ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an.VIII, nr. 155, 1–31 octombrie 2010

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

Evenimente de importanță sporită

Guvernul a aprobat Lista secțiilor de votare propuse pentru a fi organizate în străinătate pentru alegerile parlamentare din 28 noiembrie 2010. În total, se preconizează deschiderea a 75 secții de votare peste hotarele țării, 35 în cadrul misiunilor diplomatice și 40 de secții în afara misiunilor diplomatice. Numărul și locația secțiilor de votare au fost stabilite conform înțelegerilor cu autoritățile din statele respective, cele mai multe secții urmînd a fi deschise în Italia (16), SUA (8) și România (7).

1.1. Numiri. Demisii

Iurie Brumărel este numit director executiv al Instituției Publice "Unitatea consolidată pentru implementarea și monitorizarea Programului de restructurare a sectorului vitivinicol".

1.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la asigurarea cu buletin de identitate a persoanelor care au suferit de pe urma inundațiilor din vara anului 2010. În scopul susținerii persoanelor care au suferit de pe urma inundațiilor, Guvernul a decis să fie eliberate buletine de identitate în mod gratuit, la solicitarea cetățenilor afectați, care au domiciliul permanent în localitățile respective. Facilitatea va fi acordată o sngură dată, Ministerul Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor asigurînd implementarea ei, în temeiul confirmărilor eliberate de autoritățile administrației publice locale. Cheltuielile de executare a hotărîrii vor fi suportate din contul profitului net obținut în anul gestionar de către Întreprinderea de Stat "Centrul Resurselor Informaționale de Stat "REGISTRU" și destinat defalcării în bugetul de stat. Sub incidența facilitărilor intră locuitorii din: satele Nemțeni, Obileni și Cotul Morii din raionul Hîncești; satele Ghioltosu, Țiganca și Gotești din raionul Cantemir și satul Talmaza din raionul Ștefan Vodă.

Hotărîrea cu privire la crearea unei Instituții Publice. Este decisă crearea Instituției Publice "Unitatea consolidată pentru implementarea și monitorizarea Programului de restructurare a sectorului vitivinicol", în subordinea Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, este aprobat Regulamentul acesteia și Componența nominală a Consiliului de supraveghere.

Hotărîrea cu privire la crearea Academiei Militare a Forțelor Armate "Alexandru cel Bun". Conform documentului, se creează, începînd cu 1 noiembrie 2010, Academia Militară a Forțelor Armate "Alexandru cel Bun" în baza Institutului Militar al Forțelor Armate "Alexandru cel Bun"", cu statut de instituție publică de învățămînt superior de stat, subordonată Ministerului Apărării. Academia Militară va desfășura activități de învățămînt superior, realizate prin programe de studii universitare de licență, studii universitare de masterat și studii postuniversitare de doctorat, în domeniile și specializările acreditate, precum și alte forme de pregătire, perfecționare și specializare. Înmatricularea se va efectua pentru Ministerul Apărării, Serviciul Grăniceri și Departamentul Trupelor de Carabinieri al Ministerului Afacerilor Interne. Documentul mai prevede că ofițerilor din corpul profesoral didactic al Academiei Militare li se stabilește un spor la salariu în mărime de 25 la sută față de salariile de funcție corespunzătoare.

Hotărîrea cu privire la edificarea compoziției sculpturale în memoria victimelor deportărilor regimului comunist. Este acceptată propunerea Ministerului Culturii, prezentată în temeiul deciziei Consiliului municipal Chișinău, privind edificarea în scuarul din fața edificiului Gării Feroviare din Chișinău a compoziției sculpturale în memoria victimelor deportărilor regimului comunist. Guvernul nu a alocat mijloace pentru executarea hotărîrii, recomandînd suportarea cheltuielilor pentru proiectarea, executarea și instalarea compoziției sculpturale, pentru amenajarea spațiului aferent, de către Primăria municipiului Chișinău.

Hotărîrea cu privire la lichidarea unei întreprinderi de stat. Prin documentul aprobat, este decisă lichidarea Î.S. "Satul Moldovenesc "Buciumul", ca fiind neprofitabilă și gestionată ineficient.

Notă ADEPT: Activitatea întreprinderii în cauză a făcut anterior obiectul unor investigații jurnalistice și a controalelor Curții de Conturi, care au indicat asupra abuzurilor și neregularităților admise de administrația întreprinderii, despre finanțarea bugetară neargumentată, neprezentarea rapoartelor financiare, gestionarea frauduloasă a patrimoniului etc. După ce în anul 2007 a fost aleasă noua conducere a Primăriei mun.Chișinău, Guvernul a intervenit abuziv, cu scopul preluării proprietății municipale respective și transmiterii acesteia în subordinea Ministerului Culturii și Turismului.

Hotărîri privind aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul privind modul de alocare a mijloacelor financiare destinate compensării prejudiciilor materiale cauzate gospodăriilor individuale de inundațiile din vara anului 2010;
  • Regulamentul privind acordarea de garanții sociale donatorilor voluntari permanenți de sînge și/sau componente sanguine;
  • Regulamentul privind modul de indicare a prețurilor produselor oferite consumatorilor spre comercializare;
  • Regulamentul privind modul de gestionare a mijloacelor financiare a activității de protecție a martorilor și altor participanți la procesul penal;
  • Regulamentul cu privire la modul de aplicare a facilităților fiscale și vamale stabilite de Acordul "Compact";
  • Regulamentul cu privire la modul de acordare a scutirii de TVA la importul materiei prime, materialelor, articolelor de completare și accesoriilor necesare procesului propriu de producție de către organizațiile și întreprinderile societăților orbilor, societăților surzilor și societăților invalizilor;
  • Regulamentul cu privire la reprezentarea statului în societățile comerciale.

Hotărîri pentru aprobarea unor strategii, concepții, programe:

  • Programul-pilot de atragere a remitențelor în economie "PARE 1+1" pentru anii 2010–2012;
  • Programul de dezvoltare a învățămîntului medical și farmaceutic în Republica Moldova pe anii 2011–2020;
  • Conceptul tehnic al Sistemului informațional automatizat "Registrul geologic de stat";
  • Conceptul tehnic al Sistemului Informațional Automatizat "Registrul de stat al frecvențelor și stațiilor de radiocomunicații";

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Ministerului Afacerilor Interne i-au fost repartizați, din alocațiile aprobate în bugetul de stat pentru reforma administrației publice, mijloace financiare în sumă de circa 5 milioane lei, cu formularea "în vederea acoperirii cheltuielilor aferente reorganizării acestuia";
  • Serviciului de Protecție și Pază de Stat i-ai fost alocați 278 mii lei "pentru necesități de serviciu";
  • Ministerului Apărării au fost alocați 217 mii lei, pentru acoperirea cheltuielilor suportate la exploatarea tehnicii militare în misiunile de prevenire și lichidare a consecințelor calamităților naturale și asigurarea cu produse alimentare din dotarea Armatei Naționale a sinistraților din localitățile Republicii Moldova;
  • peste 222,7 mii lei sînt alocați în scopul ajutorării persoanelor care au avut de suferit în urma evenimentelor din 7 aprilie 2009;
  • companiei internațională de rating "Moody’s Investors Service" urmează a fi achitate 20 mii euro, pentru serviciile acordate;

1.3. Decizii. Ședințe. Declarații

Sesizarea Curții Constituționale

Pe parcursul lunii octombrie, Guvernul a abordat repetat problema interpretării unor prevederi constituționale cu aplicare în perioada electorală și a sesizat Curtea Constituțională în problema constituționalității art.13 al Codului electoral.

