bancar, băncile nu reduc dobînzile la credite proporțional cu reducerea dobînzilor la depozite. Diferența de dobîndă dintre credite și depozite a crescut de la începutul anului de peste 2.5 ori, respectiv prin scăderea mai rapidă a ratei dobînzii la depunerile bancare decît la credite, atît în monedă națională, cît și în valută străină. După nouă luni cinci din cele 15 bănci licențiate erau pe pierdere, veniturile pe sistemul bancar au scăzut de zece ori, astfel că băncile încearcă să-și mărească profitul, iar cel mai ușor o pot face prin scăderea mai rapidă a dobînzii la depozite decît cea la credite, estimează unii analiști financiari, cît și factori bancari.

    Și indicatorii rentabilității activelor și capitalului acționar a căzut dramatic. Iar ponderea creditelor nefavorabile în totalul creditelor a crescut mai bine de două ori, constituind cca 13% la sfîrșitul lunii septembrie. Totodată, dacă în primele două luni ale anului marja dintre dobînzile la credite și depozite în lei era de circa trei puncte procentuale, în septembrie a ajuns la 8.27 p.p. Și diferența dintre dobînzile la creditele și depozitele în valută străină a crescut semnificativ, de la 1.39 p.p. în ianuarie și 2.39 p.p. în februarie la 7.01 p.p. în septembrie.

    În pofida aparențelor relativ mai descurajatoare pentru deponenți, aceștia continuă să-și aducă banii la bancă. Astfel în luna septembrie depozitele noi la termen ale populației s-au ridicat la 2,53 miliarde lei (230 milioane USD), cu puțin peste valoarea economiilor constituite în august. Putem doar presupune ce nivel ar atinge acestea, dacă s-ar fi menținut ratele de la început de an. După ce s-au văzut cu lichidități disponibile importante, băncile însă nu-și mai pot permite să împrumute bani scumpi care te-ai mira de vor fi solicitați de companii și populație (www.businessexpert.md).

3. Sectorul real

    Industria este in declin…

    Statistică oficială arată că în ianuarie-octombrie 2009 întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producție în valoare de peste 18,44 miliarde lei (1,67 miliarde USD) în prețuri curente. Indicele volumului producției industriale față de ianuarie-octombrie 2008 a constituit 75,9% în prețuri comparabile (în primele 9 luni ale anului curent indicele respectiv a constituit 75,7%). În luna octombrie curent față de octombrie 2008 acest indice a marcat 77,4%.

    Declinul producției industriale, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului 2008, a fost determinat de reducerea producției în: industria extractivă cu 32,2%, industria prelucrătoare – cu 26%, sectorul energetic – cu 4,8%, ceea ce a cauzat micșorarea volumului total de producție, respectiv, cu 0,6%, 23% și 0,5%.

    Micșorarea volumului producției industriale în ansamblu în perioada vizată a fost cauzată de reducerea acestuia în special la întreprinderile cu următoarele activități principale de industrie: producția altor produse din minerale nemetalifere (fabricarea sticlei, cimentului, varului și ipsosului, elementelor din beton, ipsos și ciment etc.) – cu 41,6% (ponderea în total producție industrială constituie 9,7%); fabricarea de articole de îmbrăcăminte – cu 14,2% (ponderea- 9,6%); fabricarea vinului – cu 23,9% (ponderea – 7,1%); fabricarea produselor lactate – cu 8,9% (ponderea – 5,5%); producția, prelucrarea și conservarea cărnii și a produselor din carne – cu 21,4 % (ponderea – 4,5%); prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor – cu 39,0% (ponderea – 3,5%), fabricarea băuturilor alcoolice distilate, fabricarea produselor textile etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

EUBAM criticat de autoritățile transnistrene

Comitetul vamal al Transnistriei și-a exprimat nemulțumirea față de faptul că Misiunea Uniunii Europene pentru Asistență la Frontieră (EUBAM) nu contribuie la reluarea cooperării vamale între instituțiile specializate ale Republicii Moldova și Transnistriei. Drept prilej pentru reiterarea atitudinii negative față de EUBAM a servit faptul că acesta nu acreditează reprezentanții vămii transnistrene la briefing-urile sale și nici nu participă la cele convocate de autoritățile transnistrene. Reprezentanții EUBAM au reacționat prin sublinierea faptului că există posibilități în vederea facilității cooperării între serviciile vamale ale Republicii Moldova. De asemenea, a fost subliniat faptul că anterior au existat tentative de creare a unui cadru pentru ca reprezentanții celor două servicii vamale să-și expună punctele de vedere și să propună soluții pentru cooperare. EUBAM are un anumit rol în reglementarea transnistreană și acesta prevede încurajarea serviciilor vamale ale părților în asigurarea circulației mărfurilor și cetățenilor de pe cele două mauri ale Nistrului.

Autoritățile transnistrene cer retragerea forțelor de ordine moldovenești din Bender

În cadrul ședinței Comisiei Unificate de Control (CUC) din 19 noiembrie partea transnistreană a cerut discutarea (ca de obicei) funcționării forțelor de ordine ale Republicii Moldova în municipiul Bender. Potrivit reprezentanților Transnistriei forțele de ordine moldovene destabilizează activitatea organelor administrației municipiului și provoacă tensiuni între cetățeni. Ei invocă și faptul că poliția moldovenească ar fi provocat "agresiunea militară" în 1992, lucru care ar explica atitudinea negativă a locuitorilor municipiului față de polițiști, numărul cărora ar fi în prezent de cîteva ori mai mare decît cel stabilit în 1992 în conformitate cu Acordul privind principiile reglementării pașnice a conflictului armat. Potrivit membrilor CUC din partea Transnistriei grupul operativ de investigație, constituit în 1992 demult și-a încheiat activitatea și nu mai există nicio justificare pentru ca miliția transnistreană și poliția moldovenească să activeze în paralel pe teritoriul municipiului Bender. În această ordine de idei, sovietul municipal din Bender a adoptat decizii privind interzicerea activității poliției pe teritoriul municipiului. Co-președintele CUC din partea Transnistriei, Oleg Beleacov, insistă ca organele de ordine ale Transnistriei și Republicii Moldova să activeze în zona de securitatea în baza principiului teritorial. La rîndul său, reprezentantul Chișinăului în CUC a menționat că discuțiile pe marginea subiectului invocat nu au vreo perspectivă.

Încercări de aplanare a conflictul constituțional

Conflictul dintre Sovietul suprem și administrația prezidențială privind adoptarea unei constituții noi în Transnistria a fost temporar stopat în vederea găsirii unui compromis. Sovietul suprem a cerut formarea unei comisii de conciliere cu reprezentare pe baze de paritate, care să faciliteze ajungerea la un numitor comun, acesta fiind, în orice caz, legat de armonizarea cu normele constituționale ale Federației Ruse. Însă rămîn fără răspunsuri un șir de întrebări privind modul de constituirea a comisiei și funcționarea acesteia, precum rămîn neclare problemele referitoare la documentul care urmează a fi elaborat de comun acord – textul unei constituții noi sau amendamente la titlul III, referitor la funcționare instituțiilor publice, a constituției existente. În aceste circumstanțe, grupurile de presiune și organizațiile afiliate administrației lui Smirnov au relansat inițiativa propagandistică. Astfel, Consiliul unit al colectivelor de muncă a anunțat colectarea pînă la 25 decembrie unui număr de 15 mii de semnături în vederea inițierii unui referendum pentru adoptarea textului constituției, elaborat de administrația lui Smirnov.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. Integrare europeană

Forumul Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic (FSC PE)

Pe 16–17 noiembrie, la Bruxelles, s-a desfășurat primul Forum al Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic, la care au participat circa 240 de reprezentanți ai societății civile din cele șase țări beneficiare ale Parteneriatului Estic (Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Moldova și Ucraina), statele-membre ale UE, organizații internaționale, reprezentanți ai instituțiilor europene etc. Forumul își propune să faciliteze dialogul și cooperarea dintre actorii societății civile și guvernele din cele șase țări ale Parteneriatul Estic și din statele-membre ale UE cu instituțiile europene în vederea atingerii cît mai complete a obiectivelor Parteneriatului Estic privind dezvoltarea economică și socială și buna guvernare a statelor vizate. Din partea Moldovei, la forum au participat 20 reprezentanți ai societății civile, dintre care 2 – Natalia Cojohari (CNTM) și Sorin Mereacre (Fundația Eurasia Moldova) au fost aleși în Comitetul de Coordonare al FSC PE. Forumul și-a desfășurat lucrările în cadrul a patru grupuri tematice de lucru pentru elaborarea recomandărilor privind căile de implementare a instrumentelor oferite de Parteneriatul Estic:

  • Democrația, drepturile omului, buna guvernare și stabilitatea;
  • Integrarea economică și convergența cu politicile UE;
  • Mediul, schimbarea climei și securitatea energetică;
  • Contactele inter-umane

Recomandările urmează să fie prezentate miniștrilor afacerilor externe ai statelor participante la Parteneriatul Estic care se vor reuni pe 8 decembrie 2009 la Bruxelles. Forumul Societății Civile din cadrul Parteneriatului Estic se va întruni o dată pe an pentru consultarea și monitorizarea activității Parteneriatului Estic, iar în perioadele dintre reuniuni, activitatea curentă va fi asigurată de Comitetul de Coordonare al FSC PE.

Vizita Comisarului European pentru Relații Externe și Politica de Vecinătate la Chișinău

În perioada 26–27 noiembrie, Benita Ferrero-Waldner, Comisarul European pentru Relații Externe și Politică Europeană de Vecinătate a întreprins o vizită de lucru la Chișinău. În timpul vizitei, Benita Ferrero-Waldner s-a întîlnit cu Președintele în exercițiu și Președintele Parlamentului, Mihai Ghimpu; Primul Ministru, Vlad Filat; Viceprim-ministru și Ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Iurie Leancă; precum și cu candidatul la postul de Președinte, Marian Lupu; membrii opoziției și cu reprezentanți ai societății civile. În cadrul întrevederilor cu oficialii și deputații moldoveni, Comisarul European a avut un mesaj de susținere a Republicii Moldova de către Uniunea Europeană, declarînd interesul UE pentru accelerarea dezvoltării relațiilor cu Republica Moldova, utilizînd la maximum oportunitățile oferite de Parteneriatul Estic. Potrivit Comisarului European, o primă prioritate este negocierea unui nou acord moldo-comunitar, care va prevedea și instituirea unei Zone de Liber Schimb Profunde și Comprehensive între UE și Republica Moldova. În cazul cînd Moldova își va demonstra angajamentul pe parcursul negocierilor, noul acord ar putea să poarte denumirea de "Acord de Asociere". Un obiectiv mai îndepărtat este liberalizarea regimului de vize pentru cetățenii moldoveni, însă despre inițierea negocierilor asupra acestui subiect se va discuta deja la următoarea ședință a Consiliului de Cooperare UE-RM din 21 decembrie.

De asemenea, Benita Ferrero-Waldner a declarat despre disponibilitatea Uniunii Europene de a oferi Moldovei asistența tehnică și financiară necesară pentru consolidarea reformelor democratice și depășirea consecințelor crizei economice. Inițial, UE va oferi Moldovei un Pachet de asistență "pentru susținerea democrației", destinat cooperării parlamentare, în valoare de 4 mln. euro și un Pachet de suport bugetar în valoare de 26 mln. euro. Ulterior, Moldova va putea beneficia și de un Pachet de asistență macrofinanciară destinat pentru suplimentarea creditului care urmează să fie acordat Moldovei de FMI.

Totodată, Comisarul European a reiterat că apropierea Moldovei de UE și chiar acordarea unei perspective europene va depinde de capacitatea țării de a implementa reformele și a respecta angajamentele asumate față de Uniunea Europeană.

Reuniunea Troicii COPS UE-Moldova

Pe 25 noiembrie, la Bruxelles a avut loc reuniunea Troicii COPS (Comitetul pentru politică și securitate) UE-Moldova. Delegația Republicii Moldova a fost condusă de Natalia Gherman, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Pe agenda reuniunii s-au aflat teme legate de ultimele evoluții politice și economice din Republca Moldova, dialogul UE-Moldova, procesul de reglementare a problemei transnistrene și cooperarea cu EUBAM. Delegația moldovenească și-a expus viziunea asupra obiectivelor pe termen scurt în relațiile dintre Moldova și UE: negocierea noului acord moldo-comunitar în forma unui Acord de Asociere ce ar viza apropierea consolidată de UE prin redimensionarea dialogului politic, formarea unei zone de liber schimb, extinderea colaborării sectoriale și subordonarea contactelor în domeniul justiției și afacerilor interne obiectivului liberalizării regimului de vize.

A II-a Reuniune de nivel înalt a Parteneriatului de Mobilitate

Cea de-a II-a reuniune de nivel înalt a Parteneriatului de Mobilitate a avut loc pe 23 noiembrie, la Bruxelles. Subiectul principal al reuniunii a fost evaluarea rezultatelor primului an de implementare a Parteneriatului de Mobilitate, semnat la 5 iunie 2008. Delegația Republicii Moldova a fost condusă de Natalia Gherman, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. În calitate de realizări au fost menționate proiectele în domeniul consolidării capacităților autorităților naționale prin preluarea celor mai bune practici și standarde europene în domeniul migrațional și de azil, dezvoltarea proiectelor privind reîntoarcerea voluntară și reintegrarea lucrătorilor migranți pe piața muncii din Moldova, dezvoltarea pieței muncii locale și consolidării legăturilor cu diaspora moldovenească, precum și în domeniul managementului frontierei și securității documentelor. Comisia Europeană a salutat determinarea autorităților moldovenești de a utiliza oportunitățile oferite de Parteneriatul de Mobilitate pentru a completa și susține eforturile Guvernului în avansarea spre liberalizarea regimului de vize.

La reuniune au fost identificate și noi linii directorii de activitate pentru perioada imediat următoare în cadrul Parteneriatului. diminuarea consecințelor migrației în domeniul sănătății, crearea profilului migrațional și utilizării acestuia în procesul de elaborare a politicilor naționale, noile inițiative ale statelor membre ale UE în cadrul Programului Tematic al Comisiei Europene în domeniul migrației circulare, combaterii traficului de ființe umane, consolidării diasporei și comunităților moldovenești de peste hotare și stabilirea legăturilor de cooperare cu țara de origine. (potrivit Moldpres)

2. Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Potrivit declarațiilor Viceprim-ministru, Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Iurie Leancă făcute în cadrul conferinței de presă din 26 noiembrie 2009, relațiile Moldovei cu România au fost practic deblocate. Vizita prim-ministrului Vlad Filat la București din 14 noiembrie și semnarea celor trei acorduri bilaterale vine să confirme spusele ministrului. În plus, spre deosebire de fostele autorități de la Chișinău, guvernul actual a acceptat deschiderea a 13 secții de votare pe teritoriul Republicii Moldova pentru alegerile prezidențiale române, iar la 18 noiembrie Guvernul Republicii Moldova aprobat Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul României privind micul trafic de frontieră. Semnale pozitive vin și din partea română. La ședința sa din 25 noiembrie, guvernul României a decis să înainteze Parlamentului român o inițiativă legislativă de acordare Guvernului Republicii Moldova a unui sprijin financiar nerambursabil în sumă de 100 milioane lei, precum și a unui ajutor de urgență cu titlu gratuit de 4000 000 de doze de vaccin cu tulpină pandemică.

Notă ADEPT: În presa română a fost intens vehiculată ideea că o parte din acțiunile autorităților de la București întreprinse față de Republica Moldova (e.g modificarea legii cetățeniei prin facilitarea procedurii de obținerii cetățeniei pentru cetățenii moldoveni) au mai degrabă o tentă electorală și nu fac parte dintr-un program de dezvoltare a relațiilor bilaterale, dovadă fiind dublarea în acest an a taxei consulare pentru obținerea permisului de ședere în România pentru cetățenii moldoveni.

Republica Moldova – Rusia

În perioada respectivă, autoritățile moldovenești au continuat eforturile de a readuce "la normalitate" relațiile cu Federația Rusă. Pe 20 Întrevederea dintre prim-miniștrii rus și moldovean care a avut loc pe 20 noiembrie, la Ialta, în cadrul Consiliului șefilor de guvern al Comunității Statelor Independente (CSI) a permis elucidarea problemelor existente în relațiile bilaterale, cum ar fi: exportul produselor moldovenești pe piața rusă, șederea emigranților moldoveni pe teritoriul Federației Ruse, livrarea gazelor naturale rusești. Totodată, au fost discutate subiectele reglementării conflictului transnistrean în formatul 5+2 și cel al creditului rus de 150 mln dolari. Potrivit prim-ministrului Filat decizia finală asupra creditului rus va fi luată după ce vor fi finalizate negocierile la nivel tehnic. Ca urmare a discuțiilor de la Ialta, pe 26 noiembrie, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Valeriu Cosarciuc, a efectuat o vizită de lucru la Moscova, unde a examinat cu Ghenadie Onișcenko, șeful inspecției sanitare ruse "Rospotrebnadzor", problemele ce țin de eliminarea barierelor la exporturile producției agricole moldovenești pe piața rusă. În urma discuțiilor s-a decis deschiderea a încă 6 terminale vamale pentru livrarea producției moldovenești pe piața rusă (primele două vor fi deschise la Breansk și Sankt Petersburg) și acordarea dreptului de a exporta vinuri în Rusia pentru încă 45 de întreprinderi suplimentar la cele 36 existente. Ultimele, în schimb, vor fi scoase din regimul discriminatoriu de monitorizare.

Un alt rezultat al discuțiilor de la Ialta a fost desfășurarea pe 26 noiembrie la Chișinău a consultărilor în materie consulară dintre ministerele afacerilor externe ale Republicii Moldova și Federației Ruse. Potrivit uni comunicat MAEIE, pe agenda consultărilor s-au aflat subiecte ce țin de implementarea tratatelor și convențiilor în domeniul consular, însă o atenție deosebită a fost acordată problemei regimului de ședere a cetățenilor moldoveni pe teritoriul Federației Ruse, repatrierii copiilor minori aflați fără însoțitor, combaterii migrației ilegale și a traficului de ființe umane. În urma discuțiilor, partea rusă s-a arătat disponibilă să examineze propunerea de scutire a cetățenilor moldoveni de obligativitatea de a fi înregistrați pe teritoriul Federației Ruse atunci cînd șederea lor nu va depăși 90 de zile, precum și să inițieze negocierea proiectului de acord cu privire la cooperarea în domeniul repatrierii victimelor traficului de ființe umane, traficului de copii, traficului ilegal de migranți, copiilor neînsoțiți și migranților aflați în dificultate.

Republica Moldova – Ucraina

Republica Moldova continuă eforturile de relansare a relațiilor cu Ucraina și de depășire a problemelor existente în relațiile bilaterale, la sfîrșitul lunii noiembrie avînd loc o întrevedere între prim-miniștrii moldovean și ucrainean la Ialta în cadrul Consiliului Șefilor de Guverne al CSI, precum și consultări moldo-ucrainene la nivel de viceminiștri de externe la Kiev. Potrivit comunicatului de presă al guvernului, în urma întrevederii de la Ialta, prim-ministrul moldovean Vlad Filat și cel ucrainean Iulia Timoșenko s-au înțeles să micșoreze taxele pentru tranzitul băuturilor alcoolice moldovenești prin Ucraina și să asigure libera circulație a cetățenilor moldoveni pe teritoriul Ucrainei, anulînd definitiv obligația impusă de Ucraina de a deține 1100 euro. Ulterior, pe 30 noiembrie, Andrei Popov, viceministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, a participat la o rundă de consultări moldo-ucrainene, la care s-a încercat identificarea unor formule de compromis reciproc pentru depășirea problemelor bilaterale: demarcarea frontierei (inclusiv cazul Palanca), chestiuni legate de proprietatea unor obiective moldovenești pe teritoriul ucrainean, cooperarea ecologică în bazinul rîului Nistru, relansarea activității Comisiei interguvernamentale de cooperare comercial-economică, anularea definitivă a garanțiilor financiare la trecerea cetățenilor moldoveni pe teritoriul ucrainean. De asemenea, a fost abordat subiectul cooperării trilaterale Moldova – Ucraina – UE, inclusiv în cadrul Parteneriatului Estic.

Republica Moldova – Italia

Pe 24 noiembrie, Viceprim-ministru și Ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, Iurie Leancă a întreprins o vizită de lucru la Roma, unde s-a întîlnit atît cu oficialități italiene, cît și cu reprezentanți ai diasporei moldovenești în Italia. În urma unei întrevederi bilaterale cu ministrul italian de externe, Franco Frattini, ultimul a declarat că Italia este gata să joace "un rol crucial" în promovarea parcursului european al Republicii Moldova, în special în procesul de negociere a Acordului privind liberalizarea regimului de vize. Potrivit unui comunicat Moldpres, Franco Frattini a apreciat înalt caracterul cooperant al comunităților moldovenești din Italia, declarînd că partea italiană a decis să demareze pregătirile pentru negocierea cu autoritățile de la Chișinău a unui Acord privind protecția socială a cetățenilor moldoveni aflați în Italia. În vederea aprofundării și diversificării cooperării comercial-economice între Moldova și Italia, în scurt timp la Chișinău va fi organizat un forum moldo-italian al oamenilor de afaceri.

3. Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii CEDO

În perioada dată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a pronunțat hotărîrile sale în următoarele cauze: Flux c. Moldovei (nr. 7) și Ipteh SA și alții c. Moldovei. În prima cauză Curtea a constatat violarea dreptului la libertatea exprimării și a decis acordarea reclamantului 12.25 (taxa de stat) euro cu titlu de daune materiale, 3,000 euro cu titlu de daune morale și 1,800 euro cu titlu de costuri și cheltuieli. În cel de-al doilea caz, Curtea a constatat violarea dreptului la un proces echitabil și dreptului la protecția proprietății, urmînd să stabilească modalitatea și mărimea despăgubirilor într-o ședință viitoare.

Republica Moldova – CSI

Pe 20 noiembrie, la Ialta a avut loc reuniunea Consiliului Șefilor de Guverne al Comunității Statelor Independente. Pe agenda reuniunii s-au aflat 26 de subiecte, majoritatea de ordin economic, printre care cele mai importante au fost: colaborarea statelor CSI în depășirea consecințelor crizei financiar-economice, optimizarea colaborării în domeniul energetic, dezvoltarea coridoarelor de transport în regiune, amplificarea colaborării în sfera inovațională etc. În cadrul conferinței de presă ce a urmat după reuniune, Vlad Filat a dat asigurări că Republica Moldova își va îndeplini obligațiile pe care le are în cadrul CSI și a accentuat importanța colaborării comercial-economice în cadrul acestei organizații. Începînd cu 1 ianuarie 2010, Președinția CSI va fi preluată de către Federația Rusă, iar următorul Summit al Șefilor de Guverne al CSI va avea loc pe data de 21 mai, 2010, la Moscova.


e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect