Despre noi | |
Alegeri | |
Societate civilă | |
Puncte de vedere | |
Informație utilă | |
| |
Guvernare și democrație în Moldova
e-journal, an.VIII, nr. 151, 1–17 ianuarie 2010
Activitatea instituțiilor publice
Politici economice
Relații externe
Studii, analize, comentarii
Activitatea instituțiilor publice
Guvern
Raport privind primele 100 de zile
Primul-ministru a prezentat un raport privind 100 de zile de activitate a Guvernului, care începe cu prezentarea situației de la momentul preluarii împuternicirilor (25 septembrie 2009), cînd țara era în profundă criză economică, cu o societate antagonizată și divizată, izolată în plan extern și cu relații înghețate cu partenerii de dezvoltare. Conform raportului, fosta guvernare nu a asigurat un transfer civilizat de putere și Guvernul actual a trebuit să realizeze în trei luni de zile ceea ce fosta guvernare urma să facă în decurs de un an – elaborarea politicii bugetar-fiscale, a Cadrului de Cheltuieli pe Termen Mediu, a Legii Bugetului de Stat etc. Conform celor declarate de premierul Filat, în 2009 (primele 9–10 luni), economia țării a înregistrat cel mai acut declin economic din ultimii 15 ani: – PIB-ul în ianuarie-septembrie 2009 s-a diminuat cu 7,7%; – exporturile și importurile s-au redus cu 24,2% și 36,9%; – fluxurile de investiții au scăzut brusc; – investițiile în capital fix s-au micșorat cu 42,5%; – întreprinderile industriale au înregistrat o diminuare cu 24,3% a volumului producției industriale (în prețuri comparabile); – volumul producției agricole în toate categoriile de gospodării a constituit 89,8% (în prețuri comparabile); – deficitul bugetar anual, la momentul preluării guvernării, era prognozat la nivelul de 16% din PIB, dar Guvernul a reușit să-l diminueze la 7,8% la sfîrșit de an; – criza economică a afectat partea de venituri a bugetului de stat, veniturile scăzînd cu 8,6% iar majorările electorale ale salariilor și pensiilor în 2009 au contribuit la creșterea cheltuielilor publice cu 3,7%.
La capitolul progrese în realizarea Priorităților de Guvernare au fost menționate:
- implementarea Agendei de Integrare Europeană și Politică Externă, prin intensificarea dialogului moldo-comunitar și bilateral, cu state membre al UE;
- gestionarea impactului crizei economice, prin relansarea relațiilor cu FMI, dezvoltarea dialogului cu Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană pentru Investiții, revizuirea și prioritizarea cheltuielilor publice;
- relansarea creșterii economice, prin acțiuni de eliminare a constrîngerilor administrative și creare a unui mediu de afaceri prietenos, demonopolizarea importului și exportului, aplicarea tehnologiilor inovative de raportare pentru agenții economici, demararea reformei cadrului juridic și instituțional de reglementare a activității de întreprinzător;
- susținerea agriculturii prin completarea Fondului de subvenționare a agriculturii cu 250 mln. lei, deblocarea exportului vinului în vrac și eliminarea barierelor la exportul de struguri, eliminarea unor bariere administrative ce majorau costurile producerii;
- în domeniul Social, au fost identificate resurse pentru implementarea unui nou sistem de asistență socială, care prevede o majore a alocațiilor pentru asistența socială în 2010 cu 40% în raport cu anul 2009 (alocațiile vor constitui circa 630 mln. lei). Pentru anul 2010 a fost majorată cu 300 lei indemnizația unică la nașterea copilului;
- în sistemul de Sănătate a crescut finanțarea de la bugetul de stat prin majorarea transferurilor în fondurile asigurării obligatorii de asistență medicală cu 5,4% față de nivelul aprobat pentru 2009. Pentru anul 2010, cota transferurilor va reprezenta 58% din totalul fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală. S-a reușit stabilizarea răspîndirii și combaterea gripei pandemice A(H1N1);
- în domeniul justiției și statului de drept eforturile depuse s-au rezumat la executarea legilor anterioare privind reforma CSM și a Procuraturii, liberalizarea profesiei de notar (lichidarea notarilor publici), precum și la inițierea unor modificări legislative vizînd: – liberalizarea sistemului de executare a hotărîrilor judecătorești; – reforma avocaturii; – lichidarea instanțelor judecătorești economice și militare etc.
Comisie pentru identificarea surselor financiare
Primul-ministru a dispus crearea unei comisii speciale, care va identifica surse financiare pentru compensarea diferenței de tarife la energia electrică, gaz și căldură, pentru păturile social-vulnerabile. Intervenția Guvernului este determinată de decizia Agenției Naționale pentru Reglementări în Energetică de a majora respectivele tarife, începînd cu 19 ianuarie 2010.
Ajutor pentru Albania
Executivul a decis să acorde ajutor umanitar Republicii Albania, afectată de inundații. Lotul de ajutoare se estimează la circa 700 mii lei.
Indicații autorităților din sfera culturii
În cadrul ședinței Guvernului din 9 ianuarie, Prim-ministrul a dat indicații ministrului de stat și ministrului Culturii, ca pînă la 7 aprilie 2010, în fața Parlamentului Republicii Moldova să fie construit un monument al victimelor torturii. Ministrului Culturii i s-a mai cerut să prezinte la următoarea ședință de Guvern, propuneri de modificare a legislației, astfel ca locuitorii Republicii Moldova să poată privi filme în limba de stat, inclusiv în cinematografe. Conform Primului-ministru, "abordarea trebuie să fie una foarte clară, în interesul tuturor cetățenilor Republicii Moldova, fără a leza drepturile cuiva".
Președinție
1. Decrete
Printr-un decret al Președintelui interimar al RM este constituită Comisia pentru studierea și aprecierea regimului comunist totalitar din Republica Moldova. Conform preambulului la decret, "deși în ultimele două decenii Republica Moldova a înregistrat progrese pe calea edificării statului de drept și integrării în UE, ea rămîne și astăzi un stat ce nu cunoaște adevărul despre regimul comunist totalitar". Informarea obiectivă și multilaterală a societății este necesară pentru ca generațiile născute în perioada postcomunistă să cunoască esența totalitară a regimului comunist și să nu admită instaurarea unor regimuri similare pe viitor. În decret este invocată și Rezoluția nr.1096 (1996) a Adunării Parlamentare a CoE privind măsurile de eliminare a moștenirii fostelor sisteme totalitare comuniste și Rezoluția nr.1481 (2006) a Adunării Parlamentare a CoE privind necesitatea unei condamnări internaționale a crimelor regimurilor comuniste totalitare. În componența Comisiei au fost desemnate 30 de persoane, majoritatea specialiști în domeniul istoriei, dar și experți în jurisprudență. Președinte al Comisiei este numit Cojocaru Gheorghe, doctor în istorie. Comisia urmează să prezinte Președintelui Republicii Moldova, pînă la 1 iunie 2010, propuneri în problema de studiu.
La 15 ianuarie Președintele RM a emis un decret privind conferirea de distincții de stat, prin care au fost acordate:
- 6 distincții "Ordinul Republicii";
- 1 distincție Ordinul "Gloria Muncii";
- 1 medalie "Meritul Civic";
- 13 medalii "Mihai Eminescu".
2. Ședințe. Decizii
Ședința Comisiei Constituționale
La 11 ianuarie 2010, Comisia pentru reforma constituțională s-a întrunit în cea de a doua ședință, în cadrul căreia a fost aprobat Regulamentul Comisiei și a fost audiat un raport al grupului de lucru pentru cercetări și analize constituționale, care a apreciat că este necesar să fie modificate 69 de articole din Constituția RM. Astfel, membrii Comisiei au votat pentru adoptarea unei Constituții în redacție nouă și au împuternicit grupul de lucru să elaboreze modificările respective, precum și proiectul de lege privind procedura adoptării Constituției în redacție nouă.
Politici economice
1. Inflația și prețurile
Moldova cu cea mai mică inflație din regiune în 2009…
În decembrie 2009 față noiembrie în Moldova a fost înregistrată o inflație de 0,9%. Prețurile la produsele alimentare în decembrie 2009 au crescut cu 1,7%, iar la cele nealimentare, precum și tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu cîte 0,5%. În timp ce în 11 luni ale anului 2009 a fost înregistrată o deflație de 0,5%, iar în decembrie 2009 o inflație de 0,9%, datele BNS concluzionează că în 2009 rata inflației în Moldova a constituit 0,4%, practic fiind cea mai mică din regiune.
Pe durata anului 2009 prețurile la produsele alimentare s-au redus în medie cu cca 4%, cele pentru produsele nealimentare s-au majorat cu 2,5%, iar tarifele pentru prestarea serviciilor populației au crescut cu peste 2%. De menționat că inflația în Moldova în 2008 a constituit 7,3%, iar pentru anul 2010 guvernul Moldovei prognozează o inflație de 5%. Totuși, ultimele scumpiri care au fost deja operate, în particular la agenții energetici (gaze naturale, energie electrică, agent termic etc.), precum și majorarea unor taxe din politica fiscală care se vor regăsi în costul final al producției (inclusiv celei de import) vor duce la o potențială creștere a prețurilor, respectiv a inflației.
De fapt, în 2010 inflația va fi indicatorul cel mai des monitorizat și enunțat. În dependență de comportamentul acesteia se vor comporta și ceilalți indicatori macroeconomici cu impact pronunțat pentru populație și agenții economici. Deocamdată se poate spune cu o anumită probabilitate că rata anuală a inflației nu va depăși limita de 5% stabilită în proiectul de buget pentru 2010, dar cu șanse mari să iasă din prognoze avînd în vedere potențiala creștere a prețurilor, fapt declarat și de autorități. Fără îndoială că inflația va rămîne indicatorul cu cel mai mare impact în economie.
2. Remitențe
Evoluția acestora ar putea lua un alt trend, de creștere…
Potrivit unei analize-expres a lui Valeriu Prohnițchi de la Expert-Grup (EG) privind evoluția remitențelor (în cazul dat diminuarea acestora) în cele 11 luni ale lui 2009 făcută în baza datelor BNM, aceasta arată că scăderea remitențelor nu ar trebui să deranjeze, evoluția dată înscriindu-se în caracterul sezonier al acestui indicator. Conform BNM, valoarea totală a transferurilor efectuate de persoanele fizice în noiembrie a fost de 102,2 milioane USD, față de 111,5 milioane USD în octombrie. Scăderea nu ar trebui să deranjeze, evoluția dată înscriindu-se în caracterul sezonier al acestui indicator. După toate aparențele, în decembrie 2009 volumul mijloacelor transferate, potrivit EG, a crescut din nou (estimarea lor fiind de 130–135 milioane USD). Datele pe noiembrie 2009 (și estimarea EG pe decembrie) pentru volumul mijloacelor transferate sugerează că trendul negativ în evoluția remitențelor care a predominat în ianuarie-august 2009 a ranversat și că în prezent produce o recuperare.
În ultimă instanță, aceste date sugerează că se produce o stabilizare sau chiar o ușoară creștere economică în zonele unde lucrează emigranții moldoveni (mai puțin în Rusia, judecînd după cota în scădere a rublei rusești în totalul mijloacelor transferate). Deocamdată este precoce să vorbim despre o reluare economică fermă, dar corelînd evoluția banilor transferați de cetățeni cu evoluția exporturilor, comerțului intern și serviciilor prestate populației în noiembrie, putem afirma că în prezent probabil deja se produce o stabilizare economică, conform analizei EG.
Figura 1. Evoluția remitențelor (ianuarie-noiembrie 2009), mil. USD
Sursa: Reprezentarea grafică ADEPT în baza datelor BNM
3. Comerțul extern
Reducerea atît a exporturilor, cît și a importurilor…
Biroul Național de Statistică arată că în ianuarie-noiembrie 2009 valoarea totală a exporturilor a fost de cca 1,16 miliarde USD, cu peste 21% mai puțin decît volumul realizat în perioada corespunzătoare din anul 2008. Valoarea exporturilor de mărfuri și produse destinate statelor UE-27 a însumat peste 605 milioane USD (cu peste 20% mai puțin față de ianuarie-noiembrie 2008), deținînd o cotă de 52,2% în total exporturi (51,6% în ianuarie-noiembrie 2008).
Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 38,2% (ianuarie-noiembrie 2008 – 38,8%), ce corespunde unei valori de cca 443 milioane USD. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au redus cu 22,5%, comparativ cu ianuarie-noiembrie 2008. Analiza evoluției exporturilor pe țări relevă, că reducerea livrărilor către România (cca -30%), Ucraina (-46,1%), Federația Rusă (-11,2%), Italia (-19,4%), Polonia (-41,7%), Kazahstan (-40,6%), Elveția (-41,7%) și Belarus (-13,6%), a influențat diminuarea per total a exporturilor cu peste 19%.
În același timp, în ianuarie-noiembrie 2009 importurile au totalizat peste 2,91 miliarde USD, cu 35% mai puțin decît în perioada similară din anul 2008. Importurile din UE-27 s-au cifrat la 1,274 miliarde USD (cu cca 35% mai puțin decît în ianuarie-noiembrie 2008), deținînd o pondere de 43,7% în total importuri (43,6% în ianuarie-noiembrie 2008). Importurile provenite din țările CSI au avut o valoare de peste 1 miliard USD (cu peste 35% mai mică față de ianuarie-noiembrie 2008), care echivalează cu o cotă de 34,6% în total importuri (34,9% în ianuarie-noiembrie 2008). Deficitul balanței comerciale a constituit 1,757 miliarde USD, iar gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în perioada de referință a fost de cca 40% față de cca 33% în ianuarie-noiembrie 2008.
Relații externe
1. Integrare europeană
Lansarea negocierilor asupra noului Acord de Asociere moldo-comunitar
Pe 12 ianuarie 2010, la Chișinău a fost dat startul negocierilor asupra Acordului de Asociere Republica Moldova -Uniunea Europeană. Delegațiile au fost conduse de dl Gunnar Wiegand, Directorul Direcției pentru Relații Externe a Comisiei Europene și dna Natalia Gherman, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova. Negocierile s-au desfășurat în cadrul a patru grupuri de lucru: 1. Dialogul Politic și Reformele, Cooperarea în domeniul Politicii Externe și de Securitate; 2. Cooperarea Economică, Sectorială și Financiară; 3. Justiția, Libertatea și Securitatea; 4. Contactele Interumane. În timpul discuțiilor părțile au făcut un schimb de opinii asupra structurii elementelor definitorii ale viitorului acord, stabilind foaia de parcurs a negocierilor.
Într-o conferință de presă la MAEIE, ce a urmat după încheierea primei runde de negocieri, șeful delegației UE de negociatori, dl Gunnar Wiegand a constatat că prima rundă de negocieri a fost una bine pregătită, discuțiile avînd un caracter de substanță, iar pozițiile părților față de structura viitorului acord fiind în mare parte convergente. Cu toate aceste, Gunnar Wiegand a accentuat că buna pregătire a negocierilor trebuie să fie confirmată și de acțiuni reale de implementare a prevederilor negociate. În același timp, ministrul moldovean de externe a recunoscut că orizontul de așteptare pentru atingerea scopului de asociere politică și integrare economică cu UE este unul mare, însă autoritățile Moldovei vor depune toate eforturile pentru parcurgerea acestui drum.
Studii, analize, comentarii
Cartea revanșei bătută cu asul din mînecă?
Igor Boțan, 17 ianuarie 2010
Opțiunea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) în favoarea boicotării alegerilor șefului statului pentru a se revanșa la eventualele alegeri parlamentare anticipate din 2010 a transferat criza politică din 2009 în 2010
| »»» |
|
|
|