Notă ADEPT: Inițial, a fost semnat un demers prin care se cerea exercitarea controlului constituționalității prevederilor art.13 alin.(3) lit.a) din Codul electoral, în contextul dispozițiilor art.96, art.102 și art.103 din Constituție. În opinia Premierului, norma legală prin care se instituie obligația de suspendare a membrilor Guvernului din funcția pe care o dețin contravine prevederilor art.103 din Constituție care stabilește principiul continuității puterii Guvernului, care trebuie să-și exercite mandatul pînă la constituirea noului Guvern. Se mai menționa că obligația membrilor Guvernului de a-și suspenda activitatea din funcția deținută poate lipsi Guvernul (în lipsa cvorumului prevăzut de lege) de dreptul de a adopta hotărîri, care este instrumentul principal al Guvernului în procesul organizării executării legilor și conducerii generale a administrației publice, și, prin urmare, poate pune Guvernul în imposibilitatea de a asigura, în perioada campaniei electorale, exercitarea neîntreruptă a mandatului, fapt care aduce atingere prevederilor art.96, art.102 și art.103 din Constituție. La 21 octombrie, Curtea Constituțională a decis sistarea procesului pentru examinarea sesizării respective, pe motive procedurale, formale, – deoarece sesizarea Curții Constituționale ar fi trebuit să fie o decizie asumată a întregului Guvern, adoptată potrivit procedurii stabilite. Iar sesizarea primită era semnată doar de Primul-ministru în nume propriu și nu a fost aprobată de Guvern printr-o hotărîre, în cadrul unei ședințe a acestuia. La 28 octombrie Guvernul a adoptat Hotărîrea pentru aprobarea Sesizării privind controlul constituționalității art.13 alin.(3) lit.a) din Codul electoral, aceasta urmînd a fi examinată de Curtea Constituțională conform procedurii stabilite.

Ședința Comisiei Guvernamentale pentru Integrare Europeană

În cadrul ședinței au fost discutate subiecte ce țin de dialogul privind liberalizarea regimului de vize, liberalizarea serviciilor aeriene, activitatea Misiunii UE de consiliere în politici publice pentru Republica Moldova. A fost aprobat Planul de Acțiuni al Republicii Moldova – Priorități de reformă în domeniul integrării europene pînă în iunie 2011, care conține măsuri ce urmează a fi îndeplinite în contextul apropierii de UE. Premierul Vlad Filat a îndemnat toți membrii Comisiei Guvernamentale pentru Integrare Europeană să depună maxim de eforturi pentru implementarea recomandărilor ce țin de liberalizarea regimului de vize.

Ședința Comisiei naționale pentru lichidarea consecințelor inundațiilor

Prim-ministrul Vlad Filat a prezidat ședința Comisiei, în carul căreia au fost discutate chestiuni privind executarea deciziilor despre construcția și procurarea caselor pentru sinistrați, despăgubirea financiară a persoanelor ce au avut de suferit de pe urma inundațiilor din vara anului curent. Guvernul a oferit sinistraților trei opțiuni pentru despăgubire: construcția unei noi locuințe; procurarea unei locuințe existente deja; achitarea costului locuinței pierdute și Comisia a constatat că 706 familii au optat pentru construcția unor noi locuințe, 72 – pentru procurarea altor locuințe, iar 16 – pentru achitarea costului casei pierdute. Conform unei decizii a Comisiei, 163 de proprietari ale căror terenuri au fost folosite pentru șantierele de construcție a caselor pentru sinistrații din Cotul Morii și Nemțeni vor primi despăgubiri în valoare totală de 912 mii lei pentru producție producția agricolă ratată. Conform deciziei Comisiei, 5974 de gospodari, care au pierdut roada ca urmare a inundațiilor de pe o suprafață totală de 5289 hectare, vor primi despăgubiri în valoare de 1 mie lei pentru fiecare hectar, valoarea totală fiind de 5,289 mil. lei, aceasta fiind doar prima tranșă a despăgubirilor la capitolul dat, urmînd a fi adoptate decizii suplimentare. Prim-ministrul s-a arătat încrezut sinistrații vor fi asigurați cu spațiu locativ pînă la venirea iernii, primele case urmînd a fi date în exploatare începînd cu 2 noiembrie, iar cele 72 de familii care au solicitat procurarea unor locuințe deja construite, vor fi asigurate cu case integral pînă la data de 10 noiembrie.

Întîlnire cu reprezentanții API

Primul-ministru a avut o întrevedere cu reprezentanții mai multor ziare, membre a Asociației Presei Independente (API). Zairiștii au informat șeful executivului despre problemele cu care se confruntă de mai mulți ani în relația cu "Poșta Moldovei": – lipsa de transparență în activitatea instituției; accesul defectuos la deciziile de ajustare a tarifelor și motivele care stau la baza acestor decizii; – nedorința instituției de a avea o comunicare permanentă cu presa. Prim-ministrul Vlad Filat a spus că cunoaște bine condițiile în care activează presa din Republica Moldova și a menționat că Guvernul încearcă să susțină dezvoltarea ei, aprobînd recent un proiect de lege referitor la taxa pentru publicitate aplicată de autoritățile locale, implementarea căruia ar fi un suport real pentru publicațiile periodice. Premierul le-a propus reprezentanților API și "Poștei Moldovei" să identifice o soluție de compromis pe care s-o prezinte Executivului, urmînd să fie adoptate deciziile ce se impun. Părțile au fost îndemnate să stabilească un dialog permanent, iar conducerii întreprinderii "Poșta Moldovei" i s-a cerut să prezinte ziariștilor informația pe care ei o solicită, inclusiv bilanțurile anuale.

Declarația despre Rezoluția Parlamentului European

Guvernul Republicii Moldova a emis o Declarație prin care apreciază înalt Rezoluția Parlamentului European din 21 octombrie 2010 referitoare la reformele realizate și evoluția situației din Republica Moldova. În documentul emis de Guvern se menționează că recunoașterea de către Legislativul european a progreselor realizate pe parcursul anului trecut de Republica Moldova confirmă faptul că Alianța pentru Integrare Europeană a reușit, într-un scurt timp, să lanseze reformele care deschid țării calea spre UE, onorîndu-și astfel obligațiile asumate față de cetățenii moldoveni. Guvernul Republicii Moldova rămîne ferm angajat în promovarea în continuare a reformelor democratice în țară, asigurarea stabilității politice și a prosperității economice în țară și integrarea europeană a Republicii Moldova.

Declarația privind eventuale modificări în sistemul de achitare de către consumatori a serviciilor "Termocom" S.A.

Primul-ministru a semnat o declarație prin care menționează că în legătură cu discutarea posibilelor modificări în sistemul de achitare de către consumatori a serviciilor "Termocom" S.A. și posibila obligare a consumatorilor conectați la surse autonome de energie termică să achite un procent anume din serviciile prestate de întreprinderea menționată sunt necesare precizări:

  • ideea este una incorectă și contrară regulilor economiei de piață, deoarece un consumator nu poate fi obligat să achite servicii de care nu beneficiază, iar legislația prevede dreptul consumatorului la libera alegere a producătorului, furnizorului de mărfuri și servicii;
  • ideea respectivă poartă caracter antipopular și Primul-ministru nu va admite promovarea ei sub nici o formă în cadrul Executivului;
  • problemele cu care se confruntă prestatorii de servicii, inclusiv "Termocom" S.A., trebuie să-și găsească soluționare dar nu pe seama consumatorilor;
  • toți factorii de decizie, persoane cu funcții de răspundere, politicieni, alte categorii vizate de această problemă sunt solicitați să se abțină de la acțiuni și declarații care ar putea afecta interesele consumatorilor.

Notă ADEPT: Discuțiile despre majorarea plăților de către consumatorii care au instalate sisteme autonome de încălzire au fost generate de promovarea de către Ministerul Economiei a unui proiect de hotărîre a Guvernului (cu privire la modificarea și completarea Hotărîrii Guvernului nr. 191 din 19 februarie 2002 (Regulamentul cu privire la modul de prestare și achitare a serviciilor locative, comunale și necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor și condițiile deconectării acestora de la/reconectării la sistemele de încălzire și alimentare cu apă"), proiect publicat pentru consultări publice pe pagina web a Ministerului Economiei, la 6 octombrie 2010.

Pe parcursul lunii octombrie, Prim-ministrul Vlad Filat a vizitat periodic (săptămînal și bi-săptămînal) șantierele de construcție din raionul Hîncești, unde a avut ședințe de lucru, s-a documentat asupra situației și necesităților de moment. Prim-ministrul a participat la diverse manifestații publice, printre cele mai importante fiind și:

  • darea în exploatare a apeductului din orașul Strășeni și la sărbătoarea Hramului localității;
  • sărbătorirea Hramului mănăstirii Hîncu;
  • Prim-ministrul Vlad FILAT a participat astăzi la aniversarea a 600 de ani de la prima atestare documentară a satului Palanca, raionul Ștefan Vodă;
  • inaugurarea casei comunitare "Casa Stela" din orașul Ialoveni;
  • inaugurarea oficială a Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești;
  • întrevederea cu membrii formației "Scorpions", care au susținut un concert la Chișinău;
  • întrevedere cu conducerea Consiliului veteranilor din municipiul Chișinău;
  • aniversarea a 65-a de la fondarea Universității de Stat "Alecu Russo" din Bălți;
  • inaugurarea oficială a fabricii de prelucrare a sticlei "Glass Container Prim";
  • deschiderea Centrului social "Concordia" în satul Lăpușna, raionul Hîncești etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Președintele interimar a emis decrete privind:

  • aprobarea uniformei militare, a însemnelor distinctive și a regulilor de purtare a acestora de către militarii din cadrul Armatei Naționale și instituțiilor Ministerului Apărării;
  • acordarea Drapelului de luptă Unității militare 1045 a Departamentului Trupelor de Carabinieri al Ministerului Afacerilor Interne;
  • decorarea mai multor persoane cu distincții de stat.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Ședință de organizare a scrutinului electoral

Președintele interimar al țării, Mihai Ghimpu, a convocat o ședință privind problemele legate de organizarea alegerilor parlamentare din 28 noiembrie 2010, la care au participat conducătorii unităților teritorial-administrative și oficialii Comisiei Electorale Centrale (CEC). În cadrul ședinței, Mihai Ghimpu a declarat că Alianța pentru Integrarea Europeană este interesată ca alegerile parlamentare anticipate din luna noiembrie să fie libere și corecte, iar pentru atingerea acestui obiectiv, este necesară o colaborare permanentă dintre autoritățile centrale, locale și CEC, fiind asigurat un proces electoral transparent și liber, pentru toți subiecții interesați. Președintele interimar s-a referit în mod special la procesul de formare a listelor electorale, în cadrul căruia trebuie să existe o responsabilitate sporită din partea primăriilor. Reprezentnații CEC, prezenți la ședință, a salutat organizarea acesteia și au convenit să se deplaseze în raioanele republicii, pentru a organiza seminare cu primarii localităților, în cadrul cărora vor fi abordate toate momentele organizării și desfășurării alegerilor parlamentare.

Decrete desecretizate

Președintele interimar al Republicii Moldova a desecretizat două decrete al ex-președintelui Vladimir Voronin privind conferirea Ordinului "Ștefan cel Mare" unor oficiali din serviciile speciale ale Federației Ruse:

  • generalului de armată Nikolai Patrușev;
  • general-maiorului Vaceslav Ușakov;
  • lui Serghei Lebedev, fost director al Serviciului de Informații Externe al federației Ruse.

Notă ADEPT: Motivele decorării oficialilor ruși nu au fost enunțate public, ex-Președintele Voronin refuzînd să comenteze emiterea respectivelor decrete.

Misiunea preelectorală a APCE

Mihai Ghimpu, Președintele interimar al RM a avut o întrevedere cu delegația Misiunii preelectorale a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), aflată într-o vizită de documentare la Chișinău, în cadrul căreia a fost abordată desfășurarea procesului preelectoral și a alegerilor parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010. Președintele interimar a menționat că se depun eforturi considerabile pentru a deveni un stat de drept și democratic și a dat asigurări că autoritățile întreprind toate măsurile pentru a asigura condițiile necesare pentru ca toți cetățenii Republicii Moldova să-și poată exercita liber dreptul la vot. Membrii delegației Misiunii preelectorale a APCE au remarcat faptul că, în pofida crizei existente în Republica Moldova și a diverselor sfidări, instituțiile statului au funcționat democratic, fiind asigurată libertatea mass-media și pluralismul politic. Părțile au reiterat importanța organizării unei campanii electorale corecte, transparente și în manieră democratică și desfășurarea unor alegeri libere.

Premiu pentru atitudine civică

Președintele interimar al țării, Mihai Ghimpu, a devenit deținătorul premiului pentru atitudine civică al Festivalului Internațional de Poezie "Grigore Vieru", ediția 2010. Laureatul a mulțumit pentru premiul acordat și l-a dedicat "tuturor cetățenilor, care în 1987 au început lupta pentru viitorul nostru, pentru adevăr și dreptate, precum și celor care pînă în 1987 au luptat împotriva regimului sovietic de ocupație".

Felicitări de Ziua Juristului

Mihai Ghimpu a participat la Adunarea festivă consacrată Zilei juristului, în cadrul căreia felicitat reprezentanții profesiilor juridice, a anunțat despre conferirea unor distincții de stat și a rostit o alocuțiune. Președintele interimar a menționat că edificarea Republicii Moldova ca stat de drept, ajustarea legislației naționale la cele mai înalte standarde internaționale, dezvoltarea în continuare a statului ar fi imposibile fără ajutorul juriștilor cu adevărat profesioniști, iar domeniul judiciar, prin importanța și prestația lui, capătă un rol din ce în ce mai proeminent în societate. În încheiere, Mihai Ghimpu a menționat, că "încrederea cu care este tratată Republica Moldova de către partenerii europeni nu va continua dacă noi nu vom avea o justiție transparentă și corectă".

Declarația privind campania împotriva instituțiilor statului

În cadrul briefingului susținut la 28 octombrie 2010, Președintele interimar Mihai Ghmpu a dat citire unei Declarații despre existența campaniei organizate împotriva instituțiilor statului Republica Moldova de unele forțe politice în scopul obținerii votului cetățenilor la viitoarele alegeri parlamentare anticipate. Ghimpu s-a referit la declarațiile recente ale liderului Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM), Vladimir Voronin, care a atacat instituțiile fundamentale ale statului bazîndu-se doar pe unele speculații de presă aferente formațiunii, invocînd ideea că "autoritățile Republicii Moldova au ajuns să distrugă un dig și să își ucidă proprii cetățeni". Ghimpu califică afirmațiile lui Voronin și ale mass-media afiliate PCRM ca iresponsabile și lipsite de orice temei și se declară nevoit a convoca conducătorii instituțiilor abilitate care să prezinte informația pe marginea cazului invocat.

Declarația în legătură cu împlinirea a 16 ani de la semnarea Acordului moldo-rus

Președintele interimar al Republicii Moldova a emis o Declarație în legătură cu împlinirea a 16 ani de la semnarea Acordului moldo-rus din 21 octombrie 1994 cu privire la statutul juridic, modul și termenul de retragere a trupelor ruse temporar dislocate pe teritoriul Republicii Moldova. În textul documentului se menționează, că prevederile principale ale acordului nu au fost pus în vigoare, acesta stipulînd că prezența trupelor ruse pe teritoriul Republicii Moldova este temporară și că partea rusă va efectua retragerea formațiunilor militare menționate pe parcursul a trei ani. Este amintit și faptul că Federația Rusă s-a angajat suplimentar la Summit-ul OSCE de la Istanbul (1999) să-și retragă formațiunile militare de pe teritoriul Moldovei, acestea continuă să se afle în raioanele de est ale țării, violînd normele de drept internațional și Constituția Republicii Moldova, care interzice dislocarea de trupe străine pe teritoriul țării. În condițiile crate, prezența militară ilegală străină este o sursă de pericol la adresa statului gazdă, dar și de alimentare a separatismului, subminînd grav eforturile comunității internaționale orientate spre reglementarea conflictului pe cale pașnică.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Macroeconomie

    Banca Națională a Moldovei și-a revăzut în sens pozitiv prognozele de creștere economică. În ultimul comunicat de politică monetară, publicat la 28 octombrie, banca centrală afirmă că, în 2010, creșterea economică va fi mai mare cu cca. 1,6 puncte procentuale față de prognozele publicate în august. Astfel, creșterea economică, în anul 2010, va constitui circa 5,0 la sută. BNM a modificat cu 0,1 punte procentuale și prognozele pentru anul 2011, adică până la nivelul de 3,4 la sută. În ceea ce privește inflația, la finele anului 2010, specialiștii băncii centrale precizează că aceasta va atinge nivelul de circa 7,8 la sută sau cu 0,4 puncte procentuale mai puțin, comparativ cu estimările din Raportul de Politică Monetară din august. În ceea ce privește anul 2011, presiunile inflaționiste vor fi generate, în special, de creșterea prețurilor la produsele alimentare și a prețurilor reglementate. Acest fapt va poziționa inflația la nivelul de circa 7,5 la sută. Pe parcursul anului 2012, rata anuală a inflației va ajunge la un nivel de 5.0 la sută. Potrivit statisticilor oficiale, inflația, în luna septembrie a.c., a fost în mărime de 8,0%, față de septembrie 2009. Reamintim că, în primul semestru a.c., produsul intern brut a însumat 31720 mil. lei, prețuri curente de piață, în creștere – în termeni reali – cu 5,6% față de ianuarie-iunie 2009. Volumul impozitelor pe produse (inclusiv cele de import) colectate la bugetul public național a depășit nivelul perioadei respective a anului precedent cu 14,8%, influențînd cu 2,4% creșterea produsului intern brut. Consumul final total s-a majorat cu 3,6% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului precedent, în special pe seama creșterii, cu 4,3% a consumului final al gospodăriilor populației.

2. Industria

    Evoluțiile din sectorul industrial, în perioada ianuarie-septembrie a.c., au confirmat tendințele de restabilire a economiei moldovenești, după criza din 2009. Biroul Național de Statistică indică o creștere a volumului producției industriale cu 6,3%, față de perioada similară a anului trecut, sau până la un nivel de 18666,6 mil. lei în prețuri curente. În luna septembrie a.c., în raport cu luna septembrie 2009, creșterea a fost și mai spectaculoasă – 13,9%. Evoluțiile din sectorul industrial au fost în mare impulsionate de situația din industria prelucrătoare, unde avansul a constituit 7,5%. Creșteri importante au fost înregistrate la fabricarea articolelor de îmbrăcăminte – cu 9,8% (deținînd ponderea de 10,4% a motivat creșterea pe total industrie cu 1,0%); fabricarea vinului – cu 15,0% (deținînd ponderea de 6,9% a motivat creșterea cu 1,0%); fabricarea produselor de tutun – cu 41,4% (deținînd ponderea de 2,6% a motivat creșterea cu 0,8%); fabricarea produselor lactate – cu 8,8% (deținînd ponderea de 5,5% a motivat creșterea cu 0,5%); fabricarea băuturilor alcoolice distilate – cu 15,3% (deținînd ponderea de 2,7% a motivat creșterea cu 0,4%); fabricarea încălțămintei – cu 21,8% (deținînd ponderea de 2,2% a motivat creșterea cu 0,4%) etc.

    În același timp, s-a redus volumului de producție în industria de fabricare a uleiurilor și grăsimilor vegetale și animale – cu 13,8%; producerea sticlei, cimentului, varului și ipsosului, elementelor din beton, ipsos și ciment etc. – cu 4,6%; fabricarea produselor finite din metal, exclusiv producția de mașini și utilaje – cu 22,7% etc.

    Producția industrială, ianuarie-septembrie 2010
     Valoarea producției industriale, în prețuri curente, mil. leiIndicii volumului producției în ian.-sept. 2010 față de ian.-sept. 2009 în prețuri comparabile, %Ponderea în valoarea totală a producției, în prețuri comparabile, %Gradul de influență a variației (+/-) valorii producției asupra indicelui general de producție, %Informativ: ian.-sept. 2009 față de ian.-sept. 2008, în prețuri comparabile,%
    Industria – total18666,6106,3100,0+6,375,7
    Industria extractivă248,597,71,5-0,067,6
    Industria prelucrătoare12190,1107,585,7+6,373,7
    Producția și distribuția de energie electrică și termică2232,2100,012,8+0,095,5

    Sursa: BNS

3. Agricultura

    Și sectorul agricol arată rezultate bune, în nouă luni a.c., cu o creștere a producției cu 8,7% față de perioada similară anului 2009. Majorarea a fost determinată de creșterea atât a producției animale (cu 15,5%), cât și a producției vegetale (cu 4,4%).

    Ritmurile producției globale agricole în ianuarie-septembrie, față de aceiași perioadă a anului precedent (în %)
     20062007200820092010
    Total producția globală agricolă96,079,1127,389,8108,7
    din care:
    producția vegetală91,167,6176,983,0104,4
    producția animalieră105,299,579,6108,6115,5

4. Transporturi

    La 29 octombrie R. Moldova a semnat cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare un acord de credit de 75 de milioane de euro pentru proiecte de renovare a drumurilor. Este vorba despre cea mai mare investiție alocată de BERD pentru un proiect din Moldova. Prima tranșă a împrumutului, în valoare de 27 de milioane euro, este destinată reconstrucției a două porțiuni de drum de pe traseul Chișinău-Giurgiulești, între orașele Comrat și Ciumai, cu o lungime totală de aproximativ 55 de kilometri. Această șosea asigură accesul către Dunăre și Marea Neagră. Următoarele tranșe, de 25 și de 23 de milioane euro vor fi folosite pentru reabilitarea drumurilor care traversează Moldova pe o distanță de aproape 170 de kilometri, de la Hîncești spre Slobozia Mare, dar și cel de la Hîncești la Cimișlia. Proiectul urmează să fie co-finanțat de către Banca Europeană de Investiții. În total, de la începutul activității sale în Moldova, BERD a investit în infrastructura de transport a Republicii Moldova 99 de milioane de euro. În ceea ce privește sectorul de transporturi în general, este de menționat că pe fonul creșterilor importante din industrie și agricultură, și acest sector intră într-o fază de restabilire a ritmurilor de creștere. Aceasta după ce în anul 2009, sectorul de transporturi a fost unul din cele mai afectate de recesiune. Astfel, creșterea în ianuarie-septembrie a.c., a constituit 1,8%, iar separat pentru luna septembrie avansul a constituit 21,4%, față de luna similară a anului 2009. În total, întreprinderile (auto, feroviare, fluviale și aeriene) au transportat 5674,1 mii tone de mărfuri, în ianuarie-septembrie a.c. Majorarea volumului de mărfuri transportate a fost condiționată, în principal, de evoluțiile pozitive înregistrate de întreprinderile de transport aerian (+44,4%) și auto (+27,7%). Parcursul mărfurilor a totalizat 2133,4 mil. tone-km, cu 11,1% mai mult decît în ianuarie-septembrie 2009.

    Volumul de mărfuri transportate și parcursul mărfurilor realizat de întreprinderile de transport, pe moduri de transport
     Ianuarie-septembrie 2010În % față de ianuarie-septembrie 2009Septembrie 2010
    în % față de august 2010în % față de septembrie 2009
    Mărfuri transportate – total, mii tone5674,1101,8124,9121,4
    din care pe moduri de transport:
    feroviar2580,283,7113,592,7
    auto22997,0127,7136,9159,3
    fluvial96,168,466,251,1
    aerian0,84144,480,4143,7
    Parcursul mărfurilor – total, mil. tone-km2133,4111,1116,4111,9

5. Comerț și servicii

    În ianuarie-septembrie 2010, unitățile comerciale au comercializat populației mărfuri de consum în valoare de 17969,9 mil. lei, înregistrînd, în termeni reali, o creștere de 8,2% față de perioada similară din anul 2009.

    Stocurile de mărfuri existente în unitățile comerciale la 1 octombrie 2010 s-au cifrat la 6490,3 mil. lei, fiind în creștere cu 9,0% comparativ cu 1 octombrie 2009. În ianuarie-septembrie 2010 unitățile oficial înregistrate au acordat populației servicii cu plată în sumă de 10605,0 mil. lei, marcînd în condiții comparabile de prețuri, o creștere de 5,0%, față de perioada corespunzătoare din anul 2009.

6. Comerț exterior

    În ianuarie-august 2010 exporturile au totalizat 862,2 mil. dolari SUA, volum superior celui realizat în perioada corespunzătoare din anul 2009 cu 9,2%. Exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE-27) au însumat 418,1 mil. dolari SUA (cu 1,3% mai puțin față de ianuarie-august 2009), deținînd o cotă de 48,5% în total exporturi (53,6% în ianuarie-august 2009). Țările CSI au fost prezente în exporturile Moldovei cu o pondere de 38,2% (în ianuarie-august 2009 – 36,2%), ce corespunde unei valori de 329,3 mil. dolari SUA. Exporturile de mărfuri către aceste țări s-au majorat cu 15,3%, comparativ cu ianuarie-august 2009. Analiza evoluției exporturilor pe țări relevă, că majorarea livrărilor către Federația Rusă (+26,4%), Turcia (de 2,6 ori), Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (+45,5%), Grecia (+82,3%), Statele Unite ale Americii (+96,1%), Ucraina (+7,8%), Italia (+3,5%), Georgia (+63,5%), Libia (de 15,7 ori), Polonia (+11,8%), Irak (+73,9%), Republica Cehă (+65,0%) și Siria (+72,8%) a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 16,0%. Totodată, s-au diminuat exporturile către România (-11,8%), Germania (-14,9%), Elveția (-38,4%), Belarus (-6,7%), Franța (-22,4%), Uzbekistan (-37,2%), Olanda (-11,5%) și Slovacia (-10,6%), atenuînd astfel creșterea pe total exporturi cu 5,2%. În ianuarie-august 2010 importurile au totalizat 2291,6 mil. dolari SUA, volum superior celui realizat în perioada similară din anul 2009 cu 14,8%. Importurile din țările Uniunii Europene (UE-27) s-au cifrat la 1028,8 mil. dolari SUA (cu 18,9% mai mult decît în ianuarie-august 2009), deținînd o pondere de 44,9% în total importuri (43,3% în ianuarie-august 2009). Importurile de mărfuri provenite din țările CSI au avut o valoare de 722,3 mil. dolari SUA (cu 0,1% mai mult decît în ianuarie-august 2009), care echivalează cu o cotă de 31,5% în total importuri (36,2% în ianuarie-august 2009). Analiza evoluției importurilor pe țări relevă, că majorarea livrărilor din China (+36,5%), România (+22,8%), Ucraina (+13,7%), Grecia (de 2,1 ori), Brazilia (de 4,2 ori), Italia (+16,5%), Germania (+12,0%), Statele Unite ale Americii (+66,5%), Turcia (+13,8%) și Polonia (+21,9%) a contribuit la creșterea pe total importuri cu 14,1%. Sporirea importurilor din Federația Rusă (+68,5%) a fost condiționată, în principal, de reluarea din luna aprilie 2009 a livrărilor de gaze naturale de origine rusească (în ianuarie-martie 2009 țara de origine a gazelor naturale importate a fost declarat Kazahstanul).

    Decalajul considerabil în evoluția exporturilor și importurilor a determinat acumularea în ianuarie-august 2010 a unui deficit al balanței comerciale în valoare de 1429,4 mil. dolari SUA, cu 222,5 mil. dolari SUA (+18,4%) mai mare față de cel înregistrat în perioada corespunzătoare din anul 2009. Cu țările Uniunii Europene (UE-27) balanța comercială s-a încheiat cu un deficit de 610,7 mil. dolari SUA (în ianuarie-august 2009 – 441,6 mil. dolari SUA), iar cu țările CSI – de 393,0 mil. dolari SUA (în ianuarie-august 2009 – 435,9 mil. dolari SUA).

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Măsuri de încredere între Chișinău și Tiraspol

La 1 octombrie premierul Vlad Filat, însoțit de viceprim-ministrul Victor Osipov, responsabil de politicile de reintegrare a tarii, a avut o convorbire cu liderul transnistrean Igor Smirnov, în cadrul "întîlnirii de meci" de la Tiraspol (prezența la un meci de fotbal pe stadionul din Tiraspol). Discuția s-a axat pe lansarea circulației trenului de pasageri Chișinău-Odesa prun Bender și Tiraspol. De asemenea, a fost discutată și s-a ajuns la o înțelegere în vederea eventualei reconectări a rețelelor de telefonie fixă. Soluționare acestei probleme ține de conlucrarea la nivel tehnic dintre instituțiile de telecomunicații de pe cele două maluri ale Nistrului.

Reuniunea consiliului Coordonator al EUBAM

Reuniune a 15-a Consiliului Coordonator al Misiunii EUBAM din 11 octombrie a făcut bilanțul activității pentru perioada 1 iunie – 30 septembrie 2010. Printre realizările de bază ale misiunii în perioada de referință au fost menționate: reluarea circulației trenului de pasageri Chișinău-Odesa, prin regiunea transnistreană și lansarea procesului de demarcare a frontierei moldo-ucrainene pe sectorul transnistrean. În cei 5 ani de activitatea a Misiunii EUBAM a fost creat un cadru pentru schimbul de informații între serviciile de grăniceri și cele vamale ale Republicii Moldova, acestea beneficiind de echipament performant și de asistentă tehnică. Udo Burkholder, șeful Misiunii EUBAM, a menționat că in perioada imediat următoare Misiunea se va concentra asupra problemelor referitoare la dialogul cu privire la liberalizarea regimului de vize, prin prisma management-ului de frontieră.

Premise pentru reluarea procesului de negocieri

În cadrul conferinței de presă comune ce a avut loc pe 18 octombrie 2010, după summit-ul ruso-franco-german de la Deauville, Președintele rus Dmitri Medvedev a declarat că "tema soluționării conflictului transnistrean a fost discutată la reuniunea tripartită". Potrivit lui reluarea negocierilor privind reglementarea transnistreană ar putea avea loc după încheierea procesului electoral din Republica Moldova. Rusia va sprijini procesul , dar e necesar ca toate părțile implicate în conflict să aibă o atitudine constructivă. Medvedev s-a referit la rolul intermediarilor, care sînt în măsură să influențeze situația și relațiile dintre Chișinău și Tiraspol. În același context, el a menționat că succesul va depinde și de poziția României și a UE.

Cîteva zile mai tîrziu, pe 21 octombrie, Președintele Medvedev a participat la Conferința Conferinței de Securitate de la Munchen, în cadrul căreia a reiterat că părțile pot ajunge la un numitor în problema transnistreană. În acest context el a menționat că liderul transnsitrean și conducerea de vîrf a Moldovei se întîlnesc și discută, invocînd în acest sens întîlnirea de la Barviha din 18 martie 2009. În același timp, Președintele Medvedev a menționat că statele europene nu trebuie să încerce să-și soluționeze problemele politice interne prin reglementarea transnistreană. În mod special, a fost menționată România, care potrivit lui Medvedev trebuie să se "comporte mai liniștit și mai echilibrat".

În aceeași perioadă, problema transnistreană a fost discutată la Moscova de directorul pentru Europa de Est, Caucazul de Sud și Asia Centrală al Directoratului General pentru relații externe al Comisiei Europene, Gunnar Wiegand cu secretarul de stat și vice-ministrul afacerilor externe al Rusiei, Grigori Karasin. Gunnar Wiegand a subliniat că "Uniunea Europeană nu își va schimba poziția în problema transnistreană și va contribui la soluționarea conflictului de pe Nistru". Totuși, în ultima vreme de un interes aparte sete problema statutului UE în procesul de negocieri, întrucît conducerea Republicii Moldova a sugerat ca în negocierile pentru reglementarea transnistreană UE să-și schimbe statutul din observator în cel de mediator, deopotrivă cu Rusia și Ucraina.

Referințe la problema transnistreană în Rezoluția Parlamentului European

În rezoluția Parlamentul European (PE) din 21 octombrie 2010 referitoare la Republica Moldova se menționează că "Soluționarea diferendului transnistrean constituie un element esențial în promovarea stabilității politice și a prosperității economice în R. Moldova. UE ar trebui să aibă un rol mai important în găsirea unei soluții la problema Transnistriei". Deputații europeni au menționat că UE poate contribui la medierea acestui conflict prin intermediul proiectelor sociale care ar răspunde satisfacerii necesităților cetățenilor de pe malurile Nistrului și ar contribui la consolidarea încrederii reciproce.

Reacțiile oficialilor Rusiei la declarația președintelui interimar al Republicii Moldova

Apelul din 21 octombrie a președintelui interimar al Republicii Moldova Mihai Ghimpu prin care acesta a cerut Rusiei să-și retragă prezența militară din Transnistria în conformitate cu Acordului moldo-rus din 21 octombrie 1994. Potrivit lui Ghimpu, prezența militară rusă în raionale de est ale Republicii Moldova "nu este doar o sursă de pericol la adresa statului moldovenesc, dar și de alimentare a separatismului, dat fiind faptul că liderii separatiști de la Tiraspol văd în prezența trupelor ruse dislocate în regiune un suport moral, politic și material al acțiunilor lor… Astfel, prezența militară rusă pe teritoriul Moldovei subminează grav eforturile comunității internaționale orientate spre reglementarea conflictului pe cale pașnică". În acest context, Mihai Ghimpu și-a exprimat speranța că, în contextul negocierilor actuale de revitalizare a Tratatului privind Forțele Armate Convenționale din Europa (FACE) și a pregătirilor pentru Summit-ul OSCE de la Astana, poziția Republicii Moldova privind retragerea trupelor ruse va fi auzită și luată în seamă de către statele parte la Tratatul FACE. Declarațiile președintelui interimar, Mihai Ghimpu, au provocat reacția de răspuns a ambasadorului Federației Ruse în Republica Moldova, Valerii Kuzmin. Acesta din urmă a menționat că Rusia nu-și poate retrage prezența militară din Republica Moldova, potrivit angajamentelor asumate la Summit-ul OSCE de la Istanbul din 1999, deoarece timpurile s-au schimbat. Potrivit lui "în 1999 erau cu totul alte realități, inclusiv aici, în Moldova. Rusia își îndeplinea toate obligațiile stabilite la Istambul, însă procesul de negocieri pe marginea diferendului transnistrean a fost întrerupt, nu din pricina noastră. Astfel, retragerea trupelor armate rusești a devenit imposibilă, iar păstrarea forțelor de pacificatori – inevitabilă. Aceasta nu este o ocupație a teritoriului, pericol pentru integritatea teritorială a RM sau un șantaj militar precum se speculează, ci o garanție că acest conflict nu va răbufni din nou". O săptămînă mai tîrziu a reacționat și reprezentantul oficial al Ministerului Afacerilor Externe al Rusiei, Andrei Nesterenko, care a subliniat că retragerea pacificatorilor ruși din Transnistria ar putea provoca părțile aflate în conflict la o confruntare directă, amenințînd cu o nouă răbufnire a confruntărilor armate în regiune.

cuprins articolul precedent


Relații externe

Integrarea europeană

Pe parcursul lunii octombrie, în cadrul dialogului politic dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, au avut loc mai multe evenimente semnificative pentru viitorul relațiilor moldo-comunitare. Printre acestea merită a fi menționate publicarea Rezoluției privind Moldova a Parlamentului European și Concluziilor privind Moldova ale Consiliului European. Mai mult decît pozitive, ambele documente au salutat realizările autorităților moldovenești din ultimul an în domeniul consolidării democrației și reformelor structurale, în pofida instabilității politice existente și a mai multor probleme rămase nesoluționate, dar care erau menționate în rezoluțiile anteriore ale forurilor europene – impunitatea polițiștilor, corupția autorităților judecătorești, îmbunătățirea mediului de afaceri etc. În concluziile sale, Consiliul European anunță despre începutul procesului de pregătire pentru lansarea negocierilor asupra Zona de Comerț Liber Aprofundat și Cuprinzător, precum și despre pregătirea Planului de Acțiuni pentru regimul liberalizat de vize.

Principalele evenimente din cadrul dialogului politic Republica Moldova – Uniunea Europeană
La 8 octombrie 2010 – cea de-a 11-a reuniune a Comitetului de Cooperare Republica Moldova-UE și Dialogul Politic de nivel înalt UE-RM în cadrul Comitetului pentru Europa de Est și Asia Centrală

În cadrul reuniunii au fost examinate pe de o parte evoluțiile Republicii Moldova din ultimul an pe plan intern, privind implementarea reformelor în toate domeniile de activitate incluse Planul de Acțiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană, iar pe de altă parte evoluțiile Republicii Moldova privind agenda sa europeană, legate de negocierea Acordului de Asociere, pregătirea pentru negocierea Zonei de Comerț Liber Aprofundat și Cuprinzător, dialogul privind liberalizarea vizelor, preluarea președințiilor Comunității Tratatului Energetic și TRACECA.

Pe 11–12 octombrie 2010 – vizita delegației Comisiei pentru Afaceri Externe a Parlamentului European în Moldova

Delegația a efectuat o vizită de evaluare a situației din Republica Moldova înaintea alegerilor parlamentare anticipate. În timpul vizitei, membrii delegației au avut întrevederi cu oficiali internaționali, ambasadori ai statelor UE, oficiali moldoveni, președinți ai partidelor politice, reprezentanți ai societății civile și jurnaliști. Delegația a vizitat și Tiraspolul unde s-a întîlnit cu Igor Smirnov și Vladimir Yastrebciak, cu care a discutat subiectul reluării negocierilor oficiale și acordul privind Transnistria.

Pe 13–14 octombrie 2010 – cea de-a IV-a rundă de negocieri pe marginea Acordului de Asociere între RM și UE

În timpul negocierilor, părțile UE și ale Republicii Moldova au lucrat în trei grupuri de lucru: 1) "Reforma și Dialogul Politic, Cooperarea în domeniul Politicii Externe și de Securitate", în cadrul căruia au fost definitivate negocierile privind Stabilitatea Regională și Curtea Penală Internațională, ceea ce a permis finalizarea negocierilor la acest capitol; 2) "Justiție, Libertate și Securitate" în cadrul căruia au fost definitivate negocierile privind protecția datelor cu caracter personal, cooperarea în domeniul migrației, azilului, gestiunii frontierei și combaterii terorismului; 3) "Cooperare economică, financiară și sectorială, în cadrul căruia au fost provizoriu închise 10 din cele 21 capitole de negocieri, privind managementul finanțelor publice, cooperarea în domeniul industrial și antreprenorial, sănătatea publică și dialogul economic.

La 21 octombrie 2010 – Rezoluția Parlamentului European (PE) referitoare la reformele realizate și evoluția situației din Republica Moldova

În Rezoluția privind Moldova, PE salută progresele realizate de către Republica Moldova pe parcursul ultimului an în domeniul consolidării instituțiilor democratice, respectării statului de drept și a drepturilor omului și solicită Consiliul UE să invite Comisia să înceapă elaborarea unui plan de acțiune pentru liberalizarea vizelor. Totuși, Parlamentul European a subliniat că este necesar ca Republica Moldova să-și intensifice eforturile în direcția implementării efective a reformelor structurale, în special în privința statului de drept, a combaterii corupției și a climatului de afaceri și investiții, precum și în privința restabilirii încrederii populației în instituțiile statului și autoritățile judiciare. De asemenea, forțele democratice și comunitățile etno-culturale au fost îndemnate să evită confruntările politice. Cu referire la problema transnistreană, a fost făcută constatarea că soluționarea problemei transnistrene reprezintă un element esențial pentru promovarea stabilității politice și a prosperității economice în Republica Moldova și în regiune. Parlamentul European a concluzionat că UE poate contribui la soluționarea acestei probleme prin sprijinirea de proiecte comune ale comunităților locale și societății civile de pe ambele maluri ale Nistrului.

La 25 octombrie 2010 – Concluziile Consiliului Uniunii Europene privind Republica Moldova

Concluziile privind Republica Moldova ale Consiliului Afacerilor Generale și Relațiilor Externe (CAGRE) menționează că Consiliul:

  • recunoaște "dinamica foarte pozitivă" în dialogul moldo-comunitar și apreciază contribuția activă a Moldovei adusă în acest sens. De asemenea, sînt salutate realizările Moldovei în aplicarea reformelor structurale și consolidarea democrației, precum și participarea activă a țării în Parteneriatul Estic;
  • încurajează continuarea reformelor legate de consolidarea democrației și a statului de drept, îmbunătățirea climatului investițional, apropierea de UE în toate domeniile stipulate în Planul de Acțiuni UE-Republica Moldova, combaterea corupției și crimei organizate, precum și abordarea problemei sărăcie. Desfășurarea alegerilor parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 într-un mod liber și corect constituie un exercițiu important pentru consolidarea democrației;
  • este disponibil să aprofundeze relațiile cu Republica Moldova și să acorde asistența tehnică și financiară necesară pentru a sprijini reformele, suplimentar la asistența deja acordată în formă de consiliere la nivel înalt pentru Guvern și de asistenței macro-financiară în valoare de 90 milioane de euro în calitate de grant;
  • invită Comisia Europeană să elaboreze directivele pentru Zona de comerț liber aprofundat și cuprinzător, care urmează să fie negociate ca parte integrantă a Acordului de Asociere. Negocierile vor începe de îndată ce vor fi îndeplinite condițiile necesare;
  • invită Comisia Europeană să elaboreze proiectul unui Plan de Acțiuni pentru regimul liberalizat de vize. Punerea în aplicare efectivă a Acordului de Readmisie va rămâne importantă în acest context;
  • salută politica de angajare constructivă a Republicii Moldova în eforturile de reglementare a conflictului transnistrean și îndeamnă reluarea cît mai curîndă a negocierilor în negocierilor oficiale în formatul "5+2".
La 26 octombrie 2010 – cea de-a III-a Reuniune a Parteneriatului de Mobilitate RM-UE

În cadrul reuniunii au fost examinate rezultatele obținute în cadrul Parteneriatului de Mobilitate Moldova-UE pe parcursul anului 2010 în cadrul celor șapte domenii de activitate (consolidarea relațiilor cu diaspora; promovarea returului și reintegrării migranților moldoveni; consolidarea capacităților instituționale în domeniul gestionării migrației; investirea remitențelor; gestionarea frontierei și securitatea documentelor; asigurarea protecției sociale a emigranților; cooperarea în domeniul luptei contra migrației ilegale și a traficului de ființe umane) și studiate posibilitățile de lansare a noi inițiative în cadrul Programului de la Stockholm[1].

Relații bilaterale

Republica Moldova – Rusia

În pofida eforturilor diplomatice, relațiile moldo-ruse rămîn departe de a fi foarte bune. Pe 7–8 octombrie, viceministru de externe, Andrei Popov a efectuat o vizită de lucru la Moscova, în cadrul căreia a abordat cu omologii săi mai multe subiecte vulnerabile ale relațiilor moldo-ruse: cooperarea comercial-economică, reglementarea conflictului transnistrean și situația migranților moldoveni aflați pe teritoriul Federației Ruse. Potrivit comunicatului de presă al MAEIE, rezultatul vizitei a fost unul satisfăcător. Cu toate acestea, pe parcursul lunii octombrie mai mulți oficiali ruși, printre care șeful Rospotrebnadzor, Ghenadii Onișcenco și Președintele rus Dmitri Medvedev au făcut declarații prin care afirmă despre lipsa unei puteri efective la Chișinău și neputința autorităților moldovenești de a soluționa problema vinurilor moldovenești și problema transnistreană.

Republica Moldova – România

Republica Moldova continuă să-și consolideze relațiile cu România. Pe 8 octombrie, la Iași a fost inaugurat Consulatul General al Republicii Moldova. Totodată, după ce Angela Merkel, cancelarul Germaniei, a sugerat în cadrul vizitei sale la București din 11–12 octombrie că semnarea unui tratat de frontieră dintre Republica Moldova și România este un pas în direcția soluționării conflictului transnistrean, pe 17 octombrie, Traian Băsescu, președintele României a făcut la rîndul său o declarație prin care nu a exclus semnarea Tratatului de frontieră cu Republica Moldova. Potrivit președintelui Român, semnarea tratatului se va face pentru a susține Alianța pentru Integrare Europeană și în defavoarea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, care a acuzat de mai multe ori România că tergiversează semnarea tratatului de frontieră din cauza pretențiilor teritoriale față de Republica Moldova.

  1. Programul Stockholm, un acord al UE privind politicile de securitate al UE, aprobat în decembrie 2009 și care prevede extinderea la scară largă a colectării și procesării datelor privind trecerea granițelor și punerea acestora în comun la nivel european.
cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Mulți chemați, puțini aleși…
Igor Boțan, 10 octombrie 2010

Partidele angajate de curînd în competiția electorală ar putea fi, de o manieră foarte schematică și arbitrară, clasificate în patru categorii: partide mari; partide de baraj; partide plancton; și partidele letargice »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect